
Novosti o medijima, br 59 - serija I 

U  o v o m  b r o j u  m o ž e t e  p r o č i t a t i :  

♦ Oko monitora: Sumnjivi 
ekskluzivitet 

♦ Analiza: Televizija i izbjeglice 
♦ Hrvatska radiotelevizija: Postupnost 

promjena  

♦ Freedom House – izvještaj o slobodi 
medija: Sloboda štampe na izmaku 
stoljeća 

♦ Vijesti 

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija♦  Mediji u tranziciji 

Broj 60, Serija I  Sarajev

O k o  m o n i t o r a  

Sumnjivi ekskluzivitet 

Televizija BiH je petog maja u svom programu reklamirala ekskluzi
predsjedavajućim Predsjedništva BiH Alijom Izetbegovićem. Šestog maja, 
dnevnika u 19,30 sati urednik informativnog programa Senad Hadžifejzo
početku emisije najavio je važnu izjavu predsjednika. Zatim se pojavio Izetbe
“Dragi građani Bosne i Hercegovine…” najavio svoje povlačenje iz predsj
oktobru 2000. godine. Sve novine i agencije sutradan su citirale ovu izjavu 
uhvatili njihovi monitori. 

U profesionalnom smislu vijest i izjava Izetbegovića zaslužuju prio
lokalnih vijesti tog dana. Međutim inscenirani ekskluzivitet TV BiH na 
sumnjive profesionalne i etičke konotacije. Prvo, jedna normalna odluka d
kojoj normalnoj zemlji ne bi mogla biti u tolikoj mjeri podređena režiji i i
medija, makar to bila i televizija. Drugo, izbjegavanje da se važna inform
vrijeme svim medijima, je očito kršenje prava medija na ravnopravan pristup
informacija. Alija Izetbegović je javna ličnost, državnik koji je biran i odgo
javnosti, a ne estradna zvijezda čije pikanterije iz privatnog života i bizn
saopštava ili mu iz usta izvuče neki novinar. Konačno, ako se već odlučio da s
na oficijelan način, sa “dragi građani BiH”, morao je bar znati da ga je u tom
čuti i vidjeti jedva trećina Bosne i Hercegovine. 

Po našem mišljenju kićenje sa ovakvom vrstom ekskluziviteta više upućuje
i medija nego li na novinarski podvig. Kao što i zvanično obraćanje cijeloj Bos
preko samo jednog medija definitivno otkriva uskogrudo shvatanje i vremena i pr
završava jedna državnička karijera. 

pripr

http: //w
Svake druge sedmice 
ema agencija SAFAX, 

Sarajevo 
ww. mp-institut. com/ 
o, 12. juni 2000.  

vni razgovor sa 
na početku TV 
vić na samom 
gović i riječima 
edništva BiH u 
koju su na uho 

ritet u hijerariji 
ovu vijest ima 
ržavnika u bilo 
midžu bilo kog 
acija da u isto 
 svim izvorima 
voran narodu i 

isa ekskluzivno 
e javnosti obrati 
 trenutku moglo 

 na spregu vlasti 
ni i Hercegovini 
ostora u kome se 



Novosti o medijima, br 60/ serija I 
 

2 

 

A n a l i z e  

Televizija i izbjeglice 

Kako tri najveće TV stanice u Bosni i Hercegovini, TVBiH, RTV Republike Srpske i OBN 
u svojim udarnim informativnim emisijama prate problem povratka izbjeglica u BiH, koliko 
pažnje poklanjaju ovom pitanju, iz kojeg ga ugla 
tretiraju, koliko u njihovim prilozima postoji i 
“druga strana”, koliko je cijeli taj posao urađen 
objektivno i profesionalno a koliko je pod pritiskom 
dnevne i lokalne politike? Na ova pitanja potražen 
je odgovor kroz uporedno analiziranje Dnevnika 
TV BiH koji se emituje svakog dana u 19,30 sati, 
potom Dnevnika RTRS koji se emituje u isto 
vrijeme, te emisije TV INFO koju OBN emituje 
svakog dana u 20,00 sati. Posmatrane su pomenute 
emisije u periodu od deset dana – od 27. maja do 5. 
juna 2000. godine. 

Najveća pažnja izbjeglicama na TV BiH 

Pitanja izbjeglica u ove tri emisije tretirana 
su na uobičajene načine prezentiranja - u glavnim 
uvodnim najavama emisija, kroz priloge 
pokrivene slikom, reporterovim izvještajima i 
izjavama sa lica mjesta, te standardnim vijestima 
koje čita voditelj emisije. Ovo pitanje se, posebno 
u slučaju TVBiH, sporadično provlači i kroz 
razne priloge koji se u principu bave drugim 
temama, kao što su izvještaji sa različitih 
sastanaka, skupštinski prilozi, informacije o 
aktivnostima raznih stranaka, organizacija i 
pojedinaca. Problem izbjeglica često se na manje 
ili više vješt način ubacuje i u priloge o otvaranju 
raznih objekata (Kolonija u Počitelju ili mesdžid - 
vjerski muslimanski objekat kod Kiseljaka), 
priloge o ekshumacijama (Kozarac i Kazani), o 
puštanju u promet lokalnog mosta (Bosanska 
Krupa), kulturi (izložba Ismara Mujezinovića), pa 
čak i sportu itd.  

Mada gola statistika o tretiranju ove teme sama po sebi ne govori mnogo, evo nekoliko 
podataka iz promatranog perioda: 

Raznim prilozima o izbjeglicama, uključujući i najave, TVBiH je posvetila u deset dana 
približno 50 minuta, RTRS približno 20 minuta, a OBN približno 25 minuta.  

U promatranih deset dana TVBiH samo jedan dan nije imala “ni slova” o izbjeglicama, 
RTRS čak četiri dana nije uopšte spomenula izbjeglice i njihove probleme, dok je glavna 
informativna emisija OBN bila tri dana bez vijesti i priloga ove vrste. 

