
In This Issue You Can Read: 

!"Application of the IMC Code of 
Practice and Civility Violated 

!"Media Presentation: Reporter – a 
Faithful Image of Its Name... 

!"Media in Countries in the Region 
(VI): Albanian Media: Freedom 
and Paradoxes 

!"Supplement: List of the Most 
Influential Media in Albania 

!"The Monitor’s Eye 
!"News 

Media News 
••••  Journalism and Democracy     ••••Media in Transition

No 34, Vol I, Sarajevo, 

A p p l i c a t i o n  o f  t h e  I M C  B r o a d c a s t  C o

 The Code on Decency and Civility H

The Independent Media Commission (IMC) has been in th
decisions have often provoked heated discussions, and even dis
to warnings and sanctions pronounced as a result of disregard f
Practice. 

Although the Commission’s decisions and elaboration a
often do not have an opportunity to find out what are the guide
its decisions. Media News will from time to time present these
insight into them will inspire media to apply the Code more co
same time reduce misunderstanding between journalists and the

First Example: Zoom on the Face of the Late J

IMC on May 13 issued a warning to Radio-Television Mo
in the part “Decency and Civility.” The warning referred to a 
16 in which “a shot was made from a distance of four meters
hospital wheelchair with Mr. Jozo Leutar in it, as well as seve
As the wheelchair was entering the hospital, the camera zoo
showing that he was seriously injured and that he might have be
Prepared by the  
SAFAX News Agency Sarajevo 
httm://www.mp-institu.com/ 
 

June 14, 1999 

d e  o f  P r a c t i c e  

ad Breached  

e focus of media attention. Its 
approval, primarily as reaction 
or the IMC Broadcast Code of 

re public, journalistic circles 
lines that IMC uses in making 
 arguments in the hope that an 
nsistently and that it will at the 
 Commission. 

ozo Leutar 

star for disrespecting the Code 
TV report broadcast on March 
 and the full screen showed a 
ral members of medical staff... 
med the face of Mr. Leutar, 

en in some kind of shock.” 



Media News, No34, Vol I 
 

2 

The part of the paragraph from the Code which the Commission considers has been 
violated states: 

“Radio and TV organizations shall show consideration in selecting material that shows 
the consequences of natural disasters, accidents 
and human violence. Before showing such 
scenes, radio and TV organizations shall 
establish a balance between the desire to satisfy 
the need for truth and the desire for compassion, 
in contrast to risking sensationalism, causing 
distress or a possibility of reasonless violation of 
privacy.” 

The editor of RTV Mostar said in his 
response that it was possible that the footage had 
upset emotions, but the omission was caused by 
the short deadline for preparing the report. He 
said that in the future more attention will be 
given to such potentially controversial reports. 

Second Example: HTV Makes an 
Insult – EROTEL Re-Broadcasts It 

EROTEL on December 16, 1998 at 20.50 
was re-broadcasting Croatian Television (HTV) 
program and the broadcast “Ecology and Ethics 
– Sipa“ by Branka Separovic. IMC monitors 
noticed that the following language 
constructions were used in the broadcast: “...the 
main person is certainly George Soros, a crazy 
backroom dealer and malicious speculator. He 
has stolen billions, he gives millions and he 
always collects interest in the form of blank 
ink”;...the disgusting Serbian-Jewish lobby 
which keeps appearing over and over so that 
Croatia would be toppled. These are cautious 
masons, many of them are sexual perverts”; 
“...Privately they are all generally homosexual.” 

IMC maintains that such expressions in the 
broadcast were not in line with the provisions of 
the Code in the part referring to Decency and 
Civility, and that anti-Semite, anti-Serbian and 
homophobic comments were given, framed in an 
ecological metaphor based on sipa, in order to illustrate that Serbs, Jews and homosexuals 
have had damaging influence on Croatian economy and society. 

EROTEL denied its responsibility for the case because, as its management has said, 
EROTEL could not influence the content of that authorial broadcast produced by HTV. IMC 
did not accept the explanation, because “EROTEL bears full responsibility for re-broadcasting 
HRT using the ground network in Bosnia-Herzegovina.” 

For this, and two other similar cases, Erotel was fined 2000 KM by the same IMC 
decision. 

