
Novosti o medijima, br 68 - serija I 

U  o v o m  b r o j u  m o ž e t e  p r o č i t a t i :  

• Medijske inicijative: Media on line 

• Mediji, pravosuđe i policija: Sudska 
tajnost protiv novinarske javnosti 

• Mediji i izbori: Izborne laži, fotografije 
i video trake 

• Odnos bh televizija prema 
programskoj šemi 

• Vijesti 

 

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija♦  Mediji u tranziciji 

Broj 68, Serija I  Sarajevo, 28. septemb

M e d i j s k e  i n i c i j a t i v e  

Media on line 
Media plan je 9. marta 1998. godine pokrenuo prvi medijski on line projekat 

Hercegovini – «Novosti o medijima». Izišlo je 68 brojeva koji su bili dostupni putem
na preko 300 adresa bosansko–hercegovačkih medija, novinarskih udruženja, 
analitičara i međunarodnih institucija. Sažetak se nalazio na internet stranici. Objav
vijesti, analitički osvrti, monitorinzi i različita istraživanja u oblasti medija. Vjeruje
ovaj projekat pomogao opštoj informisanosti o stanju medija u Bosni i Hercegovini i
podsticajan za sve one koji su radili na medijskoj tranziciji. 

Od prvog dana svog pojavljivanja u javnosti «Novosti o medijima» su sara
brojnim saradnicima iz regiona jugoistočne Evrope i nezavisnim medijskim organiz
Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji, Makedoniji i Albaniji. Ova saradnja rezultirala je idej
pokrene jedan regionalni časopis na internetu – M E D I A O N L I N E, koji ć
medijskoj situaciji u regionu i taj način podsticati medijske komunikacije i razmjenu 
novinara, medija i medijskih istraživača u zemljama jugoistočne Evrope. Ideja o p
regionalnog on line časopisa o medijima posebno je dobila na značaju os
komunikacijske mreže za podršku profesionalnom novinarstvu MEDIJSKE INICIJA
podržana je i od drugih medijskih grupa i mreža. 

Sa zadovoljstvom možemo objaviti da se pripreme za početak ovog projekt
kraju. Probni broj Media on line pojaviće se na internetu 26. oktobra 2000. godine
datuma više neće izlaziti «Novosti o medijima», ali će naši sadašnji čitaoci a

pripr

http:/
Svake druge sedmice
ema agencija SAFAX,

Sarajevo
/www.mediaplan.ba
ar 2000. 

u Bosni i 
 e maila 

medijskih 
ljivane su 
mo da je 
 da je bio 

đivale sa 
acijama u 
om da se 
e pisati o 
iskustava 
okretanju 
nivanjem 
TIVE, a 

a privode 
. Od toga 
nalitičko- 

http://www.hypermart.net/mediaplan


Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

2 

istraživačke tekstove iz produkcije Media plana i novinske agencije SAFAX moći naći na 
našoj redovnoj internet stranici i, naravno, u novom časopisu. 

Media on line će izlaziti na bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku, kao i na engleskom i 
francukom. Finansijsku podršku ovom projektu su dali francuska vlada i Media plan institut, a 
očekujemo i uključenje drugih donatora. 

M e d i j i ,  p r a v o s u đ e  i  p o l i c i j a  

Sudska tajnost protiv novinarske 
javnosti 

Otkako postoji moderna država traju debate o ulozi 
medija u osjetljivoj sferi krivičnih postupaka. Francuska 
revolucija lanisarala je ideju o načelu javnosti sudskih 
postupaka u čijem temelju je sadržana prije svega 
potreba da se na ovaj način obezbijedi pošteno suđenje. 
Od 19. vijeka u evropskim sudnicama se uvode javne 
galerije, a izvještači štampanih medija uveliko prate 
sudske procese. Suđenja prate i profesionalni ilustratori 
koji svojim crtežima upotpunjuju pisane sudske hronike. 

Paralelni razvoj društva i medija, koje pratimo 
kroz cijelo dvadeseto stoljeće, otvara dilemu o 
granicama preplitanja, s jedne strane principa 
nevinosti, koji predstavlja osnovni postulat modernog 
krivičnog postupka, i s druge, načela javnosti koja 
može da ugrozi presumpciju nevinosti ili prava 
pojedinca ili šire interese društva. Ova načela 
navedena su i u katologu zaštićenih ljudskih prava. 
Evropska konvencija za zaštitu ljudskih prava i 
temeljnih sloboda u članu 6. obezbjeđuje pravo na 
pošteno suđenje u kojem je sadržana presumpcija 
nevinosti (svako optužen za kazneno djelo smatrat će 
se nevinim dok mu se ne dokaže krivnja u skladu sa 
zakonom). Na drugoj strani, član 10. Evropske 
konvencije garantuje slobodu izražavanja. U praksi se 
često javljaju dileme o tome da li sloboda izražavanja 
može ugroziti, recimo, pretpostavku nevinosti 
optužene osobe. S jedne strane imamo zaštićene slobode, a s druge potrebu medija ne samo da 
budu oči i uši javnosti, već da velika suđenja i društvene afere iskoriste u komercijalne svrhe. 
Evropskom konvencijom i nacionalnim zakonodavstvima regulisana su ograničenja javnosti. 
U zemljama u tranziciji kakva je Bosna i Hercegovina, uz to još društvo bez demokratske i sa 
neizgrađenom tradicijom slobodnih i odgovornih medija, ove dileme su svakodnevne. Na 
okruglom stolu «Mediji, pravosuđe i policija» (Sarajevo, 14. septembra) strani i domaći 
eksperti, te predstavnici medija, prezentirali su evropska i domaća iskustva i pokušali pružiti 
neke praktične odgovore na predhodna pitanja. 

