
In This Issue You Can Read About: 

!"The Erotel Case: Will SFOR Put Out 
Erotel? 

!"Independent Media Commission (IMC):  
Scope of the Broadcasting Code of Practise 

!"Monitoring: From Little Details to 
Ignorance 

!"Ethics and Culture of 
Communication (6): Journalist 
Ethics – European Experiences  

!"The Internet and Journalism (5): 
Searching for Necessary 
Information 

!"News 

Media News 
••••  Journalism and Democracy ••••Media in Transition 

No 46, Vol. I Sarajevo,  

T h e  E r o t e l  C a s e  

Will SFOR Put Out Ero

The Independent Media Commission (IMC) on Novembe
assistance from SFOR to enforce an order to the TV house E
news reminded many people of an event that took place thre
occupied Serb television transmitters for broadcasting infla
international community in Bosnia-Herzegovina. 

However, the reason why IMC called in SFOR to help is 
31 the Independent Media Commission offered Erotel a temp
authorizes it to use 11 transmitters providing Erotel’s are
transmitters, as well as frequencies that it was broadcasting on
by Erotel to be used by federal television. Erotel did not acc
license. Following the refusal, IMC issued an order to this 
immediately stop working. Erotel ignored the decision and con
IMC is authorized to issue working licenses and to allocate an
Herzegovina, Erotel’s broadcasting became illegal. As we fou
tried to “communicate” with Erotel on several occasions, but it 
solution with the aim of protecting legality in this field and
Commission requested assistance from the international troop
Bosnia-Herzegovina. Practically, this means that SFOR, as 
Bosnia-Herzegovina, which effectively possesses force, is s
continuing to work. Senior SFOR officials upon receiving 
themselves by announcing that under the peace agreement only
may authorize the use of international troops. However, supp
Prepared by the  
SAFAX News Agency Sarajevo 
http://www.mp-institu.com/ 
November 29, 1999 

tel? 

r 23 announced it had requested 
rotel to stop broadcasting. This 
e years ago when SFOR troops 
mmatory messages against the 

of a different nature. On October 
orary broadcasting license which 
a of coverage. The remaining 
, were supposed to be handed in 

ept this decision and refused the 
TV house on November 15 to 
tinued to broadcast. In view that 
d regulate frequencies in Bosnia-
nd out at IMC, the Commission 
was often ignored. As an ultimate 
 maintaining IMC authority, the 
s tasked with keeping peace in 
the only international force in 

upposed to prevent Erotel from 
the request partly disassociated 
 the High Representative (OHR) 

ort from OHR arrived soon. We 



Media News, No46, Vol I 2 

found out from IMC spokesperson Zinaida Babovic that the High Representative has given the 
green light for action, which means that everything is now in the hands of Erotel and SFOR. 
“Our position is totally clear. Erotel must comply with 
IMC requirements. There will be no further 
negotiations on this mater. Even if they were to accept 
the working license that they had earlier refused, they 
would still have to comply with our latest decision, 
which means to stop broadcasting,” Babovic said. 

Erotel the same day that IMC announced it had 
requested SFOR assistance issued a statement saying 
it accepts the broadcasting license on only one 
frequency, but on the condition that this TV house is 
allowed to cover with signal all Croat-inhabited parts 
of Bosnia-Herzegovina. However, we found out from 
IMC that this position has not been delivered to IMC 
by Erotel and that it was only an informal press 
statement. “Even if we had received such a statement, 
it would not have not changed our position which is 
clear – first our requirements must be complied with, 
and only after that may negotiations be held”, the 
IMC spokesperson told us. 

Although both IMC and OHR emphasize in their 
statements that Erotel must immediately comply with 
the decisions, negotiations are ongoing in Mostar 
between a delegation of Croat politicians and Erotel 
editors on one side, and OHR representatives on the 
other, on a peaceful settlement to the problem. OHR 
delegation head Simon Haselock said in a press 
statement that positions are distant but that he still 
hopes for a satisfactory solution. Zoran Tomic, 
spokesman for the ruling HDZ party, had a similar 
opinion: “There are difficulties, but also chances for a 
peaceful resolution to the problem,” he said during a 
break in negotiations. 

