
In This Issue You Can Read About: 

!"Media Scandals: A Quasi Protectorate 
!"Daily Newspaper Monitoring: Relying 

on Their Own Articles 
!"Communication Network for Southeast 

Europe: The Year of Dangerous Living 
!"Opinions: Public RTV Services – Far 

from Economic Self-Sustainability 

!"The Internet and Journalism (4): 
Ten Steps to a Successful Web 
Presentation 

!"EROTEL Case 
!"News 

Media News 
••••  Journalism and Democracy ••••Media in Transition 

No 45, Vol. I Sarajevo,  

M e d i a  S c a n d a l s  

A Quasi Protectorate

Media scandals are rocking Bosnia-Herzegovina. 

Case number one. The Mostar-based EROTEL refuses to
work allocated by the Independent Media Commission. EROT
number of frequencies was cut, this “largest Croat station in B
close down. The station also refers to certain promises receive
hand, says that the excess frequencies now used by EROTE
television. And it is surprised that the station does not want to ta

Case number two. The Republika Srpska Government 
Director, Andjelko Kozomara. The Office of the High Repres
saying the dismissal was illegal because under interim arrangem
organization (agreed upon by the OHR and RS Government), d
by the radio-television’s managing board. The Government, on 
cannot dismiss someone who is managing a body which is in 
violation of its policies. 

Both cases are an illustration of the chaotic situation in m
waged by “local factors” who want to maintain status quo a
which is getting lost in a forest of pragmatic moves. Due to a 
on the part of the authorities in the two entities to define a le
development of media in a new and contemporary way, the inte
to imposing its decisions and various “interim arrangements” 
way for permanent solutions. International representatives ha
Prepared by the  
SAFAX News Agency Sarajevo 
http://www.mp-institu.com/ 
November 15, 1999 

 

 sign a frequency license for its 
EL’s explanation: as its present 

osnia-Herzegovina” may have to 
d during talks. IMC, on the other 
L actually belong to the federal 
ke what is given to it. 

dismissed the RTV RS General 
entative reacted with a statement 

ents on the management of this 
ismissals can only be carried out 
the other hand, is surprised that it 
“state interest” and which acts in 

edia legislation and a tacit war 
nd the international community 

lack of even minimal willingness 
gal framework for the work and 
rnational community has resorted 
which are supposed to pave the 
ve tried to soften the confusing 



Media News, No45, Vol I 2 

consequences of this practice with the Dayton principle that “decisions made by the High 
Representative of the international community are above any local law.” Still, life has shown that 
parallelism between local and international competencies and the confusion concerning 
“sovereignty,” and often also the insufficient coordination among international factors, can 
sometimes multiply problems. 
The Kozomara scandal, which has caused quite a lot of uneasiness at this station, and even a 
program paralysis, would not have been caused if the Government had proposed and the 
National Assembly passed on time new laws on media that had been requested (almost forgetting 
about deadlines) by the Office of the High Representative. There would certainly have been less 
misunderstanding between EROTEL and IMC if months had not been wasted in negotiations, 
wrangling and showering the public with sometimes contradictory information from 
international circles on whether Croats in Bosnia-Herzegovina will have their own television and 
if so, what it will be like. 
The time of waiting for the transfer of competencies to local authorities should be shortened or 
the international community should stop this farce of a quasi protectorate and introduce a true 
protectorate. (Z. U.) 

M o n i t o r i n g  

Relying on Their Own Articles 

Media Plan Institute monitored daily 
newspapers in Bosnia-Herzegovina on October 18-
24 in order to determine the sources of information 
in the local press using the quantitative method. The 
monitoring did not include special supplements in 
newspapers, such as supplements on cars, TV 
program, etc. 

In the monitored period, by the number of 
different articles, Oslobodjenje is in the lead with 
775 articles, followed by Dnevni avaz with 693, 
Glas srpski with 680, and Vecernje novine with 612. 
Dnevne nezavisne novine published the smallest 
number of articles – 459. 

In all the daily newspapers their own sources, 
that is articles and reports written by their own 
journalists, dominated. This was most pronounced in 
Vecernje novine, which had as much as 55.07 
percent of its own articles. It is followed by Glas 
srpski with 53.68 percent. In this group of papers in 
which their own articles make up more than one half 
of the content is also Oslobodjenje. Dnevni avaz also 
has a high percentage of 46.32 percent, while the 
Dnevne nezavisne novine has the least number of its 
own articles, making up about one third of all the 
published articles, or more precisely 34.20 percent. 