 

 
 
 
 
 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi.  
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 (33) 213 078, 206 542  
E-mail: safax-mp@bih. net. ba 
Kancelarija u Banja Luci – SOS – 
otvoreni telefon za novinare: 
Tel/fax: +387 51 307 470 

 
http://www.mediaplan.ba 
 
PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
© 2000 Media plan institut 
 
Vlada Republike Francuske podržava 
izdavanje ovog servisa 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mediaplan.ba/


Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

3 

 

Ograničenja novinara u praćenju sudske problematike 

U zapadnim zemljama slobodno informisanje i nezavisni mediji prihvaćeni su kao bitan 
instrument zaštite društva. Ali, i u tim zemljama sloboda informisanja ograničena je pravima 
drugih – pošteno suđenje i presumpcija nevinosti (član 6. Evropske konvencije). U Holandiji, čija 
je iskustva predstavio sudija Bert Mann, predsjednik Regionalnog suda u mjestu Zwolle, presuda 
se uvijek izriče javno, ali se mediji mogu isključiti iz cijelog ili dijelova sudskog postupka pod 
uslovima koje propisije EK (u interesu morala, javnog reda i nacionalne sigurnosti, kad interesi 
morala ili privatnog života stranaka to traže, ili u opsegu koji je po mišljenju suda bezuvjetno 
potreban u posebnim okolnostima gdje bi javnost mogla biti štetna za interes pravde). 

Sudija u Holandiji uvijek cijeni u kakvom su odnosu interesi javnosti i poštenog 
suđenja. Mediji su u ovoj zemlji prihvatili pravilo da imena osumnjičenih obavezno navode u 
inicijalima. Izuzetak su javne ličnosti. Čak se ne navode ni imena pedofila. Uobičajena je 
diskriminacija elektronskih medija – televizijske kamere i radio mikrofoni su protjerani iz 
sudnica. Praksa je da kamerman snimi izjavu sudije ispred zgrade suda, ali u sudnicu ne 
može. Ponekad se dozvoli snimanje čitanja presude. Sudija Mann objašnjava da bi ga kamera 
dekoncetrisala i odvukla pažnju. To je već postao problem i o tome se u Holandiji vode velike 
diskusije. S jedne strane dvije trećine holandske javnosti o kriminalu se informiše putem 
televizije, a s druge, kamera ne može u sudnicu. Sudija Mann koji sebe smatra 
tradicionalistom kaže da ova praksa nije održiva i da će kamera u narednih deset godina biti 
pratilac sudskih procesa. Njegovo je mišljenje da bi se problem dekoncentracije sudija mogao 
riješiti postavljanjem fiksnih kamera u uglovima sudnice. 

U Holandiji se pretpostavka nevinosti snažno čuva i sud o tome vodi računa. Često se 
dešava da sud novinama propiše veličinu slova i stranicu na kojoj će se objaviti demanti kako 
bi se zaštitio ugled oklevetanog. 

Sloboda izražavanja (član 10. EK) često se kosi sa tradicionalnim viđenjem sudskog 
postupka, ali i sa zaštićenim vrijednostima pojedinca. Kakva je uloga i koje su granice 
slobode medija? U kojoj mjeri mediji mogu uticati na sudske postupke i da li se ograničenja 
javnosti kose s pravom na slobodu mišljenja? Ovo su dnevne dileme i česti predmet sudskih 
sporova. Advokat Anthoni Hudson, stručnjak za medije iz Londona, navodi da novinarske 
organizacije imaju pravo prigovora na isključenje javnosti, a konačnu odluku donosi sud. 
Evropski sud do sada je više puta odlučivao o tome da li je došlo do povrede člana 10. EK i 
da li su restrikcije opravdane (sloboda izražavanja). U jednom slučaju protiv Austrije, Sud je 
zabranio objavljivanje fotografije optuženog. Presuđeno je da se zabranom objavljivanja 
fotografije ne krši pravo na informaciju, jer je stajalište suda da fotografija nije informacija. 

Komentar – nepoželjna novinarska forma 

Vrlo je osjetljivo pitanje novinarskog komentarisanja «živog» sudskog postupka. U 
principu ne bi trebalo da se ograniči pravo na iznošenje mišljenja, ali Evropski sud stoji na 
stanovištu da sudovi ne djeluju u vakumu i da je uticaju javnosti naročito podložna porota. 
Hudson prenosi stav da komentari ne mogu sadržavati izjave koje učvršćuju predrasude i 
doprinose predviđanju presude. Praktični problem predstavlja i prenošenje detalja iz privatnog 
života. U jednom slučaju, «Times protiv Velike Britanije», novine su objavile informacije iz 
dokumenta koji je pročitan na sudu, što je okvalifikovano kao «nepoštivanje suda». Ili, 
Evropski sud je stao na stanovište da je francuski ministar unutrašnjih poslova prekršio 
Evropsku konvenciju jer je u izjavi naveo imena pripadnika policije koji su počinili krivično 
djelo (povreda presumpcije nevinosti). Kad su u pitanju javne ličnosti, sudovi u Velikoj 
Britaniji dopuštaju prekoračenje slobode i novinari mogu iznositi detalje iz njihovog 
privatnog života. 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

4 

U listovima koji njeguju istraživačko novinarstvo, često se postavlja dilema zaštite 
izvora. Evropski sud je ocijenio da bi izvršenje naredbe nacionalnog suda da novinar otkrije 
svoj izvor predstavljalo kršenje konvencije. 

