
 1 

 

SOROS MEDIA CENTAR 

Sarajevo 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IZVJEŠTAJ 

 

 

o realizaciji projekta "Medijska slika Bosne i Hercegovine" 
 

 

 

 

   Autori: 

   Istraživački tim Media Plan instituta:     

   Zoran Udovičić 

   prof.dr. Muhamed Nuhić 

   Radivoje Budalić 



 2 

  SADRŽAJ strana 

    

  UVOD  

 1. CILJ ISTRAŽIVANJA 1 

 2. PREDMET ISTRAŽIVANJA 3 

 3. METODI ISTRAŽIVANJA 3 

 4. OGRANIČENJA U ISTRAŽIVAČKOM RADU 5 

 5. REZULTATI ISTRAŽIVANJA: 5 

 5.1. REZULTATI ISTRAŽIVANJA RADIJA 6 

 5.1.1. Društveno-pravni status 6  

 5.1.2. Profesionalno - medijska izgrađenost  a) Program 7 

  b) Kadrovi 8 

  c) Tehnika 8 

 5.1.3. Elementi nezavisnosti - autonomnosti 9 

 5.1.5. Ekonomski položaj 10 

 5.1.5. Zaključak 11 

 5.2. REZULTATI ISTRAŽIVANJA TELEVIZIJE 12 

 5.2.1. Društveno-pravni status 12 

 5.2.2. Profesionalno - medijska izgrađenost  a) Program 13 

  b) Kadrovi 14 

  c) Tehnika 14 

 5.2.3. Elementi nezavisnosti - autonomnosti 15 

 5.2.5. Ekonomski položaj 16 

 5.2.5. Zaključak 17 

 5.3. ANALIZA ŠTAMPE - NOVINE I  ČASOPISI 18 

  Opšte napomene 18 

  Analiza pojedinih skupina anketiranih glasila 19 

 5.3.1. Informativno-politička glasila 19 

  društveno-pravni status 20 

  profesionalna izgrađenost 20 

  stepen nezavisnosti - autonomnosti 21 

  ekonomska pozicija 22 

 5.3.2. Ostala informativno-politička glasila 22 

  profesionalna izgrađenost 23 

  stepen nezavisnosti - autonomnosti 23 

  ekonomski položaj 24 

 5.3.3. Publikacije za kulturu i edukaciju 24 

  pravno-statusna pitanja 25 



 3 

  profesionalna izgrađenost 25 

  stepen nezavisnosti - autonomnosti 25 

  ekonomska pozicija 26 

 5.3.5. Listovi za djecu 26 

  profesionalna izgrađenost 26 

  stepen nezavisnosti - autonomnosti 27 

  ekonomska pozicija 27 

 5.3.5. Sportski i zabani listovi 27 

  profesionalna izgrađenost 28 

  ekonomska pozicija 28 

 5.3.6. Listovi za  žene 28 

  profesionalna izgrađenost 29 

  ekonomska pozicija 29 

 5.3.7. Ostala javna glasila 29 

 5.3.7.1. Glasila za potrošače 30 

 5.3.7.2. Glasila posebne namjene 30 

  Zaključak 31 

 5.5. NOVINSKE INFORMATIVNE AGENCIJE 32 

 6. ZAKLJUČNA RAZMATRANJA 33 



 1 

UVOD 

 

 SOROS Media Centar odlučio je da izradi osnovnu bazu podataka o bosansko-hercegovačkim 

medijima. Zoran Udovičić sa grupom saradnika Društva za obnovu i razvoj medija MEDIA PLAN Sarajevo, 

ponudio je projekat "Medijska slika BiH" u dvije faze: 

 I Baza podataka o medijskim subjektima sa analizom osnovnih trendova u razvoju medija; 

 II Istraživanje medijskog auditorija. 

 SMC se odlučio da finansira prvu fazu projekta. 13. februara 1995 godine sklopljen je ugovor br 

57/95. Na izradi projekta angažovani su Zoran Udovičić, rukovodilac projekta, prof. dr. Muhamed Nuhić i 

Radivoje Budalić, a za pojedine segmente projekta konsultovani su prof. dr. Rudi Stojak, ing. Miroslav 

Močinić, ing Petar Skert, ing. Enes Jakić i ecc. Izudin Isović.  

 Operativni saradnik na projektu bila je ing. Silva Vujović. Računarsku podršku dao je SOROS 

Media Centar, a računarski program izradio ing. Enes Jakić. 

 Rezultati pojedinih faza rada predavani su sukcesivno na upotrebu SOROS Media Centru. 

Definitivan izvještaj završen je 25. avgusta 1995. godine. 

 Istraživački tim se zahvaljuje Ministarstvu za obrazovanje, nauku, kulturu i sport R/F BiH, koje je 

pružilo podršku i dalo na uvid svoju dokumentaciju važnu za rad istraživača. Ministarstvo za promet i veze, 

odnosno Direkcija za telekomunikacije nije prihvatila da sarađuje na pripremi i izradi projekta.  

 Posebno se zahvaljujemo svim onim kolegama i medijima, koji su našli vremena da po nekoliko sati, 

pa i dana, provedu u razgovoru sa našim istraživačima. 

 

1.CILJ ISTRAŽIVANJA 

 

 Otvoreno društvo BiH, SOROS Sarajevo, uložilo je za dvije godine oko jedan milion dolara kao 

pomoć i podršku BH medijima. Početkom 1995 godine zaključeno je da se provjere efekti ovog angažovanje 

i utvrdi dalja strategija podrške  u skladu sa osnovnim principima Otvorenog društva i realnom slikom 

medijskog stanja u BIH. Ovaj cilj se podudarao sa interesom niza drugih činilaca u medijumskom okruženju, 

ali prije svega samih medija, da pogledaju sliku svog dosadašnjeg razvoja i perspektiva. 

 Interes za jednim ovakvim istraživanjem još više je osnažen otvaranjem SOROS Medija Centra, čiji 

je cilj da osigura profesionalnu i tehničko tehnološku podršku medijima. Preduslov za to je formiranje baze 

podataka o medijima. 

 Do ovog istraživanja u BIH nije postojala iole cjelovitija slika o medijskoj situaciji, a ni prije rata 

nisu  rađeni projekti takve vrste. 

 SOROS Medija Centar i istraživači MEDIJA PLANA prihvatili su se pionirskog zadatka, pri čemu 

se nisu mogli osloniti na bilo kakvo dosadašnje iskustvo. 

 Osnovni cilj istraživanja je bio da se za svaki posmatrani medij ustanove sljedeći podaci: 

  - status (registracioni podaci, pravna pozicija, kontakt ličnosti i adrese); 



 2 

  - vlasnički status (vlasništvo, organizacija); 

  - ekonomski položaj (odnos prema tržištu, izvori finansiranja, najvažniji rashodi); 

  - obim programa radija i televizije, dinamika izlaženja štampanih medija; 

  - slušanost, gledanost, čitanost (efektivno i procjena); 

  - sadržaj i struktura medija (po oblicima i žanrovima); 

  - unutrašnja organizacija i organizacija uređivanja i proizvodnje; 

  - kadrovi; 

  - izvori i kontribucija informacija; 

  - tehnički kapaciteti i primijenjene tehnologije (po vrstama opreme i standardima); 

  - problemi i teškoće sa kojima se mediji susreću; 

  - planovi i perspektive. 

 Prikupljeni podaci imaju višestranu upotrebnu vrijednost: lična karta medija, kontakt podaci, 

elementi za uvid u uređivački pristup, profesionalne standarde i tehnologiju, ponašanje na tržištu i odnos 

prema razvoju, kvantitativni i kvalitativni pokazatelji za izradu analize medijskih trendova u pojedinim 

medijskim grupacijama ili sistemima. 

 Sporedni, ali ne manje važan cilj istraživanja je bio, da se analizom dobijenih podataka dođe do 

cjelovitije medijske slike ili bar trendova ponašanja i perspektiva razvoja. Ovaj cilj je postavljen veoma 

uslovno, jer je u startu bio ograničen sa više nepogodnosti koje istraživači nisu mogli prevazići: 

nedostupnost nekih sredina i medija usljed ratnih operacija i zatvorenost područja koja se nalaze pod 

kontrolom HVO. Treba konstatovati nedostatak i dva bitna elementa ovakve analize: analize sadržaja 

posmatranih medija, koja je jedino relevantna za ocjenjivanja ostvarene uređivačke politike, i istraživanje 

auditorija, koje je relevantno za ocjenjivanje efektivnog uticaja medija. Zato se istraživački tim orijentisao 

da na bazi podataka koje dobrovoljno i prema subjektivnom nahođenju daju sami mediji, ukaže na neke 

pojave u ovoj oblasti i naznači  trendove koji se mogu iz toga prepoznati. 

 Hipotetički okvir sa kojim je tim istraživača krenuo u rad bio je: 

 - U BiH, čak i u ratnim uslovima, djeluje veliki broj medijskih subjekata. Osim iskustvenih, nema 

nikakvih drugih pouzdanijih podataka o njihovom broju, programskoj i uređivačkoj orijentaciji, tehničko-

tehnološkoj osnovi i planovima razvoja. Nadležno državno ministarstvo ima podatak, da je od početka rata 

na teritoriji BiH (koju kontroliše legalna vlast BiH odnosno Armija BiH) registrovano 157 novih listova, 

revija i časopisa i 53 radio i tv stanice (januar 1995. godine). Podaci o stvarno aktivnim medijima su vrlo 

nepouzdani. 

 - Mediji su doživjeli velike štete razaranjem i okupacijom kapaciteta, raspadom kadrovske osnove, 

gubitkom bilo kakve stabilnije finansijske osnove, komunikacionom blokadom. Ipak, zapaža se u izvjesnom 

smislu medijski bum: niču nove privatne radio i tv stanice i pokreću se izdanja listova i revija. Efektivno: 

ovaj fenomen je kratkog daha. Jedini razlog za to, možda, nisu samo ratne okolnosti. 

 - Kako ne postoji globalno, ne postoji ni medijsko tržište. Nepostojanje medijskog tržišta iskrivljava 

sliku nezavisnosti, sputava istinsku konkurenciju i ne stimuliše borbu za kvalitet. 



 3 

 - Kadrovsko stanje u većini medija je kritično. U redakcijama rade mahom mladi, poletni, ali 

neiskusni novinari sa malo profesionalnih znanja. 

 - Naporedo egzistiraju prodori modernog žurnalizma i diletantizma. Ne poštuju se opštevažeći 

profesionalni i tehničko tehnološki standardi. 

 - Zakonska regulativa, za elektronske medije prije svega, je nedostatna i anahrona. Ona ne podstiče 

uspostavljanje modernog sistema elektronskih medija. 

 - Nisu poznate motivacija vlasnika za pokretanje i održavanje medija, niti ambicije u uslovima mira 

ili bar relativne stabilnosti. 

 - Postoji opšta zbrka oko pojma "nezavisnost". Ova kategorija je uslovljna različitim 

vanstandardnim određenjima. Krunski kriterij novinarskih sloboda - nezavisnost od države, je preuzak za 

ocjenjivanje u kojoj su mjeri naši mediji instrumentalizirani. 

 Sve hipoteze nisu mogle biti dokazane ili odbijene u naznačenom istraživanju, jer nije vršena 

analiza sadržaja i istraživanje auditorija, ali sa dosta pouzdanosti možemo ukazati na pojave i trendove. 

 Za potrebe SOROS-a, u ovom završnom izvještaju, uz dosta ograda i ograničenja, mi ćemo pokušati 

da bar djelomično odgovorimo na četiri postavljena pitanja koja karakterišu globalnu medijsku sliku po 

pojedinim medijskim sistemima: 

  - ocjena stanja za svaki medij ponaosob; 

  - profesionalna osposobljenost medija i medijskih sistema u BiH; 

  - elementi za procjenjivanje nezavisnosti i autorske autonomnosti; 

  - pravno ekonomski položaj; 

  - perspektive razvoja. 

 

2.PREDMET ISTRAŽIVANJA 

 

 Istraživački tim je dobio zadatak da izradi medijsku sliku četiri velika BH grada: Sarajevo, Tuzla, 

Zenica i  Mostar, koji na određen način mogu biti reprezenti opšte medijske situacije u državi. Istraživači, 

koji su se zatekli na terenu, došli su u priliku da kontaktiraju i neke medije izvan ovih sredina, pa je uz 

saglasnost Medijskog odbora SOROS-a i SOROS Medija Centra istraživanje prošireno na još nekoliko 

gradova, do kojih se u tom času moglo doći. Tako  su bazu  uneseni kompletni podaci za 115 medija iz 

Sarajeva, Visokog, Kaknja, Breze, Zenice, Maglaja, Tuzle, Lukavca, Mostara i Konjica. Prvobitna procjena 

je bila da je u četiri BH centra aktivno oko 70 listova, radio i tv stanica, ali je istraživanje pokazalo da je 

njihov broj znatno veći. Kada je istraživanje već bilo završeno, uspjeli smo doći do podataka za još jedan 

broj aktivnih medija koji se nalaze prezentirani u "ličnoj karti" medija. 

 Osim anketiranja aktivnih medija, proučena je dokumentaciona i registraciona osnova javnih glasila 

u državnom registru (Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta). Državna direkcija za 

telekomunikacije, nadležna za dodjelu radio frekvencija, nije prihvatila saradnju. Proučena je relevantna 

zakonska regulativa. Mediji su anketirani po sljedećoj klasifikaciji: 



 4 

  - radio stanice: javne-republičke, javne-okružne-kantonalne, javne lokalne (opštinske), 

privatne komercijalne i privatne nekomercijalne; 

  - TV stanice: javne-republičke, javne-okružne-kantonalne, javne lokalne (opštinske), 

privatne komercijalne i privatne nekomercijalne; 

  - listovi, revije, magazini i časopisi svih žanrova - dnevni, više puta nedeljno, sedmični, 

desetodnevni, petnaestodnevni, mjesečni i povremeni u određenom kontinuitetu; 

  - novinske agencije - opšte i specijalizovane. 

 Kao aktivna glasila tretirani su svi štampani mediji, koji su se u 1995. pojavili u relativno 

kontinuiranom izlaženju uz posebnu oznaku u kojoj se mjeri drže planirane dinamike izlaženja. Kao aktivne 

radio i tv stanice tretirane su one koje do trenutka anketiranja nisu imale u kontinuitetu duži prekid od 3 

mjeseca rada. 

 Radio televizija BIH, odnosno Radio BiH, Televizija BiH, i Radio Sarajevo 202, tretirani su kao 

specifičan medijski organizam. Podaci dobijeni od RTV BiH po mnogim parametrima nisu uporedivi sa 

ostalim dijelom elektronskog medijskog sistema, pa zato ne sačinjavaju dio uporedne analize. Zaključke o 

RTV BiH treba izvoditi zasebno. Ova institucija i nije bila u primarnom interesu promatranja naručioca 

istraživanja. Podaci iz ankete RTV BiH i zaključci na osnovu nje, korišteni su u analizi sistema tzv. malih 

elektronskih medija u mjeri koliko je za njihov rad i razvoj relevantna Radio televizija BIH. 

 

3. METODI ISTRAŽIVANJA 

 

 Kao metod korištena je anketa, intervju i uvid u dokumentacionu građu. Za elektronske medije kao 

dodatak upitniku priložena je programska šema, a za sve koji su vršili sondažu auditorija - pismeni rezultati 

istraživanja. Neki mediji su neobavezno priložili i svoje programske koncepcije, razvojne planove i td. 

 Za svaku tipu medija izrađeni su upitnici, koji u 11 globalnih područja sadržavaju cca 60 pitanja na 

koja se odgovara potvrdno ili odrečno, izborom jedne ili više varijanti, numerički ili procentima, 

rangiranjem važnosti činjenica i opisno. Svako poglavlje sadrži kratku opasku za nepredvidljive i specifične 

situacije, što se pokazalo vrlo korisnim. Pitanja u upitniku djelimično su usklađena sa statističkom 

nomenklaturom Državnog zavoda za statistiku R BiH, standardima statističke obrade EBU/UER i Evropske 

federacije izdavača. 

 Autori anketnog upitnika u najvećem broju slučajeva bili su i sami anketari - istraživači. Odgovore u 

upitniku davali su isključivo anketirani, prema stepenu svog saznanja i odgovornosti za davanje podataka. 

Anketari su ih educirali u shvatanju pitanja i svojim stručnim znanjem osiguravali poštivanje ustanovljene 

metodologije. Zato odgovori u upitnicima predstavljaju "ličnu kartu" medija. Korekcije u odgovorima 

istraživači su tražili na licu mjesta, ali isključivo onda kada su anketirani odstupali od predviđene 

metodologije, iznosili neargumentovane ili nelogične odgovore odnosno odgovore sa vidljivom manom. 

 Obrada jednog medija trajala je najmanje tri sata, a u nekim slučajevima istraživači su u mediju 

ostajali i po dva-tri dana. Svaku anketu je pratio intervju sa odgovornim poslovnim, novinarskim i tehničkim 



 5 

kadrovima, iz koga se sticala opisna slika o problemima i perspektivama razvoja. U nekim slučajevima ta 

slika je veoma kratka, što znači da u tim kolektivima nije bilo većeg raspoloženja za ovakvu vrstu razgovora. 

 Zaključak svakog upitnika sadrži kratak rezime datih odgovora. U većini slučajeva on ima i 

samostalni stav istraživača o nekom značajkama tog medija, do kojih je došao kompleksnijim uvidom u 

njegov rad i izvan upitnika. 

 Objektivizirana ocjena o svim dimenzijama pojedinih medija moguća je samo nakon analize 

sadržaja i istraživanja slušanosti. 

 

5. OGRANIČENJA U ISTRAŽIVAČKOM RADU 

 

 Poduhvat je imao izrazito mnogo ograničenja, koja su uticala na primjenu zamišljene metodologije, 

karakter baze podataka i analitičku ocjenu trendova medijske situacije. Ta ograničenja su sljedeća: 

 - Istraživanje je vršeno u ratnim uslovima, a obilasci terena izvan Sarajeva u vrijeme najvećih borbi, 

su utjecali na pristup tim mjestima i kvalitet razgovora u medijima. 

 - Ograničavanje na samo četiri grada, a zatim izvjesno proširenje po principu "gdje god možemo 

stići", medijsku sliku BiH ne čini dovoljno reprezentativnom. Ipak, obuhvaćeno je blizu 75% ukupne 

medijske strukture, što daje značajnu validnost zaključcima. Mogućnost dopune medijske baze do blizu 100 

posto, moguće je postići ako se ovaj posao nastavi u kontinuitetu. 

 - Nismo imali mogućnost da obuhvatimo medije na području tzv. Herceg Bosne. 

 - Isticanje naručioca projekta, SOROS fondacije, kod anketiranih medija izazivalo je različita 

reagovanja: od pokušaja da se uljepšavajućim ili crnim tonovima pogodi "ukus" i interes SOROS-a, do 

otvorenog odbijanja učešća u anketi.  

 - Nekoliko medija je istaklo da su im neki podaci poslovna tajna i tražili su njihovu zaštitu. 

 - Vrlo relevantni mediji, kao što su DANI, Hrvatska riječ i CD radio Zenica - potpuno, NRTV 

STUDIO 99 i revija 99 - većim dijelom, nisu prihvatili učešće u projektu iz različitih razloga. Ipak, osnovne 

podatke o njima smo unijeli u ličnu kartu. 

 - Susreli smo se sa niskim stepenom zainteresovanosti i kulture javnog prezentiranja medija kod 

nekih direktora i glavnih urednika. Ovakve ankete u svijetu mediji prihvataju kao šansu za svoju javnu 

prezentaciju, što u mnogim slučajevima u ovom projektu nije bio slučaj. I pored svih nastojanja, koristeći u 

značajnoj mjeri vlastite veze i ugled u tim medijima, nismo uspjevali da dobijemo odgovore na sva 

relevantna pitanja. Razloga za to ima više: nepostojanje interesa za ovakvu prezentaciju, proglašavanje 

podataka poslovnom tajnom, dugotrajno odsustvo ličnosti koja zna odgovor na postavljena pitanja 

(uglavnom je riječ o tehničkim kadrovima koji rade na kompjutorskim programima, emisionim uređajima i 

održavanju). 

