
U  o v o m  b r o j u  m o ž e t e  p r o č i t a t i :  

♦ Privatizacija medija: S novim 
vlasnicima – u kakvu budućnost? 

♦ Izbori 1996-2000: Liberalizacija 
medijske sfere u BiH 

♦ Pritisci na novinare: Poziv na linč i 
“pravdanje” vlasti 

♦ Preporuke Vijeća Evrope 

♦ Iz rada novinarskih udruženja 

♦ Vijesti 

♦ Medijske inovacije 
 

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija♦  Mediji u tranziciji 

Broj 57, Serija I  Saraje

P r i v a t i z a c i j a  m e d i j a  

S novim vlasnicima – u kakvu budućnost? 

Ovo pitanje danas postavlja svaki zaposleni radnik u tek privatizovanim no
“Oslobođenje” i “Večernje novine”. U bivšem sistemu gornji naslov bi vjerova
egzaltiranom porukom “u svijetlu budućnost!” Danas, u vrijeme anarhično
medijskog tržišta čak ni najveći optimisti ne mogu a da se ozbiljno ne zamisle 
konačne odluke da iz stanja društvenog, formalno državnog, a praktički ničije
dvije respektabilne novine pređu u novi vlasnički status.  

U Bosni i Hercegovini izlazi pet dnevnih novina. Dugodišnju tradiciju imaj
i Večernje novine (Sarajevo) i “Glas srpski”, ranije “Glas” (Banja Luka). Poslije 
izlaze dva privatna dnevnika “Dnevni avaz” (Sarajevo) i “Nezavisne novine” (B
su privatna. “Oslobođenje”, “Večernje novine” i “Nezavisne novine” u pojed
poslijeratnog razvoja znatno su pomagani iz novčanih fondova međunarodne zaj
nezavisnog novinarstva. “Avaz” se ponajbolje snalazio na tržištu uz novč
privilegije) stranke na vlasti i njenih simpatizera iz domaćeg i inostranog biznisa.
jedini dnevni list koji je zvanično i transparentno nosio atribut državnog. “Oslo
formalno u državnom vlasništvu, ali država, još od vremena prvih višestranač
godine nema nikakvog uticaja na ovaj list, niti on od nje ima kakve koristi. “Več
pokušale privatizaciju po jednom predratnom, tzv. Markovićevom zakonu o o pr
radnici stekli velik paket dionica u svojoj novini. U međuvremenu, nove vlasti su 
postupak privatizacijom, a dionice radnika su se poptpuno obezvrijedile zbog v
firme. “Avaz” je jedina medijska kuća koja sada investira. U novom dijelu grada 
zgrada ove dnevne novine.  

pripr

http: //w
Svake druge sedmice 
ema agencija SAFAX, 

Sarajevo 
ww. mp-institut. com/ 
vo, 2. maj 2000.  

vinskim kućama 
tno završavao sa 
g i izdijeljenog 
šta slijedi nakon 
g vlasništva ove 

u “Oslobođenje” 
rata počela su da 
anja Luka). Oba 
inim periodima 
ednice za razvoj 
ane injekcije (i 
 “Glas srpski” je 
bođenje” je bilo 
kih izbora 1990. 
ernje novine” su 
ivatizaciji, pa su 
otvorile ponovni 
elikih dugovanja 
niče impozantna 



Novosti o medijima, br 57 - serija I 
 

2 

Vlasnici “Oslobođenja” njegovi radnici 

Novim vlasnicima najstarijeg bh. dnevnog lista 
“Oslobođenje” proglašeni su: 141 radnik, direktor 
Salko Hasanefendić te Temin Dedić, strateški partner 
iz Njemačke koji izdaje “Oslobođenje” za 
inostranstvo. Umjesto početnih 2,8 miliona maraka, 
radnici, inače jedini učesnici na ovom tenderu, 
ponudili su 4,82 miliona maraka. Zaposleni će 
zahvaljujući kreditima, više od milion maraka uložiti 
u obnovu zgrade i pokretanje novih izdanja. 

Strateški investitor koji je platio gotovinsko 
učešće i pomogao radnicima da sudjeluju na tenderu 
namjerava i dalje investirati u novinu, rekao je 
direktor Hasanefendić, nakon što je agencija za 
privatizaciju FBiH objavila identitet najboljeg 
ponuđača. 

Dedić je uplatio, umjesto radnika, 283 hiljade 
maraka kao depozit za učešće na tenderu. Partner će 
sudjelovati u obnovi porušene zgrade koju su 
sarajevske vlasti svojevremeno namjeravale 
konzervirati, te proglasiti spomenikom urbicidu. 

Potpisnici ortačkog ugovora obavezali su se da 
će u naredne tri godine 1,295 miliona maraka uložiti 
u obnovu zgrade i pokretanje novih izdanja lista. 
Uslov kupovine “Oslobođenja” bio je i zadržavanje 
nivoa uposlenosti te prijem pet novinara. Na platnom 
spisku “Oslobođenja” nalazi se 211 imena, a jedini 
ponuđač na tenderu obećao je da će zaposliti još 40 
novinara. 

Iako Agencija za privatizaciju FBiH prije 
otkrivanja identiteta nije mogla bodovati kredibilitet 
kupaca, što će naknadno učiniti, jasno je da ovaj 
kriterij radnicima ne može osporiti kupovinu lista. 
Među ortacima u ovoj kupovini su i dugogodišnji 
novinari i radnici koji su “Oslobođenju” 1992. 
priskribili titulu lista godine u svijetu, te doprinijeli da za 57 godina postojanja dobije niz svjetskih 
priznanja. 

Unatoč dugoj tradiciji i priznanjima, na tender za prodaju “Oslobođenja”, čiji je stopostotni 
vlasnik bila država, nisu stigle druge ponude. Javni poziv za učešće na tenderu objavljen je 
početkom marta u “Večernjim novinama” te bečkom”Standardu”. 

