
U  o v o m  b r o j u  m o ž e t e  p r o č i t a t i :  

♦ RTV sistemi: oproštajne odluke Visokog 
predstavnika 

♦ Mediji o Samitu za Pakt o stabilnosti 
♦ Dekriminalizacija uvrede i klevete 
♦ Dileme: Da li su portparoli novinari? 
♦ Analiza: Start BiH  

♦ Elektronsko izdavaštvo u BiH 
♦ Vijesti 

♦ Poseban prilog: odluka o javnoj 
radio-televiziji Bosne i 
Hercegovine 

 

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija ♦  Mediji u tranziciji 

Broj 37/38, Serija I  Saraje
 

 

R T V  s i s t e m   

Oproštajne odluke Visokog predstavn

Tri godine jalove rasprave potrošene su da bi se došlo do ka
okvira za uspostavljanje sistema javne radio - televizije u Bosni i Her
dobre volje i političke odgovornosti entitetskih vlasti i institucija (čita
Visoki predstavnik je, kao oproštajnu odluku na kraju svog mandata
uspostavljanju javnog rtv servisa za cijelu zemlju, zakon o RTV Feder
se po kratkom postupku završi transformacija Srpske radio - televizije.  

Odgovornost za upropašteno vrijeme snose političari ušanćeni iz
nacionalnih stavova, ali i međunarodna zajednica, koja se dugo zama
lokalnim partnerima. Možda bi neka rješenja, koja je sada nametnuo Ca
i bolja da su se o njima više pitali i lokalni stručnjaci, uključujući i on
kućama. Kasno je došao i prijedlog od četiri varijante za uspostavljanje
koji je pripremio privremeni upravni odbor sadašnje RTV BiH. 

Visoki predstavnik je odlučio da federalna televizija emituje na 
kanala će u pravilu koristiti bosanski, a drugi hrvatski jezik, ali će oba 
svim korisnicima, a dopisnička mreža će imati zajedničku osnovu. Izv
između sadašnje RTV BiH i federalne RTV. Dat je i rok od svega 
skupština Republike Srpske usvoji novi zakon o radio televiziji, koji tre
sa evropskim standardima. Ova televizija bi takođe trebalo da ukine sv
predznak – “srpska” i da se zove imenom entiteta – TV Republike Srpsk

Novouspostavljeni javni informativni servis na radiju i televi
kompromis između dva nepomirljiva stava: jednog iz Banja Luke – da
Svake druge sedmice priprema 
agencija SAFAX, Sarajevo 

http: //www. mp-institut. com/ 
vo, 9. avgust 1999.  

ika *  

kvog takvog pravnog 
cegovini. U odsustvu 
j – stranaka na vlasti) 
, nametnuo odluku o 
acije BiH i naložio da 

a svojih nepomirljivih 
javala sa neozbiljnim 
rlos Westendorp, bila 
e koji sada rade u rtv 
 javne radio televizije, 

dva kanala. Jedan od 
biti jednako dostupna 
ršiće transfer imovine 
15 dana da Narodna 
ba da bude usaglašen 
oj ekskluzivni etnički 
e.  

ziji za cijelu BiH je 
 tamo ne žele bilo šta 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 2 

zajedničko, i drugog iz Sarajeva – da ostane status kvo, odnosno da sadašnja RTV BiH treba 
da nastavi proizvoditi i emitovati kao zajednička rtv za cijelu državu. Visoki predstavnik se 
odlučio za minimalno rješenje: javni rtv servis će proizvoditi i emitovati najmanje sat 
zajedničkog programa i predstavljati javne rtv mreže u inostranstvu. 

Značajno je da je servis oslonjen “na sredstva i uzajamne interese javnih mreža u dva 
entiteta”. U ovom času to može biti limitirajući faktor razvoja javnog servisa, jer je pitanje sa 
koliko će kooperativnosti nastaviti da rade dvije entitetske televizije. Ali ako jednog dana one 
zaista postanu profesionalne, otvorene i oslobođene sadašnjih pritisaka, porašće i interes za 
međusobnom saradnjom na poslovnom i programskom planu.  

Da su o uspostavljanju sistema javne rtv presuđivali više programski i poslovno – 
ekonomski, a ne isključivo politički razlozi, Bosna i Hercegovina bi se zadovoljila sa dvije ili 
maksimalno tri javne programske mreže, a ne sa četiri ili pet, kolike su sadašnje ambicije. 
Prije rata Televizija Sarajevo je emitovala na dva 
kanala, za koje je jedva uspjevala da proizvede 20 
posto vlastitog programa. Ostatak je popunjavan 
moćnim JRT programom sedam drugih velikih 
jugoslovenskih centara i inostranom produkcijom. 
Međutim, današnji finansijski i kadrovski resursi u 
BiH vjerovatno mogu zadovoljiti proizvodnju samo 
jednog kvalitetnog programa. O toj činjenici kao da 
niko nije razmišljao.  

Iz Banja Luke se reagovalo ljutito na odluku 
Visokog predstavnika, a njeni tvorci su proglašeni 
malte ne personama non grata u Republici Srpskoj. 
U Sarajevu je izraženo razočarenje odlukom, a u 
nekim političkim krugovima i medijima odsviran 
rekvijem sadašnjoj Radio televiziji BiH, “kao 
posljednjem stubu” cjelovite Bosne. I jedna i druga 
reakcija su emotivne i politički instrumentalizirane. 
Ima potrebe da se više pojasne neka pitanja iz 
odluke Visokog predstavnika, ali je već krajnje 
vrijeme i da stručnjaci iz cijele BiH sjednu zajedno i 
da izrade jedan novi sistem radio televizije, po svim 
profesionalnim kriterijima i pravilima.  

Treba pozdraviti najavu prvog zajedničkog 
informativnog servisa u Bosni. On može, ako se 
bude profesionalno uređivao, postati zametak 
kvalitetno nove bosansko - hercegovačke radio 
televizije i zajedno sa entitetskim mrežama proširiti 
programsku ponudu. Možda će jednog dana doći 
vrijeme kada će slušaoci i gledaoci biti probirljiviji: 
gledati i slušati one programe koji su informativniji, 
zabavniji i uopšte - kvalitetniji. Pri tome im neće 
biti najbitnije kako se koja televizija zove, gdje joj 
sjedište i koje nacije i vjere su ljudi koji u njoj rade. 

 (Z.Udovičić.)  

------------------------------------------------- 
* U prilogu donosimo integralni tekst odluke Visokog predstavnika o osnivanju Sistema 

javne RTV u BiH.  

 

 

 

 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi. 
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 213 078, 206 542  
E-mail: safax-mp@bih.net.ba 
 

Kancelarija u Banja Luci 
Grčka 41, Banja Luka 
Tel/fax: 051 213 442 
http://www.mp-institut.com/ 

 
PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
 
Zahvaljujući donaciji Fonda Otvoreno 
društvo Soros Sarajevo i Westminster 
Foundation for Democracy London 
domaćim medijima servis se dostavlja 
besplatno 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mp-institut.com/


Novosti o medijima, br 37/ serija I 3 

M o n i t o r i n g  

Mediji o Samitu Pakta o stabilnosti  

Monitoring centar Media Plan Instituta se odlučio na opsežni monitoring izvještavanja 
medija u cijeloj regiji povodom uspostavljanja Pakta o stabilnosti u Sarajevu. Smatrali smo 
da ovaj događaj, zamišljen kao početak kraja tradicionalnih antagonizama u regiji, pruža 
zanimljivu priliku za prikaz izvještanja različitih nacionalnih medija. Pažnju smo fokusirali 
na zemlje nekadašnje Jugoslavije, kao i Albaniju, koja je zbog problema Kosova duboko 
involvirana u globalna previranja u ovom dijelu Evrope. Dvije osnovne karakteristike 
izvještavanja promatranih medija su označavanje Pakta kao “koraka u bolju budućnost” koji 
treba da zemlje regiona uvede u evropske integracije i okonča međunacionalne tenzije, kao i 
isticanje u prvi plan nastupa samo svojih državnih predstavnika, što je u nekim slučajevima 
reduciralo ideju pakta. Izuzetak su državni mediji Srbije koji su negativistički govorili o 
Samitu, a pakt gledali kroz prizmu nametanja “novog svjetskog poretka”.  

Monitorisali smo glavne tv informativne emisije 30. jula i dnevne listove 31. jula, što je 
dovoljno da se stekne utisak kako je javnost ovih zemalja obavještavana o ovom značajnom 
događaju u najreprezentativnijim emisijama i izdanjima. 

Bosna i Hercegovina: Korak ka Evropi 

Tri televizijske mreže u državi - TVBiH, SRT i OBN su, po očekivanju, ogroman 
prostor svojih informativnih emisija posvetile Samitu Pakta o stabilnosti. TVBiH je gotovo 
cjelokupan Dnevnik u 19,30 sati, koji je trajao čak 90 minuta, fokusirala na ovaj događaj. 
Slično je napravio i OBN, dok je Srpska TV imala nešto koncizniji pristup, bez uvrštavanja u 
emisiju izjava učesnika samita, koje su na TVBiH i OBN-u nosile ogromnu minutažu.  

Vrh emisije je kod sve tri televizije bio rezervisan za plenarnu sjednicu i prepričavanje 
zaključaka usvojene deklaracije. Međutim, izbor govornika na plenarnom zasjedanju, čije su 
izjave tonski prezentirane, je različit. TVBIH to čini sa dijelovima izjava Ante Jelavića i Alije 
Izetbegovića, SRT samo sa predsjedavajućim Evropske unije Martijem Athisarijem, dok 
OBN uvrštava isječak govora Ante Jelavića, Martija Atisharija i Joške Fišera, ministra 
inostranih poslova Njemačke.  

Značajan prostor sve tri televizije posvećuju i susretima predsjednika Klintona u 
Sarajevu. Sastanak sa članovima Predsjedništa je kod sviju jednako plasiran. TVBiH i OBN 
nešto veći prostor posvećuju Klintonovom obraćanju u 3. sarajevskoj gimanaziji, dok SRT 
više akcentira Klintonov susret sa crkvenim pravoslavnim zvaničnicima u Sarajevu.  

