
U  o v o m  b r o j u  m o ž e t e  p r o č i t a t i :  

♦ Medijski skandali: Kvazi-protektorat 

♦ Monitoring dnevnih novina:  
Oslonac na vlastite tekstove 

♦ Komunikacijska mreža za jugoistočnu 
Evropu: Godina opasnog življenja 

♦ Mišljenja: Javni rtv servisi - daleko od 
ekonomske samoodrživosti 

♦ Internet i novinarstvo (4):  
Deset koraka do uspješne web 
prezentacije 

♦ Slučaj EROTEL 

♦ Vijesti

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija ♦  Mediji u tranziciji 

Broj 45, Serija I  Sarajevo, 15. nove
 

M e d i j s k i  s k a n d a l i  

Kvazi-protektorat 

Bosnu i Hercegovinu potresaju medijski skandali.  

Prvi slučaj. Mostarski EROTEL ne želi da potpiše radnu dozvolu
frekvencija, koje mu je dodijelila Nezavisna medijska komisija. Obrazloženje E
smanjenja broja frekvencija koje sada koristi, može se ugasiti “ova najveća hr
BiH”. Takođe se poziva na neka obećanja koja su mu data u pregovorima. IM
višak frekvencija, koje sada koristi EROTEL, ustvari pripada federalnoj televizi

Drugi slučaj. Vlada Republike Srpske smijenila je generalnog dire
Anđelka Kozomaru. OHR je reagovao izjavom da je smjena nelegalna, jer p
aranžmanu o upravljanju ovom kućom, smjenu može izvršiti samo upravni
televizije. Vlada se, međutim, čudi kako ne može smijeniti nekoga ko rukovod
“državnom interesu” i koji se ponaša mimo njene politike. 

 Oba slučaja su slika i prilika haotičnog stanja u medijskoj legislativi 
vode “lokalni faktori”, koji žele da zadrže status quo i međunarodna zajednica
šumi pragmatskih poteza. U odsustvu i minimalne spremnosti vlasti u oba enti
moderan način utvrde pravni okvir za rad i razvoj medija, međunarodna zajedn
nametanju svojih odluka i raznim “privremenim aranžmanima”, koji bi trebal
stalnim rješenjima. Zbunjujuće posljedice ovakve prakse međunarodni predstav
amortizovati dejtonskim principom “da su odluke Visokog predstavnika
zajednice iznad svakog lokalnog zakona”. Ipak, život je pokazao da paralel
međunarodnih ovlaštenja i zbrka oko “suvereniteta”, pa često i nedovolj
međunarodnih faktora, znaju da multupliciraju probleme. 

pripr

http: //w
Svake druge sedmice 
ema agencija SAFAX, 

Sarajevo 
ww. mp-institut. com/ 
mbar 1999.  

 za korišćenje 
ROTEL-a: zbog 
vatska stanica u 

C pak kaže da 
ji.  

ktora RTV RS 
o privremenom 
 odbor radio – 
i nečim što je u 

i tihog rata koji 
, koja se gubi u 
teta da na nov i 
ica je pribjegla 

i da prokrče put 
nici su pokušali 
 međunarodne 
izam lokalnih i 
na koordinacija 



Novosti o medijima, br 45/ serija I 
 

2 

Skandal se direktorom Kozomarom izazvao dosta nelagode, pa i programske paralize u 
RTV RS. Ne bi ga bilo da je vlada predložila, a Narodna Skupština na vrijeme donijela nove 
zakone o medijima, koje je tražio (a na rokove gotovo zaboravio) ured Visokog predstavnika. 
Nesporazuma između EROTEL -a i IMC sigurno bi bilo manje da mjeseci nisu prošli u 
pregovaranju, pogađanju i obasipanju javnosti nekad i kontradiktornim informacijama iz 
međunarodnih krugova o tome hoće li i kakvu će televiziju imati Hrvati u BiH.  

Vrijeme čekanja za prenos ovlaštenja na lokalne vlasti treba skratiti ili međunarodna 
zajednica treba prekinuti ovu farsu od kvaziprotektorata i uvesti istinski protektorat.  

(Z.U.) 

M o n i t o r i n g  

Oslonac na vlastite tekstove 

Media Plan Institut je u periodu od 18. do 24. 
oktobra izvršio monitoring dnevnih novina u Bosni 
i Hercegovini sa namjerom da se kvantitativnom 
metodom utvrdi koji su izvori informacija ovdašnje 
štampe. Monitoringom nisu obuhvaćeni specijalni 
dodaci novina, poput auto svijeta, tv dodatka i 
slično. 

U monitorisanom periodu, po broju 
objavljenih različitih tekstova prednjači 
Oslobođenje sa 775 tekstova, slijedi Dnevni Avaz 
sa 693, Glas Srpski sa 680 i Večernje novine sa 
612. Najmanje objavljenih tekstova su imale 
Dnevne nezavisne novine – 459. 

Kod svih dnevnih novina dominantni su 
vlastiti izvori, odnosno tekstovi i izvještaji vlastitih 
novinara. To je najizraženije kod Večernjih novina, 
koje su imale čak 55,07 % vlastitih tekstova. 
Slijedi Glas Srpski sa 53,68, a u krugu preko 
polovine vlastito napisanih tekstova je i 
Oslobođenje sa 50,58 %. Dnevni Avaz ima takođe 
visokih 46,32 %, dok najmanje vlastitih napisa 
imaju Nezavisne  novine. U njima takav sadržaj 
zauzima oko trećine objavljenih tekstova, tačnije 
34,20 %. 

Agencije kao izvori informacija su kod svih 
novina na drugom mjestu. U Glasu Srpskom one 
zauzimaju 32 % sadržaja, Oslobođenju 30 %, 
Večernjim novinama 27 %, Dnevnom Avazu 16 % i 
Dnevnim nezavisnim novinama 13 %. 

