
In This Issue You Can Read About: 

• Monitor's Eye: Suspicious Exclusivity  
• Analysis 
• Radio-Television Of Croatia: Step By 

Step Changes 

• Freedom House – Report On 
Freedom Of Media: Press 
Freedom On The End Of The 
Century 

• News 

Media News 
••••  Journalism and Democracy 

No 60, Vol. I  

M o n i t o r ' s  E y e  

Suspicious Exclusivity

TVBiH advertised exclusive interview with the Presiden
Izetbegovic on May the 5th. On the beginning of the 6th May T
statement of the President has been announced by Senad Hadzif
and with words "Dear citizens of Bosnia and Herzegovina …" h
B&H Presidency in October 2000. All newspapers and agencie
catch on the ear by their monitors.  

In the professional sense this news and Izetbegovic's stateme
local news on that day. However pageant TVBiH exclusivity on 
and ethic connotations. The first, a normal decision of the states
subjected in such size to the setting and image of any media 
avoiding to give important information in the same time to all m
rights for the equal access to all information's sources. Alija Izetb
who has been selected and who is responsible to people and pub
whose piquancy from the private life and business some journal
from his mouth. Finally, if he has already decided to say someth
with "dear citizens of Bosnia and Herzegovina", he had at least 
Bosnia and Herzegovina can hear and see him in that moment. 

In our opinion pranks with such exclusivity more refers on t
than on the journalist's feat. As well as the official announce to al
media definite discovers narrow minded perception of the time an
ends. 
Prepared by the  
SAFAX News Agency Sarajevo 
http://www.mp-institu.com/ 
  ••••Media in Transition 

Sarajevo, July 12, 2000 

 

t of the Presidency of B&H Alija 
V daily news in 19.30 the important 
ejzovic. Then Izetbegovic showed up 
e announced his retirement from the 

s have cited this statement that been 

nt deserve priority in the hierarchy of 
this news has suspicious professional 
man in any normal state could not be 
even if it is television. The second, 
edia is obvious derogation of media's 
egovic is public person, the statesman 
lic, and not some show business star 
ist exclusively announces or extracts 
ing to the public on the official way 
to know that barely the third part of 

he brace of the authorities and media 
l Bosnia and Herzegovina by just one 
d space where one statesman's career 



Media News, No60, Vol I 2 

 

A n a l y s e s  

Television And Refugees 

How the biggest three TV stations in Bosnia and 
Herzegovina, TVBiH, RTV of Republic of Srpska and 
OBN in their top informative shows follow the problem of 
return of refugees in B&H, how much attention they pay 
to this matter, from which angle they treat it, is there also 
"other side" in their reports, how much is that job done 
objectively and professional and how much under the 
pressure of the daily and local politics? Answers on these 
questions have been searched through compared 
analyzing of The daily news of TV BiH that is broadcast 
every day in 19.30, then The daily news of RTRS 
broadcast in the same time, and the show TV INFO that is 
broadcast each day in 20.00. The mentioned shows have 
been observed in the ten days period –from 27th May to 5th 
June 2000. 

The Maximum Attention For Refugees On TV 
Bih 

Refugees' matters in these three shows have been 
treated on the usual way of the presenting – in the main 
introductory shows' announcements, through the reports 
covered with picture, with reporter's reports and 
statements from the place, then with standard news read 
by the show's editor. This question has been sporadic 
wriggled, especially in the case of TVBiH, also through 
the different reports which in general deal with other 
topics as are reports from different meetings, parliament's 
reports, information about activities of various parties, 
organizations and persons. Refugees' problem is often 
interposed on less or more clever way in to reports about 
opening up of various buildings (Kolonija in Pocitelj or mesdzid – religious building near Kiseljak), 
reports on exhumations (Kozarac and Kazani), on commissioning of the local bridge (Bosanska Krupa), 
on culture (exposition of Ismar Mujezionovic), and even on sports, etc. 

Although the bare statistics about this subject's treatment does not speak much by itself, here are 
some data from the observed period:  

In ten days TVBiH has dedicated to different refugees' reports, including also the announcements, 
approximately 50 minutes, RTRS approximately 20 minutes, and OBN approximately 25 minutes. 

In the observed ten days TVBiH only one day has not have "nor word" about refugees, RTRS even 
four days did not mentioned refugees and their problems, while the main OBN's informative show three 
days has been without such news and reports. 

