
U  o v o m  b r o j u  m o ž e t e  p r o č i t a t i :  

♦ Projekti: Prva regionalna komunikacijska 
mreža 

♦ Analize: Pakt o stabilnosti Balkana u 
medijima  

♦ Mediji u zemljama regiona (VII): Medijska 
situacija u postratnoj Jugoslaviji 

♦ ANEM BiH: Prva krovna 
organizacija rtv stanica 

♦ Vijesti 

 

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija ♦  Mediji u tranziciji 

Broj 35, Serija I  Saraj
 

P r o j e k t i  

Prva regionalna komunikacijska mr

Media plan institut iz Sarajeva pokrenuo je aktivnosti z
komunikacijske mreže istraživačkih i obrazovnih institucija sa područj
Evropi. Mreža je izraz želje nezavisnih medijskih institucija da do
demokratskog i pluralnog medijskog ambijenta, što je uslov za izgrad
ovom dijelu Evrope.  

Projektom mreže, koji je izradio Media plan institut iz Sarajev
informacija i analiza o medijskoj situaciji u zemljama regiona, 
profesionalne i vlasničke transformacije, medijskog prava, zaštite 
uspostavljanja medijskog tržišta. Institucije koje se bave stručnim o
razmjenjivaće profesore i trenere i organizovati seminare o vlastitim is
plan instituta, interes za učešće u mreži do sada su izrazili Institut
Ljubljane (Slovenija), Centar za obrazovanje novinara srednje i ist
(Hrvatska), Media centar Beograd (Jugoslavija) i Albanski medijski ins

Dio saradnje ostvarivaće se i preko nezavisnih novinskih agenci
novosti agencije SAFAX već nekoliko brojeva značajnu pažnju pos
zemalja regiona, zahvaljujući saradnji koja je uspostavljena sa novinski
Beograda, STINA iz Splita i Montena Fax iz Podgorice.  

Zamišljeno je da mreža funkciniše na demokratičan i institucion
koristeći internet kao osnovnu formu komunikacije.  
Svake druge sedmice priprema 
agencija SAFAX, Sarajevo 

http: //www. mp-institut. com/ 
evo, 28. juni 1999.  

eža 

a uspostavljanje prve 
a medija u jugoistočnoj 
prinesu uspostavljanju 
nju mira i stabilnosti u 

a, planira se razmjena 
a posebno iz domena 
novinarskih sloboda i 
brazovanjem novinara 
kustvima. Pored Media 
 za medijsko pravo iz 
očne Evrope u Opatiji 
titut Tirana (Albanija).  

ja u regionu. Medijske 
većuju medijskoj slici 
m agencijama BETA iz 

alno neformalan način 



Novosti o medijima, br 35/ serija I 2 

 A n a l i z e  

Pakt o stabilnosti Balkana u medijima:  
Komplementarnost medija na djelu  

Ovaj tekst je rezultat jednonedjeljnog monitoringa i analize šest dnevnih i sedam 
nedjeljnih listova/magazina u BiH, te tri centralne informativne emisije - TVBiH, SRT i OBN. 
Monitoring/analiza se okvirno vremenski podudara sa potpisivanjem Pakta o stabilnosti 
jugoistočne Evrope (četvrtak, 10. jun) u Kelnu, zaključno sa narednim četvrtkom (17. jun).  

Oficijelan naziv konferencije, odnosno dokumenta, nedovoljno je poznat široj javnosti, a 
glasi: “Pakt o stabilnosti jugoistočne Evrope”. U medijskim prezentacijama korištene su 
različite formulacije kao: “Pakt o stabilnosti Balkana”, “Proces za Balkan”, “Sistem za 
postratnu jugoistočnu Evropu”, a najčešća sublimacija je bila - “Proces evropeizacije 
Balkana”, jer je to i suština pakta, koji inače počiva na tri ključna plana: ekonomskom, 
političkom i vojno-bezbjednosnom. Pakt sadrži 43 
člana/paragrafa.  

Dnevni avaz najiscrpniji od dnevnih 
listova 

Uočljivo je kako su dnevne novine, uz 
izvjesne izuzetke, dosta šturo izvještavale o ovom 
događaju. Kao da ih je u zapletenosti u lokalne 
događaje i afere sastanak u Kelnu iznenadio. 
Evropske teme i integracije i inače nisu posebno 
zanimljive za sarajevske i banjalučke dnevnike. 
Najškrtiji je bio najstariji bh. dnevnik sarajevsko 
Oslobođenje, koje je u broju od petka, 11. 06. na 
drugoj strani prenijelo agencijsku vijest 
(BHP/AFP), koja je u redakcijskoj opremi bila 
gotovo sakrivena: “Usvojen “Pakt o stabilnosti na 
Balkanu”. Ilustracije radi, uočljivije je bila 
plasirana vijest, naslovljena: “Bombama protiv 
deložacije”, uz priloženu fotografiju o privođenju 
osumnjičenog za pokušaj aktiviranja dvije ručne 
bombe.  

Večernje novine od istog dana su bile još 
škrtije od Oslobođenja. Na drugoj strani su donijele 
kratku noticu pod naslovom “Stabilnost 
kontinenta”, sa nadnaslovom: “Pakt o stabilnosti u 
jugoistočnoj Evropi”. Međutim, Večernje novine su 
u broju od 16. juna imale zanimljiv intervju sa 
ministrom inostranih poslova Jadrankom Prlićem, 
prvenstveno na temu Pakta. Intervju je uočljivo 
najavljen na naslovnoj strani lista (uz fotos 
ministra), sa naslovom: “Neće biti nove 
Jugoslavije”. Ministar je odgovor na novinarsko 

 

 

 

 

 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi. 
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 213 078, 206 542  
E-mail: 
safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mp-institut.com/ 

 
PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
 
Zahvaljujući donaciji Fonda Otvoreno 
društvo Soros Sarajevo i Westminster 
Foundation for Democracy London 
domaćim medijima servis se dostavlja 
besplatno 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mp-institut.com/


Novosti o medijima, br 35/ serija I 3 

pitanje upravo započeo konstatacijom kako javnost nije dovoljno upoznata sa “Paktom 
stabilnosti”, kako ga je formulisao. U broju od narednog dana, list je prenio inicijativu 
SDPBiH da Sarajevo bude administrativni centar Pakta.  

Najmlađi sarajevski dnevni list – Dnevni avaz, u skladu svoje specifične uređivačke 
koncepcije – težište stavlja na ličnosti a manje na događaje same, što se ovdje (u ovoj sredini), 
pokazalo prijemčivim - slično je postupio i u prezentaciji Pakta. Tako, trećom stranom lista od 
11. juna dominira naslov: “Potpisan Pakt o stabilnosti Balkana”, uz fotos ministra Prlića, te 
šatirani “antrfile”: “Prlić nudi Sarajevo za domaćina”. Ličnosti, u kontekstu Pakta, pojavljuju 
se i u broju od narednog dana (12. jun); to su Mirza Hajrić i Stjepan Kljujić, opet uz šatirani 
“antrfile”: “Prednosti Sarajeva”, kao mogućeg središta procesa. U Avazu od 13. juna donesen 
je intervju sa Bogićem Bogićevićem na temu Pakta. U “antrfileu” se otkriva javnosti kako je 
zapravo Bogićević autor ideje da Sarajevo bude centar Pakta za stabilnost. Najzad, u broju od 
16. juna Avaz opet preko (uspješne) formule ličnosti varira Pakt. Naime, uz poznati nadnaslov: 
“Dnevni avaz” saznaje”, slijedi naslov: “Hans Van den Bruk specijalni koordinator Pakta 
stabilnosti?”. Kondenzovan podacima tekst od samo tri pasusa potpisan je inicijalima (F. M. ).  