TVBiH i OBN su uspostavljanje Pakta iskoristili da naprave niz ekskluzivnih intervjua 
sa učesnicima Samita. Na TVBIH su govorili Žak Širak, predsjednik Francuske, Marti 
Athisari, finski predsjednik, koji je predsjedavajući EU, Gerhard Šreder, njemački kancelar... 
OBN u svom programu ima ministra ino poslova Velike Britanije Robina Kuka, komandanta 
NATO-a Vesli Klarka te bugarskog predsjednika Stojanova i mađarskog premijera Orbana. 

Iako nije bilo klasičnih komentara, sve tri mreže su kroz novinarske najave i izbor iz 
govora učesnika samita, događaj potencirale kao veliki doprinos miru i stabilnosti u regiji. 
Novinarska profesionalnost, prije svega blagovremenost, je bila na nivou. 

Naslovnu stranu Glasa srpskog krasi grupna fotografija učesnika Samita i naslov 
“Balkan bez podjela”. Na strani 2 pod istovjetnim naslovom objavljen je obiman tekst u 
kojem su citirani najzanačajniji djelovi usvojene deklaracije. I naredna strana je posvećena 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 4 

ovom događaju i sadrži nekoliko kraćih vijesti-tekstova o Klintonovom boravku u Sarajevu, 
te izjave Živka Radišića, Milorada Dodika i vladike Artemija sa Kosova, u kojima se 
pohvalno govori o potpisanom Paktu.  

Drugi dnevni list, Nezavisne novine, na naslovnoj strani apostrofira ono što “Glas” nije 
ni spomenuo, a to je činjenica da će Srbija ostati po strani sve dok je u njoj na vlasti Slobodan 
Milošević. U tekstu “Nova epoha bez Srbije” sadržani su najvažniji fakti sarajevskog skupa, 
kao i izjava Bila Klintona “da politika Miloševića postaje prošlost”. Tik uz ovaj tekst je i 
agencijska vijest “Bete” sa istovjetnim stavom crnogorskog premijera Filipa Vujanovića. 
Nezavisne na naslovnoj strani izdvajaju i izjavu premijera RS Dodika, koji kaže da Pakt o 
stabilnosti nije u suprotnosti sa Dejtonskim sporazumnom, što je odgovor na neke spekulacije 
da Pakt “ruši” Dejton.  

Sarajevsko Oslobođenje čak prvih osam strana posvećuje Samitu. Na naslovnoj strani 
je naslov “Evropa od Atlantika do Urala” i tekst koji izvještava o završetku skupa, te 
prepričava najvažnija izlaganja učesnika, počev od bošnjačkog člana Predsjedništva BiH 
Alije Izetbegovića. Na prvoj strani je i komentar glavnog urednika lista Mirka Šagolja, koji 
se obračunava sa nacionalnim liderima u BiH, a za primjer uzima ministra inostranih poslova 
BiH Jadranka Prlića, za kojeg kaže da se zalaže za dezintegraciju zemlje. Po Šagolju, Pakt će 
predstavljati prepreku ovakvim nastojanjima. U unutrašnjosti novine objavljen je tekst 
usvojene deklaracije, te niz kraćih članaka, koji govore o događajima sa i oko skupa.  

Naslavnu stranu Dnevnog avaza krase fotografije potpisivanja sporazuma o granicama 
između Tuđmana i Izetbegovića, Klintona sa članovima Predsjedništva i kolektivna slika 
učesnika skupa. Naslov “Nova era Jugoistoka” je sukus osnovne vodilje teksta: da su zemlje 
regiona izabrale put demokratije i integracije. U redovnom komentaru autor piše o 
potpisivanju sporazuma o granicama u kojem ustvrđuje da Sporazum “Tuđmanu ruši 
velikodržavne snove, a Izetbegoviću daje satisfakciju za politiku vođenu proteklih osam 
godina”. U tekstu se iznosi niz optužbi na račun vodstva Hrvatske, dok se Tuđman optužuje i 
za saradnju sa Miloševićem. 

I Večernje novine su u potpunosti u znaku Samita. Na prvoj strani je ogromni naslov 
“Postavljen putokaz ka ujedinjenoj Evropi”, grupna fotografija učesnika, te izvodi iz govora 
Alije Izetbegovića. Unutar novine, od 3. do 11. strane, nalaze se brojni tekstovi o događajima 
u vezi samita uz prezentiranje izjava raznih delegacija i održanih pres konferencija.  

Slobodnom BiH takođe dominira Samit, ali na naslovnoj strani, pored slika Klintona, 
Izetbegovića i Tuđmana, izdvojena su čak tri naslova koji govore o problemima između 
zvanične Hrvatske i Haškog tribunala. Unutar novine bilježe se, u odnosu na ostale dnevne 
novine, nešto duži tekstovi vezani za Samit sa krupnim fotografijama i kratki antrfilei sa 
zanimljim novostima (npr. “Lijanovićev pršut za Klintona”)  

Albanija: Korist za Albaniju  

Izvještaj sa Samita Pakta o stabilnosti u Sarajevu je u Dnevniku Albanske državne 
televizije bio glavna vijest. Šest minuta posvećenih ovom događaju moglo bi se razdijeliti u 
tri bloka. Na samom početku se bilježi telefonski izvještaj vlastitog reportera iz Sarajeva koji 
prepričava najznačajnije zaključke usvojene deklaracije i akcentira izlaganja albanskog 
predsjednika Meidania i premijera Majka na samitu. Iako je albanska televizija u Sarajevu 
imala i svog kamermana, novinarov glas je bio pokriven slikama televizija CNN-a, SKY i 
RAI 1. Vlastiti snimci će, kako nam je rečeno, biti korišteni naknadno, po povratku ekipe u 
Albaniju.  

Potom slijede dvije minute o boravku predsjednika Klintona, sastavljene od agencijskih 
vijesti. Tonski se emituje njegova izjava skinuta sa CNN-a “Rat je gotov, vrijeme je mira i 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 5 

konslolidacije”. Na kraju se daje pregled protokoloralnih susreta albanske delegacije tokom 
boravka u glavnom gradu BiH. 

I albanska štampa veliki prostor posvećuje Samitu. Dnevnik Albania preko cijele prve 
strane donosi naslov “Sarajevo je završeno: promjeni sebe” sa grupnom fotografijom lidera 
okupljenih u Sarajevu. Međutim, tekst o događaju je tek na osmoj strani, gdje se pored 
zaključaka akcentira i Klintonov govor, kao i poziv SR Jugoslaviji za demokratskim 
promjenama. Dnevnik Gazetta Shqiptare, pored značajnog prostora posvećenog susretima 
albanskog predsjednika sa Bilom Klintonom, analizira zaključke samita i naglašava korist za 
Albaniju, izdvajajući punu podršku američke delegacije sadašnjoj vlasti u Albaniji.  

List Shekulli, koji čak četiri strane posvećuje Paktu, izražava blagu skepsu prema 
rezultatima samita kroz naslov “Malo fondova, malo detalja, mnogo obećanja”, zaključujući 
“da Pakt o stabilnosti nije isto što i Maršalov plan poslije 2. svjetskog rata”. 

Kritički odnos prema nastupu albanske delegacije u Sarajevu ima jedino opozicioni list 
Rilindja Demokratike koji smatra da su premijer i predsjednik Albanije, zbog različitih 
političkih stavova, u Sarajevu praktički bili rivali.  

Makedonija: Bez objašnjenja suštine pakta 

Informaciju o Paktu stabilnosti Makedonska televizija je u Dnevniku 30. jula 
prezentirala kao prvi sadržaj u trajanju od šest minuta. MRTV je imala svog specijalnog 
izvještača, koji se i predhodnih dana javljao iz Sarajeva. Uz kombinaciju vlastitih tv snimaka 
i slika iz TV razmjene, novinar je složio izjave predsjednika Gligorova, njegove bilateralne 
susrete, kao i značajne stvari sa Samita vezane za Makedoniju. Prezentirani su i stavovi 
Klintona, Blera, Širaka kao i koordinatora pakta Bode Hombaha. Posebno je naglašena 
Klintonova izjava: “Mi nismo za veliku Albaniju ili veliku Srbiju, već ‘veliku Evropu’”. 
Mnogo prostora makedonski izvještač je posvetio problemima sa smještajem gostiju u 
Sarajevu, kao i pucanjem prilikom prolaska automobila sa predsjednikom Tuđmanom, dok 
gledaocima gotovo nikako nije objašnjen sam sadržaj Pakta. 

Za razliku od državne tv, privatne tv stanice A1, Telma i Sitel su Samit tretirale 
uzgredno i to uvijek u drugom dijelu svojih informativnih emisija. 

Sve dnevne novine u Makedoniji su na prvoj strani objavile informacije o zasjedanju 
Pakta. Međutim, samo su Nova Makedonija i Utrinski vesnik u Sarajevo poslale vlastite 
izvještače. Osnovni ton izvještaja iz Sarajeva se oslikava kroz naslove: “Prevazilaženje 
tragedije regiona”, “Preokret u regionu”, “Balkan pripremljen za priključak Evropi”. Svi 
listovi obiluju fotografijama na kojima dominira makedonski predsjednik, kao i najznačajniji 
državnici Zapada.  

Slovenija: Povratak na mjesto nesreće 

Sarajevski skup bio je prva vijest u Dnevniku TV Slovenije. U samo tri minute vlastiti 
izvještač je pored prepričavanja zaključaka skupa smjestio tonski dio izlaganja Martija 
Atisharija i specijalno datu izjavu slovenačkog predsjednika Milana Kučana. Zanimljivo da je 
autor izvještaj započeo “sporednim” detaljima, kao što je protest žena Srebrenice i pucanj 
neposredno pred prolazak predsjednika Tuđmana jednom sarajevskom ulicom.  

Dnevni list Delo kompletan vrh prve stranice posvećuje Paktu. Naslov lida glasi: 
“Balkan napokon na putu mira i stabilnosti” sa glavnim akcentima sa sastanka i nadom da 
regiju očekuju prosperitetnija vremena. Stalna autorska rubrika Tema dana takođe je 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 6 

posvećena Paktu, a pod naslovom “Povratak u Sarajevo”, govori o povratku SAD i Evrope na 
“mjesto nesreće” (grad gdje je započeo 1. svjetski rat) i neophodnosti da se jednom napokon 
otklone “uzroci zla” na Balkanu. U unutrašnjosti novine dominiraju vijesti i tekstovi u kojima 
se iznose brojne izjave učesnika samita, te potencira činjenica da će Srbija ostati po strani 
dok se u njoj ne promijeni vlast.  