 - U nekim medijima niz funkcija je toliko simplificiran, da nije moguće dobiti bilo kakav odgovor. 

Ipak, prikupljeni podaci su dragocjeni i pružaju osnovu za zaključivanje o svakom mediju ponaosob i nekim 

medijskim trendovima uopšte. Nakon ovog projekta i istraživački tim je stekao iskustva koja će biti 



 6 

dragocjena u pristupu i analizi ukoliko se od njega bude tražilo da nastavi rad na ovom ili sličnim 

projektima. Naš tim je zahvalan SOROS Media Centru što mu je ponudio ovaj izazovni poduhvat, pun 

mnogih nepoznanica i iznenađenja. 

 

5.  REZULTATI ISTRAŽIVANJA 

 

 Istraživanje je izvršeno u Sarajevu, Visokom, Kaknju, Brezi, Zenici, Maglaju, Tuzli, Lukavcu, 

Mostaru i Konjicu. Obuhvaćeno je 119 medija, od toga  83 štampana, 20 radio stanica,  13 tv stanice i 3 

novinske agencije (zaključno sa  sedmim mjesecom 1995.). Društvo "MEDIA PLAN", čiji su saradnici radili 

na ovom projektu, ima procjenu da na teritoriji BiH (najviše u mjestima koja nisu obuhvaćena analizom) 

djeluje još 50 medijskih organizacija, od toga 22 lista i časopisa u 7 gradova, 23 radio stanice u 22 gradu, 4 

nove tv stanice i jedna novinska agencija (zaključno sa osmim mjesecom 1995.). Ovi mediji nisu obuhvaćeni 

analizom, ali se osnovni podaci o njima nalaze u segmentu "lična karta medija". 

 Na taj način može se sa dosta preciznosti konstatovati da je u prvoj polovini 1995 godine na 

području Bosne i Hercegovine, koje kontroliše legalna BH vlast odnosno Armija BiH (grad Sarajevo i 30 

opština), djelovalo: 

  105 listova, revija i časopisa. Nisu posmatrana glasila štabova, korpusa, kao ni drugi vojni 

listovi; 

  43 radio stanica; 

  17 tv stanica i 

  4 novinske agencije. 

 Rezultati istraživanja sastoje se u sljedećim segmentima, od kojih je svaki računarski obrađen i 

pohranjen: 

 - baza podataka za svaki medij posebno, uključujući opisna zapažanja o problemima, razvojnim 

mogućnostima i kratku ocjenu - zaključak; 

 - program za naknadne strukturalne obrade podataka; 

 - izvještaj sa analizom medijskih trendova: 

 - statistički uporedni pokazatelji; 

 - zbirna lična karta medija; 

 - ostali dokumenti (šeme, sondaža itd) 

 

 

 

 

5.1. REZULTATI ISTRAŽIVANJA RADIJA 

 

 Istraživanjem je obuhvaćeno osamnest  stanica: Radio Breza,  Radio Konjic, Radio Lukavac, Radio 

Maglaj,  Radio Mostar, Radio Studio 99 Sarajevo,  Radio Arkadija Sarajevo, Radio Hayat Sarajevo, Radio 



 7 

M Sarajevo,  Radio Vrhbosna Sarajevo, Radio Stari grad Sarajevo, Radio Zid Sarajevo, Radio Kameleon 

Tuzla, Radio Hayat Tuzla, Radio Tuzla , Radio AB Visoko, Radio NABA Visoko i Radio Zenica. 

Istraživanje je obavljeno u devet gradova koji se nalaze na slobodnim područjima BiH. 

 Radio Studio 99 stavio je na raspolaganje samo dio traženih podataka zbog čega je parcijalno 

analiziran.  (Zbog svoje specifične društvene pozicije Radio BiH i Radio ''Sarajevo 202", koji djeluje u 

okviru sistema javne RTVBiH, nisu analizirani i upoređivani sa drugim stanicama, iako su bili predmet šireg 

individualnog istraživanja medija.) 

  

5.1.1.Društveno-pravni status 

 

 Većina  analiziranih stanica je samostalna i ima status pravnog lica (11). Ostale stanice djeluju u 

okviru javnih preduzeća RTV, narodnih  univerziteta i domova kulture (najčešće zajedno sa TV stanicom) ili 

kao dio jedinstvene radio porodice (Hayat Sarajevo i Hayat Tuzla). Istraživanje je pokazalo da povećanjem 

broja stanica u pojedinim sredinama dolazi  do stvaranja začetaka medijske konkurencije na lokalnom nivou. 

 Nešto veći broj je privatno-komercijalnih (9) nego javnih (lokalnih, kantonalnih) stanica. Pet stanica 

emituje program iako nisu izvršile registraciju kod nadležnog državnog ministarstva, dok sedam ne 

posjeduje frenkvencijsku dozvolu. Ratna situacija  je stimulisala osnivanje novih stanica. Uspostavljanje 

pluralizma vlasništva u sferi djelovanja medija zasigurno je bitan činilac u procesu formiranja novih stanica. 

Polovina posmatranih stanica je privatno vlasništvo, pet državno, a četiri mješovito. Kao osnivač među 

analiziranim stanicama najčešće se pojavljuje fizičko lice, a zatim država i preduzeće-društvo. Prisutna je 

tendencija koegzistencije različitih oblika vlasništva Ono je posljedica nezavršene transformacije 

društvenog vlasništva, ali i nedovoljno jasno regulisanih odnosa između privatnika, koji imaju novac, i 

države (opštinskih organa vlasti) , koji osiguravaju legalitet radio difuzne organizacije. Među radio 

stanicama, koje nismo mogli analizirati, najveći broj je onih, koje su nasljednici bivših oštinskih radio 

stanica. Njihova vlasnička pozicija i relacije prema opštini su dosta nejasne. Simbioza privatnog i 

društvenog (državnog) primjećuje se i u odnosu privatnika i političkih stranaka kao osnivača. Pet stanica je 

organiziovano kao javno preuzeće (samostalno ili u okviru kaskadno organizovanog javnog preuzeća sa više 

funkcija), pet kao dioničarsko društvo u mješovitoj i privatnoj svojini), a po četiri kao društvo sa 

ograničenom odgovornošću u (privatnoj i mješovitoj svojini) i društvo jednog lica. 

 Prava vlasnika osnivača najčešće se iskazuju kroz utvrđivanje razvojne i poslovne politike (13), 

imenovanje direktora i glavnog urednika (12), te utvrđivanje  i kontrolu provođenja  utvrđene programske 

orijentacije. Kod nekih stanica to pravo seže sve do imenovanja radakcijskog sastava i angažovanja 

saradnika u program (5). 

 Sve stanice su univezalnog programskog profila, izuzev Radia M koji se deklariše kao muzički 

program. Ciljna grupa kojoj je program namjenjen uglavnoim ja najširi krug  slušalaca. Samo dvije stanice 

su pretežno namjenjanjene mladima (Radio Kameleon i Radio Hayat Tuzla), a jedna urbanom stavnovništvu 

(Radio Zid). 



 8 

 Neizgrađenost radio-difuznog sistema ponajviše se ogleda u oblasti zakonske regulative. 

Nepostojanje zakonskih propisa (kriterija) za planiranje i raspodjelu slobodnih frekvencija - kao 

opštedruštvenog dobra i ograničenog prirodnog  resursa - onemogućava uspostavu koherentne medijske 

scene u uslovima tržišta, konkurencije i (pluralizma) vlasništva. Tome treba dodati da skoro uopšte nije  

regulisano pitanje licenci i ugovora za emitovanje programa drugih (stranih) stanica, kao i čitavo područje 

malih i velikih autorskih prava. Ne može se prenebregnuti i međunarodna dimenzija tog problema. Sve to 

nagriza same korijene i deformiše rast radio stanica u sadašnjim uslovima. Zbog toga je sasvim razumljivo 

zalaganje većine stanica da se što prije zakonski  uredi ova materija i tako stvori pravi društveni temelj za 

djelovanje i razvoj radio-difuznog sistema u cjelini. 

 

5.1.2. Profesionalno medijska izgrađenost 

 

A  Program 

 

 U procjenjivanju profesionalno-medijske izgrađenosti stanica osnovni parametar je program  kao 

krajnji proizvod i rezultanta ukupnih kadrovskih, produkciono-tehničkih  i materijalnih mogućnosti. Sve 

analizirane stanice imaju  profesionalna redakcijska jezgra, a većina i tehnički sektor i administraciju. 

Polovina stanica ima profesionalnu službu marketinga (uglavnom po jedan zadužen radnik) a manji broj i 

programsku arhivu. Služba istraživanja i razvoja  nije zaživila kao primarna funkcija. 

 U strukturi programa nešto je veće prosječno učešće muzičkog u odnosu na  govorno-muzički i 

posebno  govorni. Jedino je kod  Radio Hayata Sarajevo govorni dominantan u odnosu na druge kategorije. 

Sve stanice imaju informativne, zabavne i kulturne programe. Ostale strukture su slabije razvijene  i njihovo 

učešće je različito od stanice do stanice. Ipak može se konstatovati da su u cijelini gledano, nešto razvijeniji 

omladinski, dječiji i EPP programi u odnosu na sportski, obrazovni i naučni. Najdeficitarniji je dramski 

program (koji, uglavnom u rudimentarnom smislu, emituje samo pet stanica) što je u neposrednoj vezi sa 

njegovom složenošću i visokom cijenom proizvodnje. Sve vrste programa emituje samo  Radio Kameleon i 

Radio Hayat Sarajevo. Najjednostavniju strukturu programa imaju Radio Arkadija i Radio Vrhbosna. 

 Dnevni kontinuitet emitovanja osvojile su sve analizirane stanice. Njih osam emituje cjelodevne 

programa (25 sata). Ipak fizička razvijenost programa nije uvijek u korelaciji sa strukturalnom  

izgrađenošću. Izvjesna hipertrofiranost informativnog segmenta dijelom je poslijedica (ratnih) uslova u 

kojima je vršeno istraživanje. Unutrašnjopolitička problematika je najprisutnija kod većine stanica, a zatim 

slijedi ratna tematika, vanjska-politika, privreda i kultura. Jedino su emisije radio Arkadije i Radio M lišene 

političkih i ratnih sadržaja. Najizražajnije  prisustvo istorijskih tema je kod  Radio Hayata Tuzla (25%) 

Ukoliko se  pomoć stanovništvu (servisne informacije i egzistencijalna pitanja i praktični savjeti) posmatra 

kao zasebna cjelina može se konstatovati da je to najprisutnija problematika čak kod jedne trećine stanica. 

 Kod većine stanica  zastupljenija  je domaća (9) nego strana (7) muzika, a kod Radio Tuzle taj 

odnos je ujednačen. Popo-rok muzika prednjači u odnosu na narodnu. Jedanast posmatranih stanica pretežno 



 9 

emituje pop-rok muziku  (Radio Arkadija 95%), a šest stanica narodnu (Radio NABA 100%) Tradicionalna 

narodna muzika je zatupljenija od novokoponovane. Najveći broj stanica emituje ozbiljnu i dječiju muziku 

čije učešće jedva prelazi simboličnu granicu. U stranoj muzici apsolutno dominira anglosaksonska, a zatim 

slijede talijanska, francuska, španska, njemačka, turska i arapska. Radio Vrhbosna emituje hrvatsku muziku, 

Radio NABA emituje iskuljučivo tursku i arapsku muziku. Pop stil je preovladujući  u zabavnoj muzici, dok 

je prisustvo ostalih stilova dosta uravnoteženo (izuzetak hevi metal). Samo radio ARKADIJA, od 

posmatranih stanica, prema vlastitim uređivačkim kriterijima emituje muziku iz svih dijelova bivše 

Jugoslavije. 

 Profesionalna izgrađenost programa može se posmatrati i u ravni zastupljenosti  pojedinih oblika i 

tipova emisija. Sve stanice prakticiraju kontakt program, što govori o  nastojanju da se uspostavi 

neposredan i djelotvoran medijski kontakt sa auditorijem (nepoznata je  kvalitatitvna razina te 

komunikativnosti). Skoro sve stanice emituju i vijesti i otvoreni studio (15), više od dvije trećine  

specijalizovanu  emisiju o Armiji. Direktan prenos događaja  tvrdi da vrši osam posmatranih stanica, ali 

tehničke mogućnosti ipak ukazuju da se pri tome misli na direktno telefonsko javljanje. Razvijenost 

dopisničke mreže valja posmatrati u kontekstu komunikacijske blokade i ukupnih društvenih prilika. 

Dopisnike u zemlji ima sedam analiziranih stanica, a dopisnike u  inostranstvu šest. U cijelini najrazijeniju 

dopisničku mrežu imaju Radio Zid (15), Radio Hayat Sarajevo (13) i Radio Mostar (11). Riječ je uglavnom 

o saradnicima različitih profila koji se povremeno javljaju telefonom. Jedna trećina stanica proizvodi 

programe na engleskom jeziku, dok Radio Hayat Sarajevo emituje na engleskom, turskom, albanskom 

arapskim i perzijskim. Lektorisanje programa je nedovoljno izgrađena funkcija. Samo jedna trećina stanica 

vrši lektorsku obradu programa, dok ostale to čine djelomično ili uopšte ne čine. 

 Razvijenost i struktura izvora informisanja uslovljeni su opštim društvenim prilikama. 

Komukacijska blokada bitno reducira njihov broj i određuje način korištenja. Na prvom mjestu su 

neposredni kontakti sa događajem, a ukorak s tim je praćenje programa domaćih i stranih RTV stanica. Iza 

toga dolaze domaće agencije (ONASA, BiH PRESS, RTVBiH), službe informisanja državnih i vojnih 

organa i strane agencije i stanice ( CCN, HRT, MTV, RTL, BBC, TGRT, RFI, Slobodna Evropa, Glas 

Amerike, Dojče Vele). 

 

 

 

 

B. Kadrovi 

 

 Analiziranih 18 lokalnih radio stanica zapošljava ukupno 257 radnika. Najveći broj zaposlenih ima 

Radio Mostar (31) a najmanji Radio Arkadija (2). Od ukupnog broja zaposlenih oko 50% su novinari, a oko 

27% trehničko-inženjerko osoblje.  Ostalo otpada na  druga programska zanimanja i administraciju. Broj 

spoljnih saradnika u programu premašuju broj novinara profesionalaca. Neke radio stanice  se najvećim 



 10 

dijelom oslanjanju na volontere. Broj profesionalnih kadrova i njihova struktura često nisu u skladu sa 

programskom razvijenošću, jer je kadrovska politika uslovljena propisima o radnoj obavezi. 

 Više od polovine novinara ima fakultetsku spremu (53%) a svaki četrvrti novinar ima fakultet 

žurnalistike. Polna struktura vjerovatno ne odgovara  mirnodopskoj slici - više od polovine novinara su žene. 

Dobna struktura je veoma povoljna. Više od polovine novina je mlađa od 25 godina, a samo šestorica imaju 

preko pedeset godina. Nacionalni sastav kroz prizmu ukupnog broja novinara - Bošnjaka 83%, Hrvata 

10,5%, Srba 6%, a ostalo drugih nacionalnosti. Obrazovanje kadrova mahom se provodi kroz praksu, nešto 

rijeđe putem internih škola i seminara, a samo tri stanice (Radio M, Radio Mostar i Radio Zid) organizuju uz 

to i studijske boravke u inostranstvu. 

 Rezultati istraživanja pokazuju da su kadrovi uslov bez koga se ne može. Najdeficitarniji kadrovi su 

novinari svih profila, zatim tehničari i inžinjeri te prevodioci. Samo  je Radio NABA bila izričita u odgovoru 

da nema deficitarnih kadrova, dok se tri, od 18 analiziranih stanica, nisu o tome uopšte izjašnjavale. 

 

C) Tehnika 

 

 Devet stanica ima studio i režiju u jednom prostoru, šest stanica posjeduje studije za vođenje 

programa, dok samo jedna posmatrana stanica ima dramski studio (ne postoji studio za produkciju muzičkih 

programa). Prema produkcionim kapacitetima može se zaključiti da su stanice uglavnom opremeljene za 

reemitiranje muzičkih programa, emisija vijesti i govornih emisija sa manjim brojem učesnika. 

 Oko jedne četvrtine opreme za produkciju i reprodukciju programa profesionalnog je kvaliteta, dok 

je preostala oprema poluprofesionalnog i amaterskog (kućnog)  nivoa. Njome se može postići određeni 

kvalitet, ali je poduzdanost veoma slaba. Oprema je uglavnom namjenjena za reprodukciju snimljenih 

materijala, a manje za vlastitu produkciju, posebno složenijih programa. U savremenoj opremi CD (kompakt 

disk) samo jedna stanica ima snimač, dok dvanaest stanica posjeduje plajer (reproduktor). Više od polovine 

opreme staro je pet ili više godina, što govori o visokom stepenu amortizovanosti. Deset stanica emituje  u 

stereo tehnici, a osam u mono tehnici. To ukazuje na relativno nizak i neujednačen tehnički kvalitet 

programa. Najslabija tačka u tehničkoj opremljenosti većine stanica su emisioni kapaciteti. Pet stanica ima 

ST odašiljače snage 1 ili 2 KW (samo dva u vlasništvu). Sve radio stanice raspolažu UKV - FM 

odašiljačima od čega je jedna trećina vlastite izrade. Po procjeni samo polovina odašiljača zadovoljava 

minimalne tehničke norme. Mjerenjem frenkfencijskog spektra (od strane stručnih ekipa RTVBiH) utvrđene 

su nekorektnosti kod zračenja većeg broja lokalnih odašiljača, čime se "prlja spektar" i ometa prijem drugih 

stanica. Samo jedna trećina analiziranih stanica ima profesionalne antenske sisteme sa većim dobitkom. 

Sistem veza je veoma skromno razvijen. Radio Hayat Sarajevo i Radio Hayat Tuzla koriste sistem veza 

(vjerovatno PTT veze) za realizaciju zajedničkih emisija na širem području Republike.  Satelitski prijemnici 

se koriste za preuzimanje vijesti ili reemitiranje muzike sa satelitskih kanala. Šire područje Republike samo 

djelimično pokriva pet posmatranih stanica. Potpunu pokrivenost okruga (kantona) ostvaruje Radio Zenica 

(ST potpuno, FM djelimično) i Radio Hayat Sarajevo (FM), dok pet stanica djelimično pokrivaju područje 



 11 

okruga - kantona.  Potpuno pokrivanje grada ima trinaest stanica (tri sa dvostrukim pokrivanjem), a sedam 

potpuno pokrivanje opštine. Studio 99 nije dao tehničke podatke. Cilj pokrivanja je pretežno teritorija, a kod 

većeg dijela sarajevskih privatnih stanica optimalna ciljna grupa. To potvrđuje ocjenu da konkurencija 

dovodi do potrebe veće programske diferencijacije stanica. 

 Svega dvije od posmatranih stanica - Radio NABA i Radio Stari grad - imaju računare sa kojima se 

može raditi u Windows okruženju (386 i bolji). Ostale stanice posjeduju računare slabijih mogućnosti. 

 Sopstveno, uglavnom interventno održavanje posjeduje većina stanica (izuzetak Radio M i Radio 

Breza). Sve stanice izuzev Radio Kameleona prioritet su u napajanju električnom energijom, dok pet stanica 

posjeduje rezervni izvor (agregat) napajanja. 

 

5.1.3. Elementi nezavisnosti  - automnosti 

 

 Svaka procjena, koja pretenduje na stručnu validnost, u pogledu nezavisnosti i automnosti medija 

mora imati kao pretpostavku postojanje kvalitetnih  programskih elemenata djelovanja svake stanice 

ponaosob. To je moguće postići samo posebnim istraživanjem, odnosno sadržajnom analizom programa. 

