
In This Issue You Can Read: 

!"RTV system: High Representative’s 
Farewell Decisions 

!"Media About the Stability Pact 
Summit 

!"Decriminalization of Libel and 
Defamation 

!"Dilemmas: Are Spokespersons Also 
Journalists? 

!"Analysis: START BIH -- Market 
Survival Means Success 

!"Electronic Publishing in Bosnia 
and Herzegovina 

!"News 
!"Supplement: Decision on the 

Public Radio Television of Bosnia 
and Herzegovina 

Media News 
••••  Journalism and Democracy ••••Media in Transition 

No 37/38, Vol I, Sarajevo, 
 

R T V  s y s t e m  

High Representative’s Farewell

Three years of fruitless discussions were spent in order 
framework for establishment of the system of public Radio a
Herzegovina. Faced with lack of good will and political respo
authorities and institutions (to be clear: political parties in po
has, as a farewell decision at the end of his mandate, imposed a
Public RTV service for the whole country, the Law on RTV o
that through urgent procedure the transformation of Serb RTV b

The responsibility for the time wasted lies upon the politic
their irreconcilable ethnic approaches, but the international co
for having so long been meddling with untrustworthy local par
now imposed by Carlos Westendorp, would have been better h
those currently working in RTV houses, had their word in that.
variants for establishment of public RTV, prepared by the tempo
present RTV BiH, came too late.  

The High Representative decided that the Federal TV broa
the channels will as a rule use Bosnian and the other will us
channels will be equally accessible to all the users, while the 
joint basis. There will be a transfer of property between the pre
RTV. A time limit of only 15 days was given to the People’s
Srpska to adopt the new Law on RTV, which must be br
Prepared by the  
SAFAX News Agency Sarajevo 
httm://www.mp-institu.com/ 
August 9, 1999 

 Decisions 

to arrive at some shaky legal 
nd TV system in Bosnia and 
nsibility on the part of Entity 

wer), the High Representative 
 Decision on Establishment of 
f the Federation, and ordered 
e completed. 

ians firmly entrenched behind 
mmunity is also to be blamed 
tners. Perhaps some solutions, 
ad the local experts, including 
 The proposal comprising four 
rary Board of Directors of the 

dcast on two channels. One of 
e Croatian language, but both 
reporters’ network will have a 
sent RTV BiH and the Federal 
 Assembly of the Republic of 
ought in line with European 



Media News, No37/38, Vol I 2 

standards. This TV house should also drop its exclusively ethnic prefix– “srpska” (Serb) and 
shall carry the name of the Entity – TV of Republic of Srpska.  

The newly established public information service at RTV for the entire BiH also 
represents a compromise between two irreconcilable approaches: one from Banja Luka - to 
the effect that they do not want anything in common, and the other one from Sarajevo – that 
the status quo should be maintained, i.e. that RTV BiH continue producing and broadcasting 
as a joint RTV house for the whole state of BH. The High Representative decided to adopt the 
minimum solution: the public RTV service shall produce and broadcast at least one hour of 
joint programme and shall represent RTV networks abroad. 

It is of significance that the service relies upon “the resources and mutual interests of 
public networks in the two Entities”. At present moment this might prove to be a limiting 
factor in the development of the public service, 
because it is questionable how much cooperative 
spirit will be invested into the continuation of work 
by the two Entity Televisions. But if one day in 
future they really become professional in their 
conduct, open and free from present pressures, the 
interest for mutual cooperation in commercial and 
programme domains will increase.  

Were the reasons of programmatic and 
commercial, and not exclusively of political nature, 
to prevail decisively in the establishment of the 
system of public RTV, Bosnia and Herzegovina 
would have been satisfied with two or maximum 
three public networks for broadcasting programmes, 
not with four or five as are its present ambitions. 
Before the war the TV Sarajevo broadcast on two 
channels and could scarcely manage to produce 20 
percent of its own broadcasting programme. The rest 
was supplemented by a powerful JRT (Yugoslav 
RTV) made by seven other big Yugoslav centres and 
foreign production. However, the present financial 
and human resources in BH could probably serve to 
satisfy production needs of only one quality 
programme. It looks as if no one had given thought 
to this problem. 

Banja Luka responded angrily to the decision of 
the High Representative, and the creators of the 
decision were close to be proclaimed personae non 
grata in the Republic of Srpska. In Sarajevo there 
was voiced disappointment with the decision, while 
some political circles and media sounded funeral 
march to the present RTV BiH as “the last pillar” of 
integral Bosnia and Herzegovina. Both reactions 
were politically manipulated with. There is a need to 
clarify certain questions arising from the decision of 
the High Representative, but it is high time that the 
experts from entire Bosnia and Herzegovina sit 
down together and prepare a new system of RTV, 
employing all available standards and rules. 

 
 
 
 
 
Media News- all the media news of 

BH collected in one place. 
Issued every second Monday in 

English and Bosnian/Croatian/Serbian. 
Texts by local author are published in 
whatever variant is appropriate to the 

author. 
Published by Media Plan - Safax 

Editor: Zoran Udovičić 
Editorial in Sarajevo:  
Patriotske lige 30, 
(Arhitektonski fakultet) Sarajevo; 
Tel/fax:+387 (0)71 206 542, 213 251 
Office Banja Luka 
Grčka 41, tel/fax (0)51 213 442 
E-mail: 
Safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mp-institut.com 

 
Copyright © 1999 Media Plan Institute 

 
REPRODUCTION OF THE TEXTS 

IS PERMITTED IF BOTH THE 
NAME OF THE AGENCY AND 
NAME OF THE AUTHOR ARE 

SHOWN 
 

Thanks to the Soros Open Society 
Fund for BiH and Westminster 

Foundation for Democracy London, 
local media will receive this service 

free of charge 

mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No37/38, Vol I 3 

One should welcome the announcement of the first information service in Bosnia and 
Herzegovina. This service, if managed professionally, could become a beginning of a new 
quality BH RTV, that could, together with Entity networks, widen the offered range of 
programmes. Maybe there will come a time when the listeners and spectators will become 
more sophisticated in their demands: to turn on those programmes which offer more 
information, entertainment – in one word, more quality. In doing that it will not be of greatest 
significance to them what is the name of each TV, where it is based and of what ethnic and 
religious background are the people employed in TV house.  (Z. Udovičić) 
---------------------------------------------------------------- 
!"You will find appended the integral text of the Decision on the Public Radio Television of 

Bosnia and Herzegovina 

M o n i t o r i n g  

Media about the Stability Pact Summit 

The Monitoring Centre of the Media Plan Institute decided to monitor extensively the 
reporting of media throughout the region in regard to introductory steps of the Stability Pact 
in Sarajevo. We thought that this event, conceived as a beginning of an end to traditional 
antagonisms in the region, could provide an interesting opportunity to overview the ways of 
reporting of various national media. We focused our attention on the countries of former 
Yugoslavia, as well as on Albania, which, due to the Kosovo crisis, was deeply involved in 
tumultuous global events in this part of Europe. Two main characteristics of the reporting of 
the surveyed media are their qualification of the Pact as “step toward better future” which 
should lead the countries of the region toward European integration, putting an end to the 
interethnic conflicts, and their highlighting only the appearance of their own state 
representatives, which in some cases served to dim the very idea of the Pact. An exception to 
this were the state media of Serbia, which negatively reported about the Summit, giving a 
slant to their reporting on the Pact so as to represent it as an act of imposition of “New World 
Order”. 

We monitored the main TV news broadcasts on 30 July and dailies from 31 July, this 
being sufficient to get an idea about how the public of these countries was informed about this 
significant event through their mainstream print and broadcast media.  

Bosnia and Herzegovina: Step Toward Europe 

Three TV networks that in the state – TVBiH, SRT and OBN – allotted, as expected, a 
tremendous amount of time in their informational broadcasts to the Summit of the Stability 
Pact. TVBiH dedicated almost its entire 7.30 P.M. daily news journal, which took as long as 
90 minutes, to this event. OBN covered it in a similar manner, while Srpska TV was more 
concise, without giving the statements of the participants of the Summit in their broadcast, as 
compared with TVBiH and OBN which dedicated enormous amount of time to these 
statements.  