Oslobođenje najviše koristi zvaničnu 
agenciju Federacije BiH, BH PRESS, pri čemu je u 
posmatranom periodu objavljena 171-a njegova 

 

 

 
 
 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi. 
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

 
Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 213 078, 206 542  
E-mail: safax-mp@bih.net.ba 
Kancelarija u Banja Luci – SOS – 
otvoreni telefon za novinare: 
Grčka 4, Banja Luka 
Tel/fax: 078 (058) 213 442 
http://www.mp-institut.com/ 

 
PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
 
 
Zahvaljujući donaciji Fonda Otvoreno 
društvo Soros Sarajevo i Westminster 
Foundation for Democracy London 
domaćim medijima servis se dostavlja 
besplatno 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mp-institut.com/


Novosti o medijima, br 45/ serija I 
 

3 

vijest. Slijedi REUTERS sa 40 vijesti, potom SENSE (servis informacija iz zemalja EU) sa 15 i 
ONASA, nezavinska agencija iz Sarajeva, sa svega 8 informacija (iako je ONASA nastala 
izdvajanjem iz lista Oslobođenje). Od Agencije BETA (Beograd) list je objavio dvije vijesti, a 
od Muslimanske novinske agencije, MINA - jednu. I u Večernjim novinama ubjedljivo 
prednjači BH PRESS sa 130 vijesti. Na drugom mjestu, sa po 10 objavljenih infomacija, su 
SENSE i STINA. Zanimljivo je da je jedino ovaj list, i to prilično učestalo, koristio Agenciju 
STINA – nezavisnu hrvatsku agenciju iz Splita, koja dobro pokriva i područje zapadne 
Hercegovine. Treće mjesto dijele ONASA i REUTERS (9). Dnevni avaz je BH PRESS koristio 
73 puta, a REUTERS 27 puta. 

U Republici Srpskoj je znatno drugačija situacija. Nezavisne novine imaju samo jednu 
vijest Agencije BH PRESS, a Glas Srpski nijednu. Nezavisne novine nemaju ni jednu vijest 
Agencije ONASA, dok Glas Srpski ima dvije. U Nezavisnim novinama najprisutnija je BETA 
sa 30 vijesti, slijedi državna agencija Republike Srpske, SRNA, sa 15 informacija, SENSE sa 8, 
TANJUG (Beograd) sa tri itd. U Glasu Srpskom ubjedljivo najprisutnija je SRNA (123), potom 
TANJUG (51) i BETA (38). 

Zanimljivo je da sve novine imaju veliki broj nepotpisanih tekstova. Po broju takvih 
tekstova prednjači Dnevni Avaz – 179 (26 %). Slijede Nezavisne novine sa 141 nepotpisanim 
tekstom. Međutim, srazmjerno ukupnom broju objavljenih tekstova to iznosi procentualno čak 
31 %. Kod ostalih novina procenat ovakvih objavljenih tekstova je približno isti i iznosi oko 10 
posto. Većina nepotpisanih tekstova je iz domena tzv. relaksirajućih tema, kao što su zabava, 
zdravstveni savjeti, zanimljivosti. S obzirom da je ranije primjećeno da bh novine ovakve 
tekstove jednostavno prepisuju iz strane štampe, posebno hrvatske, moglo bi se zaključiti da je 
riječ o nekoj vrsti plagijata. 

Može se konstatovati, bar na osnovu ovog monitoringa, da bh novine često prenose 
tektove iz drugih novina, radio ili tv stanica. Uz uredno naveden izvor Nezavisne novine su to 
uradile 63 puta (14 %), Dnevni Avaz 60 (9 %), Oslobođenje 35 (5 %), Glas Srpski 26 (5 %) i 
Večernje novine 31 put (3 %). 

Razna saopštenja kao izvori informacija se nešto manje koriste. Izuzetak su Nezavisne 
novine gdje saopštenja zauzimaju 8,28 % prostora. Kod ostalih se taj procenat kreće oko 3 %, 
dok kod Glasa Srpskog iznosi samo 0,74 %.  

(Monitoring centar Media plana) 

K o m u n i k a c i j s k a  m r e ž a  z a  j u g o i s t o č n u  E v r o p u  

Godina opasnog življenja 
( Godišnjica srbijanskog zakona o informisanju ) 

Kada je, krajem oktobra, izgoreo automobil glavnog i odgovornog urednika i direktora 
lista Glas javnosti i direktora štamparije “Glas” Slavoljuba Kačarevića – samo nekoliko dana 
posle atentata na banjalučkog novinara Željka Kopanju - malo ko je pomislio da je u pitanju 
obična nezgoda. “Poruka mu je poslata”, brujala je čaršija. Teško je bilo poverovati i samom 
Kačareviću kada je rekao da je po sredi možda i slučajnost, što je kasnije potvrdila i policija. 
Jer, prvi čovek “Glas-a” prethodnih dana, iz dana u dan, primao je prijave po drakonskom 
srpskom Zakonu o informisanju – ukupno pedeset dve. Dvadeset šest on lično i dvadeset šest 
preduzeće koje predstavlja. 



Novosti o medijima, br 45/ serija I 
 

4 

Taj zakon, u prethodnih godinu dana, koliko je na snazi, primenjen je pedesetak puta. 
Novinari i redakcije imali su 24 časa da dokažu da su nevini, inače – sledila je kazna, tolika da 
se mnogi kažnjeni mediji od nje nisu nikada oporavili. Primer Evropljanina i Dnevnog 
telegrafa, koji je terao svoje dokle god je mogao, verovatno je najdrastičniji. Posle svih kazni, 
zaplena, štampanje novina u Crnoj Gori ili Bosni i Hercegovini – tokom rata, iz zasede, ubijen 
je vlasnik i glavni i odgovorni urednik ovog lista Slavko Ćuruvija. Tako prolaze oni kojima 
Zakon o informisanju nije dovoljna opomena. Požar Kačarevićevog automobila zato je i 
doživljen kao pretnja više. 