Provedeno istraživanje zbog toga je samo pogled izvana i sa distance na medijsku situaciju u ravni 

programskog djelovanja koje tumače sami subjekti. 

 Ne treba pri tome posebno isticati da rat kao ekstremna društvena situacija ipso facto u velikoj mjeri 

utiče na prirodu ponašanja medija.  Ta tvrdnja se odnosi čak i na one stanice koje su lišene političkih i ratnih 

tema (Radio Arkadija  i Radio M). Ključni subjekt uređivačke politike prema iskazima anketiranih, kod 

najvećeg broja stanica je glavni i odgovorni urednik. Skoro u svim redakcijama u tome participiraju 

redakcijski kolegiji, ali su rijetko kad od prvostepene važnosti (Radio Tuzla i Radio Hayat Tuzla). Vlasnik 

se pojavljuje u manjem broju stanica kao subjekt uređivačke politike,  pri čemu je u četiri, od 18 obrađenih  

slučajeva, njegova uloga ključna. Na sličan način učestvuju i direktori, a svi ostali faktori imaju niže mjesto 

na ljestvici uticaja. Programski savjeti ne postoje ili sa  nedovoljno izgrađene uređivačke institucije 

(izuzetak je Radio Hayat Sarajevo) dok je uloga upravnih odbora prilično marginalna. Učešće vlasničkih i 

upravljačkih struktura najveće je kod Radio Mostara, mada u tome učestvuju i svi ostali subjekti oblikovanja 

uređivačke politike. Zaposleni novinari i redakcije najveći uticaj ostvaruju u Radio Tuzli  i Radio Hayatu 

Tuzla (reletivno mali uticaj glavnog i odgovornog urednika). Operativne uređivačke odluke u većini stanica 

donosi glavni i odgovorni  urednik, a u tome značajno participiraju zaposleni novinari i redakcijski  kolegij. 

Kod jednog broja stanica u tome imaju najvećeg udjela direktori i sami vlasnici  pogotovo kod onih u 

kojima jedan čovjek vrši dvije ili čak tri najodgovornije funkcije u radiju. 

 Prava vlasnika - osnivača se najviše iskazuju kroz utvrđivanje razvojne i poslovne politike (13), 

imenovanja direktora (12) glavnog i odgovornog urednika (11), te utvrđivanje i kontrolu provođenja 

programsko-uređivačke politike (11). Kod nekih stanica ta  prava sežu i do imenovanja redakcija, pa čak i 

angažovanja spoljnih saradnika u programu (5). Vlasnik istovremeno obavlja funkciju direktora i glavnog i 



 12 

odgovornog urednika u Radio AB, Radio Arkadija i Radio Stari grad. To je inače slučaj kod svih malih, 

privatnih medija. 

 Nešto više od tri četvrtine posmatranih stanica tvrdi da novinari imaju punu slobodu u izboru tema i 

iznošenju vlastitog stava. Dvije trećine stanica se u slučaju različite interpretacije nekog kontraveznog 

događaja, opredeljuje za kombinovanje više raspoloživih izvora, dok se jedna trećina stanica opredjeljuje za 

izvor najbliži državnim organima. Objektivnu ocjenu efekta ovakvog stava moguće je donijeti samo 

analizom sadržaja. 

 Sondažu auditorija vršile su  do sada samo četiri stanice - Radio Hayat Sarajevo, Radio M, Radio 

Maglaj i Radio Zid. Uticaj auditorijuma na program prevashodno se ostvaruje neposrednim učešćem 

slušalaca u programu, a manje pisanom komunikacijom. 

 Jedna trećina  anketiranih stanica emituje program na bosanskom jeziku. Četiri stanice na 

bosanskom jeziku i jeziku autora i novinara, a jedna stanica na bosanskom jeziku i jeziku novinara i 

saradnika. Pet stanica ostavlja najširi prostor jezičkoj toleranciji koristeći jezik po izboru novinara, autora i 

saradnika. Većina posmatranih stanica emituje vjerske programe (izuzetak Radio Arkadija, Radio Kameleon 

i Radio Zid), pri čemu  šest stanica programe više konfesija, a sedam stanica programe samo jedne konfesije 

(šest islamske i jedna katoličke konfesije). Samo Radio Konjic i Radio Lukavac imaju redakcije u kojima 

rade novinari svih nacionalnosti, dok osam stanica ima jednonacionalne redakcije (u ostalim redakcijama 

rade novinari dvije nacionalanosti). Studio 99 nije dao podatke. 

 Ekonomska pozicija  lokalnih radio stanica bez sumnje se reflektuje (iako na nedovoljno 

prepoznatljiv način) na stepen nezavisnosti medija. Prihod od reklama i drugih vlastitih prihoda predstavlja 

najdinamičniji iako ne i najveći izvor finansiranja. Ipak realna vrijednost tog prihoda je više simbolična 

nego stvarna gledana kroz prizmu ukupnog poslovnog rezultata. Sredstva vlasnika su gledajući u cijelini 

najveći izvor prihoda, kod pet stanica ona visoko prelaze natpolovično učešće u prihodima. Državna 

sredstva imaju lokalne radio stanice kojima su osnivači opštine. Od anketiranih stanica -Radio Hayat 

Sarajevo i Radio Hayat Tuzla koriste strane donacije kao osnovni izvor prihoda. Studio 99 nije dao podatke. 

Istraživanje u značajnoj mjeri potvrđuje pretpostavku da veća medijska konkurencija na mikro (lokalnom) 

planu stimulitavno djeluje u pogledu profiliranja nezavisne pozicije medija (primjer Sarajeva i Tuzle, gdje 

djeluje više lokalnih radio stanica). 

 

 

 

5.1.5. Ekonomski položaj 

 

 Većina stanica se nalazi u složenoj i nedefinisanoj materijalnoj poziciji, što je uveliko posljedica 

ratnog okruženja i nepostojanja privrednog i medijskog tržišta. Među anketiranim radio stanicama, samo 

Radio NABA ostvarila je pozitivan poslovni rezultat u 1995 godini. Više od polovine stanica negativno je 

poslovalo, a jedna trećina na samoj granici rentabilnosti.  



 13 

 Struktura prihoda u punoj mjeri izražava složenost materijalne pozicije. Samo Radio Breza  kaže da 

je dobivala državna sredstva, što se nikako ne poklapa sa brojem stanica čiji su osnivači opštinske strukture 

vlasti. Sudeći po visini učešća najvažniji izvor su sredstva vlasnika (nedovoljno definisana katergorija) koja 

kod pet analiziranih stanica visoko premašuju polovinu ukupnog prihoda, a u slučaju Radija Vrehbosna i 

Radija AB to su i jedini izvori prihoda. Sredstva od reklama predstavljaju važan izvor finansiranja za dvije 

trećine analiziranih stanica. Kod šest stanica ona prelazi 50% ukupnih prihoda, a kod Radija Zenice su i 

jedini način finansiranja djelatnosti. Usluge trećim licima i dopunske djelatnosti obavlja manji broj stanica 

(5). U strukturi prihoda slabije su zastupljene domaće nego strane donacije, koje u slučaju Radio Hayat 

Tuzla i Radio Hayat Sarajevo čine osnovni izvor finansiranja. 

 Ratna situacija dovela je do disproporcija i različitih nelogičnosti u troškovima poslovanja stanica. 

U strukturi potrošnje  dominanatno mjesto kod većine stanica pripada troškovima nabavke opreme. Na 

drugom mjestu u prosjeku su troškovi repromaterijala i rezervnih dijelova, mada oni ni u jednom slučaju 

nisu preovalađujući. Relativno visoko mjesto pripada platama i honorarima koji se kreću u širokom rasponu, 

od apsolutno preovlađujućih do najnižih kategorija troškova. Plate i honorare u pravilu redovnije isplaćuju 

privatne komercijalne stanice. 

 Troškove energije iskazuje dvije trećine stanica, a nešto manje i troškove PTT. Samo jedna trećina 

stanica iskazala je troškove zakupa prostorija, što je u opreci sa činjenicom, da samo četiri stanice raspolažu 

vlastitim prostorom. Troškove kupovine programa i autorskih prava iskazuju samo tri posmatraane stanice. 

Sve to upućuje na zaključak da se u ratu ne izvršavaju mnoge materijalane (zakonske) obaveze i da se 

postojeća slika nikako ne bi mogla aplicirati na mirnodopsku situaciju. 

 Investiciona ulaganja vršile su dvije trećine posmatranih stanica. Za to su pretežno korištene 

donacije (9), manje sredstva vlasnika (7), a najrjeđe vlastiti izvori (6). U tri komercijalne stanice vršena 

investicije su pokrivane vlastitim sredstvima i donacijama. Generalno, može se tvrditi da je u sadašnjoj 

situaciji izrazito niska sposobnost stanica za prostu, a posebno proširenu reprodukciju. 

 

5.1.5.Zaključak 

 

 Nekadašnji model "jedna opština - jedna radio stanica", proizašao iz stare političke matrice, 

postupno ustupa mjesto novoj situaciji koju karakteriše pluralnost medijske scene i više potencijalna nego 

stvarna konkurencija i tržište. U osnovi anahrona odrednica  vlasnik-osnivač ne može se odbaciti iz prostog 

razloga što se ne može zanemariti nasljeđena društveno-pravna situacija u kojoj proces vlasničke 

transformacije nije do kraja konsekventno izveden, uslijed čega dolazi do rješenja u kojima koegzistiraju 

elementi starog i tek dolazećg. 

 Takvu sistuaciju dalje reprodukuje nepostojanje šire zakonske osnove radio-difiznog sistema u 

cjelini. Istraživanje je potvrdilo pretpostavku da je sadašnja zakonska regulativa nedostatna i da je treba 

izgrađivati u skladu sa  demokratskim društvenim htijenjima. Nepostojanje zakona ne širi prostor slobode 

djelovanja stanica, kao što bi se eventualno moglo pomisliti. Najurgentnije je zakonsko regulisanje 



 14 

raspodjele slobodnih frenkvencija, zaštite autorskih prava, ali i drugih pitanja, posebno onih koja imaju 

međunarodne reperkusije. S tim u vezi je uspostavljanje kontrolnih mehanizama u provedbi zakonskih 

propisa, kako bi se suzbilo postojeće šarenilo u pogledu registracije, izdavanje frekvencijskih dozvola, 

organizovanosti stanica itd. 

 Relativna fizička razvijenost programa nije uglavnom usklađena sa njegovom strukturalnom 

izgrađenošću. Paleta programske ponude  preferira dnevno-političke sadržaje i najjednostavnije  programske 

forme. Dostupnost izvora informacija (i programa) ponekad je i osnovni činilac programsko-uređivačkog 

opredjeljivanja. Pojava više stanica u većini gradova (Sarajevo, Tuzla, Zenica, Visoko) rađa novi kvalitet: 

konkurenciju i dugoročno gledano utiraće put njihovoj nazavisnoj i autonomnoj poziciji, snažnije od 

mnogoh drugih faktora. 

 Trenutna kadrovska slika nije realan izraz sadašnjih društvenih mogućnosti, jer su te mogućnosti u 

ovom trenutku podređene zatjevima  odbrane zemlje. Ipak, evidentno je da su kadrovi limitirajući faktor 

razvoja medija radija. U postratnom periodu potražnja za određenim programskim i tehničkim profilima biće 

izuzetno velika. Zbog toga se svaka investicija -pojedinačna ili sistemska - na duži rok mora pokazati 

društveno opravdanom. 

 Nerazvijena tehnička osnova većine stanica pokazuje da su one bolje opremljene za reemitiranje 

gotovih programa, a znatno slabije za vlastitu proizvodnju. Emisiona  oprema (i sistem veza) ne zadovoljava 

često elementarne tehničke norme, što sve utiče na kvalitet signala i smanjuje zonu pokrivanja. Veoma je 

značajno standarizovati opremu na određenoj stepenici kvaliteta. Tako bi se poboljšala koheretnost 

tehničkog sistema i stvorili povoljni uslovi (materijal i drugi) za buduće investicione cikluse. 

 Rezultat poslovanja stanica odslikava svu složenost njihove materijalne situacije u ratu i 

neizvjesnost u miru. U globalnoj finasijskoj slici skoro da se ne razlikuje pozicija javnih i komercijalnih 

stanica. Nedefinisana su prava i obaveze države, a neizvjesne mogućnosti komercijalne valorizacije u 

uslovima nepostojanja privrednog i medijskog tržišta. Nezavisni karatker medija tek treba da se potvrdi i 

valorizira na tržištu. 

 

 

 

 

 

5.2.REZULTATI ISTRAŽIVANJA TELEVIZIJE 

 

 Predmet istraživanja bilo je dvanaest TV stanica - TV Studio Kakanj, TV Konjic, TV Lukavac, TV 

Maglaj, TV Mostar, TV Studio 99 Sarajevo, TV Hayat Sarajevo  TV Studio FS-3 Tuzla, TV Okruga Tuzla, 

TV Tuzla, TV Visoko i TV Zetel Zenica, koje djeluju u devet gradova na slobodnim područjima BiH (u 

Tuzli 3 i Sarajevu 2). Potrebno je upozoriti da je TV Studio 99 prezentirala samo opšte podatke, tako da ona 

najvećim dijelom nije bila predmet uporedne analize. Podaci o TV Mostar, koja tek treba da počne sa 



 15 

radom, korišteni su iz usvojenog elaborata, dok se podaci o TV Konjic odnose na period dok je ova stanica 

još uvijek emitovala program, koji je privremeno obustavljen. 

 (Širim istraživanjem obuhvaćen je i TV BiH, ali  ona nije bila predmet uporednog  posmatranja, 

kako zbog svoje  specifične društvene pozicije tako i zbog nesrazmjera u razvijenosti infrastrukture u 

odnosu na druge stanice.) 

 

5.2.1.Društveno-pravni statatus 

 

 Većina stanica počela je sa emitovanje programa u toku rata, a samo tri od analiziranih stanica - TV 

Hayat, TV Studio FS-3 Tuzla i TV Zetel - počele su sa radom godinu ili dvije prije rata. Ta činjenica 

zapravo upućuje na zaključak da je proces osnivanja lokalnih TV stanica u BiH na svom samom početku i 

da je suštinski povezan sa opštim tokom demokratizacije društva. Pluralizacija medijske scene dovela je do 

dokidanja monopola države TV, koja je dugo vremena  supstituisala ukupne potrebe, za razliku od radija, 

koji se razvijao na nešto drugačijoj društvenoj matrici. 

 Postupak registracije stanica kod nadležnih državnih ministarstava još uvijek nije okončan iako neke 

emituju program dvije ili tri godine. Osnovnu registraciju nisu obavile tri posmatrane stanice, dok mnogo 

veći broj ne posjeduje frenkvencijsku dozvolu za emitovanje programa. Pet stanica emituje na iznjamljenoj 

frekvenciji, uglavnom putem odašiljača RTV BiH i ne uvijek uz saglasnost vlasnika. U svim slučajevima 

riječ je o stanicama javnog, lokalnog ili kantonalnog ,karaktera, čiji su osnivači opštinske, odnosno okružne 

strukture vlasti. Šire gledano, korištenje frenkvencija povezano je sa dva osnovna problema. S jedne strane 

ne postoje zakonski propisi (kriteriji) za raspodjelu slobodnih frenkvencija, a s druge, nije određen nosilac 

izrade i doplaniranja (postojećih) frenkvencijskih planova, odnosno odgovarajuićih stručnih trehničkih 

mjerenja. 

 U vrijeme političkog monizma to je bila izvorna zadaća RTV BiH. Promjenjeni društveni uslovi 

nisu rezultirali i odgovarajućim zakonskim propisima, što je stvorilo određenu zakonsku  prazninu i usporilo 

pluralizaciju medijske scene. 

 Sedam analiziranih stanica su samostalna pravna lica, dok ostale djeluju u okviru drugog pravnog 

lica, najčešće djeleći "subjektivitet" sa lokalnim radiom ili štampom (TV Studio FS-3 Tuzla), odnosno 

radeći u sastavu domova kulture i narodnih univerziteta, organizovanih  kao JP. Kao osnivač - vlasnik 

najčešće se pojavljuje država (5), zatim preduzeće -društvo (5), fizičko lice (2) a u jednom slučaju udruženje 

građana. 

 Pet posmatranih stanica su organizovane kao javna preduzeća (ili djeluju u okviru javnih preduzeća 

koja vrše više javnih funkcija), dvije kao dioničarsko društvo, dvije kao dioničarsko društvo sa ograničenom 

odgovornošću i jedna kao društvo jednog lica (TV Zetel). Jedna stanica ima posve  nedefinisan pravni 

status. Treba istaći da je TV Mostar jedina javna stanica čiji vlasnik nije država (Fondacija  "Slobodni 

Mostar"). Riječ je o posve specifičnom rješenju po uzoru na američka iskustva gdje karakter vlasništva ne 

određuje nužno karakter stanice. Nije jasno u kojoj mjeri je to svjesno opredjeljenje ili nužnost. Inače, u 



 16 

kompleksu vlasničkih odnosa i pravnom statusu stanica nerijetko dolazi do miješanja više divergentnih 

elemenata, što stvara određene nejasnoće. Uočljiva  je tendencija da TV stanice, koje  djeluju u kantonalnim 

središtima i čiji su osnivači vlasti opštine ili okruga, nastoje da prerastu u buduće kantonalne stanice 

(Mostar, Tuzla) , često u simbiozi sa matičnim radio stanicama, po modelu državne  RTV BiH. Sve se to 

dešava relativno stihijno jer ne postoje odgovarajuća zakonska rješenje na nivou Republike/Federacije i 

Kantona 

 U pogledu vrste, moguće je razlikovati tri osnovne kategorije. Jednu sačinjavaju privatne  

komercijalne stanice (5), drugu čine lokalne javne stanice (5), a treću javne (okružne) kantonalne (2). Sve 

stanice su univerzalnog programskog profila, mada neke imaju naglašeno razvijene pojedine programske 

funkcije (TV Hayat - film i zabava, TV Kakanj - edukativno-vjerska, TV Okruga Tuzla - informativno- 

politička, TV Zetel - zabavno-edukativna). 

 Većina stanica ne posjeduje ugovore sa stranim satelitskim stanicama čije programe preuzimaju. TV 

Hayat i  TV Studio Kakanj tvrde da su samo djelimično razriješili to pitanje. Polovina stanica ne posjeduje 

licence za emitovanje stranih filmova i serija, dok druga polovina tvrdi da je  tu obavezu djelimično 

regulisala. Programsko piratsvo samo  u izvjesnoj mjeri se može pravdati ratnom situacijom. U suštini taj 

problem je povezan sa zakonskim regulisanjem malih i velikih autorskih prava, posebno u domenu 

kinematografije, muzike i scenskih umjetnosti. Ne smiju se prenebregnuti njegove međunarodne implikacije. 

Evidentna je potreba donošenja zakonskih propisa u oblasti malih i velikih autorskih prava i uspostavljanja 

odgovarajućih društvenih mehanizama kontrole. 

 U prilog tome ide i zahtjev skoro svih stanica da bez odlaganja treba donijeti nove zakonske propise 

iz oblasti radio-difuznog sistema, raspodjele frekvencije i informisanja uopšte. Donošenje zakonskih propisa 

temeljna je pretpostavka razvoja elektronskih medija i stvaranja koherentnog radio-difuznog sistema u BiH. 

