
In This Issue You Can Read About: 

!"Development of the Media: The 
Lethargy of Domestic Institutions 

!"Monitoring: Erotel's News Programe 
!"Media Image of Kosovo Today: 

Complete Renewal of Media in Albanian 
Language 

!"Federal RTV: From the Law to a 
Good Programe 

!"Ethics and the Culture of 
Communication (1) 

!"The Monitor’s Eye 
!"News 

Media News 
••••  Journalism and Democracy ••••Media in Transition 

No 39, Vol I, Sarajevo, 
 

D e v e l o p m e n t  o f  t h e  M e d i a  

The Lethargy of Domestic Ins

An increasing number of international organisations are 
professional transformation of the media in Bosnia and 
Independent Media Commission (IMC), which is practically s
and television, there is also the Office of the High Representa
important functions - the deputy in charge of the media 
development of the media.  The OSCE has a similar departm
international organisation responsible for the implementation o
least one person in charge of the Bosnian media; not to mentio
governmental institutions dealing with the promotion of huma
the freedom of the press, who regularly monitor all that is happ
One of the round tables of the Pact for Stability in South-East 
media. 

Joining this list soon, at least as it was announced, will
Federation Ombudsmen on Media". 

Everything would be all right if this great degree of
development of free and professional media in Bosnia and Her
absurd situation: an almost totally passive attitude among t
cantons and entities to the state and among professional journal
the authorities in the Federation of B&H have reconciled th
community spending the next hundred years working on the 
them.  The majority of the federal cantons do not know w
information, whether to apply them or not. Only protests keep
Srpska's Information Ministry in response to the decisions of th
level of the state of B&H, this topic does not exist, since
Prepared by the  
SAFAX News Agency Sarajevo 
http://www.mp-institu.com/ 
August 23, 1999 

titutions 

assisting and supervising the 
Herzegovina.  Besides the 

ome sort of ministry for radio 
tive in B&H (OHR) with two 
and the department for the 
ent as well, and nearly every 

f the Dayton Agreement has at 
n dozens of other foreign non-
n rights and the protection of 

ening on the media scene here.  
Europe will be devoted to the 

 be the "Special Assistant to 

 international interest in the 
zegovina had not produced an 
he domestic media, from the 
ists' associations.  Apparently, 
emselves to the international 
development of the media for 
hat to do with their laws on 
 arriving from the Republika 
e international factors.  At the 
 it is not within the "state's 



Media News, No39, Vol I 2 

jurisdiction".  And journalists' associations, of which there are five in Bosnia and 
Herzegovina, have casually left it to the Independent Media Commission to be the sole judge 
of what is ethical and what is not in B&H radio and television. 

Without aspiring to any weighty conclusions, this kind of behavior may be the result of 
the already familiar lethargy that has spread among many domestic factors who, in the 
absence of a willingness for change, were quite happy to let foreigners take over the helm 
completely, though perhaps not even the foreigners are fully aware that their interventive 
function in the media sphere can only be successful if the local authorities, domestic 
journalists' organisations and media institutions assume their share of the responsibility for the 
development of the media as soon as possible. 

M o n i t o r i n g :  E r o t e l  D n e v n i k  ( D a i l y  N e w s )  
B r o a d c a s t  

Regional and National Approach 

From August 9th - 14th  the Media Plan's 
analytical centre monitored the TV Dnevnik (daily 
news) broadcast of the Erotel company which has 
been producing its own TV programme for some 
months now.  We consider that the insight into 
Erotel's  journalistically most complex and 
politically most interesting broadcast is extremely 
significant, because Erotel is regarded as the 
television station of the B&H Croats.  The intention 
of the employees in this media house (and probably 
of the top leadership in the ruling party of the B&H 
Croats), is for Erotel's present Dnevnik editorial 
office to become the core of the information 
programme on the future channel in the Croatian 
language on federal television.  It is interesting that, 
although it sent in its application, Erotel has not yet 
received a broadcasting license from the 
Independent Media Commission (IMC).  We were 
told in the IMC that although Erotel produces its 
own programme, its case will not be singled out 
from the process of forming the federal television, 
because some of the present frequencies Erotel is 
using are to be granted to the federal television.  We 
also learned from the IMC that they are very much 
against Erotel's transmission of Croatian Television 
in B&H, which will definitely have to stop by 
October 1st, when the federal television is finally 
expected to be formed. 