Drastične posledice Zakona o informisanju kao da nekome nisu dovoljne. Nije dovoljno 
to što list Danas, koji ionako životari na ivici rentabilnosti, svakog časa mora, kako je rekao 
glavni i odgovorni urednik Grujica Spasović, “od prijatelja” nalaziti pare da plati kaznu. Nije 
dosta ni to što, pored Ćuruvijinih listova, ne postoje više Naša borba ni Demokratija, ili što 
svaki urednik, čak i kada samo prenosi nečije zvanično saopštenje, dobro razmišlja može li ono 
nekoga podstaći na želju da ga “prijavi po Zakonu”. 

“Prijava”, termin koji je dominirao javnom sferom neposredno posle Drugog svetskog 
rata, tako je ponovo ušao u ovdašnju svakodnevicu. Jer, prijava je najčešće već dovoljna za 
kaznu. Po zakonu, naime, svako ko se oseti uvređenim, ko ustvrdi da je izrečena laž o njemu, ili 
ko u nekom tekstu prepozna elemente koji su antidržavni, može da tuži bilo koje javno glasilo. 
Sudija je dužan da održi suđenje u roku od 24 časa od prijave, kao i da presudu izrekne u 
narednih 24 sata. Dakle, nema vremena za bilo kakvu ozbiljnu odbranu i detaljnu 
argumentaciju, a kazne su – za osnivača i izdavača od 400 do 800 hiljada dinara (23,5 do 47 
hiljada njemačkih maraka po crnom kursu), a za odgovorno lice od 100 do 400 hiljada dinara. 
Ukoliko javno glasilo za 24 časa, dakle, ne dokaže određenu tvrdnju, pa makar ona bila deo 
nekog saopštenja kakve stranke, ili čak organa vlasti (kao što je bio slučaj u Nišu, gde su 
Narodne novine kažnjene jer su objavile saopštenje gradske vlade) stepen i visina kazne zavise 
samo od dobre volje sudije. Imajući u vidu nezavisnost sudstva u Srbiji – kazne slobodnim 
medijima po pravilu su najviše moguće. 

Uprkos svemu tome – slobodna štampa u Srbiji izlazi i ne obraća previše pažnje na zakon 
o informisanju, poštujući jedino zakone i pravila profesije i pokušavajući da preživi na tržištu. 
Postavlja se pitanje – kako? 

U sistemu poput ovog u Srbiji, život ne zavisi samo od zakona, već i od odnosa snaga. 
Slobodni mediji iza sebe imaju uticaj na javnost, interesnu podršku opozicije i jaku 
međunarodnu potporu. Dok su padale bombe, međunarodne podrške nije moglo biti, opozicija 
se pritajila, pa su mediji spali na ono malo slobodne i hrabre javnosti. To je razlog zbog kog su 
prihvatili da hodaju ivicom cenzure. Ostala je upamćena anegdota po kojoj se čitalac iz 
Australije javio jednom nezavisnom listu e-mailom sa porukom da se nada kako je “cela 
redakcija vezana za radijatore”, čim tako kukavički piše. Ta vrsta nerazumevanja situacije po 
pravilu je bila veća što je čitalac dalje. 

Godišnjicu Zakona o informisanju obeležava još jedna činjenica – svi mediji koji su 
kažnjavani su – štampani. Ni jedan radio i ni jedna TV stanica nisu bili pred sudijom za 
prekršaje, iako je jasno da je njihov uticaj na javnost često veći od onog koji imaju pisani 
mediji. Razlog nije u nedostatku dokaza, (jer isti zakon obavezuje rtv stanice na čuvanje audio i 
video traka), niti u “nebudnosti dojavljivača” - sve ozbiljnije stranke imaju službe koje snimaju 
glavne rtv programe. Na nezavisne elektronske medije, pre svega članice Asocijacije 
nezavisnih elektronskih medija (ANEM), najčešće se primenjuje podjednako sporan zakon o 
radio difuziji. Zahvaljujući njemu, desetak tih stanica je ugašeno. Tokom rata, iskorišćena je 
mogućnost vanrednih ovlašćenja države, pa je zabranjen rad ili oduzeta oprema za još toliko 
njih. Najuticajnijii, ujedno i stožer ANEM-a, Radio B92 preuzet je organizacionim pučem 
početkom rata, a ista ekipa uspela tokom leta da se nađe u eteru, na frekvenciji Trećeg 
programa Radija Studio B, pod imenom B2-92. Najdrastičniji napad na slobodan eletronski 



Novosti o medijima, br 45/ serija I 
 

5 

medij desio se u Pirotu. Tamo je ugašen radio, na koji je, kada je već prestao sa radom, njegov 
vlasnik Nebojša Ristić stavio plakat “Free Press”. To je protumačeno kao “dovođenje u sumnju 
odluka državnih organa u vreme ratnog stanja”. Ristić je kažnjen sa godinom dana zatvora. Do 
sada je odležao šest i po meseci robije. U zatvoru se nalazi i dalje. 

U sadašnjem srbijanskom društvu, slobodni mediji su najjači, ako ne i jedini segment 
ozbiljne demokratske strukture. Opozicija je ili preslaba ili korumpirana, nezavisni sindikati ne 
postoje, a nevladine organizacije su u povoju. Vlast nije podeljena na sudsku, zakonodavnu i 
izvršnu, nego je, naprotiv, kumulirana i to ne u jednoj partiji, nego u jednom čoveku i njegovoj 
najbližoj rođačkoj i kumovskoj okolini. Slobodni mediji jedini mogu to, kao i druge stvari, 
otvoreno da kažu. 

