
In This Issue You Can Read: 
• Press Analysis: Bosnian Media on 

Attempted Assassination on Jozo 
Leutar – Without False Diopter 

• Research: Newspapers Rate Lowest 

• Media in Yugoslavia (1): 
Journalists Work At Their Own Risk 

• The Monitor’s Eye 
• News 

Media News 
••••  Journalism and Democracy  ••••  Media in Transition 

No 28, Vol I,  Sarajevo, March 22, 1999 

P r e s s  A n a l y s i s  

Bosnian Media on Attempted Assassination of Jozo Leutar: 
Without False Diopter 

The analysis that we offer is based on three-day monitoring of five daily newspapers in 
Bosnia-Herzegovina: Oslobodjenje, Vecernje novine, Dnevni avaz, Glas srpski, Dnevne 
nezavisne novine and Slobodna BiH. The monitoring was focused exclusively on their 
reporting, comments, etc., on the attempted assassination of the deputy minister of the 
Federation Ministry of the Interior (MUP), Jozo Leutar (March 16). This attack, not only as 
an act of terrorism, but also as an event with different political connotations, reflects the 
present state of relations in the Federation of Bosnia-Herzegovina. 

All the monitored papers extensively covered this tragic event, including the two daily 
newspapers in the Republika Srpska. It goes without saying that the three Sarajevo dailies 
were in a privileged position when it comes to extensive reporting in view of the fact that the 
attack happened in Sarajevo. 

Respecting Facts 
The first relevant day for the newspapers was Wednesday, March 17 of this year, the day 

after the assassination attempt. 

The oldest Sarajevo daily Oslobodjenje decided for a longish headline which, although 
not too inventive, summarizes the essence of the news: “Assassination of Jozo Leutar, 
Deputy Minister of Federal Police.”The supra-headline is “Terrorist Attack in 
Sarajevo.”The sub-headline, in three complex sentences, gives other relevant information. 

Prepared by the  
SAFAX News Agency Sarajevo 
httm://www.mp-institu.com/ 



Media News, No 28, Vol I 2 

This news item, composed as a so-called lead, 
announces a more extensive report on the bomb 
attack on pages 4 and 5 of the paper. The front 
page also features a photograph from the site, with 
a picture of Jozo Leutar in the upper right-hand 
corner of the photograph. 

In line with its recognizable editorial policy, 
Oslobodjenje featured an appropriate commentary 
on the front page: “Political Terrorism,”column In 
the Spotlight. The author Rasim Cerimagic lucidly 
concludes the commentary: “In this country, 
police is no longer a profession. It has forcibly 
been transformed into politics. A legacy of war 
and a peacetime result of politics are the divided 
police and the multiplied secret services, which 
are spying on one another in this tormented 
country and working to the detriment of one 
another, turning on their path all of us into their 
hostages and potential victims.” 

The fourth and fifth pages are entirely 
dedicated to the assassination attempt – from a 
report on the state of the seriously injured deputy 
minister, to strong condemnation of this terrorist 
act. The upper left-hand corner of the fourth page 
features a statement by the leader of HDZBiH, 
with the headline: “Jelavic Accuses the Bosniak 
Political Leadership.” 

In line with the concept of a tabloid, Vecernje 
novine features a big headline: “Leutar Victim of 
Terrorists”, with a supra-headline: “Attack on 
Deputy Minister of FBiH MUP in Sarajevo.” 

Under the headline are two color photographs 
from the site with appropriate captions. This 
characteristic lead takes up half of the paper’s 
front page, along with an announcement of more 
extensive reports on pages 3, 4 and 5. 

The third page is dominated by an article with a characteristic supra-headline: “New 
Car-Bomb in FBiH,”alluding to a car-bomb in West Mostar in ’97. The article has two boxes 
in it. The first offers the latest health report, although it is doubtful since this is a daily 
newspaper, while the second asks a question (“Key Question”, supra-headline): “Where Was 
the Car the Night Before the Tragedy?” 

The fourth page features Ante Jelavic’s statement with the headline: “Bosniak Political 
Leadership Responsible”. The fifth page is dominated by a commentary with a characteristic 
headline: “We Expect an Explosion of Resignations,”in which the author Azra Alickovic 
emphatically calls for an end to the practice of “empty discussions on nameless terrorism.” 