“Izbjeglički” prilog ili vijest TVBiH je čak pet puta u deset dana uvrstila na prvo mjesto 
najave u Dnevniku, dajući, tako, ovoj temi prioritet. RTRS i OBN su to učinili po dva puta. 

 

 
 
 
 
 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi.  
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 213 078, 206 542  
E-mail: safax-mp@bih. net. ba 
Kancelarija u Banja Luci – SOS – 
otvoreni telefon za novinare: 
Tel/fax: 078 (058) 313-524 

 
http://www.mediaplan.ba  
 
PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
 
Vlada Republike Francuske podržava 
izdavanje ovog servisa 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mediaplan.ba/


Novosti o medijima, br 60/ serija I 
 

3 

Uočljivo je da TVBiH ovu problematiku uglavnom prati kroz priloge vlastitih 
dopisnika, reportera (najagilniji u praćenju ovih tema je Salih Brkić iz Tuzle) i komentarima 
iz redakcije bez korištenja informacija i materijala drugih izvora. RTRS i OBN se u svojim 
prilozima oslanjaju na vlastite izvore, ali i na druge kao što su ONASA, BHPRES itd. RTRS 
je češće nego TVBiH objavljivala vijesti sa “druge strane” dok TVBiH nije ni jednom 
objavila informaciju koja direktno nije bila vezana za izbjegličku sudbinu Bošnjaka. Vijesti 
koje je RTRS objavila iz Federacije, međutim, sugerišu probleme u ovoj sredini i odnosile su 
se na sukobe između Bošnjaka i Hrvata. Kod objavljivanja ovih vijesti RTRS se uglavnom 
poziva na izvore iz Federacije. U utorak, 30. maja objavljena je vijest o eksplozivnoj napravi 
bačenoj na kuću sa bošnjačkim izbjeglicama kod Počitelja, a istoga dana je gledaocima 
ponuđena i priča o 1.700 tuzlanskih zdravstvenih radnika koji su pred deložacijom. U 
ponedjeljak 5. Juna RTRS je objavila i vijest o “masovnoj tuči između Bošnjaka i Hrvata u 
Stocu”. Ovu vijest nisu objavili ni TVBiH ni OBN. 

Ekstenzivni i nedorečeni prilozi 

Ukupno gledajući lako je doći do zaključka da se koncepcijski TVBiH redovno i 
naglašeno bavi praćenjem problema izbjeglica mada ne uvijek i na profesionalno uravnotežen, 
informativno kompletan i profesionalno efikasan način. Prilozi su često emocionalno obojeni i 
nepotrebno ekstenzivni, u stilu priloga od 3. juna iz Sućeske kada reporter zaključuje: ”Bilo 
kako bilo izdržaće se…” a izbjeglica ponavlja ”mora se…” i tako više puta. Nema, 
istovremeno, niza relevantnih informacija o uzročnicima problema u pomenutom slučaju 
početka povratka u Sućesku, koje gledalac može doznati jedino gledajući isti prilog na drugoj 
TV. U prilogu o dramatičnim uslovima pod kojim žive izbjeglice – prvi povratnici u 
Srebrenicu, govori se o dvoje staraca, bračnom paru koji su sami na ruševinama svoje kuće 
bez igdje ikoga pored njih, bez struje itd. Da bi se onda kazalo kako “struju dobijaju preko 
produžnog kabla”. Od koga, ako nema nikoga, ako su sami i ako su jedini Bošnjaci tu. Kao da 
se odgovor na ovo logično pitanje nije uklopio u prethodne elemente informacije. 
Neinformiranom gledaocu takođe je teško bilo dokučiti zašto je i kako došlo do problema u 
Kotorskom kada su Srbi blokirali put Bošnjacima što dolaze da popravljaju svoje kuće. Kroz 
mnoštvo izjava izbjeglica Bošnjaka, te formulacije koje je upotrijebio reporter, sugerisao se 
samo zaključak kako su Srbi bez velikog razloga napali Bošnjake da bi se sasvim diskretno, 
na kraju priloga, pomenula i Vozuća, mjesto odakle su Srbi izbjegli, bez preciznog 
objašnjenja o čemu se tu radi. Pokazalo se tek u prilozima narednih dana da je Vozuća, 
zapravo, bila inicijalni uzrok akcije pomenutih Srba. OBN je u vezi sa ovim slučajem dao 
mogućnost predstavniku UNHCR-a da eksplicitno kaže kako je uskraćivanje obećane posjete 
Srbima u Vozuću, odakle su izbjegli u Kotorsko, izazvalo nezadovoljstvo pretočeno u protest. 
Ukratko, opšti je utisak da TVBiH nastoji da obezbijedi kvantitativno veliki broj priloga o 
izbjeglicama i vidljiv je napor uređivačke politike u vezi sa tim. Istovremeno, vidne su 
manjkavosti u načinu obrade ovih tema. Nedostaje analitičnost, preciznost, saopštavanje 
činjenica iz različitih izvora pa zato, nerijetko i potpuna objektivnost. Reporteru je, čini se, 
važniji opšti utisak koji se treba proizvesti od golih činjenica i podataka. 

OBN najprecizniji 

Informativna emisija OBN INFO nudi manje informacija o problemima izbjeglica, te se 
informacije ne nalaze uvijek u špicevima emisije kao kod TVBiH, ali su žurnalistički 
obrađene preciznije, konkretnije i uz argumente iz više uglova. Tipičan primjer je prilog o 
sukobu u Kotorskom koji je tretiran kao i kod drugih, kao produžena informacija kroz 
dnevnik u dva dana. Od samog početka bilo je jasno o čemu se radi, ko je započeo, zašto, 
kuda je to odvelo i kako se problem može riješiti. 

