In This Issue You Can Read About:

e Adenauer — Media and Policy: Failed e Transition in IMC: Domestic staff
Encounter takes over a large part of senior
e Threats to Freedom of Press in BiH: positions Region: Economic
BiH — Country with Partly Free Media Situation in Media in FRY
* News

- Prepared by the
e I a eWS SAFAX News Agency Sarajevo

http; mediaplan.ba

e Journalism and Democracy eMedia in Transition

No 61, Vol. | Sarajevo, July 26, 2000

Adenauer - Media and Policy

Failed Encounter

In Sarajevo, on 16 and 17 June, in the Congress Hall of the Holiday-Inn Hotel, a gathering of
journalists was held under the sonorously solemn title “Regional Conference — Media and Policy”,
organised by the German Foundation Konrad Adenauer. According to the organiser, the meeting was
attended by almost 130 out of 150 invited journalists from the territories of former Yugoslavia. Indeed,
a great number of distinguished journalists gathered that Friday and Saturday in Holiday-Inn, and they
were undoubtedly capable of giving their contribution to better defining of relations in that ever slippery
zone between the politics and media. The given topics were quite promising, and they were: “Journalists
in BH as Instrument of Politicians”; “Obstacles and Problems of Independent Media in Totalitarian
Societies — Croatian Example and Experience”; “Law on Information - Influence of Political Parties on
Media in Macedonia”; “Europe — Politics — Media”; “Influence of Foreign Correspondents on Attitude
of West in Regard to Situation in Former Yugoslavia”; “Repressive Laws on Media in Serbia”;
“Montenegro between Serbia and Sovereignty” and “Application of the European Convention —
Protecting Sources of Information”. Unfortunately, after having heard the speakers who for two days
took their turns in front of the microphone, in a hall which saw many a glamorous political Sarajevan
gathering, what remains is a somewhat vapid aftertaste, expressed in a statement overheard in the hotel
lobby: “It has been a long time since such a glamorous and expensive journalist conference with so
many brilliant participants has been organised with so little results in the end, and with so much energy
spent in vain.” This qualification is quite near the truth. There are two key reasons for that. The
enormous potential energy, knowledge, experience and expertise of the participants was simply
annihilated by the misconceived idea upon which the whole gathering was based, and which, with the
best of intentions, was created in some far-away place, from which neither the key political nor the key
media problems of the territories of former Yugoslavia were discerned. As Borka Pavicevi¢ from
Belgrade said: “The gathering lacks a central theme, because the theme at stake is neither the Serbian
case nor the Bosnian case nor the Croatian case, etc. We are again being pushed to talk about Serbia,
Bosnia, Croatia etc. which induces us to make war again, instead of trying to broach the subjects of
politics, left, war-mongering, pacifism, and similar. We in Serbia have a government which is
absolutely out of touch with reality, we have the opposition which is very little in touch with reality, and
behold, now we have us who also are not much in touch with reality...”


http://www.hypermart.net/mediaplan

Another problem of Sarajevan gathering was a fact that some of the outside participants, above all
certain Karsten Knolle, a member of the European Parliament, and Gudrun Dometeit, editor of editorial
board for foreign policy of a German weekly “Fokus”, were people without much in common with the
media reality here, and people, who in certain moments, during their presentations, were far below the

elementary level necessary for communication with the
domestic journalists and experts in media and political
problems. The topic “Europe-Politics-Media” demanded
from the organiser to bring in front of the domestic
journalists, very well acquainted not only with what is
happening to them around here, but with what is
happening in Europe as well, a person which would
inspire more credibility than a man who learned the ropes
of journalist trade in the former East Germany. And who
would, on top of that, reduce the relationship between
journalism and politics to such qualification of journalism,
as a job which, in his words, sometimes must be a job of a
spy. Reacting to this and at the same time alluding to the
completely superficial presentation of impressions of the
said Gudrun Dometeit concerning the events in Serbia,
Petar Lukovi¢ from Belgrade cynically asked “not to be
served the explanations from Germany on what is
happening in Belgrade, because what is happening there is
something that the fine folks from outside can not even
imagine...”

Some of the participants undoubtedly did touch in
their discussions upon some of the significant issues
falling within the domain of the theme given, opening also
some other issues, like for example Zeljko Cvijanovié,
who put forward a significant question of “political and
every other form of corruption inside the media”. The
German organisers, however, apparently felt but a little
affinity toward such “internal problems”, insisting instead
on retelling the old stories of media difficulties from state
to state. So, the gathering under the resounding title of
“Regional Conference” turned finally into a decently and
successfully performed job that will probably make the
organisers content, while the considerable sum of money
spent for the occasion from the budget earmarked for
support to media within the framework of the Stability

SA

Sarajevo Fax
News Agency

Media News- all the media news of
BiH collected in one place.
Issued every second Monday in
English and Bosnian/Croatian/Serbian.
Texts by local authors are published in
whatever variant is appropriate to the
author.

Published by Media Plan - Safax
Editor: Zoran Udovici¢

Editorial in Sarajevo:

Patriotske lige 30,

(Arhitektonski fakultet) Sarajevo;
Tel/fax:+387 (0) 71 206 542, 213 251

Office Banja Luka — SOS — open line
for journalists: Tel/fax (0) 58 313 524
E-mail:

Safax-mp@bih net ba

| |
Copyright © 2000 Media Plan Institute

REPRODUCTION OF THE TEXTS IS
PERMITTED IF BOTH THE NAME
OF THE AGENCY AND NAME OF
THE AUTHOR ARE SHOWN

Media News service is supported by
French Government

Pact will probably be considered as usefully spent. Domestic participants, coming from the newly
formed states from the territories of former Yugoslavia, are left with the satisfaction of having seen each
other again, although it is mainly the same circle of people that see each other frequently at similar
conferences. Those better knowing the situation in media in the Balkans are left with the bitter
impression that everything could have turned out otherwise: either the gathering, in view of the
composition of the participants, could have tackled in a much more constructive way some of the live
and pressing issues from the dramatic political and media situation in these territories, or the money that
was cashed in by the Holiday Inn hotel and all those around could have been used in a much more
useful and purposeful way. If that was, considering the existing pattern of circulation of international
money intended as support to free media, anyone’s genuine purpose at all.

(Zlatko Dizdarevic)

Media News, No61, Vol I 2


mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan

Threats to Freedom of Press in BiH

BiH — Country with Partly Free Media

The renowned American Association for Research in Human Rights, Freedom House, in its 2000
report on media, listed Bosnia and Herzegovina among the countries with partly free media in 1999. In
view of the unsettled situation in BiH, characteristic for development of a society in the aftermath of the
war, ownership transformation, ethnic divisions and existence of variety of political forces on the
political scene — from pronounced extremist ones to moderate ones, such qualification of BiH media can
not be taken as being off the mark.

