
In This Issue You Can Read: 
• Federation Television Restructuring: 

The Draft Law on RTV of the BiH 
Federation Is “Waiting” 

• Analysis of Media Coverage: The First 
Week of War in the Neighborhood 

• Media in Neighboring Countries (2): 
Croatia - Disciplining of Media (1) 

• Committee to Protect Journalists 
(CPJ) Annual Report 

• News 

Media News 
••••  Journalism and Democracy  ••••  Media in Transition 

No 29, Vol I,  Sarajevo, April 5, 1999 

F e d e r a t i o n  T e l e v i s i o n  R e s t r u c t u r i n g  

The Draft Law on RTV of the BiH Federation Is “Waiting” 

Harmonization of the Draft Law on RTV has been going on in the Government of the 
Federation of Bosnia-Herzegovina for almost three months. In searching for an answer to the 
question of how far the restructuring of RTV BiH has come and what is the fate of the above 
law, the SAFAX Agency has found out from sources in the BiH Federation Government that 
the Draft Law on the RTV of the BiH Federation will be sent to the Parliament of the BiH 
Federation for the “first reading”. After that the text of the law will be sent back to be 
improved by the BiH Federation Government, following which it should be adopted by the 
BiH Federation Parliament in the form of a bill. That is the procedure leading to the final 
adoption of the law. However, it is unknown when the BiH Federation Parliament will meet, 
so the Draft Law is currently “waiting”. 

The RTV BiH Managing Board convened recently and, in the presence of international 
community representatives, discussed activities concerning the overall restructuring of RTV 
BiH. According to Ante Domazet, Managing Board President, the attendees presented their 
general view and feeling that activities on restructuring this organization have been slowed 
down and blockaded. Bigger support was sought from the international community in order to 
speed up work. Slobodna BiH wrote that Deputy High Representative for Media Simon 
Haselock said he hoped “the recent assassination of Deputy Minister of the Interior Jozo 
Leutar will not hamper the establishment of federal television.” Haselock criticized both 
Croat and Bosniak representatives participating in negotiations on this television station for 
insufficient willingness to reach agreement. 

Prepared by the  
SAFAX News Agency Sarajevo 
httm://www.mp-institu.com/ 



Media News, No 29, Vol I 2 

While the federal television law is waiting in the government, the RTV BiH Managing 
Board has formed working groups to prepare a law on a common state RTV BiH and a law on 
the Public Transmission and Broadcasting 
Corporation of Bosnia-Herzegovina. 

As far as the establishment of federal RTV is 
concerned, we have found out from the Independent 
Media Commission (IMC) that the Commission, 
pursuant to its mandate, has carried out its part of the 
work and has legally freed a frequency area for the 
work of the federal RTV so that it can start working 
as soon as it is established. Namely, IMC has already 
brought a decision on terminating the re-broadcasting 
of HRT programming because its re-broadcasting 
“occupies” space for RTV BiH Federation 
broadcasting. All 29 transmitters that both RTV BiH 
and Erotel claim right to are now under IMC 
supervision. However, Commission spokesperson 
Zinaida Babovic has told us that HRT will stop 
broadcasting in Bosnia-Herzegovina only when the 
Law on Federal Television is passed. Until then, no 
measures will be undertaken with regard to this 
foreign medium. 

(E. M.) 

A n a l y s i s  o f  M e d i a  
C o v e r a g e  

The First Week of War in the 
Neighborhood 

The Media News office initially planned to 
make an ad hoc analysis based on Bosnian-
Herzegovinian media reports – press, radio and 
television – during the first 24 hours of NATO air 
strikes on FR Yugoslavia. However, as dramatic events from the immediate neighborhood 
kept arriving one after another, we abandoned our initial idea without much hesitation, and 
decided to make a monitoring/analysis of the first week of the media coverage of air strikes 
on military and strategic targets in Yugoslavia (March 24 – 31). 

In view of our publishing dynamics, this service will not be completely fresh when it 
reaches our readers, but that is not our primary goal. The point is to give a summarized 
picture of the media coverage of an uncommon and really historic event in our neighborhood. 
It need not be emphasized how much this concerns not only our closest neighbors, but also 
the entire region, and even wider. That this is so is convincingly confirmed by almost 24-hour 
programs on NATO strikes on Yugoslavia produced by leading international TV stations. 