SR Jugoslavija  

Srbija: Samit lidera agresorske alijanse 

Samit je došao na red u 18. minuti dnevnika TV Srbije. Prilog je trajao 2 minuta, sve 
vreme praćen spikerskom interpretacijom. Živa slika usledila je nakon par uvodnih 
komentara. Za početak su fokusirani Klinton i Olbrajtova, zatim je kamera kružila oko 
konferencijskog stola, data je potom grupna slika učesnika, globalni prikaz dvorane, a 
prezentacija okončana zastavama ispred Zetre. 

Samit je u komentaru predstavljen kao "sastanak lidera agresorske alijanse i učesnika iz 
regiona”. Sledilo je citiranje "zapadnih medija" da "Pakt nema snagu ni obavezujući 
karakter" i da je "teško govoriti o ujedinjenju s Evropom ako izostaje glavna zemlja u 
regionu". Pakt stabilnosti je sve vreme "takozvani". Osnovna poenta je da se radi o uceni koja 
zemlje regiona obavezuje da se ponašaju u skladu sa željama Vašingtona, na šta Jugoslavija 
ne pristaje i zato u Sarajevu i nije bilo njenih zvaničnih predstavnika.  

Narednih pet minuta Dnevnika indirektno je vezano za sarajevski Samit. Naime, 
navode se komentari londonskog Indipendenta i Gardijana o odsustvu Jugoslavije i 
pretencioznim planovima, kao i bugarskog lista Duma, koji piše o "Paktu za poslušnike". 
Komentare prate fotografije naslovnih strana novina. Sledi fotografija Zetre uz vest da je u to 
vreme u Sarajevu boravio terorista Bin Laden, a potom spiker integralno čita komentar iz 
sutrašnjeg izdanja lista "Borba" pod nazivom "Skup u Sarajevu je praznik licemerja". Ovako 
gledano, Samit je okupirao ukupno sedam minuta udarnog televizijskog programa. 

Sutradan, 31. jula, dnevni listovi nešto veću pažnju posvećuju sarajevskom skupu. 
Borba na udarnom mestu naslovne strane donosi komentar (tri stubca) generalnog direktora 
kompanije Živorada Đorđevića pod naslovom "Sarajevska farsa". Samit je poentiran kao 
"družina čelnika tzv. novog svetskog poretka, okružena liderima već poniženih i unesrećenih 
balkanskih država i nekolicinom vazala i doušnika iz Jugoslavije", a njegov cilj kao pokriće 
"Amerikancima i njihovim evro-trabantima za surove ruševine na Balkanu, za sva poniženja 
Hrvata, muslimana, Srba u Bosni, Slovenaca, Mađara, Rumuna, Bugara i Makedonaca, 
ostvarena uvođenjem ljudskih prava i uterivanjem demokratije".  

Politika posvećuje Samitu nešto više od četvrtine 4. strane, bez fotografije. Prenosi se 
Tanjugova kompilacija pisanja stranih medija pod naslovom "Skup u Sarajevu je gubljenje 
vremena". Tu su i tri antrfilea, takođe iz Tanjugovog izvora: "Mnogo državnika i mnogo 
slikanja", "Bin Laden u blizini Klintona, Blera..." i ocenama diplomata iz Brisela ("Parada 
bez povoda"). Reč je dakako o negativnoj selekciji, to jest potenciranju tekstova koji 
negativno ili delimično skeptično govore o samitu. 

Nezavisni Danas ubedljivo najviše posvećuje prostora Samitu. Autorski članak Drage 
Božinović na 1. strani (agencija Beta specijalno za Danas) nosi naslov "Zapad odlučan da 
ukroti Balkan" i podnaslov "Srbiji porućeno da su joj otvorena vrata, ali da mora dosta da 
poradi na svojoj demokratizaciji, dok je predsednik Milošević označen kao glavni krivac sto 
se SRJ nije nasla u Paktu". Tekst se osvrće na prisustvo Đukanovica, Avramovića i vladike 
Artemija. Na celoj 2. strani list donosi integralni tekst deklaracije, sa antrfileom (uz 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 7 

Klintonovu fotografiju) u kojem je data Betina vest sa širim izvodima iz govora američkog 
predsednika (naslov: "Narodu Srbije treba pomoći").  

Blic na naslovnoj strani donosi veliku grupnu fotografiju učesnika, ispod koje piše: 
"Bez pomoći dok je Milošević na vlasti". Dobar deo 3. strane posvećen je Samitu. Tu je i 
izjava Mile Đukanovića: “Nema stabilnosti i razvoja regiona bez SRJ, a stabilnosti 
Jugoslavije nema bez demokratizacije Srbije”. Uz zajedničku sliku Klintona i Stepašina 
preneseni su izvodi iz pisanja strane štampe. 

Glas javnosti na naslovnoj strani upućuje na izveštaj na 4. strani koja je bezmalo čitava 
posvećena Samitu. Članak je nepotpisan, ilustrovan je fotografijama Klintona i helikoptera 
koji patrolira nad Sarajevom, i nosi naslov "Putuj Evropo..." Podnaslov "Programom razvoja 
regiona Srbija nije obuhvaćena, s porukom da će tako biti sve dok je na njenom čelu 
Milošević" upućuje na sadržaj u kojem su dati osnovni akcenti iz govora nekih učesnika i 
delovi Deklaracije.  

Crna Gora: Potenciranje crnogorske demokratije 

Televizija Crne Gore u Dnevniku od 19,30 Samit u Sarajevu najavljuje konstatacijom 
da su učesnici podržali demokratske procese u Crnoj Gori. Kao prvi sadržaj u emisiji slijedi 
petominutni izvještaj sa press konferencije predsjednika Đukanovića u Sarajevu, kao i 
pregled njegovih protokolarnih aktivnosti. Potom slijedi prilog od 4 minute u kojima se 
prepričava tok samita i citiraju dijelovi usvojene deklaracije. Naglašava se stav da će se tek 
nakon demokratizacije regije u cjelini stvoriti uslovi za njeno uključivanje u evropske 
integracije. Apostrofira se i stav predsjednika Klintona da za Srbiju sa Miloševićem ni 
ekonomska pomoć ni svjetske integracije nisu ostvarive.  

Pobjeda, crnogorsko državno glasilo, na prvoj strani informiše prevashodno o 
aktivnostima predsjednika Đukanovića i to krupnim naslovom “Crna Gora zna svoj put” 
ispod čega se akcentiraju predsjednikove riječi u kojima veliča demokratiju u Crnoj Gori. U 
unutrašnosti lista dominiraju sadržaji posvećeni samitu, a objavljen je i integralni tekst 
usvojene deklaracije.  

Vijesti, dnevnik takođe naklonjen vladajućoj koaliciji, na prvoj strani se bavi sudbinom 
Slobodana Miloševića, naglašavajući da će Miloševiću biti uskraćena svaka pomoć. List 
takođe objavljuje spekulacije engleske štampe da će Milošević dobrovoljno otići u Hag. I ova 
novina objavljuje tekst sarajevske deklaracije. 

Najmlađi crnogorski dnevnik Dan, inače blizak saveznoj vladi, svoju odrednicu prema 
Samitu oslikava kroz naslov “Gubljenje vremena”. O samitu se govori negativistički i 
karakterizira se kao nastavak pritisaka na Jugoslaviju.  

Hrvatska: Strah od nove Jugoslavije 

Samit Pakta o stabilnosti u jugoistočnoj Evropi, Hrvatska televizija je najavila već u 
prvoj minuti centralnog dnevnika 30. srpnja u 19.30 sati u sklopu koje je bila i kratka 
informacija o potpisanom Sporazumu o granicama između R Hrvatske i BiH. 

Izvještaj je trajao 9 minuta i bio je podijeljen u dvije tematske cjeline. U prvom dijelu 
naglasak je dat na učešće predsjednika Franje Tuđmana na summitu u Sarajevu, što je 
praćeno kronološki. Emitirana je njegova izjava, propraćena originalnom slikom, koju je dao 
po završetku svečanog dijela sjednice. Prvi dio izvještaja bio je kombiniran sa spikerskom 
interpretacijom, izvještajem HTV-ova reportera s dijelom kratkih autentičnih Tuđmanovih 
izjava. 

U drugom dijelu izvještaja, HTV je akcent stavio na samo zasjedanje Pakta o 
stabilnosti u jugoistočnoj Evropi, ističući njegov značaj za zemlje koje su u njega uključene. 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 8 

Emitirani su dijelovi izjava predsjedatelja samita Marti Ahtisaarija, člana predsjedništva BiH 
Alije Izetbegovića i Bila Clintona koji izražavaju zadovoljstvo postignutim sporazumom, te 
ističu njegov značaj i ciljeve. Kratko je propraćena Clintonova posjeta pravoslavnoj crkvi i 
gimnaziji u Sarajevu. 

Na kraju tog dijela izvještaja, spikerica je demantirala informaciju agencije Reuters, 
rekavši kako nije točno da je pucano na predsjednika Tuđmana pri njegovom dolasku. 

Nakon centralnog dnevnika, HTV je u specijalnoj emisiji, koja je trajala 45 minuta, 
dala mnoštvo izjava zvaničnika skupa u Sarajevu i popratnih informacija o događajima, 
uključujući i press konferenciju hrvatskog predsjednika Franje Tuđmana.  

Zagrebački Vjesnik na udarnom mjestu objavljuje komentar urednika Nenada 
Ivankovića "Pakt šansi i dvojbi", u kojem upozorava na mogućnost da se unutar Pakta stvore 
i neke subregionalne strukture - Zapadni Balkan. Na 2. strani Vjesnik donosi izjave Clintona, 
Jelavića, Puljića, Komarice, te Tuđmanovu izjavu da su za Hrvatsku neprihvatljive 
neojugoslavenske ili neojaltske integracije. Naglasak Hininih i izvještaja Vjesnikovih 
reportera stavljen je na potpisani Sporazum o granici između RH i BiH. 

