
Novosti o medijima, br 67 - serija I 

U  o v o m  b r o j u  m o ž e t e  p r o č i t a t i :  

• RTVBiH i RTRS: Programi za javnost ispod 
propisanog minimuma 

• Mediji pred izbore: 
o Srbija: Ko će da objavi pobedu? 
o Crna Gora: Bez izborne propagande 

o Makedonija: Politička 
propaganda i sakupljanje poena 

♦ Vijesti 

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija♦  Mediji u tranziciji 

Broj 67, Serija I  Sarajevo, 14. septemb

R T V  B i H  I  R T V  R S  

Programi za javnost ispod propisanog minimuma 
'Media plan institut' je sproveo opsežan monitoring reklamnih programa i javno

dvije glavne javne radio-televizije u Bosni i Hercegovini: Radio-televizije 
Hercegovine u Federaciji BiH i Radio-televizije Republike Srpske u Republici Sr
komercijalnih stanica Otvorena televizijska mreža (OBN), Nezavisna TV Hayat (NT
i Nezavisna TV Studio 99 (NTV Studio 99) u Federaciji BiH, i Alternativna TV (AT
TV i Nezavisna TV Banjaluka (NTV Banjaluka) iz Republike Srpske. Istraž
realizovano uz podršku organizacije ‘IREX ProMedia’, koja se bavi razvojem 
programima pomoći za potrebe Agencije SAD-a za međunarodni razvoj (USAID). 

Namjera agencije IREX, koja je i rezultirala sponzorisanjem ovog istraživanja
se potpomognu napori međunarodne zajednice na razvoju solidne i pragmatične p
procesu reforme javnog informisanja u Bosni i Hercegovini. 

Obaveza: 40 posto programa za javnost 

Međunarodna zajednica, uključujući Nezavisnu komisiju za medije (IMC), tren
na podsticanju evolucije ova dva ostatka državne televizije bivše Jugoslavije u s
standardima programa i profesionalizma evropskog javnog informisanja. Preciznije
je da se RTVBiH transformiše u dvije komponente - Federalnu TV sa dva kanala, ko
pokrivati entitet Federacije, te novi Javni RTV servis (PBS) koji će pokrivati cijelu ze

U sklopu ovih reformi, Nezavisna komisija za medije je 21. oktobra 1999
Opšti pravilnik o definisanju i obavezama javnih radio-televizija. U tom P

pripr

http:/
Svake druge sedmice
ema agencija SAFAX,

Sarajevo
/www.mediaplan.ba
ar 2000. 

g servisa 
Bosne i 
pskoj, te 
V Hayat) 
V), BEL-
ivanje je 
medija i 

, jeste da 
olitike u 

utno radi 
kladu sa 

, namjera 
jom će se 
mlju. 

. usvojila 
ravilniku, 

http://www.hypermart.net/mediaplan


Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

2 

Nezavisna komisija napominje: "Dosljedno opšteevropskoj praksi, javne radio-televizije 
imaju jasne obaveze prema društvu, uključujući realizaciju programa kojim se odgovara na 
informativne, obrazovne i kulturne potrebe javnosti, te potrebe za obavještavanjem javnosti," 
jer se te kuće djelomično izdržavaju novcem iz javnih fondova. 

U skladu s tim, Nezavisna komisija traži od svih javnih 
radio-televizija – uključujući one registrovane na ime organa 
vlasti ili u čijoj finansijskoj podršci opštine i kantoni učestvuju 
sa više of 51 % - da posvete bar 40% svog sedmičnog 
programa vijestima i drugim informativnim ili obrazovnim 
programima." Nezavisna komisija dodaje da će se ovo pravilo 
primjenjivati na sve javne stanice čim Komisija istima izda 
dugoročnu dozvolu, a proces izdavanja dozvola je upravo u 
toku. 

Istim se Pravilnikom ograničavaju komercijalne reklame 
ili programi sa komercijalnim sponzorima koje javne televizije 
mogu emitovati na 4 minute po satu. Nezavisno od ovog 
Pravilnika, Komisija je 9. marta 2000. godine izdala Kodeks o 
reklamiranju kojim se dodatno potvrđuje ovaj limit od 4 
minute po satu za javne televizije ili 6 minuta na sat za javne 
radio-stanice, koji je stupio na snagu 15. aprila 2000. 

Istraživanje 'Media plan instituta' odgovara na tri pitanja 
koja proizilaze iz ovih propisa: 

1. Da li javne radio-televizije, naročito RTVBiH i 
RTRS, ispunjavaju navedeni minimum od 40% programa za 
potrebe javnosti, propisan od strane Nezavisne komisije za 
medije? 

2. Da li propisi Nezavisne komisije za medije definišu 
programe za potrebe javnosti dovoljno jasno da bi se i drugima 
osim Komisije omogućilo da mjere trajanje i vrednuju sadržaj 
programa koje stanica emituje za potrebe javnosti? 

3. Da li glavni javni servisi trenutno poštuju ograničenje 
trajanja reklamnog programa na 4 minuta po satu? 

'Media plan institut' je vršio monitoring i mjerenja 
cjelokupnog emitovanja RTVBiH i RTRS četiri sedmice 
zaredom, od 1. do 28. maja, smatrajući taj period dovoljno 
distanciranim od opštinskih izbora, održanih 8. aprila, koji bi 
eventualno dali donekle iskrivljene pokazatelje usljed povećanog obima postizbornih 
izvještavanja i diskusija. U svrhu poređenja, ‘Media Plan' je izvršio istu vrstu monitoringa tri 
privatne, komercijalne stanice registrovane kao takve od strane Nezavisne komisije u Sarajevu 
(OBN, NTV Hayat i NTV Studio 99) i tri druge u Banjaluci (ATV, TV Bel i NTV Banjaluka) 
tokom istog perioda. 

Komercijalne televizije više “javne” od javnih servisa?! 

Glavni nalazi istraživanja su slijedeći: 

Programi RTVBiH-a i RTRS-a konstantno emituju manje od propisanog minimuma od 
40% programa za potrebe javnosti. U maju su emitovali u prosjeku 32,25%, odnosno 29,93% 
programa date vrste. U četiri sedmice monitoringa, udio ovih emisija u programima RTVBiH-a 
nikada nije prešao 34%, a kod RTRS-a 30%. 

 

 
 
 
 
 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi.  
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 (33) 213 078, 206 542  
E-mail: safax-mp@bih. net. ba 
Kancelarija u Banja Luci – SOS – 
otvoreni telefon za novinare: 
Tel/fax: +387 51 307 470 

 
http://www.mediaplan.ba 
 
PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
© 2000 Media plan institut 
 
Vlada Republike Francuske podržava 
izdavanje ovog servisa 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mediaplan.ba/


Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

3 

Sasvim suprotno, udio programa za potrebe javnosti u programskim shemama dvije od šest 
privatnih stanica koje je 'Media plan institut' takođe pratio - naime, OBN-a i NTV-a 99 - 
konstantno je prelazio 40% iako se navedeni propis na njih ne odnosi. 