We did not stick to a strict chronological order, nor did we distribute “responsibility in 
equal shares”. We primarily focused our attention on the first hours and initial reactions as 
they are the most indicative, primarily on television as the most powerful medium. In our 

 
 
 
 
 
Media News- all the media news of 

BH collected in one place. 
Issued every second Monday in 

English and Bosnian/Croatian/Serbian. 
Texts by local author are published in 
whatever variant is appropriate to the 

author. 
Published by Media Plan - Safax 

Editor: Zoran Udovičić 
Editorial in Sarajevo:  
Patriotske lige 30, 
(Arhitektonski fakultet) Sarajevo; 
Tel/fax:+387 (0)71 206 542, 213 251 
E-mail: 
Safax-mp@bih.net.ba 

http://www.mp-institut.com 
REPRODUCTION OF THE TEXTS 

IS PERMITTED IF BOTH THE 
NAME OF THE AGENCY AND 
NAME OF THE AUTHOR ARE 

SHOWN 
Thanks to the Soros Open Society 

Fund for BiH, local media will 
receive this service free of charge 

mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No 29, Vol I 3 

research methodology, choice of the right approach, manner of presentation and other relevant 
modalities, we refrained from commentaries, lecturing, accusations, morals and other 
subjective judgments or, in short, from damaging politicization. If there are some elements of 
commentary, they are only aimed at giving the background of presented facts, which we used 
as a starting point. We believe that this approach will enable news organizations and engaged 
journalists, interested media institutions, and most of all the general public, to gain an insight 
into the manner in which journalists dealt with this professional challenge and how they 
overcame the many professional obstacles so characteristic of this type of reporting. 

From Crimea to Kosovo: A Mini Genesis of War Reporting 
Reporting from Crimea (first the Russian-Turkish War of 1851, and then Britain and 

France siding with Turks) is considered to be the very beginning of modern war journalism. 
The Anglo-Saxon school of journalism had a lot of influence on war reporting, and numerous 
American journalists acquired full affirmation when reporting from European battlefields 
(Reed, Hemingway, Sulzberger). In contrast to the media coverage of the Korea front, when 
there was absolute consent among American and Western journalists in general on the goals 
of the war, the Vietnam War was some sort of a turning point, because considerable 
disagreement was shown on the (non) effectiveness of American interference in the Vietnam 
War. The media coverage of the Falklands/Malvene War was accompanied by noticeable 
siding of journalists with one or the other side, while the Gulf War, that is, the war against 
Iraq, again enjoyed unison support from Western colleagues. 

It is understandable that civil wars, sui generis, are experienced in diametrically opposite 
ways, especially by local journalists and reporters. As much as a cool head, sensibility, 
wisdom, restraint and, before all, professionalism are necessary, emotions almost inevitably 
accompany reporting, especially in the case of local journalists, from the local (bloody) arena. 
That is how it was in the American Civil War, in Russia in 1917, in the Spanish Civil War, 
and it was like that in the wars following the disintegration of Yugoslavia in 1991, no matter 
how much some of them were garnished with foreign interference, or the like. 

It is obvious that the character of war significantly determines the character of war 
reporting. In the so-called Yugoslav case, the character of reporting has been considerably 
influenced by whether journalists and media were direct involved in the war, that is, whether 
they were part of one warring faction, or whether they were foreigners and more or less 
independent and impartial reporters. Deep emotions in the former case have inevitably been 
reflected on the content and quality of journalism. Such reporting, more or less, has had to be 
in the function of official propaganda, so journalists in war could not have been expected to 
adhere to the usual journalistic standards. That is why in any war, the function of the so-called 
independent or third sources is important for the general public. They can significantly 
balance the propaganda-focused reporting of the journalists engaged in war. Their presence in 
modern wars cannot be hampered or excluded thanks to new technologies for gathering and 
spreading news and items presented by broadcast and electronic media. 

Emotions Suppressed, Improvisation Dominates 
The first cursory conclusion after the announcement of the first wave of air strikes could 

be that journalists, primarily TV studio moderators, have almost absolutely suppressed their 
emotions and understandable frustration. There has been no euphoria, gloating or 
uncontrolled expression of emotions which, objectively speaking, could have been expected. 
On the contrary, there has been genuine, true sincerity in their facial expressions and voice 
intonation because they were aware of the gravity and complexity of the situation. 



Media News, No 29, Vol I 4 

Almost all TV stations (except for SRT), most of all RTV BiH, OBN and Studio 99, 
produced special programs in the evening hours of Wednesday, March 24, after it was 
confirmed that air strikes had started, from time to time carrying world TV stations’ programs 
– CNN, BBC, EuroNews and others – but also occasionally presenting Radio Television 
Serbia (RTS) reporting. An announcement of a new style in local TV and radio journalism 
was given a day before the intervention by the editor of Studio 99’s OKO 22 program, Ermina 
Gakic, with probably the most complete review of the situation until that time, with the help 
of CNN and EuroNews programs, correspondents from Washington, Belgrade, Podgorica, 
Skopje and guests in the studio. The first day, as well as the following days, showed that most 
broadcast media in Sarajevo experienced some sort of media maturity in using different 
sources of information (which had not been the case until then), rapid reaction and usage of 
different media potentials. Improvisation was most obvious in poor simultaneous 
interpretation. 

