
U  o v o m  b r o j u  m o ž e t e  p r o č i t a t i :  

♦ Radio–televizija: 55 godina – kraj ili 
početak? 

♦ Dnevne novine o Krajišnikovom 
hapšenju: Dva različita politička uklona 

♦ U RS ukinuta naplata RTV pretplate 
putem telefonskih računa 

♦ Iz regiona: Medijska slika Kosova 

♦ Vijesti 

♦ Prilog: Kodeks o reklamiranju i 
sponzorstvu za radio i televiziju 

 

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija♦  Mediji u tranziciji 

Broj 56, Serija I  Sarajevo

 
 

R a d i o - t e l e v i z i j a  

Imenovana privremena uprava RTV BiH 

Mandat generalnog direktora RTVBiH Mirsada Purivatre prestao je 11. ap
je stupio zastupnik za prijenos imovine John Shearer, saopćio je Osnivački od
odluci Osnivačkog odbora Javnog servisa RTV BiH (PBS) od 14. februara ove
prestanka mandata generalnog direktora RTV BiH poslovodnu funkciju u RT
prijelazna uprava. 

Pošto još nisu imenovani članovi uprave PBS BiH, koji su, prema 
prijelazne uprave RTV BiH, Osnivački odbor je odlučio da do imenovanja član
prijelaznu upravu RTV BiH sačinjavaju direktor i zamjenik direktora RTV FBiH
Fahrudin Balvanović. 

Članovi uprave PBS kada budu imenovani, postat će članovi prijelazne u
Do imenovanja poslovnog direktora PBS radom prijelazne uprave RTVB
predsjedava direktor RTV BiH. Osnivački odbor će odluku o imenovanju član
donijeti u roku od 30 dana od dana usvajanja ove odluke. (BHP) 

55 godina – kraj ili početak? 

Svoj jubilej – 55 godina od prve radio emisije – Radio televizija BiH je d
svojih sadašnjih radnika i penzionera. Na svečanosti povodom praznika ove RTV
nisu primjećeni ni domaći političari, ni predstavnici međunarodne zajedn
osnivačkog odbora za rekonsrukciju RTV BiH… Nije bilo ni novinara ni uredni
radili u ovoj kući. Kao da je dosadašnje rukovodstvo, koje je upravo okonča
simbolično (ili demonstrativno) željelo da pokaže ko je, po njihovom mišljen
vjeran sadašnjoj Radio televiziji BiH.  

pripr

http: //
Svake druge sedmice 
ema agencija SAFAX, 

Sarajevo 
www. mp-institut. com/ 
, 17. april 2000.  

rila, a na dužnost 
bor PBS. Prema 
 godine, od dana 
VBiH preuzima 

funkciji, članovi 
ova uprave PBS, 
 Vladimir Bilić i 

prave RTV BiH. 
iH rukovodi i 

ova uprave PBS 

očekala u krugu 
 kuće, 10 aprila, 
ice, ni članovi 
ka koji su nekad 
lo svoj mandat, 
ju, jedino ostao 



Novosti o medijima, br 56 - serija I 
 

2 

Za poznavaoce višedecenijskog programa ove kuće bilo je zaista zadovoljstvo ovih dana 
ponovo gledati i slušati poznata tv i radio djela koja su svojevremeno dobila bosansko-
hercegovačka, jugoslovenska, evropska i svjetska priznanja. U njima je sažeto veliko kreativno 
iskustvo generacija radio i tv poslenika ovog podneblja i njihova otvorenost prema svjetskim 
medijskim komunikacijama, što zasigurno može inspirisati i medijske stvaraoce ovog vremena. 
Međutim, sve što se ovih dana dešava u i oko ove rtv kuće ima depresivan, zbunjujući i nimalo 
podsticajan karakter za “brzi početak” dugo odlagane transformacije sadašnje RTV BiH u dvije 
javne radio televizije. 

Nova federalna RTV i javni servis za cijelu BiH nisu nikome po volji i nemaju ni 
konsensualnu ni pojedinačnu podršku vladajućih nosilaca političke volje. Jedna (srpska) strana i 
ne haje za ove promjene, druga (hrvatska) najavljuje svoju apstinenciju, treća (bošnjačka) je 
nezadovoljna, jer proces transformacije nije po 
“njenoj mjeri”. Zakon o federalnoj RTV BiH 
nametnuo je Visoki predstavnik, pošto ga nije usvojio 
federalni parlament, a i vlada u Banja Luci kao da 
ništa ne radi na svom zakonu. Nosioci tzv. j a v n o g 
interesa u oba entiteta i ne pokušavaju (ili nemaju 
načina) da bilo šta kažu o radio - televiziji, koja bi 
trebalo da bude njihova, dakle - j a v n a. Političkim 
strankama je rtv bila važna dok su vodili izbornu 
kampanju, a gledaoci i slušaoci svoju pohvalu (ili 
protest) mogu da kažu samo šalterskim službenicima 
elektrodistribucije, koji naplaćuju pretplatu. Izgleda 
da brine brigu samo međunarodna zajednica, koja i 
sama nekad nije konskventna, nema daha (i nekad 
novca) da brže ostvari ono što obeća. Pred 
nekolicinom ljudi, koji su pristali da postanu 
menadžeri ili članovi osnivačkih, upravnih i 
nadzornih odbora, tek predstoji glavni zadatak – da 
naprave dobru radio – televiziju.  

Frustrirani taktikom “vruće – hladno”, koja ih 
je snašla proteklih godina i očigledno politički 
manipulirani i izolirani od izvornih ideja 
transformacije, radnici Radio – televizije BiH su se 
našli na osami. Njihov dosadašnji menadžment i 
urednički sastav, koga je slijedio i veliki dio 
zaposlenih, bio je u uvjerenju da RTV BiH, ovakva 
kakva postoji, jeste jedini, istinski i najpogodniji 
oblik razvoja radio-difuznog sistema u BiH i 
očuvanja, sada već pedestpetogodišnjih, tradicija 
RTV BiH odnosno Radio – televizije Sarajevo. U 
grčevitom nastojanju da to dokažu potrošeno je 
mnogo snage u osvrtanju na prošlost. Javna je tajna 
da u dosadašnjim poslovima nije bilo kooperativnosti 
između unutrašnjih faktora (menadžment i urednički 
sastav) i vanjskih (međunarodna zajednica i 
novoimenovani organi), koji su odgovorni za tranziciju ove kuće. Sada se postavlja pitanje nije li 
izgubljena ona potrebna kritična masa sposobnosti ovog kolektiva, koja se može produktivno 
uključiti u sadašnje promjene. 

Novi menadžment federalne RTV BiH (i budućeg javnog servisa BiH) neće imati nimalo 
lak posao da odabere svoj uređivački i produkcioni tim. Prvi ispit će polagati upravo na pitanju: 
da li će znati, moći i imati uslove da u ovako konfuznom trenutku napravi tim i organizaciju u 
kojoj će skladno funkcionisati nove ideje i novi ljudi i postojeće znanje i iskustvo. 

 

 
 
 
 
 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi.  
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 213 078, 206 542  
E-mail: safax-mp@bih. net. ba 
Kancelarija u Banja Luci – SOS – 
otvoreni telefon za novinare: 
Tel/fax: 078 (058) 213-442 
 
http://www. mp-institut. com/ 
PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
Zahvaljujući donaciji Westminster 
Foundation for Democracy London 
domaćim medijima servis se dostavlja 
besplatno 
 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mp-institut.com/


Novosti o medijima, br 56 - serija I 
 

3 

Gledaoci i slušaoci traže radio – televiziju po svojoj mjeri, informativnu, zabavnu, 
zanimljivu, za koju će htjeti plaćati pretplatu. Ako nove rtv kuće to postignu onda će biti sasvim 
svejedno kakav je njihov pravni status, kada su osnovane, od koga su nastale… A dan, kada se 
prvi put oglasilo Radio Sarajevo – 10 april 1945. godine - ostaće veliki praznik cjelokupnog rtv 
stvaralaštva ove zemlje. Tradicija ne završava sa svečanošću koja je 10 aprila 2000. godine 
priređena u Sarajevu, niti od tog dana počinje istorija.  (Z.U.) 