Prema definicijama koje upotrebljava Nezavisna komisija, NTV Studio 99 je ostvario 
najveći udio programa za potrebe javnosti (53% je bio sedmični prosjek), ali je ovo posljedica 
velikog broja repriza vijesti i intervjua emitovanih prethodnog dana, te ograničene ponude 
zabavnih programa ove stanice. Trajanje programa za potrebe javnosti emitovanih na OBN-u u 
prosjeku je iznosilo 42,52% ukupnog emitovanja. Kod NTV Hayat, taj procenat iznosi 33,22%, 
čime su RTVBiH i RTRS potisnute na četvrto odnosno peto mjesto. 

Ovo pokazuje da je određeni minimum od 40% praktičan, te možda i prenizak, a da bi 
poslužio svrsi određivanja jasne razlike između javnih i privatnih televizijskih stanica. 

RTRS emituje više zabavnih programa nego i jedna druga praćena stanica, u prosjeku 4652 
minuta ili 64,83% ukupnog sedmičnog programa, u poređenju sa 3672 minute ili 48,62% ukupnog 
programa RTVBiH. RTVBiH je emitovala više sportskih programa od bilo koje druge stanice - 
1026 minuta ili 13,6% ukupnog programa u periodu od 1. do 28. maja. 

Prema definicijama Nezavisne komisije, OBN odgovara profilu javne televizije više nego i 
jedna druga veća stanica u Bosni i Hercegovini, sa najvećim sedmičnim prosjekom programa za 
potrebe javnosti - 3113 minute ili 42,52% – i jednim od najnižih procenata zabavnog programa, 
na koji otpada u prosjeku svega 3289 minuta ili 44,03% ukupnog vremena emitovanja. 

Tokom perioda monitoringa od 1. do 28. maja, samo su OBN i ATV realizovale kontakt-
programe (omogućavajući gledaocima da se javljaju u program, iznose svoje komentare i 
postavljaju pitanja) sa javnim ličnostima, a koje Nezavisna komisija takođe definiše kao vid 
programa za potrebe javnosti. RTVBiH nije emitovala niti jedan kontakt-program tokom ovog 
perioda. 

Od svih osam stanica, Bel TV je emitovala najveći broj vijesti (sedmični prosjek iznosi 980 
minuta); za njom slijedi NTV Studio 99 (824 minute) i NTV Hayat (744 minute). RTVBiH i 
RTRS zauzimaju četvrto i peto mjesto sa 654 minute odnosno 540 minuta. ATV je na šestom 
mjestu sa 538 minuta. OBN i NTV Banjaluka zauzimaju najniža mjesta - kod njih udio vijesti u 
sedmičnom programu iznosi u prosjeku 456 odnosno 366 minuta. 

Udio obrazovnih programa u programskoj shemi OBN-a uveliko je premašio isti kod ostalih 
stanica - 1812 minuta je OBN-ov sedmični prosjek, u poređenju sa 853 minute drugoplasirane 
RTVBiH - usljed čega OBN izbija u sam vrh na skali javnih servisa. ATV zauzima samo dno 
1jestvice - na obrazovne programe u shemi ove televizije otpada u prosjeku 314 minuta ili 18% 
ukupnog vremena emitovanja. (Ovi programi obuhvataju dokumentarce o životinjama ili prirodi 
uopšte koje većina stanica, čini se, koristi kao jeftin način za popunjavanje praznina u 
emitovanju.) 

Niti jedna stanica nije realizovala minimum od 10 sati obrazovnog programa za djecu 
sedmično - standard koji Nezavisna komisija propisuje za javne TV stanice. RTRS nije u suštini 
realizovala niti jednu obrazovnu emisiju za djecu tokom monitoringa. 

RTVBiH sistematski probija limit od 4 minute reklama po satu, koji propisuje Nezavisna 
komisija, kako u jutarnjim tako i u udarnim večernjim terminima. Od 1. do 28. maja, RTVBiH je 
narušila ovaj limit 100 puta, dostižući čak 19,72 minute reklama u terminu od 20:00 do 21:00 19. 
maja. Iako emituje relativno malo reklama, RTRS je četverominutni limit premašila 19 puta, 
dostižući čak 13,35 minuta između 18:00 i 19:00 11. maja. 

TV Bel je emitovala najveći ukupni broj reklamnih programa - sedmično u prosjeku 1112 
minuta ili 15,66% cjelokupnog programa. NTV Banjaluka i NTV Hayat su na drugom odnosno 
trećem mjestu sa 741 minutom (10,44%) odnosno 515 minuta (6,92%). Na reklame otpada u 
prosjeku: 407 minuta (5,56%) programa OBN-a, 352 minute (5,63%) kod ATV-a, 293 minute 
(3,88%) RTVBiH, 194 minute (4,92%) u slučaju NTV Studio 99 i 67 minuta (0,95%) kod RTRS. 

Međutim, RTVBiH je na drugom mjestu po veličini udjela međunarodnih reklama visoke 
komercijalne vrijednosti, što čini više od 50% sveukupnog reklamnog programa ove televizije. 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

4 

Inače, NTV Banjaluka po ovom parametru zauzima najviše mjesto. TV Bel, sa najvišim udjelom 
reklama uopšte, je - zajedno sa NTV Studio 99 - jedna od dvije najniže rangirane stanice u 
kategoriji stranih reklamnih programa. 

Realizovane programske sheme nekih stanica znatno i često odstupaju od objavljenih 
programskih shema. Takva odstupanja unekoliko dezorijentirajuće djeluju na gledaoce i nisu 
dobrodošla kod klijenata. Kod RTVBiH i RTRS zabilježen je relativno mali broj takvih 
odstupanja. 

Postoji potreba da Nezavisna komisija za medije preciznije definiše određene tipove 
programa koji, prema pravilima Komisije, spadaju u programe za potrebe javnosti, naročito 
dječije programe i tzv. kolažne programe koji obično kombinuju zabavne sadržaje, vijesti, 
informacije i reklame. 

Da li predstoje izmjene u medijskoj politici? 

Ovi rezultati dovode u sumnju koncepciju misije i efektivnosti javnih radio-televizija koju 
je usvojila Nezavisna komisija za medije. Određujući obavezni minimum programa od opšteg 
interesa, Nezavisna je komisija imala namjeru obavezati stanice, koje se izdržavaju novcem iz 
javnih fondova i pretplate, da daju prioritet vijestima, te informativnim, obrazovnim i sličnim 
programskim sadržajima od opšteg interesa nad zabavnim programima. Međutim, javni RTV 
servisi – dakle, RTVBiH i RTRS – očigledno u ovom trenutku favorizuju zabavne programe i to u 
većoj mjeri nego komercijalne TV stanice. To za posljedicu ima znatnije komercijalizovan profil 
njihovih programa nego je to slučaj sa programima nekih od vodećih privatnih komercijalnih 
medijskih kuća. 

