
U  o v o m  b r o j u  m o ž e t e  p r o č i t a t i :  

• Preustroj federalne televizije: Nacrt zakona o 
RTV Federacije BiH “na čekanju” 

• Analiza medijskog pokrivanja: Prva nedjelja 
rata u susjedstvu 

 

• Mediji u susjednim zemljama (2): 
Hrvatska - discipliniranje medija (1) 

• Godišnji izvještaj Komiteta za 
zaštitu novinara ( CPJ ) 

• Vijesti 

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija ♦  Mediji u tranziciji 

 

Broj 29, Serija I  Sar

P r e u s t r o j  f e d e r a l n e  t e l e v i z i j e  

Nacrt zakona o RTV Federacije BiH “ na če

Usaglašavanje o Nacrtu federalnog zakona o RTV traje u vladi Feder
tri mjeseca. Tragajući za odgovorom na pitanje dokle se došlo sa rekonst
kakva je sudbina pomenutog zakona, agencija Safax, iz izvora vlade Feder
Nacrt zakona o RTV Federacije BiH ide na “prvo čitanje” u Parlament Fe
toga tekst će biti vraćen na doradu u Vladu Federacije BIH, a potom bi u for
trebao da bude usvojen u Parlamentu Federacije BiH. To je, dakle, proced
konačnom usvajanju ovog zakona. Međutim, veliko je pitanje kada će
Federacije BiH, pa je Nacrt zakona trenutno na “čekanju”. 

Inače, nedavno je zasjedao i Upravni odbor RTV BiH na koj
predstavnika međunarodne zajednice, bilo riječi o aktivnostima oko ukupne
BiH. Po riječima Ante Domazeta, predsjednika Upravnog odbora izraže
osjećanje da su aktivnosti oko rekonstrukcije ove kuće usporene i blo
međunarodne zajednice zatražena veća podrška, kako bi se ovi poslov
Slobodna BiH, zamjenik Visokog predstavnika za medije Simon Haselock 
kako nedavni atentat na zamjenika ministra unutrašnjih poslova Jozu 
uspostavu federalne televizije”. Haselock je kritikovao i hrvatske i bošnjač
sudjeluju u pregovorima oko ove televizije zbog nedovoljne spremnosti za d

Dok zakon o federalnoj televiziji čeka u vladi, Upravni odbor RTV B
grupe koje će raditi na pripremi zakona o zajedničkoj državnoj RTV Bi
korporaciji za prenos i emitovanje programa BiH. 

h

Svake druge sedmice priprema 
agencija SAFAX, Sarajevo 

ttp: //www.mp-institut.com/ 
ajevo, 05. april 1999. 

kanju” 

acije BiH već gotovo 
rukcijom RTV BiH i 
acije BiH, saznaje da 
deracije BiH. Nakon 
mi prijedloga zakona 
ura, koja vodi prema 
 zasjedati parlament 

em je, uz prisustvo 
 rekonstrukcije RTV 

n je generalni stav i 
kirane. Stoga je od 

i ubrzali. Kako piše 
je izjavio “da se nada 
Leutara neće otežati 
ke predstavnike koji 
ogovor. 

iH formirao je radne 
H i zakona o Javnoj 



Novosti o medijima, br 29/I serija 
 

2 

Kada je riječ o uspostavi federalne RTV u Nezavisnoj komisiji za medije (IMC) saznajemo 
da je komisija, u skladu sa svojim mandatom, obavila svoj dio posla i pravno oslobodila 
frekvencijski prostor za rad federalne RTV, tako da ona, odmah po uspostavi, može da radi. 
Naime, IMC je već donijela odluku o prestanku 
reemitovanja programa HRT-a, jer je tim 
reemitovanjem “okupiran” prostor za emitovanje 
RTV Federacije BiH. Svih 29 predajnika, na 
koje pravo polažu i RTV BiH i Erotel, je pod 
nadzorom IMC-a. Međutim, kako smo saznali 
od portparola Komisije Zinaide Babović, HRT 
će prestati da emituje u BiH tek kada bude 
usvojen Zakon o federalnoj televiziji. Do tada se 
prema ovom stranom mediju neće poduzimati 
nikakve mjere. 

(E.M.) 

A n a l i z a  m e d i j s k o g    
p o k r i v a n j a  

Prva nedjelja rata u susjedstvu 

Redakcijski kolegij Novosti o medijima 
najprije je namjeravao sačiniti jednu ad hok 
analizu na bazi izvještavanja bh. medija – 
štampe, radija i televizije, tokom prva 24 sata od 
otpočinjanja NATO udara na SR Jugoslaviju. 
Međutim, kako su dramatični događaji u 
neposrednom susjedstvu pristizali jedni druge, to 
smo bez puno dvoumljenja odustali od prvobitne 
varijante, te se odlučili za monitoring/analizu 
prve nedjelje medijskog pokrivanja vazdušnih 
udara po vojnim i strateškim ciljevima u 
Jugoslaviji (24 – 31. marta). 

S obzirom na dinamiku izlaženja, ni ovaj servis neće odisati punom svježinom kad bude 
dostupan našim čitaocima, ali to i nije njegov primaran cilj. Poenta je na pružanju sumarne slike 
medijskog pokrivanja jednog nesvakidašnjeg i doista istorijskog događaja u našem susjedstvu. 
Ne treba ni isticati koliko se to tiče, ne samo naših neposrednih susjeda, već i cijelog regiona, pa 
i šire. Da je to tako, ubjedljivo potvrđuje gotovo 24 satni program vodećih svjetskih tv stanica 
posvećen udarima NATO alijanse na Jugoslaviju. 

Nismo se držali čvrstog hronološkog reda, niti raspoređivanja “odgovornosti na ravne 
dijelove”. Pažnju smo najprije fokusirali na prve sate i prve reakcije, kao višestruko indikativne i 
to prvenstveno televizije kao najmoćnijeg medija. U metodologiji istraživanja, izbora pristupa, 
načina prezentacije i drugih relevantnih modaliteta, uzdržavali smo se od komentara, dociranja, 
prozivki, naravoučenija i ostalih naglašeno subjektivnih sudova, ili, ukratko, od štetnog 
politizovanja. Ako ima elemenata osvrta, to je samo u mjeri pojašnjenja izložene faktografije 
koja nam je služila kao polazište. Vjerujemo da će ovakav pristup omogućiti prije svega 

 

 

 

 

 

 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi. 
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 213 078, 206 542  
E-mail: 
safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mp-institut.com/ 

PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
Zahvaljujući donaciji Fonda Otvoreno 
društvo Soros Sarajevo domaćim 
medijima servis se dostavlja besplatno 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mp-institut.com/


Novosti o medijima, br 29/I serija 
 

3 

redakcijama i angažovanim novinarima, zainteresovanim medijskim institucijama, a nadasve 
široj javnosti, da stekne uvid u to kako su ovaj profesionalni izazov iskoristili novinari i kako su 
savladavali mnoge profesionalne zamke toliko karakteristične za ovu vrstu izvještavanja. 