Da nema slobodnih medija, srbijanska javnost ne bi ni znala, na primer, da je Crna Gora 
uvela marku kao ravnopravno sredstvo plaćanja, da Amerika i Evropska unija obećavaju 
gomile dolara ako se u Srbiji održe slobodni izbori i mnoge druge važne stvari. Režimska 
propaganda slavi pobedu na Kosovu, uspešnu obnovu i izgradnju, nepojamne diplomatske 
uspehe i socijalnu i ekonomsku stabilnost. Sve to, uz svakodnevne pogibije Srba na Kosovu, 
dolaske “agresorskih” predsednika i ministara u pokrajinu za koju se tvrdi da je deo suverene 
Jugoslavije, uz dva miliona ljudi ispod granice bede... Ako su nezavisni mediji ogledalo države, 
režim je pokušao da ga zamaže zakonom. Kako ne uspeva, strahuje se da će hteti da ga razbije. 
Zato je spaljivanje Kačarevićevog automobila izgledalo kao opomena. Ako i nije bila, mnogi su 
uvereni da jeste.  

(Vladan Radosavljević, Media centar Beograd ).  

! ! ! !  

Pregled sudskih presuda novinarima i medijima u Srbiji poslije usvajanja Zakona o 
informisanju u oktobru 1998. godine  
 
 

KAZNE: VIŠE OD MILION MARAKA 
 
 

REDAKCIJA DATUM UKUPNA KAZNA U YU DIN.  
1.Evropljanin  24.10.98 2.400.000  
2.Dnevni telegraf 9.11.98 1.200.000 
3.Politika 12.11.98 150.000 
4.Glas javnosti 12.11.98  50.000 
5.Glas javnosti 21.11.98 380.000 
6.Politika 21.11.98 150.000 
7.Monitor 22.11.98 2.800.000 
8.Dnevni telegraf 9.12.98 450.000 
9.Borba 13.12.98 150.000 
10.Svet 5.01.99 150.000 
11.Prava čoveka 21.01.99 220.000 
12.Pančevac 5.02.99  61.500 
13.Večernje novosti 26.02.99 260.000 
14.Kosova sot 12.03.99 1.600.000 
15.Glas javnosti 13.03.99 150.000 
16.Blic 13.03.99 150.000 
17.Danas 13.03.99 400.000 



Novosti o medijima, br 45/ serija I 
 

6 

18.Gazeta šćiptare 16.03.99 1.600.000 
19.Kombi 21.03.99 1.600.000 
20.Koha ditore 21.03.99 520.000 
21.Studio B 23.03.99 150.000 
22.Glas javnosti 24.03.99  10.000 
23.Parlament 5.07.99  65.000 
24.Profil 15.08.99  150.000 
25.Čačanski glas 11.09.99  350.000 
26.Politika 17.09.99  70.000 
27.Glas javnosti 29.09.99  200.000 
28.Kikindske novine 9.10.99  200.000 
29.Glas javnosti 12.10.99  270.000 
30.Danas 27.10.99  280.000 
31.Glas javnosti 27/28.10.99 1.650.000 
32.Promene 28.10.99  320.000 
Ukupno:        18,156.500 din. 
 

M i š l j e n j a  

Javni rtv servisi :  
daleko od ekonomske samoodrživosti 

 Za Novosti o medijima piše Izudin Isović, pomoćnik generalnog direktora RTV BiH  

U vezi odluka Visokog predstavnika o uspostavljanju javnih servisa, na početku želim 
istaći da se u svojoj dugogodišnjoj praksi nisam susretao sa situacijom da se prvo donese 
odluka o realizaciji projekta, a tek nakon toga počinje rad na istraživanju programskih, 
tehničkih, kadrovskih, prostornih a posebno ekonomskih predpostavki. Ne prihvam praksu koja 
je postala preovlađujuća, po kojoj se primjenjuje deviza “rodi, neko će ljuljati!”. Tako je 
rođeno oko 280 elektronskih medija u Bosni i Hercegovini, mnogi bez ozbiljnih projekata, bez 
ekonomskih pretpostavki, analiza i istraživanja. Zar je onda čudno, da se na prste mogu 
izbrojati stanice koje ostvaruju profit, iako su sve one u najvećem broju komercijalne. U 
ozbiljnim teškoćama su čak i one koje su pod stalnim infuzijama bogatih donatora. Tako su 
rođeni i postoje elektronski mediji koji ne isplaćuju plate, ne izmiruju dugove, besplatno koriste 
ograničeni nacionalni resurs - frekvencije, krše autorska i izvođačka prava, nezakonito emituju 
ili preuzimaju tuđe programe, i, pored svega, posluju sa gubicima. Dakle, sve suprotno 
kriterijima koje će morati poštovati kada se ponovo obrate za stalnu dozvolu za rad kod 
Nezavisne medijske komisije. Mediji su većinom nastajali kao rezultat političkih ambicija 
pojedinaca ili grupa.  