The media scene in Bosnia and Herzegovina is subject to quite specific pressures, exerted both by
international protagonists and domestic authorities. Lack of appropriate media laws apart, there are
considerable political pressures in play, as well as other pressures that result from the difficult material
situation the media are in and the inexistence of media market. In 1999, there was a bomb planted in one
radio station, while the editorial board of a TV station was attacked by a group of demonstrators. After
publishing an article about war crimes, a journalist was seriously injured by bomb planted in his car.
One media outlet was suppressed by force on the part of the international community. We will say
something more on this further on, but we will first present the basic methodological procedures and
criteria which were applied by the Freedom House experts in classification of the data which serve as
the basis for classifying the media situation in particular countries.

The first level of analysis is the structure of media system: laws and regulatory mechanisms and
their impact on media content. Another focal point of analysis is political control over media content.
The third point of interest in the analysis are the present economic pressures on media, exerted either by
the government or private owners. And finally, the fourth subject of analysis is the intensity of actual
violence against media, in forms of censorship, harassment, physical attacks and murder of media
professionals.

The first three categories of analysis (laws, politics and economics) are scored 0 to 15 and the
fourth, the degree of actual violations, is scored 0 to 5. Note that the lower the number the freer the
media. The broadcast and the print media were rated separately. The rating scale was formed in such a
way as to represent the general level of media freedom in each analysed country. The countries rated O
to 30 are deemed to have free media. Those rated 31 to 60 are classified as countries with partly free
media and those rated 61 to 100 as countries which bar the freedom of media. Bosnia and Herzegovina
scored 56.

It is difficult to draw reliable conclusions only on the basis of statistical and analytical surveys,
however diligently performed, particularly because in many countries the journalists do not speak out in
public about all kinds of pressures and interference they are exposed to. However, it is possible to give
an overall assessment and it can serve as a good indicator of social developments in particular countries.
At least on the basis of results compiled by the Freedom House, we can draw a conclusion that the
journalistic freedoms are proportional to other freedoms in given societies. Finally, it is not just by
chance that the journalists and media, of all the countries in Europe are mostly threatened precisely in
Serbia, i.e. under the regime considered absolutely authoritarian and non-democratic.

South-East Europe in 1999 — Below European Average

In the region of South-East Europe, which in our opinion includes Albania, Bosnia and
Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Macedonia, Romania, Slovenia and Yugoslavia, the situation
concerning the freedom of media is below the European average.

Within this group of countries, only Bulgaria and Slovenia were classified as countries with free
press in the report of the Freedom House. Bulgaria made a progress, going from a group with partly free
media into a free media group. In 1999, one Bulgarian journalist was under the government

Media News, No61, Vol I 3



investigation, and another one was attacked after discovering corruption in privatisation process. Under
the Bulgarian criminal code, the defamation is punished by arrest and high fines, but such measures
were not frequently applied during the last years. The case of Slovenia is the most positive one in the
whole region. Restrictions of media freedom do not come from the government, but are more frequently
manifested in form of self-censorship instead.

In the region of South-East Europe, the group made of countries with partly free media is the
largest one. This group comprises five countries: Albania, Bosnia and Herzegovina, Macedonia and
Romania. Among these countries, Macedonia and Romania got the best ratings (42 and 44). The
Macedonian Constitution forbids censorship and guarantees the freedom of media and access to
information, so that there were no major violations of freedom of media in this country during 1999 and
at the beginning of 2000. The situation in Romania is somewhat more difficult. There the law forbids
slander, libel, “denigration of authorities” and spreading of “false information” that might endanger
national security. The journalists can be arrested if found guilty of such offences. According to Freedom
House report on Romania, in 1999, six journalists were accused of libel and slander, one reporter was
arrested for disclosing corruption, two were attacked while investigating a site, and manuscript was
stolen from one journalist while he himself was pushed out of an express train.

According to Freedom House, the other two countries, with partly free media are Albania (rated
56) and Bosnia and Herzegovina (rated 56), which are actually very close to non-free media category
(61-100). The Albanian Penal Code forbids defamation of public servants and symbols. The penalties
vary from pecuniary fines to three years of prison. Albania is characterised by rather large number of
media: one public RTV, 30 privately owned TV stations, 20 privately owned radio stations, and 250
registered printed media. In 1999, one Albanian journalist was murdered after publishing a story.

Two countries of SouthEast Europe which radically barred the freedom of media in 1999 and 2000
were Croatia and Yugoslavia, which were therefore listed into a not-free media group. From the present
point of view it might seem surprising that Croatia is in the same group with Yugoslavia, but the report
of Freedom House was made during the domination of HDZ, i.e. during the period when the pressures
on media were intensive. Under the Croatian Criminal Code any one indicted of insulting the
government could have been sentenced up to three years in prison. HDZ monopolised the printing and
distribution of newspapers, which enabled the authorities to exert additional pressure over media in
Croatia. Even more, until the end of 1999, the government controlled the principal state electronic
media and effectively restricted frequency coverage of private media. During 1999, the journalists were
intimidated, received death threats, were interrogated by the police and indicted for verbal attacks on
government. After the HDZ lost power at the beginning of 2000, there are good grounds to believe that
Croatia will be among the first countries in the region (next to Slovenia and Bulgaria) that will allow the
freedom of press and freedom of information.

The country in the region which was rated the worst on the freedom of media scale was
Yugoslavia, which scored 81. With such a high level of obstruction of freedom of expression and
communication, Yugoslavia belongs to a group of 20 countries with worst dictatorships in the world, i.e.
group of countries which scored 80 and more (like Belarus, scoring 80, Burundi, scoring 83,
Afghanistan, scoring 90 or Cuba, scoring 94). With 1998 Law on Public Information serving as cover,
the government authorities started a series of attacks against independent media and journalists, to
intensify them during the mid-1999 NATO bombing campaign. This “media war” reached its peak in
the last few months and weeks when the authorities started the real offensive against the remaining
independent media, bringing the country to the brink of a civil war. The journalists and media
professionals are constantly being tried at courts, and exposed to intimidation, death threats and
assassination attempts.

Bombs Against Journalists

The attacks upon journalists in BiH reached their tragic culmination on 22 October 1999 when
there was an assassination attempt against the director and editor-in-chief of "Nezavisne novine" and
"NES Radio" from Banja Luka, Zeljko Kopanja. A bomb was planted under his car, which was
activated after he started the car. Kopanja survived the attack, but both his legs were amputated. This
monstrous attack came after he had published a series of articles in “Nezavisne novine” about the
financial abuses and other cases of malpractice on the part of persons in power in Republika Srpska. In

Media News, No61, Vol I 4



all probability, the wrath of Serb ultranationalists was particularly provoked by a series of texts in
which, for the first time in one of the media of that entity, the method of research journalism was used to
lay open the files of crimes committed by Serb extremists against Bosniaks, Croats and other non-Serbs
during the recent war. The obvious intention behind the attack was to use the car bomb both to silence
Kopanja and his media, and to intimidate media and journalists in Republika Srpska and BH in general
as well. The assassination attempt against Kopanja was preceded by a series of threatening letters,
attempts of blackmail and threats issued to him and the members of his family. Fifteen days before the
assassination attempt, he was asked to pay 5,000 DEM in exchange for his and his family’s safety. It is
important to note that it was only only due to a happy combination of circumstances that Kopanja’s wife
and son escaped the explosion in which Kopanja was injured. After he recovered, Kopanja continued
with his journalistic and editorial work and it seems that the event did not change his editorial policy.