The Erotel editorial board considers the IMC 
move to be illegal and anti-Croat. Erotel sees itself as 
the Bosnian Croat TV network and maintains that 
existence of such a station is totally legal and that it 
should professionally inform its viewers, but that it 
should put emphasis on Croat events in Bosnia-
Herzegovina which, according to most Croat 
politicians and journalists, are neglected in Bosniak-majority media. The Office of the High 
Representative (OHR) has taken Croat objections into account earlier. The position was taken 
that RTV BiH must be transformed for the most part into a federal television, which will truly 
represent the interests of both Bosniaks and Croats in the BiH Federation, and for a smaller part 
into a Public Service for the whole Bosnia-Herzegovina. The process of implementing this 
decision is underway. However, it has been slowed down by political disagreements and 
obstruction from both sides. The gist of the problem of creating a joint medium is political. 
Croats want a lot of independence in creating program, while Bosniaks insist on the contrary, 
requesting a single media space. Croat politicians maintain that such insistence is motivated by 
the Bosniak desire for dominance, while Bosniak ones maintain that it is another form of Croat 
separatism. 

However, a problem that is much more important than these political differences is direct 
broadcasting of Croatian state television (HRT) program via Erotel transmitters. The OHR’s 

 
 
 
 
Media News- all the media news of 

BiH collected in one place. 
Issued every second Monday in 

English and Bosnian/Croatian/Serbian. 
Texts by local author are published in 
whatever variant is appropriate to the 

author. 
 

Published by Media Plan - Safax 
Editor: Zoran Udovičić 

 
Editorial in Sarajevo:  
Patriotske lige 30, 
(Arhitektonski fakultet) Sarajevo; 
Tel/fax:+387 (0) 71 206 542, 213 251 
Office Banja Luka – SOS – open line 
for journalists: 
Grčka 4, Tel/fax (0) 58 213 442 
E-mail: 
Safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mp-institut.com 
Copyright © 1999 Media Plan Institute 

 
 

REPRODUCTION OF THE TEXTS IS 
PERMITTED IF BOTH THE NAME 
OF THE AGENCY AND NAME OF 

THE AUTHOR ARE SHOWN 
 

Thanks to the Soros Open Society 
Fund for BiH and Westminster 

Foundation for Democracy London, 
local media will receive this service 

free of charge 

mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No46, Vol I 3 

position is that broadcasting of one state’s program via the ground network in another must be 
resolved by special agreement. Another obstacle to free program broadcasting is violation of 
copyrights because HRT programming contains many movies and sports broadcasts that are paid 
for only for Croatia, but are also being shown in Bosnia-Herzegovina. 

When and how SFOR will act is hard to guess at the moment when this article is written. 
However, the issue is politically very sensitive. Erotel’s closure would mean that Croats are left 
without their own national TV network. Federal television, which should be also truly Croat, as 
things stand now, has not been formed yet, and its experimental program on channel 2 broadcasts 
only football matches and movies. It is clear, regardless of whether SFOR takes action or not, 
that a period of active (and difficult) negotiations is ahead between the two political sides in the 
Federation as well as the international community and, finally, also journalists who will in the 
end have to create quality program that the population will want to watch and pay subscription 
for. Because this is an exclusively political issue which only has a media wrapping. 

(R. U.) 

I n d e p e n d e n t  M e d i a  C o m m i s s i o n  ( I M C )  

Scope of the Broadcasting Code of Practise 
An extensive assessment of Independent Media Commission (IMC) decisions directly 

related to implementation of the Code of Decency and Civility for RTV program was recently 
presented to part of the public. This material encompasses the period from August last year to 
October this year. 

Let us recall that IMC’s primary task is to support development of free, professional, plural 
and sustainable media, which includes the right to free expression and right of the public to be 
informed. These principles, which are in line with the highest world professional media 
standards, are often overshadowed by IMC’s regulatory function, primarily in the sphere of 
issuing licenses and regulating the frequency spectrum. 

It is also necessary to recall that regulatory agencies from the field of radio-diffusion exist 
everywhere in the world, and therefore also in Bosnia-Herzegovina. IMC has a specific status 
and position due to the specific state and legal status of the post-Dayton Bosnia-Herzegovina. 

The foundation of the complex and responsible work of IMC is the Code of Decency and 
Civility, which has been in effect as of August 1 last year, and which was amended on June 9 
and September 8 this year in two segments: (1) obligation to keep RTV material (the time was 
cut from one month to 14 days), and (2) ban on political advertising for public RTV stations. 