 

 

 

 

 

 

 

5.2.2.Profesionalno - medijska izgrađenost 

 

A) Program 

 

 Profesionalna i  medijska osposobljenost stanica  posmatrana je u tri nivoa: programskom, 

kadrovskom tehničko-tehnološkom. Sve analizirane stanice, izuzev TV Maglaja, kontinuirano 

(svakodenvno) emituju program. Nivo programske ponude analiziran je sa stanovišta obima i strukture 

programa, ali bez ulaženja u ocjenu kvaliteta medijske ponude jer bi to pretpostavljalo posebnu sadržajnu 



 17 

analizu programa. Najrazvijeniju strukturu programa, neovisno od porijekla programa, imaju TV Hayat, TV 

Studio Kakanj, TV Tuzla i TV Maglaj, kod kojih su zastupljene sve primarne programske funkcije. Najveći 

obim emitovanog programa ima TV Hayat (prosječno dnevno l7 sati), što je više nego TV BiH u ratnim 

uslovima. Na drugom i trećem mjestu su TV Zetel  i TV Tuzla,s koje imaju upola manji obim programa. TV 

Lukavac i TV Okrug Tuzla emituju u prosjeku samo dva sata programa dnevno. NTV Studio 99 nije dao 

podatke. 

 Struktura programske ponude bitno je različita kada se uporedi ukupno emitovani program 

(neovisno od porijekla) i program vlastite proizvodnje. Gledajući u cijelini, najrazvijeniji je informativni, 

igrani i zabavni segment programa, a tek poslije toga dolazi sportski, obrazovni i dječiji. Kod pet 

posmatranih stanica najveće učešće je  informativnog programa (TV Okruga Tuzla 80%), kod četiri igranog 

(između 30% i 50%), kod TV Hayat igrani i zabavni su podjednako zastupljeni (22%), a kod TV Maglaj u 

istoj proporciji su informativni i igrani sadržaji (20%). Najveću vlastitu proizvodnju programa ostvaruje 

TV Studio Kakanj (80%), dok najveći procenat stranog programa ima TV Konjic (80%). Većina  stanica 

reemituje satelitski program  u kome dominira muzički, sportski, zatim slijede informatinvni, zabavni i 

filmski. Najviše se preuzimaju satelitski programi MTV, Eurosport, CNN, RTL, SKY, SAT, DSF, 

Euronews, ARD. 

 U strukturi vlastite produkcije daleko najrazvijeniji je informativno-dokumentarni program, dok je 

najslabije razvijen  igrani program, koji se praktično i ne proizvodi zbog visokih zahtjeva u produkcionom i 

materijalnom pogledu. Kod TV Visoko najzastupljeniji su dječiji programi vlastitite proizvodnje.U 

informativnom segmentu jednu trećinu zauzimaju unutrašnjopolitičke teme, zatim slijedi ratna problematika, 

privredne aktivnosti, egzistencijalna pitanja stanovništva, itd. Na karakter i strukturu  izvora informacija 

bitno utiču komunikacijska blokada i zahtjevi  odbrane zemlje.Od domaćih izvora najviše se koriste BiH 

PRESS, ONASA i RTV BiH, te informativne službe armijskih korupusa, a od stranih TV stanica  CNN, 

SKY, MTV, ARD, EURO-NEWS, HRT, a značajan izvor su i strane radio stanice koje emituju programe na 

našem jeziku. 

 U muzičkom programu preovlađujuće  je učešće zabavne muzike kod šest stranica, narodne kod TV 

Kakanj, dok je kod TV Lukavac i TV Okrug Tuzla podjednako učešće zabavne i narodne muzike. Samo je 

TV Konjic emitovala isključivo zabavnu muziku. U programima inostranog porijekla  preovlađujuća je 

anglosaksonska muzika (9 stanica) a zatim slijede italijanska, špasnska, francuska, arapska, njemačka i 

turska. Sa prostora bivše Jugoslavije sve stanice koriste hrvatsku muziku, znatno manje slovenačku i 

makedonsku, dok tri stanice emituju muziku iz  Sandžaka i Kosova.  

Polovina stanica vrši lektorsku obradu programa, a ostale to čine sporadično. 

 

B) Kadrovi 

 

 Većina stanica ima profesionalno organizovane redakcije, tehnički sektor, arhivu i administraciju, 

dok službu razvoja posjeduje samo TV Hayat i TV Mostar. U 11 posmatranih lokalnih tv stanica zaposleno 



 18 

je ukupno 266 radnika. Najveći broj zapošljava TV Studio Kakanj (58) i TV Hayat (52), a najmanje TV 

Studio FS-3 Tuzla (8). Kao i kod radija, broj stalno uposlenih često ne ovisi od stvarne razvijenosti 

programa. U redakcijama posmatranih tv studija, ukupno je zaposleno 86 novinara (32% ukupno 

zaposlenih). Najviše novinara zapošljava TV Kakanj (18). Ostalo programsko osoblje zastupljeno je u našto 

manjem procentu, dok je tehnično-inženjersko osoblje zastupljeno skoro u istom broju kao i novinarsko 

(samo 10 inženjera). Učešće administrativnog  osoblja je u prosjeku oko 10%. Broj spoljnih saradnika u 

programu približan je broju zaposlenih novinara. Najviše spoljnih saradnika angažuje TV Studio FS-3 Tuzla 

(25).  

 Obrazovna struktura novinara je povoljnija nego kod radija. Oko 63% novinara ima faktultetsku 

spremu (29% završen fakultet  žurnalistike). Većina novinara su mlađe dobi: 90% je ispod 35 godina (38% 

ispod 25 godina),a samo jedan novinar ima više od 50 godina. Nacionalna struktura posmatranih redakcija 

izražava multinacionalni karakter BiH u mjeri u kojoj to dopušta ratna zbilja. Oko 80% novinara su 

Bošnjaci, 12% Hrvati, 3,5% Srbi i 5,5% ostalih nacionalnosnti. Sve stanice upozoravaju na akutan problem 

kvalitetnih programskih i tehničkih kadrova. Najdeficitarniji su novinari svih profila, zatim montažeri, 

(tehničari magnetoskopa), kamermani, redaktori, lektori, spikeri, režiseri i razno tehničko osoblje.. 

 

C) Tehnika 

 

 Tehnički nivo opremljenosti stanica pokazuje svu ograničenost vremena i uslova u kojima su one 

nastale. U cijelini, tehnička baza većine stanica se uglavnom sastoji od poluporfesionalne i amaterske 

opreme, a često dolazi do miješanja standarda i proizvođača. Posljedica toga su nizak tehnički nivo 

programa (slike), posebno filmskih i drugih programa, koji se pretežno emituju sa VHS kasete. Najveći 

trehnički kvalitet slike imaju preuzeti satelitski program bez obzira na činjenicu da je tehnička baza za 

prijem satelitskog signala neodgovarajuća. 

 Svih 12 posmatranih tv stanica, zajedno,s raspolažu sa 50 (uglavnom mobilnih i višenamjenskih) 

kamera, od čega je samo sedam profesionalnog kvaliteta.Najviše kamera posjeduje TV Okrug Tuzla (8) a 

najmanje TV Konjic i TV Maglaj (2). Stanice posjeduju ukupno 57 magnetoskopa (ugalvnom studijskih i 

višenamjenskih). Studijsko - režijski prostor  prevashodno je dimenzioniran za potrebe informatinvnih i 

dijaloških emisija. Samo pet studija je profesionalno obrađeno. Tri stanice raspolažu sa po dva studija (TV 

Studio Kakanj, TV Tuzla i TV Visoko). Ukupna proizvodna oprema nedovoljna je za veće i složenije 

programsko-produkcione zahtjeve. Podatke nije dao NTV Studio 99. 

 Video i tonske veze posjeduje šest stanica. Od toga, radio relejne i kablovske veze samo TV Studio 

FS-3 Tuzla., dok TV Mostar jedini raspolaže sa par fiksnih linkova za direktne prenose. Oprema PC 

kompjuterima je simbolična i nije dovoljna za kompjuterizaciju poslovanja, a pogotovo za primjenu u 

proizvodnji programa (kompjuterska obrada slike i zvuka). Grafički dizajn je tek dio budućih planova 

najrazvijenijih stanica. Interventnu službu održavanja imaju sve posmatrane stanice izuzev TV Studio FS-3 

Tuzla i TV Kakanj koji koriste usluge drugih servisa. Sve stanice imaju prioiritet u napajanju električnom 



 19 

energijom. Jedini izuzetak je TV Studio FS-3. Vlastiti rezervni izvor energije (agregat) posjeduju TV Hayat 

i TV Mostar. Problem struje nije ozbiljan za stanice koje djeluju na večini slobodnih teritorija u centralnoj i 

sjeveroistočnoj Bosni. 

 Emisiona oprema ja znatno većeg kvaliteta od produkcione opreme. Objašnjenje djelimično leži u 

činjenici da polovina stanica koristi emisionu opremu RTV BiH ili je ona nabavljena tokom rata iz donacija. 

Emisiona oprema mahom je talijanske proizvodnje i korektnih tehničkih mogućnosti, ali znatno kraćeg 

vijeka trajanja. Šest  od dvanaest stanica smatra signal zadovoljavajućim, a tri neujednačenim. Dvije stanice 

djelimično  pokrivaju područje kantona (TV Okruga Tuzla i TV Hayat), pet potpuno pokriva područje 

matične opštine (četiri djelomično), dok četiri stanice potpuno pokrivaju urbano područje grada. 

 U skladu sa zonom pokrivanja, najveći auditorijum  imaju TV Okruga Tuzla i TV Hayat. Većina 

stanica koristi iznajmljene radne prostore. 

 

5.2.3. Elementi nezavisnosti - autonomnosti 

 

 Pouzdanije ocjene o tome u kojoj mjeri su TV stanice nezavisne i autonomne u svom djelovanju 

mogle bi se izvoditi samo na osnovu analize sadržaja programa. Ovo istraživanje se bavi analizom samo 

nekih kvantitativnih elemenata koji omogućuju izvođenje zaključaka uglavnom na posredan način. 

Činjenica, da polovina stanica u svom zvaničnom nazivu nosi atribut  nezavisna,  ipak ne može biti 

odlučujuća  u procjenjivanju stepena nezavisnosti a ponekad više govori o namjerama nego o realnoj 

poziciji u konkretnim uslovima. 

 Kompleks  vlasničkih odnosa i organizaciono ustrojstvo stanica izražavaju se u jednoj dosta 

složenoj i zakonski nekonsekventno definiranoj poziciji u kojoj se jasno ne raspoznaju prava  i  obaveze 

javnih i komercijalnih stanica. 

 Sedam posmatranih stanica je javnog (lokalnog, kantonalnog) karaktera, a njihovi osnovači su 

najčešće skupština opština ili javna preduzeća (domovi kulture, narodni univerziteti). TV Mostar je jedina 

javna stanica u mješovitom vlasništvu dok je pozicija TV Lukavca u vlasničkom i statusnom smislu 

nedefinirana. Pet od 12 analiziranih stanica su privatno-komercijalnog karaktera, dijelom u privatnom, 

dijelom u mješovitom vlasništvu.Nominalno, među osnivačima nema političkih partija ili vjerskih 

organizacija. U sadašnjoj situaciji ne postoji pouzdana osnova za izvođenje čvrstog zaključka o odnosu 

pojedinih kategorija vlasnika prema uređivačkoj politici, odnosno stepenu programske autonomnosti.U pet 

stanica ključni subjekt uređivačke politike je vlasnik, u isto toliko slučajeva to je glavni i odgovorni urednik, 

a u TV Hayat direktor. U TV Tuzla, po odgovorima tamošnjih rukovodnih radnika, u oblikovanju 

programske politike isključivo učestvuju profesionalni programski radnici, dok je kod TV Mostara, prema 

istom izvoru, najizraženiji uticaj vlasničkih i upravljačkih struktura. Upravni odbori i programski savjeti 

imaju sekundaran značaj (izuzetak TV Visoko) u profiliranju programa. Donošenje operativnih uređivačkih 

odluka uglavnom je u rukama glavnog i odgovornog urednika, a potom redakcijskih kolegija i direktora. 



 20 

Privatne stenice uglavnom koriste vlastite frekvencije dok javne (lokalne, kantonalne), čiji je osnivač 

opštinska ili okružna vlast, često koriste frekvencije i predajnike RTV BiH. 

 U uslovima komunikacijske blokade i ratnog okruženja došlo je do reduciranja broja i strukture 

izvora informacije.U korištenju izvora često ne postoji izgrađen programski pristup, već se rješenja traže u 

okviru trenutnih mogućnosti. Ipak, može se tvrditi da se javne stanice u većoj mjeri oslanjaju na izvore 

bliske  zvaničnim državnim organima, odnosno domaće agencije i RTV BiH, kao primaran izvor. U 

interpretaciji kontraveznih događaja za kombinovanje više dostupnih izvora češće se opredjeljuju privatne 

nego  javne stanice. Po izjavama odgovornih rukovodilaca u tri  posmatrane stanice (TV Konjic, TV Hayat, 

TV Studio Kakanj) novinarska sloboda se ogleda istovremeno u pravu na izbor teme i iznošenje vlastitog 

autorskog stava, dok se u svim ostalim stanicama to pravo ostvaruje samo u jednom ili drugom vidu. 

Međutim, potpuna predstava o kvalitetu autorskih sloboda moguća je samo analizom programskog sadržaja. 

 Sve analizirane stanice pokazuju izrazito visok stepen otvorenosti prema programima inostrane 

produkcije. Pri tome treba imati u vidu da je otvorenost često i jedini način da se programski preživi, u 

uslovima relativno male i jednoobrazne vlastite produkcije. Sve stanice,izuzev TV Studio FS-3 Tuzla i TV 

Konjic, preuzimaju programe drugih domaćih stanica, uglavnom centralne informativene emisije RTV BiH. 

Samo TV Tuzla proizvodi program na stranom (engleskom) jeziku. Muzičke programe iz svih dijelova bivše 

Jugoslavije emituje jedino TV Studio FS-3 Tuzla. 

 Skoro sve stanice emituju vjerski program (izuzetak su TV Konjic i TV Studio FS-3 Tuzla). Većina 

emituje programe svih konfesija, a program samo jedne konfesije emituje TV Studio Kakanj i TV Maglaj. 

(TV Hayat ima 95% programa jedne konfesije). 

 Tri posmatrane stanice - TV Studio FS-3 Tuzla, TV Konjic i TV Tuzla - koriste u programu jezik po 

slobodnom izboru autora i novinara. TV Maglaj i TV Lukavac istovremeno bosanski jezik i jezik po izboru 

autora, a ostale analizirane stanice bosanski jezik. Samo TV Tuzla i TV Lukavac imaju redakcije u kojima 

rade novinari sve tri nacionalnosti, dok tri stranice - TV Hayat , TV Visoko i TV Maglaj, imaju 

jednonacionalne redakcije. Studio 99 nije dao podatke. Ovi podaci se moraju posmatrati u kontekstu 

nacionalnaog sastva stanovništva u pojedinim sredinama u ratnim uslovima.  

 U  uslovima nerješenog materijanog statusa većine stanica, samo uslovno se može govoriti o stepenu 

njihove ekonomske samostalnosti. Jedan od mogućih paramatera je vlastiti komercijalni prihod koji je 

procentualno najveći kod TV Tuzla,TV Zetel i TV Visoko. Državna sredstva koristilo je pet stanica, a u 

najvećem obimu TV Lukavac i TV Okruga Tuzla. Značajnija sredstva vlasnika dobijale su TV Hayat i TV 

Studio Kakanj. Ovisnost o donacijama najveća je kod TV Studija Kakanj i TV Maglaj. 

 

5.2.5.Ekonomski položaj 

 

 U ratnim okolnostima ne može se govoriti o ekonomski parametrima poslovanja stanica. Zbog toga 

mnoge elemente poslovanja u 1995 godini treba uzeti posve uslovno.  Samo dvije analizirane stanice - TV 



 21 

Hayat i TV Okruga Tuzla - ostvarile su pozitivan poslovni  rezultat u prošloj godini, četiri stanice poslovale 

se na granici rentabilnosti, dok  su tri stanice iskazale negativan poslovni saldo.  

 I pored nepostojanja privrednih aktivnosti i medijskog tržišta, prihod od ekonomske propagande 

predstavljao je dinamičan izvor prihoda. Sve stanice imale su određeni prihod od reklama, a kod TV Tuzla 

(90%), TV Zetel(80%) i TV Visoko (60%) njegovo učešće je izrazito visoko. Ako se kao dio komercijalnog 

poslovanja uzmu i usluge trećim licima onda se možće reći da je TV Zetel jedina stanica koje se izdržava 

isključivo na komercijalnoj osnovi. Državana sredstva koristilo je  pet stanica javnog karaktera, s tim što je 

samo u slučaju TV Lukavac to bio primaran izvor prihoda (90%). Značajnija sredstva vlasnika koristili su 

TV Hayat (60%) i TV Studio Kakanj (30%). Domaće i strane donacije bile su važan izvor za Studio Kakanj 

(60%) i TV Maglaj (50%). Tri stanice koristile su strane donacije u iznosima koji nisu premašivali jednu 

četrvrtinu ukupnog prihoda. 

 U strukturi troškova kod većine stanica dominantno mjesto zauzimaju troškovi nabavke opreme, 

repromaterijala i rezervnih dijelova. Drugu kategoriju sačinjavaju troškovi održavanja i plate, a nešto niže je 

učešće energije, PTT usluga i zakupa prostorija. Samo dvije posmatrane stranice su redovno isplaćivale 

plate radnicima, među kojima nisu i stanice sa pozitivnim poslovanjem. Najnižu stavku predstavljaju 

troškovi  kupovine programa i autorskih prava. 

  To je samo potvrda pretpostavke da se pojedine obaveze fakultativno i tek simbolično izvršavaju, 

čemu pogoduje nepostojanje zakonske regulative u oblasti autorskih prava i legalizovana mogućnost 

piratskog korištenja programa satelitskih stanica. Sve stanice su imale određena investiciona ulaganja, koja 

su najčešće prestavljala kombinaciju vlastitih ulaganja, ulaganja osnivača i ulaganja po osnovu donacija. 

Veća vlastita ulaganja imale su stanice komercijalnog profila. 

 Istraživanje je pokazalo da je reproduktivna sposobnost stanica  veoma mala i da će ona u 

budućnosti najviše ovisiti o uspostavi medijskog tržišta, kao i od planova i mogućnosti vlasnika-osnivača, a 

sve manje od donacija, koje su nestabilan izvor prihoda podložan uticajima. 

 

 

 

 

 

 

5.2.5.Zaključak 

 

 Stvaranje lokalnih televizijskih stanica u BiH ima kratku istoriju i koindicira sa procesom 

demokratizacije i političkog pluralizma. Sve stanice  nastale su uoči ili u toku rata a njihovo konstituisanje 

(ne može se govoriti o transformaciji kao kod radija) zastalo je na pola puta. 



 22 

 Uzroci leže, s jedne strane, u ratnim događanjima koja  mijenjaju sve životene i društvene tokove, a 

s druge u nepostojanju odgovarajućeg zakonskog i šireg društvenog okvira, kao osnove za profiliranje radio-

difuznog sistema  u cjelini.               

 Donošenje zakonskih propisa u oblasti frenkvencija i autorskih prava tek su prvi i nužan korak u tom 

pravcu.To mora biti praćeno i stvaranjem odgovrajućih mehanizama društvene kontrole posebno u onim 

segmentima koji mogu proizvesti i međunarodne implikacije. Presjecanje prisutnih tendencija  spontaniteta i 

stihije omogučiće stvaranje ambijenta koji će u ravnopravan tržišni odnos stavljati sve subjekte i stimulisati 

konkurenciju i nezavisni karakter medija. U tom kontekstu predstoji i redefiniranje pozicije RTV BiH koja 

nekadašnju monopolističku poziciju treba da zamjeni pozicijom generatora razvoja i ravnopravnog člana 

međunarodnih organizacija, sa svim pravima i obavezama koje iz toga proističu. U prisnoj vezi s time je i 

pitanje organizovanja javne televizije u budućim kantonalnim jedinicama. 

 U zamršenom klupku vlasničkih odnosa teško se prepoznaju motivi osnivanja stanica. U ovom času 

možemo ponuditi više odgovora, koji se međusobno isprepliću: nastojanje da se prevlada komunikacijska 

blokada, patriotski razlozi u cilju jačanja odbrambene sposobnosti zemlje, nacionalna i vjerska afirmacija, 

promocija političkih interesa, procjena da se ratna investicija može komercijalno valorizirati u miru. 