D n e v n e  n o v i n e  o  K r a j i š n i k o v o m  h a p š e n j u  

Dva različita politička uklona 

Hapšenje nekadašnjeg člana Predsjedništva BiH i jednog od osnivača Srpske demokratske 
stranke (SDS) Momčila Krajišnika izazvalo je ogromno interesovanje bosanskohercegovačkih 
medija. Činjenica da je Krajšnik obavljao najviše političke funkcije u prijeratnoj, ratnoj i 
poslijeratnoj Bosni, te da su ga kao relevantnog sagovornika prihvatale, kako vlasti Bošnjaka i 
Hrvata u BiH, tako i svi faktori međunarodne zajednice, njegovom privođenju u Hag daje dodatnu 
senzacionalnost, a time i nescrpni izvor izvještavanja, komentarisanja, pa čak i špekulisanja, za 
svaki medij. Stoga je Media plan napravio monitoring dnevnih novina od 4. do 7. aprila sa 
namjerom da se vidi koliko su opsežno, profesionalno i sa kakvim političkim uklonom ovi 
dnevnici pristupili ovom događaju. Monitorisani su Dnevni avaz, Oslobođenje i Večernje novine u 
Federaciji BiH, te Glas srpski i Dnevne nezavisne novine u Republici Srpskoj. 

Krajišnik u Hagu: očekivano, prirodno i logično  

Tokom promatrana ova četiri dana “slučaju Krajišnik” najviše prostora posvećuje 
Oslobođenje. Na naslovnoj strani 4. aprila je veliki naslov “Momčilo Krajišnik u zatvoru u Hagu”. 
Takst ispod vijesti pripada agenciji SENSE u kojem se govori da se Krajišnik tereti za genocid i 
druge zločine nad nesrpskim stanovništvom. Tekst je popraćen sa dvije fotografije: mala 
fotografija Krajišnika, kao i nešto veća fotografija na kojoj je prikazan policajac sa leđa i, 
vjerovatno, inspektor koji vrši naknadni uviđaj na mjestu u kući gdje je izvršeno hapšenje. Sama 
fotografija nema posebno značenje i mogla bi da bude načinjena bilo gdje, ali je reputacija 
agencije koja ju je napravila - Reuters – obezbjedila da se nađe na naslovnici. Na drugoj strani je 
komentar povodom ovog događaja, u kojem zamjenik glavnog urednika Gojko Berić konstatuje 
da je Krajišnik imao “jednu od ključnih uloga u velikosrpskoj agresiji na BiH”. Berić u svom 
tekstu ne štedi ni druge srpske lidere: “Nije bio ciničan poput Karadžića, klonio se Koljevićevog 
licemjernog intelektualizma, ali i šovinističkih izjava kojima se razmetala Biljana Plavšić”. Na 
kraju novinar zaključuje: “Momčilo Krajišnik spada među najveće zločince proteklog rata, pa je 
njegovo izručenje Haškom tribunalu nešto posve prirodno, očekivani i logično”.  

Unutar novine na 10. i 11. strani, pored brojnih reagovanja predstavnika stranaka iz oba 
entiteta, kao i međunarodne zajednice, objavljen je i autorski tekst koji sadrži podatke o ratnim 
aktivnostima Momčila Krajišnika, kao što je zapovjedanje specijalnim jedinicama MUP-a RS i 
bombardovanje Sarajeva. Sam pogled na naslove na ovim stranima predstavlja želju redakcije da 
se podcrta Krajišnikova krivica i činjenica da je uhapšena “krupna riba”. Naprimjer: “Ideolog i 
naredbodavac agresije na BiH”, “Miloševićev čovjek”, “Potpisao naredbu za bombardovanje 
Sarajeva”, “Najokorjeliji ekstremist i najksenofobičnija osoba sa kojom sam radio”.  

I u srijedu 5. aprila Momčilo Krajišnik je ponovo na prvoj strani Oslobođenja, pri čemu se 
najavljuje njegovo pojavljivanje pred Haškim tribunalom. Unutar novine uglavnom su reakcije 
međunarodnih zvaničnika, te izvještaji vlastitih dopisnika iz Banja Luke i Beograda. Zanimljivo je 
da je tekst iz Banja Luke naslovljen “Niko istinski ne žali zbog hapšenja”, što je stav ustvari 
Stranke nezavisnih socijaldemokrata. No, najveći prostor zauzima priča novinara Oslobođenja 



Novosti o medijima, br 56 - serija I 
 

4 

koji su posjetili rodno Krajišnikovo mjesto Zabrđe kod Sarajeva gdje su razgovarali sa njegovim 
bivšim komšijama i izbjeglicama koji žive u njegovoj kući. 

Zabraniti SDS 

Dnevni avaz hapšenje Krajišnika takođe prezentira kao glavni događaj na naslovnoj strani. 
Međutim, u nadnaslovu je navedeno “SFOR na Palama uhapsio ratnog zločinca”, čime je već data 
kvalifikacija koju tek treba da izrekne sud. Druge novine nisu upale u ovu zamku. Pored 
Krajišnikove slike, na prvoj strani je i slika Krajišnikovog oca i već spominjana slika policajca. 
Već na drugoj strani slijedi priča sastavljena na osnovu agencija o samom hapšenju, kao i onom 
što mu se stavlja na teret. Bilježimo i zanimljiv pokušaj reportera Avaza koji su otišli na Pale u 
pokušaju da opišu tamošnju atmosferu. Nisu uspjeli doći ni do jednog relevantnog sagovornika. 
Tekst potencira da su građani Pala neprijateljski raspoloženi prema neznancima, kao i da niko 
ništa ne želi da kaže u vezi ovog događaja. I Avaz ima komentatorsku kolumnu posvećenu 
Krajišnikom privođenju u Hag. Pod naslovom “Poruka za Karadžića” novinar Fadil Mandal 
smatra da je “otvorena sezona lova na najodgovornije političare za rat i agresiju na BiH”. 
Međutim, autor se ne slaže za procjenom političkog vrha NATO-a da hapšenje treba da stavi na 
znanje biračima u RS da se okrenu od propale politike etničke mržnje, te smatra da bi ovo moglo 
da izazove kontraefekat. Narednih dana list se ograničava uglavnom na međunarodne reakcije na 
ovaj događaj. 

Večernje novine 4. aprila sa naslovom “Krajišnik u Hagu”, te njegovom dominantnom 
fotografijom, najavljuju opširne rubrike koje se nalaze unutar lista. Noseći tekst naslovljen “Tajna 
optužnica ga tereti za pokolje u Rajlovcu i sistematsko ubijanje Sarajeva” precizno govori o 
detaljima samog hapšenja kao i navodima iz optužnice koji su uzrokovali njegovo privođenje u 
Hag. U boksove teksta smještene su brojne reakcije na događaj kao i spisak svih uhapšenika 
Haškog suda pod naslovom “Ševeningen čeka još 28 junaka”.  

