
Novosti o medijima, br 69 - serija I 

U  o v o m  b r o j u  m o ž e t e  p r o č i t a t i :  

• Transformacija RTV: Protesti na 
neviđeno 

• Porez na grafičke proizvode: Novinari 
ignorišu oporezivanje novina?! 

• Medijski rezultati beogradske »plišane 
revolucije«:Mediji otvorenih vrata 

• Predizborna situacija na elektronskim 
medijima u Albaniji: Prve TV debate u 
Albaniji 

• Vijesti 

• Pismo urednika: Novi, online 
žurnal o medijima u jugoistočnoj 
Evropi! 

• Dodatak: Obaveza iz Sarajeva 

Novosti o medijima 
♦  Novinarstvo i demokratija ♦  Mediji u tranziciji 

Broj 69, Serija I  Sarajevo, 12. oktob

T r a n s f o r m a c i j a  R T V  

Protesti na neviđeno 
Priča o rekonstrukciji sistema javne radio – televizije u BiH još nije završena. «

medijima» su ispale naivne kada su, objavljujući dosije o višegodišnjim pokušajim
uspostavi samoodrživa i profesionalna javna rtv, najavile da će konačna odluka biti don
polovine septembra (vidi «Novosti» broj 66. od 31. augusta). Prema posljednjoj izjavi p
OHR-a Olega Milišića, objavljenoj u «Večernjim novinama» 11. oktobra, « ...odluka
predstavnika o FTV (federalnoj televiziji) može se očekivati narednih dana». No glavn
nije toliko u stalnom prolongiranju odluke, koliko u totalnom raspadu komunikacijskog 
kome se našla ova odluka. 

Prvo su još ljetos raznim kanalima počele da cure informacije i spekulacije oko t
biti u odluci kojom treba da se uspostavi javni servis na nivou cijele BiH i konačn
federalna tv, koja još uvijek postoji samo na papiru, u odluci Visokog predstavnika od j
godine. Zatim su sa RTV BiH počele dolaziti kontradiktorne vijesti o ostavkama, s
razrješenjima, novim postavljenjima. Ni dobrim poznavaocima stanja u ovoj kući nije 
šta se ustvari događa. Kruna konfuzije bila je najava, zatim i odluka tri (nacionalna) pre
u Predsjedništvu BiH da traže neopozivu ostavku Osnivačkog odbora Javnog
međunarodnog supervizora Tadeja Labernika i međunarodnog agenta za podjelu imov
Shearera «zbog neučinkovitog i netransparentnog rada» (prema zvaničnoj izjavi Mirz

pripr

http:/
Svake druge sedmice
ema agencija SAFAX,

Sarajevo
/www.mediaplan.ba
ar 2000. 

Novosti o 
a da se 

esena do 
ortparola 
 Visokog 
i problem 
sistema u 

oga šta će 
o etablira 
ula prošle 
mjenama, 
bilo jasno 
dstavnika 
 servisa, 
ine Johna 
e Hajrića, 

http://www.hypermart.net/mediaplan


Novosti o medijima, br 69 serija I 
 

2 

savjetnika člana Predsjedništva A. Izetbegovića,). U raznim varijantama kasnije se čulo da su 
članovi Predsjedništva nezadovoljni prolongiranjem rokova, odstupanjem od slova 
Memoranduma o ustroju javne RTV i velikih ovlašćenja koja će «izgleda» u njoj dobiti 
imenovani predstavnik međunarodne zajednice. Nije 
isključeno da su neke primjedbe upućene Visokom 
predstavniku opravdane, ali članovi Predsjedništva 
BiH imaju najmanje moralnog prava da traži ostavke 
zbog prolongiranja rokova, jer su upravo njihove 
političke partije i vlasti koje oni kontrolištu bile 
godinama (ne mjesecima i danima) kočničari i 
pasivni posmatrači ovog procesa. Memorandum čak 
nije ni potpisao bivši srpski predstavnik u 
Predsjedništvu Momčilo Krajišnik, danas u pritvoru 
Haškog suda. U oči je palo da su se sva tri člana 
Predsjedništva naglo usaglasila oko osude 
međunarodne zajednice, jer najavljena odluka očito 
nije u skladu ni sa jednim od njihovih pojedinačnih 
(uglavnom dijametralno različitih) pogleda na 
budućnost javne radio – televizije. 

Reakcijama na najavljenu odluku su se kasnije 
pridružili i neki članovi Vijeća federalne RTV, zatim 
političke stranke, a epilog svega je mnoštvo 
raznoraznih informacija koje su se pojavile u 
medjima. Novinari su prvo zasuti brojnim 
saopštenjima u kojima se kritikuje i osporava odluka, 
a da pri tome ni oni ni javnost ne znaju šta u odluci 
piše. Zatim su mediji krenuli u potragu za 
informacijama i još više se zapetljali u mnoštvu 
poluinformacija, različitih kontroverzi pa i demantija 
koje su spremno objavljivali a da nisu ni saopštili 
informaciju koja je prouzrokovala demanti. 

Bilo bi najmanje pravedno optužiti samo 
medije što u ovom slučaju nisu bili profesionalni. 
Odgovornost za zbunjivanje i frustriranje javnosti 
nose svi koji su se našli u ovom kolu – počev od 
kreatora i budućih implementatora ove odluke, pa do 
ljudi koji sada vode rtv kuće i političara koji su 
godinama blokirali svaki koncept reorganizacije rtv 
sistema, a danas udaraju pljuske onima koji ga vode. 

