
U  o v o m  b r o j u  m o ž e t e  p r o č i t a t i :  

♦ Primjena etičkog kodeksa: Na udaru 
pristojnost i uljudnost 

♦ Predstavljamo medije: Reporter - vjerna slika 
svog imena … 

♦ Mediji u zemljama regiona (VI): Albanski 
mediji - sloboda i paradoksi 

♦ Dodatak: Lista najuticajnijih 
medija u Albaniji 

♦ Oko monitora:  

♦ Vijesti 

 

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija ♦  Mediji u tranziciji 

Broj 34, Serija I  
 

P r i m j e n a  e t i č k o g  k o d e k s a  

Na udaru pristojnost i uljudnos

Nezavisna medijska komisija (IMC) je u središtu medijske paž
proizvode žučne rasprave, pa i negodovanja. Riječ je prije svega o rea
sankcije koje se izriču zbog nepoštivanja Kodeksa za uređivanje rad
ustanovila ova komisija.  

Iako su odluke i obrazloženja Komisije javni, novinarski krugov
saznaju čime su se u donošenju svojih odluka vodili u IMC-u. Zato će M
prezentirati ove argumentacije u nadi da će uvid u njih podsticati m
primjenu Kodeksa i istovremeno smanjivati nerazumjevanje između nov

Primjer prvi: Zum na lice pokojnog Joze Leutara  

IMC je 13. maja izdao upozorenje Radio - televiziji Mostar  zbog
dijelu “Pristojnost i uljudnost”. Primjedba se odnosi na tv izvještaj obja
“napravljen snimak sa daljine od četiri metra i u punom kadru
kolica sa gospodinom Jozom Leutarom na njima, kao i nekolik
osoblja… Kako su kolica ulazila u bolnicu, kamera je zumirala lice
da je teško povrijeđen i da bi mogao biti u nekoj vrsti šoka.”  

 
 
 

Svake druge sedmice priprema
agencija SAFAX, Sarajevo

http: //www.mp-institut.com/
Sarajevo, 14. juni 1999. 

t 

nje. Njene odluke često 
kcijama na upozorenja i 

io i tv programa, koji je 

i često nemaju priliku da 
edijske novosti ponekad 

edije na konsekventniju 
inara i Komisije. 

 nepoštivanja Kodeksa u 
vljen 16 marta u kome je 
 se prikazuju bolnička 
o članova medicinskog 
 g. Leutara, pokazujući 



Novosti o medijima, br 34/ serija I 2 

Dio paragrafa iz Kodeksa za koji komisija smatra da je povrijeđen glasi:  

 “ Radio i TV kuće treba da pokažu obzir pri izboru materijala koji prikazuju posljedice 
prirodnih katastrofa, nesreća i ljudskog nasilja. Prije prikazivanja takvih scena, radio i tv kuće 
treba da uspostave ravnotežu između želje da zadovolje potrebe istine i želje sa saosjećanjem, a 
nasuprot riziku od senzacionalizma, uzrokovanja uznemirenosti ili mogućnosti bezrazložnog 
narušavanja privatnosti. “  

Urednik RTV Mostar je u svom odgovoru rekao kako je moguće da je snimak uzburkao 
emocije, ali je propust uvjetovan kratkim rokom za pripremu izvještaja, te da će ubuduće biti 
više pažnje posvećeno ovakvim potencijalno kontroverznim izvještajima. 

Primjer drugi: HTV vrijeđa – EROTEL prenosi  

 EROTEL je 16. prosinca 1998. godine u 20,50 sati reemitirao program Hrvatske televizije 
(HTV) i emisiju “Ekologija i etika – Sipa”, autora Branke Šeparović. Monitori IMC-a zapazili su 
da su u emisiji korišćene i sljedeće jezičke konstrukcije: “… glavni pojedinac je zasigurno 
George Soros, ludi mešetar i maliciozni spekulant. 
Ukrao je bilione, daje milione i obavezno pokupi 
kamatu u obliku crne tinte”; “…odvratni srpsko – 
jevrejski lobi koji se uvijek ponovno javlja kako bi 
Hrvatska mogla biti srušena. Ovo su oprezni 
masoni, mnogi od njih su seksualano nastrani”; 
“…Privatno oni su generalno homoseksualci”.  

IMC je smatrao da ovakvo izražavanje u emisiji 
nije u skladu sa odredbama Kodeksa u dijelu Pristojnost 
i uljudnost, te da su dati antisemitski, antisrpski i 
homofobični komentari, uokvireni u jednu ekološku 
metaforu baziranu na sipi, da bi se ilustriralo kako Srbi, 
Židovi i homoseksualci imaju štetan utjecaj na hrvatsko 
gospodarstvo i društvo.  

EROTEL je zanijekao svoju odgovornost za ovaj 
slučaj jer, kako ističe njegovo rukovodstvo, EROTEL 
nije mogao utjecati na sadržaj te autorske emisije koju 
inače proizvodi HTV. IMC nije prihvatio ovo 
obrazloženje, jer “EROTEL snosi punu odgovornost za 
reemitiranje HRT-a na zemaljskoj mreži u BiH.” 

Za ovaj, i još dva slična slučaja, istom odlukom 
IMC-a Erotel je kažnjen sa novčanom kaznom od 2000 
KM.  

Primjer treći: RTV Srebrenica ne čuva 
snimke programa  

Nezavisna medijska komisija je 13 maja izrekla 
Radio – televiziji Srebrenica kaznu od 800 KM za dva 
slučaja nepoštivanja kodeksa. Ovdje ćemo opisati jedan 
slučaj.  