Riječki Novi list donosi veliki naslov "Za Hrvatsku neprihvatljive neojugoslavenske 
asocijacije" uz portret Franje Tuđmana, a ispod njega skupni portret učesnika samita s 
najavom "Nepromjenjive granice prilika za suradnju". Nosivi naslov teksta na drugoj strani 
"Tuđman četiri minute čekao Izetbegovića da dođe potpisati sporazum" upotpunjen je 
fotografijom Tuđmana i Izetbegovića nakon potpisanog sporazuma, a uz to plasirane su i 
izjave Đukanovića, govor Tuđmana na sastanku i izvještaj s Tuđmanove konferencije za 
novinare pod naslovom "Louise Arbour - jedna od diletanata iz Haga". Na istoj strani, u 
negativu, objavljen je tekst o ispaljenom hicu vojnika SFOR-a, ali ne na predsjednika 
Tuđmana. Na 3. strani dat je tekst o Deklaraciji s naslovom "Nepromjenjive granice prilika 
za suradnju", govor Billa Clintona i mini-intervju vladike Artemija. 

Večernji list, uz sliku Tuđmana i Izetbegovića, ističe najavu s naslovom "Ne želimo ni 
u kakvu novu Jugoslaviju, ni nove Jalte". Malom rubrikom "Summit iza kulisa", Večernjak 
piše o ljutitim sarajevskim švercerima, potrebi da se neki od Sarajlija smjeste kod rodbine 
zbog blokiranih prometnica i o dobroj noći za tisuću sarajevskih taksista. Naglasak 
“večernjakovih” izvještaja stavljen je na ogradu od neojugoslavenskih asocijacija. 

Jutarnji list na naslovnici najavljuje kako je potpisan Pakt o stabilnosti i veliki naslov, 
uz skupnu fotografiju učesnika, "Tuđman: Hrvatska neće u neojugoslavenske okvire". Na 2. i 
3. stranici detaljno su dati izvještaji o događajima u Sarajevu, uključujući izjave Clintona, 
Đukanovića, Puljića, Komarice, te informaciju kako je Izetbegović kasnio četiri minute. 
Tekst o "incidentu na aleji snajpera", kao i pisanje londonskog The Independenta, plasiran je 
u negativu. Uz to, objavljen je i tekst "Poziv Jugoslaviji da svrgne Miloševića". I Jutarnji list 
je, kroz nosivi naslov, istaknuo ogradu od neojugoslavenstva. 

Na naslovnoj stranici Slobodne Dalmacije glavni naslov je "Štela u Hagu u roku od 
sedam dana", a ispod njega objavljena je skupna fotografija učesnika summita s naslovom 
"Pakt za mir i stabilnost". Na 2. i 3. stranici, Slobodna ističe kako je završen povijesni 
summit, a izvještaj sa skupa upotpunjen je okvirima o prvim ulaganjima, glasinama o pucnju 
i potvrdi hica, te ulozi Srbije. Tekstom s naslovom"Hrvatska preko Une, Martin Brod u BiH", 
izvještava se o potpisnom Sporazumu o granicama između BiH i RH, a opširno je dat 
izvještaj s Tuđmanove konferencije za novinare, naslovljen "Učinili smo sve za obranu 
Bosne". Izjave stranih diplomata i političara, nisu posebno isticane, osim kroz glavni tekst sa 
summita. 

(Monitoring centar Media plana. Monitori: Makedonija-Mirče Tomovski, Srbija - 
Spomenka Grujičić, Crna Gora-Pero Radović, BiH-Radenko Udovičić, Albanija- Remzi 
Lani, Hrvatska-Stojan Obradović, Slovenija-Darko Švarc) 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 9 

N o v i n a r s t v o  i z m e đ u  p r a v a  i  o d g o v o r n o s t i   

Dekriminalizacija uvrede i klevete 

Nakon višemjesečnih najava konačno je odlukom Visokog predstavnika Karlosa 
Vestendorpa dekriminalizovan čin uvrede i klevete 

(Glava XX, Krivična djela protiv časti i ugleda, Kleveta, Član 213 i Uvreda, Član 214, 
Krivični zakon Federacije BiH, SN FBiH, br. 43/98.) Ova odluka stupa na snagu odmah. 
Nužno je naglasiti kako je Nezavisna komisija za medije (IMC), zajedno sa Odjelom za 
medije OSCE, već angažovana na izradi nove medijske legislative u segmentu slobode 
informisanja.  

Dosadašnja raširena praksa tretiranja uvrede i klevete kao krivičnog djela predstavljala 
je ozbiljnu prijetnju slobodi informisanja, naročitu u gušenju istraživačkog novinarstva. Nova 
zakonska rješenja će ovu materiju tretirati kroz građansku parnicu, što znači da novinar neće 
ići u zatvor, već će biti novčano kažnjen. Suštinski novo je da će žalilac morati dokazivati 
kako su novinar ili redakcija načinili uvredu ili klevetu. To je američka pravna tekovina 
nastala kroz čuveni slučaj New York Times vs. Sullivan (1964), kad je Vrhovni sud 
Sjedinjenih Država ustanovio četiri nova i temeljna pravna principa : 

• Zaštita redakcijskog oglašavanja ; 
• Prvi amandman i kleveta per se ; 
• Djelimična zaštita pogrešnih saopštenja i 
• Žalilac mora dokazati lošu namjeru. 

Medijske novosti će sa posebnom pažnjom pratiti razvoj ove izuzetno osjetljive i 
značajne pravne materije. U ovom broju donosimo tekst naše saradnice Helen Darbishire, 
eksperta za medijsku legislativu, koja je trenutno angažovana kao rukovodilac Programa 
medijskog prava budimpeštanskog Instituta otvorenog društva. Njen članak govori o 
aktuelnim evropskim trendovima u materiji uvrede i klevete.  

Uvreda i kleveta – evropski trendovi 
(Napisala Helen Darbishire, rukovodilac Programa medijske legislative Instituta 

otvoreno društvo, Budimpešta) 
 
Tokom 1998. Ustavni sud Bugarske razmatrao je problematiku sankcionisanja uvrede i 

klevete, zaključivši kako je ta materija riješena u skladu sa ustavom. Sud je konstatovao kako 
su akti uvrede i klevete zakonom sankcionisani u mnogim zapadnoevropskim zemljama, 
uključujući Francusku, Njemačku i Švedsku. Treba dodati kako mnoge zemlje centralne i 
istočne Evrope imaju zakone o uvredi i kleveti.  

Kako se ovo uklapa u odluku Visokog predstavnika u BiH o suspenziji zatvorske kazne 
za uvredu i klevetu, te uz zahtjev da ova materija do konca godine bude bude regulisana 
civilnim postupkom ? 

U toku su žustre rasprave u zemljama centralne i istočne Evrope da li dekriminalizovati 
uvredu i klevetu. Brojni oponenti sankcionisanja uvrede i klevete kao krivičnog djela tvrde 
kako se to zloupotrebljava u cilju zaštite političara i vlada, te u cilju gušenja medijskih 
sloboda. Čini se kako su argumenti za ukidanje takve legislative snažniji u centralnoj i 
istočnoj Evropi, ali je značajnije istražiti kako zakoni u materiji uvrede i klevete (bilo da su 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 10 

dio krivičnog ili civilnog postupka), funkcionišu u razvijenim demokratijama. Otuda je 
neophodno sagledati kako legislativu tumače sudovi, a kako se primjenjuje u praksi. 

Najznačajnije kod legislative, koja uvredu i klevetu definiše kao kriminalni čin, jeste da 
gotovo nikada nisu izrečene zatvorske kazne. Jednostavno, novinari u zapadnoevropskim 
zemljama ne idu u zatvor radi uvredljivo intoniranih članaka ili rtv emisija. Generalan stav je 
kako zatvorske kazne za “verbalni delikt” nikada ne odgovaraju učinjenom. Pri izricanju 
presuda sudovi takođe vode računa o mogućim neželjenim efektima koje takvo kažnjavanje 
može imati na buduću slobodu izražavanja. Ako novinari zaziru od zatvorskih kazni za ono 
što iznose, biće najvjerovatnije podložni samocenzuri, što će ugroziti slobodan protok 
informacija i ideja.  

Slično je i sa posljedicama visokih kazni za uvrede i klevete. Ako su iznosi takvi da 
ugrožavaju opstanak novine, radija ili tv stanice, onda je jasno kako se kažnjavanjem 
posredno ugrožava egzistencija slobodnih medija. Zanimljivo je da zemlje, u kojima je 
uvreda i kleveta isključivo predmet građanske parnice, imaju takođe najviše novčane kazne. 
Najupečatljiviji je primjer Velike Britanije gdje kazne iznose stotine hiljada dolara, daleko 
najviše u odnosu na zemlje kontinentalne Evrope. 

Ilustrativan je primjer Slovačke, kao jedine među zemljama centralne i istočne Evrope, 
koja uvredu i klevetu tretira kroz građanski postupak, ali gdje su novčane kazne izuzetno 
visoke (do $250,000), što predstavlja ozbiljnu prijetnju slobodi medija. Za razliku od 
Slovačke, u Francuskoj, gdje je uvreda i kleveta krivično djelo, novčane kazne su limitirane 
do 60,000 franaka, ili $10,000. Izricanje kazne je najčešće povezano sa imovinskim stanjem 
okrivljenog, tj. njegovim prihodima (kao što je to u Njemačkoj i Portugalu). Novčano 
kažnjavanje za učinjenu štetu može takođe imati elemente nominalnih ili alternativnih 
mehanizama, pri čemu se praktikuje pravo na ispravku ili repliku.  

Što se tiče bosanskih zakonodavaca koji će kreirati nove zakone o uvredi i kleveti, 
trebaće voditi računa da moguće novčane kazne ne budu suviše visoke, kako ne bi 
predstavljale potencijalnu prijetnju istraživačkom novinarstvu na isti način kako to čini 
prijetnja zatvorskom kaznom. 

Takođe, zakonodavci i sudije moraju osigurati da se saslušanja na sudu odvijaju na 
način koji će pružiti punu zaštitu slobode medija. U prvoj instanci nužno je predočiti valjane 
dokaze da je članak ili rtv program uvredljiv i da je doista štetio ugledu dotične osobe. 
Međutim, teret dokazivanja počinjene uvrede ne treba biti isključivo na strani novinara ili 
medijske organizacije. 