News agencies as sources of information are in 
second place in all the papers. In Glas srpski they 
take up 32 percent of the content, in Oslobodjenje 30 
percent, in Vecernje novine 27 percent, in Dnevni 

 
 
 
 
Media News- all the media news of 

BiH collected in one place. 
Issued every second Monday in 

English and Bosnian/Croatian/Serbian. 
Texts by local author are published in 
whatever variant is appropriate to the 

author. 
 

Published by Media Plan - Safax 
Editor: Zoran Udovičić 

 
Editorial in Sarajevo:  
Patriotske lige 30, 
(Arhitektonski fakultet) Sarajevo; 
Tel/fax:+387 (0) 71 206 542, 213 251 
Office Banja Luka – SOS – open line 
for journalists: 
Grčka 4, Tel/fax (0) 58 213 442 
E-mail: 
Safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mp-institut.com 
Copyright © 1999 Media Plan Institute 

 
 

REPRODUCTION OF THE TEXTS IS 
PERMITTED IF BOTH THE NAME 
OF THE AGENCY AND NAME OF 

THE AUTHOR ARE SHOWN 
 

Thanks to the Soros Open Society 
Fund for BiH and Westminster 

Foundation for Democracy London, 
local media will receive this service 

free of charge 

mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No45, Vol I 3 

avaz 16 percent, and in Dnevne nezavisne novine 13 percent. 

Oslobodjenje generally uses the official agency in the Federation of Bosnia-Herzegovina, 
BH PRESS, with 171 news items published in the monitored period. It is followed by REUTERS 
with 40 items, and then SENSE (information service from EU countries) with 15, and ONASA, 
an independent agency based in Sarajevo, with only eight news items (although ONASA was 
formed by Oslobodjenje). The paper published two items of the BETA agency from Belgrade, 
and one of the Muslim News Agency MINA. BH PRESS is also in the lead in Vecernje novine 
with 130 items. In second place, with 10 items each, are SENSE and STINA. It is interesting that 
this newspaper is the only one that, quite often, used the STINA agency, an independent 
Croatian agency from Split, which also covers well the area of western Herzegovina. Third place 
is shared by ONASA and REUTERS with nine each. Dnevni avaz used BH PRESS 73 times and 
REUTERS 27 times. 

In the Republika Srpska the situation is considerably different. Nezavisne novine has only 
news item of the BH PRESS agency, while Glas srpski had none. Nezavisne novine does not 
have a single news item of the ONASA agency, while Glas srpski has two. In Nezavisne novine 
the BETA agency was present most often with 30 news items, followed by the Republika Srpska 
state agency SRNA with 15 items, SENSE with eight, TANJUG from Belgrade with three, and 
so on. In Glas srpski SRNA is clearly in the lead with 123, followed by TANJUG with 51 and 
BETA with 38. 

It is interesting that all newspapers featured a large number of unsigned articles. By the 
number of such articles Dnevni avaz is in the lead – 179 (26 percent). After it comes Nezavisne 
novine with 141 unsigned articles. However, compared to the total number of published articles, 
Nezavisne novine has is an even higher percentage, as much as 31 percent. In other newspapers 
the percentage of such articles is more or less the same and amounts to approximately 10 
percent. Most unsigned articles are about relaxing issues, such as entertainment, health tips, 
interesting events, and so on. Since we had noticed earlier that Bosnian-Herzegovinian 
newspapers simply borrow these items from foreign press, in particular Croatian, it may be said 
that this is some sort of plagiarism. 

A conclusion, at least based on this monitoring, is that Bosnian-Herzegovinian newspapers 
often feature articles from other newspapers, radio or TV stations. With clearly stating the name 
of the source, Nezavisne novine did this 63 times (14 percent), Dnevni avaz 60 (nine percent), 
Oslobodjenje 35 (five percent), Glas srpski 26 (five percent) and Vecernje novine 31 times (three 
percent). 

Various news statements are less often used as sources of information. An exception is 
Nezavisne novine in which statements take up 8.28 percent of space. In other papers this 
percentage is around three percent, while in Glas srpski it is only 0.74 percent.   

