
In This Issue You Can Read About: 

• Monitoring: Commentaries in the Daily 
Newspapers 

• Ombudspersons: Unequal Treatment of 
the Obligations on the Part of the Media 
and State Authorities 

• Repression Against the Media: Are 
the Serbian Media Threatened by 
a Classical Censorship? 

• News 

Media News 
••••  Journalism and Democracy 

No 59, Vol. I  

M o n i t o r i n g  

Commentaries in the Daily Ne

The Media Plan Institute has monitored the commentari
newspapers: “Oslobodjenje”, “Dnevni Avaz”, “Vecernje Nov
“Dnevne Nezavisne Novine” (Banja Luka). The monitoring was d
period of ten weeks, according to the structured principle: Monda
week, Wednesday of the fourth week etc. Thus, one comment w
working days of the week that were monitored – from Monday to 
a structured period was Monday, 6 March, and the last day was Fr

The monitoring included only the so-called classical comm
published in the regular Commentaries. Any other newspaper a
analysis, comments and feuilletons were not monitored. During 
commentaries were published in the five daily newspapers. “Osl
total of 20 commentaries, which makes an average of 2 per issue. A
at least during the reviewing period, was least fostered by “Vec
“Dnevne Nezavisne Novine” (only 2). 

For the purpose of a better insight into the monitoring, b
parameters are the specific topics of the commentaries, the orie
territory and a characteristic of the contents. 
Prepared by the  
SAFAX News Agency Sarajevo 
http://www.mp-institu.com/ 
  ••••Media in Transition 

Sarajevo, May 29, 2000 

wspapers 

es published in the five BiH daily 
ine” (Sarajevo), “Glas Srpski” and 
one in the course of ten days during a 
y of one week, Tuesday of the second 

as monitored each day. It was only 
Friday inclusive. The first day of such 
iday, 12 May. 

entaries which were most frequently 
rticles carrying partly the features of 
the monitoring period the total of 45 
obodjenje” newspaper leads with the 
 commentary, as a journalistic genre, 

ernje Novine” (3 commentaries) and 

elow is the statistical review whose 
ntation of the text towards a specific 



Media News, No59, Vol I 2 

 

 Oslobodjenje Dnevni 
Avaz 

Vecernje 
Novine 

Glas 
Srpski 

Nezavisne 
Novine 

Total 

No. 

of commentaries: 
20 10 3 10 2 45 

Topic:        
politics 12 7 3 7 2 31 

economy    1  1 

social issues 2 1  2  5 

destructive events  1 2  1  4 

other 5     5 

Orientation:       
‘own’ entity 4 2 1 5  12 

other entity 6 6 2 1 1 16 

neighbours  1   1 1 3 

BiH as a whole 4 2  1  7 

other 5   2  7 

Characteristics 
of the contents:       

a positive tone of 
the journalist  5 2  2  9 

a negative tone of 
the journalist  14 8 2 8 1 33 

a combination of 
both 1  1  1 3 

A number of conclusions may be drawn. Firstly, the overriding interest of all monitored 
newspapers is politics. Of 45 commentaries, 31 dealt with politics. Economy, as an important segment 
of the public interest, was covered by only one commentary. The social welfare policy issues in which 
we included the returns, without any noticeable political connotations, did not attract a significant 
attention – only five texts treated this area. This is a proof that newspaper commentaries continue to 
bear evidence to the fact that any political event is the be-all and end-all of the overall social life and of 
the media as well. The orientation of the contents shows that the newspapers are nearly identically 
orientated towards their own entity (12), and towards the other entity (16). Please note that the entity did 
not imply only an official Dayton territorial division of BiH, but we took into account an unofficial, but 
visible territorial division of the BiH Federation into the so-called Bosniak and Croat parts. The 
commentator’s orientation towards Bosnia and Herzegovina as a single construct was the least – 7 
times. 

In the end, when we come to the characteristics of the contents of the commentaries, the conclusion 
is that the commentaries have above all a negative tendency on the part of the journalists (33). A 
positive trend on the part of the journalists was noticed on nine occasions only, while a synergy attitude 
– positive and negative – was maintained on three occasions only. In these cases, the tendency means 
the substance of the commentary. If a journalist is critical about an event and tries to get even with some 
political positions, that is a negative tendency. A positive tendency is when a commentary promotes the 
values of a described event, phenomenon or policy, while a combination is a commentary which 
contains both attitudes. Although perhaps from a logical point of view a praise of one thing on the one 
hand and criticism of another, on the other hand, seems to be the most objective option, it is clear, at 



Media News, No59, Vol I 3 

least in the present period, that a unilateral attitude has prevailed. There is yet another thing which is 
worth noting: the phenomenon in one’s own entity is given both a negative and a positive trend, while 
the other entity is given mainly a negative trend. 

An outlined description of the commentaries and the 
main characteristics noticed in each monitored newspaper 
are given in the text below. 