Najčešće se ovi motivi miješaju i tek u mirnodopskim uslovima (tržište, konkurencija) doći će do 

kristaliziranja stanja. U daljem procesu može se očekivati konstituisanje sistema javne i komercijalne  

televizije koje neće dijeliti nikakva puritanska granica. Ukoliko se prihvate neka svjetska iskustva karakter 

vlasništva neće pri tome nužno odredjivati i karakter stanice. 

 Kvalitet (struktura) programske ponude stanica rezultanta je nevelikih produkciono-tehničkih, 

kadrovskih i materijalnih mogućnosti TV stanica. Proizvodnja vlastitog programa u sadašnjim uslovima je 

veoma skromna tako da se teško može govoriti o postojanju vlastitog programskog identiteta. 

 Takva vrsta otvorenosti prije se može smatrati vrstom ovisnosti.  Pravo programsko profiliranje 

stanica moguće je tek u mirnodopskim uslovima. Sadašnja kadrovska osnovica  izrazito je uska  i 

nerazvijena i vjerovatno će u doglednoj budućnosti biti najveći limit razvoja medija. 

 Perspektiva je u izgradnji cjelovitog sistema obuke i obrazovanja kadrova  u saradnji sa 

visokoškolskim institucijama. Sposobnost ulaganja u kadrove legitimiraće poziciju svake stanice. 

Dugoročno,cilj je stvaranje medijskog tržišta kadrova. 

 Tehnička opremljenost stanica je na izrazito niskom nivou. Osnovicu čine poluporofesionalna i 

amaterska oprema, uz mješanje standarda i proizvođača. Sadašnja tehnička baza ne omogućava značajni 

razmah u pogledu strukturalnog poboljšanja  i razvoja vlastitog programa. Usvajanje novih tehnologija i 

prelazak na modernije i funkcionalnije tehničke standarde zahtjevaće uglavnom radikalnu promjenu 

postojeće tehničke infrastrukture. 

 U sadašnjim uslovima, kada većina stanica vodi "ratno knjigovodstvo" i posluje na humanitaran 

način, teško se može govoriti o postojanju čvrste veze između stvarne ekonomske pozicije i stepena 

nezavisnosti u njihovom programskom djelovanju. 



 23 

 Ekonomsku poziciju stanica karakteriše stanje opšte privremenosti. Nepostojanje medijskog tržišta u 

uslovima ratnog okruženja čini nepouzdanom svaku procjenu u pogledu perspektive rada posojećih  i 

nastajanja novih stanica. Promijenjena je skala vrijednosti i bitno poremećena struktura izvora prihoda i 

rashoda. Pojedini troškovi se podmiruju fakultativno ili se uopšte ne iskazuju u sistemu poslovanja (pravne i 

ekonomske barijere preuzimanje satelitskih programa nisu razrješene). Motiv zvani profit jedva se nazire u 

činjenici da je prihod od reklama i vlastitih usluga najzastupljeniji oblik kod svih stanica, budući da je riječ 

o realno malim materijalnim iznosima. U budućnosti izvori prihoda će sve više zavisiti od kvaliteta 

programske ponude, zone pokrivanja i ukupne komercijalne sposobnosti stanica, u uslovima rađanja 

medijskog tržišta, čemu i same treba da doprinesu.  

 

5.3. ANALIZA ŠTAMPE -NOVINE I ČASOPISI 

 

Opšte napomene 

 

 Na području R/F BiH pod kontrolom Armije BiH, u centrima Sarajevo, Tuzla, Zenica i Mostar i 

nekim njima susjednim opštinama anketirano je ukupno 81 publikacija. Ovo treba imati u vidu, jer i u ovim 

regionima, naročito  u opštinama oko njih izlazi još glasila, i to pretežno informativno-političkih. Neka od 

njih, kao što su revija "Dani" i nedjeljnik "Hrvatska riječ" nisu prihvatili da učestvuju u anketi. Osnovne 

podatke o njima smo unijeli u ličnu kartu medija. 

 Najveći broj ove periodike pokrenut je u toku rata. Od prije rata, zaparavo od prije višestranačkih 

izbora, održalo se se samo 12 publikacija. Neposredno pred početak agresije pokrenute su 5 publikacije . 

Među analiziranim listovima su dva dnevna lista, 7 sedmičnih, jedan desetodevni, 11 petnaestodnevnih, 31 

mjesečni i 29 povremenih. Univerzalnim se deklarisalo 28 publikacija, 9 kao isključivo politički, 10 kao  

kulturni, 18 kao edukativni, 10 kao zabavni i sportski i 3 bez ovog određenja. Ovo deklarisanje valja uzeti 

uslovno tj. kao preovlađujuću programsku orijentaciju. Jer gotovo svi ovi listovi u svom sadržaju njeguju i 

one tematske oblasti za koje se nisu registrovali. Uvidom u sadržaj, tj. u strukutru sadržaja po oblastima i  

žanrovima, mi ćemo sliku programskog usmjerenja malo korigovati. U ovoj analizi spojit ćemo "političke"  i 

"univerzalne" isključivši tri, koji pripadaju drugim grupacijama. Spojit ćemo sportske i zabavno kulturne i 

edukativne (u kojima pretežu kulturni sadržaji) i unijeti odrednicu - ostali. 

 Najviše ovih publikacija je usmjereno na tzv. univerzalnu  publiku- 52; na djecu 10; prema 

intelektualcima -5; Bošnjacima-6; poslovnim ljudima-5 itd. Ima 5 bošnjačkih publikacija (po deklaraciji), a 

svi ostali računaju na čitaoce svih nacionalnosti. Međutim, ovo treba uzeti sa rezervom, jer i među onim što 

se drukčije deklarišu ima usmjerenja na jedan etnos. 

 Zanimljiv je pogled na osnivače. Država kao osnivač javlja se samo u tri slučaja; političke stranke u 

četiri; razna preduzeća u 30; udruženja u 25; fizička lica u 7 slučajeva itd. Ali, država predstavljena u općini 

osnivač je nekih glasila, iako se ona nisu tako deklarisala - Maglajske novine, naprimjer. Neki listovi koji su 

izlazili između drugog svjetskog rata i agresije, kojima je osnovać bila država, vlasnički su transformirani 



 24 

("Front slobode") ili im vlasnička transformacija još nije završena ("Oslobođenje"). Svega tri glasila 

odredila su se kao vjerska. Međutim, među onima, kojima su osnivači udruženja građana, ima vjerskih 

("Mualim"). 

 Tehnička opremljenost (kompjuteri i sl.) je bolja nego što bi se moglo očekivati u ratnim uslovima. 

Veliki broj listova raspolaže PC kompjuterskom opremom, među kojima njih desetak ima 3 i više  računara. 

 Laserske štampače za pripremu ima 13 redakcija, a skenere 7. Pregled tabela opreme pokazuje da su 

zadovoljavajuće opremljeni listovi "Oslobođenje", "Biznis magazin", "Futura magazin" "Sezam", "Tuzla 

list","Večernje novine","Bošnjački avaz", "ABC zabavnik", "Žena 21" i "Coridor". Pripremu i štampanje u 

največem broju slučajeva rade druge organizacije. 

 Tiraži su, gledano sa komercijalne tačke, maleni, nedovoljni da pokrivaju troškove. Ali, s obzirom 

na uskost tržišta, prezasićenost ponude i nisku kupovnu moć građana, teško je očekivati da bi mogli biti 

znatno veći. Zato negativno posluje 25 glasila, 32 su na granici rentabiliteta. Većina ovih što su na granici 

rentabiliteta finansirana su od strane vlasnika ili donatora, koji im pokrivaju samo efektivne troškove. 

Troškovi štampanja su, uglavnom, dominirajući. Za njima slijedi papir. Zaposleni primaju redovno plate u 

23, a povremeno u 29 glasila. Ostali nisu iskazali ovaj podatak. Neke vrste i neki nivo investicionih ulaganja 

iskazuje 53 glasila. Električnom energijom prioritetno se snadbjevaju 35, a iz vlastitih izvora 38 glasila. 

Ostali nisu iskazali ovaj podatak. Gotovo svi vlasnici i redakcije iskazuju  želju za razvojem. Međutim, 

realno to mogu samo neki, zapravo, samo oni kojima vlasnici osiguravaju stabilno finansiranje i imaju 

interes da ih razvijaju. Općenito uzev, perspektive su veoma ograničene. 

 Oblici organizovanja morali bi izazvati posebu pažmju. Od ukupnog broja anketiranih subjekata 55 

ili 67% nalaze se u okviru drugog pravnog lica, odnosno vlasnika, što je s jedne strane dokaz racionalne 

organizacije, a s druge strane, "privremenosti" postojanja. Kao javno preduzeće djeluju 3 organizacije, kao 

dioničarsko društvo - 10, kao društvo sa ograničenom odgovornošću - 10, i kao društvo jednog lica - 5 

izdavača. 

 Pismo i jezik štampanja imaju određeno značenje. Na latinici se štampa 75 glasila ili 91%, na oba 

pisma latinica ćerilica 3 glasila, a dva koriste i drugo pismo. Bosanskim jezikom štampa se 37 glasila, 

hrvatski 5, bosanskim i po izboru autora 22, a slobodu izbora autorima ostavlja 18 redakcija. 

 Kadrovska slika je vrlo indikativna. Od ukupno 229 novinara zaposlenih u 81 posmatranom listu, 

samo je 39 bez fakultetske spreme. 71 novinar je završio studij žurnalistike. "Oslobođenje" i "Večernje 

novine" zapošljavaju 108 novinara, a svi ostali 121,  što znači da na jedan list dolazi 1,5 profesionalni 

novinar. Od 52 inženjera i tehničara 18 ih je u "Oslobođenju"i "Večernjim novinama". Obuke novinarskog 

kadra gotovo i nema. Većina redakcija iskazuje da obuku vrši kroz praksu, što je gotovo ravno onom 

"gurniga pa neka pliva". Čitavih 56% nisu ni odgovorili na ovo pitanje. 

 Svega 28 redakcija iskazuje nedostatak novinarskog kadra raznih profila. To pokazuje da veliki broj 

glasila se uređuje na tzv. saradničkoj osnovi, i da njihovi izdavači nemaju namjeru da razvijaju vlastitu 

kadrovsku bazu već da računaju na dosta usko slobodno novinarsko tržište. 



 25 

 Nacionalna struktura novinara u anketiranim glasilima je slijedeća: 155 Bošnjaka, 35 Hrvata, 35 

Srba i 15 "ostalih". U 65 ovih glasila glavni i odgovorni urednici su Bošnjaci. 

 

Analiza pojedinih skupina anketiranih glasila 

 

 Da bi ova anliza bila što upotrebljivija, posebno ćemo posmatrati pojedine skupine anketiranih 

listova i časopisa: informativno-političke, kulturno-edukativne, dječije, sporstsko-zabavne,  ženske i ostale. 

Svaku od ovih skupina analiziraćemo oslanjajući se  uglavnom, na sljedeće indikatore: 

 - društveno-pravni status; 

 - profesionalnu izgrađenost; 

 - stepen nezavisnosti - automnosti i 

 - društveno-ekonomsku situaciju 

 Pri analizi služićemo se podacima koje pruža anketa, zaključcima koji su izvedeni za svako pojedino 

glasilo i, u izvjesnoj mjeri, vlastitim zapažanjem. Do potpunijih zaključaka moguće je doći uz analizu 

sadržaja i istraživanje čitanosti. 

 

5.3.1.INFORMATIVNO POLITIČKA GLASILA 

 

 Informativno - politička glasila nisu samo ona koja su se deklarisala kao politička, već i ona koja su 

se deklarisala kao univerzalna, a u kojim prevlađuje politička sadržina. Takvih je u našoj anketi 35. Pošto 

među njima postoje znatne razlike u pogledu profesionalne izgrađenosti, uređivačke koncepcije i, naročito, 

značaja za medijski život Republike, posebno ćemo obraditi one koji se po naprijed istaknutim kriterijima 

ističu od ostalih. To su "Oslobođenje", "Večernje novine", "Oslobođenje"-Ljubljana, "Ljiljan", "Bošnjački 

avaz", "Bosna est", "Zmaj od Bosne", "Front Slobode", "Naša riječ", "Hrvatska riječ" (nije učestvovala u 

anketi), "Tuzla-list", "BiH Dani" (nije učestvovao u anketi), "Mostarsko jutro" i "Republika". Ovim bi se 

mogli pridodati "Narodne novine", "Istina o Bosni" i "Sarajevo Times", "Styl" ali pošto više ne izlaze 

nećemo ih uključivati u analizu. "Mostarsko jutro" je dugo bio jedini list na području Mostara i 

hercegovačkih opština pod konrolom Armije BiH, pa iako nema karakteristike listova iz ove grupacije, on na 

ovoj teritoriji ima stanoviti uticaj. 

 

 

 

Društveno - pravni status 

 

 Svi ovi listovi su uredno registrovani u Ministarstvu obrazovanja, nauke, kulture, informacija i 

sporta ili u odgovarajućim kantonalnim organima. Osnivači-vlasnici  su im različiti. Među njima nema ni 

jednog kojem je država osnivač, a samo dva "Republika" i "Zmaj od Bosne" osnovale su političke stranke. 



 26 

Preduzeća su osnivači osam ovih glasila: "Bosna-est", "Front Slobode", "Ljiljan", "Mostarsko jutro", "Naša 

riječ", "Oslobođenje" i "Oslobođenje"-Ljubljana, "Večernje novine". "Bošnjački avaz" i "Tuzla list" 

osnovala su fizička lica. 

 Status pravnog lica imaju "Oslobođenje", "Bošnjački avaz", "Front Slobode", "Ljiljan", "Naša 

riječ", "Zmaj od Bosne" i "Večernje novine". Ostali su u okviru drugog pravnog lica. Privatno vlasništvo su 

"Bosna-est", "Bošnjački avaz", "Ljiljan", "Republika"; mješovito-svi ostali. "Oslobođenje" još nije završilo 

vlasničku transformaciju.  

 "Naša riječ" i "Večernje novine" su dioničarsko društvo, a "Bošnjački avaz", "Ljiljan", 

"Oslobođenje" i  "Oslobođenje" - Ljubljana su društvo sa ograničenom odgovornošći. "Republika" i "Tuzla 

list" su društva  jednog lica.  

 Ostali nemaju jasnu pravnu definiciju. 

 

Profesilonalna izgrađenost 

 

 Ovih 15 glasila su, s obzirom na uslove, dobro profesionalno izgrađena. Svi osim "Republike" imaju 

organizovane redakcije - profesionalno ili poluprofesionalno, tehničke službe - 8, menadžment-9, vlastitu 

dokumentaciju - 11. 

 Sva ova glasila su u suštini informativno-politička, bez obzira na razne varijacije  u formulaciji 

programske orijentacije. Većina ih ima i odrednicu - nezavisni. Samo se "Ljiljan" deklariše kao nacionalni 

list, a "Mostarsko jutro" kao list "demokratske javnosti". Odrednicu "nezavisni" treba shvatiti u širem 

značenju. Ni jedan od njih nije osnovala država, niti je ona vlasnik; država ni jednom ne imenuje odgovorne 

funkcionere i ne finansira ih. Povremena, jednokratna pomoć nije finansiranje. Ali neki od njih su vezani za 

stranačka vođstva, pa stranke imaju uticaj na uređivačku politiku, izbor i imenovanja: "Ljiljan", "Zmaj od 

Bosne", "Hrvatska riječ", "Republika"... Redakcije i ovih listova su, manje ili više, autonomne u 

ostvarivanju uređivačke politike, pa zato ovaj aspekt treba posmatrati u svakoj redakciji zasebno (vidi 

zaključke). 

 Listovi ove grupacije imaju razvijenu mrežu saradnika u mjestu izlaženja, dopisnike u zemlji, a neki 

i u inostranstvu. Najrazvijeniji u tom pogledu su listovi koji izlaze u Sarajevu. U vezi sa ovim valja naglasiti 

da su saradnici mahom neprofesionalci - književnici, političari i drugi javni radnici. 

 Slično je i sa dopisnicima. Ali zahvaljući redakcijskom načinu uređivanja, tekstovi koji se 

objavljuju, pa i ovi saradnički, koliko se to može zaključiti letimičnim uvidom, zadovoljavajućeg su 

profesionalnog nivoa. 

 O profesionalnoj izgrađenosti govore i izvori informacija.. Većina njih neposredno prati događaje; 

na isključivo domaće agencije oslanjaju se na "Front slobode", "Ljiljan", "Večernje novine", biltene stranih 

agencija koriste "Oslobođenje" i "Republika". Sedmični i petnestodnevni listovi oslanjaju se na autore tj. u 

njima dominiraju autorski prilozi, pa su drugi izvori informacija manje značajni. 



 27 

 Dopisništva u inostranstvu imaju "Oslobođenje" "Bosna est", "Ljiljan", "Mostarsko jutro", 

"Republika", "Večernje novine" i "Bošnjački avaz". 

 Profesionalnost ovih listova može se mjeriti i organizovanjem - rasporedom prostora po oblastima 

života. Unutrašnja politika u njima, naprimjer,  zauzima 20%-80% prostora, ekonomika 5%-30%, kultura 

5%-25%.itd. 

  Zanimljivo je da svi ovi listovi, osim "Oslobođenja" egzistencijalnim pitanjima stanovništva 

poklanjaju malo prostora 2%-10%;  "Oslobođenje" - 20%. U uslovima u kojima je elementna egzistencija 

ljudi: hrana, voda, liječenje i lijekovi, energeneti, stanovanje, komunalije bitno ugrožena, ova pitanja 

sigurno zaokupljaju pažnju javnosti. Istina, egzistencijalnim  problemom može se smatrati i ekonomika, ali i 

njoj se posvećuje malo pažnje. Na kraju, ovdje se mora konstatovati da svi ovi listovi pokrivaju sve vitalne 

oblasti društvenog i ljudskog  života, od unutrašnje politike do sporta i zabave. 

 U ovim glasilima zastupljeni su i svi informacijski-novinarski žanrovi. Vijesti, izvještaji i 

komentari, kao najvažniji  žanrovi zauzimaju 20%-50% prostora. U "Oslobođenju" ti žanrovi zauzimaju 

55%, a "Bošnjačkom avazu" 20%. Sedmični, a osobito petnaestodnevni listovi, njeguju pretežno članak i 

intervju. "Tuzla-list", na primjer, ovim žanrovima ustupa i do 60% prostora, "Bošnjački avaz"-70%. Neki 

listovi ("Oslobođenje") u značajnoj mjeri su osvojili žanr kratkog i analitičkog komentara, drugi ("Bošnjački 

avaz")se specijalizuju za posebne vrste istraživačkog novinarstva. 

 Ova glasila su najbolje kadrovski ansablirana. Izuzetak su "Republika" i "Tuzla lista" koji nemaju 

novinare u radnom odnosu. Po broju zaposlenih novinara na prvom mjestu je "Oslobođenje" 67, "Večernje 

novine"-53, "Bošnjački avaz" i "Ljiljan" po 15 itd.  

 Novinara, diplomiranih žurnalista ima "Oslobođenje"-l5, i "Večernje novine"-19. Svi ostali po 1-3. 

U ovim redakcijama radi 91 Bošnjak, 29 Srba, 25 Hrvata, i 7 "ostalih" novinara. "Ljiljan" nije dao podatke o 

nacionalnom sastavu novinara.. Svi ovi listovi iskazuju nedostatak profesionalnog kadra: novinara, 

novinara-specijalista za pojedine oblasti, fotoreportera, komercijalista... Ali niko nema organizovane obuke - 

obuka je ustvari praksa. 