Zanimljivo je da Večernje novine 5. aprila nemaju sadržaje koji se tiču ove problematike. 
No, dan kasnije tu je komentar novinara Saše Rukavine. Novinar polazi od stanovišta da će se od 
nekadašnjeg vrha SDS-a jedino Biljana Plavšić pojaviti na ovim izborima. “Karadžić je to zadnji 
put napravio 1996. godine, Nikola Koljević se nekako u to vrijeme ubio i tako odglasao svoju 
budućnost”, cinično piše autor, a potom dodaje: “SDS-u su ostali neki novi tipovi – vječiti 
prelivoda Kalinić, mlad, ambiciozan i opasan Čović, glasni, a prazni Banjac…”. List potom 
zaključuje da je potpuno ispravna bila odluka sarajevskog pravosuđa kada je 1992. godine 
zabranjen rad SDS-u kao zločinačkoj i terorističkoj organizaciji, što “optužnice Haškog tribunala 
protiv čelnika ove partije i potvrđuju”. 

Šta je sa bošnjačkim liderima? 

Dva dnevnika u Republici Srpskoj pridaju ogroman značaj Krajišnikovom hapšenju. Glas 
srpski na prvoj strani ima identične fotrografije kao sarajevsko Oslobođenje i tekst koji, kroz 
kombinaciju agencijskih izvještaja i saznanja vlastitog novinara, daje cjelovitu sliku zadnjih 
događaja na Palama. Unutar novine dominantne su izjave političkih partija iz RS, koje osuđuju 
Krajišnikovo hapšenje, kao i najviših funkcionera RS – Dodika, Šarovića i Đokića. Sutradan, na 
prvoj strani bilježimo komentar u kojem autor Đorđe Vuković optužuje SFOR da je izašao iz svog 
mandata, a međunarodnu zajednicu za pogrešnu procjenu situacije. “U vremenu kada aktuelna 
vlast RS nastoji svoje građane da uvjeri kako je saradnja sa Hagom nacionalno-oslobađajuća, 
međunarodni utjerivači pravde upuštaju se u avanturu koja neizbježno uslovljava i radikalizuje 
prilike u entitetu”. U tekstu se na kraju izražava nada da će se Izetbegović, Ganić i Delić (general 
– op.aut.), takođe, naći u Hagu, “kao saučesnici i kreatori krvavog balkanskog kraja 20. vijeka”. 
Sedmog aprila bilježimo malo manje “strastven” komentar, takođe na naslovnoj strani, u kojem 
novinar Radenko Kuprešak doslovno kaže: “Ako je neposredno nakon Dejtona Srpska zabijala 
glavu u pijesak pri samom pominjanju Haškog tribunala, onda su odvođenja srpskih političara, 
vojnika i oficira u ševeningenske kazamate i ispoljena brutalnost prilikom njihovog hapšenja 



Novosti o medijima, br 56 - serija I 
 

5 

upozorenje da je Tribunal bolna realnost, a strategija odnosa prema njemu za Srpsku sigurno 
jedan od političkih prioriteta”. Svoj stav da je neophodno regulisati saradnju sa Tribunalom 
novinar i dodatno podcrtava time da je to nužnost kako bi se srpski pritvorenici branili na 
dostojanstven i civilizovan način.  

Nakon naslovne strane sa velikim naslovom “Uhapšen Krajišnik”, te njegovom 
fotografijom, unutrašnjost Dnevnih nezavisnih novina je okupirana brojnim informacijama 
vezanim za događaj i reagovanjima relevatnih političkih faktora. Između izjava koje su dali 
George Robertson, Jacques Klein i glavna tužiteljka Carla del Ponte, upečatljiv je tekst agencije 
BETA iz Beograda u kojem se prenose svjedočenja Krajišnikovih ukućana i svjedoka hapšenja. 
No, vrlo upečatljiv je utisak novinara sa kraja teksta koji opisuje ponašanje lokalne policije, čega 
se niko drugi nije dotakao: “Ćute, tiho se pozdravljaju sa Krajišnikovom porodicom i nemoćno 
sliježu ramenima”. U jednoj jedinoj rečenici opisana je politička realnost u Republici Srpskoj. 
Jače od bilo kakvog komenatara.  

Zašto tek sada? 

Dnevne nezavisne novine objavljuju i navode iz optužnice protiv Momčila Krajišnika, što, 
indikativno je, Glas srpski nije imao. Međutim, najupečatljiviji sadržaj vezan za Krajišnika 
objavljen je u revijalnom sedmičnom izdanju Nezavisnih novina, koje apstrahuje i dnevno izdanje 
od 5. aprila. Riječ je o analitičko-komentatorskom tekstu sa snažnim autorskim pečatom u kojem 
novinar Radovan Jović zastupa dvije teze – da je Krajišnikovo hapšenje politički motivisano, ali i 
da ide na ruku SDS-u na lokalnim izborima. Kao kost teksta novinar postavlja pitanje – “Kako se 
uopšte Haškom tribunalu moglo desiti da se hapsi čovjek koji je pune dvije godine obavljao 
funkciju člana Predsjedništva BiH i za to vrijeme se sastajao sa svim najvišim zapadnim 
funkcionerima, uključujući i pojedine vojne i političke lidere NATO”. Novinar takođe sugeriše da 
je stav međunarodne zajednice mogao biti i da se SDS isprovocira da bojkotuje izbore ili zbog 
određene reakcije bude diskvalifikovan, ali se u tome nije uspjelo, te je ova stranka kapitalizovala 
Krajišnikovo hapšenje. List i sutradan potencira neprincipijelno ponašanje međunarodne zajednice 
kroz vijest da je bivši francuski predsjednik Francois Mitterand pozdravio Krajišnikovo hapšenje, 
ali uz sliku njihovog ranijeg susreta iz vremena dok je Krajišnik bio član Predsjedništva BiH. 

Hapšenje Momčila Krajišnika, za razliku od izvještavanja o nekim drugim događajima, ni u 
jednim novinama nije se ograničilo samo na prezentovanje informacija i reakcija. Novinari su išli 
korak dalje, upuštajući se u komentarisanje i analiziranje stvorene situacije. Listovi iz Federacije 
su hapšenje Krajišnika uzeli kao povod za žestok obračun sa SDS-om i nekim drugim srpskim 
političarima sa početka rata, ne štedeći ni one koji nisu na haškim optužnicama, za šta bi u nekim 
ranijim situacijama bili upozoreni ili kažnjeni zbog uvredljivog političkog kvalifikovanja. S druge 
strane, dvije srpske novine “žaoku” su uperile ka međunarodnoj zajednici koja je optužena, od 
toga da izlazi izvan svog mandata, do neprincipijelnosti i političke pragmatičnosti pri optuživanju 
za zločine u bh ratu. 

Na kraju možemo zaključiti da su novine u Federaciji BiH i Republici Srpskoj imale 
potpuno drugačiji politički uklon. Oslobođenje, Dnevni avaz i Večernje novine su zdušno 
pozdravile hapšenje ovog političara koji je obilježio zadnju deceniju u BiH, potencirajući njegovu 
odgovornost za zločine tokom rata i opstrukciju “Dejtona” nakon njega. Dnevne nezavisne novine 
i Glas srpski, s druge strane, nisu negirali odgovornost Krajišnika, ali su međunarodnoj zajednici 
ozbiljno zamjerili na trenutku i načinu na koji je uhapšen, tolerisanju odgovornosti bošnjačkih 
visokih funkcionera tokom rata, te su i otvoreno pozvali vlasti u RS da konačno regulišu odnose 
sa Haškim sudom, kako bi se u budućnosti spriječili slični skandali.  (Radenko Udovičić)  



Novosti o medijima, br 56 - serija I 
 

6 

U  R S  u k i n u t a  n a p l a t a  R T V  p r e t p l a t e  p u t e m  
t e l e f o n s k i h  r a č u n a  

Vlada i televizija i dalje u klinču 

Telefonski računi građana Republike Srpske (RS) od aprila ove godine biće manji za pet 
maraka, odnosno za iznos RTV pretplate koji su korisnici usluga TELEKOMA RS plaćali bez 
obzira da li su posjedovali radio i TV prijemnike. 