Slobodna BiH u broju od 11. juna nije imala vijest iz Kelna, već samo informaciju iz 
Sarajeva o održanoj sjednici Predsjedništva BiH, na kojoj je data podrška Paktu o stabilnosti.  

Glas srpski od 11. juna takođe nije imao vijest iz Kelna, već informaciju agencije SRNA 
iz Sarajeva o sjednici Predsjedništva BiH, u kojoj se govori o podršci Paktu, ali naslovljenu: 
“Usvojena platforma za Savjet Evrope”.  

Takođe banjalučke Nezavisne novine u broju od 11. juna donose informaciju/najavu 
konferencije u Kelnu, naslovljenu: “Balkan čeka stabilnost”, dok u narednom broju, tj. 
dvobroju, donose opširniji tekst pod naslovom: ”Sit Balkan, zadovoljna Evropa”, sa 
upečatljivim podnaslovom, u kojem se apostrofira izjava njemačkog ministra Fišera, kako je 
evropsko jedinstvo “pitanje rata i mira”, a ne “pitanje određivanja kvota za proizvodnju 
mlijeka”. Uočljivo je da oba teksta ne sadržavaju niti ime autora, niti naziv agencije kao izvora 
informacije/vijesti.  

Opsežni nedjeljnici 

Doista se teško odlučiti koji je od bh. nedjeljnika najiscrpnije pisao o Paktu.  

Na primjer, magazin Dani (11. jun) je imao intervju sa, kako se kaže, pravom osobom na 
pravom mjestu. Sagovornik je bio Nedžad Hadžimusić, ambasador u Ministarstvu inostranih 
poslova BiH. Magazin je anticipirao značaj Pakta, jer intervju nije donesen post festum, već 
praktično uoči konferencije u Kelnu.  

Ljiljan se u dva (uzastopna) broja uspješno bavio Paktom. Mada je “Tema broja” (7– 14. 
juna), samo naizgled varijacija Silajdžićeve inicijative o reviziji Dejtona, izabrani sagovornici 
su se značajno bavili Paktom o stabilnosti Balkana. U narednom broju Ljiljana uvodnik “Prva 
linija” (Zehrudin Isaković), uz pomoć Milorada Pavića, “zadriglog srpskog nacionaliste, ali 
isto tako zadriglo dobrog pisca”, kao prigodne metafore, vješto i efektno pozdravlja Pakt o 
stabilnosti Balkana.  

Hrvatska riječ u broju od 19. juna donosi iscrpan i zanimljiv intervju sa ministrom 
Prlićem, koji, doduše, ne govori samo o Paktu, već i o Dejtonu, naročito u kontekstu ideje o 
“europeizaciji” Dejtona.  

Svijet (13. 06.) u kolažnoj rubrici “Ljudi i događaji”, donosi noticu pod naslovom: 
“Inicijativa bh. diplomatije”, a odnosi se na ideju da Sarajevo bude administrativni i sl. centar 
implementacije Pakta o stabilnosti Balkana. Naredni broj lista donosi tekst Slobodana Inića, 
beogradskog prebjega, pod neobičnim naslovom: “Evropska “Krajina”, a uz nadnaslov: “Šta 



Novosti o medijima, br 35/ serija I 4 

predviđa “Pakt za stabilnost” jugoistočne Evrope “, koji takođe sugeriše barem formalnu 
nedefinisanost Pakta. Na web stranici Evropske Unije koriste se sintagme “Stability Pact”, ili 
“Cologne Process”.  

Ministar kao izvještač 

TVBiH je u udarnom Dnevniku (10. 06.), imala uživo javljanje ministra Prlića, koji se 
inače već potvrdio kao pravi izvještač/profesionalac (uostalom to je nekad i bio u mladim 
danima). Ovog puta je na samom početku raporta vješto udjenuo jedan originalan i višeznačan 
detalj: “ Javljam se sa jednog od krovova Kelna… “ Prliću je, inače, suvislim pitanjima, 
značajno pomogla i voditeljica i urednica od te večeri - Adisa Ruždić-Hodžić.  

SRT od iste večeri nije imala izvještaj, niti vijest iz Kelna, već samo informaciju iz 
Sarajeva kako je Predsjedništvo BiH na svojoj sjednici podržalo Pakt o stabilnosti Balkana, ali 
je zato u specijalnoj emisiji (17. 06.), u udarnom terminu, odmah iza Dnevnika u 19,30, tema 
bila Pakt o stabilizaciji. Emisija je zapravo polusatni video-zapis (urednik Milka Čeremidžić), 
sa rasprave Srpskog intelektualnog foruma iz Banjaluke, koja je održana koji dan prije.  

TV INFO/OBN je u svojoj hiljaditoj emisiji za gosta imao ministra Prlića, ali uoči 
njegovog odlaska u Keln, koji se za istu emisiju narednog dana javio iz Kelna, ali samo 
telefonom.  

S obzirom na mnoštvo događaja na ovim prostorima, zahvaljujući nedjeljnicima, pa 
donekle i televiziji, ukupno se može izvući povoljna ocjena o medijskom pokrivanju Pakta o 
stabilnosti na Balkanu. Naprijed smo istakli, kako je ovo bio monitoring ograničenog izbora i 
dometa, najviše stoga što je ispušten radio, najviše zbog naših ograničenih materijalnih 
resursa.  

Možda nesvjesno, ali ovaj put na djelu se potvrdila toliko nužna komplementarnost 
medija. Kao da se odnekud iznova oglasio Volter Kronkajt onom svojom čuvenom opaskom: 
“Čitajte sutra u svojim novinama opširnije o svemu ovome što sam vam danas govorio … “.  

(Monitoring centar Media plana - D. Babić) 

M e d i j i  u  z e m l j a m a  r e g i o n a  ( V I I )  

U ovom broju Medijskih novosti ponovo se vraćamo medijima u Jugoslaviji. Kosovska 
kriza i NATO bombardovanje Jugoslavije veoma su uticali na ovaj medijski ambijent. To 
stanje specijalno za SAFAX analizira novinska agencija BETA iz Beograda i njen novinar 
Aleksandra Ranković. Istovremeno, sa Kosova se za SAFAX javlja Moni Zhubi, saradnik 
Media plan instituta, koji se osvrće na genezu medijske diskriminacije u ovoj jugoslovenskoj 
pokrajini i saopštava najnovije informacije o povratku albanskih novinara na Kosovo.  

Medijska situacija u postratnoj Jugoslaviji 

Striktna kontrola 
Prestanak vazdušnih udara NATO-a na SRJ nije rezultirao poboljšanjem medijske klime 

u Srbiji. Najavljeno ukidanje ratnog stanja svakako neće značiti prestanak represije nad 
medijima, budući da će na snazi ostati restriktivni srpski Zakon o informisanju, donet oktobra 
prošle godine.  