In the past period the Code has turned out to be an efficient mechanism for building a stable 
media climate and environment in general, in particular in the field of curbing and preventing 
inflammatory and mongering language in RTV stations’ programs. Of course, no one had the 
illusion that everything would go smoothly and without problems. 

In the past period the IMC Monitoring and Complaints Department officially reviewed 224 
complaints, of which 104 were filed ex officio. Eighty complaints were lodged by RTV stations, 
18 by international organizations, while 14 arrived from other sources, including political parties 
and government offices. 

Of the 224 received and reviewed complaints, the first instance body, Monitoring and 
Complaints Department, 107 were submitted to other departments. These complaints usually 
referred to frequency disturbances and the issue of license allocation. In 68 cases the Monitoring 
and Complaints Department concluded that further action was unnecessary because the Code of 
Decency and Civility had not been violated, or the complainant had not provided enough valid 
proof to justify the complaint. At the time this material was presented (mid-November), nine 
complaints were left to be reviewed. The remaining 40 were submitted to be decided to the 
Director General or Enforcement Panel. In several cases multiple complaints were encompassed 



Media News, No46, Vol I 4 

in one decision if one RTV station was in question. In summary, the Director General and the 
Enforcement Panel passed a total of 46 decisions related either to program content, license 
allocation or frequency spectrum disturbances. 

In the structure of violations of the Code, the content component is in first place: a total of 
22 violations or almost 50 percent, followed by omission to keep program recordings: 12 
violations, or close to one fourth of cases; seven cases referred to the field of licenses, while the 
remaining cases were diverse in character, such as for example failure to pay a fine, and so on. 

By RTV stations, the most undisciplined is Kanal S (seven cases), followed by Erotel (five 
cases), after which come RTV Sveti Georgije and Croat Radio Station Mostar with four cases 
each, Radio Postaja Drvar and SRT with three each, RTVBiH and NRTV 99 with two each, and 
so on. 

By entity, 10 RTV stations are from the Republika Srpska and 13 from the Federation of 
Bosnia-Herzegovina, of which seven from the Bosniak part and six from the Croat part of the 
Federation. 

Concerning the content component, IMC most often referred to Article 1.1. General, which 
speaks in two paragraphs about programs that may inspire ethnic or religious hatred and cause 
unrest and violence. The stations that excelled in this negative sense are RTV Sveti Georgije, 
Radio Station Drvar, Kanal S, and Croat Radio Station Mostar. Among the mentioned stations, 
with regards to violation of the Code, incriminating content was also seen under Article 1.2 
Decency and Civility, Article 1.3. Religion, and Article 1.4 Fair and Impartial Program Editing. 
There have been cases of one broadcast violating several articles of the Code of Decency and 
Civility. 

In order to make it easier for RTV stations to abide by the Code, IMC has developed 
guidelines on, as an illustration, accurate and balanced reporting, provocative statements, and 
equitable access to media in the election period. 

M o n i t o r i n g  

From Little Details to Ignorance 
(How Media Reported on the BiH Presidency Visit to the Security Council) 

On the occasion of marking the fourth anniversary of the Dayton Agreement, which 
established peace in Bosnia-Herzegovina, the United Nations Security Council on November 15 
organized a special session on problems in this country. For the first time all three members of 
the Presidency of Bosnia-Herzegovina acted together in the session and in their speeches 
emphasized the successes and failures in the peace agreement’s implementation. On that 
occasion a joint New York Declaration was signed in which the Presidency expressed full 
commitment to establishing Bosnia-Herzegovina as a state. 

Media Plan Monitoring Center monitored reports in Bosnian-Herzegovinian daily press and 
primetime news programs on TV networks on this event, with the intention of seeing how media 
reported on the joint stand of the collective head of state. It was noticeable that media in the 
Republika Srpska limited themselves to presenting the New York Declaration, while federal 
media put emphasis on the establishment of a state border service envisioned by the Declaration 
and on the speeches delivered by the two Presidency members from the Federation. Neither 
commented on the event, not even a day after the Council session (November 16), but stuck to 
pure reporting and news agency items. 



Media News, No46, Vol I 5 

 

Forgotten Radisic 

Dnevni avaz on November 16 dedicated almost the entire front page to the joint stand of the 
Bosnian-Herzegovinian Presidency in New York. It featured a striking large headline – “Border 
service by end of year,” underneath which it stressed that Jelavic, Radisic and Izetbegovic 
reiterated their commitment to the Dayton Agreement during the Security Council session. There 
was also a large photograph of the Presidency members shaking each other’s hands 
warmheartedly. 