The drastic intimidation of those working in public information domain in Republika Srpska also
resulted in a threat addressed to the Minister of Information of that entity, Rajko Vasi¢. His empty car
was burned down. During one rally, the acting President of the Serb Radical Party, Mirko Blagojevic,
accused Vasi¢ of “committing crime against Serb people”, saying that “Chetnick court issued a
summary judgement on Vasi¢”. The judgements passed by such courts usually mean death penalties.
Vasi¢ received the threats because some of his statements were not to the liking of Serb extremists. The
Serb ultranationalists also demolished the radio station “Osvit” in Zvornik, reputed for independence,
causing great material damages.

Toward the middle of the year, in the territory under domination of HDZ there issued a fierce
physical attack against the journalists of independent Novi list from Rijeka, journal which published
critical articles about the then President of Croatia, Tudman, and the HDZ policy. Two unidentified
persons took journalists Robert Franko and Ronald Brnalj out of a hotel in West Mostar and beat them
black and blue, smashing the right fist of one of them “in order to prevent him from writing”.

Traitors to National Interests

There are frequent demands to editorial boards and journalists to publish or not to publish
something. Particularly the municipal newspapers and broadcasters are exposed to such pressures. They
are exerted by local officials, party leaders in power, members of boards of these media, and frequently
also by the persons from political and financial underground. The journalist circles know of a multitude
of such cases, but the journalists who are working in media that are not in the limelight of international
community are afraid to bring these matters to the attention of public. The silence that covers such
practices is also due to the customary view that the outside demands toward the editors of local media
outlets, founded by the municipal authorities, are fully legitimate and lawful because the senior staff was
nominated to their positions precisely by the local government strongmen.

The best illustration of such behavior is a dispute that broke out in April last year between the
journalists from Zenica and Ferid Ali¢, the mayor of the city. At that time, the managing editor of TV
Zenica, Medina Delibasi¢, the managing director of Radio-Zenica Spahija Kozli¢ and the head of the
information and sales centre of Sarajevan "Vecernje novine" from Zenica, Selvedin Avdi¢, addressed a
letter to the High Representative regarding the pressures and unacceptable demands of the mayor of
Zenica Ferid Ali¢. The immediate cause for the letter was a demand put by Ali¢ to the director of RTV
Zenica Remzija Hukelji¢ to discharge Delibasi¢ and Kozli¢ if he does not want himself to be discharged.
The reason for the demand was the fact that RTV Zenica published a letter of a certain association,
which was addressed to Alija Izetbegovi¢ and Carlos Westendorp and which spoke with criticism about
the situation in Zenica, the city dominated by Izetbegovi¢’s party, SDA. The reason for mayor’s threats
was also the fact that these media informed the public of a refusal to return certain apartments to their
pre-war Serb and Croat tenants.

After sharp warnings issued by the international community, the mayor Ali¢ withdrew his threats,
but the pressures continued, taking other forms. Thus, early this year, the Board of the Trade Union of
RTV Zenica protested because the municipality had not fulfilled its financial obligations toward this
broadcaster. It can be concluded from the release issued by the trade union that the municipal
government was paying only one seventh of the money required. The prevailing opinion in Zenica is
that this harsh treatment on the part of the Zenica authorities was in fact a punishment for this refractory
media outlet for not giving the information in a form that suited the local coalition in power.

Media News, No61, Vol I 5



In April this year, a case of surveillance of two independent journalists from Livno came to light.
The journalists in question were the owners and editors of the radio station Studio N, Zeljka Mihaljevi¢
and Frano Mio¢. Pamphlets were circulated, written by anonymous authors, calling for a lynch of these
journalists, and the local authorities, instead of providing protection, declared these journalists not to
their taste either. Here is what appeared in these pamphlets in Livno one April morning:

“Croat brothers and sisters, for some time already there has been active in our town a radio station
under the name of Studio N, allegedly an independent radio station. It is financed by the international
backroom dealers and lead by “independent journalists” Frano Mio¢, with undercover name of Caesar,
the former Chairman of the Municipal Conference of the Socialist Union of Working People in Livno
(semi-manufactured product of Chetnik Borko Arnaut) and Zeljka Mihaljevi¢, nicknamed Jovanka
(sometimes Serb, sometimes Croat, and most of the times nothing), the former leader of the Marxist
Centre in Livno. (...) Not for a handful, but for plenty of laundered Dollars and Deutsch Marks, he and
she became overnight “independent and democratically oriented journalists”. (...) In their anti-Croat
activities, the two of them had quite an ample and long experience. (...) Brothers and sisters, recognise
finally among yourselves these miserable mercenaries whose only interest lies in their fat wallet and the
extreme denigration of everything Croat. (...) International officers, don’t pay any more our domestic
traitors (their price has fallen) because their hatred against anything Croat is so enormous that they
would be willing to perform their job for you for free.”

Upon the request of the Office of the High Representative in BiH to conduct an investigation
concerning this invitation for lynch of journalists, the Prime Minister of the cantonal government, Mirko
Mihaljevié, replied:

“We are first of all obliged, for the sake of truth, to tell the public and to all those who make any
link between this pamphlet and the government that they are looking in the wrong direction and that
they are grossly misled, safe if this pamphlet were not designed for other purposes and higher aims. It
should be said from the very start that the author of this pamphlet could have been anyone: the frustrated
losers of the recent elections, certain representatives of the international community who are not
satisfied with anything down here, sick individuals, envious colleagues, even the very journalists
themselves referred to in the pamphlet. (...) Finally, we must say that no one has an exclusive right to
call oneself independent or dependent if the public thinks otherwise. They are that what the public says
they are, and we will not comment on anyone’s writing, independence and similar things — at least for
the time being”, said Mihaljevi¢ who was discharged last month by the High Representative for good
enough reasons, including his apparently hostile attitude toward the journalists.

In January this year, Hasan Handzi¢, a journalist of independent newspaper “Dani” from Tuzla,
was exposed to serious threats. Handzi¢ was threatened with death several times, and according to him,
after a very serious threat issued by unidentified-armed persons, he was forced to leave the apartment
together with his family and to find a safe shelter. Presumably, the reason for the threats was a series of
articles published in “Dani”, dealing with the criminal activities of the removed and present ministers of
Tuzla Canton.