 

 

 

 

 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi. 
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 213 078, 206 542  
E-mail: 
safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mp-institut.com/ 

 
PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
 
Zahvaljujući donaciji Fonda Otvoreno 
društvo Soros Sarajevo i Westminster 
Foundation for Democracy London 
domaćim medijima servis se dostavlja 
besplatno 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mp-institut.com/


Novosti o medijima, br 34/ serija I 3 

Petnaestog februara 1999. godine IMC je zatražio od RTV Srebrenica snimke programa 
koji je emitovan 7. i 8. februara u vrijeme od 15 do 2o časova. Ovo je urađeno kako bi se ispitala 
žalba primljena od SFOR-a i Misije UN u BiH po kojoj je RTV Srebrenica navodno emitovala 
materijal koji možda nije u skladu sa IMC-ovim kodeksom (riječ je o saopštenju odbora Srpske 
radikalne stranke). Ovaj zahtijev IMC je pravdao obavezom svakog elektronskog medija da će 
“radio i televizije načiniti kompletne zvučne i/ili video snimke svih emisija koje emituju. Ovi 
snimci će se čuvati minimalno 30 dana ili duže, ukoliko to u posebnom slučaju zahtjeva IMC”. 
Međutim, urednik RTV Srebrenica, prema navodima Komisije, je prvo na uvredljiv način 
odbijao saradnju sa Komisijom, a zatim je Komisiji uputio pismo sa tekstom Opštinskog odbora 
Srpske radikalne stranke sa upozorenjem da se ono razlikuje od teksta kojim su SFOR i Misija 
UN protestovali kod Komisije. Nije poznato da li je to saopštenje i emitovano na RTV 
Srebrenica.  

U zvaničnom saopštenju SRS se energično osuđuje i traži sankcionisanje “organizovanog 
odlaska petnaestak Srba, tzv. “Poturica” (istorijski pogrdan naziv za Bošnjake muslimane 
među srpskim nacionalistima - primjedba Media plana) iz Srebrenice u Tuzlu, a na poziv 
Hakije Meholjića, ustaše, koji je klao, palio i nanosio jad srebreničkim Srbima u prošlom, 
nametnutom nam ratu, a koji je odneo živote naših najmilijih”. Takođe se kaže da Srpska 
radikalna stranka ovim Srbima ubuduće zabranjuje “da u ime srebreničkih Srba, patriota i u 
ime Srpske opštine Srebrenica pružaju “ruku pomirenja” muslimanima koji su nas zavili u 
crno i koji su uništili sve što imamo”.  

Kako RTV Srebrenica nije mogla dokazati šta je emitovala u svom programu IMC je dao 
povjerenje navodima SFOR-a i Misije UN pogotovo što zvanični tekst saopštenja SRS potvđuje 
njihove navode. IMC smatra da je objavljivanjem ovog saopštenja povrijeđen dio Kodeksa 
“Pristojnost i uljudnost” u dijelu u kojem se kaže: “…Ne smije se koristiti jezik kojim bi se 
moglo podsticati na izazivanje nasilja, nereda ili mržnje. Mora se izbjegavati bezrazložna 
upotreba jezika koji može izazvati uvredu”. 

P r e d s t a v l j a m o  m e d i j e  

Reporter - vjerna slika svog imena … 

Još jedan nedjeljnik u nevrijeme ? 

U broju 57, od 26. maja ove godine, redakcijski uvodnik nosio je naslov “Rođendan”, u 
kojem se podsjeća kako se prvi broj Reportera pojavio 20. maja 1997., dakle, prije dvije godine i 
to na 48 strana (danas na 76). U uvodniku je i nekoliko upečatljivih rečenica: “ U prvom broju 
smo napisali da je, što se Reportera tiče, rat završen. Mislili smo na rat u Bosni i Hercegovini. 
Posle dve godine imamo rat u SR Jugoslaviji, a u novinama već polemiku o scenarijima za 
njegov kraj. Najžustrija regovanja izaziva brzopleto preuzet termin “denacifikacija” iz jednog 
drugog vremena. Dok završavamo ovaj broj, definitivno nam je jasno da zbog nestanka struje u 
Srbiji odatle nećemo dobiti tri naručena teksta. U početku će, kao i onda, morati da bude – 
elektrifikacija.” 

Najteže je sa malo rečenica kazati puno. I uz to još biti duhovit. To je zapravo 
najpouzdaniji barometar spisateljske, a to znači i novinarske vještine. Tu je upravo Reporter na 
svom terenu, no o tome kasnije. 



Novosti o medijima, br 34/ serija I 4 

Uz Reporter i ranije pokrenute (takođe banjalučke) Nezavisne novine, to su, za sada, samo 
dva nedjeljnika u Republici Srpskoj.   

Prelazak na nedjeljni ritam izlaženja banjalučkog Reportera bio je propraćen malim 
šlamperajima tehničko - grafičke prirode, koji su u početku i nama promakli. Naime, sa 1. 
aprilom ove godine (br. 49), Reporter je postao nedjeljnik, ali je nastavio na naslovnoj strani, kao 
i na impresumu lista nositi oznaku “dvonedeljnik”. Od broja 54 skinuta je oznaka “dvonedeljnik” 
na naslovnoj strani, ali je ostala na impresumu lista, sve dok u 56. broju nije ukucana nova 
sintagma: “NEDELJNIK “REPORTER”. Nova naslovnica ne sadržava nikakvu oznaku 
dinamike izlaženja.  

U “Oku monitora” (Novosti o medijima, br. 32 od 17. maja ove godine), istakli smo 
Reporter kao “ osvježenje u pravo vrijeme”, dok smo u istom broju, u analitičkom tekstu 
povodom prelaska Dana na nedjeljni ritam izlaženja, na samom početku izrazili sumnju u 
cjelishodnost takve odluke, imajući u vidu ukupnu nepovoljnu ekonomsku situaciju u zemlji, 
koja direktno pogađa inače nerazvijeno medijsko tržište. 

