
U  o v o m  b r o j u  m o ž e t e  p r o č i t a t i :  

• Analiza štampe: Bosanski mediji o 
atentatu na Jozu Leutara - bez falš 
dioptrije 

• Istraživanja: Novine se najmanje čitaju 

• Mediji u Jugoslaviji (1): Novinari 
rade na sopstveni rizik 

• Oko monitora 
• Vijesti 

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija     ♦  Mediji u tranziciji 

 

Broj 28, Serija I  Sa

A n a l i z a  š t a m p e  

Bosanski mediji o atentatu  
na Jozu Leutara: bez falš – dioptrij

Analiza koja nudimo bazirana je na trodnevnom monitoringu pet dnev
Hercegovini: Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni avaz, Glas srpski, Dne
i Slobodna BiH . Monitoring je isključivo usredotočen na njihovo izvještav
sl., povodom izvršenog atentata na zamjenika ministra MUP-a Federacije B
marta). Ovaj događaj, ne samo kao čin terorizma, već i kao događaj sa razl
konotacijama, odslikava sadašnje stanje odnosa u Federaciji BiH. 

Sve monitorisane novine izdašno su pokrivale ovaj nemio događaj, uk
lista u Republici Srpskoj. Razumije se, tri sarajevska dnevnika su bila u po
ako je riječ o iscrpnosti u izvještavanju, s obzirom da se događaj zbio u Sa

Uvažavana faktografija 
Prvi relevantan dan za novine bila je srijeda, 17. marta ove godine, tj

Najstariji sarajevski dnevnik Oslobođenje odlučilo se za poduži 
naročito inventivan, ali sažima suštinu vijesti: “Atentat na Jozu Leutara
federalne policije”. Nadnaslov je: “Teroristički napad u Sarajevu”. U f
složene rečenice, dati su ostali relevantni podaci. Ova vijest, složena k
opširnije o bombaškom napadu na 4. i 5. strani lista. Na naslovnoj stra
događaja, sa likom J. Leutara u desnom gornjem uglu fotografije. 

h

Svake druge sedmice priprema
agencija SAFAX, Sarajevo

ttp: //www.mp-institut.com/
rajevo, 22. mart 1999. 

e 

nih listova u Bosni i 
vne nezavisne novine 
anje, komentarisanje i 
iH Jozu Leutara (16. 

ičitim političkim 

ljučujući i dva dnevna 
vlaštenom položaju 
rajevu. 

. dan nakon atentata. 

naslov koji, mada ne 
, zamjenika ministra 

ormi podnaslova, u tri 
ao tzv. lid, najavljuje 
ni je i fotos sa mjesta 



Novosti o medijima, br 28/I serija 
 

2 

Saglasno svojoj prepoznatljivoj uređivačkoj politici, Oslobođenje je na naslovnoj strani 
imalo i prigodan komentar: “Politički terorizam”, 
kolumna U žiži. Autor Rasim Ćerimagić osvrt 
lucidno zaključuje: “U ovoj zemlji policija nije 
više profesija. Ona je nasilno pretvorena u 
politiku. Naslijeđe rata i učinak politike u miru su 
podijeljena policija i umnožene tajne službe, koje 
se međusobno uhode, a ovoj jadnoj zemlji i jedna 
drugoj rade o glavi, pretvarajući usput sve nas u 
svoje taoce i potencijalne žrtve.” 

Četvrta i peta strana u cijelosti su posvećene 
atentatu – od izvještavanja o stanju teško 
povrijeđenog doministra, do energičnih osuda 
ovog terorističkog akta. U gornjem lijevom uglu 
četvrte strane plasirana je izjava čelnika HDZBiH, 
sa izbačenim naslovom: “Jelavić optužuje 
bošnjački politički vrh”. 

Saglasno konceptu tabloida, Večernje 
novine donose krupan naslov: “Leutar žrtva 
terorista”, sa podnaslovom: “Napad na 
doministra MUP-a FBiH u Sarajevu”. Ispod 
naslova su dvije kolor fotografije sa mjesta 
događaja i odgovarajućim potpisom pod slike. 
Ovaj karakterističan lid zauzima polovinu 
naslovne strane lista, uz datu najavu o opširnijem 
izvještavanju na 3. 4. i 5. strani. 

Trećom stranom dominira tekst 
karakterističnog nadnaslova: “Nova auto-bomba 
u FBiH”, čime se pravi aluzija na auto-bombu u 
zapadnom Mostaru iz ’97. godine. U tekst su 
utkana dva tzv. antrfilea. Prvi nudi posljednji 
zdravstveni bilten, mada je isti krajnje upitan ako 
je riječ o dnevnoj novini, dok drugi postavlja 
pitanje (“Ključno pitanje”, nadnaslov): “Gdje je 
automobil bio noć uoči tragedije?”. 

Na četvrtoj strani list takođe prenosi izjavu Ante Jelavića, sa izbačenim naslovom: 
“Odgovoran bošnjački politički vrh”. Petom stranom dominira komentar karakterističnog 
naslova: “Očekujemo eksploziju ostavki”, u kojem se autor Azra Aličković energično zalaže 
da se konačno prekine sa praksom “šupljih rasprava o bezimenom terorizmu”. 

Najmlađi sarajevski list Dnevni avaz takođe je iscrpno izvještavao o bombaškom napadu. 
Lid od 17. marta je složen tako da je gotovo cijela naslovna strana posvećena ovom događaju. 
Lidom dominiraju dvije krupne kolor fotografije – prva, Leutar na klinici, a druga je sa mjesta 
nesreće. Naslov je kratak i jasan: “Atentat na Jozu Leutara”, sa nadnaslovom: “Gnusan 
teroristički akt u centru Sarajeva”. U podnaslovu je donekle sporna formulacija u kojoj se 
decidno tvrdi kako je postavljena mina “aktivirana daljinskim upravljačem”. U datom trenutku to 
je ipak bila samo pretpostavka, jer su se kasnije čule špekulacije kako je automobil dignut u zrak 
na drugačiji način. Naime, još uvijek nije izdato zvanično policijsko saopštenje kako je došlo do 
eksplozije i sl. 