Right on the second page the paper featured an extensive report from the Avaz New York 
correspondent Sead Numanovic. Most space was given to the speeches given by the three 
Presidency members to the Security Council. On the next page the paper published an integral 
translation of the New York Declaration, which precisely specifies the duties and time limits for 
accomplishing them on the part of the common institutions to enable better functioning of the 
state. 

Oslobodjenje and Vecernje novine dedicated most of their front pages to other events, and 
presented the Presidency members’ visit only through smaller headlines. It is hard to assess what 
kind of editorial concept was in question, but the fact is that Oslobodjenje on the main part of its 
front page featured a housing scandal in Tuzla and Bill Clinton’s visit to Turkey, and whereas 
Vecernje novine wrote that drinking water in Zenica is “flowing through cancerous pipelines.” 

However, inside the paper Oslobodjenje dedicated the entire second and third pages to the 
Presidency visit to New York. It was noticeable that the paper, which traditionally used to have 
good “New York connections,” now did not have its own correspondent, but carried Ante 
Jelavic’s and Alija Izetbegovic’s speeches from BH PRESS, which extensively and correctly 
presented the two Presidency members' addresses. Oslobodjenje did not note the speech by Serb 
member Zivko Radisic. On the following page, again via BH PRESS, it reported on the New 
York Declaration, particularly emphasizing the section related to the establishment of the border 
service of Bosnia-Herzegovina. 

Vecernje novine also did not note Zivko Radisic’s address. Page five, which was entirely 
dedicated to the Security Council visit, consisted of five smaller articles. However, it remains 
unclear who was their author. Only one article (statement by Richard Holbrooke) was signed by 
BH PRESS. Perhaps the signature referred to the whole page? 

The newspaper Slobodna BiH paid almost no attention to the BiH Presidency visit to the 
Security Council. On the last page it only featured a small item by the news agency HINA that 
the Presidency members spoke together in New York, but that the details were unknown because 
the session was closed to the public (!). 

In the Republika Srpska the three Presidency members’ visit to New York provoked much 
less media attention. Nezavisne novine on November 16 did not write a single word about this 
event. The next day, in its review edition, although it gave significant space to the fourth 
anniversary of the Dayton Agreement, it did not have a report from New York. Glas srpski, on 
the other hand, on November 16 did not have a report but the next day it gave a lot of coverage 
to this event. On the first page it featured a picture of the Presidency members in the Security 
Council and a SRNA news agency report from New York with the headline “Commitment to 
Dayton reaffirmed.” This article is more or less the paraphrased New York Declaration. The 
Presidency members’ speeches were not mentioned even in the inside pages, where we only 
noticed statements by Richard Holbrooke and Zivko Radisic given on the sidelines the Security 
Council session. 

Advisors – Media Stars 

All TV networks in Bosnia-Herzegovina announced the Presidency’s visit to the Security 
Council the same day the event occurred (November 15) in the standard time in their primetime 



Media News, No46, Vol I 6 

news programs. TV BiH was the most extensive, giving this event as much as 12 minutes at the 
start of the news program Journal. The program moderator characterized the signed New York 
Declaration as “more progress on the path of the consistent agreement established four years ago 
in the United States.” This was followed by extensive reporting on the principles of the 
established border service and short paraphrasing of the most important conclusions of the 
Declaration. The station aired a report by its New York correspondent Envera Selimovic, who 
concisely and professionally informed viewers about the BiH Presidency visit, emphasizing that 
all members “spoke in a reconciliatory tone.” After this, viewers were presented only parts of the 
Bosniak member Izetbegovic’s address, as well as a telephone interview with his advisor Hajric, 
who was also in New York. 

Journal I on TV Herceg Bosna which is broadcast on Erotel started the news program with 
information that the BiH Presidency was visiting the Security Council, which Chairman Ante 
Jelavic had already addressed. This information was followed by a telephone report by Jelavic’s 
advisor Begic, who said that Jelavic was addressing the Council that very moment. He said 
Jelavic have a positive assessment of the implementation of the Dayton Agreement, and he 
quoted details from the Declaration. In the end, the program moderator announced more 
information in the next program. 

TV Republika Srpska at the beginning of the Journal presented almost the entire content of 
the Declaration, accompanying the report with footage showing the Security Council session. 
The Presidency members’ speeches were not presented. 

