
U  o v o m  b r o j u  m o ž e t e  p r o č i t a t i :  

♦ Pritisci na novinare: Slučajevi zeničkih 
novinara 

♦ Samoregulacija medija: Nesaglasnost oko 
savjeta za štampu 

♦ Monitoring: “Oko 22” NTV Studio 99  

♦ Mediji u drugim zemljama (V): Slovenija u 
tržišnoj utakmici 

♦ Iz izvještaja za 1999. godinu 
Reportera bez granica (RSF) 

♦ Prepiska: OHR- Erotel 

♦ Vijesti: Stipendije za novinare 

 

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija ♦  Mediji u tranziciji 

Broj 33, Serija I  

P r i t i s c i  n a  n o v i n a r e   

Zašto novinari ćute? 

Trojici novinara u Zenici je zaprijećeno da ne smiju objaviti t
uredničkoj procjeni zaslužio pažnju javnosti. Kad su ga ipak objavil
novinare. Glavni akter ove hajke je načelnik opštine Zenica, grada 
protestovale prije nekog vremena na negativne ocjene nekih institucija
zbog kršenja ljudskih prava.  

Formalno gledano, Zenica bi se mogla ubrojati u malobrojne grad
se ovako nešto događa. Takav zaključak bi se mogao izvesti iz neda
novinara BiH (povodom javne reakcije Alije Izetbegovića na neke kriti
“da Savez novinara BiH u posljednjih nekoliko godina nije dobio n
članova i redakcija kojom je tražena zaštita zbog ugrožavanja prava na r

Stvarno stanje je, međutim, sasvim drugačije. Zahtijevi ovakve v
objaviti ili ne može objaviti – redakcijama opštinskih lokalnih novina i
Upućuju ih lokalni funkcioneri, partijski čelnici na vlasti, pojedini član
rijetko i osobe iz političkog i ekonomskog podzemlja. U novinarski
bezbroj sličnih slučajeva, ali se novinari medija, koji nisu pod
međunarodne zajednice, boje da ih javno iznesu. Ćutanje nad ovakvom
odomaćenog shvatanja da su vanredakcijski zahtijevi prema urednicima
osnovale opštinske vlasti, sasvim legitimni i legalni, jer, kako kaže i n
mi smo vas postavili na to mjesto”.  
Svake druge sedmice priprema 
agencija SAFAX, Sarajevo 

http: //www.mp-institut.com/ 
Sarajevo, 31. maj 1999. 

ekst koji je po njihovoj 
i započeli su pritisci na 
čije su vlasti euforično 
 međunarodne zajednice 

ske sredine u Bosni gdje 
vnog saopštenja Saveza 
ke upućene od novinara) 
ijednu pretstavku svojih 
ad”.  

rste – da se nešto mora 
 rtv stanica dolaze često. 
ovi savjeta medija, pa ne 
m krugovima zna se za 
 prismotrom institucija 
 praksom posljedica je i 
 lokalnih glasila, koje su 
ačelnik opštine Zenica, “ 



Novosti o medijima, br 33/ serija I 2 

Vulgarizacija i zloupotreba osnivačkih prava nad medijima je više nego evidentna. 
Autorske i uredničke slobode zasnovane na profesionalnim žurnalističkim kriterijima su 
univerzalna kategorija neovisna od toga ko je medijima osnivač. Zato stvarni napredak u 
izgradnji slobodnog novinarstva u Bosni nije moguće ocjenjivati samo čitajući centralne dnevne 
novine, poznate magazine ili prateći programe velikih rtv mreža.  (Z.U.)  

Slučajevi zeničkih novinara 

Novinari Medina Delibašić urednik TV Zenica, Spahija Kozlić urednik Radija Zenica i 
Selvedin Avdić šef dopisništva Večernjih novina uputili su 19. maja pismo Odjelu za žalbe 
Nezavisne komisije za medije (IMC) u kome su naveli više primjera kršenja novinarskih 
sloboda, prijetnji i ucjena od strane načelnika opštine Zenica Ferida Alića. Dva dana kasnije u 
Zenici je organizovan sastanak sedam novinara (pored navedena tri, pridružili su se i zenički 
dopisnici TV BiH i Oslobođenja) sa predstavnikom IMC-a Džejmsom Fergusonom na kojem su 
iznesene brojne optužbe na račun načelnika Alića i drugi primjeri iz ove regije. Od Ureda 
Visokog predstavnika je zatraženo da hitno obezbijedi uslove za slobodno djelovanje novinara.  

Pritisci na medije u Zenici nisu novijeg datuma. 
U neposrednom postratnom periodu zahtjevi lokalnih 
vlasti prema njima smatrani su nekom vrstom 
lokalpatriotske obaveze. Međutim, nakon što su ojačale 
institucije koje se bave zaštitom ljudskih prava i 
medijskih sloboda, a i djelimično splasnule nacionalne 
tenzije, pojavili su se prvi “stidljivi” sukobi novinara i 
vlasti. Načelnik Ferid Alić, koji je na vlast došao u 
septembru 1997., godine sve je otvorenije, čak i pred 
svjedocima, prijetio novinarima. Zanimljiv je njegov 
prvi sastanak sa zeničkim novinarima po preuzimanju 
dužnosti. On je tada novinarima kazao kako njihovo 
pisanje treba biti podređeno interesima grada, te da od 
njih očekuje dosta afirmativnih tekstova. Od RTV 
Zenica, koja je javni medij, očekivao je da ispuni svaki 
njegov zahtijev. On je još ranije prijetio da će pokrenuti 
putem programskog savjeta odgovornost urednika.  

Primjer prvi  

Kad su boračke organizacije organizovale 
protestni miting u Zenici načelnik je preko svog 
sekretara prenio naređenje urednicima da isključe 
mikrofone i ne emituju zahtijeve koji su, prema 
njegovom mišljenju, nerealni. Urednici to nisu 
poslušali, ali nije bilo ni reakcije opštinskih vlasti.  

Primjer drugi 

Sredinom aprila ove godine redakcija RTV 
Zenica je svojim vezama došla do pisma OHR-a 
upućenog načelniku opštine u kome se izražava 
nezadovoljstvo i prijeti međunarodnim sankcijama ovoj 
opštini zbog masovnog odbijanja zahtijeva za povrat 
stanova građanima Zenice koji su ovaj grad napustili 

 

 

 

 

 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi. 
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 213 078, 206 542  
E-mail: 
safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mp-institut.com/ 

 
PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
 
Zahvaljujući donaciji Fonda Otvoreno 
društvo Soros Sarajevo i Westminster 
Foundation for Democracy London 
domaćim medijima servis se dostavlja 
besplatno 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mp-institut.com/


Novosti o medijima, br 33/ serija I 3 

tokom rata. Redakcija je kod načelnika pokušala da dobije potvrdu vjerodostojnosti ovog 
dokumenta i njegovo mišljenje. Načelnik je to odbio i zatražio da se pismo ne emituje. Kad je 
pismo ipak objavljeno on je pozvao urednike u svoj kabinet i tražio da otkriju izvor svojih 
informacija. Novinari su to odbili, a načelnik Alić je zaprijetio da će pokrenuti odgovornost 
putem upravnog odbora i programskog savjeta.  