All three TV houses reserved their top coverage to plenary session and their rendition of 
the conclusions from the adopted Declaration. However, the choice of speakers who took part 
in the plenary session and whose statements were sound taped varied. TVBiH presented parts 
of the statements of Ante Jelavić and Alija Izetbegović, SRT gave only the Chair of the 



Media News, No37/38, Vol I 4 

European Union Marti Athisari, while OBN gave inserts of the speeches of Ante Jelavić, 
Marti Athisari and Joshka Fischer, Foreign Minister of Germany. 

All three TV houses dedicated a considerable amount of time to the meetings of 
President Clinton in Sarajevo. TVBiH nd OBN gave some more space to Clinton’s addressing 
speech in the Third Gymnasium (high school) in Sarajevo, while SRT put some more 
emphasis on Clinton’s meeting with the Orthodox Church dignitaries in Sarajevo.  

TVBiH and OBN used the occasion of the establishment of the Pact to make a number of 
exclusive interviews with the participants of the Summit. On TVBiH spoke Jacques Chirac, 
President of France, Marti Athisari, President of Finland and Chair of the EU, Gerhard 
Schroeder, German Chancellor. On OBN appered the Foreign Minister Robin Cook, the 
Commander-in-chief of NATO, Wesley Clark, as well as the Bulgarian President Stojanov 
and the Hungarian prime Minister Orban. 

Although not giving customary comments, all three networks, through the introductory 
words of their journalists and by the choice of excerpts from the speeches of the participants 
of the Summit, have underlined the event as great contribution to peace and stability in the 
region. In that, they showed proper professionalism, especially in regard to giving timely 
information. 

The front page of Glas srpski is dominated by a group photograph of the participants of 
the Summit and the headline “Balkans without divisions”. On page 2, under the same 
headline, appeared a lengthy text, in which the most important parts of the adopted 
Declaration were quoted. The next page is also devoted to this event, containing several brief 
texts of news about Clinton’s visit to Sarajevo and the statements of Živko Radišić, Milorad 
Dodik and Metropolitan Artemije from Kosovo, which all speak in laudatory terms of the 
signed Pact.  

Another Banjaluka-based daily Nezavisne novine, on its front page cites what Glas has 
not even mentioned – a fact that Serbia will be put aside as long as Slobodan Milošević is in 
power there. The article “New era without Serbia” brings the most important facts from the 
Sarajevo meeting, as well as Bill Clinton’s statement that “Milosević’s politics is becoming a 
matter of past”. Right next to this text there is an agency news of BETA, containing the 
identical statement given by the Prime Minister of Montenegro, Filip Vujanović. Nezavisne 
novine on its front page highlights also the statement of the prime Minister of RS, who says 
that the Stability Pact does not run counter to the Dayton Agreement, this being a response to 
certain speculations that the Pact “invalidates” the Dayton Agreement.  

Sarajevan daily Oslobođenje dedicated first eight pages to the Summit. The front page 
carries a headline “Europe from Atlantic to Ural” and an article which reports on the closing 
of the Summit, paraphrasing the most important speeches from the meeting, staring from the 
Bosniak member of the Presidency, Alija Izetbegović. The front page also contains the 
editorial comment of the editor-in-chief, Mirko Šagolj, who strike upon the ethnic leaders in 
BH, taking as example the Foreign Minister Jadranko Prlić, saying that Prlić stands for the 
desintegration of the country. According to Šagolj, the Pact will put a barrier to such attempts. 
The middle pages contain the text of the adopted Declaration and a series of shorter articles 
which refer to events from and around the Summit.  

The front page of Dnevni avaz carries the photographs of Tuđman and Izetbegović 
signing the Agreement on Borders, of Clinton with the members of the Presidency and a 
group photograph of the participants of the meeting. The headline “New Era of South-East” 
gives the gist of the main idea of the text: that the countries of the region have chosen to 
pursue the avenue of democracy and integration. In a regular commentary column, the author 
writes about the signing of the Agreement on Borders, asserting that the Agreement 
“overturns Tuđman’s dreams of Greater Croatia, and gives a gratification to Alija Izetbegović 
for the policy that he had pursued for the past ten years”. The texts proffers a series of 



Media News, No37/38, Vol I 5 

accusations against the Croatian leadership, while Tuđman is also accused of cooperating with 
Milošević. 

Večernje novine is also completely dedicated to the Summit. The front page carries an 
enormous headline “A signpost is set pointing to united Europe”, a group photograph of the 
participants and excerpts from the speeches of Alija Izetbegović. The inside pages, 3 to 11, 
contain numerous texts concerning the events related to the Summit and give a presentation of 
the statements of various delegations and press conferences. 

Slobodna Bosna is also dominated by the Summit, but the front page, beside the 
photographs of Clinton, Izetbegović and Tuđman, has also as meny as three headlines 
underlined, which all speak of problems in relations between the Croatian officials and the 
Hague Tribunal. The inside pages, in contrast to other daily newspapers, contain rather long 
texts related to the Summit illustrated with large photographs, as well as short inserts with 
interesting news (e.g. “Lijanović’s dried meat for Clinton”). 

Albanija: Benefits Drawn by Albania 

The report from the Summit of the Stability Pact in Sarajevo was top news in the daily 
news broadcast of the Albanian Television. The six minutes dedicated to this events could be 
divided into three parts. At the very beginning there was a phone report of their own reporter 
from Sarajevo, who described the most important conclusions from the adopted Declaration 
and highlighted the speech delivered by the Albanian President Meidani and Prime Minister 
Maik during the Summit. Although the Albanian TV in Sarajevo had their own cameraman, 
the voice of the journalist was coupled with visuals produced by CNN, SKY and RAI. Their 
own shots, as we were told, were to be used later, upon the return of the crew to Albania. 
After that came two minutes about the visit of President Clinton, composed of agency news. 
The audio of his statement, taken over from CNN, was broadcast: “ The war is over, now is 
the time of peace and consolidation”. At the end was given a brief overview of official 
meetings of the Albanian delegation during their stay in the capital of BH. 

The Albanian press also dedicated much space to the Summit. Daily Albania printed a 
headline over the entire front page: “Sarajevo ends: time to change yourself” with a group 
photograph of the leaders gathered in Sarajevo. However, the article speaking of the event 
itself is as far back as eighth page; apart from the conclusions, the article puts emphasis on 
Clinton’s speech and invitation addressed to Federal Republic of Yugoslavia to enter into 
democratic changes. Daily Gazetta Shqiptare, apart from giving significant space to the 
meetings of the Albanian President with Bill Clinton, analyses the conclusions from the 
Summit and stresses its usefulness to Albania, highlighting the full support given by the 
American delegation to the actual leadership of Albania.  

The journal Shekulli, devotes as many as four pages to the Pact, voices a slight 
skepticism in connection with the results of the Summit in a headline “Scarce funds, few 
details, many promises”, concluding that “The Stability Pact is not the same as Marshall Plan 
after the Second World War”.  

Only the opposition newspaper Rilindja Demokratike took a critical attitude toward the 
appearance of the Albanian delegation in Sarajevo, deeming that the Prime Minister and the 
President of Albania, due to the differences in their political standpoints, were practically in 
rivalry.  



Media News, No37/38, Vol I 6 

Macedonia: Lacking Explanation As To the Essential Idea of the Pact 

The Macedonian TV in its 30 July journal presented a six minute information on the 
Stability Pact at the very beginning. MRTV had their special reporter, who reported from 
Sarajevo even a few days before the meeting. Combining own TV shots and videos from TV 
pool, the reporter put together the statements of President Gligorov, his bilateral meetings, 
and the most significant events from the Summit in connection with Macedonia. The 
standpoints of Clinton, Blaire, Chirac and the Pact Coordinator, Bodo Hombach, were 
presented. Particular emphasis was given to Clinton’s statement: “We are not for Greater 
Albania or Greater Serbia, but for great Europe”. The Macedonian reporter gave much space 
to the problems relating to the accomodation of guests in Sarajevo, as well as to the shooting 
that occured when the car with President Tuđman was passing, while the TV spectators were 
given almost no explanation at all of the content of the Pact itself. 

Contrary to the state TV, the private TV stations Al, Telma and Sitel treated the Summit 
as a by-event, always in the second part of their news broadcasts. 

All the dailies in Macedonia published the information about the meeting of the Pact on 
the first page. However, only Nova Makedonija and Utrinski vesnik sent their own reporters 
to Sarajevo. The basic tone of the reports from Sarajevo can be grasped from the headlines: 
“Overcoming the tragedy of the region”, “Turning point in the region”, “Balkans ready to 
connect to Europe”. All the papers abound with photographs, with predominance given to the 
Macedonian President and the major Western statesmen. 

