
In This Issue You Can Read: 

!"Projects: First Regional 
Communication Network 

!"Analysis: European Stability Pact 
in Media  

!"Media in Countries in the Region 
(VII): Media Situation in Post-
War Yugoslavia 

!"ANEM BiH: First Umbrella 
Organization of RTV Stations 

!"News 

Media News 
••••  Journalism and Democracy     ••••Media in Transition 

No 35, Vol I, Sarajevo, 
 

P r o j e c t s  

First Regional Communication 

Sarajevo-based Media Plan Institute has started activit
communication network of research and education institutio
southeast Europe. The network is an expression of the d
institutions to contribute to creating a democratic and plu
condition for building peace and stability in this part of Europe.

The network project, developed by Media Plan Institute 
exchange of information and analysis on the media situation in
particular in the fields of professional and ownership transform
of journalist freedoms, and establishment of a media mark
professional education of journalists will exchange professo
seminars about their experiences. In addition to Media Plan Ins
in the network has so far been expressed by the Institute fo
(Slovenia), Center for Education of Journalists of Central an
(Croatia), Media Center Belgrade (Yugoslavia), and Alba
(Albania). 

Some of the cooperation will be carried out through inde
region. SAFAX Agency’s Media News have in the last sever
attention to the media picture of countries in the region, than
with the news agencies BETA from Belgrade, STINA from 
Podgorica. 
Prepared by the  
SAFAX News Agency Sarajevo 
httm://www.mp-institu.com/ 
June 28, 1999 

Network 

ies for establishing the first 
ns in the field of media in 
esire of independent media 
ral media environment as a 
 

from Sarajevo, anticipates an 
 the countries of the region, in 
ation, media laws, protection 
et. Institutions dealing with 
rs and trainers and organize 
titute, interest in participating 
r Media Law from Ljubljana 
d Eastern Europe in Opatija 
nian Media Institute Tirana 

pendent news agencies in the 
al issues been giving a lot of 
ks to cooperation established 
Split, and Montena Fax from 



Media News, No35, Vol I 2 

It is envisioned that the network will function in a democratic and institutionally 
informal manner using the Internet as the basic form of communication. 

A n a l y s i s  

Stability Pact for the Balkans in the Media: Media 
Complementary in Practice 

This article is a result of one-week monitoring and analysis of six dailies and seven 
weekly magazines in Bosnia-Herzegovina and three primetime news programs – TVBiH, 
SRT and OBN. This monitoring/analysis 
coincides in time with the signing of the 
Stability Pact in Southeast Europe (Thursday, 
June 10) in Cologne and concludes with the 
following Thursday (June 17). 

The official name of the conference, that 
is to say of the document, is insufficiently 
known to the general public. It is: “Stability 
Pact in Southeast Europe.” In media 
presentation different formulations have been 
used: “Stability Pact in the Balkans,” “The 
Balkan process”, “System for post-war 
southeast Europe”, and the most frequent 
sublimation was – “Process of Europeisation 
of the Balkans”, because that was the essence 
of the pact, which rests on three key areas: 
economic, political and military-security. The 
pact contains 43 articles/paragraphs. 

Dnevni Avaz Most Extensive 
Among Daily Newspapers 

It is noticeable that daily newspapers, 
with certain exceptions, reported quite 
sparsely about this event. As if, in the 
confusion of local events and scandals, the 
meeting in Cologne took them by surprise. 
European issues and integration are not of 
particular interest to Sarajevo and Banja Luka 
dailies anyway. The oldest Bosnia-
Herzegovina's daily, the Sarajevo 
Oslobodjenje, was the most stingy. In its issue 
of Friday, June 11, on the second page it 
carried a news agency item (BHP/AFP), which 
remained almost hidden due to the way the 
editors presented it: “Stability pact for the 
Balkans adopted.” As an illustration, another 

 
 
 
 
 
Media News- all the media news of 

BH collected in one place. 
Issued every second Monday in 

English and Bosnian/Croatian/Serbian. 
Texts by local author are published in 
whatever variant is appropriate to the 

author. 
Published by Media Plan - Safax 

Editor: Zoran Udovičić 
Editorial in Sarajevo:  
Patriotske lige 30, 
(Arhitektonski fakultet) Sarajevo; 
Tel/fax:+387 (0)71 206 542, 213 251 
E-mail: 
Safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mp-institut.com 

 
Copyright © 1999 Media Plan Institute 

 
REPRODUCTION OF THE TEXTS 

IS PERMITTED IF BOTH THE 
NAME OF THE AGENCY AND 
NAME OF THE AUTHOR ARE 

SHOWN 
 

Thanks to the Soros Open Society 
Fund for BiH and Westminster 

Foundation for Democracy London, 
local media will receive this service 

free of charge 

mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No35, Vol I 3 

news item that was featured in a more conspicuous way was titled: “With bombs against 
eviction,” accompanied by a picture of the arrest of a suspect for attempting to activate two 
hand grenades. 

Vecernje novine that same day were even more stingy than Oslobodjenje. On the second 
page it featured a short notice with the headline: “Stability of the continent,” and the 
superscript headline: “Stability pact in southeast Europe.” However, the Vecernje novine of 
June 16 carried an interesting interview with Foreign Minister Jadranko Prlic which primarily 
focused on the Pact. The interview was visibly announced on the front page (with a picture of 
the minister), with the headline: “There will be no new Yugoslavia.” The minister began 
answering the journalist’s questions by stating that the public is insufficiently informed about 
the “Stability Pact,” as he called it. In the following day’s issue, the paper presented an 
initiative by SDP BiH for Sarajevo to be the administrative seat of the Pact. 