Primjer treći 

U redakcije Radija i TV Zenica 15. maja je stiglo otvoreno pismo Kluba Patriotske lige 
Zenica upućeno gospodi Vestendorpu i Izetbegoviću. U pismu ova organizacija traži 
odgovornost petorice čelnih ljudi Opštine i Kantona, između ostalih načelnika Alića, zbog 
političke samovolje i materijalne zloupotrebe vlasti. Ovo pismo u cjelosti je emitirano. Sutradan 
je uslijedio poziv načelnika direktoru RTV Zenice Remziji Hukeljiću. Na sastanku je od 
direktora načelnik Alić tražio smjenu urednika ili, kako je rekao, on će smijeniti njega.  

Ured Visokog predstavnika je poslao ozbiljno upozorenje zeničkim vlastima povodom 
ovog pritiska na novinare. Od načelnika Alića se očekuje da obustavi sve radnje koje ugrožavaju 
slobodan rad medija. Iz izvora u OHR-u smo saznali da bi načelnik Ferid Alić, ukoliko bi 
istrajao u svojim zahtjevima za smjenama, mogao u krajnjem slučaju i sam biti smjenjen. S 
obzirom na nedavnu smjenu čak predsjednika jednog entiteta, ovakva radikalna mjera ne bi bila 
začuđujuća.  

Urednici na RTV Zenica, ipak smatraju, da je najvažnije da međunarodna zajednica nastavi 
da podstiče medije ka političkoj nezavisnosti i objektivnosti. Konkretno, zamjera se 
međunarodnoj zajednici što većinu sredstava ulaže u manje komercijalne medije, koji gotovo 
nemaju nikakav uticaj u lokalnoj sredini, dok su snažniji, javni sistemi, čak i kada nisu politički 
ostrašćeni, do sada često ostavljani na cjedilu.  (S.K. - R.U.)  

S a m o r e g u l a c i j a  m e d i j a  

Nesaglasnost oko savjeta za štampu 

Tradicionalna jednodnevna druženja domaćih novinara u organizaciji OSCE, ovaj put su 
(28. maj, hotel Holiday Inn u Sarajevu), za suorganizatora imali Nezavisnu komisiju za medije 
(IMC), jer je tema bila – novinarski kodeks.  

Nakon gotovo jednogodišnjih najava, priprema, iscrpnih diksusija, izrada nekoliko verzija, 
konačno je šest novinarskih asocijacija koncem prošlog mjeseca usvojilo Kodeks za štampu. 

Na ovom seminaru su se svi složili kako je to ogroman korak naprijed, bez obzira na 
činjenicu što je rečeni Kodeks daleko od savršenstva, te da je kao takav otvoren za izmjene i 
dopune, tj. za poboljšanja. 

Prve rasprave su bacile više svjetla na najsporniji dio ovog dokumenta – ispuštanje člana ili 
paragrafa koji uređuje institut Savjeta ili Vijeća za štampu, što je bilo ugrađeno u prethodnim 
verzijama teksta. Ispostavilo se zapravo kako je ispuštanje Savjeta za štampu bio gotovo iznuđen 
kompromis. Naime, Savjet za štampu kao, uslovno rečeno, izvršni korektiv, doživljen je od 
predstavnika pojedinih novinarskih asocijacija kao nekakvo centralno tijelo sa sumnjivim 
ingerencijama, a sve što sugeriše centralno, u barem dvije trećine BiH je jednostavno 
neprihvatljivo. 



Novosti o medijima, br 33/ serija I 4 

U svojim eksplikacijama kao podlogama za diskusiju govorili su Branko Perić predsjednik 
Nezavisne unije novinara Republike Srpske (RS), Borka Rudić generalni sekretar Nezavisne 
unije profesionalnih novinara BiH i Nada Puvačić, član Upravnog odbora Udruženja novinara 
RS. Prije njih su sažetu genezu nastanka Kodeksa izložili Edis Mesihović, predsjednik Saveza 
novinara BiH, Senad Kamenica, član Predsjedništva Nezavisne unije profesionalnih novinara 
BiH i Zdravko Nikić, predstavnik Udruge hrvatskih novinara BiH. 

Po B. Periću, Savjet za štampu je u ovom trenutku potreban, tim prije što imamo 
neefikasno sudstvo. B. Rudić se ispred Nezavisne unije profesionalnih novinara BiH založila za 
dvije stvari: jedinstven Savjet za cijelu BiH, ali i jedinstven Savjet za medije (podv. M.P.), a ne 
samo za štampu. N. Puvačić smatra suštinskim kako će Savjet funkcionisati u praksi, ali se 
istovremeno protivi jedinstvenom Savjetu, kako kaže – iz praktičnih razloga, s obzirom da 
zakonodavstvo nije jedinstveno, a u preambuli stoji kako pored Kodeksa, “zakoni i druga akta 
čine okvir za rad štampanih medija u BiH”. 

Branislav Božić, predsjednik Udruženja novinara RS je bio decidan u diskusiji kako ovo 
što smo usvojili nije kodeks za štampu, već kodeks za medije, jer udruženja imaju svoje 
novinarske kodekse.  

U diskusijama je uočljivo bilo i nerazumijevanje prirode i suštine Savjeta za štampu, ne 
samo od strane mlađih kolega koji su postavili pitanje zaštite novinara, naročito u odnosu na 
vlast i političke strukture, nego i od strane starijih, iskusnijih kolega, čak i jednog predsjednika 
novinarske asocijacije, koji je postavio slično pitanje. 

Postavljeno je i konkretno pitanje Robertu Gillettu – kako se ponašati dok se Savjet za 
štampu ne uspostavi, na što je ovaj odgovorio kako to nije u nadležnosti IMC nego OSCE-a, 
čime je otkriven i unekoliko proširen mandat OSCE u sferi medija, jer je ova organizacija do 
sada imala u nadležnosti medije samo u kontekstu izbora. 

Organizatori su se pobrinuli da dovedu goste iz Velike Britanije i Estonije koji su iznosili 
iskustva iz svojih zemalja o radu savjeta za štampu i sličnih tijela. 