Za razliku od vidnog napora TVBiH da drži problem izbjeglica stalno na dnevnom redu, 
sugerišući zaključak da je povratak doista jedan od ključnih problema u BiH, te nastojanja 
OBN da se ovim pitanjem bavi uvijek kada to profesionalni razlozi zahtijevaju, stiče se utisak 



Novosti o medijima, br 60/ serija I 
 

4 

da izražen i prepoznatljiv napor na ovu temu u uređivačkoj politici RTRS ne postoji. Ova TV 
kuća se problemom izbjeglica bavi sporadično, bez posebnog interesa i koncepta. Tema, 
očigledno, ne dominira tamošnjim političkim životom, a kada i dolazi u špicu interesovanja 
političkih struktura i javnosti onda se nerijetko više veže za relaciju sa Hrvatskom nego sa 
BiH. Nije nelogično kada se zna da je najveći broj izbjeglica u RS upravo iz Hrvatske. 

Ukratko, desetodnevno pregledanje glavnih informativnih emisija tri najveće TV kuće u 
BiH potvrdilo je, u najvećem broju slučajeva, da televizija još uvijek ulaže veći napor kako bi bila 
“na kursu” dnevno-političkog načina promišljanja na temu izbjeglice, nego na liniji striktno 
nezavisnog, profesionalnog i objektivnog žurnalizma. Kod upoređivanja ove tri kuće, kod OBN je 
na ovom terenu učinjen najveći pomak u pozitivnom pravcu. Kada se već desi nešto bitno na 
“izbjegličkom terenu”, treba pogledati INFO. Tamo se najčešće dobije informacija iz tri različita 
izvora, koncizna i bez mnogo okolišanja, nezatrpana naglašeno patetičnim lamentiranjima koja 
uglavnom iz jednosmjernog pravca guše informaciju. 

(Monitoring centar Media Plana - Zlatko Dizdarević) 

H r v a t s k a  r a d i o t e l e v i z i j a  

Postupnost promjena 
(Za “Novosti o medijima” piše Gordana Vilović, The Freedom Forum News Library, 

Fakultet političkih znanosti, Zagreb) 

“Na Hrvatskoj radioteleviziji, unatoč političkih promjena s početka godine, i dalje 
preovladava protokolarnost u prezentiranju vijesti u glavnim informativno političkim 
vijestima, a manje konzistentnost u vrednovanje događaja. Promijenjena je retorika i riječnik, 
nema više prezentera vijesti nego ih uređuju i vode urednici - dokazani televizijski 
profesionalci, od kojih je većina svoje stavove transparentno dvije godine iskazivala kroz 
Forum 21 (samoorganizovanu grupu novinara koji su se borili za nezavisno novinarstvo i 
novi koncept RTV – prim.red.). Ali, to je samo korak prema krajnjem cilju - probrazbi 
državne u javnu televiziju.” 

Tako je, po prilici, glasio sažetak rasprave mladih novinara, polaznika Novinarske 
radionice Hrvatskog novinarskog društva, nakon analize “Jednog dana u hrvatskim 
medijima”, koju je pripremio dr. Stjepan Malović, docent na studiju novinarstva Fakulteta 
političkih znanosti. Daleko kritičniji bio je Fabrice Dujardin, novinar francuske televizije i 
predavač na Visokoj školi novinarstva iz Lilleu-a koji je i na Hrvatskoj televiziji vodio 
novinarsku radionicu. Prema njegovu sudu, postojeći informativni program izgleda kao u 
“najboljim komunističkim godinama”.  

Bilo kako bilo, Hrvatska radiotelevizija je na prekretnici. Ljudi koji su preuzeli tešku 
ulogu da promijene ružan image dosadašnje televizije, preuzeli su velik zadak s neizvjesnim 
ishodom, a nerijetko su izvrgnuti različitim kritikama, pa i neodmjerenim. Radikalne ili 
postupne promjene? Novo se rukovodstvo HRTV-a opredijelilo za postupnost. Izostale su 
promjene koje su mogle nalikovati onima iz 1990. godine, kada su na toj istoj televiziji, baš 
kao i u svim medijima, personalne promjene bile munjevite. Po kratkom postupku. Doduše, 
sada su se vratila neka zaboravljena lica, ali se i dalje pojavljuju novinari koji su do krajnosti 
promicali propagandističko TV-novinarstvo. Svakako, ne treba slijediti loše primjere iz 
prošlosti, jer tako se mogu izbjeći neke nove nepravde. Ali, koliko su opravdane kritike da je 
postupnost u promjenama pretvorena u sporost? 

Generalni direktor HRT-a, Mirko Galić, jedan od najuglednijih hrvatskih novinara, u 
više je navrata javno dijagnosticirao sve bolesti najjačeg hrvatskog medijia, uvijek s 
optimizmom da “ima energije za promjene”. Sasvim izravan Galić je bio i u nedavnom 
razgovoru za dnevnik “Novi list”: “Televizija je kao zapaljivi tanker koji se sporo kreće i s 
kojim je teško manevrirati, posebno u ovakvom plićaku u kojem se sada našla; s opterećenjem 



Novosti o medijima, br 60/ serija I 
 

5 

financijske krize, s hipotekama dvorske televizije i teretom prekomjernih troškova koji su je 
počeli gušiti.... Televizija je do sada funkcionirala kao državna televizija, i u socijalizmu, i u 
deset godina hrvatske države. Ona je funkcionirala kao opijum za narod, dakle imala je 
izraženu propagandnu političku funkciju u prezentaciji vlasti i režima” (“NL”, 15. svibnja 
2000., str. 5., N. Šantić). 

