
U  o v o m  b r o j u  m o ž e t e  p r o č i t a t i :  

♦ Medijski zakoni: RTV Republike Srpske gubi 
etnički ekskluzivitet 

♦ Medijska saradnja (1): Entitetske tv treba da 
sarađuju kao entitetske vojske?! 

♦ Monitoring: Izvještavanje bh dnevnih novina 
o pisanju New York Timesa 

♦ Etika i kultura komuniciranja 
(2): Skupa škola na pogreškama 

♦ Oko monitora 

♦ Vijesti 

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija ♦  Mediji u tranziciji 

Broj 40, Serija I  Sarajevo, 7
 
 

M e d i j s k i  z a k o n i  

RTV Republike Srpske gubi etnički eksk

Visoki predstavnik međunarodne zajednice Carlos Westendorp, n
u BiH, donio je odluku o uspostavljanju sistema javne radio televizije
odluke njegov nasljednik Wolfgang Petritsch je 31. augusta progla
Zakona o radio televiziji Republike Srpske. Ova odluka predstavlja 
vrijediće do 29. februara 2000. godine, do kada Narodna skupština Rep
usvoji zakon pod istim imenom i u potpunoj saglasnosti sa evro
osnivanje javne radio televizije i ovom prelaznom odlukom. 

Najvažnija odredba ovog zakona, iako se ona čini formalnom
Srpska RTV preimenuje u Radio – televiziju Republike Srpske. To pr
formalno gubi ekskluzivni etnički predznak, što je u skladu sa nasto
zajednice da obadva bh entiteta imaju multietnički karakter, a njiho
javnog servisa. U izmjenama zakona se kaže da je ”RTV Republike S
sa sjedištem u Banja Luci koje se osniva za obavljanje radio – difuzne 
za Republiku Srpsku”. U dijelu zakona koji govori o djelatnosti stoji da
emitovanje vlastitog radio i televizijskog programa vrši “vodeći rač
kulturnih i jezičkih potreba građana RS”. Tumačeći slovo i duh ovi
RTV Republike Srpske bi morala ubuduće balansirano voditi računa o
svih naroda koji žive u ovom entitetu i zadovoljavati interese za kvalit
građana, odnosno svojih pretplatnika. Sada bi se moglo očekivati d
drugim osobljem RTV RS budu i radnici nesrpske nacionalnosti.  
Svake druge sedmice priprema 
agencija SAFAX, Sarajevo 

http: //www. mp-institut. com/ 
. septembar 1999.  

luzivitet 

a kraju svog mandata 
 u BiH. Na osnovu te 
sio izmjene i dopune 
tzv. prelaznu mjeru i 
ublike Srpske mora da 
pskim principima za 

, jeste da se sadašnja 
aktički znači da ona i 
janjima međunarodne 
ve televizije karakter 

rpske javno preduzeće 
djelatnosti od interesa 
 se priprema, prenos i 
una o zadovoljavanju 
h zakonskih izmjena, 
 interesima pripadnika 
enim programom svih 
a među novinarima i 



Novosti o medijima, br 40/ serija I 2 

Po jednom članu izmijenjenog zakona RTV RS neće moći preko svojih predajnika 
emitovati programe koji nisu predviđeni dozvolama koje je izdala Nezavisna komisija za 
medije (IMC). Na taj način reemitovanje programa RTV Srbije iz Beograda podliježe 
odobrenju Nezavisne medijske komisije. Takođe, lokalne javne odnosno opštinske radio 
stanice mogu reemitovati jedino centralne informativne emisije RTV Republike Srpske, sve 
dok Nezavisna komisija ne izda dozvole kojima će se regulisati programski sadržaji i kriteriji 
reemitovanja.   

Kao osnovne profesionalne kriterije u informisanju zakon propisuje pravovremenost, 
nepristrasnost i istinitost. Program mora da sadrži najmanje 25 posto programa koji je 
proizveden na teritoriji Republike Srpske, čime se stimuliše ne samo vlastita proizvodnja, već 
i kooperacija sa drugim producentima i emiterima iz ovog entiteta. Prosječna dužina trajanja 
reklama ne može prelaziti 12 minuta unutar jednog sata programa, a ukupno ne može iznositi 
više od 15 posto ukupnog programa. 

Organi RTV RS su upravni odbor i generalni 
direktor. Upravni odbor ima šest članova koji 
zastupaju nezavisne novinare, pravnu profesiju, 
ekonomski sektor, akademsku zajednicu, sindikat 
Republike Srpske i zaposlene radnike. Prilikom 
njihovog izbora vodi se računa “o kulturnim i 
jezičkim razlikama među građanima Republike 
Srpske”. Članove upravnog odbora bira Narodna 
skupština RS, dok generalnog direktora imenuje 
Upravni odbor na pet godina. 

RTV RS se finansira iz pretplate, ali i iz 
mjesečne dotacije vlade. Zakon je predvidio 
kriterije za vladino učešće u pokrivanju rashoda 
RTV. 

M e d i j s k a  s a r a d n j a  ( 1 )  

Entitetske tv treba da sarađuju 
kao entitetske vojske ?! 