 
 
 
 
 
Media News- all the media news of 

BH collected in one place. 
Issued every second Monday in 

English and Bosnian/Croatian/Serbian. 
Texts by local author are published in 
whatever variant is appropriate to the 

author. 
Published by Media Plan - Safax 

Editor: Zoran Udovičić 
Editorial in Sarajevo:  
Patriotske lige 30, 
(Arhitektonski fakultet) Sarajevo; 
Tel/fax:+387 (0)71 206 542, 213 251 
E-mail: 
Safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mp-institut.com 

 
Copyright © 1999 Media Plan Institute 

 
REPRODUCTION OF THE TEXTS 

IS PERMITTED IF BOTH THE 
NAME OF THE AGENCY AND 
NAME OF THE AUTHOR ARE 

SHOWN 
 

Thanks to the Soros Open Society 
Fund for BiH and Westminster 

Foundation for Democracy London, 
local media will receive this service 

free of charge 

mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No34, Vol I 
 

3 

Third Example: RTV Srebrenica Does Not Keep Program Recordings 

The Independent Media Commission on May 13 fined Radio-Television Srebrenica with 
800 DEM for two cases of disrespect of the Code. We will describe one of the two cases here. 

On February 15, 1999 IMC asked RTV Srebrenica for a recording of programming 
broadcast on February 7 and 8 between 1500 and 2000 hrs. The reason it was done was to 
review a complaint received from SFOR and the United Nations Mission in Bosnia-
Herzegovina which alleged that RTV Srebrenica had broadcast material that may not have 
been in line with the IMC Code (the material in question is a statement by the Committee of 
the Serb Radical Party – SRS). The IMC justified its request by the obligation that all 
electronic media have, that “radio and television stations shall make complete sound and/or 
video recordings of all programs that are broadcast. These recordings shall be kept for a 
minimum of 30 days or longer, if so requested in a special case by IMC.” However, the editor 
of RTV Srebrenica, according to the Commission, first refused in an insulting manner to 
cooperate with the Commission, and then sent a letter to the Commission with the statement 
from the Municipal Committee of the Serb Radical Party with the warning that it differed 
from the statement protested by SFOR and the UN Mission to the Commission. It is not 
known if that was the statement that was broadcast on RTV Srebrenica. 

In the official statement, SRS strongly condemned and requested sanctions for the 
“organized departure of some 15 or so Serbs, so-called “Poturice” (historical derogatory name 
for Bosniak Moslems used by Serb nationalists) from Srebrenica to Tuzla, at the invitation of 
Hakija Meholjic, who had slaughtered, burned and inflicted pain on Serbs from Srebrenica in 
the past war which had been imposed on us, and who took the lives of our dearest.” It also 
says that the Serb Radical Party forbids these Serbs in the future “in the name of Srebrenica’s 
Serbs, patriots and in the name of the Serb municipality of Srebrenica, to offer a ‘hand of 
reconciliation’ to Moslems who caused us grief and who destroyed everything we have.” 

As RTV Srebrenica could not prove what it had broadcast in its program, IMC decided to 
trust the SFOR and UN Mission allegations, in particular because the official text of the SRS 
statement confirmed their allegations. IMC maintains that the broadcasting of the statement 
violated the part of the Code on “Decency and Civility, in the part that says: “...Language 
which may inspire violence, unrest of hatred shall not be used. Unreasonable usage of 
language that may cause offence shall be avoided.” 

M e d i a  P r e s e n t a t i o n  

Reporter – a Faithful Image of Its Name... 

Another Weekly at a Bad Time? 

In issue no. 57 of May 26 this year, the editorial was titled “Birthday,” and it recalled that 
the first issue of Reporter appeared on May 20, 1997, which means two years ago, on 48 
pages (today on 76). The editorial contained several striking sentences: “In the first issue we 
wrote that, as far as Reporter was concerned, the war was over. We were referring to the war 
in Bosnia-Herzegovina. Two years later we have a war in the Federal Republic of Yugoslavia, 
and in newspapers there are already polemics on scenarios for its end. Strongest reactions 
have been provoked by the hastily adopted term ‘denacification’ from a different time. While 
we are completing this issue, it is definitely clear to us that due to a power failure in Serbia we 



Media News, No34, Vol I 
 

4 

will not receive three articles ordered from there. In the beginning, as in those previous times, 
there will have to be – electrification.” 

The most difficult task is to say a lot using just a few sentences. And to be witty at that. 
That is actually the most reliable barometer of writing skill and with it also of journalistic 
skill. That precisely is Reporter’s home ground, but we will speak about that a little later on. 

Besides Reporter and the earlier launched Nezavisne novine (also from Banjaluka), these 
are, for the time being, the only two weeklies in the Republika Srpska. 

 Moving to a weekly publishing rhythm for the Banjaluka Reporter was accompanied 
by slight sloppiness of a technical and graphic nature, which even we missed in the beginning. 
Namely, on April 1 this year (issue no. 49) Reporter became a weekly, but it continue to print 
the word “bi-weekly” on the front page as well as on the paper’s impressum. From issue no. 
54 the word “bi-weekly” was removed from the front page, but it remained in the paper’s 
impressum, until in the 56th issue the paper started using a new syntagm: “WEEKLY 
‘REPORTER’” The new front page does not contain any other indication of the new 
publishing dynamics. 