The youngest Sarajevo daily newspaper Dnevni avaz also reported extensively on the 
bomb attack. The March 17 lead was made in such a way that the entire front page was 
dedicated to the attack. The lead is dominated by two large photographs – the first shows 

 
 
 
 
Media News- all the media news of 

BH collected in one place. 
Issued every second Monday in 

English and Bosnian/Croatian/Serbian. 
Texts by local author are published in 
whatever variant is appropriate to the 

author. 
Published by Media Plan - Safax 

Editor: Zoran Udovičić 
Editorial in Sarajevo:  
Patriotske lige 30, 
(Arhitektonski fakultet) Sarajevo; 
Tel/fax:+387 (0)71 206 542, 213 251 
E-mail: 
Safax-mp@bih.net.ba 

http://www.mp-institut.com 
REPRODUCTION OF THE TEXTS 

IS PERMITTED IF BOTH THE 
NAME OF THE AGENCY AND 
NAME OF THE AUTHOR ARE 

SHOWN 
Thanks to the Soros Open Society 

Fund for BiH, local media will 
receive this service free of charge 

mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No 28, Vol I 3 

Leutar at the clinic and the second shows the site of the explosion. The headline is short and 
clear: “Assassination of Jozo Leutar,”with the supra-headline: “Heinous Terrorist Act in the 
Center of Sarajevo.”One formulation in the sub-headline is somewhat disputed, asserting 
resolutely that the bomb was “activated by remote control.”At that moment it was only a 
supposition, and later there was some speculation that the car was blown up in a different 
way. Namely, there had still been no official police statement on how the explosion happened. 

The manner in which statements by Jelavic and Izetbegovic (page 2) were presented 
clearly reflects the paper’s editorial concept and position. Let us use the following as an 
illustration: “Jelavic’s Serious Accusations”(supra-headline), while the headline: “Senior 
Bosniak Leadership Stands Behind Everything”, in contrast to Oslobodjenje and Vecernje 
novine, is put between quotation marks. Izetbegovic’s statement dominates this page, and it is 
summarized in the headline: “Attack Qualified as Political Act in Advance and Without 
Any Proof.” 

Instead of the regular “Political Commentary”, the paper featured a propaganda article by 
Fadil Mandal, which is summarized in the sub-headline: “Those Who Ordered the Terrorist 
Attack on Jozo Leutar Chose the Worst Moment for BiH and the Best for Those Who 
Advocate Its Definite Division and Destruction.”The headline for the commentary is also 
skillfully chosen: “Whom Does the ‘Sarajevo Assassination’ Suit,”with a clear allusion to 
the 1914 assassination. 

Slobodna BiH “cherishes”the style of creating a diverse front page and putting everything 
on it, so it is difficult to see what news dominates the paper. This time, understandably, an 
exception was made, and almost the entire March 17 front page was dedicated to the terrorist 
act in Sarajevo. The headline is dominated by political context: “The Bosniak Leadership is 
Behind Everything”(Jelavic), and “Negative Consequences Possible for the Entire Peace 
Process”(statement by the Croatian Embassy in Bosnia-Herzegovina), while a statement by 
Minister Zilic: “It is Too Early to Speak About Motives”, by its place, size of used letters and 
manner how they are colored, although also featured on the front page, is practically hidden! 
The second and third pages speak about the attack in a much clearer way, but with no less 
political charge. 

The two Banjaluka daily newspapers had to rely on news agency items from Sarajevo. It 
is noticeable that there was no sensationalism, and even less gloating in the presentation of 
items, headlines, etc. What is common for both Dnevne nezavisne novine and Glas srpski is 
that they emphasized the Republika Srpska MUP’s condemnation of the terrorist attack, 
obviously done out of professional solidarity, which is encouraging in this difficult political 
situation for all of Bosnia-Herzegovina. However, we did not notice that print media in the 
Federation of Bosnia-Herzegovina paid any attention to that news item. 

After Initial News – More Pronounced Politicization 
Daily newspapers on March 18 focused more on the political context and numerous 

speculations concerning the background of the bomb attack in Sarajevo. 

“What is the Background of the Assassination of Jozo Leutar”(supra-headline) and 
“Politics or Crime”(headline) are at the top of Oslobodjenje’s front page. The paper also 
featured a commentary In the Spotlight, whose very headline – “Resignation,”suggests the 
message of the article. Inside the paper are items about the withdrawal of Croats from the 
joint police forces and indication that Croat representatives may freeze their functions in 
bodies of Bosnia-Herzegovina and the Federation of Bosnia-Herzegovina. 



Media News, No 28, Vol I 4 

Vecernje novine the same day focused significantly less attention on the Sarajevo 
assassination. Judging by a front page headline, the most important factor is the arrival of 
American experts: “FBI Agents in the Investigation Team”. This event is reported on the 
fourth page. Two items stand out: “The Tent Hides a Secret”, full of speculation on the eve 
of the official announcement of the investigation results, and a much more serious article by 
Mirjana Micevska, titled: “Politics Ahead of Investigation,”which condemns the prejudicing 
of the investigation results in Jelavic’s and Izetbegovic’s statements. 