“Oslobodjenje”: The Newspaper Which Fosters 
Commentaries 

Its standard section “In focus” which until recently 
had the role of an editorial, is no longer on the front page, 
but on the second page and is rather unobservable, which 
most certainly ill-affects its overall effect. In addition, the 
newspaper contains another, somewhat longer, 
commentator’s column, on the sixth page. “In focus” 
represents the reaction to the most topical political 
developments and reflects unequivocally and succinctly – 
1.5 double-spaced journalistic pages - the attitude of the 
journalist, or rather, of the newspaper, towards the current 
problems. On the other hand, the column on the inner 
pages is mainly reduced to the personal thoughts of the 
journalist – about three double-spaced journalistic pages – 
ranging from analytical texts to the sheer making the 
space on the page full by a myriad of sentences.  

“Oslobodjenje” has a balanced orientation of its 
texts. Four texts refer to its “own entity”, six to the 
other entity, and four to BiH as a whole. A negative 
tendency of the journalists towards both their own and 
the other entity is dominant. In his own entity the 
journalist mainly criticise the authority, or the SDA: 
“SDA once more confirms that it is not capable of 
making any radical decisions, that it can not keep 
abreast of the ongoing times and social needs, that the 
SDA top leadership is unable to come to an agreement 
about the required changes, and that it lacks the 
potential necessary for its growing from a social 
movement to a modern political party ….” (“Focus” 4 May). As far as the other entity is concerned, 
the newspaper covers on several occasions the Serb suspects of war crimes. Thus, on 7 April it 
wrote: “Serbs launched to the top two characters: Karadzic, a Dinara Mt. Highlander type, and 
Krajisnik who takes lead in the mentality of the semi-urban peasant – the one who lost a tradition-
dominated moral of the village without acquiring the new, city moral.” Or, 18 May: “Their 
penalties, (Milosevic, Karadzic), of today and of tomorrow, will never become proportionate to the 
plight they caused to hundreds of thousands of people, by the fact that it is not possible to murder 
half a million times and then revive.”  

“Oslobodjenje” demonstrates a positive trend of journalists in commentaries on five occasions. 
On one occasion it refers to the privatisation of that newspaper (it was purchased by the 
employees), and on two occasions through commentaries treating Josip Broz Tito (4 May – the 
anniversary of Tito’s death). “Tito’s ideology of brotherhood and unity of men, religious freedoms 
which do not threaten the others, protection of workers, care for the socially vulnerable categories 
of the population etc. is an ideological framework on which the projection of the BiH future destiny 
should draw on” – writes “Oslobodjenje”. 

 
 
 
 

Media News- all the media news of 
BiH collected in one place. 

Issued every second Monday in 
English and Bosnian/Croatian/Serbian. 
Texts by local authors are published in 
whatever variant is appropriate to the 

author. 
Published by Media Plan - Safax 

Editor: Zoran Udovičić 
Editorial in Sarajevo:  
Patriotske lige 30, 
(Arhitektonski fakultet) Sarajevo; 
Tel/fax:+387 (0) 71 206 542, 213 251 
Office Banja Luka – SOS – open line 
for journalists: Tel/fax (0) 58 313 524 
E-mail: 
Safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mp-institut.com 
Copyright © 1999 Media Plan Institute 
REPRODUCTION OF THE TEXTS IS 
PERMITTED IF BOTH THE NAME 
OF THE AGENCY AND NAME OF 
THE AUTHOR ARE SHOWN 
Thanks to  Westminster Foundation 
for Democracy London and  French 
Government, local media will receive 
this service free of charge 
 

mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No59, Vol I 4 

 

“Dnevni Avaz”: Critical towards Others 

This newspaper has on its third page a column under an unequivocal title “Commentary of the 
day”. It serves the purpose of reacting on current events and directly suggesting the attitude of the 
journalist or the paper to the readers. Of eight negative trends on the part of the journalists, one refers to 
its “own entity”, or more specifically, to the pre-election campaign speech of the President of the BiH 
Federation, Ejup Ganic. “By a political distinction between the fighters and safe basement dwellers, 
Ganic at the very beginning distracts dozens of thousands of potential voters from its (SDA) ballots. 
This is the problem of the SDA and its poorly structured election campaign,” wrote Dnevni avaz on 6 
March. The negative trend is mainly directed against the other entity. Thus, for example on 30 March it 
criticised the request by the RS to join the “Partnership for Peace: “ BiH as any other country may not 
join the NATO programme with two armies, but this obviously does not prevent the RS officials from 
coming out with the ideas which are provocation rather than politics.”  

“Dnevni Avaz” – 10 April – in the text “Rivalry in the interest of the citizens” gives a positive tone 
about the local elections results: “To date, SDA had a sovereign rule within the CD Coalition. It had 
such a powerful authority that it did not have any major need to pay attention to the objections of the 
opposition parties. The retaliation, the elections proved, was like a boomerang in a number of 
municipalities… On the other hand, in the municipalities where it won the elections, the SDP will have 
to replace its criticism it has abundantly spared to date, by a quality authority”. 

