In This Issue You Can Read About:

= Closure of EROTEL.: Technical and = Internet Control — Yes or No (3)
POI't'CaI. Prerequ!s!tes Created for » Media, Truth and Reconciliation (2)
Federation Television

=  News

= Monitoring: Her Majesty the Press
Conference

»= Media Scene in Croatia Following
Elections: Changing Guise

- Prepared by the
e I a eWS SAFAX News Agency Sarajevo

http://www.mp-institu.com/

e Journalism and Democracy ¢ Media in Transition

No 52, Vol. | Sarajevo, February 21, 2000

Closure of EROTEL

Technical and Political Prerequisites Created for Federation Television

The Independent Media Commission (IMC), supported by SFOR units, on February 17 took
action to close the Croat television station in Bosnia-Herzegovina “EROTEL.” The action, which cut
off EROTEL’s signal from its Mostar studio, took place at Mikuljaca, several kilometers north of
Mostar, which prevented all program transmission from this station. Also, in several locations in the
so-called Croat part of Bosnia technical operations were carried out to put EROTEL’s former
transmitters in the function of Federal Television (FTV). According to SFOR officials, the operation
was completed successfully without the use of force as security staff at the transmitters did not offer
any resistance.

The Independent Media Commission, founded by the international community, which has a
regulatory role in the work of electronic media in both Bosnian-Herzegovinian entities, banned the
work of EROTEL on November 15 of last year due to illegal transmission of Croatian Television
programming in Bosnia-Herzegovina and non-acceptance of a temporary operating license.
However, due to the vacillation of SFOR which was supposed to enforce the decision, hope that
something will be accomplished through negotiations, but also due to political disagreements within
the international community, EROTEL continued to work unhindered.

The High Representative on July 31, 1999 became involved in settling the EROTEL issue when
he passed a special decision requesting that the problem of illegal re-broadcasting of foreign
programming in Bosnia-Herzegovina’s territory be resolved. Following the decision, the IMC
allocated a temporary license to EROTEL which allowed it to use 11 transmitters and obliged it to
hand over the remaining transmitters to the Federal Television, whose establishment had been



started. How much of an obstacle EROTEL posed for
the establishment of the Federal TV can be seen already
from the fact that it was occupying an unbelievable 150
transmitters.

Closure of EROTEL has created conditions for
providing technical prerequisites to complete the
broadcasting system in the Federation and finally
establish the federal television. However, both processes
are also backed by strong political prerequisites for
finally resolving the media-political problem in the
Federation. The new authorities in Croatia do not have
even remotely such a hard-line position as the HDZ
concerning the broadcasting of Croatian state TV in this
country, nor are they giving unreserved political support
to the Croat authorities in Bosnia-Herzegovina in their
quest for status quo in Bosnia’s media space. During
Croatian Foreign Minister Tonino Picula’s recent visit to
Sarajevo, High Representative Wolfgang Petritsch used
the opportunity to get strong support from the minister
for the process of creating the federal television, which
would reflect Croat interests among others. Picula was
informed about the “obstacle” called EROTEL, and it is
possible that the OHR received a green light for the
action of its closure. Deputy High Representative for
Media Simon Haselock stated right after the action that
now both political and technical prerequisites exist for
the start of broadcasting of the federal television. “Both
the Croatian government and Mr. Ante Jelavic have
given support to the federal television,” said Haselock.
He announced that the federal television will start
broadcasting its own program in May on two inter-
active channels, as envisioned, in Bosnian and Croatian.
In response to our question on whether the OHR is
negotiating with Croatian journalists to participate in the
work of the federal television, Haselock said “there have

SAi

Sarajevo Fax
News Agency

Media News- all the media news of
BiH collected in one place.
Issued every second Monday in
English and Bosnian/Croatian/Serbian.
Texts by local author are published in
whatever variant is appropriate to the
author.

Published by Media Plan - Safax
Editor: Zoran Udovici¢
Editorial in Sarajevo:
Patriotske lige 30,

(Arhitektonski fakultet) Sarajevo;
Tel/fax:+387 (0) 71 206 542, 213 251

Office Banja Luka — SOS — open line
for journalists:

Grcka 4, Tel/fax (0) 58 213 442
E-mail:

Bafax-mp@bih.net.ba

http://www.mp-institut.com|
Copyright © 1999 Media Plan Institute

REPRODUCTION OF THE TEXTS IS
PERMITTED IF BOTH THE NAME
OF THE AGENCY AND NAME OF

THE AUTHOR ARE SHOWN
Thanks to Westminster Foundation
for Democracy London, local media
will receive this service free of
charge

been lots of negotiations, but few results.” However, he said that a number of experienced journalists
from Zagreb and young Croat journalists from Bosnia-Herzegovina would work at the federal TV in
the first stage, to make up for the lack of Croats in the present TVBiH. The IMC’s Dieter Lorain said
the “doors of the federal television are open to all journalists, including, without any prejudice,
EROTEL’s journalists.”