Generalni direktor RTV RS Anđelko Kozomara saopštio je, što je naknadno potvrdio i 
Upravni odbor ovog medija, da je TELEKOM time ne samo jednostrano prekršio ugovor iz 
oktobra 1998. godine, već i ostavio RTV RS bez osnovnih prihoda iz kojih se finansira, čime je 
dovedeno u pitanje i njeno funkcionisanje kao javnog servisa. 

U Kozomarinom saopštenju se kaže da je to, vjerovatno, učinjeno, po nalogu ministra za 
saobraćaj i veze u Vladi RS Marka Pavića, koji je tražio da se aktivira odluka Ustavnog suda RS 
iz maja prošle godine, a kojom je neustavnom ocijenjena odluka bivše Vlade RS iz 1996. godine o 
istovjetnom načinu ubiranja RTV pretplate, s obrazloženjem da to pitanje nije u nadležnosti 
Vlade, već Upravnog odbora RTV RS. Kozomara, a naknadno i njegov Upravni odbor 
saopštavaju da nije prekršen stav Ustavnog suda, jer je aranžman o RTV pretplati sačinjen između 
Upravnog odbora RTV RS I TELEKOMA, koji je jednostrano i bez najave prekršio ovaj ugovor. 

U saopštenju TELEKOMA se, međutim, kaže da su oni samo ispoštovali odluku Ustavnog 
suda, kao i otkazni rok, jer su u junu prošle godine obavijestili televiziju o raskidu ugovora. 

Ministar Pavić je demantovao da je dao bilo kakav nalog u vezi RTV pretplate. “Ako ste 
nesposobni da vodite jednu tako veliku i važnu informativnu kuću, nije vam dozvoljeno da u 
javnosti iznosite neistine”, stoji u njegovom pismu upućenom Kozomari, s naglaskom da je prije 
obraćanja javnosti trebalo da se obrati Pavićevom ministarstvu “čija su vrata uvijek otvorena”. 
Kozomara i Upravni odbor RTV RS, ipak, ostaju pri stavu da je TELEKOM, ne samo grubo 
prekršio ugovor, već i da je postao “sredstvo u političkim pritiscima na RTV RS, koji traju više 
mjeseci”. 

Pozivajući TELEKOM da hitno promijeni odluku, iz RTV RS ističu da će se u suprotnom, 
ne samo dovesti u pitanje uloga RTV RS kao javnog servisa, već i cjelokupni demokratski procesi 
u RS, “koji nisu mogući bez nepristrasnih i slobodnih medija”. 

Uz izražavanje čuđenja sto je ovo uslijedilo samo nekoliko dana pred održavanje lokalnih 
izbora, poslovodstvo ove kuće naglašava da se “rušenjem RTV RS ugrožava, ne samo jedna 
značajna institucija, nego da se potkopava i budućnost RS”. 

Bilo, kako bilo, nameće se pitanje, da li se ovim nastavljaju nesporazumi između Vlade i 
rukovodstva RTV RS, koji su počeli u novembru prošle godine, neuspjelim pokušajem smjene 
generalnog direktora RTV RS. Naime, tada je Vlada smjenila Anđelka Kozomaru sa funkcije 
generalnog direktora RTV RS, a za vršioca dužnosti imenovala novinara tog medija Slavišu 
Sabljića. Ali, odluka je, kao nezakonita, ostala samo mrtvo slovo na papiru, jer se ispostavilo da 
po Privremenom aranžmanu, koji su potpisali predstavnici vladajuće Koalicije Sloga sa 
međunarodnom zajednicom i po Statutu RTV RS-a, o funkciji generalnog direktora ne odlučuje 
Vlada, nego Upravni odbor ove medijske kuće. A Kozomaru su podržali ne samo članovi 
Upravnog odbora, već i međunarodni zvaničnici, jer su Nezavisna komisije za medije (IMC), 
OEBS i OHR saopštili da “RTV, koju plaćaju poreski obveznici, mora funkcionisati bez ikakve 
kontrole izvršne vlasti i političkog miješanja”. 

Cijela afera oko smjene direktora RTV RS-a slomila se preko leđa Slaviše Sabljića, kojeg 
je, u međuvremenu, s posla suspendovao međunarodni supervizor za RTV RS Dragan Gašić 



Novosti o medijima, br 56 - serija I 
 

7 

“zbog učesća u pokušaju nelegalne smjene generalnog direktora”, zabranivši mu čak i ulazak u 
službene prostorije. 

Iako je Vlada prethodno u Službenom glasniku RS objavila Sabljićevo imenovanje, ne samo 
da nije ostala pri svom izboru, nego ga nije ni zaštitila. Čak je i premijer Milorad Dodik, koji, 
inače, nema dlake na jeziku, odgovarajući u jednom TV nastupu na pitanje ko je direktor RTV 
RS, samo promrsio da je to “status kvo”. 

Moguće je zaključiti da i poslednje prepucavanje na liniji Kozomara-TELEKOM-Pavić ima 
političku pozadinu, jer su i direktor TELEKOMA Branko Miladinović i pomenuti ministar 
članovi Srpskog narodnog saveza (SNS) Biljane Plavšić, koji, zajedno sa Dodikovom Strankom 
nezavisnih socijaldemokrata (SNSD), predstavlja kičmu Koalicije Sloga, nakon izlaska 
Socijalističke partije (SP) iz nje. 

Istina, Kozomara za sebe tvrdi da nije “ničiji čovjek”, odnosno da nije član ni jedne stranke, 
da ga je na funkciju predložio njegov dugogodišnji kolega i prijatelj, ministar informacija Rajko 
Vasić. Međutim, vladini zvaničnici su ga u prošlogodisnjem obračunavanju prozivali da štiti 
“Karadžićeve urednike” i da “sarađuje sa Miloševićevim režimom”. Ali, takve tvrdnje u 
ovdašnjem političkom miljeu više se i ne dokazuju, jer su postale dio političkog folklora. 

Kako će se ova afera završiti, nije izvjesno, jer u njoj još nije očigledan žrtveni piun, poput 
Sabljića, izuzev ako to ne bude ministar informacija RS Rajko Vasić, kojeg je zamjenik Visokog 
predstavnika za medije Simon Haselock (napustio BiH prije nekog vremena) već odavno uzeo na 
zub.  (Branislava Memon) 

I z  r e g i o n a  

Medijska slika Kosova 
Stanje u medijima na Kosovu ne razlikuje se puno od ukupnog stanja u ovom regionu. 

Novopokrenuti mediji uglavnom odražavaju političku filozofiju postojećih albanskih političkih 
partija, dok se za preostale Srbe organizuje distribuiranje beogradske štampe u srpske enklave: 
Gračanica, Orahovac, Kosovska Kamenica, Kosovo Polje i Kosovska Mitrovica.  

