
In This Issue You Can Read About: 

• Draft Law on Freedom of Informationon 
Promoted: A Step Towards Democratization 
of the Country 

• Commentary on Television: A Compromised 
Genre in Journalism 

• War Reporting and Respect for Geneva 
Conventions: New views- from a distance 

• Moral, Political and Financial Problems 
of “Slobodna Dalmacija”: Will 
“Slobodna Dalmacija” Apologize for 
Inflammatory Language”? 

• News 

Media news 
♦  Journalism and Democracy ••••Media in Transition 
No 62, Vol I  Sarajevo

D r a f t  L a w  o n  F r e e d o m  o f  I n f o r m a t i o n  P r o m o t e

A Step Towards Democratization of the Cou

Base for Open Society in BiH 
A Draft Law on Freedom of Information made by a special working gro

local and foreign legal experts was promoted in Sarajevo. The law, which 
parliamentary procedure on June 28, is a foundation for a more open so
Herzegovina, says the international community. The draft stipulates that any pe
to access information possessed by the government and other public bodies. 
individual the right to amend or correct their personal information and make
Practically, state bodies and all public institutions in Bosnia-Herzegovina, excep
specified exceptions, should no longer have secrets. According to the draft law
write a request, send it to the relevant state body, and get any information from i
Financial, political and staffing transparency, when the law is passed, wil
commodities, at least formally. The Law on Freedom of Information also stip
from the freedom of providing information. This refers to data whose pu
jeopardize security of the country or entity, damage criminal investigations, etc. 

The law will be particularly useful to journalists, who know best how 
relevant information in Bosnia-Herzegovina without personal acquaintances w
power. In addition to arrogant ministers and their deputies, access to informati
prevented by their secretaries, and even doorman in state service. 

During presentation of the law, when asked by journalists whether the law
international community, which has a huge administrative apparatus in Bosnia-H
Representative Wolfgang Petritsch replied negatively. “Institutions of t

SAFAX

http:/
Prepared by the 
 News Agency Sarajevo 

/www.mediaplan.ba 
, 10. July 2000.  

d  

ntry 

up composed of 
officially entered 
ciety in Bosnia-
rson has the right 
It also gives the 
 comment on it. 
t for a number of 
, it is enough to 

ts scope of work. 
l become public 
ulates exceptions 
blication would 

hard it is to get 
ith individuals in 
on has also been 

 also refers to the 
erzegovina, High 
he international 

http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No 62, Vol I 2 

community in Bosnia-Herzegovina do not fall under 
domestic laws, but this does not mean that we will 
not respect the law, in particular because we are the 
ones who are proposing it,” said Petritsch. 

Possible Abuse of Exceptions 
The main aim of the law, according to the 

introductory provisions, is to establish that 
information controlled by a public body is a public 
commodity, and that any person has the right to 
access this information and give comment or 
correct personal information controlled by the 
public body. The draft law’s introductory 
provisions define that “information is any material 
conveying facts, opinions, data or any other 
content,” and that a public body is: (a) an executive 
body (of the government), (b) a legislative body 
(parliaments), (c) a judicial body (courts), (d) a 
body which exercises a public function, appointed 
or established in accordance with the law, (e) any 
other administrative body, (f) a legal entity owned 
or controlled by a public body. 

The specification of public bodies is very 
widely set and practically encompasses all bodies of 
authority. However, the liberal character of 
publishing information controlled by these bodies is 
restricted by exceptions defined in three categories: 
(a) defense and security interests, as well as 
protection of public security, (b) crime prevention 
and crime detection, (c) protection of the decision-
making process on the part of a public body in 
giving opinion, counsel or recommendation of an 
employee of a public body, which does not 
encompass factual, statistical or technical 
information. 