 “Vecernje Novine”: Only One Author 

During the reviewing period, we have noticed only three commentaries, all by one and the same 
author (Sasa Rukavina). On 6 March the newspaper dealt with the verdict pronounced by the Hague-
based ICTY in the General Blaskic case. The major tone of the text conveys that there is a possibility 
that the HVO general was not most directly involved in war crimes, but he most certainly has a 
commanding responsibility. The journalists concluded in the end: “The verdict in the Blaskic case was 
not made by the ICTY panel of judges headed by Claude Jorda. It was made by Franjo Tudjman and 
there is no dispute about it.” A similar topic is covered by the newspaper on 22 march in reference to 
Mladen Naletelic Tuta. “Tuta could explain the real position of all to date HDZ representatives in the 
state and entity authorities. From Jadranko Prlic, once the president of Herzeg Bosnia to, for example, 
Kresimir Zubak, the then Minister of Justice in that and such government.” In the text, the journalists 
refer to the Croat officials as “Herzegovinian secretaries of SKOJ (The young generations of the 
Communist Party of Yugoslavia during the initial years of authority, remark by the author of the text), 
which clearly points to the negative trend and additional cynicism. 

 “Glas Srpski”: From the Government’s Trend 

Similar to what “Focus” used to be in “Oslobodjenje”, this paper contains an editorial on the first 
page, under the title of “Seal” in which it presents an authorial attitude towards some topical events. 
Unlike the papers from the Federation, “Glas” primarily deals with the inter-entity topics. The paper 
commends the secondment of the BiH police officers to the peace mission in East Timor. “No one 
doubts that the police officers from the RS and the BiH Federation will perform their duties properly. 
For, nearly no one is able to appreciate the meaning of peace as they do”, writes the paper, adding “that 
the mission is also the result of the Republika Srpska which grasped the meaning of its opening up 
towards the external world on time.” On two occasions the paper writes with a negative tome about the 
events within the RS. Namely, subject to criticism is the Socialist Party (SP). For the first time, on 6 
March, this Party is claimed to be guilty for the dissolution of the Sloga coalition and flattering with the 
“nationalists”, and on the second occasion on 22 March when the Speaker of the RS Assembly Petar 
Djokic, a socialist, is accused for obstructions within the Assembly. Admittedly, “Glas Srpski” is the 
government-controlled paper, while the RS Socialist Party has withdrawn from the Sloga Coalition 
which gives legitimacy to the incumbent government. 



Media News, No59, Vol I 5 

“Glas srpski”, on one occasion, writes with a negative tone about the BiH Federation, analysing the 
problem concerning the returns of refugees and attributes all the guilt to the Bosniak leadership: “The 
Mujahedins are considerably a cause to fear and mistrust felt by returnees to the the BiH Federation 
where in the village of Bocinja, Maglaj Municipality, there are about one hundred of Mujahedins. They 
have been waiting for years now to hear the decision from their leader Alija Izetbegovic on whom, as 
they claim, it entirely depends whether they will remain there or leave.” (14 March)  

On two different occasions “Glas” criticises the international community. On 10 April the paper 
accused the OSCE to have caused a situation where many citizens were left without their voting right. 
The reason for this is the organisation for elections by the OSCE. On 4 May the OHR was targeted on 
the grounds of its shocking statements, as the commentary writes, in relation to the refugees and their 
right to purchase of apartments. Besides the sting against the OHR, the text does not have any 
informative value as it does not arise clear what the author wanted to convey. A multitude of 
contradictory statements and semi-information may only be confusing for a reader. 

“Dnevne Nezavisne Novine”: No Comment 

The only exception is 22 March when a weekly issue was published and came out, which 
sublimated a daily issue as well. On that date we note two commentaries - the first refers to the former 
leader of the BiH Reformists’ Union Nenad Kecmanovic, who currently lives in Belgrade, and the other 
concerns Vuk Draganic whose name accidentally happened to be in the regular columns of famous 
Serbian journalist Aleksandar Tijanic who has been prevented this time from writing a column by his 
illness (this was at least a news from the paper). The origin of the main commentators of this paper and 
their topics clearly demonstrate that this Banja Luka paper is strongly interested in the Serbian 
problems, particularly those which spill over to and affect the developments in BiH. Namely, 
Kecmanovic deals with the attitude of Bosniak policy towards NATO bombing of FRY, while Draganic 
analyses the situation in the Serbian opposition. Kecmanovic’s line of thinking is interesting in trying to 
explain why the Bosniak leader Izetbegovic unreservedly supported the NATO action. According to this 
author, he hoped that the withdrawal of the Serbian forces from Kosovo would have led to a decreased 
self-confidence of the Serbs in the Republika Srpska, which would have allowed an easier creation of 
unitary Bosnia. Thereafter, the bombardment should have led to the confederation of the FRY and 
secession of Sandzak with the dominant Muslim population. And the third reason, in the eyes of 
Kecmanovic, is the “green line” which is now slowly falling in oblivion, which was to link Muslims 
from Middle East via Turkey, Macedonia, Kosovo to BiH. 

(Media Plan Monitoring Centre – Radenko Udovicic). 