Sve nedaće se posebno produbljuju u slučaju Reportera, jer se odluka o prelasku na 
nedjeljno izlaženje vremenski gotovo podudara sa otpočinjanjem vazdušnih udara na 
Jugoslaviju. Od prosječnog tiraža, oko 12,000 primjeraka, najveći dio je bio plasiran preko Drine 
i to uglavnom u Beogradu. Remitenda se kretala između sedam i 20 odsto. Prema podacima 
tamošnjeg marketinga, Reporter je bio praktično razgrabljen u Jugoslaviji. Sada je to 
zaustavljeno, uključujući i oglašavanje, sa neizvjesnom budućnošću, kako u pogledu plasmana 
lista, tako i oglašavanja. 

Medijsko tržište Republike Srpske je nedovoljno i uglavnom se iscrpljuje na nekoliko 
većih centara - Banjaluka, Prijedor, Brčko, Bijeljina, Zvornik, Višegrad i Trebinje. Plasman na 
područje Federacije BiH je još uvijek simboličan. Ukratko, tržišne perspektive Reportera su 
deprimirajuće, što je žalosna konstatacija jer je doista riječ o dobroj novini. 

Reporter je nešto između 

Sam naziv publikacije – “Reporter”, dobro je rješenje. Odrednica je jednostavna, a 
višeznačna. 

Na efektno dizajniranom ćiriličnom zaglavlju fiksnih boja (crna slova u italik formi bijelo 
obrubljena), dominira bijelo latinično ® na crvenoj podlozi, zaokruženo ¾ bijelo i preostala 
četvrtina crveno. Ovako dizajnirano "R" je višeznačno, ali najprije sugeriše na “preporuku”, pa 
zašto ne i preporuku za čitanje. Uz broj, godinu izlaženja i datum, izbačena je cijena u YU 
dinarima (“ cena 10 din. “), dok je valuta matične države data sa strane naslovnice, zajedno sa 
slovenačkim tolarom, makedonskim denarima, te ostalom zapadnoevropskom valutom. 

Obje varijante srpskog jezika su ravnopravne (ekavska i ijekavska), dok se uvažava jezik i 
stil (bosanski) autora sa prostora Federacije BiH. Pismo je ćirilično.  

Mada u zaglavlju nema atributa ili sintagme – “politički”, “nezavisni” ili 
“bosanskohercegovački”, “srpski” i sl., Reporter nije ni klasičan “njusmagazin”, a još manje 
magazin. Reporter je zapravo teško definisati uobičajenom stručnom žurnalističko-
komunikološkom terminologijom. Reporter nije ni predratna Ilustrovana Politika. Reporter je 
nešto između.  Političke teme ipak dominiraju, jer to diktira ovo bremenito vrijeme koje živimo.  

Ako govorimo jezikom uobičajenih novinarskih izraza, žanrova i sl., dominantni su 
tekstovi koji idu u pozadinu vijesti. Nisu to pregnantna poniranja, ali nose elemente analize, pa 
ponekad i sinteze. Osim redovnog kratkog uvodnika glavnog i odgovornog urednika, potpisanog 



Novosti o medijima, br 34/ serija I 5 

inicijalima (P.V. / Perica Vučinić), nema klasičnih komentara, kolumna i sl. Najuočljiviji kvalitet 
Reportera je aktuelnost, bilo da je data kroz analitički tekst, reportažu ili intervju. 

Tematska raznovrsnost 

 Reporter još iz vremena dok je bio dvonedjeljnik značajno se bavio temama iz SR 
Jugoslavije, a sad je pokrivanje susjeda, razumljivo, još naglašenije a fokus izoštreniji. Nema 
“falš-dioptrije”, nema uspaljenog ili huškaškog jezika, ali nema ni nategnutog ili izvještačenog 
balansiranja, simetrija i sl. Ako je riječ o prostornoj zastupljenosti unutar BiH, onda su na gotovo 
ravnomjeran način zastupljeni i Republika Srpska i Federacija BiH.  

Po zastupljenosti kulturnih tema Reporter bi mogao s pravom nositi atribut kulturnog 
magazina, jer donosi redovne priloge o književnosti, pozorištu, umjetnosti, filmu, muzici, stripu 
itd. Pažnju zaslužuje i redovna “Kratka priča”, sa datim sažetim podacima o piscu. Gotovo smo 
zaboravili šta je to kratka novinska priča. Sa zadnjim brojem (59), krenuo je zanimljiv serijal sa 
nadnaslovom “Kontrakultura”. 

Reporter donosi i redovan spoljnopolitički blok, te priloge iz automobilizma, sporta, 
“Pisma čitalaca”, pa i horoskop i križaljku. 

Razumije se, Reporter nije bez mana Propuste se i tekstovi saradnika koji iskazuju 
apsolutno nepoznavanje materije o kojoj pišu. Tako je u broju 58 od 2. juna ove godine donesen 
tekst sarajevske saradnice (Rubina Imamović), sa redakcijskim naslovom “Umalo pres policija”, 
i podnaslovom: “Prijedlog koji je izrodio IMC bio je najjednostavnije rečeno – novinarska 
interna policija”, što sugeriše da redakcija stoji iza iznesenih stajališta. Tekst je zapravo osvrt na 
nedavno druženje bh. novinara u organizaciji OSCE/IMC, gdje se prvenstveno raspravljalo o 
ustanovljenju institucije Savjeta za štampu, a u kontekstu nedavno usvojenog Kodeksa za 
štampu. Savjeti za štampu i press ombudsmeni (mada ove dvije institucije nisu u značenju 
sinonimi, ili pandani), kao provjerene demokratske zapadne tekovine, imaju prvenstvenu zadaću 
da štite javnost od neprofesionalnog (neodgovornog) novinarstva, dok novinari svoja prava 
prvenstveno štite kroz svoje sindikalne asocijacije. 