OBN, on the other hand, paid least attention to this event, focusing most of its attention on 
the border service and presenting an extensive news agency item on its future establishment. 

Without explanations from the editors-in-chief themselves, it is hard to conclude why 
Bosnian-Herzegovinian media reports from New York were so unbalanced and incomplete. We 
can only guess that most of them do not have their own correspondents or occasional stringers 
accredited in the United Nations, that they do not know how to find sources from “closed 
sessions,” and that they allowed politicians and their spokesmen and advisors to do the work of 
journalists. The latter did the job the best way they knew how and the way they wanted to. 

(R. U.) 

E t h i c s  a n d  C u l t u r e  o f  C o m m u n i c a t i o n  ( 6 )  

Media News continues to publish articles on ethics and culture of communication written by 
well-known authors, as well as experts who are familiar with the media situation in countries in 
transition and southeast Europe. In this issue we publish the first part of the article “Journalist 
Ethics – European Experiences” written by Dr. Miroljub Radojkovic, full professor at the 
Faculty of Political Sciences in Belgrade and member of the Media Plan Institute Council. The 
text was originally published in the journalist guidebook “Ethic Codes for Print and Electronic 
Media” (published by Independent Association of Journalists of Serbia, Belgrade, 1999). 

Journalist Ethics – European Experiences (1) 

The Principle of Self-Regulation and the Role of the State 

Great significance is attached to journalist ethics in the world today, in particular in Europe, 
because most contemporary democracies have accepted the theory of social responsibility of 
media. In short, this approach was founded after World War II when it was shown in deed what 
media and their propaganda can do to people and what damage they can make. Hence, a fateful 
question was raised for democratic order and liberal doctrine regarding freedom of the press: 
How to curb the power of media? A two-year discussion of journalists, experts and politicians 



Media News, No46, Vol I 7 

was first held in the United States in the Press Freedom Commission, which completed its work 
in 1948. Its most important conclusion was that limits of media freedom must be recognized and 
drawn. 

However, the most important question is: Who defines these limits? 

Since the theory of social responsibility of media is founded on the liberal spirit, the state 
was not taken into account in trying to come up with the answer. The basic idea was that bearers 
of public word should voluntarily limit, or self-limit, themselves. We deliberately say “bearers of 
public word” because, as we shall see, it does not have to be only journalists. They are joined by 
media owners, and in some European cases also by the state. The idea of self-limiting means 
only minimal intervention on the part of the authorities, only in extreme cases with regard 
to the most vital parts of public interest and welfare. Bearers of public word should 
independently pass and voluntarily abide by the norms they adopt, in order to respect the 
following principle: those who use the right to public communication to a bigger extent and 
more easily, should proportionately have bigger responsibility for what they do, or do not 
do in their community. 

It is clear that the nature of ethic norm in journalist codes and the principle of self-
regulation, i.e. voluntarism, excludes state intervention. It is usually considered that state 
protection is welcome in case of other human rights and freedoms. For example, that it is 
obliged to guarantee the right to property, to life, to minimum living conditions, and so on, 
but when it comes to communication, the logic is opposite. It has been claimed and tried to 
be proven for centuries that it is desirable for the state not to intervene and not to 
guarantee the right to communication. There is justified fear that any state measures 
derogate this right. 

Second, as European experience shows, journalist codes of ethics are older and more 
detailed in the field of press. Now they exist also for electronic media. This is a consequence of 
the fact that press since its establishment has been in private hands, and was therefore 
constitutionally protected and respected by the state. On the other hand, RTV systems in Europe 
were nationalized after they appeared after which, until the eighties of this century, they survived 
as some sort of state monopoly. Today this monopoly is being abolished by a process of 
deregulation. That is why if the state has any say in the passing of journalist ethic codes, it may 
do so for national RTV networks which have the status of public services. Through its 
representatives in management bodies and control over public corporations it may take part in 
creating the internal news and editing rules of work. 

Third, the state in Europe has indirectly helped journalist ethics by supporting the 
creation of certain bodies, which we do not have here. These bodies are called press 
councils. However, except for giving support and possibly initial material assistance, the 
state is not involved in the work of these bodies. It has been this way in Belgium, Denmark, 
Greece, Portugal and in Cyprus. 