 

 

 

 

 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi. 
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 213 078, 206 542  
E-mail: 
safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mp-institut.com/ 

 
PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
 
Zahvaljujući donaciji Fonda Otvoreno 
društvo Soros Sarajevo domaćim 
medijima servis se dostavlja besplatno 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mp-institut.com/


Novosti o medijima, br 28/I serija 
 

3 

Način kako su plasirane izjave Jelavića i Izetbegovića (str. 2) jasno reflektuju uređivačku 
koncepciju i poziciju ovog lista. A za ilustraciju neka posluži slijedeće: “Jelavićeve teške 
optužbe”(nadnaslov), dok je naslov: “Iza svega stoji najviši politički vrh Bošnjaka”, za razliku 
od Oslobođenja i Večernjih novina, dat pod navodnicima. Izetbegovićeva izjava dominira ovom 
stranicom, a sublimisana je u naslovu: “Napad okvalificiran kao politički akt unaprijed i bez 
ikakvih dokaza“. 

Na mjestu redovnog “Političkog komentara” donesen je pregnantan tekst Fadila Mandala, 
čiji je sukus dat u podnaslovu: “Naručilac terorističkog napada na Jozu Leotara odabrao je 
najgori momenat za BiH i najbolji za zagovornike njene definitivne podjele i uništenja.”Vješto je 
odabran i sam naslov komentara: ‘ Kome odgovara “atentat u Sarajevu” ’, sa jasnom aluzijom 
na atentat iz 1914. godine. 

Slobodna BiH  “njeguje” manir bućkuriša naslovne strane, na koju se svašta utrpa, tako da 
je teško razlučiti koje vijesti dominiraju, odnosno zauzimaju udarno mjesto u listu. Ovaj put je, 
razumljivo, načinjen izuzetak, pa je gotovo cijela naslovna strana lista od 17. marta posvećena 
terorističkom aktu u Sarajevu. Dominantan je politički kontekst naslova: “Iza svega stoji 
bošnjački vrh”(Jelavić), ili: “Moguće negativne posljedice na cijeli mirovni proces”(saopštenje 
ambasade Hrvatske u BiH), dok je izjava ministra Žilića: “Rano je govoriti o motivima”, 
mjestom, slogom i odnosom boja, mada takođe data na naslovnoj strani, praktično sakrivena! 
Druga i treća strana na znatno pregledniji način govore o ovoj nesreći, ali ništa manje lišeno 
političkog naboja. 

Dva banjalučka dnevna lista su se morala osloniti na agencijske vijesti iz Sarajeva. 
Uočljivo je kako nije bilo senzacionalizma, a još manje nekakve zluradosti u redakcijskom 
plasiranju priloga, naslova i sl. Zajedničko za Dnevne nezavisne novine i Glas srpski je što su 
apostrofirali osudu terorističkog napada koju je dao MUP Republike Srpske, očito na crti 
profesionalne solidarnosti, što je ohrabrujuće u ovoj bremenitoj političkoj situaciji za cijelu BiH. 
Međutim, nismo primijetili da su toj vijesti pažnju posvetili štampani mediji u Federaciji BiH. 

Nakon prvih vijesti – izraženija politizacija 
Dnevne novine od 18. marta naglašenije se bave političkim kontekstom i brojnim 

špekulacijama oko pozadine bombaškog napada u Sarajevu. 

“Šta je pozadina atentata na Jozu Leutara”(nadnaslov) i “Politika ili kriminal”(naslov) u 
vrhu su naslovne strane Oslobođenja. Tu je i komentar U žiži, koji samim naslovom – 
“Ostavka”, sugeriše poruku teksta. Unutra su prilozi koji govore o povlačenju Hrvata iz 
zajedničke policije i o nagovještaju zamrzavanja funkcija hrvatskih predstavnika u organima i 
tijelima BiH i FBiH. 

Večernje novine od istog dana poklanjaju znatno skromniju medijsku pažnju atentatu u 
Sarajevu. Sudeći po naslovu sa naslovne strane, najvažniji momenat je dolazak američkih 
eksperata: “Agenti FBI u istražnom timu”. Tek se na četvrtoj strani obrađuje ovaj događaj. 
Uočljiva su dva priloga: “Šator krije tajnu”, pun špekulacija prije zvaničnog saopštenja 
rezultata istrage, te znatno seriozniji članak Mirjane Micevske, naslovljen: “Politika trči ispred 
istrage”, čija je poenta upravo osuda prejudiciranja rezultata istrage, ovaploćena u izjavama 
Jelavića i Izetbegovića. 

Dnevni avaz od narednog dana, takođe je bio skroman u medijskom pokrivanju događaja u 
Alipašinoj ulici. Sudeći po naslovnoj strani, prvenstvo je dobila vijest kako navodno neće biti 
otkupa stanova za vojne knjižice, ili odskora redovno odgovaranje Izetbegovića na pitanja 
javnosti (četvrtkom) , pa i posjeta meksičke glumice Leticie Kalderon, poznatija kao Esmeralda, 
Sarajevu. U dnu naslovne strane je naslov: “FBI istražuje atentat u Sarajevu”. Na drugoj 



Novosti o medijima, br 28/I serija 
 

4 

strani je u naslovu izbačena oštra izjava Izetbegovića: “Jelavić treba da pruži dokaze ili 
ušuti”, a ispod replika Jelavića naslovljena: “Cinizam i provokacija”. Na trećoj strani, u okviru 
redovnog “Političkog komentara”, je tekst Seada Numanovića pod naslovom: “Jelavićeve teške 
riječi “, sa dosta dubioznim podnaslovom, koji zapravo sažima suštinu poruke: “Politizacija 
atentata na Jozu Leutara ide u prilog samo teroristima koji su izveli ovaj čin.” 