Kao zaključak, ostaju uočljive nesaglasnosti oko Savjeta za štampu, a hipotetički govoreći, 
ako se jedno takvo tijelo i uspostavi za cijelu BiH, ostaje ozbiljno i otvoreno pitanje načina rada, 
jer posebno predstavnici Udruge hrvatskih novinara BiH insistiraju na mehanizmu konsenzusa u 
odlučivanju, čime bi se osujetilo moguće preglasavanje, dok novinarske asocijacije iz dijela 
Federacije pod bošnjačkom većinom insistiraju na apsolutnoj većini, kao formuli protiv mogućih 
blokada rada Savjeta za štampu. (Priredio: D.B.) 

M o n i t o r i n g :  “ O k o  2 2 ”  N T V  S t u d i o  9 9  ( 1 8 . 5 .  –  2 3 . 5 .  1 9 9 9 . )  

Fokus na događaje u regionu 

Novosti o medijima su se odlučile za monitoring sarajevske tv stanice Studio 99 zbog 
činjenice da je riječ o elektronskom mediju koji od početka rata u Bosni ima izrazito angažovan 
politički pristup koji profilira nezavisno novinarstvo, ali i stavove često dijametralno suprotne 
aktuelnoj državnoj i sarajevskoj vlasti. Takođe, međunarodna zajednica je u ovu stanicu od kraja 
1994. do kraja 1997. godine ulagala ogromna novčana i tehnička sredstva, što je ovaj medij 
držalo “pod lupom” kako donatora iz svijeta, tako i domaće javnosti. Za predmet monitoringa je 
uzeta emisija “Oko 22”, u koju redakcija stanice, odnosno njen glavni urednik, ulažu najviše rada 
i sredstava. 



Novosti o medijima, br 33/ serija I 5 

“Oko 22” je jednosatna emisija informativno magazinskog tipa koja počinje u 22 sata. S 
obzirom da svojevremeno, zbog aljkavosti zaposlenih, nije uvijek počinjala na vrijeme, vladalo 
je mišljenje da njen naziv označava opštu odrednicu početka emisije. Međutim, “Oko” je u ovom 
slučaju sinonim za nešto što se fokusira, odnosno događaji na koje je tog dana usmjerena pažnja 
javnosti. 

Emisija je počela da se emituje u rano proljeće ratne 1995. godine (NTV 99 je počela sa 
radom 1. februara 1995, za razliku od Radija 99 koji radi od prije rata). Tvorac koncepcije 
emisije je glavni urednik Adil Kulenović dok je njenu razradu napravila informativna redakcija 
stanice. Specifičnost emisije je da se istovremeno emituje i na radiju i televiziji, što nije 
najsretnije rješenje jer na tv mediju slika nadopunjuje riječ, tako je slušalac na radiju “osakaćen” 
za dio ugođaja. Primjetno je da redakcija želi da izbriše te razlike, tako da se “Oko 22” sastoji od 
dosta priloga po principu vijest pokrivena slikom ili telopom, čime se pravi usluga radio 
slušaocima, ali se degradira televizija kao medij.  

“Oko 22” počinje efektno napravljenim“lead”-om sa izvodima i slikama najznačajnijih 
vijesti dana i pregledom sadržaja emisije. Ova najava uvijek traje jednu minutu i u donjem dijelu 
ekrana je sekundarica koja unazad odbrojava 60 sekundi. Sa tehničke strane, ovo je 
najreprezentativniji dio emisije.  

U posmatranom periodu dominantna tema je bila Kosovska kriza, odnosno NATO 
bombardovanje SR Jugoslavije. Ocjena je da je emisija sveobuhvatno i objektivno tretirala ovu 
problematiku. Snažan pečat je davao dopisnik iz Beograda Rade Radovanović koji je svako veče 
slušaoce Studija 99 izvještavao o stanju u jugoslovenskoj prijestolnici. Radovanović je direktno 
emitovan u program (On line- na vezi), što je značilo veću aktuelnost, jer gledalac-slušalac 
pouzdano zna da je opis trenutnog stanja vjerodostojan. Takođe, to je omogućavalo i 
konverzaciju voditelja sa dopisnikom, što je doprinosilo zanimljivosti izvještaja.  

Radovanović, inače dugogodišnji novinar opozicionih i nezavisnih medija iz Beograda, je 
izvještavao objektivno, iscrpno, kombinujući informacije o ratnim posljedicama u Jugoslaviji sa 
tamošnjim političkim zbivanjima. Emocije nije unosio u svoje izvještaje, osim u emisiji 23.5. 
kada se, izvještavajući o NATO udarima na elektroenergetski sistem i činjenicu da struje u Srbiji 
nemaju ni bolnice, zapitao: “Kako NATO misli da su patnje civila, rat protiv režima?”  

Za razliku od Radovanovića, njegov kolega iz Crne Gore Slobodan Racković, takođe 
iskusni novinar i angažovani borac za crnogorsku samobitnost, je imao javljanja koja su se teško 
mogla zvati izvještajima. Riječ je ustvari o političkim komentarima koji su samo imali šlagvort u 
tamošnjim zbivanjima. Racković je u svojim javljanjima izrazito subjektivno favorizovao 
političku opciju kojoj pripada (predsjednik Đukanović ili možda liberal Perović) potpuno 
prenebregavajući činjenicu da je skoro 50 % Crne Gore na liniji osovine Bulatović-Milošević. 
Naprimjer, 20.5. koristi stalno izraz “srpska vojska”, a ne jugoslovenska armija, a ostalih dana 
stavove stanovnika Cetinja generalizuje na cijelu Crnu Goru. Malo faktografije, puno 
ekvilibristike, karakteristika je ovih izvještaja. 

U emisijima “Oko 22” svakodnevno su prisutni izvještaji sa brifinga NATO-a u Briselu. 
Pored prepričanog dijela, izvještaj sadrži i dio simultano prevedenog dijela ove pres konferencije 
sa dobro odabranim segmentima što upotpunjuje informativnu ponudu u emisiji. Tokom 
promatranog perioda bilježimo i izvještaje dopisnika agencije SENS iz Brisela i Vašingtona te 
jedan izvještaj zagrebačke novinarke Jelene Lovrić. Međutim, čini se da su ovi fonski izvještaji 
preuzeti sa drugih medija, ali voditelji nisu naveli izvor. Ekskluzivno za TV 99 se javlja Erol 
Avdović iz New York-a (nekadašnji dopisnik TV BiH) koji se u dva navrata bavi dilemama 
američkog javnog mnijenja i administracije oko ispravnosti intervencije, dakle temom koja je 
zanemarena u ostalim ovdašnjim medijima. Značajan dio emisije zauzimaju skinute slike ili 
kompletni prilozi sa televizije Deutsche Welle i nešto manje CNN i Sky News. 22.5. primjećeno 



Novosti o medijima, br 33/ serija I 6 

je korištenje i slike sa SRT-a (tv Republike Srpske), a u potpunosti je preuzet i kraći intervju ove 
televizije sa kopredsjednikom Vijeća ministara Svetozarom Mihajlovićem.  