Sudovi takođe moraju uvažavati razvijenu jurisprudenciju Evropskog suda za ljudska 
prava u ovoj oblasti, koja osim uobičajenih zapadnoevropskih standarda, pored istine kao 
bitnog elementa odbrane dopušta i druge elemente. Na primjer, u svoju odbranu novinar ili 
novinarka mogu predočiti “dobru volju” kojom su se rukovodili u istraživanju određenog 
slučaja, da su poštivali najviše profesionalne standarde, te da su iskreno vjerovali kako su 
objavljene činjenice zaista istinite. Od okrivljenog se ne mora tražiti na sudu da dokaže 
istinitost njegovog prosuđivanja, ili da predočava saopštenja koja se odnose na javno 
mnjenje, ili određene navode bazirane na glasinama, te druge izjave. Satira i “fer komentar” 
kao odgovor na provokativna opažanja takođe su snažno zaštičene forme izražavanja. 

Najzad, nužno je praviti razliku između privatnih i javnih ličnosti. Privatne ličnosti 
uživaju mnogo strožu zaštitu ugleda od javnih ličnosti, konkretno političara. Političari moraju 
prihvatiti praksu kako je njihov privatni život pod lupom, te kako su predmet izraženije 
kritike od privatnih ličnosti. Ovaj princip je još uvijek obrnut u zemljama centralne i istočne 
Evrope, gdje su nedemokratske tradicije ostavile kao zaostavštinu snažnu zaštitu javnih 
ličnosti. Ako Bosna želi brže krenuti ka demokratiji, onda će ustanovljenje demokratskih 
standarda u oblasti zakonskog regulisanja uvrede i klevete predstavljati značajan korak 
naprijed.  



Novosti o medijima, br 37/ serija I 11 

D i l e m e  

Da li su portparoli i novinari? 

U prošlom broju ‘Medijskih novosti’ na kraju priloga “Da li su portparoli novinari” 
pozvali smo zainteresovane da iznesu svoje mišljenje. Dilema je nastala zbog sve češćeg 
manipulisanja javnošću od strane portparola. Zato je postavljeno pitanje da li i na njih treba 
da se odnose novinarski kodeksi.  

U ovom broju donosimo dva mišljenja.. 

Branko Perić: Ne treba da nas nervira Džemi Šea * 

Portparol nije novinar. Moglo bi se, čak, dokazivati da njegov posao ima isto toliko 
elemenata propagande koliko i novinarstva. 

Portparol vrši funkciju posrednika između političara koji je na vlasti i javnosti. On 
nastupa prema javnosti sa političkim ciljem. Njegov zadatak je da vladajuću politiku 
predstavi u dobrom svjetlu kako bi se sačuvala vlast. On nema obavezu da informiše javnost 
izvan onoga što političar na vlasti smatra svojim interesom. Ni jedan portparol nije iznosio u 
javnost istinite činjenice koje bi kompromitovale i ugrozile opstanak na vlasti političara u čije 
ime nastupa.  

Manipulacija je sastavni dio takve političke logike, a portparol majstor manipulacije. 

Portparol je državni službenik. Državni službenici, koliko je poznato, nemaju kodeks 
koji bi ih obavezivao da u javnim istupima iznose potpunu istinu. 

Tačno je da po zakonima o slobodi javnog informisanja, kakvi postoje u nekim 
zemljama, država mora javnosti iznijeti činjenice koje su u njenom posjedu. Međutim, takva 
obaveza postoji samo ako postoji zahtjev zainteresovanog lica. Činjenice koje su od interesa 
za nacionalnu bezbjednost, po istim zakonima, mogu biti uskraćene. 

Ako je propaganda svuda u svijetu sastavni dio strategije nacionalne bezbjednosti, onda 
portparoli ministarstva vojske i vojnih asocijacija imaju zadatak da iznose neistinu i svjesno 
obmanjuje javnost.  

Zbog toga novinare ne bi trebalo da posebno nervira Džemi Šea1. 

(Branko Perić je predsjednik Nezavisne unije novinara Republike Srpske) 

Mark Kapel: to su dva različita zanimanja  

U vezi postavljenog pitanja, tj. podvlačenja paralela između zanimanja portparola i 
novinara, evidentno je kako portparoli nisu novinari i obratno. Jedan portparol, kakav treba 
da bude, plaćen je da govori u ime institucije koju predstavlja. Otuda on prenosi nužno 
informacije, ali takođe i mišljenja, komentare, koji su u funkciji interesa institucije kojoj 
služe. On takođe može odlučiti da određene informacije prećuti. Inače, novinar ne predstavlja 
nikog. On gleda šta se događa, postavlja pitanja, prepričava ono što je vidio, pročitao i čuo. 
To je minimum što se očekuje od jednog novinara. To što dva zanimanja djeluju kao da liče 

                                                 
1 Jamie Shea portparol NATO-a 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 12 

jedno drugom, to je samo jedan površan zaključak, jer su to u suštini veoma različita 
zanimanja, naročito s aspekta deontologije.  

Čini mi se, dakle, kako je uzaludno nalaziti nekakve dodirne ili zajedničke crte ova dva 
zanimanja. U protivnom, svi koji pretenduju da igraju ulogu portparola (na primjer, jednog 
ministra) - izjutra, te nezavisnog novinara - poslije podne, suočiće se sa velikom konfuzijom. 
Biće u teškoćama da razluče šta je portparol, a šta novinarstva kao zanat 

(Marc Capelle je direktor međunarodnih aktivnosti unutar Visoke novinarske škole iz 
Lila, Francuska) 

A n a l i z a  

START BiH - opstati na tržištu predstavlja podvig 

Početkom oktobra prošle godine na ovdašnjem tržištu se pojavio novi štampani medij 
neobičnog i inspirativnog imena – “START BOSNE I HERCEGOVINE “. I sam dizajn loga 
sugeriše probosansku orijentaciju magazina (apliciran žuti trougao, prije nego što je zeleni na 
BHTV požutio), koji na impresumu nosi sintagmu: “informativno-zabavni magazin” 
(moguće pročitati samo jakom lupom), što je u suštini loša praksa i odavno prevaziđena u 
savremenom svijetu štampanih medija. Dovoljno je vješto dizajnirati prepoznatljivo zaglavlje 
lista, koje će upućivati na prepoznatljiv sadržaj. Nešto starije generacije pamte zagrebački 
Start autentičan magazin bez obzira na “sablažnjive” duplerice, u izvrsnom koloru i štampan 
na visokokvalitetnom papiru. Osim dijela imena i dinamike izlaženja, START BiH nema 
gotovo ništa zajedničko sa ondašnjim zagrebačkim poluimenjakom. 

START BiH od trećeg broja praktično izlazi kao dvonedjeljnik, mada od prvog broja na 
impresumu stoji: “Magazin izlazi petnaestodnevno”, ali numeracija u prva dva broja upućuje 
na mjesečnik. 

Bosanski “Ekonomist” 

Uz svu uslovljenost poređenja, na bazi prvih dvadeset (formalno 21, jer je zadnji 
magazin izašao kao dvobroj), START BiH bi se po izboru, pristupu i obradi tema mogao 
nazvati bosanskim “Ekonomistom” (Economist). Dominiraju aktuelne teme iz ekonomije, 
društva i politike, u širokoj lepezi - od obnove, povratka izbjeglica, privatizacije, bankarstva, 
preko akutnih problema penzionera, žena u politici, uloge medija, korupcije, do narkomanije 
i prostitucije.  

Start obiluje i lakšim štivom: priča, reportaža, film, muzika, estrada, strip, kompjuteri, 
informatika i sl. (cyberspace), moda, sport, astrologija, horoskop, ukrštenica. Magazin takođe 
prati trendove iz sfere masovnih patologija (grafiti, tetoviranje, bušenje i sl.). Film je naročito 
dobro predstavljen (po nekoliko priloga u jednom broju). Ilustracije radi, tekst saradnika 
Midhata Ajanovića “Bijela mačka, crna savjest” (br. 7), povodom posljednjeg Kusturičinog 
filma “Crna mačka, bijeli mačor”, nosi istovremeno i elemente filmske recenzije i aktuelnog 
društvenog komentara. Sukus ovog pregnantnog teksta dat je u podnaslovu, koji parafraziran 
glasi kako je “srpski režiser” Kusturica svojim zadnjim filmom nadmašio “bosanskog 
režisera” Kusturicu iz “Oca na službenom putu”. 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 13 

Dobri naslovi 

 Naslovi su uočljivo jaka strana START BiH, što je inače najtanja karika bh. štampe. 
Naslovi su brižljivo i duhovito sročeni, često u formi varijacije narodnih izreka i mudrosti 
(“Kandžijanje mrtvog konja”, muzički osvrt u broju 16), ili “Turci slave, Evropa plaća” (br. 9 
povodom hapšenja Očalana), ili “Hoće li Srebrenica biti naš Jasenovac” (br. 13). Da li vješto 
sročeni naslovi padaju na plodno tlo, to bi trebalo biti predmet jednog istraživanja. Bilo je 
doduše i klizanja u neukus, kao sa naslovom “Lepe zgrade lepo gore”, garnirano fotosima 
beogradskih zgrada u plamenu (br. 14), ili u neinventivnost, kao sa naslovnicom: “Bolje pakt 
neg rat” (dvobroj 20-21), bez obzira što je to opšteprihvaćen kredo Pakta stabilnosti. 

Da je START BiH dobro informisan magazin ilustruje anticipatorski intoniran i 
formulisan tekst naslovljen: “Pakt za promjene” (broj 16), sročen znatno prije konferencije u 
Kelnu. 

Redovan intervju takođe ostavlja više nego povoljan utisak. Zasluga je najprije dobrog 
izbora sagovornika, ali i suvislih pitanja novinara. Posebno je zanimljiv razgovor sa Džejms 
Lajonom (James Lyon), direktorom Međunarodne krizne grupe (ICG), danas besumnje 
najautoritativnijom i najinformisanijom međunarodnom institucijom u BiH. 

 Poluplagiranje je raširena pojava, ne samo kod nas, već i u svijetu. Nju je teško 
dokazati, a skupa parničenja traju godinama, što odvraća potencijalne tužioce. Ako medij 
djeluje u ambijentu bez pravne države, kao što je kod nas slučaj, onda su rizici i čistog 
plagijata minimalni. U tom smislu je problematična rubrika “Naslovnice”, koja frapantno liči 
na “Naslovnu stranu” iz beogradskog NIN-a. 