Kao što se i očekivalo, Slobodna BiH od 18. marta, sa redakcijskim sloganom “Dan 
poslije”, obilovala je tekstovima snažnog emotivnog, a još više – političkog naboja, kao na 
primjer: “Federalni MUP još šuti o motivima”, ili: “Očekujemo radikalnu reakciju 
bošnjačkog vodstva”(hrvatski ministar Granić), do otvorene optužbe protiv Amerikanaca: “I 
Gelbard dao mig teroristima?”(tekst Petra Miloša). Ukratko, šest strana nose slogan: “Dan 
poslije”. 

I dva dnevna lista iz Republike Srpske, “dan poslije”, nezaobilazno apostrofiraju politički 
kontekst događaja. Uglavnom se prenosi ono što su i federalni dnevnici varirali, razumljivo u 
sažetijem obliku. Nije bilo senzacionalizma, političkog predimenzioniranja, niti zluradosti, a još 
manje izvrtanja činjenica, čupanja iz konteksta i sl. 

Treći dan, u Oslobođenju, osim političkog konteksta, donose se i finese tehničkog 
karaktera, kao - da li su prekršena pravila službe i sl. 

Ritam izvještavanja Večernjih novina i trećeg dana ostaje gotovo neizmjenjen. Težište je 
na odluci hrvatskih predstavnika u vlasti FBiH i BiH da zamrznu svoje funkcije, kao i na 
traženju ostavke Bičakčića i Žilića. 

 “Teško ucjene i prijetnje HDZ-a”– naslov je na preko svih pet stubaca naslovne strane 
Dnevnog avaza, trećeg dana od atentata. Zanimljivo je da je potpis pod sliku na istoj naslovnoj 
strani, bio znatno odmjereniji: “Oštri stavovi: Pred početak sjednice HDZ-a”. Na drugoj strani 
Avaza integralno su preneseni zaključci Predsjedništva HDZBiH, te nastavak teksta sa naslovne 
strane, identičnog naslova: “Teške ucjene i prijetnje HDZ-a”. 

Slobodna BiH od 19. marta u znatno skromnijem obimu je pratila ovaj događaj, 
unifikovanog nadnaslova na četiri stranice: “Događaji i regiranja nakon atentata na federalnog 
doministra policije Jozu Leutara”. Poslovično pretrpanom naslovnom stranom dominira naslov, 
prenesen i na trećoj strani: “Hrvatski dužnosnici tijekom slijedećeg tjedna “zamrzavaju”rad 
na svim razinama vlasti BiH”. Na naslovnoj strani su takođe taksativno pobrojani svi zahtjevi 
sa sjednice Predsjedništva BiH u proširenom sastavu. 

Neinventivna fotografija – s razlogom? 
Nekoliko riječi o fotografiji kao specifičnom i značajnom novinarskom izrazu. Polazna je 

konstatacija kako fotografija kao komponenta ukupnog izvještavanja u ovom događaju nije na 
zadovoljavajući način korištena, a pojedini rakursi su izazivali i zabunu. Naime, svjedoci koji su 
neposredno nakon eksplozije prolazili blizu mjesta događaja, vidjeli su dva automobila, od kojih 
je jedan – bijeli golf  bio sa razorenim prednjim dijelom, gdje je motor, ali sa sva četiri točka na 
asfaltu. Na nekim fotografijama prikazan je taj isti golf, ali u položaju izvrnut na stranu. Ostalo 
je nejasno, ko je to uradio, odnosno koji je položaj automobila autentičan? Djelomično 
objašnjenje za neinventivnost novinarske fotografije u slučaju Leutar, sadržano je u protestu 
Nezavisne unije profesionalnih novinara, koji oštro osuđuju aroganciju policijskih i drugih vlasti 
prema novinarima i javnosti neposredno poslije događaja. 

Zaključak je da što se novinara i njihovih redakcija tiče, nije bilo naduvavanja, niti 
pružanja falš-dioptrije u izvještavanju slučaja nesrećnog doministra Leutara. Štampani mediji su 
jednostavno prenosili nešto što je, mada otužna, ali ovdašnja stvarnost, koja se neminovno 
prelama i kroz medije.  (Monitoring Centar Media Plana) 



Novosti o medijima, br 28/I serija 
 

5 

I s t r a ž i v a n j a  

Novine se najmanje čitaju 

U prošlim brojevima Novosti o medijima saopštili smo djelimične rezultate istraživanja o 
rejtingu medija, koje su u 22 grada sa okolinom u Federaciji BiH i Republici Srpskoj sproveli 
Centar za zaštitu manjina iz Sarajeva i Media plan institut. Ovaj put dajemo nekoliko 
indikativnih podataka koji govore o apstinenciji stanovništva prema medijima. Za kratku analizu 
poslužili smo se rezultatima istraživanja za 6 velikih urbanih centara: Sarajevo, Banja Luka, 
Tuzla, Zenica, Mostar i Doboj. 

I ovo istraživanje je potvrdilo da televizija ima najveći uticaj. Samo 1,5 posto ispitanika u 
Sarajevu ne gleda televiziju. Iza Sarajeva po broju onih koji ne sjede pred tv ekranima nalazi se 
Mostar (3,0%), Tuzla (4,0%), Zenica (4,5%) i Banja Luka (5,5%). Najveći postotak tv 
apstinenata je u Doboju – 10,5 posto, vjerovatno zato što se među ispitanicama nalazio i najveći 
broj raseljenih lica i onih koji se nalaze u zoni separacije. 

Radio drži zlatnu sredinu kod korisnika medija. U pomenutim gradovima najmanji broj 
apstinenata je u Doboju (3,0%), a najveći broj u Tuzli (26,0%). U Mostaru, po ovom 
istraživanju, radio ne sluša 5,0 posto ispitanika, u Banja Luci 8,5 posto, u Zenici 12,0 posto i u 
Sarajevu 15,5 posto. Gotovo po pravilu gdje je velika gledanost televizije, manja je slušanost 
radija. Interesantno je da je relativno smanjena slušanost radija u najvećim urbanim sredinama sa 
velikom radijskom ponudom (npr. Sarajevo sa 3o dostupnih signala na FM ili Tuzla sa 
registrovanim 21 dostupnim signalom). 