U BiH nerazumjevanje medija i sudova 

Bosna i Hercegovina prihvatila je supremaciju Evropske konvencije i drugih 
međunarodnih standarda nad domaćim zakonodavstvom. To znači da sve vrijednosti koje se 
štite u zemljama Evropske unije uživaju zaštitu i u BiH. Međutim, to ne znači da su 
otklonjene sve pravne i praktične dileme. Dr Hajrija Sijerčić-Čolić, docent na Krivičnom 
procesnom pravu Pravnog fakulteta u Sarajevu iznijela je tezu da se pravosuđe i mediji više 
sukobljavaju nego što sarađuju. U tom smislu ona je iznijela sukob teza: prva, sudski proces 
ne može u svim fazama biti javan, i druga, u krivičnom postupku mora se obezbijediti načelo 
javnosti. Ona smatra da se mora osigurati tajnost istrage (presumpcija nevinosti). Po njenom 
mišljenju nije tajna samo postojanje afere. U toj fazi bi službena lica trebala saopštiti samo 
najnužnije podatke. Tajna su sve činjenice koje mogu štetiti postupku i osumnjičenom. 
Senzacionalističko pisanje može narušiti presumpciju nevinosti, ali po njenom mišljenju, 
mediji mogu neovisno od suda prikupljati činjenice. Dr Sijerčić-Čolić iznijela je i tezu da 
mediji nemaju pravo na proizvodnju sudskog postupka. Na pitanje zašto medijima uskratiti 
pravo na «proizvodnju postupka», dr Čolić je odgovorila da strahuje da to ne bi uticalo na 
donošenje odluke. Inače, podržava istraživačko novinarstvo koje se kreće u granicama 
zakona. Na dodatno pitanje mogu li teći paralelno dva procesa – sudski i novinarski, 
odgovorila je da se ne može direktno izjasniti. «Ni tvorci američkog ustava nisu dali prednost 
ni prvom ni šestom amandmanu». Da pitanje nije bez osnova potvrdio je Kantonalni javni 
tužilac Mustafa Bisić koje je rekao da je tužilaštvo otvorilo deset istraga na osnovu pisanja 
štampe. 

Okrugli sto bio je prilika da se porazgovara o konkretnim problemima aktuelnog odnosa 
medija, pravosuđa i policije. Na žalost, na ovom skupu bilo je najmanje predstavnika 
medijskih kuća kao da ih ova tema nije previše zanimala, iako su iznešene i pojedinačne 
zamjerke o amaterizmu medija. Replicirao je pomoćnik ombudsmena za medije Mehmed 
Halilović rekavši da se sve greške medija mogu kupiti za jednu KM. Šteta je što za ovu 
priliku nije napravljena konkretnija analiza medijskog praćena sudskih procesa i afera koja bi 
poslužila za komparaciju sa evropskim iskustvima. (Emir Habul) 

M e d i j i  i  i z b o r i  

Izborne laži, fotografije i video trake 
Dva dana pred početak saveznih izbora u SR Jugoslaviji režimske «Večernje novosti»su 

jednom fotografijom sa predizbornog skupa u Beranama (nekada Ivangrad) ušle u istoriju 
besprimernog beščašća državnih medija u SR Jugoslaviji sa možda najvećim "biserom"u 
desetogodišnjoj vladavini Slobodana Miloševića. Na naslovnoj strani tog lista, čiji je 
neprikosnoveni gazda inače član Glavnog odbora SPS Dušan Čukić, uz to i kandidat na 
minulim izborima u Novom Beogradu, objavljena je velika fotografija sa Miloševićeve 
promocije u Beranama u Crnoj Gori, na kojoj nepregledna masa naroda ushićeno sluša i 
pozdravlja svoga vođu. Međutim, i obični čitaoci primetili su da nešto nije u redu sa tom 
fotografijom jer je uočljiv broj istih lica i na levoj i na desnoj polovini slike. «Novosti» su, to 
je bilo lako i bez posebne ekspertize utvrditi, od jedne fotografije napravile dve i tako svojim 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

5 

čitaocima «dokazale» da je na skupu Miloševićevih pristalica u Crnoj Gori «bilo prisutno oko 
100.000 ljudi», umesto 15 hiljada, koliko su javili nezavisni mediji. 

Prva registrovana politička fotomontaža, uostalom na brzinu i pomalo nesavršeno 
izvedena uprkos mogućnostima koje pružaju kompjuteri, tako je ušla i u istoriju srpske 
fotografije. Udruženje profesionalnih fotografa Srbije je i pored izborne tišine odmah 
reagovalo jednim oštrim saopštenjem, ukazujući na skandal koji nije zabeležen «čak ni u 
vreme bivšeg režima». Izgleda da su tu montažu najteže doživeli fotoreporteri «Novosti» koji 
su bili izloženi seriji podsmešljivih pitanja njihovih kolega, nemoćni da brane neverovatnu 
«ideju u redakciji» koju je sproveo šef foto-službe, Ratko Radetić, inače uvaženi fotoreporter. 
On nije odgovorio zvanično na brojne napise u nezavisnim novinama, a njegove kolege kažu 
da je tu «akciju» uredništva lista propratio samo nemoćnim sleganjem ramenima. 

«Montažu atrakcija» u preidzbornom vremenu najlakše su izvodile prestoničke tv-
stanice koje su posle prelaska Studija B u ruke režima apsolutno zavladale na teritoriji cele 
Srbije, sa neznatnim izuzetkom nekoliko tv-stanica u Nišu i nekim manjim mestima koje su 
nekako uspevale da ipak objave istinite informacije propraćene «normalnim» slikama pa čak i 
da emituju spotove opozicionih stranaka i prvaka. Na državnim televizijama su se s vremena 
na vreme uoči izbora mogli videti spotovi kandidata SPO Vojislava Mihailovića i samo ART 
kanalu su vlasti dozvolile da kandidat DOS-a Vojislav Koštunica ima četiri puta dnevno spot 
koji je inače basnoslovno plaćen. Nezavisni «Danas» je na svojim stranicama upućivao 
čitaoce u koje vreme je moguće na tom kanalu videti glavnog Miloševićevog konkurenta koji 
je, očigledno, i bez takve reklame, po svoj prilici osvojio više glasova nego što je voždov štab 
i sam vođa mogao i da sanja. 