Novosti o medijima, br 35/ serija I 5 

Mediji pod kontrolom države gotovo sve svoje resurse koriste kako bi u korist režima 
formulisali i maksimalno ojačali pokriće za sporazum koji se sprovodi na Kosovu, a koji je, po 
mnogim analitičarima, nepovoljniji za srpsku stranu od onog ponuđenog u Rambujeu, u 
Francuskoj, pre vazdušnih udara. Sa druge strane, privatni i nezavisni mediji, tokom vazdušnih 
udara izloženi snažnom pritisku cenzure, unekoliko su se otvorili za informacije različite vrste, 
koristeći oslabljeni pritisak vlasti.  

Vlasti u Srbiji nisu zvanično proglasile cenzuru, ali ona je od početka intervencije 
NATO-a bila na delu na neformalni način. Njen oslonac je bilo ratno stanje, koje je Savezna 
vlada uvela 25. marta. Tu odluku je pratila i odluka da se tokom rata funkcionisanje čitave 
države, pa i medija, reguliše vladinim dekretima, koji su imali snagu zakona, a donošeni su po 
kratkom postupku. Tako su sa prvim bombama stvoreni institucionalni uslovi da se, slabe, ali 
postojeće, demokratske institucije u Srbiji, među kojima nezavisni mediji, suoče sa 
mogućnošću (delimično i praksom) direktne cenzure, prisilnog zatvaranja, preuzimanja od 
strane države ili, što je najblaža forma pritiska, zastrašivanjem.  

Crna Gora 
Medijska situacija u Crnoj Gori je sve to vreme bila bitno drugačija. U Crnoj Gori je još 

početkom 1998. usvojen veoma liberalni Zakon o informisanju, koji je sačinjen po evropskim 
standardima. Crna Gora je odbila da prihvati ratno stanje na svojoj teritoriji, sa argumentom da 
ga je proglasila Savezna vlada, čije uredbe ona ne priznaje, pa mediji nisu bili izloženi 
direktnoj cenzuri niti pritiscima. Ipak, pritisak iz Beograda je stigao u vidu vojnih poziva 
pojedincima, istaknutijim nezavisnim novinarima.  

Vojni sud pri komandi Druge armije Vojske Jugoslavije u Podgorici, odredio je pritvor za 
osnivača crnogorskog nezavisnog nedeljnika Monitor i Antene M, Miodraga Perovića, tereteći 
ga za povredu ugleda SRJ i krivično delo sprečavanja borbe protiv neprijatelja, odnosno 
"besciljnost borbe protiv neprijatelja”, koje je, navodno, počinio svojim tekstovima u Monitoru. 
Odluku o pritvoru sud je kasnije preinačio zbog narušenog zdravstvenog stanja Perovića, ali 
proces time nije završen. Perović je prethodno otišao iz zemlje. Vojna policija je u Monitoru 
tražila i novinarku Bebu Marušić, sa pozivom za sud, ali su članovi redakcije odbili da poziv 
prime.  

Pripadnici vojne policije su pokušali da uredniku podgoričkog radija Fri Montenegro 
Nebojši Redžiću uruče poziv za vojni sud, a prethodno su mu pretresli stan i stan njegovih 
roditelja.  

Crnogorske vlasti su međutim pribegle pritisku na medij koji je blizak saveznom premijeru 
Momiru Bulatoviću, podgorički radio Elmag. Tom radiju je ugašen predajnik na Bjelasici, sa 
obrazloženjem da je ugovor istekao, ali predstavnici tog medija su tvrdili da je ugovor bio još 
važeći. Preostali predajnici ne omogućavaju toj radio stanici, koja je zastupala političke stavove 
Beograda, da se čuje na severu Crne Gore. Elmag je optužio crnogorsku vladu da ometa njegov 
rad.  

Pripreme za rat 
U srpskom sistemu informisanja, pripreme za rat su počele još u oktobru prošle godine, 

kada je najpre usvojena uredba o ponašanju medija za vreme ratne opasnosti, a ubrzo zatim, 
20. oktobra, i Zakon o informisanju, koji gotovo da nije ostavljao prostora za slobodno i 
objektivno informisanje građana, bez velikog rizika od drakonskih novčanih kazni.  

Gotovo svi privatni i nezavisni listovi u Srbiji našli su se pod udarom zakona, među 
kojima su najvišu cenu platili dnevnik Dnevni telegraf (DT) i nedeljnik Evropljanin, oba u 
vlasništvu nezavisnog izdavača Slavka Ćuruvije, ubijenog 11. aprila u jeku bombardovanja, 
ispred njegovog stana u centru Beograda.  



Novosti o medijima, br 35/ serija I 6 

Po zakonu o informisanju, koji predviđa donošenje presude u roku od 24 sata, i njeno 
plaćanje takođe u roku od 24 sata, Evropljanin je 24. oktobra kažnjen najvišom kaznom od 
ukupno 2. 400. 000 dinara. Obrazloženje presude je glasilo: pokušaj rušenja ustavnog poretka. 
Proces je sproveden po tužbi Patriotskog saveza Beograda, fantomske organizacije koja se, po 
pravilu, pojavljuje na političkoj sceni samo u vreme političkih kampanja.  

DT je potom osuđen najvišim kaznama po Zakonu o informisanju, a jednom po 
krivičnom zakonu. U ime Saveza žena Jugoslavije, Bratislava Morina (tada Komesar za 
izbeglice Srbije a sada savezni ministar za raseljena lica) 7. novembra je podnela tužbu zbog 
objavljene stilizovane pesnice, simbola opozicione studentske organizacije "Otpor". List je 
kažnjen sa 1. 200. 000 dinara, za "rušenje ustavnog poretka".  

Po tužbi potpredsednika Vlade Srbije Milovana Bojića, 5. januara DT je kažnjen sa 450. 
000 dinara, za "narušavanje ličnog ugleda i integriteta". Po okončanju procesa, javni tužilac je 
podneo krivičnu tužbu protiv vlasnika i dvojice autora teksta o ubijenom kardiohirurgu 
Aleksandru Popoviću, objavljenog pod naslovom "Ubijeni kritikovao Bojića". Ćuruvija i 
dvojica novinara DT su 8. marta kažnjeni sa po pet meseci zatvora. Kazna nije bila izvršna, jer 
je žalbeni postupak bio u toku.  

Drakonske kazne kojima su mediji pod udarom zakona bili izloženi, uslovili su i gašenje 
Naše Borbe, lista koji je dugo bio simbol slobodne štampe u Srbiji. Po istom zakonu kažnjeni 
su i beogradski nezavisni list Danas i privatni list Glas.  

Mnogobrojne lokalne radio i televizijske stanice, članice Asocijacije nezavisnih 
elektronskih medija (ANEM) su tokom jeseni i zime prestale sa radom jer im je oduzet 
predajnik. Među njima su Radio Kontakt iz Prištine, prvi i do sada jedini multietnički 
elektronski medij u pokrajini. Predajnik je oduzet i radiju "City" iz Niša kao i radiju Senti iz 
Sente.  

I sami članovi vlade, poput lidera Srpske radikalne stranke Vojislava Šešelja, kasnije su se, 
početkom bombardovanja, hvalili kako je "vlada sve učinila da na najbolji način pripremi medije 
za rat".  

Rat 
Otvorena i nedvosmislena uzurpacija slobode medija u Srbiji počela je sa prvim danima 

rata. Prva "žrtva" neproglašenog rata bio je popularni beogradski radio B92, kome je najpre 
oduzet odašiljač, da bi glavni urednik Veran Matić bio priveden u policijsku stanicu gde je 
držan osam sati, a potom pušten bez objašnjenja.  