Od Krima do Kosova: mini geneza ratnog izvještavanja 
Izvještavanje sa Krima (najprije rusko-turski rat, 1851., a onda su se na stranu Turaka 

stavili Englezi i Francuzi), smatra se pra-početkom modernog ratnog žurnalizma. Snažan pečat 
ratnom izvještavanju dala je anglo-saksonska škola novinarstva, uz napomenu kako su brojni 
američki novinari punu afirmaciju stekli upravo izvještavajući sa evropskih ratišta (Rid, 
Hemingvej, Sulcberger). Za razliku od medijskog pokrivanja korejskog ratišta, kad je vladala 
apsolutna saglasnost među američkim i uopšte zapadnim novinarima oko ratnih ciljeva, rat u 
Vijetnamu je predstavljao unekoliko prekretnicu, jer je ispoljena značajna nesaglasnost oko 
(ne)cjelishodnosti američkog uplitanja u rat u Vijetnamu. Medijsko pokrivanje rata na 
Foklandima/Malvinima bilo je propraćeno uočljivim svrstavanjem novinara za jednu ili drugu 
stranu, dok će opet rat u Zalivu, tj. rat protiv Iraka, imati unisonu podršku zapadnih kolega. 

Razumije se, građanski ratovi, sui generis, doživljavaju se na jedan dijametralno suprotan 
način, posebno među lokalnim novinarima i izvještačima. Koliko god se pozivalo na hladne 
glave, razboritost, mudrost, uzdržanost, te iznad svega, na profesionalizam, emocije su gotovo 
nezaobilazan pratilac izvještavanja, posebno domaćih novinara, sa domaćih (krvavih) arena. 
Tako je bilo u američkom građanskom ratu, u Rusiji 1917., u španskom građanskom ratu, a tako 
je bilo i u ratovima nakon raspada Jugoslavije 1991. godine, bez obzira koliko neki od njih bili 
generirani i stranom intervencijom. 

Očito je da je karakter rata bitno profilisao i karakter ratnog izvještavanja. U tzv. 
jugoslovenskom slučaju na karakter izvještavanja bitno je uticalo to da li su novinari i mediji bili 
neposredni protagonisti rata, tj. da li su bili dio jedne strane u ratu, ili su, kao stranci, bili više ili 
manje nezavisni i nepristrasni izvještači. Dubina emocija u prvom slučaju se neminovno 
reflektovala na sadržaj i kvalitet žurnalizma. Više ili manje, takvo izvještavanje bilo je funkciji 
zvanične propagande, pa se zato od novinara u ratu nije moglo ni očekivati pridržavanje 
uobičajenih novinarskih standarda. Zato je u svakom ratnom sukobu za najširu javnost važna 
funkcija tzv. nezavisnih ili trećih izvora. Oni mogu znatno da relativizuju propagandno 
fokusirane izvještaje u ratu angažovanih novinara. Prisustvo nezavisnih  posmatrača u modernim 
ratovima nije moguće  isključiti, a teško je i onemogućiti i ometati, jer se elektronski mediji sada 
koriste novim tehnologijama. 

 

Potisnute emocije, dominantna improvizacija 
Prvi ovlašan zaključak nakon obznanjivanja da je krenuo prvi talas vazdušnih udara, 

mogao bi biti kako su novinari, a prvenstveno voditelji u tv studijima, gotovo apsolutno potisnuli 
emocije i razumljive frustracije. Nije bilo euforije, likovanja i nekontrolisanih izljeva osjećanja, 
kao što se, objektivno govoreći, očekivalo. Naprotiv, bila je uočljiva jedna iskrena, nepatvorena 
ozbiljnost u izrazima njihovih lica i intonaciji njihovih glasova, jer su bili svjesni težine i 
složenosti trenutka. Gotovo sve tv kuće, (osim SRT), najviše RTV BiH, OBN i Studio 99, su u 
večernjim satima (srijeda, 24. mart), po potvrđivanju vijesti da su krenuli vazdušni napadi, uvele 
vanredan program, često se uključujući u izvještavanje svjetskih tv stanica - CNN, BBC, 
EuroNews i dr., ali su povremeno prenosile i dio izvještavanja Radio Televizije Srbije (RTS) . 
Najavu jednog novog stila u domaćem tv i radio novinarstvu dala je dan uoči intervencije 
urednica emisije OKO 22 Studija 99, Ermina Gakić, sa, do tada, vjerovatno najpotpunijim tv 
pregledom situacije u kojoj su korišteni programi CNN-a, EuroNewsa, dopisnici iz Vašingtona, 



Novosti o medijima, br 29/I serija 
 

4 

Beograda, Podgorice, Skoplja i gosti u studiju. Prvi dan, a i oni kasnije, pokazali su da je većina 
sarajevskih elektronskih medija doživjela neku vrstu medijskog sazrijevanja u angažovanju 
različitih izvora informacija (što do sada nije bio slučaj), brzini reagovanja i u korišćenju 
različitih medijskih mogućnosti. Improvizacija se najuočljivije manifestovala u lošem 
simultanom prevodu. 

Međutim, za razliku od Zalivskog rata, koji je predstavljao pravu medijsku revoluciju u 
načinu pokrivanja prostora/zbivanja, ovaj najnoviji  karakteriše odsustvo autentičnih priloga sa 
mjesta vazdušnih udara. Ilustracije radi, u prva 24 sata izvještavanja, kod svih tv stanica, bilo 
domaćih ili svjetskih, dominirale su sekvence gašenja požara u naselju Klisa nadomak Novog 
Sada (Škola za obuku kadrova MUP-a), ili detalji iz baze u Avijanu i sa nekih od brodova u 
Mediteranu. 