"Refugees'" report or news TVBiH has place even five times in ten days on the first place of the 
announcement in the Daily news, giving on that way priority to a subject. RTRS and OBN have done 
that two times each. 

 
 
 
 

Media News- all the media news of 
BiH collected in one place. 

Issued every second Monday in 
English and Bosnian/Croatian/Serbian. 
Texts by local authors are published in 
whatever variant is appropriate to the 

author. 
Published by Media Plan - Safax 

Editor: Zoran Udovičić 
Editorial in Sarajevo:  
Patriotske lige 30, 
(Arhitektonski fakultet) Sarajevo; 
Tel/fax:+387 (0) 71 206 542, 213 251 
Office Banja Luka – SOS – open line 
for journalists: Tel/fax (0) 58 313 524 
E-mail: 
Safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mediaplan.ba 

 
Copyright © 1999 Media Plan Institute 

 
REPRODUCTION OF THE TEXTS IS 
PERMITTED IF BOTH THE NAME 
OF THE AGENCY AND NAME OF 
THE AUTHOR ARE SHOWN 
 
Media News service is supported by 
French Government 

mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No60, Vol I 3 

It is insight that TVBiH follows this problem mainly trough the reports of the own reporters (the 
most assiduous in the following of such subjects is Salih Brkic from Tuzla) and with comments from the 
redaction without using of information and materials of other sources. RTRS and OBN rely themselves 
in their reports on their own sources, but also on the other's as well as ONASA, BHPRES, etc. RTRS 
has informed on news form "the other side" more often than TVBiH, while TVBiH has informed 
nothing that has not been connected for the refugee's destiny of the Bosnjaks. News from Federation 
which RTRS has announced, however, instigate problems in this environment and refer on the conflicts 
between Bosnjaks and Croats. At such news announcing RTRS mainly refers on the sources from 
Federation. In Tuesday, 30 May, the news about explosive mean sent on the house with Bosnjak's 
refugees at Pocitelj has been announced, and the same day also the story about 1,700 Tuzla's medical 
employees which are in front of the expel is offered. In Monday, 5th June, RTRS has informed about 
"mass fight between Bosnjaks and Croats in Stolac". This news has not been announced by TVBiH nor 
OBN. 

Extensive And Unfinished Reports  

If we look in general it is easy to come to the conclusion that TVBiH ordinary and accentuated 
follows the refugees' problems although not always on the professional balanced, informative complete 
and professional effective way. Reports are often emotional colored and unnecessary extensive , as were 
report from the third June from Suceska when the reporter concludes: "In any way it will be 
persisted…", and the refugee repeats "it has to be…" and few times like that. In the same time there are 
no chain of the relevant information about problem's causes in the mentioned case of the start of the 
return in Suceska, which the viewer may find out only if he watch the same topic on the other TV. Two 
old people, married couple, which are alone on the debris of their house with no one beside them, 
without electricity, etc. are the subject of the report about dramatic conditions under which refugees are 
living – the first returnees in Srebrenica. Afterwards we find out that "they get electricity via extended 
cable". From who they get it if there is no one beside them and if they are the only Bosnjaks there. It 
seems that the answer on this logic question did not fit in the previous information's elements. 
Uninformed viewer hardly could understand way and how problem in Kotorsko, when Serbs blocked 
way to Bosnjaks who come to repair their houses, has been caused. Over many statements of Bosnjak's 
refugees and formulation that reporter has been used, the only conclusion that has been possible to make 
was that Serbs attack Bosnjaks without big reason, and quite discreet at the end of the report also 
Vozuca has been mentioned, the place from where Serbs escaped, without precise explanation what it is 
about. It has been shown in latter days' reports that Vozuca actually were the initial cause of the action 
of mentioned Serbs. Related to this case OBN has gave the opportunity to UNHCR representative to 
explicit said that refusal of promised visit of Serbs to Vozuca, where from they escaped in Kotorsko, has 
provoked dissatisfaction converted in to protest. 

The Most Precise Is OBN 

OBN's informative show TV INFO offers less information about refugees' problems, those 
information are not always in the top of the show as are in TVBiH, but journalists processed them more 
precisely, concretely and with arguments from the more angles. Typical example is the report about 
conflict in Kotarsko that has been treated as well as the other did, as extended information through daily 
news in two days. From the beginning it has been obvious what it is about, who started it, way, where it 
bring up and when the problem can be solved. 