Nezavisna komisija za medije može primijeniti dva različita rješenja ovoga problema. Jedno 
je da se zadrži postojeći kurs medijske strategije, ali da se minimalna kvota programa od opšteg 
interesa poveća kako bi se olakšala diferencijacija između javnih i privatnih stanica; dalje, da se 
preciziraju termini i definicije javnog servisa, daju detaljnije smjernice javnim radiotelevizijama u 
pogledu njihove funkcije u društvu i pruži podrška radio-televizijama u monitoringu programa od 
opšteg interesa koji bi sprovodile one same. Drugo rješenje je pak nešto radikalnije, ali bi se 
moglo pokazati dugoročno korisnim. Naime, ovo rješenje podrazumijeva preokret u opštoj 
medijskoj politici, koju je međunarodna zajednica koncipirala na osnovu specifično evropskog 
shvatanja javnih radio-televizija kao primarnih zaštitnika javnog interesa, i približavanje 
sjevernoameričkom modelu komercijalnih stanica, zakonom obavezanih na emitovanje određene 
kvote programa od opšteg interesa. Ovaj bi se model mogao pokazati naročito pogodnim za 
bosanskohercegovačke prilike iz dva razloga. Prije svega, program komercijalnih TV stanica već 
sada obuhvata više sadržaja od opšteg interesa nego program javnih televizija. Drugo, ovim bi se 
pomoglo medijskim kućama da prevaziđu finansijske poteškoće koje su naročito izražene u 
slučaju javnih radio-televizija. Oba ova razloga ukazuju da izmjene u medijskoj politici i 
medijskom zakonodavstvu od strane međunarodne zajednice, a naročito Nezavisne komisije za 
medije, zaslužuju da se razmotre. (Istraživački tim ‘Media plan instituta’ pod vođstvom 
Tarika Jusića. Naslove teksta je dala redakcija “Novosti o medijima”. Media plan 
zahvaljuje Robertu Gilletteu iz organizacije ‘IREX ProMedia’ za njegovu podršku i stručnu 
pomoć u realizaciji projekta.) 

M e d i j i  p r e d  i z b o r e  

»Novosti o medijima« nastavljaju da prate medijsku situaciju u vrijeme predizborne 
kampanje u zemljama regiona Jugoistočne Evrope. U ovom broju objavljujemo informacije i 
analize naših saradnika iz Jugoslavije (odnosno Srbije i Crne Gore) i Makedonije. 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

5 

S r b i j a  ( 2 4 .  s e p t e m b a r )  

Ko će da objavi pobedu? 
Ako se po podeljenosti medija u Srbiji na dva udaljena i suprotstavljena pola, po oštrini i 

načinu izveštavanja pre svega onih koji su pod kontrolom države, po ostrašćenosti njihovih 
novinara i bezobzirnosti njihove uređivačke politike, može suditi, lako je doći do dramatičnog 
zaključka: od stvarnih izbornih rezultata i normalnog konsolidovanja vlasti u Srbiji i Jugoslaviji 
nema ništa, izvestan sukob dve političke grupacije i njegov neizvestan ishod jeste neminovnost 
koja će predstavljati kulminaciju ovdašnje dugogodišnje političke krize. 

I u ranijim je fazama Srbija u izborni proces ulazila u sasvim neregularnim medijskim 
okolnostima. Gotovo od prvih dana svoje vladavine Milošević je pod striktnu kontrolu stavio sve 
vodeće medije u državi, pre svih Radio-televiziju Srbije, najuticajniji dnevni list »Politiku« kao i 
čitav niz manjih ali tiražnih listova među kojima su bile »Večernje novosti«, »Politika ekspres«, 
novosadski »Dnevnik« i drugi. I pored toga, međutim, gotovo je uvek postojao bar formalni privid 
kakve–takve izbalansiranosti u pogledu broja strana ili radio i televizijskog vremena koji su stajali 
na raspolaganju »drugoj strani«, a uticajna beogradska televizija Studio B (sada pod čvrstom 
kontrolom države) i nezavisni radio B92 (preuzet od strane vlasti), profesionalno radeći 
novinarski posao, nudili su mogućnost potencijalnim biračima da se objektivno informišu i sami 
odluče. Pred, po mnogo čemu, sudbinske izbore 2000., u atmosferi preovlađujućeg optimizma u 
pogledu izgleda Demokratske opozicije Srbije, a pre svega njihovog predsedničkog kandidata 
Vojislava Koštunice, okolnosti su bitno drugačije - čak i za već punu deceniju medijskim mrakom 
i tišinom obavijenu Srbiju. 

Izveštavanje o izborima u državnim medijima, kao i u onim provladinim koji su samo 
formalno u privatnom statusu, fokusirano je gotovo u potpunosti na kampanju vladajuće koalicije 
- pre svega izbornog tandema SPS-JUL, obnovu i izgradnju zemlje, neumerenu kritiku opozicione 
konkurencije i napade na rukovodstvo Crne Gore. Drugim rečima, u izveštajima glavnih medija 
koje kontroliše režim gotovo da ne postoji aktivnost opozicije, izuzev citiranja određenih izjava, 
namerno izvučenih iz konteksta, koje se uklapaju u predizbornu šemu vladajuće koalicije o 
opoziciji kao izdajničkoj, potplaćenoj, nepatriotskoj, spremnoj da proda zemlju ili, jednostavno, 
kako je u državnim medijima gotovo isključivo zovu – NATO opoziciji. 

S druge strane, mediji koji nisu pod kontrolom države, pre svih visokotiražni dnevnici 
»Blic« i »Glas«, nedeljnici »Vreme« i »NIN« kao i jedan broj nezavisnih lokalnih radio i TV 
stanica, najveći prostor daju aktivnostima Demokratske opozicije Srbije, objavljujući izveštaje o 
predizbornim skupovima, dogovorima i kampanji, izjave lidera stranaka i predstavnika nevladinih 
organizacija te njihove intervjue, plasirajući uvek na vidnim mestima istraživanja raznih instituta i 
agencija koje opoziciji daju vrlo izgledne šanse na izborima. U manjem obimu, ali i bez 
negativnih strasti, ovi mediji prate i aktivnosti predstavnika vlasti, najčešće konferencije za 
novinare i predizborne skupove, ne propuštajući priliku da gde god je moguće, makar 
karikaturama ili fotografijama, podstaknu i podrže kampanju za izlazak na izbore. 