Nesporno je da su se vazdušni udari očekivali, tako da faktor iznenađenja ne može biti alibi 
za prekomjernu improvizaciju iskusnih svjetskih agencija u prvih 24 sata medijskog pokrivanja 
kosovske krize. Taj nedostatak djelimično su pokušavali da nadomjeste lokalni novinari, koji su 
u svojim izvještajima javljali što su mogli vidjeti ili čuti iz svog stana, redakcije ili nekog trećeg 
mjesta. Odsustvo direktnog prenosa, tj. autentične televizije sa neposredne ratne arene, u korist 
tzv. odložnog plasiranja vrlo skromnog televizijskog materijala, dijelom se objašnjava zabranom 
srbijanskih vlasti da ne dozvole snimanje sa lica mjesta i da protjeraju strane izvještače. ( CNN 
se nakon nekoliko dana ponovo javio iz Beograda ). Da podsjetimo, u vrijeme najžešćih udara po 
iračkom glavnom gradu, Sadam Husein je dozvolio Peteru Arnetu (CNN) da redovno izvještava i 
to iz najluksuznijeg bagdadskog hotela. Očito, zalivsku lekciju beogradske vlasti nisu naučile, 
mada su nakon prvobitnog protjerivanja stranih snimatelja i reportera, takvu odluku opozvale. 
Da su na terenu naročito na Kosovu mogli ostati strani novinari vjerovatno bi se smanjio efekat 
različitih vidova propagande i konfuzije na osnovu kontroverznih pa nekad i neutemeljenih 
informacija, koje su srbijansku i svjetsku javnost zapljusnule zadnjih dana (pogubljenja nekih 
kosovskih intelektualaca, vjerodostojnost susreta Ibrahima Rugove sa Miloševićem, konc logor 
na Prištinskom stadionu itd.). 

Shvatajući da se kosovska kriza najmanje u pola BiH drugačije doživljava, međunarodna 
zajednica je odlučila da u startu osujeti svako ostrašćeno ili huškaško izvještavanje. Prva 
prozivka se odnosila na dvije državne televizije – SRT i RTV BiH i na jednu novinu – Dnevni 
avaz. Indikativni su razlozi prozivke, naročito u slučaju medija sa prostora bošnjačkog dijela 
Federacije. Avaz i RTVBiH su kritikovani radi upotrebe jezika u kvalifikaciji Slobodana 
Miloševića. TVBiH se ispričala narednu veče (“neiskustvo voditelja”), dok je Avaz dosta žustro 
reagovao. Da podsjetimo, u Avazu je bio sporan naslov: “Napokon bombe na balkanskog 
kasapina” (25. 03.). U odgovoru narednog dana, Kolegij lista podsjeća međunarodnu zajednicu 
kako je sporna sintagma “balkanski kasapin” izum američkih novinara (prvi ju je lansirao 
“Njujork tajms”, op. Media Plan Institut), te da “ne može biti huškački, a još manje uvredljiv za 
bosanske Srbe". SRT je kritikovana što je koristila samo jedan izvor – jugoslovenski i to 
pretežno RTS, koji obiluje propagandom. 

Inače, stiče se utisak da su međunarodni faktori, koji su davali upozorenja ovdašnjim 
medijima, na početku intervencije bili mnogo gorljiviji u insistiranju na izbalansiranom 
izvještavanju. Upravo u to vrijeme trajao je pokušaj Amerike da porukama sa najvišeg nivoa 
amortizuje negativne reakcije Srba, dok je za Slobodana Miloševića još bila otvorena telefonska 
linija putem koje je mogao spriječiti dalje napade. 

Zatečeni mediji u Republici Srpskoj 
Mada je vojna intervencija visila u vazduhu, čini se kako su mediji u Republici Srpskoj 

vjerovali da do intervencije ipak neće doći. Otuda su i bili zatečeni dramatičnim događajima. 
Ilustracije radi, Glas srpski je od četvrtka, 25. marta, imao u vrhu naslovne strane samo tzv. 



Novosti o medijima, br 29/I serija 
 

5 

antrfile preko tri stupca, sa nadnaslovom: “Posljednja vijest”, sa naslovom: “Napadnuta 
Jugoslavija” i sa podnaslovom: “Kako je javio dopisnik Srne na Jugoslaviju je sinoć oko 20 
časova počeo napad NATO alijanse po ciljevima jugoslovenske vojske, a jake detonacije čule su 
se oko Prištine, Beograda, Podgorice i Novog Sada”. I to je bilo sve. 

Sudeći po složenoj naslovnoj strani i tekstovima unutra, a još više po naslovima, Dnevne 
nezavisne novine od 25 marta su naslućivale šta se iza brda valja, ali nisu imale niti vijest da je 
započela vojna intervencija protiv Jugoslavije! 
Dnevnik 2 SRT (24. 03.) je tek pri kraju emisije potvrdio nagađanja da su otpočeli vazdušni 
udari na Jugoslaviju. Kasnije je bilo uključivanja u program RTS, ali nikakvog specijalnog ili 
vanrednog programa nije bilo te večeri. Inače SRT na početku intervencije  nije uvela vanredne 
ili specijalne emisije, što se takođe odnosi i na program Srpskog radija. 

SRT nije prošla samo sa prozivkom da ne izvještava izbalansirano i da se priklonio samo 
beogradskoj propagandi, već je odmah nakon toga uslijedila oštra prepiska na relaciji: 
Vestendorp/Hejzlok (Visoki predstavnik i njegov zamjenik) – Kozomara (gen. direktor SRT). 
Sukus Vestendorpovog pisma je bio – izbalansirano izvještavanje, ili povlačenje podrške 
rekonstrukciji ove televizije. Hejzlokovo pismo od narednog dana je bilo još oštrije i 
eksplicitnije u zahtjevima: “Emitovati pun, nemontažiran blok BBC World Television News koji 
pokriva krizu na Kosovu u periodu između 18 i 22 časa, uz tačan prevod svih audio-materijala na 
lokalni jezik... Emitovati puno pokrivanje, po mogućnosti uživo, NATO brifinga sa tačnim, 
nemontažiranim prevodom, a ne njegov rezime … “ , stajalo je između ostalog u pismu. BBC je 
vjerovatno uzet kao uzor nepristrasnog izvještavanja. 