In difference of obvious effort of TVBiH to keep the problem of refugees always on the daily 
schedule indicating that return is really one of the key problem in BiH, and of the OBN's endeaveur that 
deals with this matter always when the professional reasons request that, you can get impression that 
boosted and cognizable effort on this topic does not exist in the editorial policy of RTRS. This TV 
house deals with refugees' problem sporadically, without special interest and concept. Topic, obviously, 
does not dominate in yonder political life, and when it is in the top of the political structure's and public 
interesting then it is unrarely more connected for the relation with Croatia than with B&H. It is not 
unlogic when is known that the largest number of refugees in RS is right from Croatia. 



Media News, No60, Vol I 4 

Shortly, the ten days observing of the main informative shows of the three biggest TV houses in 
B&H has confirmed that, in the most cases, television still invest greater effort to be "on the course" of 
the daily-political way of thinking on the refugee's subject, than on the line of strictly independent, 
professional and objective journalism. When compare these three houses, the greatest skip in this 
direction has been made at OBN. When something happened on the "refugee's field" see INFO. There 
the information is most often given from three different sources, it is concise and without 
circumlocution, unburied with stressed pathetic laments which mainly from one way direction throttle 
the information. (Monitoring center of Media Plan – Zlatko Dizdarevic) 

R a d i o - t e l e v i s i o n  o f  C r o a t i a  

Step By Step Changes 
(For "News about media" from Gordana Vilovic, The Freedom Forum News Library, Faculty of 

the political sciences, Zagreb) 

"On the Croatian radio-television, despite political changes from the beginning of the year, 
protocols in the news presenting in the main informative political news are still prevailed, and less the 
consistency in the events' valuation. Rhetoric and vocabulary have been changed, there is no more news' 
presenters but they are edited and presented by the editors – proved TV professionals whereof the third 
expressed their attitudes transparently through Forum 21 (self-organized group of journalists which 
have striven for independent journalism and new concept of RTV – note of red.). But it is just a step to 
the final goal – transformation of the state in to the public television." 

 Thereby were the summary of young journalist, participants of Journalists' workshop of Croatian 
journalists' association, after the analysis of "One day in Croatian media" that has been prepared by Dr. 
Stjepan Malovic, docent on the study of journalism on Faculty of the political sciences. Much critical 
was Fabrice Dujardin, journalist of the French television and teacher on the High school of journalism 
in Lilleu, who led journalists' workshop also on the Croatian television. According to his opinion the 
existing informative program looks like in "the best communists' years". 

However, Croatian radio-television is on its milestone. People who took up hard role to change the 
ugly image of so far television, have took over the big task with uncertain result, and not rarely they are 
exposed to different critics, also the un-normed ones. Radical or step by step changes? New HRTV's 
management has destined itself for step by step. There were no changes as in 1990 when on that same 
television, just as in all media, personal changes have been momentary. By the short practice. There are 
some forgotten faces coming back now, but there are still journalists who extremely promote 
propagandistically TV-journalism. Certainly, the bed examples from the past should not be followed, 
since on that way the new injustices can be avoided. But, how much the critics that the step-by-step 
changes converted themselves in to slowness are reasonable? 

General director of HRT, Mirko Galic, one of the most respectable Croatian journalists, has 
diagnosed in few cases all diseases of the strongest Croatian media, always with optimism that "there is 
energy for changes". Galic was completely direct also in his recent interview for the daily news "New 
newspaper": "Television is as inflammable tanker that moves slowly and it is hard to manage it, 
especially when it is in such shoal as it is now; with the ballast of finance crisis, with mortgage of the 
castle television and the bulk of oversized costs which started to throttle it … Television has so far 
functioned as the state television, both in the socialism and in ten years of the Croatian state. It 
functioned as the opium for people, so it has had expressed propaganda political function in the 
presentation of the authorities and regime" ("NL", 15th May 2000, page 5, N. Santic) 

Any authority in the world, and so this in Croatia, does not drop "the paw" from the television. If 
that fact is certain for the countries with developed democracy, where public television has long year 
tradition, with developed competitive network of the commercial televisions, how we can expect that 
drastic changes happened in Croatia over the night?! It can! And it is very simple: it will be helped to 
HRTV –tanker in the shoal, as Mirko Galic said, on the way that council's discussion about prepared 



