
In This Issue You Can Read About: 

• Media Privatization: With New Owners – What 
Does the Future Hold? 

• Elections 1996-2000: Liberalization of the Media 
Sphere in Bosnia-Herzegovina 

• Pressure on Journalists: A Call for Lynch and 
“Justification” of the Authorities 

• Council of Europe Recommendations 

• From the Work of Journalist 
Associations 

• News 
• Media Innovations 
 

Media News 
••••  Journalism and Democracy ••••Media in Transition 

No 57, Vol. I  

M e d i a  P r i v a t i z a t i o n  

With New Owners – What Does the

All employees in the newly privatized enterprises “Oslob
asking themselves this question. In the previous system the above
exalted message: “Into a bright future!” Today, at a time of an an
even the greatest optimists can avoid seriously thinking about wh
that took these two respectable papers from a state of social, for
one’s ownership, to a new ownership status. 

Five daily papers are now published in Bosnia-Herzego
novine” (Sarajevo), and “Glas srpski,” earlier called “Glas” (Banj
After the war two new dailies were launched: “Dnevni avaz” (Sara
Luka). Both are private. “Oslobodjenje,” “Vecernje novine” and 
of post-war development were considerably helped from the inter
for development of independent journalism. “Avaz” managed
injections (and privileges) of the political party in power and its
business. “Glas srpski” is the only daily which officially and trans
state owned. “Oslobodjenje” was formally state owned, but t
multiparty elections in 1990, stopped having any influence on th
having any use of it. "Vecernje novine” tried to carry out a priv
called Markovic Law on Privatization, and its workers acquired a
In the meantime, the new authorities started a new privatization
became worthless due to heavy debts incurred by the company. “
now investing. An imposing building of this daily is rising in the n
Prepared by the  
SAFAX News Agency Sarajevo 
http://www.mp-institu.com/ 
Sarajevo, May 2, 2000 

 Future Hold? 

odjenje” and “Vecernje novine” are 
 headline would probably end with an 
archic and divided media market, not 
at will follow after the final decision 
mally state-owned, but practically no 

vina. “Oslobodjenje” and “Vecernje 
a Luka), have many years of tradition. 
jevo) and “Nezavisne novine” (Banja 

“Nezavisne novine” in certain periods 
national community’s financial funds 
 best on the market with financial 
 sympathizers from local and foreign 
parently carried the attribute of being 

he state, since the time of the first 
is paper, while it, for its part, stopped 
atization process under a prewar, so-
 large package of stock in their paper. 
 procedure, while the workers’ stock 
Avaz” is the only media house that is 
ew part of town. 



Media News, No57, Vol I 2 

“Oslobodjenje” Owned By Its Workers 

The new owners of the oldest Bosnian-Herzegovinian 
daily “Oslobodjenje” are 141 employees, General Manager 
Salko Hasanefendic, and Temin Dedic, a strategic partner 
from Germany who publishes “Oslobodjenje’s” foreign 
edition. Instead of the starting 2.8 million marks, the 
employees, who were the only participants in the tender, 
offered 4.82 million marks. The employees, thanks to loans, 
will invest more than one million marks in reconstruction of 
the paper’s building and launching new editions. 

The strategic investor, who paid the ready-money 
participation and helped the employees take part in the 
tender, plans to continue investing in the paper, said 
Hasanefendic following the FBiH Privatization Agency’s 
announcement of the best bidder’s identity. 

Dedic paid, on behalf of the employees, 283,000 marks 
as deposit for participation in the tender. The partner will 
take part in reconstruction of the destroyed building which 
the Sarajevo authorities had once planned to conserve and 
proclaim a memorial of urbicide. 

The signatories to the partnership contract committed to 
invest 1.295 million marks over the next three years in 
reconstruction of the building and launching new editions. 
Another condition for buying “Oslobodjenje” was to 
maintain the employment levels and to employ five more 
journalists. “Oslobodjenje’s” payroll has 211 names on it, 
and the only bidder in the tender promised to employ 40 
more journalists. 

Although the FBiH Privatization Agency before 
revealing the identity could not give points for the buyer’s 
credibility, which will be done subsequently, it is clear that 
this criterion cannot dispute the employees’ purchase of the 
paper. Among the partners in this acquisition are longtime 
journalists and workers who won “Oslobodjenje” the title of 
paper of the year in 1992, and contributed to receiving many international awards during its 57 years of 
existence. 