In view that these exceptions are generally 
defined, this leaves open the possibility that some information for which the government does not 
want transparency will remain hidden under the pretext, for example, of “defense and security 
interests.” Or, with point “c”, which is unclearly formulated and basically concerns protection of a 
public body, a sensitive area is opened as to what is opinion, and what fact. This raises the 
question of who should assess whether, in what way and how much security is jeopardized and 
whether public bodies’ internal acts will specify these cases. Even today politicians in Bosnia-
Herzegovina are inclined to accuse journalists, certain political parties, and non-governmental 
organizations of jeopardizing national security or state interests through their writing or activities. 
This problem should partly be solved with the establishment of the institution of Ombudsman for 
Information, which the draft law stipulates. This ombudsman, states the proposed law, should 
“examine the activities of public bodies pursuant to this law, upon receiving a complaint or ex 
officio.” However, it is not regulated how the Ombudsman for Information will act if he or she 
notices irregularities or evasion of the provisions of this law. In addition, the law’s final 
provisions state that responsibility for the law’s implementation lies on the entity Justice Ministry. 
It is stipulated that within three months of the day the law goes into effect the Ministry should 
sign a joint agreement with the Government of Bosnia-Herzegovina and the government of the 
other entity concerning application of responsibility for the implementation of the law. 

 
 

 

 

 

Media News- all the media news of 
BiH collected in one place. 

Issued every second Monday in 
English and Bosnian/Croatian/Serbian. 
Texts by local authors are published in 
whatever variant is appropriate to the 

author. 

Published by Media Plan - Safax 

Editor: Zoran Udovičić 

Editorial in Sarajevo: Patriotske lige 
30, (Arhitektonski fakultet) Sarajevo; 
Tel/fax:+387 (0) 71 206 542, 213 251 

Office Banja Luka – SOS – open line 
for journalists:  

Tel/fax:+387 (0) 51 307 470 

 E-mail: 

Safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mediaplan.ba 

Copyright © 2000 Media Plan Institute 

REPRODUCTION OF THE TEXTS IS 
PERMITTED IF BOTH THE NAME 
OF THE AGENCY AND NAME OF 
THE AUTHOR ARE SHOWN 

Media News service is supported by 
French Government 

mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No 62, Vol I 3 

A request for access to information is to be submitted to the relevant public body. The text 
of the law specifies that if a public body establishes its jurisdiction in the content of the request, it 
shall refer the request to the responsible body and inform the applicant accordingly in written 
form. The request shall: (a) be in written form in one of the official languages in Bosnia-
Herzegovina, (b) contain enough details on the nature and content of information, (c) include the 
name of the applicant and details on how to contact the applicant. 

It is of particular significance that the public body shall not examine nor demand reasons of 
justification of the request. Therefore, it is not essential, for example, for the journalist to state in 
the request that he or she needs information for writing this or that article, which will be published 
on such and such a date, etc. 

If access to information is approved, whether partially or in whole, the relevant body shall 
inform the applicant in writing on the prospect, place and other modalities of access to 
information. If access to information is refused, the relevant body shall, also in writing, specify 
the legal ground and other reasons why it cannot give information, but also clearly state the 
possibilities of filing a complaint with the relevant body, as well as the timeframe for the 
complaint. 

Any public body, following passage of the law, shall name an information officer to deal 
with received complaints. Practically, when the law goes into effect, all bodies of authority shall 
have what has so far been called a public relations office. 

The relevant public body shall not charge compensation or taxes for filing a request or for 
written notices under this law. Rates shall only be determined for photocopying. However, the 
first ten photocopied pages of standard format shall be free of charge. 

Bigger Political, Than Practical Significance 
There is no doubt that the Draft Law on Information is a significant democratic 

achievement in Bosnia-Herzegovina. Following its passage, certain Balkan stereotypes that the 
state is a powerful structure that can keep information from its citizens will be destroyed. The 
Law on Information precisely provides the RIGHT TO KNOW. During the communist system, 
during the war, and even now, this right has been systematically suffocated. The political impact 
of the law is immense, in particular because it gives citizens the right to obtain information 
directly from a public body. However, journalists, at least in this form, will not get too much help 
from this law. It may even hamper their work if public officials and the administration strictly 
apply the rule that journalists must submit a written request for any piece of information, and may 
have to wait for up to 15 days for a reply. For example, journalists have had to wait for 
information from the police on the number of registered drug-addicts in Sarajevo for three days 
after submitting a request, although it can be obtained after three clicks of the computer mouse. 
Can a public body drag out even this kind of information for 15 days? 