In the “ The Monitor’s Eye “ (Media News, issue no. 32 of May 17 this year), we wrote 
that Reporter was “refreshing at the perfect moment,” while in the same issue, in an analytical 
article on Dani moving to a weekly rhythm of publishing, at the very start we expressed out 
doubt in the effectiveness of the decision, bearing in mind the overall unfavourable economic 
situation in the country, which directly affects the underdeveloped media market. 

All these troubles are particularly pronounced in the case of Reporter, because the 
decision to shift to weekly publishing almost coincided in time with the start of air strikes on 
Yugoslavia. Out of the average circulation of 12,000 copies, the largest number was sold on 
the other side of the Drina River, mostly in Belgrade. The number of unsold copies ranged 
from seven to 20 percent. According to marketing data, Reporter was practically sold out in 
Yugoslavia. Now all that has stopped, including advertisements, and the future is uncertain, 
both concerning sales of the paper and advertising. 

The Republika Srpska does not have a large enough media market and it is exhausted in 
several larger centers – Banja Luka, Prijedor, Brcko, Bijeljina, Zvornik, Visegrad and 
Trebinje. Sales in the Federation of Bosnia-Herzegovina are still symbolic. In short, 
Reporter’s market perspectives are depressing, which is sad because it really is a good paper. 

Reporter is Something In-Between 

The very name of the publication – Reporter – is a good solution. It is a simple word, but 
with multiple meaning. 

In an effectively designed Cyrillic vignette with fixed colours (black italic letters outlined 
in white), a white Latin ® dominates on a red background, the rounded ¾ white and the 
remaining ¼ red. The “R” designed in this way has multiple meaning, but first of all it 
suggests “recommendation,” perhaps recommendation for reading. Next to the issue, the year 
of publishing and the date is the price of the paper in YU dinars (“price 10 din.”), while the 
currency of the paper’s own country is given on the side of the front page, together with the 
Slovenian tolar, Macedonian denar and Western European currencies. 

Both variants of the Serbian language are equal (ekavian and ijekavian). The (Bosnian) 
language and style of authors from the Federation of Bosnia-Herzegovina is also respected. 
The alphabet that is used is Cyrillic. 

Although the vignette does not have any attribute or syntagm such as – “political”, 
“independent,” or “Bosnian-Herzegovinian”, “Serb”, etc., Reporter is not a classical 
newsmagazine, and even less a magazine. Reporter is actually difficult to define using the 



Media News, No34, Vol I 
 

5 

usual journalistic-communicological terminology. Reporter is also not something like the pre-
war Ilustrovana Politika. Reporter is something in-between. Still, political issues are 
dominant because that is dictated by these difficult times that we live in. 

If we use the language of the usual journalistic terms, genres and so on, the paper is 
dominated by articles that go into the background of news. They are not pregnant 
examinations, but they do have elements of analysis, and sometimes even of synthesis. Except 
for the regular short editorial by the editor-in-chief, signed with initials (P. V. / Perica 
Vucinic), there are no classical commentaries, columns, and so on. Reporter’s most noticeable 
quality is timeliness, regardless of whether it is shown through analytical articles, reportages 
or interviews. 

Thematic Diversity 

Reporter, since the time when it was a bi-weekly, has considerably dealt with issues from 
the Federal Republic of Yugoslavia. Now its coverage of the neighbour, understandably, is 
even more pronounced and the focus is even sharper. There is no “false diopter,” there is no 
inflammatory or inciting language, and there is also no stretched or artificial balance, 
symmetry, etc. When it comes to territorial coverage within Bosnia-Herzegovina, then the 
Republika Srpska and the Federation of Bosnia-Herzegovina are equally presented. 

With regard to the volume of cultural topics, Reporter could with full right bear the 
attribute of a cultural magazine, because it features regular items on literature, theatre, art, 
film, music, comics, etc. The regular “Short story,” with basic information about the author, 
also deserves attention. We have almost forgotten what a short newspaper story is. With its 
latest issue (59), the paper started an interesting series with the superscript headline 
“Kontrakultura” (meaning counter-culture). 

Reporter also includes a regular foreign policy page, and items on car racing, sports, 
“Letters from readers,” and even the horoscope and a crossword puzzle. 