Media News, No60, Vol I 5 

proposals of Public television legislation (those of Government, and the other proposal that 
representative Jadranka Kosor signs) be done in democratic tone and as soon as possible, and there after 
to allow to professionals to really protect public interests, and not interests of politicians. Everything 
else – as recent "glorified" statements of the high Croatian officials "we are not satisfied with media" 
(Drazen Budisa) or "media are not good attendant of the present authority" (Zlatko Tomcic), said on the 
softness way, are the clumsy lapses and they should be forgotten as soon as possible! Repeated mistakes 
of such nature can be nasty boomerang to the present authority who wants for ever to last. The earlier 
authority has just because of the "unnatural marriage" with television and the majority of media 
attracted all animosities of the prosperity world and, what is tragicomic, of the own nation. Nation 
shown it without any mercy on the January elections.  

Notwithstanding the hard economic situation, the existing Government has done a lot that world 
believes that Croatia yet has chances to accede to the civil society. Therefore the relation toward all 
media id so important. And especially toward the television. 

F r e e d o m  H o u s e  -  P r e s s  F r e e d o m  R e p o r t  

Press Freedom At The Turn Of The Century 
(Southeast Europe And The World) 

Press Freedom As Universal Value 

This paper presents the summary of the reports of the Freedom House: The News of the Century – 
Press Freedom 19991 and The Internet and Press Freedom 20002, and offers an insight into the state of 
press freedom in the 1999 and early 2000 worldwide. Additionally, it provides a comparison of the level 
of press freedom in the world, for the period 1978 - 2000, and it also focuses on the conditions in the 
media sphere in Southeast European countries. 

The Universal Declaration of Human Rights states: Everyone has the right to freedom of opinion 
and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive 
and impart information and ideas through any media regardless of frontiers. (Article 19) All states, 
members of UN, have thus accepted this declaration and are obliged to guarantee the freedom of 
expression. Nevertheless, many of them still deny the universal character of information freedom, thus 
denying one of the most basic human rights. 

Naturally, there are some objective barriers to the freedom of information, depending on cultural 
and economic characteristics of a particular state. Cultural differences and economic underdevelopment 
can significantly restrict the information flow within and between countries. Nevertheless, these excuses 
are more than frequently used by governments to legitimize their centralized control over informational 
channels and usually do not reflect the real capacity of a society to facilitate the free information 
exchange. One such example is that of China with its government constantly legitimizing its harsh 
constrains on freedom of expression by claiming that such ‘Western’ values are contradictory to ‘Asian’ 
values. Similar arguments are applied in respect to the restriction of Internet in Arab world. Hence, in 
order to protect these values from dangerous external influences, many governments are restricting the 
inflow of information into their cultural space. 

Nevertheless, significant positive changes also happen, as it was the case with the fall of 
Communism in late 1980s and early 1990s. In other words, the general conditions of press freedom in 
                                                 
1 Leonard R. Sussman, The News of the Century – Press Freedom 1999, Freedom House, 
http://freedomhouse.org/pfs99/sussman.html 
2 Leonard R. Sussman, Censor Dot Gov – The Internet and Press Freedom 2000, Freedom House, 
http://www.freedomhouse.org/pfs2000/reports.html 
 



Media News, No60, Vol I 6 

the world are extremely dynamic, with sometimes-unpredictable changes, for better or worse. 
Significant differences are registered between different states, and in many cases there are poor  

countries that allow freedom of information and there are developed countries that restrict the 
information exchange and diversity.  

As mentioned above, the data presented here are extracted from the Freedom House reports. Thus, 
it is necessary here to outline basic methodological procedures and determinants as applied by Freedom 
House experts for acquiring the data we used here: The first level of analysis is the structure of the 
media system: laws and regulatory mechanisms and their influence on the media content. The second 
focus of analysis is the political control over the media content. Third interest of analysis is actual 
economic pressure on media content exerted either by private owners or government. And finally, the 
fourth analytical concern is the intensity of actual violations against the media, such as censorship, 
harassment, physical attacks and murders of media professionals.  