 Analiza sadržaja, koju bi trebalo izvesti, pokazala bi koliko je ova obuka uspješna. Čak ni obuka u 

rukovanju kompjuterskim uređajima nije na nivou tehničkih sredstava kojima raspolažu. Samo "Bosna est" i 

"Oslobođenje" - Ljubljana iskazuju da su im novinari osposobljeni za unos teksta u kompjuter, ostali 

iskazuju  "samo po neki". 

 Kompjuterski opremljenu redakcije imaju "Bosna est", "Bošnjački avaz" i "Oslobođenje", a 

kombinovanu opremu (klasičnu i kompjutersku) "Ljiljan" "Mostarsko jutro", "Tuzla list" i "Večernje 

novine". Ostali imaju klasičnu redakcijsku opremu. 

 

Stepen nezavisnosti - autonomnosti 

 

 Ako se o zavisnosti, odnosno nezavisnosti sudi po osnivaču i njegovim ingerencijama, onda se za 

sve ove listove može reći da su nezavisni.Ako se, pak, nezavisnost poima nešto šire, onda neki od njih - oni 



 28 

kojima suosnivači političke stranke, zavisni su od politike stranačkih vođstava. Takvi su "Zmaj od Bosne", 

"Hrvatska riječ" i (u izvjesnoj mjeri) "Republika". 

 Kriterijima o nezavisnosti trebalo bi dati i one koji  govore o automnosti uređivačke politike tj. o 

automnosti redakcije u uređivanju glasila i slobodi novinara pri vršenju funkcije. Glavnu riječ u procesu  

konstituisanja uređivačke koncepcije i utvrđivanju politike ima vlasnik u četiri slučaja, glavni i odgovorni  

urednik u tri, programsko vijeće u dva i kolegij u jednom. Zanimljivo je da se direktor kao faktor 

odlučivanja u tome javlja samo u jednom slučaju i to na drugom mjestu, što govori da je funkcija  direktora 

uglavnom menadžerska.. 

 U šest glasila glavni urednik u odlučivanju o uređivačkoj politici je na drugom mjestu, odnosno na 

trećem i četrvrtom mjestu u hijerarhiji. U slučaju operativnih uređivačkih odluka, grlavni urednik je 

najodgovorniji u šest glasila, kolegij u dva, novinari  su u vezi s tim na drugom i trećem mjestu. Vlasnik i 

direktor se u tome ne pojavljuju.  

 Kao kriterij automnosti svakako se može uzeti pravo i sloboda novinara u izboru teme  i zauzimanju 

stava. "Bosna est" i "Bošnjački avaz", "Oslobođenje", "Oslobođenje-Ljubljana " i "Republika", iskazuju to 

pravo u oba pitanja (tema-stav), dok "Front slobode", "Ljiljan", "Mostarsko jutro", "Naša riječ", "Večernje 

novine", "Tuzla list", i "Zmaj od Bosne" samo pri izražavanju stava. 

 U slučajevima različite interpretacije događaja koje posreduje neki izvor informacija, samo "Zmaj 

od Bosne" povjerenje poklanja izvoru koji je najbliži državnom organu, dok svi drugi nastoje da konsultuju 

više izvora. Oba kriterija - pravo na autorstvo i izvori informacija dati su na osnovu subjektivnih odgovora 

anketiranih, pa ih analiza sadržaja može korigovati. 

 Svi ovi listovi se štampaju latinicom. Izuzetak je "Tuzla-list", koji ima i ćerilicu. Imenovanje jezika i 

upotrebavarijantnih leksema i stila, gotovo u svim listovima je pravo autora (spoljnih saradnika), dok se 

novinari u  radnomodnosu pridržavaju stava vlasnika, odnosno izdavača. Pod bosanskim jezikom većina 

anketiranih podrazumjeva vrlo široku leksičku osnovu. 

 Nacionalna struktura zaposlenih, također je činilac autonomnosti ali samo utoliko ukoliko su 

redakcije priprijemu novih ljudi u radni odnos otvorene za pripadnike svih nacionalnosti i  neovisne od stava 

osnivača u vezi s tim tj. ukoliko je pritome osnovni kriterij stručnost, iskustvo i sl. što  nemože cijeniti, jer u 

upitniku nije bilo indikatora, koji bi na to ukazivali. Odgovori više daju sliku, što je i bio cilj istraživanja, a 

manje indiciraju uzroke i posljedice. 

 

 

 

 

Ekonomska pozicija 

 

 Finansiranje je bitan faktor nezavisnosti i autonomnosti. Već je rečeno da ni jedan od ovih listova 

nije u javnom budžetu vlade, odnosno nekog organa. Pošto se ni jedan od njih ne izdržava  prihodom od 



 29 

prodaje tiraža,prostora za oglase i dopunskim djelatnostima (osim "Oslobođenja" Ljubljana) svi oni su, 

dakle, ovisni o nekomvanekonomskom izvoru finansiranja. Sedam njih posluje negativno, četiri na granici 

rentabiliteta, a ostali to nisu iskazali. Negativnu razliku između proizvodnje i prodajne cijene, a svi imaju tu 

razliku (izuzev "Oslobođenje" Ljubljana) pokrivaju vlasnici ili donatori.Svoje donatore ova glasila ne žele 

da otkrivaju. Prema tome u slučaju koji promatramo, teško je govoriti koliko su ova glasila neovisna u 

odnosu prema donatorima. 

 Ukupan tiraž  ovih listova je 55.200 primjeraka. "Bošnjački avaz" nije iskazao tiraž, a "BH dani" i 

"Hrvatska riječ" nisu učestvovali u anketi. Ukupni prodati tiraž je 36.000. Ostalo je dijeli besplatno ili  je 

remitenda. Najveći tiraž ima "Oslobođenje" Ljubljana- 28.000 ali i najveću remitendu 13.500 primjeraka. 

Najveći dio tiraža prodaje se umjestu izlaženja ili R BiH.  Samo "Oslobođenje" Ljubljana i "Ljiljan" više od 

85% tiraža prodaju izvan R BiH, a toznači za devize.A za šest ovih listova najveće troškove čone štampanje, 

dok ostalim je to papir, palete i distribucija.Distribucija je najveći trošak onima što se u znatnom tiražu 

prodaju u inostranstvu, jer distributeri uzimaju ček i do 56% od prodatog tiraža.. To je glavni razlog 

prestanka izlaženja lista "Istina o Bosni". 

 Investiciona ulaganja iskazuje 10 ovih glasila. Vlastitim sredstvima ta ulaganja finansira 6, 

donacijama 3, a donacijama i vlastitim 2 glasila. Ostali se nisu izjasnila. Redovno plate dobijaju zaposleni 

samo, u pet glasila. Svi ovi listovi imaju ozbiljne planove razvoja. Naročito "Oslobođenje", "Večernje 

novine", "Bošnjački avaz", "Ljiljan" i "Bosna est" I ostali imaju ambicije, ali realna osnova je za te ambicije 

vrlo nepovoljna. Svi oni žele da povećaju  tiraž, prošire tržište prodaje,učestaju dinamiku izlaženja, dopune 

ili obnove opremu itd. 

 

5.3.2.OSTALA INFORMATIVNO-POLITIČKA GLASILA 

 

 Među 81 listom koji je analiziran, izlazi još 19 glasila koja se mogu svrstati u kategoriju 

informativno-političkih. Od toga su - 1 sedmični, 3 petnaestodnevni, 12 mjesečnih i 3 povremena. Država je 

osnovala tri, političke stranke dva, preduzeća četiri, udruženja sedam. Kao javno preduzeće registrovana su 

dva glasila. Ostalih  sedamnaest nisu iskazali oblik organizovanja, jer djeluju u okviru drugih pravnih lica. 

Pošto su samo u pet slučajeva osnivači država i političke stranke, moglo bi se zaključiti da većina ovih 

glasila imaju nezavisan status. Međutim, taj zaključak relativizira činjenica da gotovo svi egzistiraju u 

okiviru drugog pravnog lica, pa bi se stav o nezavisnosti, sa statusnog stanovništva, trebalo utvrditi kroz 

status i poziciju pravnih lica u okviru kojih ovi djeluju. 

 

 

Profesionalna izgrađenost 

 

 Ciljne grupe ovih glasila su - univerzalne. Samo četiri su usmjerena prema posebnim grupama, kao 

što su novinari naprimjer. Organizovane redakcije imaju 10 ovakvih glasila, ali samo u nekoliko slučajeva 



 30 

radi se o profesionalnim redakcijama. Tehničke službe ima pet glasila, menadžment šest,  dokumentaciju 

četiri. 

  Ova glasila se, po pravilu, uređuju saradnički. I ona koja iskazuju organizovane redakcije, okupljaju 

oko njih, zapravo oko malog jezgra, grupe saradnika. Sastav stalnih saradničkih grupa se minjenja. Ako se 

prate i uporedjuju "impresumi" može se uočiti da su nerijetko isti ljudi u uredničkim kolegijima dva, pa i 

više glasila, čak i onih koja se međusobno razlikuju po političkoj i uređivačkoj definiciji. 

 O profesionalnoj izgrađenosti ovih glasila govori i broj zaposlenih novinara - svega 19. Od toga 

"Tribina"-ratno izdanje, AS i "Hrvatski glasnik" zapošljavaju 12, a svi  ostali - 6. Među 19 novinara je 10 

diplomiranih žurnalista Nedostatak kadra - diplomiranih  žurnalista  i stručnjaka za kompjuterski prelom 

iskazalo je 12 glasila. 

 U ukupnom broju zaposlenih, l5  je Bošnjaka, 2 Hrvata, 1 Srbin i 3 ostala. Sva ova glasila izjavljuju 

da su otvorena za sve bez obzira na nacionalnu pripadnost. Iz "lične karte" i pogleda na pojedine brojeve 

pojedinh od njih vidi se da među članovima kolegijskih organa i među autorima ima pripadnika sve tri 

nacije.Većinaovih listova rastura se u mjestima izlaženja, pa i dopisnici nisu neophodni. Istina, oni iskazuju 

znatan broj saradnika, pri čemu podrazumjevaju i autore. Dopisništva u inostranstvu imaju "AS", "BiH  

žurnalist", "News letters", "Drina", "Hrvatski glasnik", "Maglajske novine", "Spektar" i "WHY". Dopisnici 

su obično novinari koji su izbjegli iz BiH ili izbjeglice nekog drugog stručnog profila. 

 Organizacija prostora po oblastima života pokazuje da oni, s malim izuzecima, pokrivaju sva 

informativno-relevantna društvena pitanja. Većina najviše prostora daje unutrašnjoj politici - 15% do 53%; 

unutrašnja politika, ekonomika i egzistencijalna pitanja stanovništva zauzimaju 30-60% prostora. Nekoliko 

njih: "AS", "Tribina", "Maglajske novine" ratu posvećuju 20%. Među ovim listovima nekoliko njih najviše 

prostora posvećuje kulturi: "Spektar" 50%; NEW LETTERS čak 60%; WHY-25%; "Hrvatski glasnik"- 

30%. Po tome oni bi se mogli svrstati u publikacije za kulturu, ali su se deklarisali kao informativno-

politički, vjerovatno zato što kulturu prate informativno. 

 S obzirom na dinamiku izlaženja, ove publikacija relativno dosta prostora posvećuje vijestima, neke 

čak i do   55% - "AS". One što su u funkciji informisanja u opštini, takođe. Vijesti, izvještaji i komentari 

zauzimaju od 15-75% prostora - "AS". Članci su zastupljni od 10% do 50%. 

 Od posmatranih listova izdanja na stranim jezicima imaju "WAY" i Bilten - glasnik Jevrejske 

zajednice u BiH. 

 Ova glasila se ne oslanjaju na novinske informativne agencije. Glavni izvori informisanja su im  

sami događaji koje neposredno prate a dominiraju autorski prilozi. Izuzetak je "AS" koji se koristi biltenima 

domaćih agencija. 

 Na osnovu prethodnog, može se uz izvjesne rezerve zaključiti da je profesionalna organizacija 

većine ovih glasila na niskom stupnju ili na donjoj granici zadovoljavajućeg. To bi u nekim drugim 

uslovima, tržišnim, naprimjer, bio odlučujući faktor njihova opstanka. 

 

Stepen nezavisnosti- autonomnosti 



 31 

 

 Većina od ovih anketiranih publikacija se deklariše kao nezavisna. Oni to, formalno uzev, i jesu, jer 

im država nije osnivač i nema nikakve formalne ingerencije nad njima. Izuzetak su ona koja su osnovale 

općine. Ali, pošto je veći broj njih statusno u okviru drugog pravnog lica, pitanje nezavisnosti može da se 

problematizira. Pa ipak, za njih nekoliko može se reći da su nezavisni: "AS", "BiH žurnalist", "Blic", "News 

Letters", "Hrvatski glasnik", "Spektar", "WAY". Za one čiji su osnivači političke stranke, to je teže reći. 

  U utvrđivanju programske koncepcije, na osnovu podataka dobijenih od analiziranih listova, 

primaran uticaj vrši vlasnik u osam slučajeva, direktor u tri, glavni urednik u pet, kolegij u dva glasila. Pošto 

su vlasnik i direktor često iste osobe, odnosno, pošto vlasnik imenuje direktora, to znači da ove dvije 

funkcije odlučujuće utiču na konstituisanje uređivačke koncepcije. U šest glasila glavni urednik je druga 

funkcija po uticaju na to. To znači da u 11 glasila  glavni i odgovorni urednik kao stručno-profesionalno lice  

ima važnu ulogu u konstituisanju uređivačke koncepcije. Doda li se tome da je i kolegij u dva slučaja na 

prvom, a u četiri na drugom mjestu, može se konstatovati relativno visok stupanj autonomnosti redakcija ove 

skupine glasila. 

  Tome u prilog ide i činjenica da u dvanaest slučajeva glavni urednik ima prvu i drugu riječ, a kolegij 

u jedanaest u operacionalizaciji uređivačke politike. 

  Ova skupina glasila iskazuje da autori imaju pravo na izbor teme i vlastiti stav u 9 slučajeva, a samo 

na izbor teme u pet. Četiri glasila na ova pitanja nisu dala odgovor. Pri utvrđivanju vjerodostojnosti 

činjenica, na odgovarajuće državne organe  oslanjaju se tri glasila: "Breza", "Drina" i "Maglajske novine". 

Na kombinovanje više izvora orijentiše se 10 glasila. Ostali se nisu izjasnili. Ekonomska nezavisnost je bitan 

faktor političke nazavisnosti i uređivačke autonomnosti. Po tom kriteriju, u ovoj skupini je, možda, samo 

"AS" nezavisan. 

 

Ekonomski položaj 

 

 Tiraži su izrazito mali. Najveći od analiziranih listova ima "Tribina" - ratno izdanje 5000 

primjeraka, od čega oko 3000 proda. Ostali se dijele besplatno. Najmanji tiraž i: News letters - 300 

primjeraka. "AS" štampa 5000 primjeraka. a proda 2650. Najveći broj glasila ove skupine ima tiraž između 

1000 i 3000 primjerka. Većina tiraža  dijeli se  besplatno. Zanimljivo je  da se i pored ove situacije sa 

tiražima i prodajom, gotovo svi snabdijevaju repromaterijalom vlastitim sredstvima. Samo WAY izjavljuje 

da za te potrebe koristi donacije humanitarnih organizacija. Ovo praktično znači, da vlasnici i izdavači 

plaćaju repromaterijal. Svega dva glasila izjavljuju da posluju negativno "Narodne novine" i "Spektar" ; na 

granici rentabiliteta posluje - 7. Ostali se o ovome nisu izjasnili, zapravo, oni i ne znaju finansijsku situaciju 

vlasnika - izdavača.  

  Veoma indikativni su i podaci o investicionim ulaganjima. Samo  dva glasila (od 81 analiziranog) 

izjavljuju da ta ulaganja vrši vlasnik, iz donacija u razvoj ulažu  četiri, a ostali ne iskazuju nikakva ulaganja. 

To zajedno, sa tiražima i poslovanjem, dovoljno govori o ekonomskoj situaciji ovih glasila. Zato plate 



 32 

redovno primaju zaposleni samo u "BiH žurnalist" i "Blic", u četiri glasila plate se daju povremeno. Ostali 

se nisu izjasnili.  

  Prioritet u snabdjevanju električnom energijom ima osam glasila, vlastite izvore ima sedam, dok 

ostali nisu odgovorili na ovo pitanje. 

 

5.3.3.PUBLIKACIJE ZA KULTURU I EDUKACIJU 

 

 Prema osnovnoj programskoj odrednici, tj. prema deklaraciji, na istraživačkom  području djeluje 28 

publikacija kulturne i edukacijske orijentacije. Iz toga broja izuzećemo publikacije za djecu, žene i poslovne 

ljude, koje ćemo posebno analizirati. Poslije toga, u grupaciju kulturnih i edukativnih glasila, ostat će 17. To 

su: "Bosanska vila", "Behar", BiH školski glasnik, "Coridor", "Dijalog", "Eko oko"," Fantom slobode", 

"Krijesnica", "Mostovi", "Mualim","Odjek", "Pogledi","Preporod", "Sineast", "Stećak", "Zora Cankarjeva" i  

"ZE Coridor". 

 

Pravno -statusna pitanja 

 

 Univerzalnoj publici obraćaju se "Bosanka vila", "Coridor", "Fantom slobode", "Stećak" i "ZE 

Coridor", bošnjačkoj - "Behar", "Mualim", "Preporod ", "Pogledi"; hendikepiranim osobama "Mostovi" i 

"Zvučna panorama", a ostali - intelektualcima. 

 Osnivači ovih glasila su: udruženja-11, preduzeća-2, fizičko lice-2, ustanove-l i vjerske organizacije 

-l. Kao što se vidi, među osnivačima nema ni države ni političkih stranaka. Državano vlasništvo je samo BiH 

školski glasnik, društveno¸-5, privatno -6, mješovito -3 glasila. Ostali se nisu izjasnili. Status javnog 

preduzeća ima 1, dioničarkog društva -1, društva sa ograničenom odgovornošću  -2 glasila. Ostali nisu 

iskazali oblik organizovanja zato što su u okviru drugog pravnog lica. 

 

Profesionalna izgrađenost 

 

 Organizovane redakcije, menadžment, tehničke službe i istraživanje, od posmatranih listova, imaju 

samo "Coridor" i "Stećak", redakciju i tehničke službe "Odjek" i "Preporod", a samo redakcije: "Zvučna 

panorama", "Krijesnica", "Sineast", "ZE Coridor", "Mualim" i "Dijalog". Ostali ne iskazuju ni jednu od 

formi profesionalnog organizovanja. 

 Cijela ova grupacija zapošljava 10 novinara i to svi u četiri redakcije. Ostali nemaju novinara u 

radnom odnosu. Izuzev "Preporoda" i, u izvjesnoj mjeri "Coridora", oni imaju samo volonterske redakcije, 

ili se uređuju na saradničkoj osnovi. Svi listovi ove grupacije izkazuju nedostatak kadrova, ali nemaju 

mogućnosti da ih angažuju. Njima je potreban kadar specijalističke orijentacije, kojeg u BiH sada nema. Od 

10 zaposlenih novinara - 9 su Bošnjaci, a jedan Srbin. 



 33 

 Ova vrsta glasila, u pravilu, nema posebnu dopisničku mrežu. Ovdje je izuzetak  "Preporod" i 

"Mualim" koji imaju dopisnike u većim centrima u BiH. Dopisnike u inostranstvu, zapravo saradnike iz 

inostranstva imaju "Eko oko", "Mostovi", "Preporod" i "Sineast". 

 Sadržaj čine kultura, nauka, umjetnost i obrazovanje. Tom tematikom pokrivaju 20%-100% 

prostora. Žanr vijesti njeguju samo izuzetno. Preovlađuju: članak, intervju, rasprava, eseji i studije. 

 Ova glasila imaju specifične izvore informacija - oblast nauke, kulture, obrazovanja, umjetnosti koje 

po pravilu nemaju organizovane službe za kontakt sa javnošću. 