(Govore političari i novinari Republike 
Srpske) 

Odluka o osnivanju Javnog rtv servisa za 
područje cijele Bosne i Hercegovine, kao što smo 
pisali u prošlom broju, izazvala je različite reakcije 
u političkoj i medijskoj javnosti – od podrške, 
indiferentnosti, pa do protesta. Vlada Republike 
Srpske smatra da osnivanje javnog rtv servisa na 
nivou države BiH vodi ka unitarizaciji medijskog 
ambijenta u BiH, što je suprotno dejtonskom 
sporazumu. Međutim, osnivanje javnog servisa 
direktno podstiče saradnju između dvije entitetske 
javne radio - televizije – RTV Federacije BiH i 

 

 

 
 
 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi. 
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 213 078, 206 542  
E-mail: safax-mp@bih.net.ba 
Kancelarija u Banja Luci – SOS – 
otovoreni telefon za novinare: 
Grčka 41, Banja Luka 
Tel/fax: 051 213 442 
http://www.mp-institut.com/ 

 
PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
 
 
Zahvaljujući donaciji Fonda Otvoreno 
društvo Soros Sarajevo i Westminster 
Foundation for Democracy London 
domaćim medijima servis se dostavlja 
besplatno 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mp-institut.com/


Novosti o medijima, br 40/ serija I 3 

RTV Republike Srpske. Naše banjalučko dopisništvo anketiralo je nekoliko istaknutih 
ličnosti iz Banja Luke, koje imaju uticaja na formiranje javnog mišljenja u ovom entitetu. 
Postavili smo im pitanja: da li je moguća i poželjna saradnja između entitetskih televizija, 
u čemu bi se ona mogla očitovati, šta bi voljeli a šta nikako ne bi voljeli da iz programa 
federalne TV vide na svojoj televiziji. 

Ne dolijevati ulje na vatru 

Većina sagovornika je dala uopštene odgovore i izbjegla da iznese svoje mišljenje o 
tome šta bi im se dopalo, a šta ne bi iz programa televizije drugog entiteta. Ipak, dopisnik 
Radija Slobodna Evropa Lazar Petrović kaže “da ne treba dolijevati ulje na vatru i da 
programe, koji bi se razmjenjivali, treba raditi bez tema koje vrijeđaju bilo koga”. Taj stav 
argumentuje riječima: “Ne treba puštati Harisa Silajdžića i druge koji zastupaju tzv. tvrde 
linije”. Za saradnju entitetskih televizija se zalaže i dopisnik sarajevskog Oslobođenja i Glasa 
Amerike Gordana Katana. Po njenom mišljenju teme za programsku saradnju su povratak 
izbjeglica, ratni zločini, korupcija i niz drugih gorućih pitanja o kojima građani oba entiteta 
imaju nepotpune informacije. Katana kaže:” Zašto ne bi imali o Srebrenici dvije priče? 
Obnova i suživot nisu mogući ukoliko se izbjegavaju goruće teme.”  

“BiH je jedinstven prostor, i pravno, i politički i ekonomski; on funkcioniše kao 
jedinstvena država”, kaže Branko Perić, šef dopisništva agencije ONASA iz Banja Luke i do 
nedavno predsjednik Nezavisne unije novinara Republike Srpske. Saradnja na informativnom 
planu je uslov da se uspostavljaju kontakti među ljudima, smatra ovaj novinar.  

I Zoran Kalinić, direktor Nezavisne RTV Banja Luka koristi jedan konkretan primjer 
kojim argumentuje svoj stav “da ako mogu sarađivati francuska i alžirska TV, zašto ne bi 
naše dvije entitetske?!”. Po njemu, radnici željezare Zenica (Federacija BiH) sigurno bi 
voljeli znati šta se dešava sa njihovim tradicionalnim partnerom, rudnikom željezne rude u 
Ljubiji (Republika Srpska). Kalinić kaže da ima ugovor sa TV BiH iz Sarajeva i dodaje “da 
je velika potreba za razmjenom informacija; ona je neminovna, htio to neki lokalni ministar 
ili ne…”  

A ministra informacija Republike Srpske, Rajka Vasića, više brine karakter i cilj 
Javnog rtv servisa za cijelu BiH, nego što ima nešto protiv moguće saradnje dvije entitetske 
televizije. On ističe da proizvodnja jednog centralizovanog informativnog programa na 
zasebnoj rtv mreži, makar to sada bilo samo sat – dva, vodi ka odumiranju entitetskih 
televizija, što bi bilo suprotno Dejtonskom sporazumu. Inače smatra, da se entitetske 
televizije mogu same, bez posredovanja OHR-a, dogovoriti o saradnji koja bi se sastojala u 
zajedničkom izlasku na tržište programa, organizovanju pulova za pokrivanje velikih 
događaja, razmjeni, pa čak i zajedničkoj produkciji nekih programa. Po mišljenju ministra za 
informacije RS, dvije entitetske RTV bi mogle uspostaviti zajedničku instituciju sličnu 
nekadašnjoj JRT (Jugoslovenska radio televizija), koja takođe nije imala centralnu 
produkciju niti svoju emisionu mrežu.  