The youngest Sarajevo daily – Dnevni avaz – in line with its specific editorial policy, 
focuses more on figures than on events, which has proven quite attractive here (in this 
environment). The paper acted the same way in presenting the Pact. The third page of June 
11 was dominated by the headline: “Stability pact in the Balkans signed,” with a picture of 
Minister Prlic, and a combined “box text”:: “Prlic offers Sarajevo as host.” Figures, in the 
context of the Pact, also appeared in the issue of the following day (June 12). They are Mirza 
Hajric and Stjepan Kljuic, again with a combined “box text”: “The advantages of Sarajevo” 
as a potential seat of the process. Avaz on June 13 featured an interview with Bogic 
Bogicevic on the topic of the Pact. The “box text ” this time revealed to the public that 
Bogicevic was actually the author of the idea of Sarajevo being the center of the Stability 
Pact. Finally, in the issue of June 16, Avaz, again using the (successful) formula of figures, 
mentioned the Pact. Namely, under the familiar superscript headline “Dnevni avaz discovers” 
the editors placed the headline “Hans van den Broek special coordinator of the Stability 
Pact?” The article, full of condensed information in only three paragraphs, was signed with 
initials (F. M.) 

Slobodna BiH in the issue of June 11 did not have any news from Cologne, but only an 
item from Sarajevo that a session of the Presidency of Bosnia-Herzegovina was held and that 
it gave its support to the Stability Pact. 

Glas srpski on June 11 also did not have any news from Cologne, but only a news item 
from the news agency SRNA from Sarajevo on the Bosnia-Herzegovina Presidency session 
which spoke about support for the Pact. It gave it the headline: “Council of Europe platform 
adopted.” 

Another Banja Luka daily, Banjalucke novine, in the issue of June 11 presented an 
item/announcement of the conference in Cologne, titled: “Balkan awaits stability.” In its next 
issue, actually a double issue, it featured a more extensive article titled: “The Balkans full, 
Europe satisfied,” with a striking sub-title emphasizing German Minister Fischer’s statement 
that European unity is a “question of war and peace,” not a “question of deciding milk 
production quotas.” It is noticeable that neither article contained either the name of the 
author, or the name of the news agency which were the source of the article/news item. 

Extensive Weeklies 

It is really difficult to decide which of the Bosnia-Herzegovina weeklies wrote about the 
Pact most extensively. 

For example, Dani magazine (June 11) featured an interview with, as it said, the right 
person at the right place. The interviewee was Nedzad Hadzimusic, ambassador at the 
Ministry of Foreign Affairs of Bosnia-Herzegovina. The magazine anticipated the 



Media News, No35, Vol I 4 

significance of the Pact because the interview was not presented post festum, but practically 
on the eve of the conference in Cologne. 

Ljiljan in two (straight) issues successfully dealt with the Pact. Although the “Topic of 
the Issue” (June 7-14) only appeared to be a variation of Silajdzic’s idea of revising Dayton, 
the persons who were interviewed focused on the Stability Pact for the Balkans. In the 
following issue of Ljiljan, the editorial “Frontline” (Zehrudin Isakovic), with the help of 
Milorad Pavic ,”a fervent Serb nationalist, but also a fervently good writer,” as an appropriate 
metaphor, skillfully and effectively welcomed the Stability Pact for the Balkans. 

Hrvatska rijec in the issue of June 19 featured an extensive and interesting interview 
with Minister Prlic, who did not speak only about the Pact, but also about Dayton, especially 
in the context of the idea of “Europeization” of Dayton. 

Svijet (June 13) in its collage column “People and events” carried a notice titled: 
“Bosnian diplomacy initiative” related to the idea of Sarajevo becoming the administrative 
seat for the implementation of the Stability Pact in the Balkans. The paper’s following issue 
featured an article by Dr. Slobodan Inic, a Belgrade defector, with an unusual headline: “The 
European ‘Krajina’”. The superscript headline was “What does the ‘Stability Pact’ for 
southeast Europe stipulate,” which also suggests at least informal lack of definition of the 
Pact. On the European Union’s web site the following terms are used: “Stability Pact” or 
“The Cologne Process.” 

A Minister as a Reporter 

TVBiH in the primetime news program Dnevnik (June 10) broadcast a live report by 
Minister Prlic, who has already confirmed himself as a real professional reporter (he used to 
be one in his youth). This time, at the very beginning of the report, he skillfully employed an 
original detail: “I am reporting from one of the rooftops in Cologne...” Prlic received 
considerable help from sensible questions asked by the editor and anchor that evening – 
Adisa Ruzdic-Hodzic. 

SRT that same evening had neither a report nor any news from Cologne, but only an 
item from Sarajevo that the Presidency of Bosnia-Herzegovina in its session had supported 
the Balkan Stability Pact. However, in a special broadcast (June 17) in prime viewing time, 
right after the 19.30 news program, the topic was the Stability Pact. The broadcast was 
actually a half-hour video recording (editor Milka Ceremidzic) of a discussion of the Serb 
Intellectual Forum from Banja Luka held the previous day. 

TV INFO/OBN in its 1,000th program had Minister Prlic for a guest, but it was on the 
eve of his departure for Cologne. He called in the program the following day from Cologne 
by telephone. 

In view of the numerous events taking place in this region, thanks to weeklies, and even 
to television stations to some degree, a favorable general evaluation can be made of the 
media coverage of the Balkan Stability Pact. We have said at the beginning that this 
monitoring was limited in selection and range, especially because the radio was left out due 
to our limited material resources. 

Perhaps it happened unconsciously, but the much-needed media complementary has on 
this occasion been proven in practice. As if Walter Kronkite with his famous sentence was 
heard again from somewhere: “Read tomorrow in your newspapers more on what I have told 
you today...” 