Poenta Kozomarinog odgovora je ozbiljna sumnja u objektivnost medijskih monitora 
OHR. U tom smislu je predložio, kako kaže, objektivne posmatrače, da pregledaju sav materijal 
iz prethodnog perioda, tako da se ne dogodi da se od njih traži da emituju obraćanja građanima 
Srbije predsjednika Klintona i državnog sekretara Madlen Olbrajt (kako je navodno Hejzlok 
zahtijevao), a oni su to već uradili prethodnog dana, u udarnom terminu u 19,30 časova. 

Dio pasusa iz Kozomarinog pisma zaslužuje da se citira, jer na posredan način objašnjava 
dileme i frustracije novinara iz Republike Srpske: 

“Način na koji se sada pokušava kanalisati istina, u tragičnom vremenu za Balkan i moj 
narod u cjelini, govori da su u dijelu razvijenog i demokratskog svijeta očigledno izgubljeni 
elementarni pojmovi o vremenu i prostoru i sopstvenom mjestu i ulozi u istoriji.” 

Kako god, prepiska je ipak urodila plodom. SRT je izdašnije počela da se poziva i na druge 
(zapadne) izvore, odnosno da prenosi njihove izvještaje. Ipak, sumaran zaključak ostaje o 
postojanju apsolutnog konsensusa u medijima Republike Srpske o kvalifikovanju napada NATO 
alijanse na Jugoslaviju. “Agresija” je zajednički nazivnik, ne samo medija nego i političara, te i 
građana Republike Srpske koje mediji predstavljaju u svojim anketama i snimcima 
demonstracija. Prema izvorima iz Nezavisne medijske komisije (IMC), “neke stanice će možda 
ostati i bez dozvola za emitovanje, jer su izvještavanjem o kosovskoj krizi narušavale medijski 
kodeks”. 

Zaokret u medijima Federacije BiH 
Sprječavanje humanitarne katastrofe na Kosovu je bio glavni predtekst NATO akcije u 

Jugoslaviji. Međutim, u medijima u bošnjačkom dijelu Federacije, ta komponenta je bila za 
izvjesno vrijeme potisnuta u drugi plan. Međutim alarmantne vijesti koje su počele stizati sa 
Kosova, posebno putem kosovskih izbjeglica, kao i brifinzi glavnih protagonista vojne akcije 
protiv Jugoslavije, iznova su aktuelizovali ovaj aspekt kosovske krize u medijima Federacije pod 
bošnjačkom vlašću. Obznanjene su  zastrašujuće brojke o protjeranim licima, odnosno o 



Novosti o medijima, br 29/I serija 
 

6 

etničkom čišćenju Kosova, a dijelom i Sandžaka. Smjenjivale su se informacije od 100 do  250,  
pa čak i 500 hiljada protjeranih ili izbjeglih lica.  Emocije i tenzije, za izvjesno vrijeme potisnute  
ili čak zapretane, opet su porasle. Izbjeglička drama postala je  dominatna, naročito u specijalnim 
emisijama elektronskih medija. Za to vrijeme elektronski mediji u Republici Srpskoj gotovo da 
nisu spominjali ovu temu. 

Voditelji emisija našli su se u dobro  poznatim profesionalnim nedoumicama u otvorenim 
programima.U kontakt programu NTV 99 (29. i 30. 03.), voditelj je prekinuo nekoliko huškaško-
pogromaških glasova, ali se ipak više takvih glasova probilo u eter. Ili, naizgled nemar ili nehat 
na TVBiH (30. 03.); jutarnji program: Larry King Live (CNN) razgovara sa Vladislavom 
Jovanovićem, ambasadorom Jugoslavije pri UN. Kad je ambasador počeo da objašnjava poziciju 
svoje zemlje, re-emitovanje je naprasno prekinuto u 8,43, da bi ustupilo mjesto TV shopu!?  

 Oslobođenje, koje je inače vrlo izdašno i profesionalno pratilo ove događaje, u broju od 
30. 03. plasira komentar “Nato protiv gusala”, iz pera svog vodećeg komentatora Gojka Berića, 
koji u tekstu striktno slijedi tezu koja s v e (podv. Media plan institut) Srbe stavlja u jednu ravan 
– pristalice Miloševića, koji robuju guslama, kosovskoj mitomaniji i sl. Podrobnije o štampanim 
medijima govorićemo na drugom mjestu ovog teksta. 

Već smo pomenuli da je najveći broj informacija o humanitarnoj katastrofi i zločinima na 
Kosovu bio zasnovan na izjavama izbjeglih i prognanih, a ne na novinarskim izvorima i izvorima 
međunarodnih organizacija sa lica mjesta. Teško da postoji ratište ili krizno žarište u svijetu gdje 
je tako konsekventno sprovedena odluka o povlačenju svih mogućih stranih posmatrača i 
predstavnika, u šta se izvrsno uklopila i odluka beogradskog režima da protjera strane novinare. 

Huškaško informisanje ili pravo na stav? 
Dok su elektronski mediji izbjegavali komentare, prepuštajući to uglavnom gledaocima i 

slušaocima, štampa je pri kraju prve nedjelje vojne intervencije prepuna sopstvenih komentara. 
To prije svega vrijedi za novine u bošnjačkom dijelu Federacije. 

Ilustracije radi, Ljiljan (od 29. 03. do 05. 04.) je imao posebno dizajniranu naslovnu stranu 
sa dominantnim likom Miloševića u slomljenom ogledalu, uz krupan naslov: “Krvnikov kraj!”. 
U uvodnom tekstu, zamjenik glavnog i odgovornog urednika Dževad Hodžić otvoreno odbacuje 
prva upozorenja OHR i IMC (“neće se tolerisati huškaško medijsko pokrivanje događaja na 
Kosovu”), te što je veoma interesantno, govori u ime svih Bosanaca (podv. Media plan institut.): 
“Bosanci ne samo da odobravaju i pozdravljaju bombardiranje vojnih ciljeva u SR Jugoslaviji, 
oni se raduju krvnikovom (italik dat u izvornom tekstu) kraju. Uvodnik se završava rečenicom:   
“ Dakle, Bosanci se raduju “. Ovaj, a i neki drugi pominjani tekstovi, izazivaju najmanje dvije 
profesionalne dileme: (1) Da li ovdašnji mediji, zbog svoje specifične odgovornosti za uspjeh 
Dejtonskog sporazuma (stvaranja duha tolerancije i pomirenja), moraju biti izbalansiraniji i 
“skraćenog jezika” nego oni koji djeluju izvan ovog prostora. I (2), do kada zatvarati oči pred 
činjenicom da u BiH postoje bar dva, ako ne i tri formirana javna mišljenja, pa je u najmanju 
ruku netačno “da svi Bosanci isto misle”. Naravno, ako pod Bosancima podrazumijevamo sve 
građane BiH. 