Dnevni avaz the day after was also modest in its media coverage of the attack that 
occurred in Alipasina street. Judging by the front page, primacy was given to news that 
apartments allegedly cannot be purchased with soldiers’ savings books, and to Izetbegovic’s 
replies to public questions that started recently (on every Thursdays), and even the visit of 
Mexican actress Leticia Calderon, better known as Esmeralda, to Sarajevo. At the bottom of 
the front page is a headline: “FBI Investigating the Sarajevo Assassination.”A strong 
statement by Izetbegovic is used for a headline on the second page: “Jelavic Should Give 
Proof or Keep Silent,”and underneath is Jelavic’s response, titled: “Cynicism and 
Provocation.”The third page, in the regular “Political Commentary,”features an article by 
Sead Numanovic with the headline: “Jelavic’s Harsh Words,”with quite a dubious sub-
headline, which actually summarizes the essence of the message: “Politicization of the 
assassination of Jozo Leutar favors only the terrorists who carried out the act.” 

As expected, the Slobodna BiH of March 18, with the editorial office’s slogan “The Day 
After,”abounded in articles with strong emotional, and even more – political charge, such as, 
for example: “The Federal MUP Still Silent About the Motives,”or: “We Expect Radical 
Reaction by the Bosniak Leadership”(Croatian Minister Granic), all the way to an open 
accusation against Americans: “Gelbard Gave a Hint to the Terrorists? (article by Petar 
Milos). In short, the sixth page carries the slogan: “The Day After.” 

The two dailies from the Republika Srpska, “the day after,”inevitably underlined the 
political context of the attack. They generally presented a variation of what the federal dailies 
wrote, but understandably in a more condensed form. They did not resort to sensationalism, 
political inflation or gloating, and even less to distortion of facts, taking them out of context, 
etc. 

On the third day, Oslobodjenje, in addition to the political context, also focused on 
technical finesses, such as – whether service regulations were violated, etc. 

Vecernje novine’s rhythm of reporting remained almost unchanged the third day. The 
paper put emphasis on the decision by Croat representatives in the authorities of the 
Federation of Bosnia-Herzegovina and the state of Bosnia-Herzegovina to freeze their 
functions, and on demands for Bicakcic’s and Zilic’s resignations. 

“HDZ’s Serious Accusations and Threats”– is a headline across all five columns of 
Dnevni avaz’s front page on the third day of the assassination. It is interesting that the caption 
under a picture on the front page was much more moderate: “Harsh Stances: Before the Start 
of an HDZ Session.”Avaz featured on its second page conclusions reached by HDZ BiH, and 
a continuation of the front page article with an identical headline: “HDZ’s Serious 
Accusations and Threats.” 

Slobodna BiH on March 19 covered the event in a much more reduced scope, featuring 
the same supra-headline on four pages: “Events and Reactions Following the Assassination of 
Deputy Federal Minister of Police Jozo Leutar.”The front page, which is usually overcrowded 
with events, is dominated by a headline, which is also written on the third page: “Croat 
Officials ‘Freezing’ Their Work on All Levels of Authority in Bosnia-Herzegovina Next 



Media News, No 28, Vol I 5 

Week.”The front page also lists all demands from an expanded session of the Presidency of 
Bosnia-Herzegovina. 

Uninventive Photograph – With Reason? 
And now a couple of words about the photograph as a specific and significant journalistic 

expression. Our initial conclusion is that the photograph as a component of overall reporting 
on this event was not used in a satisfactory manner, and some photographs even provoked 
confusion. Namely, witnesses who passed by the site right after the explosion saw two 
automobiles, of which the front part of one – a white golf – in the part where the motor is 
located, was destroyed, but it was on the asphalt with all four wheels. Some photographs 
showed that same golf, but it was overturned and lying on its side. It was unclear who had 
done that, that is, which position of the car was authentic. Some explanation for the 
uninventiveness of the journalistic photograph in the Leutar case was given in a protest letter 
by the Independent Union of Professional Journalists, which slammed the arrogance of police 
and other authorities towards journalists and the general public right after the explosion. 

The conclusion, as far as journalists and their organizations are concerned, is that there 
was no exaggeration or false diopter in reporting on the case of the unfortunate Deputy 
Minister Leutar. Print media simply presented the sad reality, which is inevitably reflected in 
the media. 

(Media Plan Monitoring Center) 

R e s e a r c h  

Newspapers Rate Lowest 

In the last couple of issues of Media News, we presented some results of a media rating 
research, which the Sarajevo-based Center for the Protection of Minorities and Media Plan 
Institute conducted in 22 towns and their surroundings in the Federation of Bosnia-
Herzegovina and the Republika Srpska. This time we are giving some indicative data that 
speaks about the population’s abstinence with regard to media. For this short analysis we have 
used the research results from six large urban centers: Sarajevo, Banjaluka, Tuzla, Zenica, 
Mostar and Doboj. 