Slovenia: Back To the Place of Disaster 

The Sarajevo gathering was top news in the daily news broadcast of TV Slovenia. Their 
own reporter packed in only three minutes the description of the conclusions from the 
Summit, audio record of the speech of Marti Atishari and exclusively given statement of the 
Slovenian President Milan Kučan. It is interesting to note that the journalist began the report 
by giving “minor” details, such as the protest of women from Srebrenica and the shot that was 
heard immediately before President Tuđman was to pass through a Sarajevo street. 

Daily Delo, devotes the complete top part of the front page to the Pact. The title goes: 
“Balkans finally on the road of peace and stability” and the article gives the main points from 
the meeting, expressing hope that more prosperous times are awaiting the region. The regular 
column “Theme of the day” is also devoted to the Pact, where the author, under the title 
“Return to Sarajevo” writes about USA and Europe coming back to the “place of disaster” 
(city where First World War started) and about the necessity that finally once for all be 
removed the “causes of evil” in Balkans. The inside pages of the paper contain for major part 
the texts which quote numerous statements of the Summit participants and which emphasise 
the fact that Serbia will remain outside all until the moment when there is change in its 
leadership.  

 Federal Republic of Yugoslavia  

Serbia: The Summit of the Leaders of the Aggressors’ Alliance 

News on the Summit came in the 18th minute of the daily news broadcast of TV Serbia. 
The report took 2 minutes, throughout with continuous interpretation of the presenter. The 
live shots came after several introductory comments. The camera focused on Clinton and 
Allbright at first, then circled around the conference table, after which a group photograph of 



Media News, No37/38, Vol I 7 

the participants was shown, to give place to the general overview of the conference hall and 
end with the shots of flags placed in front of Zetra hall. 

In the comments given, the Summit was represented as a “meeting of the leaders of the 
aggressors’ alliance and participants from the region”. This was followed by “quotes from the 
Western media” to the sense that the “Pact has neither the power nor obligatory character” 
and that “it is difficult to speak of uniting with Europe if the main country of the region is 
missing”. The Stability Pact was all the time being cited as “the so-called Pact”. The basic 
point made was that it was about a blackmail that created an obligation upon the countries of 
the region to behave in accordance with the wishes of Washington, something that Yugoslavia 
could not consent to and therefore its official representatives were not present in Sarajevo.  

The next 5 minutes of the daily news broadcast were indirectly linked with the Sarajevo 
Summit. That is to say that the comments of London papers Independent and Guardian 
referring to the absence of Yugoslavia and pretentious plans were quoted, as well as those of 
the Bulgarian paper Duma which refered to the event as “Pact for sycophants”. The 
comments are accompanied with the photographs of the title pages of these papers. Then there 
was a photograph of Zetra, in parallel with the news that at that time the terrorrist Bin Laden 
stayed in Sarajevo. After that the news presenter read the full text of the commentary of next 
morning’s issue of Borba under the title “The meeting in Sarajevo is a holiday of hypocrisy”. 
In this spirit the Summit took altogether 7 minutes in the key daily news broadcast. 

Next day, on 31st of July, the dailies gave to a certain extent more attention to the 
Sarajevo meeting. Borba, at the key place on its front page, gives a commentary (in three 
columns) written by the General Director of the company, Živorad Đorđević, under the title 
“Sarajevo farce”. The Summit is portrayed as a “gang of leaders of the so-called new world 
order, escorted by the leaders of already humiliated and deranged balkanic states and a 
handful of vassals and eavesdroppers from Yugoslavia”, and its purpose is to serve as cover 
“to the Americans and their Euro-satellites for cruel ruins in Balkans, for all the humiliation 
of Croats, muslims, Serbs in Bosnia, Slovenians, Hungarians, Rumanians, Bulgarians and 
Macedonians, made through introduction of human rights and forcing of democracy”. 

Politika devotes to the Summit slightly more than one quarter of the fourth page, without 
giving any photographs. It takes over from Tanjug their compilation from the texts of media 
abroad under the title “The Summit in Sarajevo is waste of time”. There are also three inserted 
texts, also from Tanjug: “Many statesmen and much photographing around”, “Bin Laden in 
the vicinity of Clinton, Blaire...” and assessments of diplomats from Brussels (“Parade 
without cause”). These texts, of course, represent a negative selection, in other word only the 
texts which negatively or somewhat skeptically describe the Summit are highlighted. 

The independent paper Danas is undoubtedly the one to devote the major part of its 
space to the Summit. The front page article signed by guest author Drago Božinović (Beta 
Agency exclusively for Danas) bears a title “West determined to tame Balkans” and a sub-
title “A message was sent to Serbia that door is open for it, but that it must work much on its 
democratisation, while President Milošević was designated as the main person to blame for 
FRY not finding its place in the Pact.” The text comments on the presence of Đukanović, 
Avramović and Metropolitan Artemije. On the whole page 2, the paper gives the integral text 
of the Declaration, with inserted text (carrying Clinton’s photograph) in which Beta’s news is 
given, containing long passages from the speech of the American President (under heading: 
“People of Serbia should be helped”.  

On its front page, Blic gives a large group photograph of the participants under which it 
says: “No help while Milošević is still in power”. A good part of the third page is dedicated to 
the Summit. There is also a statement of Milo Đukanović: “There is no stability and 
development of the region without FRY, and there is no stability in Yugoslavia without 
democratisation of Serbia”. Along with the photograph of Clinton and Stepashin, the paper 
gives excerpts from foreign press.  



Media News, No37/38, Vol I 8 

Glas javnosti on its front page refers the reader to the report on the fourth page, which is 
almost entirely dedicated to the Summit. The article is not signed and bears a title “Travel 
Europe...”. The subtitle “ Serbia is not included in the programme of development, with 
message sent that this will continue to be so as long as it is led by Milošević” indicates what 
is the content of the article, which gives the main points from the speeches of some of the 
participants and certain parts of the Declaration. 

Montenegro: Emphasizing Montenegrian Democracy 

The TV of Montenegro in its 7:30 P.M. daily news broadcast introduces the Summit in 
Sarajevo with a statement that the participants have given support to the democratic processes 
in Montenegro. Then follows, as first piece of information, a five minute report on President 
Đukanović’s press conference in Sarajevo, and an overview of his protocol activities. After 
that follows a four minute block of information in which the course of the Summit is 
described and parts of the adopted Declaration quoted. Emphasis is put on the stand that only 
after the democratisation in the region as a whole will the conditions be created for 
participation of the region in European integration. President Clinton’s stand that Serbia with 
Milošević at its head cannot count on economic assistance nor is integration into the world 
realisable is also cited. 

Pobjeda, state newspaper of Montenegro, on its first page informs primarily about the 
activities of President Đukanović under the big heading “Montenegro knows its way”. 
emphasizing President’s words of praise for democracy in Montenegro. The articles devoted 
to the Summit dominate the inside pages of the paper, where the integral text of the 
Declaration is also published. 

Vijesti, a journal which also shows preference to the ruling coalition, on its first page 
elaborates on the fate of Slobodan Milošević, emphasizing that Milošević will be denied 
every kind of assistance. The paper also brings the speculations from English press about 
Milošević voluntarily appearing before the Hague Tribunal. This paper too gives the text of 
Sarajevo Declaration. 

The youngest Montenegrine journal Dan, close to federal government circles, shows its 
attitude toward the Summit through the title “Waste of time”. It speaks of the Summit in 
negative terms, characterising it as a continuation of pressure upon Yugoslavia. 

Croatia: Fearing New Yugoslavia 

Croatian TV announced the Summit of the Pact for Stability of South-East Europe in the 
very first minute of its central daily news broadcast at 7:30 P.M. on 30 July, together with a 
short information on the signed Agreement on Borders between Republic of Croatia and 
Bosnia and Herzegovina.  

The report took 9 minutes and it was divided into two thematic blocks. In the first part 
accent was put on the participation of the President Franjo Tuđman at the Summit in Sarajevo, 
in chronological order. This TV broadcast his statement given after the closing of the solemn 
part of the session, showing the original shots. The first part of the report combined the 
interpretation of the news announcer and the report of the HTV journalist with a part of brief 
authentic statements of Tuđman.  