Radio B92 je, međutim, nastavio da emituje program preko Interneta i satelita. Usledila 
je, 2. aprila, nova intervencija vlasti. Formalno pravno B92 je, u vlasničkom smislu, društveno 
preduzeće. Vlasti su tu činjenicu iskoristile i postavile novog direktora Aleksandra Nikačevića, 
bliskog vladajućoj Socijalističkoj partiji Srbije. Stanica je nastavila emitovanje prema novoj 
uređivačkoj koncepciji koja odgovara vlastima.  

Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM), koju je B92 predvodio, a obuhvata 
35 članica u Srbiji, onemogućena je, takođe, u radu, jer su vlasti blokirale prostorije u 
Beogradu i iz prostorija ANEM-a pokupile deo opreme, iako je reč o udruženju stanica u 
kome je B92 samo jedan član, a oprema pripada ANEMU. ANEM je, kao posebno pravno 
lice, novi - prodržavni - radio B92 odmah isključio iz svoje Asocijacije i sada vodi spor za 
povraćaj opreme.  

Tokom rata u Srbiji je zatvoren veliki broj radio i TV stanica, članica ANEM-a. 
Predajnik je oduzet i Radiju BK iz Kikinde, radiju Bum 93 iz Požarevca, Radiju "Pet" iz Niša 
kao i Radiju Jasenice.  



Novosti o medijima, br 35/ serija I 7 

Izvestan broj domaćih novinara je tokom rata privođen u policiju, ali niko od njih, u 
uslovima ratnog stanja, nije želeo o tome da javno govori. Nezvanično se zna da su novinari 
držani u pritvoru bez objašnjenja po 20 i više sati, da bi potom bili, takođe bez objašnjenja, 
puštani kućama. Svi štampani mediji, osim Politike, Politike Ekspres, Večernjih novosti, 
Borbe i novosadskog Dnevnika, morali su biti cenzurisani pre štampanja. Cenzura je obavljana 
u prostorijama Ministarstva za informacije. Njoj su prethodila višestruka upozorenja 
odgovornim urednicima da se moraju podvrgnuti takvoj proceduri u interesu zemlje. Cenzuri 
nisu podvrgavane novinske agencije Beta i Fonet. Beti su u više navrata stizala upozorenja da 
neke vesti nije trebalo objaviti, ali su informacije agencije koje su smatrane nepodobnim 
"čišćene" iz medija pre njihovog štampanja.  

U medijima su izostale vesti o hapšenju trojice stranih novinara - nemačkog novinara 
Pita Šniclera (Sćnietzler), dopisnika televizije SAT 1, optuženog za špijunažu, francuskog 
novinara Erika Vajana (Eric Vaillant), kamermana televizije TF1, uhapšenog u Crnoj Gori jer 
je ušao u SRJ bez vize i "bavio se špijunažom" te hrvatskog novinara iz nedeljnika Globus 
Antuna Maslea zatvorenog takođe u Crnoj Gori sa istim obrazloženjem kao i Vajan. Posle 
mnogobrojnih intervencija iz inostranstva, iz zatvora su pušteni Šnicler i Vajan. Masle je, pod 
nerazjašnjenim okolnostima, pobegao u Hrvatsku. U Podgorici se nezvanično tvrdi da mu je u 
bekstvu pomogla crnogorska policija, tako što ga je oslobodila iz zatvorske bolnice, gde ga 
vojska nije čuvala. Policija je u Crnoj Gori pod potpunom kontrolom vlade predsednika Mila 
Đukanovića, a svo vreme trajanja ratnog stanja je dolazilo do većih ili manjih koškanja između 
policije i Vojske Jugoslavije, koju kontroliše Beograd.  

Strani novinari u Beogradu za vreme rata su bili obavezni da svoje snimljene materijale i 
tekstove daju pre objavljivanja na pregled vojnim vlastima. Svi novinari morali su biti 
akreditovani u pres centru Vojske Jugoslavije u Beogradu. Pred sam rat, i na početku njega, 
veća grupa stranih novinara je proterana iz zemlje, pod obrazloženjem da su pristrasno 
informisali javnost, a njih su zamenile druge novinarske ekipe.  

Slučaj Ćuruvija 
Ćuruviju su ispred njegovog stana u centru Beograda sa više od šesnaest metaka ubila 

dvojica maskiranih napadača, a njegova supruga, novinarka Branka Prpa, tom prilikom je 
zadobila udarce po glavi. U Beogradu vlada opšte uverenje da je reč o naručenom ubistvu čiji 
počinioci neće biti otkriveni.  

Vlastima veoma blizak dnevnik Politika Ekspres je prethodno, 6. aprila, objavio 
komentar pod naslovom "Ćuruvija dočekao bombe" u kojem je Ćuruvija optužen da je tokom 
posete Vašingtonu, u Kongresu prošle jeseni, zastupao stavove o potrebi intervencije NATO-a 
kako bi se "Srbi naučili pameti". Autor komentara pozivao se na reči uticajne supruge 
jugoslovenskog predsednika Slobodana Miloševića, Mirjane Marković, o tome da je "izdaja 
dostigla najvišu tačku", što se desilo "prilikom posete SAD-u vlasnika jednog privatnog lista".  

Ni više od dva meseca nakon tog ubistva, nije izvesno da li će njegova dva lista nastaviti 
rad, budući da su oba opterećena visokim novčanim kaznama koje još nisu uplaćene. 
Naslednici takođe nisu naklonjeni ideji da nastave taj bisnis, uprkos želji mnogobrojnih 
novinara da tako urade.  

Repetitori 
NATO je tokom bombardovanja SRJ uništio 18, od 19 postojećih repetitora državne 

Radio-televizije Srbije (RTS). Neki su uništavani više puta. Razorene su zgrade RTS-a u 
Beogradu kada je ubijeno 16 radnika te televizije, a uništena je i zgrada državne televizije u 
Novom Sadu, koja je prethodno bila ispražnjena. Materijalna šteta se procenjuje na oko 
milijardu i sto miliona dolara. U jugoslovenski eter za vreme bombardovanja više puta su se 



Novosti o medijima, br 35/ serija I 8 

ubacivali programi radio i TV NATO-a koji su se emitovali iz "avaksa", a u tu svrhu je 
korišćena i mobilna tehniku u blizini jugoslovenske granice, iz nekih susednih zemalja.  

U zoru 23. aprila, bombe NATO-a su pogodile zgradu emisione tehnike RTS-a u 
Beogradu, kada je program te najmoćnije propagandne državne mašinerije prekinut na 
nekoliko sati, ali je kasnije uspostavljeno alternativno emitovanje. Zahvaljujući prethodnom 
rušenju tv repetitora RTS-a širom Srbije, program tog medija se više ne vidi na teritoriji većeg 
dela republike. Zaposleni u RTS-u nezvanično tvrde da su poginuli u toj zgradi zapravo 
poslužili kao "ljudski štit", jer im nije bilo dopušteno, pod pretnjom otkaza, da izostanu sa 
posla, iako je napad na sedište te televizije bio očekivan.  

Prethodno je bombardovana i uništena poslovna zgrada na Novom Beogradu (bivša 
zgrada CK), u kojoj je bilo smešteno sedam medija. Među njima su bili TV Pink, čiji je 
vlasnik istaknuti član JUL-a, i radio i tv Košava, čija je vlasnica i glavna urednica Marija 
Milošević, kćer jugoslovenskog predsednika. U toj zgradi, međutim, niko nije poginuo, budući 
da je blagovremeno ispražnjena. Bombardovanje režimskih medija i pogibija zaposlenih 
izazvali su opštu osudu u svetu, zbog čega su protestovali Repoteres sans frontieres, Amnesty 
international, IFEX, IFJ i mnoge druge organizacije za zaštitu slobode medija.  