O m b u d s p e r s o n s  

Unequal Treatment of the Obligations on the Part of the Media and State  

The Ombudspersons of the Federation of Bosnia and Herzegovina, Vera Jovanovic, Esad Muhibic 
and Branka Raguz, published a report on 16 May 2000, on the freedom of the media provided for in the 
legislation applicable in the BiH Federation Cantons. The Dayton Constitution of BiH and even earlier, 
the Washington Agreement on the establishment of the BiH Federation, devolved the issue of the media 
to the canton level within the Federation. The Report draws the reader’s attention primarily to the laws 
which set an obligation for the media to be licensed by the Cantonal Ministries of Education, which, 
under the opinion of the ombudspersons, creates the room for political pressures on the media. This 
aspect of the media issue has not been raised publicly, so that the “Media News” entirely publishes the 
report substantiated by the facts, drawing a parallel with the experiences in some other countries, and 
provides an informed and substantiated proposal towards amending the legislation. The headlines are 
the responsibility of the editorial staff. 



Media News, No59, Vol I 6 

 

Six Cantonal Laws 

The freedom of the media in the BiH Federation is not only exposed to restrictions in practice – it 
is exposed to various forms of immediate and indirect political pressures on the journalists by almost all 
levels of authority - but also by undemocratic laws which were enacted at the cantonal level or are 
pending adoption at the time when the report was being made. The restrictions on the freedom of the 
media may be found in the laws even when the restrictions are not openly public (“evidence of the 
media” some penalty provisions etc.) even when they are, for the time being, not implemented.  

According to the information available to the Ombudspersons, the laws pertaining to this specific 
area have been adopted by six cantons, while the four remaining cantons have not enacted the laws yet. 
The law is still pending in the Bosnia-Podrinje and Tuzla Cantons (the proposed laws have been made). 
The draft law has not yet been made in the Herzegovina-Neretva Canton, although this obligation is 
envisaged by the programme of the cantonal government for this year. The law is not even in the 
process of preparation in the Central Bosnia Canton only. The majority of the adopted laws came into 
force on May – July 1998.  

The laws regulating the relations in this area are called in three cases as the Law on Public 
Information (Tuzla, Zenica-Doboj and Una-Sana Cantons), the Law on Public Communication (West-
Herzegovina, Posavina and Herzeg-Bosnia Cantons) and the Law on the Media in two Cantons (the 
Sarajevo and Bosnia-Podrinje Cantons). 

The majority of the adopted laws and pending laws are characteristic as they were made under a 
similar pattern, although there are some differences between the Bosniak and Croat administered 
cantons. The copying was revealed in taking over both the good and bad solutions in these laws. 

Another characteristic is that in the Federation of Bosnia and Herzegovina there is no specific law 
that would define the general principles on the freedom of information and free access to the 
information which would be applicable to all on an equal basis – to all citizens and all organisations – 
and which would be binding for the authorities in terms of their full openness and transparency of their 
work.  

A Questionable Obligation to Register in the Ministry’s Registry 

The major shortcomings noticed in the laws which are already in force and in those which are 
being prepared, are common to all cantons in the Federation of Bosnia and Herzegovina. This 
particularly refers to the provisions on keeping the registry of the media, which practically developed 
from a technical measure (registry) into the measure of substantial importance. For, failing the 
registration in the registry or of the change of the data necessary for the registry, the law prohibits the 
publication of the press, in other words, it threatens with the appropriate fines.  

The registry of the media is a questionable category, since those provisions, with the legal 
restrictions though, provide to some degree or other the powers to the executive authority over the 
media. “Registration in the registry” is under this law, done in the cantonal ministries (those ministries 
are called in some cantons as the Ministry for Information, in others as Ministry for information affairs). 

That this measure is not of the formal nature of “keeping the registry” ensues from the following 
characteristic: these ministries are authorities to “supervise the legality of the work of the media in the 
canton”. What “the supervision over the legality” exactly implies is not detailed in either of these laws, 
which may constitute an additional possibility of abusing this. We shall assume that it refers to the 
legality of the work of the formal legal nature (as all laws separately treats supervision over the editorial 
policy of the media which is “left over” to the editorial boards and professional associations) but the 
supervision over the formal legal aspects of the work of the media may be a basis for the restrictions of 
the freedom of the media, in the hands of the executive authority. 

The substantial question is who needs this form of registry of the media, especially in the 
“ministries responsible for information” when the media, as any other company, are obliged to register 
at court first, including the process of registration in the Statistical Offices (which is a requirement for 



Media News, No59, Vol I 7 

the establishment of any company). In practical terms, the media need to be registered twice – once in 
the statistical offices, which is the proper place if this is the procedure of the sheer registration, and on 
the other occasion, in the Ministries “responsible for information”, i.e. in the bodies of the executive 
authority. 

Once registered under the law, in a prescribed court procedure, the press is subject to another 
procedure of “registration” and licensing by the executive authorities (understandably, electronic media 
must obtain also the approval from the appropriate agency responsible for the allocation of frequencies. 
True, the laws prescribe the responsibility on the part of the competent ministries to “issue a certificate 
proving the registration” within a defined time line (for three, seven, or fifteen days, depending on the 
canton and that the ministries may not refuse “the registration in the registry” (unless “incomplete 
requests” which may be rejected or their completion may be requested instead). If the Ministry fails to 
do so within a legally set deadline, the medium is considered to have been registered in the registry. 