The research confirmed once again that television has biggest influence. Only 1.5 percent 
of respondents in Sarajevo do not watch television. Following Sarajevo, by the number of 
people who do not sit in front of their TV sets, are Mostar (3.0%), Tuzla (4.0%), Zenica 
(4.5%) and Banjaluka (5.5%). The biggest percentage of people who abstain from TV was 
reported in Doboj (10.5%), probably because respondents in this town included the largest 
number of displaced persons and those who live in the zone of separation. 

The radio is in the golden middle when it comes to media consumers. In the above towns, 
the smallest number of people who abstain from radio was reported in Doboj (3.0%), and the 
largest number in Tuzla (26.0%). In Mostar, according to the research, 5.0% of respondents 
do not listen to the radio, in Banjaluka 8.5%, in Zenica 12.0% and in Sarajevo 15.5%. It is 
almost a rule that in places where television rates high, radio has a smaller audience. It is 
interesting that radio ratings are relatively low in the largest urban centers where many radio 



Media News, No 28, Vol I 6 

stations are available (for instance, in Sarajevo with 30 available signals on FM or Tuzla with 
21 registered available signals). 

Data on the population’s interest in press is worrisome. In Sarajevo as many as 12.0 
percent of respondents do not read any daily newspaper even occasionally. In Banjaluka that 
percentage is 19.5 percent, in Mostar 20.5 percent, in Tuzla 30.5 percent, and in Doboj 33.5 
percent. Among our respondents, Zenica has the largest percentage of “non-readers”– 41.0 
percent. 

 Research was carried out on 200 respondents in each city on a stratified sample whose 
national, age and social structure corresponds to the present estimated demographic structure 
of these cities and their rural surroundings. 

(U.) 

M e d i a  i n  Y u g o s l a v i a  ( 1 )  

Journalists Work At Their Own Risk 

Today and in the next two issues we will publish a review of the media situation in 
Bosnia-Herzegovina’s neighboring countries. There are two reasons why we have made this 
editorial decision. The first is that media in all countries that were formed out of the former 
Yugoslavia started their transition at almost the same time. These processes were completed 
successfully in some places, while in others they are underway with more or less success, and 
in some they are hampered by the suspension of democratic processes in society. Each 
experience in this regard is valuable. The second reason is that media from Serbia and Croatia 
are deeply involved in the media situation in Bosnia-Herzegovina and they influence the 
overall social processes in it. 

We are starting this series of reviews with a media portrait of Serbia and Kosovo, written 
exclusively for Media News by Vladan Radosavljevic, editor of the Belgrade-based Media 
Center. In our next issue: Media in Montenegro. 

Life in an Informative Darkness 
In an opening jingle in a very popular news program on independent Belgrade Radio B 

92, Montenegro’s Reform President Milo Djukanovic says: “In this country everyone has as 
much information as they personally want.”Taken out of context from a pre-election political 
address, this conclusion is essentially true and refers equally to both republics of the present 
Yugoslavia. A completely different question, however, is how big is the practical significance 
of such an assertion: for a bigger quantity of information, especially that which may be 
regarded as true, reliable and timely, it is necessary to invest some effort, some inventiveness 
and a certain amount of money. This literally includes long walks to the local newsvendor 
who sells independent press, the skill of hunting for Radio B 92’s weak signal and getting rid 
of the year-long habit of trusting the TV news program Dnevnik or the “oldest daily 
newspaper in the Balkans”– Politika. There are few citizens in Serbia who are now willing to 
do all that. To be consistent with the assertion from the beginning of this article – it seems 
there are few who truly want to be informed, which is probably partly a result of the fact that 
life in an informative darkness is incomparably more beautiful, and maybe also easier and 
safer (!?). 



Media News, No 28, Vol I 7 

Media Portrait of Serbia: 
Newspapers Largest in Number, Television and Radio Most Influential 

According to latest information received from the Ministry of Information of Serbia, 
there are 2,827 newspapers and magazines and 103 electronic media (radio and TV stations) 
registered in the Republic. It is almost impossible to determine the number of those who are 
working without registration and the necessary licenses. This is particularly true of the 
unreported expansion of small and local radio and TV stations. Among those that have 
licenses received from the Ministry, 32 print media are registered in the territory of Kosovo. 
The Ministry does not possess reliable information on the number and operation of radio and 
TV stations in Kosovo. This “lack of information”on the part of the Ministry is completely in 
line with statements given by Republic Information Minister Aleksandar Vucic at the peak of 
the biggest campaign against independent media in Serbia, in mid-October 1998, when the 
newspapers Dnevni telegraf and Nasa Borba were banned together with some others. On that 
occasion Minister Vucic said the Ministry was not reacting with repressive measures to 
reports in Kosovo media pursuant to the law on information because those articles are written 
in a different language and need to be translated! In other words, that meant that the Ministry, 
for the time being, was standing aside until a solution for the overall situation in Kosovo was 
found. 