Despite its long tradition and awards, the tender for the sale of “Oslobodjenje,” which had been 
owned 100 percent by the state, did not attract other bids. The public invitation for bids was announced 
early March in “Vecernje novine” and the Vienna “Standard.” 

(According to “”Oslobodjenje”, April 26) 

Alden Print Buys “Vecernje novine” 

“Vecernje novine’s” present printer, the Sarajevo enterprise Alden Print, bought this daily 
newspaper. Privatization was carried out through a new emission of shares worth half a million marks, 
since losses as of 31.12.1999 amounted to 257,251 KM more than the company’s total capital. 

 
 
 
 
 

Media News- all the media news of 
BiH collected in one place. 

Issued every second Monday in 
English and Bosnian/Croatian/Serbian. 
Texts by local authors are published in 
whatever variant is appropriate to the 

author. 
Published by Media Plan - Safax 

Editor: Zoran Udovičić 
Editorial in Sarajevo:  
Patriotske lige 30, 
(Arhitektonski fakultet) Sarajevo; 
Tel/fax:+387 (0) 71 206 542, 213 251 
Office Banja Luka – SOS – open line 
for journalists: Tel/fax (0) 58 313 524 
E-mail: 
Safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mp-institut.com 

 
Copyright © 1999 Media Plan Institute 
Thanks to  Westminster Foundation 
for Democracy London, local media 
will receive this service free of 
charge 

 
REPRODUCTION OF THE TEXTS IS 
PERMITTED IF BOTH THE NAME 
OF THE AGENCY AND NAME OF 

THE AUTHOR ARE SHOWN 

mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No57, Vol I 3 

“Because losses higher than the total capital of the company were incurred by ‘Vecernje novine,’ 
there was no stock capital to privatize. Therefore, it was decided to sell it through a new emission of 
stock,” said Zlatan Dedic, assistant director of the Federal Privatization Agency. 

The buyer of “Vecernje novine” committed, in addition to purchasing the new stock emission of 
half a million marks, that he will cover the 257,251 KM losses, and invest another 550,000 KM in 
computer infrastructure, expansion of the correspondent network, and professional training of 
employees (the condition was 250,000 KM). In addition, his obligation is to keep the present 89 
employees and to maintain the principles of the present editorial policy. Under the tender conditions, all 
of these investments must be made in money and they belong to the company. 

An additional condition was related to business reputation and experience in the editorial and 
printing business.      (According to “Vecernje novine”, April 26) 

No Change in the Editorial Policy 

The first question asked by journalists and the public is whether the new bosses will seek a change 
in the editorial policy. This question is asked more seriously in the case of “Vecernje novine,” whose 
100 percent owner is outside the present company. The following people told “Media News” what the 
new owners’ strategies will be: 

Emir Hrustanovic, “Oslobodjenje” Managing Board President 

“Privatization of the paper by its employees has a huge psychological significance. We had 
considered ‘Oslobodjenje’ to be ‘our own’ even before this. However, now that we have also formally 
become its owners, the feeling of personal responsibility at work will become stronger. Each mark must 
be earned and cannot be spent too easily. We have taken our fate into our own hands and we must not 
gamble away this chance,” says Hrustanovic. 

“Oslobodjenje’s” priority task is to reschedule huge debts. The company is already negotiating 
with certain banks and expects to get a long-term loan, which will provide resources to return existing 
debts and to develop. The paper’s management is not expecting significant international donations and 
“Oslobodjenje” is not thinking about them, but is oriented towards market-driven business. 

“The time of foreign donations has passed. We expect foreign assistance in education of staff and 
modernization of computer equipment, but we do not expect any cash to boost our business,” says 
Hrustanovic. 

“Oslobodjenje” hopes that its privatization will have a positive impact on clinching business deals 
with foreign and domestic partners. 

“Many people, in particularly foreigners, have told us that if we were in private hands, everything 
would be easy. Now we have solved that problem. We are hoping to have healthy partnership relations 
with related firms. The worst thing is when you belong to no one, because people are afraid to do 
business with you,” says the president of “Oslobodjenje’s” Managing Board. 

Zlatko Vukmirovic, “Vecernje novine”Deputy Editor-in-Chief: 

Journalists of “Vecernje novine” do not expect the new owner to be able to influence the paper’s 
editorial policy. According to deputy editor-in-chief Zlatko Vukmirovic, a condition for the paper to be 
sold is that the Mission Statement made by the “Vecernje novine” staff is respected. This document, 
which presents the principles of media operation, underlines that the new owner cannot undertake acts 
that may jeopardize the paper’s independent editorial policy. The new owner, the Alden Print company, 
has fully accepted this stand. 

