
U ovom broju možete pročitati: 

♦ Rekonstrukcija RTV BiH: Kompromis 
o tv kanalima? 

♦ Istraživanje: Šta se čita, gleda, 
sluša…(3) 

♦ Monitoring: TVBiH i SRT 
♦ Oko monitora 
♦ Help line (IMC) 
♦ Vijesti 

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija ♦  Mediji u tranziciji 

Broj 26, Serija I  Sarajevo, 22. februar 1999. 
 
 

Rekonstrukcija RTV BiH 

Kompromis o tv kanalima? 

SAFAX iz izvora vlade F BiH saznaje da su federalni ministar za obrazovanje, nauku i 
kulturu i njegov zamjenik (ovo ministarstvo je nadležno za oblast informisnja) usaglasili sporne 
stavove oko nacrta zakona o Radio - televiziji Federacije BiH i da bi se prijedlog zakona mogao 
pojaviti u Predstavničkom domu federalnog parlamenta već 24. februara. 

Prošlog mjeseca nacrt ovog zakona, koji je pripremio Privremeni upravni odbor RTV BiH, 
bio je na raspravi u Vladi Federacije BiH, ali su bošnjački i hrvatski ministri imali različita 
stanovišta u pogledu člana 16. ovog zakona, koji je predviđao emitovanje programa na dva 
komplementarna televizijska kanala na kojima će se ravnopravno emitirati programi na svim 
službenim jezicima u Federaciji. Predlagači su bili izričiti protiv ideje o uvođenju nacionalnih 
odnosno jezičkih kanala, pa su čak takvu mogućnost ograničili i stavom da “ nazivi i logotipi 
kanala ne mogu sačinjavati nacionalna obilježja niti upućivati na nacionalnu određenost”. 
Hrvatska strana je, međutim, bila za to da svaki narod (Hrvati i Bošnjaci) imaju svoj kanal. 

Kao što je i inače praksa u radu Vlade Federacije BiH, predsjednik je zadužio resornog 
ministra (koji je Bošnjak) i njegovog zamjenika (koji je Hrvat) da usaglase stavove oko ovog 
spornog pitanja.  

Postignut je kompriomis, koji je sugerisan i iz međunarodnih organizacija. U članu 16. biće 
unesena formulacija koja će omogućiti da se na jednom kanalu daju pretežito programi na 
hrvatskom, a na drugom kanalu pretežito programi na bosanskom jeziku. Ukupan program će 
ravnopravno njegovati kulturne, tradicijske i nacionalne osobenosti svih konstituvnih naroda koji 
žive u Federaciji, a emitovaće programe i na jezicima manjina i stranim jezicima.  

Svake druge sedmice priprema 
agencija SAFAX, Sarajevo 

http: //www.mp-institut.com/ 



Novosti o medijima, br26/I serija 2 

Teško je još uvijek pretpostaviti da li će 
poslanici u parlamentu, koji mahom predstavljaju 
“dvije strane” i njihove često oprečne stavove, biti 
zadovoljni ovim kompromisom. Njegova jezička 
formulacija, kakva god bila, kao što je ovdje običaj, 
može se različito tumačiti. Hendikep u cijeloj 
dosadašnjoj diskusiji o programu federalne televizije 
bio je što su o njenom karakteru i izgledu programa 
najviše govorili političari, pravnici i funkcioneri RTV, 
a najmanje novinari i proizvođači programa na kojima 
će biti zadatak da pravne formulacije i političke 
zadaće, koje im kroz ovu raspravu određuju vodeće 
stranke, pretvore u program koji će se rado gledati i 
slušati (i, naravno, za njega plaćati pretplata). 

Pođimo od termina “komplementarni kanali”. 
Samo vrsni poznavaoci tv produkcije i njenih izvora 
znaju koliko je teško sastaviti program koji će skladno 
djelovati, pogotovo sa oskudnim vlastitim resursima i 
ograničenim novcem za kupovinu stranog programa. 
Ništa manje teškoća, a sigurno dosta zabuna može 
izazvati i formulacija (koju još ne znamo precizno, ali 
znamo njen duh) o “pretežito hrvatskom odnosno 
bosanskom jeziku” na pojedinim tv kanalima. Bez 
pilot šeme takvih programa nije moguće garantovati 
da se njihovi stvaraoci neće već na prvom koraku 
saplesti o dvije potajne, skrivene namjere. Prva je, da 
se na mala vrata prostom jezičkom majorizacijom 
uvedu ekskluzivno jezički odnosno nacionalni kanali. 
Druga je, da se, zbog relativno malih potencijalnih 
kadrovskih i drugih resursa hrvatskog naroda u BiH, 
ova ravnopravnost izvrgne u jezički debalans koji će 
srušiti inače medijski korektnu koncepciju 
komplementarnih programa. 

Čini nam se da nedostatak razrađenije 
programske vizije nove televizije koči brži dogovor oko nje i daje šanse za svekolike bojazni, 
nepovjerenje i različita tumačenja. Možda je ključno pitanje, kako će se organizovati redakcije i 
kakav će biti metod uređivanja programa, što naravno nije stvar zakona. Da li će odgovornost za 
ukupan program, pa znači i promociju i zaštitu njegovih multi - karakteristika, snositi ukupan 
kadrovski i rukovodni sastav RTV (naravno nacionalno izbalansiran) ili će brigu o nacionalnim 
osobenostima i njihovoj zaštiti preuzeti nacionalno (etnički) identifikovani urednici i iste takve 
redakcije. Hoće li se možda svakog dana smjenjivati urednici dnevnika – Bošnjak i Hrvat i 
saglasno interesima svojih naroda (ili bolje reći svojih vodećih partija), pa danas praviti “ovakav”, 
a sutra “onakav” dnevnik, što je već viđeno u kriznim mjesecima raspada Jugoslavije? Ili će se 
moći uređivati izbalansiran dnevnik, koji čak i neće imati komentara o pitanjima koja su još 
uvijek otvorena u međunacionalnim odnosima dvije zajednice. Novinari moraju odgovoriti na 
pitanje da li će biti u stanju i na koji način će praviti program, koji će biti sveobuhvatan, 
informativan, a neće reprodukovati političke tenzije i nerazumijevanje. Konačno, jezikom 
novinarskih profesionalaca treba odgovoriti, naprimjer, i na pitanje, da li će gledaoci budućeg 
federalnog tv programa jedan film gledati titlovan na bosanskom, a drugi na hrvatskom jeziku, ili 
će na dva kanala, možda samo u razlilčito vrijeme, biti jedan te isti film, titlovan i na jednom i 
drugom jeziku. Slično tome, kako će se prenositi sportski događaji: kombinovanjem reportera koji 

