
U  o v o m  b r o j u  m o ž e t e  p r o č i t a t i :  

♦ Strategija razvoja: “Samoodrživi” mediji 

♦ Blic-monitoring/analiza elektronskih medija 

♦ Mediji u zemljama regiona (VIII): Medijska 
slika Makedonije 

♦ Dileme:Da li su portparoli novinari ? 

♦ Sa distance: lekcije naučene u 
Bosni 

♦ Oko monitora 

♦ Vijesti 

 

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija ♦  Mediji u tranziciji 

Broj 36, Serija I  Saraje
 

S t r a t e g i j a  r a z v o j a  

Samoodrživi mediji 

Izraz samoodrživi mediji postao je pomodan koliko i demokr
rečeno, to znači medij koji sam sebe može izdržavati, kome osim poticajn
i kredita više ne bi trebale donacije. Novina koja se prodaje na trafici,
troškove proizvodnje i čija remitenda nije alarmantna. Radio ili tv stani
svoju ciljnu grupu, stalno istražuje tržište i ima zainteresovane oglašiv
koja prodaje, a ne dijeli besplatno svoje servise. I tako redom. Princi
većina nema praktičnu vrijednost u našem okruženju. 

Ipak većina inostranih donatora, koja je u pluralni i demokratski r
uložila milione dolara, ovim kriterijima sada maše kao spasonosnim st
anarhične medijske situacije u BiH. Realnost je međutim drugačija: me
nacionalno-politički rascjepkano, distributivna mreža štampe neprofesi
veza isprekidan. Malo koji medij istražuje mišljenje svoje publike. 
ekonomski nejaki, a velike državne firme preferiraju tzv. politički podob
moć stanovništva je mala. Medijski menadžeri u principu su nezaintere
upravlja poslovima i novcem. Država ne zna ni šta bi sa medijima koji 
njeni, a kamo li da utvrđuje strategiju podrške ekonomskom ozdravljenj
Većina ljudi, na žalost i mnogo novinara, misli da je štampa, radio i televi
i patriotska misija društva. 

Izgleda da je strategija podrške razvoju bh. medija, koju je us
zajednica, došla u raskorak sa realnim stanjem stvari. Nakon velikih ula
koliko toliko slobodnih medija (tokom rata), zatim forsiranja medijsk
Svake druge sedmice priprema 
agencija SAFAX, Sarajevo 

http: //www. mp-institut. com/ 
vo, 12. juli 1999.  

atski. Pojednostavljeno 
ih finansijskih injekcija 
 čiji tiraž može pokriti 
ca, koja dobro poznaje 
ače. Novinska agencija 
p do principa od kojih 

azvoj ovdašnjih medija 
abilizatorom još uvijek 
dijsko tržište je malo i 
onalna, a sistem radio 
Domaći oglašivači su 
ne medije. Ekonomska 
sovani da uče kako se 
su još uvijek formalno 
u ove privredne grane. 
zija isključivo politička 

tanovila međunarodna 
ganja prvo u održanje, 

og pluralizma (čega je 



Novosti o medijima, br 36/ serija I 2 

posljedica eksplozija rtv stanica), najavljena je znatno selektivnija donatorska podrška i to samo 
onima koji su postali ugledni, čitani, gledani i – samoodrživi. Ali se malo koji od preduslova za 
stvaranje medijskog tržišta i izlazak na njega ispunio. 

Nije velika nesreća da nestanu oni koji su nekvalitetni i neuticajni, ali bi bila skupa igra da 
sa njima propadnu i mediji čiji se žurnalizam i kvalitet produkcije počinju približavati evropskim 
standardima. U neke od njih svijet je već uložio značajna materijalna sredstva. 

Vrijedio bi napora jedan ozbiljan i analitički pogled na pitanje realne samoodrživosti 
medija.  (Z. Udovičić) 

B l i c - m o n i t o r i n g / a n a l i z a  e l e k t r o n s k i h  m e d i j a  

Sjednica Predsjedništva BiH: više od protokola, s pravom … 

Ovaj put smo se odlučili za jedan blic-monitoring/analizu glavnih elektronskih medija u 
BiH, odnosno njihovih centralnih informativnih emisija od 29. juna ove godine. Uključeni su bili 
sljedeći mediji: Srpski radio, Radio BiH, TV BiH, Srpska Radio-Televizija i TV INFO/OBN. 

 Srpski radio od pomenute večeri (urednik 
Radmila Grubiša), imao je sljedeću najavu : 

• Dodik i Košnik u Bijeljini; 

• Sjednica Predsjedništva BiH; 
• Volfgang Petrič novi Visoki predstavnik 

u BiH; 

• Nastavljeno iseljavanje Srba sa 
Kosmeta; 

• Očalan osuđen na smrt vješanjem i 

• Vremenska prognoza. 

Međutim, u opširnijoj prezentaciji vijesti i 
događaja nije striktno slijeđena najava. Medijski primat 
je pripao posjeti premijera Dodika i Hansa Košnika 
Bijeljini, povodom dodjele 36 novoizgrađenih stanova, 
zatim jednom događaju kojeg nije bilo u najavi – 
sastanak dvojice ministara industrije i energetike u 
vladama RS i FBiH (Đurađ Banjac i Mirsad Salkić), 
koji je održan u Banjaluci u veoma konstruktivnoj 
atmosferi, što je prikazano i kroz sam izvještaj. 