Odluka kojom će se uspostaviti javni sistem radio - difuzije u Bosni i Hercegovini je vrlo 
važan korak u profesionalizaciji medija i ostvarivanju duha Dejtonskog sporazuma. Njen autoritet 
je naravno sadržan u autoritetu međunarodne zajednice, ali i transparentnosti i dobroj kooperaciji 
svih faktora koji treba da je implementiraju. (Z.U.) 

P o r e z  n a  g r a f i č k e  p r o i z v o d e  

Novinari ignorišu oporezivanje novina?! 
Paket izmjena poreske regulative, koji je nedavno usvojio Parlament Federacije Bosne i 

Hercegovine na prijedlog Vlade FBiH, obuhvatao je i odluku o povećanju poreske stope na 
grafičke prozvode. Grafički proizvodi između ostalog podrazumijevaju novine, časopise i knjige. 

 

 
 
 
 
 

Novosti o medijima- na jednom 
mjestu o aktuelnim medijskim 

događanjima u Bosni i Hercegovini 
 

Izlazi svakog drugog ponedjeljka na 
engleskom i 

bosanskom/hrvatskom/srpskom jeziku.  
Tekstovi domaćih autora objavljuju se 

na jeziku kojim se autor služi.  
 

Izdaje: Media plan i  
novinska agencija Safax 
Urednik: Zoran Udovičić 

Redakcija u Sarajevu:  
Patriotske lige 30/III, Sarajevo; 
Tel/fax:+387 71 (33) 213 078, 206 542  
E-mail: safax-mp@bih. net. ba 
Kancelarija u Banja Luci – SOS – 
otvoreni telefon za novinare: 
Tel/fax: +387 51 307 470 

 
http://www.mediaplan.ba 
 
PREŠTAMPAVANJE DOZVOLJENO 
UZ NAZNAKU AGENCIJE I AUTORA 
© 2000 Media plan institut 
 
Vlada Republike Francuske podržava 
izdavanje ovog servisa 

mailto:safax-mp@bih.net.ba
http://www.mediaplan.ba/


Novosti o medijima, br 69 serija I 
 

3 

Prema novim zakonskim propisima, porez na novine i knjige je skočio sa 0% na 12%. Do tada 
primjenjivana, nulta poreska stopa bila je rezultat preporuke Ministrastva obrazovanja, nauke, 
kulture i sporta FBiH. Prema informacijama iz Ministarstva obrazovanja FBiH, ovi novi propisi o 
povećanju poreza su dio promjena u cjelokupnoj poreskoj politici, koje je inicirao MMF a u svrhu 
izjednačavanja poreskih stopa u RS i FBiH. Ministarstvo ističe da nikada nije bila posebna 
namjera ni MMF-a niti Ministarstva da se insistira na povećanju poresza na grafičke proizvode, 
ali je do povećanja došlo jer je poreska stopa na ove proizvode u RS oduvijek iznosila 12%. Ono 
što ostaje nejasno jeste zašto izmjene nisu od samog početka imale za cilj da ovu vrstu poreza 
ujednačavanjem umanje, radije nego uvećaju.  

Kako god bilo, uslijedile su reakcije, razni oficijelni i neoficijelni protesti i negodovanja 
kulturnih i obrazovnih institucija, te intelektualnih krugova iz Federacije BiH. Konačni rezultat 
ovih i drugih reagovanja je zahtjev Federalnog ministarstva obrazovanja da se izmijeni 
novousvojena poreska regulativa, odnosno da se poreske stope na grafičke proizvode vrate na 
prethodni nivo. Ovaj je zahtjev trenutno u proceduri za koju se očekuje da će trajati oko dva 
mjeseca. Do tada je na snazi novousvojeni paket poreskih mjera. 

Zanimljivo je ipak da se sve ovo nije odvijalo 'pred očima javnosti' – naprotiv. Informacije 
o izmjenama poreskih stopa uopšte su se povlačile po marginama dnevnih novina. Reagovanja na 
povećanje poreza na grafičke proizvode su, opet, bila ograničena na stidljive priloge u rubrikama 
o kulturi, nauci i umjetnosti. Novine su zapravo ovo pitanje tretirale kao nebitnu i nezanimljivu 
vijest. Niti u jednom tekstu se nije pojavila ozbiljna komparativna analiza koja bi čitaocima 
pokazala gdje zapravo BiH, u ovom slučaju jedan njen entitet, stoji u Evropi po pitanju poreza na 
proizvode kulturne industrije. Oni koji su protestovali najčešće nisu ni znali kolika je ta poreska 
stopa protiv koje zapravo protestuju – pominjala se cifra od 24%. 

Dalje, vijest o povećanju poreskih stopa uopšte nije kontekstualizovana. Tako domaći 
čitaoci dnevnih novina ne znaju da najveći porez na dnevne i periodične novine plaćaju 
Austrijanci (10%), a da većina zapadnih zemalja – kao što su Velika Britanija, Švedska, Italija i 
druge – uopšte nije oporezovala dnevne i periodične novine. Uzme li se kao opravdanje činjenica 
da su u pitanju tzv. bogate zemlje, problem postaje opravdavanje visoke poreske stope na knjige. 
Naime, u nekim od zemalja u tranziciji porez na knjige je manji od 10% (Slovačka 6%, Slovenija 
5%, Češka 5%), a u određenom broju njih knjige uopšte ne podliježu oporezivanju: Litvanija, 
Poljska, Rusija i dr. Ekstremne poreske stope na knjige na snazi su samo u Bugarskoj (22%), 
Danskoj (25%), Švedskoj (25%) i Ukrajini (20%). Uz to, novinari se nisu upuštali ni u analizu 
mogućih posljedica po vlastitu profesiju i izdavaštvo uopšte. Na primjer, u situaciji oporezivanja 
knjiga, uvoznici knjiga dolaze u bolju poziciju nego izdavači i izvoznici, jer su uvezene knjige 
oslobođene carina i poreza za razliku od knjiga koje se plasiraju na domaće tržište ili se izvoze. 