Although the new owner committed to keep the present number of employees, “Vecernje novine” 
expects some staffing changes. 

“The new owner is expected to bring in fresh money, which he obliged to do under the tender when 
he made the acquisition. With fresh money and a more normal business situation, conditions will be 
created to bring in professional individuals, quality journalists and editors who will deal with the 
situation. Therefore, there will certainly be changes,” says Vukmirovic. 



Media News, No57, Vol I 4 

Edo Numic, Alden Print Director: 

According to the director of Alden Print, the company that bought “Vecernje novine,” the main 
motivation to buy the paper was an economic one. “We are primarily interested in profits and we enter 
any deal from that viewpoint. We completely support the attempts of the paper’s journalists to have an 
independent Bosnian-Herzegovinian paper. We do not want ‘Vecernje novine’ to fall under anyone’s 
national, partisan or religious influence,” Numic explains. 

To our question of whether Alden Print has made a development plan for the paper, Numic says his 
firm will leave nothing to chance and has given itself the task of boosting circulation and 
professionalism of the paper. “In order to return ‘Vecernje novine’ to the pre-war level, it is necessary to 
refresh the paper’s staffing structure with new professional forces. The primary task is to build a strong 
correspondent network. At least eight pages in the paper will be dedicated to events from different parts 
of Bosnia-Herzegovina. For example, when a reader from the Tuzla Canton buys the paper, he will be 
able to find, along with general information, also everything he might want to know about life in his 
canton. In the future we will have editions which will contain special supplements on several pages for 
each region the paper is distributed in. We are also planning a new conquest of the Republika Srpska 
market and opening of a bureau in Banja Luka,” says Numic. 

According to the new owner, the paper’s sale into private hands will also reflect on responsibility 
of employees. “There have been cases of an employee being given a task and not carrying it out 
responsibly, because he took his obligation carelessly. Now that will be different. A private company 
creates a higher level of responsibility. Such a worker in a private company knows that his existence 
depends on the job being done, which will certainly promote business,” Numic opines. 

Edo Numic proudly stresses that Alden Print received a one million mark credit from the U.S. 
government development agency USAID, which it had invested correctly, paid back and made profit. 
“That is reference and proof that we plan our business carefully and leave nothing to chance. We will 
pay back ‘Vecernje novine’s’ debts, and than start to improve the paper on the market and 
professionally,” Numic concludes. 

Expectation Instead of Despair 

There are at least three important characteristics of this first big media privatization in Bosnia-
Herzegovina. First, these papers were bought by local buyers and no foreigners were interested in the 
tenders. Second, both papers entered privatization with large debts. Third, all actors in this processes 
emphasize that they will maintain or even reinforce the papers’ independent editorial policies. 

Both buyers were led primarily by an economic interest, but instead of an immediately strong 
development injection, which would have the chance of opening the door to profits, the buyers will first 
have to overcome dubiousness. They are appearing first of all as saviors, who will not allow these media 
to close because it is primarily to them that these media are big financial debtors. It yet remains to be 
seen how much money will be left available to invest in the papers’ strategic development, quality, 
circulation and distribution, which is the foundation of market positioning. 

It is obvious that privatization, at least from a psychological point of view, has ended the agony 
that both papers had found themselves in. The situation of despair is now replaced by a state of 
expectation. A jump has been made over the psychological barrier that appeared lately before any 
productive and innovative ideas among journalists and other employees. This is particularly important 
for the workers of “Oslobodjenje,” who have now become co-owners of their paper. 

As far as independence is concerned, after big promises comes a big task to make an independent, 
quality, well read and profitable paper. It seems to us that it is still not time for the international 
community to completely withdraw from this field, but the time is definitely over for relying on it 
without grappling with the market, whatever it may be like. (Z.Udovicic) 



Media News, No57, Vol I 5 

 

E l e c t i o n s  1 9 9 6 - 2 0 0 0  

Liberalization of the Media Sphere in Bosnia-Herzegovina 

Media and the Struggle for Power 

The recent local elections in Bosnia-Herzegovina pointed to positive changes in the political, as 
well as the media sphere in this country, confirming the slow, but certain liberalization processes. 
Compared to the character of media operation during the series of earlier elections, there was a 
noticeable decline in complaints regarding the work of media, as well as complaints regarding political 
party conduct towards media, which is certainly a positive general indicator that the standard of 
functioning of these actors during the election period was raised. 