Sjednica Predsjedništva BiH je u hijerarhiji vijesti 
i događaja bila na trećem mjestu, mada je relativno 
iscrpno data kroz izvještaj Radana Škipine. 

U potonjoj prezentaciji vijesti i događaja Večer-
njeg dnevnika Srpskog radija u 19 sati, poštovan je 
redoslijed iz najave. 

 

 

 

 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi. 
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 213 078, 206 542  
E-mail: safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mp-institut.com/ 

 
PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
 
Zahvaljujući donaciji Fonda Otvoreno 
društvo Soros Sarajevo i Westminster 
Foundation for Democracy London 
domaćim medijima servis se dostavlja 
besplatno 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mp-institut.com/


Novosti o medijima, br 36/ serija I 3 

“Događaj drugi … “ 

Večernji dnevnik Radija BiH (urednik Velid Džindo), imao je slijedeću najavu: 

• Održana sjednica Predsjedništva BiH; 
• Vofgang Petrič novi Visoki predstavnik u BiH; 

• Parlamentarna delegacija Vijeća Evrope u Sarajevu; 

• Odluka o održavanju samita Pakta za stabilnost Balkana u Sarajevu; 

• Nova pomoć Međunarodnog monetarnog fonda BiH; 

• Očalan osuđen na smrt; 

• Protesti u Čačku; 
• Predaja oružja OVK; 

• Puni uspjeh Bihaćkog ljeta i 

• Vremenska prognoza. 

I Radio BiH nije striktno slijedio najavu. Najprije je urednik i voditelj dao jednu zbirnu 
informaciju o održavanju samita Pakta o stabilnosti i o odluci šefova država i vlada Evropske 
unije u Rio de Žaneiru da se Volfgang Petrič imenuje novim Visokim predstavnikom u BiH. Dati 
su podrobniji podaci o dosadašnjem austrijskom ambasadoru u SRJ, da bi potom urednik i 
voditelj doslovno izustio: “Događaj drugi bila je sjednica Predsjedništva BiH … “ Nakon 
njegove najave slijedio je reportažni zapis (Jesenko Krehić) od dva minuta i 20 sekundi. Isticanje 
minutaže nije slučajno. Naime, u narednom bloku slijedio je izvještaj Dževada Kučukalića o 
posjeti Parlamentarne delegacije Savjeta Evrope Bosni i Hercegovini, koji je bio iscrpniji i duži 
(preko tri minute), sačinjen od izjava glavnih aktera i drugih relevantnih detalja. 

Značajno mjesto i u hijerarhiji i u intonaciji voditelja i urednika dobila je vijest o novoj 
finansijskoj pomoći Međunarodnog monetarnog fonda BiH. 

Dominacija arhivskih snimaka  

OBN/TV INFO (urednik i voditelj Mujo Delibegović) imao je sljedeću najavu: 

• Imenovan novi Visoki predstavnik; 

• Sjednica Predsjedništva BiH; 

• Supervizor za Brčko Robert Farand zabranio privatizaciju u Brčkom; 
• Smrtna kazna za Očalana. 

U opširnijoj prezentaciji najave, urednik i voditelj je saopštio kako su šefovi država i vlada 
EU na sastanku u Rio de Žaneiru imenovali Volfganga Petriča za novog Visokog predstavnika u 
BiH, kao i njemačkog ministra Bodu Hombaha za koordinatora Pakta o stabilnosti Balkana. U 
predstavljanju Petriča rečeno je kako je on imao “najmanje šansi” (pri čemu nije naveden izvor 
ovakve ocjene), u odnosu na Elizabet Ren, Marti Atisarija ili Kristijan Švarc Šilinga.  

Prije opširnijeg priloga o sjednici Predsjedništva BiH, pročitana je čestitka predsje-
davajućeg Jelavića Petriču. 

Dominantno mjesto sjednice Predsjedništva BiH bila je tužba BiH protiv SRJ iz ’93. 
godine, što je bilo uočljivo i kroz izvještaj TV INFO od pomenute večeri. 



Novosti o medijima, br 36/ serija I 4 

 Iscrpni su bili prilozi o posjeti Prlamentarne delegacije Savjeta Evrope Sarajevu, kao i 
odluka Faranda da zabrani svaku aktivnost u vezi s privatizacijom u području Brčkog pod 
njegovom supervizijom. 

TV BiH (urednici Aida Salčinović i Adisa Ruždić-Hodžić, kao voditelj), imala je sljedeću 
najavu : 

• Sjednica Predsjedništva BiH; 

• Očalan osuđen na smrt vješanjem; 

• OVK ispunila rok o predaji oružja. 

U izvještaju sa sjednice Predsjedništva BiH, koja je na dnevnom redu imala tužbu BiH 
protiv SRJ iz ’93., apostrofirano je kako nije sporna sama tužba, već njena dopuna, koja je 
uslijedila nakon Dejtonskog mirovnog sporazuma.  

I na TVBiH vijesti iz najave nisu imale isti redoslijed. 