(Prema “Oslobođenju”, 26 aprila) 

Alden Print kupio “Večernje novine”  

Sadašnji štampar “Večernjih novina”, firma Alden Print iz Sarajeva, kupila je ovaj dnevni 
list. Privatizacija je obavljena kroz novu emisiju dionica u vrijednosti od pola miliona maraka, 
pošto je iskazani gubitak 31.12.1999. godine bio za 257.251 KM veći od ukupnog kapitala 
preduzeća. 

“Zato što je zabilježeni gubitak bio veći od ukupnog kapitala preduzeća u “Večernjim 
novinama” nije postojao dionički kapital koji bi se mogao privatizirati. Zato je odlučeno da se ide 

 

 
 
 
 
 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi.  
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 213 078, 206 542  
E-mail: safax-mp@bih. net. ba 
Kancelarija u Banja Luci – SOS – 
otvoreni telefon za novinare: 
Tel/fax: 078 (058) 313-524 
 
http://www. mp-institut. com/ 
PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
Zahvaljujući donaciji Westminster 
Foundation for Democracy London 
domaćim medijima servis se dostavlja 
besplatno 
 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mp-institut.com/


Novosti o medijima, br 57 - serija I 
 

3 

na prodaju putem nove emisije dionica” – rekao je Zlatan Dedić, pomoćnik direktora Federalne 
agencije za privatizaciju. 

Kupac “Večernjih novina” obavezao se da će pored kupovine nove emisije dionica u 
vrijednosti od pola miliona maraka, pokriti gubitak od 257.251 KM, te uložiti još 550.000 KM u 
informatičku infrastrukturu, širenje dopisničke mreže te stručno osposobljavanje zaposlenih 
(uslov je bio 250.000) pored toga, njegova obaveza je i zadržavanje postojećeg broja radnika, njih 
89 i očuvanje principa dosadašnje uređivačke politike. Prema uslovima iz tendera, sva ova 
ulaganja moraju biti izvršena u novcu i ona pripadaju preduzeću. 

Dodatni uslov odnosio se na poslovni ugled i iskustvo u izdavačkoj i štamparskoj 
djelatnosti.  

(Prema “Večernjim novinama”, 26 aprila) 

Nema promjene uređivačke politike 

Prvo pitanje koje se među novinarima, ali i u javnosti postavlja, jeste da li će nove gazde 
tražiti promjenu uređivačke politike. To se pitanje ozbiljnije postavlja za “Večernje novine”, gdje 
je stopostotni vlasnik izvan sadašnjeg kolektiva. O tome i sa kakvom strategijom misle da nastupe 
novi vlasnici za “Novosti o medijima” su govorili:  

Emir Hrustanović, predsjednik Upravnog odbora “Oslobođenja”: 
“Privatizacija ovog lista od strane samih radnika ima ogroman psihološki značaj. Mi smo i 

ranije “Oslobođenje” smatrali ‘svojim’. Međutim, sada kada smo i formalno postali vlasnici 
osnažiće osjećaj lične odgovornosti na poslu. Svaka marka se mora zaraditi i ne smije olako 
potrošiti. Uzeli smo sudbinu u svoje ruke i šansu ne smijemo prokockati” – kaže Hrustanović. 

Prioretetni zadatak “Oslobođenja” je reprogramiranje velikih dugovanja. Firma je već u 
pregovorima sa nekim bankama i očekuje se dobivanje dugoročnog kredita kojim bi se 
obezbijedila sredstva za vraćanje postojećih dugova i razvoj poslovanja. Poslovodstvo lista ne 
očekuje značajnije međunarodne donacije i razmišljanja u “Oslobođenju” ne idu u tom pravcu, 
već su orijentisana ka tržišnom polovanju.  

“Vrijeme stranih donacija je prošlo. Očekujemo stranu pomoć u školovanju kadrova ili 
modernizaciji kompjuterskih sistema, ali ne očekujemo nikakav keš novac koji bi ‘pogurao’ naše 
poslovanje” – rekao nam je Hrustanović. 

U “Oslobođenju” se nadaju da će se privatizacija lista pozitivno odraziti na sklapanje 
poslovnih ugovora sa stranim i domaćim partnerima.  

“Do sada su nam mnogi govorili, a posebno stranci, da ste privatni sve bi bilo lako. Sada 
smo riješili i taj problem. Nadamo se zdravim partnerskim odnosima sa srodnim firmama. 
Najgore je kada niste ničiji, ljudi se plaše sa takvima poslovati”, kaže predsjednik Upravnog 
odbora “Oslobođenja”.  

Zlatko Vukmirović, zamjenik glavnog urednika “Večernjih novina”:  
Novinari “Večernjih novina” ne očekuju da bi novi vlasnik mogao uticati na uređivačku 

politiku lista. Po riječima zamjenika glavnog urednika Zlatka Vukmirovića, uslov za prodaju lista 
je bilo poštovanje Mission Statment-a, koji je sastavila redakcija “Večernjih novina”. U ovom 
dokumentu, koji predstavlja principe djelovanja medija, naglašeno je da novi vlasnik ne smije 
poduzimati akte kojima bi ugrozio nezavisnu uređivačku poziciju lista. Novi vlasnik, kompanija 
Alden Print je u potpunosti prihvatila ovaj stav.  

Iako se novi vlasnik obavezao da će zadržati na poslu sadašnje radnike, u “Večernjim 
novinama”, ipak, očekuju određene kadrovske promjene.  