However, so that the Croat population in Bosnia-Herzegovina, traditionally turned towards
Croatian TV, would not be deprived of “their own” medium until the establishment of the federal
TV’s own production, HRT 1 and HRT 2 will be transmitted on the federal television’s frequencies.
Practically, the broadcasting of the neighboring country’s television in Bosnia-Herzegovina has now
been placed in a legal framework. Also, the same day that EROTEL was closed an FTV test channel
started broadcasting at 8 p.m., featuring a four-hour program composed of movies and music. With
the growth of this television’s own production, there will be less and less HRT in it.

At the same time when EROTEL was closed, the founding board of the Public Service RTV
BiH passed a decision to introduce interim management for the present RTV BiH. It will start
operating when the OHR appoints a property division agent, what is expected to happen during
March. Practically, this ends the mandate of TVBiH’s present director Miro Purivatra and the
managing bodies of this station. The interim management will run all business until the phasing out
of RTVBIiH and its transformation into a public service of BiH and the Federal TV.

Media News, No52, Vol I 2


mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan

The anchor of TVBiH’s primetime news program Dnevnik on that day, February 17, which was
very important from a media point of view, commented in the following way on the introduction of
compulsory management: “Coincidentally or not, with the closure of EROTEL, compulsory
management was introduced for TVBiH.” Right after that the station aired an interview with Fatima
Leho, member of the founding board of the Public Service RTV BiH, nominated into the body by
Alija Izetbegovic, who voted against this decision. She called the decision on compulsory
management bad and in violation of all agreements with the OHR.

The closure of EROTEL and introduction of interim management did not coincide by chance.
This was obviously a well-planned operation with a balanced approach, which takes into account
national sensitivity, to create a public information system in the BiH Federation and remove both
technical and political obstacles on all sides in the process. (R. Udovici¢.)

Media Plan Monitoring

Her Majesty, the Press Conference!
The Dominance of Press Conferences and Press Releases in TV Programs

Young journalists that study in the Media Plan School of Journalism have been exhausted while
covering variety of press conferences. In the same time, another significant problem they
encountered while working at the desk is the processing of large number of press releases received.
We have tested their observations in a short monitoring project that analyses the position and
frequency of press releases and press conferences in Bosnian broadcasting media. The goal is to see
how prominent is the role of such news items within prime-time newscasts and why is that so? To
what extent are those ‘items’ or ‘sources’ treated as specific forms of news events and why? Are
there indices that journalists in Bosnia treat press releases and press conferences as types of
journalistic genres rather than mere sources of information? How does such practice influences
general quality of news programs in respect to the diversity of items, relevance of sources and topics
and other obligations of the Public Service Broadcasters toward the public (for example, obligation
to provide interesting information and the so-called ‘watchdog’ function of the media in modemn
democracies). And finally, are there differences between broadcasters in this respect?

The basic assumption is that dominance of such types of reports or news items radically
decreases quality of offered programming and has rather negative effect by producing rather passive
type of journalism. Additionally, the political relevance of such programs will be reduced since the
media are taking the role of mere transmitters of statements provided by established political actors.
Therefore, it is rather an important issue which deserves our attention.

The method of the research is quantitative content analysis. The research focuses on the most
important broadcasting media in contemporary Bosnia, thus encompassing RTRS, BHT, EROTEL
and OBN. The sample was made by the principle of constructed week, encompassing the period from
November 29, 1999, to January 21, 2000. Five days have been taken from five different weeks from
this period, thus constructing a sample week. The period from December 20, 1999 to January 12,
2000 has been intentionally skipped since that is the period of holidays that could significantly
influence the results of analysis. The analysis focuses on domestic affairs within prime-time news
program regularly broadcast by all of these companies in early evening, i.e. sometimes between
19:00 and 20:00 hours. The unit of analysis are those news item that feature press release or press
conferences. Such items are coded along the following dimensions: presence of other genres within
item, topics, actors, and their duration. Finally, we have made the comparison of such items with
other items within particular news program and we also compared news programs of different
broadcasters.

Media News, No52, Vol I 3



Differences Between OBN and Other Broadcasters

The analysis has shown general domination of press releases and press conferences within
domestic affairs program. The only exemptions are the OBN newscasts.