Najava SRT (urednici Draško Ignjatić i Predrag Laketa), bila je fokusirana na sljedeće 
događaje: 

• Dodik u Bijeljini; 

• Sjednica Predsjedništva BiH; 
• Očalan osuđen na smrt; 

• Patrijarh Pavle u Prizrenu; 

• Nemiri na Kosmetu; 

• Prekinuti mirovni pregovori o Sjevernoj Irskoj i 

• Vremenska prognoza. 

Međutim, u širem predstavljanju, događaj dana za SRT je bila izrečena smrtna presuda 
kurdskom lideru Očalanu, uz cjelovit prilog Gordane Šarović. Doista, u hijerarhiji vijesti, smrtna 
presuda Očalanu je bila u vrhu izvještavanja svjetskih agencija i tv mreža tog dana, što je istakla 
i voditeljica Dnevnika. 

Zatim je sljedio korektan i iscrpan izvještaj iz Sarajeva (Dejana Glušac), sa sjednice 
Predsjedništva BiH. 

Iscrpan je bio i izvještaj iz Bijeljine gdje je premijer Dodik uručio ključeve za 36 
izbjegličkih porodica. U izvještaju je naglašeno kako će isti broj stambenih jedinica biti 
oslobođen za bošnjačke porodice. 

Uočljivo je kod sve tri tv stanice pretjerana upotreba arhivskih snimaka, naročito u slučaju 
kurdskog lidera Abdulaha Očalana, gdje se bezbroj puta vrte jedni te isti kadrovi. Međutim, to 
može biti zasebna tema istraživanja. 

Izvještavanje ne slijedi (uvijek) najavu … 

Od pet monitorisanih elektronskih medija, Radio BiH i TVBiH su u najavi vijesti/događaja 
dana, sjednicu Predsjedništva BiH stavili na prvo mjesto. Srpski radio, SRT i TV INFO na 
drugo. Za Srpski radio i po najavi i po široj prezentaciji, posjeta Dodika Bijeljini bila je 
vijest/događaj dana. Za TV INFO imenovanje Petriča bio je događaj dana. 

 Kako je već naprijed istaknuto, uočljivo je da se ne slijedi striktno šema najave 
vijesti/događaja dana, što unekoliko odudara od raširene i prepoznatljive prakse rtv novinarstva u 
svijetu.  



Novosti o medijima, br 36/ serija I 5 

S obzirom na aktuelnu i izuzetno osjetljivu temu – tužba BiH protiv SRJ, koja je imala 
središnje mjesto sjednice Predsjedništva BiH od 29. juna ove godine, ovaj događaj je imao 
odgovarajući tretman, tj. korektnu medijsku pokrivenost. I novinari i urednici su s pravom 
prihvatili ovaj događaj kao nešto više od protokola. 

 (Monitoring centar – Media Plan Institut; D.B.) 
 

M e d i j i  u  z e m l j a m a  r e g i o n a  ( V I I I )  

Novosti o medijima objavljuju seriju tekstova o medijskoj situaciji u susjednim zemljama i zemljama u 
postkomunističkoj tranziciji. U ovom broju objavljujemo tekst našeg saradnika Mirčeta Tomovskog o 
medijskoj situaciji u Makedoniji. 

Medijska slika Makedonije – rtv ekspanzija 

Procesi osamostaljivanja Makedonije, oblikovanje pluralističkog civilnog društva propra-
ćeni su i ekspanzijom medija. Generalna karakteristika je demokratizacija i komercijalizacija 
medijskog ambijenta i početak stvaranja medijskog tržišta. U novonastalim uslovima mediji su u 
javnom i privatnom vlasništvu. Novokomponovani štampani mediji imaju nezavisnu poziciju 
odnosno toliko su zavisni koliko je to želio privatni vlasnik odnosno politička partija koja ih je 
finansirala. 

Prema podacima Ministarstva za informisanje registrovano je (period ’91–’97) 310 listova. 
Od njih 8 su dnevni, 40 nedjeljni, 50 dvonedjeljni i 134 mjesečni. Osamdesetak listova izlazi 
periodično. Od njih 22 su na albanskom, 1 na vlaškom, 2 na turskom, 5 na makedonskom, 4 na 
engleskom. Uticajniji listovi su: Nova Makedonija (tiraž oko 15 000), Večer (najtiražniji u državi 
– 30 000), Dnevnik (20 000), Makedonija denes, Utrinski vesnik, Fakti (na albanskom), Flaka e 
vllazërimit, na albanskom jeziku (tiraž 2 800), Birlik na turskom jeziku (750). Nedjeljnici – Puls, 
Delo, Fokus, Denes, Start, Forum (dvonedeljnik), Makedonsko sonce. Mjesečnik Makedonsko 
vreme štampa se na makedonskom i engleskom jeziku. Postoji i državna informativna agencija 
MIA. 

Na polju elektronskih medija došlo je do prave eksplozije i na izvjestan način haotične 
situacije. Tako, u periodu 1991 –1997 registrovano je 210 radio i tv stanica. Od tog broja 90 su 
radio stanice, 29 tv kanali, a 91 radio-televizijske stanice. Prema uticaju mogu se izdvojiti A1, 
Sitel, Telma i TV Kanal 5. Vlada odnosno država ima monopol na Makedonsku radioteleviziju 
Skopje. Njen osnivač je Parlament, a program je na oficijelnom makedonskom jeziku i na 
jezicima nacionalnosti. 