Beskrupuloznoj, prljavoj i siledžijskoj režimskoj kampanji za Miloševića i koaliciju 
SPS-JUL, pored svakodnevnih panegiričnih priloga o obnovi i izgradnji, svoj prilog je dala i 
TV Politika koja je, takođe sa skupa u Beranama, javila i to potkrepila slikom da je pored oca 
Slobodana na mitingu bio i njegov sin Marko. Taj događaj je pao u oči svih koji prate kretanja 
predsednikove porodice u vreme izborne kampanje, tim pre što je do tog trenutka vladalo 
uverenje da je Milošević «sklonio» svog sina u Mongoliju ili neku drugu «pravu prijateljsku» 
zemlju za koju nisu potrebne vize i koja nema fizičke veze sa Evropskom unijom na čijoj je 
listi zabrane ulaska u te države cela Miloševićeva porodica. U predvečerje izbora gledaoci TV 
Politike su mogli da vide sina «najčuvenijeg oca» kako stoji iza njegovih leđa i ozbiljno sluša 
šta tata poručuje «ogromnoj masi naroda», kako je izvestila ta televizija. Doduše, Markovo 
lice se videlo samo jednu sekundu i nekoliko desetinki, što će utvrditi nezavisni eksperti jedne 
agencije koja je pratila sve predsedničke kandidate snimajući uredno sve aktivnosti svih 
stranaka na režimskim TV. Oni su analizom snimka nepobitno utvrdili, jednostavno koristeći 
slow motion i kompjutersko razlaganje slike, da je snimak Miloševićevog sina i još nekih lica 
preuzet iz neke druge storije i umontiran u izveštaj iz Berana. Zanimljivo je da Miloševićev 
RTS nije emitovao tu montažu. Za sada samo TV Politika može da objasni zašto je to bilo 
potrebno lansirati gledalištu i ko je nalogodavac te obiteljske scene. Građani Požarevca u 
kojem Marko ima veliku imperiju u čijem sastavu su kafići, diskoteka, «Bambilend», radio-
stanica i ko zna šta još, ne računajući kancelarije odakle se upravlja uvozom nafte i poslovima 
sa free shopovima, tvrde da predsednikovog sina odavno nema u gradu, a ne viđa se ni u 
Beogradu već nekoliko meseci. Neki Požarevljani su skloni da odsustvo «velikog 
biznismena» povežu sa mafijaškim pretnjama kojima je, kako kažu, izložen s vremena na 
vreme još od nerazjašnjenog ubistva njegovog poslovnog mentora Vlade «Trefa» čije je 
poslove, zajedno sa udovicom ubijenog, u dobroj meri nasledio. Drugi sugrađani iz rodnog 
mesta porodice Milošević smatraju da je tata želeo da pokaže na mitingu u Crnoj Gori da 
«porodično» nastupa pred narodom. 

Direktorka JUL-an (Jugoslovenska levica), Mira Marković, supruga šefa SRJ i SPS-a, svoju 
kampanju diljem Srbije odradila je bez ostalih članova vladarske familije. Priloge sa njenih 
susreta «sa narodom», RTS je po pravilu objavljivao dva puta, ali montirane drugim redosledom, 
pa se stvarao virtuelni utisak da je šefovica JUL-a «planetarno» sveprisutna, danju i noću u raznim 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

6 

gradovima Srbije. Ipak, na dan izbora sve tv-stanice nisu mogle da «našminkaju» sumornu sliku 
bračnog para sa Dedinja i Požarevca koji su smrknutih lica ubacivali listiće u glasačke kutije, bez 
ijednog osmeha ili pozdrava malobrojnim fanovima koji su uz neviđene mere bezbednosti 
pripušteni da budu publika u svečanom kadru - kada vođa obavlja svoju građansku dužnost. 

Režimska «Politika» je tokom cele predizborne kampanje, ali i posle izbora, objavila toliko 
sramnih i ljigavih tekstova o opoziciji i njenim vođama da će jednog dana verovatno biti uputno 
katalogiziranje tog «doprinosa» Miloševićevoj kampanji kao primer služenja diktatorskom režimu 
u kojem se viđeniji njegovi podanici utrkuju ko će monstruoznijim smećem više zasuti protivnika 
i tako se umiliti i još više približiti vođi. U špicu tog orgastičnog izlivanja najružnijih reči svakako 
je tekst o «liku i delu» dr Vojislava Koštunice objavljen 3. i 4. septembra (u dva nastavka) u 
kojem je nepoznati autor potpisan sa U(unutrašnja) R(redakcija) zalazio u intimne prostorije 
predsedničkog kandidata, proglasio njegovog oca «komunističkim ubicom koji je ubio jednog 
popa posle rata», ismejao njegove stavove i, naravno, proglasio ga «slugom Amerike i NATO». 
Međutim, nije objavljen samo jedan «sitan» podatak: taj pamflet su samo tri dana pre 
pojavljivanja u «Politici» pristalice SPS-a ubacivale u sandučiće građana u strogom centru 
Beograda i davale u ruke svojim istomišljenicima navodeći kako je njihova partija «pronašla 
ozbiljne dokaze o služenju Koštunice ciljevima stranih sila i krajnje nemoralnom životu koji vodi 
već godinama». «Politika» je očigledno bila jedno od važnih poštanskih sandučića odakle je sa 
potpisom UR to dalje odštampano u više hiljada primeraka. 