U makar i svedenoj medijskoj slici predizborne Srbije, međutim, nikako ne treba zaboraviti 
i jednu novu i veoma važnu činjenicu koja već pune dve godine u velikoj meri određuje ukupni 
stav javnog mnjenja i nesumnjivo doprinosi valjanoj informisanosti, kao i uspostavljanju 
protivteže nesputane propagande državnih medija. Istraživanja pokazuju da je nevladin nezavisni 
dnevnik »Blic« već dobre dve godine najčitanija dnevna novina u Srbiji, ispred tradicionalno 
najpopularnije »Politike« i uvek tiražnih »Večernjih novosti«. Prema najsvežijim istraživanjima 
istraživačkog tima Medija centra procenjuje se da »Blic« dnevno u Srbiji čita 1.904.580 ljudi. 
Slede »Večernje novosti« sa 1.307.960 čitalaca, pa »Politika« sa 1.132.000 i, opet nevladin, 
nezavisni »Glas javnosti« sa 721.961 dnevnim čitaocem. Svesna ovakvog odnosa snaga u oblasti 
pisanih medija i potpuno nespornog uticaja dva nezavisna dnevnika vlast je bezuspešno u više 
navrata pokušala da na razne načine, počev od zabrane uvoza hartije do brutalne zaplene 
štamparije, zaustavi izlaženje tih listova. 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

6 

Ovakvo stanje svakako je učvrstilo odluku vlastima potčinjenih urednika državnih dnevnih 
novina da odu u »uređivačku« krajnost i pretvore svoje novine u neskrivene propagandne biltene 
vladajućih partija. Ilustracija za to je bezbroj. Prateći pisanje lista »Politika« od 7. avgusta (kada 
su raspisani izbori u SRJ) do 1. septembra, istraživački tim Medija centra došao je do sledećih 
rezultata: u tom je periodu »Politika« samo tri puta, u vrlo kratkim vestima, izvestila o odlukama i 
izjavama Demokratske opozicije Srbije - u prvom slučaju o odluci DOS da kandiduje Koštunicu 
za predsednika, u drugom je prenela deo izjave Koštunice u kojem kritikuje vladu Crne Gore i u 
trećem kratku izjavu jednog od čelnika DOS u kojoj se ovaj negativno izrazio o politici Srpskog 
pokreta obnove! S druge strane, ove su novine svakodnevno krcate naslovima kao što su: »Ne 
postoje izbori na kojima bi izdajnici pobedili«, »Glasanje za separatističke stranke pogubno za 
mir«, »Soroševi najamnici« i slično. 

Ništa profesionalnije ne ponašaju se ni najvažniji elektronski mediji, pre svih RTS, Studio 
B, TV Politika, BKTV i drugi. Praćenje zastupljenosti stranaka i predsedničkih kandidata u samo 
jednoj predizbornoj nedelji dalo je gotovo neverovatne rezultate. Aktivnostima koalicije SPS-JUL 
Radio-televizija Srbije je u toku jedne nedelje posvetila 39,31 % svog vremena, a Demokratskoj 
opoziciji tek 9,95 %. Valja imati u vidu da je ovde reč samo o izveštajima direktno vezanim za 
predizborne stranačke aktivnosti, bez priloga o obnovi, izgradnji, uspesima u zdravstvu, opštem 
zadovoljstvu naroda i sve većem broju zemalja koje odobravaju politiku vlasti u Jugoslaviji i dive 
joj se. Odnos je još drastičniji kada je reč o predsedničkim kandidatima: direktnom praćenju 
kampanje Slobodana Miloševića RTS je posvetila u jednoj nedelji 32,95 % ukupnog vremena u 
informativnim emisijama. Očito sve opasniji protivkandidat Vojislav Koštunica nije pomenut ni 
jedan jedini put! 

O nešto profesionalnijem odnosu lokalnih nezavisnih TV stanica, naklonjenih opoziciji, 
svakako svedoči i koliko-toliko izbalansirana relacija na lokalnoj televiziji u Nišu: dok je Vojislav 
Koštunica dobio 11,11 %, Slobodanu Miloševiću je ipak pripalo 8,52 %. 

U ovakvom medijskom odnosu snaga građani Srbije će izaći na birališta 24. septembra. Ovi 
izbori posebni su i drugačiji još po nečemu. Po prvi put birači u većini iskreno veruju da 
opozicija, a pre svih njen predsednički kandidat, imaju realne šanse da pobede. Jedina dilema koja 
ostaje potpuno nerešena glasi – ko će to da objavi? 

Među brojnim analitičarima, političarima, novinarima, javnim radnicima i običnim 
građanima podeljena su mišljenja šta će se desiti posle izbora i eventualne pobede opozicije. Ono 
što međutim niko ni u najambicioznijim predviđanjima definitivno ne može da zamisli jeste 
naslovna strana lista Politika na kojoj 25. septembra piše – »Milošević izgubio izbore«. 

Možda se baš u toj činjenici nalazi i odgovor na pitanje šta će se događati u Srbiji posle 
brojanja glasova. 

(Vladan Radosavljević, Medija centar Beograd) 

C r n a  G o r a  

Bez izborne propagande (ali se preporuka ipak ne poštuje) 
Sekretarijat za informisanje Vlade Crne Gore je zatražio od državnih medija da ne prate 

kampanju političkih stranaka i koalicija čije su izborne liste potvrđene od strane izborne komisije. 
Ova odluka uoči predstojećih izbora u Jugoslaviji, koje je crnogorska vlast proglasila nelegalnim, 
odnosi se na javna glasila u Crnoj Gori čiji su osnivač Republika ili jedinice lokalne samouprave. 
Međutim, svi mediji na koje se ovo odnosi ne poštuju upozorenje ovog državnog organa. 

Pojašnjeno je da je ovo upozorenje izdato na osnovu Rezolucije Skupštine Republike Crne 
Gore o zaštiti prava i interesa Crne Gore i njenih građana. Iz njega proističe da su promjene 
Ustava SRJ od 6. jula ove godine ništavne i da se odluke, koje na osnovu njih donose savezni 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

7 

nelegitimni organi, neće poštovati, a time se neće poštovati ni izborna pravila koja je utvrdila 
Savezna izborna komisija 2. avgusta ove godine. 

U upozorenju Sekretarijata se, međutim, ne zabranjuje informisanje o izbornim 
aktivnostima. To se vidi i iz slijedećeg navoda: «javna glasila, čiji je osnivač država ili jedinica 
lokalne samouprave, imaju zakonsku obavezu i dužnost da u svom programu objektivno 
izvještavaju o stavovima i aktivnostima svih parlamentarnih stranaka u Republici, saglasno 
pravilima koja utvrđuju programski odbori javnih glasila». 

Po sadašnjim pravilima prostor na državnoj Televiziji Crne Gore i u dnevnom listu 
«Pobjeda», mogu «koristiti» samo parlamentarne stranke. Od sedam crnogorskih stranaka koje 
učestvuju u ovoj izbornoj trci, to je jedino Socijalistička narodna partija Momira Bulatovića. Ova 
stranka svaku svoju pres-konferenciju posvećuje saveznim izborima, a time i realizuje svojevrsnu 
predizbornu propagandu. 