 Mada siromašne grafičke opreme (osim naslovnice), Reporter je ipak moderno 
prelomljena novina. Prilozi su pregledno složeni i dobro naslovljeni. Međutim, upotreba 
uobičajenih jednodimenzionalnih vizuelnih grafičkih sredstava – fotografija, ilustracija, crtež, 
vinjeta, karikatura i sl., nije jaka strana Reportera, posebno ako je o novinskoj fotografiji riječ. 
Tekstovi su ipak Reporterova najjača strana, bez obzira što ih ne potpisuju zvučna novinarska 
imena (izuzev redovnih i povremenih vanjskih saradnika)  

(Media Plan Institut – Monitoring centar, D. Babić) 

M e d i j i  u  z e m l j a m a  r e g i o n a  ( V I )  

Albanski mediji: sloboda i paradoksi 

Novosti o medijima objavljuju seriju tekstova o medijskoj situaciji u susjednim zemljama i 
zemljama u postkomunističkoj tranziciji.U ovom broju objavljujemo tekst našeg saradnika, 
direktora Albanskog medijskog instituta Remzi Lanija o medijskoj situaciji u Albaniji. 



Novosti o medijima, br 34/ serija I 6 

“Revolver” novinarstvo 

Jedanaest dnevnih listova štampa se svakodnevno u Tirani, što nadmašuje neke prijestonice 
bivših komunističkih država, koje imaju dvostruko ili trostruko više stanovnika od Tirane. 
Tokom večeri na raspolaganju su vijesti ili filmovi na deset privatnih tv kanala, ili muzika i 
vijesti na deset radio stanica. 

Albanci očito još nisu utažili žeđ za slobodnom štampom, za čim su žudili godinama. 
Nakon pada komunističkog režima 1990. godine, štampano je 116 novina i magazina, ali je samo 
34 opstalo i nastavilo da izlazi (ovdje nisu uračunate brojne erotske i kviz publikacije). 

Koha Jone je dnevnik koji je bio poznat po svojoj kritičkoj poziciji u odnosu na režim 
Saliha Beriše, ali sada prolazi fazu dezorijentacije u svojoj uređivačkoj politici. Gazeta Shqiptare 
je dnevnik koji se počeo štampati 1993. godine, kao albanski ogranak La Gazzetta del 
Mezzogiorno iz italijanskog grada Barija; riječ je o politički najneutralnijim novinama, koje 
međutim nisu odoljele zovu senzacionalizma albanske štampe. Najnoviji dnevnik Shekulli danas 
ima najveći tiraž od blizu 30 000 primjeraka i smatra se predsjedničkim listom, s obzirom da 
podržava predsjednika Mejdania. List je veoma kritičan prema bivšem predsjedniku Beriši i 
bivšem premijeru Nanou, bez obzira na činjenicu što su njih dvojica danas ljuti politički 
protivnici. Dnevnik Albania uživa popularnost albanske desnice i pruža podršku poziciji bivšeg 
predsjednika Beriše. Među magazinima najpopularniji su nedjeljnici Klan i Spekter, koji su 
temama izvan političkog života zemlje.  

U početnim fazama slobodne štampe u Albaniji, dominirala je partijska štampa. Kako je 
vrijeme odmicalo, ona je gubila na značaju, ustupivši mjesto nezavisnoj štampi. Danas u Albaniji 
izlaze samo tri partijske novine sa ograničenim tiražem: Zeri i Popullit (Socijalistička partija), 
Rilindja Demokratike (Demokratska stranka) i Republika (Republikanska partija). Dakle, 
govoreći u političkom kontekstu, spektar albanske štampe je zaokružen – od ljevice, preko 
centra, do desnice.  

Tiraž današnjih listova je oko 110 000 primjeraka dnevno, što je najniže u Evropi po glavi 
stanovnika. Razlozi su brojni, od kojih su najznačajniji: (1) ograničena distribucija na samo 40 
odsto teritorije zemlje, što je posljedica uništene infrastrukture, te nedostatak distributivne mreže 
za cijelu zemlju, jer je ugašena državna distributivna mreža; (2) visoka cijena novina u poređenju 
sa niskim platama (ako bi penzioner svaki dan kupovao novinu potrošio bi četvrtinu svoje 
penzije); (3) nerazvijenost sistema pretplate prisiljava prodaju štampe na ulici, a rijeđe na 
kioscima, pa ako je loše vrijeme, lošija je i prodaja novina; (4) i najznačajnije jeste nizak 
kredibilitet štampe, čini se čak najniži u istoriji albanske štampe. 

Albanska štampa danas djeluje kao “pištolj štampa”. Ona je više produžetak politike nego 
što predstavlja javno mišljenje. Može se kazati kako je štampa u Albaniji konfliktna koliko i 
njena politika.  

Indikativno je u tom smislu nedavno istraživanje koje je obavio Albanski institut za 
medije, odnosno pitanje koliko mediji utiču na aktuelno albansko društvo; 60 odsto je odgovorilo 
kako štampa uzrokuje probleme u društvu, dok je 23 odsto je odgovorilo kako je doprinos 
štampe pozitivan. Samo 12,5 odsto je zadovoljno sa novinama, dok su preostali izrazili 
nezadovoljstvo, ili indiferentnost prema štampi.  

Zvuči paradoksalno, ali slobodna štampa je jedno od najvećih dostignuća nove albanske 
demokratije, ako ne i najveće, ali sudeći po čitaocima. ta štampa ima problema sa sredinom u 
kojoj djeluje.  