Prema preliminarnim rezultatima izbora, ni to sve nije pomoglo da građani Srbije 
poveruju pompeznim reklamama, pamfletima, plakatima i video bimovima, pa je Milošević 
sada suočen sa svojim prvim i najozbiljnijim porazom u svojoj, za sebe kratkoj, a za narod 
predugoj karijeri državnika i vođe svih Srba. To su Beograđani najbolje videli ujutro na 
kioscima gde su isključivo primerci «Politike» mogli da se kupe u svako doba dana i noći. 
Sve ostale novine, a pre svega «Danas», «Blic» i «Glas javnosti» nisu mogle da se nađu i 
često su građani morali da pozajmljuju jedni drugima dnevne primerke da bi zaista znali šta se 
dešava u zemlji. 

Mali tiraži nezavisnih listova i samo jedna radio-stanica, Radio Index, ipak su obavili 
džinovski posao pre, za vreme i posle izbora, jer su ovaj put imali neuporedivo brojniju 
publiku sa mnogo više sluha za «prave» i netačne vesti i podatke. Istini za volju, u 
unutrašnjosti Srbije lokalni mediji (radio i tv stanice i malobrojni listovi) ogromno mnogo su 
doprineli, zajedno sa prestoničkim, da se mnogim građanima skine zastor sa očiju. Šta će se 
dalje dogoditi sa glasovima birača, koji su prvi put u istoriji SRJ shvatili da je Slobodan 
Milošević i njegov režim «remetilački faktor» buduće «obnove i razvoja», saznaće se tek za 
nekoliko dana jer odlaganje objavljivanja rezultata izbora i grozničavo traženje «rešenja» za 
ostanak vožda u fotelji kao da najavljuje novu eru u političkom i društvenom životu SRJ. To 
vreme očigledno otvara i nove horizonte za medije. (Đorđe Zorkić, BETA Beograd) 

O d n o s  b h  t e l e v i z i j a  p r e m a  p r o g r a m s k o j  š e m i  

Neiskorištena funkcija programiranja 
Jedna od najvažnijih takozvanih «konfor» funkcija video rekordera je mogućnost 

programiranja snimanja tv programa u željeno vrijeme. Holanđani su smislili, a japanci 
usavršili vrlo praktičnu funkciju koja milionima tv gledalaca, vlasnika ovih naprava, 
omogućava da na daljinskom upravljaču ukucaju datum i satnicu programa koji žele snimiti, 
te da se video rekorder u zadato vrijeme sam uključi, snimi željeni program, a onda, takođe 
automatski, isključi. 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

7 

Međutim, ova vrlo praktična mogućnost video rekordera, a u zadnje vrijeme i sve 
popularnijeg DVD rekordera, u bosanskohercegovačkom televizijskom ambijentu ostaje 
relativno neiskorištena. Razlog nije tehničko neznanje upravljanja ovim spravama, već 
poprilična aljkavost u planiranju i najavljivanju satnica pojedinih emisija i stvarnog vremena 
njihovog emitovanja. Često se dešava da zaljubljenici video produkcije, zbog nemogućnosti 
da u određeno vrijeme sjede pred malim ekranom, programiraju video rekorder da im snimi 
željeni program. No, kada pokušaju da na kaseti nađu snimljenu emisiju, doživljavaju 
razočarenje, jer programu nedostaje početak ili kraj, ili, u najboljem slučaju, moraju 
premotavati kasetu petnaestak minuta, zbog toga što očekivani program nije krenuo na 
vrijeme. 

Dok je postojala samo jedna, državna televizija, za vrijeme dok je BiH bila u bivšoj SFRJ, 
odstupanja od programske šeme nisu bila prevelika, a po satnicama emisija mogao se čak navijati 
sat. U međuvremenu tv disciplina je oslabila. U medijskom «boom»-u neposredno nakon rata niče 
na desetine privatnih i javnih TV stanica koje programsku šemu često sklapaju, na brzinu, često 
tokom samog emitovanja programa, dok im objavljivanje šeme u novinama služi kao neka vrsta 
formalne obaveze koja bi trebala samo potvrditi njihovo postojanje u tv eteru. Pojedine emisije, pa 
čak i informativne, koje bi trebale imati egzaktno vrijeme početka, znale su kasniti i po pola sata. 
Neki od najavljenih programa, čak, uopšte se nisu emitovali, dok su se na iznenađenje gledalaca 
naprasno emitovali filmovi ili na brzinu programirani kontakt programi. 

Koliko je neozbiljan bio pristup nekih TV stanica prema programskoj šemi odslikava šema 
jedne sarajevske tv stanice objavljivana u dnevnim novinama u kojoj je doslovno pisalo da se u 20 
sati emituje «Intervju dana ili film». Radi se o dvije dijametralno suprotne kategorije tv programa 
– javnom servisu i zabavnom programu – i neshvatljivo je kako su se gledaoci mogli ostaviti u 
ovakvoj dilemi šta će biti emitovano. Odstupanje od najavljenih šema je stoga uporne snimače 
poučilo da video rekorder programiraju da se uključi sat vremena ranije te da se isključi tek kada 
istekne kaseta. Srećom, većina video kaseta je trajanja tri sata tako da se na ovaj način možeo 
doskočiti neodgovornim televizijama.. 

Kako je vremenom u Bosni i Hercegovini došlo do profesionalizacije rada TV kuća, 
značajnija odstupanja od programskih šema su postajala sve rijeđa. Institut Media plan je u 
proljetnom istraživanju strukture TV programa 8 televizijskih stanica uporedio najavljene 
šeme i stvarno emitovani program od 2. maja ove godine. Promatrane su TVBiH, OBN, 
Hayat, NTV 99, TVRS, ATV, Bel TV, i NTV Banja Luka. 