Bilo koja vlast na svijetu, pa tako i ova u Hrvatskoj, ne želi ispustiti “šapu” s televizije. 
Ako je to izvjesna činjenica za zemlje razvijene demokracije, u kojima javna televizija ima 
dugogodišnju tradiciju, s razvijenom konkurentskom mrežom komercijalnih televizija, kako 
onda očekivati da se u Hrvatskoj preko noći dogode drastične promjene?! Može li sadašnja 
vlast - pobjednička koalicija - pomoći u transformaciji Hrvatske televizije? Može! I to, 
jednostavno: HRTV-u - tankeru u plićaku, kako reće Mirko Galić, pomoći će se tako da se 
saborska rasprava o pripremljenim prijedlozima Zakona o javnoj televiziji (onom Vladinom, i 
drugom prijedlogu koji potpisuje zastupnica Jadranka Kosor) obavi u demokratičnom tonu i 
to što prije, a potom se prepusti profesionalcima da doista štite interese javnosti, a ne 
političara. Sve ostalo - poput nedavnih “slavnih” izjava visokih hrvatskih dužnosnika u stilu 
“nismo zadovoljni s medijima” (Dražen Budiša) ili “mediji nisu dobar suputnik sadašnje 
vlasti” (Zlatko Tomčić), najblaže rečeno, nes(p)retni su lapsusi i treba ih što prije zaboraviti! 
Ponovne greške takve naravi, mogu biti gadan bumerang sadašnjoj vlasti koja želi trajati. 
Ranija je vlast, upravo zbog “neprirodnog braka” s televizijom i većinom medija, navukla sve 
animozitete razvijenog svijeta i, što je tragikomično, vlastitog naroda. Narod je to bez imalo 
milosti pokazao na siječanjskim izborima. 

Premda u teškim gospodarskim uvjetima, sadašnja Vlada je učinila dosta da svijet 
povjeruje kako Hrvatska ipak ima šanse da se pridruži građanskom društvu. Otuda je odnos 
prema svim medijima toliko važan. A prema televiziji posebno. 

F r e e d o m  H o u s e  –  i z v j e š t a j  o  s l o b o d i  m e d i j a  

Sloboda štampe na izmaku stoljeća 
(Jugoistočna Evropa i svijet) 

Sloboda štampe kao univerzalna vrijednost 

Tekst koji donosimo predstavlja sažetak izvještaja koji je sačinila organizacija Freedom 
House (The News of the Century – Press Freedomm 19991 i The Internet and Press Freedom 
20002) i nudi uvid u stanje slobode štampe u 1999. i 2000. godini širom svijeta. Dodatno, ovaj 
tekst obezbjeđuje jednu komparaciju na nivou slobode štampe u svijetu za period 1978. –
2000. i takođe se fokusira na stanje medijske sfere u zemljama jugoistočne Evrope.  

Univerzalna deklaracija o ljudskim pravima kaže: Svako ima pravo na slobodu 
mišljenja i izražavanja; ovo pravo uključuje slobodu zauzimanja stava bez miješanja, kao i 
pravo traženja, primanja i saopštavanja informacija i ideja kroz bilo koji medij bez obzira na 
granice (član 19.). Sve države članice UN-a, su tako prihvatile ovu deklaraciju i obavezale su 
se da garantuju slobodu izražavanja. Unatoč tome, mnoge od njih i dalje ne prihvataju 
univerzalni karakter slobode informisanja, te na taj način odbijaju jedno od najosnovnijih 
ljudskih prava. 

Naravno, postoje neke objektivne barijere za slobodu informisanja, koje zavise od 
kulturnih i ekonomskih karakteristika pojedinih država. Kulturne razlike i ekonomska 
                                                 
1 Leonard R. Sussman, The News of the century – Press Fredom 1999, Freedom House, 
http://freedomhouse.org/pfs99/sussman.html 
2 Leonard R.Sussman, Censor Dot Gov – The Internet and Press Freedom 2000, freedom House, 
http://freedomhouse.org/pfs2000/reports.html 
 



Novosti o medijima, br 60/ serija I 
 

6 

nerazvijenost mogu zančajno ograničiti protok informacija unutar i između pojedinih zemalja. 
Ipak, ovakva opravdanja su više nego česta od strane vlada kako bi centralizovale kontrolu 
nad informativnim kanalima i često ne odražavaju pravi kapacitet društva da olakša slobodnu 
razmjenu informacija. Jedan takav primjer je Kina koja pomoću vlade konstantno legitimizira 
oštro ograničavanje slobode izražavanja tvrdnjama da su te “zapadne” vrijednosti 
kontradiktorne “azijskim” vrijednostima. Slični argumenti se primjenjuju u skladu sa 
restrikcijama Interneta u arapskom svijetu. Dakle, sa ciljem da se zaštite takve vrijednosti od 
opasnih vanjskih uticaja, mnoge vlade ograničavaju dotok informacija u njihov kulturni 
prostor. 

Međutim, značajne pozitivne promjene se takođe događaju, kao što je to slučaj sa 
padom komunizma u kasnim osamdesetim i ranim devedesetim. Drugim riječima, generalne 
okolnosti u kojima se nalazi sloboda štampe u svijetu su izuzetno dinamične sa ponekad 
nepredvidljivim promjenama na bolje ili na gore. Postoje značajne različitosti između 
pojedinih država, a u mnogim slučajevima siromašne zemlje su te koje dozvoljavaju slobodu 
informisanja, a razvijene zemlje su one koje ograničavaju razmjenu i raznolikost informacija. 

Kao što je već pomenuto, podaci koje vam predstavljamo su preuzeti iz izvještaja koji je 
sačinila Freedom House. Stoga je neophodno skicirati glavne metodološke procedure i 
odrednice koje su ekperti iz Freedom House primjenili za prikupljanje podataka koje smo u 
ovom tekstu koristili. Prvi nivo analize je struktura medijskog sistema: zakoni i regulatorni 
mehanizmi i njihov uticaj na medijski sadržaj. Drugi fokus analize je politička kontrola nad 
medijskim sadržajem. Treća interesna sfera analize su aktuelni ekonomski pritisci na medijski 
sadržaj bilo od privatnih vlasnika ili vlade. I konačno, četvrti predmet analize je intenzitet 
stvarnog nasilja nad medijima, kao što su cenzura, zastrašivanje, fizički napadi i ubistva 
medijskih profesionalaca. 