The first three categories of analysis (laws, politics, and economy) are scored 0 to 15, and the 
fourth category 0 to 5 – the lower the number, the freer the media. Press and electronic media are 
evaluated separately. Hence, a scale has been set presenting the overall level of media freedom in any 
analyzed country: Countries that scored from 0 – 30 points are considered as having free media. Those 
scoring from 31 to 60 are marked as having partly free media, and those scoring from 61 to 100 as 
prohibiting freedom of the media.  

Press Freedom: Trends And Processes 1978 - 2000  

The 20th century has been marked with tremendous developments in both, the technologies of mass 
communication and in actual implementation of principles and practices of freedom of expression and 
information. Freedom House has set before itself a task to track and record these changes through 
systematic Press Freedom Surveys that started in 1978.  

The analysis conducted in the early 1979 encompassed 161 countries. Out of that number, only 51 
(31%) had free news media. Among these countries with generally free media, only 37 countries had 
free broadcast media what makes 24% of the total number of countries studied. Some 54 countries (or 
34%) had partly free media whereas 56 nations (35%) had not-free media. One decade later, in 1989, 
there was an increase in press freedom in Eastern Europe that was initiated by the fall of Communism. 
Out of 159 countries examined in 1989, 56 of them (35%) had free press, 29 (18%) partly free, and 74 
(or 47%) had not-free press.3 We can see how the category of partly-free countries has been split, with 
one part of the countries obviously improving to free category whereas other part slides back to not-free 
category.  

The process of changes continued in 1990s. Hence, at the beginning of 1999 the results of the 
analysis of press freedom in 186 countries showed that 68 nations or some 36% belong to the free 
category. Significant growth was registered in the partly free category with 52 countries (28%) 
belonging to this group. Some 66 nations or 36% belonged to the not-free category. 

The Freedom House press freedom survey from the early 2000 analyzed 186 countries. Out of that 
number, 69 nations (37%) belong to the free category. The partly free category includes 51 country 
(27%) and there are 66 countries (36%) that belong to the not-free category. If we consider the size of 
population of these countries, some 1.253 billions or 21% of people live in the countries with free press, 
and 2.357 billions (29%) live in countries with partly free press. Remaining 2.364 billions or 40% live 
in countries with not-free press.4  

Regional comparison of the level of press freedom in early 2000 shows that North America has 2 
countries (100%) in the free category, Western Europe has 20 countries (95%) in free category and 1 
country (5%) in partly-free category, and Oceania has 8 countries (67%) in free category and 4 countries 
(33%) in the partly-free category. None of these three regions has countries with not-free media. Latin 
America and Caribbean region have 17 countries (52%) in free category, 14 countries (42%) in partly 

                                                 
3 ibid.  
4 Leonard R. Sussman, Censor Dot Gov – The Internet and Press Freedom 2000, Freedom House, 
http://www.freedomhouse.org/pfs2000/reports.html 



Media News, No60, Vol I 7 

free group, and 2 countries (6%) in not-free category. Out of 27 countries in the region of Eastern, 
Central, and Southeast Europe and New Independent States, there is equal distribution of states into 
each of the three categories: 9 states (33%) belong to the free category, 9 (33%) belong to the partly free 
category and another 9 (33%) belong to the not-free category. 

If we speak in percentages, the most difficult situation in 1999 and early 2000 is in the Middle East 
where only 1 country (7%) has free media, 2 countries (14%) have partly free press and 11 (79%) have 
not-free press. If we speak in numbers, the worst situation is in Africa where 6 countries (11%) belong 
to the free category, 17 (32%) belong to the partly free category, and the total of 30 countries (57%) 
belong to the not-free category. Asia also belongs to the regions with the rather difficult situation in the 
field of press freedom: 6 countries (25%) have free press, 4 (17%) have partly free press, and 14 (56%) 
have not-free press. 

If we pay attention to the number of violations of the press freedom, there was 48 media 
professionals killed in 17 countries in 1999. During the period 1982 – 1999, some 892 media 
professionals were killed. There was 60 kidnapped, disappeared or abducted media professionals in 
1999, and some 368 were arrested or detained during that year. 

Southeast Europe: From Free Journalism To Torture 

Before focusing on the region of Southeast Europe, firstly we have to achieve an agreement about 
the countries that actually belong to this region. There are many different criteria which are almost 
impossible to harmonize, therefore we have choosen the following countries according to our arbitrary 
estimate of their connection to Southeast European region: Albania, Bosnia–Herzegovina, Bulgaria, 
Croatia, Macedonia, Moldova, Romania, Slovenia, and Yugoslavia.  