U programskoj šemi tog datuma na TV BiH primjećeno je da se marketing i pregled 
programa ne objavljuju u programskoj šemi u novinama. U dva navrata je emitovan i muzički 
program kojeg nije bilo u najavi, od čega je u 20:11 trajao čak 16 minuta. Najznačajnije 
kašnjenje je imala emisija o privatizaciji koja je po šemi trebala početi u 15 i 50, a emitovana 
je tek u 16 i 32. U dva navrata najavljeni programi su počeli i ranije. Tako je emisija «BH u 
objektivu» počela u 14:16, a po programskoj šemi je trebala u 14:20, dok je emisija 
«Koncertne aktivnosti u BiH» počela 5 minuta ranije u odnosu na najavljeni termin. 
Zanimljivo je da su i «Vijesti» najavljene za 18:55 kasnile osam minuta, a treći Dnevnik po 
šemi predviđen za 23 i 25 počeo je pet minuta kasnije. U odnosu na programsku šemu 
«Teletabisi» su počeli 7 minuta kasnije, prenos izvlačenja brojeva za Loto – 8 minuta, a 
muzički program predviđen za 21:10 čak 29 minuta. 

Televizija Republike Srpske najveću nesrazmjeru programske šeme objavljene 2. maja 
u «Nezavisnim novinama» i stvarno emitovanog programa ima u tome što ima veliki broj 
programa koji su ranije počeli nego što je najavljeno. Najveća «preuranjenost» je bila u 
slučaju «Banjalučke hronike» koja je emitovana u 18 sati, a bila je predviđena za 18:30. 
Takođe, film koji je bio predviđen u 22:35 emitovan je sa početkom u 22:19. Čak su i jedne 
Vijesti «požurile» - umjesto u 22:15 počele su u 22:04. Pored ovoga bilježimo još četiri 
programa koji su počeli ranije u intervalu od 1 do 4 minute. Promatranog dana zabilježeno je 
samo jedno kašnjenje i to jutarnjeg programa koji je kasnio šest minuta u odnosu na najavljeni 
početak. 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

8 

TV OBN, koji se takođe vidi u skoro cijeloj BiH, imao je samo dva značajnija 
odstupanja od programske šeme najavljene u listu «Oslobođenje». Politička emisija «Odjeci» 
umjesto u 17:00 počela je deset minuta ranije. S druge strane emisija «Cinema magic» imala 
je u večernjim satima zakašnjenje od 7 minuta. Svi ostali emitovani sadržaji nisu odstupali 
više od tri minute u odnosu na najavljenu šemu. 

S druge strane NTV Hayat iz Sarajeva ima mnogo veće odstupanje. Ono je najizraženije 
do 12:00, kada se gotovo ni jedan program nije u terminu poklopio sa najavom iz 
«Oslobođenja», dok Vijesti u 10:00 uopšte nisu bile emitovane. Poslije podne najavljeni 
programi se uglavnom podudaraju sa stvarnim stanjem. Ipak, najveće kašnjenje je napravila 
emisija «Svijet danas"koja nije počela u 21:10, već 20 minuta kasnije. 

NTV Studio 99, takođe iz Sarajeva, imao je svega tri kiksa, ali treba napomenuti da njegov 
program počinje tek u 14 sati, što je znatno smanjilo mogućnost nesrazmjera. Tako je emisija 
«Profit» kasnila 15 minuta, reklamna emisija «Telešop» u 18 i 30 uopšte nije emitovana, a 
«Intervju dana» je trajao čak 35 minuta manje, nego što je bilo najavljeno. 

ATV iz Banja Luke, nalik kolegama sa TVRS, 2. maja šest emisija počinje ranije u 
odnosu na šemu u «Nezavisnim novinama». Najviše su «požurili» u slučaju emisija «Ko nam 
je kriv» i «Cinema magica» koje su emitovane 19 odnosno 23 minute ranije. Tu je i jedno 
ozbiljno kašnjenje – film najavljen za 15:50 počeo je u 16:26. 

Bel televiziji iz Banja Luke, 2. maja, glavna zamjerka se može dati zato što nije u 22:35 
emitovala najavljeni film, već muzičku emisiju. No, osim ovoga, bilježimo još četiri 
nepreciznosti koje se odslikavaju u po desetak minuta kašnjenja ili ranijeg početka pojedinih 
programa. 

NTV Banja Luka sve do 20:22 se striktno drži najavljene šeme, da bi od tog trenutka 
krenula u «crnu seriju». Prvo je u to vrijeme emitovan «Mini koncert», koji nije bio najavljen. 
Potom gledaoci umjesto najava za «informativni», «dokumentarni» i «kulturno-zabavni» 
program mogu da gledaju sportski program. Poslije toga Vijesti koje su najavljene za 22:25 
počinju u 22:54, a dokumerntarna emisija «Žene, ljudi i ostali» nabire zakašnjenje od 55 
minuta. To rezultira i kašnjenjem filma koji počinje umjesto u 23:40 u 0:22. 

Iz samo jednog monitorisanog dana može se zaključiti da na televizijama u BiH još uvijek 
postoji nesaglasje u satnicama najavljenih i stvarno emitovanih programa. Ovo nije samo problem 
vlasnika video rekordera, čime smo slikoviti počeli tekst, već ukupnog odnosa prema tv 
produkciji, a posebno prema gledaocima, zbog kojih uostalom svaka TV kuća i ima smisao 
postojanja. Obzirom da u BiH još uvijek nije razvijeno medijsko tržište, «nedisciplinovana» 
televizija neće imati ozbiljnih problema zbog odnosa prema nanajvljenoj tv šemi. Međutim, u 
zapadnim zemljama, gdje se tv minutaža promatra isključivo kao vrlo vrijedna roba, dakle 
prvenstveno kroz prizmu novca, ovakvo nesaglasje najavljenog i emitovanog bi bilo pogubno. 
Primjera radi, prošle godine na francuskoj državnoj televiziji Dnevnik je trajao tri minute duže od 
predviđenog. Kompletna redakcija je bila suspendovana, jer je Izvršni odbor procijenio da je 
oštećen termin reklama, a time i izvršen udar na finansijsku stabilnost televizije. 