 (Media Plan Monitoring Center) 

C o m m u n i c a t i o n  N e t w o r k  f o r  S o u t h e a s t  E u r o p e  

The Year of Dangerous Living 
(Anniversary of the Serbian Law on Information) 

When a car belonging to the editor-in-chief and director of the paper Glas javnosti and 
director of the printing house “Glas”, Slavoljub Kacarevic, burned down, only a few days after 
the assassination attempt on Banja Luka journalist Zeljko Kopanja, few people thought it was 
just an accident. Word spread around that “a message was sent to him.” It was difficult to believe 
even Kacarevic when he said it might have been only an accident, which was later confirmed by 
the police. For, the head of “Glas” for days before it happened had been receiving lawsuits under 
the draconian Serbian Law on Information – a total of 52. Twenty-six against him personally, 
and 26 against the firm he represents. 



Media News, No45, Vol I 4 

This law, during the past one year that it has been in effect, was applied 50 or so times. 
Journalist and news organizations had 24 hours to prove their innocence or they would be fined. 
The fine was so high that many of the punished media never got back on their feet after it. The 
example of Evropljanin and Dnevni telegraf, which continued to work as long as they could, is 
probably the most drastic. After all the fines, confiscation operations, printing newspapers in 
Montenegro or Bosnia-Herzegovina – during the war, from an ambush, the owner and editor-in-
chief of this paper Slavko Curuvija was murdered. That is what happens to those for whom the 
Law on Information is not warning enough. The fire on Kacarevic’s car was hence seen as only 
another threat. 

The drastic effects of the Law on Information do not seem to be enough for some. It is not 
enough that the paper Danas, which is on the verge of survival anyway, keeps having to raise 
money “from friends” in order to pay fines, as its editor-in-chief Grujica Spasovic has put it. It is 
not enough that, in addition to Curuvija’s papers, also no longer in existence are Nasa borba and 
Demokratija, or that every editor, even when only carrying someone else’s official statement, 
first thinks well whether it might urge someone to sue him “under the Law.” 

Filing a suit is often enough for a fine. Under the law, namely, everyone who feels insulted, 
who asserts a lie has been uttered against them, or who recognizes in an article some elements 
that are anti-state, may sue any media. The judge has to hold a trial within 24 hours of the filing 
of the suit, and has to pronounce the verdict within the next 24 hours. Therefore, there is no time 
for any serious defense or detailed argument, and the fines – for the founder and publisher – 
range from 400,000 to 800,000 dinars (23,500 to 47,000 German marks on the black market), 
and for the person responsible – from 100,000 to 400,000. If the publication within 24 hours 
does not prove something which is claimed in the paper, even if it is a part of a press statement 
issued by a political party or even the authorities (such as a case in Nis, where Narodne novine 
was fined for publishing a statement issued by the city authorities), the gravity of the fine 
depends only on the good will of the judge. Bearing in mind the state of independence of courts 
in Serbia – the fines for free media are usually the highest possible. 

Despite all this – free press in Serbia continues to come out and does not pay too much 
attention to the Law on Information, adhering only to the laws and rules of the profession and 
trying to survive on the market. The question is – how? 

In a system such as the one in Serbia, life does not depend only on laws, but also on the 
balance of power. Free media have behind them their influence on the general public, interest-
driven support from the opposition and strong international support. While bombs were being 
dropped, there could have been no international support, the opposition was quiet, so what was 
left for media was the small free and brave public. That is why they accepted to walk on the 
brink of censorship. An anecdote is remembered from that period according to which a reader 
from Australia wrote an e-mail message to an independent paper, saying he hopes the “whole 
newsroom was tied to radiators” as they were writing so cowardly. According to the reader, there 
could have been no other explanation of their behavior. Such misunderstanding as a rule was 
greater the further away the reader was. 

The anniversary of the Law on Information is marked by another fact – all media that were 
fined are print media. Not a single radio or TV station had had to face a magistrate judge, 
although it is clear that their influence on the public is often bigger than that of print media. The 
reason does not lie in the lack of evidence (because this same law obliges RTV stations to keep 
audio and video recordings), nor in the “unawareness of the informers” – all serious political 
parties have services that record the main RTV programs. For independent electronic media, 
primarily members of the Association of Independent Electronic Media (ANEM), a law that is 
applied most often is the equally disputed Law on Radio Diffusion. Thanks to it, 10 or so of 
these stations have had to close down. During the war the state used its exceptional powers and 
banned the work or confiscated the equipment of another 10 or so. The most influential and also 
the forefront of ANEM, Radio B92, was occupied using an organizational putsch at the 
beginning of the war, but the same team of workers succeeded during the summer to go on air 
again, on the frequency of Radio Studio B’s third channel, under the name B2-92. The most 



Media News, No45, Vol I 5 

drastic assault on free electronic media occurred in Pirot. A radio station there was closed down 
and its owner Nebojsa Ristic, after the radio’s closure, had put a “Free Press” poster on it. That 
act was interpreted as “bringing into doubt decisions by the state organs in a state of war.” Ristic 
was sentenced to a prison term of one year. He has served six and a half months of his sentence 
so far. He is still in prison. 