Ovoliki broj medija nedvojbeno je dio demokratizacije društva, ali i utiče na demokra-
tizaciju društvenog ambijenta u Makedoniji. Stvorena je mogućnost za plasman različitih 
pogleda. Slušaoci ili gledaoci imaju šansu da izaberu kanal kroz koga će konzumirati 
informacije. 

Ovakvo bogatstvo medija doprinijelo je i bogatstvu informacija. Međutim, opali su infor-
macijski i medijski profesionalni standardi. Emituju se piratski programi i programi sa vrlo 
niskim estetskim kvalitetom. Povećao se broj novinara, mladih, ali često bez iskustva i sa 
nedovoljno profesionalne naobrazbe. Ima slučajeva da su u profesiju ušle porodice, prijatelji, 
drugovi, uopšte osobe koje se nikad nisu bavile novinarstvom. 



Novosti o medijima, br 36/ serija I 6 

Legislativni bekgraund ove medijske ekspanzije je Ustav Republike Makedonije, koji je 
donešen nakon osamostaljivanja Makedonije u procesu disolucije bivše SFR Jugoslavije. 
Ustavom je zagarantovana sloboda informacije, sloboda različitih mišljenja, zaštićeni su izvori 
informacija, garantovana je sloboda ubjeđenja, savjesti, sloboda govora, javnog nastupa, 
zabranjena je cenzura… 

Međutim, iza Ustava nije uslijedila nova medijska legislativa, tako da Makedonija nema 
zakon o informisanju. To je s jedne strane oslobodilo i relaksiralo informisanje (“neka cvjetaju 
svi cvjetovi…”), a s druge stvorilo vakum, koji je na štetu novinarske profesije. 

Jedinstvena regulativa u oblasti štampanih medija je Zakon o javnom informisanju iz 1974. 
godine. Dosada je bilo nekoliko pokušaja da se donese novi zakon o informisanju. Postoje 
podijeljena mišljenja i u javnosti i među novinarima da li je slobodnije novinarstvo bez zakona 
ili sa zakonom. 

1997. godina je važna za modeliranje zakonskog okvira cijele sfere elektronskih medija. 
Donesen je Zakon o Javnom preduzeću Makedonska radio - televizija. Takođe su usvojeni 
zakoni o radiotelevizijskoj aktivnosti, telekomunikacijama, koncesijama kao i Zakon o savjetu za 
radiodifuziju. Savjet je nezavisno tijelo koje predstavlja interese makedonskih građana. Ovim 
propisima je uređena cijela zona elektronskih medija. Za dvije godine angažmana Savjeta i 
primjene zakonske regualtive sređeni su odnosi na polju radiotelevizijske aktivnosti (procedura, 
dozvole za rad, koncesije, frekvencije). Rezulati su vidljivi, ali i dalje ima piratskih stanica! 

Paralelno sa razvojem privatnog sektora u ovoj oblasti otvoreni su procesi privatizacije. To 
se prije svega odnosi na novinsku kuću “Nova Makedonija”. Za sada taj proces je u "mirovanju” 
– naime država zajedno sa akcijama Agencije za privatizaciju ima najveći broj akcija (iznad 50 
%). Direktora bira Vlada Republike Makedonije. Vlada daje i najveći broj članova u organe 
akcionara, Upravni i Nadzorni odbor. Što se tiče Makedonske - radiotelevizije ona je zakonom 
proglašena za javno preduzeće. Organe i direktora bira parlament. 

Makedonsko društvo ima složenu etničku, religijsku i jezičnu strukturu. Ustavom je 
garantovana sloboda posebnosti nacionalnosti koje žive u Makedoniji, kao i njihov nacionalni, 
religijski, kulturni, lingvistički identitet. U tom smislu postoji i jedna pozitivna tradicija na ovom 
polju iz ranijeg društva. Tako se u Makedonskoj radio-televiziji, pored makedonskog, emituju 
programi i na albanskom, turskom, srpskom, vlaškom i romskom jeziku. Međutim postoje i 
privatne televizijske i radio stanice na albanskom, turskom, srpskom, romskom i vlaškom jeziku. 

U okviru novinske kuće “Nova Makedonija” izlaze dnevne novine na albanskom (Flaka e 
vllazërimit), na turskom (Birlik) kao i dječije novine i periodika vezana za kulturna i književna 
pitanja. 

Savjet za radio difuziju odobrio je koncesije za 27 komercijalnih radio kompanija (13 tv i 
14 radio) na jezicima nacionalnosti i to u lokacijama gde oni pretežno žive. 

Svi ovi detalji govore da se oblikuje jedan sasvim drugačiji medijski ambijent. Prava 
poplava je raznih mišljenja, pogleda, kritika, komentara. Državi je praktično teško da vrši 
pritisak osim na medije koji njoj pripadaju. U ovom trenutku najveća cenzura, kontrola, 
usmjeravanje dolazi iz političkih partija. To je atak na profesionalno novinarstvo. “Partijske” 
novine su ili pozicione ili opozicione.  

 (Mirčo Tomovski, saradnik Media Plan Instituta iz Skopja)  



Novosti o medijima, br 36/ serija I 7 

 
D i l e m e  

Da li su portparoli novinari ? 