Novosti o medijima, br 57 - serija I 
 

4 

“Od novog vlasnika se očekuje da unese svježi novac, na šta se prilikom kupovine i 
obavezao u tenderu. Sa svježim novcem, odnosno normalnijom situacijom za poslovanje, stvaraju 
se uslovi da se dovedu stručni pojedinci, kvalitetni novinari i urednici koji će srediti situaciju. 
Dakle, promjena će sigurno biti. – kaže Vukmirović 

Edo Numić, direktor preduzeća Alden Print: 
Po izjavi direktora Alden Printa, firme koja je kupila “Večernje novine”, osnovni motiv za 

kupovinu ovog lista bio je ekonomski. “Nas prvenstveno interesuje dobit i sa tog stanovišta 
ulazimo u svaki posao. U potpunosti podržavamo nastojanja novinara lista da bude nezavisna 
bosanskohercegovačka novina. Ne želimo da “Večernje novine” padnu pod bilo čiji nacionalni, 
stranački ili vjerski uticaj”- objašnjava Numić. 

Na naše pitanje da li Alden Print ima plan razvoja ovog lista, Numić kaže da njegova firma 
ništa ne prepušta slučaju i da je postavila sebi u zadatak povećanje tiraža i profesionalnosti ove 
dnevne novine. “Da bi “Večernje novine” vratili na prijeratni nivo, potrebno je osvježiti 
kadrovsku strukturu novim snagama, stručnim i profesionalnim. Prevashodni zadatak je podizanje 
snažne dopisničke mreže. Najmanje osam strana u novini biće posvećeno događajima iz raznih 
regiona BiH. Naprimjer, kada čitalac iz Tuzlanskog kantona kupi novinu, on će pored opštih 
informacija u njoj moći naći i sve što ga interesuje iz života u njegovom kantonu. U budućnosti 
ćemo imati izdanja koja će sadržavati specijalne dodatke na više strana za regiju u koju se 
ditribuira list. Planiramo i ponovni proboj na tržište Republike Srpske i otvaranje dopisništva u 
Banja Luci” – kaže Numić 

Po riječima novog vlasnika, prelazak novine u privatne ruke će se odraziti i na odgovornost 
zaposlenih. “Dešavalo se da radnik dobije zadatak i ne izvrši ga odgovorno, jer olako shvata svoju 
obavezu. Sada će biti drugačije. Privatna firma stvara viši nivo odgovornosti. Takav radnik u 
privatnoj firmi zna da mu egzistencija zavisi od obavljenog posla, što će sigurno unaprijediti 
posao”- mišljenja je Numić. 

Edo Numić sa ponosom ističe da je Alden Print od američke vladine agencije za razvoj 
USAID dobio kredit u visini od milion maraka, koji je pravilno investirao, vratio kredit i još 
ostvario dobit. “To je referenca i dokaz da pažljivo planiramo naše poslovanje i ništa ne 
prepuštano slučaju. Vratićemo dugove “Večernjih novina”, a onda početi i tržišno i profesionalno 
da uzdižemo list” – zaključuje Numić.  

Iščekivanje umjesto beznađa 

Postoje najmanje tri značajke ove prve velike medijske privatizacije u Bosni i Hercegovini. 
Prva, novine su kupljene od strane domaćih kupaca i nijedan stranac nije pokazao interes za 
raspisani tender. Druga, oba lista su u privatizaciju ušla sa velikim dugovima. Treća, svi akteri 
ovog procesa ističu da će zadržati ili još više osnažiti nezavisnu uređivačku koncepciju lista.  

Interes oba kupca jeste u osnovi ekonomski, ali umjesto trenutačne snažne razvojne 
injekcije, koja bi imala šansu da otvori vrata profitu, kupci će prvo morati da savladaju dubioze. 
Dakle, oni se pojavljuju prije svega kao spasioci, koji neće dozvoliti da se ovi mediji ugase, jer su 
upravo prema njima mediji veliki finansijski dužnici. Tek će se vidjeti koliko će ostati novca na 
raspolaganju za ulaganje u strateški razvoj novina, kvalitet, tiraž i distribuciju, što je osnova 
pozicioniranja na tržištu. 

Očigledno je da je privatizacija bar sa psihološkog stanovišta okončala agoniju u koju su 
zapala oba lista. Stanje beznađa sada zamjenjuje stanje iščekivanja. Preskočen je onaj psihološki 
prag, koji se u zadnje vrijeme ispriječio pred svakom produktivnom i inovatorskom idejom koja bi 
nikla među novinarima i zaposlenim radnicima. To je naročito važno za radnike “Oslobođenja”, 
koji su postali suvlasnici svog lista.  

Što se tiče nezavisnosti, iza velikih obećanja tek dolazi veliki posao da se napravi 
nezavisna, kvalitetna, čitana i profitabilna novina. Čini nam se da još nije vrijeme da se sa ovog 



Novosti o medijima, br 57 - serija I 
 

5 

polja definitino povuče međunarodma zajednica, ali jeste defitivno prošlo vrijeme oslanjanja na 
nju bez hvatanja u koštac sa tržištem, kakvim takvim.   (Z.Udovičić)  

I z b o r i  1 9 9 6 - 2 0 0 0  

Liberalizacija medijske sfere u BiH 

Mediji i borba za moć 

Nedavno održani lokalni izbori u BiH ukazali su na pozitivne promjene u političkoj ali i u 
medijskoj sferi ove zemlje, potvrđujući spore, ali sigurne procese liberalizacije. U poređenju sa 
karakterom rada medija tokom niza ranijih izbora, primjetan je pad broja žalbi na rad medija kao i 
žalbi na postupke političkih partija spram medija, što je svakako pozitivan generalni pokazatelj o 
podizanju standarda funkcioniranja ovih aktera tokom izbornih perioda.  