In Serbia’s society today, free media are the strongest, if not the only segment of a serious 
democratic structure. The opposition is either too weak or corrupt, independent syndicates do not 
exist, and non-governmental organizations are still in their infancy. The authorities are not 
divided into judicial, legislative and executive. They are cumulated, however not in one political 
party, but in one man and his closest relatives and friends. Free media are the only ones who can 
say this, as well as other things, openly. 

If there were no free media, the Serbian public would not know, for example, that 
Montenegro has introduced the German mark as an equal legal tender, that the United States and 
the European Union have promised piles of dollars if free elections are held in Serbia, and many 
other important things. Regime propaganda is celebrating a victory in Kosovo, successful 
reconstruction, non-existing diplomatic successes, and social and economic stability. All that, in 
addition to everyday killings of Serbs in Kosovo, arrival of “aggressor” presidents and ministers 
to the province which is claimed to be part of the sovereign Yugoslavia, with two million people 
living below the poverty line… If independent media are the mirror of the state, the regime has 
tried to smear it using this law. Since it is not succeeding in that, people fear that it will try to 
shatter it. That is why the burning of Kacarevic’s car seemed like a warning. Even if it was not 
that, many are convinced it was. (Vladan Radosavljevic, Media Center Belgrade) 

! ! ! !  

(Media News features a list of fines imposed on journalists and media in Serbia following the 
adoption of the Law on Information in October of 1998) 

FINES: ABOVE ONE MILLION MARKS 

MEDIA DATE TOTAL FINE IN YU DINARS 
1. Evropljanin  24.10.98 2,400,000  
2. Dnevni telegraf 9.11.98 1,200,000 
3. Politika 12.11.98 150,000 
4. Glas javnosti 12.11.98 50,000 
5. Glas javnosti 21.11.98 380,000 
6. Politika 21.11.98 150,000 
7. Monitor 22.11.98 2,800,000 
8. Dnevni telegraf  9.12.98 450,000 
9. Borba 13.12.98 150,000 
10. Svet  5.01.99 150,000 
11. Prava coveka 21.01.99 220,000 
12. Pancevac  5.02.99 61,500 
13. Vecernje novosti 26.02.99 260,000 
14. Kosova sot 12.03.99 1,600,000 
15. Glas javnosti 13.03.99 150,000 
16. Blic 13.03.99 150,000 
17. Danas 13.03.99 400,000 
18. Gazeta sciptare 16.03.99 1,600,000 
19. Kombi 21.03.99 1,600,000 
20. Koha ditore 21.03.99 520,000 
21. Studio B 23.03.99 150,000 
22. Glas javnosti 24.03.99 10,000 



Media News, No45, Vol I 6 

23. Parlament  5.07.99  65,000 
24. Profil 15.08.99  150,000 
25. Cacanski glas 11.09.99  350,000 
26. Politika 17.09.99  70,000 
27. Glas javnosti 29.09.99  200,000 
28. Kikindske novine  9.10.99  200,000 
29. Glas javnosti 12.10.99  270,000 
30. Danas 27.10.99  280,000 
31. Glas javnosti 27/28.10.99 1,650,000 
32. Promene 28.10.99  320,000 
Total:  18,156,500 dinars  

O p i n i o n s  

Public RTV Services:  
Far From Economic Self-Sustainability 

(For Media News Written by Izudin Isovic, RTV BiH Director General Assistant) 

With regards to the High Representative’s decision on the establishment of public services, I 
first want to point out that in my many years of work I have never come across a situation in 
which a decision on project implementation was made first, and then work started on researching 
the program, technical, staffing, spatial and in particular the economic foundations. I do not 
accept the prevailing practice of having a decision made in the hope that it will somehow be 
implemented. That is how 280 media were established in Bosnia-Herzegovina, many without 
serious projects, without economic foundations, analysis and research. Is it any wonder then that 
there are less than a dozen stations that are making profit although all of them are more or less 
commercial. Even those that receive constant infusions from wealthy donors are experiencing 
serious difficulties. That is how come a number of electronic media have been born and are still 
working although they do not pay out salaries, do not settle their debts, they use the limited 
national resources – frequencies free of charge, they violate copyrights and related rights, they 
illegally broadcast or carry other stations’ programs and, despite all that, they incur losses. All of 
this is in violation of the criteria that they will have to adhere to when they again apply for a 
permanent license with the Independent Media Commission. Media have mostly been appearing 
as a result of political ambitions of individuals or groups. 