At this moment nine relevant daily newspapers are regularly published in Serbia 
(Politika, Vecernje novosti, Ekspres Politika, Borba, Blic, Glas, Danas, Dnevni telegraf and 
in Vojvodina the Novi Sad Dnevnik), as well as three weeklies (Vreme, Nin and Nedeljni 
telegraf). News programs are broadcast by four large television stations (RTS, Studio B, BKTV 
and TV Politika), and a whole series of local TV and radio stations with short range and 
limited significance. There are three news agencies (Tanjug, Beta and FoNet). Of course, the 
number of registered media is incomparably larger, but their work has not had significant 
influence on the formation of the media portrait and public opinion in Serbia at the beginning 
of 1999. A division between them, into those under the direct control of the authorities and 
those that are in the news business professionally, is completely clear and even a cursory 
glance can lead to fail-proof conclusion. 

Without any dilemma, the most influential medium in all parts of Serbia, including even 
the mostly opposition center of Belgrade, is Radio Television Serbia. The following piece of 
information unmistakably testifies to that: according to recently completed research, there are 
2,818,118 families living in Yugoslavia (including Montenegro). Of that figure, as many as 
2,318,747 families have TV sets. 

Television Serbia’s news program TV Dnevnik (the main and longest news program is at 
7:30 p.m., and the second one is at 10 p.m.). can be called a news program only if one 
possesses a huge dose of benevolence. It is actually a strictly controlled form of propaganda 
with a clear task and aim – to create an improved and always incorrect picture of reality, as 
well as a serious intention to form a stupefied and completely deceived public opinion and 
distorted collective consciousness ready for a new war. And while in the years of the 
preparation and execution of military operations in Croatia and Bosnia-Herzegovina, RTS 
fulfilled its function by avoiding to report on things that did not suit the Serbian regime, since 
the student and democratic opposition demonstrations in Serbia at the end of 1996 and 
beginning of 1997, the former Television Belgrade has been using the most open lies, with 
which anything can be explained if they are used uncontrollably and abundantly. This 
includes “international conspiracy, and peacemaking policy, and unity of the people, and 
economic prosperity, and unstoppable production growth, and Serbian economic successes.” 

Serbia’s biggest-circulation newspaper Politika writes in the same way, as if their news 
offices were in the same center. Day after day, it is impossible to find anything in that paper 



Media News, No 28, Vol I 8 

that may have even indirect connection with truth. The strict political task given to Politika in 
the most disgraceful decade of its existence refers, of course, also to the business pages, but 
the city, sports and communal pages have not been spared either. Many people, without 
joking too much, say that the weather forecast published every day in the paper should also be 
doubted. Another good illustration of Politika’s position today is this: the paper’s editor and 
director, Hadzi Dragan Antic, spent the entire duration of the negotiations in Rambouillet in 
close contact with the official state delegation, not missing a single opportunity to have his 
picture taken right next to Serbian President Milan Milutinovic. 

The regime also controls in the most direct way Vecernje novosti, Politika ekspres, 
Borba and the Novi Sad Dnevnik, but those papers have incomparably smaller circulations 
and considerably less influence, which is reflected in the fact that the public believes their 
information with a somewhat higher degree of reserve. On the other pole are professional 
daily newspapers – Danas, Glas, Blic and Dnevni telegraf – as well as three serious weeklies 
– Vreme, Nin and Nedeljni telegraf. Even without a detailed analysis of these independent 
newspapers, the occasional mistakes they make and the professional inconsistency, one can 
claim – they really are newspapers. In other words, they are what that term is understood to 
mean in the normal world. Furthermore, we may say that the appearance of Blic (later split 
into Blic and Glas) in the fall of 1996, which soon reached an enviable circulation, is the most 
significant and positive media event in Serbia in the recent years. Through its objective 
reporting, but also an interesting form which always contains enough entertaining content, as 
well as its well developed sales network, Blic has attracted readers who were gradually 
abandoning Vecernje novosti, but also all others who wanted to see what the so-called “other 
side”had to say. A completely different, and of course more dangerous curiosity is the 
breakthrough of a partisan magazine called Velika Srbija. The paper is published by Seselj’s 
Serbian Radical Party. Its circulation is about 1.5 million and it is distributed completely free 
of charge, in the streets and markets! 

Generally speaking, print media have incomparably less influence than television and 
radio, especially channel one of state television. Research carried out by independent agencies 
shows that at this moment 63.3% residents of Serbia read newspapers occasionally (more than 
once a week). There are only 45% daily readers, who are in contact with press every day. It is 
certainly interesting to bear in mind that Serbia still has seven percent of completely illiterate 
persons among its population over the age of 10. 

Daily and weekly newspaper circulations are guarded as the biggest business secrets. 
Estimates, however, say that the situation is the following. Politika has a daily circulation of 
about 150,000 copies, Vecernje novosti 140,000, Politika ekspres 20,000, Blic 180,000, Glas 
100,000, Danas 15,000. When it comes to weeklies, the estimates are as follows – Vreme 
15,000, and Nin around 20,000 copies. 