In the analyzed sample, the EROTEL has broadcast total of 77 items on domestic affairs in
duration of 91,09 minutes. Out of that number, there were 26 items on press conferences and press
releases what makes 28,63% of time that was dedicated to domestic affairs. Such significant
percentage confirms that EROTEL has rather transitive character in its approach to news
programming, with low level of selectivity of issues and actors according to the criteria of relevance.
For example, on January 13, 2000, it broadcast a press release by Croats’ Demo-Christians of Mostar
(Hrvatski Demokris¢ani Mostara) that expressed the importance of return to the land, and was
completely irrelevant for that particular moment and totally placed out of the context of issues treated
in the program. Additionally, with general lack of film materials and predominance of photos posted
as a background for stories, such news programs are certainly not interesting. Within such editorial
policy not much space remains for significant issues and actors. There is also an overall lack of news
items dedicated to culture, education, science and human rights.

In the case of the RTRS network the situation is even worse. In the analyzed sample, the RTRS
broadcast total of 94 items on domestic affairs in duration of 97,48 minutes. Out of that number,
there were 53 items on press conferences and press releases occupying some 51,38 minutes of
available space or 56,38%. The overall impression is that RTRS puts into program anyone who
wants to say something about anything. There are no criteria of relevance of broadcast topics and
actors. As in the case of EROTEL, the RTRS almost totally ignored such topics as culture, education,
science and human rights, and has shown general disregard for actors other than political parties or
politicians, thus broadcasting only one item on NGOs and on artists. The consequence of such
editorial policy is extremely monotone program, with dozens of political actors mechanically
changing on screen. This practice has in effect reduced available space for more thorough reports and
items, making larger parts of the program loosing their essence and relevance in continuous
repetitions of statements, releases and proclamations.

The BHTV ‘Dnevnik’ has the same problems as RTRS and EROTEL but to somewhat lesser
extent. In the analyzed sample it broadcast 85 items on domestic affairs in duration of 121,38
minutes. Out of that total there were 28 items on press releases and press conferences in duration of
23,20 minutes. Hence, some 19,11% of time dedicated to domestic affairs has been made of these
non-journalistic ‘genres’. Although the duration of such items is lower than in the case of EROTEL
and RTRS, if we analyze the numbers of items, than it is visible that 32,94% of all items are
dedicated to press conferences and press releases. Hence, although BHT was able to reduce the time
awarded to press conferences and press releases, it still broadcasts rather high number of such items.
In respect to the selection of topics and actors, BHTV also largely ignored topics such as science,
crime and human rights and it also broadcast no items featuring NGO actors.

The only news program that is immune to such negative practices is that of the OBN. The OBN
broadcast only one item that literally transmitted a press conference. If used, press releases and
conferences are accompanied by background comment or report and never stand as independent
news items. Thus, out of total of 50 items on domestic affairs, only 2% are press conferences. Such
editorial policy has provided more space for detailed reports on current issues and even for
interviews in studio with relevant actors from politics but also from other spheres of life such as
culture. This has, in effect, made OBN program far more interesting and relevant than that of other
three networks.

All in all, we may say that our assumption has been confirmed: There is clear dominance of
press releases and press reports in news items on domestic affairs in Bosnian broadcasting media.
The EROTEL, RTRS and BHT are treating press releases and press conference as specific types of
events. Additionally, they treat press release as some kind of journalistic genre by broadcasting it as
individual news items, frequently placed out of context and largely irrelevant.

Media News, No52, Vol I 4



Press Releases Make Journalists Passive

It is clear that above described practices make journalists passive, attributing mere transmissive
character to those media. Instead of being the arena where different opinions are presented,
contested, evaluated, rejected or accepted, these media simply promote positions of variety of
political actors. They have perhaps contributed to the plurality of political landscapes, but have in
effect sterilized and made their own programs extremely boring. Consequently, the space available
for important issues and acute problems is radically reduced, and these media actually fail to provide
adequate and relevant information to their audiences. Additionally, such flood of irrelevant
information actually marginalizes other important issues that have been published. In other words,
public discourse is overpoliticized and over crowded. In final instance, this can lead to the lack of
interest for politics on the side of audiences what could be interesting question for some future
research.

One might ask oneself what could be the reasons for such unprofessional conduct? It is clear
that answer on this question would need more thorough and detailed research including interviews
with journalists and news editors, but we would at least try to provide some possible proposals if not
answers: First of all, one may assume that such attitude toward political actors is direct consequence
or a legacy of previous communist practices when media were used as mere transmitters of top-down
information flows from government and ruling party to audiences. It is possible that journalists and
editors still fell obliged to publish anything political actors say. The second possibility is that
journalists and editors are simply too lazy to engage in more thorough investigation and selection of
sources. The third possible reason is the lack of information sources and lack of transparency in state
institutions and party organizations. Since journalists are mostly deprived of their right to access the
information they need, in many cases they have no choice but to turn to press conferences and press
releases. This is particularly so in respect to state institutions, agencies and leading political parties.
Another aspect of this problem is ignorance of leading political actors toward legitimate journalists’
requests for interviews and information. The fourth and final reason is probably the general lack of
media regulation in Bosnia, which makes that news editors and journalists are lacking basic
guidelines for selection of actors that are to be allowed to access the medium. In other words, any
political party or actor can claim the right to access the media and to express its opinions, while news
editors lack basic regulation (or self-regulation) on how to select among variety of actors with
different levels of relevance. The situation has to bee understood as particularly difficult if one takes
into account extremely fragmented and complex political landscapes in contemporary Bosnia. The
lack of such guidelines provides political actors with additional forms of pressures they can exercise
upon the media: if misused by political actors, freedom of expression can be turned into its opposite
by exercising negative pressure on the media, reducing media’s right to communicate freely.