However, in contrast to the Gulf War, which showed a real media revolution in the way 
in which an area/events was covered, the latest war has been characterized by a lack of 
authentic reports from the site of air strikes. As an illustration, in the first 24 hours of 
reporting, all TV stations, both local and international, were dominated by footage of a fire 
being put out in the Klisa settlement near Novi Sad (Ministry of Interior Staff Education 
School), or details from the Aviano Base and a number of ships in the Mediterranean. 

It is beyond dispute that air strikes had been expected, and therefore the factor of surprise 
cannot be an alibi for the excessive improvisation on the part of experienced international 
agencies in the first 24 hours of media coverage of the Kosovo crisis. Local journalists tried to 
make up for this, reporting on what they could see and hear from their apartments, offices or 
some other place. The lack of live footage, that is, authentic television from the war arena 
itself, in favor of so-called delayed broadcasting of very modest television material is partly 
due to a Serbian authorities’ ban on live reporting and expulsion of foreign journalists. Let us 
recall that during the fiercest attacks on the Iraqi capital, Saddam Hussein allowed Peter 
Arnett (CNN) to send regular reports from the most luxurious Baghdad hotel. It is obvious 
that the Belgrade authorities have not learned the Gulf lesson although they did revoke their 
initial decision to expel foreign cameramen and reporters. If foreign journalists had been 
allowed to remain in the field, in particular at Kosovo, they probably would have alleviated 
the fatal effect of different forms of propaganda and confusion based on controversial and 
sometimes even unfounded information that the Serbian and world public was showered with 
in the past days (such as allegedly the killing of Kosovo intellectuals, credibility of Milosevic-
Rugova meeting, a concentration camp at the Pristina stadium, etc.). 

Realizing that the Kosovo crisis has been experienced in a different way in at least one 
half of Bosnia-Herzegovina, the international community decided to nip in the bud any 
passionate or inflammatory reporting. The first criticism was aimed at two state television 
stations – SRT and RTV BiH – and a newspaper – Dnevni avaz. The reasons for the 
accusation are indicative, especially in the case of the two media from the Bosniak part of the 
Federation. Avaz and RTV BiH were criticized for their usage of words qualifying Slobodan 
Milosevic. TV BiH apologized the following evening (“inexperienced moderator”), while 
Avaz reacted quite fervently. Let us recall, it was a headline in Avaz that was disputed: 
“Finally bombs on the Balkan butcher” (March 25). In its response the following day, the 
paper’s editorial office reminded the international community that the disputed syntagm 
“Balkan butcher” was invented by American journalists (it was first launched by The New 
York Times, note by Media Plan Institute), and therefore cannot be “inflammatory, and even 
less insulting to Bosnian Serbs.” SRT, on the other hand, was criticized for using only one 
source – Yugoslav – mostly RTS, which abounded in propaganda. 

The impression that is given is that the international factors which issued warnings to the 
local media had insisted on balanced reporting much more at the beginning of the 



Media News, No 29, Vol I 5 

intervention. That is when the United States was trying to soften negative Serb reactions by 
sending messages from the highest level, while a telephone line was opened for Slobodan 
Milosevic through which he could prevent further attacks. 

Media in the Republika Srpska Caught off Guard 
Although military intervention was imminent, it seems that media in the Republika 

Srpska believed there would be no intervention. That is why they were caught off guard by 
the dramatic events. As an illustration, the Banjaluka-based Glas srpski on Thursday, March 
24, featured only one box across three columns at the top of its front page, with the 
superscript headline: “Latest news”, headline “Yugoslavia attacked” and sub-headline: 
“Srna’s correspondent reported that the NATO alliance launched an attack on Yugoslav army 
targets last night at around 20,00 hrs., and strong detonations were heard around Pristina, 
Belgrade, Podgorica and Novi Sad.” And that was it. 

Judging by the front page and the inside articles, and even more by its headlines, also the 
Banjaluka-based Dnevne nezavisne novine of March 25 had some presentiment of “what was 
rolling behind the hill”, but it did not even report that military intervention against Yugoslavia 
had started! 

SRT’s news program Dnevnik 2 (March 24) did not confirm speculation that air strikes 
on Yugoslavia had started until the end of the program. After that it carried RTS 
programming, but there was no special program that evening. SRT has not had any special 
programs so far, and neither has Serb Radio. 

SRT did not get away only with the accusation that its reporting was not balanced and 
that it was presenting only Belgrade’s propaganda. The accusation was followed right away 
by some sharp correspondence between Westendorp/Haselock (the High Representative and 
his deputy) and Kozomara (SRT general director). The essence of Westerndorp’s letter was – 
balanced reporting or the withdrawal of international support and equipment donated to SRT. 
Haselock’s letter of the following day was even stronger and more explicit in its demands: “ 
Air a full, unedited block of BBC World Television News coverage of the Kosovo crisis 
between the hours of 1800 and 2200. This will be accompanied by full, accurate translation in 
the local language of all audio material … The BBC is among Europe’s most respected 
independent broadcasters with a reputation for balance, fairness and intellectual depth. Air 
full coverage, preferably live, of a NATO briefing with accurate, unedited translation, not a 
summary.” 