Novosti o medijima, br 34/ serija I 7 

Nova era : privatni elektronski mediji 

Prije samo dvije godine u Albaniji nije bilo nijedne privatne radio i tv stanice, iz prostog 
razloga, jer to nije bilo dozvoljeno. Nakon što je maja 1997. godine albanski Parlament dao 
zeleno svjetlo, danas u Albaniji djeluje oko 30 privatnih radio i isto toliko tv stanica. Sa 
njihovom pojavom Albanci nisu više bili prisiljeni da slušaju BBC ili gledaju CNN da bi saznali 
šta se dešava u njhovoj zemlji. Upravo kao rezultat državne kontrole nad Radio i Televizijom, a 
uoči martovske krize iz ’97., Albanski servis BBC imao je slušanost od 52 odsto, najvišu u 
istoriji britanskog radija. Kad bi se jedno takvo istraživanje obavilo danas brojke bi bile 
drugačije, ne zbog toga što je BBC program manje interesantan, već iz prostog razloga što su 
privatni mediji privukli slušaoce.  

Može se slobodno konstatovati kako su privatni elektronski mediji dobili bitku protiv 
štampe i protiv uspavanog džina – Albanske Radio i Televizije. Albanska RTV, jedini preostali 
državni medij, nalazi se u procesu transformacije iz državnog medija u javni servis. Uprkos 
određenih pozitivnih promjena, ova rtv i nadalje ostaje medij starog kova, ili TV “Crvena staza”. 
Radio Tirana, mada djeluje znatno fleksibilnije, još uvijek zaostaje u odnosu na privatne radio 
stanice. Naučeni na telefonske instrukcije odozgo, novinari RTV savršeno primjenjuju 
samocenzuru čak i kad telefoni ne zvone. Prema istraživanju Albanskog instituta za medije, 65 
odsto Albanaca radije sluša vijesti privatnih elektronskih medija, a samo 35 odsto državnih. Oko 
58 odsto ispitanika misli da uprkos programskih poboljšanja TVSH (državna TV Albanija - op. 
prev.) ostaje glasnogovornik vlade.  

Među privatnim televizijama najpopularnija je TV Arberia, naročito radi svakodnevnih 
priloga o Kosovu, zatim TV Klan koja pokriva gotovo 60 odsto albanske teritorije. S aspekta 
vlasništva, TV Arberia i TV Klan su tzv. joint ventures, tj. spoj albanskog i inostranog kapitala; 
u prvom slučaju italijanskog, u drugom francuskog kapitala. Dobru pokrivenost i 
slušanost/gledanost imaju TV Shijak, TV Koha i TV Teuta. Prema istraživanjima, građani Tirane 
prosječno provedu ispred tv prijemnika 3,42 sata.   

Među najpopularnije privatne radio stanice spadaju Radio Koha (dio izdavačke kuće 
“Koha Jone”), Radio Kontakt, Radio Stinet, Radio Top Albania i Radio Ime. Generalno 
posmatrano, njihovi programi su sadržani pretežno od muzike, vijesti i dugih kontakt emisija. 
Prema istom istraživanju, građani Tirane slušaju dnevno 1,8 sati radio programa.  

Za razliku od štampe koja je koncentrisana u Tirani, elektronski mediji se razvijaju 
harmonično po cijeloj zemlji. Privatne radio i tv stanice otvaraju se svakog mjeseca u svim 
gradovima.  

Za razliku od štampe koja je dominantno u rukama domaćeg kapitala, elektronski mediji, 
posebno tv su vlasnički dio joint ventura, odnosno albanskog i inostranog kapitala, i to pretežno 
italijanskog. 

ATA je glavna novinska agencija u Albaniji. Riječ je o državnoj agenciji koja se tokom 
proteklih godina modernizovala i proširila svoje tržište. Pored ATA, aktivnost su razvile i 
privatne novinske agencije – ENTER, koja je veoma aktivna na Internetu i TIR-FAX, sa 
ograničenom distribucijom vijesti. 

U međuvremenu, tj. zadnjih mjeseci, albanski novinari su kročili i u sferu Interneta.  



Novosti o medijima, br 34/ serija I 8 

Nedovršen paragraf o slobodi štampe 

Albanski novinari imaju prava da kažu sve što žele, ali nemaju prava da budu saslušani. 
Čini se kako je nova albanska vlada naučila određene lekcije iz prošlosti, kao što je da štampa 
mora imati ulogu javnog korektiva, naročito u odnosu na vlast. Vlada stoga dozvoljava štampi da 
govori, ali to ne znači da će štampa biti i saslušana.  

Zakon o štampi iz 1993. bio je kritikovan od strane novinarske asocijacije, kao i od 
organizacija za zaštitu ljudskih prava, te je smjesta bio ukinut po dolasku na vlast lijeve koalicije. 
Zakon je zamijenjen jedinstvenim članom, kao američkim modelom, koji glasi: “Štampa je 
slobodna”. Novi Zakon o medijima, koji reguliše aktivnost privatnih elektronskih medija i javne 
RTV, zadovoljava sve međunarodne standarde.  

Albanija nije više na listi država koje ugrožavaju slobodu štampe, pa ipak, biti novinar u 
Albaniji nije bezopasna profesija. U zemlji sa pola miliona kalašnjikova u prometu, sa slabašnom 
izvršnom vlašću, sa javnim neredom, sa naoružanim bandama, sloboda štampe je takođe 
ugrožena. Kako god, sloboda štampe u Albaniji stvarno postoji, ali nema slobode kretanja.  