The Media News Team will contact journalists, editors and political actors and will ask for their
comments on the problems and proposals presented in this monitoring report. (T. Jusi¢)

Media Scene in Croatia Following Elections

Changing guise

In Croatian Television’s primetime news program on March 13, 1993, when there was not too
much good news that day, journalist Damir Matkovic announced with a smile: “Slobodna Dalmacija
has fallen!”

That was the beginning of an item on a failed strike of Slobodna Dalmacija’s journalists seven
years ago and it was the initial point of a seven-year history, and also the future in the forthcoming
period, of Croatian media.

Media News, No52, Vol I 5



Miroslav Kutle, Croatia’s neues riches, who got this Split daily (together with 175 other
companies!) by political decision, is at the beginning of his prison journey. As one of the first victims
of the new authorities, he was arrested for pumping out more than 10 million marks from the largest
Croatian distributor “Tisak” and jeopardizing the entire Croatian news business. His evil deeds at
Slobodna Dalmacija, where he disowned journalists who had become owners of the paper under
Ante Markovic’s pre-war privatization laws — and elsewhere, which he did under high HDZ
sponsorship, are yet waiting to be tried.

Anti-Mesic Propaganda

Slobodna Dalmacija itself, from 1993 when most professionals who had brought the paper to
top journalism left it, was faithful in serving wartime, primarily anti-Bosniak propaganda, and after
that certain political circles and intelligence services. It remained “faithful” to itself even in the first
month of new Croatian democracy when using shaky evidence it viciously attacked today’s Croatian
President Stipe Mesic as a collaborator with the Yugoslav secret service UDBA. Editor-in-Chief
Josip Jovic wrote a sketch about the then presidential candidate, UDBA’s man Mesic. He admitted
his sources were certain “state services.” Slobodna even announced that Mesic’s spokeswoman
would soon be arrested and it published police data on her — height, hair color, etc. For defaming
Mesic’s wife they disgustingly resorted to counting her blood cells by writing that she was a Serb,
which Mesic has never hidden, and that, on top of that, she does not have a Croatian 1.D. card.

It is hard to believe that the anti-Mesic harangue was initiated by the ruling SDP and HSLS
which had an interest in removing Mesic politically in the presidential race, but what raises doubt in
the future of Croatian journalism is the fact that these two parties have not clearly defined their stand
towards these attacks on Mesic. Will state-owned media, which is exactly what Slobodna Dalmacija
is today — after Kutle was disowned — in the future continue to be used for “exposing” political
opponents?

When Slobodna Dalmacija fell apart in 1993, a weekly called Feral Tribune appeared. It,
together with some other papers — primarily the Rijeka-based daily Novi list and the weekly Nacional
— and certain circles in culture, have done more for the final defeat of Tudjman’s authorities than the
entire Croatian opposition which has triumphantly risen to power. After all, new Croatian Prime
Minister Ivica Racan has for months been refusing to give an interview to the “subversive” and
always critical Feral, but to the new journalistic “democratic” elite who have found their meal ticket
in Europapres holding editions (Jutarnji list, Globus), he personally gave an Edo Martic graphic
“3.1.2000,” intended for one hundred people “most deserving for Croatian democracy.” Of course,
no one from Feral was among the guests and winners, but Damir Matkovic, the character from the
beginning of this story, was there.

Matkovic is today president of “Forum 21,” an association of electronic media journalists who
advocate for transformation of Croatian television from a state, or party television, into a public
station. A number of HTV, that is to say, HDZ propagandists a little more than a year ago, when the
wave of potential changes started to be felt in the air, suddenly remembered professionalism, their
democratic task, and strongly launched this campaign. They resembled those former members of the
Croatian Communist Party who, with HDZ membership cards in their hands, claimed that they had
been undermining, successfully, the old Party. “Forum 21” has asserted itself as a mouthpiece of
democratic changes, and Damir Matkovic is already figuring as the new director of HTV. The fact
that he received recognition for being a proven democrat from the hands of Prime Minister Racan
will not hurt him. On the contrary. Authorities do change, but that still does not mean that Croatian
Television will change.