Kozomara’s reply expressed serious doubt in the objectivity of OHR’s media monitoring. 
In that sense, he proposed that what he called objective monitors should review the entire 
material from the previous period, so that it does not happen again that SRT is asked to 
broadcast President Clinton and Secretary of State Albright’s addresses to the citizens of 
Serbia (as Haselock allegedly demanded), although that had already been done the previous 
day, at the primetime of 1930 hrs. 

A part of a paragraph from Kozomara’s letter deserves to be quoted because it describes 
Republika Srpska journalists’ dilemmas and frustrations in an indirect way: 

“ The way to canalize the truth, in this tragic moment for Balkans and my entire people, 
shows that basic elementary principles about the time and space and its own place and role in 
history have been lost in the part of developed and democratic world.” 

However, the correspondence yielded results. SRT began substantially to quote other 
(Western) sources as well and to carry their reports. Still, the summarized conclusion is that 
there is absolute consensus among Republika Srpska media in qualifying the NATO alliance’s 



Media News, No 29, Vol I 6 

strike on Yugoslavia. “Aggression” is the commonly used term, not only by media but also by 
politicians, and even citizens of the Republika Srpska who are shown in media polls and 
footage of demonstrations. According to sources at the Independent Media Commission 
(IMC), “some stations will perhaps lose broadcasting licenses because their reporting on the 
Kosovo crisis has violated the media code.” 

Turnabout in Media in the Federation of Bosnia-Herzegovina 
Preventing a humanitarian catastrophe in Kosovo was the main pretext for the NATO 

intervention in Kosovo. However, in media in the Bosniak part of the Federation, that 
component was pushed in the background for a certain period. But, alarming news from 
Kosovo dealt with refugee situation, in particular those reported by refugees themselves, and 
briefings by the main protagonists of the military action against Yugoslavia, again brought up 
this aspect of the Kosovo crisis in media in Bosniak-controlled parts of the Federation, 
especially after the announcement of terrifying figures on expelled persons and the ethnic 
cleansing of Kosovo and partly of Sandzak. There was information of 100,000 to 250,000 and 
even up to 500,000 expelled people and refugees. Emotions and tension suppressed or even 
erased for a certain period, again rose. So refugee drama became a dominant issue, in 
particular in the especial programming of broadcast media. At the same time, the broadcast 
media in the Republika Srpska almost did not even mention that issue. 

Anchors/moderators faced again well known professional perplexities. In NTV 99’s call-
in program (March 29 and 30) the moderator interrupted several inflammatory listeners, but a 
number of them were able to go on air. Or, seeming negligence or carelessness on the part of 
TV BiH (March 30); morning program: Larry King Live (CNN) talks with Vladislav 
Jovanovic, Yugoslav ambassador to the United Nations. When the ambassador started 
explaining his country’s position, the re-broadcasting was suddenly interrupted at 0843 to 
make place for TV Shop!?  

Oslobodjenje, which otherwise covered these events extensively and professionally, in its 
issue of March 30 featured a commentary “NATO against gusle (a music instrument 
resembling a folk fiddle used traditionally by Serbs), written by its commentator Gojko Beric. 
Beric strictly adhered to his thesis which puts all (underlined by the Media Plan Institute) 
Serbs on the same level – supporters of Milosevic, slaves to gusle, Kosovo mythomania, etc. 
We will say more about print media later on in this article. 

We have already mentioned that the largest amount of information on the humanitarian 
catastrophe and crimes in Kosovo was based on refugees’ accounts, not on journalist sources 
and international community sources on the spot. It is hardly to note another war or volatile 
area in the world where a decision on the withdrawal of all foreign monitors and 
representatives has been carried out so consistently, and the Belgrade regime’s decision to 
expel foreign journalists fit in perfectly. 

Inflammatory Reporting or the Right to a View? 
While broadcast media tended to avoid commentaries, leaving that to viewers and 

listeners, the press was full of their own commentaries at the end of the first week of military 
intervention. This is chiefly true of newspapers in the Bosniak part of the Federation. 