In the second part of the report, HTV laid stress on the session of the Pact for Stability in 
South-East Europe itself, underlining its significance for the countries taking part in it. Those 
parts of statements of the Chair of the summit Martti Ahtisaari, member of the Presidency 
Alija Izetbegović and Bill Clinton were broadcast which expressed satisfaction with the 



Media News, No37/38, Vol I 9 

agreement reached and emphasized its significance and goals. There was a short coverage of 
Clinton’s visits to the Orthodox church and to Gymnasium in Sarajevo. 

At the end of this part of the report the news announcer denied the information that had 
been given by the Reuters, saying that it was not true that President Tuđman was shot at 
during his arrival.  

After the central daily news broadcast, in a special broadcast that took 45 minutes, HTV 
gave a whole number of statements issued by high state officials participating at the meeting 
in Sarajevo along with information on the events, including the press conference of the 
Croatian President Franjo Tuđman. 

Vjesnik from Zagreb published at a central place in the journal an editorial comment by 
its editor Nenad Ivanković “The Pact of Opportunities and Doubts”, in which the latter 
warned of the possibility that within the Pact some sub-regional structures like West Balkans 
be created. On page 2 Vjesnik gives the statements of Clinton, Jelavić, Puljić, Komarica, as 
well as Tuđman’s statement that neo-Yugoslav or neo-Yalta integrations are unacceptable for 
Croatia. HINA’s and Vijesnik’s reporters lay stress on the signed Agreement on Borders 
between Croatia and Bosnia and Herzegovina.  

Novi list from Rijeka brings a big headline: “Neo-Yugoslav associations unacceptable for 
Croatia” together with a portrait of Franjo Tuđman, and below, a group portrait of the Summit 
participants with a caption “Inalterable borders – opportunity for cooperation”. The leading 
title of the text on page 2: “ Tuđman waited four minutes for Izetbegović to come and sign the 
Agreement” is supplemented with a photograph of Franjo Tuđman and Alija Izetbegović 
taken after they have signed the agreement. Along with that, there are statements of 
Đukanović, Tuđman’s speech from the meeting and report from Tuđman’s press conference 
published under the title: “Louise Arbour – one of the amateurs from the Hague”. On the 
same page, given in negative, there is a text about the shot, but not at President Tuđman, fired 
by a soldier of SFOR. On page 3 there is a text about the Declaration, under the title 
“Inalterable borders – opportunity for cooperation”, Bill Clinton’s speech and a mini-
interview with Metropolitan Artemije.  

Večernji list, together with picture of Tuđman and Izetbegović, gives introductory title 
“We do not want to enter into any new Yugoslavia, nor do we want any new Yalta” . In a 
short column “Summit from behind stage”, Večernji list writes about angry Sarajevan black 
marketeers and about a profitable night for thousand Sarajevo taxi drivers. The emphasis of 
articles in the paper is put upon fencing off any neo-Yugoslav associations. 

Jutarnji list announces on its front page that the Stability Pact was signed, giving a big 
headline (together with photograph of the participants): “Tuđman: Croatia does not want to 
enter into neo-Yugoslav frameworks”. On page 2 and 3 there are detailed reports given about 
the events in Sarajevo, including the statements of Clinton, Đukanović, Puljić, Komarica, and 
information on Izetbegović being late four minutes. The text on ”Incident in Sniper Alley”, as 
well as information from London paper The Independent, are given in negative. Along with 
these, there is a text “An invitation to Yugoslavia to get rid of Milošević”. Jutarnji list too, 
through its headline, emphasized its reserve against neo-Yugoslavism. 

On the front page of Slobodna Dalmacija the leading headline is “Štela in the Hague 
within seven days”, and below it there is a group photograph of the participants of the Summit 
with a caption “Pact for Peace and Stability”. On pages 2 and 3 Slobodna Dalmacija 
emphasizes that a historical Summit has just ended, while the report from the meeting is 
supplemented with texts in frames about the first investments, rumours about the shot and 
confirmation of the shot, and about the role of Serbia. The text under the title “Croatia on the 
other side of Una, Martin Brod in BH” informs about the Agreement on Borders signed 
between Croatia and Bosnia and Herzegovina, while the report from Tuđman’s press 
conference, under the title “We have done everything in our power to defend Bosnia” is given 



Media News, No37/38, Vol I 10

in great length and detail. The statements of foreign diplomats and politicians were not given 
any particular emphasis, except in the main article about the Summit. 

Media Plan Monitoring Center. Monitors: Macedonia-Mirče Tomovski, Serbia-
Spomenka Grujičić, Montenegro-Pero Radović, BiH-Radenko Udovičić, Albania-Remzi 
Lani, Croatia-Stojan Obradović, Slovenia-Darko Švarc  

J o u r n a l i s m  B e t w e e n  R i g h t s  a n d  R e s p o n s i b i l i t i e s  

Decriminalization of Libel and Defamation 

Finally, after months of announcing, by the decision of the High Representative Carlos 
Westendorp, the acts of defamation and libel have been decriminalized. (Chapter XX, 
Criminal Acts against Honor and Reputation, Libel - Article 213, and defamation - Article 
214, Criminal Code of B&H Federation, Official Gazette FB&H No. 43/98). This decision is 
effective immediately. It is necessary to emphasize that Independent Media Commission 
(IMC) is currently working with OSCE Media Affairs Department on drafting the Freedom of 
Information legislation 

Thus far prevailing approach to libel and defamation as to criminal acts has presented a 
serious threat to the freedom of information, notably suffocating investigative journalism. 
These new legal solutions will deal with this matter through civil suits, meaning that a 
journalist will not be sent to prison, but fined in stead. The essential news is that the plaintiff 
will have to prove that a journalist or editorial staff have committed an act of defamation or 
libel. This is an American legal legacy, born in the famous case New York Times vs. Sullivan 
(1964), when the Supreme Court of the United States made four fundamental changes in legal 
principles: 

 
 * The Protection of Editorial Advertising ; 

!" The First Amendment and Libel Per Se ; 
!"  The Partial Protection of False Statements , and 
!" The Plaintiff Must Prove Actual Malice . 

Media News will dedicate special attention to development of this extremely sensitive 
and significant legal matter. In this issue we bring a feature by our associate Helen Darbishire, 
an expert in media legislation, who is currently engaged as the Media Law Program Manager, 
Open Society Institute, Budapest. Her article addresses the current European trends in dealing 
with defamation law. 

Defamation Law – European Trends 
(by Helen Darbishire, Media Law Program Manager, Open Society Institute, 

Budapest) 
In 1998 the Bulgarian Constitutional Court had to consider a challenge to Bulgaria’s 

criminal defamation law. The Court examined whether criminal defamation law is 
unconstitutional and ruled that it is not. The Court noted that many western European 
countries including France, Germany and Sweden have criminal defamation laws. It can be 
added than many countries in central and eastern Europe also have such legislation. 



Media News, No37/38, Vol I 11

How does this fit with the decision of the office of the High Representative to suspend 
prison sentences for defamation and to require that civil defamation legislation is introduced 
by the year’s end?  

The question of whether or not defamation should be decriminalized is currently a hot 
debate in many countries in central and eastern Europe. The reason that so many people are 
opposed to criminal defamation laws is that these laws are regularly abused in order to protect 
politicians and governments and to suppress media freedom. It may be, therefore, that the 
arguments for abolishing such legislation are stronger in central and eastern Europe. But it is 
more important to examine the way in which defamation laws (civil and criminal) actually 
work in the established democracies. It is necessary therefore to look at how legislation is 
interpreted by the courts and applied in practice.  

With criminal legislation the most important thing to note is that prison sentences are 
almost never handed down. In western Europe journalists simply don’t go to prison for 
defamatory articles or broadcasts. The general approach is that prison sentences for such a 
“speech crime” are always disproportionate. Courts take into account not only the penalty for 
the given offence, but also the possible “chilling effect” that such a penalty will have on 
future freedom of expression. If journalists fear prison sentences for what they write, they will 
be likely to self-censor and therefore the free flow of information and ideas will be hindered. 