 

Stepen nezavisnosti - automnosti 

 

 U ovoj grupaciji nema glasila kojima su osnivači država ili politička stranka. Ako se sudi po tome, 

onda se za njih može  reći da su nezavisna, uz rezervu prema onima koja su pravno u okviru drugih pravnih 

lica. Odlučujući kriterij ovdje bi mogao biti uticaj na uređivačku politiku. U pet slučajeva dominantan uticaj 

imaju vlasnici, u pet glavni i odgovorni urednik, u tri kolegij itd. Operativne uređivačke odluke donose: 

glavni i odgovorni urednici u sedam primjera, kolegiji u tri i direktor u jednom. U primjerima u kojima 

nemaju prvu, glavni i odgovorni urednici imaju drugu riječ. Slične relacije su i kod kontrole ostvarivanja 

uređivačke politike. Jezik štampanja je po izboru autora u četiri glasila, bošnjački i po izboru autora u šest 

glasila i hrvatski u dva glasila. Oba pisma praktikuje samo "Bosanka vila". Ostali štampaju latinicom. Ovi 

podaci ukazuju na određen stupanj autonomnosti uređivačke politike. 

 

Ekonomska pozicija 

 

 Negativne poslovne rezultate u 1995 godini imali su "Bosanka vila", "Pogledi" i "Preporod". Osam 

glasila ove grupacije izjavljuju da posluju na granici rentabiliteta. Ostali nisu dali podatke. Kao u prethodnoj 

grupaciji, ovi što posluju na granici rentabiliteta i koji nisu odgovorili na ovo pitanje, funkcionišu u okviru 

drugog pravnog lica. Tiraži ovih glasila su veoma različiti od 350 ("Sineast") do 15000 ("Coridor") 

primjeraka. Od ukupnog tiraža posmatranih publikacija za edukaciju i kulturu - 50650 primjeraka, proda se 

6500. Ostalo se dijeli besplatno ili je remitenda. "Coridor" npr. sav svoj tiraž dijeli besplatno, "Preporod" od 

7000 proda 1000 primjeraka, "Mualim" sav tiraž od 5000 također dijeli besplatno itd. Ovi podaci su vrlo 

instruktivni. 

 Osam ovih glasila repromaterijalom se sanbdijeva vlastitim sredstvima, pet donacijama 

humanitarnih organizacija, a ostali se nisu izjasnili. Pod vlastitim nabavkama podrazumjevaju se sredstva 

vlasnika, odnosno pravnog lica  u okviru kojeg djeluje. O investicijama se izjasnilo devet glasila. Finansiraju 

se donacijama, sredstvima osnivača i vlastitim sredstvima. Zaposlene redovno plaćaju samo "Mualim" i 

"Preporod", ostali povremeno ili nikako. 



 34 

 Umjesto tvrdog zaključka, može se samo kazati da je ekonomska situacija ovih glasila ovisna o 

mogućnostima osnivača i vlasnika i da je neperspektivna. Na osnovu toga teško je bilo šta reći o 

mogućnostima razvoja, mada svi  oni iskazuju znatne  želje. 

 

5.3.5. LISTOVI ZA DJECU 

 

 Zanimljivo je da u R BiH, na području koje smo istraživali, izlazili veliki broj listova za djecu, više 

nego ikad ranije.Registrovali smo ih jedanaest. To su: "Bistro oko", "Šubi-Dubi", "Čupko", "Dar", "Kevser", 

"Lastavica", "Porodica i  dijete", "Vesela sveska", "Zabavno oko", "ABC Zabavnik", i "Male novine". U 

ovoj grupi je sedam mjesečnika. Ostali izlaze povremeno, kada se steknu uslovi. Preduzeća su osnivači u pet 

ovih glasila, udruženja dva, humanitarne organizacije tri i vjerske organizacije jedno glasilo. Društveno 

vlasništvo su tri, privatno pet, mješovito jedno. Ostali nisu iskazali vlasničku poziciju. Svi su u okviru 

pravnog lica. "Vesela sveska" je dioničarsko društvo, "ABC " i"Kevser" su društva sa ograničenom 

odgovornošću. Ostali nisu iskazali oblik organizacije. 

 

Profesionalna izgrađenost 

 

 Svi ovi listovi izjavljuju da imaju organizovane redakcije. Drugih službi nemaju. O kakvim se 

redakcijama radi govori podatak da u svih 11 listova radi samo 9 novinara. To su mahom organizatori i 

animatori, a redakcije su sastavljene od saradnika i volontera, mahom pedagoga, psihologa i ljekara. Među 

novinarima je 7 Bošnjaka, po jedan Hrvat i Srbin. 

 U sadržaju dominira kulltura i do 95% i edukacija kroz zabavu. Neki od ovih listova najveći dio 

prostora ispunjavaju dječijim prilozima - pjesmicama, pričicama i crtežima. ("Šubi-Dubi","Kevser"). Inače, 

u svima su djeca značajni saradnici.  

 

Stepen nezavisnosti - autonomnosti 

 

 Izuzmu li se oni koje su osnovale vjerske organizacije, svi ovi listovi su široko otvoreni. Namjenjeni 

su svoj djeci bez obzira na nacionalnu i vjersku pripadnost. Neki od njih daju pouke o vjeri, ali za sve četiri 

monoteističke religije. Redakcije, odnosno urednici su u uređivanju prilično autonomni. 

 

 

 

 

Ekonomska pozicija 

 



 35 

 Ni u ovoj grupaciji prodaja tiraža nije izvor egzistencije. Istina, tiraž  je nešto veći nego u 

prethodnim grupacijama. Ukupni štampani tiraž  je 55300 primjeraka, a prodati oko 7000. Ostalo se dijeli 

besplatno ili je remitenda. Najveći tiraž  ima "Vesela sveska" i sav se dijeli besplatno. Najmanji - "Porodica 

i dijete". Samo jedna redakcija iskazuje negativno poslovanje - "Porodica i dijete", pet posluje na granici 

rentabiliteta, što podrazumjeva da im vlasnik ili donator pokriva efektivne troškove. Ostali nisu iskazali ovu 

poziciju. 

 Većina tiraža svih listova rastura se u mjestima izlaženja, a samo mali dio na ostalim slobodnim 

teritorijama u BiH. Zanemarljiv  je tiraž koji se rasparčava u inostranstvu. Preovlađuju troškovi štampanja i 

papira. To su vjerovatno oni troškovi koje vlasnici i redakcije posebno  vode, dok je sve ostalo u okviru 

obračuna drugog pravnog lica. 

 O nekoj vrsti investicionih ulaganja izjasnila su se samo četiri glasila: "ABC", "Bistro oko", "Šubi 

Dubi" i "Dar". Uglavnom se  radi o nabavci opreme za pripremu. Ekonomska pozicija ove grupacije glasila, 

ako se procjenjuje sa racionalnog stanovišta, nije povoljna. Zato je teško govoriti o njihovoj perspektivi, 

odnosno o opstanku ako i kada presahnu nekomercijalni izvori finansiranja. 

 

5.3.5. SPORTSKI I ZABAVNI LISTOVI 
 

 U ovoj grupaciji je analizirano deset publikacija. Sportski su "BiH sport", časopis "News letters", 

"FIS Sarajevski sportski list", "Revija King", "Sport u teoriji i praksi", "Triumph". Zabavni su "Enigmatski 

magazin" "Sezam", "Video mix" i "Vozdra". Svi oni su usmjereni na tzv. univerzalnu publiku. Među njima 

nema dnevnih, sedmičnih pa ni petnaestodnevnih. Mjesečno izlaze četiri: News Lettrs, Revija King, Sezam i 

Vozdra. Ostali su povremeni.Međutim, njihova stvarna dinamika izlaženja je znatno ispod planirane. Neki 

su se tokom 1995. godine pojavili samo jedanput. 

 Osnivači ovih glasila su preduzeća - pet, udruženja - četiri i fizičko lice - jedan. Prema tome ni 

država ni politička stranka ne pojavljuju se kao osnivači. Ni jedno od ovih glasila nema status pravnog lica. 

Društveno vlasništvo su tri, privatno -tri, ostali mješovito. Ni jedno od ovih glasila nema definisanu pravnu 

organizaciju. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Profesionalna izgrađenost 

 



 36 

 Samo dva, od 81-og posmatranog lista, ove grupacije imaju organizivane redakcije, tehničke službe i 

menadžment: "Sezam" i "Vozdra". Nasuprot tome šest ovih glasila izjavljuje da se uređivačka koncepcija 

realizuje redakcijski, tri saradnički, a jedno individualno. ("Video mix"). Sve ovo se  međutim mora uzeti sa 

rezervom,jer njihova "logistika" pripada vlasnicima i osnivačima i u principu nije namjenjena listovima. 

Svih deset listova ove grupacije zapošljavaju samo četiri novinara, među kojima nema ni jednog žurnaliste. 

Svi iskazuju potrebu za kadrom, posebno za novinarima specijalistima za glasila ove vrste. Na uređivačku 

politiku primarni uticaj imaju vlasnici u četiri slučaja, glavni urednici u tri i kolegij u tri. Ako se tome doda 

da glavni urednici sekundarno utiču u pet glasila, može se zaključiti da su ova glasila u uređivanju prilično 

autonomna.Organizacija prostora po oblastima odgovara profilu i uređivačkoj koncepciji. Sport zauzima 

50%-90%  u sportskim, a zabava 30-60% u zabavnim. Zabavni listovi značajan dio prostora posvećuju  i 

kulturi koju tretiraju na popularan, zabavan način. 

 

Ekonomska pozicija 

 

 Tiraž ovih glasila je simboličan. Izuzetak su "Sezam" 5000 i " Enigmatski magazin" 3000 

primjeraka. Ukupan tiraž ove grupacije je 16700 primjeraka, a proda se 9200. Ovo je najveći prodani tiraž  

među svim posmatranim listovima i revijama izuzimajući dnevnu štampu. Tiraž  se rasparčava pretežno u 

mjestu izlaženja. Negativno poslovanje iskazuju četiri glasila. Ostali su na granici rentabiliteta. Dominantni 

troškovi su papir i troškovi štampanja."Video mix" i "Vozdra" redovno plaćaju zaposlene. O planovima 

razvoja gotovo se nemože govoriti. 

 

5.3.6. LISTOVI ZA  ŽENE -  ŽENSKA ŠTAMPA 

 

 Na teritoriji BiH, koju smo istraživali, analizirana su tri lista za žene, sva tri  u Sarajevu. To su 

"Sumeja"- vlasnik Udruženje žena muslimanki, UNA - vlasnik NIP Revija press Sarajevo i " Žena 21" - 

vlasnik  žensko humanitarno društvo "Žena 21", "UNA" se priprema u Splitu, štampa u Njemačkoj i ne ulazi 

u Sarajevo. "UNA" je sedmična, ostala dva su mjesečne revije. "UNA" je mješovito, a ostalo su  društveno 

vlasništvo. Status pravnog lica nema ni jedna publikacija. "UNA" je dioničarsko društvo. Ostale nemaju 

definisan oblik organiziovanja.  

   

Profesionalna izgrađenost 

 

 Zanimljivo je da ove revije imaju razvijenu redakcijsko-poslovnu strukturu: redakcije, tehničke 

službe, menadžment. Na njihovu uređivačku politiku primarno utiču glavni urednici, što znači da je 

uređivačka pozicija profesionalno autonomna. Zapošljavaju ukupno 5 novinara: "UNA" tri i "Sumeja" 

jednog. Novinari "UNE" su jedan Hrvat i tri ostali. Pismo je latinica, a "Sumeja" i "Žena 21" jezik imenuju 

bosanskim. Sve tri revije daju slobodu autorima da se služe varijantama. 



 37 

 "Sumeja" 50% prostora poklanja kulturi (bošnjačkoj i islamskoj), a 30% vjerskim pitanjima;"UNA" 

po 30% kulturi i zabavi, a " Žena 21" 60% egzistencijalnim pitanjima  žene i 30% kulturi. 

 "UNA" i "Žena 21" otvorene su za saradnju svima bez obzira na vjersku, nacionalnu i političku 

pripadnost, a "Sumeja" Bošnjakinjama bez obzira na političku orijentaciju. 

 

Ekonomska pozicija 

 

 Tiraž ovih revija je relativno visok: "UNA"-18000, "Žena 21" 5000 i "Sumeja" - 3000 primjeraka. 

Od toga  se proda "UNA" u 8000 primjeraka, "Sumeja"- 3000, a "Žena 21" se dijeli besplatno. S obzirom na 

skupu opremu fini papir i veliki broj fotografija i višebojnost, prodati tiraž ne može pokriti troškove 

proizvodnje, čak i da se mnogo bolje prodaje. Sve tri revije posluju na granici rentabiliteta, što znači da ih 

finansira osnivač ili vlasnik. Glavni troškovi su papir, štampanje i distribucija. "UNA" i "SUMEJA" svoje 

zaposlene isplaćuju redovno."UNA" teži da postigne predratnu reputaciju revije za žene evropskog ranga i 

visokog tiraža (gotovo 300000) ali to će biti moguće tek poslije rata. Ostale dvije revije imaju ozbiljne 

ambicije, ali i njihiva realizacija zavisi o mugućnostima vlasnika. A one su ograničene čak i uz pomoć 

humanitarnih organizacija. 

 

5.3.7. OSTALA  JAVNA GLASILA 

 

 Glasila izvan nomenklature uobičajene pri klasifikaciji, na posmatranom području, ima 11. Zbog 

velikih razlika u koncepciji, usmjerenosti, uređivanju, teško ih je zajedno promatrati. Zato ćemo izdvojiti 

tzv. poslovne publikacije, a to su:  "Biznis magazin", "Futura magazin", "ZIPS" i "GAS". Njihova funkcija 

je značajna, pa i zato zaslužuju posebnu pažnju.  

 "Biznis magazin" i "Futura magazin" su dva komplementarna glasila. "Futura" je za inostranstvo i 

izdaje  se na engleskom jeziku. "GAS" je stručni časopis gasne privrede BiH. I on se štampa i na engleskom. 

Ciljne grupe su im poslovni ljudi u zemlji i inostranstvu. 

 "Biznis" i "Futura imaju zajedničku redakciju od tri novinara, a "Gas" nema novinara u radnom 

odnosu. Saradnici su stručnnjaci iz oblasti ekonomije, bankarstva, menadžmenta i marketinga... 

 "Biznis" je mjesečni, a "Gas" i "Futura"- povremeni. Sva tri glasila su maksimalno otvorena za 

saradnju svih koji to mogu i žele. Nezavisni su. 

 "ZIPS" je takođe glasilo za poslovne ljude. Izlazi petnaestodnevno. Vlasnik i izdavač je NIP 

"Privredna štampa", dioničarsko društvo, u okviru kojeg ZIPS posluje. "Futura" je pravno lice, a  "Biznis" je 

u njegovorm okviru."Biznis" odnosno "Futura" i "ZIPS" imaju organizovane redakcije, tehničke i 

menadžment službe, a "Biznis" i službu za istraživanje. Na uređivačku koncepciju bitno utiču glavni i 

odgovorni urednici, što govori o profesionalnoj autonomnosti.60%-90% prostora zauzimaju pitanja 

ekonomike, bankarstva i privrede, a reklame do 25%. 



 38 

 Tiraž je: "Biznis"- 5000 i sav se dijeli besplatno; ZIPS-1000 a proda se 750 primjeraka. "Futura" 

nije iskazala tiraž. "Biznis" 60% tiraža dijeli u BiH, a ostatak u Hrvatskoj i Sloveniji. Sav tiraž ZIPS prodaje 

u R BiH. Poslovnu 1995 godinu ZIPS je završio negativno, "Biznis" na granici rentabiliteta, "Futura" nije 

iskazala ovaj podatak.  Najveći troškovi su štamparija što je i razumljivo s obzirom na visok kvalite štampe, 

naročito "Biznis magazina".S obzirom na ambicije izdavača i ciljeve, koji se manifestuju i zavidnom 

opremom, može se pretpostaviti  da ozbiljno računaju na razvoj.  

 

5.3.7.1. Glasila za potrošače 

 

 U Sarajevu izlaze dva ovakva glasila: "Oglasi" - sedmični i  SARP - petnaestodnevni (trenutno u 

zastoju). Oba su usmejerena na građane - potrošače. SARP prati životna pitanja sarajevskih građana, a 

"Oglasi" posreduju u prodaji i kupovini, za šta postoji veliki interes. Osnivač i vlasnik "Oglasa" je GIK 

"OKO" Sarajevo, a SARP-a Udružerenje potrošača Sarajevo.  Tiraž "Oglasa" je 2000 , a proda se 1800 

primjeraka, a SARP-a 5000 i sve se dijeli besplatno. SARP je volonterski organizivan, a "Oglasi" imaju 

organizovane sve redakcijske funkcije. "Oglasi" zapošljavaju  jednog novinara. Oba glasila posvećuju po 

65% prostora tzv. egzistencijalnim pitanjima građana. Oba posluju na granici rentabiliteta. 

 

5.3.7.2. Glasila posebne namjene 

 

 U R BiH  izlazi nekoliko glasila posebne namjene. Analizirane su: " Novice"- glasilo za građane 

slovenačkog porijekla u BiH, "Zora Cankarjeva", namjenjena Slovencima i intelektualcima svih 

nacionalanosti; "Prijatelj" list za humanost, nepristrasnost, neutralnost i nezavisnost  

 Pokretač i vlasnik  "Novica" je Savez Slovenaca u BiH, "Zore Cankarjeve" - kulturno društvo 

Slovenaca "Cankar", "Prijatelj "-a - Crveni križ/krst Sarajevo. Tu su još i listovi: ZE magazin - kulturno-

informativno izdanje "Naše riječi" iz Zenice i  "ZA" - bivši  "Zadrugar", sada nešto drukčije profilisan - list 

za borbu protiv gladi i neimaštine. Ovo glasilo ima i  značajnu edukativnu funkciju. 

 Među osnivačima ovih glasila nema države. Osnivači su razna udruženja društva i preduzeća. 

Ova glasila promovišu ljudska prava, otvorenost i saradnju među ljudima. "ZA" pomaže ljudima da prežive 

dajući stručne savjete u vezi sa poljoprivredom, posebno tzv. malom. 

 "Novice" tiraž od 600 primjerka dijele besplatno, a "Zora Cankarjeva" od 1200 primjerka 

štampanog tiraža proda 980. "Prijatelj" štampa 2000 primjeraka i sve dijeli besplatno. "ZA" od 1500 

štampanih proda 1000 primjeraka. Negativno posluje "ZA", na granici rentabiliteta "Zora", a ostali se nisu 

izjasnili. Glavni trošak  je  štampa, a zatim papir i održavanje. 

 Unutrašnjoj politici, ekonomici i egzistencijalnim pitanjima  "Prijatelj" poklanja do 60% 

prostora, ali ovim pitanjima ovo glasilo prilazi na osoben način. "Novice" i "Zora" najviše prostora daju 

kulturi. 

 



 39 

Zaključak 

 

 Medijsku situaciju u tzv. pisanoj štampi karakteriše raznovrsnost, veliki broj poduhvata i atmosfera 

kratkog daha. Magistralnu liniju BH štampe čini 13 dnevnih, nedeljnih, petnaestodnevnih i mjesečnih listova 

("Oslobođenje", "Večernje novine", "Oslobođenje Ljubljana", "Bošnjački avaz", "Bosna Est", "Zmaj od 

Bosne", "Front slobode", "Naša riječ", "Hrvatska riječ" (nije učestvovala u anketi), "Tuzla-list", "Dani" 

(nisu učestvovali u anketi), "Ljiljan", "Republika" i"Mostarsko jutro"). Oni su (izuzev "Mostarskog jutra"), 

ustalili svoju dinamiku izlaženja, izgradili više manje prepoznatljiv profil, stvorili vlastitu kadrovsku bazu i 

ustaljenu mrežu  saradnika i osigurali izvjestan nivo tehničko-tehnološke opremljenosti. 