Of course, Reporter is not without faults. It even sometimes features articles written by 
associates who show complete ignorance of what they are writing about. For example, in 
issue no. 58 of June 2 this year, the paper featured an article by its Sarajevo associate (Rubina 
Imamovic), with the editors’ headline “Almost a press police,” and sub-headline “The 
proposal made by IMC was, to put it in the simplest way – a journalistic internal police,” 
which suggests that the editors stand behind the views presented in the article. The article was 
about a recent get-together of Bosnian-Herzegovinian journalists, organized by OSCE/IMC, 
who chiefly discussed the establishment of the institution of a Press Council, in the context of 
the recently passed Press Code. Press councils and press ombudsmen (although these two 
institutions in their meaning are not synonyms, nor counter-parts), as proven democratic 
western traditions, have the primary task of protecting the public from unprofessional 
(irresponsible) journalism, while journalists protect their own rights primarily through their 
associations. 

Although it has a modest graphic design (except for the front page), Reporter is still a 
paper with a modern layout. Its items are attractively arranged and have good headlines. 
However, the usage of the usual one-dimensional visual and graphic means – photographs, 
illustrations, drawings, vignettes, caricatures, etc., is not Reporter’s strong point, particularly 
in the case of journalistic photograph. Articles are Reporter’s strongest point, despite the fact 
that they are not written by prominent journalistic names (except for regular journalists and 
occasional outside contributors). 

(Media Plan Institute – Monitoring Center, D. Babic) 



Media News, No34, Vol I 
 

6 

M e d i a  i n  C o u n t r i e s  i n  t h e  R e g i o n  ( V I )  

The Albanian Media: Freedom and Paradoxes 

Media News is publishing a series of articles on the media situation in neighbouring 
countries and countries in post-communist transition. In this issue we publish an article by our 
associate from Tirana Mr. Remzi Lani, on the media situation in the Albania. 

A "Revolver' Journalism 

Eleven daily newspapers are published in Tirana every day, a figure that overcomes some 
of the capitals of former communist countries that count the double and triple of population of 
Tirana. During the evening one would follow news or movies in 10 private TV channels or 
listen music and, of course, news in 10 radio stations. 

The Albanians apparently have not quenched the thirst for free word yet that they lacked 
for so long. 116 newspapers and magazines have been published in Albania since the fall of 
the communist regime in 1990, but only 34 have resisted and continue to be published (these 
figures exclude the innumerous erotic, quiz publications.) 

Among the newspapers is the daily Koha Jone which became known for the critical 
positions it assumed against the regime of Berisha, but now is passing through a period of 
disorientation in its editorial policy. The daily Gazeta Shqiptare which begun to be published 
in 1993 as an Albanian branch of La Gazzetta del Mezzogiorno of Bari, is the most politically 
neutral but has not resisted to the sensational sense of the Albanian press. The newest daily 
Shekulli is today the biggest newspaper of the country with almost 30 thousand copies, and 
may considered as a presidential newspaper in the sense that it is supporting the president 
Mejdani. It is very critical towards the former President Berisha and the former Prime 
Minister Nano, independently of the fact that these two are bitter enemies of each other. The 
daily Albania enjoys popularity among the Albanian right wing and supports the position of 
the former President Berisha. Among the magazines, the most popular are the weekly Klan 
and Spekter, which stay away from the political life of the country. 

The first stages of the free press in Albania the party press used to dominate. As the time 
went by the party newspapers lost their importance and the independent press gained ground. 
Today, in the country, there are only three party newspapers with limited circulation: Zeri i 
Popullit (Socialist Party), Rilindja Demokratike (Democratic Party), and Republika 
(Republican Party). From a political point of view the press spectrum in Albania may be 
considered complete from the left to the right. 

The press produces today around 110.000 copies a day, the lowest circulation per capita 
in Europe. The low circulation is related with some reasons. First, the limited distribution of 
the press in territory, only 40% of it. This is due to the destroyed infrastructure and the lack of 
a national distribution network after the disappearance of the once existing state owned 
network. Second, the high price of the newspapers compared with the low salaries of 
Albanians (if a retired man buys every day a newspaper he should spend for this one forth of 
his earnings). Third, the lack of a subscription system obligates the press to be sold on the 
road, rarely in kiosks and susceptible of the weather: when there is, more newspapers are sold 
than when it is raining. Forth, and the most important, the credibility of the press which seems 
to be at the lowest quotations. 



Media News, No34, Vol I 
 

7 

The Albanian press appears today as a "shooting journalism." The press is more an 
extension of politics than a representation of the public opinion. It can be said that the press in 
Albania is a conflict press, as it is the Albanian politics. 

This is the reason, according a survey of the Albanian Media Institute, which question 
what are the effects of media on the actual Albanian society, 60% of the questioned answered 
that it causes troubles and only 23% of them said that they contribute positively. Only 12.5% 
of the questioned were happy with the newspapers and the rest expressed unhappiness of 
indifference. 

It seems a paradox: one of the most important achievements of the new Albanian 
democracy, if not the most important, is the free press, but according to its readers, this press 
actually has problems with the life of community. 