In such an environment, even the High Representatives, although he comes from a circle of 
countries in which economic logic is above all other interests, sometimes even above national 
(state) interests, passes decisions on the establishment of public services of the BiH Federation 
RTV and RTV BiH (PBS), taking into account the political interests of groups, but overlooking 
the real potentials and expert opinions. These decisions extravagantly and gallantly offer 
numerous channels at entity and state level, if possible so that everyone can watch everything, 
public services, frequencies for foreign countries, commercial ones for Bosnia-Herzegovina, in 
addition to the already existing ambitious cantonal and municipal channels. No regard is given to 
the frequency resources, nor to how much these “toys” will cost, who will pay for it all in this 
small and tragically poor media and every other market. New public media will be born, and the 
checks will arrive later. The first check will come with the dissolution of the present Public 
Enterprise Radio Television of Bosnia-Herzegovina (JP RTV BiH) and transfer of its property to 
new public media. Out of this property, “production-wise and technically sustainable RTV 
enterprises” are supposed to be created. However, what is not said is economically sustainable. 
What property is supposed to provide “technically sustainable RTV enterprises”? It is that 
property which bears the scars of war consisting of about 100 million German marks of damage 
and 10 or so million of pre-war foreign debt, losses from the time of war, whose technical and 
technological capacities were procured back in 1984, and broadcasting equipment which is more 
than 20 years old, etc… This property provides relative TV program coverage on the first 



Media News, No45, Vol I 7 

channel and some coverage on the second channel only in one part of the BiH Federation and a 
mediumwave transmitter which is more than 30 years old. From the income that is now made, 
not even simple reproduction is provided. In addition to all that, a legally absurd situation is also 
present. The authorities of the Federation of Bosnia-Herzegovina have proclaimed all property of 
JP RTV BiH to be their own property with the prospect of its privatization, and the High 
Representative is now taking over this property through his decisions and putting it in the 
jurisdiction of “a representative for property transfer” for the needs of the Federation RTV, PBS 
and public corporation for program transmission. The present JP RTV BiH is operating pursuant 
to the laws of the BiH Federation and cantons, while the managing function is exercised by 
officials appointed by the High Representative from both entities. 

And instead of approaching the establishment of public services on the basis of previously 
created projects and feasibility studies (scope of program, structure of program, technical, 
spatial, staffing and material foundations, zones of coverage, etc.), a decision is first made on the 
establishment of RTV FBiH and PBS, after which issues related to their implementation will be 
on the agenda. The impoverished citizens of Bosnia-Herzegovina will simply not be able to carry 
this burden, regardless of whether it is done by paying subscription or by financing public media 
from the budget. 

In the much more stable Slovenia there is one public service. But despite even that RTV 
Slovenia with a monthly TV subscription of 21 DEM and an annual income of 130 million DEM 
has been incurring losses for years. RTV Croatia is in big financial problems and is surviving 
thanks to considerable state support. Therefore it is clear that what is being established in 
Bosnia-Herzegovina are not economically stable and self-sustainable RTV organizations, but 
political abortive babies which can hardly survive, and will carry out a public function even 
harder. A public service, bearing in mind EBU standards, is a demanding and very costly project 
and cannot be compared to any other electronic medium. So, what is the problem?! The 
inadmissible voluntarism. Where is the solution?! In the profession. In professionals in the field 
of journalism, technology, law, economics… who will define the public service, the necessary 
preconditions for its functioning, and how to create them. Therefore, bearing in mind the 
directive that JP RTV BiH must be liquidated (because for some this organization is phantom 
and for others it is single-national Bosniak), I would like to see the agony of JP RTV BiH end as 
soon as possible. I am not optimistic that the process of establishing the public services will be 
successful, because they are not being established by professionals – representatives of the 
peoples of Bosnia-Herzegovina, proceeding from the needs and desires of those peoples. That is 
why I consider your praiseworthy effort to hear the voice of experts, whom Bosnia does have, at 
the same time well intentioned but naïve. Who needs professional opinions!? 