The same consideration has to be made when courts are establishing the levels of fines or 
awards for damages in a defamation case. If the amount of money which a media enterprise 
has to pay is such that it is likely to bankrupt the newspaper, radio or television station, then 
clearly it is not only the defamatory speech which is being punished but all future expression 
by that media. It is interesting to note that countries which have exclusively civil defamation 
law can also have the highest awards. The most notorious of these is the UK where awards 
often run into hundreds of thousands of dollars – far above the norm in continental Europe. It 
is interesting to note that in central and eastern Europe, the one country which has only civil 
defamation law, Slovakia, has had the same problem of excessively high awards (up to 
$250,000) which pose a serious threat to media freedom. By contrast, in other western 
European countries, the sanction of a fine handed down under criminal law is often a nominal 
sum – an upper limit of about 60,000 FF or $ 10,000 in France. Often the penalty is linked to 
the income of the defendant (as in Germany or Portugal for example). Awards for damages 
can also be nominal and alternative mechanisms for redressing wrongs such as a right of 
correction or reply are sometimes preferred. 

When Bosnian legislators are considering new defamation laws they should therefore 
ensure that possible fines are not so high as to threaten journalistic inquiry in just the same 
way that terms of imprisonment can.  

In addition legislators and judges must ensure that the way in which defamation cases are 
heard in the courts ensures full protection for media freedom. In the first instance, there must 
be sufficiently strong requirements of proof that the article or programme was in fact 
defamatory, that it did indeed damage a persons reputation. The burden of proof should not be 
entirely on the journalist or media enterprise to show that the article was not defamatory. 

In addition, the courts should pay close attention to the very strong body of jurisprudence 
from the European Court of Human Rights in this area. This jurisprudence along with western 
European standards establishes that other defences than truth are permitted in defamation 
cases. For example, the journalist can present the defence of “good faith”, arguing that he or 
she had carried out research in line with the highest professional standards and sincerely 
believed that the facts contained in the article were indeed true. In addition a defendant must 
not be required by courts to prove the truth of value judgements, statements reflecting public 
opinion or allegations based on rumours or the statements of others. Satire and ‘fair comment’ 
in response to provocative remarks are also strongly protected forms of expression.  



Media News, No37/38, Vol I 12

Last but not least, a distinction must be made between private individuals and public 
figures. Private individuals are entitled to much stronger protection of reputation than are 
those who walk on the public stage, notably politicians. The politician must accept much 
greater scrutiny into his or her private life, and much greater criticism than must a private 
person. This principle is still often inverted in the countries of central and eastern Europe 
where then non-democratic tradition has left a legacy of greater protection of public figures. If 
Bosnia is to move rapidly towards democracy, the establishing the democratic standards in the 
area of defamation law would be a significant step forward. 

D i l e m m a s  ( 2 )  

Are Spokespersons Also Journalists? 

In the last edition of Media News, at the end of the article titled “Are Spokespersons 
Journalists” we invited all interested to share their views. The dilemma was a result of 
increasing manipulation with the public by spokespersons. This led to the question whether 
they are also obliged to adhere to journalist codes. 

In this issue, we bring two opinions. 

Branko Peric: We Should Not Be Annoyed by Jamie Shea 1 

A spokesperson is not a journalist. We could even go further than that, proving that their 
work has as many elements of propaganda as of journalism. 

A spokesperson performs the function of a mediator between politicians in power and the 
public. He addresses the public with a political goal. His objective is to show the ruling 
politics in a good light in order to remain in power. He has no obligation to inform the public 
beyond whatever the politician considers to be in his interest. Never has a spokesperson 
presented in public true facts that might compromise or jeopardize survival of the politician 
on whose behalf he acts. Manipulation is an integral part of such political logic, and a 
spokesperson is the master of manipulation. 

A spokesperson is a public worker. Public workers, as to best common knowledge, do 
not have a code that would bound them to telling complete truth in their public appearances.  

It is true that, in accordance with Freedom of Information Codes that exist in some 
countries, the government has to release the facts in its possession to the public. However, 
such obligation is effective only when there is a request by an interested person. According to 
the same laws, the facts of national security interest can be withheld.  

If propaganda is an integral part of national security strategy worldwide, then 
spokespersons of defense ministries and military associations have a mission to tell untrue 
information and deliberately deceive the public. 

This is why journalists should not be especially annoyed by Jamie Shea. 

(Branko Peric is a President of Independent Association of Journalists of Republic 
Srpska) 

 

                                                 
1 Jamie Shea - NATO Spokesman 



Media News, No37/38, Vol I 13

Marc Capelle: Two Different Professions 

Regarding this question, i.e. drawing a parallel between professions of spokesperson and 
journalist, it is obvious that spokespersons are not journalists and vice-versa. A spokesperson, 
the way a spokesperson should be, is paid to speak for the institution he presents. Thus, he 
necessarily releases information, but also opinions, comments, that are in the function of 
interests of the institution he works for. He can also decide to withhold certain information. 
Usually, a journalist does not present anybody. He observes, asks questions, tells about what 
he has seen, read or heard. This is the expected minimum when it comes to journalists. The 
fact that the two professions seem to be similar only leads to a hasty conclusion, as these two 
professions are essentially different, notably from the aspect of deontology. 

It seems to me, therefore, that it would be of no use to search for some connecting or 
common traits between these two professions. Otherwise, all those who tend to play the role 
of a spokesperson (for instance, of a minister) in the morning, and that of an independent 
journalist in the afternoon, will face a great confusion. They will have difficulties making out 
the difference between spokesperson and journalist as professions. 

(Marc Capelle is a Director of International Affairs within the Senior Journalist School in 
Lille, France) 

A n a l y s i s  

START BIH -- Market Survival Means Success 

Beginning of October last year, the local market was introduced with a new printed 
medium of an unusual and inspiring title - “START OF BOSNIA AND HERZEGOVINA”. 
The very logo design suggests the pro-Bosnia orientation of this magazine (a yellow triangle, 
even before the BHTV green one turned yellow too), with an impressum that reads: “ An 
Information and Entertainment Magazine” (readable only under magnifying glass), which is 
basically a wrong practice abandoned long ago in the modern world of printed media. A wise 
design of a recognizable magazine logo, indicating recognizable contents, would have been 
enough. Older generations remember the Zagreb “Start”, an authentic magazine regardless its 
“shocking” centerfolds, printed in excellent color and on a high quality paper. Except for a 
part of the title and frequency of publication, START BiH has almost nothing in common with 
its former semi-namesake from Zagreb. 

Ever since its third edition, START BiH has been issued fortnightly, although the first 
edition impressum red: “The Magazine is issued every fifteen days”, the numbers on the first 
two editions indicated this was a monthly magazine. 

Bosnian Economist 

All circumstances of such comparison taken into consideration, based on the first 20 
editions (practically 21, as the last one was a double issue), START BiH could be dubbed a 
Bosnian Economist, judging by its selection, approach and treatment of topics. The prevailing 
topics are current ones in economy, society, and politics, ranging from reconstruction, return 
of refugees, privatization, banking, acute problems of senior citizens, women in politics, role 
of media, corruption, all the way through drug abuse and prostitution. 



Media News, No37/38, Vol I 14

Start also offers a range of light read: stories, features, movie reports, music, show-biz, 
cartoons, computers, informatics and similar topics (Cyberspace), fashion, sports, astrology, 
horoscope, crosswords. The magazine also keeps the pace with trends in the sphere of mass-
pathologies (graffiti, tattooing, body-piercing, etc.). A special space is reserved for movies 
(several features in each edition). An illustration for this is the text by our associate, Mr. 
Midhat Ajanovic, “White Cat Black Conscience” (Ed. No. 7), on the latest Kusturica’s movie 
“Black Cat White Cat”, which retains both the elements of movie review and up-to-date social 
comment. The essence of this pregnant piece is presented in the subtitle that, paraphrased, 
reads that “the Serb director” Kusturica, with its latest movie, has outdone “the Bosnian 
director” Kusturica who made “Father on Business Trip”.  

Good Headlines 

The headlines, normally the drawback of BH newspapers, are evidently the strong point 
of START BiH. They are worded with care and humor, often in the form of national proverbs 
and sayings (“Scourging a Dead Horse” - a music review in Ed. 16), or “The Turks are 
celebrating while Europe is weeping” (Ed. 9, on Ocalan’s arrest), or “Will Srebrenica become 
our Jasenovac?” (Ed. 13). Now, whether nicely worded headings fall onto fertile ground or 
not, could be a research subject. However, there have been some episodes of bad taste, such 
as “Pretty Buildings Pretty Flame”, all garnished with pictures of buildings caught in flame in 
Belgrade (Ed. 14), or lack of inventiveness such as “Better Pact than War” (Double Issue 20-
21), regardless the fact that this was the generally accepted credo of the Stability Pact. 