(Radenko Udovičić) 

V  I  J  E  S  T  I  

Jedinstveni TV pool u Sidneju 
(Sarajevo/Safax) Novinari TV Republike Srpske i TV BiH po prvi put nastupaju u 

zajedničkom TV pool-u koji pokriva Olimpijske igre u Sidneju. Sportski događaji se emituju na 
ove dvije televizije pod firmom Javnog servisa BiH i sa jednim komentatorom za cijelu teritoriju 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

9 

zemlje. U programskom, produkcijskom i marketinškom pogledu Olimpijada predstavlja najveći 
domet dosadašnje saradnje u sistemu javnog emitovanja u BiH i predstavlja temelj budućeg 
Javnog servisa BiH, koji još u pravom smislu nije operativan, niti ima vlastite frekvencije. 

Predsjedavajući Vijeća za štampu BiH stranac 
(Sarajevo/Safax) Lord John Walkeham je imenovan za prvog predsjedavajućeg Vijeća 

za štampu BiH. Njegovo imenovanje je izvršila Nezavisna komisija za medije (IMC), a 
potvrdila su novinarska udruženja iz cijele BiH, koja su još ranije, zajedno sa međunarodnom 
zajednicom, utemeljila ovu instituciju. Inače Lord Walkeham predsjedava Vijećem za štampu 
Velike Britanije. 

Vijeće za štampu BiH sastavljeno je od šest predstavnika štampe i šest predstavnika javnog 
mnijenja te predsjedavajućeg. Vijeće ima veliku ulogu u samoregulaciji štampe u BiH u skladu sa 
novinarskim Kodeksom kojeg su sačinili svih pet novinarska udruženja u BiH. Značajna funkcija 
Vijeća biće rješavanje prigovora javnosti upućenih magazinima i novinarima. Ovo će biti 
slobodan, brz i jednostavan servis s ciljem rješavanja sporova na miroljubiv način. Međutim, 
Vijeće za štampu neće biti u mogućnosti da izdaje finansijske kazne, suspenzije niti zabrane za 
rad novina i magazina. Po nalogu Vijeća, štampani mediji će biti dužni da objave ispravku, 
demanti ili izvinjenje na vidnom mjestu, ukoliko se pokaže da je list pogriješio ili nekoga 
povrijedio. 

Vijeće za štampu će, međutim, operativno sa radom početi tek početkom 2001. godine. 

Zahtjev za dozvolu političkog marketinga privatnim radio 
stanicama 

(Sarajevo/Safax) Asocijacija privatnih lokalnih radio stanica BiH zatražila je od 
Nezavisne komisije za medije (IMC) da preispita svoju Odluku o zabrani plaćenog političkog 
marketinga u vrijeme izborne kampanje. Ova asocijacija smatra da će ostanak na snazi ove 
odluke zadati težak udarac samoodrživosti privatnih radio stanica u BiH, za šta se uostalom, 
kako se kaže u saopštenju, upravo i zalažu predstavnici međunarodne zajednice, koji i stoje 
iza ove zabrane. 

Asocijacija privatnih lokalnih radio stanica podsjeća IMC i sve druge međunarodne i 
domaće institucije koje se bave pitanjima medija, da su članice ove asocijacije u toku izborne 
kampanje za lokalne izbore u aprilu ove godine praktično finansirale izbornu kampanju 
plaćajući produkciju izbornog programa i podmirujući troškove nastale korištenjem studija i 
angažmanom novinara, tehničara i drugih resursa. 

Nezavisna komisija za medije je, na preporuku Visokog predstavnika u BiH, pred 
ovogodišnje proljetne lokalne izbore proširila odluku o zabrani političkog marketinga u javnim 
radio i TV kućama i na privatne elektronske medije, kako bi se spriječio uticaj najbogatijih 
političkih partija posredstvom komercijalnih ugovora na privatne medije. Po mišljenju asocijacije, 
time su privatne stanice direktno spriječene da ostvaruju dohodak i stvaraju uslove za 
samoodrživost na bh medijskoj sceni. Zauzimajući isti stav prema javnim i privatnim stanicama, 
kaže se dalje u saopštenju, IMC je dovela privatne elektronske medije u neravnopravan položaj u 
odnosu na javne medije koji sredstva dobijaju iz budžeta općina, kantona i entiteta i koji, po svom 
statusu i registraciji, imaju obavezu javnog informisanja građana. 



Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

10 

 

Marija Topić Crnoja urednica informativnog programa TV 
BiH 

(Sarajevo/Safax) Nekadašnja urednica na Erotelu Marija Topić-Crnoja 7. septembra 
postavljena je za urednika informativnog programa TV BiH, dok su njeni zamjenici Mirjana 
Micevska i Rasim Borčak. Bivšu urednicu Erotela na funkciju je postavila međunarodna zajednica 
zbog njenih novinarskih kvaliteta, ali i kooperativnosti koju je pokazala prilikom zabrane rada 
Erotelu. Poseban značaj ovom postavljenju daje činjenica da je Topić-Crnoja po nacionalnosti 
Hrvat i to da dolazi sa teritorija koje većinski nastanjuju Hrvati. Vjeruje se da će njen dolazak na 
TV BiH otvoriti vrata masovnijem dolasku hrvatskog novinarskog kadra, kako u buduću 
Federalnu televiziju, tako i na Javni servis BiH. 