Po koncepciji predviđeno je da “Oko 22” ima gosta koji tokom emisije daje dodatne 
informacije i komentariše aktuelne događaje. 19.5. gost je bio glavni urednik novinske agencije 
KUNA iz Kuvajta, a 23.5. premijer Federacije BiH Edhem Bičakčić. Gostovanje Bičakčića se 
izdvaja po konkretnim pitanjima voditeljice i konkretnim odgovorima premijera oko donatorske 
konferencije. Školski primjer dobro urađenog intervjua, što baš i nije uvijek karakteristika ove 
televizije.  

Najslabija tačka emisija je takozvano istraživačko novinarstvo i angažovanje vlastitih 
(domicilnih) reportera koji očigledno nemaju dovoljno profesionalnog znanja. Sarajevski 
reporteri se uglavnom iscrpljuju na suhoparnom praćenju press konferencija ili seminara koji se 
održavaju u Sarajevu. Neki od njih čak ni svojim glasovnim mogućnostima ne zaslužuju 
prisustvo na jednom elektronskom mediju. Poneki izlet u nešto što bi se nazvalo istraživačko 
novinarstvo ili produbljivanje teme, uglavnom se neslavno završava. Naprimjer, 21.5. bilježimo 
prilog o pravima demobilisanih boraca. Kao povod je poslužila izjava Alije Izetbegovića u 
Dnevnom Avazu da nisu tačni navodi vojnih invalida o niskim penzijama. Izetbegovića u emisiji 
demantuje čovjek koji se najavljuje kao predsjednik Kongresne stranke (apsolutno politički 
anonimne), mada je logičnije bilo da je intervjuisan neki borački funkcioner. U prilogu su 
zastupljene izjave i Zaima Backovića, kantonalnog ministra za socijalni rad i boračka pitanja, ali 
na sasvim drugu temu i anketa sa demobilisanim borcima, koji uglavnom ne žele ništa da kažu, 
pa se postavlja pitanje zašto su anketirani. Novinar u prilogu ima ulogu nevještog ispitivača, a ne 
nekoga ko treba da poveže temu i razjasni događaj. Takođe, 23.5. u emisiji je prisutna tema 
“Uloga medija” u kojoj javne ličnosti (Mustafa Čengić, Hidajet Repovac, Mirza Hajrić...) govore 
o značaju djelovanja medija na građanstvo. Novinar je potpuno pasivan i riječ je o skupu 
“slijepljenih” izjava koje nisu žurnalistički vođene i povezane. 

Na kraju emisije svakodnevno se predstavljaju izdanja sutrašnjih brojeva dnevnih novina. 
Utisak je da voditelji ovom poslu prilaze nepripremljeno, praktično ga otaljavaju, i svode na 
isčitavanje nadnaslova i naslova. Ovaj pristup nekada djeluje komično, a iz samih naslova se ne 
može razaznati o čemu se radi. Naprimjer samo čitanje naslova - “Guverner optužuje HDZ” - 
ništa ne znači. Koji guverner? Zašto ga optužuje?  

Opšti je utisak da emisiju “Oko 22” karakteriše otvorenost za različita razmišljanja unutar 
BiH, ali i cijelog regiona. Ideja vodilja emisije je da se BiH ne može posmatrati izolovano od 
svog susjedstva. Otuda veliko ulaganje u dopisničku mrežu i praćenje događaja u širem 
kontekstu, ali i korištenje najrazličitijih izvora informacija – zapadni, srpski, bosanski, albanski 
izvori. Investiranjem u sarajevski kadar (edukacijom postojećeg, ili dovođenjem stručnijeg) 
“Oko 22” bi postala respektabilna emisija poput sadašnjeg TV INFO OBN-a sa kojim postoje 
generalne uređivačke sličnosti. 

(Monitoring centar Media plana-Radenko Udovičić)  

M e d i j i  u  d r u g i m  z e m l j a m a  ( V )  

Slovenija: u tržišnoj utakmici 

Novosti o medijima objavljuju seriju tekstova o medijskoj situaciji u susjednim zemljama i 
zemljama u postkomunističkoj tranziciji.U ovom broju objavljujemo tekst našeg saradnika iz 
Ljubljane mr. Lenarta Šetinca o medijskoj situaciji u Republici Sloveniji. 



Novosti o medijima, br 33/ serija I 7 

Procvat elektronskih medija 

Broj medija se po osamostaljenju brzo povećavao, a njihov polagani brojčani rast imamo 
još i danas. Neki mediji u velikoj konkurentskoj borbi nisu se održali, kao npr. tri nova dnevna 
časopisa: Republika (izlazila od 1992. do 1997.), Slovenac (izlazio od 1991. do 1996.) i Jutarnje 
novine (izlazile od 4. do 30. 7. 1998.). Slično se dešavalo i na revijalnom području. Zanimljivo 
je, da su se održali oni mediji koji su već po osamostaljivanju stekli visok ugled. Skoro bez 
izuzetka oni su se održali i danas i predstavljaju medijsku kičmu države.  

Danas u Republici Sloveniji ima pet dnevnika (Delo, Dnevnik, Večer, Slovenske novosti, 
Ekipa), 41 revija i časopis s opštom aktuelnom tematikom, 63 lokalna/revijalna časopisa, 130 
glasila preduzeća, udruženja, društava i političkih stranaka, 92 revije (iz različitih područja: 
priroda, porodica, muzika, kulinarstvo, sport, automobilizam, zdravlje, informatika itd.), 52 
periodične publikacije s područja privrede, finansija i preduzeća, 48 časopisa za razonodu i 
enigmatiku, 23 časopisa za djecu i omladinu, 185 stručnih publikacija i naučnih časopisa, 30 
časopisa za religiju i duhovnu kulturu. Pored pet dnevnika (dnevnih novina), izlazi još pet 
časopisa (Finance, Gorenjski glas, Primorske novice, Salamonov glasnik i Službeni list) dvaput 
nedeljno, 49 nedeljnika, 40 četrnaestodnevnih novina. Preostala periodika su mjesečnici ili 
časopisi sa još daljim periodom izlaženja. 

Pravi procvat su doživjeli elektronski mediji. Uz javne radijske i televizijske programe u 
okviru RTV Slovenije djeluje i 21 regionalna (lokalna) nekomercijalna radijska stanica. Pored 
toga u Sloveniji emituje i oko 40 komercijalnih radijskih stanica, 4 komercijalne televizijske 
mreže (POP TV, Kanal A, Gajba, TV 3), te nekoliko desetina regionalnih ili lokalnih televizija 
od kojih svoje i kupljene programe 22 TV stanice distribuiraju samo preko kablovskih mreža. 