Svi dosadašnji brojevi START BiH sadržavaju 68 strana, koji uzgred rečeno, nisu 
identično podrezani, što odaje blagu aromu šlamperaja. 

U jednoj okvirnoj rekapitulaciji, odnos teksta i fotografija, ilustracija, karikatura, 
vinjeta i sl. je približno 50: 50. 

Magazin sadržava redovno 8 – 10 strana oglasa (pretežno višebojnih), ili 12 – 14 odsto, 
što je ispod evropskih i svjetskih standarda, ali znatno iznad bh. prosjeka.  

Tiraž START BiH značajno varira: od šest do 11 hiljada. Po kazivanju direktora i 
glavnog urednika (Dario Novalić): “Prodaja magazina je relativno loša (remitenda od 30 do 
50 odsto, ovisno o temama broja i tiražu), no kako smo u projekat krenuli bez ikakve 
promocije zbog nedostatka sredstava – zadovoljni smo!”. Za jesen u magazinu najavljuju 
promotivnu kampanju, redizajn magazina, grafička poboljšanja, kadrovsku obnovu redakcije. 
Magazin je odskora na internetu, te nema još podataka o posjeti na web stranici. 

Imajući u vidu ukupno nepovoljan ambijent, posebno za štampane medije, danas je 
doista podvig opstati i na ovakvom rudimentarnom medijskom tržištu.  

(D. Babić) 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 14 

I n t e r n e t  

Elektronsko izdavaštvo u Bosni i Hercegovini 

Profesionalizam medija je bitno pitanje medijskog razvoja i općenite kulture 
komuniciranja. Stoga su značajna sredstva uložena u obrazovanje novinara i tehničko 
opremanje u cilju poboljšanja kvalitete tiska kao i tv i radio programa. 

Učinke tih ulaganja na korištenje informacijske tehnologije u novinstvu pokušati ćemo 
odgonetnuti prikazom i analizom Web izdanja bosanskohercegovačkih medija. Istraživanje je 
provedeno tijekom travnja i svibnja 1999.godine a usmjereno je kvantitativnoj i kvalitativnoj 
analizi sa namjerom da upozorimi na dobre i loše strane predstavljanja 
bosanskohercegovačkih medija na Webu. 

Neki mediji iz Republike Srpske su prekinuli objavljivanje Web izdanja iako su 
nastavili izlaziti u konvencionalnom obliku. Razlozi za to su selektivnija donatorska potpora, 
bez stimuliranja neuspješnih medijskih projekata, koja je tijekom 1998. i 1999 godine dovela 
do gašenja nekih tiskovina. 

Televizijske postaje 

Od 76 TV postaja u Bosni i Hercegovini 13 ih ima Web izdanje. Uvidom u njihov 
popis lako ćemo uočiti da dominiraju lokalne televizije čija je osnovna tendencija da se 
prošire izvan područja u kojima djeluju. No, već prvi pogled na njihova Web izdanja nam 
govori da se Internetu još nije doraslo. Naime, uloga novih medija je da se, spajajući zvuk, 
sliku i tekst, približe televiziji, a uz interaktivnost i hipermedijalnost Internetu. Mrežna 
izdanja ovih tv postaja demantiraju sebe i kao klasični medij. Jer, tek tri rtv postaje 
omogućuju slušanje radijskog programa. Ostale su zadovoljne činjenicom da na mreži imaju 
podatke o sebi. Zanimljivo je da vijesti daju tekstualno, samo dvije donose pregled programa, 
po tri donose cjenovnik reklamnih usluga, posjeduju arhivu emisija po datumima i linkove na 
druge Web stranice. 

Radio postaje 

U Bosni i Hercegovini aktivno djeluje 206 radio postaja, a 24 su prisutne na mreži. 
Pomoću real audia 14 ih svoje poruke emitira i na Internetu. Iako puko reemitiranje radio 
programa ne znači i korištenje novog medija, mogućnost slušanja radio programa drugih 
radio postaja je vrhunac kojega omogućuju samo 3 radio postaje. No, ako se i zadovoljimo 
ovim Web stranicama, jer preko njih možemo pratiti i druge medije, biti ćemo razočarani, jer 
ćemo kod pojedinih čuti vijesti stare 20 dana i pročitati vijesti iz tiska stare 2 tjedna. 
Uglavnom ne sadrže podatke o datumu ažuriranja, pa ne znamo koliko stare informacije 
koristimo. Njihov značaj za korisnike ne možemo ustvrditi, jer ako i imaju brojač posjetitelja, 
on nam ništa ne znači, jer nemaju podatke o početku brojenja posjetitelja.  

Radio postaja Slon iz Tuzle je izreklamirana kao prva i jedina radio postaja čiji 
program se izravno može pratiti putom Interneta. No, ukoliko ih želimo čuti dobiti ćemo 
samo naslovnu stranicu bez linkova i bez real audia. Radio Zid -lnternet Radio, registriran je i 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 15 

djeluje u Sarajevu. Iako ima svoju Web stranicu praćenje radio programa i Zidnih novina je 
moguće samo preko neregistrirane stranice, koja se uređuje u inozemstvu (Domovina Net). 

Za prognanike iz BiH su u inozemstvu osnovane radio postaje sa Web stranicama 
putom kojih se mogu pratiti i drugi masovni mediji iz domovine. Najznačajnija među njima 
je Web stranica Domovina Net, koja korisnicima omogućuje slušanje nekoliko radio postaja i 
praćenje dijela tiska. 

Tisak 

Dnevne novine 

Analizom klasičnog tiska uočiti ćemo da se fotografija koristi u grafičkom smislu kao 
dekorativni, ali i kao funkcionalni dio informacije. To znači da se u tisku dovoljna pozornost 
poklanja fotografiji kao elementu vizualne dopune informaciji. Usporedimo li broj članaka u 
kojima je tekst ilustriran fotografijom sa ukupnim brojem članaka objavljenih u dnevnicima 
Dnevni avaz i Večernje novine (prema analizi monitoring grupe Media Plana) lako ćemo 
uočiti da polovina tekstova ima slikovnu ilustraciju. To znači da se u tiskanom obliku 
fotografija tretira kao značajan dio pisanog novinstva. Stoga zapanjujuće djeluje podatak da 
Web izdanja ovih dnevnika nemaju niti jednu fotografiju. Sadrže isključivo slijed tekstova iz 
tiskanog izdanja. Razliku čini Oslobođenje, evropsko izdanje, čije stranice su atraktivnije, a 
omogućuju i pretraživanje arhiviranih tekstova pomoću ključnih riječi. Nasuprot njemu je 
Oslobođenje, sarajevsko izdanje, koje donosi samo par zastarjelih informacija. 

Časopisi, tjednici, periodična izdanja 

Analizom Web izdanja 22 bosanskohercegovačka časopisa možemo ustanoviti odnos 
uredivačke politike prema svojim korisnicima.  

Tipične primjere organizacije Web stranica bosanskohercegovačkog tiska možemo 
predstaviti na primjeru tjednika Svijet, koji donosi skraćenu verziju tekstova iz papirnog 
izdanja. Inače, značajka većine ovih izdanja je da su naslovnice čitke, pregledne i upućuju na 
tekstove. Skromno su prezentirane, bez zahtjevnih slika i ilustracija. Na sljedećim stranicama 
se kvalitet prezentiranja bitno smanjuje. Stranice su nepregledne, tekstovi su predugački, ne 
može se razlikovati bitno od manje bitnog. Najave tekstova su identično prezentirane, iako 
svi tekstovi nisu od iste važnosti. Tekstovi su bezlični, dugi i pretrpani, što je nedolično, ne 
samo Internetu, nego i papirnom izdanju. 

Pozitivan primjer svakako čini Auto moto revija, koja sadrži interaktivne sadržaje 
ilustrirane fotografijama, reklamama. Ova revija komunicira sa korisnicima putem obrazaca 
za pretplatu i dostavljanje primjedbi. Redakcija časopisa ureduje i tv emisiju Autovizija 
http://www.pksa.com.ba/autovizija/index.html čije Web stranice sadrže pregled emisija. 

Ukupna analiza 

S obzirom na to, da u oblikovanju bosanskohercegovačkog tiska za Web prezentaciju 
nema razlika s obzirom na učestalost izlaženja i teme koje se obrađuju, svih 28 naslova je 
zajednički analizirano. Posmatran je odnos slika, tona i teksta, pretraživanje po ključnim 
riječima i brojaču posjetitelja, linkovima na druge Web stranice, zatim posjedovanju arhive 
brojeva, redovnost ažuriranja s obzirom na klasično izdanje te, na koncu, ukupan dojam s 
obzirom na atraktivnost i razumljivost predstavljanja. Znakovito je da niti jedna od 
analiziranih Web stranica nema ton, a samo četiri stranice posjeduju fotografije. Arhivu 
brojeva posjeduje 12 naslova, a samo pet ih omogućuje pretraživanje po ključnim riječima, 

http://www.pksa.com.ba/autovizija/index.html


Novosti o medijima, br 37/ serija I 16 

17 ih ima linkove na druge Web stranice. Ukupnog dojma što se tiče: osam ih je ocijenjeno 
negativno, po sedam ih je ocijenjeno ocjenom 2, isto toliko ocjenom 3, pet ocjenom 4, a samo 
jedan je ocijenjen kao izvrstan. 

Agencije 

U Bosni i Hercegovini djeluje 11 agencija od kojih 4 imaju Web izdanja. Zajednička 
osobina im je da ne odražavaju svoju namjenu. Nije uspostavljen adekvatan odnos između 
nekomercijalnih i komercijalnih servisa, pri čemu nekomercijalni servisi treba da usmjere 
korisnike na pretplatničke servise.  

Agencija SAFAX je prva uvidjela značaj istupa na Internetu (1996 godina), ali njene 
stranice nisu u međuvremenu doživjele unapređenja. ONASA i FLASH Banja Luka 
posjeduju arhivu i pretraživanje po ključnim riječima. Web stranice Agencije BH PRESS se 
odlikuju atraktivnošću, tekstovi su ilustrirani fotografijama, sadrži fotoarhivu, fotoservis te 
linkove na brojne Web stranice što je korisniku od velikog značaja. 