  (Media Plan Monitoring Center – Dusan Babic) 



Media News, No35, Vol I 5 

 
M e d i a  i n  C o u n t r i e s  i n  t h e  R e g i o n  ( V I I )  

In this issue of Media News we again return to media in Yugoslavia. The Kosovo crisis 
and NATO bombing of Yugoslavia have considerably affected this media environment. An 
analysis of the situation was made especially for SAFAX by the Belgrade news agency 
BETA and its journalist Aleksandra Rankovic. At the same time, a Media Plan Institute 
associate, Moni Zhubi, reported from Kosovo for SAFAX, focusing on the genesis of media 
discrimination in this Yugoslav province and presenting latest information on the return of 
Albanian journalists to Kosovo. 

Media Situation in Post-War Yugoslavia 

Strict Control 
The end of NATO air strikes on the Federal Republic of Yugoslavia did not result in any 

improvement of the media climate in Serbia. The announced abolishment of the state of war 
will certainly not mean an end to repression against media since the restrictive Serbian Law 
on Media, passed in October of last year, will remain in effect. 

Media controlled by the state have been using almost all of their resources to formulate 
and find justification, on behalf of the regime, for the agreement being implemented in 
Kosovo, which according to many analysts is more unfavorable for the Serbian side than the 
one proposed in Rambouillet, France, before the air strikes. On the other hand, private and 
independent media, subjected to strong pressure of censorship during air strikes, have to 
some extent opened themselves to information of a different kind, taking advantage of the 
weaker hold of the authorities. 

The authorities in Serbia have not officially proclaimed censorship, but it has been 
informally in effect since the beginning of NATO intervention. It was based on the state of 
war declared by the Federal Government on March 25. This decision was accompanied by a 
decision that during war, the functioning of the entire state, including media, would be 
regulated by decrees with the force of law passed using summary procedure. With the first 
bombs, institutional conditions were created for weak but existing democratic institutions in 
Serbia, among them independent media, to be faced with the possibility (to some extent also 
practice) of direct censorship, forcible detention, overtaking by the state or, the mildest form 
of pressure, intimidation. 

Montenegro 
The media situation in Montenegro during this whole time has been considerably 

different. A very liberal Law on Information was passed in Montenegro back in early 1998, 
made in line with European standards. Montenegro refused to accept the state of war in its 
territory, with the argument that it had been proclaimed by the Federal Government whose 
decrees it did not recognize. Therefore media were not subjected to direct censorship or 
pressure. Still, pressure did arrive from Belgrade in the form of military call-up papers sent to 
individuals among the more prominent independent journalists. 

Military Court within the Command of the Second Army of Yugoslavia in Podgorica 
ordered the detention of the founder of the Montenegrin independent weekly Monitor and 
Antena M, Miodrag Perovic. The court accused him of violating the reputation of the Federal 
Republic of Yugoslavia and of committing the criminal act of hampering the fight against the 
enemy, that is to say, “futileness of the struggle against the enemy,” which he allegedly 



Media News, No35, Vol I 6 

committed through his articles in Monitor. The court later modified its decision to detain 
Perovic due to his poor health, but the process did not end with that. Perovic left the country 
before it took place. Military police also came to Monitor looking for Beba Marusic, with a 
court subpoena, but the staff refused to accept it. 

Military police tried to hand a military court subpoena to the editor of Podgorica’s Free 
Montenegro Radio, Nebojsa Redzic, after first searching his and his parents’ apartments. 

The Montenegrin authorities, however, did resort to pressure on a media outlet close to 
Federal Prime Minister Momir Bulatovic, the Podgorica radio Elmag. The radio’s transmitter 
on Bjelasica was cut off with the explanation that its contract had expired, but the radio’s 
representatives claimed that the contract was still in effect. Its other transmitters do not 
enable this radio station, which has advocated for Belgrade’s political views, to be heard in 
the north of Montenegro. Elmag has accused the Montenegrin government of hampering its 
work. 

Preparation for War 
In the Serbian information system, preparation for war started back in October of last 

year, when a decree was passed on media conduct in a time of a threat of war. Soon after that, 
on October 20, a Law on Information was passed, which almost did not leave any room for 
giving the population free and objective information without a big risk of draconian 
punishment. 

Almost all private and independent newspapers in Serbia were affected by the law. The 
highest price was paid by the daily Dnevni telegraf (DT) and weekly Evropljanin, both 
owned by independent publisher Slavko Curuvija, murdered on April 11 in midst of the 
bombing in front of his apartment in the center of Belgrade. 

Under the Law on Information, which stipulates that the verdict has to be passed within 
24 hours and fines should also be paid within 24 hours, Evropljanin was fined on October 24 
with the highest amount of 2,400,000 dinars. The verdict was explained with “the attempt to 
overthrow constitutional order.” The trial was held after charges were filed by the Patriotic 
Union of Belgrade, a phantom organization which as a rule appears on the political scene 
only in times of political campaigns. 

DT was then fined with the maximum amount envisioned by the Law on Information, 
and it was even fined once under the Penal Code. On behalf of the Women’s Union of 
Yugoslavia, Bratislava Morina (then Serbian refugee commissioner and now federal minister 
for displaced persons) on November 7 sued it for publishing a stylized fist, a symbol of the 
opposition student organization “Otpor.” The paper was fined with 1,200,000 dinars for 
“overthrowing constitutional order.” 

After being sued by the deputy prime minister of Serbia, Milovan Bojic, on January 5 
DT was fined with 450,000 dinars for “violating a person’s reputation and integrity.” After 
the trial, the public prosecutor filed criminal charges against the owner and two authors of an 
article on the murdered heart surgeon Aleksandar Popovic, published under the title “The 
murder victim criticized Bojic.” Curuvija and the two DT journalists were sentenced on 
March 8 to five months in prison each. The verdict was implemented because an appeal 
procedure was underway. 

Draconian punishment that media were threatened with under the law also brought about 
the closure of Nasa Borba, a paper that for a long time was a symbol of free press in Serbia. 
The Belgrade independent paper Danas and private paper Glas were punished under the 
same law. 