 Sa malim  iznimcima ovi listovi ne spadaju u kategoriju visokog medijskog dizajna. Svi imaju 

preovlađujući informativno-politički karakter. Oni čine tzv. stabilni dio medijalne slike i efektivnog uticaja 

na javnost. Među njima nalaze se listovi duge tradicije i originalnih  oblika istraživačkog novinarstva. 

Gotovo svi imaju veoma širok krug autora iako se kod nacionalno orijentisanih listova izbor najčešće 

zadržava u nacionalnom korpusu. 

 Ukupna medijska slika je dosta pluralna. U trendu su informativno-politički, kulturno-edukativni, 

vjerski i dječiji listovi. To pokazuje da društveni faktori ili pojedinci upravo u ovoj vrsti glasila vide najveću 

šansu za uticaj na javnost. Zanimljivo je da su u najtežim ratnim uslovima nastajali i listovi posebnih 

interesnih područja (sport, zabava, muzika). Većina njih nije se mogla održati u kontinuitetu na tržištu, ali je 

to dokaz da će u relativno stabilnijim okolnostima, raznovrsnost štampe, uslovljena potrebama čitalaca i 

inicijativnošću osnivača, doći do izražaja 

 Na profesionalnom planu vlada zbrka: neusaglašenost dinamike izlaženja sa sadržajnom strukturom 

i aktuelnošću, nepoznavanje ciljne grupe, "plivajući" uređivački pristup, odstupanje od ustaljenih žanrova i 

uređivačkih standarda, nepridržavanje dinamike izlaženja. Djelomice ovo je posljedica ratnih okolnosti, ali i 

niskog stepena profesionalizma odnosno znanja o tome kako se vode medijske organizacije. 

 Tehnička osnova gotovo svih listova je veoma siromašna i tek na tragu modernog oblika pripreme 

štampe. Sa nekoliko izuzetaka, priprema se nalazi u rukama vlasnika kompjutorskih firmi, koje se još uvijek 

bave svaštarskim poslovima, bez medijske specijalizacije. Krupni grafički kapaciteti su naslijeđeno 

monopolistički. Ta disharmonija može u budućnosti imati negativne posljedice po razvoj štampe. 

 Istraživanje nije moglo pouzdano odgovoriti na pitanje u kojoj mjeri je štampa instrumentalizirana 

od države, političkih stranaka i drugih institucionalnih i vaninstitucionalnih centara moći. Za našu situaciju 

je karakteristično da su centri uticaja mahom  sakriveni. Prema formalnim kriterijima, država je faktor koji  

najmanje utiče na štampu (pogotovo ako se zna da nema formalne cenzure i da su propisi o informisanju 

veoma liberalni). Formalno je zanemarljivo i učešće političkih stranaka. Moglo bi se zaključiti da znatno 

veći uticaj vrše vaninstitucionalni faktori, te pojedinci koji nastupaju u ime institucija. Potpuniji odgovor se 

možda krije u gotovo apsolutnoj ovisnosti listova od donatora ili vlasnika raznih firmi i fondacija. Podaci o 

njima su poslovna tajna. Postoji i "sivo tržište"  donacija. 



 40 

 U odsustvu medijskog tržišta tiraži listova nisu rezultat efektuiranog kvaliteta, interesa publike i 

snalaženja u konkurenciji. Neki tiraži (poput "Oslobođenja") su, zbog komunikacione blokade i nedostatka 

papira, znatno manji od potražnje. Drugi, (poput dječijih listova) imaju velike tiraže, jer su finansirani 

donacijama i dijele se besplatno. Inostana izdanja, paralelna domaćim, su više-manje komercijalna i 

izdržavaju lokalna nekomercijalna izdanja. Tržište štampe je isparcelisano; svako čita samo svoju štampu; 

ratni uslovi i blokada pojedinih gradova ne dozvoljavaju njen izlazak na šire prostore. Tako su mnogi listovi 

širokog sadržajnog dometa, ustvari lokalni. 

 Sarajevo je i dalje najrazvijeniji centar štampe. On zadžava i vrlo široku pluralnu lepezu po 

različitim kriterijuma: medijskim, nacionalnim, političkim, vjerskim, interesnim. Njemu se približava Tuzla, 

manje Zenica. Gdje buja politička raznovrsnost i snaži duh različitih društvenih i kulturnih  incijativa i 

akcija nastaju  i novi mediji. Mostar ima velike teškoće u medijskom reanimiranju. Za razliku od predratne 

situacije u medijski centar se konstituiše Travnik. Uočljivo je da se stvaraju dva medijska fronta: građanski 

odnosno multikulturni i nacionalni. 

 U dosta neregulisanoj medijskoj situaciji sa padom profesionalizma, mogu se uočiti neki moderni 

trendovi. Sticanjem okolnosti definitivno je propao koncept medijskih mastodonata i monopolista. Dobar 

list, određenog profila, može danas praviti samo jedan čovjek od znanja sa dobro odabranom grupom 

saradnika. Veliki dnevni listovi i nedeljnici sada imaju racionalnu organizaciju.   

 

5.5.NOVINSKE INFORMATIVNE AGENCIJE 

 

 Analizirane su tri novinske informativne agencije, sve u Sarajevu. To su: BiH PRESS, ONASA i 

MINA. BiH PRESS je zvanična državna informativna agencija; ONASA je nezavisna agencija u okviru lista 

"Oslobođenje",  a MINA je agencija Islamske vjerske zajednice u R BiH. 

 Sve ove agencije uglavnom prikupljaju informacije sa područja R BiH, ali i iz svijeta, i emituju ih 

domaćim i inostranim sredstvima informisanja i drugim korisnicima. MINA naglašeno prati aktivnosti u 

islamskoj zajednici RBiH i islamskom svijetu u cijelini, odnosno ona zbivanja u zemlji i svijetu koja su od 

interesa za muslimane. 

 BiH PRESS i MINA osnovane su tokom agresije na R BiH, a ONASA prije agresije. BiH PRESS i 

ONASA emituju dnevne i specijalne biltene, a ONASA i pregled štampe u zemljama bivše SFRJ. 

 MINA emituje dnevni i sedmični zbirni bilten. Svi emituju na bosankom i engleskom, a MINA i na 

arapskom jeziku. Pismo je latinica. Korisnici biltena su domaća  i strana sredstva informisanja, domaće i 

strane agencije, državni organi i strane ambasade u R BiH. Izvori informacija su im državni organi, domaća i 

strana sredstva informisanja, UNPROFOR itd. ONASA ima nekomercijalnu razmjenu sa ROJTER-om, 

AFP-om i AP-om. To su, u stvari, kompenzacioni aranžmani. Biltene prodaje privrednim organizacijama, 

ambasadama i stranim sredstvima informisanja. BiH PRESS sarađuje sa AP i AFP-om i to na komercijalnoj 

osnovi. MINA ne sarađuje sa stranim agencijama. 



 41 

 Za kontribuciju i distribuciju informacija koriste: telefon, fax, e-mail. Nemaju radio sisteme. 

ONASA ima šest, a MINA dva novinara. Samo jedan nije žuranalista. BiH PRESS štiti podatke o 

kadrovima. Obje imaju dvanaest saradnika u zemlji i dvanaest  u inozemstvu. Sedam novinara su Bošnjaci, a 

jedan Srbin. Nedostaju im novinari - prevodioci  agencijskog profila i informatičari.Kompjuterska oprema u 

BIH PRESS-u i ONAS-i u razvoju. 

 Sve ove agencije su u 1995 godini poslovale na granici rentabiliteta. ONASA pokriva troškove 

prodajom biltena, BiH PRESS donacijama - 90% i sredstvima vlasnika - 10%. MINA ne iskazuje ove 

podatke. Preovlađujući troškovi su: nabavka opreme, PTT usluge i repromaterijal. BiH PRESS, uz popunu 

opremom, planira i otvaranje međunarodnog press centra sa svom potrebnom opremom. ONASA planira 

opremanje radio-sistemom i opremom potrebnom za distribuciju usluga privredi. MINA planira povezivanje 

sa svjetskim novinskim agencijama, posebno onim u islamskom svijetu i nabavku opreme za radiosistem. Uz 

planirani razvoj ove agencije će zadovoljavati potrebe R BiH sa servisima generalne namjene. Razvijat će se 

novinske agencije specijalističke namjene. 

 

6. ZAKLJUČNA RAZMATRANJA 

 

 Snimak medijskog stanja u Bosni i Hercegovini (iako još nepotpun) upućuje na nekoliko generalnih 

zaključaka: 

 1. Bosansko-hercegovački mediji su teško stradali u ratu. Desila su se velika fizička razaranja, 

okupacija i oduzimanje objekata i uređaja, raspad kadrovske osnove. Komunikaciona blokada je pogodila 

suštinu medijskog ispoljavanja - informaciju. Rat je prekinuo- pravno statusnu i vlasničku transformaciju 

mnogih predratnih medija započetu na samom početku 90-tih godina.  To su dva osnovna razloga 

neregularnih uslova u kojima sada djeluju BH mediji.  

 2. Medijsku sliku BiH čine u gotovo podjednakoj mjeri organizacije sa predratnom tradicijom i one 

osnovane tokom rata.  Broj novoosnovanih listova u odnosu na one sa tradicijom je veći. Najveći broj 

lokalnih televizijskih stanica nastao je neposredno uoči i tokom rata. Podjednak je broj novih i predratnih 

lokalnih radio stanica. U uslovima agresije i rata radio stanice su bile glavni informativni medij, pa su 

gotovo sve nekadašnje radio stanice nastavile da funkcionišu i u ratu. Što se tiče listova, preživjeli su samo 

oni, koji su se znali prilagoditi novim uslovima rada. U tom smislu novonastalim medijima bilo je čak i 

lakše: oni se nisu morali oslobađati stare prakse i u procjenu svog dijelovanja odmah su ukalkulisali ratne 

uslove rada. 

 I pored toga što sve medije, gotovo bez razlike, karakteriše visok stepen improvizacije, neki od njih 

predstavljaju pionirski primjer kako se rad može organizovati racionalno, na malom prostoru i 

višefunkcionalnim korišćenjem kadrova i tehnike. Medijski mastodonti su teško stradali u ratu, ali je i 

koncepcija takvog razvoja uzdrmana. Nasuprot njima pojavljuju se originalni oblici multimedijskog 

djelovanja. 



 42 

 3. Medijska slika je veoma nestabilna. Mnogi projekti su kratkog daha. Neki registrovani štampani 

mediji praktički nisu nikad počeli sa radom, drugi se gase nakon prvog ili drugog broja. Stabilnija je 

situacija sa radio i tv stanicama. 

 Ipak, može se reći, da Bosna i Hercegovina doživljava svojevrstan medijski bum. Uočavaju se dva 

pozitivna faktora koja to uslovsljavaju: manje više pluralna politička i društvena scena u većim gradovima, i, 

liberalni uslovi za osnivanje javnih glasila. Sliku iskrivljavaju, a stvarne motive osnivanja medija čine 

nepouzdanim, različita neregularna stanja: odsustvo ekonomskih i tržišnih  uslova poslovanja (neregulisano 

plaćanje kirije, električne energije, autorskih prava), malo učešće živog rada u troškovima (najveći broj 

zaposlnih samo povremeno prima platu ili minimalnu novčanu pomoć), razna nepravna stanja (odsustvo 

adekvatnih propisa o radio frekvencijama i autorskoj zaštiti), fakultativan odnos prema poreskim 

obavezama, korištenje pogodnosti "ratne ekonomije", pa i "sivog tržišta". 

 5. U uslovima komunikacione blokade informativno-politički mediji, posebno radio i televizija, 

počeli su da osvajaju nove izvore informacija i tako razbijaju tradicionalno okoštalu šemu predratnih medija. 

Uz neposredno praćenje događaja, te preuzimanje vijesti domaćih agencija koje su u razvoju, veoma se 

koriste kao izvori informacija inostrane radio i tv stanice i neposredno saopštavanje važnih vijesti od strane 

kompetentnih ličnosti. Forumsko izvještavanje sve više nestaje. Ipak, ovaj novi kvalitet nije razultat samo 

osmišljene uređivačke politike, već i snalaženja u nemogućim uslovima rada. Karakteristično je da neka 

eminentno lokalna glasila nemaju dovoljno razvijene kontakte sa izvorima informacija značajnim za  život 

stanovništva, a istovremeno imaju dopisnike iz inostranstva. Nestaje tradicionalna podjela na "lokalne" i 

"globalne" (sada uglavnom stihijno), što će više doći do izražaja u uslovima mira. Klasična uniformisana 

slika medija unutar pojedinih medijskih sistema postaje sve raznovrsnija.  

 5. Ne postoji medijsko tržište. Mediji ne istražuju šta o njima misle njihovi slušaoci, gledaoci i 

čitaoci. Nepostojanje  konkurencije, koja se jedina može uspostaviti u tržišnim uslovima, demotivira medije 

da se kvalitetom i ekskluzivnošću bore za svoje konzumente. Na sceni je borba za donacije. Samo mali broj 

uspijeva koliko - toliko da svoje troškove bar dijelom pokrije prodajom tiraža, propagandom i raznim 

uslugama. Izvjestan izuzetak su tv stanice u čijim prihodima nešto veće učešće imaju propagandne usluge. 

 Medijski menadžment je nerazvijen i za većinu medija nepoznat. Odsustvo ponašanja po tržišnim 

zakonima pogoduje reaktiviranju stare floskule da su mediji prije svega dio političke funkcije sistema. 

 6. Istraživanje je dalo niz interesantnih podataka o relacijama vlasništva i uređivačke politike. Dosta 

su skriveni  motivi vlasnika privatnog kapitala da osnivaju medije. Posrednim putem se može samo naslutiti 

njihova slojevitost: angažovanje viška kapitala radi sticanja profita, promocija vlastitih proizvoda i usluga, 

politička promocija, humanitarna podrška medijskim projektima, vlastiti medijski afiniteti, pa čak i razni 

špekulantski razlozi. Opšta nestabilnosti i "skrivene namjere" u medijskom biznisu dovode do brzog zamora 

ili odustajanja od projekata. 

 Ipak, zapažaju se i neke pozitivne karakteristike snažnog ulaska privatnog kapitala u medije. Upravo 

njegovim angažovanjem nastali su neki listovi, radio i tv stanice visoke demokratske kulture, neovisnosti i 

medijske atraktivnosti. Stabilizacija tržišnih uslova poslovanja raščistiće i kontroverze u sadašnjem 



 43 

ponašanju privatnog kapitala. On će bez sumnje biti glavni pokretač obnove i razvoja medija i medijskih 

sistema u osiromašenoj državi.  

 7. Sadašnja zakonska regulativa je nedostatna i anahrona da bi podstakla komplementaran razvoj 

komercijalnih i javnih medijskih sistema. Oko toga postoji još uvijek i pojmovna zbrka.  

 Nije završena vlasnička transformacija nekadašnjih medija u društvenom vlasništvu. Oni se sada 

tretiraju državnim, a neki čak imaju nedefinisanog vlasnika. Koncept javnog interesa u informisanju 

poistovjećuje se sa državnim interesom. Zaustavljanje statusne i medijske tranformacije Radio televizije 

BIH, kao i jednog broja nekadašnjih lokalnih radio stanica kojima su osnivači optine, može imati ozbiljne 

posljedice po razvoj ovih sistema. Javni interes je legitiman, a nijedna država ne može bez svoje tzv. 

nacionalne radio difuzne mreže. Nema opravdanja da su toliko dugo nesređeni odnosi između lokalnih i 

privatnih radio i tv stanica sa jedne strane i Radio televizije BiH, a korisni frekventni spektar nedovoljno 

iskorišćen. 

 Sukob u tumačenju nadležnosti između republike i federacije BiH blokira rad na zakonskom 

regulisanju ove oblasti. 

 8. Rat je prekinuo veze većine medija sa modernim trendovima u tehnološkom razvoju. Nedostaju 

informacije o novim uređajima i standardima. Mala je informisanost najodgovornijih ljudi u većini medija, 

osim u onim najrazvijenijim, o njihovoj tehničko tehnološkoj osnovi. Znanje i informacije o tome su 

otuđene od redakcija. Nastaje specifičan zatvoreni  lobi u sferi računarskih i audio i video tehnika, koji će 

dugo logikom svojih saznanja i interesa diktirati opredjeljenjima i razvojem, posebno malih medija. 

Nasljeđeni monopoli u grafičkoj industriji, koja je inače doživjela devastaciju i daleko zaostaje za svjetskim 

trendovima, bit će limit razvoja u miru ili u stabilnijim uslovima. 

 9. Problem kadrova svih struktura i nivoa je veoma izražen. Anketirani to pitanje često svode samo 

na problem novinara i tehničkog operativnog osoblja i zato ga ne stavljaju u red prioriteta nad prioritetima. 

Naša je ocjena da se on odnosi isto tako na profesionalne medijske menadžere, stručnjake za marketing, 

ekonomske propagandiste, lektore i stručnjake za govornu kulturu, sistem inžinjere, stručnjake za 

održavanje, kvalifikovane muzičke urednike. Neka medijska zanimanja (i profesionalna znanja) su prosto 

iščezla iz medija: reditelj, scenarista, dramaturg. 

 Pozitivno je što se (više iz nužde, manje iz osmišljenog sistema produkcije) formiraju kadrovi 

višefunkcionalne upotrebljivosti. Veoma pozitivan trend jeste što se u većini medija cijeni i koristi znanje 

stranog jezika, što je elemenat  medijske deprovincijalizacije. 

 U redakcijama rade mahom mladi ljudi, ali neiskusni i  profesionalno nedovoljno obrazovani. 

Njihova obuka nije na listi ključnih prioriteta. Davanje isključive prednosti tehničkom opremanju srozava 

profesionalni izgled medija. 

 

****** 

 



 44 

 Istraživanje "Medijska slika BiH", obuhvatilo je oko 75% aktivnih medija na slobodnim 

teritorijama. Istraživački tim cijeni da je to zadovoljavajuča osnova da se mogu uočiti opšti trendovi i pojave 

koje smo naznačili u  rezultatima istraživanja. 

 Podaci i zapažanja stečena u istraživanju "Medijska slika BiH" navode i na mnoge druge zaključke i 

ocjene, koji nisu predmet ovog izvještaja. Utemeljenost nekih od njih moći će se postići tek analizom 

sadržaja i ispitivanjem auditorija. Mi ćemo se orijentisati samo na one za koje mislimo da mogu biti od 

interesa za SOROS Medija Centar odnosno fondaciju Otvoreno društvo: 

 1. Sugerišemo da se osigura kontinuirana popuna baze podacima o novoformiranim medijima, 

ažuriranje postojećih ili najvažnijih podataka u određenim intervalima i pristup istraživanju u onim 

opštinama i teritorijama do kojih se iz objektivnih ili ratnih okolnosti nije moglo doći.  

 2. Predlažemo da se krajem godine izvrši analiza sadržaja jednog broja relevantnih medija, što je 

preduslov  za donošenje kvalifikovanih odgovora, posebno u domenu uredjivačkog pristupa, 

profesionalizma i demokratske orijentacije medija. Smatramo da treba nastaviti sa praksom povremenog 

monitoringa izabranih elektronskih medija. 

 3. SOROS Media centar bi trebalo da iskaže interes da se sa kvalifikovanim i specijalizovanim 

organizacijama pokrene stalno ili povremeno praćenje medijskog auditorija. 

 5. Sugerišemo da se dio ovih istraživačkih analiza ustupi na korišćenje zainteresovanim, 

univerzitetskim institucijama. 

 5. Potrebno je utvrditi kriterije za ulaz u bazu podataka. 

 6. Istraživački tim i Društvo za obnovu i razvoj medija MEDIA PLAN Sarajevo otvoreni su za dalju 

saradnju, a spremni su organizovati panel diskusiju sa grupom medijskih stručnjaka povodom ovih nalaza i 

vlastitih ocijena. 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 