Fourth, the state is involved in regulating the work of media and newspapers through 
legislative activities. Laws are supposed to encompass all those issues that journalist codes of 
ethics either do not cover, or cannot sanction. Some examples are the rights of the state, under 
international conventions, to stipulate introduction of censorship in case of war, state of 
emergency and major catastrophes. In addition, some states have interfered in the work of media 
due to the appearance of terrorism, and have passed laws that restricts freedom of reporting for 
members of terrorist organizations and groups (we find an example of such legal regulation in 
Great Britain, while an example of self-regulation is found in the fact that all large media in the 
United States have their own rules on terrorism). Some countries have legal provisions on the 
right to correction and reply to public information. 

New Pan-European Standards 

Regarding the essence of the topic, self-regulation of media and journalists, a supra-national 
dimension appears in this venture. There is talk and thinking about passing principles, perhaps 



Media News, No46, Vol I 8 

even a code, that would be in effect for the whole European Union, or be adopted voluntarily by 
journalist associations and media in the countries that have entered the Council of Europe. A 
Declaration was passed during the IV Ministerial Conference on Mass Media Policy in Prague in 
1994 (under the auspices of the Council of Europe). It says, among other things: “…everyone 
involved in journalism should be involved in an ethic and responsible manner, but taking care 
not to sacrifice neither their independence nor critical approach.” 

Another proposal in circulation is to define basic, common principles of European 
journalism, on the basic of which a special code is to be passed. The establishment of a 
common media ombudsmen is proposed, who would operate under the auspices of the 
Council of Europe. This institution would define new significant standards for admission of 
other countries (including FRY) in this association. 

Following the first wave of interest in this matter after World War II, a second one is taking 
place. It is more noticeable in Europe this time, and therefore even more important for us. Why 
is this happening? Because some new phenomena have been spotted in the work of media to 
which European nations are preparing an answer. 

First of all, there is an expansion of sensationalism in press and RTV. It appeared with the 
strengthening of private property in media and market-driven rules of work. Sensationalism is 
used to gain profit, and that aspect is well known to us here. Thus, the idea is to prevent it 
through voluntary self-limitation of media and journalists – using ethical norms. Another 
negative phenomenon is concentration and overlapping of ownership of media. This is a 
painful issue in Europe and in many Codes journalists are called upon to fight against 
concentration. Then, there are changes introduced in the work of media by new technologies. 
Many media are entering computer networks (on-line). This not only facilitates access for 
citizens, but also for media and journalists to competitor “products.” Technology threatens to 
completely undermine the copyright concept and to make protection of intellectual property, 
despite regulations which guarantee it, useless. The forth and most important reason for the 
appearance of Pan-European initiatives is the loss of public trust in media. It is maintained that 
journalist ethics should increase the degree of media and journalist responsibility towards 
citizens. (To be continued in the next issue). 

T h e  I n t e r n e t  a n d  J o u r n a l i s m  ( 5 )  

Searching for Necessary Information 

On the Internet there is information about everything and for everyone. However, most of 
that information is unreliable or one-sided. Another problem that is no less is that there is 
unnecessary information on a certain issue. We can never known whether we will get some 
information immediately or look for it for months by searching through unnecessary information 
offered by the search engine. 

Today the Internet is used by all age and interest groups of people. However, it is most 
needed by journalists and businessmen. They are so much in need of accurate and fast 
information. Some theoreticians point to the inevitable establishment of service organizations 
which would assess information reliability and impartiality. However, this is in contradiction 
with the general development trend of the Internet as a free medium. Therefore, the only hope 
left are information experts and creation of awareness that information is a commodity that 
should be paid for. But…to whom? Who are the information brokers? This article will say 
something about them because a good and reliable information broker is so important for 
journalists, in particular for those dealing with investigative journalism. 



Media News, No46, Vol I 9 

What is an Information Broker? 

Changes in private and public information services are evident. However, Europe only 
recently, in 1996, launched a project of researching information sale activities. The information 
sale activity research project started in 1990 on the initiative of businessmen from the Nordic 
Council for Scientific Information. The project was headed by Prof. Irene Wormell, who 
published the research data in the book Success Factors for Fee-Based Information Services, 
Helsinki, 1996. 

The project in 1993 hired advisors from Great Britain and Sweden. Preliminary research 
showed that most of the existing independent information experts were insufficiently familiar 
with marketing. Their information service sale generally did not generate profit, but presented 
infrastructural support to science, regional development or development of certain institutions, 
and they only collected interest. In view that the concept of charging a fee for information 
services is new in Europe, and was first encountered in practice in the 60s, a detailed approach 
was made as to specify the people who deal with it. In order to show the real state of information 
brokerage in Great Britain, central Europe and the Nordic countries, surveys and personal 
interviews were conducted. A general picture was created on the state of this activity and way of 
work of private information brokers. 