Media News, No35, Vol I 7 

Numerous local radio and television stations who are members of the Association of 
Independent Electronic Media (ANEM) stopped working last fall and winter when their 
transmitters were confiscated. Among them was Radio Kontakt from Pristina, the first and 
thus far only multi-ethnic electronic media outlet in the province. Transmitters were also 
confiscated from the radio “City” from Nis and radio Senta from Senta. 

Members of government, such as Serbian Radical Party leader Vojislav Seselj, later 
bragged when the bombing started that the “government has done everything to prepare 
media for war in the best possible way.” 

War 
Open and unambiguous usurpation of media freedom in Serbia began in the first days of 

war. The first “victim” of the never proclaimed war was the popular Belgrade radio B92, who 
first had its transmitter confiscated. After that its editor-in-chief Veran Matic was taken to a 
police station where he was held for eight hours and then released without any explanation. 

Radio B92, however, continued to broadcast via the Internet and satellite. On April 2 the 
authorities intervened again. Formally and legally in terms of ownership, B92 is a public 
company. The authorities took advantage of this fact and appointed a new director, 
Aleksandar Nikacevic, who is close to the Socialist Party of Serbia. The station continued to 
broadcast with a new editorial policy that suited the authorities. 

The Association of Independent Electronic Media (ANEM) spearheaded by B92, which 
consists of 35 members in Serbia, was also prevented from working. The authorities 
blockaded their premises in Belgrade and confiscated some of their equipment, although 
ANEM is an association of stations of which B92 is only a member and the equipment 
belongs to the entire association. ANEM, as an independent legal entity, immediately threw 
out the new, pro-state radio B92 from the Association and is now in the process of requesting 
the return of equipment. 

During the war a large number of radio and TV stations in Serbia who are members of 
ANEM were closed. Transmitters were also confiscated from Radio BK from Kikinda, radio 
Bum 93 from Pozarevac, Radio “Pet” from Nis, and Radio Jasenice. 

A certain number of local journalists were detained by the police during the war but 
none of them, in conditions of a state of war, wanted to speak about it publicly. It is known 
unofficially that some journalists were held in detention without explanation for 20 or more 
hours and then, also without explanation, were allowed to go home. All print media, with the 
exception of Politika, Politika Ekspres, Vecernje novosti, Borba and the Novi Sad Dnevnik, 
had to be censured before printing. Censorship was carried out in the premises of the 
Information Ministry. It was preceded by several warnings to editors-in-chief that they had to 
agree to the procedure in the interest of the country. The news agencies Beta and Fonet were 
not subjected to censorship. Beta received warnings on several occasions that some news 
items should not have been released. Items issued by the agency that were considered 
inappropriate were “cleansed” from media before they were published. 

There was no news in the media on the arrest of three foreign journalists – German 
journalist Peter Schnietzler reporting for SAT 1 television who was accused of espionage; 
French journalist Eric Vaillant, cameraman for TF1 television, arrested in Montenegro for 
entering FRY without a visa and for “engaging in espionage”; and Croatian journalist from 
the Globus weekly Antun Masle, also detained in Montenegro for the same reason as 
Vaillant. After a lot of intervention from abroad, Schnietzler and Vaillant were released from 
prison. Masle, under unclear circumstances, escaped to Croatia. It is rumored in Podgorica 
that Montenegrin police helped him escape by releasing him from the prison hospital where 
he was not guarded by the army. Police in Montenegro are under complete control of 



Media News, No35, Vol I 8 

President Milo Djukanovic’s government and during the entire time of the state of war there 
were bigger or smaller skirmishes between the police and Yugoslav army controlled by 
Belgrade. 

Foreign journalists in Belgrade during the war were obliged to give their recorded 
material and articles to military authorities for inspection before publishing or broadcasting 
them. All journalists had to be accredited in the press center of the Yugoslav army in 
Belgrade. On the eve of the war and at its beginning, a large group of foreign journalists were 
expelled from the country with the explanation that they were biased in informing the public, 
and they were replaced by other crews of journalists. 

The Curuvija Case 
Curuvija was killed in front of his apartment in the center of Belgrade with more than 16 

shots by two masked assailants, while his wife, journalist Branka Prpa, received blows in the 
head. It is widely believed in Belgrade that the murder was committed by hit-men and that 
the perpetrators will never be found. 

Before that, the daily Politika Ekspres, which is close to the authorities, featured a 
commentary on April 6 titled “Curuvija greets bombs,” in which Curuvija was accused that 
during a visit to Washington last fall, he called in U.S. Congress for NATO intervention in 
order to “bring the Serbs to their senses.” The author of the commentary referred to the words 
of Yugoslav President Slobodan Milosevic’s influential wife Mirjana Markovic that “betrayal 
has reached the peak...” “...during a visit to the United States of an owner of a private 
newspaper.” 

Even two months after the murder, it is not certain that his two papers will resume 
publishing since both are burdened with high fines that still have not been paid. The heirs are 
also not inclined towards the idea of continuing the business despite the wish of numerous 
journalists to do so. 

Relay Stations 
During the bombing of the Federal Republic of Yugoslavia, NATO destroyed 18 of the 

19 relay stations used by state Radio Television Serbia (RTS). Some were attacked several 
times. The RTS building in Belgrade was devastated and 16 television workers were killed, 
and the state television building in Novi Sad was destroyed, but it had previously been 
emptied out. Material damaged is estimated at about $1.1 billion. NATO radio and TV 
programming entered Yugoslavia’s air several times during the bombardment. It was 
broadcast from AWACS, and mobile equipment near the Yugoslav border from some of the 
neighboring countries was also used for that purpose. 

At dawn on April 23, NATO bombs struck the building containing RTS broadcasting 
equipment in Belgrade. Programming of this most powerful propaganda machine of the state 
was interrupted for several hours. However, alternative broadcasting was soon established. 
Thanks to destruction of RTS repeater masts throughout Serbia that preceded this, this media 
outlet’s program can now no longer be seen in the larger part of the republic. RTS employees 
have said off the record that staff killed in the building had actually served as “human 
shields” because they were not allowed to stay away from work at the threat of being sacked 
although the attack on the television headquarters had been expected. 