- From the Editors - 

With this article we are completing the series of opinions of local RTV experts on the 
reconstruction of the radio-diffusion system and establishment of public radio-televisions in 
Bosnia-Herzegovina. We invited all those who could give their own professional opinion on how 
to make a good, popular program, which will suit all citizens and be in the interest of all peoples, 
for which subscribers will want to pay subscription, and potential advertisers to advertise on. We 
also directly contacted seven prominent journalists, directors, legal, economic and other experts 
whom we know for certain were involved in discussions on the implementation of decisions on 
the reconstruction of state radio-television, and who are now working at RTV BiH and RTV 
Republika Srpska or who used to work there. Unfortunately, we got a response from only three 
of them (RTV BiH). Because of that our conclusion cannot be representative. Still, we can point 
out that all three authors whose opinions we published in this and the previous two issues, are 
characterized by skepticism that the project can be implemented quickly (or at all). 

Perhaps our idea to turn the floor over to local experts (in contrast to local politicians and 
the international community who have already said what they had to say) is really “well 
intentioned but naïve.” Still, hoping that we are not being naïve once again, we would like to 



Media News, No45, Vol I 8 

believe that program experts and other experts from these two RTV organizations do not want to 
“reveal their cards” yet concerning the program with which they will surprise us when we see the 
first signal on federal television or Bosnian-Herzegovinian public RTV service. 

T h e  I n t e r n e t  a n d  J o u r n a l i s m  ( 4 )  

Ten Steps to a Successful Web Presentation 

Before starting to create a Web Site, you should always know who it is being created for 
because there are some places on the site which are of particular importance for certain groups of 
users. It is difficult to give general instructions on which parts of the content to particularly 
emphasize and develop and how to do it because there are different conditions for using the site 
and different media contents. 

The general rules that define the starting basis for making any Web Site are: humans hold in 
themselves 10 percent of what they hear, 40 percent of what they read and 50 percent of what 
they see as picture. Hence, the user will remember 50 percent of what he or she sees on the 
computer monitor. However, that does not diminish the significance of the text and sound 
message which have their place and certain meaning on the site. Sound, as well as text in some 
situations, appears as the basic addition to the shown picture, and sound content is often the only 
way to present a certain content to the user. When picture is accompanied by a sound message, 
pictures must be short and appear before the sound message. In order to clearly present picture 
accompanied by sound, it is necessary to introduce short verbal expressions that do not contain 
entire sentences. It is desirable to reveal lead words that carry meaning, so that the textual 
message can be shortened as much as possible without losing clear meaning. Short, lead words 
help the reader focus on the main thought, the meaning of an event, situation and objects. The 
basic aim of successful information presentation is to use all available media in the best possible 
way in order to give clear and easily understood information. 

When making a Web Site or parts of it, the following rules should be applied –build in as 
many photographs, animations and video recordings as possible, – reduce textual expressions in 
unit presentations, – show objects that best present the content of the idea, – describe the subject. 

Most Web Sites have major flaws, in particular regarding clearness and distinctness of 
content, which is a result of lack of preparation for their creation. 

Therefore the main rule when creating a Web Site is to build in an inter-active control 
system, create the possibility of free access to any one part without disturbing the clarity of the 
information message. A dot search mechanism must be built in because the process of using the 
information content must not be limited to only one way which is defined in advance. Moving 
from place to place is defined by the hypermedia mechanism, which provides full unification of 
content in a logical and systematic way. In that way a Web document stops being only a set of 
contents in different media. 

When making a Web Site which includes interactive usage of content where the user 
himself or herself decides on the routes and interactive dots in the document, it is necessary to 
create a diagram of content activities. It is very common in practice for all content units to be 
instantaneously available or to be available from one source. Most better quality program tools 
for creating multimedia documents have built-in structures for planning and designing the 
document structure, and they also include the creation of diagrams of the organizational structure 
of documents. 

Bearing in mind all the above theories on the rules of Web information presentation, in 
creating it the following rules should be applied: 

!"clearly know what you want to do, define the goals and structure of documents; 
!"define your own style, recognizable and different from others; 



Media News, No45, Vol I 9 

!"define your audience and create your vocabulary and information presentation to suit 
them; 

!"page graphic design must be very simple, using pictures such as anchors for hyper-textual 
links. Enrich the pages with icons, symbols and other elements that will make them more 
cheerful; 

!"use different styles for text format. Create tables, lists, patterns and other attractive 
elements; 

!"each document must have a name, it will be in the bookmark list of all your users and 
help them use it again; 

!"there is no limit to the number of pages that can be created. Organize a logical document 
hierarchy, making each one short and simple; 

!"each individual page must have a hyper-textual link to the starting page to enable the 
reader to easily access different information. Also create links to the previous and next 
page in a logical page sequence structured before creating them; 

!"in addition to originality, maintain a uniform graphic design of all pages. Creating 
elements that are present on all pages which are original and interesting helps. Think of 
something new that cannot be found on other pages. It might be the way of moving from 
page to page or a picture pattern; 

!"ask your readers to respond to your pages. Create a form in which users can give their 
opinion about your presentation. Regularly update pages, do not forget that a page which 
is not updated for seven days is considered dead. 