The theory of START BiH being a well-informed magazine is best illustrated by the 
anticipating manner and style of the text titled “Pact for Changes” (Ed. 16), written long 
before the conference in Cologne. 

Regular interviews leave more than positive impression. The credit goes first to good 
selection of interviewees, but also to meaningful questions the journalists ask. Particularly 
interesting was the interview with Mr. James Lyon, Director of International Crisis Group 
(ICG), at this moment, beyond any doubt, the most esteemed and best informed international 
institution in BiH. 

Half-plagiarism is a widely spread phenomenon, not just here, but worldwide. It is hard 
to prove it, and law-suits sometimes stretch for years, all of this discouraging potential 
plaintiffs. If a medium exists in an environment without state of law, as it is the case here, 
then even the risk of pure plagiarism remains minimal. In this relation, the commentary 
“Cover Pages” stands as a problematic one, as it strikingly resembles the “Cover Page” in 
NIN from Belgrade. All editions of START BiH issued thus far have had 68 pages that, by the 
way, have not been cut evenly which again reveals a subtle touch of negligence. 

One overall study has found that the approximate rate of text and photos, illustrations, 
cartoons, vignettes, etc. is 50:50. 

The magazine regularly brings 8 - 10 pages of ads (mostly polychromatic), or 12 - 14 
percent, which is below European as well as world standards, but way ahead BH average. The 
run of START BiH significantly varies: from six to 11 thousand. Director and Editor General, 
Mr. Dario Novalic) says: “The sale of the magazine is relatively poor (remission from 30 to 
50 percent, depending on topics and printing), but considering that we entered this project 
without any kind of promotion due to lack of funds, we are satisfied!” The magazine 
announces a promotion campaign for this fall, as well as redesigning of the magazine, 
graphical improvements, and rejuvenation of the editorial staff. The magazine has made its 
appearance on Internet just recently, which is why there are still no information on visits to 
the web-site. 



Media News, No37/38, Vol I 15

The overall disadvantageous environment considered, notably when it comes to printed 
media, just surviving on such even rudimentary media market presents a real success. 

(D. Babic) 

I N T E R N E T  

Electronic Publishing in Bosnia and Herzegovina 

Professional conduct of media is essentially interelated with media development and 
general culture of communication. Because of that, considerable resources were invested into 
education of journalists and technical equipment, all for the purpose of improving quality of 
the press and TV and radio programmes.  

We will try to figure out what effect did these investments have upon the use of 
information technology in journalism by describing and analysing the Web editions of BH 
media. The research was conducted during April and May 1999 and focused on quantitative 
and qualitative analysis with an aim to highlight the good and bad sides in the presentation of 
BH media on the Web. 

Some media in the Republic of Srpska have stopped publishing their Web editions 
although they continued appearing in conventional form. The reason for this was stricter 
selection on the part of donors who had provided support and who ceased stimulating 
unsuccessful media projects, which led to extinction of certain publications during 1998 and 
1999 .  

TV Stations 

Out of 76 TV stations in Bosnia and Herzegovina, 13 of them have Web editions. By 
looking at the list of these one can easily see that local television stations which tend to 
expand outside the area of their operation dominate the scene. However, just a glance at their 
Web pages can tell us that they are not yet up to Internet. To clarify, the role of new media is 
to combine sound, picture and text and thus to come close to television, or, adding 
interactivity and hypermediatisation, to approach the Internet. But the Web editions of these 
TV stations do not justify their existence even as traditional media. That is to say that only 
three RTV stations give possibility of listening to their radio programmes. The other contend 
themselves with just having information about them on the Web. It is interesting to note that 
they give news in textual form, only two of them give overviews of their programmes, and 
three of them give price lists for commercials, possess archives with broadcasts arranged by 
dates and links to other Web pages. 

Radio Stations 

In Bosnia and Herzegovina there are actively present 206 radio stations, and 24 of them 
are present on the Web. Using Real Audio, 14 of them broadcast their messages on Internet 
also. Although simple re-broadcasting of radio programmes does not by itself mean that new 
media are being used, the possibility of listening to radio broadcasts of other radio stations is 
their highest achievement, provided only by three radio stations. However, even if we do not 



Media News, No37/38, Vol I 16

ask for more than these Web pages, thinking that we can access other media through them, we 
will be disappointed, since on some pages we can hear news 20 days old or read press news 2 
weeks old. For major part they do not contain information on the date of their updating so we 
do not know how old is the information we are using. We can not find out how important are 
they to their users for, although they have counters of visitors, these are not meaningful to us 
since they give no information about when they have started counting visitors. 

The radio station Slon (Elephant) from Tuzla was advertised as one and only radio 
station the programme of which can be directly followed by using Internet. However, if we 
want to hear them we get only the title page without links and without Real Audio. Radio Zid 
(Wall)-Internet Radio is registered and active in Sarajevo. Although it has its Web page, 
listening to the radio programme and reading Zid newspaper is possible only through 
unregistered page which is edited abroad [Domovina (Homeland) Net].  

For refugees from BH there have been established abroad radio stations with Web pages 
by means of which other mass media from homeland can also be used. The most significant 
among them is the Web page of Domovina Net (Homeland Net), which enables listening to 
several radio stations and reading some press. 

PRESS 

Dailies 

When analysing traditional newspapers we see that photographs are used in graphic sense 
both as decorative and functional part of a piece of information. This means that in press 
sufficient attention is being given to photography as an element of visual complement to a 
piece of information. When comparing the number of articles in which text is illustrated with 
a photograph with the total number of articles published in the dailies Dnevni avaz and 
Večernje novine (according to the analyses of the monitoring group of Media Plan) we 
immediately see that a half of the texts have pictorial illustration. This means that in press 
photographs are treated as significant part of written journalism. Therefore it is astonishing 
that Web pages of these dailies do not contain a single photograph. They mainly contain 
series of texts from printed editions. The only one that differs is Oslobođenje, European 
edition, the web pages of which are more attractive and also enable searching for archived 
texts by key words. On the opposite side stands the Sarajevo edition of Oslobođenje, which 
provides only scarce outdated information. 

Magazines, Weeklies, Periodicals 

If we analyse Web pages of 22 BH magazines, we can see what is the attitude of editorial 
policy makers toward users.  

Typical organisation of Web pages of BH newspapers can be seen on the example of 
weekly Svijet, which gives an abridged version of its texts from the paper editions. Otherwise, 
the characteristic feature of the majority of these editions is that their title pages are legible, 
visually well laid out, and link to texts. They are modestly presented, without elaborate, 
space-consuming pictures and illustrations. Going to next pages the quality of presentation 
significantly diminishes. The pages are difficult to follow, the texts are too long, and it is not 
possible to discern what is essential and what is less important. The guiding announcements 
to texts are uniformly laid out, although the texts presented are not of same order of 
importance. The texts are impersonal, without bearing the mark of author’s hand, they are 
lengthy and jammed with details, and this is something that is not only inappropriate for 
Internet but for paper edition as well. 



Media News, No37/38, Vol I 17

An example on positive side is certainly Auto moto revija which contains interactive 
contents illustrated with photographs and advertisements. This magazine communicates with 
its users through subscriber forms and forms for submission of comments and remarks. The 
editorial staff of the magazine also edits a TV broadcast Autovizija http:www 
pksa.com.ba/autovizija/index.html whose Web pages contain an overview of broadcasts.  

 

Overall Analysis 

 As in the design making of BH press for Web presentation there are no differences 
in terms of frequency of issues and topics treated, all 28 titles have been jointly analysed. We 
analysed the relation between the visual appearance, sound and text, possibility of searching 
for topics by using key words, counter of visitors, links to other Web pages, existence of 
archives of issues, regular updating as compared with traditional forms of edition and, finally, 
overall impression in regard to attractiveness and clarity of presentation. It is very telling that 
none of the analysed Web pages provides sound, while only 4 Web pages give photographs. 
Only 12 papers have archived issues, while only 5 enable searching by key words. 17 of them 
have links to other Web pages. General impression can be summarised as follows: eight of 
them have failing grade, seven of them got mark 2, seven also mark 3, five of them got mark 
4 and only one of them was marked as excellent.  

News Agencies 

In Bosnia and Herzegovina there are 11 agencies active, of which 4 have Web pages. The 
characteristic which is common to all of them is that they do not serve their purpose. There is 
no proper balance established between commercial and non-commercial services. The non-
commercial services are to direct the users toward subscriber services. 