Od dnevnih novina treba pomenuti Kohaditore (dnevni list Vreme) čiji je izdavač Veton 
Suroj, dnevni list Kosova sot (Kosovo danas), Rilindija (Preporod), Zeri (Glas), Vota sot (Svijet 
danas), Dita (Dan), Epoha e re (Nova epoha) i dr. Najčitaniji su Kohaditore, koji pokušava da 
balansira između albanskih nacionalnih aspiracija, objektivnog informisanja i stavova 
međunarodne zajednice u izgradnji novog demokratskog i višenacionalnog kosovskog društva, 
Kosovo sot i Bota sot, koji se štampa u Švajcarskoj ali ima redakcije u Prištini, Albaniji i 
dijaspori. Ova novina je prilično jednostrana i ima “na nišanu” bivše vođe OVK, posebno Hašima 
Tačija. Dnevnik Kosova sot, prema ocjeni međunarodnih zvaničnika je nabliži realnosti, pa se 
rijetko na njegov račun upućuju riječi kritike. 

Elektronski mediji su priča za sebe. Dolaskom međunarodne misije na Kosovo arbitražno je 
ugašena najmoćnija radio-televizijska institucija na Kosovu – Radiotelevizija Priština, koja je ovih 
dana obilježila 55-godišnjicu postojanja, ali je umjesto nekada moćne institucije koja je brojala 
preko hiljadu radnika, stvorena Radiotelevizija Kosovo sa znatno manjim brojem zaposlenih, 
osiromašenim, šturim i neprofesionalnim programom. Na čelu ove novostvorene institucije 
trenutno je Švajcarac Erih Lehman, dok je direktor Radio Kosova Agim Fetahu iz američke 
sekcije “Glas Amerike”. Preko 500 bivših radnika Radio televizije Priština trenutno se nalazi na 
ulici, pa se čine samoorganizovani napori da se dio njih preko novostvorenog koordinacionog 
odbora vrati na svoja radna mjesta i u svoje objekte ili da se na drugi način, uz pomoć 
Departmana za medije, koji je u nadležnosti OSCE-a, materijalno obezbijedi. 

Prema informacijama iz međunarodnih izvora na Kosovu, do sada je nadležnim 
međunarodnim organima podnijeto na desetine zahtjeva za frekvencije. Inače, pored RTV 
Kosova, područje ovog regiona je pokriveno i kanalom Albanske radio televizije, zatim moćnom 



Novosti o medijima, br 56 - serija I 
 

8 

albanskom TV stanicom “Klan” i signalom privatne TV stanice “AA”, koju je pokrenuo bivši 
radnik TV Priština Agim Avdinu. Najslušanija radio stanica je “Radio 21”, koja emituje 
cjelodnevni program na albanskom jeziku sa dobro odabranim i uređivanim programom i 
pretenzijama da preraste u moćni RTV centar. U Prištini se mogu slušati i druge radio stanice: 
Radio Rilindija, u sastavu novinske kuće Rilindija, zatim Kosova e ljir (Slobodno Kosovo), koja 
je u vrijeme rata bila prvi glasnogovornik OVK sa ratnih terena. Lokalnih radio stanica ima u 
Kosovskoj Mitrovici, Dernici, Peći, Đakovici, Prizrenu, Gnjilanu, Uroševcu i drugim mjestima, 
koje su pokrenute na inicijativu mjesnih vlasti, a ne Radio televizije Kosovo. Broj ovih stanica će 
najvjerovatnije biti u porastu uoči najavljenih lokalnih izbora na Kosovu, a donatori će biti 
najvjerovatnije oni koji imaju uticaja na politička i druga kretanja u ovom regionu. Pored 
navedenih medija, treba istaknuti Radio Galaksiju, koja emituje program na albanskom i srpskom 
jeziku, čiji je inicijator i pokrovitelj izvjesni Zvonko Tarle, koji je još prije rata pokrenuo ovaj 
medij. Međunarodni administatori imaju svoje medije na albanskom, srpskom i engleskom, kao i 
na drugim jezicima kao što je radio UNMIK, Blue sky, a po opštinama na jezicima pripadnika 
međunarodnih snaga. 

Novinari na Kosovu, kao i redakcije, moraju da budu obazrivi, jer donošenjem pravilnika 
Bernard Kuschner-a o izazivanju nacionalne mržnje, koji podsjeća na nekadašnji verbalni delikt, 
mediji mogu da ostanu bez licence, a novinari bez posla ako međunarodni administratori procjene 
da se neki od njihovih postupaka mogu podvesti pod udar tog pravilnika. 

Inače, na Kosovu već nekoliko godina postoji novinarska škola “Faik Konica”, koji 
organizuje i vodi veteran novinarstva i kolumnista Ramiz Keljmendi. Škola ima preko 50 
polaznika i do sada je obučila više generacija budućih novinara. Škola je prije rata radila u 
privatnim kućama, a poslije rata je, uz razumjevanje rukovodilaca Rilindije, smještena na jednom 
spratu Doma štampe.  (SAFAX / Šaban Hiseni). 

V i j e s t i  

U Brčkom zajednički medijski centar 

Dogradonačelnik Brčko Distrikta Ivan Krndelj i predstavnici medija na ovom području 
razgovarali su 6. aprila o mogućnosti osnivanja zajedničkog medijskog centra u Brčko Distriktu.  

Svoje predstavnike u ovim razgovorima imale su sve tri javne medijske kuće koje 
djeluju na ovom prostoru: Preduzeće za informiranje Ravne – Brčko, koje djeluje na području 
nastanjenom Hrvatima, RTV Slobodno Brčko sa sjedištem u Maoči na području nastanjenom 
Bošnjacima i Brčanski radio koji je u onom dijelu Distrikta koji je do arbitražne odluke 
pripadao Republici Srpskoj. 

Svim radnicima ovih medija obećano je da zbog utemeljenja nove medijske kuće niko 
neće ostati bez posla. 

Budući medijski centar trebao bi sadržavati tri dijela: televiziju, radio i novinsko-
agencijsku redakciju, a značajnim dijelom sponzorisala bi ga međunarodna zajednica. 

IMC uglavnom zadovoljan medijima u izbornom periodu 

Nezavisna komisija za medije izrazila je zadovoljstvo radom radio i TV kuća u 
predizbornom periodu, njihovim poštivanjem Kodeksa IMC o uređivanju radio i TV programa i 
nepristrasnom praćenju stranačkih aktivnosti. 

Osim nekoliko izuzetaka radio i TV kuće su osigurale fer primjenu principa o pravičnom 
pristupu kao i izbjegavanje uvredljivog jezika, kaže se u saopštenju IMC-a. 



Novosti o medijima, br 56 - serija I 
 

9 

IMC je zvanično upozorio Radio Srpsko Sarajevo koji je prekršio pravilo "pristojnosti i 
uljudnosti" kodeksa IMC zbog sadržaja pjesme emitovane u ime SDS. Takođe, ova kuća je 
prekršila smjernice o pravičnom pristupu medijima jer je emitovala izjavu iz SDS Višegrad nakon 
emisije vijesti. 

Hrvatska radio postaja Mostar zvanično je upozorena zbog serije političkih spotova nakon 
kojih su emitovane vijesti, čime su prekršena pravila IMC koja zabranjuju emitovanje političkih 
spotova uz vijesti. 

Nezavisnoj RTV Studio 99 naloženo je da plati kaznu od 500 KM jer su nakon emisije 
"Profit" emitovali videosekvencu o Bosanskohercegovačkoj demokratskoj alternativi. Ova 
politička stranka registrovana je za izbore a predstavljena je kao sponzor programa, čime je 
prekršena odredba IMC koja zabranjuje svako plaćeno političko reklamiranje.  

Od početka izbornog perioda IMC je pratio više od 60 radio i TV kuća širom BiH, i primio 
više od 110 upita i prigovora od radio i TV kuća i političkih subjekata. 