Independent Media Commission Director Krister Thelin announced a couple of months ago 
that he would insist on the following postulates that must be incorporated into this law to facilitate 
journalist work. They are: 1) A request for information should be informal. This is particularly 
important because many government structures and police bodies ask for official requests from 
media in order to give out any information. 2) Speedy delivery of information. Namely, 
journalists in Bosnia-Herzegovina wait for several days to get information which is often 
available the same day. Therefore, Thelin proposes a solution like the one in Sweden, according to 
which information should be made available the same day. 3) Information is completely free of 
charge, including costs of photocopying and mailing which needs to be done by the government. 
4) Possibility to get information through court, in case it is denied, as well as responsibility before 
the court of those who refuse to give information. 

It is clear from the draft law which has gone into parliamentary procedure that these 
proposals have been considerably eased. This is probably a result of compromise and 
accommodating the sluggish state apparatus. Perhaps this also explains the fact that the law has 



Media News, No 62, Vol I 4 

entered parliamentary procedure a whole year after being initiated by the High Representative 
with uncertainty as to whether it will be passed at all.  (Radenko Udovicic) 

C o m m e n t a r y  o n  T e l e v i s i o n  

A Compromised Genre in Journalism 
Will Croatian Radio-Television (HRT) journalists be forbidden to broadcast commentaries 

in the news program? The Croatian parliament will answer this question when it passes the long 
awaited new Law on Croatian Radio-Television. The government’s proposed law includes an 
article banning the broadcasting of commentaries in the television’s news program in order to 
avoid a “suggestive approach to viewers.” As far as we know, this is a unique legislative initiative 
in the region. 

What is the origin of the idea to make a legitimate genre in journalism, whose use should be 
the sole jurisdiction of journalists and their media organizations, a subject of state regulation? The 
answer is simple: in post-communist countries, countries in transition and tragic wars, 
broadcasters, especially television, have become devastating tools of propaganda and not 
infrequently generators of armed conflict, intolerance and hatred. Spouting of hatred, untruth, 
deceit, speculation, or even direct calls for pogrom, have become the most significant content of 
many television stations. In this situation even commentary, with whose name these “media 
professionals” have unscrupulously adorned themselves, has lost the allure of journalistic polemic 
and argumented analysis and become a means of political manipulation. Over time in certain 
countries and certain television stations, these “commentators” gradually disappeared from TV 
screens, but contemporary televisions have not been able to restore commentators’ reputation. At 
the same time, most of these televisions have not been able to replace the archaic quality of 
television presentation of commentary (a commentator who reads or at most speaks in an empty 
studio) with a more attractive TV presentation of this genre. 

According to the Lexicon of Journalism (Savremena praksa, Belgrade 1979), “commentary 
is a publicly expressed or written opinion (stand, judgment) on the internal structure, history, 
development and consequences of an event.” Commentary is an extremely engaged, clear and 
open journalistic form, much more than other genres of journalism. The position of this 
engagement depends on the political and other orientation of the journalist and his or her media 
organization. Henceforth, there can be no neutral stance in commentary. Some journalists identify 
analysis with commentary. Analysis is a journalistic operation (collecting information – analysis – 
synthesis), while commentary, which may also use analysis as an operation, must always have its 
own judgment, stand. Due to this, a commentator’s autonomous position is vulnerable to potential 
pressure and manipulation from outside of the journalistic profession. 

This small reminder of one of the possible definitions of journalistic commentary seems to 
point to two opposed professional principles: 1) the journalist must write in a balanced manner, 
and his or her media organization must be impartial, and 2) the journalist has the right to his or her 
opinion, i.e. commentary. Journalism practice has come up with the solution – commentary must 
be separated from information – which has been accepted as a general professional standard in 
most codes of journalism. 

The conceptual tangle concerning journalistic genres and their use appeared as a 
consequence of abuse of broadcasters on the part of politics. In socialist times, television was 
considered the most lethal information tool for influencing the masses. In wars and conflicts, it 
was a propaganda tool for the regime and a medium of cheap entertainment. Such reduced 
understanding has banished from its program many contents important for the lives of people, it 
has selected journalistic genres, and suspended world trends in shaping a modern and user-
friendly medium. Finally, the door was opened to outside influence, from the government and 



Media News, No 62, Vol I 5 

political party, to reduce television, its potentials and power, including commentary as the most 
complex and most responsible authorial act of the journalist, to a worn-out propaganda message. 