Before that, a business center in Novi Belgrade was bombed and destroyed (former 
Central Committee building), in which seven media had been based. Among them was TV 
Pink, owned by a prominent member of JUL, and radio and TV Kosava, whose owner and 
editor-in-chief Marija Milosevic is the daughter of the Yugoslav president. No one was killed 



Media News, No35, Vol I 9 

in that building since it had been emptied out on time. The bombing of pro-regime media and 
killing of employees caused general condemnation throughout the world. Protests were 
issued by Reporters Sans Frontiers, Amnesty International, IFEX, IFJ and many other 
organizations for protection of media freedom. 

Although state television has practically been prevented from broadcasting via its 
repeaters in the territory of Serbia and the Federal Republic of Yugoslavia, its managers 
quickly succeeded in covering all of Serbia with the station’s programming. This was done 
by requesting from all local and private radio and television stations to re-broadcasting the 
primetime news program “Dnevnik.” Since some radio and television stations, such as the 
Belgrade-based Studio B, believed that the end of bombing meant that re-broadcasting of 
RTS programming was no longer necessary, the authorities intervened several times and this 
“recommendation” soon turned into an order. 

The Association of Independent Electronic Media (ANEM) protested on June 20 over 
the practice of the Federal Ministry of Telecommunication to issue orders to radio and 
television stations in Serbia to re-broadcast state Radio-Television Serbia (RTS) news 
programs. ANEM stated that such practice was “incomprehensible in the extended state of 
war in Yugoslavia that has not been abolished” and that the Federal Ministry of 
Telecommunication had no constitutional or legal power to order media in Serbia what they 
should broadcast, and what they should not. 

Editorial Policy 
Although the end of bombing brought slight relief to media in the country, the 

authorities continued to put pressure on media, although it has been less strong and visible. 
The alleviation of pressure on media coincided with an announcement of the Serbian Radical 
Party that it would walk out of the coalition with the Socialists and JUL because they had 
accepted the peace agreement on Kosovo, agreeing to withdrawal of the army and police 
from the province and deployment of international forces. The Radicals did not make good 
on their threat, but disagreement within the authorities enabled pressure on media to abate 
and many took advantage of this situation to return to their earlier editorial policies. Some 
newspapers (Danas, Vreme) were not censured for days at a time. The two latest issues of the 
weekly Vreme, on June 10 and 17, were not censured which had a reflection on the content of 
the paper. Among other things, Vreme in its latest issue published an extensive story on 
Curuvija’s murder. Something like that could not have been read in Serbian media since the 
murder of the publisher in early April. Blic and Danas started carrying statements by 
representatives of so-called democratic opposition in Serbia who requested early elections 
and new authorities, responsibility for the plight of the population and destruction of the 
country during the bombing. Back in late May, Vreme published a commentary by Teofil 
Pancic in which he strongly criticized the pro-government paper Politika Ekspres, which had 
accused journalists working for foreign radio stations of being traitors and “fifth-columnists.” 

Fear and self-censorship were present in two cases in Serbian media: the first time when 
the indictment was issued in The Hague on May 27 against Yugoslav President Slobodan 
Milosevic and four other Serbian officials. The second time was when on June 15 the Holy 
Archpriest Synod of the Serbian Orthodox Church requested that Milosevic and the Federal 
Government resign because of the catastrophic domestic policy that had led the Serbian 
nation to disaster. 

The Hague indictment was carried, through BETA (which is the only Serbian medium 
that has a correspondent in The Hague), only by three dailies in Belgrade: Danas, Blic and 
Glas javnosti. Only Danas featured the news on the first page, and the other two papers 
featured it on the inside pages as small items. Belgrade radio television Studio B announced 
the news only in its first evening news broadcast, after which the news was thrown out of 



Media News, No35, Vol I 10 

program. Other media completely ignored it, and reported on it only “indirectly” through a 
series of negative reactions by the parties in power and state institutions, using formulations 
such as the “instrumentalized” court in The Hague and indictments “against the highest state 
leadership.” 

The Synod statement was carried in full by BETA, while important excerpts were 
carried by Danas and Blic. Other papers published only those parts of the statement that 
warned about the difficult position of Serbs in Kosovo. Subsequently, other media carried 
negative reactions about the church meddling into responsibilities that are not its own. The 
state paper Borba featured a commentary by director Zivorad Djordjevic which strongly 
criticizes Patriarch of the Serbian Orthodox Church Pavle and the Church itself, which 
according to him “deal with church business less and less.” 

Following the closure of Radio B92, its role in informing the Belgrade public was taken 
over to a great extent by Radio Television Pancevo. Like Radio B92, this station also cannot 
be heard in all parts of Belgrade. However, that does not diminish its significance. Radio 
Pancevo during the whole time of air strikes stood for a moderate and professional editorial 
policy and it did not, like other electronic media, use formulations that the authorities 
recommended to the media. The recommendations requested from media meant that the term 
“NATO air force” should never be used, and that instead the terms “the criminal alliance” or 
“aggressor army” should be used. Also, not “implementation of the peace agreement,” but 
“alleged agreement in the function of occupation, American imperialism and hegemony,” etc. 
Such formulations have abundantly been used by all state media, chiefly by RTS, but also by 
Studio B. 

Not a single media outlet in Serbia stopped working on its own during the air strikes. A 
number of members of Local Press, which encompasses more than 30 periodical papers 
whose total circulation was 300,000 copies, were published with longer periods in-between 
issues due to problems with distribution and newsprint, but also out of fear of censorship. 
Nedeljni telegraf, Svedok and Argument were not published regularly for the same reasons. 
The news agency Fonet at the beginning of June announced that it would stop working, but 
subsequently said that it would continue to function “at a minimum” due to financial 
problems and problems with electricity. 