As an illustration, Ljiljan (March 29 and April 5) had a specially designed front page 
dominated by Milosevic’s picture in a broken mirror, with a large headline: “The 
Executioner’s End!”. In the editorial, deputy editor-in-chief Dzevad Hodzic openly rejected 
OHR’s and IMC’s warnings (“inflammatory media coverage of the events in Kosovo will not 



Media News, No 29, Vol I 7 

be tolerated”) and, which is very interesting, spoke on behalf of all Bosnians (underlined by 
the Media Plan Institute): “Bosnians not only approve and welcome the bombing of military 
targets in FR Yugoslavia, but they look forward to the executioner’s (italicized in original 
article) end.” The editorial ends with the following sentence: “Hence, Bosnians are happy.” 
This, but also some other mentioned articles, give rise to at least two professional dilemmas: 
(1) Do local media, due to their specific responsibility for the success of the Dayton 
Agreement (creating a spirit of tolerance and reconciliation) have to be more balanced and 
“have a shorter tongue” than those operating outside the region. And (2), how long will we 
close our eyes to the fact that two, if not three public opinions have been established in 
Bosnia-Herzegovina, and therefore it is, to say the least, untrue that “all Bosnians think the 
same.” Of course, if under “Bosnians” we refer to all citizens of Bosnia-Herzegovina. 

In a commentary in the same issue of Ljiljan, one of the paper’s editors, Sejo Omeragic, 
writing on the theme of the Kosovo myth and NATO strikes, ridicules a cult poem by poet 
Desanka Maksimovovic “Krvava bajka” (“A Bloody Fairy Tale”)which insults not only Serb 
feelings, but the feelings of many anti-fascists. 

Newspapers in the Republika Srpska in the monitored period did not feature 
commentaries, but suggested their position by the way they treated articles (placing headlines 
on articles and reports, agency news, etc.). One can freely conclude that the given headlines 
had the force of commentary and had the same general tone as media reactions in Serbia. Here 
are several characteristic ones: “Disgraceful scars made by the dropped bombs,” “You cannot 
destroy our pride” (a report on a protest rally by Banjaluka high school and university 
students), both examples from a double issue of Glas srpski (March 27-28). Or, “The spirit of 
freedom is indestructible” – a report on demonstrations in Trebinje, in the Dnevne nezavisne 
novine of March 29. The same newspaper featured the following announcement on its front 
page the next day: “NATO imposing Orwellian-like fear,” statement by Amfilohije Radovic, 
Montenegrin-Primorje bishop. The same page featured a picture of Belgrade children in a 
shelter. In short, the above examples plainly illustrate the general mood in the Republika 
Srpska, but also the clearly defined and articulated position of their media, both those 
controlled by the establishment and independent ones. 

Slobodna BiH, which is unofficially considered a Croat medium in Bosnia-Herzegovina, 
generally presented facts on events in the eastern neighborhood. 

*** 

In our last year’s monitoring (Media News no. 12, August 10 ’98) on how daily 
newspapers were covering events in Kosovo, we summarized our research in a striking 
headline: “Kosovo As a Litmus Paper.” This conclusion has in the meantime been 
convincingly reinforced. All the complexity and severity of the Bosnian-Herzegovinian 
reality is clearly reflected in the Kosovo example. 

In short, our conclusion is – reporting on Kosovo has been a reflection of the deeply 
divided public opinion in Bosnia-Herzegovina. Media in the Bosniak parts of the BiH 
Federation took advantage of the abundance of sources of information, while media in the 
Republika Srpska relied mostly on their own sources and sources from FR Yugoslavia. 

(Media Plan Institute – Monitoring Center) 



Media News, No 29, Vol I 8 

M e d i a  i n  N e i g h b o r i n g  C o u n t r i e s ( 2 )  

Croatia: Disciplining of Media (1) 

Media News in its last issue started to publish a series of articles on the media situation in 
the neighboring countries, maintaining that neither political nor media issues in the three 
former Yugoslav republics can be viewed completely isolated from one another. In our last 
issue we featured an analysis of the media situation in Serbia. Although we then announced a 
media portrait of Montenegro, due to the current situation in FR Yugoslavia, the article that 
we ordered was late. Therefore, in two parts we are publishing an article on the media 
situation in Croatia written by our associate Ivica Juric from Split. 

At the Tail of Transition 
Return of refugees and displaced persons, election laws, media. Or: media, election laws, 

return of refugees and displaced persons. These are the three key points on all lists of 
criticism that the international factors are regularly sending to Croatia, regardless of whether 
it is the Council of Europe, European Commission, OSCE, State Department reports... The 
state of media freedoms is at the top of the list that separates Croatia from the full standards of 
the democratic world and that brings its “democratic borders,” instead of to a Central 
European environment, to the very edge of eastern Europe or even the Central Asia region. 
Croatia is placed there, for instance, in reports and assessments made by various international 
organizations dealing with evaluation of the state of media freedoms in the world, such as 
Freedom House, International Press Institute, etc., and in which evaluation of media freedoms 
in Croatia is closer to that which characterizes the authoritarian transition syndrome, than the 
Czech Republic, Hungary or Poland. In any case, when media are concerned, Croatia is at the 
tail of countries in transition. 