Erotel's main daily news broadcast is the 
Dnevnik at 19.00 hours and on the average it lasts 
between 20 and 25 minutes. It involves the classic 
type of broadcast according to the model with which 
we are familiar in this country - a review of the main 

 
 
 
 
 
Media News- all the media news of 

BH collected in one place. 
Issued every second Monday in 

English and Bosnian/Croatian/Serbian. 
Texts by local author are published in 
whatever variant is appropriate to the 

author. 
Published by Media Plan - Safax 

Editor: Zoran Udovičić 
Editorial in Sarajevo:  
Patriotske lige 30, 
(Arhitektonski fakultet) Sarajevo; 
Tel/fax:+387 (0)71 206 542, 213 251 
Office Banja Luka – SOS – open line 
for journalists: 
Grčka 41, tel/fax (0)51 213 442 
E-mail: 
Safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mp-institut.com 

 
Copyright © 1999 Media Plan Institute 

 
REPRODUCTION OF THE TEXTS IS 
PERMITTED IF BOTH THE NAME 
OF THE AGENCY AND NAME OF 

THE AUTHOR ARE SHOWN 
 

Thanks to the Soros Open Society 
Fund for BiH and Westminster 

Foundation for Democracy London, 
local media will receive this service 

free of charge 

mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No39, Vol I 3 

headlines (lead), features and reports, agency news, sports and the weather forecast.  The 
essential difference compared to the majority of other TV stations is the fact that Erotel's 
news broadcasts primarily focus on events in places with a Croat majority population, or on 
events that directly concern Croats or the so-called Croat national interest.  It is interesting to 
note that the Dnevnik broadcast does not contain news from the world, it does not deal with 
events in Republika Srpska, nor in most of the Federation, not even in the Republic of 
Croatia.  The reason, probably, is because this news broadcast is immediately followed by the 
transmission of Croatian Television's Dnevnik from Zagreb, which presents a much fuller 
picture of events on the global level.  Nevertheless, viewed on its own, this approach reduces 
Erotel's informative rating and reduces the Dnevnik broadcast to a kind of "Herzegovina 
Chronicle". 

The first item in the Dnevnik broadcast almost always consists of a broader commentary 
on some problem.  On August 9th it referred to the extradition of Vinko Martinović Štele to 
The Hague.  The news correspondent combined his story with  statements by the defendant's 
attorney, Šerić, and those of the Assistant Croatian Minister of Justice, Snježana Bagić.   It 
was an well-organised and informative item.  The following day, Erotel started off the 
broadcast with a piece of investigative journalism and, as the presenter announced, its 
intention was to shed light on corruption involving the National Bank of B&H.  However, in 
his item the journalist did not have a single interlocutor, but only the text (covered by footage 
of Sarajevo) offering a mixture of information and facts concerning the malpractice in this 
bank, and reflecting the harmfulness of this affair.  On August 11th, the Dnevnik broadcast 
mainly dealt with the solar eclipse and, on August 14th, for instance, it was dominated by the 
religious and holiday celebrations in the parts of B&H where Croats are in the majority. 

As a rule, the news broadcast also contains some news agency items covered by slides or 
footage relating to the event.  The programme frequently contains announcements that are 
read out under the slides. The inclusion of these contents are not popular in modern TV 
journalism but in B&H, which is packed with formulated statements of protest from various 
political factors, this is obviously an unavoidable element.  The major part of the programme 
consists of reports by resident or ad hoc correspondents from certain B&H towns. They deal 
with places or themes that are directly connected with the life of Croats.  During the period 
that was monitored, reports were registered from Gruda, Široki Brijeg, Kreševo, Kiseljak, 
Sarajevo, Mostar, Busovača, Bugojno... 

It is important to mention that in the monitored period, there was not a single item that 
could offend the national feelings of other nations in B&H, or that maintained a biased 
approach regarding some political problem. The presenter's approach in the broadcast was 
neutral and the correspondents' reports were informative.  Also noticeable was the endeavor to 
hear different, relevant views. Thus, on August 9th an announcement was broadcast of the 
HVIDRA Association of War Veterans, expressing their protest over the alleged intention of 
the OHR to remove the Croatian emblems from the Federation. Two days later, a reaction 
from the OHR was broadcast.  In a telephone statement, spokesman Simon Hazelock gave the 
OHR's stands regarding this problem. 