The authorities, however, continued to close media arbitrarily. The Federal Ministry of 
Telecommunication inspector confiscated in the night between June 12 and 13 one part of 
Television Mladenovac’s transmission equipment and ordered the station to stop 
broadcasting, with the explanation that it did not possess the appropriate licenses and that it 
had not participated in a frequency allocation competition. This television station is part of 
the Belgrade Studio B, but it has its own local independent program. 

With the revival of political activity of democratic forces in Serbia, requests for  making 
media space more liberal have become stronger. This process will certainly unfold slowly 
and will be directly linked with the political situation. Media control has always been one of 
the authorities’ priorities. 

A leader of non-parliament opposition, Zoran Djindjic, has announced the opening of a  
satellite television station seated in Montenegro, which will “try to break through the 
information blockade in Serbia.” This station, according to Djindjic, will try to bring together 
journalists who have lost their jobs in Serbia due to pressure from the regime and closure of 
media. 

Punishment For Albanian Press in Kosovo 
At the end of December of last year, the Ministry of Information of Serbia warned six 

Pristina newspapers in the Albanian language that their editorial policies should be 



Media News, No35, Vol I 11 

“harmonized with the Law on Information” of Serbia, or criminal or misdemeanor charges 
would be brought against them. 

The Ministry informed these newspapers that with insight into their articles “it was 
determined that they directly instigate terrorism, call for violent overthrowing of 
constitutional order, violation of the territorial integrity and independence of Serbia and FRY, 
violation of the guaranteed freedoms and rights of man and citizen, and provoke national and 
religious intolerance and hatred.” 

The papers that received the warning are Koha ditore, Bujku, Zeri i dites, Fjala i Jole, 
Koha and Kosova sot. 

After that, the district public prosecutor’s office in Pristina started misdemeanor 
procedures in March of this year, at the request of the Ministry of Information of Serbia, 
against some of these newspapers. The Pristina Albanian-language daily Kosova sot on 
March 12, and the bi-weekly Gazeta Sciptare on March 16 were fined with 1.6 million dinars 
for publishing a calendar with pictures of members of the Kosovo Liberation Army (KLA), 
committing the violation of “provoking national and religious hatred and intolerance,” or, as 
Minister of Information Aleksandar Vucic put it, for “advertising terrorists.” 

The Pristina Albanian-language daily Kosova sot announced on March 17 that it would 
temporarily stop publishing because financial police banned the paper’s sale. Both papers 
stopped publishing on March 22 because they were unable to pay the high taxes determined 
by the authorities. 

The Pristina Albanian-language daily Kombi  was fined on March 21 with 1.6 million 
dinars for breaching the Law on Information. The paper Koha ditore was fined on March 22 
with 410,000 dinars, and editor-in-chief Baton Hadziu with 110,000 dinars after a magistrate 
judge in Pristina decided that the paper had breached the Law on Information of Serbia. 

In its explanation of the request to launch a misdemeanor procedure, the Ministry stated 
that the paper, in the articles “Now Kosovo again awaits deployment of NATO troops” and 
“Taqi calls on the Serbian people to distance themselves from the regime,” with the 
superscript headline “What is happening in Kosovo is genocide” of March 19, 1999 – 
violated Article 67 of the Republic Law on Information. This article forbids the publishing of 
information that calls for violent overthrowing of constitutional order, violates the territorial 
integrity and independence of the country, and spreads national, racial and religious hatred. 

The daily Koha Ditore, which published in Pristina until the end of May, continued on 
April 25, with approval from the Macedonian authorities, to come out in Tetovo. 

  (Aleksandra Rankovic, BETA, special for SAFAX) 

Return to Kosovo 

The media problem in Kosovo dates back to the arrival of Slobodan Milosevic into 
power and abolishment of Kosovo’s autonomy in 1989, when police forcibly broke into the 
premises of Radio Television Pristina, whose footage was carried by all the most important 
TV stations throughout the world. Later, other media experienced the same fate as television, 
starting with Rilindja, a paper that had to stop publishing after a 50-year tradition, and which 
at that time was the only Albanian-language daily. It was followed by local radio stations, 
which had been operating in all larger towns, quite successfully in both languages – Serbian 
and Albanian. There were six of them, in Prizren, Djakovica, Pec, Mitrovica, Gnjilani and 
Urosevac. Albanians were forcibly thrown out of them, or they themselves left their positions 
held for many years after new, unacceptable conditions of work were established by pro-
regime directors. 



Media News, No35, Vol I 12 

After that, one can freely say, Kosovo Albanians were engulfed in complete media 
darkness. Many believe that it is precisely this situation that led Kosovo Albanians to buy 
large numbers of satellite dishes to get information on what was happening in Kosovo and in 
the rest of the then Yugoslavia. 

In this situation, journalists and the leadership of the Democratic Alliance of Kosovo, 
which at that time was the main Albanian political party, reached an agreement with the 
management of Radio Zagreb to be given five minutes in its program, from 22.00 to 22.05, 
every day. This program lasted for almost a whole year before it was closed for reasons that 
are still unknown. 

Koha Ditore – The Most Popular Daily 
After the fall of the 50-year communist regime in Albania, when Sali Berisha and his 

Democratic Party came into power, Kosovo’s government in exile led by Bujar Bukoshi, 
which was already functioning in Germany, in agreement with the Albanian government, 
started two hours of satellite programming on TVSH (Albanian Radio Television). This 
program has been financed for nine years now by the Albanians themselves. It is interesting 
that until the war the program contained mostly informative content, but with a lot of 
documentary and entertainment broadcasts as well. 

With regard to print media, after the only Albanian-language daily Rilindja was banned, 
several journalists from this paper joined the paper Bujku, which until then had mostly dealt 
with agricultural issues. Part of the staff went to Albania, and part to Switzerland to work 
there and to continue putting out Rilindja in 10,000 copies. 