Media News, No52, Vol I 6



Changes at HTV Awaited

Not even cosmetic personnel changes are taking place at HTV. Director General Ivica Vrkic has
offered his resignation, but no one is touching him yet. Obrad Kosovac, HTV editor-in-chief, has
publicly thrown the gauntlet in Racan’s face by telling him that he will not give him his resignation
because it was not Racan who appointed him in the first place — but Tudjman. This was a rare,
nostalgic mentioning of Tudjman in the Croatian public after the change of authorities. Kosovac used
to be a member of the HDZ main board. His female colleague and an HTV editor, Hloverka Novak-
Srzic, was also a member. Some years ago, she had given her own immeasurable contribution in the
“leaden” Croatian years by spreading nationalistic hysteria. Unlike the consistent Kosovac, Hloverka
Novak-Srzic is today washing her hands, probably sad that the new Croatian president is not Drazen
Budisa. He, namely, has said recently that he greatly admires Hloverka Novak-Srzic. Those in power
admire obedient journalists. This love is mutual — TV journalist Ivan Loncar has entered the
parliament nominated by the opposition foursome, TV journalist Tihomir Ladisic was a spokesman
for SDP and HSLS. They had been removed from the screen by the HDZ for being disobedient.
Today they will probably return to HTV, but the question remains whether people will believe that
they are still “disobedient.”

HTV was the most powerful tool for keeping the HDZ in power. It, among others, used
Goebbels’ methods in maintaining Tudjman’s empire. It was not a problem for it to record applause
over whistling aimed at Tudjman , which is one of the most benign forms of manipulation. With
Tudjman’s departure, illusions were lost that the situation could continue as it was. The last
campaign was carried out more or less correctly, all together and everyone on their own, in an effort
to catch the democratic train.

The new Croatian authorities are faced with huge hope of the population that better days are
coming. The world’s openness to Croatia promises this to some extent. However, promises of a
Croatian renaissance cannot be carried out so easily and so fast. Today’s favorites of Croatia’s voters
may already tomorrow be subjected to their rage. HTV with its huge experiences in manipulating
facts may appear in the role of a political anesthetic. Perhaps because of that, HTV’s transformation
from a state into a public television will go a little slower than pre-election promises. The new
authorities are faced with a huge task, which they did not really mention in their pre-election
appearances, to unwind the ball of allocation of radio and television concessions on the basis of
political correctness.

The End of the Zagreb Vjesnik?

A sad story of propagandistic pro-HDZ journalism is called Vjesnik. Its editor-in-chief until
recently, Nenad Ivankovic, an unofficial mouthpiece of the HDZ and secret services in charge of
defaming political opponents, human rights fighters and independent media, has resigned. This
newspaper is owned by the Croatian government. The new government, judging by a statement given
by Deputy Prime Minister Goran Granic, no longer needs the paper. It had touched the very bottom
of circulation anyway — it was selling five thousand copies on newsstands. The remainder of the
20,000-strong circulation was being bought by state institutions. A newspaper with a great tradition,
which has always been side by side with the authorities but nevertheless in its golden years had a
circulation of more than 100,000 with a respectable foreign policy section, is in the danger of being
rejected as HDZ media garbage. Last Tuesday Igor Mandic was appointed new editor-in-chief of
Vjesnik. The arrival of the prominent literary critic in this position is an attempt to save the paper.
Not long ago Mandic had been viciously fired upon from media howitzers for making a visit to
Belgrade. “I will abolish all language of hatred,” Mandic promised.

Vecerniji list is another story, with a much higher circulation and more profitable. This daily has
a phantom owner from the Virgin Islands where money from Croatia has been pouring off and being

Media News, No52, Vol I 7



laundered. The new authorities have promised to solve the mystery of the paper’s ownership. This
will be — if it ever sees the light of day — a typical story from Croatia about muddy financial-political-
media actions and transactions.

The truth that not everything which is laundered is clean is proving to be true in Croatia —
especially if it refers to money and brains. (Goran Vezic — STINA/SAFAX)

Internet Control - Yes or No? (3)

Media News is publishing articles featuring opinions of journalists, scientific and other
public workers, as well as Internet surf fans, on the topic — does the Internet need special
regulation. We were inspired by the Conference on the Internet, held early December last year in
Paris, in which one of the most important conclusions was that Internet control must not be
allowed because it would be a kind of censorship which would particularly suit totalitarian
regimes in the world. On the other hand, the gathering called for banning content that instigates
people to commit so-called generally accepted criminal acts, such as pimping, violence, theft...