This development is an ideal indicator of the overall socio-economic and political situation in the 
country. Development of the media sphere from 1996 to 2000, and in particular the conduct of media 
and political actors during elections, shows that a fierce battle is being fought along two key lines 
representing the power distribution in the present situation in Bosnia-Herzegovina: 

• the transition from an authoritarian system of rule towards democratic society is one of the key 
processes that determines overall events in the country, 

• the multi-ethnic reconciliation process is a pre-condition of stability in Bosnia-Herzegovina and 
in the entire region (ESI, 1999). 

The character of Bosnia-Herzegovina’s present organization may best be described as an illiberal 
democracy (Zakaria, 1997) – a system in which the government is chosen in free elections, but there are 
no mechanisms of power distribution, and therefore institutions for protecting the individual from this, 
homogenous government do not function. In such conditions, a government chosen in elections and 
concentrated in a single (national) party penetrates all segments of life, completely neglecting the rights 
of individuals, which are constitutionally guaranteed in liberal western democracies. 

As an excellent study made by the European Stability Initiative (ESI, 1999) has shown, this 
government system in Bosnia-Herzegovina has led to almost feudal principles of power distribution, in 
which the whole system of governing ethnically homogenous territory is concentrated in the hands of a 
narrow circle of officials from ruling parties. As a consequence of such relations, even media 
themselves were subject to almost complete control of the ruling structures, which was particularly 
noticeable during and immediately after the war. The media scene in Bosnia-Herzegovina in that period 
was characterized by a non-existent public sphere and public opinion, prevented media access for 
opposition actors and members of “other” peoples (particularly in the case of official state media), 
violations of the fundamental rights to information and freedom of expression, including physical 
deterrence of journalists through imprisonment, attacks, destruction of equipment, and so on. 

Creation of Regulatory Mechanisms: 1996-1998 

As a consequence of the general socio-economic and political conditions, the conduct of most 
media during the national 1996 elections and local 1997 elections was very problematic. Media 
seriously compromised these elections, continuing the inflammatory practice from the wartime period, 
while the media space remained divided along ethnic lines. This self-containment and exclusiveness of 
media resulted in that the elections had the character of an ethnic census of the population or even a 
secession referendum, rather than being a democratic election of Bosnia-Herzegovina’s future 
authorities. Media were used primarily as generators of fear among ethnic groups, not as a tool for 
producing and distributing relevant information. In this situation, the very principle of voting was 
reduced to an irrational act of self-isolation and distancing from “other” ethnic groups, and by no means 
had the character of a democratic voting of citizens on future forms of government in the country. 
Numerous cases of election blackout violations were registered since the OSCE did not have, or was 



Media News, No57, Vol I 6 

unable to use mechanisms for punishing perpetrators (Wheeler, 1996; Media Plan Institute, 1997; Domi, 
1998:12). 

Still, in 1997 initial significant progress was made towards establishing certain principles and 
mechanisms of regulating media conduct in Bosnia-Herzegovina. Certainly the most important action 
was the seizure of SRT transmitters by SFOR due to inflammatory language and language of hatred 
regarding the 1997 local elections. In addition to this, that year for the first time candidates were 
removed from election lists: three HDZ candidates were removed after HTV Mostar refused to follow 
directives of the Media Commission. A political party was punished, not a media organization which 
acted as an extended arm of political power. During the 1997 elections, there was noticeable progress in 
professionalization of several independent media, in particular OBN, the Sarajevo dailies 
“Oslobodjenje” and “Vecernje novine”, and the Banja Luka daily “Dnevne nezavisne novine”, which 
promoted political pluralism by giving considerable coverage to opposition parties. However, even these 
media gave priority to parties based in the entities that they themselves are from. 

It was only during the 1998 election period that an efficient regulation mechanism started to be 
created. The Media Experts Commission operating within the OSCE used its mandate to resolve 201 
allegations of inappropriate media conduct during the election period. It was found that media 
organizations mostly adhered to the Provisional Election Commission Rules and Regulations, and that 
the influence of hard-liners on media in Bosnia-Herzegovina as a whole had declined. Different parties 
were given access even to government-controlled media, which had not earlier been the case in this 
country. Candidates from 83 political parties and independent candidates had access to some 207 radio 
stations and more than 70 television stations. During the election campaign, presidential and other 
debates for candidacy to senior positions were held for the first time. It may be said that the well-
argumented presentation of candidates and relevance of information became very important campaign 
aspects, and voters were regularly informed for the first time about all aspects of the election process 
(Domi, 1998: 7-9). However, despite considerable progress in media conduct during the 1998 elections, 
cases of harassment of journalists on the part of the police and authorities continued to be reported 
throughout Bosnia-Herzegovina. The ruling structures continued to obstruct freedom of expression in 
media and often violated journalists’ rights to seek and collect information. It was also noticed that 
immediately following the elections, media returned to their old principles of biased reporting and 
discrimination against opposition parties (Domi, 1999:8). 