There are three groups of information brokers. They are: 

#"Independent information brokers who make most of their income through sale of information 
services. They do not have a common name. The usual names used are: information advisors, 
information brokers, free librarians, independent information advisors, or information 
specialists. 

#"Services offered in organizations or institutions are charged for, and services can be offered 
within non-profit institutions. These are usually large national and university libraries. 

#"Services in the private sector which rely on primary work in information technologies 
(publishing, journalism, marketing and so on). 

Price of Information Services 

While for the private sector profit is the main success factor, for the public sector (such as 
large national and university libraries) it is to improve their reputation and the image of the 
institution, and to make work easier for other library sections. Public institutions work on: 
gathering business information, researching literature and data bases, selective dissemination of 
information, advisory services. 

The main characteristic of interest of the independent information broker is work on 
collecting one or more kinds of information and creating information combinations. Information 
brokers often specialize in certain areas: business information, health information, science 
information, media information, etc. 

The basic factors for successful work of the information broker are: extensive knowledge of 
a large number of information sources, information search skills, scientific skills, services 
intended for a large number of users, and being able to accommodate requests. 

Prof. Irene Wormell in her book describes how information service fees are determined, as 
well as some typical kinds of work carried out by the information broker. 

In order to determine the real price of the information broker’s fee, we proceed from the 
actual business costs. These are material costs such as subscription to commercial data bases, 
costs of data base searches, ordering documents and similar costs, as well as wages for 
employees together with taxes and contributions. To the price obtained in this way we add at 
least 30 percent, which is the business profit. For example, for a job in which the material costs 
of the ordered information search project amount to 500 pounds, and for which 20 hours of work 
are required, the cost would be calculated in the following way: 20 hours times 50 pounds 



Media News, No46, Vol I 10

(wage) + 500 pounds (material costs) + 450 pounds (profit) = 1,950 pounds. Hence, the 
information broker will send the user a bill amounting to 2,000 pounds or around 6,000 DEM. 

The author also describes some jobs carried out by information brokers, which show how 
important their services are for any work, even for journalism. For example: 

#"A banker from Spain wants to invest in Great Britain, he has selected a company, and has 
received from an information broker from Great Britain all publicly available documents and 
information on the company. However, the banker wants the broker to inform him about his 
personal observations in the company, to make a report on the atmosphere at work, work 
morale, people and how they communicate. 

#"A company from Denmark wants certain documents from Israel, but no one speaks Hebrew 
or is acquainted with how Israeli documents can be delivered from the United States, so it 
hires an information broker in Denmark to obtain the requested documents. 

#"A firm from Australia has a client who wants to export his products into European countries. 
Since sources on how to do business with certain European countries are not satisfactorily 
available in Australia, the Australian company hires a European information broker. 

Information brokering, like any other business, is subject to ethical and legal principles of 
work. In view of the trend of Bosnia-Herzegovina opening to the world and foreign investors’ 
expectations, it is obvious that information brokers will be a very demanded kind of experts. 
That is why particular attention should be given to educating them. For, from the above 
presented calculation it is clear that foreign investors need information and are ready to pay for 
it. At the same time, in descriptions of some typical examples of jobs carried out by information 
brokers we notice words such as publicly available documents, which indicates an urgency in 
creating a global information infrastructure; a state information and documentation referral 
agency and electronic libraries. 

(M.S. Marija Putica, University of Mostar Journalism Studies) 

E y e  o f  t h e  M o n i t o r  

Waste of Time and Space  

$$$$Oslobodjenje in the issue of November 17 on page 12 published an article by its 
Slovenia correspondent D. Svarc under the headline “How can a man from Foca go to Srbinje,” 
which speaks about Bosnian-Herzegovinian refugees in Slovenia. Only five days later, on 
November 22, in the same newspaper, on page 17, an identical text was published, even with the 
same headline. 

A similar thing happened again to this paper on November 21. Namely, on November 20 in 
the supplement Auto World the paper featured an article called “Volkswagen’s unconscious auto-
goal.” The following day, the same article by the same author only changed insignificantly was 
put in another context and published on page seven under the headline “Possible assembly of 
‘Fabia’ in Vogosca.” This was basically a presentation of Skoda’s new car both times. 