One can make an objection about the sometimes excessive duration of a theme.  For 
example on August 11th, almost half the programme was devoted to the solar eclipse and, on 
August 14th to the unveiling of a monument to Croat martyrs and the opening of the Culture 
Centre in Široki Brijeg.  These two features are also significant because the selection of the 
interlocutors' statements in them exalt Croat national feeling and "Croat martyrdom". The 
president of the municipal council in Široki Brijeg describes the opening of the cinema and 
cultural centre there as a victory for "suppressed Croat culture" and the opportunity "to 
breathe freely on free Croat territory". 

The survey of Erotel's Dnevnik broadcast indicates the efforts of its producers to create a 
professional and technically attractive programme. No technical errors were noted and the 



Media News, No39, Vol I 4 

capabilities of the majority of journalists are satisfactory.  However, one could make a serious 
objection regarding the narrow spectrum covered by Erotel's journalists.  It is unacceptable 
that a programme like the daily news broadcast, especially of a television that aspires to be the 
TV of the B&H Croats, should be exclusively regionally orientated.  That kind of approach 
can be perceived as the endeavour only to examine "Croat problems" and to ignore everything 
else. Admittedly, Croatian Television's Dnevnik broadcast from Zagreb, which follows 
immediately after, has the role of an additional informative source, on which Erotel's editorial 
office is obviously relying.  However, from the aspect of journalism, narrowing one's own 
informative horizons in this way is unclear, to say the least. 

M e d i a  I m a g e  o f  K o s o v o  T o d a y  

The media situation in Kosovo is changing rapidly.  Therefore, we asked our associate 
from Priština, Šaban Ilisenija, to inform the readers of News about the Media about the latest 
events concerning the media in Kosovo. 

Gradual Renewal of the Media in Albanian Language 

Before the war in Kosovo, the following newspapers were published: Bujku as a 
substitute for the banned Rilindija, the independent daily newspaper Koha ditore, founded by 
Veton Suroi, then the independent daily Kosova Sot (Kosovo Today), founded by Ruždi 
Kedriju, as well as the regime newspapers (at that time), Jedinstvo in Serbian and Tan in 
Turkish. In that period the Radio-Television programme expressed the views of official 
Serbian policy and was a copy of RTS. 

Some ten or more days before the NATO campaign, the publication of Koha ditore, 
Kosova Sot and Bujku were banned, and so besides the ethnic cleansing offensive, in that way 
Kosovo was enfolded in a media blackout. RTS and its studios in Kosovo only propagated the 
strength of the Yugoslav army and police and concealed from its people the (bitter and grave) 
truth of what was happening in the field at the expense of the Albanian people. 

After the withdrawal of the armed Serbian forces from Kosovo and the arrival of KFOR 
and other international institutions, normal conditions were created for the renewal of the 
banned newspapers and the RTV programme. Koha ditore began to come out for the refugees 
in the camps in Macedonia and elsewhere, as well as the other influential daily newspaper, 
Kosova Sot. Sponsored in the first months, these two papers were distributed free of charge, 
and were later sold at reasonable prices.  Finally, after a ten-year ban, Rilindija has begun to 
come out again, though now with a different political orientation which is closer to the radical 
Albanian stream. 

Also published in Kosovo is the daily newspaper in Albanian Ekspresi, financed by Bujar 
Bukoši with funds collected through the years by Rugova's government in exile. In Priština 
and other places in Kosovo, one can buy the daily newspaper Bota Sot (The World Today), 
which expresses more radical views and whose headquarters are in Switzerland. 

After the arrival of the international forces in Priština, a semi-private radio station Radio 
21 began broadcasting an all day programme in Albanian and English, and the BBC and 
Voice of America programmes in Albanian. The British government helped to launch this 
radio station, and it employs the former Radio Priština staff.  The director is Aferdita Saračini-
Keljmendi. 

Under the supervision of the international administration, following several public 
protests by the workers of RTV Priština who were driven out of this institution on July 5th 



Media News, No39, Vol I 5 

1999, Radio Priština began to broadcast its programme.  However, the expectations of the 
former workers that they would all return to their work places were not fulfilled, nor was the 
duration of the programme satisfactory.  Namely, for a start, the relevant international 
authorities decided to begin one-hour radio programmes in Albanian, Serbian and Turkish, 
while the number of staff is limited (from 10-20 for each editorial office).  After reactions 
from the former RTP workers and the OSCE's taking charge of the media, this organisation 
pledged - in a statement to the public - that the volume of the programme would be enlarged, 
that more workers would be returned to their posts in this institution and that the organisation 
would take on the responsibility of social and pension insurance for those workers who are 
unable to work or do not fulfill the conditions for retirement. 