E-Zine 

O kvaliteti bosanskohercegovačkog Weba nam mnogo govori način oblikovanja e-zina. 
Naime, od ukupno četiri negativno ih možemo ocijeniti tri. Za obrazloženje ovakvog stava 
prikazati možemo e-zine Sarajevo Cult. To je tjedni časopis koji se isključivo bavi analizom 
kulturnih događaja u Sarajevu na četiri jezika (3 europska i bosanskom). S obzirom da 
časopis ne posjeduje arhivu brojeva analiziran je samo broj koji donosi tekstove o sadržaju 
kulturne manifestacije "Sarajevska zima". Naime, apsurdno je da tekstovi upućeni 
korisnicima cijeloga svijeta putem Interneta predstavljaju kazališne predstave, koncerte i 
likovne izložbe zbijene nizom slovnih redaka, bez iti jedne fotografije, slike ili takta glazbe. 
Stranica nema ugraden brojač posjetitelja niti i jedan link. 

Nasuprot tom časopisu Read me magazin, webzine za informacijske tehnologije i 
vijesti, koji predstavlja korak do dostojne Internet publikacije. Dnevno se ažurira, posjeduje 
linkove u tekstu, omogućeno je pretraživanje pomoću ključnih riječi, posjeduje linkove na 
brojne Web stranice. 

Aktualnost informacija na Webu 

U pronalaženju aktualnih sadržaja korisnici Interneta su opterećeni mnoštvom stranica 
sa zastarjelim podacima. Ovaj problem je osobito značajan u slučaju kada ne posjeduju 
neophodne podatke. Slikovit primjerje časopise Sport NK Borac, koji nema datum izradbe 
stranice, podatke o časopisu, sadrži samo grb NK Borac i kontakt za webmastera putom e-
malla. 

Bošnjački topraci, glasilo udruženja Bošnjaka u New Jorku, ne sadrži datum ažuriranja 
tako da korisnik ne može znati od kada su informacije. 

Prethodnih godina medijski vrlo zanimljiva situacija u Bosni i Hercegovini će ostati 
zabilježena i lako dostupna korisnicima Interneta zahvaljujući i on line časopisima koje je 
načinio novinar Jim Barlett od svojih tekstova objavljenih u najtiražnijim svjetskim glasilima. 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 17 

Globalizacija medijskog prostora 

Bosna i Hercegovina kao trusna zemlja na strateški vrlo zanimljivom prostoru Europe 
je idealno mjesto za angažiranje političkih, vojnih i humanitarnih potencijala relevantnih 
zemalja svijeta. U BiH se nalazi više od 40 hiljada stranaca, a veliki broj ljudi je 
raseljen.Elektronske mreže, koje su uspostavile inostrane organizacije ili ih one podržavaju 
su " Radio 27", TV Pool, Projekat "Zajedno" te OBN, Radio FERN i Fono servis RENS. Svi 
oni imaju Web stranice. 

Nebrigu o korisnosti svojih Web stranica jasno pokazuju mreže OBN i RENS. 

Recimo, stranica OBN-a omogućuje izbor između korištenja verzija za engleski i 
bosanski jezik. Odluka za korištenje verzije na bosanskom jeziku rezultira porukom:"Kliknite 
ovdje da se vratite na stranicu sa koje ste došli". Stranica RENS-a donosi nam estetski ružan 
tekst sa uopćenim podacima o sebi. Stranica mreže FERN takoder je uređena protivno 
zakonitostima Interneta. Znakovito je da niti jedna od ovih mreža ne sadrži linkove na 
stranice članica svoje mreže što bi im trebalo biti svrhom. 

Mreže za reemitiranje programa 

Više inozemnih radio i tv postaja, koje emitiraju programe na jezicima naroda koji žive 
u BiH i ex Jugoslaviji, intenzivno razvijaju svoje mreže u BiH. Lokalni tv ili radio predajnici 
su transmiteri za njihove emisije. Takve mreže i stranice na Internetu imaju Radio Deutsche 
Welle, Radio Slobodna Europa RFE/RL i BBC. 

Za razvoj ukupnog medijskog prostora u Bosni i Hercegovini je bitna i AIM, mreža 
agencija koja u svim kriznim zemljama ima svoja uredništva. 

Pretražujući bosanskohercegovački informativni Web prostor uočiti ćemo i Web 
stranicu The Truth about Balkan. 

Ona ne pripada registriranom mediju, ali označuje trud pojedinca da načini nešto 
korisno na domaćem dijelu Weba. Značaj joj se ogleda u tomu da omogućuje praćenje 
programa tv i radio postaja 24 sata dnevno, a sadrži i izbor iz tiska koji se svakodnevno 
ažurira. 

Zaključak 

Opći dojam o kvalitetu prisustva bh medija na Internetu je negativan. Međutim, 
prisustvo na Internetu je veliko. Neki mediji su svoje stranice napravili još 1996. godine što 
je, s obzirom na ratno stanje u kojemu se BiH nalazila godinu dana ranije, veoma pohvalno. 
Jasno je da su njihova mrežna izdanja sama sebi svrhom, a informacije koje donose koriste 
mahom raseljeni ljudi iz BiH. 

Naviknuti smo na činjenicu da na Webu dominira uvjerenje kako je Internet identičan 
svakom od klasičnih medija. Stoga čudi da bh mediji, čak i radio i tv stanice, na Webu koriste 
uglavnom tekst. No, i kada je tekst u pitanju, niti jedan analizirani medij ne uzima u obzir 
ograničenje koje postavlja ekran prilikom čitanja. 

Zbunjuje i pojava da se u mreži još održavaju Web stranic tzv. mrtvih medija. 

Mnoga Web izdanja nemaju osnovne podatke o samom mediju kao ni vrijeme 
ažuriranja. I kada izdvojimo one koji su aktualni, njihovi linkovi često nas vode na mrtve 
medije ili njihove stare stranice. Koliko su nepotpuni podaci opasni za korisnika s obzirom na 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 18 

vjerodostojnost informacija podsjetimo se na Glas srpski, dnevni list iz Banja Luke. Pozivom 
njegove adrese dobivamo stranicu tog lista na kojoj nema ničega neuobičajenoga, a poznato 
je da list svakodnevno izlazi. Na stranici se nalaze tekstovi sa datumom 22. april, ali bez 
godine. 

Uvidom u analizu tipova autora Web izdanja (webmastere) uočavamo da ih izrađuju 
same redakcije, pojedinci pod osobnim imenima ili nazivima privatnih tvrtki. Pojedini 
webmasteri su autori više medijskih Web stranica. Za primjer možemo uzeti stranice TV 
studija FS-3, NTV Hayat i lista Ljiljan, koje radi isti mladi webmaster. Može se naslutiti da 
se ovaj posao neozbiljno shvaća te da ga webmasteri koriste za samoreklamiranje. O tomu 
svjedoči i stranica Radio GRAD-CITY Radio, gdje se webmaster reklamira pod imenom 
Zvrk. Pojedine stranice rade webmasteri u inozemstvu, kao što je Most-Mostar (Sveden) i 
Press Bulletin Međugorje (New York). Od registriranih tvrtki svakako možemo izdvojiti 
Unicorn iz Sarajeva. 

Poznato je da izbor poznatog i skupog alata nije dovoljan za kvalitetnu Web 
prezentaciju. No, ipak valja naglasiti da je najkvalitetnija Web stranica obuhvaćena ovom 
analizom (Auto-moto revija) rađena multimedijskim alatom Author. Među ostalim alatima 
najčešće su korišteni Microsoft Front Page 3.0 i Front Page Express 2.0 

Koliko se Web izdanja bh medija posjećuju nije moguće pouzdano ustvrditi, jer na 
većini stranica ne nalazimo podatak od kada brojač broji posjetitelje. Uglavnom, brojke na 
brojačima su se na dan analize (6. travnja 1999.godine) kretale od 35 kod Radio-Televizije 
Lukavac do 15.280.502 kod Press Bulletina Međugorje. 

Dakle, dovoljan broj bosanskohercegovačkih medija je nazočan na Webu. Koriste se u 
svijetu općeprihvaćeni alati za izradbu Web stranica. No, to očito nije dovoljno. 

(Analizu izradila mr. Marija Putica, iz Centra za studije novinarstva, Sveučilište u 
Mostaru)  

V i j e s t i  

TV pretplata uz račun za struju 

Elektroprivreda BiH i RTV BiH su potpisali ugovor kojim će građanima uz 
avgustovske račune za električnu energiju biti isporučen i račun pretplate na program 
RTVBiH. 

Naplata će se provoditi u sedam kantona Federacije BiH gdje je prisutna 
Elektroprivreda BiH. To praktički znači da će novu pretplatu morati da plaćaju samo 
stanovnici dijelova Federacije BiH gdje je većinsko bošnjačko stanovništvo. Kantone sa 
većinskim hrvatskim stanovništvom strujom snabdijeva i vrši njenu naplatu Elektrosistem 
“Herceg-Bosne”. 

Saradnja BH Press-a i Xinhua-e 

Novinska agencija BH press iz Sarajeva i Novinska agencija Xinhua iz Kine potpisale 
su u Sarajevu ugovor o razmjeni svojih generalnih servisa.  

Xinhua na području bivše Jugoslavije ima svoja dopisništva u Beogradu i Zagrebu, a 
zbivanja na području BiH je pratila iz tih centara. Korisnici servisa dvije agencije će sada 
imati potpunu sliku zbivanja u dvije države. 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 19 

Škola Media plana u Crnoj Gori 

Media plan institut iz Sarajeva i nevladina organizacija Alter Modus iz Podgorice (Crna 
Gora) potpisali su memorandum o saradnji na uspostavljanju sistema permanentnog 
obrazovanja novinara i drugog medijskog osoblja u Crnoj Gori. Predviđeno je da prvi treninzi 
novinara započnu u oktobru ove godine, a izradiće se i projekat za otvaranje novinarske škole 
sa praktičnom obukom, poput one koja sada postoji u Sarajevu. 

Ovo je prvi zajednički projekat u okviru Komunikacijske mreže za slobodno i 
profesionalno novinarstvo u jugoistočnoj Evropi, koja je uspostavljena ovog ljeta. 