Inače, savezni izbori prisutni su svakodnevno u medijima kroz rad članica vladajuće 
koalicije: Demokratske partije socijalista, Narodne stranke i Socijaldemokratske partije – koje 
izbore, zvanično, ne priznaju, ocjenjujući ih nelegalnim i uperenim protiv interesa Crne Gore, te 
preporučujući građanima da ih bojkotuju. 

Valja napomenuti da državna Televizija odnedavno u svom programu ima informativnu 
emisiju «Objektiv», posvećenu događajima u Srbiji, bolje reći namijenjenu gledalištu u toj 
Republici. Kako je početkom izborne kampanje «Objektiv» počeo da izvještava o izbornim 
aktivnostima, pretežno opozicije u Srbiji, to je TV Crne Gore odlučila da emisiju, do okončanja 
izbora, emituje samo preko satelita. Odluka Sekretarijata za informacije je na taj način 
ispoštovana, jer se predizborni program ne emituje na zemaljskoj TV mreži, ali je zato dostupan 
preko satelita. 

Zanimljivo je i to da vanredna sjednica Skupštine Crne Gore, zakazana na zahtjev poslanika 
Socijalističke narodne partije (SNP) za 12. septembar, nije prenošena direktno preko Televizije, 
što je, kako je objašnjeno, u skladu sa poslovnikom o radu Skupštine, kojim se predviđa da nema 
prenosa kada se sjednica održava uoči saveznih ili republičkih izbora. To se, doduše, kao 
bumerang vraća vladajućoj koaliciji, jer SNP tvrdi da time zvanična vlast u Crnoj Gori priznaje 
izbore. 

Dnevnik »Dan«, blizak politici režima u Beogradu, agituje za izlazak na izbore i podržava 
koaliciju SPS-JUL i Slobodana Miloševića kao predsedničkog kandidata. I dva opštinska medija - 
Radio Pljevlja i Radio Herceg Novi (a u tim gradovima vlast vrši Socijalistička narodna partija), 
oglušuju se o upozorenje Sekretarijata. U početku su imali različite stavove: uredništvo Radio 
Pljevalja je, tako, odmah stavilo do znanja da ga upozorenje Sekretarijata ne interesuje, odnosno 
da ga neće poštovati, dok je Radio Herceg Novi objavio da će poštovati preporuku nadležnog 
organa, ali je pod pritiskom rukovodstva Opštine, koje kontroliše SNP, promijenio stav i uključio 
se u izbornu kampanju. 

Što se tiče nezavisnih medija u Crnoj Gori, oni izborne aktivnosti, uglavnom, prate po 
sopstvenoj procjeni, nastojeći da informišu, ali i da se – već prema naklonosti nekoj od političkih 
opcija - odrede prema izborima. Oni, međutim, nijesu u obavezi da poštuju navedeno upozorenje. 

(Julka Pejović, Montena fax Podgorica) 

M a k e d o n i j a  ( 1 0 .  s e p t e m b a r )  

Politička propaganda i sakupljanje poena 
Makedonija već nekoliko godina za redom živi sa izborima – 1998. parlamentarni, 1999. 

predsednički i sada, 2000., lokalni. Možda upravo zbog toga, a i zbog činjenice da je kampanja 
započela u jeku godišnjih odmora, predviđanja su bila da će ona biti “bleda, nezanimljiva i 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

8 

dosadna”. Međutim, sudeći po onome što se događalo za vreme same kampanje, izgleda da se 
predviđanja nisu obistinila. Visoke letnje vrućine nisu zasmetale političkim partijama i njihovim 
kandidatima za gradonačelnike i savetnike opština da organizuju mitinge, pres-konferencije, da 
obilaze gradove i sela duž cele Republike. Za bolje razumevanje medijske klime u kojoj su 
pripremani izbori za čitaoce izvan Makedonije malo šire ćemo objasniti politički ambijent 
sadašnje Makedonije. 

Mnoštvo stranaka i koalicija 

U borbi za lokalnu vlast su se uključile sve postojeće i novofomirane male i velike političke 
partije i koalicije. Ipak, u kampanji su dominirali vladajuća koalicija (ali samo VMRO-DPMNE i 
Demokratska Alternativa); DPA - Demokratska partija Albanaca (treći koalicioni partner u Vladi 
koji nastupa samostalno); Udružena opozicija (sastavljena od četiri partije: SDSM - 
Socijaldemokratski savez Makedonije, LDP - Liberalno-demokratska partija, SPM -Socijalistička 
partija Makedonije i Liga za demokratiju); PDP - Partija demokratskog prosperiteta (albanska 
partija koja je participirala u prethodnom vladinom sastavu); LP - Liberalna partija (odvojeno 
krilo LDP-a na čijem čelu je Stojan Andov, bivši predsednik Sobranja RM); VMRO - Vistinska 
Makedonska Reformska Opcija (novoformirana politička partija na čelu sa Borisom 
Stojmenovim, doskorašnjim Ministrom za finansije u vladi Ljupča Georgievskog i sadašnji 
njegov ljuti neprijatelj); i novoformirani DS - Demokratski savez na čelu sa Pavlom Trajanovim, 
doskorašnjim ministrom Ministarstva za unutrašnje poslove Vlade Ljupča Georgievskog. 

Sve što se zbivalo za vreme kampanje ukazuje na to da su ovo veoma važni izbori, ali ne 
zbog značenja lokalne samouprave za ukupne demokratske procese u državi. Nešto drugo je u 
pitanju. Naime, opozicioni blok - “Udružena opozicija” - u svojoj kampanji je isticala da se 10. 
septembra u RM ne bira samo lokalna vlast, nego da se ocenjuje i sadašnja vlast. Ovaj je blok po-
zivao na vanredne parlamentarne izbore (koji regularno treba da se održe tek 2002. godine). Na 
ovu bačenu rukavicu premijer Ljupčo Georgievski je veoma brzo reagovao i lakonski javno 
izjavio da će, ukoliko Koalicija VMRO-DPMNE i DA na lokalnim izborima dobije 10% manje 
glasova od udružene opozicije, on sam 1. oktobra raspisati vanredne parlamentarne izbore. S ovim 
se, naravno, nisu složili koalicioni patneri DPA - Arben Đaferi i DA - Vasil Tupurkovski (koji se 
nalazi u SAD na operaciji srca i čiji se povratak u Makedoniju očekuje 25. septembra), tražeći od 
premijera da preispita svoju najavu, dok je predsednik Sobranja Savo Klimovski njegovo 
obećanje ocenio kao “čistu retoriku”. Naravno, sasvim drugo pitanje je kako se to može 
realizovati, s obzirom da je za to potrebno raspuštanje Parlamenta za što treba da glasaju sami par-
lamentarci - najmanje njih 61 - i ukoliko su se za to prethodno referendumski izjasne građani 
Republike Makedonije. 