Iako je državna televizija praktično onemogućena da na teritoriji Srbije i SRJ emituje sa 
svojih predajnika, njeni čelnici su brzo uspeli da programom pokriju čitavu teritoriju Srbije. 
To je obezbeđeno zahtevom svim lokalnim i privatnim radio i televizijskim stanicama da 
reemituju udarne informativne emisije "Dnevnik". Budući da su neke radio i televizijske 
stanice, poput beogradskog Studija B, okončanje bombardovanja prepoznale kao znak da 
reemitovanje emisija RTS-a više nije neophodno, vlasti su nekoliko puta intervenisale tako da 
se "preporuka" zapravo pretvorila u naredbu.  

Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM) protestovala je 20. juna zbog 
prakse Saveznog ministarstva telekomunikacija da radio i televizijskim stanicama u Srbiji 
izdaje naredbe da reemituju informativne sadržaje državne Radio-televizije Srbije (RTS). 
ANEM-a je ocenio da je takva praksa "neshvatljiva u produženom ratnom stanju koje se u 
Jugoslaviji ne ukida" i da Savezno ministarstvo telekomunikacija nema nikakvo ustavno ili 
zakonsko ovlašćenje da naređuje medijima u Srbiji šta će emitovati, a šta ne.  

Uređivački koncept 
Iako je prestanak bombardovanja doneo neznatno olakšanje medijima u zemlji, vlasti su 

nastavile sa pritiskom na medije, doduše nešto manje snažnim i vidljivim. Smanjenje pritiska 
na medije poklopilo se sa najavom Srpske radikalne stranke da će izaći iz koalicije sa 
socijalistima i JUL-om, zbog prihvatanja mirovnog sporazuma za Kosovo, kojim je 
prihvaćeno povlačenje vojske i Policije iz pokrajine, i raspoređivanje međunarodnih snaga. 
Radikali svoju pretnju nisu ostvarili, ali je nesloga unutar vlasti omogućila labavljenje pritiska 
na medije, tako da su mnogi to iskoristili za povratak na raniju uređivačku politiku. Dešavalo 
se da poneki listovi (Danas, Vreme) ne budu danima cenzurisani. Dva poslednja broja 
nezavisnog nedeljnika Vreme, od 10. i 17. juna, nisu cenzurisana, što se odrazilo na sadržinu 
lista. Između ostalog, Vreme je u poslednjem broju objavilo opširnu priču o ubistvu Ćuruvije, 
kakva se nije mogla nikada pročitati u srpskim medijima od kako je taj izdavač ubijen 
početkom aprila. Blic i Danas su počeli da objavljuju izjave predstavnika takozvane 
demokratske opozicije u Srbiji, koji traže prevremene izbore i smenu vlasti, odgovorne za 
stradanje ljudi i razaranje zemlje tokom bombardovanja. Još krajem maja, Vreme je objavilo 
komentar Teofila Pančića u kojem je snažno kritikovan provladin list Politika Ekspres, u 
kojem su prozvani novinari-saradnici stranih radio stanica kao izdajnici i petokolonaši.  

Strah i samocenzura su ipak bili na delu u dva slučaja u srpskim medijima: prvi put kada 
je u Hagu, 27. maja, podignuta optužnica protiv jugoslovenskog predsednika Slobodana 
Miloševića i još četvorice srpskih zvaničnika, i drugi put kada je 15. juna, Sveti arhijerejski 



Novosti o medijima, br 35/ serija I 9 

sinod Srpske pravoslavne crkve objavio zahtev da Milošević i Savezna vlada podnesu ostavke, 
zbog katastrofalne domaće politike koja je dovela do propasti srpske nacije.  

Hašku optužnicu objavili su, po Beti (koja je jedini srpski medij koji u Hagu ima 
dopisnika), samo tri dnevna lista u Beogradu: Danas, Blic i Glas javnosti. Jedino je Danas tu 
informaciju objavio na prvoj strani, a druga dva na unutrašnjim kao malu vest. Beogradska 
radio televizija Studio B tu je informaciju objavila samo u prvoj emisiji večernjih vesti, da bi 
kasnije informaciju o tome izbacila iz programa. Ostali mediji su tu informaciju potpuno 
ignorisali, da bi je objavili "indirektno" kroz seriju negativnih reagovanja stranaka u vlasti i 
državnih institucija, i uz korišćenje formulacija o "instrumentalizovanom" sudu u Hagu i 
optužbama "protiv najvišeg državnog rukovodstva".  

Saopštenje Sinoda objavila je u celini Beta, a u kratkim bitnim izvodima Danas i Blic. 
Ostali listovi objavili su samo one delove tog saopštenja u kojima se upozorava na teški 
položaj Srba na Kosovu. Naknadno, ostali mediji su objavili negativna reagovanja na mešanje 
crkve u nadležnosti koje nisu njene. Državna Borba je objavila komentar direktora Živorada 
Đorđevića u kojem se snažnoj kritici izlaže i partijarh SPC Pavle, i sama crkva, za koju je 
napisao da se "sve manje bavi crkvenim poslovima".  

Posle zatvaranja Radija B92, njegovu ulogu u informisanju beogradske javnosti je u 
dobroj meri preuzela Radio televizija Pančevo. Kao ni radio B92, ni ta se stanica ne može čuti 
u svim delovima Beograda. Ipak, njena važnost time nije manja. Radio Pančevo je svo vreme 
vazdušnih udara zastupao umeren i profesionalan uređivački koncept, i nije, kao svi ostali 
elektronski mediji, koristio formulacije koje su vlasti preporučivale medijima. Preporuke koje 
su tražene od medija podrazumevale su da se nikada ne kaže "avijacija NATO-a" već 
"zločinačka alijansa", ili "agresorska soldateska". Takođe, ne "implementacija mirovnog 
sporazuma", nego "navodni sporazum u funkciji okupacije, američkog imperijalizma i 
hegemonizma", itd. Takve formulacije obilato su koristili svi državni mediji, pre svega RTS, 
ali i Studio B.  

Nijedan medij u Srbiji nije sam obustavio izlaženje tokom vazdušnih udara. Jedan broj 
članova Local press-a, koja obuhvata preko 30 periodičnih listova, i koji su imali ukupan tiraž 
od 300.000 primeraka, proredio je izlaženje zbog problema sa distribucijom i hartijom, ali i 
zbog bojazni od cenzure. Nedeljni telegraf, Svedok i Argument zbog istih razloga nisu izlazili 
redovno. Novinska agencija Fonet je početkom juna saopštila da će obustaviti rad, ali je 
naknadno saopštila da će nastaviti da funkcioniše "na minimumu", jer ima finansijskih 
problema i problema sa strujom.  

Vlasti su, međutim, nastavile da arbitrarno zatvaraju medije. Inspektor Saveznog 
ministarstva za telekomunikacije oduzeo je u noći između 12. i 13. juna deo predajne opreme 
Televizije Mladenovac i naložio toj televiziji da prekine emitovanje programa, uz obrazloženje 
da ne poseduje odgovarajuće dozvole i da nije učestvovala na konkursu za dodelu frekvencija. 
Ta televizija je bila deo beogradskog Studija B, ali sa sopstvenim lokalnim nezavisnim 
programom.  