Zabrinjavajući su podaci o interesu za štampu. U Sarajevu 12,0 posto ispitanika čak ni 
povremeno ne čita bilo koje dnevne novine. U Banja Luci je taj postotak 19,5 posto, u Mostaru 
20,5 posto, u Tuzli 30,5 posto, a u Doboju 33,5 posto. Među našim ispitanicima najveći postotak 
»nečitača« je u Zenici – 41,0 posto. 

Istraživanja su vršena sa po 200 ispitanika u svakom gradu na stratificiranom uzorku koji 
po nacionalnoj, dobnoj i socijalnoj strukturi odgovara procjenama sadašnje demografsske 
strukture ovih gradova i njihovog ruralnog okruženja. 

(U.) 

M e d i j i  u  J u g o s l a v i j i  ( 1 )  

Novinari rade na sopstveni rizik 

Danas i u naredna dva broja objavićemo preglede medijske situacije u zemljama koje su 
susjedi Bosne i Hercegovine. Dva su razloga koja su nas opredijelila za ovu uređivačku odluku. 
Prvi je, što su mediji u svim državama nastalim od bivše Jugoslavije započeli gotovo u isti 
vrijeme svoju tranziciju. Ovi procesi su negdje uspješno završeni, negdje su u toku sa više ili 
manje uspjeha, a negdje su zakočeni suspenzijom demokratskih procesa u društvu. Svako 
iskustvo o ovome je dragocjeno. Drugi razlog je u tome što su mediji iz Srbije i Hrvatske duboko 
involvirani u medijsku situaciju Bosne i Hercegovine i utiču na ukupne društvene procese u njoj. 



Novosti o medijima, br 28/I serija 
 

6 

Seriju ovih pregleda započinjemo medijskom slikom u Srbiji i Kosovu, koju je specijalno 
za Medijske novosti napisao Vladan Radosavljević, urednik Medija centra u Beogradu. U 
idućem broju: Mediji u Crnoj Gori. 

Život u informativnom mraku 

U najavnom džinglu jedne od vrlo slušanih informativnih emisija nezavisnog beogradskog 
Radija B 92, reformski predsednik Crne Gore Milo Đukanović kaže: »U ovoj zemlji svako ima 
informacija onoliko koliko ih sam želi«. Izvučena iz konteksta jednog od predizbornih političkih 
govora, ova konstatacija je u osnovi istinita i odnosi se jednako na prostor obe republike 
današnje Jugoslavije. Sasvim je drugo pitanje, međutim, koliki je praktični značaj ovakve 
tvrdnje: za veću količinu informacija, naročito onih koje bi se mogle smatrati istinitim, 
pouzdanim i blagovremenim, potrebno je uložiti određeni trud, nešto domišljatosti i izvesnu 
količinu novca. To se i bukvalno odnosi na preduge šetnje do lokalnog kolportera koji prodaje 
nazavisnu štampu, veštinu lovljenja nejakog signala Radija B 92 i odricanja od dugo godina 
sticane navike poverenja u TV Dnevnik ili »najstariji dnevni list na Balkanu« - Politiku. Građana 
Srbije, koji su na to spremni već u ovom trenutku, nema mnogo. Dosledno tvrdnji sa početka 
teksta – kao da je malo onih koji istinski žele da budu informisani, verovatno i zbog toga što je 
život u informativnom mraku neuporedivo lepši, a možda lakši i bezbedniji (!?) 

Medijska scena Srbije:  
novine najbrojnije, televizija i radio najuticajniji 
Prema aktuelnim informacijama dobijenim od Ministarstva za informisanje Srbije u ovoj 

Republici registrovano je 2 827 novina i časopisa i 103 elektronska medija (radio i TV stanice). 
Broj onih koji rade bez registracije i ostalih neophodnih dozvola gotovo je nemoguće utvrditi. 
Ovo se naročito odnosi na nezabeleženu ekspanziju malih i lokalnih radio i TV stanica. Od broja 
onih koji imaju dozvole ministarstva, 32 pisana medija registrovana su na teritoriji Kosova, a 
Ministarstvo nema pouzdane podatke o broju i delovanju radio i TV stanica na Kosovu. Ova 
»neinformisanost« nadležnog Ministarstva sasvim je u skladu sa izjavama koje je davao 
republički ministar za informisanje Aleksandar Vučić u jeku najveće hajke na nezavisne medije 
u Srbiji, sredinom oktobra 1998. godine, kada su, uz ostalo zabranjeni listovi Dnevni Telegraf i 
Naša Borba. Tom prilikom ministar Vučić je između ostalog rekao da Ministarstvo ne reaguje 
represivnim odredbama novog zakona o informisanju na pisanje kosovskih medija, jer je reč o 
tekstovima na drugom jeziku koje je potrebno prevoditi! Drugim rečima, to je značilo da 
ministarstvo, za sada, »diže ruke« dok se ne nađe rešenje za ukupnu kosovsku situaciju. 

U ovom času u Srbiji se redovno štampa devet relevantnih dnevnih novina (Politika, 
Večernje novosti, Ekspres Politika, Borba, Blic, Glas, Danas, Dnevni Telegraf i u Vojvodini 
novosadski Dnevnik), tri nedeljnika (Vreme, Nin i Nedeljni Telegraf). Informativni program 
emituju četiri velike televizijske kuće (RTS, Studio B, BKTV i TV Politika), i čitav niz lokalnih 
TV i radio stanica kratkog dometa i ograničenog značaja. Rade tri novinske agencije (Tanjug, 
Beta i FoNet). Naravno, broj registrovanih glasila neuporedivo je veći, ali njihovo delovanje ne 
utiče bitno na formiranje medijske slike i javnog mnjenja Srbije početkom 1999. godine. Podela 
među njima, na one koji su pod neposrednom kontrolom vlasti i one koji profesionalno obavljaju 
novinarski posao sasvim je jasna i već letimičan pogled može dovesti do nepogrešivog 
zaključka. 