 A New Era: the Private Electronic Media 

Until two years before, in Albania there were no private radio and TV. Simply because it 
was not permitted. After the green light of the Albanian Parliament on May 1997, today, after 
two years, there are some 30 private radios and 30 TV. Their birth put an end to the era when 
Albanians for knowing what was happening in their country were forced to listen to the BBC 
and see CNN. Not occasionally, but simply as a result of the state control on the Radio 
Television, in the eve of the crisis of March 1997, the Albanian service of BBC reached an 
audience of 52%, the highest in the history of the British radio. If the survey was to be 
repeated today, the figures would be different, not because the BBC programs are less 
interesting but simply because the Albanian private media have attracted the listeners. 

It can be said that the private electronic media have won the battle against the printed 
press and the sleeping giant, the Albanian Radio Television. The Albanian RTV, the only 
national media, is in the process of transformation from state media in public service. 
Although some positive changing, the Albanian Television still remains an old fashioned 
"Red Carpet" TV. Radio Tirana seems more flexible, but still backwards if compared with the 
private radios. Habituated to be commanded through telephone from above, the journalists of 
RTV are able to exercise a perfect self-censure even when telephones do not ring. According 
to a survey of the Albanian Institute of Media, 65% of Albanians prefer to follow news from 
private electronic media and only 35% from state media. Around 58% of the questioned think 
that although the improvement TVSH remains a spokesman of the Government. 

Among the private TVs the most popular are TV Arberia, which actually is considered as 
No. 1 as a result of a every night popular program on Kosovo and TV Klan, which has the 
widest stretch covering almost 60% of the territory. TV Arberia and TV Klan consist, from 
the point of view of the  

Ownership, in joint ventures between the Albanian capital and the foreign ones, the first 
Italian and the other French. A good coverage and audience have also TV Shijak, TV Koha, 
and TV Teuta. According a survey a citizen of Tirana spends in front of the TV 3.42 hours. 

Radio Koha (part of the publishing company of "Koha Jone"), Radio Kontakt, Radio 
Stinet, Radio Top Albania, and Radio Ime are among the most popular private radios. 
Generally, their programs are dominated by music, news, and long live telephone programs. 
According to the above mentioned survey a citizen of Tirana listens 1.8 hours of radio per 
day. 

Differently from the press, which is concentrated in Tirana, the electronic media has 
known a harmonious throughout the country. Private radios and televisions are being opened 
every month in all the cities. 



Media News, No34, Vol I 
 

8 

Differently from the press, which from the point of view of ownership is dominated from 
the domestic capital, the electronic media, especially TVs consist in joint ventures among the 
Albanian capitals and foreign ones, mostly Italian. 

The principal press agency in Albania is ATA, a state agency that during the recent years 
has been modernised and has broadened its market. Beside ATA develop their activity also 
the private agencies ENTER, which is very active in the Internet and TIR- FAX with a limited 
distribution. 

Meanwhile, the last months the Albanian journalists have just entered the era of Internet. 

Unfinished Paragraph On Freedom of the Press 

Journalists in Albania have the right to say everything, but they do not have the right to 
be heard. The new government of Tirana seems to have learned something from the past. The 
Albanian press is a "watch dog" of the Government and appears not to be scared from it. The 
Government permits them to speak but it does not mean that it listens to. 

The Law on the Press of 1993, criticised from the organisation of journalists and those of 
human rights and it got abolished immediately after the left coalition got in power. A single 
article, as the American model, substituted it: "The press is free". The new Law on Media, 
which regulates the activity of private electronic media and public RTV, fulfils all the 
international standards. 

Albania has come out of the list of countries that menace the freedom of press, but 
however being a journalist in Albania is not a dangerous-free profession. In a country with 
half-million Kalashnikovs in circulation, where the authority of the state is weak, where there 
is no order and the activity of armed gangs is in open air, the freedom of press is the same 
menaced. Anyway, actually in Albania there is freedom of expression but no freedom of 
movement. 

Directory Of The Albanian Dailies 

ALBANIA 
Director:Ylli Rakipi  
Tel: 00 355 42 292 43  
Fax: 00 355 42 231 98 
 
ALBANIAN DAILY NEWS (in English) 
Editor-in Chief: Arben Leskaj 
Tel: 00 355 42 698 68  
Fax: 00 355 42 276 39 
 
GAZETA SHQIPTARE 
Editor-in Chief: Arian Cani Tel/ 
Fax 00 355 42 626 46 / 638 85/ 63855 

 
KOHA JONE 
Publisher: Nikolle Lesi 
Tel/ Fax: 00 355 42 470 04 
 

REPUBLIKA 
Editor-in-Chief: Dalip Greca 
Tel\ Fax: 00 355 42 259 88 
 
RILINDJA DEMOKRATIKE 
Editor-in Chief: Astrit Patozi 
Tel: 00 355 42 323 55  
Fax: 00 355 42 303 29 
 