Even if these evaluations (and comparisons) are stereotype and unfounded in some 
elements, there is no doubt that Croatia’s authoritarian policy gives them much reason for 
that. Truly, there are few countries in which senior state officials such as heads of state have 
sued journalists, where party-controlled state television has no competition at national level, 
where the print media distribution network has been “privatized” in such a way that endangers 
the survival of the most popular independent dailies and weeklies, where the intelligence 
service is suspected of following and tapping undesirable politicians but also many 
journalists, or is using a number of media for political settling of accounts. 

Croatia does not have an information ministry and has a relatively liberal Law on 
Information (that is, on public information as it is officially called), which has received the 
“blessing” of Council of Europe experts, but that is only a facade behind which the incumbent 
regime possesses (and applies) different mechanisms of systematic obstruction and repression 
against media freedoms and development of independent and professional journalism. But, let 
us go in order. 

Determined Pluralism 
An unbelievable number of 1,620 print media are registered with the Government 

Information Office. However, according to assessments by Vibor Bozic of the Office, only 



Media News, No 29, Vol I 9 

some hundred or so print media are active. There are 10 dailies in Croatia, eight weeklies, 
while other editions are issued bi-weekly, monthly or periodically. 

Among the most important print media, Vjesnik, Vecernji list and Slobodna Dalmacija 
are controlled by the state. Vjesnik and Slobodna Dalmacija are controlled formally in view of 
their ownership structure, while Vecernji list is owned by a mysterious Caritas Fund from the 
Virgin Islands. Jutarnji list is privately owned, as are the Rijeka Novi list and the Pula Glas 
Istre, which are owned by the papers’ employees. The Split Slobodna Dalmacija was owned 
by its journalists and graphic workers until 1993, when its privatization was scandalously 
annulled in a state-party operation and the paper was turned over to HDZ tycoon Miroslav 
Kutle who brought this once eminent and profitable paper to the verge of collapse and in the 
end had to give it back to the state. As far as Vecernji list, the biggest circulation daily in the 
country, is concerned, it is unknown who is its true owner, so it is assumed with full right that 
behind the phantom Virgin Islands company is an HDZ affiliate. 

In Croatia there are also 25 regional newspapers, 15 business and tourism newspapers, 29 
bulletins issued by political and professional associations, 12 culture and design magazines, 
10 dealing with technological information, 12 women’s and family magazines, 14 magazines 
specializing in sports, seven dealing with rock and youth, etc. 

Croatian state television is the only state-level television station. Four television stations 
have concessions for broadcasting at cantonal level, and there are also six city stations. 

Three radio stations broadcast at national level, and 17 at cantonal level. According to the 
Government Information Office, 80 radio stations operate at city level. 

There are three news agencies working in Croatia: the state agency HINA, the 
independent private agency STINA and the Information Catholic Agency IKA. 

However, in this unnegligible media pluralism, Croatian Radio Television (HRT) holds a 
dominant place and in many ways throws this media pluralism in question. Almost every 
criticism of the media situation in Croatia starts (and many also end) by stressing the 
unacceptable status and role of this most influential medium, which many see and assess as a 
media “Bastille” of the incumbent regime. Formally a public station, HRT is a classical 
example of a state-partisan instrument, often used to openly glorify the incumbent authorities 
on one hand, and to hush up and conceal in a sophisticated manner the key political, economic 
and general social problems on the other. Or, to use target propaganda commentaries in 
primetime news programs to settle political accounts with those who criticize the regime. 

The Battle for the Media “Bastille” 
What this is really about is best shown by data from a research ordered by the Croatian 

Journalist Association, financed by the European Community and carried out by the renown 
research agency PULS using the Gallup method. 

The research confirmed that Croatian state television is the most significant source of 
information. About 90 percent of respondents are informed about events in Croatia through 
this medium, and for 74 percent it is the only source of information. The second most often 
used source of information are daily newspapers from which 50 percent of respondents get 
their information, while 40 percent of respondents do not read newspapers at all. 

This “dependence” on TV information focuses the battle for media freedoms in Croatia 
mainly on TV. 

Under a lot of pressure from international factors, local opposition and journalist circles 
themselves, Croatian policy started making “cosmetic” changes on national TV, which are 
supposed to show that the aim is to transform it into a really public national medium (new law 



Media News, No 29, Vol I 10 

on HRT, bringing a new management to the national TV house which includes some eminent 
professional journalists such as Mirko Galic, bringing back into program a number of 
journalists who had been “on ice” for years, etc.). However, at the same time a “purge” 
continued of everything that was jeopardizing the key goals of the political 
instrumentalization of the main national medium. 

Open censorship has been applied for undesirable political TV programs (such as the 
political magazine “Jedan plus jedan” which was even removed from program and some of its 
items were taken out or edited without the editor’s knowledge), rare editors whose critical 
programs were very popular with the audience have been sacked (Croatian journalist of the 
year Ivo Loncar, who succeeded in turning the agricultural program “Plodovi zemlje” into one 
of the more popular TV hits), those who could not reconcile to political pressure have left the 
management (Mirko Galic). 