U komentaru, u istom broju Ljiljana, jedan od urednika – Sejo Omeragić, varirajući temu 
Kosovskog mita i NATO udara, u pošprdan kontekst dovodi kultnu poemu Desanke Maksimović 
“Krvava bajka”, čime nasrće na osjećanja, ne samo Srba, već i brojnih antifašista. 

Novine u Republici Srpskoj u monitorisanom periodu nisu donosile komentare, ali su 
redakcijskom opremom (slaganje naslova tekstova izvještaja, agencijskih vijesti i sl.) sugerisale 
stav. Može se slobodno konstatovati kako su sročeni naslovi imali snagu komentara i da su bili 
na opštem fonu medijskih reakcija prisutnih u Srbiji. Evo samo nekih karakterističnih : “Sramni 
ožiljci bačenih bombi”, “Ponos nam ne možete srušiti” (izvještaj sa protesta banjalučkih 



Novosti o medijima, br 29/I serija 
 

7 

srednjoškolaca i studenata), oba primjera iz dvobroja Glas srpki (27. i 28. mart). Ili, “Slobodarski 
duh je neuništiv” – izvještaj sa demonstracija u Trebinju, u Dnevnim nezavisnim novinama od 
29. marta. U istim banjalučkim novinama od narednog dana je najava na naslovnoj strani: 
“NATO zavodi orvelovski strah”, izjava Amfilohija Radovića, mitropolita crnogorsko-
primorskog. Na istoj naslovnoj strani je i fotos beogradskih mališana u jednom od beogradskih 
skloništa. Ukratko, izneseni primjeri zorno ilustruju raspoloženje javnosti u Republici Srpskoj, 
ali i jasno profilisan i artikulisan stav tamošnjih medija, bilo etabliranih, bilo nezavisnih. 

Slobodna BiH, koja nezvanično važi za hrvatski medij u BiH, je uglavnom informativno 
pratila događaje u istočnom susjedstvu. 

*** 

U našem prošlogodišnjem monitoringu (Novosti o medijima br. 12, 10. avgust ’98.), kako 
dnevni listovi prate kosovska zbivanja, sukus istraživanja smo izbacili u upečatljivom naslovu: 
“Kosovo kao lakmus papir”. Ovakav zaključak je u međuvremenu ubjedljivo pojačan. Na 
primjeru Kosova se jasno reflektuje sva složenost i bremenitost bh. stvarnosti. 

Ukratko, naš je zaključak - izvještavanje o Kosovu bilo je odraz duboko podijeljenog 
javnog mnjenja u BiH. Mediji u bošnjačkom dijelu Federacije BiH znali su iskoristiti bogatstvo 
izvora informacija, dok su se mediji u Republici Srpskoj oslonili samo na sopstvene izvore i 
izvore iz SR Jugoslavije. 

(Media Plan Institut – Monitoring Centar) 

M e d i j i  u  s u s j e d n i m  z e m l j a m a  ( 2 )  

Hrvatska: discipliniranje medija (1) 

“Novosti o medijima” su od prošlog broja počele da objavljuju seriju tekstova o medijskoj 
situaciji u susjednim zemljama smatrajući da se ni politička ni medijska problematika u tri 
nekadašnje centralne jugoslovenske republike ne može gledati potpuno izolovano. U prošlom 
broju smo objavili analizu medijskog stanja u Srbiji. Iako smo najavili da će u ovom broju biti 
predstavljena medijska slika Crne Gore, zbog aktuelne situacije u SR Jugoslaviji, naručeni tekst 
kasni. Stoga u dva nastavka objavljujemo tekst o medijskoj situaciji u Hrvatskoj našeg saradnika 
Ivice Jurića iz Splita. 

Na tranzicijskom repu 
Povratak izbjeglica i prognanika, izborni zakoni, mediji. Ili: mediji, izborni zakoni, 

povratak prognanika i izbjeglica. To su tri ključne točke koje se nalaze na svakom popisu 
kritičkih zamjerki koje međunarodni faktori redovito isporučuju Hrvatskoj, bez obzira da li se 
radi o Vijeću Evrope, Evropskoj komisiji, OESS-u, izvještaju State Depertmenta... Stanje 
medijskih sloboda nalazi su u najužem krugu onoga što Hrvatsku dijeli od punih standarda 
demokratskog svijeta i što njene "demokratske granice" umjesto u srednjoevropsko okruženje, 
koje njena službena politika ističe kao svoj politički image, faktički približava samom rubu 
istočne Evrope ili čak centralnoazijskim prostorima. Tamo je, npr. guraju izvještaji i ocjene 
različitih međunarodnih organizacija koje procjenjuju stanje medijskih sloboda u svijetu poput 
Freedom Housa, International Prees Institute i sl., a u kojima su prosudbe medijskih sloboda u 
Hrvatskoj mnogo više sliče Bjelorusiji, Azerbejdžanu, Kirgistanu ili Kazahstanu, koje obilježava 



Novosti o medijima, br 29/I serija 
 

8 

autoritarni tranzicijski sindrom, negoli Češkoj, Mađarskoj ili Poljskoj. U svakom slučaju, kada 
su mediji u pitanju, Hrvatska je na repu tranzicijskih zemalja. 

Ako te ocjene (i usporedbe) i jesu u nekim elementima šablonizirane i neutemeljene, nema 
sumnje da im Hrvatska autoritarna politika za to daje mnogo razloga. Zaista, rijetke su zemlje 
gdje najviši državni moćnici poput predsjednika država sudski proganjaju novinare, gdje 
partijski kontrolirana državna televizija nema nikakvu konkurenciju na nacionalnom nivou, gdje 
je distributivna mreža tiskanih medija "privatizirana" na način da dovodi u pitanje opstanak 
najčitanijih nezavisnih dnevnika i tjednika, gdje je obavještajna služba pod sumnjom da prati i 
prisluškuje nepoćudne političare ali i - mnoge novinare ili pak da pojedine medije koristi kao 
ekspoziture za političke obračune. 