U Ohridu je nedavno održana međunarodna konferencija u organizaciji Međunarodne 
federacije novinara (IFJ), a u okviru programa Mir i stabilnost u jugoistočnoj Evropi, poznatiji 
kao Rojomon proces (Royaumont process – vidi noticu na kraju teksta). Tema je bila: 
“Izvještavanje u konfliktnim situacijama i mediji: uloga novinarstva u prevenciji i rješenju 
konflikta”. Konferenciji je prisustvovalo oko 50 novinara, urednika i medijskih eksperata iz 18 
zemalja regiona. Konferencija je usvojila Akcioni plan djelovanja novinara i medija u 
jugoistočnoj Evropi.  

Međutim, u jednom trenutku, inače živa rasprava na konferenciji, skrenula je sa glavne 
teme, dohvativši se izazovne dileme – uloge portparola u kontaktu s novinarima. Šlagvort na 
raspravi je bila, po mnogima, kontroverzna uloga Džemi Šeja (Jamie Shea), portparola NATO, 
kao i brifinzi ove vojne alijanse u cjelini.  

Iskušenja ratnog izvještavanja 

Da podsjetimo, najprije su se oglasili Reporteri bez granica (RSF), saopštenjem pod 
naslovom “Medijske magle NATO” (15. juna), u kojem se, između ostalog, kaže: “NATO nije 
bio iskren prema medijima i u više navrata je zamagljivao istinu”, ili “Novinari su sa posebnom 
indignacijom primili pokušaje NATO da zamagli masakr koji su počinili bombardujući dvije 
kolone albanskih izbjeglica … “ Reporteri su takođe osudili “neumjeren i agresivan jezik” 
portparola i funkcionera NATO, kao i mnogih visokih političkih ličnosti”. To su potkrijepili 
izjavom Volfganga Benca (Wolfgang Benz), direktora bonskog Centra za istraživanje 
antisemitizma, koji je upozorio kako poređenje beogradskog režima sa nacističkom Njemačkom, 
a Miloševića sa Hitlerom, može voditi relativizovanju genocida nad Jevrejima. 

Svoje oštro saopštenje Reporteri su zaključili rečenicom: “Nadali smo se da će se 
demokratska koalicija, koja tvrdi kako je pravo na njenoj strani, ponašati sa više integriteta od 
diktature protiv koje se bori.” 

Prema izvještaju agencije SENSE, Reporteri su otvorili i debatu “Mediji i Kosovo”, a 
upravo u kontekstu iskušenja ratnog izvještavanja.  

Naše ključno pitanje glasi: Da li su portparoli i novinari istovremeno, ili barem - da li 
posao portparola ima elemenata novinarstva? Ako jesu, ili ako ima, onda su obavezni da poštuju 
novinarske kodekse. 

Medijski manipulatori 

Prije podrobnije elaboracije ove teme, bilo bi cjelishodno u kratkim crtama definisati ulogu 
tzv. spin-doktora (spin – doctor), koja ima puno dodirnih tačaka sa portparolom, odnosno 
osobom zaduženom za informisanje i odnose s javnošću. Samu kovanicu je gotovo nemoguće 
prevesti, ali uglavnom sugeriše šarlatana, manipulatora, opsjenara. Ukratko – lažova!  

Spin-doktor je američki izum uveden u upotrebu osamdesetih godina ovog vijeka. 
Kovanica je posuđena iz sportske terminologije, tačnije iz američke nacionalne igre bejzbol. 



Novosti o medijima, br 36/ serija I 8 

“Spin” je oznaka za tzv. podrezanu loptu koja treba da prevari hvatača, tj. onoga kojem je 
upućena. Jasna metafora, besumnje. Nakon što je ušla u masovnu upotrebu, sintagma spin-doktor 
ima široko značenje – od političkog i pres sekretara, ili političkog savjetnika, preko pisca 
političkih tekstova, saopštenja za štampu i sl., do portparola, odnosno osobe zadužene za 
informisanje i odnose s javnošću. Prvorazredan zadatak spin-doktora je da osigura optimalnu 
medijsku promociju političara, stranke ili institucije koja ga je angažovala. Spin-doktori nerado 
prihvataju da se na taj način nazivaju, pa otuda svi tvrde kako nikada nisu lagali novinare. 
Doduše, priznaju kako iz određenih razloga ponekad ispuste neke bitne činjenice. A šta je to 
onda, do manipulacija. 

Alek Ivanko (Alexander Ivanko), dogogodišnji portparol UN u BiH, sada savjetnik za 
medije bečkog sjedišta OSCE, decidan je kako portparol – nije novinar, te kako nije obavezan da 
poštuje novinarske etičke kodekse.  

Dankan Bulivan (Duncan Bullivant), bivši dugogodišnji portparol u Uredu Visokog 
predstavnika u Sarajevu, a doskora takođe savjetnik za medije OSCE, na identično pitanje – da li 
su portparoli i novinari istovremeno, nije bio eksplicitan u odgovoru. Iznio je svoje višegodišnje 
iskustvo, na bazi čega je izvukao zaključak da ako portparol laže, natjeraće novinare da potraže 
druge izvore informacija.  