TV Pristine has not yet begun to function but according to some signs this will also be 
possible - for a start with a two-hour satellite programme - and after the destroyed technical 
equipment and transmitters are repaired, with its own programme.  The local radio stations in 
Uroševac, Prizren, Đakovica, Gnjilane and Kosovska Mitrovica have also resumed working. 

There is no press in the Serbian or other non-Albanian languages. The international 
administration - UNMIK and the OSCE have started their own FM radio programme in 
Albanian, Serbian and English. 

Besides these media, one should add that it is possible to hear the "Kosova e ljir" station 
(Free Kosovo) on FM, which was launched by the KLA - UČK (Šaban Hiseni). 

Contacts for the most influential daily newspapers in Kosovo: 

Koha Ditore - daily newspaper - publisher Veton Suroi, editor-in- chief Beton Hadži,  
tel: 038 22 432, 28 488, 24 655, 26 480; fax: 038 25 540. 
E-mail: redaksia@kohaditore.com 

Kosova Sot  - publisher Ruždi Kadriju, editor-in-chief Ibrahim Redžepi 
Tel: +381 38 525 049. Editorial office in Skopje +389 91 600019 

F e d e r a l  R T V  

From the Law to a Good Programe 

One of the controversial questions that caused a long delay in the passing of the Law on 
radio-television of the Federation of B&H, was how to ensure the equality of the Croatian and 
Bosnian languages and how, generally, to guarantee the presence of the interests of the 
Federation's constitutive nations in the programme. Now, when the law has finally been 
adopted (imposed by the OHR), media experts are to transform the provisions of the law into 
good quality programmes with high ratings among listeners and viewers. It will depend on the 
experts, who will not be obstructed by politics or its advocates inside RTV, whether it is 
possible to make a good programme on the basis of the strict legal obligations. 

The temporary legislator, the OHR, required in the law that the RTV of the FB&H is 
obliged to ensure "a high quality, diversified and balanced programme for the constitutive 
nations, together with the others, as citizens of B&H...including a concrete share of special 
programme contents for minority groups".  This obligation means that the RTV of FB&H will 
have to establish a completely new, original internal organisation, examine new sources of 
information, establish cooperation with other producers and change the structure of its 
personnel.  Inserting the definition "others" and "citizens of B&H", eliminates any thought of 
the new RTV being exclusively Bosniak or Croat. Of course, it is yet to be clarified whether 
the notion "others" also implies Serbs in the Federation, or whether they are treated under the 



Media News, No39, Vol I 6 

term "minority groups".  Following the spirit of the law, we consider that the Serbs in the 
Federation belong under the term "others", which means that their culture, tradition, and the 
interests they achieve in the Federation of B&H, must be part of the "balance" referred to in 
the law.  In this way, the notion "various minority groups", as is the practice elsewhere in the 
world, loses its exclusively ethical meaning. 

Nevertheless, the obligation that one of the two envisaged radio or TV channels "as a rule 
uses the Croatian, and the other, as a rule, uses the Bosnian language" leads to the reality of 
Dayton. It is fortunate that the people, who live in the Federation of B&H, in any case like in 
the whole of Bosnia and Herzegovina, have no problem understanding all the languages that 
are spoken in it. 

The question is whether and when the federal RTV will be able to fill the two envisaged 
channels with an attractive programme, especially productions from the Federation (at least a 
quarter), which it is obliged to do as a public radio and television.  The law prescribes that the 
two channels must have complementary programmes that extend the programme offer, 
meaning programmes of different genres and contents.  Good interpreters of the law will 
quickly draw the conclusion that it will be impossible to fill in the time with repeats of 
programmes that have already been broadcast on one of the channels (which is customary 
practice with poorly developed televisions), nor would it be possible to broadcast the same 
programme on both channels, only in two different local languages.  Perhaps the so-called 
Croat component of this RTV will wish to introduce more programmes of Croatian Television 
from Zagreb in the channel that is "mainly in the Croatian language", while the Bosniak 
component will wish to do so from the so-called Bosniak cantons, but that is a separate topic 
in itself. 