Ovakav razvoj događaja idealan je indikator sveukupne socioekonomske i političke 
situacije u zemlji. Razvoj medijske sfere od 1996. do 2000. godine, a posebno ponašanje medija i 
političkih aktera tokom izbora, ukazuju na žestoku borbu koja se vodi po dvije ključne osovine 
koje predstavljaju parametre distribucije moći u sadašnjoj situaciji u BiH:  

• tranzicija iz autoritarnog sistema vladavine ka demokratskom društvu je jedan od 
ključnih procesa koji određuje cjelokupna zbivanja u zemlji,  

• proces međuetničkog pomirenja je preduslov stabilnosti kako same BiH tako i cijelog 
regiona (ESI, 1999).  

Karakter sadašnjeg uređenja BiH možda se najbolje može opisati kao neliberalna 
demokratija (Zakaria, 1997) – sistem u kojem se vlast bira putem slobodnih izbora, ali ne postoje 
mehanizmi podjele vlasti, a samim tim ne funkcionišu ni institucije zaštite prava pojedinaca spram 
takve, homogene vlasti. U takvim uvjetima, vlast izabrana na izborima, i skoncentrisana u jednoj 
(nacionalnoj) partiji, penetrira sve segmente života, potpuno zanemarujući prava pojedinaca kakva 
su inače ustavno zagarantovana u liberalnim demokratijama zapada.  

Kako je to pokazano i u izvrsnoj studiji koju je uradila Inicijativa za evropsku stabilnost 
(ESI, 1999), u BiH je takav sistem vlasti doveo do gotovo feudalnih principa raspodjele moći, 
gdje je kompletan mehanizam upravljanja etnički homogeniziranom teritorijom skoncentrisan u 
rukama uskog kruga zvaničnika vladajućih partija. Kao posljedica takvih odnosa i sami mediji su 
bili izloženi gotovo potpunoj kontroli vladajućih struktura, što je naročito bilo vidljivo tokom i 
neposredno nakon rata. Medijsku scenu BiH u tom vremenu su karakterizirali nepostojeća javna 
sfera i javno mnijenje, onemogućen pristup medijima za opozicione aktere i pripadnike ‘drugih’ 
naroda (naročito u slučaju zvaničnih državnih medija), kršenje osnovnih prava na informaciju i 
slobodu izražavanja uključujući i fizičko onemogućavnje novinara zatvaranjem, napadima, 
uništavanjem opreme i slično.  

Stvaranje regulatornih mehanizama: 1996-1998 

Kao posljedica opštih socioekonomskih i političkih uvjeta, ponašanje najvećeg broja medija 
tokom nacionalnih izbora 1996. i lokalnih izbora 1997. godine bilo je vrlo problematično. Mediji 
su ozbiljno kompromitovali ove izbore, nastavljajući huškačku praksu iz ratnog perioda, dok je 
medijski prostor ostao izdijeljen duž etničkih granica. Ovakva zatvorenost i isključivost medija 
osigurala je to da su ovi izbori imali karakter etničkog popisa stanovništva ili čak referenduma za 
otcjepljenje, prije nego li demokratskog odabira buduće vlasti BiH. Mediji su korišteni 
prevashodno kao generatori straha između etničkih grupa, a ne kao sredstva za prozvodnju i 
distribuciju relevantnih informacija. U takvoj situaciji, sam princip glasanja bio je sveden na 
iracionalni akt samoizolacije i distanciranja od ‘drugih’ etničkih grupa i ni u kom slučaju nije 
imao karakter demokratskog izjašnjavanja građana o budućim oblicima vlasti u zemlji. 



Novosti o medijima, br 57 - serija I 
 

6 

Zabilježene su brojne pojave kršenja predizborne šutnje, pošto OSCE nije imao, ili nije mogao 
iskoristiti, mehanizme za kažnjavanje prekršitelja (Wheeler, 1996; Media Plan Institut, 1997; 
Domi, 1998:12).  

No ipak, tokom 1997. dolazi do prvih značajnih pomaka ka uspostavi određenih principa i 
mehanizama regulacije ponašanja medija u BiH. Svakako najznačajnija akcija bila je zauzimanje 
repetitora SRT-a od strane SFOR-a a zbog huškačkog jezika i jezika mržnje u vezi sa lokalnim 
izborima 1997. Osim toga, u toj godini su po prvi put odstranjeni kandidati sa izbornih lista: 
skinuta su tri kandidata HDZ-a sa izborne liste nakon što je HTV Mostar odbio da se povinuje 
direktivama Komisije za medije. Dakle, kažnjena je politička stranka, a ne medij koji je djelovao 
kao prosti produžetak političke moći. Tokom izbora 1997. godine primjetan je pozitivan pomak u 
nivou profesionalizma nekolicine nezavisnih medija, a naročito OBN-a, sarajevskih dnevnih 
novina “Oslobođenje” i “Večernje Novine” i banjalučkog dnevnika “Dnevne nezavisne novine”, 
koji su promovirali politički pluralizam dajući dosta prostora opozicionim partijama. Ali i ovi 
mediji prioritet su davali partijama iz entiteta u kojima su i sami bazirani.  