U takvom okruženju, i Visoki predstavnik, iako dolazi iz kruga zemalja gdje je 
ekonomska logika iznad svih interesa, pa ponekad, i nacionalnih (državnih), donosi odluke o 
uspostavljanju javnih servisa RTV Federacije BiH i RTV BiH (BPS), povodeći se za političkim 
interesima grupa, a zanemarujući realne mogućnosti i stručna mišljenja. Te odluke raskošno i 
galantno nude brojne kanale na nivou entiteta i države, po mogućnosti da svi vide sve, javne 
servise, frekvencije za strane zemlje, komercijalne za područje BiH, uz već postojeće 
ambiciozne kantonalne i opštinske kanale. Pri tome se ne vodi računa o frekvencijskim 
resursima, kao i o tome koliko će ove “igračke” koštati, ko će sve to plaćati na malom i 



Novosti o medijima, br 45/ serija I 
 

7 

tragično siromašnom medijskom i svakom drugom tržištu. Rodiće se, novi javni mediji, a 
fakture će stizati poslije. Prve će stići već raspuštanjem sadašnjeg Javnog preduzeća Radio-
televizije Bosne i Hercegovine i prenosom njene imovine na nove javne medije. Od te imovine 
treba da nastanu “ produkciono – tehnički održiva RTV preduzeća”. Ne kaže se, međutim, i 
ekonomski održiva preduzeća. Koja je to imovina koja treba da obezbijedi “tehnički održiva 
RTV preduzeća”? To je ona imovina koja nosi ratne ožiljke od oko 100 miliona njemačkih 
maraka štete i desetak miliona predratnog inostranog duga, gubitke iz ratnog perioda, čiji su 
tehničko-tehnološki kapaciteti nabavljeni prije 1984. godine, a emisiona postrojenja prosječno 
stara preko 20 godina, itd... To je imovina koja obezbijeđuje relativnu pokrivenost TV 
programom na prvom i malu pokrivenost na drugom kanalu i to samo na dijelu Federacije BiH. 
To je srednje-talasni predajnik (cijevni sistem) star preko 30 godina. Iz prihoda koji se sada 
ostvaruje ne obezbijeđuje se ni prosta reprodukcija. Uz sve to, prisutna je jedna pravno 
apsurdna situacija. Vlasti Federacije BiH, svojim zakonima su svu imovinu JP RTV BIH 
proglasili svojim vlasništvom sa perspektivom njene privatizacije, a Visoki predstavnik svojim 
odlukama tu imovinu preuzima i stavlja je u nadležnost “zastupnika za prenos imovine” za 
potrebe RTV F BiH, PBS-a i javne korporacije za prenos programa. Sadašnje javno preduzeće 
RTV BiH posluje u skladu sa zakonima Federacije BiH i kantona, a upravljačku funkciju 
obavljaju imenovani predstavnici Visokog predstavnika iz oba entiteta.  

I umjesto da se uspostavljanju javnih servisa pristupa na osnovu prethodno sačinjenih 
projekata i elaborata (obim programa, struktura programa, tehničke, prostorne, kadrovske i 
materijalne pretpostavke, zone pokrivanja itd.), prvo se donosi odluka o uspostavljanju RTV F 
BiH i PBS, a tek poslije toga će doći na red pitanja kako te odluke ostvariti. Osiromašeni 
građani Bosne i Hercegovine, naprosto neće moći izdržati taj teret, bilo da plaćaju pretplatu ili 
da finansiraju javne medije iz Budžeta. 

U neuporedivo stabilnoj Sloveniji, postoji jedan javni servis. Pa i pored toga RTV 
Slovenije sa mjesečnom TV pretplatom od DEM 21 i godišnjim prihodom od 130 miliona 
DEM, već godinama posluje sa gubitkom. RTV Hrvatske je u velikim finansijskim problemima 
i opstaje zahvaljujući značajnim državnim potporama. Stoga je jasno da se u Bosni i 
Hercegovini ne uspostavljaju ekonomski stabilne i samoodržive RTV organizacije, već 
politička nedonoščad koja će teško opstajati, a posebno još teže izvršavati javnu funkciju. Javni 
servis, imaju li se u vidu standardi EBU, je zahtijevan i vrlo skup projekat i ne može se 
upoređivati sa bilo kojim drugim elektronskim medijem. Pa u čemu je problem ?! U 
nedopustivom voluntarizmu. Gdje je rješenje!? U struci. U profesionalcima novinarske, 
tehničke, pravne, ekonomske… struke koji će definisati javni servis, nužne pretpostavke za 
njegovo funkcionisanje i kako ih ostvariti. Stoga, imajući u vidu direktivu da se JP RTV BiH 
mora likvidirati (jer je ta kuća za jedne fantomska, a za druge jednonacionalna bošnjačka) 
želim da se agonija Javnog preduzeća RTV BiH što prije okonča. Nisam optimista da će proces 
uspostavljanja javnih servisa biti uspješan, jer ih ne uspostavljaju profesionalci – predstavnici 
naroda Bosne i Hercegovine, polazeći od potreba i želja tih naroda. Zato vašu hvale vrijednu 
akciju da se čuje glas stručnjaka, kojih Bosna ima, smatram istovremeno dobroćudno naivnom. 
Kome su potrebna stručna mišljenja !? 



Novosti o medijima, br 45/ serija I 
 

8 

- Riječ redakcije - 

 Sa ovim tekstom završavamo serijal mišljenja lokalnih rtv stručnjaka o rekonstrukciji 
radio - difuznog sistema i osnivanju javnih radio - televizija u BiH. Pozvali smo sve one koji 
mogu iznijeti vlastito stručno mišljenje o tome kako napraviti dobar, gledan/slušan program, 
koji će biti po mjeri svih građana i u interesu svih naroda, za koga će pretplatnici htjeti da 
plaćaju pretplatu, a potencijalni oglašivači dati reklamu. Obratili smo se direktno i sedmorici 
istaknutih novinara, reditelja, pravnih, ekonomskih i drugih stručnjaka za koje sigurno znamo 
da su su bili uključeni u rasprave o provođenju odluka o rekonstrukciji državne radio - 
televizije, a koji sada rade u RTV BiH i RTV Republike Srpske ili su nekad bili u njoj 
zaposleni. Nažalost, odgovor smo dobili samo od trojice (RTV BiH). Zbog toga naš zaključak 
ne može biti reprezentativan. Ipak, možemo uočiti da svu trojicu autora, čije smo tekstove 
objavili u ovom i dva prethodna broja, karakteriše skepticitzam da će se projekat moći brzo (ili 
čak uopšte) ostvariti. 