In the endeavour to gain a national, linguistically exclusive channel, those who wanted 
this now have the almost unattainable task of broadcasting 20 or more hours of programme 
daily for which much more money is required than can be accumulated from subscription 
fees, advertising or budget subsidies. 

E t h i c s  a n d  t h e  C u l t u r e  o f  C o m m u n i c a t i o n  ( 1 )  

In its next issues, Media News will publish a large number of articles on ethics and the 
culture of communication by the world's well-known authors, as well as experts who are authorities 
on the media situation in the countries in transition and south-eastern Europe.  We shall try to 
publish a large number of practical examples of the violation of ethical standards and codes and 
reactions to them.  Everything we publish will serve as practice for students who attend Media 
Plan's School of Journalism in Sarajevo. 

Today we shall start with the topic "How codes of professional ethics came into being".  It 
consists of one of the introductory texts from the instructive book "The Ethics of Journalism" by Dr. 
Stjepan Malović, Dr. Sherry Ricchiardi and Gordana Vilović (biblioteka Press/Izvori, Zagreb 1998).  
The authors are well-known journalists and media experts, and most of the examples the book deals 
with were analysed in the journalist workshops of the Croatian Journalists' Society. 

How Codes Came Into Being 

The Ethical Rules of the Profession 

Constantly and increasingly faced with ethical dilemmas in their work, like people in 
other professions, journalists began to write down some general rules they wished to abide by 
in performing their professional assignments. 



Media News, No39, Vol I 7 

Practice was unpredictable and sometimes brought disastrous results.  The profession had 
to find answers to obvious questions and dilemmas. Numerous professional associations very 
often devoted the major part of their activities to matters of ethics as an essential problem of 
the media profession. 

It is precisely with those characteristics of journalism that media theoreticians are 
occupied with.  The mass media are a product, they are on a market that accepts or rejects 
them and, at the same time, poses high professional standards that other professions do not 
encounter in such a manner. 

"Journalists are in an awkward position: in the newspapers they work for wages and the 
product does not depend on them, but on the publishers.  But journalists are not workers like 
those in a shoe factory, they bear responsibility for their product which must be in accord with 
the ethical standards of the profession, with which the shoe producer is not concerned," writes 
the French mass media theoretician Pierre Sorlin.  He is not the only one to deal with the 
controversies of the media profession. In an article published in the magazine Mass Media 
and Society, Jay G. Blumer states that "the duality of the journalists' profession, which is 
completely exposed to the influence of the market, yet follows the strict ethical and moral 
postulates in the code of professional journalism, is not the only specific feature.  Not only do 
market laws affect journalists, but also politicians and other power-brokers 'who wish to sell 
their ideas'." 

Croatian journalists have first hand experience of the new element Blumer introduces: 
politicians and other power-brokers directly or indirectly influence the mass media and set the 
rules of the game for which journalists, nevertheless, ultimately bear responsibility. 

Work experience in the controlled media is very bitter and can eloquently confirm 
Blumer's view; from telephone calls to specify what will be published and how, to decisions 
on the fate of certain newspapers or radio and TV stations. 

By the nature of their profession, journalists wish to inform the public about what is 
really happening, warn it of irregularities in order to eliminate them and call those who are 
working against the general well-being to account... 

Of course, this does not suit the politicians: they want obedient journalism, spokesmen 
not reporters, promoters of their policies instead of objective analysts of the political scene... 

"There is a constant potential conflict between the media and those who have political 
and economic power," says one of the world's most renowned mass media theoreticians and a 
professor at the University of Amsterdam, Denis MacQuail, in his article "Mass Media in the 
Public Interest: Towards a Framework of Norms for Media Performance". So, it was 
necessary to define some clear, recognisable, ethical principles to assist journalists in their 
work and defend them from external pressure, forcing them to do what, essentially, is not 
their job. 

What are ethics?  Ethics are defined as the attempt to determine what is correct.  And 
journalistic ethics or the ethics of journalism? 

"Journalistic ethics... norms, guidelines, rules and codes should be established to guide 
journalists, but not to force them to be more humane," say the American theoreticians Hiebert, 
Ungurait and Bohn in the magazine Mass Media VI. 

The frequently mentioned Dennis MacQuail, Professor of the University of Amsterdam 
and one of the best known theoreticians of mass communications, defined journalistic ethics 
in the following terms: 

!"truth and accuracy 
!"impartiality and honesty 
!"respect for individuality and privacy 



Media News, No39, Vol I 8 

!"independence from particular interests 
!"responsibility towards society and the public good 
!"respect for the law 
!"morals, decency and good taste. 