Ejden Vajt (Aidan White), generalni sekretar IFJ je bio nedvosmislen kako portparol ima 
prvorazredan zadatak da saopštava istinu, te u tom smislu i da poštuje etičke kodekse profesije, 
iz čega se dalo naslutiti kako njegov posao sadržava dimenzije novinarskog angažmana. 

Franciska Hundseder (Franziska Hundseder), njemačka novinarka i predsjednica ugledne 
Sekcije IG Medien iz Karlsruea, podržala je stavove Ejdena Vajta, a njoj se pridružilo i nekoliko 
kolega, među kojima i doajen na ohridskom skupu - Andreas Kannaouros, predsjednik Unije 
kiparskih novinara (grčki dio ostrva).  

Makar i površno istraživanje ove teme, upućuje na zaključak kako novinari ipak u suštini 
smatraju portparole, ili spin-doktore, svojim kolegama, ili drže da njihov posao barem sadržava 
određene komponente novinarskog rada, što znači da su moralno obavezni poštivati etičke 
postulate profesije. Portparoli, s druge strane, ne osjećaju se dijelom novinarske profesije, te 
smatraju kako ih novinarski kodeksi ne obavezuju. Ako je tako, onda je neophodno odlučnije 
postaviti pitanje odgovornosti političara, kao bitne karike složenog komunikacijskog procesa, 
koji u postojećoj društveno-političkoj konstelaciji, ne samo ovdašnjoj domaćoj, nego i šire, kao 
protagonisti komunikacijskog procesa, ostaju izvan odgovornosti.  

Na kraju, Novosti o medijima pozivaju sve zainteresovane da iznesu svoja mišljenja o ovoj 
dilemi. Ako je uopšte riječ o dilemi ? (D. Babić)  

Šta je to Rojomon proces ? 
Nazvan po istoimenom mjestu u blizini Pariza, gdje je marta 1995. godine 27 

zemalja usvojilo Deklaraciju o izgradnji dijaloga i povjerenja u zemljama jugo-
istočne Evrope. Proces, čiji je sponzor Evropska Unija, dizajniran je da podstiče 
dobrosusjedstvo i ohrabruje saradnju među narodima različitih kulturnih 
tradicija, te da promoviše saradnju u umjetnosti, obrazovanju, medijima i ostalim 
oblastima civilnog društva. 

Težište procesa je na slamanju političkih, socijalnih, kulturnih i drugih 
predrasuda, koje su vodili u sukobe u regionu, odnosno na afirmaciji duha 
tolerancije, nesmetanog protoka ideja i mirne koegzistencije naroda i etničkih 
grupa. 

Koordinacija aktivnosti unutar Rojomon procesa na planu medija povjerena 
je Međunarodnoj federaciji novinara (IFJ). 



Novosti o medijima, br 36/ serija I 9 

S a  d i s t a n c e   

Mnogo ljudi iz svijeta boravilo je zadnjih godina u Bosni sa ciljem da pomogne razvoj ovdašnjih 
medija. Opterećeni ponekad pragmatskim političkim zadacima i obavezama, oni za svog mandata često nisu 
mogli ocijeniti sve pozitivne domete svojih aktivnosti i propuste koji su učinjeni u međunarodnom 
angažovanju u sferi medija. 

Za tako nešto potrebna je vremenska distanca. 

Kosovo, uskoro možda i Jugoslavija, a unekoliko i Hrvatska, Makedonija i Albanija, jesu područja na 
kojima će Evropa i SAD isprobavati svoju doktrinu podrške razvoju medija u postkonfliktnom okruženju. 
Medijske novosti će se obratiti jednom broju medijskih eksprata i portparola međunarodnih organizacija koji 
su boravili u Bosni, sa pitanjem: KOJE SU LEKCIJE NAUČENE U BOSNI? 

Našoj molbi prvi se odazvao Duncan Bullivant, negdašnji portparol u Uredu Visokog predstavnika 
međunarodne zajednice u BiH i kasnije konsultant za medije u OSCE u Beču. 

 Lekcije naučene u Bosni:  
Uvažavati specifičnosti zemlje i regiona 

(Duncan Bullivant, bivši portparol OHR-a) 

U godinama nakon potpisivanja Dejtonskog mirovnog sporazuma, razvoj medija u BiH bio 
je posebno dinamičan, što ne znači da mediji i ranije nisu bili u središtu interesovanja. Još tokom 
rata, SOROS i pojedine države sponzorisale su određene medijske projekte u BiH. 

Propust Dejtona da se bavi medijima do danas ostaje nerazjašnjena misterija, posebno 
imajući u vidu povezanost Holbruka, arhitekte Dejtona sa Komitetom za zaštitu novinara preko 
supruge koja je kao novinar svojevremeno bila na čelu te organizacije. Ovaj propust je ispravljen 
na konferenciji Savjeta za implementaciju mira (PIC) u Sintri, juna 1997. godine. Ipak, od tada 
pa nadalje, tema medija je više u sferi kontrole, a manje razvoja, što je kao trend uočljivo i 
danas.  

Šta zapadne vlade žele postići ulažući novac u medijske projekte u rovitim regionima? 
Stabilnost – da, pluralizam – možda, snažnu političku opoziciju – izvjesno ne. Međunarodnu 
podršku medijima u BiH ostvaruje međunarodno osoblje, koje iz veoma pragmatskih razloga 
nastoji stvoriti komadić doma na Balkanu. 