In Tuzla, which otherwise has a reputation of being a democratic and liberal community, the
newspaper “Front slobode” is exposed to permanent pressure. After a series of articles in which this
paper presented arguments proving that Tuzla named one of its streets by the SS officer Muhamed
Hadziefendi¢, the editorial board constantly received phone threats. One morning, swastikas appeared at
the entrance to the editorial room, and on another occasion a hit list with names of people to be shot was
thrown under the door. The editor-in-chief, Sinan Ali¢, received an anonymous threat with a remark “Be
careful, you have a nice son”. After a serial under the title “Right to Irresponsibility” which unmasked
the behavior of the former Minister of Justice of Tuzla Canton, Semso Softi¢, the author of the text
Sinan Ali¢ keeps receiving anonymous threats by phone and in writing.

The Association of Croat Disabled Veterans (HVIDRA) issued threats to three journalists of Croat
ethnic origin - Pejo Gasparevi¢ (news agency HINA, based in Zagreb), Marija Topi¢ - Crnoja
(EROTEL) and Blazica Kristo (HRTV Oscar C) — accusing them of betraying the Croat interests in BiH
because they had been attending a seminar for professional journalists, organised by the Independent
Media Commission in Mostar.

And finally, quite a specific case. The religious leader of Muslims in BiH, reisu-l-ulema Mustafa
efendi Ceri¢, publicly denounced the BH TV editor and news announcer Midheta Kusrpsahi¢, among
Media News, No61, Vol I 6



else, for using during the Ramadan and on the occasion of the Catholic Christmas, the name of Jesus
Christ instead of the name of Issa — as she should have done in accordance with the Qur’an, to the
opinion of Ceri¢. He blamed Kurspahi¢ for not behaving as a good Bosniak Muslim woman, accusing
her and the house she worked for of “catholicising the Muslims”.

Law as Instrument of Pressure

The pressure of government authorities upon the media and journalists is also expressed in the form
of lawsuits instituted over the writings of journalists. The editor-in-chief of independent weekly
“Slobodna Bosna”, Senad Avdi¢, was sentenced two times to suspended sentences and found not guilty
in one case. Had he been sentenced for the third time, he would have inevitably ended up in prison. But
even in that case, the authorities put up a show of force, sending on 20 August last year, in early
morning hours, the judicial police to look for Avdi¢ in the editorial office at the time when the paper
was just going to press. The police officers did not allow him to communicate with anyone. After that he
was brought to court by force just to hear the releasing sentence. There are fifteen criminal suits filed
against Avdi¢. The editor-in-chief of another Sarajevan weekly, Senad Pecanin, as well as the editors
and journalists of the editorial crew of that weekly, are in similar situation, being exposed to verbal,
physical and judicial pressures. The case of the judicial police coming to take Avdi¢ to the court and the
releasing sentence itself took place after the High Representative Carlos Westendorp on 30 July 1999,
among other his interventions relating to judiciary system, had suspended the provision qualifying
defamation as a criminal act and demanded that it be treated within the civil proceedings. One of the
arguments in favour was that it was necessary to protect the research journalism.

The journalists of Bosnia and Herzegovina approved of the decision of the High Representative
Carlos Westendorp concerning the striking out of the prison sentence for defamation and libel from
the criminal laws of the BH Federation and Republika Srpska. The surprise, however, came from
the part of the Federation Government, which proposed a law on compensation of damage caused
by defamation and libel instead of the prison sentence. Under this law, if a court found that a
journalist was guilty of defamation and libel, draconian fines were provided which were so high that
the journalists could not afford to pay them and therefore would have to go to prison anyway. The
federal Ombudsmen reacted to this, proposing that in such cases the journalists or media be only
symbolically fined (for example, with fines amounting to 1 KM) with the obligation to publicise the
judgement in the same media outlet where the defamation had been made.

Media Plan made a phone poll on this issue among 150 citizens of Sarajevo and 100 citizens of
Zenica and Tuzla respectively. The poll was conducted from 14 to 17 January. The citizens do not
accept prison sentences and high fines for journalists: 44,7 % of the interviewed Sarajevo citizens,
62 % of Tuzla citizens and 68 % of Zenica citizens deem that in case of defamation or libel the
journalists should be fined only symbolically, under condition that the judgement proclaiming them
guilty of such an act be published in the papers.

The Ombudsmen of the Federation of Bosnia and Herzegovina, Vera Jovanovi¢, Esad Muhibi¢
and Branka Raguz, published on 16 May 2000 a report on freedom of media as it appears in legal
provisions in the cantons of the Federation of Bosnia and Herzegovina. According to the Dayton
Constitution of BH (and, prior to that, according to the Washington Agreement on the Establishment of
the BH Federation), the responsibility for legal regulation of media was placed under the jurisdiction of
the cantons of the Federation. The report particularly highlights the legal provisions, which prescribe the
mandatory registering of media with the cantonal ministries for education, which, according to
Ombudsmen, might create a basis for political pressures on media.

The basic shortcomings of the laws already in force and of the laws under preparation are common
to all the cantons of the Federation of Bosnia and Herzegovina. This particularly refers to provisions
concerning the keeping of media registers, which were transformed from a purely technical measure
(registration) into an instrument of substantial importance, for if media fail to apply for registration or
for a change in the data required for registering, they fall under the threat of corresponding financial
sanctions.

The keeping of the register of media is a very doubtful category because the provisions in
regard to this, even if containing certain legal limitations, give certain jurisdiction to executive

Media News, No61, Vol I 7



authority over the media. The “entering into the registry book™ according to these laws, is to be
performed with the ministries of the cantons (in some cantons they are called the Ministries for
Information, and in other cantons — Ministries for Information Affairs).

That this measure does not have only a formal character of “keeping of records” can be seen
from the following fact: these ministries are actually vested with power of “controlling the legality
of work of media within the canton”. What does “the control over legality” precisely mean is not
defined in any of these laws, so that it could serve as additional grounds for abuse. Probably,
however, the legislator implied by this more a control of work which is of formal legal nature
(because all the laws speak have separate provisions dealing with the control over the editorial
policy of media, which is “given over” to the editorial boards and professional associations), but
even the control over the formal legal aspects of the work of media could be taken as grounds for
restraining the freedom of media by the executive authorities.

The essential question is who needs this kind of keeping of records, especially if it is done by
the “ministries in charge of information”, since media are, like all other firms, required to pass
through a procedure of registration with the courts and the procedure of registering with the
Statistics Bureaus (this being a precondition for establishment of any firm whatsoever). Practically,
the media must be registered three times — once with the Statistic Bureaus, which in fact should be
the right place for registration if all this is only about keeping the records, then with the ministries
“in charge of information” i.e. with executive authorities, and for third time, in the case of
electronic media, with the Independent Media Commission, which is under the control of
international community.