Možda je, naša ideja da damo riječ lokalnim stručnjacima (za razliku od domaćih 
političara i međunarodne zajednice koji su svoje već rekli), zaista “dobroćudno naivna”. Ipak, 
ako opet nismo naivni, željeli bi da vjerujemo da programski i drugi stručnjaci iz ove dvije rtv 
kuće još uvijek ne žele “da otkrivaju karte” oko toga sa kakvim će nas programom iznenaditi 
kada ugledamo prvu špicu federalne televizije ili bosansko – hercegovačkog javnog RTV 
servisa.  

I n t e r n e t  i  n o v i n a r s t v o  ( 4 )  

Deset koraka do uspješne web prezentacije 

Prije pristupanja izradbi Web sitea uvijek je potrebno znati za koga se izrađuje, jer se 
javljaju mjesta na siteu koja su za određenu grupu korisnika osobito značajna.  

Općeniti naputak o tomu, kako i koja mjesta sadržaja posebno istaknuti i specifično 
obraditi, teško je dati, s obzirom na to da postoje različiti uvjeti korištenja sitea i različiti 
sadržaji medija.Opća pravila koja čine polazne osnove izradbe bilo kojeg Web sitea su: čovjek 
zadržava u sebi - 10 % onoga što čuje, 40% sadržaja koji pročita i 50% onoga što vidi kao 
slikovnu scenu. Dakle, korisnik će upamtiti 50% od onoga što vidi na ekranu računala. No, to 
ne umanjuje značenje teksta i govorne poruke koje imaju svoje mjesto i određeno značenje u 
siteu. Zvuk se, kao i tekst u nekim situacijama, pojavljuje kao osnovna dopuna prikazanom 
slikovnom materijalu, a zvučni sadržaj često biva jedini način da se određeni sadržaj predstavi 
korisniku. Kada slikovni materijal prati govorna poruka, tada slikovni prikazi moraju biti kratki 
i pojaviti se prije govorne poruke. Da bi se slikovni izraz praćen zvukom što jasnije iskazao, 
potrebno je uvesti kratke jezične izraze koji ne sadrže cijele rečenice. Poželjno je otkriti vodeće 
riječi koje nose značenje, kako bi se tekstualna poruka što više skratila uz zadržavanje jasnosti 
značenja. Kratke, vodeće riječi, pomažu čitatelju da se usmjeri na osnovnu misao, značenje 
događaja, situacije i objekte. Osnovni cilj uspješne prezentacije informacija je iskorištenost 
svih raspoloživih medija na najbolji način, kako bi se pružila jasna i lako razumljiva 
informacija 

Kod izradbe Web sitea ili njegovih dijelova postupa se po sljedećim pravilima: - ugraditi 
što više fotografija, animacija i videozapisa, - smanjiti tekstualni sadržaj u jediničnom prikazu, 
- ugraditi objekte koji najbolje predstavljaju sadržaj ideje, - načiniti tematski opis. 



Novosti o medijima, br 45/ serija I 
 

9 

Većina Web sitea nose krupne nedostatke, osobito u pogledu jasnoće i preglednosti 
sadržaja, što je rezultat nepripremljenog postupka izradbe. 

Stoga je vodeće pravilo kod njihove izradbe ugradnja interaktivnog sustava upravljanja, 
stvaranje mogućnosti slobodnog pristupa bilo kojem dijelu bez narušavanja preglednosti i 
izvedivosti informacijske poruke. Mora se ugraditi mehanizam pretraživanja po točkama, jer se 
proces korištenja informacijskog sadržaja ne smije ograničiti na samo jedan, unaprijed 
definiran način. Prijelaz na različita mjesta se određuje hipermedijskim mehanizmom, čime se 
osigurava puna objedinjenost sadržaja na logičan i sustavan način. Tako Web dokumenat 
prestaje biti samo skupina sadržaja na različitim medijima. 

Kod izradbe Web sitea, koji uključuje i interaktivno korištenje sadržaja gdje korisnik sam 
određuje putove i interaktivne točke u dokumentu, neophodno je izraditi dijagram aktivnosti 
sadržaja. U praksi se vrlo često događa da su sve sadržajne jedinice trenutačno dostupne ili su 
dostupne iz jednog izvora. Većina kvalitetnijih programskih pomagala za izradbu 
multimedijskih dokumenata ima ugrađene sklopove za planiranje i dizajniranje strukture 
dokumenta, a uključuje i izradbu dijagrama organizacijske strukture dokumenta.  

Imajući u vidu navedene teorije o zakonistima Web prezentacija informacija, pri samoj 
njihovoj izradbi se potrebno držati sljedećih pravila: 

!"Jasno znati što se želi napraviti, zacrtati sve ciljeve i strukturu dokumenta; 
!"Odrediti  svoj stil, biti prepoznatljiv i drukčiji od drugih;  
!"Odrediti svoju publiku i prema njima kreirati svoj rječnik i način prezentiranja 

informacija; 
!"Grafički dizajn stranica mora biti vrlo jednostavan, uporabiti sličice kao sidra za 

hipertekstualne veze. Obogatiti stranice ikonama, simbolima i drugim elementima koji 
će ih učiniti vedrijima; 

!"Za formatiranje teksta koristiti različite stilove. Izraditi tablice, liste, obrasce i druge 
atraktivne elemente; 

!"Svaki dokumenat mora imati naslov, on će se naći i u bookmark listi svakog korisnika i 
pomoći mu pri ponovnom korištenju; 

!"Nema ograničenja u broju stranica koje se mogu kreirati. Stoga treba organizirati 
logičku hijerarhiju dokumenta, a svakog učiniti što kraćim i jednostavnijim; 

!"Svaka pojedina stranica treba imati hipertekstualnu vezu na početnu stranicu, kako bi se 
čitatelju omogućilo da što lakše dođe do različitih informacija. Potrebno je kreirati i 
veze na prethodnu i sljedeću stranicu u logičkom nizu stranica, koje su strukturirane 
prije njihove izradbe. 