The story of electronic (broadcast) media in Serbia at the end of the 20th century is 
equally interesting. In addition to the already mentioned RTS, regular news broadcasts and 
other informative content is also offered every day by three other large TV stations – TV 
Politika, BKTV and Studio B – as well as a whole series of local televisions. Like the 
newspaper Politika, this organization’s broadcast medium is purely a propaganda tool for the 
regime. The name BKTV actually reveals the best known Serbian businessmen of the 90’s – 
Braca Karic (the Karic brothers). This wealthy family has developed a well designed, fast and 
modern TV organization, but the content of its TV program does not differ significantly from 
what is dictated by the close friendship between the president of Yugoslavia and Bogoljub 
Karic, the most important of the brothers and the head of the BK Corporation. 



Media News, No 28, Vol I 9 

A special case is Studio B. Going from one hand into another in the past years, it has 
ended up as the partisan organ of the Serbian Renewal Movement under unreserved control of 
Vuk Draskovic, today deputy head of the Federal Government. 

The most significant electronic medium, known even outside Serbian borders, Radio B 
92, has in the recent years developed an alternative network of radio and television stations 
(ANEM – Association of Independent Electronic Media), which has found members in all of 
the most important provincial towns in Serbia. Radio ANEM at this moment has 27 members 
(radio stations), and the television part of the Association comprises 22 local television 
stations. All radio stations operating within ANEM re-broadcast Radio B 92’s news and 
informative programs, so one may say that Serbia is actually “covered”with a network of 
stations that offer listeners the opportunity to be objectively informed. Unfortunately, that is 
not completely so. These stations have short range and weak signals and they have constant 
problems with the authorities which materialize in the form of closures, penalties and threats. 

The news agency Tanjug, still the largest news service in Serbia and completely partial 
towards the regime, in addition to news, every day produces harsh commentaries aimed at 
verbal show-down with “international powers and domestic traitors.”Beta and FoNet 
professionally carry out their news agency tasks. 

Media Portrait of Kosovo: 
Kosovo Albanian Media Are Becoming Stronger 

Among the daily and weekly newspapers properly registered with the Ministry of 
Information of Serbia, there are some media run by Kosovo Albanians whose reporting is 
completely outside of state control: Koha Ditore, Zeri, Kosova Sot and Bujku. There is also a 
whose series of papers published by “honest”Albanians (that is what the regime calls them) 
and other “suitable”national minorities, such as the paper of the Democratic Alliance of Turks 
in Kosovo Sesimlis, the Roman magazine Romano nevipe, a magazine by Kosovo’s Egyptians 
Glas jugoslovenskih Egipcana! Of course, a daily newspaper in the Serbian language is also 
regularly published – Jedinstvo – a paper of insignificant influence and completely controlled 
by the regime. According to a source close to the pro-government Kosovo Information Center 
from Pristina, there are no daily newspapers in Kosovo which are not registered. However, 
Kosovo’s Albanians do publish several unregistered weeklies in the Albanian language. The 
most important among them are Gazeta Siptare and Kombi (meaning Nation). 

The central radio television in Kosovo is Radio Television Pristina, a field bureau of the 
Belgrade RTS, with everyday programming in the languages of all the minorities living in 
Kosovo. On the other side are the Albanian radio Koha and Radio 021 which broadcast news 
programs, and for half an hour daily they are within the independent network ANEM. 

The Albanian minority in Kosovo twice a week for a total of two hours has a slot on TV 
Tirana whose signal can easily be received in the larger part of Kosovo. 

Law on Information: A Whip in the Hands of the Regime 
After an unusually short preparation and with almost no serious public debate, the 

Serbian Assembly passed a new Law on Information on October 20, 1998. The law appeared 
as a consequence of a previously introduced “decree on special measures in the conditions of 
the threat of NATO military strikes on Serbia.”This repressive law has created some sort of 
real “state of emergency”in Serbian media, and its consequence has been the closure of at 
least two significant daily newspapers – Nasa Borba and Dnevni telegraf. The latter has 



Media News, No 28, Vol I 10 

continued publishing in Montenegro. The new law, among other things, strictly bans the re-
broadcasting of foreign programming in all media in Serbia. Hence, B 92, members of ANEM 
and some other media were forced, almost overnight, to abandon services in the Serbian 
language on international radio and TV stations such as BBC, Voice of America, Radio Free 
Europe and others. The stipulated penalties for those who violate the law range from huge 
fines to threats of closure. This improvised legal act (in whose express passage and zealous 
application a significant role was played by Seselj’s Radical Party, whose member 
Aleksandar Vucic is the Serbian information minister) has made judicial misdemeanor organs 
responsible for acts that may resemble criminal acts (slander, disseminating untrue 
information, defeatism) and has given a deadline of only 24 hours for proving them. That very 
fact indicates that this is some sort of summary court, because it is almost impossible to 
determine or refute anything before the misdemeanor organ in such a short time. A special 
problem, of course, is the question of what is untrue information, and especially what can be 
included under the definition of defeatism. The penalties with which the Law on Information 
threatens those who violate it are so harsh that they are several times higher than penalties 
envisioned for other acts in misdemeanor proceedings. They automatically mean that media 
who violate the Law will go financially bankrupt. 