All legal restrictions may not modify the fact that this measure of “registration in the registry” was 
taken over from the system of socialist authority in which it served the purpose of being the basis of 
additional, at least, formal, control over the media. The existing executive authorities are not willing to 
give up the possibility of that “supervision” over the media, at least by virtue of the measure which is 
only seemingly harmless, and which provides the authority with a hidden manner of exercising control 
over the media. 

Strict Attitude Toward the Media – Favourable Attitude toward the Authority 

The true nature of the attitude of the authority toward the media arises clear from the penalty 
provisions which are contained in those laws, under which a failure on the part of the publisher and 
editor of the medium to “register” or “complete the registry” in a timely fashion is punished more 
strictly than, for example, a “failure” of the authority who denies requested information to the 
journalists. This attitude is a logical consequence of the non-transparent work of the authorities which in 
this way too, protect their restrictedness and the right to promote only certain media demonstrating a 
favourable attitude to the given authority. This practice exists at almost all levels of authority in the BiH 
Federation and constitutes one of the major forms of restricting the freedom of the media. 

The penalty provisions are devised for the purpose of rendering protection to the authority, rather 
than the public and public interests. That attitude is best illustrated by the example of the already 
enacted laws and the pending draft laws.  

The Law applicable in the Zenica-Doboj Canton provides for the fine in the amount of up to 5000 
KM if the publisher or the founder of one paper fails to register its newspaper in the registry, and the 
fine in the amount of up to 4000 KM “if the publisher fails to inform the responsible administrative 
body of the change of the data for the purpose of registration”, while “the authorised person in the 
authority who denies information to the journalist from within the scope of that body will be punished 
by the fine in the amount of up to 1500 KM”.  

That difference is even more drastic in the Sarajevo Canton: the publisher is penalised by the fine 
ranging from 1000 to 10.000 KM, while the “failure” on the part of the responsible person who denies 
information is not penalised. True, a public institution may be penalised by the fine in the amount from 
500 to 2.500 KM, and the responsible person in the public institution “if he or she fails to adopt the 
regulation on the manner of the realisation of the transparency of the work and if he or she fails to 
appoint the authorised persons who may release information” by the fine in the amount of 1000 KM”. 
The same provisions exist in the Proposed Law of the Bosnia-Podrinje Canton.  

The ration in the Posavina Canton is 1 to 5. Namely, a responsible person in the authority is 
penalised by the fine in the amount from 300 to 1000 KM, and the publishers by the fine ranging from 
2000 to 5000 KM. 

The Tuzla Canton is a characteristic case as it had refused on two different occasions the 
recommendations of the Ombudspersons Institution seeking the amendment of that ratio (the failure on 
the part of the publisher is penalised by the fine of 5000 and 4000 KM, while the failure of the 
responsible person in a body of authority by a fine of up to 1500 KM). The proponent allowed some 
minor changes only after the second recommendation, in an additional explanation for the Cantonal 



Media News, No59, Vol I 8 

Assembly, in the part called “Explanation of the proposal and remarks which have not been accepted”. 
The Cantonal Government wrote the following: “In revising the text of the law the same amount of the 
fines was maintained, provided that the fines of 5000 and 4000 KM may be reduced to 4000 and 3000 
KM respectively if deemed appropriate.” 

The Tuzla canton Government is not even considering different fines for the responsible persons in 
the authority (that they are brought to the same or higher level), but instead “allows” only a minimal 
reduction of the fines for the media. It arises clear from this what an attitude it maintains toward the 
transparency of its own work and its obligations towards the public, when we come to the responsible 
persons, or what an attitude it maintains towards the media. 

It is only in the Una-Sana, West-Herzegovina and Herzeg-Bosnia Cantons that the fines are in 
principle equalised. In the Una-Sana Canton – the fine ranges from 2000 to 6000 KM; in West 
Herzegovina Canton – from 2000 to 5000 KM; and in Herzeg-Bosnia Canton – from 3000 to 5000 KM. 
In this Canton the penalty for the authorised person in the body of authority, at least formally, comes 
first, while in all other cantons it regularly comes last, even when it exists.  

Without Relaying on the Practice of Others 

In democratic countries there is no legally set obligation on the part of the press to seek 
approval from any body of authority.  Even in Austria, where the publishers of books and owners of 
printing houses must apply for such an approval, that obligation does not exist for the press. 

It is only the laws in France, Spain and the UK that contain some provisions under which the 
newspapers are under obligation to register, although such provisions have not been implemented in 
practice in Spain and the UK for several decades already - according to   “Article 19” (“Press Law 
and Practice”, A Comparative Study of Press Freedom in European and Other Democracies).  In 
Great Britain, the newspapers are as any other company obliged to respect the procedure of its 
establishment and the newspaper is under obligation to address the Post office every year in order to 
be granted postal benefits. 

Only in France the publishers are obliged to send the data on publication to the State Prosecutor’s 
Office, and in Sweden – only the name of the publisher, although no penalty is envisaged for a possible 
failure to fulfil that obligation.  In the majority of the countries the press is under obligation to publicise 
the name and address of the publisher and the owner of the printing house.  In Great Britain they are 
obliged to do so either on the front page or on the last page of the publication. 