The agency SAFAX was the first to comprehend the significance of being presented on 
the Internet (1996), yet however its pages have seen no improvement meantime. ONASA and 
FLASH Banja Luka possess archives and search by key words. Web pages of the BH PRESS 
agency are characterised by attractive design, texts are illustrated with photographs, they 
contain photo-archives, photo service and links to numerous Web pages, this being of great 
importance for users.  

E-Zine 

The way e-zine is designed tells a lot about the quality of BH Web. Namely, out of four 
altogether, we can give a failing grade to three of them. In support of such statement we can 
describe e-zine Sarajevo Cult. It is a weekly magazine dealing exclusively with analyses of 
cultural events in Sarajevo, in four languages (three European languages and Bosnian). As the 
magazine does not have an archive of its issues, we analysed just the issue which contained 
texts on cultural events during “Sarajevo Winter” manifestation. It is absurd that texts 
addressed through Internet to users all over the world, describe theatre performances, concerts 
and fine arts exhibitions, in densely packed rows of characters, without a single photograph, 
picture or note of music. The page has neither a counter of visitors nor any link. 

In contrast to this magazine, there is magazine Read Me, webzine for information 
technologies and news, which represents a step toward a proper Internet publication. It is 
updated daily, has links within text, enables search by key words and possesses links to 
numerous Web pages. 



Media News, No37/38, Vol I 18

Updatedness of Information on Web Pages 

When searching for updated information the users of Internet are burdened with 
numerous pages containing outdated data. This problem is particularly important when they 
do not have the necessary data. A vivid example of this is the magazine Sport NK Borac 
(Sports Football Club “Borac”) which does not give the date of creation of page and 
information about the magazine, but has only the emblem of the football club “Borac” and 
contact for webmasters through e-mail. 

Bošnjački topraci, a newspaper of the Association of Bosniaks in New York City, does 
not contain information on the date of its updating, so that the user can not know since when 
is the information. 

The situation in Bosnia and Herzegovina from the previous years, which was very 
interesting from the media point of view, will stay recorded and easily accessible to Internet 
users owing to on-line magazines created by journalist Jim Barlett out of his own texts 
published in the best-selling world newspapers. 

Globalization of Media Space 

Bosnia and Herzegovina as turbulent country located on strategically highly interesting 
spot of Europe is an ideal place for involvement of political, military and humanitarian 
potentials of significant world countries. In Bosnia and Herzegovina there are more than 
40,000 foreigners and a huge number of displaced persons. “Radio 27”, TV Pool, Project 
“Zajedno” (Together), OBN, Radio FERN and Phono Service RENS are electronic networks, 
established or supported by international organisations. All of them have Web pages. 

OBN and RENS clearly show disregard for usefulness of their Web pages. For example, 
the OBN station gives a possibility of choice between versions in English and Bosnian 
language. 

But if you decide to use the version in Bosnian language as result you get a message 
“Click here to return to the page from which you came”. RENS web page provides text which 
is unappealing from the aesthetic point of view, with only general information about itself. 
The FERN Web page is also designed in a way which disregards the Internet rules. It is 
characteristic that none of these networks has links to the pages of members of their networks, 
although this should be the purpose of their existence.  

Networks for Re-Broadcasting of Programmes 

Several foreign radio and TV stations which broadcast programmes in the languages of 
the peoples inhabiting BH and former Yugoslavia have been intensively developing their 
networks in BH. Local TV and Radio transmitters serve to transmit their broadcasts. It is 
Radio Deutsche Welle, Radio Slobodna Europa (Radio Free Europe) RFE/RL and BBC that 
have such networks and stations on Internet. 

AIM, network of agencies, which has its editorial offices in all the countries in crisis is 
significant for the development of the overall media area in Bosnia and Herzegovina.  

On the web we can see web page The Truth about the Balkans. It does not belong to 
registered media, but it shows the efforts of an individual who wants to do something useful 
on the domestic Web. Its significance lies in the fact that it enables listening and watching 



Media News, No37/38, Vol I 19

programmes of TV and Radio stations 24 hours a day; it also contains a selection of texts 
from the press which is updated daily. 

Conclusion 

The general impression regarding the quality of BH media presence on the Internet is not 
affirmative. However, the presence on the Internet is huge. Some media made their Web 
pages as early as 1996, which is something to be appreciated since the state of war in Bosnia 
and Herzegovina had ended just one year before. Obviously, that their network editions 
represent an end in itself, and information which they give is mainly used by persons 
displaced from BH. 

We have become accustomed to the fact that there is prevailing opinion on the Web that 
Internet is same as any traditional media. Therefore, it is not surprising that BH media, even 
radio and TV stations, mainly use text on the Web. But even in regard to text itself, none of 
the analysed media does respect the limitations which the screen imposes to reading. 

There is also a puzzling phenomenon of Web pages of extinct media still being 
maintained on the net.  

Many Web editions do not have basic information on the media itself nor the date of their 
updating. Even if we select only the active media, their links very often lead us to dead media 
or to their old pages. How dangerous can incomplete information be for a user in regard to the 
reliability of data can be shown on the example of Glas srpski (Voice of Srpska), a daily from 
Banja Luka. When we click its address we get a page of the newspaper on which there is 
nothing new happening, although it is well known that the newspaper itself is being published 
daily. On the page there are texts dated 22 April, but without a year.  

When we analyse the types of authors of Web presentations (webmasters) we see that 
pages are made by editorial staff themselves, individuals signing their own personal names 
and names of private firms. Some webmasters are authors of several media Web pages. As an 
example, we can take the stations of TV FS-3, NTV Hayat and the magazine Ljiljan which are 
created by same webmaster. We can guess that this job is not taken seriously and that 
webmasters use it for their self-promotion. An example of this is the web page of GRAD-
CITY Radio in which a webmaster advertises himself under the name of Zvrk. Some pages 
are created by webmasters from abroad, like Most-Mostar (Sweden) and Press Bulletin 
Međugorje (New York). As for registered firms, Unicorn from Sarajevo surely deserves 
special attention.  

It is well known that renowned and expensive tools are not enough to make a quality web 
presentation. Yet however, we should stress the fact here that the web page which had best 
quality among pages observed in this analysis (Auto-moto revija) was created by a 
multimedia tool Author. As for other tools, the most frequently used are Microsoft Front Page 
3.0 and Front Page Express 2.0. 

It is not possible to determine with certainty to what extent are the BH media being 
visited, since on the major part of pages we can not find the information when did the counter 
started counting visitors. The figures read on counters on the day of analysis ranged from 35 
on Radio-Television Lukavac to 15,280,502 on Press Bulletin in Međugorje. 

We could say that a sufficient number of BH media is present on the Web. For creation 
of web pages, famous and widely accepted tools are used. But obviously this is not enough. 

 

 (The analysis has been made by Mrs. Marija Putica, Centre for Journalist Studies, 
University of Mostar) 



Media News, No37/38, Vol I 20

N  E  W  S  

TV Subscriptions Along With Electric Power Bills 

B&H Elektoprivreda and B&H RTV have signed an agreement by which the citizens of 
B&H along with August electric power bills will be delivered B&H RTV subscription bills as 
well. The payments will be carried out in seven of the B&H Federation cantons covered by 
B&H Elektroprivreda. In practical terms, this means that the new subscriptions will have to 
be paid only by those citizens who live in the majority Bosniac Federation cantons. The 
cantons with majority Croat population are electric power supplied, and charged for its 
services by Elektrosistem, Herceg-Bosnia. 

Co-operation between BH Press and Xinhua 

News agencies BH Press and Xinhua from China have signed in Sarajevo an agreement 
on the exchange of their general services. On the territory of ex-Yugoslavia, Xinhua has its 
correspondent offices in Belgrade and Zagreb. The events in B&H have been covered from 
these centres as well. The users of the two agencies’ services from now on will have a 
complete picture on the situation in the two countries. 

Media Plan School in Montenegro 

The Media Plan Institute from Sarajevo and non-governmental organisation Alter Modus 
from Podgorica (Montenegro) have signed an agreement on co-operation in establishing a 
system of permanent education of journalists and other media staff in Montenegro. The first 
training of journalists is envisaged to start in October this year. A project on the opening of a 
school for practical training of journalists, like the one currently existent in Sarajevo, will be 
created as well. This represents the first joint project within the framework of the 
Communication Network for Free and Professional Journalism in southeastern Europe, 
established this summer. 