Bez ikakve dileme ubedljivo najuticajnija u svim delovima Srbije, uključujući čak i 
preovlađujuće opozicioni centar Beograda, je Radio Televizija Srbije. O tome nedvosmisleno 



Novosti o medijima, br 28/I serija 
 

7 

svedoči i ovaj podatak: prema nedavno završenim istraživanjima u Jugoslaviji (uključujući i 
Crnu Goru) ima 2 818 118 porodica. Od ovog broja čak 2 318 747 porodica ima TV prijemnik. 

TV Dnevnici, Televizije Srbije (udarni i najduži u 19.30, drugi oko 22 sata) samo se uz 
ogromnu dozu dobronamernosti mogu nazvati informativnim emisijama. Reč je zapravo o 
najstrože kontrolisanim oblicima propagande koja ima jasan zadatak i cilj – stvaranje ulepšane i 
uvek pogrešne slike stvarnosti kao i ozbiljna namera formiranja omamljenog i potpuno 
zavedenog javnog mnjenja i izopačene kolektivne svesti koja je ponovo spremna za novi rat. I 
dok je u godinama pripremanja i izvođenja vojnih operacija u Hrvatskoj i BIH, RTS svoju 
funkciju ispunjavala koristeći metod izbegavanja izveštavanja o onome što nije odgovaralo 
režimu u Srbiji, od demonstracija studenata i demokratske opozicije u Srbiji s kraja 1996. i 
početkom 1997. nekadašnja Televizija Beograd služi se najotvorenijim neistinama uz čije je 
nekontrolisano i obilato korišćenje moguće objasniti sve. I »svetsku zaveru i mirotvornu politiku 
i jedinstvo naroda i ekonomsko blagostanje i nezaustaviv rast proizvodnje i uspehe srpske 
privrede«. 

Na isti način, kao da je reč o redakciji koja se nalazi u jednom centru, pišu i najvažnije i 
najtiražnije dnevne novine u Srbiji – Politika. U tim novinama iz dana u dan gotovo je nemoguće 
pronaći bilo šta što bi moglo imati makar posredne veze sa istinom. Striktan politički zadatak 
koji je dodeljen Politici u najsramnijoj deceniji njenog postojanja, odnosi se naravno, i na 
ekonomsku rubriku, ali nisu pošteđeni ni gradska, sportska, komunalna. Mnogi, uz ne previše 
šale, tvrde da bi svakako valjalo sumnjati i u meteorološku prognozu koju svakodnevno 
objavljuju ove novine. Valjana ilustracija pozicije na kojoj se danas nalazi Politika svakako je i 
ova: urednik i direktor tog lista, Hadži Dragan Antić, proveo je sve vreme pregovora u Rambujeu 
u vrlo bliskim kontaktima sa zvaničnom državnom delegacijom, ne propuštajući baš nikad 
priliku da se slika odmah do Predsednika Srbije Milana Milutinovića. 

Režim nejdirektnije kontroliše i Večernje novosti, Politiku ekspres, Borbu i novosadski 
Dnevnik, ali ti listovi imaju neuporedivo manji tiraž i bitno slabiji uticaj, koji se ogleda i u 
činjenici da se njihovim informacijama u javnosti veruje sa nešto većom količinom rezerve. Na 
drugom polu nalaze se profesionalne dnevne novine – Danas, Glas, Blic i Dnevni Telegraf – kao 
i tri ozbiljna nedeljnika – Vreme, Nin i Nedeljni Telegraf. I bez detaljne analize pisanja ovih 
nezavisnih novina, njihovih povremenih grešaka i profesionalnih nedoslednosti, može se tvrditi – 
reč je o novinama. Drugim rečima radi se o onome što se pod tim terminom podrazumeva u 
normalnom svetu. Štaviše, moglo bi se reći da je pojava Blica (kasnije podeljenog na Blic i Glas) 
u jesen 1996., koji je ubrzo potom dostigao vrlo zavidan tiraž, najznačajniji i najpozitivniji 
medijski događaj u Srbiji poslednjih godina. Svojim objektivnim pisanjem, ali i zanimljivom 
formom u kojoj uvek ima dovoljno zabavnih sadržaja, kao i dobro razrađenom prodajnom 
mrežom, Blic je privukao čitaoce koji su polako napuštali Večernje novosti, ali i sve one koji su 
ipak bili namereni da vide šta kaže takozvana »druga strana«. Sasvim drugačiji, i naravno 
opasniji kuriozitet, predstavlja proboj partijskog magazina Velika Srbija. Te novine štampa 
Šešeljeva Srpska Radikalna Stranka. Tiraž iznosi oko 1,5 miliona, a novine se dele potpuno 
besplatno, po ulicama i pijacama! 

Generalno, međutim, pisani mediji imaju neuporedivo manji uticaj od televizije i radija, 
pre svega prvog programa državne televizije. Istraživanja nezavisnih agencija ukazuju da u ovom 
trenutku u Srbiji povremeno (više od jednom nedeljno) novine čita 63,3% stanovnika. Dnevnih 
čitalaca, onih koji su u kontaktu sa štampom svaki dan, samo je oko 45 %. Svakako je zanimljivo 
imati u vidu i to da u Srbiji još uvek ima celih 7 % potpuno nepismenih među stanovništvom 
starijim od 10 godina. 

Tiraži dnevnih i nedeljnih novina čuvaju se kao najstroža poslovna tajna. Procene međutim 
kažu da stvari stoje otprilike ovako. Politika ima dnevni tiraž od oko 150 000 primeraka, 
Večernje novosti 140 000, Politika ekspres 20 000, Blic 180 000, Glas 100 000, Danas 15 000. 
Kada je reč o nedeljnicima procene su sledeće – Vreme 15 000, a Nin oko 20 000 primeraka. 