In late 1997, well-known Kosovo intellectual and politician Veton Suroi, with help from 
the Soros Foundation, established an Albanian-language daily called Koha Ditore, which 
soon became the most popular paper for Albanians in Kosovo, but even wider. Putting 
together quite a young team of enthusiastic journalists who spoke several foreign languages, 
and with Suroi’s expert leadership, Koha Ditore became the main source of information also 
for numerous journalists throughout the world. Such a Koha Ditore, but also its journalists, 
soon became a thorn in the eye of the Belgrade regime and were frequently harassed and 
punished by the authorities both with fines and many “informative conversations,” or 
interrogations. 

Along with Bujku and Koha Ditore, the role of QIK (Kosovo Information Center) should 
also be mentioned. It was something like a telegraphic agency of Kosovo Albanians. It was 
founded by the Democratic Alliance of Kosovo. The Center was managed by its director 
Enver Maljoku, who has been murdered in the meantime. This center for many years was one 
of the most quoted sources from Kosovo throughout the world. 

To this group of journalists we should add journalists reporting from Kosovo, who 
worked for many media organizations in the world, from Voice of America, Deutsche Welle, 
Free Europe, Radio BBC and others, to media from other former Yugoslav republics. They 
also were often targets for the regime. Most of them continued to work until the beginning of 
NATO bombing when, if they did not get out on time, they became the main target in 
Kosovo for Serbian military, police and paramilitary forces. 

During these past 10 years, the situation was a little better for weekly press. Zeri i Rinis, 
a well-known cultural and political magazine, was published in continuity, and also 
Kosovarja, a weekly that mostly focused on women’s issues, as well as two newly-formed 
weekly magazines Gazeta Sqiptare and Kombi. 



Media News, No35, Vol I 13 

Conflict Over RTV Pristina 
Now, after the signing of the agreement between the Contact Group and the Federal 

Republic of Yugoslavia, when Albanians from Kosovo are massively returning to their 
homes, journalists are also coming back with them. However, their news offices, like many 
other companies, have been looted. An exception are local radio stations which are in good 
condition and which have already started working. The European Commission has 
announced that it will give emergency aid in the amount of 700,000 Euro as assistance to 
Kosovo journalists and for objective reporting from the Federal Republic of Yugoslavia. 

With regards to Radio Television Pristina, as the largest media outlet, the situation is 
much more complicated. While the majority of Serbs from other towns have left their  homes 
in fear of KLA members despite NATO’s appeal that it would protect them, a significant 
number of Serbs have remained in Pristina. They continue to go to work and there are often 
conflicts when ethnic Albanian workers return to their jobs. A hundred of so Albanians who 
forcibly tried to enter the premises of Radio Pristina last Thursday were prevented in doing 
so by KFOR members. “The situation was quite conflict-prone as some of the workers were 
armed, but we succeeded in disarming them,” we were told by Major Jan Serap, a deputy 
commander of a KFOR unit on site. A meeting has been announced in a few days between 
the present director of Radio Pristina, Miladin Jovic, and three representatives of this group 
of Albanian journalists. “The talks will be conducted through a mediator and later they will 
be held directly between Serb and Albanian representatives,” Major Serap said. 

We have found out that the Rilindja building, which Serbs after forcible takeover turned 
into a public enterprise called Panorama, has been looted almost completely and it is 
unknown when it will be equipped for use. Koha Ditore has been publishing in Macedonia 
for almost a month and distributing the paper for free, initially to Albanian refugees in 
Macedonia and Albania, and now also in all of Kosovo’s towns. We have found out that the 
paper’s management is looking for new premises in Pristina and soon expect to move to 
Kosovo. Almost all correspondents who used to work for media organizations outside of 
Kosovo have continued to report for them as before. 

It will take time to restore the media infrastructure in Kosovo, after 10 years of 
systematic destruction, to what it used to be. However, the impression is that the process of 
establishing a new media environment is in sight. Professional journalists hope that the 
information system in Kosovo will be established with as little conflict as possible. 

 (Moni Zhubi, SAFAX) 

M e d i a  C o o p e r a t i o n  

ANEM BiH: First Umbrella Organization of RTV Stations 

The founding assembly of the Association of Electronic Media of Bosnia-Herzegovina 
(ANEM BiH) was held in Neum two weekends ago (June 18-19). Some may comment that 
this organization is not legal in a formal sense, because it cannot be registered at this moment 
at the level of post-Dayton Bosnia-Herzegovina, but it is certainly legitimate and needed. 
Therefore also accepted both by one part of the profession and by international organizations 
and agencies from the field of media, which will help ANEM BiH to receive its formal and 
legal foundation. 



Media News, No35, Vol I 14 

Namely, association of citizens and business associations are the responsibility of 
entities and the question that arises is whether entity courts may register an association whose 
membership includes members from both entities. Another of the 'Dayton's' absurdities! 
While many Bosnian organizations are becoming full members of various integration on 
regional, European and world level, a solution cannot be found in Bosnia for media from 
both entities to work within the same business association. Remarks from the Republika 
Srpska that only relevant entity business associations of electronic media can associate into 
an association at the level of the entire Bosnia-Herzegovina are groundless. ANEM and 
associations like it are not state institutions. They are interest associations and they do not 
have to follow the logic of state organization. 

Preparations for the founding assembly started in April of this year, with assistance from 
Internews and the International Media Commission (IMC). Invitations were sent to all RTV 
stations (more than 280) contained in the IMC Registry. Approximately one third of stations 
responded. Several days before the founding assembly, the Association of Electronic Media 
of the Republika Srpska (AEMRS), formed a month ago and now comprising 36 RTV 
stations from this entity, called on its members to boycott the assembly. The boycott did not 
succeed because 21 radio and TV stations from the RS attended the founding assembly. 