 

 
 
 
 
 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi. 
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 213 078, 206 542  
E-mail: 
safax-mp@bih.net.ba 
Dopisništvo u Banja Luci: 
Braće Mažar 74, Banjaluka;  
Tel/fax: + 381 78 217 943 
 
http://www.mp-institut.com/ 

 
PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
 
Zahvaljujući donaciji Fonda Otvoreno 
društvo Soros Sarajevo domaćim 
medijima servis se dostavlja besplatno 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mp-institut.com/


Novosti o medijima, br26/I serija 3 

isti događaj prenose na oba jezika, naizmjenično – jedan događaj na jednom, a drugi na drugom 
jeziku, ili jedan te isti događaj na oba kanala sa “pretežitim jezicima”.  

Nijedno od pitanja koje smo postavili nije hipotetično, već stvarno. Ko zna praviti tv 
program zna da će upravo na ova i slična pitanja morati odgovoriti, kad uzme u ruke, kakav god 
bio, zakon o televiziji. Za novu federalnu BH televiziju bilo bi najpogubnije da se ova 
profesionalna pitanja već na startu usvajanja zakona zanemare, a kasnije, izvuku kao džokeri. 
Valjda federalnu tv ne čeka ista sudbina, koja je snašla državno ministarstvo ino - poslova, pa čak 
i federalnu vladu, čiji ministri u novinama saznaju šta odlučuju njihovi zamjenici, i obratno.  

(Z.Udovičić).  

Istraživanje 

Šta se čita, gleda, sluša…(3) 

Centar za manjine iz Sarajeva i Media plan institut Sarajevo izvršili su istraživanje o 
stavovima stanovništva prema aktuelnim političkim, socijalnim, kulturnim i drugim društvenim 
pitanjima koja bitno opredjeljuju položaj građana u društvu. U okviru ovog istraživanja, koje je 
obuhvatilo 2800 ispitanika iz 22 grada u Federaciji BiH i Republici Srpskoj, analizirani su i 
odgovori građana na pitanja šta slušaju, gledaju i čitaju.  

U ovom izdanju Medijskih novosti dajemo pregled medija koji se, prema mišljenju 
ispitanika u ovom istraživanju, najrađe prate u Bihaću, Doboju i Trebinju.  

Bihać: Hrvatska TV najgledanija 

Po mišljenju anketiranih građana u ovom gradu Dnevni avaz (53,0%) i Oslobođenje 
(24,0%) su dnevni listovi koje oni najrađe čitaju. Od listova iz Hrvatske to je Večernji list (8,0%).  

HTV je najgledanija tv stanica (84,0%). Iza nje su TV BiH (61,0%) i kantonalna TV 
(3o,o%). 

Dvije najslušanije radio stanice su Radio BiH (41,0%) i lokalni Radio Bihać (32,0%). 
Najslušanije radio stanice izvan BiH su Hrvatski radio (22,0%) i Radio Rijeka (19,0%).  

Doboj: Beogradske Večernje novosti najčitanije  

Od 200 anketiranih Dobojlija, 41,5% među dva najdraža lista ubraja beogradske Večernje 
novosti. Drugi u rang listi su banjalučke Nezavisne novine. Beogradski listovi, Politika sa 6,5 i 
Blic sa 6,0 posto čitalaca su najdraži listovi izvan BiH.  

Srpska televizija Banja Luka ima izrazitu gledanost kod ispitanika  

(75,5%). Iza nje su Hrvatska TV (28,5%) i TV Srbije (22,0%).  

U mnoštvu radio stanica koje se ovdje mogu čuti prednjače Srpski radio Banja Luka 
(62,0%) i Radio Srbije (21,5%). Od radio stanica iz Federacije ovdje je, prema mišljenju 
anketiranih građana, najslušaniji FERN (17,0%). Lokalni Radio Doboj ima mali broj slušalaca 
(12,0%), ali je njegova relativna slušanost velika, jer se 60,0% ispitanika, kojima je signal ovog 
radija dostupan, izjasnilo da im Radio Doboj spada u dvije najrađe slušane radio stanice.  



Novosti o medijima, br26/I serija 4 

Trebinje: prednjači beogradska štampa  

Beogradski listovi su najčitaniji i u Trebinju. Večernje novosti (43,0%) i Dnevni telegraf 
(33,0%). Ali 31,0% ispitanika ne čita nikakve novine.  

Srpska televizija Banja Luka (87,0%) i TV Srbije (19,0%) su najgledanije televizije. Ovdje 
se dosta gleda i TV Nikšić – Crna Gora (15,0%) i HTV (11,0%). 

Srpski radio (49,0%) i lokalni Radio Trebinje (44,0%) najrađe slušaju ispitanici u ovom 
istraživanju. Jedina nezavisna privatna radio stanica u ovom dijelu RS Radio Pegaz ima 26,0% 
slušalaca. 

U idućem broju: Sarajevo i završna analiza.  

Monitoring  

Profesionalni iskoračaj 

Monitoring centar Media Plana je sedam dana (8. do 14. februara) posmatrao centralne 
informativne emisije dvije najsnažnije, uslovno rečeno, državne televizije u Bosni i Hercegovini, 
kako bi napravio uvid u njihove trenutačne informativne mogućnosti i uređivačku orijentaciju. 
Kao reprezentativni uzorak uzet je centralni dnevnik u 19,30 sati. 