Hrvatska nema Ministarstvo informiranja i ima relativno liberalan Zakon o informiranju 
(odnosno javnom priopćavanju kako se službeno zove) kojega su "blagoslovili" i eksperti Vijeća 
Evrope, ali to je samo fasada iza koje aktualni režim posjeduje (i primjenjuje) različite 
mehanizme sustavne opstrukcije i represije nad medijskim slobodama i razvojem nezavisnog i 
profesionalnog novinarstva. No pođimo redom. 

Determinirani pluralizam 
Pri Vladinom uredu za priopćavanje registrirano je nevjerovatnih 1620 tiskanih medija. 

Međutim, prema procjenama Vibora Božića iz tog Ureda, aktivno je svega stotinjak pisanih 
medija. Dnevnika u Hrvatskoj ima deset, tjednika je osam, dok su ostala izdanja dvotjedna, 
mjesečna ili povremena. 

Među najznačajnijim tiskanim medijima Vjesnik, Večernji list i Slobodna Dalmacija su 
pod kontrolom države. Vjesnik i Slobodna Dalmacija i formalno, s obzirom na strukturu 
vlasništva, a Večernji list je u vlasništvu misterioznog Caritas Funda s Djevičanskih otoka. 
Jutarnji list je u privatnom vlasništvu, kao i Novi list i Glas Istre koji su u vlasništvu zaposlenih 
u tim novinama. Splitska Slobodna Dalmacija bila je u vlasništvu svojih novinara i grafičkih 
radnika do 1993. kada je skandaloznom državno - partijskom akcijom ta pretvorba poništena i 
list izručen HDZ-ovom tajkunu Miroslavu Kutli koji je ovaj, nekad izuzetno ugledan i 
profitabilan list, doveo do ruba propasti i na kraju ga morao vratiti državi. Za Večernji list, koji je 
najtiražniji dnevnik u zemlji ne zna se tko mu je zapravo vlasnik, pa se s pravom pretpostavlja da 
iza fantomske firme s Djevičanskih otoka stoji neka HDZ-ova filijala. 

U Hrvatskoj djeluje i 25 regionalnih novina, 15 novina za ekonomiju i turizam, 29 biltena 
političkih i profesionalnih udruženja, 12 novina za kulturu i dizajn, 10 koje se bave 
informacijama o tehnologiji, 12 ženskih i obiteljskih listova, 14 listova specijaliziranih za sport, 
sedam koji se bave rockom i mladima, itd. 

Državna Hrvatska televizija je jedina TV na nacionalnoj razini. Četiri televizije imaju 
koncesije za emitiranje na županijskoj razini, a šest ih je gradskih. 

Na nacionalnoj razini emitiraju tri radijske stanice, a na županijskoj razini ih je 17. Prema 
podacima Vladina ureda za priopćavanje 80 radijskih stanica djeluje na gradskoj razini. 

U Hrvatskoj djeluju tri novinske agencije: državna agencija HINA, nezavisna privatna 
agencija STINA i Informativna katolička agencija IKA. 

No, u ovom nezanemarivom medijskom pluralizmu ipak dominantno mjesto zauzima 
Hrvatska radiotelevizija (HRT) koja u mnogočemu taj pluralizam i dovodi u pitanje. Gotovo 
svaka kritika medijske situacije u Hrvatskoj počinje (a mnoge i završavaju) s isticanjem 
neprihvatljivog statusa i uloge ovog najutjecajnijeg medija, kojega mnogi doživljavaju i 
ocjenjuju kao medijsku “Bastilju” aktualnog režima. Formalno javna, HRT je klasičan primjer 
državno - partijskog medijskog instrumenta, vrlo često u funkciji neprikrivene i otvorene 



Novosti o medijima, br 29/I serija 
 

9 

glorifikacije aktualne vlasti, s jedne strane, i sofisticiranog zataškavanja, odnosno prešućivanja 
ključnih političkih, gospodarskih i uopće društvenih problema, s druge strane. Ili pak ciljanim 
propagandnim komentarima u najudarnijim informativnim terminima najčešće se politički 
obračunava s kritičarima režima. 

Bitka za medijsku “Bastilju” 
O čemu je tu zapravo riječ najbolje pokazuju podaci iz istraživanja koje je naručilo 

Hrvatsko novinarsko društvo, financirala Evropska zajednica, a provela renomirana istraživačaka 
agencija PULS Gallupovom metodom. 

Istraživanje je potvrdilo da je hrvatska državna televizija najznačajniji izvor informacija. 
Oko 90 posto ispitanika se preko ovog medija informira o zbivanjima u Hrvatskoj, a za oko 74 
posto to je ujedno i glavni izvor informacija. Drugi najčešći izvor informiranja su dnevne novine 
iz kojih informacije dobija 50 posto ispitanika, a istovremeno 40 posto ispitanika uopće ne čita 
novine. 

Ova "ovisnost" o TV informacijama težište borbe oko medijskih sloboda u Hrvatskoj u 
velikoj mjeri i koncentrira upravo na TV. 

Pod velikim pritiscima međunarodnih faktora, domaće oporbe i samih novinarskih krugova 
hrvatska politika je počela s "kozmetičkim" promjenama na nacionalnoj TV, koje bi trebale 
pokazati kako je se teži pretvoriti u doista javni nacionalni medij (novi zakon o HRT, dovođenje 
novog vodstva u nacionalnu TV kuću među kojima su bili i neki ugledni novinari profesionalci 
poput Mirka Galića, vraćanje u program nekih novinara koji su godinama bili na ledu i sl.). Ali, 
istovremeno je nastavljeno sa "čišćenjem" svega što ključne ciljeve političke instrumentalizacije 
glavnog nacionalnog medija dovodi u pitanje. 

Primjenjuje se otvorena cenzura u nepoćudnim političkim TV emisijima (kao što je to 
politički magazin "Jedan plus jedan" koji je čak skidan s programa ili su pak prilozi izbacivani ili 
premontirani bez znanja urednika), smjenjuju se rijetki urednici čije su kritičke emisije dosegle 
veliku popularnost kod gledatelja (hrvatski novinar godine Ivo Lončar, koji je od poljoprivredne 
emisije "Plodovi zemlje" uspio napraviti jedan od gledanijih političkih TV-hitova), iz Uprave 
odlaze oni (Mirko Galić) koji se ne mogu pomiriti sa političkim pritiscima. 