Out of this group of countries, only Bulgaria and Slovenia are evaluated as heaving free press. 
Bulgaria has in this year moved from the countries with partly free press to the free press group. In 
1999, one Bulgarian journalist was investigated by the government, and another was assaulted after 
exposing corruption practices in privatization. Under the Bulgarian criminal code, libel is punishable 
with imprisonment and high fines but these measures have not been used frequently in recent years. The 
case of Slovenia is the most positive one in the whole region. The limitations of freedom of the press in 
Slovenia are not coming from government but rather from self-censorship.5  

In the region of Southeast Europe, the largest category is that of countries with partly free media. 
There are 5 countries in this group: Albania, Bosnia – Herzegovina, Macedonia, Moldova, and 
Romania. Among these countries, Macedonia and Romania have scored the best (42 and 44 points 
respectively). Macedonian constitution prohibits censorship and guarantees press freedom and access to 
information and no significant violations have been registered in this country during 1999 and early 
2000. The situation in Romania is somewhat more difficult, with constitutional and legal prohibition of 
defamation, label, ‘offense to authority’ and ‘false information’ that can endanger national security. 
Journalists can be imprisoned if convicted of these offenses. According to the Freedom House report on 
Romania: “In 1999 six journalists were convicted of label and slander, one reporter was arrested for 
exposing corruption, two were attacked while investigating a construction site, and another was robbed 
of his manuscript and thrown from a moving train.” 

Other three countries with the partly free media are Albania (56 points), Bosnia – Herzegovina (56 
points) and Moldova (58 points) which are actually very close to the not-free category (61 – 100 points). 
The Albanian criminal code prohibits defamation of public officials and symbols. Penalties range from 
fines to three years imprisonment sentences. Albania is characterized with rather large numbers of 
media outlets: public broadcaster, 30 private TV stations, 20 private radio stations, and some 250 
registered newspapers. In 1999 one Albanian journalist was killed after presenting a report. 

Bosnia-Herzegovina, due to its specific situation, also has rather specific pressures on the media 
scene, which are coming both from international actors and from local authorities. Apart from the lack 
of proper laws, significant political pressures and partisanship of many media, additional pressure  

 
                                                 
5 ibid. 



Media News, No60, Vol I 8 

comes from the rather difficult economic situation and the lack of media market. During 1999 one radio 
station was bombed, and a TV crew was attacked by demonstrators. After publishing articles on war 
crimes, one journalist was severely injured by a bomb set into his car. 

The situation in Moldova actually derogated in 1999 and early 2000 in comparison with the level 
of its press freedom in 1998. The country lacks the law on freedom of information, and the defamation 
and insulting the state are prohibited by the constitution, the penal code and the press laws. The state 
controls the majority of electronic media and thus reduces the access to its opponents to these media. 
During 1999 several physical attacks on journalists have been registered: offices of one paper were 
attacked by crowd and one independent journalist was beaten after publishing a report about corruption. 

Two Southeast European countries that have radically prevented the press freedom in 1999 and 
early 2000 are Croatia and Yugoslavia and are thus placed into the group of states with not-free press. 
Croatian criminal code provides that anyone convicted of insulting government may be sentenced to up 
to three years imprisonment. The printing and distribution facilities were monopolized by the, in 1999 
still ruling, HDZ party, thus allowing authorities to exercise additional pressure on the media in the 
country. Moreover, until late 1999 authorities controlled major state broadcasting media, and effectively 
limited the reach of private media outlets. During the 1999 journalists were targets of harassment, death 
threats, police interrogation and indictments for offending government in their reports. With the removal 
of HDZ party from the power in early 2000 there are grounded expectations that Croatia will be among 
the first countries from this region (after Slovenia and Bulgaria) to allow free press and freedom of 
information. Nevertheless, this is yet to be seen although there are signs that the country has taken 
completely new course, toward true democratization and liberalization.  