Dakle, povećanje poreza na grafičke proizvode – ostalo ono na snazi ili se pak ukinulo – 
dosta govori ne samo o zakonodavcima ili zakonotvorcima, već i novinarima koji marginalizuju 
ili površno tretiraju problem poreza na vlastite proizvode. Uz takvo pomanjkanje pravovremenih i 
tačnih informacija, iluzorno je bilo i očekivati ikakvu reakciju cjelokupne javnosti, izuzimajući 
već pomenute 'intelektualne krugove', ma šta se pod tim podrazumijevalo. Tako je, dakle, prošla 
'javna' debata o problemu koji u velikom broju demokratskih zemalja itekako utiče čak i na 
rezultate izbora. (NAPOMENA: Podaci o poreskim stopama u Evropi datiraju iz 1997. godine, a 
preuzeti su iz materijala pripremljenog za ministarsku konferenciju u Frankfurtu, 16. i 17. oktobra 
2000., pod nazivom: 'Vrijeme izbora: ka demokratskoj politici razvoja knjige i elektronskog 
izdavaštva', str. 49 – 50.) (Svjetlana Nedimović) 



Novosti o medijima, br 69 serija I 
 

4 

 

M e d i j s k i  r e z u l t a t i  b e o g r a d s k e  » p l i š a n e  r e v o l u c i j e «  

Mediji otvorenih vrata 
Smena vlasti u Beogradu i kratkotrajna ulična revolucija, snagom oluje, u samo jednoj noći 

iz korena su promenili medijsku sliku Srbije. Posle više od deset godina, u rano jutro 6. oktobra, u 
gradu u kojem se još uvek osećao teški miris prethodne večeri ispaljenog suzavca, uz zaglušujuću 
buku automobilskih sirena slavljenika, ljudi su se bukvalno otimali o primerke »Večernjih 
novosti« i »Politike« na čijim su stranama dominirali tekstovi »Narod pobedio«, »Prvi dan 
slobode«, »Koštunicu priznaje ceo svet« i slični. Iako pripremana organizovanjem štrajkova i 
delimičnim obustavama rada, promena u Miloševićevoj diktaturi odanim medijima, delovala je 
šokantno i uz masovnu predaju policijskih snaga predstavljala nesumnjivo najvažniju činjenicu 
utvrđivanja i stabilizovanja pozicija nove vlasti i jedan od najvidljivijih znakova skretanja nove 
Srbije na put demokratije. 

U noći obračuna mediji su »padali« jedan za drugim. Osvojivši Saveznu skupštinu, 
demonstranti su odmah krenuli ka zgradi državne televizije znajući da će pad RTS najjasnije 
označiti pad režima. Bitka za televiziju faktički je rešena bukvalnim ulaskom građevinskog bagera 
koji se prethodno razvalivši zid našao u holu zgrade. Ostavljeni bez zaštite odlaskom preplašene 
policije, zgranuti urednici i novinari omraženog RTS našli su se licem u lice sa razjarenim 
demonstrantima. Izloženi njihovom deset godina sakupljanom besu glavni urednik televizije 
Dragoljub Milanović, urednik informativnog programa Milorad Komrakov i nekolicina 
najeksponiranijih novinara tokom desetogodišnje Miloševićeve karijere preživeli su pravi 
neobuzdani linč mase, i samo čudom spasli svoje živote. Istovremeno, sva tri programa RTS 
prestala su da emituju program, a na ekranima je narednih nekoliko sati, do pojave telopa sa 
natpisom »ovo je slobodna RTS« trajao mrak. Odmah potom, glavom bez obzira, kroz podrume, 
tajne prolaze i prozore pobegli su i urednici drugih režimskih glasila – »Politike«, »Večernjih 
novosti«, »Borbe«, Radio Beograda, Studija B... Nekoliko dramatičnih sati tokom večeri 5. 
oktobra 2000. godine u Srbiji mediji su bili potpuno slobodni. U najbukvalnijem smislu te reči. 

Po uspostavljanju kakvih-takvih tehničkih mogućnosti za normalno emitovanje programa 
sva tri kanala RTS pokrenuli su nekadašnji novinari te kuće otpuštani u raznim fazama čestih 
Miloševićevih čistki. Prvi gosti improvizivanog televizijskog studija bili su čelnici pobedničke 
koalicije – Demokratske opozicije Srbije i naravno sam novi predsednik Koštunica. I narednih 
nekoliko dana program je nastavljen u sličnom maniru, uz mnogo grešaka, pre svega tehničke, ali 
i uređivačke prirode. Gotovo iste okolnosti vladaju i na preostalim elektronskim medijima u 
kojima emitovanje filmova i muzičkih spotova prekidaju česta izdanja uglavnom profesionalno 
uređenih vesti ili razgovori sa aktuelnim političkim ličnostima ili ljudima iz kulture i javnog 
života koji godinama nisu imali pristup televizijama. 

Trenutno prestrojavanje obavljeno je i u državnoj novinskoj agenciji Tanjug koja je, posle 
mnogo godina propagandnog rada, počela profesionalno da se bavi novinarskim poslom. 
Redakcija nezavisnog beogradskog radija B92 vratila se u svoje prostorije i svoju uobičajenu 
radio frekvenciju iz kojih su isterani odmah po početku Nato bombardovanja. Istovremeno je 
pokrenuta i dugo planirana televizija Asocijacije nezavisnih elektronskih medija (ANEM) koja 
emituje programe nezavisnih produkcijskih kuća. Prestala su i sva ometanja druge nezavisne radio 
stanice koja je radila svih proteklih godina – Radio Indeksa. Lokalne TV i radio stanice nemaju 
nikakvih problema u emitovanju programa. 