Novosti o medijima, br 28/I serija 
 

8 

Priča o elektronskim medijima u Srbiji sa kraja 20. veka, jednako je zanimljiva. Uz već 
pominjanu RTS redovna izdanja vesti i druge informativne sadržaje svakodnevno nude još tri 
velike TV stanice – TV Politika, BKTV i Studio B – kao i čitav niz lokalnih televizija. Kao i list 
Politika, elektronski medij ove kuće čisto je propagandno sredstvo režima. U imenu BKTV kriju 
se zapravo najpoznatiji srpski biznismeni devedesetih – Braća Karić. Ova bogata porodica 
razvila je dobro dizajniranu, brzu i modernu TV kuću, ali sadržaj TV programa nije mogao biti 
mnogo drugačiji od onoga što diktira prisno prijateljstvo Predsednika Jugoslavije i Bogoljuba 
Karića, najvažnijeg među braćom i prvog čoveka BK korporacije. 

Poseban slučaj je Studio B. Prelazeći poslednjih godina iz ruku u ruke, završio je kao 
partijsko glasilo Srpskog Pokreta Obnove pod bezrezervnom kontrolom Vuka Draškovića, danas 
Potpredsednika Savezne vlade. 

Najznačajniji nezavisni elektronski medij, i van granica Srbije poznati beogradski Radio B 
92, razvio je poslednjih godina alternativnu mrežu radio i televizijskih stanica, (ANEM – 
Asocijacija nezavisnih elektronskih medija) koja je svoje članice našla u svim važnijim 
provincijskim gradovima Srbije. Radio ANEM u ovom trenutku ima 27 članica (radio stanica), a 
televizijski deo Asocijacije 22 lokalne televizije. Sve radio stanice koje rade u sastavu ANEM-a 
reemituju vesti i informativne programe Radija B92, pa bi se moglo reći da je Srbija zapravo 
»pokrivena« mrežom stanica koje slušaocima nude mogućnost objektivnog informisanja. 
Nažalost, nije sasvim tako. Reč je o stanicama kratkog dometa i nejakog signala i o medijskim 
kućama koje imaju permanentne probleme sa vlastima koji se materijalizuju u obliku zatvaranja, 
kažnjavanja i pretnji. 

Novinska agencija Tanjug i dalje je najveći servis vesti u Srbiji, potpuno naklonjen režimu, 
kuća koja uz vesti svakodnevno proizvodi najoštrije komentare koji za cilj imaju verbalni 
obračun sa »svetskim silama i domaćim izdajnicima«. Profesionalan posao novinske agencije 
obavljaju Beta i FoNet. 

Medijska slika Kosova:  
jačaju mediji kosovskih Albanaca 
Među dnevnim i nedeljnim novinama sa urednom registracijom u Ministarstvu za 

informisanje Srbije nalaze se i mediji kosovskih Albanaca čije je pisanje potpuno van kontrole 
države: Koha Ditore, Zeri, Kosova Sot i Bujku. Tu je zatim čitav niz novina »poštenih« Albanaca 
(tako ih naziva zvanični režim) i drugih »podobnih« nacionalnih manjina kao sto je list 
Demokratskog saveza Turaka na Kosovu Sesimlis, romski časopis Romano nevipe, časopis 
kosovskih Egipćana Glas jugoslovenskih Egipćana! Naravno, redovno izlazi i dnevni list na 
srpskom – Jedinstvo – novine nebitnog uticaja i sasvim pod kontrolom režima. Prema izvoru 
bliskom provladinom Kosovskom informativnom centru iz Prištine nema neregistrovanih dnevnih 
listova na Kosovu. Međutim, kosovski Albanci izdaju nekoliko neregistrovanih nedeljnika na 
albanskom jeziku. Među njima su najznačajniji Gazeta Šiptare i Kombi (u prevodu Nacija). 

  Centralna radio televizija na Kosovu je Radio Televizija Priština, istureno odeljenje 
beogradskog RTS, sa svakodnevnim programima na jezicima svih manjina koje žive na Kosovu. 
S druge strane su albanski radio Koha i Radio 021 koji emituju informativne programe, a po pola 
sata dnevno i u nezavisnoj mreži ANEM. 

Albanska manjina na Kosovu dva puta nedeljno u trajanju od dva sata ima termin na TV 
Tirana čiji se signal lako hvata na većem delu teritorije Kosova. 



Novosti o medijima, br 28/I serija 
 

9 

Zakon o informisanju:  
bič u rukama režima 
Posle neobično kratke pripreme i gotovo bez ikakve ozbiljne javne rasprave Skupština 

Srbije donela je 20. oktobra 1998. godine novi Zakon o informisanju. Nastao kao posledica 
prethodno uvedene »uredbe o posebnim merama u uslovima pretnji oružanim napadima NATO 
pakta na Srbiju« ovaj represivni zakon stvorio je neku vrstu pravog »vanrednog stanja« u 
medijima Srbije, a za posledicu je imao gašenje bar dva značajna dnevna lista – Naše Borbe i 
Dnevnog Telegrafa. Ovaj drugi nastavio je da izlazi u Crnoj Gori. Novi zakon je, uz ostalo, 
izričito zabranio reemitovanje stranih informativnih programa u svim medijima u Srbiji, pa su 
tako B 92, članice ANEMa i još neki mediji, praktično preko noći, morali da se liše servisa na 
srpskom jeziku svetskih radio i TV stanica kakvi su BBC, Glas Amerike, Radio Slobodna Evropa 
i drugih. Predviđene kazne za prekršioce kreću se od ogromnih novčanih nadoknada do pretnji 
zatvaranjem. Ovaj improvizovani pravni akt (u čijem su ekspresnom donošenju i revnosnoj 
primeni bitnu ulogu odigrali Šešeljevi radikali čiji je član Aleksandar Vučić srpski ministar za 
informisanje) stavio je u nadležnost prekršajnih sudskih organa dela koja mogu ličiti na krivična 
(klevete, širenje neistinitih informacija, defetizam) i odredio rok od samo 24 sata za njihovo 
dokazivanje. Već sama ta činjenica upućuje na zaključak da je reč o nekoj vrsti prekog suda, jer 
je pred prekršajnim organom za dati rok gotovo nemoguće bilo šta utvrditi ili osporiti. Poseban 
problem, naravno, predstavlja pitanje šta su neistinite informacije, a naročito šta se sve može 
podvesti pod definiciju defetizma. Visina zaprećenih kazni za prekršioce Zakona o javnom 
informisanju Srbije tolika je da višestruko premašuje sve kazne predviđene za druga dela u 
prekršajnom postupku i podrazumeva automatski finansijski bankrot medija koji se nađu na 
udaru Zakona. 