!"Uz originalnost je potrebno očuvati ujednačenost grafičkog izgleda na svim stranicama. 
Tomu pomaže kreiranje elemenata prisutnih na svim stranicama, originalnih i 
zanimljivih. Potrebno je smisliti nešto novo, što se ne susreće i na drugim stranicama. 
To može biti način upravljanja stranicama ili slikovni uzorak 

!"Zatražiti od čitatelja reakciju na vaše stranice. Kreirati obrazac putem kojega će 
korisnici moći dati mišljenje o prezentaciji. Redovito ažurirati stranice, sedam dana 
stranica neažurirana smatra mrtvom. 

 (mr.Marija Putica, Studij novinarstva na Sveučilištu Mostar) 



Novosti o medijima, br 45/ serija I 
 

10 

 

S l u č a j  E R O T E L  

EROTEL ne pristaje na privremenu radnu dozvolu 

Nezavisna komisija za medije (IMC) razmotrila je EROTEL-ovu prijavu za dobijanje 
dozvole za rad i zaključila da ovoj RTV kući dodijeli ograničenu, privremenu dozvolu na 180 
dana. Na ovakvu odluku IMC-a, Uprava EROTEL-a žestoko je reagovala nazivajući je 
“žalosnom i neodgovornom provokacijom”.  

Posebna odredba privremene dozvole, koja je najviše zasmetala rukovodstvu kuće, glasi 
da EROTEL mora da napusti sve predajnike kojim trenutno upravlja, osim 11 za čiju upotrebu 
je ovlašten, kako bi se omogućilo funkcionisanje federalne televizije. Kada federalna TV počne 
sa radom, ova kuća će prestati koristiti frekvencije koje joj nisu posebno dodijeljene ovom 
dozvolom. Naime, EROTEL, tv stanica koja ima sjedište u Mostaru (zapadni dio) svojim 
programom i programom Hrvatske RTV iz Zagreba pokriva sve dijelove Federacije BiH sa 
većinskim hrvatskim stanovništvom. Stanici se prigovara da nelegalno koristi neke frekvencije, 
uključujući i dio predajničke mreže Radio – televizije BiH, u čiji je posjed došla u vrijeme 
bošnjačko – hrvatskih sukoba.  

  U svojoj odluci IMC takođe upozorava EROTEL da prilikom preuzimanja bilo kojeg 
programa HRT u okviru svog programa, mora imati u vidu HRT-ovo uzastopno kršenje IMC 
Kodeksa o uređivanju programa. Ukoliko se takva kršenja nastave, EROTEL bi trebao biti 
spreman prihvatiti specifične uređivačke uslove, koje propisuje Komisija. IMC ističe da je 
EROTEL registrovan kao legalna organizacija u BiH i da zadovoljava druge uslove za 
izdavanje dozvole. Međutim, obim u kojem Vlada Hrvatske nastavlja kontrolisati finansiranje 
ove TV stanice, kako stoji u odluci, ostaje otvoreno pitanje.  

Na ovo saopštenje televizija EROTEL je reagovala kategorički odbijajući odluku, jer 
ograničavanje pokrivanja znači “gašenje te najveće hrvatske TV stanice u BiH.” Dalje se 
navodi da je OHR Nezavisnoj medijskoj komisiji naredio izdavanje dozvole za rad EROTEL-u 
sa samo jednim jakim odašiljačem, što je Komisija i učinila. To je, kako se naglašava, dokaz da 
je OHR jednostrano poništio sve političke dogovore o toj TV u BiH. 

“EROTEL odbacuje ovu žalosnu i neodgovornu provokaciju u strahu da će rušenje 
dogovora imati negativne posljedice po hrvatski narod u BiH, tj. po interes gledatelja” – 
saopštila je uprava EROTEL-a u Mostaru. 

Nakon ovakvih izjava rukovodstva EROTEL-a u štampi su se pojavili napisi o “raskolu” 
između rukovodstva HDZ-a i EROTEL-a u pogledu daljeg opstanka ove kuće. Visokorangirani 
dužnosnik HDZ-a za BiH koji je želio da ostane anoniman, rekao je za Dnevni Avaz: “Političko 
vođstvo HDZ-a u BiH, pa i predsjednik Jelavić osobno, sugerirali su EROTEL-u da prihvati 
ponudu IMC-a. Međutim, Uprava je to odbila” – istakao je anonimni izvor, dodajući da će ovih 
dana političko rukovodstvo stranke preduzeti neke poteze koji će rezultirati personalnim i 
organizacionim promjenama u ovoj televiziji. IMC je izrazila čuđenje odlukom EROTEL-a 
ističući da im se još nije dogodilo da jedna kuća odbije ono što oni u dozvoli ponude. 

“Prije stupanja na snagu moratorija za izdavanje dozvola, koji je propisao Visoki 
predstavnik, EROTEL je raspolagao s ovim brojem predajnika za koji smo im mi ponudili 
dozvolu. U međuvremenu, oni su se proširili i tražili da im se omogući reemitiranje sva tri 
kanala HRT-a preko 148 odašiljača na 50 lokacija širom Federacije. Mi smo smatrali da je to 
previše u odnosu na druge kuće” – izjavila je Zinaida Babović, glasnogovornica IMC. Kako 



Novosti o medijima, br 45/ serija I 
 

11 

ona kaže, ako bi se EROTEL-u omogućilo dosadašnje korišćenje kapaciteta, to bi izravno 
ometalo razvoj ostalih TV kuća u BiH.  