 Vasićev novinarski kolega, Nikola Guzijan, glavni urednik Glasa Srpskog, nije bio 
voljan da detaljnije razlaže svoj stav “da je informisanje po dejtonskom sporazumu u 
nadležnosti entiteta i da je interentitetska saradnja poželjna, ali uz izbjegavanje tema koje 
vrijeđaju”. “Ja sam vladin službenik i moj stav je kao i stav ministra informisanja gospodina 
Rajka Vasića”, kaže ovaj novinar.  



Novosti o medijima, br 40/ serija I 4 

Etničke televizije bez perspektive 

Većina srpskih političara iz Banja Luke takođe smatra da je osnovno polazište bilo 
kakve rasprave o informisanju dejtonsko tumačenje “kako je informisanje nadležnost entiteta, 
a ne države BiH”. Predsjednica Narodnog saveza RS Biljana Plavšić smatra da treba postojati 
saradnja između entitetskih radio – televizija, kao što je ta saradnja uspostavljena među 
vojskama entiteta. “Tamo postoji zajednička komisija, koja raspravlja o zajedničkim 
pitanjima. Formiranjem zajedničke televizije derogirale bi se odredbe dejtonskog sporazuma. 
Srpska RTV se finansira iz prihoda građana Republike Srpske i ne može se njihov novac 
slivati u neku drugu kasu”, kaže Biljana Plavšić. Za razliku od nje, predsjednik Alternativnog 
ministarskog vijeća BiH i osnivač banjalučkog lista Prelom Miodrag Živanović bezrezervno 
govori o neophodnosti raznovrsne saradnje entitetskih televizija, ali i podržava koncept 
zajedničke radio – televizije. “Njeno osnivanje umnogome ovisi od političkih struktura. 
Nacionalne oligarhije teže zatvaranju, iako ta priča o etničkim televizijima nema perspektive. 
Treba krenuti sa najžešćim temama, koje predstavljaju srž života”, pojašnjava Živanović. 

Dragan Čavić, zamjenik predsjednika Predsjedništva SDS-a, stranke koja je u 
Republici Srpskoj bila na vlasti tokom rata i do 1997. godine (i koja je odbacivala bilo kakvu 
mogućnost kontakata na informativnom planu sa Federacijom BiH), sada kaže: “ U sferi 
informisanja bi trebalo uraditi sistemske promjene, a to znači donijeti zakon o medijima, 
zaposliti profesionalce, osloboditi medije političkog uticaja vladajućih struktura, što je sada 
slučaj i u Republici Srpskoj i u Federaciji BiH. Imenovanje upravnog odbora državne TV 
trebalo bi prepustiti svim strankama, a ne samo vladajućim. Saradnja između entitetskih kuća 
je u svakom slučaju potrebna kroz sve segmente sadržaja, kao što je potrebna na 
ekonomskom i svakom drugom planu”. 

Generalni sekretar Narodne skupštine RS i član Glavnog odbora Socijalističke partije 
Republike Srpske Momir Malić na naša pitanja je odgovorio lakonski: “Poštedite me priče o 
televiziji…!”  

U zaključku možemo reći da se nijedan naš sagovornik iz Republike Srpske, bez obzira 
na svoju profesionalnu ili političku poziciju, više ne opire programskoj saradnji dvije 
entitetske radio -  televizije. To je novi pogled na oblikovanje medijske atmosfere u BiH, koji 
dolazi iz ovog entiteta. Vlasti, pa i novinari državnih medija, međutim, i dalje stoje na 
stanovištu da zajednički, “krovni” ili državni BH mediji ne mogu postojati, jer to niti je 
interes građana Republike Srpske, niti je u duhu dejtonskog sporazuma. Pioniri medijske 
saradnje u BiH, koji nose velike zasluge za stvaranje pozitivne međuetničke klime u BiH 
nakon rata, a od kojih su neki govorili i za Medijske novosti, misle drugačije.  



Novosti o medijima, br 40/ serija I 5 

M o n i t o r i n g :  Izvještavanje bh dnevnih novina o pisanju New 
York Timesa 

Rat naslovima   

Tekst New York Times-a od 17. augusta o korupciji u Bosni i Hercegovini, u kojem su 
izneseni zastrašujući podaci o razmjeri zloupotreba bh političara i tvrdnja da je ukradena 
milijarda dolara strane pomoći, izazvao je u ovdašnjim političkim strukturama pravi potres. 
Interesovanje medija naspram ove afere se može porediti sa Samitom Pakta o stabilnosti, koji 
se u Sarajevu smatra jednim od najznačajnijih događaja za moderni Balkan.  

Institut Media Plan je napravio monitoring pisanja dnevne štampe u oba entiteta o 
ovom događaju. Obuhvaćen je period od 18. augusta, kada su se prvi put pojavili navodi iz 
američke novine, do 21. augusta, kada je objavljen djelimični demant njujorške redakcije na 
neke podatke iz teksta. Kao što se i moglo predpostaviti, izvještavanje o ovoj aferi je 
odslikalo sadašnje podjele prisutne i u drugim sferama bosanskog društva: krivica i 
odgovornost je uvijek “kod drugih”.  