Sa oživljavanjem političke aktivnosti demokratskih snaga u Srbiji, pojačavaju se i 
zahtevi za oslobađanjem medijskog prostora. Taj proces će svakako ići sporo i biti u direktnoj 
vezi sa političkom situacijom. Kontrola medija bila je uvek jedan od priotiteta vlasti.  

Jedan od lidera vanparlamentarne opozicije Zoran Đinđić najavio je otvaranje satelitske 
televizijske stanice čije će sedište biti u Crnoj Gori a koja će "pokušati da probije informativnu 
blokadu u Srbiji". Ta stanica bi, prema rečima Đinđića, trebalo da okupi novinare koji su usled 
pritisaka režima i gašenja medija izgubili posao u Srbiji.  



Novosti o medijima, br 35/ serija I 10 

Kazne albanskoj štampi na Kosovu 
Krajem decembra prošle godine Ministarstvo za informacije Srbije upozorilo je šest 

prištinskih listova na albanskom jeziku da svoju uređivačku politiku "usklade sa Zakonom o 
informisanju" Srbije ili će u suprotnom protiv njih biti podnete krivične ili prekršajne prijave.  

Ministarstvo je obavestilo te listove da je uvidom u njihove tekstove "utvrđeno da se 
njima direktno podstiče terorizam, poziva na nasilno rušenje ustavnog poretka, narušavanje 
teritorijalne celovitosti i nezavisnosti Srbije i SRJ, kršenje zajamčenih sloboda i prava čoveka i 
građanina, odnosno izaziva nacionalna ili verska netrpeljivost i mržnja".  

Upozoreni su listovi Koha ditore, Bujku, Zeri i dites, Fjala i Jole, Koha i Kosova sot.  
Okružno javno tužilaštvo u Prištini pokrenulo je potom, u martu ove godine, na zahtev 

Ministarstva za informisanje Srbije, prekršajne postupke protiv nekih od tih listova. Prištinski 
dnevnik na albanskom Kosova sot 12. marta, a dvonedeljnik Gazeta Šćiptare 16. marta 
kažnjeni su sa po 1.6 miliona dinara zbog objavljivanja kalendara sa slikama pripadnika 
Oslobodilačke vojske Kosova (OVK), čime su počinili prekršaj "izazivanja verske i 
nacionalne mržnje i netrpeljivosti", ili, kako je to ministar za informisanje Aleksandar Vučić 
obrazložio, zbog "reklamiranja terorista".  

Redakcija prištinskog dnevnika na albanskom Kosova sot objavila je 17. marta da će 
privremeno obustaviti izdavanje lista, jer je finansijska policija zabranila njegovu prodaju. Oba 
lista prestala su da izlaze 22. marta jer nisu bili u mogućnosti da plate visoke poreze koje su im 
vlasti odredile.  

Prištinski nedeljnik na albanskom Kombi kažnjen je 21. marta sa 1.6 million dinara zbog 
kršenja Zakona o informisanju. Redakcija lista Koha ditore kažnjena je 22. marta sa 410.000 
dinara, a glavni i odgovorni urednik tog lista Baton Hadžiu sa 110.000 dinara pošto je sudija 
za prekršaje u Prištini ocenio da je list prekršio zakon o informisanju Srbije.  

U obrazloženju zahteva za pokretanje prekršajnog postupka, ministarstvo je ocenilo da je 
taj list člancima "Sada Kosovo očekuje lociranje NATO trupa" i "Taći pozvao srpski narod da 
se distancira od režima", sa podnaslovom "Ono što se dešava na Kosovu je genocid", od 19. 
marta 1999. godine - prekršio član 67 republičkog Zakona o informisanju. Ovaj član 
zabranjuje objavljivanje informacija kojima se poziva na nasilno rušenje ustavnog poretka, 
narušava teritorijalna celina i nezavisnost zemlje, i širi nacionalna, rasna i verska mržnja.  

Dnevnik Koha Ditore, koji je do kraja marta izlazio u Prištini, nastavio je 25. aprila, uz 
odobrenje makedonskih vlasti, da izlazi u Tetovu.  

(Aleksandra Ranković, BETA specijalno za SAFAX) 

Povratak na Kosovo 

Problem media na Kosovu datira od dolaska Slobodana Miloševića na vlast i ukidanja 
autonomije Kosova 1989. godine, kada su policajci nasilno upali u prostorije Radio Televizije 
Priština, čije su slike prenijele sve važne TV kuće širom svijeta. Kasnije, sudbinu televizije su 
doživjeli i ostali mediji, od Rilindje, lista koji je poslije 50 godišnje tradicije morao prestati 
izlaziti, a koji je u to vrijeme bio jedini dnevni list na albanskom jeziku. Poslije su na red došle 
lokalne radio postaje, koje su funkcionirale u svim većim gradovima, dosta uspješno na oba 
jezika - srpskom i albanskom. Bilo ih je šest, u Prizrenu, Đakovici, Peći, Mitrovici, Gnjilanu i 
Uroševcu. Međutim, i iz njih su Albanci nasilno izbačeni ili su poslije postavljanja novih 
neprihvatljivih uvjeta rada od režimskih direktora, sami napustili svoja dugogodišnja radna 
mjesta.  



Novosti o medijima, br 35/ serija I 11 

Poslije ovoga, slobodno se može reći, kosovske Albance je obuhvatio totalni medijski 
mrak. Mnogi su mišljenja da je upravo ovo stanje navelo kosovske Albance da masovno 
kupuju satelitske antene, kako bi se informirali o tome šta se događa na Kosovu, ali i ostalim 
dijelovima tadašnje Jugoslavije.  

U takvoj situaciji, novinari i čelništvo Demokratskog Saveza Kosova, koji je u ono 
vrijeme bio glavna politička partija Albanaca, postigli su dogovor sa uredništvom Radio 
Zagreba, da im se ustupi pet minuta programa, od 22 do 22,5, svakim danom. Taj program 
trajao je skoro godinu dana da bi se poslije toga ukinuo, iz do danas neznanih razloga.  

Koha Ditore – najčitaniji dnevnik  
Poslije pada 50 godišnjeg komunističkog režima u Albaniji, kada je na vlast došao Sali 

Beriša i njegova Demokratska Partija, vlada Kosova u izbjeglištvu Bujara Bukošija, koja je 
već tada funkcionirala u Njemačkoj, u dogovoru sa vladom Albanije, pokreće dva sata 
satelitskog programa na TVSH (Albanska Radio Televizija). Ovaj program već devet godina 
sami finansiraju kosovski Albanci. Interesantno je napomenuti da je do rata shema programa 
bila pretežno informativna, ali i sa dosta dokumentarnih i zabavnih emisija.  

Kad je riječ o pisanim medijima, poslije zabrane jedinog dnevnog lista na albanskom 
jeziku Rilindja, nekolicina novinara ove kuće, prebacilo se u list Bujku, koji se do tada bavio 
pretežno poljoprivrednom problematikom. Dio redakcije otišao je u Albaniju, a dio u 
Švicarsku, da bi tamo djelovali i dalje štampali Rilindju u deset tisuća primjeraka.  