Završena vlasnička transformacija 

Imovinska transformacija je na medijskom području u Sloveniji završena. Tako je danas 
jedini značajni državni medij RTV Slovenije. Ostalo je još nekoliko opštinskih glasila gdje taj 
proces nije završen, iako im je zakon to omogućio. Svi ostali značajni štampani i elektronski 
mediji su privatizovani u skladu sa zakonom o vlasničkom preoblikovanju preduzeća (Sl. list 
broj 55/92), koji je u drugom članu odredio, da se zakon upotrebljava za vlasničku 
transformaciju preduzeća odnosno drugih pravnih lica, koja se bave revijalnim, radio i 
televizijskim, časopisno-agencijskim i filmsko-informativnim radom, osim rada, koji je zakonom 
određen kao javna služba (takva javna služba je samo RTV Slovenije). 

Osim RTV Slovenije od privatizacije su izuzeti časopis Nepujzsage i Mađarski radio 
program za potrebe Mađarske zajednice u Republici Sloveniji. Dakle, Zakon o vlasničkom 
preoblikovanju omogućio je svim medijskim kućama da se vlasnički transformišu bez obzira na 
to što je prijašnje uređenje ubrajalo medije u društvenu djelatnosti od posebnog društvenog 
interesa (a ne u privrednu). 

Među više mogućnosti koje im je pružao zakon zaposleni u medijskim preduzećima 
izabrali su skoro bez izuzetka metodu vlasničkog preoblikovanja sa “ internim dijeljenjem i 
unutarnjim otkupom” (pravo na to su imali svi zaposleni i bivši zaposleni u preduzeću). Tako su 
radnici u pravilu postali većinski vlasnici sa 51 do 60 % vlasničkog udjela zaposlenih zajedno sa 
bivšim zaposlenim u preduzeću. Najmanje 40 % vlasničkog udjela u novonastalim 
privatizovanim privrednim društvima su dobili, u skladu sa zakonom o vlasništvu, ustanovljeni 
upravni sistemi.  

Prvi efekat vlasničkog preoblikovanja medija bio je većinsko upravljanje zaposlenih u 
medijskim kućama, što je prouzrokovalo veću profesionalnost većine privatizovanih medija. 



Novosti o medijima, br 33/ serija I 8 

Vlasnička struktura nikako nije statična kategorija, tako da bilježimo već u ovih nekoliko godina 
po završenom procesu vlasničkog preobražaja značajne pomake u vlasničkoj strukturi 
pojedinačnih medija te koncentraciju vlasništva u ruke sve manjeg broja vlasnika. Prva medijska 
kuća (Delo, dioničarsko društvo) već prilično uspješno kotira na ljubljanskoj berzi, jer otvara 
novu eru u oblikovanju vlasničke strukture medija u Sloveniji. Pri tome je zabrinjavajuće da su 
cijene dionica medijskih preduzeća nerealno visoke (obzirom na profit tih privrednih društava). 
To znači da pri kupovini tih dionica ne odlučuje samo ekonomska logika. 

Antimonopolske klauzule  

Značajno ulogu pri zaštiti autonomnosti i profesionalnosti u medijima odigrao je i zakon o 
javnim glasilima, usvojen 1994., koji je svojim odredbama za zaštitu pluralnosti i raznovrsnosti 
glasila, omeo koncentraciju različitih medija (npr, dnevnih listova, TV i radija) u jednom 
privrednom/ekonomskom društvu te ograničio vlasništvo jednog fizičkog ili pravnog lica na 33% 
udjela, odnosno prava upravljanja pojedinačog privrednog društva, koje je vlasnik. Ograničeno 
je i ukršteno vlasništvo istog vlasnika u različitim medijskim ekonomskim društvima na najviše 
10 % u svakom od njih. Značajna je takođe i odredba, da strana lica imaju ukupno u medijskom 
ekonomskom društvu najviše 33 % udjela odnosno prava na upravljanje. 

Zakon o javnim glasilima je takođe odredio, da medijska gospodarska dioničarska društva 
imaju obavezno nominirane dionice (dionice koje glase na ime dioničara), te odredio obavezu da 
mediji moraju jedanput godišnje u Službenom listu objaviti svoju vlasničku strukturu kako bi 
zagarantovali transparentnost vlasništva medija. Tako je zakon za sada uspješno spriječio 
nastajanje velikih monopolnih medijskih koncerna te obuzdao mogućnost da strani kapital 
preuzme medijske kuće u cjelini odnosno većinskim dijelom. Strani kapital za sada je prisutan 
kod dva komercijalna televizijska programa (POP TV i Kanal A), koji bez strane pomoći ne bi 
mogli djelovati, dok su vlasnički obje mreže u većinskom vlasništvu domaćeg kapitala.  

Najznačajniji zakoni, koji uređuju djelovanje medija su Zakon o javnim glasilima (Sl. list 
RS 18/94) i Zakon o Radioteleviziji Slovenije (Sl. list 18/94) i Zakon o telekomunikacijama (Sl. 
list 35/97). Zakon o javnim glasilima je značajno uticao na demokratizaciju medijskog prostora u 
Sloveniji. Pored već ograničenih protivmonopolskih odredbi, značajne su odredbe o uređenju 
odnosa među vlasnicima, odgovornim urednicima te novinarima, o kriterijima za dijeljenje RTV 
frekvencija, te potpuna liberalizacija pri osnivanju i izdavanju glasila. Zakon o RTV Slovenije 
uredio je jedini medij-javnu službu, pri čemu je sasvim sigurno najveći domašaj sistem 
upravljanja RTVS, koji je spriječio pretežni i neposredni upravljački uticaj politike na 
programsku politiku nacionalne televizije. Zakon o telekomunikacijama je uredio gazdovanje 
frekvencama za radijsku i televizijsku djelatnost. Uprkos tome, da Slovenija ima neosporno 
međunarodno prikladno dobro medijsko zakonodavstvo, priprema se novi zakon o medijima. 
Razlozi su po riječima predlagača: osigurati efikasan upravni nadzor nad medijima, zaštititi 
nacionalni identitet, uskladiti zakon sa evropskim zakonodavstvom… 

Harmonizacija slovenskog i evropskog zakonodavstva sasvim sigurno će donijeti promjene 
u vezi sa slobodnim protokom kapitala i ljudi, evropskim kvotama (kod igranih TV programa), 
terminologiji, istim konkurentskim uslovima za sve medije, dualnim sistemom (razgraničenje 
javne RTV službe od komercijalne RTV) itd. Upravo sada teče stručna rasprava o radnoj verziji 
novog zakona o medijima. 