This measure of “entering into register” was taken over from the Socialist System, where it
served as basis for additional control of media, even only a formal one. The present executive
authorities obviously also do not want to deny themselves the opportunity to exercise such “control”
over the media, even if only by using a measure which only on the outward appears as an innocuous
one, but which in essence provides them with a disguised instrument for control over media.

The real character of the attitude of the governmental authorities toward the media shows
mostly in the penal provisions contained in all these laws, according to which the failure of the
publishers and media editors to timely apply for “registration” or to “supplement the registration
data” is more rigorously sanctioned than, for example, the “failure” of the governmental authorities
to allow the journalists the access to information. Such an attitude is the logical consequence of the
non-transparent way of work of governmental bodies, which in this way also protect their
inaccessibility and their right to give preference only to certain media and certain journalists
inclined to government. Such practice is found in a pronounced form at almost all the levels of
power in the Federation of Bosnia and Herzegovina and represents one of the basic forms of
restraining the freedom of media.

Such objections are also addressed to the Independent Media Commission, under the
competence of which falls the issue of licenses and allocation of frequencies to radio and TV
broadcasters. All electronic media are required to register with this Commission and to apply for
their work permits. Such permits can be denied to them, or subsequently taken away from them, in
case they do not act in keeping with the Media Code, which was also formulated by the Independent
Media Commission itself. This concerns, for example, truthful reporting, adherence to the basic
postulates of the Dayton Accords, provisions against inciting ethnic or religious hatred...
Practically, it is about the respect for universal values. On the other hand, however, some among
those who criticise this Commission, which was founded by the international community, say that
under the cover of the Code of Conduct the Independent Media Commission might refuse to issue
the broadcasting license to those media which are not to the measure of the international
community.

The most radical act of the international community in regard to media occurred when the
Independent Media Commission, backed up by the security units of SFOR, undertook on 17
February the action of closing down of “EROTEL”, Croat TV in Bosnia and Herzegovina. The
action in the framework of which the broadcasting of EROTEL’s signal from Mostar studio was

Media News, No61, Vol I 8



stopped, took place in Mikuljaca, several kilometers north of Mostar, whereby any transmitting of
programmes of this TV was prevented. Also, on several locations in the so-called Croat part of
Bosnia there were technical interventions undertaken, whereby the transmitters of now already
extinguished EROTEL, were put to function within the Federal TV. The Independent Media
Commission, founded by the international community, which has a regulatory role in the work of
electronic media of both BH entities, on 15 November last year put a ban on the work of EROTEL
because of its unlawful transmission of the programmes of the Croat TV in Bosnia and Herzegovina
and its non-acceptance of temporary license for broadcasting. But, the action of suppression of
EROTEL was carried out three months later, following the unsuccessful negotiations, and after a
change in the government authorities in Croatia, whereby EROTEL lost the support of the central
government in Croatia. The Croat side in BH qualified this action as a political one, intended to
restrict the informing of Croats in BH. However, the Independent Media Commission deems that
this action was a lawful one, because EROTEL did not comply with the principles of radio diffusion
in BH and regulations of Independent Media Commission, which derives its competence from the
international decisions concerning Bosnia and Herzegovina.

Special Kind of Pressure on Media — Refusal of Information

One of the fundamental principles of government in the western democratic societies is the
accountability of the governmental authorities toward the citizens who elected them. The ideal of
democratic society is to have the citizens informed about the decisions passed by their government,
about the ways these decisions are passed and about those who made those decisions. However,
those possessing the information also possess the power, so that information is frequently hidden
from the public because this ensures a more authoritative rule.

In Bosnia and Herzegovina there exists, contained in Entity Constitutions, a declarative right to
freedom of media and to free access of information. However, the general provisions were far from
being able to improve the situation in the field. The BH journalists know best how difficult it is to
gain access to the relevant information if they have no personal relations with the individuals from
the government. Apart from the arrogant ministers and their deputies, the access to the information
was also frequently barred by their secretaries, and even by the doormen in state services. The
international community, aware that there is no democratic transformation in BH without full
transparency of the work of the state bodies, decided for this reason to impose the Law on Freedom
of Information. The OHR and OSCE undertook to prepare the Law on Freedom of Information,
which would be similar to the laws presently existing in the western countries. For the moment, a
special advisory group, composed of foreign and domestic experts considers the drafts proposed by
OHR and OSCE. After passing through the stage of commentaries this law will be given for public
consideration. The final draft, which will be considered by the Parliament, is expected to appear
soon.

This draft law foresees that both the journalists and common citizens would be given the right
to access the documents or records, which are in possession of the government authorities. This
refers not only to the ministries and parliaments at all levels of power, and courts, but also to the big
state companies, like the Power Management Company, PTT, Waterworks which are at the moment
criticised by the public precisely for their lack of transparency. The Law also entitles the individual
persons to access the documentation that relates to them, entitling them also to correct the
information containing the facts which are not true.

The Chairman of the Independent Media Commission, Krister Thelin said that that he
suggested to the advisory group in charge of the preparation of the BH law to include three
postulates in the future law. The postulates are the following: 1. The request for obtaining the
information should be of informal character. This is particularly significant because many state
authorities and law enforcement agencies require that the requests from media be made in form of
official letters in order for them to give any information. 2. Prompt delivery of information. The
journalists in BH wait sometimes even for several days to obtain some information that was
available the very day they asked for it. Therefore, Thelin suggests that, like in Sweden, the

Media News, No61, Vol I 9



information should be served the same day. 3. Information should be given totally free of charge,
including the costs of copying and delivery, which should be borne by the state bodies. 4. The
possibility to obtain the information through the court, if it is otherwise denied, and to examine in
courts the responsibility of those who refused to give the information.

Great Role of International Community

The overview of the characteristic cases of violation of freedom of press shows that the
pressure upon journalists in BH is exerted in various ways and with varying intensity. It is obvious,
especially if comparing the situation with one in Serbia, that the state does not use the traditional
ways of pressure upon media in the sense that it suppresses the refractory ones or that it denies or
restrains the freedom of work in some other way. However, there can be seen numerous forms of
pressures and threats coming from individual persons in the government — mainly local officials,
certain nationalistic extremists, entrepreneurs or corrupt public servants. As we have shown, such
threats were very serious in several cases, ending up in blood and with grave consequences, like in
the case of Zeljko Kopanja and the journalists from “Novi list” from Rijeka. As backstage
machinery for these attacks serve the accusations, now already customary in Bosnia, that someone
is working or writing against the interests of some particular ethnic group. Thus, Kopanja was
almost killed because he wrote, inter alia, about the war crimes committed by the individuals
coming from the ranks of his own people. Robert Frank and Ronald Brnalj were beaten up severely
because they criticised President Tudman and the Croatian State, the newspaper “Front slobode”
from Tuzla is subject to continuous threats because it keeps highlighting the negative phenomena
inside the Bosniak government and criticises the Bosniak nationalism, etc. A general conclusion
that might be drawn is that the various extremists have taken “the matter” into their hands, behaving
towards the media relatively without restraint, often indolently watched by the authorities.