Prve tri kategorije analize (zakoni, politika i ekonomija) bodovane su od 0 do 15, a 
četvrta od 0 do 5 pri čemu naglašavamo da niže bodovanje označava veću slobodu medija. 
Odvojeno su ocjenjivani štampani i elektronski mediji. Dakle, skala je tako uspostavljena da 
predstavlja opšti nivo slobode medija u svakoj od analiziranih zemalja. Za zemlje koje su 
ocijenjene od 0 do 30 bodova smatra se da imaju slobodne medije. One bodovane od 31 do 60 
su označene kao zemlje koje imaju djelomično slobodne medije, a bodovane od 61 do 100 
kao zemlje koje zabranjuju slobodu medija. 

Sloboda štampe: tendencije i razvoj od 1978. – 2000. 

Dvadeseti vijek je obilježen ogromnim razvojem kako tehnologije masovnih 
komunikacija tako i aktuelnom implementacijom principa i prakse slobode izražavanja i 
informisanja. Freedom House je ispred sebe postavila zadatak da traga i da zabilježi ove 
promjene kroz sistematsko Istraživanje slobode medija (Press Freedom Surveys) koje je 
započelo 1978. godine. 

Analize vođene u početku 1979. godine obuhvatile su 161 državu. Unutar ovog broja 
samo 51 država (31%) je imala slobodne medije. Među onim zemljama koje su imale 
generalno slobodne medije, samo 37 država su imale slobodne elektronske medije što čini 
24% od ukupnog broja zemalja koje su proučavane. Pedeset i četiri zemlje (ili 34%) su imale 
djelomično slobodne medije, dok je 56 država (35%) čiji mediji nisu smatrani slobodnim. 
Jedno desetljeće kasnije - 1989., došlo je do porasta slobode štampe u istočnoj Evropi što je 
opet inicirano padom komunizma. Od 159 ispitivanih zemalja, njih 56 (35%) su imale 
slobodnu štampu, 29 (18%) djelomično slobodnu, a 74 (ili 47%) su označene kao zemlje bez 
slobode štampe. Možemo vidjeti kako je kategorija djelomično slobodnih zemalja podijeljena 
na dio u kome države očigledno napreduju ka kategoriji slobodnih zemalja, dok drugi dio više 
naginje nazad ka kategoriji u kojoj mediji nisu slobodni. 

Proces promjena nastavio se i u devedesetim. Odatle, na početku 1999. godine rezultati 
analize slobode štampe u 186 zemalja pokazali su da 68 zemalja ili nekih 36% pripadaju 
slobodnoj kategoriji. Značajan porast zamijećen je u djelomično slobodnoj kategoriji sa 52 



Novosti o medijima, br 60/ serija I 
 

7 

zemlje (28%) koliko je svrstano u ovu grupu. Trideset i šest posto država ili njih 66 svrstano 
je u kategoriju gdje mediji nisu slobodni. 

Istraživanje slobode štampe koje je organizacija Freedom House vodila početkom 2000. 
godine obuhvatilo je 186 zemalja. U okviru tog broja 69 (37%) država svrstano je u slobodnu 
kategoriju. Kategorija država sa djelomičnom slobodom medija obuhvatila je 69 zemalja 
(37%), a 66 (36%) je svrstano u kategoriju država koje nisu slobodne. Ako razmotrimo 
veličinu populacije analiziranih zemalja, iz toga slijedi da 1,253 milijardi ili 21 % ljudi žive u 
zemljama sa slobodnom štampom, a 2.357 milijardi (29%) žive u zemljama sa djelomično 
slobodnom štampom. Preostalih 2.364 milijarde ili 40% žive u zemljama u kojima nema 
slobode štampe. 

Regionalno poređenje nivoa slobode štampe početkom ove godine pokazuje da Sjeverna 
Amerika ima 2 zemlje (100%) u slobodnoj kategoriji, Zapadna Evropa ima 20 zemalja (95%) 
u slobodnoj kategoriji i 1 zemlju (5%) u djelomično slobodnoj kategoriji. Okeanija ima 8 
zemalja (67%) u slobodnoj kategoriji i 4 zemlje (33%) u djelomično slobodnoj kategoriji. 
Nijedna od ove tri regije nema zemlje u kojima mediji nisu slobodni. Latinska Amerika i 
region Kariba imaju 17 zemalja (52%) u slobodnoj kategoriji, 14 zemalja (42%) u djelomično 
slobodnoj grupi i 2 zemlje (6%) u kategoriji bez slobode medija. Od 27 zemalja u regionu 
istočne, centralne i jugoistočne Evrope i novih nezavisnih država jednako je prisustvo država 
u svakoj od ove tri kategorije: po 9 država (33%) pripada svakoj od navedenih kategorija. 

Ako govorimo u procentima, najteža situacija u 1999. i 2000. godini je na Srednjem 
istoku gdje samo 1 država (7%) ima slobodne medije, 2 države (14%) imaju djelomično 
slobodne medije i 11 (79%) nema slobodu medija. Ako govorimo brojkama, najgora situacija 
je u Africi gdje 6 država (11%) spada u slobodnu kategoriju, 17 (32%) u djelomično slobodnu 
kategoriju, a ukupno 30 država (57%) spada u kategoriju bez slobode medija. Azija takođe 
spada u regione sa prilično teškom situacijom na polju slobode medija: 6 zemalja (24%) imaju 
slobodne medije, 4 (17%) djelomično slobodnu medije i 14 zemalja (56%) nema slobodne 
medije. 

Ako obratimo pažnju na broj kršenja slobode medija vidimo da je u 1999. godini ubijeno 48 
medijskih profesionalaca u 17 zemalja. U periodu od 1982. – 1999. ubijena su čak 892 medijska 
profesionalca. U 1999. godini 60 medijskih profesionalaca je kidnapovano, nestalo ili oteto, a 368 
je uhapšeno ili pritvoreno. 