RILINDJA 
Editor-in-Chief: Ramadan Musliu 
Tel: 00 355 42 301 71  
Fax: 00 355 42 238 67 
 
SHEKULLI 
Editor-in-Chief: Zamir Allushi 
Tel: 00 355 42 335 72  
Fax: 00 355 42 335 26 
 



Media News, No34, Vol I 
 

9 

ZERI i POPULLIT 
Editor-in-Chief: Erion Brace 
Tel/Fax: 00 355 42 233 87 
 
55 (FIFTY FIVE) 
Editor-in Chief: Fahri Balliu Tel\ 
Fax: 00 355 42 623 72 
 
EKONOMIA 
Editor-in Chief: Emin Barci 
Tel\ Fax: 00 355 42 50 766 

Directory Of Albanian Weeklies 

DRITA 
Director: Bardhyl Londo 
Tel\Fax: 00 355 42 302 03 
 
KLAN (magazine) 
Editor-in-Chief: Andi Bushati 
Tel: 00 355 42 51923  
Fax: 00 355 42 334 17 
 
AKS 
Editor-in Chief: Mimoza Dervishi 
Tel/ Fax 00 355 42 470 04 
 
SPEKTER 
Editor: Henri Cili 
Tel: 00 355 42 514 21 

Directory Of Albanian News-Agencies 

ALBANIAN TELEGRAPHIC AGENCY 
(ATSH) 
Director: Frrok Cupi 
Tel: 00 355 42 343 93  
Fax: 00 355 42 343 86 
 
ENTER NEWS AGENCY 
Director: Mero Baze 
Tel: 00 355 42 359 16 

Directory Of The Main Albanian 
Radios 

RADIO TIRANA 
Tel: 00 355 42 224 81 News Department;  
258 17 Evening Program;  
58 38 Social Cultural Program 
 

RADIO STINET  
Owner: Arqile Ndini  
Tel: 00 355 42 252 60 
 
RADIO IME  
Owner: Eno Alimerko  
Tel: 00 355 42 279 55 
 
RADIO KONTAKT  
Owner: Agron Bala  
Executive Director: Alfons Zeneli  
Tel: 00 355 42 494 74 
 
RADIO KOHA  
Owner: Nikolle Lesi  
Executive Director: Amalia Dhamo  
Tel: 00 355 42 287 81  
Fax: 00 355 42 287 96 
 
TOP ALBANIA RADIO  
Owner: Dritan Hoxha  
Tel: 00 355 42 474 92, 474 93 

Directory Of The Main Tv Stations 

ALBANIAN RADIOTELEVISION  
Tel: 00 355 42 263 32; 232 39;430 07  
Fax: 275 12 
 
TV ARBERIA 
Director Perikli Karavella  
Tel: 00 355 42 275 75 
 
ALBA TV  
Owner: Investment Group,  
Administrator: Amerigo di Dominicantonio  
Tel: 00 355 42 341 42; 341 44 
 
TV KLAN  
Owner: Aleksander Frangaj  
Tel: 00 355 42 403 04 
 
NESER TV TV  
Owner: Teknotrade Ltd.  
Phone: 00 355 42 40655 
 
TEUTA TV (Durres) 
Owner: Bashkim Hoxha, Gezim Domi  
Phone: 00 355 42 500 40; 236 99  
Fax: 00 355 52 241 13 



Media News, No34, Vol I 
 

10 

 
SHIJAK TV  
Owner & Director: Gezim Ismaili  
Tel: 00 355 42 47135; 00 355 52 247 23  
Fax: 00 355 52 721 93 
 
TV AMANTIA (Vlore)  
Owner: Jashar Lamaj  
Tel: 00 355 63 221 90 
 
TV ROZAFA (Shkoder) 
Director: Paulin Selimi  
Tel: 00 355 224 33 31;  
00 355 38 290 21 370 

 
SHKODRA TV 1  
Owner: Fatmir Koci  
Director: Skender Drini  
Tel: 00 355 224 3335 
 
TV ANTENA JUG (Gjirokaster)  
Owner: Edmond Andoni, Ilirian Lluri  
Director: Ilirian Lluri  
Tel: 00 355 726 3422 
 

 

 T h e  M o n i t o r ’ s  E y e  

####OBN on the Kosovo Crisis – Professional 
If we disregard the initial disorientation, in particular with regard to simultaneous 

interpreting, OBN’s coverage of the Kosovo crisis has been the most professional of all local 
TV stations. Its approach has been comprehensive, but without artificial balance, or what is 
even more important – without artificial symmetry. A lot of credit for the more than 
favourable impression of OBN’s special program “Kosovo Crisis” belongs to the youthful 
Bakir Hadziomerovic, today without doubt one of the best male TV moderators. Good 
looking, with a slightly husky but pleasant voice, with a minimum of facial grimaces, 
although with a bit of an act, this fellow radiates self-assuredness, which is one of the 
preconditions for success on TV. 