Odnos države i politike na medije možemo promatrati na sistemsko formalnoj ravni ili na 
ravni neformalnih aktivnosti i uobičajeno prikrivenih pokušaja uticaja na uredničku politiku. 
Država ima uticaj na položaj RTVS, Vlada odobrava visinu RTV pretplate, neke programe 
finansira budžet (iako u vrlo skromnom okviru), parlament daje saglasnost na izbor generalnog 
direktora, te imenuje četvrtinu članova Savjeta RTVS. Političke stranke formalno mogu uticati 



Novosti o medijima, br 33/ serija I 9 

na RTVS samo preko nadležnosti parlamenta, vlade i preko Savjeta RTVS, a neformalno je 
moguće zapaziti veliki pritisak nekih stranaka na pojedine urednike i novinare, prije svega na TV 
Slovenije. Tako su sve političke opcije uvjerene, da nacionalna RTVS ne poštuje načelo 
jednakopravnosti i političke ekvidistance… 

Sistemski utvrđenog uticaja države na privatne medije, osim dakako sa strategijom 
ekonomske politike, u Sloveniji nema. Ali ima pokušaja da se politički utiče preko učešća u 
vlasništvu i preko neformalnih veza. Bez obzira na kazano mogli bi uopšte tvrditi, da uticaj 
države i političkih stranaka, za sad ne utiče alarmantno na medijsku demokraciju u Sloveniji. 

Najtiražniji Nedelski dnevnik  

Među dnevnim novinama najveći uticaj imaju Delo i Slovenske novice, Delo sa 29,6% 
čitalaca odrasle populacije, a Novice sa 38,5%. Obzirom na to, da su dva dnevnika kapitalom i 
urednički tijesno vezani, oni pokrivaju zajedno preko 60% slovenskog dnevnog tržišta. Pretežni 
dioničari Dela su prije stupanja u berzu bili zaposleni (zajedno s bivšim zaposlenim). Od 
vanjskih vlasnika je najjače Krekovo društvo, koje ima više od 25% dionica, što znači, da ima 
kontrolni udio (obzirom na sve statusne promjene za koje je po zakonu potrebna 75 postotna 
većina). Drugih 25% udjela je kod raspršenih vlasnika dionica. Za sada nije moguće tvrditi, da 
nova vlasnička struktura već utječe na uglavnom politički neovisnu i profesionalno uređivačku 
politiku. Veći uticaj na političku legitimaciju lista imaju pojedinačni urednici, komentatori i 
novinari u poređenju s vlasnicima, odnosno dioničarima. 

Vrlo uticajni su i dnevnici Večer iz Maribora (23,8% čitalaca) i Dnevnik iz Ljubljane 
(20%), koji su još uvijek regionalno orijentisani. Urednička politika oba dnevnika je politički 
neovisna. U vlasničkoj strukturi obiju medijskih kuća preovladavaju unutrašnji dioničari. 
Značajan je također uticaj institucionalnih vlasnika (fondova). 

Značaj Dnevnika naglašava izuzetno uticajni tjednik Nedeljni dnevnik koji je već 
desetljećima časopis sa najvećim dosegom među čitaocima (godine 1998. bila je prosječna 
čitanost 44,4%). Skoro istu čitanost imaju dvije profesionalno odlične sedmične porodične revije 
izdavača Delo-revije (koji nije kapitalom povezan sa Delom!): Jana (44%) i Lady (41,5%). 
Značajni informativni nedeljnici su još Antena (20%) i Nedelo (19,3%, izdaje Delo), Mladina 
(15%), 7D (12,8%, izdaje Večer) i Kmečki glas (11,2%). Između uticajnih regionalnih časopisa 
treba spomenuti Primorske novice, koje izlaze tri puta sedmično (11, 1 %).  

Tiraž najznačajnih spomenutih časopisa je: Delo–92000, Slovenske novice–82000, Večer–
72000, Dnevnik–71000, Nedeljski dnevnik–182 000, Lady–94000, Jana–76000 

Kod elektronskih medija su naravno najuticajniji programi RTVS. Na radijskom području 
1. program – Program A, ima najširu slušanost – 34,3%, a 2. program – Val 202 čak 44,1 %. Na 
državnoj razini prvi i drugi radijski program RTVS nemaju nikakve konkurencije. Na 
regionalnoj razini djeluje nekoliko uticajnih regionalnih stanica s maksimalnim domašajem do 
10% slušalačke populacije. Svi važniji regionalni/lokalni radiji su privatizirani, odnosno u 
privatnom su vlasništvu, te u cijelosti ovisni od tržišta. 

Na televizijskom području nacionalna televizija ima dostojnu konkurenciju prije svega u 
POP TV programu kojeg oblikuje producentska kuća PRO-PLUS d.o.o. (koja je u većinskom 
vlasništvu američkog kapitala) zajedno sa nekoliko regionalnih stanica udruženih u mrežu koja 
pokriva teritoriju Slovenije cca 70%. Prvi program TV Slovenije je u 1998. godini imao 
prosječni broj gledalaca 80,2 %, a drugi program 59,1%. Ali POP TV je već dosegla prosječnu 
gledanost 74,9%. Tome uspjehu sigurno doprinosi izbor odličnih serija i filmova, te korektna, 
nezavisna i profesionalna urednička politika. Ona često nadmašuje urednički domašaj nacionalne 



Novosti o medijima, br 33/ serija I 10 

televizije, u kojoj, zbog konkurencije, također nagovještavaju kretanja ka većoj nezavisnosti i 
popularnosti.  

Visok domašaj nagovještavaju takođe Kanal A (58,3% gledalaca) i novoosnovana TV 
mreža - Gajba (18%), koja je baš kao i POP TV povezana sa producentskom kućom PRO-PLUS 
d.o.o. 

Da zaključim: kao čitalac, slušalac i gledalac uglavnom nemam razloga za nepovjerenje u 
veliku većinu slovenačkih medija (naravno potrebno je izbjegavati političko propagandne 
umotvorine nekih, ipak rijetkih i većinom uticajno beznačajnih medija odnosno novinara i 
njihovih urednika). Za istraživača koji detaljnije istražuje medijska događanja je zabrinjavajuća 
činjenica da su cijene dionica medijskih preduzeća nerealno visoke (u odnosu na profit tih 
privrednih), što znači da kod kupovine tih dionica ne odlučuje samo ekonomska logika.  