Upotreba ili zloupotreba medija u izborima 

Gde u celoj ovoj političkoj izbornoj igri možemo smestiti medije? Nisu potrebne neke 
posebne analize da bi se utvrdilo da ćemo i ovog puta dobiti nekoliko kategorija medija: (1) one 
na strani vlasti (posebno javni servis - Makedonska radio-televizija, ili dnevne novine kao “Nova 
Makedonija” ili “Večer”); (2) one na strani opozicije (kao nedeljnik “Start” ili “Denes”); i (3) one 
neutralne u odnosu na političke subjekte- učesnike u kampanji (kao dnevne novine “Dnevnik”). I 
kad bi stvari tu završile, sve bi bilo u redu - “već viđeno”. Međutim, kako se kampanja 
zahuktavala, kako se približavao dan prvog kruga glasanja (10. septembar), tako je postajalo sve 
jasnije da mediji imaju centralnu ulogu u izborima. O čemu se radi? 

Nepunih deset dana pre početka glasanja počeo je pritisak na medije - direktan i indirektan. 
Javnost je bila svedokom legitimizacije nasilja od strane vlasti i “hajke” na nekoliko uticajnih 
nezavisnih medija u Republici. 

Prva u nizu akcija vlasti je bila odluka Vlade da blokira žiro račun novinsko-izdavačkog 
preduzeća “Denes” koji izdaje dnevne novine “Makedonija denes” i nedeljnik “Denes”. Povod, 
ističu u uredništvu, je njihovo pisanje o fondaciji “Blagovestije” kojom rukovodi Snežana 
Georgievska, supruga aktuelnog predsednika Vlade RM koja je nedelju dana pre toga najavila dve 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

9 

tužbe protiv NIP-a “Denes”. Reč je o seriji napisa o radu njene fondacije u kojima je postavljeno 
pitanje načina finansiranja ove fondacije. Sve je počelo 31. avgusta 2000. kada je “Makedonija 
denes” na naslovnoj strani objavila “Zabranjeni Denes i Makedonija denes - Georgievski uvodi 
diktaturu!” U tekstu se kaže da su ova dva glasila suočena sa direktnom pretnjom da budu 
onemogućeni u svom normalnom radu. Naime, po nalogu premijera 30. avgusta je aktivirano 
jedno sumnjivo rešenje Uprave za javne prihode, odnosno blokiran je žiro račun preduzeća. I 
pored zabrane odgovorni iz glasila kažu da će i dalje izlaziti, jer iza sebe imaju javnost. 

Potom, tačnije 4. septembra, sledi informacija o najavi Ministarstva za transport i veze o 
rušenju novog objekta televizije Kanal 5, privatne stanice koja emituje program na području grada 
Skopja i čiji vlasnik je Emil Stojmenov, sin Borisa Stojmenova, bivšeg ministra Ministarstva za 
finansije i sadašnjeg predsednika VMRO - Vistinska Makedonska Reformska Opcija, 
novoformirane partije u čije redove je prešlo nekoliko (šest, a najavljuje se i veći broj - oko 18) 
parlamentaraca vladajuće VMRO-DPMNE. Tu naravno valja napomenuti da su ovi parlamentarci 
bili dočekani na nož “simpatizera” VMRO-DPMNE koji su takoreći kamenovali njihove domove, 
što je sa strane premijera Georgievskog bilo ocenjeno kao “spontana” reakcija. Policija se kasno 
uključila u njihovu zaštitu, zaboravljajući pri tom da oni po Ustavu RM imaju imunitet. Što se tiče 
televizije Kanal 5, u rešenju Ministarstva se kaže da treba srušiti celi objekat i to odmah (kako 
stoji u dokumentu za rušenje), a problem je samo njegova nadgradnja i rešenje koje nedostaje za 
gradnju tog dela objekta. Osim toga, vlasnici TV stanice su još 1997. godine dobili građevinsku 
dozvolu za gradnju, a ove godine podneli i zahtev za nadgradnju. 

Poslednja u nizu (tri dana pre glasanja) je vest o odluci Ministarstva za transport i veze o ru-
šenju objekta TV stanice A1. Ova TV stanica je nosilac koncesije na nacionalnom nivou i pokriva 
više od 70% populacije RM i jedan od najstarijih privatnih elektronskih medija u Makedoniji. I u 
ovom, kao i o u prethodnom slučaju, radi se samo o nadgradnji o kojoj se vodi sudski spor, što 
isključuje mogućnost rušenja dok se spor ne reši. Inače, TV A1 je još 1995. godine zavedena u 
Posedovni list i u Urbanističkom planu tog dela grada Skopja. 

U ovom kontekstu treba spomenuti i odluku vlasti o rušenju objekta “Pirin” u centru Skopja 
- vlasništvo građevinskog preduzeća UPA Enterprise. Zašto? Zato što je vlasnik ove firme Ljupčo 
Palevnski i vlasnik nedeljnika “Start” i lokalne privatne TV stanice Skopje, ili ono što je možda 
najvažnije, predsednik Gradske organizacije opozicione SDSM. Šta je tu uradila vlast? Srušila je 
deo objekta bez obzira što su se stanari već bili uselili, i poslala finansijsku policiju u kontrolu 
poslovanja nedeljnika “Start”. Televizija Skopje je ostala nedirnuta jer ima “nezanimljivu” 
programsku šemu zabavnog i rekreativnog karaktera. Da ne zaboravimo, finansijska policija je u 
jeku kampanje posetila i velike firme kao Alkaloid - najveća fabrika lekova u RM, Sileks - 
industrijski kompleks kojim rukovodi predsednik SPM, Feršped - jednu od najvećih špediterskih 
firmi u RM i druge firme koje “nisu pod kontrolom vlasti”. Još je apsurdnije to što je, u isto vreme 
kad se sve ovo događalo, premijer lično promovirao konkretno sprovođenje Zakona za 
denacionalizaciji dodelivši prve ključeve ljudima čija je imovina bila oduzeta u prethodnom 
sistemu. Ovo zorno predočava ozbiljnu krizu pravne kulture kroz koju Makedonija u ovom 
trenutku prolazi. 

 Međutim, ono što posebno zabrinjava, a nije bilo dostupno javnosti, su brojne anonimne 
pretnje upućene novinarima. Najviše zabrinjava i plaši “inertnost” novinara i makedonskog 
novinarstva uopšte, što nije prvi put da se ona manifestuje. Nismo čuli ni reč osude od strane 
Udruženja novinara RM o tome što se zbivalo u medijima i oko njih. 