Konferencija o rtv mrežama 

Institut za medijsko pravo iz Ljubljane, jedan od osnivača Komunikacijske mreže, 
najavio je za proljeće iduće godine Konferenciju o rtv mrežama. Eksperti ovog instituta imaju 
značajno iskustvo na poslovima vlasničke tranzicije medija i u  izradi pravne osnove javne i 
komercijalne radio – televizije. U većini zemalja jugoistočne Evrope, kao i drugih zemalja 
koje prolaze kroz postkomunističku tranziciju, ova pitanja još nisu potpuno ili uopšte 
razriješena, pa se u slovenačkom institutu nadaju da će razmjena iskustava o njima biti 
veoma korisna.  

SOS telefon u Banja Luci – 213 442 

Media plan centar u Banja Luci uveo je SOS telefon za novinare koji smatraju da su im 
ugrožena njihova prava i slobode. Novinari koji su fizički napadnuti ili vrijeđani prilikom 
izvršenja novinarskog zadatka, prema kojima su izvršeni akti represije ili pritiska zbog svog 
pisanja ili su na bilo koji drugi način ometaju u slobodnom i nezavisnom profesionalnom 
radu mogu se lični ili na telefon 213 442 obratiti za savjet i pomoć. O svakom konkretnom 
slučaju, zavisno od njegovog karaktera, biće obavještena i novinarska udruženja u Republici 
Srpskoj, Međunarodna federacija novinara, Reporteri bez granica kao i lokalna nevladina 
organizacija Lex International. Ovaj projekat pomaže Winston foundation for democracy 
Washington.  

Centar Media plana u Banja Luci preselio je u nove prostorije, koje se nalaze u ulici 
Grčka 41 (iza hotel Bosne), telefon/fax 213 442.   

Na pragu novog vijeka 
☛ SLUŠAJTE SVOJIM UŠIMA!�

��

� ☛ GLEDAJTE SVOJIM OČIMA! ☛ MISLITE SVOJOM 
GLAVOM!�

��

�

Savjet Media plan Instituta: 
Prof. dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); 

mr. Lenart Šetinc (Ljubljana); prof. dr. Mario Plenković (Zagreb); mr. Louis de la Ronciere 
(Paris); mr. Aleksandar Todorović (Montreux); prof. dr. Slavo Kukić (Mostar); prof. dr. 
Miroljub Radojković (Beograd).  



Novosti o medijima, br 37/ serija I 20 

O d l u k a  o  j a v n o j  r a d i o - t e l e v i z i j i   
B o s n e  i  H e r c e g o v i n e 2  

- Prvi dio - PRINCIPI 

Član 1 

Ovim se osniva Javna radio-televizijska služba Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: 
PBS BiH) kao javno preduzeće čija je djelatnost emitiranje radio i televizijskog programa na 
cijeloj teritoriji Bosne i Hercegovine. 

Član2 

PBS BiH proizvodi i emitira najmanje jedan sat programa o aktuelnim zbivanjima 
dnevno na radiju i televiziji, pri čemu se najviše pažnje pridaje aktivnostima i informacijama 
koje se odnose na institucije Bosne i Hercegovine te međuentitetska pitanja, uključujući i 
jedinstveni program vijesti za cijelu zemlju. 

Član 3 

Na program PBS BiH primjenjuje se princip ravnopravnosti tri jezika i dva pisma 
konstitutivnih naroda Bosne i Hercegovine. PBS BiH također omogućava pristup svom 
programu osobama koje pripadaju manjinskim narodima koji nisu konstitutivni, te drugim 
građanima Bosne i Hercegovine. 

Član 4 

PBS BiH predstavlja Bosnu i Hercegovinu u međunarodnim organizacijama za 
emitiranje RTV programa, i podnijeće zahtjev za članstvo u Evropskoj uniji za emitiranje 
(European Broadcasting Union - EBU). 

Član 5 

PBS BiH vodi koordinaciju između javnih radio-televizija na teritoriji Bosne i 
Hercegovine o pitanjima od zajedničkog interesa, uključujući program i tehnički razvoj. 
Osobito, PBS BiH je zadužen za otkup prava na emitiranje stranih programa, nadzire 
razmjenu informativnog i sportskog programa preko Evrovizije putem jedinstvenog 
tehničkog punkta te po potrebi organizira zajedničko praćenje značajnih lokalnih i 
međunarodnih događaja. 

Član 6 

PBS BiH suraduje sa Komisijom za javne korporacije i drugim javnim 
radiotelevizijama u Bosni i Hercegovini, sa ciljem uspostavljanja zajedničkog upravljanja 
javnim kapacitetima za emitiranje na cijeloj teritoriji Bosne i Hercegovine. 

                                                 
2 Radna kopija prevoda 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 21 

Član 7 

Sastav administrativnog i uređivačkog kadra PBS BiH generalno predstavlja narode 
Bosne i Hercegovine, a u njega su uključene i osobe koje pripadaju manjinskim narodima 
koji nisu konstitutivni, te druge građane Bosne i Hercegovine. 

- Drugi dio - PRIJELAZNI ARANŽMANI 

Član 8 

Dok se konačno ne uspostavi Zakonom Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine, 
PBS BiH funkcionira u skladu sa prijelaznim aranžmanima preciziranim u ovom dijelu. 

U toku prijelaznog perioda, organi PBS BiH sastoje se od Osnivačkog odbora, 
Savjetodavnog vijeća za program, i Izvršne komisije Osnivačkog odbora. 

Član 9 

Osniva se Osnivački odbor koji se sastoji od devet članova, kao glavno tijelo za 
donošenje odluka u PBS BiH. Članovi Osnivačkog odbora se imenuju na sljedeći način: 

(1)  Visoki predstavnik direktno imenuje Šest Članova Osnivačkog odbora. Tri Člana 
koji ne mogu biti građani Bosne i Hercegovine niti susjednih zemalja - uključujući 
jednog predstavnika Ureda Visokog predstavnika, jednog predstavnika EBU, te 
međunarodnog supervizora, koji mora biti medijski stručnjak. Ostala tri člana su 
građani Bosne i Hercegovine - po jedan iz svakog konstitutivnog naroda - i imaju 
odgovarajuće sručno ili poslovno iskustvo. 

(2)  Visoki predstavnik imenuje još tri člana Osnivačkog odbora koje kandiduje 
Predsjedništvo Bosne i Hercegovine, i to po jednog iz svakog konstitutivnog 
naroda. U roku od 30 dana od stupanja ove Odluke na snagu, svaki član 
Predsjedništva predložiće kandidate sa odgovarajučim stučnim ili poslovnim 
znanjem, koji ne obavljaju niti jednu izabranu ili imenovanu političku dužost. 

Član 10 

Osnivačkim odborom će predsjedavati Međunarodni supervizor koji, u konsultacijama 
sa drugim članovima, utvrđuje dnevni red. Pri donošenju odluka, Osnivački odbor postupa na 
sljedeći način: 

(1)  Minimalni kvorum za bilo koju odluku koju donosi Osnivački odbor iznosi pet 
članova, uključujući Međunarodnog supervizora i najmanje po jednog člana iz 
svakog konstitutivnog naroda. 

(2)  Članovi Osnivačkog odbora poduzeće sve napore da sve odluke donesu 
konsenzusom. Ukoliko ne može da se postigne konsenzus, Međunarodni 
supervizor može zatražiti donošenje odluke kvalificiranom većinom. Kvalificirana 
većina podrazumijeva većinu svih prisutnih članova koji učestvuju u glasanju, 
uključujući i glas Međunarodnog supervizora. 



Novosti o medijima, br 37/ serija I 22 

Član 11 

(1)  Osniva se Savjetodavno vijeće za program, kao savjetodavni organ koji pomaže 
Osnivačkom odboru da njegove aktivnosti na proizvodnji i koordiniranju programa 
budu u skladu sa duhom i slovom Opšteg okvirnog sporazuma za mir te kao i 
najboljom međunarodnom praksom. 

(2)  Savjetodavno vijeće za program sastoji se od 15 osoba koje imenuje Visoki 
predstavnik u konsultacijama sa Predstavničkim domom Bosne i Hercegovine. 
Sastav Savjetodavnog vijeća za program odražava stranački pluralizam te 
raznolikost građanskog društva u BiH. 

(3)  Sve preporuke Savjetodavnog vijeća za program, uključujući i izbor predsjednika 
ovog vijeća, donose se nadpolovičnom većinom, s tim što oni članovi koji imaju 
različito mišljenje mogu zahtijevati da se njihovo neslaganje prenese Osnivačkom 
odboru pismenim putem, kao dio same preporuke. 

Član 12 

(1)  Osniva se Izvršna komisija Osnivačkog odbora, kao organ koji je zadužen za 
vršenje odluka Osnivačkog odbora te održavanje kontakata Savjetodavnim vijećem 
za program. 

(2)  Izvršna komisija Osnivačkog odbora sastoji se od Međunarodnog supervizora i tri 
člana iz Bosne i Hercegovine koje direktno imenuje Visoki predstavnik. 

(3)  Međunarodni supervizor vodi rad Izvršne komisije Osnivačkog odbora, vrši 
podjelu zadataka te donosi sve odluke u konsultacijama sa ostalim članovima istog 
organa. 

Član 13 

Mandat svih članova prijelaznih organa PBS trajanju treba da se ispune sljedeće 
obaveze: 

BiH je šest mjeseci, i u njegovom trajanju treba de se ispune sljedeće obaveze: 

(1)  Najkasnije 15 dana od početka rada, Osnivački odbor određuje budžet, te imenuje 
rukovodstveno i ostalo osoblje za izvršenje navedenih zadataka PBS BIH. 
Osnivački odbor ima ovlasti da otpusti postojeće osoblje RTV BIH ukoliko to bude 
potrebno. 

(2)  Najkasnije 30 dana od osnivanja, Osnivački odbor usvojiće privremenu povelju u 
kojoj su navedeni principi uređivačke nezavisnosti, financijske transparentnosti i 
etničke i religijske tolerancije, u skladu sa najvišim međunarodnim standardima. 

(3) Najkasnije 1. januara 2000. Izvršna komisija Osnivačkog odbora podnijeće Vijeću 
ministara Bosne i Hercegovine nacrt Zakona o Javnoj radio-televizijskoj službi 
Bosne i Hercegovine, koji odobrava Osnivački odbor, a koji će biti pripremljen u 
konsultacijama sa međunarodnim stručnjacima. Nacrt Zakona poštivaće principe 
navedene u Prvom dijelu ove Odluke.! 

 


	Broj 37/38, Serija I 	Sarajevo, 9. avgust 1999.
	Na pragu novog vijeka