Uređivačku politiku iz korena su promenili i tradicionalno režimski listovi – »Politika«, 
»Večernje novosti«, »Politika ekspres«, novosadski »Dnevnik« i čuvena »crvena Borba« pa su na 
ovaj način već par godina nezavisni »Blic« i »Glas Javnosti« i »Danas« , kako izgleda, dobili 



Novosti o medijima, br 69 serija I 
 

5 

buduću ozbiljnu konkurenciju. U ovom trenutku u Srbiji se štampa ravno sedam dnevnih listova, 
uglavnom istovetnog sadržaja i potpuno identične političke orijentacije. 

Skupština Srbije koja se nalazi pred raspuštanjem, po hitnom postupku ukinula je 9. oktobra 
čuveni srpski zakon o informisanju. 

Naravno, niti se može reći da je takva medijska situacija u Srbiji dobra niti da je na ovaj 
način »oslobađanje« medija završeno. Štaviše, uz propuste i za sada razumljiv navijački stav 
glavnih medija, u gotovo svim bivšim državnim glasilima sasvim su nerešeni vlasnički status i 
uređivačka hijerarhija i subordinacija. U ovom času »Politiku« uređuje bivši »štrajkački odbor« 
koji se u impresumu predstavlja kao »novinari Politike«, »Večernje novosti« »uređivački 
kolegijum« dok je na RTS pravo odlučivanja na sebe preuzeo koordinacioni tim sačinjen od 
nekoliko bivših urednika te televizijske kuće. Za očekivati je da se narednih dana uređivački 
timovi konsoliduju pa čak i to da se u tako bogatoj ponudi štampe radija i televizije pronađu i 
drugačije uređivačke pozicije, ali će u mnogim medijskim kućama neuporedivo veći posao 
predstavljati definisanje vlasničkih odnosa. Ovo je pitanje utoliko veće ako se ima u vidu da su 
najvažniji mediji formalno vlasništvo savezne i Republičke skupštine koje u ovom trenutku ili ne 
postoje ili postoje samo formalno. 

Drugim rečima, najdramatičniji posao vezan za medije i oblast informisanja je završen. 
Predstoji onaj drugi, ne manje važan, koji podrazumeva vreme, mukotrpan rad i hladnu i mudru 
glavu. (Vladan Radosavljević, Media centar Beograd) 

P r e d i z b o r n a  s i t u a c i j a  n a  e l e k t r o n s k i m  m e d i j i m a  u  
A l b a n i j i  

Prve TV debate u Albaniji 
Bilo je to po prvi put u Albaniji da je veliki broj medija ponudio glasačima širok spektar 

informacija u jednoj izbornoj kampanji. Unutar zemlje, uoči izbora koji su održani 1. oktobra, 
održana je 21 televizijska debata među kandidatima. Više od pola ih je održano na javnoj 
televiziji, a ostatak na privatnim lokalnim televizijama. 

“TV Teuta” je jedna od prvootvorenih privatnih tv stanica u Albaniji. Smještena je u 
Durresu, drugom po veličini gradu u zemlji, udaljenom manje od 40 kilometara jugozapadno od 
Tirane, sa signalom koji dopire do većeg dijela centralne Albanije. Na televizijskoj debati koju je 
organizovala “TV Teuta” učestvovalo je 5 od 7 kandidata za opštinu ovoga grada. Za stanicu sa 
limitiranim tehničkim kapacitetima ovo je bio izazov. “Mi smo se usudili i uspješno smo se 
suočili sa debatom” – rekao je Bashkim Hoxha, generalni menadžer “TV Teuta”. “Istovremeno 
bio je to i profesionalni trening za nas. Debatu smo blagovremeno oglasili te nam je mnogo 
gledalaca dostavilo svoja pitanja. IREX nam je bio od velike pomoći. Postavili smo ista pitanja 
svim kandidatima i dali im jednako vrijeme da odgovore. To je bilo novo iskustvo za sve nas”. 

Ista vrsta debate organizovana je u 8 lokalnih privatnih tv stanica na sjevernom i južnom 
dijelu zemlje. Ove serije debata organizovane su uz podršku dvije strane organizacije: IREX 
Promedia iz Sjedinjenih država i IOM (Međunarodna organizacija za migracije). Njihov cilj nije 
bio samo izbalansirana izborna kampanja, nego takođe i podrška lokalnim medijima u zemlji. 
Lokalne tv stanice uglavnom nemaju tehničke kapacitete za adekvatno emitovanje i većina od 
onoga što emituju predstavljaju programi stranih stanica ili javne televizije. Njihova domaća 
produkcija sastoji se od 2-3 bloka vijesti dnevno. Tako da je za njih ovo bio novi izazov sa kojim 
su se suočili. 