Slobodna BiH, koja važi za hrvatski list, je kroz naslove i tekstove potencirala 
odgovornost bošnjačkog političkog vrha, a posebno Bakira Izetbegovića, sina Alije 
Izetbegovića. Slično se ponašala i srpska štampa. S druge strane, listovi, čije je sjedište u 
Sarajevu su aferu popratili od objektivnog sagledavanja činjenica do gotovo bezrezervne 
podrške vlastima koje su u tekstu optužene.  

Federacija BiH 

Sva četiri dnevna lista u Federaciji (ovdje ubrajamo i Slobodnu BiH čije je sjedište u 
Splitu, ali sadržajem odgovara bh listu) su posvetila ogroman prostor tekstu Chrisa Hedgesa u 
kojem iznosi teške optužbe na račun bosanskih, a naročito bošnjačkih vlasti. Dnevni Avaz na 
naslovnoj strani donosi golemi naslov “U BiH ukradena milijarda dolara” ispod kojeg citira 
neke navode iz teksta. Ispod toga je manja slika člana predsjedništva Izetbegovića i njegova 
tvrdnja da je riječ o laži smišljenoj da oblati bosansku vlast. Naslov - “Pronevjerena milijarda 
dolara?” imaju na prvoj strani Večernje novine, dok Slobodna BiH u naslovu citira riječi 
portparola OHR-a Alexandre Stiglmayer na pres konferenciji u Sarajevu: “Zbog masovne 
korupcije izgubljena milijarda dolara u BiH”. Međutim, ovaj list tek na zadnjoj strani 
prezentira samo pisanje američkog dnevnika kroz formu agencijske vijesti i to sa naslovom 
“Bakir Izetbegović gazda 60 tisuća stanova”. Oslobođenje na prvoj strani se orijentiše na 
zemljotres u Turskoj, dok na petoj strani prepričava pisanje NY Times-a sa naslovom “U BiH 
ukradeno milijardu dolara!”  

Interesantno je da su integralno tekst NY T prenijeli samo Dnevni Avaz 18.8. i Slobodna 
BiH 19.8., dok su se Oslobođenje i Večernje novine orijentisali na prepričavanje teksta sa 
citiranjem najznačajnijih djelova.  

Sve novine 19 avgusta posvećuju nekoliko stranica reagovanjima na integralni tekst. 
Oslobođenje problemu prilazi oprezno i opsežno. Objavljuje čak dva komentara. Na prvoj 
strani list konstatuje da je daleko od toga da je BiH imuna na korupciju, ali priznaje valjanost 
Izetbegovićevih i Silajdžićevih zahtijeva da međunarodna zajednica treba da podastre valjane 



Novosti o medijima, br 40/ serija I 6 

dokaze za optužbe. Potom u unutrašnjosti lista slijedi niz reakcija – od Visokog predstavnika 
Wolfganga Petrischa, koji tvrdi da ne postoji tajni izvještaj OHR-a, preko reakcije prozvanog 
Bakira Izetbegovića, te različitih viđenja političkih partija i institucija države. Nakon svega 
ponovo slijedi komentar pod naslovom “Hoćemo li Krisa na Križ” u kojem novinar, 
kritikujući reakcije bošnjačkih dužnosnika, kaže da se moglo očekivati da se prozvani brane, 
ali i ne da autora teksta optužuju da mrzi bošnjački narod. ”Ta vrsta odbrane i protivnapada 
često je korištena u bivšoj i sadašnjoj Jugoslaviji. ‘Stranim agentima’ ili ‘plaćenicima’ 
proglašavani su nebrojeno puta novinari, humanitarni radnici, biznismeni...” - piše 
Oslobođenje i zaključuje da se u takvoj situaciji sada nalazi i Chris Hedges. 

Istog dana (19.8.) Dnevni Avaz kroz obilje reakcija, te izvučene naslove, podcrtava da 
optužbe treba dokazati, kao i da je mnogo više korupcije u Republici Srpskoj. U Komentaru 
dana list piše: “Mahanje korupcijom, kao crvenom krpom, ispred očiju bošnjačkih 
predstavnika u vladajućoj garnituri trajaće sve dotle dok se odgovornost sa općeg plana ne 
prenese na pojedinačni”. Odmah ispod teksta su rezultati istraživanja javnog mnijenja (za 
koje nije rečeno na kakvom uzorku i kojom metodom su urađeni), po kojem većina građana 
ne vjeruje u toliku razmjeru korupcije bez konkretnih javnih dokaza. U ovom broju Avaz 
donosi sa etiketom - Ekskluzivno opširnu izjavu nekadašnjeg kandidata za premijera 
Republike Srpske Brane Miljuša (koji je došao u sukob sa sadašnjom vlasti i premijerom 
Dodikom). Miljuš tvrdi: “Priča o ukradenih milijardu dolara je smicalica koju je Milorad 
Dodik namjestio Federaciji BiH”. Ovo je izvučeno i u naslov. Miljuš tvrdi da je Dodik 
korumpirani političar kojeg toleriše međunarodna zajednica i da se mnoge optužbe za 
zloupotrebe unutar Republike Srpske prebacuju na Federaciju BiH. I sutradan Dnevni avaz 
nastavlja u ovom duhu. Na strani osam je izjava Chrisa Hedgesa sa naslovom da su “Srbi 
vjerovatno najkorumpiraniji u BiH”. Tik pored je naslov “OHR pokušava da opravda svoje 
visoke lične dohodke”, a ispod izjava neimenovanog stranog diplomate koji je za agenciju 
SENSE rekao da bi “za zloupotrebu fondova u BiH mogle biti odgovorne i određene 
međunarodne strukture”. Na narednoj strani je čak pozivanje na pisanje, ovog puta 
Washigton Post-a, u kojem se tvrdi da je USAID prouzrokovao kolaps BH banke.  