Here is a short overview of the treatment of commentary as a journalistic genre on public 
and state televisions in several countries of southeast Europe. 

Yugoslavia (Serbia): Glorifying the Regime 
Commentary is a very frequent journalistic form on Television Serbia. It is used mostly 

in the primetime news program Dnevnik at 19.30 hrs., which is one of the most popular 
programs on this television. Every night the program features at least one commentary. The 
overwhelming approach is negativistic, often even “spitting” because commentaries are 
usually aimed against the opposition, independent civil organizations, and the international 
community. Commentaries abound in qualifications such as “foreign mercenaries,” 
“degenerates of one’s peoples”, “NATO servants”… More rarely, commentators have a 
positive approach to the issue they present. In such cases, they glorify successes of the 
regime, usually a result of “political consistency”, or successes in reconstruction of the 
country. 

It is interesting that more than half of all commentaries in the primetime Dnevnik are 
commentaries taken from pro-regime papers – “Politika”, the “red” “Borba”, “Vecernje 
novosti”… These articles (usually taken from next day’s editions) are read word for word, and 
they are accompanied with pictures of people the commentary refers to. 

There is no legal act regulating the use of commentary in public media.(Vladan 
Radosavljevic) 

Yugoslavia (Montenegro): Without Commentary, But With Recognizable 
Selection 

Commentary, at least in its classical form, does not exist in TV Montenegro’s news 
program. This is noticeable every day and this fact, as a quality in its program policy, is 
emphasized by the television’s editorial team. There are no legal or other guidelines 
regulating this field. The editors quote the well known journalism principles that all important 
issues should be interpreted and that stands should be presented from several sources and 
from different positions, thereby allowing viewers to reach their own judgment. It is 
according to this principle that they worked during NATO strikes, in a situation of war. 

However, as it often happens with established criteria, the editors’ political orientation 
and stand can still be made out. This can be done primarily through selection of the 
information and arguments presented, figures whose statements are broadcast or not  
broadcast. This approach is characteristic of many state televisions, which TV Montenegro 
still is by its status. 

TV Montenegro has some sort of a special political news program following the regular 
primetime one. In this supplement all political parties represented in the parliament can 
announce their views without any restriction. In particular opposition parties do this, in a very 
strong form, very critical even towards the authorities which influence the television and its 
news program.  (Pero Radovic) 



Media News, No 62, Vol I 6 

Croatia: Less Commentary Than Before 
Commentary in Croatian Television (HRT) news programs is much less frequent after the 

change of authorities in Croatia. Unlike the “former” times when commentaries were presented 
without stating the authors’ names, or when individuals from the authorities gave statements 
which had the role of commentary, today this journalistic form is used much more professionally. 
The sources and names of authors are stated, and commentary is separated from news. However, 
the HDZ has repeatedly objected, and so has the Croatian Social-Liberal Party, that the new ruling 
“six” have considerable influence on the editing of news programs, and that therefore 
commentaries have been in their favor. 

The state parliament is presently deliberating a Law on Croatian Radio-Television. Two 
proposals are in circulation – one made by the Croatian Government, and the other by Jadranka 
Kosor of the formerly ruling HDZ party, who is still a member of the HRT Council. The 
government proposal stipulates a ban on using commentary as a journalistic form in news 
programs in order to avoid a “suggestive approach to viewers.” The HDZ maintains that this 
proposal restricts the rights of media and journalists. (Gordana Vilovic) 

Macedonia: Commentary Separated From News 
Macedonia does not have any legislation regulating the use of commentary in public media. 

However, the Radio-Diffusion Council, which has a regulatory role in the work of electronic 
media, on the eve of the last elections issued guidelines on media conduct in the pre-election 
period, according to which media must clearly separate commentary from news, and strive for 
using commentary in the news program as little as possible. Most broadcasters adhered to the 
guidelines in that they clearly separated commentary from news, but still, this journalistic form 
remained present in the news program. 