(Lenart Šetinc) 

Adrese nekih najznačajnijih (još) neovisnih medija u Sloveniji: 

Delo d.d. 
Dunajska 5, 1509 Ljubljana 
tel: (386 61) 131 82 55;  
fax: (386 61) 133 40 32 
Internet: http://www.delo.si 
direktor: Tit Doberšek 
odgovorni urednik: Mitja Meršol 

Dnevnik, časopisna družba, d.d. 
Kopitarjeva 2-4, 1510 Ljubljana 
tel: (386 61) 132 52 62;  
fax: (386 61) 132 1020 
Internet: http//www.dnevnik.si 
direktor: Branko Bergant 
odgovorni urednik: Zlatko Šetinc 

ČZP Večer d.d. 
Svetozarevska 14, 2504 Maribor 
tel: (386 61) 62 224 221;  
fax: (386 61) 226 338 
Internet: http//aaa.czp-vecer.si 
direktor: Božo Zorko 
odgovorni urednik: Milan Predan 

POPTV: Produkcija PRO PLUS, 
MMTV, TELE 59, TV Robin 

Kranjčeva 26, 1000 Ljubljana 
tel: (386 61) 189 32 00;  
fax: (386 61) 189 32 04 
direktor: Marjan Jurenec 
direktor programa: Branko Čakarmiš 

JANA, Delo-revije d.d. 
Dunajska 5, 1509 Ljubljana 
tel: (386 61) 319 260;  
fax: (386 61) 133 43 20 
direktor: Andrej Lesjak 
odgovorna urednica: Bernarda Jeklin 

ČP Mladina d.d. 
Resleva 16, Ljubljana 
tel: (386 61) 132 81 75;  
fax (386 61) 133 12 39 
direktor: Zoran Trojar 
odgovorni urednik: Jani Sever 

R e p o r t e r i  b e z  g r a n i c a  ( R S F ) :  I z  i z v j e š t a j a  z a  1 9 9 9  
g o d i n u   

Medijske slobode: najlošije u Jugoslaviji 

Godišnji izvještaj o stanju medijskih sloboda u svijetu ove ugledne nevladine organizacije 
nije nimalo ohrabrujući, bez obzira što se na samom početku Izvještaja konstatuje kako se broj 
ubijenih novinara na zadatku značajno smanjio u odnosu na prethodne godine. Reporteri su 



Novosti o medijima, br 33/ serija I 11 

registrovali samo 19 ubijenih novinara u 1998. godini, u poređenju sa 26 u ’97., ili 51 u ’95., te 
103 u ’94., od čega 48 u Ruandi i 18 u Alžiru. Zanimljivo je da Reporteri naglašavaju kako su 
njihove brojke znatno niže od brojki ostalih srodnih organizacija i agencija, stoga što oni u listu 
stradalih uvrštavaju samo one novinare koji su poginuli na zadatku, ili je razlog njihove 
likvidacije isključivo taj što su novinari. 

Pa ipak, manje brojke stradalih novinara skrivaju jedan zabrinjavajući trend. Pomenutih 19 
novinara nije stradalo na zadatku kao ratni reporteri, što je upravo bilo karakteristično u 
prethodnim godinama. Gotovo svi su ubijeni iz odmazde, ili s ciljem da se ućutkaju, jer su 
otkrivali slučajeve korupcije političara, ili nečasne veze vlada sa organizovanim kriminalom. 
Takva ubistva su se dešavala u Kolumbiji, Rusiji, Brazilu, Meksiku, Filipinima i Tajlandu. 

Među vladama koje drže novinare u zatočeništvu su Turska, Sirija, Burma, Vijetnam, 
Malezija, Kina, Etiopija i dr. 

Represivni i totalitarni režimi najviše se plaše televizije, kao najmoćnijeg medija. Oko 75 
zemalja svijeta uvelo je punu kontrolu na tv stanicama ili mrežama. Odskora se zazire i od 
interneta, tako da već oko 45 zemalja pokušava da osujeti pristup građanima internetu. Na tom 
planu je najrevnosnija Kina, pa onda Vijetnam, Burma i Malezija. 

Od država bivše Jugoslavije najlošije je prošla SRJ, predstavljena kao “Srbija - Crna 
Gora”. Hrvatska je dobila nešto manje prostora od BiH, ali je prikazana u lošijem svijetlu od 
BiH. Ovaj izvještaj u segmentu SRJ, Hrvatska i BiH, bitno se ne razlikuje od izvještaja 
njujorškog Komiteta za zaštitu novinara (CPJ), osim što je u samo tri paragrafa uvrštena i 
Makedonija, sa dva slučaja onemogućavanja ulaska u zemlju troje bugarskih novinara. Slovenije, 
razumije se, nema: na čast “deželi” !  

U izvještaju se registruju i dva pozitivna primjera: Hong Kong i Indonezija. U slučaju 
bivše britanske kolonije, bio je neosnovan strah da će nova vlast gušiti slobodu štampe, dok je 
ostavka predsjednika Suharta preporodila medijski ambijent Indonezije. Sa 1. januarom ove 
godine, u indonežanskim zatvorima nije bilo nijednog novinara, dok se na tržištu pojavilo 100 
novih publikacija. Osim toga, vlada je dala čvrste garancije da će uskoro donijeti novu medijsku 
legislativu koja će garantovati slobodu štampe. 

Na kraju izvještaja se daju iscrpne liste imena ubijenih, utamničenih i nestalih novinara, ne 
samo u prošloj godini, već tokom posljednjih 25 godina. Na vjerodostojnost prezentovanih 
podataka, barem u ovom dijelu izvještaja, lebdi sjenka u vidu imena Nijaza Abadžića, istaknutog 
novinara TV BiH (TV Sarajevo) koji je navodno nestao 16. maja 1992. godine. Ipak, njegov 
nestanak je davno razriješen i on je, hvala bogu, živ i zdrav. Na ovaj detalj smo upozoravali 
odgovorne iz RSF nekoliko puta. (Priredio: D.B.) 

P r e p i s k e  

OHR – Erotel 

Predstavnik Televizije Erotel - Mostar, Jozo Ćurić, 8. maja je uputio pismo Visokom 
predstavniku za BiH u kojem je iznio mišljenje čelnika ove medijske kuće o položaju Hrvata u 
bh medijima, rekonstrukciji postojeće RTV BiH, kao i o odnosu OHR-a prema Erotelu. 

U pismu je navedeno da Ured Visokog predstavnika pokušava nasilnim putem provesti po 
centralističkom modelu projekat gašenja jedinih raspoloživih programa na hrvatskom 



Novosti o medijima, br 33/ serija I 12 

književnom jeziku u jednom dijelu BiH, te tako grubim načinom dovesti do trenutačne medijske 
izolacije Hrvata. 

Carlos Westendorp, u svom odgovoru na ovo pismo koje je uputio Jozi Ćuriću 24. maja, 
navodi da ovi komentari otkrivaju zabrinjavajuće pogrešno tumačenje ciljeva koje ovaj Ured želi 
postići na planu cjelokupnog preustroja medija u BiH, kao i po pitanju na koji se način ovo 
odnosi na Hrvate kao konstitutivni narod u Federaciji. 