$$$$SRT – Ignoring the Work of the Common Bodies 
Since the split in Pale, Serb Radio Television (SRT) Banja Luka has in its media 

coverage been ignoring the work of the common state bodies of Bosnia-Herzegovina. This 
practice became even more conspicuous with the start of air strikes on Yugoslavia, which 
understandably had priority, not only for SRT, but also for other radio and TV stations in 
Bosnia-Herzegovina. The NATO air campaign was a good excuse to completely push into the 
background the work of the common state bodies. Despite the fact that the common bodies 
have been meeting rarely and that their work has usually been inefficient, or that news on 
their activities sometimes has only the character of protocol, in informational hierarchy they 
cannot be pushed to the very end of programs. Such news, true, is announced briefly at the 
beginning and end of the primetime TV programs, but more extensive reports are aired 
towards the end of the programs. Perhaps not by motive, but certainly by effect, this practice 
reminds of the ugly (anti-Dayton) intentions. 

N e w s  

Seventeen Young Journalists Promoted 
Seventeen young journalists from a number of media organizations in Bosnia-

Herzegovina received joint diplomas given by the High School of Journalism from Lille and 



Media News, No34, Vol I 
 

11 

Media Plan Institute Sarajevo. The diplomas were handed over to the young colleagues who 
successfully completed their education by Yves Gaudeul, ambassador of the Republic of 
France. The following journalists received diplomas: Omar Filipovic (Nova Bosna), Sanja 
Hodzic (Svijet), Alma Kunic (RTV Visoko), Nadja Omerovic (RTV Visoko), Oleg Lokmic 
(Oslobodjenje), Admira Isic (RTV Maglaj), Nihada Alajbegovic (RTV BiH), Nudzejma 
Ducic (RTV Gorazde), Darko Omeragic (Oslobodjenje), Mustafa Radoncic (RTV Visoko), 
Damir Kaletovic (TV Tuzla), Leila Kurbegovic (NTV Hayat), Ehlimana Poturak (RTV 
Gorazde), Senad Mahmutbegovic (Radio Banovici), Anila Gajevic (RTV Vogosca), Alma 
Mahmutbegovic (Radio Zivinice), and Altijana Maric (Oslobodjenje). 

Media Plan Institute President Zoran Udovicic, congratulating the students for successful 
completion of education, underlined that this school, together with the BBC School of 
Journalism, is the backbone of advanced practical training for journalists. The president of the 
Independent Media Commission, Christer Thelin, pointing out the problems that media and 
journalists are faced with, particularly praised this kind of training for young journalists in 
Bosnia-Herzegovina. 

This school of journalism in Sarajevo is financed by the European Commission, 
Government of France and Media Plan. Support in technical equipment was given by Winston 
Foundation from Washington, Westminster Foundation for Democracy London, High School 
of Journalism from Lille, TF 1, Open Society Fund Bosnia-Herzegovina and Internews.  

(E. M.) 

Association of Electronic Media of the Republika Srpska 
A number of television and radio stations in the Republika Srpska on May 26 in Banja 

Luka held the founding session of the Association of Electronic Media of the Republika 
Srpska (AEM). 

About 30 media organizations joined the Association. Zoran Kalinic from Independent 
RTV Banja Luka was elected president and the Association adopted program documents and 
the statute. The main tasks of the newly founded organization are to stand for the interests and 
rights of electronic media before institutions of the Republika Srpska and Bosnia-
Herzegovina, as well as international institutions, and to call for comprehensive legal 
regulation of this field in line with international standards. 

Concerning the establishment of the Association, the Republika Srpska Ministry of 
Information issued a press release which says, according to Nezavisne novine of June 4, 1999, 
that the Government and the Ministry were not involved in the Association’s founding. 
Minister Rajko Vasic underlined that “media should not enter into suspicious, semi-private 
arrangements which will give birth to associations that are in this moment not in the interest 
of the Republika Srpska.” The reason for the press release is an alleged conflict within the 
Association itself, because a number of founders wanted the name of the organization to have 
the word Banja Luka, instead of Republika Srpska, in it, and they called for joining the 
earlier-established Association of RTV Organizations in the Federation of Bosnia-
Herzegovina. 

Senad Avdic Punished 
The editor-in-chief of the Sarajevo weekly Slobodna Bosna, Senad Avdic, was sentenced 

to three months in prison and a suspended sentence of one year for committing the criminal 
act of slander. 