Recommendations: a Framework Law on Free Access to Information 

1. In view of the fact that Bosnia and Herzegovina does not have a framework law on free access to 
information, which would equally treat all the citizens and ensure their rights to any information in the 
possession of the state bodies and other authorities, we believe that it would be advisable and useful that 
such a framework law be prepared at the level of the state of Bosnia and Herzegovina, and/or at the 
level of the Federation of Bosnia and Herzegovina.  All citizens including journalists, are entitled to 
receive information from the authorities, except for those which are considered as confidential for some 
special reasons, provided for by law.  This right is enshrined in Article 10 of the European Convention 
on Human Rights.  The obligation and responsibility of the authorities and authorities persons in the 
authority to provide the requested information – without any restrictions or arbitrary actions – must be 
given a primary importance in this law and meet the level of the requirements of a democratic society.   

The availability of the information is not necessary for the needs of the public only; it is necessary 
also for the identification of a good government.  The principle of the maximal openness of the authority 
is the basic right of each citizen, arising from the concept of the freedom of information.  The 
obstruction of the access to information and purposeful destruction of documentation (minutes, reports, 
tapes and other) will be considered as criminal offences. 

2. The need for special laws pertaining to the public information and the media should be 
considered during the discussion about the framework law on free access to information.  If the choice 
of having these two laws prevails, we believe that the provisions on registration of the press and any 
other germane provision discussed in detail in the report, should be deleted from the laws. 



Media News, No59, Vol I 9 

The registration of printed media is done at court, and the registration is done in the statistical 
offices; thus, there is no justified reason for the executive authorities to deal with the same issue.  These 
provisions set restrictions to the freedom of the media even when they are not applied in practice for that 
purpose. 

Some other provisions, which exist in the applicable laws, should not be incorporated in the new 
laws: these are the provisions prescribing who the journalists should be (also editors and editors in 
chief), how the newsboys are asked to identify themselves, etc. 

3. In a democratic society there are no reasons which would justify the existence of the Ministry of 
Information.  It is necessary to abolish such ministries where they still exist (independently, or 
performing some other duties from the scope of culture, education, sports, etc.). 

R e p r e s s i o n  a g a i n s t  t h e  M e d i a  

Are the Serbian Media Threatened by a Classical Censorship? 
(For the “Media News”, Djordje Zorkic, journalist of BETA Agency) 

The media darkness in Serbia is becoming ever darker, there is no longer Studio B, Radio B92 
stopped broadcasting its programme from its studio, the Students’ Radio Index may air the news only 
every hour, while independent papers “Blic” and “Glas Javnosti” hardly manage to come out with what 
is now only one half of their previous circulation, since the ruling authority forbade the major printing 
houses to collaborate with the “anti-patriotic NATO servants and terrorists”. 

The censorship is just about to be imposed, and once in effect, it will not be formulated as 
censorship . The red and black coalition of Marjanovic, Bojic and Seselj has started long ago to operate 
under the principle of the Latino-American juntas from 1970’s. Independent journalists are treated by 
the state electronic media almost openly as terrorists, which was best manifested in the explanation for 
taking over Studio B which had been closed as it “incited to violent removal of the legal authority”.  

The regime of Slobodan Milosevic is entering the “ninth round” of the fight against all free and 
independent media, waving his sword everywhere, in an attempt to “free the country from betrayers” 
who “make the gigantic efforts of the authority to rehabilitate and boost the country impossible.” The 
hunger for the elementary information in Belgrade exceeds that elsewhere in Serbia where the police 
thugs, disguised in civilian clothing, have not yet launched their midnight missions of “disciplining” the 
journalists by arrests, batons and threats.  

The ever more numerous members of the National Movement of “Resistance” are being exposed to 
the most violent persecutions. They keep responding to the blows they receive by more violent, often 
wise and eloquent actions and by a stoic endurance.  

Mural Papers in Place of Radio and Tv Programmes 

The students of the Belgrade University immediately reacted against taking over the free media; 
they organised protests offering resistance or as ordinary students only; they began to publish the mural 
paper at the Faculty of Philosophy, offering the latest information from the scene on the “midnight 
missions” of the para-police forces and the number of detained academic citizens. The wave of 
prohibitions of the work of the media caused violent protests of the students at what used to be the 
Faculty of Natural Science and Mathematics where sociology is still taught by the “lady with a flower in 
her hair” Dr. Mira Markovic, undoubtedly deserving credit for numerous public and secret changes in 
the state ruled by her husband. The first lines of persecution of the free media are occupied by her 
“fighters” from JUL, in company with the “duke” Vojislav Seselj who is one of the signatories to the 
decision of the government on taking over Studio B and preventing further work of Radio B92.  

The Belgrade regime is now stunned with the resistance of the students whom Belgrade has slightly 
pushed to oblivion, thus declaring the end of the school year on Thursday, which in reality means the 
closing down of the University as a possible “trouble spot” of citizens’ disobedience spreading over the 



Media News, No59, Vol I 10

Serbian towns. More than three thousand students in Nis protested against closing down the media 
under the motto “this is the very last moment”, promising more mass demonstrations. The police did not 
intervene, probably because of its ever lasting preparedness to send its available potential to the capital 
if the rebellion there spreads out of control.  