 (M.S. Marija Putica, University of Mostar Journalism Studies) 

E R O T E L  C a s e  

EROTEL Refuses Temporary Working License 

The Independent Media Commission (IMC) reviewed EROTEL’s application for a 
broadcasting license and decided to give this RTV station a limited, temporary license for 180 
days. EROTEL strongly reacted to the IMC decision calling it a “sad and irresponsible 
provocation.” 

A special provision in the temporary license which bothered the station’s management most 
of all is that EROTEL must give up all transmitters that it is currently managing except for 11, 
for whose use it is authorized, in order to enable the functioning of federal television. When 
federal TV starts operating, this station will stop using the frequencies that are not given to it by 
this decision. Namely, EROTEL, a TV station based in Mostar (in the western part of town), 
covers with its own program and Zagreb-based Croatian RTV program all parts of the Federation 
of Bosnia-Herzegovina with Croat majority population. The station is accused of unlawful use of 
some frequencies, including a part of the Radio-Television BiH transmitter network, which it 
took control of during the Bosniak-Croat conflict. 

In its decision IMC also warned EROTEL that when carrying any HRT broadcasts in its 
program, it must bear in mind HRT’s repeated violations of the IMC Broadcast Code of Practice. 
If such violations continue to take place, EROTEL should be ready to accept specific editorial 
conditions prescribed by the Commission. IMC pointed out that EROTEL is registered as a local 
organization in Bosnia-Herzegovina and meets other conditions for being issued a license. 
However, the scope in which the Croatian Government continues to control the financing of this 
TV station, according to the decision, remains an open question. 

EROTEL reacted to this statement by categorically refusing the decision because limited 
coverage means an end to “this biggest Croat TV station in Bosnia-Herzegovina.” It further 
stated that the OHR ordered the Independent Media Commission to issue a license to EROTEL 



Media News, No45, Vol I 10

for only one strong transmitter, which the Commission had done. This, according to the station, 
is proof that the OHR had one-sidedly annulled all political agreements on this TV station in 
Bosnia-Herzegovina. 

“EROTEL rejects this sad and irresponsible provocation in fear that the cancellation of the 
agreement will have negative consequences on the Croat people in Bosnia-Herzegovina, that is 
to say, on viewer interest,” EROTEL’s management in Mostar announced. 

After these statements made by EROTEL’s management, a number of articles appeared in 
the press reporting a rift between the HDZ leadership and EROTEL concerning the station’s 
future. A senior HDZ official in Bosnia-Herzegovina who spoke on the condition of anonymity 
told Dnevni avaz: “The political leadership of the HDZ in Bosnia-Herzegovina, even President 
Jelavic personally, suggested to EROTEL to accept the IMC offer. However, the management 
refused to do so,” said the anonymous source, adding that the party’s political leadership will 
take action that will result in personnel and organizational changes at this TV station. IMC 
expressed surprise by EROTEL’s decision, pointing out that not a single media organization has 
so far refused what the allocated license had offered it. 

“Before the license allocation moratorium announced by the High Representative had gone 
into effect, EROTEL possessed this same number of transmitters for which we had now offered 
the license. In the meantime, they had expanded and applied to be allowed to re-broadcast all 
three HRT channels via 148 transmitters in 50 locations across the Federation. We maintained 
that it was too much compared to other organizations,” said Zinaida Babovic, IMC 
spokesperson. She said that if EROTEL were to be allowed to continue using its present 
capacities, it would directly block the development of other TV stations in Bosnia-Herzegovina. 

N E W S  

Assistance to RS Journalists in Need 
Due to an increase in the jeopardizing of the right to freedom of speech and opinion, the 

Helsinki Human Rights Watch in the Republika Srpska decided to offer assistance to all 
journalists in need. Assistance consists of giving legal advice and free representation in court 
cases. 