Responsibility of Authors and Providers
(Vladan Radosavljevic, Chief Editor, Media Center Belgrade)

The topic of content control and censorship of the Internet’s global supply is not one that
attracts a lot of interest in Serbia among regular users, “passionate surfers,” providers, lawmakers,
and those whose duty it is to uphold the law. Of course, not because content control of what is
offered on the Internet is not important or attractive enough, nor because there are no people in this
region who could give interesting and competent judgment on the topic. This is not discussed in
Serbia because the unregulated situation, which in the normal world is true of cyber space, here
extends to all segments of life and society, to everyday lives and everyday reality. In other words, in
a country in which literally everything is banned and allowed at the same time, theorizing about the
possibilities of Internet abuse and how to prevent it is completely in the background, pushed back in
the face of everyday dangers of other illegalities and obvious injustices. When you are “attacked”
from almost all Belgrade newsstands by the most perverted pictures in hyper-productive porno
literature, in regular daily and weekly press there are simply no articles dealing with Internet control
or at least informing readers that this issue is of great importance in the world. Of course, in line with
that, there is also no concrete action that would in any way restrict local providers or individual site
creators.

A recent event that resembles what we might call control of the Internet’s content has caused
some concern: the best known Yugoslav provider made it impossible to visit the site of a student
anti-governmental organization “Otpor” (resistance), which has been active lately in organizing anti-
Milosevic and anti-regime campaigns. This action, without doubt, seems to be politically motivated,
but it may actually not be. Members of “Otpor,” namely, had succeeded in finding out all the
addresses of this provider’s subscribers (tens of thousands of them) and had started sending them
committed messages. This activity was soon discovered and the provider denied “Otpor” further
hospitality.

All this general information on the Internet situation in Serbia has not, however, brought us any
closer to the posed question and dilemma.

And really, whether and how to control the Internet? Whether and how to act as an editor-in-
chief of everything that could via computer appear on the desk of the user?

The answer to the first question is, without doubt — yes!

As to the second, for now, there is no answer. Actually, it cannot be offered easily, unless on a
theoretical level. In other words, what else can now be envisioned as the solution except the

Media News, No52, Vol I 8



principled platitude that the judiciary and police should do their work, as in other fields. A solution
viewed in this way would mean that each individual site author is responsible for the content of the
site. But providers who sell or rent their space also have a lot of responsibility. The question is,
however, to what extent can large providers organize themselves to control content that is distributed
via them and to what extent are they willing to accept this responsibility.

Of course, a specific problem is harmonizing legal regulations in all countries of the world, in
different cultures and views of what should be banned and what allowed.

But we are now partly entering the field of philosophy, which certainly exceeds the offered
space, as well as the understanding of the average everyday user who uses the Internet for reasons of
journalism or just plain curiosity.

Responsibility for Peace

Media, Truth and Reconciliation (2)

Sarajevo hosted a roundtable on February 4 on the topic “Truth and Reconciliation,” which
was attended by prominent public figures from across Bosnia-Herzegovina, neighboring Croatia
and FR Yugoslavia, as well as representatives of international organizations and diplomatic
missions. The aim of the gathering was to launch a general civil initiative in Bosnia-Herzegovina
to achieve consensus on acknowledging violence suffered by all victims during the recent war.
Establishment of a Commission for Truth and Reconciliation, whose purpose would be to
objectively and professionally report on the causes and nature of the suffered violence, would
prevent crimes from repeating.

We asked the prominent guests, experts in different areas of society, whether media can
influence the process of reconciliation and uncovering of truth, and in what way that can be done.

“A Change in the Political Environment is Needed”

(Miodrag Zivanovic, Alternative Council of Ministers, Banja Luka)

Media are an inevitable factor of our lives with a lot of influence on everyday happenings,
which makes their role in the reconciliation process very significant. Unfortunately media, primarily
broadcasters which have the biggest influence, are as divided as our entire lives are divided. It would
be good if media were to speak more about pleasant issues and coexistence and less about what is
brutal, harsh and cruel. I believe in coexistence of all people in this region, but I think that we need a
change in the political environment, we need to have people who look forward to come to the center
of decision-making, because living divided is, above anything else, uncivilized.

“It’s Important for Truth to Come Out, Even if it Hurts”

(Marko Orsolic, Multi-Religious and Multi-Cultural Center “Zajedno”, Sarajevo)

Media have never in any system, especially in these systems which incline towards
totalitarianism, been independent. Journalists should not be accused unjustifiably because there are
many individuals among them who have done all they could for the truth to come out. The role of
media in the reconciliation process is huge because individuals or groups of people keep putting off
this process. I think that media will play their role to enable the truth — even if it is painful — to reach
every man.

Media News, No52, Vol I 9



“Objective and Professional Media — Bearers of Positive Processes™
(Srdjan Dizdarevic, Helsinki Human Rights Committee in BiH, Sarajevo)

Bosnia-Herzegovina is a country without democratic tradition and political culture, without
identification of public opinion with fundamental values that make up the values of civilized
countries. In that sense the role of media in what has been negative so far has been huge. The vast
majority of the population identify themselves with media, in particular with broadcasters, accepting
what they hear from them as the truth.