Javna Televizija Albanije je takođe organizovala tv debate. 12 takvih debata je 
organizovano sa kandidatima za glavne opštine. Debate je pratio široki auditorijum, pošto 
Albanska radio-televizija pokriva svojim signalom cijelu zemlju. U produkciji takvih debata 



Novosti o medijima, br 69 serija I 
 

6 

Albanska RTV nije se suočila sa tehničkim izazovima već samo sa drugačijim načinom 
prezentacije izborne kampanje na malom ekranu. Čak i za nju koja emituje već 40 godina ovo je 
bio prvi put da prikazuje televizijsku debatu između različitih kandidata. Debate su u prosjeku 
trajale po sat i po, ali bilo je i debata, kao na primjer za opštinu Tirana, koje su trajale i po više od 
3 sata. Za razliku od onih emitovanih na lokalnim privatnim tv stanicama, one na Albanskoj radio 
televiziji imale su moderatora i grupu različitih novinara koji su postavljali pitanja. Vrijeme za 
odgovore bilo je identično za sve kandidate. “Imamo ih snimljene na kaseti” – rekao je jedan od 
novinara nakon debate, - tako da lako možemo tražiti da ispune svoja obećanja.” “To je jedna od 
prednosti ovakvih debata. One su natjerale političare da govore mnogo konkretnije pošto bi u 
protivnom samo gubili svoje vrijeme, kao i vrijeme posmatrača, odnosno glasača” – rekao je drugi 
novinar. 

TV debate su bile samo jedan dio onoga što su elektronski mediji pokrivali u okviru izborne 
kampanje. Veliki dio onoga čime su ispunjavali svoj program su blokovi vijesti. Asocijacija za 
demokratsku kulturu (ADC) napravila je istraživanje 3 glavna bloka vijesti glavnih privatnih TV 
stanica i javne televizije. To je urađeno četiri sedmice prije izbora. Unutar blokova vijesti, pokriće 
izborne kampanje činilo je 50-60% od ukupnog vremena emitovanja vijesti. Manje od toga (oko 
30 %) imala je Klan TV unutar svojih vijesti. Pored pokrića izborne kampanje, dosta vremena u 
vijestima dato je drugim političkim i vladinim aktivnostima. To je takođe zauzelo 10-15% 
vremena. Zbog svega toga trpile su vijesti o ekonomskoj i socijalnoj problematici koje su iznosile 
svega od 0% do maksimum 5%. 

Ove podatke koje je zabilježila ADC koristile su OSCE misija u Tirani i ODIHR (Ured za 
demokratske institucije i ljudska prava) koji su takođe izvještavali o medijima. Oni su izjavili: “… 
Dok je javna TV popravila svoje predstavljanje u smislu fer pokrivanja u toku kampanje, privatni 
mediji posvetili su većinu svog vremena dvjema glavnim političkim partijama. Generalno, u 
visoko polarizovanoj političkoj klimi, mediji su malim partijama posvetili jako malo pažnje”. 
Dalje komentarišući način pokrivanja, rečeno je: “…Mediji često prenaglašavaju jezik mržnje koji 
glavni lideri koriste u toku kampanje. To je naročito slučaj sa stranačkom štampom u kojima je 
kvalitet ponuđenih informacija često jadan i iskrivljen”. 

Premda će biti mnogo izbornih zona koje će (drugi krug) ući u trku sljedeće sedmice, visoka 
temperatura izborne kampanje se snižava. Međutim, jedna druga kampanja je pred vratima 
privatnih rtv stanica koje su u procesu dobijanja dozvola. 18. oktobra, biće sljedeća verifikacija 
dokumantacije za sve elektronske medije koji su zatražili dozvolu za emitovanje. Da li će način na 
koji je pokrivena izborna kampanja uticati na proces izdavanja dozvola? “Objektivnost pokrivanja 
izborne kampanje i objektivnost u ukupnom programu je jedan od zahtjeva zakonskih i 
evaluacionih kriterija”- rekao je Albert Minga, izvršni predsjedavajući NCRT (Nacionalnog vijeća 
radio televizije) - “ali nije jedini kao ni najvažniji zahtjev. Mi vidimo proces izdavanja dozvola, 
ne kao operaciju nad elektronskim medijima, već kao osmatrački proces, dakle proces koji će TV 
stanice učiniti mnogo profesionalnijim.” 

Bilo kako bilo, elektronski mediji će osjetiti koja će kampanja biti vrelija za njih – izborna 
ili pak kampanja za izdavanje dozvola. (Diana Kalaja- Albanski medijski institut –AMI, Tirana) 

V i j e s t i  

IMC gasi Bošnjačku televiziju 
(SAFAX-Sarajevo) Zahtjev za izdavanje dugoročne dozvole za emitovanje programa 

Bošnjačke radio-televizije Internacional (BRT Int.) odbila je Nezavisna komisija za medije (IMC) 
i nakon žalbe na prvobitnu odluku donesenu 18. avgusta. IMC je zvanično zatražio od 
Ministarstva unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo pomoć u vezi sa provođenjem odluke. Prema 
riječima Zinaide Babović, portparola IMC-a, u toku procesa pregleda zahtjeva BRT Int. nađeno je 



Novosti o medijima, br 69 serija I 
 

7 

da ta televizija ne ispunjava uslove potrebne za izdavanje dugoročne dozvole za emitovanje 
programa. Ti uslovi se prvenstveno odnose na netransparentno finansiranje, kao i činjenicu da se 
televizija htjela registrovati kao privatna, a IMC je ustanovio da ima javni karakter. 

BRT Int. je na sjednici Upravnog odbora odlučila da se emitovanje programa ipak nastavi, a 
kao razlog je navedeno da bi gašenjem televizije direktno bila ugrožena egzistencija 60 zaposlenih 
radnika. Na press konferenciji održanoj ovim povodom Džemaludin Latić, predsjednik upravnog 
odbora Bošnjačke televizije izjavio je sljedeće: ”Ukoliko se IMC nastavi ovako ponašati, pozvaću 
milijardu muslimana i demokratski zapad da osude ovakvo ponašanje”. Latić je takođe izrazio 
uvjerenje da se iza svega kriju politički motivi, jer IMC-u smeta muslimanski karakter ovog 
medija. IMC-u je ovo energično demantovao. Savez novinara BiH je takođe uputio protest u znak 
solidarnosti sa kolegama sa BRT Int. 