Jugoistočna Evropa: od slobodnog novinarstva do torture 

Prije fokusiranja na region jugoistočne Evrope, prevashodno treba da se usaglasimo o tome 
koje zemlje zapravo pripadaju tom regionu. Postoji više različitih kriterija koje je nemoguće 
usaglasiti, te smo se mi opredijelili za sljedeće države, a na osnovu slobodne procjene njihove 
povezanosti sa jugoistočnom Evropom: Albanija, Bosna i Hercegovina, Bugarska, Hrvatska, 
Makedonija, Moldavija, Rumunija, Slovenija i Jugoslavija. 

Unutar ove grupe zemalja, samo Bugarska i Slovenija su procijenjene kao države sa 
slobodnom štampom. Bugarska je u ovoj godini napredovala iz grupe sa djelomično slobodnim 
medijima u slobodnu grupu. U 1999. godini jedan bugarski novinar je bio pod istragom vlade, a 
drugi je napadnut nakon što je razotkrio korupciju u privatizaciji. Po bugarskom krivičnom 
zakonu, kleveta se kažnjava hapšenjem i visokom globom, ali ove mjere se nisu često sprovodile 
zadnjih godina. Slučaj Slovenije je najpozitivniji u cijelom regionu. Ograničenja u slobodi medija 
ne dolaze od strane vlade već su češće rezultat samocenzure. 

U regionu jugoistočne Evrope najveću kategoriju sačinjavaju zemlje sa djelomično 
slobodnim medijima. U ovoj grupi je pet zemalja: Albanija, Bosna i Hercegovina, Makedonija, 
Moldova i Rumunija. Među ovim zemljama, Makedonija i Rumunija su najbolje ocijenjene (42 i 
44 poena). Makedonski ustav zabranjuje cenzuru i garantuje slobodu medija i pristup 
informacijama tako da nije bilo značajnijeg kršenja slobode medija u ovoj zemlji tokom 1999. i 
početkom 2000.. Stanje u Rumuniji je nešto teže. Riječ je o ustavnim i zakonskim zabranama  

 



Novosti o medijima, br 60/ serija I 
 

8 

klevete, odgovornosti za etiketiranje, “napadanje vlasti” i plasiranje “lažnih informacija” koje 
mogu ugroziti nacionalnu bezbjednost. Novinari mogu biti zatvoreni ukoliko ih se okrivi da su 
počinili ovakav prestup. Prema izvještaju organizacije Freedom House o Rumuniji: “U 1999. je 6 
novinara optuženo za etiketiranje i klevetu, jedan izvještač je uhapšen zbog otkrivanja korupcije, 
dva su napadnuta dok su istraživali gradilište, a jednom novinaru su ukrali rukopis i gurnuli ga iz 
brzog voza.”3  

Ostale tri zemlje sa djelomično slobodnim medijima su: Albanija (56 bodova), Bosna i 
Hercegovina (56 bodova) i Moldova (58 bodova) koje su zapravo veoma blizu kategoriji u kojoj 
mediji nisu slobodni (61 –100 bodova). Albanski krivični zakonik zabranjuje klevetu javnih 
zvaničnika i simbola. Kazne su u rasponu od novčane kazne do 3 godine zatvora. Albaniju 
karakteriše prilično veliki broj medija: 1 javna RTV, 30 privatnih TV stanica, 20 privatnih radio 
stanica i 250 registrovanih štampanih medija. U 1999. je ubijen jedan albanski novinar nakon što 
je objavio jedan tekst. 

Bosna i Hercegovina, obzirom na njenu specifičnu situaciju, ima prilično specifične pritiske 
na medijskoj sceni, koji dolaze kako od međunarodnih aktera tako i od lokalnih vlasti. Osim što 
nema adekvatnog zakona, značajni su politički pritisci i pristrasnosti mnogih medija, zatim 
dodatni pritisci koji proističu iz prilično teške medijske situacije i nedostatka medijskog tržišta. 
Tokom 1999. u jednu radio stanicu je podmetnuta bomba, a jednu TV redakciju su napali 
demonstranti. Nakon objavljivanja članka o ratnom kriminalu, jedan novinar je teško povrijeđen 
od bombe koja je postavljena u njegov automobil. 

Situacija u Moldovi se pogoršala u 1999. i 2000. u odnosu na 1998.. Ova zemlja nema 
zakon o slobodi informisanja, a uvreda i kleveta države su zabranjeni ustavom, krivičnim 
zakonikom i zakonima o medijima. Država kontrolira većinu elektronskih medija i tako reducira 
pristup svojih protivnika tim medijima. Tokom 1999. registrovano je nekoliko fizičkih napada na 
novinare: masa ljudi je napala na ured jednog lista i jedan nezavisni novinar je pretučen nakon što 
je objavio članak o korupciji. 

Dvije zemlje jugoistočne Evrope koje radikalno sprečavaju slobodu medija u 1999. i 2000. 
su Hrvatska (u kojoj je u međuvremenu došla na vlast demokratska koalicija) i Jugoslavija, te su 
shodno tome svrstane u grupu u kojoj mediji nisu slobodni. Hrvatski krivični zakonik omogućava 
da svako ko je optužen za uvredu vlasti može biti kažnjen i do 3 godine zatvora. Monopol nad 
štamparijama i distribucijom imala je HDZ kao još uvjek vodeća partija u 1999. godini, te je tako 
bilo dozvoljeno vlastima da sprovode dodatni pritisak na medije u Hrvatskoj. Štaviše, do kraja 
1999. vlasti su kontrolisale glavne državne elektronske medije i efikasno ograničavale doseg 
privatnih medija. Tokom 1999. novinari su bili meta zastrašivanja, prijetnji smrću, policijskog 
ispitivanja i optuživanja za verbalne napade na vlasti. Nakon što je HDZ smijenjena sa vlasti 
početkom 2000., utemeljeno je očekivanje da će Hrvatska biti među prvim zemljama u regionu 
(poslije Slovenije i Bugarske) koja će dozvoliti slobodu štampe i slobodu informisanja. Međutim, 
neke informacije govore da su nove vlasti odustale od principa “brzi početak”, mada ima znakova 
koji ukazuju da je Hrvatska na novom kursu u pravcu demokratizacije i liberalizacije u sferi 
medija. 