Programi ovih televizija su oslikani kroz dva najaktuelnija događaja proteklih dana – 
arbitražu za Brčko u Beču i pregovore o Kosovu u Rambujeu. Poseban akcenat je stavljen i na 
posmatranje pokrivenosti informacijama, kako entiteta, tako i cijele države.  

Televizija Bosne i Hercegovine (TVBiH) 

U posmatranom periodu na Dnevniku Televizije BiH najviše su dominarile dvije teme – 
arbitražni postupak za Brčko u Beču i pregovori o Kosovu u Rambujeu. Čak četiri dana prva 
vijest u dnevniku su bila zbivanja oko arbitraže u Beču, dok je 10., 11. i 13. februara, ova 
problematika prepustila vrh emisije usvajanju nove bosanskohercegovačke himne i pregovorima o 
Kosovu.  

Brčko 

Televizija BiH je imala vlastitog reportera (Zvonko Marić) na arbitražnom saslušanju u 
Beču, koji je izvještaje slao telefonski, ali i putem satelitskih linkova što je omogućavalo da 
gledaoci u BiH mogu da čuju izjave pojedinih svjedoka iz Beča.  

Kroz posmatrano izvještavanje u vezi Brčkog stiče se dojam da je federalna (tačnije 
bošnjačka) strana prilično sumnjičava u nepristrasnost međunarodne zajednice u ovom postupku. 
Tako, 8.2., voditeljica najavljujući izvještaj iz Beča daje značaj činjenici da je federalna delegacija 
smještena u hotelu poznatom po aferi prisluškivanja članica OPEK-a sedamdesetih godina, a 
srpska u hotelu gdje se održava arbitraža. Nakon toga izvještač još konstatuje da je federalna 
delegacija “užasnuta prijedlogom Karlosa Vestendorpa da se prolongira konačno rješenje za 
Brčko”. Takođe, 12.2. u izvještaju iz Beča se kaže da se šef misije OSCE u BiH Robert Beri u 
Beču sastao sa srpskom delegacijom i razgovarao o Kosovu. Izvještač se pita: “Šta Beri ima 
razgovarati sa bosanskim Srbima o Kosovu i to u Beču”.  



Novosti o medijima, br26/I serija 5 

Inače, karakteristika izvještavanja ovog reportera sa arbitražnog postupka za Brčko je 
davanje komentara kroz izvještaj, kao i naglašavanje nekih činjenica što je, katkada, išlo na uštrb 
pune informacije iz Beča. Naprimjer, 9.2. novinar izvještaj bazira na Farandovoj izjavi da su 
HDZ, kao i neke stranke u Republici Srpskoj ultranacionalističke, te da je srpska delegacija 
podijeljena u dva tabora – Poplašenov i Dodikov. Ove informacije jesu, možda, zanimljive, ali su 
gledaoci zaslužili i da čuju kako teče (i šta je ko izjavio) na samom postupku. Taj isti dan 
problematična je i najava voditelja dnevnika koji kaže da je “dodjeljivanje 250 placeva Srbima u 
Brčkom Farand nazvao biološkim zidom”. Međutim, prateći druge medije, dolazimo do zaključka 
da je ovo bila konstatacija jednog novinara na Farandovoj pres konferenciji, koju je Farand 
prokomentarisao riječima “možda bi se to moglo tako nazvati”. 

12.2. emitovani su razgovori, koje je izvještač u Beču, snimio sa šefom srpske i federalne 
delagacije Nikolom Šarovićem i Ejupom Ganićem, te hrvatskim svjedokom Ivanom Krndeljom. 
Međutim, prilog je montiran tako da su “izvađene” pojedine Šarovićeve izjave, a zatim na njih 
“nalijepljene” izjave Ganića ili Krndelja. Praktično, svaka Šarovićeva tvrdnja je pobijena 
bošnjačkim ili hrvatskim argumentom. Naprimjer, Šarović kaže da se postupak vodi o arbitražnoj 
liniji za Brčko, a Ganić kaže da to nije tačno, već je u pitanju cijeli grad. U principu, u ovom 
trenutku nije važno ko je od njih u pravu, ali ovakva novinarska montaža je profesionalno 
nekorektna, i postavlja se pitanje zašto nije dozvoljeno da svako iznese svoje stavove, pa da 
gledaoci izvlače zaključke.  

Praćenje arbitražnog postupka u Beču je bilo garnirano i prilozima koji su sadržavali izjave, 
mahom Bošnjaka, koji insistiraju da Brčko pripadne Federaciji. Tako, 8.2. reporter iz Tuzle pravi 
reportažu u kojoj razgovara sa izbjeglim Brčacima. Uz to na početku daje komentar. “Bilo bi 
dobro kada bi učesnici arbitraže došli u Plutače (mjesto gdje su izbjeglice)”. Na kraju prilog 
zaključuje riječima: “Valjda ovi ljudi imaju pravo na svoje lijepe kuće i grad koji vole”. 14.2. 
emitovan je razgovor sa demonstrantima u Beču, koji insistiraju na tome da Brčko pripadne 
Federaciji. Među demonstrantima je i Tilman Cilh, predsjednik Društva za ugrožene narode, koji 
u dva navrata ponavlja da će “doći dan kada će Brčko postati slobodno”. 

Kosovo 

Pregovore o Kosovu u dvorcu Rambuje kod Pariza za Televiziju Bosne i Hercegovine je 
pratio Dževad Sabljaković, novinar koji živi u Parizu. Sabljaković se odlučio za varijantu da 
izvještava čisto, bez komentara, navodeći činjenice, a eventualno davanje širih objašnjenja je je 
bilo u svrhu boljeg razumjevanja situacije. Njegovo izvještavanje je nadopunjavano brojnim 
agencijskim vijestima i prilozima iz evrovizijske razmjene. Konkretno, gledaoci su mogli slikom i 
tonski da čuju 14.2. izjave američkog državnog sekretara Medlin Olbrajt i predsjednika Srbije 
Milana Milutinovića.  