The sentence was pronounced by the Sarajevo Municipal Court, chaired by Aida 
Zahiragic, on the basis of criminal charges filed by the minister of the interior of the Zenica-
Doboj Canton, Semsudin Mehmedovic. 



Media News, No34, Vol I 
 

12 

The charges were filed after Senad Avdic’s allegation that Mehmedovic had been helping 
persons accused of terrorism, and the court decided that it was slander. 

Independent media organizations in Bosnia-Herzegovina have said that the number of 
criminal suits and court verdicts against journalists’ articles has been increasing rapidly. 
Under the Bosnian Penal Code, slander is considered a criminal act. 

SRT Camerman Arrested 
A cameraman working for Serb Radio-Television from Pale, Rade Popovic, was arrested 

in Sarajevo on June 6 by the Sarajevo Stari Grad police administration (BiH Federation). 

The grounds that he was arrested on was a verdict by Municipal Court II sentencing 
Popovic to seven months in prison and ordering for him to be taken in. 

Popovic was employed as a driver for RTV Sarajevo until 1992, when he drove off to 
Pale in a company car and gave it to Serb authorities there, that is to say to the newly formed 
Serb RTV. RTV BiH filed criminal charges and three years ago Popovic was tried in absentia 
for misappropriation. The verdict went into effect on December 6, 1997 and, in view that 
Rade Popovic was not available to judicial organs, an arrest warrant and an order for his 
detention were issued. 

Popovic used his legal right to ask for a retrial, and to be tried in absentia. After that he 
was released from detention. The main hearing is scheduled for later this month, and he will 
not be in detention during the trial. 

The Association of Journalists of the Republika Srpska issued a press release concerning 
Popovic’s arrest and said that this act violates in the gravest manner the professional freedom 
and right of journalists to do their job, and in particular violates the right and principle of free 
movement proclaimed by the Dayton Agreement and other acts related to human rights and 
freedoms. 

Similar problems may affect other former employees of RTV Sarajevo (today RTV BiH), 
who left the organization on the eve of or during the first days of the war in 1992 and who 
have not returned the equipment they were using or who have taken it to areas controlled by 
the Serb authorities. RTV BiH has filed criminal charges against them and most of them have 
been sentenced in absentia. 

OBN – 1,000th TV IN/TV INFO 
For television as a medium, 1,000 editions of a program, even if it is a primetime news 

program, is nothing spectacular. However, bearing in mind all the specific characteristics of 
the post-Dayton Bosnia-Herzegovina, this is significant news. 

Initially envisioned as an alternative network which was supposed to enable the first 
post-war elections (1996) to be conducted in a free and fair environment, the Network (Open 
Broadcast Network – OBN) started operating on September 7, 1996. Its primetime program 
was first called TV IN, and then TV INFO. According to all public opinion surveys, TV 
INFO is the most popular program of the Network, which today covers close to 80 percent of 
Bosnia-Herzegovina’s population. 

According to survey results, out of all the potential viewers, 79.5 percent watch OBN, of 
which 82 percent in the Federation of Bosnia-Herzegovina, and 75.1 percent in the Republika 
Srpska. 

Despite some flaws (lack of staffing, thematic and spatial balance between the two 
entities, but also within the Federation of Bosnia-Herzegovina itself, since issues from the 
Bosniak-majority parts of the Federation still dominate), OBN/TV INFO is the first pan-
Bosnian TV station in the real (positive) meaning of the word, although it operates under the 
auspices of the international community. 



Media News, No34, Vol I 
 

13 

Human Rights Manual 
Bosnia-Herzegovina is to receive its first journalistic manual for reporting on human 

rights. This useful publication is being prepared by associates from Media Plan Institute 
Sarajevo. The manual will contain five chapters: human rights in a wider context, 
humanitarian law, freedom of expression, freedom of the press and human rights glossary. 

The book is expected to be printed at the beginning of September. After that, three 
journalistic workshops will be organized in Sarajevo, Banjaluka and Neum to promote the 
book and to discuss ways of journalistic reporting on human rights. The project is organized 
with the help of the Canadian non-governmental organization Alternatives and the Canadian 
International Development Agency (CIDA). 

On the Threshold of 
a New Century 

☛  Listen with your ears! ☛  Look with your eyes! ☛  Think with your head! 

Council:Media Plan Institute 

Prof. Dr. Muhamed Nuhic, Hamza Baksic (Sarajevo); Perica Vucinic (Banja Luka); M.S. 
Lenart Setinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenkovic (Zagreb); M.S. Loius de la Ronciere 
(Paris); M.S. Aleksandar Todorovic (Montreaux); Prof. Dr. Slavo Kukic (Mostar), Prof.Dr. 
Miroljub Radojkovic (Beograd)% 

 


	On the Threshold of a New Century