 (Remzi Lani) 

Lista najvažnijih medija u Albaniji: 

Dnevne novine 
 
ALBANIA  
Direktor: Ylli Rakipi  
Tel: 00 355 42 292 43  
Fax: 00 355 42 231 98 
 
ALBANIAN DAILY NEWS (englesko 
izdanje) 
Glavni urednik: Arben Leskaj 
Tel: 00 355 42 698 68  
Fax: 00 355 42 276 39 
 
GAZETA SHQIPTARE 
Glavni urednik: Arian Cani  
Tel/Fax 00 355 42 626 46 / 638 85/ 
638 55 
 
KOHA JONE 
Izdavač: Nikolle Lesi 
Tel/Fax: 00 355 42 470 04 
 
REPUBLIKA 
Glavni urednik: Dalip Greca 
Tel\Fax: 00 355 42 259 88 
 

RILINDJA DEMOKRATIKE 
Glavni urednik: Astrit Patozi 
Tel: 00 355 42 323 55  
Fax: 00 355 42 303 29 
 
RILINDJA 
Glavni urednik: Ramadan Musliu 
Tel: 00 355 42 301 71  
Fax: 00 355 42 238 67 
 
SHEKULLI 
Glavni urednik: Zamir Allushi 
Tel: 00 355 42 335 72  
Fax: 00 355 42 335 26 
 
ZERI i POPULLIT 
Glavni urednik: Erion Brace 
Tel/Fax: 00 355 42 233 87 
 
55 (FIFTY FIVE) 
Glavni urednik: Fahri Balliu 
Tel/Fax: 00 355 42 623 72 
 
EKONOMIA 
Glavni urednik: Emin Barci 
Tel\Fax: 00 355 42 507 66 
 



Novosti o medijima, br 34/ serija I 9 

Sedmična izdanja 
  
DRITA 
Direktor: Bardhyl Londo 
Tel\Fax: 00 355 42 302 03 
 
KLAN (magazin) 
Glavni urednik: Andi Bushati 
Tel: 00 355 42 51923  
Fax: 00 355 42 334 17 
 
AKS 
Glavni urednik: Mimoza Dervishi 
Tel/Fax 00 355 42 470 04 
 
SPEKTER 
Urednik: Henri Cili 
Tel: 00 355 42 514 21 
 
Novinske agencije 
 
ALBANIAN TELEGRAPHIC 
AGENCY (ATSH) 
Direktor: Frrok Cupi 
Tel: 00 355 42 343 93  
Fax: 00 355 42 343 86 
 
ENTER NEWS AGENCY 
Direktor: Mero Baze  
Tel: 00 355 42 359 16 
 
Radio stanice 
 
RADIO TIRANA 
Tel: 00355 42 224 81 News 
Department;  
258 17 Evening Program;  
58 38 Social Cultural Program 
 
 RADIO STINET  
 Vlasnik: Arqile Ndini  
 Tel: 00 355 42 252 60 
 
 RADIO IME  
 Vlasnik: Eno Alimerko  
 Tel: 00 355 42 279 55 
 
RADIO KONTAKT  
Vlasnik: Agron Bala  
Izvršni direktor: Alfons Zeneli  
Tel: 00 355 42 494 74 

RADIO KOHA  
Vlasnik: Nikolle Lesi  
Izvršni direktor r: Amalia Dhamo  
Tel: 00 355 42 287 81  
Fax: 00 355 42 287 96 
 
TOP ALBANIA RADIO  
Vlasnik: Dritan Hoxha  
Tel: 00 355 42 474 92, 474 93 
 
TV stanice 
 
 ALBANIAN RADIOTELEVISION  
 Tel: 00 355 42 263 32; 232 39; 430 07  
 Fax: 00 355 42 275 12 
 
 TV ARBERIA 
 Direktor: Perikli Karavella  
 Tel: 00 355 42 275 75 
 
ALBA TV  
Vlasnik: Investment Group,  
Administrator: Amerigo di 
Dominicantonio  
 Tel: 00 355 42 341 42; 341 44 
 
TV KLAN  
 Vlasnik: Aleksander Frangaj  
 Tel: 00 355 42 403 04 
 
NESER TV TV  
Vlasnik: Teknotrade Ltd.  
Tel: 00 355 42 406 55 
 
TEUTA TV (Durres) 
Vlasnik: Bashkim Hoxha, Gezim Domi  
Tel: 00 355 42 500 40; 00 355 52 236 
99  
Fax: 00 355 52 241 13 
 
SHIJAK TV  
Vlasnik i Direktor: Gezim Ismaili  
Tel: 00 355 42 471 35; 00 355 52 247 
23  
Fax: 00 355 52 721 93 
 
TV AMANTIA (Vlore)  
Vlasnik: Jashar Lamaj  
Tel: 00 355 63 221 90 
 



Novosti o medijima, br 34/ serija I 10 

TV ROZAFA (Shkoder) 
Direktor: Paulin Selimi  
Tel: 00 355 224 33 31; 00 355 38 290 
21 370 
 
SHKODRA TV 1  
Vlasnik: Fatmir Koci  
Direktor: Skender Drini  
Tel: 00 355 224 3335 

 
 
 
TV ANTENA JUG (Gjirokaster)  
Vlasnik: Edmond Andoni, Ilirian Lluri  
Direktor: Ilirian Lluri  
Tel: 00 355 726 3422 

 

O k o  m o n i t o r a  

 

! OBN o kosovskoj krizi – profesionalno  

Ako se zanemare početna nesnalaženja, posebno sa simultanim prevodom, OBN je 
najprofesionalnije pratio kosovsku krizu od svih domaćih tv stanica. Cjelovitost u pristupu, ali 
bez vještačke izbalansiranosti, ili što je još važnije – bez vještačkih simetrija. Velika zasluga za 
više nego povoljan utisak o specijalnoj emisiji “Kosovska kriza” OBN, pripada mlađanom 
Bakiru Hadžiomeroviću, danas nesumnjivo jednom od najboljih muških bh. tv voditelja. 
Ljepuškast, sa malo prozuklim ali prijatnim glasom, sa minimum grimasa na licu, mada sa malo 
poze, iz ovog momka zrači uvjerljivost, što je jedan od preduslova uspješnosti na TV. 