According to Media Plan Institute analysis, citizens were informed about the election procedure 
much more than they were able to find out what the nominated candidates or parties running in the 
elections were offering in their platforms. Namely, most parties actually did not develop their platforms, 
and instead addressed voters with general proclamations and goals. That is why media reproduced an 
anemic promotional picture of political parties based more or less on global national or partisan 
platforms and goals. This problem was also noticed in the 2000 local elections. In a debate aired on 
OBN program in March 2000, most of the prominent participants agreed that election programs on 
television and radio were “boring,” “uninventive”, and “sloganeering.” 
Liberalization of the Media Sphere: The 2000 Elections 

Despite objective difficulties, the processes of systematizing regulatory mechanisms, and the 
accompanying media liberalization, are continuing. According to general impressions and assessments 
of the IMC, during the election campaign for the local elections held in April of 2000, broadcasters 
generally adhered to the Code for Elections, and print media paid a lot of attention to the rules effective 
in election periods, particularly those related to election blackout. Pursuant to this, the number of 
complaints regarding media conduct and political party activities towards media declined by 50 percent 
in comparison to the 1998 elections. Namely, the IMC received a total of 86 complaints by April 7, of 
which 35 were filed by broadcasters and 51 by political subjects. The change in the character of the 
lodged complaints is very significant: more and more journalists were reporting incidents that resulted 
from political pressure (OSCE BiH Press Release, April 7, 2000). 

Based on this, it can be assumed that regulatory mechanisms have undergone further 
institutionalization, and that progress has occurred from punishing media for violations to protection of 
media from outside pressure. This could indicate a gradual distancing of media from political 
mechanisms of power and control, as well as a process of liberalization of the media sphere as a whole. 
It is very significant that journalists are increasingly using the existing mechanisms to protect their 



Media News, No57, Vol I 7 

freedom, which points to enhanced reputation of the IMC as the fundamental regulatory body. It seems 
that media in Bosnia-Herzegovina are entering a new development phase, in which they will further 
distance themselves from political power structures. The IMC will certainly play the key role in these 
processes, but the process of media privatization will also considerably shape the future character of the 
media scene in Bosnia-Herzegovina. 

However, we should not fool ourselves into thinking that the political actors are willingly accepting 
this development. Aware that one of the basic tools for maintaining power is slipping away, 
authoritarian political structures are still trying to put pressure on media in order to prolong their 
privileged position in the public sphere as much as they can. For example, “dominant political parties 
tried to influence editorial decisions related to the content of news of election character, as well as 
promotional program broadcast during the pre-election period” (Regan McCarthy, OSCE Senior Media 
Advisor, published in OSCE BiH Press Release, 7 April, 2000). The latest pressure on journalists from 
the independent radio station Studio N in Livno, as well as the symptomatic reaction of the cantonal 
government, are only an illustration that political power centers, officially or undercover, have not given 
up their intentions towards journalists. This certainly points to a continuation of the struggle for 
information domination, which is one of the key factors of maintaining and reproducing power in the 
present-day Bosnia-Herzegovina. (T. Jusic) 

Sources: 

Domi, Tanya L., Media in the 1998 Elections – Final Report; Media Experts Commission, OSCE Mission to  

Bosnia-Herzegovina, November 1998. 

ESI, Reshaping International Priorities in Bosnia-Herzegovina, Part 1: Bosnian Power. Structures, European  

Stability Initiative, Berlin-Brussels-Sarajevo, 14 October 1999. 

Media Plan Institute, Monitoring Report, Media Plan Institute, Sarajevo, September 21, 1997. 

OSCE BiH, Press Release: Ruling Parties Continue to Put Pressure on Media in Election Period, Sarajevo, 7 April  

2000. 

Media News, SAFAX/MP Institute, 1998-2000. 

Wheeler, Mark & Media Plan, Monitoring the Media: The Bosnian Elections 1996; The Institute for War & Peace  

Reporting, 1997. 

Zakaria, Fareed, The Rise of Illiberal Democracy, Foreign Affairs, November/December 1997. 