Izvori vijesti o Kosovu i pregovorima su raznoliki te dolaze i sa srpske i albanske strane. Po 
onome što je navedeno, to su agencije BETA, ONASA i BH Press, zatim list Koha Ditore i vlastiti 
izvještač iz Prištine. 

Da veliki značaj TV BiH daje rješenju kosovske situacije svjedoči i činjenica da je Dnevnik 
11. februara počeo sa viješću da je srbijanska delegacija prihvatila principe međunarodne kontakt 
grupe za razrješenje konflikta, a 13.2 serijom informacija oko Kosova. Emisiju tog dana je 
voditelj počeo agencijskom viješću da je predsjednik SAD Klinton spreman poslati 4000 vojnika 
na Kosovo. Potom je usljedio izvještaj specijalnog dopisnika sa pregovora iz Pariza i mnoštvo 
agencijskih informacija koje su upotpunile sliku. Na kraju bloka o Kosovu je usljedio izvještaj sa 
jedne tribine u Sarajevu na kojoj je govorio nekada istaknuti kosovsko-albanski političar Azem 
Vlasi, tako da su gledaoci mogli iz prve ruke čuti albansko viđenje problema.  

U posmatram periodu Dnevnik TV BiH se nije upuštao u komentarisanje kosovske situacije. 
Izvještavanje je bilo “hladno” i sveobuhvatno. Osnovni cilj, da gledaoci dobiju što širi uvid u ovo 
kompleksno pitanje postignut je. 



Novosti o medijima, br26/I serija 6 

Pokrivenost  

Dnevnik TV BiH ima samo relativnu pokrivenost sa informacijama iz cijele Bosne i 
Hercegovine. Ubjedljivo najviše su zastupljeni prilozi i vijesti sa teritorija Federacije sa 
bošnjačkom većinom, potom slijede informacije van granica zemlje, i naposljetku događaji iz 
hrvatskog dijela Federacije i Republike Srpske.  

Tokom monitorisanog perioda u Dnevniku su objavljena samo četiri priloga iz Republike 
Srpske od kojih je jedan bio baziran na agencijskim vijestima (8.2, 9.2., 13.2., 14.2.) i tri priloga 
sa teritorija gdje je hrvatski narod većinski (9.2., 11.2., 14.2,).  

Ipak, i ovi podaci se mogu smatrati ohrabrujućim u smislu pokrivenosti, s obzirom da su 
autori priloga takozvani domicilni izvještači, dakle novinari koji žive u tim sredinama. TV BiH je, 
bar prema učestalosti javljanja, pronašla stalnog izvještača u Banja Luci (Mišo Vidović) i Orašju 
(Tihomir Bijelić). Takođe, u zadnje vrijeme je primjećeno da se specijalno za TV BiH javljaju i 
neki novinari iz zapadne Hercegovine. Ova tv kuća povremeno praktikuje da pošalje reportera iz 
Sarajeva koji obrađuje neki, uglavnom sporovozni događaj na, do juče, nepristupačnoj teritoriji. U 
monitorisanom periodu bilježimo takav “izlet” novinarke Sanele Prašović koja je u zapadnoj 
Hercegovini obradila temu sukoba franjevaca i Vatikana (13.2). 

Zanimljivo je da TV BiH ima dopisnika u Beogradu (Slaviša Numić), a nema u Zagrebu 
(bar takav se utisak stiče u promatranju ovog ciklusa emisija).  

Izvještači koji se javljaju iz RS, SR Jugoslavije i tzv. hrvatskih teritorija vrlo profesionalno 
obavljuju svoj posao. Izvještaji obrađuju uglavnom najznačajnije teme iz regiona (Vidović 
pokriva cijelu zapadnu RS, a Bijelić hrvatski dio Posavine) i svode se na prezentiranje informacija 
i činjenica bez dodatnog komentarisanja. Međutim, ovo nije karakteristika i ostalih izvještača TV 
BiH. Već smo naveli dopisnika iz Tuzle, koji kroz izvještaje skreće pažnju na pojedine nepravde 
prema Bošnjacima, ali ne kroz navođenje činjenica, već svoje dodatne komentare.  

U Dnevniku TV BiH prisutni su i prilozi istraživačkog novinarstva koji obrađuju unutar 
političke i ekonomske teme. Ovakvi prilozi svojim kvalitetom variraju. Izdvojićemo po jedan 
pozitivan i negativan primjer.  

Kao primjer izuzetno zanimljivo napravljenog priloga je sastanak u Kotor Varoši između 
srpskog izbjegličkog udruženja “Ostanak” i bošnjačkih udruženja izbjeglica (13.2.). Međutim, 
ovaj događaj je samo povod da se napravi šira tema koja pokazuje suštinsku razliku između 
srpskih i bošnjačkih izbjegličkih stavova. Prvi žele ostanak svih Srba izbjeglica u RS i zamjenu 
imovine, dok drugi povratak na svoja ranija ognjišta. Novinar je dao priliku i jednoj i drugoj opciji 
da iznesu svoje stavove, što nije baš uvijek slučaj na ovdašnjim medijima.  

Dan kasnije iz Bihaća je emitovan prilog koji je imao namjeru da istraži navode 
ombdusmena da su u Cazinu ugrožena ljudska prava simpatizera opozicije. Međutim, čitav prilog 
djeluje kao odbrana vlasti od napada ombdusmena. Emitovana je prvo izjava jednog lokalnog 
ombudsmena koji tvrdi da postoje brojne prijave o ugroženosti ljudskih prava onih koji ne misle 
kao vlast (doduše ne navodi konkretne primjere, ali ih je izvještač mogao naći u pisanom 
izvještaju). Potom novinar daje izjave lokalnog čelnika SDA, direktorice TV Cazin i slučajnih 
prolaznika na ulici koji tvrde da to nije tačno. Na kraju novinar zaključuje: “Ovo Cazinu nije 
trebalo u trenutku obnove ljudskih duša”. Ovakav zaključak u stilu “pomirite se ljudi” nema veze 
sa istraživačkim novinarstvom (kojeg u suštini nije ni bilo). On zamagljuje činjenicu da u 
bihaćkoj krajini nije samo na djelu sukob dvije političke opcije, kao posljedica krvavog 
unutarbošnjačkog rata, već i mukotrpno probijanje demokratije. 