It 1s necessary to emphasise that the international community takes a great interest in the BH
media. The general opinion that prevails is that a significant number of media of former Yugoslavia
were the generators of war and were used throughout the conflict in BH as strong instruments of
propaganda by the three warring sides, while immediately after the war, many media interfered with
the process of inter-ethnic reconciliation. The international community, by investing enormous
amounts in independent and open media succeeded somewhat in changing the media pattern in
these parts. A number of media was created, which, by showing tolerance in their programmes and
by broadcasting objective information, inaugurated the process of ethnic and political co-operation
in Bosnia and Herzegovina. Also, first, the interim media commission of OSCE, and later on the
Independent Media Commission, sanctioned the occurrences of the “language of hatred” in media
and dissemination of all other untrue or utterly non-objective information. At this moment already,
we can state as a fact that about 500 of the existing media in BH do not use any more the language
of propaganda or ethnically inflammable vocabulary, adhering to a considerably degree to
journalistic standards regarding the professional reporting. This is a success of immeasurable value.
Also, on the initiative of the international community, the prison sentence for libel was abolished,
and there is a Law on Freedom of Information under preparation, which is to pave the way to
journalists being able to access the information from the domain of work of the government
authorities. On several occasions, the representatives of the international community (OHR) took
very firm steps in protecting the journalists. The mayor of Zenica received sharp warning because
of his threats to Radio Zenica, while the leading persons in Livno Canton were removed, among
else, because of the threats they issued to the journalists of Studio N. Apart from this, the OSCE
Mission to BH opened a Help-line for the protection of journalists. In full confidentiality, the
journalists have the opportunity to report the threats through the Internet Web page
www.oscebih.org. There is no doubt that the OSCE will investigate all the reported cases and
undertake measures against those who harass the people working on public information.

And finally, an interesting fact. The OSCE survey, curried out among the representatives of 50
media outlets, conducted in March this year, depicted a rather gloomy picture of media environment
in our country — ninety two percent of the surveyed journalists considered the status of journalists’
rights unsatisfactory. Asked about current trends, fifty percent replied that the journalists’ rights are

Media News, No61, Vol I 10



increasingly encroached upon, while thirty eight percent stated that the number of violations would
stagnate.

Seventy four percent of the interviewed journalists feel that their freedom of expression and
movement is being impeded, while 61% of the journalists have personally experienced intimidation
and interference with their work, including direct and indirect pressure applied by both political
parties and elected or appointed governmental officials.

The survey also indicates that the journalists in BH do not report many of the incidents. If they
decide to do so, they prefer to report the cases to international organisations or journalists’
associations, rather than to the police.

When asked how to improve the journalists’ rights situation in BH, 40% of the journalists
emphasised that public awareness needs to be increased. On the other hand, 49% think that court
proceedings and police actions need to be monitored more closely. Only one third surveyed thinks
that their rights are guaranteed by the domestic judicial system. (SAFAX)

The sources used for this report:

Archive documentation of Media Plan Institute and SAFAX Agency

News on Media

Report of the Helsinki Committee on Pressure on Journalists in BH during 1999
2000 Report of Freedom House on the Media Situation in the World

Official releases of OSCE and IMC

BH Federation Ombudsmen’s Report, May, 2000

Transition in IMC

Domestic Staff Takes Over a Large Part of Senior Positions

Within the Independent Media Commission (IMC) there is now in course a process of transfer of
powers to domestic people. They did constitute the major part of the staff up to now, but, formally at
least, they did not hold the senior positions. There were 70 people employed in IMC up to now, of
whom two thirds were Bosnian citizens. After this process of transition, there will be only four
foreigners remaining in IMC. The General Manager is still Krister Thelin, a Swede, and his Deputy is
also a foreigner. However, the Heads of the departments that constitute the Commission will from now
on be domestic people. Thus, the Head of the Legal department is now Helena Mandié¢, Cedomir
Markovi¢ is the Head of the Engineering Department while Emir Povlaki¢ is the Head of Licensing
Department. The former monitoring section, which was in charge of monitoring the implementation of
IMC rules in electronic media and complaints, is now divided into two parts — Department for
Monitoring the Adherence to the Rules, headed by Jasmin MusSovi¢, and Department for Standards and
Complaints, headed from now on by Dunja Mijatovi¢. Natasa Kahler is at the head of Administrative
Department, Amela Mandi¢ is the head of Financial Department, while Public Affairs Department is
headed by Zinaida Babovi¢.

This was an expected transition in IMC. From its very establishment on 1 August 1998, the Office
of the High Representative (OHR), as the main founder, stressed that the Commission would be headed
by foreigners only in the beginning, with the domestic staff gradually taking over the senior positions.
“From the very beginning we had domestic human resources who knew that gradually a transition of
powers would be effected”, said Zinaida Babovi¢, the Head of the Public Affairs Department.
According to her, during this two-year period the domestic staff underwent continuous training, so that
now all the conditions are set for their full involvement in running the Commission.

The final document of the 1998 Madrid Declaration reads that the Independent Media Commission
shall manage the allocation of spectrum frequencies until the moment of adoption of the Law on

Media News, No61, Vol I 11



Telecommunication, that is, until the Agency for Telecommunications be formed at the state level. Since
this law was adopted last year (although the Agency did not become operative in the full meaning of the
term), the conditions were created for the domain of allocation of licenses and frequencies to radio and
TV broadcasters to pass from foreign into domestic hands. However, partly from political and partly
from practical reasons, it has been decided that this function remain in the hands of the IMC. “There is a
tendency in the world that regulation of the work of electronic media and telecommunications be
unified. It is true that two years ago it was anticipated that the responsibilities would be divided between
the Agency for Telecommunications and the IMC. However, we are now applying the option,
characteristic for the majority of European countries, to bring the whole domain of broadcasting and
telecommunications under a common banner”, said Zinaida Babovi¢.

However, regardless of the step forward in regard to making the Commission a domestic one, it
will still remain under the supervision of international actors. At this moment, political conditions in
BiH are not set to enable a domestic institution at the level of the entire state to hold authoritatively
under control such a significant area as the electronic media broadcasting. Would “Erotel” ever have
given the frequencies and transmitters over to the Federation TV, had the IMC not been backed by the
SFOR and the whole international community? Would the radio and TV stations in Republika Srpska
ever pay the fines for non-compliance with media rules imposed by a domestic institution from
Sarajevo?