Kako uložiti prigovor 
(Sarajevo/Safax) Nezavisna komisija za medije u BiH objavila je proceduru na koji 

način je moguće uložiti prigovor za slučaj nepoštivanja medijskih pravila i standarda u 
uređivanju radio i tv programa. Prigovor na sadržaj programa koji odstupa od standarda koje 
je donijela Komisija prvo se upućuje stanici koja ga je emitovala, a zatim Nezavisnoj komisiji 
u slučaju da odgovor nije zadovoljavajući. Rok za dostavu prigovora je 14 dana od dana 
emitovanja, koliko iznosi i obaveza radio i tv stanica da čuvaju snimke emitovanog programa. 
Prigovor može uložiti bilo koji pojedinac i organizacija. Više pojedinosti na www.imcbih.org 
ili na telefone: 033/651 085 (Sarajevo), 051/211 043 (Banja Luka) i 036 / 325 775 (Mostar). 

Potvrđena zabrana rada Bošnjačkoj televiziji 
(Sarajevo/Safax) Vijeće Nezavisne komisije za medije u BiH (IMC) na redovnom sastanku 

25. i 26. septembra, djelujući u funkciji žalbenog tijela, podržalo je Odluku generalnog direktora 
IMC-a od 18. avgusta 2000. u kojoj se odbija zahtjev za izdavanje dugoročne dozvole Bošnjačkoj 
televiziji (BRT) iz Sarajeva. BRT momentalno treba prestati sa emitovanjem programa. Vijeće je 
takođe podržalo Odluku generalnog direktora od 9. juna 2000. u vezi Radio Ferna kojom se 
stanici izriče novčana kazna od 500 KM zbog kršenja IMC Kodeksa o uređivanju radio i TV 
programa, član 1.2 “Pristojnost i uljudnost"i član 1.3 “Vjera”. Pored toga, odluke Odbora za 
implementaciju o TV Silva i RTV BiH takođe su podržane. U skladu sa odlukama Vijeća, TV 
Silva treba prestati sa emitovanjem programa, dok RTV BiH mora platiti novčanu kaznu u iznosu 
od 5000 KM zbog kršenja IMC Kodeksa o reklamiranju i sponzorstvu. 

Pored toga, Vijeće je imenovalo profesora Wolganga Benedeka na mjesto zamjenika 
predsjedavajućeg Odbora za implementaciju. On je zamijenio profesora Javier Diez-Hochleitnera 
koji je dao ostavku na svoju funkciju zbog novih profesionalnih obaveza. Odbor za 
implementaciju IMC-a će imati šest članova, od kojih je četvoro građana Bosne i Hercegovine. 

Pritisci na novinare i u Sloveniji 
(Ljubljana/Safax) Politicki i ekonomski pritisci na medije odnosno na novinare ozbiljno 

ugrožavaju novinarsku profesiju na lokalnom nivou, zaključeno je na okruglom stolu u Ljubljani, 
koji je u okviru projekta Phare organizovao sindikat novinara Slovenije 19. septembra. 

http://www.imcbih.or/


Novosti o medijima, br 66 serija I 
 

11 

U raspravi u kojoj su učestvovali novinari lokalnih medija i vlasnici nekih od njih, bilo 
je riječi o statusu, ulozi i položaju lokalnih novinara i novinara-dopisnika iz provincije. 

Na skupu pažnju je posebno pobudilo saznanje o strahu lokalnog dopisnika od lokalnih 
moćnika, što se nije smatralo da je slučaj u Sloveniji. 

Pro plus i na radiju 
(Ljubljana/Safax) Oko polovina slušalaca radija u Sloveniji ima mogućnost da na svojim 

lokalnim radio-stanicama svaki sat slušaju vijesti pripremljene u produkcijskoj kući Pro plus. 

Tako je Pro plus, koji proizvodi izuzetno gledanu informativnu emisiju «24 sata» na 
POP TV, proširila svoju djelatnost i u okviru posebne redakcije počela pripremati i vijesti za 
radio, koje sada otkupljuje 13 radio-stanica iz čitave Slovenije. 

Svoje usluge Pro plus naplaćuje tako što mu konzumenti njegovih usluga ustupaju 
reklamni prostor prije ili poslije emisije vijesti u njegovoj produkciji. Desetočlana ekipa 
radio-vijesti je sa radio-stanicama povezana i preko Interneta. Na tom mediju Pro plus već tri 
godine intenzivno razvija i svoj elektronski časopis. 

ANEM i B292 poboljšavaju čujnost 
(Beograd/B292) Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM) i Radio B2-92 iz 

SRJ su objavili da će se radijus prijema programa ANEM-a i Radija B2-92, kao i programa u 
produkciji drugih jugoslavenskih nezavisnih medija dalje proširiti, u okviru projekta 
solidarnosti koji koordinira Svjetska asocijacija lokalnih radio-stanica u kojoj se konstantno 
povećava broj članova iz regiona jugoistočne Evrope.  

Rumunske nevladine organizacije su se nedavno priključile ovoj akciji, složivši se da u 
sklopu svog eksperimentalnog radio-televizijskog programa emituju programe Radija B2-92 
kao i TV programe iz informativnog paketa ANEM-a, uključujući i programe u produkciji 
VIN-a i TV mreže. 

Namjera ANEM-a i Radija B2-92 je da i dalje rade na širenju radijusa prijema 
nezavisnih elektronskih medija iz Jugoslavije s ciljem pokrivanja cijele regije Balkana i svih 
teritorija koje naseljavaju nacije ili etničke manjine iz Jugoslavije. 

 

 

 

 

 

 

 

Savjet Media plan Instituta: 
Prof. dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); mr. Lenart Šetinc 
(Ljubljana); prof. dr. Mario Plenković (Zagreb); mr. Louis de la Ronciere (Paris); mr. Aleksandar 
Todorović (Montreux); prof. dr. Slavo Kukić (Mostar); prof. dr. Miroljub Radojković (Beograd). 


	Broj 68, Serija I 	Sarajevo, 28. septembar 2000.