In Macedonian Television’s news programs, commentary is a form with a presence. It is 
usually clearly separated from news, authors of commentaries are clearly stated, and content of 
commentary is exclusively political. Independent journalists and chroniclers maintain that 
commentaries are usually written in favor of the ruling party in Macedonia. (Vesna Sopar) 

Albania: Visible Political Orientation  
All radio and TV stations in this country currently have temporary broadcasting licenses 

and the process of issuing permanent licenses will be completed in September. As things stand 
now, Albania will have two national television stations, while all other TV stations will have local 
status. Many criteria had to be fulfilled in applying for a license. The most important was for news 
program to be in public interest. All TV stations are requested to edit news program in an 
independent and politically impartial manner. However, in reality, the road to such understanding 
of the information business is still long. “TeleArberia” and “TeleNorba Shqiptare” have come 
closest to the idea of impartiality. On the other hand, Albanian public TV, which is usually called 
state TV, is still generally the government’s mouthpiece. Sometimes journalists even present their 
stands incorporated into news items, which makes detection of TV stations’ partiality easier. Such 
things happen most often on state TV, but some private stations also prefer the government, and in 
their news programs, for example, the first five news items talk about protocol meetings of 
government officials. Although many TV stations feign impartiality, the Albanian public can 
easily determine their political orientation. 

Still, commentaries, as a pure journalistic form, are rarely used in TV programs. Only 
“Shijak TV” has a news supplement called “Editorial.” This is a two-minute presentation of the 
editorial team’s impressions of some important event. Sometimes state television in the primetime 
news program at 8 p.m. invites an experienced journalist as a guest to give his or her opinion of a 



Media News, No 62, Vol I 7 

certain event. This is done mostly with foreign news and with exceptionally important events in 
the country, but not with everyday political events.  (Diana Kalaja) 

Bosnia-Herzegovina: Anchor Tightrope Act 
The time when inflammatory language was the dominant content of many TV programs has 

passed, and journalists who spearheaded this kind of TV presentation have disappeared from TV 
screens. RTV BiH and RTV Republika Srpska news programs no longer feature classical TV 
commentaries. In a bid to avoid “slippery ground” with so-called controversial issues, which is 
particularly noticeable with RTV Republika Srpska, news programs have become a purely 
informative news review. Selection of information, however, sometimes suggests preference for a 
certain political option or source of information, but there is no direct pressure on viewers’ 
consciousness. Some RTV BiH editors/anchors still continue to give mini commentaries on events 
or contents in their announcements, sometimes in their very distinctive style, and such 
interpretations often have a didactical character or hide commentary in a language tightrope act. It 
is interesting that such anchors identify themselves with some unidentified stand, conviction, or 
belief of the general public, often using constructions such as “we…”, “ours…”, etc. This is a 
legacy of the former system in which television spoke “in the name of society.” 

To a great degree journalists adhere to the rule (whose application is strictly controlled and 
disrespect sanctioned by the Independent Media Commission) that commentary must be separated 
from information. Inconsistencies appear in other parts of program, which are less controlled, but 
that is not our topic now. 

Banishment From Program or New Spirit and Style 
Every a cursory glance at the position and use of commentary as a journalistic genre in 

television news programs points to several conclusions. 

• As a journalistic genre with a high level of writer’s authority and with the psychological 
and communication advantages given to it by television, commentary on television has 
been the most convenient form of manipulating journalists, media and the public. Its use 
has been compromised and it is therefore understandable that ideas have been launched to 
banish it from public RTV programming. 

• In view that commentary on television has mostly been used for political propaganda 
messages, it has failed to be shaped to suit television. Reading or speaking in the studio 
with an empty background is considered an old-fashioned form of expression. 

• Commentary has mostly moved into anchors’ announcements, field reports and weekly 
news and documentary programs. The principle of separating commentary from 
information has been established with more or less success. 

• Generally looking, there is too much confusion in defining and applying individual 
journalistic genres on television. Some of them are a copy of press, or in a better case, of 
radio. Investigative procedures are undefined, and modern TV genres still in their bud. 

• The often shallow, but also often destructive commentary should obviously disappear 
from television, but as one of the most complex and most honorable journalistic forms, 
commentary must find its new spirit and style on television. 

Media News invites you to present your position on this issue. 