Uprkos žestokom protivljenju domaće, pa i inostrane demokratske javnosti, Zakon o 
informisanju Srbije i dalje je na snazi. Svakodnevno iskustvo novinara i urednika koji rade u 
Srbiji najjednostavnije izgleda ovako – praktično je nemoguće baviti se bilo kojom vrstom 
novinarskog posla ako se želi potpuna sigurnost od mogućeg udara odredbi novog zakona. 
Drugim rečima, novinari rade na sopstveni rizik – uz nadu da ih niko neće tužiti sudu. 

Još jedna nedvosmislena potvrda teze da je novinarstvo opasan posao. I da novinari umiru 
mladi, naročito u Srbiji. 

Najznačajniji nezavisni mediji u Srbiji 

RADIO B 92 

Jedina slobodna radio stanica u Beogradu koja nudi mogućnost objektivnog i neposrednog 
informisanja. Radio B 92 proširio je svoj uticaj osnivanjem nezavisne mreže ANEM. Emituje 
program 24 sata, vesti na svaki sat, uz opširnije informativne emisije u 9, 17 i 21.30 sati. Bez 
mnogo dileme moglo bi se reći da je Radio B 92 najznačajniji nezavisni medij u Srbiji. 

Glavni urednik: Veran Matić 
Direktor: Saša Mirković 
Adresa: Makedonska 22, Beograd 
Tel: (381 11) 322 99 22, 3248 577, 322 23 15, 322 26 99 
Fax: (381 11) 324 80 75 



Novosti o medijima, br 28/I serija 
 

10 

BETA – novinska agencija 

Nezavisna profesionalna novinska agencija sa dnevnom produkcijom od 150 do 200 vesti. 
Informacije koje emituje Beta preuzimaju svi nezavisni mediji u Srbiji. Uz novinare zaposlene u 
redakciji, Beta ima stalno ili povremeno akreditovane izveštače u svim značajnijim svetskim 
centrima. 

Glavni urednik: Ljubica Marković 
Direktor: Radomir Diklić 
Adresa: Srpskih Vladara 10, Beograd 
Tel: (381 11) 3602 400, 3602 412, 3602 419 
Fax: (381 11) 642 551 

DANAS 

Nezavisni dnevni list. Danas ima mali tiraž, ali su tekstovi objavljeni u njemu 
najpouzdaniji i najanalitičniji. Danas je pokrenut pre nepune dve godine, ali se kadrovski i 
profesionalno naročito pojačao prestankom rada Naše Borbe 

Glavni urednik: Grujica Spasović 
Direktor: Dušan Simić 
Adresa: Vatroslava Jagića 3, Beograd 
Tel: (381 11) 452 176, 452 153, 452 162, 456 895 
Fax: (381 11) 451 442 

VREME 

Nezavisni nedeljnik. Izlazi petkom. List u vidu reportaža izveštava o najaktuelnijim 
događajima, ali u njemu rade i brojni relevantni eksperti i analitičari, pa je Vreme čitano i iz tog 
razloga. Dosledno antiratno i građanski orijentisan angažman ovog nedeljnika traje već punih 
osam godina 

Direktor i glavni i odgovorni urednik: Dragoljub Žarković 
Adresa: Mišarska 12, Beograd 
Tel: (381 11) 3234 774, 3244 254, 3246 936 
Fax: (381 11) 3238 662 

GLAS 

Dnevni list nezavisne orijentacije i velikog tiraža. Čitanost list duguje pre svega kratkim i 
sažetim tekstovima i jasnoj orijentaciji ka zabavnim sadržajima koji čine bar polovinu ovih 
novina. Uz Blic (čijim je cepanjem na dva dela i nastao), Glas ima velikog uticaja na izvesnu 
promenu medijske slike i javnog mnjenja u Srbiji. 

Mada se to po načinu pisanja ne vidi, postoje indicije da kontrolni paket deonica Glasa 
uskoro može pripasti Radikalnoj stranci Vojislava Šešelja. Razlog tome nalazi se u štampariji 
čije usluge redakcija koristi i neredovno plaća, a vlasnik štamparije je, po nekim tvrdnjama, siva 
eminencija pomenute stranke. 

Glavni urednik: Milan Bečejić 
Adresa: Vlajkovićeva 8, Beograd 
Tel: (381 11) 3226 508, 3224 780 
Fax: (381 11) 3249 244 



Novosti o medijima, br 28/I serija 
 

11 

O k o  m o n i t o r a  

! Pledoaje za Milenu 

Politički magazin Ljiljan u broju od 15 – 22. marta ove godine donosi tekst svog saradnika 
Alosmana Husejnovića, u redakcijskoj operemi naslovljen: “Milena je stara a nije joj lijepo 
ime!”, što je zapravo ključni “argument” odgovornih sa tuzlanskog Rudarsko-geološkog 
fakulteta, da joj se onemogući prijem za asistenta na pomenutom fakultetu. Uzaludne su blistave 
reference Milene Čavić, diplomca RGF (inžinjer geologije), među najboljim u generaciji, sa 
ocjenom 10 u predmetu Dinamika podzemnih voda, sa aktivnim znanjem engleskog jezika, 
kompjuterski osposobljena i koješta još. Ne pije to vode radi nacionalnog konteksta, a Ljiljan sve 
to smjelo raskrinkava. 