Zemlja u regionu koja je ocijenjena najlošije na skali slobode medija je Jugoslavija koja je 
dobila 81 poen. Sa tako visokim nivoom opstrukcije slobode izražavanja i komunikacija, 
Jugoslavija pripada grupi od 20 zemalja sa najžešćom diktaturom na svijetu, a koje imaju 80 i više 
bodova (kao što su Bjelorusija sa 80 bodova, Burundi sa 83, Afganistan sa 90 ili Kuba sa 94). Pod 
pokrićem zloglasnog Zakona o javnom informisanju iz 1998. vlasti su započele seriju napada 
protiv nezavisnih medija i novinara, da bi ih intenzivirale u toku NATO kampanje sredinom 1999. 
godine. Ovaj "medijski rat” kulminirao je predhodnih mjeseci i sedmica kada su vlasti započele 
pravu ofanzivu na preostale nezavisne medije, dovodeći zemlju na ivicu građanskog rata. 
Novinari i medijski profesionalci su konstantno izloženi sudskim procesima, zastrašivanju, 
prijetnjama smrću i pokušajima ubistva. 

 

                                                 
3 Leonard R.Sussman, Censor Dot Gov – The Internet and Press Freedom 2000, freedom House, 
http://freedomhouse.org/pfs2000/reports.html 
 



Novosti o medijima, br 60/ serija I 
 

9 

 

Zaključak: novinari najveća opasnost za vladajuće elite 

Dramatični politički, ekonomski i tehnološki razvoj u 20-om vijeku učino je da novinarstvo 
i mas mediji postanu najznačajnije odrednice života u modernim društvima. Može se reći da je 
sloboda štampe postala neophodna za funkcionisanje modernih društava koja očajnički trebaju 
efikasnu kontrolu kompleksnih društvenih procesa raspodjele moći. Nedostatak transparentnosti i 
nedostatak slobodnog protoka informacija može društvo gurnuti u začaran krug korupcije i 
zloupotrebe vlasti, učinivši ga nesposobnim da pravilno funkcioniše. Jedan značajan primjer je 
Azijska finansijska kriza iz kasnih devedesetih koja pokazuje kako nedostatak transparentnosti u 
ekonomiji može imati destruktivne konsekvence u cijelom društvu.4 Mediji i novinari su tako 
zauzeli centralnu poziciju u procesu promjena u modernim društvima. Međutim, takva pozicija 
obavezno nosi i velike opasnosti, postavljajući novinare pred, prije svega, surove napade onih 
snaga koje pokušavaju da se odupru procesima liberalizacije i demokratizacije. To neizbježno 
vodi ka okrutnim akcijama protiv novinara i medija koji se obično smatraju neprijateljima države i 
najvećom mogućom opasnošću za domininantnu vladajuću elitu. 

(Tarik Jusić, prema Freedom House) 

V i j e s t i  

Promovisana 2. generacija studenata Škole novinarstva Media plana 

U Sarajevu je 31. maja promovisana druga generacija studenata Škole novinarstva 
Media plana. Devetomjesečno školovanje uspješno je završio 21 polaznik. Riječ je o mladim 
novinarima koji rade u svojim redakcijama, dok su dodatno stručno usavršavanje dobili u ovoj 
školi iz radio i tv novinarstva, štampe, novinarske etike, Interneta, francuskog jezika… 

Na promociji je bilo oko stotinu gostiju koje su činili predstavnici međunarodnih 
organizacija, medija koji su omogućili svojim novinarima da jedan dio svog vremena u toku 
protekle godine provedu u školi, te redakcija koje su prijavili studente za sljedeću generaciju. 
Čestitke završenim studentima uputio je i direktor Nezavisne komisije za medije Krister 
Thelin, rekavši da Bosni trebaju novinari – profesionalci, koji će objektivnim informisanjem 
doprinijeti učvršćenju mira, te da se nada da su promovisani novinari jezgro takvih 
očekivanja. Diplome je uručio izaslanik ambasadora Francuske u BiH Bernard Semerie.  

Škola novinarstva Media plana tijesno sarađuje sa Visokom školom za novinarstvo iz Lila, 
čiji predavači izvode gotovo 30 posto nastave u Sarajevu. Većina predavača u školi u Sarajevu su 
domaći novinari, montažeri i kamermani sa dugogodišnjim medijskim iskustvom. Od iduće 
godine Škola novinarstva Media plana otvara vrata mladim novinarima iz regiona, dok će kao 
gosti predavači biti angažovani i novinari iz Hrvatske i Jugoslavije. 

Drugu generaciju završenih studenata čine: Elvira Aganović, Darija Tankosić, Adis 
Šaranović, Elvira Velić, Merima Kurtović – Pašalić, Ognjen Blagojević, Elvir Trebinjac, 
Sanela Piralić, Belma Bećirbašić, Nermin Bise, Indira Tabučić, Nedim Komadarić, Elma 
Kazagić, Anđelina Kotromanović, Siniša Subotić, Nina Karanjac, Aleksandra Bosiočić, 
Ramiz Hajdarević, Šefik Tatlić, Safeta Lončarić i Dragana Aleksić  

                                                 
4 Leonard R.Sussman, The News of the Century - Press Freedom 1999, Freedom House, 
http://www.freedomhouse.org/pfs99/sussman.html 
 



Novosti o medijima, br 60/ serija I 
 

10 

 

“Ponoćni upad” u “Dnevni avaz” 

Poreska policija je u ranu zoru 6. juna, upala u prostorije štamparije sarajevskog lista 
“Dnevni avaz”. Inspektori su potom zabranili grafičarima i obezbjeđenju upotrebu telefona i 
počelo je ručno prebrojavanje tiraža “Dnevnog avaza”. Prema izjavi Mensura Osmovića, glavnog 
i odgovornog urednika lista, “Dnevni avaz” nema ništa protiv kontrole svojih finansija, ali ima 
protiv načina na koji je to učinjeno Po Osmoviću, način na koji se desio upad u štampariju može 
se smatrati brutalnim političkim zastrašivanjem i pokušajem kompromitacije poslovnog ugleda i 
medijskog uticaja “Dnevnog avaza”. Poslovodstvo “Avaza” je informisalo javnost da ova kuća 
sve svoje poreske obaveze uredno izmiruje, te da su prošle godine prikazali dobit od 2.500.000 
KM i shodno tome platili porez u visini od 30%. 