Izražena je zabrinutost Nezavisne komisije zbog fokusiranosti mnogih radio i TV kuća na 
političke subjekte i pitanja koja se tiču njihove etničke pripadnosti. Takođe, postoje dokazi da 
uglavnom one političke stranke koje pripadaju vladajućim ili nacionalističkim strukturama i dalje 
nastoje da utiču na uređivačku politiku.  

S v i j e t  m e d i j a  

CNN pustio vojsku u studio 

 Dva vodeća američka kanala Cable Network News (CNN) i National Public Radio (NPR) 
nedavno su priznali da su za vrijeme rata na Kosovu dozvolili da psihološki operativni oficiri iz 
vojne službe rade u ovim medijima. NPR je odbacio optužbe da su specijalci uticali na uređivačku 
politiku i dodao da su vojnici otišli čim su glavni menađžeri otkrili njihovo prisustvo. Vojska pak 
tvrdi da je jedini cilj ovim specijalacima bio da se upoznaju kako mediji funkcionišu. Specijalci su 
navodno trebali da obavljaju svakodnevne poslove kao što su javljanje na telefon i slično, ali 
činjenica da su se oni iz studija javljali kao izvještači sa Kosova izazvala je negodovanje i buru 
pitanja o nezavisnosti ovih medija. 

“Možda je CNN bio meta jedinica za psihološke operacije. Ipak teško je povjerovati u 
toliku naivnost, izjavio je Alexander Cocburn liberalni novinarski komentator. On je dodao da je 
za vrijeme rata na Kosovu, kao i mnogim nedavnim ratovima, program CNN bio ispunjen 
beskrajno dugim govorima vatrenih zagovornika bombardovanja, od kojih su mnogi generali u 
penziji. 

Tokom prošle godine CNN je ugostio pet, a NPR tri operativca iz četvrte psihološko-
operativne jedinice. Ovakve akcije US vojske da manipulišu medijima i javnim mnijenjem 
potpuno su zabranjene. Nakon što je na CNN-u otkriveno i u holandskom časopisu “Trow” 
objavljeno postojanje unutarnjih specijalnih jedinica, mediji su to odmah uklonili. 

Izvor:www.newsunlimited.co.uk/internacional/story/0,3 604, 158410, 00.html-The Guardian 

HINA u problemima 

Hrvatsko novinarsko društvo (HND) zahtijeva poduzimanje hitnih mjera pomoći hrvatskoj 
novinskoj agenciji. 

Hrvatski novinari tražili su 7. aprila od vlade i parlamenta da poduzmu hitne mjere kako bi 
se pomoglo državnoj agenciji HINA da prevaziđe finansijske probleme i ozbiljne sukobe sa 
svojom upravom.  



Novosti o medijima, br 56 - serija I 
 

10 

Finansijska sredstva za agenciju skoro su u potpunosti zamrznuta, izjavio je ogranak HINA-
e u okviru Hrvatske novinarske asocijacije u pismu koje je poslato premijeru Ivici Račanu i 
predsjedniku parlamenta Zlatku Tomčiću. 

HND je odbio prijedlog uprave HINA-e da suspendije part-time radnike i zatvori 
inostrani biro. (AFP)  

Jedna država, dva vizna režima 

Beogradski dopisnik New York Times-a Carlotta Gall protjerana je iz Jugoslavije godinu 
dana nakon dolaska u ovu zemlju, jer nije imala potrebnu vizu, saopštio je 4. aprila urednik ovog 
uglednog američkog časopisa. Pored nje, zabranu boravka dobio je fotograf Andrew Testa. 

 Carlotta Gall, britanski državljanin sa privremenim boravkom u Beogradu, radila je na 
Kosovu kada joj je viza istekla prije nešto više od mjesec dana. Jugoslovenska vlada joj je odbila 
produžiti vizu. Putujući iz Crne Gore, koja je dio Jugoslovenske Federacije, ali koja ne insistira na 
viznom režimu, prema Kosovu, Gall i Testa su se izgubili i greškom ušli u Srbiju gdje su bili i 
uhapšeni. Tamošnje vlasti su im izrekle presudu zabrane boravka u Jugoslaviji zbog 
neposjedovanja viza, kao i novčane kazne od po 160 dolara. (AP) 

Pulizerov Komitet objavio nagrade za novinarstvo 

Washington Post je 10. aprila osvojio tri nagrade, uključujući prestižnu nagradu za javni 
servis za izvještavanje o odbacivanju i zloupotrebi u grupnim domovima za mentalno zaostale u 
glavnom gradu SAD-a. Osamdeset i četvrti put dodjeljene nagrade objavio je Odbor za Pulizerovu 
Nagradu na Columbia univerzitetu. Henry Allen iz Washington Post-a osvojio je Pulizerovu 
nagradu za kritiku za svoj tekst o fotografiji, a Caro Guzy, Michael Williamson i Lucian Parkins, 
također iz Washington Post-a, dobili su nagradu za FEATURE fotografiju za svoje slike o 
izbjeglicama sa Kosova. Wall Street Journal dobio je nacionalnu nagradu za izvještavanje za 
tekstove koji su se bavili USA troškovima za odbranu i slanjem vojnih snaga u druge regione, a 
također je dobio i nagradu za komentar za kolumne o politici i vladi koje piše Paul Gigot. Nagrada 
za udarnu vijest dodjeljena je osoblju Denver Post-a za njihovo pokrivanje pucnjave u srednjoj 
školi u Kolumbiji, dok je nagrada za udarnu fotografiju otišla u rivalski Rocky Mountain News iz 
Denvera za slike koje su napravljene na početku pucnjave. Pulizerovu nagradu za istraživačko 
novinarstvo dobili su Sang-Hun Choe, Charles Hanley i Martha Mendoza iz AP-a za njihove 
tekstove o masakru korejskih civila koje su počinili US vojnici u području No Gun Ri na početku 
koreanskog rata. Pulizer za međunarodno izvještavanje dobio je Mark Schoofs, reporter u Village 
Voice-u iz New York-a, za serijal o krizi AIDS-a u Africi. (Reuters) 

Jugoslavenski sudovi tužili novine 

Glavni i odgovorni urednici jugoslavenskog časopisa Vreme bili su prinuđeni da plate 30 
hiljada dolara državi nakon tužbe srbijanskog Ministra za informisanje Željka Simića. Simić je 
ovaj nedeljnik optužio za iznošenje netačnih podataka vezanih za otpuštanje direktora 
beogradskog teatra.  

Vreme je posljednji od 60 nezavisnih medija koji se već duže nalaze u nemilosti 
jugoslavenskog predsjednika Slobodana Miloševića i njegovog režima. Sudska odluka je 
donesena tačno na dan godišnjice od ubistva Slavka Ćuruvije, glavnog i odgovornog urednika 
Dnevnog Telegrafa. Policija još uvijek nije imenovala krivce za počinjeni zločin, a Ćuruvijina 
rodbina i prijatelji, kao i opozicija, optužuju državu i vlast. 

Srbijanski nacionalista, potpredsjednik republičke vlade Vojislav Šešelj odbacio je na 
nedavnom zasjedanju srbijanskog Parlamenta optužbe o umiješanosti države u ubistvo, te izjavio 



Novosti o medijima, br 56 - serija I 
 

11 

da je Ćuruvija “kriminalac” koji je štampao “đubre”. On je nedavno obavijestio nezavisne 
novinare da će biti likvidirani ukoliko i dalje budu podržavali pro-zapadne ideje. 

izvor:http://www.nytimes.com/apoline/i/AP-Yugoslavia-media.html – The New Your 
Times/AP 

Širom svijeta povećana gledanost TV programa 

Gledaoci širom svijeta više no ikad gledaju TV program, a menadžeri medijskih kuća skloni 
su emitovanju sadržaja vezanih za novac, seks ili voajerizam, navodi se u podacima koje je 
objavila Mip TV.  