Na sjednici kantonalne vlade 10. oktobra, zaključeno je da će MUP Sarajevskog kantona 
asistirati prilikom provođenja odluke IMC-a o «gašenju» Bošnjačke televizije. Međutim, nije 
rečeno kada će odluka biti sprovedena. Čeka se inicijativa IMC-a, koji je najdirektnije zadužen za 
sprovođenje svoje odluke. 

Poginuo dopisnik Bete 
(BiH Press – Sarajevo) Drugog oktobra je u teškoj saobraćajnoj nesreći na regionalnom 

putu Prnjavor-Doboj (BiH/Republika Srpska) nastradao Mirko Srdić, dopisnik beogradske 
agencije Beta. Tragedija se dogodila kada je došlo do sudara vozila “audi 80” kojim je upravljao 
Srdić i “renoa 18” u kom se nalazio Milivoje Randić iz Doboja, koji je ovom prilikom teško 
povrijeđen, ali je van životne opasnosti. 

Potvrđen glavni i odgovorni urednik “ Oslobođenja” 
(“Oslobođenje” – Sarajevo) Po odluci Nadzornog odbora dioničarskog društva 

“Oslobođenje” na mjesto glavnog i odgovornog urednika postavljen je Mirko Šagolj. Prije 
postavljanja na novu funkciju Šagolj je obavljao dužnosti urednika unutrašnjopolitičke i 
spoljnopolitičke rubrike, bio je zamjenik glavnog i odgovornog urednika lista i glavni urednik 
izdanja za inostranstvo, kao i zamjenik predsjednika Poslovodnog odbora NIŠRO “Oslobođenje”. 
Od 1999. godine Šagolj je obavljao funkciju V.D. glavnog urednika. 

Pet godina rada “ Dnevnog avaza” 
(“Dnevni avaz” – Sarajevo) Sarajevski list “Dnevni avaz” 1. oktobra je obilježio petu 

godišnjicu rada. Ovim povodom održana je i sjednica Redakcijskog kolegija na kojoj su po 
tradiciji izabrani najbolji novinari i saradnici ovog lista. Za novinara godine izabran je Adi 
Hadžiarapović, koji je u novinarskom radu proteklih godina najviše bio fokusiran na praćenje rada 
Vlade i Parlamenta Federacije BiH. Benjamin Nizić je proglašen za fotoreportera godine, dok je 
kao najbolji saradnik izabran Alen Bajramović iz Goražda. Specijalna nagrada za najboljeg 
mladog novinara dodijeljena je Elvedini Helać. 

Svjetski kongres novinara Sarajevo 2000 
(SAFAX – Sarajevo) U Sarajevu je od 28. septembra do 2. oktobra održan Svjetski kongres 

novinara. Predsjednik Međunarodnog foruma za komunikacije William Porter, inače 
predsjedavajući Kongresa, je kao razlog dolaska svjetskih novinara naveo podršku slobodnim 
medijima u BiH i regionu. Kongresu je prisustvovalo oko 180 novinara, predstavnika oko 60 
medijskih kuća iz 18 zemalja. Kongres je održan u suradnji sa Nezavisnom unijom novinara BiH, 



Novosti o medijima, br 69 serija I 
 

8 

Međunarodnom federacijom novinara, Svjetskom asocijacijom listova, Evropskim novinarskim 
centrom, Asocijacijom novinara Poljske te Društvom profesionalnih novinara i Komitetom 
novinarskih koncerna SAD-a. Bila je to prilika da se domaći medijski djelatnici susretnu sa 
nekoliko impresivnih novinarskih imena i čuju njihova iskustva iz oblasti edukacije novinara, 
medijskih tehnologija i zaštite novinarskih prava. Studenti Škole novinarstva Media plana bili su 
specijalni gosti Kongresa. 

Na kraju Kongresa, usvojena je specijalna izjava, koju “Novosti o medijima” objavljuju u 
vidu dodatka ovom broju. 

Servis o manjinama 
(SAFAX – Sarajevo, Split) Novinske agencije STINA iz Splita i SAFAX iz Sarajeva 11. 

oktobra počele su sa objavljivanjem sedmičnog servisa o manjinskim pravima i međuetničkoj 
toleranciji. Projekat kroz seriju tekstova i intervjua nastoji da informiše medije u Hrvatskoj i BiH, 
kao i organizacije za zaštitu ljudskih prava u dvije zemlje, o gorućoj problematici manjinskih 
prava, koja su do sada bila simplificirana i često na margini društvenih zbivanja. 

Istovremeno, u petnaestodnevnim intervalima, lokalnim radio stanicama u BiH i Hrvatskoj 
će biti distribuirane i radio emisije na temu manjinskih prava, koje će producirati dvije partnerske 
agencije. Projekat je nastao kao rezultat veoma dobre dosadašnje saradnje dvije agencije, a u 
okviru komunikacijske mreže “Medijske inicijative”. 

Servis je dostupan na Internet stranci www.mediaplan.ba 

Oslobođen Filipović 
(BETA – Beograd) Vrhovni vojni sud u Beogradu ukinuo je 10. oktobra prvostepenu 

presudu kraljevačkom novinaru Miroslavu Filipoviću i odredio momentalno ukidanje njegovog 
pritvora, u kojem se nalazi od početka maja ove godine. 