V I J E S T I  

Poplašen i profesionalno izvještavanje 
Administrator međunarodne zajednice za kontrolu medija u Republici Srpskoj Dragan 

Gašić je nakon smjene predsjednika RS Nikole Poplašena od strane Visokog predstavnika 
Karlosa Vestendorpa dostavio novinarima Srpske televizije upustva u kojima stoji da se 
Poplašen ubuduće oslovljava kao »bivši predsjednik RS«. Gašić je, kako se saznaje u izvorima 
bliskim SRT-u, svim novinarima koji su pokazali neslaganje sa takvom odlukom poručio da 
mogu dobiti otkaz. 

Međutim, zbog rezolucije Parlamenta RS kojom se odbacuje Poplašenova smjena, kao i 
zbog masovnog protivljenja novinara, Gašić je ovakvu odluku preimenovao, tako da je 
novinarima naloženo da Poplašena nazivaju samo imenom i prezimenom, ne navodeći nikakvu 
funkciju. 

Uvidom u informativne emisije SRT-a može se zaključiti da se Nikola Poplašen najčešće 
oslovljava bez funkcije, mada je u par navrata primjećeno titulisanje »predsjednik RS«, ali i 
»predsjednik RS kojeg je smjenila međunarodna zajednica«. 

Inače, Međunarodna komisija za medije (IMC) je pohvalila medije u Republici Srpskoj 
zbog korektnog i profesionalnog izvještavanja o donošenju Arbitražne odluke za Brčko i smjeni 
Nikole Poplašena od strane međunarodne zajednice. U saopštenju IMC-a se konstatuje da mediji 
u RS nisu uticali na stvaranje napetosti u RS zbog ovih odluka, niti su širili netrpeljivost prema 
međunarodnim predstavnicima na terenu. IMC poziva medije u RS da nastave sa praksom 
profesionalnog izvještavanja. 

Od 1. maja »Dani« sedmično 
Nezavisni magazin »Dani« će od jubilarnog stotog broja, koji treba da izađe 1. maja, preći 

na sedmičnu dinamiku izlaženja i to u potpunosti u koloru. 

Prvi broj »Dana« se pojavio u septembru 1992. godine, u vidu ratnog mjesečnog magazina. 
Vremenom se list profilisao u nezavisnu novinu, posebno oštru prema aktuelnim vlastima. Od 
prije godinu i po, »Dani« izlaze kao petnaestodnevni list. 

Kako nam je rečeno u redakciji, sedmična dinamika izlaženja će omogućiti redakciji da 
»djeluje na prvu loptu«, čime će znatno biti unaprijeđena aktuelnost lista. 



Novosti o medijima, br 28/I serija 
 

12 

Nova tv mreža FBiH 
Federacija Bosne i Hercegovine bi uskoro trebalo da dobije još jednu televizijsku mrežu, 

ali ovaj put sastavljenu od 12 lokalnih televizijskih kuća. Prema prvim informacija radi se o 
NTV Hayat, TV TPK, TV USK, TV Mostar, TV Bugojno, TV Travnik, TV Goražde, TV 
Maglaj, TV Zavidovići, TV Visoko, TV Vogošća i NTV Zetel. 

Zamišljeno je da ova mreža u početku funkcioniše kao koordinator u kupovini stranih 
programa i razmjeni vlastite produkcije. U prvoj fazi koristila bi se “brza pošta”, tj. kasete bi se 
kopirale u 12 primjeraka, međusobno razmjenjivale i emitovale u isto vrijeme na svim 
stanicama. Još u ovoj godini planira se da se stanice povežu optičkim kablom, da bi tokom 
sljedeće prešli na sistem link veza. Konačna faza bi predstavljala osnivanje centralnog studija, a 
najvjerovatnije prešli bi i na proizvodnju zajedničkih dnevnih informativnih emisija. 

Ovo bi mogla postati prva, vrlo snažna komercijalna tv mreža na prostoru Federacije BiH, 
obzirom da svaka od ovih kuća postoji već par godina i ima razvijenu vlastitu produkciju, kadar, 
ali i publiku, tvrde direktori zainteresovanih stanica. 

Nosioci ovog projekta su Neovisna televizija Hayat i TV Tuzlansko-podrinjskog kantona, a 
za pretpostavljati je da su motivi prije svega ekonomski, jer postoji realna opasnost da će lokalne 
televizijske stanice biti ugušene brzim razvojem dvije najveće bh. mreže, RTV BiH i OBN-om, 
kao i pooštravanjem uslova za opstanak na medijskom tržištu. 

Protest Nezavisne unije novinara BiH 
Nezavisna unija profesionalnih novinara BiH uputila je protest zbog ponašanja policijskih 

organa Federacije BiH u slučaju terorističkog napada na zamjenika ministra policije Joze 
Leutara. 

U saopćenju stoji da su novinarima uskraćene informacije, kao i pristup mjestu atentata, te 
su oni tako onemogućeni da pruže relevantne činjenice bh. javnosti. 

Jednom broju novinara su čak oduzeti i filmovi sa snimcima napravljenim na mjestu 
događaja. 

Nova generacija Škole novinarstva 
Iz direkcije Škole novinarstva Media plan instituta Sarajevo saopšteno je da će konkurs za 

upis druge generacije studenata ove škole biti raspisan u maju, dok će se prijemni ispiti održati u 
mjesecu junu. Nastava će početi u oktobru. 

Polaznici prve generacije školske 1998/99 godine polagaće diplomske ispite u maju. 

Na pragu novog vijeka 
☛ SLUŠAJTE SVOJIM UŠIMA!�

��

�☛ GLEDAJTE SVOJIM OČIMA! ☛ MISLITE SVOJOM GLAVOM!�
��

�

 

Savjet Media plan Instituta: 
Prof.dr Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); mr 

Lenart Šetinc (Ljubljana); Prof.dr Mario Plenković (Zagreb); mr Louis de la Ronciere (Paris); mr 
Aleksandar Todorović (Montreux); Prof. dr Slavo Kukić (Mostar); Prof.dr. Miroljub Radojković 
(Beograd). 


	Broj 28, Serija I 	Sarajevo, 22. mart 1999.
	Na pragu novog vijeka