Journalism began to apply certain ethical rules, or codes, very early, which serve 
journalists as guidelines in their work.  There are various forms of written norms, behaviour 
and respect for ethical norms.  The Croatian Journalists' Association also has its Codex, and 
there is the Ethics Council of the Croatian Journalists' Association that should react to every 
violation: in Article 16 of the Codex of Honour of Croatian Journalists, it says: 

"A journalist should protect an individual's privacy from unjustified and sensational 
revelations to the public.  Special attention and responsibility is required in reporting on 
disasters, family tragedies, diseases, children and minors..." 

How do journalists define their ethical principles, themselves? A.M. Rosenthal, former 
executive editor of The New York Times, resolutely expressed his ethical convictions which 
were applied by generations of journalists of that renowned daily newspaper: "I believe the 
duty of every journalist and editor is to achieve as high a degree of objectivity as possible, 
although I know that completely objective journalism is impossible, because every text is 
written by a human being. 

I believe that a journalist will forget his feelings the moment he sits down at the 
typewriter and begins writing his article, no matter what his feelings are about his topic. 

I believe that personal considerations will be excluded during the writing of journalistic 
texts. 

I believe that we shall avoid offensive expressions just as we shall avoid anonymous 
accusations against individuals and institutions. 

I believe every accused person or institution will immediately have the right to respond. 

I believe that we do not use newspapers to tie people to the pillar of shame only because 
we journalists possess that power. 

I believe that presenting both sides is not simply playing around, but the essence of 
responsible journalism." 

On paper, in other words, normatively, things are more or less clear. Problems arise when 
we should professionally act. What to present, and what to keep concealed from the public? If 
we do not publish something, and our rivals do, have we turned out to be ethical fools? 

But, what journalists must bear in mind is whether they have threatened anyone's human 
rights with their article, radio or TV programme. Every journalist must re-examine his 
activities anew, every day, and establish his ethical criteria anew on each example. Thus, the 
abuse of human rights and violation of ethical principles will be reduced to the least possible 
measure.  And the re-examination of one's own ethical norms can be done best if journalists 
become acquainted with practice in the foreign media and analyse how their journalist 
colleagues have respected the ethical rules. 

How can journalists respond to these pressures? Is it at all possible to resist them? The 
answers are well-known to journalists who live in that rift and, on the one hand, must satisfy 
the demands of their employers, and on the other, their professional, ethical and moral 
principles. 

There is a whole series of accusations against journalists and the profession of 
journalism. It is not unusual for them to be accused of sensationalism, disrespect for 
individuality and privacy, provoking intolerance, the wanton defamation of individuals 
without proper evidence, the publication of unconfirmed information, hunting for easy ways 



Media News, No39, Vol I 9 

to increase circulation regardless of the truth of information and suchlike.  The media in 
Croatia, in particular, were accused of provoking and stirring up national and religious hatred, 
inciting to massacre and even genocide.  At the same time, we are witnesses of the profession 
of journalism being the conscience of modern society, that journalists are people who fight for 
the truth, who warn of irregularities, intolerance and crime. 

T h e  M o n i t o r ’ s  E y e  

#### Ghettoisation Between the Lines  

The magazine Lijljan (No.43, August 9th-16th, this year) published an interview with the 
member of the Sarajevo group Macbeth (Igor Ražnatović, alias Hadži Hamza Ražnatović), 
that played the music during Clinton's visit to the Third Gymnasium in Sarajevo. For a young 
man to be a convert is no novelty (let us recall Cat Stevens, later Jusuf Islam and others) , but 
the way in which this feature/interview was arranged editorially is indicative, and the sub-
heading is particularly irritating: "I would like the whole of Sarajevo to bow down in 
prayer." The controversial sub-heading was in fact part of Ražnatović's statement which, 
word for word, was: "I would like the whole of Sarajevo to turn to Allah's side, to bown down 
in prayer, because this city has deserved it, with the help of Allah." The youthful Ražnatović 
need not have a sense for politics, but it is unacceptable that the responsible people in Ljiljan, 
including the journalist who conducted the interview (Jasmina Tabaković), are not aware of 
the destructiveness of such a printed statement. 