Ipak se tek tokom izbornog perioda 1998. godine počinje stvarati efikasan regulatorni 
mehanizam. Komisija eksperata za medije koja je djelovala pri OSCE-u iskoristila je svoj mandat 
razrješavajući 201 slučaj navodnog nepropisnog ponašanja medija tokom izbornog perioda. 
Utvrđeno je da su medijske kuće većinom slijedile Pravila i propise Privremene izborne komisije, 
a došlo je i do pada utjecaja tvrdolinijaša na medije u BiH u cijelosti. Razne stranke dobijaju 
pristup u medijima koji su bili pod kontrolom vlada, što do tada u Bosni i Hercegovini nije bio 
slučaj. Kandidati iz 83 političke stranke i nezavisni kandidati imali su pristup na oko 207 radio 
stanica i na više od 70 televizijskih stanica. Tokom te predizborne kampanje prvi put su održane 
predsjedničke i druge debate za kandidovanje na visoke funkcije. Može se reći da argumentovana 
prezentacija kandidata, i relevantnost informacija postaju vrlo bitni aspekti kampanje, pa su birači 
su po prvi put redovno bili informirani o svim aspektima izbornog procesa (Domi, 1998: 7-9). No, 
i pored značajnog napretka u ponašanju medija tokom izbora 1998., i dalje je bilo slučajeva 
maltretiranja novinara od strane policije i vlasti širom BiH. Vladajuće strukture i dalje opstruiraju 
slobodu izražavanja u medijima i često ne poštuju prava novinara da traže i prikupljaju 
informacije. Takođe je uočeno da se neposredno nakon izbora mediji vraćaju svojim ustaljenim 
principima pristrasnog informisanja i diskriminacije opozicionih stranaka (Domi, 1998:8). 

Prema analizama Media plan instituta građani su bili mnogo bolje upoznati sa uslovima 
procedure izbora nego što su mogli saznati šta im predloženi kandidati ili stranke koje se natječu 
nude iz svojih programa. Naime, većina stranaka zapravo i nije imala razrađene programe, već se 
biračima obraćala sa uopštenim proklamacijama i ciljevima. Zato su i mediji reprodukovali jednu 
anemičnu promotivnu sliku stranaka više manje zasnovanu na globalnim nacionalnim ili 
stranačkim programima i ciljevima. Ovaj problem je zapažen i na lokalnim izborima 2000. 
godine. U debati koja je u programu OBN emitovana u martu 2000. godine većina uglednih 
učesnika se složila u stavu da su izborni programi na televiziji i radiju “dosadni”, “neinventivni” i 
“parolaški”. 

Liberalizacija medijske sfere: izbori 2000. 

Uprkos objektivnim teškoćama, procesi usistemljenja regulatornih mehanizama, i za njih 
vezana liberalizacija medija se nastavljaju. Prema opštem utisku i procjenama IMC-a, tokom 
predizborne kampanje za lokalne izbore održane u aprilu 2000. godine, elektronski mediji su se 
uglavnom pridržavali Kodeksa za izbore, a štampani su mediji posvetili veliku pažnju pravilima 
koja važe u izbornom periodu, naročito onima koja se tiču perioda predizborne šutnje. Shodno 
tome, broj žalbi na rad medija i aktivnosti političkih stranaka spram medija opao je za više od 
50% u odnosu na izbore 1998. Naime, IMC je do 7. aprila ukupno primio 86 žalbi, od čega je 35 
žalbi upućeno od strane elektronskih medija a 51 žalba od strane političkih subjekata. Vrlo je 
značajna promjena karaktera uloženih žalbi: sami novinari u sve većem broju prijavljuju incidente 
nastale kao posljedica političkog pritiska (OSCE BiH Izvještaj za štampu, 7 april, 2000.). 



Novosti o medijima, br 57 - serija I 
 

7 

Na osnovu ovoga može se pretpostaviti da dolazi do daljnje institucionalizacije regulatornih 
mehanizama, te da je primjetan i pomak od kažnjavanja medija za prekršaje ka zaštiti medija od 
spoljnih pritisaka. Ovo bi mogao biti indikator postupnog udaljavanja medija od političkih 
mehanizama moći i kontrole, kao i naznaka procesa liberalizacije medijske sfere u cjelosti. Vrlo je 
značajan podatak da novinari u sve većem broju koriste postojeće mehanizme zaštite svojih 
sloboda, što ukazuje na porast ugleda IMC-a kao osnovnog regulatornog tijela. Čini se da mediji u 
BiH ulaze u jednu novu fazu svoga razvoja, gdje će doći do daljnjeg odvajanja medija od 
struktura političke moći. Centralnu ulogu u tim procesima svakako će igrati IMC, ali će proces 
privatizacije medija takođe značajno oblikovati budući karakter medijske scene u BiH.  

No, ne treba se zavaravati i misliti kako politički akteri dobrovoljno prihvataju ovakav 
razvoj situacije. Svjesne da im izmiče jedno od osnovnih sredstava održavanja vlasti, autoritarne 
političke strukture i dalje nastoje vršiti pritisak na medije kako bi koliko toliko produžile svoju 
privilegovanu poziciju u javnoj sferi. Tako su “dominante političke stranke pokušale da utiču na 
uredničke odluke u vezi sa sadržajem vijesti izbornog karaktera, kao i promotivnog programa 
emitovanog u toku predizbornog perioda” (Regan McCarthy, Viši savjetnik OSCE-a za medije, 
objavljeno u OSCE BiH Izvještaj za štampu, 7 april, 2000.). Najnoviji pritisci na novinare 
nezavisne radio stanice Studio N u Livnu, kao i simptomatična reakcija vlade tog kantona, samo 
su jedna od ilustracija da se politički centri moći, oficijelno ili iz podzemlja, nisu odrekli svojih 
nakana prema novinarima. Ovo svakako upućuje na daljni nastavak borbe za informacijsku 
dominaciju koja je jedan od ključnih faktora održanja i reprodukcije moći u današnjoj BiH.  

(T.Jusić) 
Izvori:  
Domi, Tanya L., Mediji u izborima 1998. – završni izvještaj; Komisija eksperata za medije, OSCE Misija u    

Bosni i Hercegovini, novembar 1998. 
ESI, Reshaping International Priorities in Bosnia and Hercegovina, Part 1: Bosnian Power; Structures, European  

Stability Initiative, Berlin-Brussels-Sarajevo, 14 October 1999. 
Media Plan Institut, Monitoring Report, Media Plan Institut, Sarajevo, September 21, 1997.  
OSCE BiH, Izvještaj za štampu: Vladajuće stranke nastavljaju s pritiskom na medije u toku izbornog perioda,  

Sarajevo, 7. april 2000. 