Dnevnik TV BIH uređuju po dva urednika, s tim da se u ulozi voditelja pojavljuje samo 
jedan. U monitorisanom periodu, na osnovu identifikacije sa imenom i prezimenom, bilo je 11 
pojavljivanja Bošnjaka, a kao jedan kourednik naveden je Srbin. Zabilježeno je i jedno 
pojavljivanje Hrvata (koji je imao isključivo voditeljsku, a ne uredničku ulogu) 



Novosti o medijima, br26/I serija 7 

Opšti utisak je da je centralni dnevnik TV BiH postao otvorenija emisija u odnosu na ranije 
monitorisane periode, sa većim brojem izvještača iz raznih djelova zemlje. Međutim, ako ova 
televizija želi postati uistinu federalna, pa možda i javna za cijelu BiH, neophodno je energičnije 
proširiti dopisničku mrežu i ustupiti više prostora onim političkim opcijama, koje nisu na liniji 
razmišljanja bošnjačke vizije budućnosti zemlje. Takođe dio izvještača ovog medija iz pojedinih 
regiona, nije na visini profesionalnog zadatka, i po utisku monitora, svom položaju može zahvaliti 
samo činjenici da je tokom ratnog perioda ostao privržen izvještavanju ovoj tv kući.  

Srpska televizija (SRT) 

U centralnom Dnevniku SRT-a najzastupljenija tema je bio arbitražni postupak za Brčko u 
Beču i kosovska situacija sa posebnim akcentom na pregovore u Rambujeu. Dominantno mjesto u 
Dnevniku je zauzimalo i veliko snježno nevrijeme koje je zahvatilo zapadni dio Republike Srpske. 
O svim ovim temama je izvještavano kontinuirano i opširno. 

Brčko 

Tokom prva tri dana arbitražnog postupka Srpska televizija je imala vlastitog izvještača koji 
je došao iz Banja Luke (Milka Čeremidžić), a kasnije je njenu ulogu preuzeo novinar beogradskih 
Večernjih novosti (Zoran Mirković) koji je bio najavljivan da se javlja specijalno za SRT. Čak pet 
dana Dnevnik je počinjao sa događanjima iz Beča, dok je u dva navrata primat prepušten velikom 
nevremenu u Evropi i RS (11.2.) i recipročnim ekonomskim mjerama RS prema SR Jugoslaviji 
(10.2.). 

Vlastiti izvještač iz Brčkog, kao i voditelji SRT-a u studiju, problem Brčkog nazivaju 
“arbitražnim sporom o dijelu međuentitetske linije kod Brčkog”, mada je to ranije od strane 
predstavnika međunarodne zajednice demantovano. Za razliku od njih, spomenuti izvještač 
Večernjih novosti postupak u Beču naziva “arbitražnim postupkom za grad Brčko”.  

SRT se opredijelio za varijantu relativno hladnog izvještavanja o ovoj problematici, bez 
novinarskih emotivnih nastupa. Izvještaji dopisnika su bili uglavnom telegrafski i u njima je 
prepričavan sam tok postupka. Dva jedina novinarska zapažanja primijetili smo 9.2., kada je 
izvještač konstatovao da je “Farand na svjedočenju bio nepristrasna i neutralna osoba u sporu”, i 
14.2. kada je novinar potencirao izlaganje predsjednika Federacije Ive Andrića Lužanskog koji je 
izrazio protivljenje distriktu. Novinar je zatim zaključio kako vlada “nejedinstvo u bošnjačko-
hrvatskoj delegaciji u Beču”. 
13.2. za Dnevnik su se telefonski iz Beča javili premijer Milorad Dodik i predsjednik skupštine 
Petar Đokić koji su najavili šta će govoriti na saslušanju, naglasivši pri tome značaj donošenja 
konačne odluke i, naravno, zahtijev da Brčko definitivno pripadne Republici Srpskoj.  

Kosovo 

Pregovore u Rambujeu Dnevnik Srpske televizije je pratio svakodnevno i to posredstvom 
specijalno angažovanog dopisnika agencije Tanjug iz Pariza. Tanjugov izvještač je slao tzv. čiste 
izvještaje bez dodatnih komentara, ali potencirajući uglavnom srpske stavove iznese u Rambujeu. 
Poseban prostor je dat 12.2. predsjedniku Srbije Milutinoviću koji je izrazio spremnost se izravno 
sastati sa albanskom delegacijom. Pri tome je Milutinović emitovan i tonski, što je preuzeto iz 
međunarodne razmjene.  

Iako kosovska zbivanja nisu bila uvijek u vrhu emisije, njima je posvećivan ogroman 
prostor. Nekada čak i do 10 minuta u Dnevniku. U većini posmatranih dana koncepcija je bila 
prvo da se emituje najnoviji izvještaj iz Rambujea, a potom bi sljedile brojne agencijske vijesti 
sastavljene od reakcija međunarodnih zvaničnika na kosovske pregovore i prezentiranja 
(bezbjednosne) situacije na Kosovu. Izvori tih vijesti nisu uvijek navođeni, ali na osnovu onoga 



Novosti o medijima, br26/I serija 8 

što se čulo, riječ je o agencijama “Tanjug”, “Srna”, “Beta”, te pozivanje na list “Koha Ditore” 
(vjerovatno opet po Beti).  

Novinari SRT-a svojim ponašanjem nisu iskazivali propagandističku pristrasnost u ovom 
srpsko-albanskom kofliktu. Međutim, bila je prisutna negativna selekcija informacija pri čemu su 
u prvi plan stavljanje vijesti u kojima međunarodni zvaničnici za krvoproliće na Kosovu i zastoje 
u pregovorima optužuju samo albansku stranu ili obje strane, dok su kritike na srpski račun 
stavljane u drugi plan. 