Amabasador OSCE Misije u BiH Robert Barry se susreo sa generalnim direktorom i 
glavnim i odgovornim urednikom “Avaza” Fahrudinom Radončićem i Mensurom 
Osmovićem kako bi razgovarali o ovom incidentu. Barry je izjavio da najstrožije osuđuje 
“ponoćne upade” u novinske kuće, te da se ovaj postupak može protumačiti kao pritisak i 
zloupotreba zakonskih pravila od strane sarajevske vlasti. Zabrinutost zbog ponašanje poreske 
policije izrazili su i Visoki predstavnik Petritsch i američki ambasador u Sarajevu Miler.  

U “Dnevnom avazu” se može nezvanično čuti da je slanje poreskih inspektora usred noći 
povezano sa ranijim prijetnjama pojedinaca iz Stranke demokratske akcije (SDA) zbog 
udaljavanja lista od vladajuće bošnjačke partije. Javnim saopštenjem centrala stranke je odbacila 
ove optužbe. 

“Večernje” u novom ruhu 

Sarajevski dnevnik “Večernje novine” je, nakon uspješno izvršene privatizacije od 
strane kompanije “Alden print”, krenuo u bitku za vraćanje, zadnjih godina, poljuljanog 
tiraža. Nakon dovođenja novog glavnog urednika Ahmeda Bosnića, kao i pojačavanja 
dopisničke mreže, list se 5. juna pojavio sa izmjenjenim dizajnom. Prvi vizuelni utisak 
drugačijeg preloma novine sa novim logotipom jeste bolja preglednost lista. Rubrike su 
uočljivije, a sam raspored tekstova sadržaj čini čitljivijim. Koncepcijski, novine ostaju na 
dosadašnjem kursu kratkih tekstova i velikih naslova. Međutim, bar prvi “osvježeni” brojevi 
pokazuju nešto veće prisustvo izjava ili razgovora sa poznatim ličnostima.  

“Pred nama stoje izuzetno teške zadaće i obaveze. Prihvatajući bogatu novinarsku 
ostavštinu, dužni smo nastaviti poštenu novinarsku misiju u BiH…” – piše u uvodniku prvog, 
ovako koncipiranog broja, Ahmed Bosnić 

Nagrada Bori Kontiću 

Direktor Media centra Sarajevo, Boro Kontić dobio je 30. maja u njemačkom gradu 
Postdamu Evropsku programsku nagradu, međunarodno priznanje iz oblasti medijskih 
dostignuća. U obrazloženju nagrade, čiji je sponzor BBC, kaže se da je Kontić imao 
“izvanredan doprinos obuci i razvoju mladih novinara u Evropi”. 

U zapadnoj Hercegovini bez bh štampe 

Novinska agencija ONASA piše da ni pet godina nakon rata u BiH u većini općina 
Livanjskog kantona se ne mogu kupiti listovi koji izlaze u Sarajevu.  

U Drvaru, Bosanskom Grahovu, Glamoču, Kupresu i Tomislavgradu na kioscima se ne 
može kupiti nijedan dnevni list iz BiH, a u Livnu se mogu kupiti samo “Oslobođenje” i 
“Dnevni avaz”, javlja dopisnik agencije iz ovog kantona. 



Novosti o medijima, br 60/ serija I 
 

11 

 

U općinama Livanjskog kantona ne može se pratiti ni program televizije BiH, tako da 
građani isključivo prate program državne televizije Hrvatske.  

Učesnici okruglog stola “Zastupljenost političkih stranaka u medijima” održanog 
nedavno u Livnu zaključili su da u ovom kantonu još vlada “medijski mrak”, te da je 
isključivi krivac za takvo stanje vladajuća Hrvatska demokratska zajednica (HDZ) BiH. 

Akcija pomoći teško oboljelom novinaru 

Nezavisna unija profesionalnih novinara BiH i Savez novinara BiH organizovali su akciju 
prikupljanja sredstava za hitno liječenje sarajevskog novinara Mime Šahinpašića. 

Šahinpašić, dugogodišnji novinar-voditelj Nezavisne RTV Studio 99, trenutno zaposlen 
na Radiju Fern, teško je obolio i hitno mu je potrebna transplantacija bubrega. “Vašom 
skromnom donacijom od 100 DM mogao bi se spasitio jedan mladi život”, kaže se u pismu 
dva novinarska saveza. 

Mimo Šahinpašić je veliku popularnost stekao tokom rata uređujući kontakt program na 
Studiju 99 u kojem su građani Sarajeva otvoreno i argumentovano iznosili svoje stavove o 
aktuelnim problemimima u gradu i državi.  

Novčani prilozi mogu se uplatiti na račun Central profit banke 10100-602-16, poziv na 
broj 6006110-2302118 

 

 

Savjet Media plan Instituta:  

Prof. dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); mr. Lenart 
Šetinc (Ljubljana); prof. dr. Mario Plenković (Zagreb); mr. Louis de la Ronciere (Paris); mr. 
Aleksandar Todorović (Montreux); prof. dr. Slavo Kukić (Mostar); prof. dr. Miroljub 
Radojković (Beograd).  


	Broj 60, Serija I 	Sarajevo, 12. juni 2000.