Slobodna BiH pisanje njujorškog lista iskorištava kao obračun sa bošnjačkim vrhom. U 
nekoliko navrata se podvlači odgovornost Bakira Izetbegovića. Osamnaestog augusta 
objavljuje tekst “Bakir Izetbegović gazda 60 tisuća stanova”. Već sutradan naslovnu stranu 
lista krasi slika Izetbegovića mlađeg sa velikim naslovom “Bakir Izetbegović naplaćuje dvije 
tisuće dolara za stanarsko pravo”. Dvadesetog avgusta na naslovnoj strani je opet Bakir I., ali 
ovaj put kao najava njegovog otvorenog pisma, u kojem demantira optužbe na svoj račun. 
Međutim, u unutrašnjosti lista ponovo veliki naslov “Izetbegovićev sin jedan je od 
najbogatijih ljudi u BiH”, ispod čega je prepričano pisanje Washigton Post-a o raznim 
političkim relacijama u BiH. Treba napomenuti da su ispod ovakvih naslova, u kojima se 
potencira sin Alije Izetbegovića, uglavnom korektno preneseni navodi iz New York Times-a 
ili neke druge strane štampe. Jedini autorski tekst Slobodne BiH o ovoj temi je od sarajevskog 
dopisnika HINE, koji spominje ranija pisanja magazina Dani o korupciji. U tekstu se, između 
ostalog, kaže: “Javna je tajna da bošnjački politički vrh nikada nije podnio cjelovito izvješće 
o donacijama pristiglim tijekom rata za odbranu zemlje, dok su se jučerašnji siromasi bliski 
vladajućim strukturama preko noći obogatili”. 

Večernje novine mogu da se pohvale kako su jedine od dnevne štampe imale 
ekskluzivnu izjavu od autora teksta Crisa Hedgesa, u kojem tvrdi da je njegovo pisanje tačno 
(20.8.). Dan ranije ovaj list je objavio oštar komentar u kojem napada međunarodnu 
zajednicu zbog neiznošenja konkretnih dokaza o korupciji, ali i domaće političare koje drži 
odgovornim za korupciju. “Kad domaći novinar opali vlastodržce po pitanju pronevjere 
završi sa bombom pred vratima... kad to učini stranac, narodu se pamet smuti od demantija” 
– pišu Večernje. 



Novosti o medijima, br 40/ serija I 7 

Svi listovi su 21.8. najavili kroz naslove na prvoj strani djelimični demanti New York 
Times-a u kojem se pojašnjava da se milijarda dolara odnosi na javne fondove, a ne stranu 
pomoć. Ova činjenica je najupečatljivija u Dnevnom Avazu koji kroz naslov preko pola prve 
strane kaže: – “Izmišljena krađa milijardu dolara”. Ispod, manjim slovima, su takođe naslovi 
“New York Times se izvinuo” i “Izetbegović i Bičakčić tužili američki list”. 

Republika Srpska 

Dnevne nezavisne novine i Glas Srpski iz Banja Luke neuporedivo manje prostora 
posvećuju aferi nastaloj pisanjem New York Times-a. Nezavisne novine 18. augusta čak ne 
objavlju ni jednu riječ o ovome. Da li je u pitanju uređivački propust ili činjenica da je riječ o 
izdanju srijedom, koje ima revijalni karakter i čiji se tekstovi pripremaju znatno ranije?! S 
druge strane, Glas Srpski tog datuma u dnu naslovne strane objavljuje naslov “Isparilo 
milijardu dolara”, ispod čega je kratka agencijska vijest Agencije BETA prenešena od AFP-a, 
u kojoj je sažeto prepričano pisanje američkog lista. Unutar novine je opširna vijest SRNE o 
najavi OHR-a da će pokrenuti istragu o korupciji u Sarajevu. 

Sutradan se obje novine orijentišu na reakcije na navode u NY Times-u, s tim da nema 
šireg prepričavanja samog teksta. Glas Srpski donosi regovanja Alexandre Stiglmayer koja 
potvrđuje navode kopremijera BiH Svetozara Mihajlovića, koji problem prebacuje na 
entiteske vlade, zatim Alije Izetbegovića koji navode negira i izjavu Cristophera Bennetta iz 
ICG-a da su razne zloupotrebe prvenstveno zastupljene u Federaciji BiH. 