P r e s s u r e  o n  J o u r n a l i s t s  

Call for Lynch and “Justification” of the Authorities 

Pressure on journalists continues. According to the Sarajevo “Dani,” two independent journalists 
from Livno, owners and editors of the radio station Studio N – Zeljka Mihaljevic and Frano Mioc – are 
now under surveillance. Anonymous leaflet writers are calling for a lynch, and instead of protection, the 
local authorities have stated that they do not like the journalists either. Here is what appeared one April 
morning on leaflets in Livno: 

“Croat brothers and sisters, a radio station under the name ‘Studio N’ has been operating in our 
town for quite some time now, an allegedly independent station. Financed by international backroom 
dealers, it is led by ‘independent journalists’, Frano Mioc, code name Caesar, former president of the 
Municipal Conference of the Socialist League of the Working People of Livno (semi-manufactured 
Chetnik Borko Arnaut), and Zeljka Mihaljevic, also known as Jovanka (sometimes Serb, sometimes 
Croat, but most often nothing), former leader of the Marxist center in Livno. (…) Not for a handful, but 
for an abundance of laundered dollars and marks, she and he overnight became ‘independent and 
democratically committed journalists.’ (…) In anti-Croat activities, the two of them have acquired quite 



Media News, No57, Vol I 8 

a big and long experience. (…) Brothers and sisters, recognize finally amongst yourselves the pathetic 
mercenaries whose only interest is their own fat wallet and to besmirch as much as they can everything 
that has a Croat prefix. (…) International officials, do not give money to our local traitors any more 
(their price has fallen), because their hatred towards everything that is Croat is so big that they will do 
their homework for you even for free.” 

To the request of the Office of the High Representative to Bosnia-Herzegovina for an investigation 
into this call for lynch of the two journalists, the president of the Cantonal Government, Mirko 
Mihaljevic, replied: 

“We are obliged right at the beginning, for the sake of truth, to tell the public and everyone who is 
making a connection between this leaflet and the Government, that they are on the wrong track and are 
greatly mistaken, unless this leaflet was conceived to serve other actions and higher goals. It should be 
said straight away that the author of this leaflet could be anyone: frustrated losers in the recent elections, 
certain representatives of the international community for whom nothing here is good, sick individuals, 
envious colleagues, and even the journalists themselves who are called upon in the leaflet. (…) Finally, 
we must say that no one has the exclusive right to call themselves independent or dependent if the 
public has a different opinion about that. They are what the public says, and we will not speak about 
anyone’s writing, independence, or anything like that – at least for now.” 

C o u n c i l  o f  E u r o p e  R e c o m m e n d a t i o n s  

Protection of Sources of Information 

The Committee of Ministers of the Council of Europe on March 8 adopted Recommendation 
number R (2000) for member states on the right of journalists not to disclose their sources of 
information. The Council of Europe recommendation is based on earlier established precedents. The 
latest decision of the Committee of Ministers recalls these precedents and establishes the following 
principles: 

1. Article 10 of the European Convention on the Protection of Human Rights and Fundamental 
Freedoms (ECHR) confirms the fundamental right to freedom of expression. The 
recommendation expands and confirms the exercise of Article 10 to protection of 
confidentiality of a source.  

2. Many journalists have expressed in professional codes of conduct their obligation not to 
disclose their sources of information in case they received the information confidentially. 

3. The exercise by journalists of their right not to disclose their sources of information carries 
with it duties and responsibilities, such as avoiding unauthorized use of confidentiality of a 
source and excessive use of “anonymous” sources. 

The Committee of Ministers of the Council of Europe called on all member states to implement in 
their domestic law and practice the principles contained in this recommendation, to disseminate widely 
this recommendation, and to bring it to the attention of public authorities, police authorities and the 
judiciary, as well as to make it available to journalists, the media and their professional organizations. 

The OSCE Mission to BiH supported the decision of the Committee of Ministers of the Council of 
Europe. Regan McCarthy, OSCE Senior Media Advisor, stated that protection of confidential sources of 
information is one of the most important steps that any democratic society can take to promote freedom 
of media and protection of journalist rights, in particular in countries with authoritarian regimes and 
post-war countries. 

Although Bosnia-Herzegovina is still not a member of the Council of Europe, when it applies for 
membership, it will be reviewed how much the rules and principles of the Committee of Ministers have 
been respected. 