Novosti o medijima, SAFAX/MP institut, 1998. – 2000. 
Wheeler, Mark & Media Plan, Monitoring the Media: The Bosnian Elections 1996,The Institute for War &  

Peace Reporting, 1997. 
Zakaria, Fareed, The Rise of Illiberal Democracy, Foreign Affairs, November/December 1997. 

P r i t i s c i  n a  n o v i n a r e  

Poziv na linč i “pravdanje” vlasti  

Nastavljaju se pritisci na novinare. Prema pisanju sarajevskih “Dana” sada su pod 
prismotrom dva nezavisna novinara iz Livna, vlasnici i urednici radio stanice Studio N – Željka 
Mihaljević i Frano Mioč. Anonimnih pisci letaka pozivaju na linč, a umjesto zaštite lokalne vlasti 
izjavljuju da novinari ni njima nisu po volji. Evo šta je jednog aprilskog jutra osvanulo na letcima 
u Livnu:  

“ Hrvatska braćo i sestre, već dulje vrijeme u našem gradu djeluje radiostanica pod imenom 
“Studio N”, navodno nezavisna radiostanica. Financiranu od strane međunarodnih mešetara, vode 
je “nezavisni novinari”: Frano Mioč, konspirativno Cezar, bivši predsjednik Općinske 
Konferencije Socijalističkog saveza radnog naroda Livno (polufabrikat četnika Borka Arnauta) i 
Željka Mihaljević, zvana Jovanka (nekad Srpkinja, nekad Hrvatica, a najčešće ništa), bivša 
voditeljica marksističkog centra u Livnu. (…) Ne za šaku, već za obilje opranih dolara i maraka, 



Novosti o medijima, br 57 - serija I 
 

8 

ona i on postaše preko noći “neovisni i demokratski nastrojeni novinari”. (…) U protuhrvatskom 
djelovanju stekoše njih dvoje poveliko i podugačko iskustvo. (…) Braćo i sestre, prepoznajte 
konačno među sobom bijedne plaćenike čiji je jedini interes što deblji vlastiti novčanik i što više 
ocrnjivanja svega što ima hrvatski predznak. (…) Međunarodni službenici, ne plaćajte više naše 
domaće izdajnike (pala im je cijena), jer je njihova mržnja prema svemu što je hrvatsko tolika da 
će svoju zadaću za vas obavljati i badava “ 

Na zahtijev Ureda visokog predstavnika u BiH, da se povede istraga o ovom pozivu na linč 
novinara, odgovorio je predsjednik kantonalne vlade Mirko Mihaljević:  

“Dužni smo odmah na početku, poradi istine, reći javnosti i svima koji ovaj letak dovode u 
bilo kakvu vezu s Vladom, da su na krivom putu i u velikoj zabludi, osim ako ovaj letak nije 
smišljen poradi drugih radnji i viših ciljeva. Treba odmah kazati da bi autor ovog letka mogao biti 
bilo tko: frustrirani gubitnici na nedavnim izborima, neki predstavnici međunarodne zajednice 
kojima ovdje ništa ne valja, bolesni pojedinci, zavidne kolege, pa i sami novinari prozvani u letku. 
(…) Na koncu moramo kazati da nitko nema ekskluzivno pravo sebe nazivati neovisnim ili 
ovisnim ako o tome javnost ima drugačije mišljenje. Oni su ono što javnost kaže, a mi o bilo 
čijem pisanju, neovisnosti i tome slično, nećemo govoriti – ne bar za sada.” 

P r e p o r u k e  V i j e ć a  E v r o p e  

Zaštita izvora informacija 

Komitet ministara Vijeća Evrope je 8. marta usvojio Preporuku broj R (2000) za zemlje 
članice, koja se odnosi na pravo novinara da ne otkriju svoje povjerljive izvore informacija. 
Preporuke Vijeća Evrope zasnivaju se na ranije ustanovljenim presedanima. Najnovija odluka 
Komiteta ministara podsjeća na ove presedane i uspostavlja sljedeće principe: 

1. Član 10 Evropske konvencije o zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda (ECHR) 
potvrđuje temeljno pravo na slobodu izražavanja. Preporuka proširuje i potvrđuje 
primjenu Člana 10 i na zaštitu tajnosti izvora. 

2. Profesionalna novinarska praksa se sve više zasniva na pretpostavci da povjerljivi izvori 
mogu i moraju biti zaštićeni. Mnogi profesionalni kodeksi novinarskog ponašanja 
preciziraju obavezu novinara da ne otkrivaju svoje izvore kada im je informacija 
saopštena u tajnosti. 

3. Novinarska primjena njihovog prava da ne otkriju izvore informacija uključuje i 
određene dužnosti i odgovornosti, kao što su izbjegavanje neovlaštene upotrebe tajnosti 
izvora i pretjerane upotrebe "anonimnih" izvora. 

Komitet ministara Vijeća Evrope pozvao je sve zemlje članice da uvrste u svoje zakone i 
praksu principe sadržane u datoj preporuci, da što šire distribuiraju i daju Preporuku na uvid 
javnosti, policiji i sudstvu, i učine je dostupnom novinarima, medijima i njihovim profesionalnim 
oganizacijama. 

Misija OSCE-a za BiH je podržala odluku Komiteta ministara Vijeća Evrope. Regan 
McCarthy, viši savjetnik OSCE-a za medije je izjavila da je zaštita povjerljivih izvora informacija 
jedan od najvažnijih koraka koje svako demokratsko društvo poduzima da bi promoviralo slobodu 
medija i zaštitu novinarskih prava, naročito u zemljama sa autoritarnim režimima i poslijeratnim 
zemljama. 