U obrazloženju te odluke suda navedeno je da je prvostepena presuda Vojnog suda u Nišu, 
kojom je Filipović osuđen na sedam godina zatvora zbog špijunaže i širenja lažnih vesti, ukinuta 
zbog bitnih povreda krivičnog postupka. 

Filipović, dopisnik beogradskog dnevnika “Danas” i agencije France Press iz Kraljeva, 
istog dana je pušten iz niškog vojnog zatvora. 

Sudsko vijeće Vrhovnog vojnog suda, kojim je predsjedavao pukovnik Milan Ranić, vratilo 
je prvostepenu presudu niskom sudu na ponovno razmatranje, sa pravnim shvatanjem o bitnim 
povredama krivičnog postupka.. Filipovićev advokat Zoran Ateljević izjavio je agenciji Beta da se 
te povrede postupka odnose na navode u prvostepenoj presudi koji sadrže radnje koje njegov 
klijent nije učinio - špijunažu i širenje lažnih vijesti. Ateljević je rekao i da je presuda niškog 
Vojnog suda bila protivriječna sama sebi, s obzirom na to da je istovremeno izrečena za odavanje 
vojnih tajni i širenje lažnih vijesti, odnosno neistina. 

I s p r a v k e  

U prošlom broju “Novosti o medijima” u rubrici «Vijesti» potkrala se jedna 
materijalna i jedna štamparska greška. Napisali smo da je Marija Topić Crnoja postavljena 
za urednika informativnog programa TV BiH, umjesto Federalne TV. Takođe, prilikom 
navođenja imena predsjedavajućeg Vijeća za štampu umjesto - Lord John Wakeham – 
pogrešno smo napisali Lord John Walkeham. Na zahtjev gospođe Topić Crnoja i IMC-a, 
izvinjamo se zbog ovih grešaka. 

http://www.mediaplan.ba/


Novosti o medijima, br 69 serija I 
 

9 

P I S M O  U R E D N I K A  

Poštovani čitaoci, 

 

Upravo ste pročitali posljednji broj 'Novosti o medijima' koje su Vas obavještavale o 
zbivanjima na medijskoj sceni u Bosni i Hercegovini i šire od početka 1998. godine. Izmijenjene 
okolnosti, narastajuća regionalna povezanost i sve obimniji angažman međunarodne zajednice na 
cijelom prostoru regiona jugoistočne Evrope tražile su od nas da 'Novosti o medijima' 
transformišemo u obimniji časopis regionalnog karaktera. Zato smo se odlučili na pokretanje 
žurnala o medijima u jugoistočnoj Evropi - 'Media Online', u saradnji sa našim partnerima iz 
regionalne mreže 'Medijske inicijative'. 

Slično 'Novostima o medijima', 'Media Online' je namijenjen medijskim profesionalcima, 
stručnjacima i istraživačima. Sastojaće se od tri segmenta: vijesti, kraćih informativno-analitičkih 
tekstova i obimnih istraživačko-analitičkih radova. Tekstovi će se baviti medijskom situacijom u 
regionu, najnovijim svjetskim medijskim trendovima, profesionalizacijom i transformacijom 
medija. 'Media Online' će tako funkcionisati kao forum za razmjenu informacija, iskustava i 
saznanja iz oblasti medija i komunikacija. Cilj nam je potpomoći razvoj medija u regionu, kao i 
cjelokupni proces tranzicije u jugoistočnoj Evropi. Pri produkciji tekstova, oslanjaćemo se na 
razvijenu mrežu naših dopisnika u regionu, odnosno u slijedećim zemljama: Sloveniji, Hrvatskoj, 
Jugoslaviji (Srbija, Crna Gora, Kosovo), Makedoniji, Albaniji, Bugarskoj i Rumuniji. 

'Media Online' će biti dostupan isključivo na internetu i to od 26. oktobra 2000. na web situ 
www.mediaonline.ba. Odlučili smo se na online novinarstvo kako bismo mogli doprijeti do svih 
koji su zainteresovani za ovaj region – a takvih je sve više iz dana u dan. Takav format nam 
omogućuje da budemo maksimalno aktuelni kroz svakodnevno ažuriranje naše informativne 
rubrike, te da održavamo svima dostupnu online arhivu tekstova i vijesti. Što je još bitnije, 
internet će nam osigurati brzu i efikasnu komunikaciju sa Vama, našim čitaocima, uspostavljajući 
jednu interaktivnu spregu između nas i Vas. 26. oktobar tako postaje prekretnica u 
bosanskohercegovačkom novinarstvu – po prvi put, čitaoci će dobiti priliku da aktivno sudjeluju u 
uređivanju jednog časopisa. 

Media plan i agencija SAFAX zahvaljuju se svim donatorima koji su do sada pomagali 
izlaženje “Novosti o medijima” – Otvorenom društvu BiH, Westminster Foundation for 
Democracy, London i francuskoj vladi, kao i našim pretplatnicima iz internacionalnih 
organizacija. Zahvaljujući svima njima servis su mogli besplatno da dobijaju novinari i mediji iz 
Bosne i Hercegovine. 

Hvala Vam što ste bili s nama i nadamo se da ćete čitati i naš novi žurnal 'Media Online'. 

Zoran Udovičić 

Glavni i odgovorni urednik 

Savjet Media plan Instituta: 
Prof. dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); mr. Lenart Šetinc 
(Ljubljana); prof. dr. Mario Plenković (Zagreb); mr. Louis de la Ronciere (Paris); mr. Aleksandar 
Todorović (Montreux); prof. dr. Slavo Kukić (Mostar); prof. dr. Miroljub Radojković (Beograd). 
 