Globalno, prosječan gledalac provede 201 minutu dnevno pred TV ekranom. Taj prosjek u 
Aziji iznosi 151 minutu, a 236 u SAD. U posljednjih pet godina porast gledanosti TV-a u Evropi 
je porastao za devet minuta dnevno, dok je u Americi gledanost povećana samo dva minuta. 

U kulturama u kojim je novac najjače mjerilo vrijednosti, gledanost emisija tipa “ko želi 
postati milijarder” stalno je u porastu. Veoma su popularne i emisije koje govore o seksu. Uprkos 
negativnom odjeku gledališta, emisije kao što su “Veliki brat” koje govore o voajerizmu 
neprekidno su u porastu. 

Prema istraživanjima medijske kuće Mip iz Francuske, ovo su podaci koji su obuhvatili 1,2 
milijarde gledatelja u 59 zemalja svijeta.  

izvor://news.lycos.com/headlines/Entertainment/article.asp?docid=RTENTERTAINMENT-
Lycos/Reuters 

P r i l o g  

Kodeks o reklamiranju i sponzorstvu za radio i televiziju 

Nezavisna komisija za medije (IMC) objavila je Kodeks o reklamiranju i sponzorstvu 
za radio i televiziju, koji je stupio na snagu 15. aprila 2000. godine. Ovaj Kodeks je 
primjenjiv na svo reklamiranje i sponzorisanje programa, i odnosi se na, kako javne, tako i 
privatne radio i tv kuće u Bosni i Hercegovini.  

Regulisanje komercijalnog reklamiranja na elektronskim medijima je svojstveno većini 
zapadnih država i ima za cilj da uspostavi pravičan sistem između oglašivača i medija, ali i zaštiti 
publiku od često neuravnoteženog reklamiranja u udarnim terminima. Upravo zbog toga Kodeks 
sadrži ograničenje, koje se onosi na javne medije, da televizije po jednom satu mogu imati samo 
4, a radio stanice 6 minuta reklama.  

Kodeks će biti podložan izmjenama ukoliko se sadašnja rješenja pokažu nepraktičnim. 
Novosti o medijima objavlju kodeks u cjelosti.  

 

 

 

Savjet Media plan Instituta: Prof. dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja 
Luka); mr. Lenart Šetinc (Ljubljana); prof. dr. Mario Plenković (Zagreb); mr. Louis de la Ronciere (Paris); mr. 
Aleksandar Todorović (Montreux); prof. dr. Slavo Kukić (Mostar); prof. dr. Miroljub Radojković (Beograd).  
 



Novosti o medijima, br 56 - serija I 
 

12 

 

Nezavisna komisija za medije  
 

Kodeks o reklamiranju i sponzorstvu 
 

za radio i televiziju 

 
 

Usvojeno 9. marta 2000. 
 
 
Preambula 
 
Nezavisna komisija za medije (IMC), u skladu sa Odlukom Visokog predstavnika od 11. juna 
1999. godine, ima mandat da sačini i primjeni kodeks koji će upravljati standardima i 
postupkom u reklamiranju na radiju i televiziji kao i sponzorisanju programa.  

 
Kodeks IMC-a o reklamiranju i sponzorstvu je primjenjiv na svo reklamiranje i sponzorstvo 
programa na javnim i privatnim radio i televizijskim stanicama u Bosni i Hercegovini. Od 
svih nosilaca Dozvole za emitovanje IMC-a zahtijeva se da osiguraju da bilo koje 
reklamiranje koje oni prenose bude u skladu sa Kodeksom i da imaju adekvatne procedure 
kojima će ispuniti ovaj zahtjev. Nosioci dozvole se moraju upoznati sa sadržajem Kodeksa. 
 
IMC će savjetovati radio i TV kuće o interpretaciji, posmatraće usklađenost i ispitati 
prigovore. IMC ima moć da zahtijeva da se reklama, uključivši i individualno reklamiranje, 
povuče ukoliko nije u skladu sa Kodeksom.  
 
Kodeks IMC-a za uređivanje radio i TV programa u preambuli navodi da: “Radio i TV kuće 
treba da se usklade sa opšteprihvaćenim standardima za intelektualno vlasništvo i da se uzdrže 
od bilo kakve zloupotrebe programa”. Ova obaveza se jednako primjenjuje na reklamiranje.  
 
U svrhu dodatnih uputstava o interpretaciji ovog Kodeksa, IMC će s vremena na vrijeme 
izdati dodatne smjernice. 
 
Radio i TV kuće treba da usvoje prikladne procedure za razmatranje prigovora o reklamiranju 
i sponzorstvu programa. Kao što je navedeno u Uslovima stalne dozvole IMC-a, ove 
procedure treba da uključe zahtjev da pripadnici javnosti koji ulažu prigovor budu propisno 
informisani o tome da, ukoliko prigovor ne bude riješen, mogu da se obrate IMC-u.  
 
Ovaj Kodeks je privremen i biće podvrgnut razmatranju u svjetlu iskustva i komentara kako 
od medijske zajednice, tako i od drugih. 
 
Definicije 
 
1. Reklame 
 
a) ‘Reklamama’ se u ovom Kodeksu smatra bilo koji program (osim sponzorskog kredita) 

koji se emituje u zamjenu za plaćanje ili drugu vrijednu protuuslugu nosiocu dozvole, ili 
teži da bilo kojem slušaocu ili gledaocu proda bilo kakav proizvod ili uslugu. 

 



Novosti o medijima, br 56 - serija I 
 

13 

b) ‘Oglašivač’ je definisan kao bilo koja organizacija ili osoba osim radio i TV stanice ili 
televizijskog producenta. 

 
c) ‘Politička reklama’ je bilo koje plaćeno predstavljanje političkog subjekta, plaćeno od 

strane ili u ime političkog subjekta. 
 
 
d) ‘Politički subjekt’ je politička partija, koalicija ili nezavisni kandidat prihvaćen od PIK-a 

kao registrovan za izbore u BiH. Političke partije unutar koalicije smatraju se jednim 
političkim subjektom. 

 
2. Sponzorstvo 
 
a) Program se smatra sponzorisanim ako bilo koji dio troška produkcije ili prenosa snosi 

oglašivač s ciljem da promoviše sopstveno ili tuđe ime, marku, imidž, aktivnosti, 
proizvode ili druge direktne ili indirektne komercijalne interese.  

 
b) ‘Sponzorstvo’ se u ovom Kodeksu odnosi na publicitet drugačiji od reklamiranja, 

emitovanja u zamjenu za plaćanje, kompenzacije ili druge vrijedne protuusluge nosiocu 
dozvole. 

 
 
c) Uredničku kontrolu sponzorisanih programa mora obaviti nosilac dozvole. Svako 

sponzorsko učešće mora biti deklarisano kako bi gledalac i/ili slušalac znao ko 
plaća/doprinosi i zašto. 

 
3. Djeca 
 

Ovim Kodeksom, ukoliko se ne navede drugačije, djecom se smatraju oni ispod 18 
godina starosti.  

 
Reklamiranje  

 
4. Opšti principi 
 
a) Radio i televizijsko reklamiranje mora biti legalno, pristojno, pošteno i istinito. 

 

b) Reklame se moraju jasno razdvojiti od ostalih oblika programa audio i vizuelnim 
sredstvima. 