The fatal Serbian Law on Information on the basis of which almost all independent and free media, 
since October 1998 up until today, have been punished with a fine in the total amount of around five 
million DEM (according to the official rate), did not obviously served its purpose – to stifle each voice 
of politically unlike-minded persons. Thus, the independent media are higher on the agenda, as the last 
front which needs to be defeated even physically, and their journalists should be declared terrorists, thus 
disabling their work in its entirety. Thereafter, the elections could be called, the elections which the 
opposition is stubbornly asking for at their everyday protests. The regime is expecting that the 
propaganda machinery of the RTS, which was joined, in addition to several tv stations, by the state 
minded Studio B with the new/old and well practised rts staff, will entirely serve the purpose of 
successful elections. 

 “White Pages” Instead of Texts 

The most active coalition party in “cleansing” the free media – JUL of Mira Markovic has 
meanwhile announced the submission to the Assembly a new law on terrorism. The law will most 
certainly be adopted “unanimously” in an “expressly summary” procedure. That law, as the journalists 
in Belgrade are assessing, will serve Milosevic for installing the most strict censorship, which will not 
bare that name eventually. The editor in chief of the Belgrade magazine “Vreme” Dragoljub Zarkovic 
says that it is quite possible that censors will be employed in the printing houses tasked with editing out 
certain texts. “If they request us to publish white pages, we shall be publishing the papers, but if they 
request us to change the tune to their key, then we shall close the shop”, said Zarkovic. His predictions 
are supported by the case of the journalists of “Blic” magazine who were enthusiastically told by the 
director of the “Borba” printing house that “they should change their editorial policy and that in that 
case press will exist”. When asked what they were to do, he was unable to answer. That printing house 
was the only one that paid its workers thank to the independent papers. At the same time, the authorities 
closed the “ABC Produkt” printing house which was forced to bankruptcy after its management had 
refused to cease printing of the opposition bulletin called “Promene” (Changes). Shutting down that 
printing house seriously jeopardised the publication of “Vreme”, “NIN” and “Glas javnosti”, so that the 
journalists of those papers are now hardly finding their way in the private printing houses, paying small 
number of copies with a fortune. 

The local boards of the political parties have their leaflets with the most current news printed in 
small printing houses, while the citizens of Belgrade already know the exact timings of broadcastings on 
foreign radio stations and they hear “what really happened” in some remote parts of the city, sometimes 
only several kilometres away from their homes. These stations are listened to as was Radio London 
favoured during World war II. The regime has not yet announced penalties for the possession of radio 
sets. 

 “The Internet remains to us” say the students in the hall of the Faculty of Philosophy who 
regularly listen to the programmes of the radio B292, the news of BETA News Agency, Belgrade Danas 
and other independent media which secured “ a reserve position” on their sites. But, there are not so 
many people in Belgrade and Serbia who have personal computers. 

Abuse of the Law on Terrorism 

By Thursday, 25 May, the Serbian police “detained for an informative interview” (arrested and 
questioned) at least twenty journalists and photo-reporters of the free media. This all had started in 
Pozarevac when the bodyguards of the son of Slobodan Milosevic, Marko, the owner of a disco club 
“Madona”, had beaten three members of the “Resistance” in Pozarevac. The police arrested them and 
declared the victims guilty of the attack. The Ministry of Internal Affairs in a flash ordered an 
unprecedented blockade of all roads within Serbia which led to “Serbian Kumrovec” and disabled the 
opposition parties to hold a protest gathering there against the arrest of the “rebels” and journalists. The 
correspondent of BETA from Pozarevac, Mile Veljkovic and correspondent of the Belgrade paper 



Media News, No59, Vol I 11

“Danas” and of the France Press Agency in Kraljevo, Miroslav Filipovic, were both arrested in that 
“package”. The latter was suspected of spying and disseminating false information - he has been ever 
since in prison in Nis under the investigation by the military authorities. 

“Decontamination of the media space” is taking place in Serbia which was requested by JUL last 
year, and Milosevic immediately approved those actions. Since then, the Ministry for 
Telecommunications closed many “legally established” radio and tv stations throughout Serbia. In mid 
February the chief of the radicals but also the Vice Prime Minister of Serbia “promised” to the 
journalists that they would be liquidated, indirectly accusing them for the murder of the Federal Minister 
of Defence, Pavle Bulatovic. All independent media have since then boycotted the conferences for 
journalists in the organisation of that party and their leaders, and the boycott continues.  

Milosevic endorsed the requests of his wife Mirjana and her party for “decontamination” as well as 
Seselj’s aggressive initiative to silence the independent and free media, so that he concluded in his New 
Year’s speech that the Law on Information had not been “applied to a sufficient degree”. 

Obviously, not only is that Law insufficient, but the regime is striving towards the new law on 
terrorism which may easily be promulgated as early as the end of May. The independent media are 
preparing an “illegal” operation, while the public opinion in Serbia is demonstrating more and more 
their general dissatisfaction by voicing it in their reaction against all ongoing actions taken by the 
government, although, judging by the numbers of the citizens at the protest gatherings of the opposition, 
they are not pleased with the “tepid” behaviour of the parties towards the ruling regime and demonstrate 
that the abolishment of the free press and radio and tv stations threatens the regime more than the party 
leaders are willing to admit. 