According to some assessments, 85 percent of viewers of primetime news programs on TV
believe what is said in the program. Hence, in the same way that media have used inflammatory
language and led to the bloody conflict, they can act in the opposite direction and stimulate truth,
reconciliation, rehabilitation, tolerance and reconstruction of Bosnia-Herzegovina. Positive process
will have a bigger chance to be carried by media which are objective and professional than by those
who are in the service of political tendencies.

“The Public Should be Allowed to Form Their Own Stand”
(Vlado Bilic, Editor-in-Chief, Radio Station Vrhbosna)

When war breaks out, you have journalists who clearly take one or the other side. Depending on
your personal decision, you almost always take one of the sides. After war, journalism enters another
framework. The most important thing is that there are always two sides, that is to say two truths, and
that you allow the public to take their own stand, not to impose it on them. Following this war, there
have not been any media-related incidents. Proof of that is the IMC, which has pronounced only
several penalties for broadcasting of national or chauvinist messages. When young people start
working in media, who will adopt European codes of conduct, such violations will not happen at all.
The question that is raised is whether truth is — truth? Is your truth my truth? Truth is one.

“Education of Staff is Needed for Media to do Their Work”

(Duska Jurisic, News Program Journalist-Editor, OBN)

Media can facilitate the reconciliation process. What we need is education of journalists to do
their work. People should first learn how to do their work so that they can do it professionally. We in
Bosnia-Herzegovina have few media which apply so-called objective journalism, which means two
sides to each issue. I think the public should be made aware of what sorts of challenges objective and
professional journalists encounter.

“It is More Profitable to Speak About Evil”

(Jezdimir Milosevic, Association of Citizens “Protektor”, Ilidza)

The organization I work for collects stories about coexistence among all three peoples during
the war. These were situations when people summoned enough courage to help one another! Media
could also speak fairly about such experiences. However, it is more profitable to speak about evil
because it boosts newspaper circulations and increases ratings. I am afraid that media influenced by
certain political structures do not want to influence the reconciliation process. There should be more
talk of coexistence, tolerance and rehabilitation of Bosnia-Herzegovina.

Media News, No52, Vol I 10



“Changes in Croatia Will Have a Positive Impact on BiH”
(Kresimir Zubak, New Croat Initiative, Sarajevo)

Media can play a very important role in revealing the truth, and some have already done a lot to
that effect. I hope that the circle of independent media will be expanded and that a political
environment will be created to enable truth and reconciliation to be reached. Changes in Croatia have
had a reflection on media in that country. They have been relieved of pressure from the ruling party
and this will have a positive impact on Bosnia-Herzegovina, primarily on the BiH Federation.
Unfortunately, most media in Bosnia-Herzegovina are politically dependent. In order to become free
of this dependence they must, before anything else, become financially independent.

“Truth is Complete Only if Both Victims and Criminals Speak™

(Mirsad Tokaca, President, Commission for Investigating War Crimes, Sarajevo)

The role of media in spreading truth and reconciliation is one of its key roles. With regard of
answering the question of whether I think media are responsible for the conflicts in the former
Yugoslavia, my answer is: absolutely not! They have always been an extended arm of precisely
planned actions and they were usually used to carry out these actions. But now the situation is
changing. We will always have media which work for someone, even in democratic society, but on
the other hand we will have media which are independent and which view things from a different
angle. Therefore, we will have a social dialog.

In spreading truth and reconciliation, media have an important role in carrying thousands of
stories of innocent victims, but also stories with criminals. Truth will be complete only if both the
victims and the criminals speak. If we want to shed light on the whole ambiance in which war
happened, the role of the media will be irreplaceable.

I am surprised that activities on hearing the stories of victims have died down. That activity is
more important now, in peace, than it was in war. For the sake of collective memory, for the sake of
collective warning.

(Survey carried out by students of Media Plan’s School of Journalism D. Tankosic and D.
Aleksic).

News

New Independent Media Commission Penalties

The Independent Media Commission (IMC) Enforcement Panel passed decisions on February 6
on seven violations of the IMC rules.

For the first time the Panel discussed cases of copyright violations and fined NTV “Patria” from
Doboj and TV “Bel” from Banja Luka with 300 KM and 200 KM respectively for showing movies
without having legally purchased the right to do so.

HRTYV Herceg Bosna, Croat Radio Station Mostar, HTV Mostar and HTV Mostar Oskar-C were
warned for failing to apply the principles of impartiality in the election period. By systematically
promoting the interests of one political party, the HDZ, at the expense of others, these stations
violated the rule of “Fair and Impartial Program Editing.” Sanctions for such violations are much

Media News, No52, Vol I 11



harsher, but since this was the first time these stations committed the violation, it was decided they
would only be warned.

RTV Visegrad was ordered to stop broadcasting because it did not have an IMC license. The
station started broadcasting on January 13 although it had not applied for a license, nor had
received one.