The Association plans to articulate and protect common interests, such as: 
!"launching initiatives and giving advice in the field of media legislation; 
!"protecting the interests of association members in relation to the state, management, 

etc., and particularly in the field of media market; 
!"protecting intellectual property of association members and authors; 
!"researching the media market, program reception, public opinion surveys, etc. 
!"promoting the market, adopting contemporary technologies and media software; 
!"educating staff, promoting working conditions, organizing festivals, consultation, 

seminars, panel discussions, etc. 
Membership in the association is voluntary and does not stand in the way of similar 

association at other levels. 

The assembly elected members of the Presidency by secret vote. They are 
representatives of Radio Pegaz, Trebinje; Radio Kontakt, Banja Luka; NTV Hayat, Sarajevo; 
RTV Travnik, Travnik; Radio Valentino, Orasje; ATV Banja Luka; and HRTV Kiseljak. 

Members of the Court of Honor were also elected and they are representatives of Radio 
Dzungla, Teslic; Radio Osvit, Zvornik; Radio Beta, Zenica; Radio Tuzla, Tuzla; and TV CV 
7, Vitez. The president of the Court of Honor is Zorana Petkovic, director of Radio Osvit. 

Elvir Svrakic, director of NTV Hayat from Sarajevo, was chosen president of the 
Presidency. Adnan Osmanagic, director of Radio Stari Grad, Sarajevo, was chosen president 
of the ANEM BiH Assembly. 



Media News, No35, Vol I 15 

E y e  o f  t h e  M o n i t o r / R e a c t i o n s  

Not True 

(“SRT – Ignoring the Work of the Common Bodies, Media News, no. 34) 

Dear Sirs, 
I request that in the first next issue of “Media News” you publish a correction of untruths 

written in the article “SRT – Ignoring the Work of the Common Bodies,” on page 10 in issue no. 34 
of June 14, 1999. 

Since last year, SRT has regularly in its news programs reported on the work of the common 
bodies, usually in the central part. The broadcast Novosti (News) is followed as a rule by a special 
bloc which features a review at least 10 minutes long, of sessions of both houses of the Assembly of 
BiH. This happened, for instance, on June 8 when the House of Representatives held a session. If 
you had intended to write objectively about SRT, you could have seen this for yourself in a simple 
way – by watching our program. 

Your claim that the NATO air campaign was a good excuse for SRT “to completely push into 
the background the work of the common state bodies” is also untrue. Between April 19 and June 
10, when NATO carried out the fiercest strikes on Yugoslavia, TV Dnevnik (TV Journal), the 
primetime news program, for example, featured exactly 15 reports on sessions of the common 
bodies. Unlike you, I think that what is written in “Media News” reminds of the ugly anti-Dayton 
intentions. 

 General Director of SRT 
 Andjelko Kozomara 

N e w s  

Bosniak Television on Air Again 

Bosniak Television (BRT Int) on June 18, after receiving a broadcasting license from 
IMC, again went on air. BRT Int started broadcasting at the end of March of this year, but 
after an IMC intervention had to stop its broadcasting activities. Bosniak Television 
considered the decision to be of political nature and said that the international community did 
not want a television station with Moslem elements. IMC rejected this interpretation and said 
that BRT Int, as a new media outlet, did not adhere to the licensing procedure. 

The Independent Media Commission continues to issue licenses to electronic media in 
Bosnia-Herzegovina. By June 23, 190 radio and TV stations received broadcasting licenses. 
A total of 271 electronic media from both entities have applied. 



Media News, No35, Vol I 16 

SRT Fined for Biased Reporting During NATO Strikes 

The Independent Media Commission (IMC) fined Serb Radio Television (SRT) with 
2,000 DEM for untrue information on the NATO campaign in the Federal Republic of 
Yugoslavia and for untrue reports on the human catastrophe in Kosovo. IMC made the 
decision after a detailed insight into SRT programming during the first weeks of NATO 
strikes on Yugoslavia, in which it noted an extremely partial attitude towards the Serbian side 
to the conflict, as well as distortion of facts. Such information, in IMC’s opinion, contributes 
to destabilization of Bosnia-Herzegovina itself and inspires a negativistic attitude towards the 
international community in the Republika Srpska. 

“We did not expect SRT to have a benevolent position towards NATO, but correct 
presentation of facts is vital,” IMC Deputy General Director Robert Gillette said when he 
announced the decision in Sarajevo. He underlined that the fine was symbolic and expressed 
hope that it would act as a warning. 

Glas Nade – Newspaper for Disabled Persons 

The first issue of the newspaper “Glas nade” (meaning voice of hope), intended for 
persons with special needs, was promoted in Gorazde. The paper was launched by an 
association from the Gorazde Canton which gathers disabled persons, such as those suffering 
from dystrophy, cerebral paralysis, blind people and people with impaired sight, as well as 
people with impaired hearing. The main intention of the paper is to help this category of the 
population with practical advice and to draw public attention to their needs. 

Cable TV in Banja Luka 

Cable television owned by a local private company was launched in Banja Luka. All 
those interested in the urban part of Banja Luka who sign an admission contract are now able 
to watch in their homes all land television stations available in this region, as well as 20 or so 
well-known satellite organizations including CNN, SKY and BBC. 

On the Threshold of 
a New Century 

☛  Listen with your ears! ☛  Look with your eyes! ☛  Think with your head! 

Council:Media Plan Institute 



Media News, No35, Vol I 17 

Prof. Dr. Muhamed Nuhic, Hamza Baksic (Sarajevo); Perica Vucinic (Banja Luka); 
M.S. Lenart Setinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenkovic (Zagreb); M.S. Loius de la 
Ronciere (Paris); M.S. Aleksandar Todorovic (Montreaux); Prof. Dr. Slavo Kukic (Mostar), 
Prof.Dr. Miroljub Radojkovic (Beograd)# 

 


	No 35, Vol I, Sarajevo,	June 28, 1999
	On the Threshold of a New Century