Immediately after the music-making, in his inspired speech, President Clinton will be 
particularly remembered for one detail, where, in illustrating the necessary polyphony of 
Sarajevo voices, he underlined that this was a place where people lived and worked together, 
“a place where Muslims, Orthodox Christians, Roman Catholics and Jews were free to 
worship God as they chose. That is the Sarajevo I want the world to know about." 

N E W S  

Political Marketing on the Electronic Media 

At the beginning of August, the head of the OSCE mission in B&H, Robert Berry 
presented the draft of a Permanent Election Law made by a group of foreign and domestic 
experts under the guidance of the international community. 

Article 17 of the draft also regulates the behaviour of the media during a pre-election 
campaign. The novelty in relation to the solution for the previous elections is that paid 
political marketing is permitted on private electronic media, while this is still forbidden on the 
public media. The rule was obviously changed due to strong pressure from local TV and radio 
stations, embittered last year by the OSCE's decision that they could not earn money from 
political advertisements.  The public electronic media are obliged to provide airtime to all the 
registered parties for the presentation of their party policies 45 days before the elections. 

This draft does not contain regulations regarding the printed press. 



Media News, No39, Vol I 10

Link Between RTV B&H and RTV Montenegro? 

The general directors of RTV B&H and RTV Montenegro, Miro Purivatra and Goran 
Rakočević signed a Protocol on setting up a link between Podgorica and Sarajevo. The link 
will ensure permanent communication and a programme exchange, which will be the first 
renewal of connections of this kind, following the disintegration of the former Yugoslavia. 

With the development of this link, it was said in RTV B&H, Podgorica will acquire a 
direct link with Banja Luka, through Sarajevo. 

However, in a statement for the Serb media, the director of RTV Srpska, Anđelko 
Kozomara, said this kind of link should be set up through the transmitter on Leotar near 
Trebinje, which belongs to SRT, and that neither he nor anyone else from this station was 
consulted.  He also said that his station would not agree to this sort of link that, in his words, 
was "a cheap way to score political points." 

The Formation of a Public RTV Service 

At a press conference in Sarajevo, on August 17th, the spokesman for the OHR's 
Department for the Media, Daniel De Luce declared that the decision of the High 
Representative for B&H on the reconstruction of the system of public broadcasting 
represented the foundation for establishing a constitutional solution for radio and television at 
the state level. 

"The earlier state of affairs was untenable, in other words, control over one's own media 
space, so there was no other choice but to impose a law in order to finally set up a new RTV 
system," De Luce stressed at the press conference. 

"In the next few months, we can expect the signal of the federal television programmes, 
while more time will be needed for setting up the public RTV Service of Bosnia and 
Herzegovina," underlined the spokesman for the OHR's Media Department.  He also 
announced that problems were expected from the leading political parties regarding the 
implementation of this decision, but that pressure would continue to be exerted on them so 
that this decision would be carried out in full.  According to him, the members of the 
Presidency of B&H pledged to present a list soon with the names of the people who should be 
appointed to the administrative board of the Public RTV Service. 

C o r r e c t i o n  

Slon 24 hours "Live" on Internet 

In the last edition of News about the Media, the article "Electronic Publishing in B&H" 
carried news that the web site of Radio Slon from Tuzla, which advertises itself as the first 
station whose programme can be followed "live" on the Internet, only had the slide of this 
radio station and that it was not possible to follow its programme on line.  However, this data 
was incorrect.  The associate of Media Plan who worked on this article, had the old address of 
Radio Slon which he had received from this radio station previously. That address is still 
present on the net and corresponds to the mentioned description.  However, Radio Slon has a 
new address: www.slon.tuzla.net on which it is possible to follow this radio station's 

http://www.slon.tuzla.net/


Media News, No39, Vol I 11

programme in full.  We apologise to Radio Slon for this error and invite readers to visit this 
extremely interesting web site on the Internet.$ 

On the Threshold of 
a New Century 

☛  Listen with your ears! ☛  Look with your eyes! ☛  Think with your head! 

Council of Media Plan Institute 

Prof. Dr. Muhamed Nuhic, Hamza Baksic (Sarajevo); Perica Vucinic (Banja Luka); M.S. 
Lenart Setinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenkovic (Zagreb); M.S. Loius de la Ronciere 
(Paris); M.S. Aleksandar Todorovic (Montreaux); Prof. Dr. Slavo Kukic (Mostar), Prof.Dr. 
Miroljub Radojkovic (Beograd) 


	No 39, Vol I, Sarajevo,	August 23, 1999
	On the Threshold of a New Century