The election year and the approach of elections does not give much hope that significant 
change can be expected. On the contrary, fear that complete control over the main national 
medium will take place seems more realistic. Announcements of special media rules for the 
forthcoming parliamentary elections, which should establish some kind of equality among 
political parties, if they are adopted, will probably be reduced to a minimum. The ruling party 
will find a way to compensate abundantly for the media tidbits that it will grant the 
opposition, even if it is forced to discard the previously used method of showing several-hour-
long HDZ election conventions and Croatian President Tudjman in primetime programs. 

In addition to state radio, national frequencies are allocated only to Catholic Radio and 
Open Radio. The latter has an exclusively entertainment and commercial character, without 
news and political programs. The most popular independent radio is the well known Radio 
101 in Zagreb which, although local, covers an area inhabited by around one million people, 
and whose program is the only more significant alternative to the controlled electronic media. 

The Broadcast Alternative – Even Local is Dangerous 
Another, none less significant element of obstruction, when chances for democratization 

of the media environment in Croatia are concerned, is contained in the fact that the ruling 
party has rejected the possibility of privatizing one of the three national television channels. 
The ruling HDZ, as some sort of surrogate for the constant requests that it provide at least one 
national private channel, has offered the possibility of announcing a concession for a new 
national channel. Experts assess that the price of introducing a fourth national channel would 
be about 40 million DEM, which is a big investment in the current economic situation in 
Croatia. In view of the very uncertain commercialization conditions, it will be difficult for the 
project to attract potential investors. The overall media “cake” in Croatia is estimated at 80 
million DEM, which is, for instance, half the size of that in Hungary. 

There has been an attempt to create a surrogate for alternative national television through 
the establishment of a pool comprising a number of local TV stations and program production 
via a distribution organization called “TV Network,” which is financially supported by media 
tycoons Ninoslav Pavic (Globus, Jutarnji list) and Miroslav Kutle (Slobodna Dalmacija). 
However, the project collapsed due to financial difficulties. A similar project is now being 
developed – Europapress holding production. 

In the broadcast media space the ruling party has some powerful instruments in its hands: 
the Telecommunication Council, which decides on allocating concessions to broadcast media, 
and the Law on Telecommunications, which regulates the basis of their work. 

Problems that local and regional broadcast media are faced with are best illustrated by 
the fact that a National Association of (local) Televisions (NUT) was recently founded, which 



Media News, No 29, Vol I 11 

has requested that the Law on Telecommunications urgently be modified. NUT is requesting 
changes in the provisions of the law which forbid private stations to associate, thus preventing 
them from producing and purchasing cheaper programs; a cut in the high prices of 
concessions which must be paid a year in advance; and restrictions in HTV’s marketing 
monopoly. 

In addition to all this, the local media situation is constantly characterized by “purges” 
and blockades in work. In the situation in which the main national media channels are under 
the complete control of the ruling party, incidents increasingly occur on local TV and radio 
stations. Their orientation, to be plural and open to the opposition and to be as critical as 
possible, in order to try to compete (in some places with more and more success) with the 
national media organizations, often ends in different forms of “disciplining.” The ruling party 
uses different mechanisms to achieve that, from dismissing editors and directors of these 
media in places where it controls the situation at local level, to putting pressure through 
financial police or the Ministry of Traffic and Communication, which directly or indirectly 
control frequencies and concessions, in places where the ruling party does not have direct 
power at local level. The list of such cases is increasing: Radio Labin, ATV Split, TV Marijan 
Split, Radio Ritam Sibenik, Radio Libertas Dubrovnik, TV Moslavina, Radio Vukovar, Radio 
042 Varazdin 

(to be continued) 

C o m m i t t e e  t o  P r o t e c t  J o u r n a l i s t s  ( C P J )  
A n n u a l  R e p o r t  

24 Journalists Killed 

The prestigious U.S. non-governmental agency seated in New York – Committee to 
Protect Journalists (CPJ) – in its latest 400-page annual report titled: “Attacks on the Press in 
1998,” presented an extensive review of the state of journalistic freedoms in the world. In 
addition to facts, the report contains analyses of press freedom issues in 118 countries of the 
world, as well as four special reports, and compelling accounts of 500 cases of attacks on 
different grounds – hampering, silencing, arbitrary arrests, censorship and legal abuses. 

Among states in which a real explosion of violence against journalists was reported are 
Sierra Leone, Democratic Republic of Congo, Jordan and FR Yugoslavia. The two latter 
states in particular because they have adopted draconian press laws. 

Columbia was the most lethal country for journalists. In the last 10 years, 43 journalist 
were killed there! 