Conference on RTV Networks 

The Institute for Media Law from Ljubljana, which is one of the founders of the 
Communication network, announced that the Conference on RTV networks would be held 
next spring. The Institute’s experts possess important experience pertaining to the ownership 
transition of media and establishment of a legal basis for public and commercial radio-
television. In most of the countries of southeastern Europe, as well as some other countries 
undergoing post-communist transition, these issues have not been solved yet either partly or 
completely. Due to this, in the Slovenian Institute they hope that the exchange of information 
will be very useful. 

SOS telephone in Banja Luka – 213 442 

The Media Plan Centre in Banja Luka introduced an SOS telephone for journalists who 
think that their rights and freedoms have been imperilled. The journalists who have been 



Media News, No37/38, Vol I 21

physically or verbally assaulted while carrying out their duties, the ones who have been 
pressured or repressed due to their writings, or those otherwise hampered in their free and 
independent professional work, can seek advice and help in person, or calling 213 442. On 
each individual case, depending on its character, journalists’ associations in the RS, the 
International Federation of Journalists, as well as local non-governmental organisation Lex 
International will be informed. This project is supported by the Winston Federation for 
Democracy, Washington. The Media Plan Centre in Banja Luka moved to new offices located 
at 41 Grčka Street ( in the rear of the Bosnia Hotel). Their telephone/fax is 213 442. 

On the Threshold of 
a New Century 

☛  Listen with your ears! ☛  Look with your eyes! ☛  Think with your head! 

Council of Media Plan Institute 

Prof. Dr. Muhamed Nuhic, Hamza Baksic (Sarajevo); Perica Vucinic (Banja Luka); M.S. 
Lenart Setinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenkovic (Zagreb); M.S. Loius de la Ronciere 
(Paris); M.S. Aleksandar Todorovic (Montreaux); Prof. Dr. Slavo Kukic (Mostar), Prof.Dr. 
Miroljub Radojkovic (Beograd)# 

 



Media News, No37/38, Vol I 22

 
D e c i s i o n  o n  t h e  P u b l i c  R a d i o  
T e l e v i s i o n  o f  B o s n i a  a n d  H e r z e g o v i n a  

 - Part 1 - RINCIPLES 

Article 1 

The Public Radio-Television Service of Bosnia and Herzegovina (hereafter. PBS BiH) is 
hereby established as a public company engaged in radio and television broadcasting to the 
whole territory of Bosnia and Herzegovina. 

Article 2 

The PBS BiH shall produce and broadcast a minimum of at least one hour of current 
affairs programming per day on radio and television, focusing on the activities and 
information related to the institutions of Bosnia and Herzegovina and inter-Entity issues, 
among which a unified news service serving the whole country. 

Article 3 

The principle of equality of the three languages and the two alphabets of the constituent 
peoples of Bosnia and Herzegovina shall apply to PBS BiH programming. The PBS BiH shall 
also facilitate access to its programming of persons belonging to minority national groups 
other than the three constituent peoples, and other citizens of Bosnia and Herzegovina. 

Article 4 

The PBS BiH shall represent Bosnia and Herzegovina in international broadcast 
organizations, and shall apply for membership in the European Broadcasting Union (EBU). 

Article 5 

The PBS BiH shall lead coordination among public broadcasters on the territory of 
Bosnia and Herzegovina on issues of mutual interest, including programming and technical 
development. In particular, the PBS BiH shall arrange for the purchase of broadcast rights for 
foreign programs, oversee the Eurovision exchange of news and sport programming through a 
unique technical point and organize any appropriate joint coverage of events of significant 
local and international events. 

Article 6 

The PBS BiH shall cooperate with the Commission on Public Corporations and with 
other public broadcasters in Bosnia and Herzegovina with a view to establish a joint 
management of public broadcasting facilities over the entire territory of Bosnia and 
Herzegovina. 



Media News, No37/38, Vol I 23

Article 7 

The composition of the administration and editorial management of the PBS BiH shall be 
generally representative of the peoples of Bosnia and Herzegovina, and include persons 
belonging to minority national groups other than the three constituent peoples, and other 
citizens of Bosnia and Herzegovina. 

Part II - TRANSITIONAL ARRANGEMENTS 

Article 8 

Until finally established by a Law of the Parliamentary Assembly of Bosnia and 
Herzegovina, the PBS BiH shall function according to the transitional arrangements detailed 
in this Section. 

During the transitional period, the organs of the PBS BiH shall consist of the Founding 
Committee, the Advisory Council for Programming and the Executive Committee of the 
Founding Committee. 

Article 9 

There shall be a Founding Board of nine members, as the main decision-making body of 
PBS BiH. The Members of the Founding Board shall be nominated as follows. 

The High Representative shall directly appoint six members of the Founding Board. 
Three of them - which shall not be citizens of Bosnia and Herzegovina or its neighboring 
countries - shall consist of one representative of the Office of the High Representative, one 
representative of the European Broadcasting Union, and one international Supervisor with 
media expertise. The three other Members shall be citizens of Bosnia and Herzegovina - one 
from each constituent people - and hold relevant professional or commercial experience. 

The High Representative shall appoint three more Members of the Founding Board upon 
nomination by the Presidency of Bosnia and Herzegovina, one from each constituent people. 
Within 30 days of the entry into force of this Decision, each Member of the Presidency shall 
offer nominations of candidates with appropriate professional or commercial expertise, who 
shall hold no elective or appointed political office. 

Article 10 

The Founding Board shall be presided over by the International Supervisor who, in 
consultation with the Members, shall establish the agenda. In making decisions, the Founding 
Board shall proceed as follows: 

(1)  The minimum quorum for any decision to be taken by the Founding Board consists 
of five Members, including the International Supervisor and at least one Member 
from each constituent people. 

(2)  Every effort shall be made by the Members of the Founding Board to take all 
decisions by consensus. If consensus cannot be reached, the International 
Supervisor might call for a vote by qualified majority to take place. A qualified 
majority consists of a majority of all Members present and voting, which includes 
the vote of the International Supervisor. 



Media News, No37/38, Vol I 24

Article 11 

There shall be an Advisory Council for Programming, as a consultative organ assisting 
the Founding Board in ensuring that its programming production and coordination activities 
are in compliance with the letter and spirit of the GFAP and the best international practice. 

The Advisory Council for Programming shall consist of 15 persons to be nominated by 
the High Representative in consultation with the House of Representatives of Bosnia and 
Herzegovina. The composition of the Advisory Council for Programming shall reflect party 
pluralism and the diversity of civil society in BiH. 

All recommendations of the Advisory Council for Programming, including the election 
of its President, shall be taken by a simple majority vote, provided that dissenting members 
can request their dissent to be conveyed to the Founding Board in writing as a part of the 
recommendation 

Article 12 

(1)  There shall be an Executive Committee of the Founding Board, as the organ in 
charge of executing the decisions of the Founding Board and maintaining contacts 
with the Advisory Council for Programming. 

(2)  The Executive Committee of the Founding Board shall consist of the International 
Supervisor and of the three Members from Bosnia and Herzegovina which are 
directly nominated by the High Representative. 

(3)  The International Supervisor shall direct the work of the Executive Committee of 
the Founding Board distributing task among and taking all decisions in consultation 
with the other Members of the same organ. 

Article 13 

The members of the transitional organs of the PBS BiH shall have a mandate of six 
months, within which the following obligations shall be fulfilled: 

(1)  Not later that 15 days from becoming operational, the Founding Board shall 
determine a budget, appoint management and other staff to fulfill the stated mission 
of PBS BiH. The Founding Board shall have the power to dismiss existing RTV 
BiH staff as necessary. 

(2)  Not later that 30 days from its establishment, the Founding Board shall adopt an 
interim Charter upholding the principles of editorial independence, financial 
transparency and ethnic and religious tolerance, in accordance with the highest 
international standards. 

(3)  Not later that 1 January 2000, the Executive Committee of the Founding Board 
shall submit to the Council of Ministers of Bosnia and Herzegovina a draft Law on 
the Public Radio-Television Service of Bosnia and Herzegovina approved by the 
Founding Board and prepared in consultation with international experts. The draft 
Law shall respect the principles set down in the first Part of this Decision. # 


	No 37/38, Vol I, Sarajevo,	August 9, 1999
	On the Threshold of a New Century