 
 
c) Osoba ili organizacija koja plasira reklamu ne smije uticati na koncept programa, sadržaj 

ili uredničku politiku radio i TV kuće. 
 

d) Sve reklame moraju poštovati principe poštene konkurencije, opšteprihvaćene u 
poslovanju. Nosilac dozvole ne smije nerazumno diskriminisati ili favorizovati bilo kojeg 
posebnog oglašivača. 

 
e) Reklame ne smiju navoditi na pogrešno mišljenje.  



Novosti o medijima, br 56 - serija I 
 

14 

 
5. Ukus i uvreda 
 
Reklame ne treba da vrijeđaju opšteprihvaćene standarde pristojnosti i uljudnosti ili da budu 
uvredljive za osjećaje javnosti. Posebna pažnja se mora obratiti izbjegavanju vrijeđanja na 
osnovu rase, nacionalnosti, etničke pripadnosti, jezika, religije, pola, društvenog porijekla ili 
nesposobnosti. 

 
6. Pornografija 
 
Reklame ne smiju predstavljati proizvode ili usluge, uključujući magazine,  koji spadaju u 
oblast ili se posebno tiču pornografije. 
 
7. Reklame koje čita spiker 
 
U reklamama obično neće učestvovati, vizuelno ili glasom, osobe koje redovno čitaju vijesti i 
programe o tekućim događanjima. 
 
8. Rasna i seksualna diskriminacija 
 
a) Reklame moraju biti usklađene sa svim relevantnim aspektima evropskog zakonodavstva i 

Evropskom konvencijom o ljudskim pravima u vezi sa  diskriminacijom. 

 

b) Reklame ne smiju praviti diskriminaciju žena ili muškaraca u mogućnostima za 
zaposlenje, edukaciju ili obuku. 

 
 
c) Reklame ne smiju praviti diskriminaciju etničkih grupa ili uključivati bilo kakav materijal 

koje bi etničke grupe razumno mogle shvatiti kao uvredljiv ili neukusan. 
 
9. Tvrdnje o cijenama i poređenja 
 
a) Stvarne i uporedne cijene moraju biti tačne u vrijeme emitovanja i ne smiju pogrešno 

navoditi pretjeranim naglašavanjem i izvrtanjem. Tvrdnje o “najnižim cijenama”, 
“najprihvatljivijim cijenama” ili “ne možete kupiti jeftinije” i slično, prodavac mora 
potkrijepiti dokazima da su njegove cijene zaista niže nego cijene njegovih konkurenata.  

 
b) Reklame koje sadrže poređenje sa drugim oglašivačima, drugim proizvodima ili 

uslugama, dozvoljene su u interesu zdrave konkurencije i javne informacije, pod uslovom 
da se poštuje princip poštene konkurencije i da primjenjeno poređenje slušaoce ili 
gledaoce ne navodi na pogrešno mišljenje.  

 
10. Političko reklamiranje 
 
a) Tokom izbornog perioda, niko čiji su ciljevi u potpunosti ili većinom političke prirode ne 

smije emitovati nikakve plaćene reklame, niti se plaćene reklame smiju emitovati u 
njihovo ime; niti ijedna plaćena reklama može biti usmjerena ka bilo kojem političkom 
cilju. 

 



Novosti o medijima, br 56 - serija I 
 

15 

b) Dalji propisi i smjernice o političkom reklamiranju, uključujući političke objave i 
političke spotove, nalaze se u IMC Kodeksu o medijskim pravilima u izbornom periodu i 
u IMC Smjernicama u vezi pravičnog pristupa medijima u izbornom periodu. 

 

11. Reklamiranje lijekova, liječenja i zdravlja  
 
Reklamiranje lijekova i liječenja zahtijeva veliku pažnju, a tvrdnje o djelotvornosti bilo kojeg 
proizvoda zahtijevaju podrobno ispitivanje. Prije prikazivanja reklama ove prirode, nosioci 
dozvole moraju tražiti savjet od odgovarajućih nezavisnih medicinskih stručnjaka prije 
prihvatanja. Svaka reklama takve prirode mora sadržavati referencu na medicinske stručnjake 
koji su dali savjet u vezi sa proizvodom ili liječenjem. 
 
12. Reklamiranje sa religioznim sadržajem 
 
Svaki nosilac dozvole koji ne želi da reklamira religiozni sadržaj bilo koje vrste ne mora to 
činiti. Međutim, oni ne smiju nepošteno činiti diskriminaciju ili favorizovati bilo kojeg 
posebnog oglašivača ili vjerske organizacije. 
 
Sve reklame moraju jasno da identifikuju oglašivača ili vjersku organizaciju/zajednicu u čije 
ime se emituju reklame. 
 
13. Reklamiranje i djeca 
 
Reklame koje su upućene ili koriste djecu moraju izbjeći bilo šta što bi moglo da šteti 
interesima djece. 

Reklame za cigarete i ostale duhanske proizvode i alkohol ne smiju biti usmjerene na djecu.  
 
14. Sujevjerje i strahovi 
 
Reklame ne smiju koristiti sujevjerje ili se poigravati strahovima da pogrešno navedu 
slušaoca/gledaoca. 
 
15. Raspored reklamiranja  
 
a) Poseban obzir se traži u vezi sa reklamiranjem ubačenim u programe vijesti gdje vijest, 

posebno vijest tragične prirode, može potpuno izmijeniti kontekst sa kojim reklama ima 
očiglednu vezu koju slušalac/gledalac može primijetiti. 

 
Privatne radio i TV stanice 
b) Od privatnih radio i TV stanica, IMC očekuje da primjenjuju odgovornu procjenu 

rasporeda i broja reklama, i posebno da rukovode internim sistemima sposobnim da 
identifikuju unaprijed i izbjegnu neprikladno približavanje reklamnog materijala i 
programa. 

 
Javne radio i TV stanice 
c) Kvantitet reklama i drugih plaćenih poruka, kao i komercijalno sponzorisanih programa 

kod javnih stanica ne može premašiti četiri (4) minute vremena u programu po satu za 
javne TV stanice i šest (6) minuta vremena u programu po satu za javne radio stanice. 



Novosti o medijima, br 56 - serija I 
 

16 

Sponzorstvo  
 
16. Programi koji se mogu sponzorisati 
 
a) Svi programi se mogu sponzorisati uz izuzetak biltena vijesti i programa o aktuelnim 

temama. 
b) Nosilac dozvole mora zadržati potpunu uredničku kontrolu sponzorisanih programa.  
c) Svi sponzorisani programi i emisije moraju biti jasno naznačeni kao takvi. 
 
17. Stupanje na snagu  
 
a)   Ovaj Kodeks stupa na snagu 15. aprila 2000. godine. 

c)  Ovaj Kodeks će biti izmijenjen u svjetlu iskustva i promijenjenih okolnosti. Amandmani 
stupaju na snagu onog datuma kada su usvojeni ukoliko se ne navede drugačije. 

 
 


	Broj 56, Serija I 	Sarajevo, 17. april 2000.
	
	Preambula
	Definicije
	1. Reklame
	2. Sponzorstvo
	3. Djeca
	Reklamiranje
	4. Opšti principi
	5. Ukus i uvreda
	6. Pornografija
	7. Reklame koje cita spiker
	8. Rasna i seksualna diskriminacija
	9. Tvrdnje o cijenama i poredenja
	10. Politicko reklamiranje
	11. Reklamiranje lijekova, lijecenja i zdravlja
	12. Reklamiranje sa religioznim sadržajem
	13. Reklamiranje i djeca
	14. Sujevjerje i strahovi
	15. Raspored reklamiranja
	Privatne radio i TV stanice
	Javne radio i TV stanice


	Sponzorstvo
	
	
	16. Programi koji se mogu sponzorisati
	17. Stupanje na snagu