Most suits have been filed against the Bijeljina-based “Ekstra magazin”, whose editor-in-
chief Jovica Petkovic and five journalists have been summoned to court. The plaintiffs are 
requesting financial compensation of more than 200,000 DEM for alleged insults. The court in 
Prnjavor fined journalist Dragan Colic, while the Zvornik Basic Court pronounced a prison term 
of six months for journalist Mirjana Micic following a suit by the former police chief of this 
town. The director of the “Boksit” company from Milici, Rajko Dukic, sued two journalists from 
this paper, Aleksandar Knezevic and Milos Savic. 

The RTV RS director general, Andjelko Kozomara fired three editors from the Banja Luka 
studio and two journalists from the studio in Bijeljina, Petar Lukic and Jovan Cvetkovic. 

SOS Telephone for Journalists 
The OSCE Mission to Bosnia-Herzegovina introduced a telephone line for the protection of 

journalist rights. 

“We have opened this telephone line in order to establish direct contact with journalists who 
have received threats or have been subject to attack,” said Regan McCarthy, Senior Advisor and 
Director of the OSCE Media Department. The OSCE Mission called on all journalists who 
received threats, who were harassed or intimidated, or whose rights have been denied, to call the 
mission on +387 71 292 228 or write to freemedia@oscebih.org. Since the OSCE Mission is 

mailto:freemedia@oscebih.org


Media News, No45, Vol I 11

familiar with the difficult situation that journalists may be in, when journalists want their cases to 
remain confidential, their wish will be respected. 

For more information call OSCE spokesperson Tanya Domi on 071/292 222 or 090/144 
311. 

Belgrade’s “Vecernjak” Soon in Sarajevo? 
The news publishing house “Novosti” from Belgrade informed journalists in Sarajevo that 

they will again start distributing their editions in the Federation of Bosnia-Herzegovina by New 
Year’s at the latest. Representatives of this house also offered assistance to local publishers to go 
on the markets in the Federal Republic of Yugoslavia. “Novosti” Director Pero Simic announced 
the companys’ intention to start a Latin edition of “Vecernje novosti” for markets in Bosnia-
Herzegovina that would be printed in Sarajevo. 

“The main subject of our talks was to try to find out a possibility for an exchange and 
circulation of the press. Their wish is to open a bureau here and to try to find a printing company 
to print their editions. We gave them some addresses where they can discuss this and they will 
assess what kind and how much cooperation they are interested in,” the prime minister of the 
Sarajevo Canton, Beriz Belkic, said. 

“We have come to Sarajevo with the best intention to contribute to prevailing the evil that 
we have lived through. Opening a perspective, opening any look into the future, must start in 
Bosnia. Bosnia is a compromise of peoples in the Balkans and if it does not function, then the 
entire Balkans does not function,” Pero Simic said during the visit to Sarajevo. (“Oslobodjenje”, 
Nov. 5, 1999, “Dnevni avaz”, Nov. 6, 1999). 

Adriatic Journalist Gatherings Soon 
The Split news agency STINA, Media Development Center from Podgorica and Media 

Plan/SAFAX from Sarajevo launched an initiative to organize journalist Adriatic Gatherings. 
The project, developed by Media Plan Sarajevo, specifying that gatherings of journalists from 
Bosnia-Herzegovina, Montenegro and Croatia will be held next year in Neum, Kotor and 
Makarska to discuss neighborly cooperation, ecological protection of the Adriatic Sea, and 
position of minorities in majority communities. As of 2001 these gatherings should be held once 
a year, alternating between these three towns. 7 

If somebody interfere with your professional, journalistic work call  
SOS – open line for journalists - 078 213 442 Media Plan Banja Luka 

On the Threshold of a New 
Century 

☛  Listen with your ears! ☛  Look with your eyes! ☛  Think with your head! 

  

 

 ∆ 
Council of Media Plan Institute: Prof. Dr. Muhamed Nuhic, Hamza Baksic (Sarajevo); 

Perica Vucinic (Banja Luka); M.S. Lenart Setinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenkovic 



Media News, No45, Vol I 12

(Zagreb); M.S. Loius de la Ronciere (Paris); M.S. Aleksandar Todorovic (Montreaux); Prof. Dr. 
Slavo Kukic (Mostar), Prof.Dr. Miroljub Radojkovic (Beograd) 


	No 45, Vol. I Sarajevo, 	November 15, 1999
	
	
	
	
	
	Total:		18,156,500 dinars






	On the Threshold of a New Century