"""" SRT – ignorisanje rada zajedničkih organa  
Još od raskola sa Palama, Srpska Radio Televizija (SRT) Banjaluka, u medijskom 

pokrivanju ignorisala je rad zajedničkih organa BiH. Praksa je još uočljivija nakon otpočinjanja 
vazdušnih udara po Jugoslaviji, koji su razumljivo imali prioritet, ne samo za SRT, nego i za 
ostale bh. radio i tv stanice. NATO vazdušna kampanja bila je dobar izgovor da se rad 
zajedničkih organa sasvim potisne. Bez obzira što se zajednički organi rijetko sastaju i što je 
njihov rad uglavnom neefikasan, ili što je ponekad riječ o vijestima protokolarnog karaktera, u 
informacijskoj hijerarhiji ne mogu biti potisnuti na sami kraj emisije. Te vijesti/događaji se, 
doduše, u pravilu dadnu u kratkoj najavi i odjavi TV Dnevnika ili Novosti, ali opširniji prilozi 
dolaze na samom kraju emisija. Možda ne po motivu, ali po dejstvu ovakva praksa upućuje na 
ružne (anti-dejtonske) pobude. 

V i j e s t i  

Promovisano 17 mladih novinara 

Sedamnaest mladih novinara iz nekoliko redakcija iz Bosne i Hercegovine dobilo je 
zajedničke diplome Visoke škole za žurnalizam iz Lila i Media plan instituta Sarajevo. Diplome 
je mladim kolegama koji su uspješno završili školovanje uručio Yves Gaudeul, ambasador 
Republike Francuske, a diplomci su: Omar Filipović (Nova Bosna), Sanja Hodžić (Svijet), Alma 
Kunić (RTV Visoko), Nađa Omerović (RTV Visoko), Oleg Lokmić (Oslobođenje), Admira Isić 
(RTV Maglaj), Nihada Alajbegović (RTV BiH), Nudžejma Dučić (RTV Goražde), Darko 



Novosti o medijima, br 34/ serija I 11 

Omeragić (Oslobođenje), Mustafa Radončić (RTV Visoko), Damir Kaletović (TV Tuzla), Lejla 
Kurbegović (NTV Hajat), Ehlimana Poturak (RTV Goražde), Senad Mahmutbegović (Radio 
Banovići), Anila Gajević (RTV Vogošća), Alma Mahmutbegović (Radio Živinice) i Altijana 
Marić (Oslobođenje). 

Predsjednik Media plan instituta Zoran Udovičić je, čestitajući studentima na uspješnom 
završetku školovanja, istakao da ova škola zajedno sa BBC školom novinarstva predstavlja 
okosnicu praktičnog usavršavanja novinara. Predsjednik Nezavisne komisije za medije Christel 
Thellin, naglašavajući svu problematiku sa kojom se suočavaju mediji i novinari, posebno je 
pohvalio ovakav način obuke mladih novinarskih kadrova u BiH.  

Školu novinarstva u Sarajevu finansiraju Evropska komisija, Vlada Francuske i Media 
plan. Pomoć u tehničkim sredstvima su  pružili Vinston fondacija iz Vašingtona, Vestminster 
fondacija iz Londona, Visoka škola novinarstva iz Lila, TF 1, Fond za otvoreno društvo BiH i 
Internjus.(E. M.) 

Asocijacija elektronskih medija RS 

Nekoliko televizijskih i radijskih stanica u Republici Srpskoj u Banja Luci su 26. maja 
održali osnivačku sjednicu Asocijacije elektronskih medija Republike Srpske (AEM). 

Asocijaciji je pristupilo oko trideset medijskih kuća, a za predsjednika je izabran Zoran 
Kalinić iz Nezavisne RTV Banja Luka. Usvojeni su programski dokumenti i statut, a osnovni 
zadaci novoformirane organizacije su zastupanje interesa i prava elektronskih medija pred 
institucijama RS, BiH kao i međunarodnim institucijama, te zalaganje za sveobuhvatnu zakonsku 
regulativu ove oblasti u skladu sa međunarodnim standardima. 

Ministarstvo informisanja RS je povodom osnivanja Asocijacije izdalo saopštenje za 
javnost, u kojem stoji, prema Nezavisnim novinama od 4 juna 1999, da Vlada i ministarstvo nisu 
bili uključeni u osnivanje ove asocijacije. Ministar Rajko Vasić je naglasio da “mediji ne bi 
trebalo da ulaze u sumnjive, poluprivatne aranžmane iz kojih će se izroditi asocijacije koje u 
ovom trenutku nisu u interesu Republike Srpske”. Povod ovakvoj izjavi je navodni sukob u 
samoj Asocijaciji, jer je jedan broj osnivača želio da organizacija ima u nazivu Banja Luka, a ne 
Republika Srpska, te da su se zalagali za pristupanje već formiranoj Asocijaciji rtv organizacija  
u Federaciji BiH. 

Senad Avdić kažnjen 

Glavni i odgovorni urednik sarajevskog sedmičnog lista Slobodna Bosna Senad Avdić 
osuđen je na tri mjeseca zatvora i na uslovnu kaznu od godinu dana zbog krivičnog djela klevete. 

Avdić je osuđen od strane Općinskog suda u Sarajevu, kojim je predsjedavala Aida 
Zahiragić, a na osnovu tužbe bivšeg ministra unutrašnjih poslova Zeničko-dobojskog kantona 
Šemsudina Mehmedovića. 

Tužba se zasnivala na tvrdnji Senada Avdića da je Mehmedović pomagao osobe 
osumnjičene za terorizam, za šta je Sud donio odluku da se radi o kleveti. 