Of course they wouldn’t. Finally, the Independent Media Commission shares in common the fate
of all other spheres of life in partitioned Bosnia, in which the international actions, however rightfully
they might be criticised at times, provide the driving force for the functioning of the state. (Radenko
Udovicic)

Region

Economic Situation in Media in FRY

Media in FRY operate in situation of devastated economy, very low living standard, economic
instability, legal insecurity and complete impossibility to plan any development— reads the economic
analysis of Serbian media, made by Media Centre from Belgrade.

The average salaries of journalists in Serbia amount to about 100 DEM and are irregularly paid. In
order to survive and sustain their families, many journalists are forced to engage in additional jobs
outside their profession. Media are mainly government-controlled, and this year they are subject to a
strong campaign, manifested mainly through a continuation of drastic sanctioning under the Law on
Information. Apart from the imposed penalties, which are draconian for Yugoslav conditions, the media
are also exposed to other more “’subtle” methods of pressure, including suppression.

Miserable Prices of Newspapers

At the end of January, bankruptcy proceedings were instituted against the printing house «ABC
Grafika», which prints several influential dailies and periodicals («NIN», «Vremey), while at the end of
April the ownership of «<ABC Produkt», the founder of «Glas», was contested. Mid-May, the state-
owned printing house «Borba» refused to print «Blic», the highest-circulation journal, in spite of the
valid contract they had signed, thus forcing the journal to cut its circulation by one half. Prior to that, the
privatisation of the highest-circulation daily «Vecernje novosti» was annulled, and the daily was
amalgamated with the state company «Borbay.

The key problem of the print media is the unrealistically low price of the papers, conditioned by the
extremely low living standard in FRY. In order to reach the European standards, according to which the
price of a daily newspaper equals the price of one kilogram of the newsprint paper, the price of the
dailies should be 28 instead of the present 7 Dinars, and the price of the weeklies should be 70 instead
of the present 30 Dinars.

Media News, No61, Vol I 12



The extremely low standard of living radically reduced the number of people buying the
newspapers, and this was one of the reasons why the publishers maintained the low prices. According to
one of the surveys, one copy of the newspapers is read by five to ten people. With the existing prices,
the print media are practically operating with losses. Only the paper itself participates in the newspaper
price with 55 to 60 percent, and with printing, transportation and distribution network costs and various
taxes added one could speak only of bare survival. The attempt of «Blic» and «Glas javnosti» to
increase at a certain moment the price from six to eight Dinars was blocked by the government, with an
explanation that these papers acted monopolistically, causing “disturbance on the market”. These two
papers decided again in April to raise the price to eight Dinars, and the move was this time met with
silence on the part of the government. However, such minimum increase in the selling price has only a
symbolic meaning.

Paper Available Only to Politically Acceptable

The paper supply is a big problem of the print media. The only paper factory in FRY is «Matrozy,
which can produce 100 tons of paper daily and thus fully meet the market demand, but it often interrupts
its manufacturing proces due to «shortage of gas», «shortage of wood pulp», «strikes of workers» etc.
Although the factory does have an obsolete technology, and faces objective difficulties in its
manufacture, the non-governmental media deem that the interruptions in delivery of paper are
manipulated from above with the purpose to destabilise the media and to make them additionally lose
their already very limited market. Such an opinion is substantiated by the fact that the state media have
no problems in procuring the paper. An additional obstacle for print media is the decision of the
government according to which the paper can not be imported without the approval of the competent
ministry and this approval is never given in practice.

The major part of the non-governmental print media generate as much as 90 percent of their
revenues by selling newspapers, with only 10 percent of revenues coming from the sales marketing
(advertisements, commercials). Apart from a general low economic standing of the potential advertisers,
what makes the advertisement space stay vacant is also the (unofficial) ban imposed on the state-owned
companies to place their advertisements in media which do not belong to the state-owned stock. Beside
this, in FRY there does not exist an equitable distribution of means for advertising between the
electronic and print media, and thus the marketing is mainly oriented to TV stations.

The distribution network, which participates only with about seven percent in the price of one
newspaper copy, mainly pays the dues to the newspapers with a delay of 15 to 30 days, which imposes
additional difficulties under inflation circumstances. The media that were not state-owned were also
faced with the problem of transport, because either the state network used to refuse to transport the non-
governmental papers or the copies would disappear somewhere on the way. In order somehow to
resolve this problem, the Association of Private Media founded its own APM-Trans Press, after which
the distribution considerably improved.

The news agencies in Serbia particularly face the problem of collection of money for their services.
The majority of clients of the non-governmental agencies are in extremely bad economic situation and
are mainly dependent on donations, and therefore under a constant threat of disappearance. In addition,
due to high financial fines, which under the Serbian Law on Information affect mainly the non-
governmental media, the latter postpone the payments for agency services. The prices of agencies’
services are also a limiting factor, since the majority of clients can not afford to pay the real price of the
main product, i.e. daily service.

Electronic Media in Legal and Political Vacuum

The greatest problem of electronic media are the work permits and charges for frequencies, put
into effect on 15 March by the Minister for Telecommunications, Ivan Markovi¢. On that day, he
announced that more than 250 radio and TV stations in Serbia would be closed down because they
did not possess the work permits. The electronic media were given 31 March this year as deadline
for payment of more than 120 million Dinars as compensation fees for temporary utilisation of
frequencies, as foreseen by the decision of the Federal Government from 1998. In March same year,
there was a public invitation for application for frequencies to which the electronic media

Media News, No61, Vol I 13



responded, however, the permit was given only to B92, the station which was taken over from the
famous non-governmental station under the same name by the Youth Council of Belgrade. For two
years already, other stations are not getting any decision, either positive or negative, except for
being occasionally asked for some additional papers. Until the end of April, more than 100
members of the Association of Independent Electronic Media (ANEM) and the Association for
Development of Private Radio Diffusion, «Spektar», have not received from the Federal Ministry
for Telecommunications any precise information concerning the amount of compensation fees
charged for temporary utilisation of frequencies. The majority of media took the position not to pay
the debt until they be informed of the exactly defined amounts. The permanent permits of the public
companies were transformed at the end of 1998 into a temporary ones and these temporary permits
fixed the financial charges in accordance with the criteria such as the number of listeners or the
level of development of particular municipalities, and, as a rule, these were far greater than media
and municipalities could afford.

We were told by the Association «Spektar» which gathers 58 owners of the private radio stations in
Serbia that the charge for utilisation of frequency was foreseen under the decision of the Federal
Government only for those stations that have signed the contracts with the Ministry on the basis of the
permit obtained after the tendering. However, also those stations that did not obtain the permit were
informed by letter in October 1998 that they were required to pay a monthly amount for the utilisation
of frequencies as well. Two production groups «Mreza» and «Vin» work under almost intolerable
political and economic conditions. The first independent TV production group in FRY, «Vin» (founded
in 1992), now produces only two broadcasts a week, while «MreZa» (founded toward the end of 1997)
produces four broadcasts a week, which are regularly broadcast and frequently re-broadcast by more
than 20 stations in Serbia, Montenegro and Bosnia and Herzegovina. In Belgrade however, the
broadcasts of this network can be seen only during the public projections in the Media Centre.