N e w s  

OSCE and Radio FERN Support Serbian Independent Media 

The OSCE Mission to Bosnia and Herzegovina and Radio FERN have supported the Serbian 
Independent Media and have condemned the government’s attacks on the free media. As a sign of 
solidarity, the OSCE Mission has linked its web-page www.oscebih.org with B2-92 
http://www.freeB92.com and the web page of the Index Radio http:www.indexradio.com namely the 
two radio stations persecuted by the ruling authority. The visitors of the OSCE web page will have a 
possibility of opening links with B2-92 and Radio Index, of visiting their pages and listening to the 
Audio transmission of B2-92. In order to inform the public on these events, Radio FERN will be 
informing on Serbian free media and the developments, in the course of its regular programming. 

 “The Government or the regime which stifle the freedom of media may perhaps make the media 
silent, but the message will be conveyed quite loudly and clearly: such regimes may remain in power by 
use of force only” , said Regan McCarthy, Senior Advisor for the Media at the OSCE. “Linking of your 
web site with B2-92 and Index Radio is just a small step, but we do hope that it will convey the message 
to the people in Serbia that we are monitoring what is happening and that it is of our concern”, added 
McCarthy. The mission will be linked also with other independent Serbian media, depending on each 
separate case. The media wishing to help this action may contact the General Manager of the Radio 
FERN, Shawn Dearn, on 387 71 667 933 or the OSCE Spokesperson Tanya Domi, on 387 71 292 222.  

Relatively Unbiased Conduct of the Media in the Pre-election Campaign 

Based on the monitoring of 58 key radio and tv stations and several leading papers, the 
Independent Media Commission, IMC, has assessed that the electronic media, with a few exceptions, 
have adhered to the IMC Code and the Rules of the Provisional Election Commission on the fair access 
of the political parties to the media during the pre-election campaign. However, the IMC has warned 
that many stations continue to be consistent to the political promotion of the issues which are related to 



Media News, No59, Vol I 12

the ethnic group or nationality from a particular medium originates. IMC has also noticed that many 
political actors have failed to use their right to represent themselves at some media, although this has not 
been denied to them. 

The IMC has established for 10 radio and tv situations that they all violated the rules and 
regulations pertaining to elections. These are Croat Radio station in Mostar (two violations), Serb 
Sarajevo Radio, NRTV Studio 99, HRTV Herzeg Bosnia, ATV Banja Luka, TV Bel, RTV BiH, HTV 
Mostar and RTV USK.  

Advertised Vacancies for the Management of the BiH Public Broadcasting Service 

The Founding Board of the BiH PBS issued a decision on 23 May to announce the vacancies for 
the business director, TV programme director and the director of the radio programmes of the PBS. 

The Founding Board has decided that pursuant to the High Representative’s decision, the BiH PBS 
should begin to realise its international role and accordingly submit to the European Broadcasting 
Union, EBU, a request for its admission in the EBU full membership. 

The PBS started its experimental programme at the beginning of May, transmitting all important 
international sports and entertainment programmes. For the time being, the broadcasting is envisaged at 
the defined timings on TV of Republika Srpska and TV BiH, or the Federation television once 
established. Following the selection of the managerial staff, the more serious creation of the information 
programming is planned.  

Threats to Radio Hayat in Tuzla 

A threatening letter was sent to Radio Hayat in Tuzla on 20 May. It was a vulgar threat to the staff 
of this radio station. It further warns that the radio will be blown up, and some staff will be man-
slaughtered. The letter also carried the four S’s written with the felt pen (a Serb symbol) and the letter 
“U” (a symbol of Croatian fascists from the World War II) which in the letter merged together making 
the crossed crescent and a star (Muslim symbol) a result of their unification. 

This nationalistic threat, in the opinion of the journalists from Tuzla, shows that the forces which 
are prepared to settle scores with the media and journalists are still present within the BiH. 

In Sierra Leone Two Journalists-Reporters from Bosnia During the War-Killed 

The cameraman of the Associated Press TV Miguel Gil Moreno and the Reuters correspondent 
Kurt Schork were killed while on duty in Sierra Leone. The rebellious forces are being accused by the 
Western world to have opened fire onto the vehicle of those two men. In the same attack the Reuters 
cameraman Mark Chisholm and the photographer Yannis Behrakis were slightly injured. 

Kurt Schork and Miguel Gil Moreno reported from the besieged Sarajevo during the war. The 
colleagues who co-operated with Schork during the war say that he was their model reporter who 
professionally carried out his duties, always checking the facts and presenting them succinctly and 
directly. 

 

 

_________________ 
Council of Media Plan Institute: Prof. Dr. Muhamed Nuhic, Hamza Baksic (Sarajevo); Perica 

Vucinic (Banja Luka); M.S. Lenart Setinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenkovic (Zagreb); M.S. Loius 
de la Ronciere (Paris); M.S. Aleksandar Todorovic (Montreaux); Prof. Dr. Slavo Kukic (Mostar), 
Prof.Dr. Miroljub Radojkovic (Beograd) 


	No 59, Vol. I 	Sarajevo, May 29, 2000