Dnevni Avaz Opens Its Own Printing House

The newspaper Dnevni avaz started publishing in its own printing house on February 15, 2000
under the name “Avaz.” The paper had announced in mid-October that it would open its own
printing house. Prior to that, the paper was printed by the “Oko” company.

Supervisory Body for Print Media

With the establishment of a BiH Press Council, a working group for self-regulation of print
media (composed of representatives of the IMC and journalist associations in Bosnia-Herzegovina)
announced that it would launch a process of protecting media freedoms and the public from press
responsibility. Print media, which so far had not had a body to answer to (such as the IMC for
broadcasters), now have a “supervisory body.” The Council’s main objectives will be to fight for
press freedom and for their own self-regulation.

One of the Council’s functions is to be addressed by citizens if they are not satisfied with a
certain newspaper article. If the Council finds the complaint to be true, the publication in question
will have to publish an apology.

The body is composed of 11 members and it will be something like an advisory body which will
refer criticism to editors and ensure that the Press Code is implemented. It will not have the power to
impose fines on anyone.

Zinaida Babovic, IMC spokesperson, resolutely denied that the Council will be some sort of a
media censor. She said the “profession will regulate itself and in that way protect itself from what the
state would otherwise impose on it.”

It has not been announced when the Council will start working. In the beginning it will be
financed by the international community.

IMC Bans Paid Political Marketing

The Independent Media Commission (IMC) on February 10 passed a new restrictive decision
banning all paid political advertisements on broadcasters in Bosnia-Herzegovina. The decision was
made at the request of the Peace Implementation Council (PIC) and High Representative. The draft
Permanent Election Law stipulates that political marketing shall be allowed in private media and
shall be banned in public media. This provision provoked fiery protests from managers of public
media who alleged they were discriminated by this solution.

The Independent Union of Professional Journalists has protested against this latest decision
maintaining that “due to such creation of media policy in Bosnia-Herzegovina, only international
media and media controlled by national authorities will continue to exist.” According to the Union,
the international community is cutting down on assistance to media in this country but is not
allowing them to make their own money in the market game.

According to commercial media officials, public media are in a much more favorable position
because they receive money from budgets. In addition, they make money from marketing of business
enterprises which, through their boards controlled by the ruling political parties, are animated to buy
marketing services from public media which are usually in the service of the ruling political options.

Media News, No52, Vol I 12



On the other hand, directors of many public media in Bosnia-Herzegovina say that the state
(municipalities) is not paying its debts to them, which puts them in a very grave economic situation.

When asked about the purpose of the ban, the IMC explained that it had received the request
from the PIC which “expressed the wish to have a complete ban imposed on paid political
advertising until the local elections,” in order to ensure an equal election race.

Cooperation Between Journalism Faculties and Media Plan

Representatives of the Journalism Departments of the Faculty of Political Sciences in Sarajevo
and Philosophical Faculty in Tuzla visited Sarajevo-based Media Plan Institute to discuss
cooperation potentials between these schools and the Media Plan School of Journalism. Also
participating in the meeting was Marc Capelle, director of the International Department at the High
School of Journalism in Lille, France, a partner of Media Plan. General agreement was reached on
cooperation among these four institutions on training projects for young journalists.

One of the first steps will be to organize joint seminars for students from these faculties and
Media Plan Institute’s School of Journalism. Through these seminars, experienced journalists from
Bosnia-Herzegovina and France will convey practical know-how to students on the principles of
reporting from crisis situations, investigative journalism, protection of journalist freedoms and other
significant areas of journalistic work. In addition, lecturers from the High School of Journalism in
Lille, who have been lecturing at the Media Plan School for two years, will expand their activities to
the Sarajevo and Tuzla faculties.

Competition for Journalism School in March

Media Plan Institute in the second half of March will announce a competition to enroll students
of the third class in its Sarajevo-based School of Journalism, generation 2000/2001. Candidates
from Bosnia-Herzegovina and other countries of southeast Europe may apply. For additional
information, please call 387 (71) 206 542, 213 078 and 213 251.

If somebody interfere with your professional, journalistic work call
SOS - open line for journalists - 078 213 442 Media Plan Banja Luka

‘ |:| Listen with your ears! |:| Look with your eyes! |:| Think with your head! I

A

Council of Media Plan Institute: Prof. Dr. Muhamed Nuhic, Hamza Baksic (Sarajevo); Perica
Vucinic (Banja Luka); M.S. Lenart Setinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenkovic (Zagreb); M.S.
Loius de la Ronciere (Paris); M.S. Aleksandar Todorovic (Montreaux); Prof. Dr. Slavo Kukic
(Mostar), Prof.Dr. Miroljub Radojkovic (Beograd)

Media News, No52, Vol I 13




	No 52, Vol. I Sarajevo, 	February 21, 2000