500 Local Radio and TV Stations

The status of the local media, both print and electronic ones, in essence does not differ from the
status of the “central” media. The non-governmental media in Serbia could be divided into two groups —
those owned by local governments in those cities where opposition is in power, and those which have no
political organisation to back them up. The overall circulation of the newspaper houses, gathered around
the Association of the Local Independent Media “Local Press” (22 papers of informative-and-political
nature, 7 weeklies, 11 bi-weeklies and 4 monthly journals) according to the data given by the
Association, amounts to 269,000 copies.

At this moment, there are about 350 private radio and TV stations in Serbia, plus additional 150
ones which were founded by the municipal assemblies (previously by Socialist Alliance). However, the
majority of these media outlets are located in some adapted business or housing premises in the high-
rise apartment buildings on the roofs of which the aerials were simply planted. It was the cheapest
solution at the time. The first phase of capitalism, which came after the dissolution of SFRY, was a time
of semi-professional standards (Super VHS was mostly used), so that 100,000 DEM sufficed to open a
TV station, and five times less to open a radio station. From 1994 to 1996, one new radio or TV station
would appear on the air every week.

In urban areas, there are about 10 percent of such stations and they are obliged to pay a charge for
radio and TV signals which is several times higher than the one paid in rural areas, where broadcasters
mainly broadcast advertisements and “music wishes”. Practically, there is no difference been made
between a socially necessary and a commercial programme orientation. To the contrary, the dues
imposed on stations which broadcast information programmes are much higher and their business
operation is frequently the target of inspection and auditing services.

In TV business, the own private production is the most expensive one, and such stations always
have problems with accumulation, but today they are practically continuously on the edge of existence.
The majority of stations in Serbia broadcast only music over the air and they use frequencies at prices
which are ridiculous for European standards, amounting to 500 — 1000 Dinars (25 to 50 DEM). Such
stations, especially if located in politically unimportant areas, serve mainly to provide arguments to the

Media News, No61, Vol I 14



regime when speaking about the “freedom of media in Serbia” (From the report of Media Centre
Belgrade)

News

Assailants on Zeljko Kopanja Arrested

The UNMIBH Spokesman, Alan Roberts stated that the officers of the Public Security Centre in
Banja Luka arrested on 15 June at 5 a.m. in the morning five persons from Skender Vakuf (Knezevo)
under reasonable suspicion that they had been involved in the attack against Zeljko Kopanja, the editor-
in-chief of "Nezavisne novine" from Banja Luka.

Kopanja was seriously injured last year when the car he was in was blown up.

According to Roberts, the arrest took place after two business people from KneZevo reported that
they had received the threatening letters and that money had been extorted from them. A detailed
analysis of finger-prints established that they corresponded to those found on the letters addressed to
Kopanja immediately before the assassination attempt. The UN Spokesman stated that a detailed
investigation would show whether the suspects were responsible for the attack.

Attack on the Journalist of “Slobodna Bosna”

The editor of the cultural column of “Slobodna Bosna”, Edin Avdi¢, was physically attacked on 11
June at 4 in the morning in front of his apartment in the Sarajevo residential area of Ciglane. Avdi¢
stated that he recognised the attackers and that the person who issued the order for the attack was
Muhamed Hamo Korda, a director of the recording company «Bosnia production» and show-business
impresario from Sarajevo.

According to Avdi¢, this came as a result of the persecution campaign of the governmental
authorities against the journalists of independent media. The attack came after Korda’s name was
mentioned in the stories of “Slobodna Bosna”. According to Avdi¢, immediately prior to the attack by
unknown persons, Korda threatened him in a coffee shop that he would “pay for his writing against the
SDA, Timur Numi¢ (high official of this party) and Korda himself”. The police promptly responded,
offering protection to the Sarajevan journalist, while the OSCE and IPTF announced undertaking
appropriate measures.

Meeting of Journalists in Neum

The “Media Summer School” organised by Media Plan from Sarajevo was held in Neum from
17 to 26 June. This gathering of journalists involved the training of trainers of the Media Plan
School of Journalists, and the basic preparation of journalists from Kosovo who are soon to begin
with the project of education of young Kosovo journalists in Dakovica. There were also seminars on
the issue of threatened rights of journalists and on the code of journalist ethics, with journalists from
throughout Bosnia and Herzegovina participating. A special interest was aroused by a meeting of
the former war correspondents from BH. It was for the first time that a debate dedicated to war
reporting and compliance with the Geneva Conventions gathered the front-line reporters who had
been on the opposite sides during the BH conflict. This meeting was organised jointly with the
ICRC Delegation.

The Media Summer School was designed with a view to becoming a traditional forum for
gathering of journalists from BH and the region of Southeast Europe, where journalists would
exchange their experiences.

Media News, No61, Vol I 15



Press Release

21 New Incidents Reported Since OSCE Launched FreeMedia Help-Line

Twenty-one new incidents have been reported since the OSCE Mission to BiH launched its
FreeMedia Help Line for Journalists on May 3, 2000. Out of these 21 cases, mostly involving explicit
threats against journalists, twelve were reported in the BiH Federation whereas nine
cases were reported in the Republika Srpska. "The twenty-one new cases represent a disturbing trend
that threatens to chill free media in Bosnia," said Dr. Regan McCarthy, OSCE's Senior Advisor for
Media Affairs. "Particularly in the pre-election period, we will continue to systematically monitor and
follow-up with cases of interference and intimidation of journalists by authorities who abuse their
offices." Between November 1999 and April 2000, the OSCE Mission to BiH had registered 65 cases
involving journalists' rights or freedom of the media. Out of these, 21 cases were registered in the RS
and 44 in the Federation. OSCE's FreeMedia Help Line was established in November 1999, with the
aim to help protection of journalists' rights and promotion of the freedom of media. Since its
establishment, 86 journalists contacted the Help Line seeking help or just reporting the incidents in
which their rights were allegedly violated. (OSCE - Sarajevo, June 22, 2000)

Council of Media Plan Institute: Prof. Dr. Muhamed Nuhi¢, Hamza Baksi¢ (Sarajevo); Perica
Vuéini¢ (Banja Luka); M.S. Lenart Setinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenkovi¢ (Zagreb); M.S. Loius
de la Ronciere (Paris); M.S. Aleksandar Todorovi¢ (Montreaux); Prof. Dr. Slavo Kuki¢ (Mostar),
Prof.Dr. Miroljub Radojkovi¢ (Beograd)

Media News, No61, Vol I 16



	No 61, Vol. I 	Sarajevo, July 26, 2000