Bosna – živa laboratorija 

Kao i u mnogim drugim oblastima, Bosna za međunarodnu zajednicu predstavlja drago-
cjenu živu laboratoriju. Brz razvoj civilne administracije na Kosovu, dijelom je zasluga iskustava 
stečenih u post-dejtonskom periodu. Kompletna lista naučenih lekcija, naročito na izmjeni 
medijskog ambijenta u Bosni, stala bi u jednu knjigu, ali imajući u vidu Kosovo, na neke oblasti 
treba baciti svjetlo. 

Recimo, dragocjeno je i ilustrativno putovanje od Zagreba do Skopja. Najprije, zapanjujući 
je nivo destrukcije uzrokovan konfliktima u proteklih osam godina. Pa ipak, među oštećenim 
zgradama uočljiv je ogroman broj satelitskih antena, koji omogućava prijem programa izvan 
lokalnog zemaljskog servisa. Dolazeći u Sarajevo, možete se sresti sa stanovnikom Dobrinje – 
naselja razorenog u ratu koje se sada oporavlja. On će vam sa ponosom reći kako su u vrijeme 



Novosti o medijima, br 36/ serija I 10 

kad se naselje gradilo, sve zgrade bile povezane sa kablovskom i satelitskom tv. Mnogo prije 
toga, pola londonskih puteva je bilo izrovano kako bi se ugradile te instalacije. 

Putujući kupićete primjerak Slobodne Dalmacije ili Dnevnog avaza. Graničar RS će ih 
zapaziti, te zatražiti da pročita jer je željan da sazna vijesti iz gradova koje nije vidio dugo. 
Najzad stižete u Skopje i slušate najnovije vijesti na srpskom jeziku RFE iz Praga. Udarne vijesti 
govore o lošem životu Srba u istočnoj Slavoniji, što čežnjivo slušaju Srbi u Makedoniji.  

Uprkos nacionalističkih politika, ovdje je prava žeđ za informacijama koje nisu omeđene 
niti granicama, niti nacionalnim pitanjima. Opasnost je da međunarodne agencije kao normu u 
razvoju lokalnih medija na Kosovu prihvate situaciju kakvu su zatekli. U ovom trenutku 
nezamislive su bilo kakve medijske veze između Beograda i Prištine, naročito onim snagama 
koje teže nezavisnosti Kosova. Takvo stanje neće potrajati dugo, jer će se veze, naročito 
ekonomske, morati uspostavljati.  

Otuda je razvoj snažnog četvrtog staleža (sedma sila, op. prev.), preduslov razvoju 
demokratskih procesa. Uloga medija je ključna u reformi političkog sistema i sudstva.  

Ulaganja u drugorazredne medije 

U razvoju medija nužno je uvažavati specifičnosti zemalja i regiona. Na, primjer, ono što 
odgovara javnosti/publici u Los Anđelesu, ne mora odgovarati javnosti u Banjaluci. Treninzi 
BBC su među najboljim u svijetu, ali lansiranje programa u materijalno oskudnim sredinama, 
sasvim je različito od programa namjenjenog bogatoj londonskoj publici.  

Još uvijek su uočljivi žurnalistički stilovi koji sežu u socijalističku eru, ali ne mora značiti 
da su oni automatski loši. Imajte na umu – poruka je ta koja je bitna, a ne produkcioni standardi 
koji je posreduju. To se odnosi i na izmjenu tajminga programa. Na primjer, u Velikoj Britaniji, 
pomjeranje termina večernjih vijesti ITN od 22 na 23 sata, uništilo je njihov rejting. Jednostavno, 
nije se uvažavala navika i senzibilitet slušateljstva. Otuda je poželjno da svi angažovani na 
implementaciji medijskih projekata proniknu u senzibilitet i kulturne navike ciljne publike.  

Nužno je naglasiti kako je međunarodna zajednica ulagala dosta novca u drugorazredne 
novine i tv, kao i u neslušane radio stanice. Nije se vodilo računa da se ulaže u medijski održive 
projekte. 

Uložena su znatna sredstva u trening novinarskih i tehničkih profila, ali nedovoljno ili 
nikako u stručnjake za marketing i oglašavanje. Treba imati na umu kako će međunarodni 
sponzori prije finansirati projekte koji će se kasnije samofinansirati, pa će i interes za takvim 
sponzorisanjem porasti.  

Treba upozoriti na lošu praksu dvostrukog finansiranja istih projekata, što je idealan 
ambijent za sumnjiv biznis. To se može izbjeći boljom saradnjom između sponzora i 
koordinatora projekta. Idealno bi bilo ako bi postojala agencija odgovorna za nadzor nad svim 
projektima u regionu, kao bi se osujetile takve zloupotrebe.  

Nemoguće je savršeno projektovati razvoj medija, jer zahtjevi lokalne populacije oblikuju 
komercijalni razvoj medija. Bitno je da taj razvoj počiva na iskustvima i zahtjevima 
konzumenata medija, kao ciljnoj populaciji, pa će u tom slučaju i međunarodna podrška imati 
dugoročno pozitivne uticaje.   