Akcija i reakcija 

Što se tiče pritiska vlasti na medije, tu stvari nisu stale. Sledila je akcija i reakcija i to 
direktna i javna. NIP “Denes” je najavio da će tužiti premijera zbog izrečenih kleveta i laži da oni 
rade na crno. TV A1 je uputio javnu poruku da su oni servis građana i da ni jedna vlast neće moći 
da ih stavi pod svoju kapu, te da ovaj tim zna da radi samo profesionalno i u interesu građana. 
Zaposleni (i kolege novinari iz drugih redakcija) TV Kanal 5 su na dan kad je najavljeno rušenje 
blokirali prilaz do objekta autobusima, no do rušenja nije došlo. 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

10 

Oštro su reagovale i političke partije. U znak solidarnosti sa medijima na koje se vrši 
pritisak vlasti, udružena opozicija (SDSM, SPM, LDP i Liga za demokratiju) je donela odluku da 
više ne nastupa u emisijama Makedonske radio-televizije. Oni su optužili vlast da vodi prljavu 
kampanju u koju je uključila i Makedonsku RTV, koja upravo sada doživljava svoju najveću 
degradaciju od svog postojanja radeći u funkciji vladajuće partije. Istu odluku je donela i VMRO - 
Vistinska Makedonska Reformska Opcija, najavivši da neće učestvovati u debatnim emisijama 
MTV zbog njenog nekorektnog ponašanja u kampanji. Naravno, reagovala je i vladajuća koali-
cija. Portparol Demokratske Alternative Slobodan Čašule (doskorašnji kolega novinar) je izjavio 
da nije vreme da se ruši objekt Kanal 5 niti da se blokira račun NIP-a “Denes”. Pri tom je ipak 
naglasio da konačno u državi mora da se uspostavi red, zaboravljajući da se red i pravna država ne 
uspostavlja gaženjem slobode štampe. 

Kakve su bile reakcije predsednika Vlade? Takoreći u ulozi potparola vlasti, on je u 
izjavama za javnost objašnjavao regularnost poteza državnih službenika. Po njemu, “Denes” je 
blokiran, jer nije platio porez u iznosu od 100.000 njemačkih maraka dodavši da Udružena 
opozicija ima toliko para da im plati dug. Što se tiče televizije Kanal 5, on je izjavio da se taj 
slučaj treba potpuno ispitati jer se za spornu zgradu još uvek, posle tolikih insistiranja, ne može 
utvrditi čija. Osim toga, smatra on, ovaj objekat nije vlasništvo Borisa Stojmenova niti njegovog 
sina, nego nekog drugog pravnog lica. Pitanje je gde je tu istina - verovatno negde na sredini. 
Možda će javnost imati privilegiju da javno i transparentno dođe do nje.  

Pritisci na medije – stara praksa 

Kako stoje stvari, pogrešili bi ako kažemo da smo zatečeni sa zbivanjima u medijima. Oni 
koji dugo pamte, setiće se da su mediji trpili pritiske i ranije, posle parlamentarnih izbora a i za 
vreme predsedničkih izbora. Da se podsetimo. 

1998. godine kada je vlast preuzela “Koalicija za promene” (VMRO-DPMNE, DA i DPA) 
prvi na udaru su bili javni radiodifuzni servis Makedonska radiotelevizija i Novinsko izdavaćko 
preduzeće “Nova Makedonija”. Pritisak vlasti na Makedonsku televiziju počinje sa izborom nove 
partijske garniture na čelu kuće. Ubrzo nakon toga je smenjen zamenik urednika informativnog 
programa Makedonskog radija (dugogodišnji i poznat novinar) zbog kritičkih komentara upućenih 
novoj Vladi. Nešto kasnije iz Makedonskog radija je suspendovan još jedan poznat novinar (koji 
danas radi u A1 televiziji) zato što je kao gosta u programu pozvao jednog od čelnika opozicione 
SDSM. 

Slučaj NIP “Nova Makedonija” je veoma dobro poznat javnosti. Zbog velikih dugova nova 
vlast postavlja novog generalnog direktora i predsednika Upravnog odbora - najprije Slobodana 
Čašula (dugogodišnjeg novinara u Makedonskom radiju a sadašnjeg potparola DA), a potom 
Ljubomira Paunovskog (sadašnji Ministar za odbranu) koji nisu uspeli da spasu od “kolapsa” 
najstariju novinsku kuću u RM. Kako sada stvari stoje, “Nova Makedonija” ima najniži tiraž od 
svog postojanja do danas, najslabiji kadrovsko-novinarski potencijal (svi dobri novinari su 
pobegli u druge medije), ali zato ima donacije od države i naravno nepromenjenu pro-vladinu ure-
đivačku politiku. 

U toku predsedničke kampanje 1999. godine na udaru su bili, između ostalih, A1 i Sitel 
televizija (isto tako nacionalni koncesioner) kao i TV Era (privatna albanska TV stanica koja 
pokriva područje grada Skopja). U jeku kampanje, za vreme drugog izbornog kruga, TV Era je 
zbog emitovanja intervjua sa predsedničkim kanidatom Titom Petkovskim, bila isključena iz 
struje, dok su glavni i odgovorni urednik i vlasnik televizije telefonski dobili pretnju od članova 
DPA da će biti likvidirani, a njihova TV stanica zapaljena, što bi se možda i desilo da policija nije 
brzo reagovala. A1 i Sitel televizija su nekoliko puta za vreme predsedničke kampanje bili 
isključeni iz struje, posebno u unutrašnjosti zemlje. To se dešavalo i posle izbora, kada je TV Sitel 
emitova intervju sa Brankom Crvenkovskim, predsednikom najveće opozicione partije, a A1 
informativno-debatnu emisiju “Pregled”, koja očigledno nije bila po ukusu vlasti. 

Posle svega, niko više ne spominje lokalne izbore, niti ono što je životno za građane - 
ulično osvetljenje, puteve, vodu u gradovima i selima i slično. U žiži interesa je smena vlasti, dok 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

11 

su građani bukvalno u haosu – ne znaju o čemu se radi, o lokalnim ili parlamentarnim izborima, 
ili pak političkom obračunu između dva glavna politička neprijatelja u Makedoniji - VMRO-
DPMNE i SDSM. Jedno je ipak potpuno jasno - da se politička borba vodi preko leđa bespo-
moćnih građana. Čak se oni i vređaju. Za potparola DA Slobodana Čašule svi oni građani što 
učestvuju na političkim mitinzima su samo “rulja”. 

Naravno, još uvek se spominje potreba donošenja Zakona o informisanju kao svojevrsne 
zaštite od pritisaka što ih nezavisni i opozicioni mediji trpe od vlasti. Međutim, upravo predlog 
ovog zakona je bio dočekan na nož od većeg broja medija u Makedoniji sa obrazloženjem da 
takav kakav je ne garantuje već naprotiv ograničava njihovu slobodu. 