Krajem 1997. poznati kosovski intelektualac i političar Veton Suroi, uz pomoć Soros 
Fondacije, osniva dnevni list na albanskom jeziku Koha Ditore, koji ubrzo postaje najčitaniji 
list među Albancima na Kosovu, ali i šire. Sakupivši dosta mladu ekipu novinara entuzijasta, 
koji su govorili po nekoliko stranih jezika, i uz Suroino stručno vođstvo, Koha Ditore postaje 
glavni izvor informiranja i za mnogobrojne novinare širom svijeta. Takva Koha Ditore, ali i 
njeni novinari, ubrzo postaju trn u oku beogradskom režimu, zbog čega su često šikanirani i 
kažnjavani od strane vlasti, što novčano, što mnogobrojnim "informativnim razgovorima".  

Uz Bujku i, Kohe Ditore, treba napomenuti i ulogu QIK-a (Kosovski Informativni 
Centar), koji je bio neka vrsta telegrafske agencije kosovskih Albanaca. Osnivači je bio 
Demokratski Savez Kosova, a Centar je uspješno vodio, sada već ubijeni, direktor Enver 
Maljoku. Ovaj centar je dugo godina bio najcitiraniji izvor sa Kosova širom svijeta.  

Ovoj grupi novinara treba dodati i novinare dopisnike sa Kosova, koji su radili za razne 
medijske kuće širom svijeta, od Glasa Amerike, Deutsche Velle, Slobodne Evrope, Radio 
BBC-a i ostalih, do medija iz bivših republika Jugoslavije. I oni su često bili meta režima. 
Većina od njih je radila sve do početka Nato bombardiranja, kada su, ukoliko se nisu na 
vrijeme izvukli, postali glavna meta za odstrel na Kosovu od strane srbijanskih vojno-
policijskih i paramilitarnih snaga.  

Tokom ovih deset godina nešto bolja situacija bila je sa tjednom štampom, jer na 
Kosovu su u kontinuitetu izlazili Zeri i Rinis, poznati kulturno politički magazin, zatim 
Kosovarja, tjednik koji se pretežno bavio ženskom problematikom, te dva novo formirana 
tjedna magazina Gazeta Sqipatre i Kombi.  

Sukob oko RTV Prištine 
Sada, poslije potpisivanja dogovora između Kontakt Grupe i SRJ, kada se Albanci sa 

Kosova masovno vraćaju svojim kućama, sa njima dolaze i novinari. Međutim, njihove 
redakcije, kao uostalom i veliki broj drugih preduzeća i firmi su opljačkani. Izuzetak čine 
lokalne radio postaje koje su u dobrom stanju, i koje su već počele da rade. Evropska komisija 



Novosti o medijima, br 35/ serija I 12 

je upravo objavila da će dati hitnu pomoć od 7oo hiljada eura kao pomoć kosovskim 
novinarima i za objektivno informisanje iz SR Jugoslavije.  

Što se tiče Radio Televizije Prištine, kao najveće medijske kuće, stanje je mnogo 
komplikovanije. Dok je većina Srba iz ostalih gradova napustila svoje kuće iz straha od 
pripadnika OVK, i pored apela NATO snaga da će ih zaštiti, u Prištini je ostao značajan dio 
Srba. Oni se nalaze na svojim radnim mjestima, pa često dolazi do konfliktnih situacija kada 
se tamo vraćaju radnici albanske nacionalnosti. Tako je stotinu novinara Albanaca, koji su u 
prošli četvrtak pokušali da nasilno uđu u prostorije Radio Prištine, bilo spriječeno od 
pripadnika KFOR-a. "Situacija je bila dosta konfliktna, pošto su neki od radnika bili 
naoružani, međutim, mi smo ih uspjeli razoružati", rekao nam je major Jan Serap, jedan od 
zamjenika komandanta prisutne jedinice KFOR-a. Za sljedeće dane najavljen je sastanak 
sadašnjeg direktora Radio Prištine, Miladina Jovića i trojice predstavnika ove grupe albanskih 
novinara. "Razgovori će se voditi preko jednog posrednika, da bi kasnije oni bili direktni među 
predstavnicima Srba i Albanaca", dodao je major Serap.  

Kako saznajemo, zgrada Rilindje, koju su Srbi poslije nasilnog preuzimanja pretvorili u 
javno poduzeće Panorama, skoro čitava je pokradena, te se ne zna kada će biti osposobljena za 
rad. Koha Ditore se već blizu mjesec dana štampa u Skoplju i dijeli gratis, prvobitno 
albanskim izbjeglicama u Makedoniji i Albaniji, a sada i u svim kosovskim gradovima. Kako 
saznajemo, vođstvo ovog lista traži nove prostorije u Prištini, te se ubrzo očekuje njegovo 
preseljenje na Kosovu. Skoro svi dopisnici koji su radili za medijske kuće van Kosova, i dalje 
izvještavaju za iste kao i prije.  

Trebaće vremena da se medijska infrakstruktura na Kosovu, poslije desetogodišnjeg 
sistematskog uništivanja vrati u prijašnje stanje. Ipak se stiče utisak da je proces uspostavljanja 
novog medijskog ambijenta na vidiku. Novinari profesionalci se nadaju da će se informativni 
sistem na Kosovu uspostaviti sa što manje konfliktnih situacija.   

 (Moni Zhubi, SAFAX) 

M e d i j s k a  s a r a d n j a  

ANEM BiH: prva krovna organizacija rtv stanica 

U Neumu je pretprošlog vikenda (18. i 19. jun) održana osnivačka skupština Asocijacije 
elektronskih medija BiH (ANEM BiH). Riječ je o organizaciji kojoj će možda neko prigovoriti 
da formalno-pravno nije legalna, jer se u ovom trenutku ne može registrovati na nivou post-
dejtonske Bosne i Hercegovine, ali je itekako legitimna i potrebna. Otuda je i prihvaćena, kako 
od dijela profesije, tako i od međunarodnih organizacija i agencija iz sfere medija, koje će 
pomoći da ANEM BiH dobije i svoje formalno-pravno utemeljenje.  

Naime, udruživanje građana i poslovno udruživanje je nadležnost entiteta, pa se 
postavlja pitanje da li entitetski sud može registrovati asocijaciju koja u svom članstvu ima 
članove iz oba entiteta. Jos jedan dejtonski apsurd! Dok mnoge bosanske organizacije postaju 
punopravni članovi različitih integracija na regionalnom, evropskom i svjetskom planu, u 
Bosni se ne može naći rješenje da u istom poslovnom udruženju rade mediji iz oba entiteta. 
Neutemeljene su i zamjerke iz Republike Srpske da se u udruženje na nivou cijele BiH mogu 
udružiti samo odgovarajuća entitetska poslovna udruženja elektronskih medija. ANEM i 
njemu slična udruženja nisu državne instutucije. To su interesna udruženja i ona ne moraju da 
slijede logiku državne organizacije.  



Novosti o medijima, br 35/ serija I 13 

Pripreme za osnivačku skupštinu započete su aprila ove godine, uz svesrdnu pomoć 
Internews-a i Međunarodne komisije za medije (IMC). Pozivi su upućeni svim rtv stanicama 
(preko 280), koje se nalaze u Registru Nezavisne medijske komisije (IMC). Odazvala se 
otprilike trećina rtv stanica. Nekoliko dana uoči osnivačke skupštine, poziv za bojkot svom 
članstvu uputila je Asocijacija elektronskih medija Republike Srpske (AEMRS), koja je 
formirana prije mjesec dana, a za sada okuplja 36 rtv stanica iz ovog entiteta. Bojkot nije 
uspio, jer su osnivačkoj skupštini prisustvovali predstavnici 21 radio i tv stanice iz RS.  