Despite the strong opposition of the local, and even international democratic public, the 
Law on Information of Serbia is still in effect. According to everyday experiences by 
journalists and editors working in Serbia, it is practically impossible to engage in any type of 
journalist work if one wants full safety from possible violation of the provisions of the new 
law. In other words, journalists work at their own risk – with the hope that no one will sue 
them. 

This is additional unmistakable confirmation of the belief that journalism is a dangerous 
profession. And that journalists die young, especially in Serbia. 

The Most Significant Independent Media in Serbia 

Radio B 92 
The only free radio station in Belgrade that offers the opportunity of objective and direct 

information. Radio B 92 has expanded its influence by establishing the independent network 
ANEM. It broadcasts program 24 hours a day, with news every hour on the hour and with 
longer news programs at 0900, 1700 and 2130 hrs. One can say without much dilemma that 
Radio B 92 is the most significant independent medium in Serbia. 

Editor-in-Chief: Veran Matic 

Director: Sasa Mirkovic 
Address: Makedonska 22, Belgrade 

Tel: (381 11) 322 99 22, 3248 577, 322 23 15, 322 26 99 

Fax:(381 11) 324 80 75 

BETA – News Agency 
An independent professional news agency with daily production of 150 to 200 news 

items. All independent media in Serbia carry information issued by Beta. In addition to 



Media News, No 28, Vol I 11 

journalists employed in the head office, Beta employs a number of permanently or 
temporarily accredited reporters in all important world centers. 

Editor-in-Chief: Ljubica Markovic 

Director: Radomir Diklic 

Address: Srpskih Vladara 10, Belgrade 

Tel: (381 11) 3602 400, 3602 412, 3602 419 

Fax: (381 11) 642 551 

DANAS 
An independent daily newspaper. Danas has a small circulation, but the articles it 

publishes are the most reliable and the most analytical. Danas was launched less than two 
years ago, but it improved its staffing and became more professional when Nasa Borba 
stopped working. 

Editor-in-Chief: Grujica Spasovic 

Director: Dusan Simic 

Address: Vatroslava Jagica 3, Belgrade 

Tel: (381 11) 452 176, 452 153, 452 162, 456 895 

Fax: (381 11) 451 442 

VREME 
An independent weekly. Published Fridays. The paper reports on current events using the 

form of reportage, but it also employs many relevant experts and analysts, which is another 
reason why people read Vreme. The consistent anti-war and civil-oriented engagement of the 
weekly has lasted for a full eight years now. 

Director and Editor-in-Chief: Dragoljub Zarkovic 

Address: Misarska 12, Belgrade 

Tel: (381 11) 3234 774, 3244 254, 3246 936 

Fax: (381 11) 3238 662 

GLAS 
A daily newspaper with an independent orientation and a high circulation. The paper 

owes its popularity primarily to its short and concise articles and a clear orientation towards 
entertaining content which makes up at least half of the paper. Together with Blic (Glas was 
established after Blic was split into two), Glas has been greatly responsible for a certain 
change of the media portrait and public opinion in Serbia. 

Although it cannot be seen from its manner of reporting, there is some indication that the 
control package of Glas shares may soon go to Vojislav Seselj’s Radical Party. The reason for 
that lies in the printing house whose services the paper uses but does not pay for regularly. 
According to some, the printing house is owned by the above party’s eminence grise. 



Media News, No 28, Vol I 12 

Editor-in-Chief: Milan Becejic 

Address: Vlajkoviceva 8, Belgrade 

Tel: (381 11) 3226 508, 3224 780 

Fax: (381 11) 3249 244 

T h e  M o n i t o r ’ s  E y e  

!A Plea for Milena 

The political magazine Ljiljan in its issue of March 15-22 this year featured an article by 
its stringer Alosman Husejnovic. The editors gave it the following headline: “Milena is old 
and besides does not have a pretty name!”, which is actually the key “argument”used by 
the management of Tuzla’s Mining-Geological Faculty to prevent her from becoming an 
instructor at the faculty. Milena Cavic’s brilliant references were in vain, although she 
graduated from the Mining-Geological Faculty (engineer of geology) at the top of her 
generation, with the highest grade 10 in the subject Dynamics of Underground Waters, with 
active knowledge of English, computer skills and so on. That was in vain due to the ethnic 
context, and Ljiljan bravely uncovered it. 