Izborna godina, odnosno približavanje izbora, ne daju velike nade da se značajnije 
promjene mogu očekivati. Dapače, bojazan od zaoštravanja potpune kontrole glavnog 
nacionalnog medija čini se realnijom. Najave o posebnim medijskim pravilima za predstojeće 
parlamentarne izbore, kojima bi bila uspostavljena kakva - takva ravnopravnost među političkim 
strankama, ako se i ostvare, vjerojatno će biti svedene na minimum. Vladajuća stranka će naći 
načina da obilno kompenzira medijske mrvice koje će dodijeliti oporbi, čak i ako bude prisiljena 
odbaciti dosadašnje metode kada su u udarnim, a navodno "zakupljenim" terminima emitirani 
višesatni predizborni skupovi HDZ i hrvatskog predsjednika Tuđmana. 

Osim državnog radija nacionalne frekevencije imaju samo još Katolički radio i Otvoreni 
radio, a ovaj posljednji je isključivo zabavno-komercijalni, bez informativno-političkih emisija. 
Najslušaniji nezavisni radio je poznati Radio 101 u Zagrebu koji, iako lokalni, pokriva područje 
s oko milijun stanovnika i svojim programom predstavlja jedinu značajniju alternativu 
kontroliranim elektronskim medijima. 

Elektronska alternativa - i lokalno je opasno 
Drugi, ništa manje značajni blokirajući moment, kada su u pitanju šanse demokratizacije 

medijskog prostora u Hrvatskoj, sadržan je u činjenici da je vladajuća stranka odbacila 



Novosti o medijima, br 29/I serija 
 

10 

mogućnost da se jedan od tri kanala nacionalne televizije privatizira. Vladajući HDZ je kao 
svojevrsni surogat neprestanim zahtjevima da se omogući bar jedan nacionalni privatni kanal 
ponudila mogućnost da se raspiše koncesija za novi nacionalni kanal. Stručnjaci procjenjuju da 
bi cijena uvođenja tog četvrtog nacionalnog kanala bila oko 40 milijuna DEM što je u aktualnim 
hrvatskim ekonomskim okolnostima veliko ulaganje i s obzirom na vrlo neizvjesne uvjete 
komercijalizacije taj projekt teško će privući potencijalne ulagače. Ukupni medijski "kolač" u 
hrvatskim medijima procjenjuje se na oko 80 milijuna DEM što je npr. dvostruko manje od 
onoga u Mađarskoj. 

Za sada je surogat alternativne nacionalne televizije pokušan kroz formiranje pulla 
izvjesnog broja lokalnih TV kuća i proizvodnju programa preko distributerske kuće "TV mreže" 
iza koje su financijski stali medijski tajkuni Ninoslav Pavić (Globus, Jutranji list) i Miroslav 
Kutle (Slobodna Dalmacija), ali je projekt zbog financijskih problema propao. Sada se radi na 
novom sličnom projektu - Europapress holding produkciji. 

U elektronskom medijskom prostoru vladajuća partija u svojim rukama ima i moćne 
instrumente: Vijeće za telekomunikacije, koje odlučuje o dodjeli koncesija elektronskim 
medijima i Zakon o telekomunikacijama, kojima se reguliraju pretpostavke njihova rada. 

Problemi s kojima se suočavaju lokalni i regionalni elektronski mediji najbolje ilustrira 
činjenica da je nedavno osnovana Nacionalna udruga (lokalnih) televizija (NUT) koja zahtijeva 
hitnu promjenu Zakona o telekomunikacijama. NUT traži izmjene odredbi zakona, koje 
privatnim stanicama zabranjuje udruživanje, pa zato ne mogu jeftinije proizvoditi i nabavljati 
programe, zatim snižavanje visokih cijena koncesija koje se uz to moraju plaćati godinu 
unaprijed, te ograničavanje marketinškog monopola HTV. 

Uza sve to elektronsku lokalnu medijsku situaciju stalno obilježavaju "čistke" i blokade 
rada. U situaciji, kada su glavni nacionalni medijski kanali pod potpunom kontrolom vladajuće 
stranke, sve češći "incidenti" izbijaju na lokalnim TV i radijskim stanicama. Njihova orijentacija, 
da budu pluralističniji, da se otvore i opoziciji, i budu što kritičniji, čime pokušavaju (ponegdje i 
sve uspješnije) konkurirati nacionalnim medijskim kućama, završava često različitim oblicima 
"discipliniranja". Zato vladajuća stranka koristi različite mehanizme, od smjena urednika i 
direktora tih medija, tamo gdje kontrolira situaciju na lokalnom nivou, do pritisaka preko 
Financijske policije ili Ministarstva za promet i veze, koje direktno ili indirektno kontrolira 
frekvencije i koncesije, tamo gdje vladajuća stranka nema direktne vlasti na lokalnom nivou. 
Lista tih slučajeva je sve duža: Radio Labin, ATV Split, TV Marijan Split, Radio Ritam Šibenik, 
Radio Libertas Dubrovnik, TV Moslavina, Radio Vukovar, Radio 042 Varaždin... 

(Nastaviće se) 

G o d i š n j i  i z v j e š t a j  K o m i t e t a  z a  z a š t i t u  
n o v i n a r a  ( C P J )  

Ubijena 24 novinara 

Prestižna američka nevladina organizacija sa sjedištem u Njujorku – Komitet za zaštitu 
novinara (CPJ), u svom najnovijem godišnjem izvještaju na 400 strana, naslovljen: “Napadi na 
štampu u 1998.”, donosi iscrpan pregled stanja novinarskih sloboda u svijetu. Osim faktografije, 
izvještaj sadržava analize medijskih sloboda u 118 zemalja svijeta, zatim četiri specijalna priloga 



Novosti o medijima, br 29/I serija 
 

11 

i slučajeve 500 napada po raznom osnovu – ometanje, ućutkivanje, samovoljno hapšenje, 
cenzurisanje i zakonske zloupotrebe. 

Među državama gdje je registrovana prava eksplozija nasilja protiv novinara, zabilježene 
su Sijera Leone, Demokratska Republika Kongo, Jordan i SR Jugoslavija. Ove dvije posljednje 
naročito radi donošenja drakonskih zakona o štampi. 