One country in the region that has clearly scored the worse on the scale of press freedom is 
Yugoslavia with 81 points. With such a high level of the obstruction of the freedom of expression and of 
communication, Yugoslavia belongs to a group of the 20 most authoritarian countries in the world 
which scored 80 and more points (such as Belarus with 80 points, Burundi with 83, Afghanistan with 
90, or Cuba with 94 points). Under the cover of infamous Law on Public Information from 1998 
authorities have started the series of attacks against independent media and journalists, only to intensify 
them during and after the NATO bombing campaign in mid 1999. This ‘media war’ culminated in 
recent months and weeks when authorities started real offensive on the remaining independent media 
outlets, bringing the country on the brink of the civil war. Journalists and media professionals have been 
constantly exposed to prosecutions, harassment, life threats and assassination attempts. 

Conclusion: Journalists As A Threat For Power Elite  

The dramatic developments in the politics, economy and technology in 20th century have made 
journalism and mass media to become among most significant determinants of the life in modern 
societies. One may say that the free press has become a necessary asset for functional modern societies 
who are in desperate need for effective control of complex societal processes of power distribution. The 
lack of transparency and the lack of free flow of information can make societies incapable of 
functioning properly, stuck in the vicious circle of corruption and abuse of powers. One significant 
example is the Asian financial crisis from the late 1990s that showed how lack of transparency in 
economy could have destructive consequences on the whole societies.6 The media and journalists have 
thus occupied central position in the processes of change in modern societies. Nevertheless, such 
position necessarily brings significant dangers, placing journalists under the ever-severe attacks of those 
forces that try to resist processes of liberalization and democratization. This necessarily leads to the 
oppressive actions against journalists and media outlets, which are often seen as enemies of the state and 
most severe danger for dominant power elite.  

                                                 
6 Leonard R. Sussman, The News of the Century – Press Freedom 1999, Freedom House, 
http://freedomhouse.org/pfs99/sussman.html 



Media News, No60, Vol I 9 

N e w s  

The Second Generation Of Students Of Media Plan's School Of Journalism 
Has Been Promoted 

The second generation of students of Media plan's School of journalism has been promoted in 
Sarajevo on 31st May. 21 participants have successfully completed the nine month education. They are 
young journalists who work in their redaction, while in this school they have got additional expert 
specialization from the radio and television journalism, press, journalists' ethic, Internet, French 
language … 

On the promotion were about one hundred of guests composed from the representatives of the 
international organizations, media which have enabled to their journalists to spend a part of their time in 
last year in the school, and redactions that sign on students for the next generation. Also Director of 
Independent Media Commission Krister Thelin congratulated to completed students with words that 
Bosnia needs journalists – professionals, who will contribute to peace stabilization with their objective 
informing, and that he hopes promoted journalists are the core of such expectations. Representative of 
the Embassy of France in B&H Bernard Semerie has hand in diplomas. 

School of journalism Media plan closely cooperates with the High school for journalism from Lil 
whose teachers performed almost 30 percents of the lectures in Sarajevo. The majority of teachers in the 
school in Sarajevo are domestic journalists, fitters, and cameramen with long year media experience. 
From the next year School of journalism Media plan will open the door to young journalists from the 
region, while as guest teachers will be engaged also journalists from the Croatia and Yugoslavia.  

The second generation of the completed student are: Elvira Aganović, Darija Tankosić, Adis 
Šaranović, Elvira Velić, Merima Kurtović-Pašalić, Ognjen Blagojević, Elvir Trebinjac, Sanela Piralić, 
Belma Bećirbašić, Nermin Bise, Indira Tabučić, Nedim Komadarić, Elma Kazagić, Angelina 
Kotromanović, Siniša Subotić, Nina Karanjac, Aleksandra Bosiočić, Ramiz Hajdarević, Šefik Tatlić, 
Safeta Lončarić and Dragana Aleksić. 

"The Midnight Invasion" In "Dnevni Avaz" 

Taxation police has invaded in to rooms of the printing office of Sarajevo's daily newspaper 
"Dnevni avaz" early in the morning on the 6th June. Inspectors have then forbidden employees and 
security to use phone and then the hand counting of numbers of "Dnevni avaz". According to the 
statement of Mensur Osmanović, the main and responsible editor of the paper, "Dnevni avaz" has 
nothing against the control of its finance, but it has against the way on which it has been done. By 
Osmović, the way of invasion in the printing office can be considered as a brutal political frightening 
and attempt of compromitation of business reputation and media impact of "Dnevni avaz". "Avaz" 
management informed publicity that this house regularly reconciles all its tax liabilities and that it 
shown profit of 2,500,000 KM in the last year and therefore paid the tax in the amount of 30%. 