Umesto zaključka 

I maloj deci je jasno da vlast uoči izbora čini poteze koji mogu da se protumače kao 
politička propaganda i sakupljanje izbornih poena. Ipak, čini se da to što je vlast za vreme ovih 
lokalnih izbora puštala u pogon fabrike, vodovode ili nove puteve jeste samo “mačji kašalj” u 
odnosu na ono što su radili njezini državni činovnici. Ako je tačno da je vlast još pre dve godine 
najavila reviziju privatizacije nekoliko velikih kompanija u zemlji kao što su Alkaloid, Feršped, 
Sileks i druge, zašto je to je sprovela baš za vreme izborne kampanje? Ako je tačno da je rešenje 
za rušenje Kanala 5 doneto još u januaru mesecu ove godine, zašto je trebalo čekati da se ono 
uruči kompaniji na ruke u jeku kampanje? Ako je tačno da je NIP “Denes” utajio porez državi i to 
maja meseca ove godine, zašto odmah nije blokiran njegov račun već sada, za vreme izbora? 

Zgrada A1 televizije nije srušena i još uvek nesmetano obavlja svoj rad. Novi objekat TV 
Kanal 5 nije srušen, a redakcija još uvek radi u prostorijama starog objekta. Listovi “Denes” i 
“Makedonija denes” redovno izlaze, a da li su platili porez nema nikakvih informacija. Nedeljnik 
“Start”, isto tako, nesmetano izlazi, iako ga je napustio veći deo novinara koji su formirali novi 
nedeljni list - ZUM. Ostaje dilema da li je ovo bio samo političko-marketinški trik ili generalna 
proba za postizbornu premijeru. U očekivanju nastavka građani su izašli na birališta da izaberu 
svoju lokalnu vlast. Možda će rezultati glasanja rešiti ovu dilemi. Ili možda ipak ne? 

Do zaključenja ovog broja “Novosti” rezultati glasanja još nisu poznati. Mediji se bave 
incidentima na dan izbora (osam ranjenih Albanaca u Debru), očekujući da opštinske izborne 
komisije izvese na oglasne table u svojim sedištima rezultate izbora. Drugi krug je za dvije 
nedelje. OBSE, koji je nadgledao izbore. je objavio da “izbori nisu u potpunosti zadovoljili 
određene međunarodne kriterije”. 

(Vesna Šopar, Skopje) 

V i j e s t i  

IMC kaznio četiri medija 
Nezavisna komisija za medije je novčano kaznila četiri bh. medija. Televizija Kanal S sa 

Pala i RTV Bosne i Hercegovine su kažnjene sa po 5.000 KM. Kanal S je 29. augusta emitovao 
dokumentarni program «Istina o Markalama», te na taj način prekršio više članova IMC-ovog 
Kodeksa koji se odnose na pristojnost, uljudnost, pravedno i nepristrasno uređivanje programa i 
emitovanje lažnog i varljivog materijala. 

RTVBiH je u više navrata prekoračila predviđeno vrijeme po satu za emitovanje reklamnih 
programa. Članom 15.c Kodeksa predviđeno je maksimalno vrijeme od četiri minute po satu za 
reklamiranje, dok je ova kuća u periodu između 21. i 27. jula ove godine emitovala reklame u 
trajanju od minimalno 4:23 minute i maksimalno 9:10 minuta. 

Odbor za implementaciju IMC-a je izrekao novčanu kaznu od iznosu od 1.000 KM RTV 
Srebrenici zbog povrede člana o «Pravednom i nepristrasnom uređivanju programa», jer su 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

12 

promovirali određene političke partije na štetu ostalih, dok je Hrvatska radio-postaja Mostar 
takođe kažnjena sa 1.000 KM, jer je - kao i RTVBiH - prekoračila predviđeno vrijeme po satu za 
reklamne spotove u minimalnom trajanju od 7:02 i maksimalnom trajanju od 10:30 minuta. 

U Tuzlanskom kantonu 8 TV i 24 lokalne radio-stanice 
Po pisanju «Oslobođenja», na području Tuzlanskog kantona rade trideset i dva javna 

medija. Od toga je osam TV kuća i 24 lokalne radio-stanice. Sve TV kuće su lokalnog karaktera, 
dok je jedino RTV Tuzlanskog kantona registrovana kao kantonalna. 

Interesantan je podatak da 90 posto medija u ovom Kantonu preuzima informativne 
programe stranih stanica (DW, VOA). 

Što se tiče štampanih medija, na području Tuzlanskog kantona ih je ukupno 23. «Oglasnik 
TK» izlazi sedmično, dok je «Front slobode» petnaestodnevni list. Ostali se štampaju mjesečno i 
dvomjesečno. Nema nijednog dnevnog lista. 

«Oslobođenje» dalje navodi da mediji ovoga Kantona do sada niti jednom nisu bili kažnjeni 
od strane Nezavisne komisije za medije. 

Nagrade u «Oslobođenju» 
Povodom 30. augusta, Dana lista «Oslobođenje», Upravni odbor i redakcijski kolegij ovog 

lista su dodijelili novinarske nagrade ove kuće za 2000. godinu. Dobitnici nagrade za životno 
djelo «30. august» su Nusret Banjanović i Faruk Midžić. Novinarske nagrade za 2000. godinu 
dobili su Senka Kurtović, Ramo Kolar i Azhar Kalamujić. 

Nusret Banjanović je dugogodišnji novinar «Oslobođenja» koji je cio radni vijek posvetio 
praćenju razvoja poljoprivrede u BiH, dok je dopisnik «Oslobođenja» Faruk Midžić, iz Zenice, 
ostvario zapažene rezultate prateći crnu metalurgiju i njen razvoj u Zenici, te pišući životne priče 
metalaca i rudara. 

Do daljnjeg nema novih medijskih zakona u RS 
Narodna skupština Republike Srpske je trebalo 7. septembra da raspravlja o Prijedlogu 

zakona o javnom informisanju i Prijedlogu zakona o Radio-televiziji RS. Međutim, oba prijedloga 
su povučena iz skupštinske procedure. Ostoja Kremenović, predsjednik NS RS, je izjavio da je 
ovakva odluka donesena zbog neophodnog dodatnog usaglašavanja pojedinih rješenja prijedloga. 

Visoki predstavnik je u više navrata protekle dvije godine insistirao na donošenju ovih 
zakona koji treba da budu u skladu sa međunarodnim strandardima. Zbog nepoštivanja zadatih 
rokova u avgustu prošle godine on je nametnuo izmjene i dopune Zakona o RTV RS kojima su 
izvršene najneophodnije promjene u ranijem zakonu, uključujući i promjenu imena Srpska RTV u 
RTV Republike Srpske. 

 

Savjet Media plan Instituta: 

Prof. dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); mr. Lenart Šetinc 
(Ljubljana); prof. dr. Mario Plenković (Zagreb); mr. Louis de la Ronciere (Paris); mr. Aleksandar 
Todorović (Montreux); prof. dr. Slavo Kukić (Mostar); prof. dr. Miroljub Radojković (Beograd). 


	Broj 67, Serija I 	Sarajevo, 14. septembar 2000.