N E W S  

Poplasen and Professional Reporting 

The international community’s administrator for media control in the Republika Srpska, 
Dragan Gasic, following High Representative Carlos Westendorp’s dismissal of RS President 
Nikola Poplasen, delivered instructions to Serb Television journalists according to which 
Poplasen shall in the future be called “former president of the RS.”Gasic, according to sources 
close to SRT, told all journalists who expressed disagreement with the decision that they were 
free to resign. 

However, due to an RS Parliament resolution rejecting Poplasen’s dismissal, as well as 
massive journalist protests, Gasic changed the decision, and journalists were told to call 
Poplasen only by his first and last name, without stating any function. 

By watching SRT news programs one can conclude that Nikola Poplasen has mostly 
been addressed without any function, although it was noticed on several occasions that he was 
called “RS president,”but also “RS president dismissed by the international community.” 

In the meantime, the Independent Media Commission (IMC) praised Republika Srpska 
media for fair and professional reporting on the passage of the arbitration ruling in Brcko and 
dismissal of Nikola Poplasen by the international community. An IMC press release stated 
that RS media did not provoke tension in the Republika Srpska with regard to the two 
decisions, nor did they disseminate intolerance towards international representatives in the 
field. The IMC called on media in the RS to continue with the practice of professional 
reporting. 



Media News, No 28, Vol I 13 

Dani to be Published Weekly Starting May 1 

The independent magazine Dani will be published weekly and completely in color 
starting with its jubilee hundredth issue, which is supposed to come out on May 1. 

The first issue of Dani appeared in September 1992 in the form of a wartime monthly 
magazine. In time the magazine was profiled into an independent paper, particularly sharp 
towards the incumbent authorities. Dani started coming out as a bi-weekly a year and a half 
ago. 

The paper’s officials told us that the weekly dynamics of publishing will enable the 
editorial staff and reporters to “act on the first ball,”which will considerably improve the 
paper’s topicality. 

New TV Network in FBiH 

The Federation of Bosnia-Herzegovina is soon to get another television network, this 
time composed of 12 local television stations. According to initial information, they are: NTV 
Hayat, TV TPK, TV USK, TV Mostar, TV Bugojno, TV Travnik, TV Gorazde, TV Maglaj, 
TV Zavidovici, TV Visoko, TV Vogosca and NTV Zetel. 

It is envisioned that the network will in the beginning function as a coordinator in the 
purchase of foreign programs and exchange of the stations’ own production. In the first phase, 
they plan to use “express mail,”that is, tapes that will be copied 12 times, exchanged mutually 
and broadcast at the same time on all the stations. The stations plan to link with one another 
using optical cables this year, and next year using the system of link connections. The final 
phase will be to form a central studio, and most probably to produce joint daily news 
programs. 

This network may become the first, very strong commercial TV network in the territory 
of the Federation of Bosnia-Herzegovina in view of the fact that each one of these stations has 
already been in existence for several years and has developed its own production and staffing 
and also has its own audience, according to the directors of the interested stations. 

The project will be implemented by Independent Television Hayat and Tuzla-Podrinje 
Canton TV. We assume that the motive is primarily economic because there is a real danger 
that local television stations will be smothered by the rapid development of the two largest 
Bosnian-Herzegovinian networks, RTV BiH and OBN, as well as by the increasing 
difficulties of survival on the market. 

Protest by Independent Union of Journalists of Bosnia-Herzegovina 

The Independent Union of Professional Journalists of Bosnia-Herzegovina has protested 
over police conduct in the Federation of Bosnia-Herzegovina in the case of the terrorist attack 
on Deputy Police Minister Jozo Leutar. 

A Union press release said journalists were deprived of information as well as of access 
to the site of the attempted assassination, and thus prevented from giving relevant facts to the 
Bosnian-Herzegovinian public. 

Films with footage made on the site were also confiscated from a number of journalists. 



Media News, No 28, Vol I 14 

New School of Journalism Generation 

The Media Plan Institute Sarajevo School of Journalism management reported that an 
open competition for enrollment of the second generation of students in the school will be 
announced in May, while entrance examinations will be held in the month of June. Classes 
will begin in October. 

Students from the first generation in 1998/99 will take graduation examinations in May. 

On the Threshold of 
a New Century 

☛  Listen with your ears! ☛  Look with your eyes! ☛  Think with your head! 

Council:Media Plan Institute 

Prof. Dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); M.S. 
Lenart Šetinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenković (Zagreb); M.S. Loius de la Ronciere 
(Paris); M.S. Aleksandar Todorović (Montreaux); Prof. Dr. Slavo Kukić (Mostar), Prof.Dr. 
Miroljub Radojković (Beograd)" 


	On the Threshold of a New Century