Iako Bosna i Hercegovina još uvijek nije član Vijeća Evrope, prilikom prijavljivanja za 
članstvo, biće razmatrano i koliko se poštuju pravila i principi Komiteta ministara. 



Novosti o medijima, br 57 - serija I 
 

9 

I z  r a d a  n o v i n a r s k i h  u d r u ž e n j a  

Udruženje novinara Republike Srpske 

Udruženje novinara Republike Srpske osnovano je u junu 1996. godine i okuplja skoro 80 
odsto profesionalnih novinara Republike Srpske. Punopravni je član Međunarodne federacije 
novinara. Članstvo čine zaposleni u privatnim i vladinim medijima, a sve je veći broj i slobodnih 
novinara. Prema Statutu, člansku legitimaciju UN RS može dobiti novinar koji je zaposlen u nekoj 
redakciji najmanje dvije godine ili kao slobodni novinar živi od novinarskog posla najmanje tri 
godine. 

UN RS ima svoj Kodeks, a o njegovoj primjeni brine Sud časti Udruženja. Zajednički sa 
ostalim novinarskim asocijacijama u Bosni i Hercegovini UN RS je učestvovalo u izradi Kodeksa 
za štampane medije u BiH. 

U posljednje vrijeme Upravni odbor udruženja svoju aktivnost je usmjerio na izradu 
neophodnog pravnog ambijenta za rad medija. Uspostavljena je saradnja sa vladom Republike 
Srpske i svim poslaničkim klubovima u paralmentu. UN RS stoji na stanovištvu da zakonima 
treba regulisati samo najnužnije, a sve ostalo prepustiti samoregulaciji. Treba u potpunosti 
prihvatiti standarde razvijenih demokratskih društava, kako bi izbjegli da elektronski mediji budu 
razglasi, a štampani bilteni nekih političkih opcija ili grupa političara, kaže predsjednik Udruženja 
Branislav Božić. 

Nezavisno udruženje novinara Republike Srpske 

Nezavisno udruženje novinara Republike Srpske (NUN) osnovano je sa ciljem da okupi 
novinare koji ne rade u državnim medijima ili one koji smatraju da do tada postojeća udruženja u 
BiH nisu ispunjavala njihova očekivanja. Međutim, danas NUN RS okuplja oko 80 novinara iz 
različitih redakcija, bez obzira na njihovo vlasništvo. Tako je sadašnji predsjednik NUN-a Goran 
Mihajlović, iz “Nezavisnih novina” prešao u državni medij “Glas srpski”.  

Da pomenemo samo neke od aktivnosti koje su organizovane u posljednje vrijeme. Osim 
inicijative da se formira Nezavisni sindikat novinara u RS, koji bi okupio sve novinare, bez obzira 
u kojem su udruženju ili redakciji, NUN RS je organizovao i vrlo uspješan okrugli sto na temu 
“Bezbjednost novinara u regionu”, koja je imala velikog odjeka i među novinarima i u javnosti. 
Osim praktičnih priručnika o pisanom i elektronskom novinarstvu, koji se besplatno dijele 
novinarima, jedna od redovnih aktivnosti su stručni seminari za početnike i iskusnije novinare. 
Zadnji takav organizovan je o ekonomskom izvještavanju, a priprema se trening za iskusne 
novinare, koji žive i rade u Distriktu Brčko. NUN je, zajedno sa Udruženjem novinara RS, 
angažovan oko formiranja vijeća za štampu na nivou BiH, u kojem će imati svoje predstavnike. 

 
V i j e s t i  

Regionalni projekat proizvodnje i razmjene radio programa 
Dansko vijeće za izbjeglice (DRC) i deset radio stanica iz BiH, Kosova, Jugoslavije i 

Hrvatske pokrenulo je projekat pod nazivom “Fresta”, koji se sastoji od proizvodnje i razmjene 
radio programa iz domena zajedničkih gorućih problema regiona, poput povratka izbjeglica i 
procesa demokratizacije.  

 Realizacija projekta počinje 1. jula. Sredstva je obezbijedila danska vlada. Osim 
medijskog dijela, projekat se sastoji i od segmentalnih prezentacija koje se tiču ljudskih prava, 
izbjeglica i brige za mlade.  



Novosti o medijima, br 57 - serija I 
 

10 

Mehmed Husić ponovo predsjednik Nezavisne unije novinara 
Na izbornoj skupštini Nezavisne unije novinara BiH za predsjednika je ponovo izabran 

Mehmed Husić, direktor i glavni urednik Novinske agencije Onasa. Potpredsjednik Unije je Mile 
Stojić, urednik u magazinu “Dani”. 

Budući da sada na prostoru BiH postoji pet novinarskih udruženja, na skupštini Unije 
odlučeno je da se pokrenu aktivnosti na njihovom objedinjavanju. 

Nagrada Kemalu Kurspahiću 
Međunarodni pres institut (IPI), organizacija svjetskih izdavača novina koja se bavi 

promocijom i zaštitom slobode štampe sa sjedištem u Beču, proglasila je heroje borbe za slobodu 
štampe u svijetu u proteklih 50 godina., među kojima je i Kemal Kurspahić, bivši glavni i 
odgovorni urednik sarajevskog “Oslobođenja” (1988.-1994.). 

Kurspahić je ovo priznanje dobio za afirmaciju “Oslobođenja” kao najboljeg lista u bivšoj 
Jugoslaviji 1989. godine, za očuvanje nezavisnosti lista pred pokušajem nacionalističkih partija da 
ga prisvoje i podjele 1991. godine i u održanju lista kao glasila tolerancije pod najtežim uslovima 
u prve dvije godine opsade Sarajeva. 