13.2., kada je riječ o Kosovu, SRT je napravio prilog vrijedan pažnje (i pohvale). 
Prezentirani su, posredstvom agencije Beta, najvažniji aneksi eventualnog mirovnog sporazuma o 
Kosovu. Gledaocima je objašnjeno kako će teći civilna implementacija sporazuma, struktura 
vlasti, odvijanje izbora, navedeno je i tačno koliko će koja strana moći imati policajaca i vojnika, 
kako će se štiti granice Kosova i Srbije... Za mnoge gledaoce u BiH, ali i u samoj Srbiji, ovo je 
bila istinska novost. 

Pokrivenost 

Većina priloga i informacija objavljenih u Dnevniku SRT-a potiče iz dijela Republike 
Srpske gdje je na vlasti (ili dijeli vlast) Koalicija Sloga. Teritorijalno, riječ je prvenstveno o 
zapadnom dijelu RS i Bijeljini na istoku. Međutim, ovaj politički momenat ne treba uzeti kao 
isključivi razlog, s obzirom da mnoge sredine gdje su SDS i radikali na vlasti, nisu previše 
medijski interesantne. U posmatranom periodu primjećeno je da SRT ima dopisnike u Trebinju, 
Srpskom Sarajevu i Palama. Na osnovu nekih ranijih zapažanja po potrebi se “aktivira” Srbinje 
(Foča). Očigledno je da SRT nije više u uslovima teritorijalne izolacije u kakvoj je bio prije 
godinu ili dvije, kada je politička kriza u RS bila na vrhuncu. 

Pokrivenost događaja u Federaciji BiH je izuzetno loša i svodi se, uglavnom, na blok 
nekoliko vijesti iz Federacije u sredini emisije, uz obaveznu najavu voditelja: “Slijede vijesti iz 
Federacije”. U ovom segmentu programa, profesionalnost SRT-a je vrlo upitna. Riječ je o 
apsolutno negativnoj selekciji informacija, pri čemu se potencira i objavljuje samo ono što je 
ružno u Federaciji, odnosno gdje su problemi u njenom funkcionisanju (ubistvo Hrvata u 
Travniku, smjena bošnjačkih zvaničnika u Bugojnu, neslaganja i grube optužbe Bošnjaka i Hrvata 
na federalnom nivou, potenciraju se stavovi koji traže razgradnju Federacije...).  

Ova ratna zaostavština je ublažena činjenicom da tv ekipa SRT-a iz Srpskog Sarajeva 
redovno pokriva sjednice zajedničkih organa BiH u Sarajevu, izvještavajući dosta profesionalno. 
Takođe, 10.2. objavljen je zanimljiv i profesionalno korektno napravljen prilog iz Sarajeva gdje se 
Visoki predstavnik Vestendorp sastao sa izaslanstvom pojedinih građanskih udruženja (Krug 99, 
AMV) pri čemu su izneseni stavovi o Brčkom kao distriktu te nužnosti saradnje entiteta i nacija u 
BiH.  

Svi voditelji i urednici Dnevnika (potpisana su obično tri, a pojavljuje se samo jedan) su 
srpske nacionalnosti.  

Opšti je utisak da je Srpska televizija doživjela značajan profesionalni napredak. Većina 
priloga je novinarski i tehnički korektno obrađena. Nekada ovoj televiziji svojstven “jezik 
mržnje” je u potpunosti nestao. Međutim, još uvijek je prisutna negativna selekcija informacija što 
se naročito očitava u bloku vijesti iz Federacije BiH, te držanje gotovo potpuno po strani “vrućih” 
tema, kao što su povratak izbjeglica, ratni zločinci…  

U suštini, ova televizija uopšte nema ambicije da izlazi izvan entiteskih granica, poput TV 
BiH. Vijestima iz Federacije se daje značaj isti kao i ostalim vijestima iz svijeta, a dolasci vlastitih 
reporterskih ekipa u Federaciju su prvenstveno u konekciji sa određenim srpskim interesima kao 
što su naprimjer zajednički organi. Statistike radi, u tri navrata su ekipe SRT-a dolazile u 
Sarajevo, a, u monitorisanom periodu, je objavljeno 35 kratkih agencijskih vijesti iz Federacije 
BiH.  



Novosti o medijima, br26/I serija 9 

Politički odnos ove televizije se najbolje oslikava kroz vremensku prognozu na kraju 
emisije gdje se prvo prezentiraju temperature u Republici Srpskoj, a potom Federaciji BiH – 
“Bosna cijela u dva dijela”.  (Media plan institut – Monitoring centar).  

Oko monitora 

!!!! Snaga političke karikature
  

Oskudica je tekstova u ovdašnjoj štampi koji se na istraživačko-analitički način bave 
određenim novinarskim žanrovima. Posebno se nedovoljno piše o karikaturi, toj izuzetno 
složenoj likovno-grafičkoj i žurnalističkoj tehnici.  

Najnoviji sarajevski Svijet (21. 02.) donosi kao udarni prilog tekst o političkoj karikaturi iz 
pera svoje saradnice Faide Rahmanović. Šlagvort za njenu priču je novogodišnja karikatura Bože 
Stefanovića objavljena na naslovnoj strani njegovog matičnog lista Oslobođenje, te nespretna 
reakcija jednog od čelnih ljudi SDA (karikatura je ocijenjena kao napad na bošnjački narod i 
njegovu vodeću stranku). Upravo poenta teksta je, ne samo razobličavanje pogrešnog čitanja 
političke karikature, već uzaludnost samog diskursa na tu temu.  

Ostale su izvjesne nejasnoće u redakcijskoj opremi teksta, koji je jedno sugerisao na 
naslovnoj strani: “Država i karikatura: Tužni smijeh”, a sasvim drugo unutra: “Smijeh i politika” 
(nadnaslov) i “Karikatura političke karikature “ (naslov)?! Ovako sročen naslov odudara od 
konteksta priloga, sa čime se složila i autorica. Ipak, sve ovo ne umanjuje vrijednost samog teksta.  