Kolumbija je zemlja najopasnijeg življenja po novinare. U posljednjih deset godina tamo 
su ubijena 43 novinara! 

Apsolutni “šampion“ u tamničenju novinara u posljednih pet godina je Turska. U 
tamošnjim zatvorima je u prošloj godini čamilo 27 novinara, u poređenju sa 29 u ’97. Većina su 
žrtve vladine represije u vezi sa izvještavanjem o dugogodišnjoj pobuni Kurda u Turskoj. 

Novi medijum – Internet, takođe je počeo da generiše žrtve, ne samo novinarske, već i 
slobode govora uopšte. Tako je u Kini uhapšena osoba koja je razmijenjivala e-mail poruke na 
disidentskom web site! 

Zabrinjavajući je trend ekspanzija restriktivnih medijskih zakona, posebno u segmentu 
klevete i difamacije, što bitno ograničava slobodu štampe. Novinari se nalaze pred izborom: ili 
samo-cenzura ili odlazak u zatvor radi “usijanog” izvještavanja. 

Pored konstatacije o 24 ubijena novinara u prošloj godini, knjiga sadrži i grafički prikaz 
više od 470 novinara ubijenih u zadnjih 10 godina, dat po zemljama i regionima. 

U ovom najnovijem izvještaju BiH nije posebno apostrofirana. Zanimljiva je konstatacija 
data u predgovoru knjige, a vezana je uz sukobe u našem regionu, gdje se kaže kako je 
međunarodna zajednica više bila fokusirana na zaustavljanje sukoba, a na štetu artikulacije 
slobode štampe. 

Novosti o medijima će u narednim brojevima prenijeti šire izvode iz ove knjige 

V i j e s t i  

Studij novinarstva u Mostaru 
Centar za studije novinarstva Sveučilišta zapadnog dijela Mostara treba da se transformiše 

u četvorogodišnji fakultet i počne sa radom u sljedećoj akademskoj godini. Voditelj Centra, prof. 
dr Vladimir Laznibat je izjavio za Slobodnu BiH da će se budući novinari opredijeliti za poslove 
koji su najpotrebniji, te da će im biti omogućen diplomski rad iz užih struka kao što je radio, tv, 
štampa i ispitivanje javnog mišljenja. Kadar za budući fakultet je već osiguran. 

Fakultetsko vijeće mostarskog Centra za studij novinarstva angažovano je i na formiranju 
Hrvatskog instituta za novinarstvo. Prema riječima profesora Laznibata, planirano je da Institut 
ima devet odjeljenja, koja će biti prvenstveno orijentisana na istraživanje javnih medija. Centar 
je pomoć dobio od Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Fakulteta političkih znanosti i 
hrvatskih studija u Zagrebu. 

Osuda OHR-a 
OHR je osudio napad na dvije tv ekipe iz Republike Srpske koji se dogodio u Banja Luci 

25. marta. Ekipe su snimale nasilne demonstracije i proteste ispred diplomatskih predstavništva 
SAD i Velike Britanije. Obje ekipe je napala rulja naoružana noževima i drugim predmetima. 
Jedan kamerman je ozbiljnije ranjen, dok su drugi članovi zadobili lakše povrede. 



Novosti o medijima, br 29/I serija 
 

12 

U reagovanju OHR-a stoji da oni nikome ne osporavaju pravo na demonstracije i 
izražavanje mišljenja, ali da to treba da bude na miran i demokratski način. 

OHR je uputio poziv lokalnoj policiji da istraži ovaj slučaj i da preduzme mjere protiv 
počinilaca. 

Napad na ekipu TV Kiseljak 
Ekipu TV Kiseljak su u Sarajevu napali pripadnici Udruženja šehida i poginulih boraca 

Kantona Sarajevo. 

Naime, pomenuta ekipa je pokušala da snimi 22. marta prilog o deložaciji trenutnih stanara 
iz stana Mirka Bašića. Tom prilikom novinarku Branku Vrebac i snimatelja Pavla Čondrića 
zadržali su dva sata, te su ih pustili tek kada su im predali kasetu sa snimcima. 

O incidentu su obavješteni IPTF, SFOR, IMC i druge međunarodne organizacije. 

Nova radio-televizija 
U već prebogatom medijskom prostoru BiH pojavila se još jedna rtv kuća. Ovaj put radi se 

o Bošnjačkoj radio televiziji pod nazivom “BRT Int” koja je već pustila svoj signal na 24 kanalu. 
Do formiranja je došlo fuzijom dvije ranije kuće, Bošnjačko-muslimanskog radija Hayat BiH i 
Bošnjačke televizije (čiji se početak emitovanja očekuje već dvije - tri godine). 

Za sada ova tv prenosi satelitski program, a prema nezvaničnim informacijama sa 
programom bi trebali krenuti za 15 dana. U izjavi za sarajevsko Oslobođenje, Mahir Žiško, 
generalni direktor novoformirane rtv, kaže da će ovaj medij biti bošnjački orjentisan, te da im je 
namjera da formiraju redakcije informativnog, muzičkog, vjerskog, kulturnog i drugog 
programa. U početku će se emitovati 16 sati programa da bi kasnije prešli na program od 24 
časa. 

Osma generacija BBC škole novinarstva 
Osma generacija polaznika BBC škole novinarstva promovisana je u Sarajevu 25. marta. 

Sedamnaest mladih novinara iz različitih bh. kuća završilo je program obuke koji obuhvata sve 
aspekte elektronskih medija. 

Diplome je uručio direktor Nezavisne komisije za medije Krister Thelin i glavni i 
odgovorni urednik Soros Media Centra Boro Kontić. 

Na pragu novog vijeka 
☛ SLUŠAJTE SVOJIM UŠIMA!�

��

�☛ GLEDAJTE SVOJIM OČIMA! ☛ MISLITE SVOJOM GLAVOM!�
��

�

Savjet Media plan Instituta: 
Prof.dr Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); mr 

Lenart Šetinc (Ljubljana); Prof.dr Mario Plenković (Zagreb); mr Louis de la Ronciere (Paris); mr 
Aleksandar Todorović (Montreux); Prof. dr Slavo Kukić (Mostar); Prof.dr. Miroljub Radojković 
(Beograd). 


	Broj 29, Serija I 	Sarajevo, 05. april 1999.
	Na pragu novog vijeka