Asocijacija je zamišljena da artikuliše i štiti zajedničke interese, kao što su: 
• pokretanje inicijativa i pružanje savjeta u području medijske legislative; 
• zaštita interesa članova asocijacije u odnosu na državu, upravu i sl. , naročito na 

području medijskog tržišta; 
• zaštita intelektualne svojine članova asocijacije i autora; 
• istraživanje medijskog tržišta, prijema programa, ispitivanje javnog mnjenja i sl.; 
• unaprijeđenje tržišta, usvajanje savremenih tehnologija i medijskog softvera; 
• edukacija kadrova, unaprijeđenje uslova rada, organizovanje festivala, konsultacija, 

seminara, panel diskusija itd.  
Članstvo u Asocijaciji je dobrovoljno i nije smetnja sličnom organizovanju na drugim 

nivoima.  

Za članove Predsjedništva Skupština je tajnim glasanjem izabrala predstavnike Radio 
Pegaza, Trebinje; Radio Kontakta, Banjaluka; NTV Hayata, Sarajevo; RTV Travnika, 
Travnik; Radio Valentina, Orašje; ATV Banja Luka i HRTV Kiseljak.  

U Sud časti izabrani su predstavnici Radio Džungle, Teslić, Radio Osvita, Zvornik; 
Radio Bete, Zenica, Radio Tuzle, Tuzla i TV CV 7, Vitez. Predsjednik Suda časti je Zorana 
Petković, direktor Radio Osvita.  

Za predsjednika Predsjedništva izabran je Elvir Švrakić, direktor NTV Hayat iz 
Sarajeva, a za predsjednika Skupštine ANEM BiH Adnan Osmanagić, direktor Radija Stari 
Grad, Sarajevo.  

O k o  m o n i t o r a  /  R e a g o v a n j a   

Nije tačno  

(“SRT - ignorisanje rada zajedničkih organa”,  Medijske novosti br. 34) 

Poštovani,  
tražim da u prvom narednom izdanju “ Novosti o medijima” objavite ispravku neistina 

napisanih u tekstu “SRT –ignorisanje zajedničkih organa” na str. 10 u broju 34, od 14. juna 
1999. godine.  

Od prošle godine SRT redovno u svim informativnim emisijama izvještava o radu 
zajedničkih organa, uglavnom u centralnom dijelu. Poslije emisije Novosti, u pravilu ide 
specijalni blok u kojem se daje pregled najmanje 10 minuta, zasjedanje oba Doma Skupštine 
BiH. Tako je bilo, na primjer, 8 juna, kada je zasjedao Predstavnički Dom. Da ste namjeravali 
objektivno pisati o SRT-u u sve ovo ste se lako mogli uvjeriti na jednostavan način – 
gledanjem našeg progama.  



Novosti o medijima, br 35/ serija I 14 

Netačna je i Vaša tvrdnja da je NATO vazdušna kampanja bila dobar izgovor SRT-u “da 
se rad zajedničkih organa sasvim potisne”. Od 19. aprila do 10. juna, dakle dok je NATO 
najsnažnije udarao po Jugoslaviji, u TV dnevniku, centralnoj informativnoj emisiji, na 
primjer, objavljeno je tačno 15 izvještaja sa sjednica zajedničkih organa. Za razliku od Vas 
mislim da pisanje “Novosti o medijima” upućuje na ružne anti-dejtonske pobude.  

 Generalni direktor SRT-a 
 Anđelko Kozomara 

 

V i j e s t i  

Bošnjačka televizija ponovo emituje 

Bošnjačka televizija (BRT Int) je 18. juna, nakon što je od IMC-a dobila dozvolu za rad, 
ponovo počela sa emitovanjem. BRT Int je krajem marta ove godine počela sa emitovanjem 
programa, ali je na intervenciju IMC-a morala zaustaviti svoje emisione aktivnosti. Bošnjačka 
televizija je smatrala da je ova odluka političke prirode, jer međunarodnoj zajednici smeta 
televizija sa muslimanskim elementima. IMC je odbacila ovakvo tumačenje tvrdeći da BRT 
Int, kao novi medij, nije ispoštovala proceduru za dobivanje licence.  

Nezavisna komisija za medije nastavlja sa izdavanjem dozvola elektronskim medijima u 
BiH. Do 23. juna je 190 radio i tv stanica dobilo licencu za emitovanje. Aplicirao je 271 
elektronski medij iz oba entiteta.  

SRT kažnjen zbog pristrasnog informisanja tokom  
NATO udara 

Nezavisna komisija za medije (IMC) kaznila je Srpsku radio televiziju (SRT) sa 2000 
DM zbog neistinitog informisanja o akcijama NATO-a u SR Jugoslaviji, te zbog netačnih 
izvještaja o ljudskoj katastrofi širom Kosova. IMC je ovakvu odluku donio nakon detaljnog 
uvida u informisanje SRT-a tokom prvih sedmica NATO udara po Jugoslaviji pri čemu je 
primjećen izuzetno pristrasan odnos prema srbijanskoj strani u sukobu, kao i iskrivljavanje 
činjenica. Takvo informisanje, po mišljenju IMC-a, doprinosi destabilizaciji same BiH i 
raspiruje negativistički stav prema međunarodnoj zajednici u Republici Srpskoj.  

“Nismo očekivali da SRT ima blagonaklon stav prema NATO-u, ali je neophodno 
pravilno iznošenje činjenica” – rekao je zamjenik generalnog direktora IMC-a Robert Gillete 
saopštavajući u Sarajevu ovu odluku. On je naglasio da je kazna simbolična i izrazio nadu da 
će djelovati upozoravajuće.  

Glas nade – list za invalidna lica 

U Goraždu je promovisan prvi broj lista Glas nade namjenjen osobama sa posebnim 
potrebama. List su pokrenula udruženja Goraždanskog kantona koja okupljaju invalidna lica 
poput distrofičara, oboljelih od celebralne paralize, slijepih i slabovidnih kao i onih sa 
oštećenim sluhom. Osnovni smisao lista je da praktičnim savjetima pomogne ovoj kategoriji 
stanovništva i javno ukaže na njihove potrebe.  



Novosti o medijima, br 35/ serija I 15 

Kablovska TV u Banja Luci 

U Banja Luci je pokrenuta kablovska televizija čiji je vlasnik lokalna privatna firma 
“WCT”. Zainteresovani u urbanom dijelu Banja Luke potpisivanjem pristupnog ugovora sada 
su u mogućnosti da u svojim domovima imaju sliku svih zemaljskih televizija dostupnih na 
ovom području kao i dvadesetak poznatih satelitskih kuća među kojima su CNN, SKY i BBC.  

 

 

Na pragu novog vijeka 
☛ SLUŠAJTE SVOJIM UŠIMA!�

��

�☛ GLEDAJTE SVOJIM OČIMA! ☛ MISLITE SVOJOM GLAVOM!�
��

�

Savjet Media plan Instituta: 
Prof. dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); mr. 

Lenart Šetinc (Ljubljana); prof. dr. Mario Plenković (Zagreb); mr. Louis de la Ronciere 
(Paris); mr. Aleksandar Todorović (Montreux); prof. dr. Slavo Kukić (Mostar); prof. dr. 
Miroljub Radojković (Beograd).  

 


	Broj 35, Serija I 	Sarajevo, 28. juni 1999.
	Na pragu novog vijeka