 

"""" Oklevetani komšiluk
  

Da li je još nekom potrebno dokazivati magičnu moć odrednice komšiluk? Mada turcizam, 
tačnije derivativ od komšu (susjed), zajedno sa ostalim izvedenicama, ova riječ još uvijek 
predstavlja metaforu snažnog svekolikog, a posebno političkog naboja. Ipak, u vikend-prilogu 
Puls/Glas srpski Banja Luka (6. i 7. februa), “komšiluk” je oklevetan kroz tekst Žarka Janjića. 
Ovaj tekst je zapravo kompilacija norveških priča Željka Vukovića (predstavljen čitaocima kao 
“posljednji predsjednik Udruženja novinara bivše BiH”), sabranih u rukopisu “Potemkinovo 
Sarajevo”.  

Vuković otkriva “razornost” i “konspirativnost” instituta kafe, odnosno “kafenisanja”, što je 
navodno turski izum, kako bi se dokučilo šta Srbi zatvoreni u svoje kuće razmišljaju o Turcima?! 
Onespokojava način kako je tekst redakcijski složen: “Kafa, smrt i život” (naslov), dok 
međunaslov doslovno glasi: “Komšiluk je apsolutno bila najveća laž…”  

 

!!!! SRNA u Sarajevu: profesionalno
  

Nedavno je Milan Nogo, novinar SRNA-e vodio iscrpan razgovor sa novim 
protonamjesnikom Srpske pravoslavne crkve (SPC) u “federalnom Sarajevu”, sveštenikom 
Zoranom Perkovićem. Razgovaralo se u širokom dijapazonu – od stanja crkava, povratka 
Mitropolije, preko sahrana i grobalja, do slava i vjenčanja. Kroz cjelokupan razgovor, kad god su 
je se doticali, vlast (bilo kantonalna ili federalna) je stavljena u pozitivan kontekst. 

Ovaj tekst je integralno prenesen, najprije u Dnevnim nezavisnim novinama (08. 02.), pod 
naslovom “Povratak pravoslavlja u Sarajevo”, a dan kasnije u Glasu srpskom: “Pravoslavlje se 



Novosti o medijima, br26/I serija 10 

vraća u Sarajevo”. Zanimljivo je kako su obje novine imale izvučen identičan podnaslov: “Srbi u 
Sarajevu imaju svoja prava, ali kao da neće da ih dovoljno koriste”.  

(Media Plan Institut – Monitoring centar) 

Zaštita novinarskih prava 

Pozovite 657 378 (IMC help-line) 

Nedavno ustanovljena Help-line (vrsta novinarskog SOS-a), samo je dio široke lepeze 
aktivnosti Nezavisne komisije za medije (IMC), čiji je rad često posmatran u redukovanoj formi, 
uglavnom na crti regulative i nadzora. Međutim, u obavijesti za javnost od avgusta prošle godine, 
jasno je rečeno kako će Komisija pružati pomoć ugroženim novinarima, kako bi im se omogućio 
puni zamah u razvoju “slobodnog, pluralnog, profesionalnog i nezavisnog novinarstva”, kao 
postulatima za koje se zalaže Nezavisna komisija za medije. 

Help-line omogućava novinarima u BiH da ukažu na slučajeve kad su ometani ili 
onemogućeni u svom profesionalnom radu, odnosno kad im je uskraćen ili otežan rad u skladu sa 
opšteprihvaćenim međunarodnim žurnalističkim standardima. Svaki registrovani slučaj IMC će 
pažljivo i temeljito ispitati, a nalazi učiniti dostupnim javnosti. Mada nema nesposredne izvršne 
ingerencije, IMC / Help-line može, zavisno od stepena i karaktera prekršaja, preduzeti i druge 
mjere kako bi se osujetili budući pokušaji ometanja novinara da profesionalno obavljaju svoju 
dužnost. 

Help-line je počela sa radom početkom februara, a već prve dvije nedjelje potvrdile su 
opravdanost ovog servisa, koji radi non-stop (24 sata). Njegov telefon je 387 71 657 378. Usluge 
su na lokalnim jezicima i na engleskom. Zaključno sa 14. februarom ove godine, 14 novinara 
kontaktiralo je IMC. Registrovani slučajevi su u rasponu od otvorenih prijetnji do suptilnih 
mehanizama, što sve otežava njihov profesionalni rad. 

Kako bi se omogućio što optimalniji ambijent u kojem će domaći novinari raditi, IMC ističe 
sljedeće principe i uslove: 

• puna privrženost novinara objektivnoj uređivačkoj politici i radni ambijent koji će štititi 
profesionalna novinarska prava; 

• puna privrženost generalnom pravu novinara, naročito onih u elektronskim medijima, da 
im se prilikom njihovog rada garantuje prisustvo njihovih tehničara i opreme; 

• novinari mogu nositi sa sobom odgovarajući referentni materijal, uključujući lične 
bilješke, ali da sve to striktno koriste u profesionalne svrhe; 

• novinari treba da svoje profesionalne zadaće obavljaju u duhu sa novinarskim kodeksima i 
u skladu sa zakonom; 

• IMC snažno podržava korektno i nepristrasno izvještavanje u skladu sa međunarodnim 
novinarskim kodeksima i standardima; 

• IMC sugeriše da se poštuju prava i novinara i pojedinaca. Svaki građanin ima pravo na 
demanti, izvinjenje ili repliku u štampi. O tom pravu treba upoznavati javnost; 

• IMC takođe smatra kako je neophodno što prije temeljito preispitati medijsko i srodno 
zakonodavstvo u BiH; 

• IMC snažno podržava legalizaciju zakona o javno izrečenoj kleveti, kako bi se novinari 
bolje zaštitili od sudskih zloupotreba. Ima očitih indikacija kako se novinarima prijeti 
zatvorom, kako bi se privolili na omekšano i ružičasto izvještavanje, ne kritikujući ništa i 
nikoga, a naročito ne nosioce javnih funkcija.  