 Dnevne Nezavisne novine, pak, 19. augusta, nadoknađuju “manjak” od prvog dana. Na 
naslovnoj strani je slika Bakira Izetbegovića i veliki naslov “Bakir nije lopov”, što su riječi 
njegovog oca Alije u reakciji na pisanje američkog lista. Na narednoj strani je komentar čija 
je suština da je za korupciju isključivo odgovorna bošnjačka vlast u Sarajevu. Autor tvrdi da 
u RS, dok je na vlasti bio SDS, strana pomoć nije ni stizala, pa nije mogla biti pronevjerena, a 
kada je došlo do promjene vlasti, Dodikova vlada je javno objavljivala gdje i zašto je novac 
utrošen. Odgovornost “druge strane” se najbolje odslikava u dijelu teksta: “SDA, koja 
simbolizuje ‘Bosnu’ i obrnuto, mora da shvati da svako jednom dođe na svoje. Ne treba 
mnogo mudrovati i vidjeti gdje su locirane razne banke koje su imale na računima strana 
sredstva... Prošlo je vrijeme kapitalizacije bez kontrole, suludog bombardovanja Sarajeva i 
imidža žrtve agresije, genocida, okupacije... Gdje su pare?”.  

Za razliku od štampe u Federaciji, dnevne novine u Republici Srpskoj 21.8. nisu 
objavile demanti određenih navoda iz teksta od strane redakcije New York Times-a. Umjesto 
toga Glas Srpski se 21. augusta odlučuje za komentar zvučnog naziva: “Izetbegović u 
nokdaunu”, koji počinje tvrdnjom da je nestalo preko milijardu dolara, i to američkih (što je u 
ispravci demantovano). Pisac teksta dalje iznosi stav da su za ovo krivci bošnjački lideri. 
“Ošamućen od nokdauna Alija Izetbegović u pismu Wolfgangu Petritschu, još uvijek ne 
može da povjeruje da će neko njega i njegove, koji su se tako velikodušno ‘žrtvovali za mir u 
BiH’, proglasiti kriminalcima” – piše Glas srpski. Komentar se završava prijekorom 
pojedinim nezavisnim medijima u RS “koji žele da Republiku Srpsku između redova uvuku u 
izvještaj New York Times-a”. (R. U.) 



Novosti o medijima, br 40/ serija I 8 

E t i k a  i  k u l t u r a  k o m u n i c i r a n j a  ( 2 )  

Medijske novosti su počele objavljivati tekstove o etici i kulturi komuniciranja iz pera 
poznatih svjetskih autora, kao i stručnjaka koji dobro poznaju medijske prilike u zemljama 
tranzicije i jugoistočne Evrope. Nastojaćemo da donesemo veći broj praktičnih primjera kršenja 
etičkih normi i kodeksa i ragovanja na njih. Sve što objavimo poslužiće za vježbe studentima koji 
pohađaju Školu novinarstva Media plana u Sarajevu. 

U ovom broju donosimo izvod iz teksta knjige “Etika novinarstva” pod naslovom “Skupa 
škola na pogreškama”, autora Dr. Stjepana Malovića, Dr Sherry Ricchiardi i Gordane Vilović 
(biblioteka Press/Izvori, Zagreb 1998.) 

Skupa škola na pogreškama 

Novinarstvo je poziv koji je neprekidno pred očima i sudom javnosti. S obzirom na to 
da je svrha novinarstva javno objavljivanje vijesti, članaka, reportaža, komentara, intervjua i 
ostalih novinskih vrsta i oblika, svi čitatelji, slušatelji i gledatelji masovnih medija mogu 
komentirati, analizirati, reagirati i kritizirati novinarski rad i konačni proizvod koji je pred 
njima. 

Nigdje pogreške nisu tako očite i tako lako vidljive kao u masovnim medijima. Kojiput 
je upravo neshvatljivo kako se mogu objaviti takve gluposti, netočnosti ili pak nespretnosti. 
Masovni mediji vrve pogreškama: od najobičnijih i najčešćih – pogrešaka u pisanju 
(“tipfelera”) u tiskanim medijima ili njima analognih pogrešaka u izgovaranju (“šprehfelera”) 
u elektronskim medijima, pa do objavljivanja krivih podataka i netočnosti, do pogrešaka koje 
mogu izazvati velike i dalekosežne posljedice, jer obično nanose nepopravljive štete osobama 
ili institucijama o kojima se piše. 

Dobri poznavatelji zakonitosti proizvodnje medija ne čude se tome. Novinarstvo se 
nikada ne radi mirno, polagano, u idealnim radnim uvjetima; njega karakterizira stalna borba 
s rokovima. Brzina je najčešći i najvažniji kriterij, vijest ne smije zakasniti, jer rotacija ili 
termin udarnih vijesti ne čekaju. 