Ambassador of the OSCE Mission in B&H Robert Barry has meet general manager Fahrudin 
Radončić and the main and responsible editor of "Avaz" Mensur Osmović and discussed about this 
incident. Barry stated that he severely deprecates "the midnight invasions" in the press houses, and that 
this action can be interpreted as a pressure and misuse of the legal rights by the Sarajevo's authority. 
Also the High representative Petritsch and US Ambassador in Sarajevo Miler have expressed their 
concern about behavior of the tax police. 

It can be unofficially heard in "Dnevni avaz" that police in the middle of the night is connected 
with recent threats of the individuals from the Party of democratic action (SDA) because of paper's  



Media News, No60, Vol I 10

 

alienation from the governing Bosnjak's party. Party's headquarter has denied this accuses in public 
statement.  

"Večernje" In The New Apparel 

Sarajevo's daily "Večernje novine" has finally, after completed privatization by the company 
"Alden print" started battle for bringing back of the rocky issues. After the new editor Ahmed Bosnic is 
bring, and after the reinforcement of the correspondence network, the paper has shown up on the 5th 
June with changed design. Better descriptiveness of the paper is the first visual impression of different 
newspaper breach with new logotype. Rubrics are more conspicuous, and texts' arrangement makes the 
content more readable. However, the first "refreshed" numbers show some more presence of the 
statements or interviews with famous persons. 

"In front of us are extremely hard tasks and obligations. With accepting of the abundant journalists' 
deposits, we are oblige to continue the honest journalists' mission in B&H…" – says the introduction of 
the first issue created on this way, Ahmed Bosnic. 

Reward To Boro Kontić 

European program reward, international acknowledgement from the area of media 
accomplishments has been awarded to director of the Media center Sarajevo, Boro Kontić, on 30th May 
in German city Postdam. Reward, whose sponsor is BBC, argumentation is that Kontić had 
"extraordinary contribution to training and development of young journalists in Europ". 

No BH Press In The West Herzegovina 

Press agency ONASA says that even five years after the war in B&H in the most municipalities of 
Livno canton the newspapers which are published in Sarajevo can not be bought.  

On the kiosks in Drvar, Bosansko Grahovo, Glamoč, Kupres, and Tomislavgrad none daily news 
from B&H is available, and in Livno only "Oslobodjenje" and "Dnevni avaz" are available, reports 
pressman of the agency from this canton. 

In municipalities of Livno canton also program of TV BiH can not be followed, so the citizens 
exclusively follow the program of the Croatian state television.  

Participants of the workshop "Presence of political parties in media" held recently in Livno have 
concluded that "media dark" is still present in this canton, and that exclusively guilt for such condition is 
on the governing Croatian democratic community (HDZ) B&H. 

Action For Help To Hardly Ill Journalist 

Independent union of professional journalists of B&H and Union of journalist of B&H have 
organized action of collecting sources for the urgent treatment of journalist from Sarajevo Mimo 
Šahinpašić. 

Šahinpašić, long year journalist-reporter of the Independent RTV Studio 99, momentary employed 
on the Fern Radio, has hardly diseased and he need urgent kidney transplantation. "With your modest 
donation of 100 DM a young life could be saved", says in letter of two journalists' unions. 



Media News, No60, Vol I 11

Mimo Šahinpašić has acquired a great popularity during the war while he edited contact program 
on Studio 99 in which Sarajevo's citizens openly and with arguments talked about their attitudes on 
problems in the city and the state. 

Money aid can be paid on the account 10100-602-16 in Central profit banka, refer to number 
6006110-2302118. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_________________ 

Council of Media Plan Institute: Prof. Dr. Muhamed Nuhic, Hamza Baksic (Sarajevo); Perica 
Vucinic (Banja Luka); M.S. Lenart Setinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenkovic (Zagreb); M.S. Loius 
de la Ronciere (Paris); M.S. Aleksandar Todorovic (Montreaux); Prof. Dr. Slavo Kukic (Mostar), 
Prof.Dr. Miroljub Radojkovic (Beograd) 


	No 60, Vol. I 	Sarajevo, July 12, 2000