Novosti o medijima, br26/I serija 11 

(Elena Drozdik, koordinator regionalnih ureda IMC, zadužena za projekat zaštite 
profesionalnih novinarskih prava) 

Vijesti 

Američki informativni centar u Sarajevu 

U prošli četvrtak (18. februar) u Sarajevu je otvoren Američki informativni centar. Ova 
informativna i kulturna institucija američke države prvi put je otvorena u Sarajevu 1975. godine. 
U proljeće 1992. godine, na samom početku rata, njen bogati knjižni fond je prenesen u 
sarajevsko naselje Dobrinja, gdje je sačuvan zahvaljujući jednom mladom Sarajliji, korisniku 
američke čitaonice. 

Sada je centar opremljen velikim brojem knjiga i drugih publikacija sa opsežnim 
informacijama o Sjedinjenim američkim državama. Njegovi korisnici moći će koristititi veći broj 
kompjuterskih baza podataka, Internet, programe sa CD ROM-a. 

Američki informativni centar se može kontaktirati preko koordinatora centra Rusmira 
Nikšića, tel. 387 71 665 – 851, 665 – 841 ili fax 665 – 836, e-mail: irc@bih.net.ba 

U okviru Centra djeluje Savjetovalište za obrazovanje u USA. Koordinator za razmjene je 
Margaret Sarhan, tel: 387 71 665 – 851 ili 665 – 841, fax: 665 – 836. 

Pritisci na Radio Prnjavor 

Emitovanje Radio Prnjavora je ozbiljno dovedeno u pitanje. Kako pišu Dnevne nezavisne 
novine, Izvršni odbor opštine Prnjavor namjerava da deložira radio stanicu iz prostorija u koje bi 
se, po zamisli opštine, smjestile inspekcijske službe. Još ranije opštinska vlast je zaplijenila dio 
prostorija ovog radija u koje je smjestila Opštinski sud za prekršaje, tako da je fukcionisanje 
redakcije već sada otežano. 

Po pisanju ovog banjalučkog lista, spor između opštine i radija je političke prirode, i datira 
od prošle godine kada je Vlada Republike Srpske postavila privremene upravnike pojedinim radio 
stanicama, među kojima je bio i Radio Prnjavor. Opštinska vlast, u kojoj dominira SDS, za razliku 
od radnika, nikada nije prihvatila novog direktora radija tvrdeći da je izraziti simpatizer Koalicije 
Sloga.  

Po tvrdnjama Dnevnih nezavisnih novina, Radio Prnjavor je za sve političke opcije otvorena 
stanica. Međutim, predstavnici SDS-a su do sada odbijali da ovoj stanici iznesu svoje stavove.  

Pored prijetnji istjerivanjem iz prostorija, opštinska vlast je reducirala i finansijsko 
pomaganje ove stanice.  

Međunarodna zajednica nezadovoljna promjenama na RTV BiH 

“U proteklih šest mjeseci međunarodna zajednica je osigurala dva miliona maraka za RTV 
BiH” – rekao je za Večernje novine zamjenik Visokog predstavnika za medije Sajmon Hejzlok. 
Međutim, po njegovim riječima, OHR nije zadovoljan kako je taj novac utrošen.  

“Tražimo rekonstrukciju programa, a ne finansiranje infrastrukture i administracije” – rekao 
je Hejzlok, dodavši da je međunarodna zajednica spremna uložiti u TV BiH 3,5 miliona dolara, 
ako se napravi uspješna transformacija ovog medija. 

mailto:irc@bih.net.ba


Novosti o medijima, br26/I serija 12 

Po njegovom mišljenju, ozbiljan problem na RTV BiH je ogroman broj radnika - čak 1500. 
On je, uporedbe radi, naveo da cjelokupan program OBN-a realizira 130 radnika. Takođe je 
najavio da će u upravni odbor RTV BiH ponovo ući jedan stranac, i to najvjerovarnije opet 
Slovenac.  

NUPN Mostara: “ Nova podvala iz HRT “ 

Nezavisna unija profesionalnih novinara (NUPN), Podružnica Mostar, oglasila se povodom 
emisije “Na svjetlu dana”, koju je HRT emitovala 17. februara ove godine u udarnom večernjem 
terminu. U oštro sročenom saopštenju za javnost, između ostalog, stoji: “ … Mijenjajući teze, 
izvrćući istinu, navodno dokumentarni film koji je emitirala, HRT manipulira činjenicama i 
snimcima tako da se žrtve rata iz istočnog dijela Mostara u tom filmu prikazuju kao – hrvatski 
stradalnici.” 

U nastavku saopštenja, podsjeća se na opravdanost odluke međunarodne zajednice o daljem 
reemitovanju programa HRT u BiH, s obzirom da “HRT još nijednom nije pokazala da želi biti 
javna TV, lišena političkih uticaja”. 

NUPN Mostar na kraju saopštenja poziva Nezavisnu komisiju za medije (IMC), da istraži 
ovaj nemio medijski slučaj, te da u skladu sa mandatom i ovlaštenjima preduzme odgovarajuće 
mjere. 

 

 

Na pragu novog vijeka 
☛ SLUŠAJTE SVOJIM UŠIMA!�

��

��

��

� �

��

� �

��

� ☛ GLEDAJTE SVOJIM OČIMA!  

☛ MISLITE SVOJOM GLAVOM!�
��

�

 

 

 

 

 

Savjet Media plan Instituta: 

Prof.dr Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); mr 
Lenart Šetinc (Ljubljana); Prof.dr Mario Plenković (Zagreb); mr Louis de la Ronciere (Paris); mr 
Aleksandar Todorović (Montreux); Prof. dr Slavo Kukić (Mostar); Prof.dr. Miroljub Radojković 
(Beograd). 


	Broj 26, Serija I 	Sarajevo, 22. februar 1999.
	( Snaga politicke karikature
	Na pragu novog vijeka