The absolute “champion” when it comes to imprisonment of journalists in the last five 
years is Turkey. A total of 27 journalists languished in its prisons last year, compared to 29 in 
’97. Most are victims of government repression related to reporting on the Kurdish rebellion 
in Turkey. 

A new medium – the Internet – has also started generating victims, not only of 
journalism, but of freedom of speech in general. A person was arrested in China who had 
been exchanging e-mail messages on a dissident web-site! 

The trend of expansion of restrictive media laws is alarming, especially in the field of 
slander and defamation, which considerably limits the freedom of the press. Journalists are 



Media News, No 29, Vol I 12 

faced with a choice: choosing between self-censorship and going to jail for “inflammatory” 
reporting. 

In addition to announcing that 24 journalists were killed last year, the book also contains 
a graphic survey of more than 470 journalists killed over the past 10 years, presented by 
countries and regions. 

In this latest report Bosnia-Herzegovina is not especially emphasized. There is an 
interesting statement in the book’s introduction related to the conflicts in our region, 
according to which the international community focused on ending the conflicts at the 
expense of the articulation of the freedom of press. 

Media News will feature some wider excerpts from the book in its next couple of issues. 

N e w s  

Journalism Studies in Mostar 

The Journalism Studies Center of the University in the western part of Mostar is to be 
transformed into a four-year faculty, which is due to start working in the next academic year. 
The Center’s manager Dr. Vladimir Laznibat told Slobodna BiH that future journalists will be 
able to choose fields that are most needed and to do their graduation thesis in narrow areas 
such as radio, TV, press and public opinion surveys. Staff for the future faculty has already 
been provided. 

The Faculty Council of the Mostar Journalism Studies Center is also working on 
establishing a Croat Journalism Institute. According to Professor Laznibat, the Institute is 
planned to have nine departments, which will chiefly be oriented towards public media 
research. The Center has received support from the Ministry of Culture of the Republic of 
Croatia and the Faculty of Political Sciences and Croatian Studies in Zagreb. 

OHR Condemnation 

The OHR condemned an attack on two TV crews from the Republika Srpska that 
happened in Banja Luka on March 25. The crews were filming violent demonstrations and 
protests in front of U.S. and British diplomatic missions. Both crews were attacked by a mob 
armed with knives and other objects. A cameraman was seriously wounded, while other 
members sustained lighter injuries. 

The OHR said it does not deny anyone the right to demonstrate and express their opinion, 
but it should be done in a peaceful and democratic way. 

The OHR called on the local police to investigate the case and take measures against the 
perpetrators. 

Attack on TV Kiseljak Crew 

A TV Kiseljak crew was attacked March 22 in Sarajevo by members of the Sarajevo 
Canton Association of Fallen Soldiers. 



Media News, No 29, Vol I 13 

The crew was trying to record an item on the eviction of people living in the apartment of 
a man called Mirko Basic. Journalist Branka Vrebac and cameraman Pavle Condric were held 
for two hours and were released after they handed over the recorded tape. 

IPTF, SFOR, IMC and other international organizations have been notified about the 
incident. 

New Radio-Television Station 

Another RTV station has appeared in the already rich media space of Bosnia-
Herzegovina. It is a Bosniak radio-television station called “BRT Int,” which is already 
broadcasting signal on the 24th channel. The station was established by fusion of two earlier 
organizations, Bosniak-Moslem Radio Hayat and Bosniak Television (whose start of 
broadcasting had been awaited for two to three years). 

For now the new TV is carrying satellite program, and according to unofficial 
information, its own program should start in 15 days. In a statement for the Sarajevo daily 
Oslobodjenje, Mahir Zisko, director general of the newly-formed RTV station, said this 
medium will be Bosniak-oriented. He said the station plans to open departments for news, 
music, religious, cultural and other program. At the beginning the station is to broadcast 16 
hours of programming a day, and later 24 hours a day. 

Eighth Generation of BBC School of Journalism 

The eight generation of students at the BBC School of Journalism was promoted in 
Sarajevo on March 24. Seventeen young journalists from different media in Bosnia-
Herzegovina completed the school’s training program encompassing all aspects of electronic 
media. 

The students received diplomas from the Independent Media Commission Director 
Krister Thelin and Soros Media Center Editor-in-Chief Boro Kontic. 

On the Threshold of 
a New Century 

☛  Listen with your ears! ☛  Look with your eyes! ☛  Think with your head! 

Council:Media Plan Institute 

Prof. Dr. Muhamed Nuhic, Hamza Baksic (Sarajevo); Perica Vucinic (Banja Luka); M.S. 
Lenart Setinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenkovic (Zagreb); M.S. Loius de la Ronciere 



Media News, No 29, Vol I 14 

(Paris); M.S. Aleksandar Todorovic (Montreaux); Prof. Dr. Slavo Kukic (Mostar), Prof.Dr. 
Miroljub Radojkovic (Beograd)! 


	On the Threshold of a New Century