Od novinara sa područja bivše Jugoslavije ovo priznanje dobio je i Veran Matić, glavni 
urednik nezavisnog beogradskog radija B92 i osnivač Asocijacije nezavisnih elektronskih medija 
ANEM. (ONASA)  

OSCE kampanja “Linija za pomoć novinarima” 
Povodom Svjetskog dana slobode štampe 3. maja 2000., Misija OSCE-a za Bosnu i 

Hercegovinu počinje svoju kampanju "Linija za pomoć novinarima" s ciljem zaštite prava 
novinara. Kampanja će biti promovisana na susretima sa novinarima u Sarajevu, Mostaru, Banja 
Luci i Tuzli. 

Priručnik za novinare o ljudskim pravima 
Media plan institut iz Sarajeva izdao je Priručnik za pisanje o ljudskim pravima 

namijenjenim novinarima i studentima žurnalistike. Knjiga sadrži istorijsku genezu i pregled 
međunarodnih instrumenata o ljudskim pravima i humanitarnom pravu, domaće i inostrano 
zakonodavstvo o slobodi izražavanja i slobodi štampe i osvrt na stanje ljudskih prava u Bosni i 
Hercegovini. Poseban odjeljak je posvećen korisnim sugestijama za novinare kako pisati o 
ljudskim pravima i istraživati njihove povrede. 

Autori i priređivači ove publikacije su Dušan Babić i Zoran Udovičić, a u njoj su sarađivali 
Zija Dizdarević i Neđo Miličević. Izdavanje knjige su pomogei kanadske organizacije CIDA i 
Alternatives. Knjiga se već nalazi u udruženjima novinara, univerzitetskim bibliotekama, na 
katedrama žurnalistike, u uredima Media plana i Soros media centra u Sarajevu i Banja Luci.  

Istraživačko novinarstvo 
Uz podršku National Endowment for Democracy Media plan institut je pokrenuo seriju 

novinarskih radionica o istraživačkom novinarstvu. U Školi novinarstva u Sarajevu govorili su i 
predstavili svoje projekte Zlatko Dizdarević, slobodni novinar, Asim Metiljević iz “Slobodne 
Bosne” i Zoran Udovičić iz Media plana. Nakon toga studenti škole su radili četiri istraživačke 
teme: dvojni školski programi, mogućnost kandidature za zimsku olimpijadu, ograničenje uvoza 
starih automobila i studenti na ulicama. Na radionici u Banja Luci, gdje su pored lokalnih 
novinara učestvovali i polaznici BBC škole za mlade novinare iz Srbije, svoje projekte predstavili 
su Milan Cvjetinović iz bijeljinske “Panorame” i Perica Vučinić iz “Reportera”.  



Novosti o medijima, br 57 - serija I 
 

11 

“Hercegovina on line” 
Doskora lokalna Radio stanica Studio 88 iz Mostara, uz podršku USAID-a, počinje 

emitovati 24-satni program za područje Hercegovačko-neretvanskog i Zapadno-hercegovačkog 
kantona. Interesantno je da će u emisiji “Hercegovina online” u program ići živa javljanja iz 
hercegovačkih mjesta koja se nalaze u oba entiteta, što je jedinstven pokušaj na tom području. 
Ova radio stanica inače važi za oštrog kritizera lokalnih vlasti, a angažovaće i novinare Franu 
Mioča i Željku Mihaljević iz Livna koji su ovih dana našli pod teškim pritiscima u svome gradu.  

(“Dani” – 28.4) 

M e d i j s k e  i n o v a c i j e  

Debi virtualnog voditelja 
Ona ima zelenu kosu, velike oči, pomalo istrzane pokrete i neodređen američki naglasak. 

Ona kaže da je lice budućnosti. Njeni tvorci se nadaju da je ona zlatni rudnik. 

Ananova, kreirana kao prvi svjetski virtualni voditelj, imala je 19. aprila promociju na Web-
u. Sa pritiskom na miš, korisnici kompjutera širom svijeta mogu saznati nove vijesti koje im čita 
glamurozna sajber tvorevina, programirana da izmami različita ljudska osjećanja. 

Njeni kreatori obećavaju da je ona smo početak. “Ona je mnogo više od glave što čita 
vijesti”, rekao je prilikom njenog predstavljanja medijima Mark Hired, direktor izdavačke 
djelatnosti u Ananova Ltd. “Ona je kompjuter koji ima lice, a ne lice koje nema ništa iza toga. To 
je fenomenalan izvor informacija” – rekao je on. 

Kao dodatak virtualnim vijestima, koje kao na TV-u čita Ananova - voditelj, kojem se vide 
glava i vrat, korisnici mogu e- mailom poručiti informacije o predmetu koji ih interesuje: od 
sportskih informacija do stanja na berzi.  

Ananova definitivno posjeduje elemente glamura: više nego uobičajeno podsjeća na Posh 
Spice (jednu od članica britanske pop grupe Spice Girls), a već su se javili i dizajneri koji žele da 
kreiraju njenu odjeću. 

(Izvor: http://infobeat.com/stories/cgi/story.cgi?id=2565810457-c5e-Infobeat/AP) 

Kolegama čestitamo 3. maj 
Međunarodni dan slobode štampe 

 

 

Savjet Media plan Instituta:  

Prof. dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); mr. Lenart 
Šetinc (Ljubljana); prof. dr. Mario Plenković (Zagreb); mr. Louis de la Ronciere (Paris); mr. 
Aleksandar Todorović (Montreux); prof. dr. Slavo Kukić (Mostar); prof. dr. Miroljub 
Radojković (Beograd).  

http://infobeat.com/stories/cgi/story.cgi?id=2565810457-c5e-Infobeat/AP

	Broj 57, Serija I 	Sarajevo, 2. maj 2000.
	
	Kolegama cestitamo 3. maj