Media News, No57, Vol I 9 

F r o m  t h e  W o r k  o f  J o u r n a l i s t  A s s o c i a t i o n s  

Association of Journalists of the Republika Srpska 

The Association of Journalists of the Republika Srpska (UN RS) was founded in June of 1996 and 
it gathers almost 80 percent of all professional journalists in the Republika Srpska. It is a full-fledged 
member of the International Federation of Journalists. Its members are employees in private and 
government media, and there is also an increasing number of freelance journalists. Under the Statute, a 
membership card of the UN RS may be given to any journalist employed by a media organization for at 
least two years or a freelance journalist who has lived off journalism for at least three years. 

The UN RS has its own Code, whose application is cared for by the Association’s Court of Honor. 
Together with other journalist associations in the country, the UN RS participated in creating the Code 
for Print Media in Bosnia-Herzegovina. 

The Association’s managing board has lately directed its activities towards creating a necessary 
legal environment for media conduct. Cooperation has been established with the Republika Srpska 
Government and all political party caucuses in the Parliament. The UN RS maintains that laws should 
regulate only the most essential issues, while everything else should be left to self-regulation. The 
standards of developed democratic societies should be fully accepted to avoid broadcasters from being 
pure mouthpieces, and print media from being bulletins of political options or groups of politicians, says 
the Association president, Branislav Bozic. 

Independent Association of Journalists of the Republika Srpska 

The Independent Association of Journalists of the Republika Srpska (NUN) was established with 
the aim of bringing together journalists not working for state media or those who maintained that the 
then existing associations in Bosnia-Herzegovina did not fulfill their expectations. However, today 
NUN RS gathers around 80 journalists from different media, regardless of who owns them. For 
example, NUN’s incumbent president Goran Mihajlovic has moved from “Nezavisne novine” to the 
state-owned paper “Glas srpski.” 

We will mention only some activities organized lately by the association. In addition to an 
initiative to form an independent journalist syndicate of the Republika Srpska, which would gather all 
journalists regardless of which media they work for or which association they are members of, NUN RS 
also organized a very successful roundtable on the topic “Safety of journalists in the region,” which 
greatly reverberated among journalists and in the public. Along with practical guidebooks on print and 
broadcast journalism, which were distributed to journalists for free, another regular activity are 
professional seminars for beginners and experienced journalists. The latest such seminar was organized 
on economic reporting. The association is now preparing training for experienced journalists living and 
working in Brcko District. NUN, together with the Association of Journalists of the Republika Srpska, is 
involved in the establishment of a Press Council at Bosnian-Herzegovinian level, in which it will have 
its own representatives. 

N e w s  

Regional Radio Program Production and Exchange Project 

The Danish Refugee Council (DRC) and 10 radio stations from Bosnia-Herzegovina, Kosovo, 
Yugoslavia and Croatia launched a project called “Fresta,” consisting of production and exchange of 
radio program related to common burning problems in the region, such as return of refugees and 
democratization processes. 



Media News, No57, Vol I 10

Project implementation is due to start July 1. Resources were provided by the Government of 
Denmark. In addition to the media part, the project also includes segmented presentations on human 
rights, refugees and youth care. 

Mehmed Husic Re-Elected Independent Union of Journalists President 

The Election Assembly of the Independent Union of Journalists of Bosnia-Herzegovina re-elected 
Mehmed Husic, director and editor-in-chief of ONASA News Agency, for president. The Union’s vice-
president is Mile Stojic, an editor in “Dani” magazine. 

Since five journalist associations are operating in Bosnia-Herzegovina, the Union Assembly 
decided to start activities on their unification. 

Award to Kemal Kurspahic 

The International Press Institute (IPI), a Vienna-based organization of world press publishers 
dealing with promotion and protection of press freedom, proclaimed heroes of the struggle for press 
freedom in the world in the past 50 years, among whom is Kemal Kurspahic, former editor-in-chief of 
the Sarajevo daily “Oslobodjenje” (1988-1994). 

Kurspahic was awarded for affirming “Oslobodjenje” as the best daily in the former Yugoslavia in 
1989, for preserving the paper’s independence from nationalistic parties’ attempts to divide it in 1991, 
and for maintaining the paper as a voice of tolerance in the most difficult conditions during the first two 
years of the siege of Sarajevo. 

Of journalists from the former Yugoslavia, this recognition was also given to Veran Matic, editor-
in-chief of the independent Belgrade radio B92 and founder of the Association of Independent 
Electronic Media ANEM. (ONASA) 

OSCE “Journalist Help Line” Campaign” 

On World Press Freedom Day on May 3, 2000, the OSCE Mission to Bosnia-Herzegovina is 
starting a campaign called “Journalist Help Line,” with the aim of protecting the rights of journalists. 
The campaign will be promoted in meetings with journalists in Sarajevo, Mostar, Banja Luka and Tuzla. 