Nezavisne medijske organizacije u BiH ističu da se rapidno povećava broj krivičnih tužbi i 
sudskih presuda protiv pisanja novinara. U bosanskom krivičnom zakonu kleveta se smatra 
krivičnim djelom.  



Novosti o medijima, br 34/ serija I 12 

 

Uhapšen snimatelj SRT-a 

Snimatelj Srpske radio- televizije sa Pala, Rade Popović je uhapšen u Sarajevu 6. juna od 
strane pipadnika Policijske uprave Stari Grad Sarajevo (Federacija BiH). 

Osnova za hapšenje je bila presuda Općinskog suda II kojom se Popović kažnjava sa 
sedam mjeseci zatvora i rješenjem o određivanju pritvora. 

Popović je do 1992. godine radio kao vozač u RTV Sarajevo, kada je odvezao službeni 
automobil na Pale i predao ga tamošnjim srpskim vlastima odnosno novoformiranoj Srpskoj 
RTV. RTV BiH je podigla krivičnu prijavu, te je prije tri godine Popoviću  suđeno u odsustvu za 
djelo pronevjere. Odluka je stupila na snagu 6. decembra 1997. godine, a obzirom da je Rade 
Popović bio nedostupan pravosudnim organima, raspisana je potjernica i rješenje o određivanju 
pritvora. 

Popović je iskoristio svoje zakonsko pravo i zatražio je obnovu postupka, te će biti 
ponovno suđenje u njegovom odsustvu. Nakon toga pušten je iz pritvora. Glavni pretres je 
zakazan za ovaj mjesec, a braniće se sa slobode. 

Udruženje novinara RS je izdalo saopštenje povodom hapšenja Popovića u kojem se ističe 
da su ovim činom najgrublje narušeni profesionalna sloboda i prava novinara i nesmetano 
obavljanje novinarske profesije u BiH, a posebno su ugroženi pravo i princip slobode kretanja 
koje je proklamovano Dejtonskim sporazumom i drugim aktima koja se odnose na ljudska prava 
i slobode. 

Slične probleme, kao i Popović, mogu imati i mnogi drugi bivši radnici RTV Sarajevo 
(danas RTV BiH), koji su neposredno uoči ili prvih dana rata 1992. godine napustili ovu kuću i 
nisu se razdužili sa opremom ili su je prenijeli na područja koja su kontrolisale srpske vlasti. 
Protiv njih je RTV BiH podnijela krivične tužbe i većina je osuđena u odsustvu.  

OBN - hiljaditi TV IN/ TV INFO 

Za televiziju kao medij, hiljadu izdanja jedne emisije, makar ona bila udarna informativno-
politička, odnosno tv dnevnik ili njegova izvedenica, ne predstavlja ništa spektakularno. Ali 
imajući u vidu sve specifičnosti post-dejtonske BiH, ovo je ipak značajna vijest. 

Prvobitno zamišljena kao alternativna mreža koja će osigurati da se prvi poratni izbori 
(1996.) sprovedu u slobodnom i fer ambijentu, Mreža (Open Broadcast Network – OBN) je 
startovala 7. septembra 1996. godine. Njena udarna informativna emisija najprije se zvala TV 
IN, a onda TV INFO. Prema svim istraživanjima, TV INFO je najpopularniji program Mreže, 
koja danas pokriva blizu 80 odsto ukupne bh. populacije. 

Istraženo je kako od potencijalnog gledateljstva, 79,5 odsto posmatra program OBN, od 
čega se 82 odsto odnosi na Federaciju BiH i 75,1 odsto na Republiku Srpsku. 

Uprkos nekih manjkavosti (kadrovska, tematska i prostorna neizbalansiranost na crti dva 
entiteta, ali i unutar same Federacije BiH, s obzirom da još uvijek dominiraju teme iz dijela 
Federacije sa bošnjačkom većinom), OBN/TV INFO je prva pan-bosanska tv stanica u pravom 
(pozitivnom) smislu te sintagme, bez obzira što djeluje pod okriljem međunarodne zajednice. 



Novosti o medijima, br 34/ serija I 13 

Priručnik o ljudskim pravima 

Bosna i Hercegovina dobiće prvi novinarski priručnik za izvještavanje o ljudskim pravima. 
Ovu korisnu publikaciju pripremaju saradnici Media plan instituta iz Sarajeva. Priručnik će 
sadržavati pet poglavlja: ljudska prava u širem kontekstu, humanitarno pravo, sloboda 
izražavanja, sloboda štampe i terminološki rječnik o ljudskim pravima.  

Očekuje se da će se knjiga pojaviti iz štampe početkom septembra. Nakon toga u Sarajevu, 
Banja Luci i Nemu organizovaće se tri novinarske radionice na kojima će se promovirati knjiga i 
raspravljati o načinu novinarskog izvještavanja o ljudskim pravima. Ovaj projekat se organizuje 
uz podršku kanadske nevladine organizacije Alternatives i Kanadske organizacije za 
međunarodni razvoj CIDA.  

 

Na pragu novog vijeka 
☛ SLUŠAJTE SVOJIM UŠIMA!�

��

�☛ GLEDAJTE SVOJIM OČIMA! ☛ MISLITE SVOJOM GLAVOM!�
��

�

Savjet Media plan Instituta: 
Prof.dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); mr. 

Lenart Šetinc (Ljubljana); prof.dr. Mario Plenković (Zagreb); mr. Louis de la Ronciere (Paris); 
mr. Aleksandar Todorović (Montreux); prof. dr. Slavo Kukić (Mostar); prof.dr. Miroljub 
Radojković (Beograd). 

  


	Broj 34, Serija I 	Sarajevo, 14. juni 1999.
	Na pragu novog vijeka