 (Duncan Bullivant) 



Novosti o medijima, br 36/ serija I 11 

 
O k o  m o n i t o r a  

!!!! OBN sve uvjerljiviji 
Open Broadcasting Network, poznatija u javnosti po engleskom akronimu – OBN, iz dana 

u dan postaje medij kojem se sve više vjeruje.  

Ilustracije radi, samo u jednom danu, zapravo u par večernjih sati (srijeda, 7. jula), 
emitovana su dva atraktivna i profesionalno urađena priloga koja su, vjerujemo, prikovala 
gledateljstvo za sjedišta, ili nešto drugo, zavisno od položaja u kojem su odgledali program. 

Odmah nakon centralne informativne emisije TV INFO slijedio je specijalni prilog – 
razgovor sa Džordžom Robertsonom, ministrom odbrane Velike Britanije. Izuzetno zanimljiv 
razgovor je vodila Duška Jurišić, bez slušalica, tj. bez prevodioca. Prevod je naknadno 
nasinhronizovan, ali na vješt način jer se istovremeno, mada razumljivo prigušeno, mogao 
razabrati autentičan glas i ministra i novinara. Razgovor je vođen u salonu rezidencije britanskog 
ambasadora. Elegantno odjevena, naočita, prodornog pogleda, Jurišićka je postavljala veoma 
nekonvencionalna pitanja, pa i neugodna za britansko uvo. Nužno je naglasiti da je imala 
zahvalnog sagovornika, izuzetno dobro upućenog u naše domaće prilike. 

Nakon toga slijedila je, treća po redu, “Turistička razglednica” autora i voditelja Mladena 
Vujića, koji je ovaj put pohodio dva jezera – Modrac i Balkanu. Turističke teme su u pravilu 
politički neutralne, ali je Vujić vješto udjenuo komponentu o turizmu kao rušitelju barijera. 
Spomenut je, naime, zanimljiv detalj o gostima iz susjednog entiteta, sa ozrenskih i podozrenskih 
(srpskih) sela, koji su sa svojim bošnjačkim domaćinima šenlučili u jednom od ugostiteljskih 
objekata na jezeru Modrac do u sitne sate. Ništa propagandno, već diskretna afirmacija duha 
tolerancije.  

V  I  J  E  S  T  I  

Amandmani suštinski promjenili Zakon o RTV Federacije 

Predstavnički dom parlamenta Federacije BiH, i pored protivljenja hrvatskih poslanika, 1. 
jula je usvojio Zakon o RTV Federacije BiH. Međutim, ovaj zakon će stupiti na snagu tek kada 
ga odobri i Dom naroda parlamenta FBiH u kojem se odlučuje konsenzusom, što znači da Hrvati 
imaju mogućnost da zakoče izglasavanje zakona. 

Protivljenje hrvatske strane se zasniva na činjenici da je Predstavnički dom Zakon o 
federalnoj tv izglasao sa dva amandmana koji ga suštinski mjenjaju u odnosu na usaglašenu 
verziju u Vladi Federacije koju su prihvatili i hrvatski poslanici. 

Prvi amandman predviđa da buduća federalna tv emituje samo na jednom kanalu, koji će 
uvažavati sve specifičnosti Federacije, a ne na dva kanala na bosanskom i hrvatskom jeziku, što 
je izgledalo već mjesecima nesporno. Drugi amadman predviđa jačanje RTVBiH u odnosu na 
buduću RTV Federacije BiH, čemu se opet protive hrvatski poslanici jer smatraju da će ostanak 
RTV BiH omogućiti bošnjačku informativnu dominaciju. 

Pošto je jasno da Zakon neće proći u Domu naroda, očekuje se da će presuditi Ured 
visokog predstavnika (OHR). Ovaj Ured, koji je i sam posredovao u donošenju verzije zakona 
usaglašenoj u Vladi FBiH i na Forumu Federacije, trenutno stoji na stanovištu da su usvojeni 
amandmani kontraproduktivni.  



Novosti o medijima, br 36/ serija I 12 

Tri godine BBC škole novinarstva 

BBC škola za novinare elektronskih medija proslavila je u Sarajevu tri godine rada. 
Istovremeno, na svečanosti u prostorijama škole promovisana je deveta generacija bh novinara. 
Školu su do sada pohađala 153 mlada novinara, a neki od njih su sada pokretačka snaga brojnih 
elektronskih medija u BiH. 

Na svečanosti je govorio i zamjenik Visokog predstavnika Žak Klajn koji je krivicu za rat 
na ovim prostorima u znatnoj mjeri pripisao ratnohuškačkim novinarima, poručivši studentima 
da prosperitetu zemlje doprinose tačnim i pravovremenim izvještavanjem.  

 

Na pragu novog vijeka 
☛ SLUŠAJTE SVOJIM UŠIMA!�

��

�☛ GLEDAJTE SVOJIM OČIMA! ☛ MISLITE SVOJOM GLAVOM!�
��

�

Savjet Media plan Instituta: 
Prof. dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); mr. 

Lenart Šetinc (Ljubljana); prof. dr. Mario Plenković (Zagreb); mr. Louis de la Ronciere (Paris); 
mr. Aleksandar Todorović (Montreux); prof. dr. Slavo Kukić (Mostar); prof. dr. Miroljub 
Radojković (Beograd).  

 


	Broj 36, Serija I 	Sarajevo, 12. juli 1999.
	Na pragu novog vijeka