Are these editorial mistakes, or lack of care for expensive newspaper space? 

Editors in world-format papers everyday argue with their bosses trying to get a few lines 
more than they are given. If a TV or radio editor breaches the planned time for a program, he or 
she is severely punished or perhaps even fired. Editors and moderators of local TV and radio 
stations in this region, however, waste program time as if they had nothing better to do. For 
example, one minute of air time on pre-war Radio Sarajevo cost 8.5 German marks, and TV 
program 21.60 marks. 

Where are the many hours of program time going with static telops, empty talk and music 
patches? 



Media News, No46, Vol I 11

N e w s  

Disintegration of Bosniak Television 

The editor-in-chief of Bosniak Television (BRT), Mithat Paravlic, on November 17 with 
security backing from a private detective agency broke into the premises of the newly-formed 
RTV “Alfa” with the intention of confiscating this TV house’s equipment. After the situation 
heated up, police interfered and ordered Paravlic and his private security to leave. 

RTV “Alfa” is the legal successor to the former Radio Hayat, which ceased to exist with its 
merger of TV Ljiljan and creation of Bosniak Television early this year. The first BRT editor-in-
chief was Mahir Zisko, former director of Radio Hayat. However, last month the BRT Board 
dismissed Zisko from the post and appointed Mithat Paravlic editor-in-chief. The unsatisfied 
Zisko with some of the employees left BRT and soon founded a new RTV station – “Alfa.” 

Paravlic maintains that Zisko illegally took away some RTV equipment belonging to BRT, 
while Zisko claims it is former Radio Hayat equipment. Ownership will probably have to be 
proven in court. 

Vlasic Transmitter Reconstructed 

The antenna system of RTV transmitters on Mt. Vlasic was recently reconstructed and 
handed over to RTV BiH to be used. 

Technical program transmission will have better quality and transmission continuity, said 
the assistant director general for equipment Miroslav Mocinic, underlining that the transmitter 
covers two thirds of the total of 60 or so repeaters across Bosnia-Herzegovina. Its range in 
visibility areas is 100 km, which means that RTV BiH program can be watched even in the area 
of Slavonia, Croatia. The transmitter is currently working with old equipment, with which it 
achieves 50 to 80 percent of planned power. The RTV BiH management has announced that they 
are planning to procure new equipment, but another 1.2 million marks needs to be provided. 

Based on a contract with RTV BiH, the Vlasic pole and part of the antenna system is also to 
be used by OBN television with adequate compensation. 

N e w  M e d i a  

Studio 88 

A new, sixth radio station started broadcasting in Mostar – Radio Studio 88. The station is a 
result of work of a group of young people of different nationality from both parts of Mostar. 
Experimental program on the 88 megahertz frequency started on July 14 this year, and all-day 
program was launched November 1. Studio 88 has received support from USAID as the station, 
according to the organization’s Acting Director Patrick Robert Jackobson, will play an important 
role in the democratic process of creating a united Mostar. 



Media News, No46, Vol I 12

 

Balkan 

The first issue of Balkan magazine was promoted on November 23 at the Sarajevo Law 
Center. The publication, which is supposed to be published once in six months, features current 
issues from the fields of human rights, economy, culture and politics in the Balkans. Its publisher 
is Cultural Center Wien – Austria. The magazine is aimed at stimulating dialog in southern 
Europe and future cooperation among countries in the region. 

If somebody interfere with your professional, journalistic work call  
SOS – open line for journalists - 078 213 442 Media Plan Banja Luka 

On the Threshold of a New 
Century 

☛  Listen with your ears! ☛  Look with your eyes! ☛  Think with your head! 

 

 

 

 

 

 ∆ 
Council of Media Plan Institute: Prof. Dr. Muhamed Nuhic, Hamza Baksic (Sarajevo); 

Perica Vucinic (Banja Luka); M.S. Lenart Setinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenkovic 



Media News, No46, Vol I 13

(Zagreb); M.S. Loius de la Ronciere (Paris); M.S. Aleksandar Todorovic (Montreaux); Prof. Dr. 
Slavo Kukic (Mostar), Prof.Dr. Miroljub Radojkovic (Beograd) 


	No 46, Vol. I Sarajevo, 	November 29, 1999
	On the Threshold of a New Century