Ćurić u svom pismu dalje kometariše izjavu zamjenika Visokog predstavnika za medije, 
Simona Haselock-a, da je on legalno registrovanu tvrtku proglasio agentom HRT-a, te da daje 
komentare o aplikaciji podnesenoj IMC-u iako on nije šef.  

Kao odgovor na to, Westendorp navodi da je direktor HRT-a nominirao Ćurića i Čolaka 
kao njegove jedine i isključive predstavnike u BiH s punom izvršnom moći djelovanja u ime 
HRT-a, i to u prisustvu osoblja OHR-a, a što se tiče aplikacije podnesene IMC-u sa zahtjevom za 
sve četiri raspoložive frekvencije državne mreže, on ukazuje da se radi ili o neozbiljnosti ili 
nedostaku tehničke upućenosti. 

Dalje u pismu Erotela stoji da je zamjenik Visokog predstavnika za medije najavio stanje u 
kojem će Hrvati u tv bisnisu imati manje prava nego što su ga imali u komunističkoj Jugoslaviji, 
te su iz tog razloga uputili zahtjev Westendorpu da ih zaštiti kao kuću koja jedina ozbiljnije 
proizvodi televizijski program na hrvatskom književnom jeziku u BiH. 

Shodno tome, Carlos Westendorp je odgovorio da OHR nikada nije sugerisao da Hrvati 
trebaju imati manja prava na televiziju od onih koja su imali u komunističkoj državi, te da je zato 
inicirao formiranje Neovisne komisije za medije i dao joj zadaću da preustroji elektronske 
medije u BiH kako bi se ohrabrio tip otvorenih i demokratskih medija. 

V i j e s t i  

“Pozitivni mediji” 
Zamjenik visokog predstavnika za medije u BiH, Simon Haselock je u intervjuu za 

agenciju AIM naveo nekoliko medijskih kuća u BiH koje bi mogle poslužiti kao pozitivni 
primjeri. OBN i svi njegovi afilienti te NTV Banja Luka su, prema Haselocku, jako dobri mediji. 
U Federaciji prednjače TV Hayat i NTV 99 iz Sarajeva, mada, po njegovim riječima, nisu baš 
najbolji primjeri, a što se tiče pisanih medija tu je Oslobođenje, Večernje novine i Dani. U 
Republici Srpskoj su Nezavisne novine i Reporter najbolji pisani mediji. Od radio stanica 
izdvojio je Radio Mir (SFOR RADIO – prim.Media plana) i Radio Zid koji imaju najbolje 
projekte. 

TV pretplata 
Ustavni sud Republike Srpske proglasio je neustavnom odluku vlade RS da se pretplata za 

gledanje programa SRT naplaćuje u okviru telefonskog računa. Prijedlog i inicijativu za 
ocjenjivanje ustavnosti i zakonitosti ovakve odluke Vlade pred Ustavnim sudom RS pokrenuli su 
“Boksit DD Milići” i nekoliko pojedinaca. Oni su ukazali na to da je ovakav način ubiranja 
televizijske pretplate nezakonit i neprofesionalan. 

Vlada RS je kao odgovor navela da su ovu odluku donijeli na prijedlog Upravnog odobra 
Srpske radio-televizije, a razlog je bila teška materijalna situacija i razoreni radio-difuzni sistemi, 
te slab odziv pretplatnika u ispunjavanju ove obaveze.  



Novosti o medijima, br 33/ serija I 13 

Narodna skupština Republike Srpske prihvatila je prijedlog Ministarstva informisanja RS 
da se preispita ova odluka i nađe bolji način naplate tv pretplate. 

Prekinut program Bošnjačke televizije 
Nezavisna komisija za medije (IMC) zabranila je 20. maja dalje emitovanje Bošnjačke 

televizije International (BRT Int). Bošnjačka televizija je poslušala naredbu IMC-a, tako da se 
umjesto redovnog programa na njenom kanalu sada nalazi telop u kojem se ukratko saopštava da 
programa nema po nalogu Nezavisne komisije.  

U zvaničnom saopštenju IMC-a se kaže da je prekid emitovanja BRT Int privremene 
prirode dok se ne razmotri izdavanje licence za emitovanje ovoj televiziji, što je inače procedura 
za sve elektronske medije u BiH. Naime BRT Int je nastala fuzijom Bošnjačko muslimanskog 
radija Hayat i TV Ljiljan koja je od nekadašnje direkcije za telekomunikacije dobila frekfenciju, 
ali nikada nije počela sa emitovanjem. BRT Int je počela da radi na toj frekfenciji, ali je IMC ne 
priznaje.  

BRT Int smatra da je zabrana emitovanja motivisana političkim razlozima, jer se 
međunarodnoj zajednici ne sviđa činjenica postojanja bošnjačke televizije. Na liniji takvog 
razmišljanja je i Savez novinara BiH koji je u svom saopštenju optužio IMC da ima 
neizbalansiran pristup u ocjeni rada medija, pri čemu deblji kraj izvlače mediji u dijelu 
Frederacije pod bošnjačkom kontrolom. 

BRT Int je počela da emituje krajem marta ’99. Novosti o medijima su radile monitoring 
ove stanice i zaključile da je riječ o mediju koji protežira bošnjački nacionalno-religijski 
koncept, ali da ne vrijeđa osjećanja drugih naroda u BiH. 

Stipendije za novinare 
Westminster Foundation for Democracy London odlučila je da dodijeli dvije 

devetomjesečne stipendije mladim novinarima iz Republike Srpske za pohađanje Škole 
novinarstva i staž u Media plan institutu, Sarajevo. Ovo je prvi slučaj da jedna inostrana 
fondacija dodjeljuje stipendije za školovanje i usavršavanje u jednoj bosansko-hercegovačkoj 
medijskoj organizaciji. 

Media plan institut je raspisao javni konkurs za dodjelu stipendija koji je otvoren do 1o 
juna ove godine.  

Na pragu novog vijeka 
☛ SLUŠAJTE SVOJIM UŠIMA!�

��

�☛ GLEDAJTE SVOJIM OČIMA! ☛ MISLITE SVOJOM GLAVOM!�
��

�

Savjet Media plan Instituta: 
Prof.dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); mr. 

Lenart Šetinc (Ljubljana); prof.dr. Mario Plenković (Zagreb); mr. Louis de la Ronciere (Paris); 
mr. Aleksandar Todorović (Montreux); prof. dr. Slavo Kukić (Mostar); prof.dr. Miroljub 
Radojković (Beograd). 

  


	Broj 33, Serija I 	Sarajevo, 31. maj 1999.
	Na pragu novog vijeka