 

V i j e s t i  

Pomoć ugroženim novinarima RS 

Zbog sve češćeg ugrožavanja prava na slobodu govora i mišljenja, Helsinški odbor za 
ljudska prava u RS odlučio je da svim ugroženim novinarima ponudi pomoć. Ona se sastoji u 
davanju pravnih savjeta i besplatnom zastupanju u sudskim procesima.  

Najviše tužbi podneseno je protiv bijeljinskog Ekstra magazina, a tuženi su glavni i 
odgovorni urednik Jovica Petković i još četvoro novinara. Tužitelji za navodnu uvredu traže 
novčanu odštetu od više od 200 000 KM. Sud u Prnjavoru novčano je kaznio novinara Dragana 
Čolića, dok je zvornički Osnovni sud novinarki Mirjani Mićić izrekao kaznu od zatvora od šest 
mjeseci prema tužbi bivšeg načelnika policije u ovom gradu. Direktor kompanije “Boksit” iz 
Milića Rajko Dukić tužio je dva novinara ovog lista Aleksandra Kneževića i Miloša Savića. 

Generalni direktor RTV RS, Anđelko Kozomara otpustio je tri urednika iz banjalučkog 
studija, te dva novinara iz bijeljinskog studija. 

SOS telefon za novinare 
OSCE Misija u BiH predstavila je telefonsku liniju za zaštitu prava novinara.  

“Uspostavili smo ovu telefonsku liniju kako bismo ostvarili direktan kontakt sa 
novinarima kojima su upućene prijetnje ili su bili izloženi napadima – izjavila je Regan Mc 
Carthy, visoki savjetnik i direktor Odjela za medije OSCE-a. Misija OSCE je pozvala sve 
novinare kojima su bile upućene prijetnje, koji su bili zastrašivani ili maltretirani, ili su im bila 
uskraćena njihova prava da se jave misiji na telefonski broj +387 71 292 228 ili na e-mail 
adresu freemedia@oscebih.org. S obzirom da je OSCE Misija upoznata sa teškom situacijom u 
kojoj se novinari mogu nalaziti, i u slučaju kada novinari žele da njihov slučaj bude povjerljive 
prirode, njihove želje će biti ispoštovane. 

Za više informacija zainteresovani se mogu obratiti glasnogovorniku OSCE-a, Tanyi 
Domi na telefon 071/292 222 ili 090/144 311. 

Beogradski Večernjak uskoro u Sarajevu? 
Sarajevskim novinarima obratili su se predstavnici novinsko-izdavačke kuće Novosti iz 

Beograda koji su najavili da će, najkasnije do nove godine, obnoviti distribuciju svojih izdanja 
na području FBiH. Predstavnici ove kuće ponudili su pomoć domaćim štamparima za njihov 
izlazak na tržište SRJ. Direktor Novosti Pero Simić obznanio je namjeru ovog izdavača da 
pokrene latinično izdanje Večernjih novosti za tržište BiH koje bi se štampalo u Sarajevu. 

“Osnovna tema naših razgovora bila je traženje mogućnosti za razmjenu i cirkulaciju 
štampe. Njihova želja je da otvore ovdje svoje dopisništvo i pokušaju pronaći neku štampariju 
u kojoj bi štampali svoja izdanja. Mi smo ih uputili na adrese sa kojima bi o tome mogli 

mailto:freemedia@oscebih.org


Novosti o medijima, br 45/ serija I 
 

12 

razgovarati, a oni će procijeniti koliko i za kakvu saradnju su zainteresovani” – rekao je 
premijer Kantona Sarajevo Beriz Belkić. 

“Došli smo u Sarajevo sa najboljom namjerom da doprinesemo prevladavanju zla koje 
smo preživjeli. Otvaranje perspektive, bilo kakav pogled u budućnost mora počinjati od Bosne. 
Ona je kompromis naroda na Balkanu i ako ona ne funkcioniše, onda cijeli Balkan ne 
funkcioniše” – izjavio je Pero Simić prilikom posjete Sarajevu”. (Oslobođenje, 5.11.1999, 
Dnevni avaz, 6.11.1999) 

Novinarski Jadranski susreti 
Novinska agencija STINA iz Splita, Centar za razvoj medija iz Podgorice i Media 

plan/SAFAX iz Sarajeva pokrenuli su inicijativu za održavanje novinarskih Jadranskih susreta. 
U projektu, koji je izradio Media plan Sarajevo, predviđa se da se iduće godine u Neumu, 
Kotoru i Makarskoj održe susreti novinara iz BiH, Crne Gore i Hrvatske, na kojima bi se 
razgovaralo o saradnji susjeda, ekološkoj zaštiti Jadrana i položaju manjina u većinskim 
zajednicama. Od 2001. godine ovi susreti bi se održavali jednom godišnje, naizmjenično u 
jednom od ova tri grada. ! 

Ako vas neko ometa u profesionalnom novinarskom radu javite 
se na SOS telefon – 078 (058) 213 442 Media Plan Banja Luka 

Na pragu novog vijeka 
☛ SLUŠAJTE SVOJIM UŠIMA!�

��

�☛ GLEDAJTE SVOJIM OČIMA! ☛ MISLITE SVOJOM GLAVOM!�
��

�

 

 

 ∆ 

Savjet Media plan Instituta: Prof. dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica 
Vučinić (Banja Luka); mr. Lenart Šetinc (Ljubljana); prof. dr. Mario Plenković (Zagreb); mr. 
Louis de la Ronciere (Paris); mr. Aleksandar Todorović (Montreux); prof. dr. Slavo Kukić 
(Mostar); prof. dr. Miroljub Radojković (Beograd).  


	Broj 45, Serija I 	Sarajevo, 15. novembar 1999.
	Ako vas neko ometa u profesionalnom novinarskom radu javite se na SOS telefon – 078 (058) 213 442 Media Plan Banja Luka
	Na pragu novog vijeka