Journalist Guide on Human Rights 

Sarajevo-based Media Plan Institute published a Guide for writing on human rights intended for 
journalists and journalism students. The book contains a historic genesis and review of international 
instruments for human rights and humanitarian law, local and foreign legislation on freedom of 
expression and press freedom, and an overview of the state of human rights in Bosnia-Herzegovina. A 
special section is dedicated to useful suggestions for journalists on how to write on human rights and 
investigate their violations. 

The authors and editors of the guide are Dusan Babic and Zoran Udovicic. Other contributors are 
Zija Dizdarevic and Nedjo Milicevic. The book’s publishing was helped by the Canadian organizations 
CIDA and Alternatives. The book has already been delivered to journalist associations, university 
libraries, journalism departments, and the offices of Media Plan and Soros Media Center in Sarajevo 
and Banja Luka. 

Investigative Journalism 

With support of the National Endowment for Democracy, Media Plan Institute has launched a 
series of journalism workshops on investigative journalism. The Sarajevo School of Journalism hosted 
Zlatko Dizdarevic, freelance journalist, Asim Metiljevic of “Slobodna Bosna”, and Zoran Udovicic of 
Media Plan, who spoke and presented their projects. After that, the school’s students worked on four 



Media News, No57, Vol I 11

research topics: dual school curricula, possible candidacy for winter Olympic games, restriction on 
imports of old cars, and students in the streets. At the workshop in Banja Luka, which was attended in 
addition to local journalists also by students of the BBC School for young journalists from Serbia, 
projects were presented by Milan Cvjetinovic of the Bijeljina “Panorama” and Perica Vucinic of 
“Reporter”. 

“Hercegovina Online” 

Local until recently, the radio station Studio 88 from Mostar, with support of USAID, is starting to 
broadcast 24-hour programming for the areas of the Herzegovina-Neretva and Western Herzegovina 
cantons. It is interesting that the station’s program “Hercegovina online” will air live reports from towns 
in Herzegovina located in both entities of Bosnia-Herzegovina, which is a unique attempt in the area. 
This radio stations is seen as a strong critic of the local authorities. It will also engage the journalists 
Frano Mioc and Zeljka Mihaljevic from Livno who have recently been under strong pressure in their 
town.  (“Dani”) 

M e d i a  I n n o v a t i o n s  

Virtual Newscaster To Make Debut 

She has green hair, big eyes, slightly jerky movements and a vaguely American accent. She says 
she is “the face of the future.” Her developers hope she is a gold mine. 

Ananova – billed as the world's first virtual newscaster – made her debut April 19 on the Internet. 
With a click of a mouse, computer users around the world can have breaking news bulletins read to 
them by the glamorous cyber-anchor, programmed to exude a range of human emotions. 

Her creators promise that is just the beginning. 

“She’s a lot more than a talking head that reads the news,”' Mark Hird, publishing director at 
Ananova Ltd., said in launching the creation to the media. “She’s a computer with a face in front of it, 
not a face with nothing much behind it. It’s a phenomenal information resource.” 

In addition to the virtual newscasts – which are delivered TV-style by a head-and-shoulders 
Ananova and come complete with a commercial break – users can arrange to receive tailored e-mail 
bulletins on subjects that interest them, from sports scores to stock alerts. 

Ananova has a definite glamour factor: She bears more than a passing resemblance to Posh Spice, 
a.k.a. Victoria Beckham, of the British pop band Spice Girls, and several designers reportedly have 
expressed interest in fashioning her wardrobe. 

(Source:http://infobeat.com/stories/cgi/story.cgi?id=2565810457-c5e-Infobeat/AP) 

 
To Our Colleagues: 
We Cordially Congratulating on May 3rd – the World Press 
Freedom Day!  
______________________ 

Council of Media Plan Institute: Prof. Dr. Muhamed Nuhic, Hamza Baksic (Sarajevo); Perica 
Vucinic (Banja Luka); M.S. Lenart Setinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenkovic (Zagreb); M.S. Loius 
de la Ronciere (Paris); M.S. Aleksandar Todorovic (Montreaux); Prof. Dr. Slavo Kukic (Mostar), 
Prof.Dr. Miroljub Radojkovic (Beograd) 


	No 57, Vol. I 	Sarajevo, May 2, 2000
	
	We Cordially Congratulating on May 3rd – the World Press Freedom Day!
	______________________