Novinari stoga moraju biti veoma dobro obučeni i sposobni za rad u vrlo teškim 
uvjetima. Odluke se moraju donositi na brzinu, mora se reagirati na događaj, donositi sudove 
koji imaju dalekosežne posljedice… Novinar nema vremena na miru analizirati događaj, već 
mora odmah izvjestiti javnost o tome šta se dogodilo. Nema dakle mogućnosti za dublju 
analizu, da svojim teorijskim znanjem i mogućnostima ispita varijante u stilu “što bi bilo kad 
bi bilo”. 

Sve to dovodi do pogrešaka i opterećuje novinare. Vrlo često velike novinske agencije i 
medijske kuće izdaju svoje naputke, “guide book” za novinare, u kojima ih poučavaju kako 
pisati i provjeravati vijesti te kako djelovati u različitim situacijama. Naše medijske kuće nisu 
još izdale takve pisane upute svojim novinarima, ali postoje čvrsta nepisana pravila u 
različitim redakcijama koja novinari moraju poštovati. 

No i najbolje napisane upute ne pomažu novinaru kada se nađe u vrtlogu zbivanja. Ne 
može se iz stražnjeg džepa izvući knjiga i listati je poput kuharice da bi se primjenio točan 
recept za istraživanje događaja. Novinar se izravno suočava sa događajem, mora ga ispitati, 
saznati što je moguće točnije što se zapravo dogodilo, procijeniti vrijednost događaja i 
napisati vijest. Novinari spadaju među profesionalce koji moraju donositi veliki broj odluka u 
vrlo kratkom vremenu, što ih dovodi u posebno stresne situacije. Ujedno, novinari moraju biti 
svjesni da će već sutradan snositi pred sudom javnosti konsekvencije za svoje odluke. Jesu li 



Novosti o medijima, br 40/ serija I 9 

saznali istinu, jesu li točno procjenili događaj, jesu li ga prezentirali na pravi način i jesu li 
možda počinili štetu svojim pisanjem. 

Donošenje novinarskih profesionalnih odluka sadrži i brojne etičke dvojbe koje se 
javljaju prigodom izvještavanja. Procjene se donose na terenu, u teškim uvjetima i kojiput 
mogu biti etički vrlo dvojbene. 

Treba li pristupiti majci kojoj je dijete poginulo u prometnoj nezgodi i pitati je za  
mišljenje? Ako treba, hoćemo li je pitati: “ Je li to za vas bolan gubitak? Kako se osjećate?” 
ovo je relativno jednostavna dvojba s etičkog aspekta, pa ipak u novinama se vrlo često može 
vidjeti kako su novinari upravo to i učinili. 

Mnogo je situacija gdje se novinari suočavaju s etičkim dvojbama: Treba li objaviti 
imena osoba upletenih u kriminal prije pravomoćnih presuda? Je li iznošenje istine o 
masovnim silovanjima uvjerljivije ako predstavimo silovanu djevojčicu koja će pričati o 
tome što joj se dogodilo? Hoćemo li objaviti privatni skandal uglednog, poštenog i 
nekorumpiranog političara, koji inače nema nikakve veze s njegovim političkim 
djelovanjem? Hoćemo li iz etičkih razloga prešutjeti bolest istaknutog političara? Imamo li 
pravo objaviti u medijima opće poznatu, ali još nepotvrđenu istinu? I, na kraju, hoćemo li 
lagati u interesu domovine? 

Novinar se s ovim dvojbama ne susreće na akademski ili teorijski način, već se suočava 
s njima u trenucima najintenzivnijeg rada. Izvjestitelj s bojišta mora odlučiti hoće li pred 
kamere stati tako da se u kadru vidi leš ubijenog neprijateljskog vojnika ili će se pomaknuti 
metar dalje. Koje rješenje je bolje? Je li etičnije rješenje ujedno i novinarski atraktivnije i 
profesionalno bolje? Koliko etičnost može otupjeti novinarsku oštricu i umanjiti ubojitu 
kritiku? Treba li novinar pošto-poto, pa i uz kršenje evidentnih etičkih načela, juriti za 
događajem i objaviti prvi ono što se dogodilo? 

Pitanja se nižu upravo na taj način i u glavama novinara dok izvještavaju, a prave 
pomoći nema. U tom trenutku novinar je prepušten samom sebi, svojem znanju i 
profesionalnom obrazovanju. Od presudnog je značenja integritet i snaga novinarske ličnosti, 
upute i stavovi redakcije (juri li se senzaciju ili se traži ozbiljan, provjeren pristup) te 
iskustvo. 

Mnoge se dvojbe rješavaju istovremeno. Osobno (ne) ugodno iskustvo, gdje se novinar 
suočio s kršenjem etičkih načela, vrlo često ostaje poukom za cijeli život. Novinari uče na 
pogreškama. Ta škola je skupa i vrlo teška. Kojiput su rezultati porazni, a gotovo uvijek 
dolaze post festum.  