 

http://www.mediaonline.ba/


Novosti o medijima, br 69 serija I 
 

10 

 
Na Svjetskom kongresu novinara, koji se održavao u Sarajevu od 29. septembra do 02. 

oktobra 2000. godine u organizaciji Međunarodnog komunikacijskog foruma, 'Obaveza iz 
Sarajeva' je u ovom obliku distribuisana svim prisutnim novinarima. Namjera je bila da se 
novinari potpisom obavežu na poštovanje principa navedenih u ovom dokumentu.  

Obaveza iz Sarajeva 
(Svjetski kongres novinara, 29. 09. - 2. 10. 2000, godine, Sarajevo, Bosna i 

Hercegovina) 

Mi, žene i muškarci u medijima, profesionalci svih nivoa - od izdavača i producenata do 
izvještaca i studenata novinarstva, ljudi iz štampanih medija, sa televizije i radija, izdavaštva 
knjiga, iz kina i teatra, reklame i odnosa s javnošću, muzike i scenskih i stvaralačkih umjetnosti - 
sastajemo se ovdje, u ranjenom, historijskom i prelijepom gradu Sarajevu, i izražavamo poštivanje 
i počast milionima, čovječanstvu koje informiramo, zabavljamo i obrazujemo. 

Iza sebe uskoro ostavljamo stoljeće briljantnih uspjeha, ali i krvoprolića, nevjerovatnog 
tehnološkog napretka, ali i strašne ljudske patnje, mobilnosti i izolacije, iscjeljenja i mržnje. 
Stoljeće u kojem je takozvani napredni i civilizirani evropski kontinent izrodio dva svjetska rata. 
Stoljeće u kojem smo rascijepili atom, ali i podijelili porodice, zajednice i nacije. Stoljeće koje se 
završilo sa tridesetak neriješenih velikih sukoba. 

Slažemo se da mi u medijima, iako su nam talenat i tehnologija omogućili da dopremo u 
život skoro svake osobe na svijetu, nismo bili u stanju da stvorimo klimu u kakvoj bi se riješili 
problemi, izmirile sukobljene grupe i interesi, i uspostavili mir i pravda. 

Sad kad smo pred novim stoljećem, mnogi od nas, uz nadu da ovim tumačimo stavove i 
osjećanja ogromne većine naših kolega, žele stvoriti obavezu. 

Izvještavaćemo vas najbolje što možemo, jasno i iskreno, nezavisna uma, o onome što se 
zaista dešava u svijetu na nivou pojedinca, porodice, zajednice, nacije i regiona. Predstavićemo 
činjenice i objasnićemo činjenice. Neki od nas će se truditi da daju obrazloženje. Uspijemo li u 
tome, mislimo da ćete vi, narod, biti u mogućnosti da donosite ispravne odluke, da birate i 
imenujete najbolje vođe, i da gradite fer, pravedno i saosjećajno društvo. 

Tragamo i tragaćemo za svijetom u kojem je svakome dovoljno stalo i u kojem svako 
dovoljno dijeli s drugim, tako da svi imaju dovoljno; svijetom u kojem bi bili rad i bogatstvo 
svijeta dostupni svima, a da nisu zasnovani na izrabljivanju bilo koga. 

Daćemo umjetnost i zabavu koje inspiriraju i daju nadu i osjećaj usmjerenosti cijelom 
čovječanstvu. Radićemo da uzdignemo, nikad da unizimo. Ponudićemo izazov našim političarima, 
da rade za narednu generaciju, a ne za naredne izbore, ohrabrićemo naše diplomate da postižu 
sporazume koji su učinkoviti i u srcima ljudi, i na papiru; i stimuliraćemo naše poslovne, 
industrijske i radničke vođe da pravično i jednakopravno odgovore na materijalne potrebe 
čovječanstva. 

Radićemo i kako bismo obrazovali, kroz sva sredstva komunikacija, generacije koje će 
kompetentno i vizionarski moći da se suoče sa izazovima svog doba. 

Stapaćemo slobodu s odgovornošću, talenat sa skromnošću, počast sa službom, lagodnost sa 
žrtvom, i brigu sa hrabrošću. Jasno nam je da promjena u društvu počinje promjenom u nama 
samima. 

Obavezujemo se da primijenimo i svojim načinom života pokažemo vrijednosti koje 
očekujemo, a često i tražimo od drugih. Suprotstavićemo se licemjerju, ugnjetavanju, izrabljivanju 
i zlu, prvo svojom jasnošću i ispravnošću, a zatim i sredstvima kojima dopiremo do čovjeka. Ne 



Novosti o medijima, br 69 serija I 
 

11 

možemo biti savršeni, ali ćemo se truditi da govorimo istinu, bez trikova, sebične ambicije, 
izopačenog ponašanja i obmane. 

Nećemo pokleknuti u pokušajima sve dok svaka puška ne utihne, dok se svaka nepravda ne 
ispravi, i dok svako ljudsko biće ne bude moglo živjeti životom koji ima svrhu i ispunjenje 
životom dostojnim čovjeka. 

Ovim činom na sebe preuzimamo sve ove obaveze koje proizilaze iz ovog akta. 

Neka nam uzvišene težnje, koje su u svima nama, bile one duhovne ili moralne, omoguće 
da sve obaveze ispunimo. 

Ime i prezime: _____________________________________________________________ 

Zvanje: ___________________________________________________________________ 

Medij: ____________________________________________________________________ 

(molimo pišite štampanim slovima) 

Svojeručni potpis: 


	Broj 69, Serija I 	Sarajevo, 12. oktobar 2000.