O k o  m o n i t o r a  

!!!!Izbor reportaže u spomen kolegi
 

 Oslobođenje je u broju od 28. avgusta ove godine načinilo pravi uređivački potez 
iznova štampajući sjetnu reportažu “Crna zastava”, nedavno preminulog kolege Mladena 
Paunovića, koja je inače bila objavljena s proljeća ’96. godine, u ono još neizvjesno post-
dejtonsko vrijeme. Onomad je reportaža protumačena kao prerano kukurikanje, u smislu 
pledoajea za povratak autentičnom životu u Sarajevu, ali njene poruke, tek danas nisu 
izgubile na aktuelnosti. Ovdje se ipak pozdravlja uređivački potez kolega iz Oslobođenja … 



Novosti o medijima, br 40/ serija I 10 

V i j e s t i  

Goran Mihajlović, novi predsjednik NUN-a RS  

Na Skupštini Nezavisnog udruženja novinara Republike Srpske (NUN RS), 27. 
augusta, za novog predsjednika izabran je jednoglasnom odlukom Goran Mihajlović. On je 
do sada radio u Srpskom radiju, listovima Panorama, Ekstra magazin i Nezavisnim 
novinama, te kao dopisnik Radio Beograda, Radio Ferna i prištinskog Jedinstva. Goran 
Mihajlović je zamijenio na dužnosti dosadašnjeg predsjednika Branka Perića. 

Nagrade Oslobođenja 

Povodom 30. augusta, godišnjice dnevnika Oslobođenje, Upravni odbor i redakcijski 
kolegij lista donijeli su odluku o dodjeli novinarskih nagrada za 1998. i 1999. godinu. 

Nagrade za životno djelo “30. august” dodijeljene su Hajdaru Arifagiću, Mahmutu 
Buljugiću, Mehmedu Haliloviću, Senadu Praši i Slobodanu Stajiću. Novinarske nagrade su 
dobili Asaf Bećirović, Senad Gubelić, Vehid Jahić, Senka Kurtović i Danijel Omeragić. 
Nagrade za spoljnu saradnju su dobili Vojislav Vujanović i posthumno Mladen Punović. 

Pokušaj privođenja Senada Pećanina 

Sudska policija kantonalnog suda Sarajevo je 1. septembra pokušala privesti na sud 
glavnog i odgovornog urednika magazina Dani.  

U saopštenju redakcije Dana stoji da “pokušaj privođenja pokazuje flagrantno 
nepoštivanje odluke Visokog predstavnika o ukidanju članova Krivičnog zakona koja su 
inkriminirala djela uvrede i klevete”. Dalje se u saopćenju navodi da je Pećanin trebao da 
bude priveden na Sud zbog privatne tužbe Moamera el Gadafija i ambasade Narodne Libijske 
Džamahirije u BiH.. 

 Međutim, prema saopštenju Kantonalnog suda Sarajevo, Pećanin je na sud pozvan kao 
svjedok u slučaju ubistva Joze Leutara, a u istom svojstvu na Sud je bio priveden i glavni i 
odgovorni urednik Slobodne Bosne, Senad Avdić. 

Sa saopštenjem za javnost oglasio se i IMC koji strogo osuđuje intervenciju sudske 
policije ako je ona u bilo kakvoj vezi sa njegovim radom u Danima 

Sukob u Savezu novinara BiH 

Sabahudin Hadžialić, predsjednik Skupštine Saveza novinara BiH u ostavci, uputio je 
javno pismo u kojem iznosi niz optužbi na račun rada bivšeg predsjednika Saveza, Envera 
Čauševića. 

Hadžialić je ustvrdio da u radu Saveza ima mnogo malverzacija, privatizacije, uopšte 
nečistog poslovanja. Hadžialić navodi da bivši predsjednik Čaušević nikada nije predao 
dužnost Edisu Mesihoviću, koji je prije mjesec dana dao ostavku na položaj.  



Novosti o medijima, br 40/ serija I 11 

Prema pisanju Večernjih novina Sabahudin Hadžialić smatra kako bi se trebala 
formirati nezavisna komisija koja bi trebala ispitati finansijske i druge tokove unutar Saveza. 
Kako bi ipak nešto pokrenuo, on je zajedno sa novinarima Milanom Pekićem, Ramom 
Kolarom i Edisom Mesihovićem zatražio suspenziju Statuta i formiranje nove radne grupe 
koja bi izvršila pripreme za novu izbornu sjednicu.. 

U izjavi za Večernje novine Enver Čaušević je naveo da su sve optužbe netačne. 
Sadašnji vršilac dužnosti predsjednika Saveza novinara BiH je Alija Lizde, direktor 
Bosansko muslimanskog radija Hayat Mostar. 

Na pragu novog vijeka 
☛ SLUŠAJTE SVOJIM UŠIMA!�

��

� ☛ GLEDAJTE SVOJIM OČIMA! ☛ MISLITE SVOJOM 
GLAVOM!�

��

�

Savjet Media plan Instituta: 
Prof. dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); 

mr. Lenart Šetinc (Ljubljana); prof. dr. Mario Plenković (Zagreb); mr. Louis de la Ronciere 
(Paris); mr. Aleksandar Todorović (Montreux); prof. dr. Slavo Kukić (Mostar); prof. dr. 
Miroljub Radojković (Beograd).  
 


	Broj 40, Serija I 	Sarajevo, 7. septembar 1999.
	
	(Govore politicari i novinari Republike Srpske)


	Na pragu novog vijeka