(Zoran Udovicic in collaboration with Media Pool – Communication for Professional 
Journalism associates) 

 



Media News, No 62, Vol I 8 

W a r  R e p o r t i n g  a n d  R e s p e c t  f o r  G e n e v a  C o n v e n t i o n s  

New views - from a distance 
If I were to find myself again in a war, I would probably act different – this conclusion, but 

with different arguments, could be drawn from most of the ideas heard during a meeting of war 
reporters in Neum on June 23-24 this year. For some of them war reporting was a professional 
challenge, for others a patriotic obligation. Some found themselves on the “line” almost by 
accident and thus became war reporters, others were sent by their media organizations as on any 
other assignment. Among them are also those who expected war recognition, because they 
thought they were soldiers in the first place, and only then journalists. Be it as it may, a year, five 
or even ten years after their “war baptism”, these journalists today with a lot of caution and 
without euphoria speak about their war reporting. Songs of praise in memory of days of war spent 
on the Croatian battlefields back in 1992, on the fronts of Bosnia-Herzegovina on both sides of 
the confrontation line, or in Kosovo, increasingly give place to demystification of the war and 
one’s own journalistic role. 

An International Committee of the Red Cross (ICRC) delegation in Bosnia-Herzegovina 
decided to bring together war reporters who reported on the war in Bosnia within a project called 
People about War. In accordance with the mandate of this international organization, the topic 
was the Geneva Conventions – whether journalists knew about them, whether they wrote about 
their respect or disrespect, how they were protected in their professional work. Although a topic 
defined in such a way considerably narrowed down the contents of potential discussion, the 
meeting in Neum, within Media Plan’s Summer School, was characteristic in many regards. First, 
for the first time since the war it gathered in one place reporters who had worked on different 
sides in the conflict. Second, the badly needed distance started to appear, from which it is possible 
to assess the real professional effects and failures of war reporting. In the gathering, which is 
normal, there were no journalist spearheads who spouted hatred during the war, but it is a pity that 
some excellent reporters also did not come, who seem to be reserved at the possibility of talking 
about professional matters with disregard for their national, entity or ideological orientation. 

Media News offered an OBN journalist, Adis Saranovic, Media Plan School of Journalism 
graduate, to present his view of war reporting based on his experiences from the war and today’s 
views of his colleagues. 

The Journalist – An Attractive Target 
To work as a war reporter means to be familiar with customs of war and one’s professional 

rights. The Geneva Conventions should be inevitable guidelines, particularly when it comes to 
“ethics” of war, protection of civilians, and even one’s own rights if you find yourself as a 
journalist in a war-torn area. 

Few journalists will say they did not know about the Geneva Conventions. However, during 
the war it became clear that they did not know, but also could not use the protection that any 
civilian should enjoy, especially a war reporter. For, a journalist, until he or she puts on a uniform, 
is first of all a – civilian. Practice during the war in Bosnia-Herzegovina proved all the 
inconsistencies and impossibilities of applying the Geneva Conventions to local reporters. 
Journalists worked in different circumstances. Every city in the country found itself in different 
military or political surroundings, which had an impact on the work of journalists. 

Local journalists assert that for a long time there was no organized state control over 
information, so-called war censorship, but journalists were aware of what and how they could 
write, or report. There was a pronounced feeling of self-censorship and a patriotic, political, 
national or even ideological feeling of belonging to one option or side. This is why local 
journalists in the Bosnian war could not be a neutral side. Military and political leaderships treated 
them as part of their war strategy. Journalists on the other side were treated as the enemy, and 



Media News, No 62, Vol I 9 

towards “one’s own” they were distrustful because they were able to see, hear and publicize more 
than necessary. The distrust of military authorities and local commanders towards war reporters 
especially hampered their work. Journalists were labeled by the warring factions as a particularly 
“dangerous element” and therefore bore the brunt more than others. It was senseless to cherish the 
idea that something could be written from the other side. Several journalists who wandered to the 
“other side” immediately found themselves in camps and the Red Cross and international 
journalist organizations managed to get them out only with great difficulty. To target a reporter 
was an especially interesting task, and to arrest one, an especially successful action. Journalists 
knew this but, as some of them say, in special situations they never quoted their rights from the 
Geneva Conventions, because they probably considered them a dead letter on paper. Borka Rudic, 
RTV BiH war reporter from Konjic, says it would have been ridiculous to say to a local 
commander: “Listen, under Article 50, paragraph 1, I am a civilian and must be treated 
accordingly.” They could have easily really been treated as “special.” Journalists were expected to 
be patriotically committed, because in a local war they are in a special position, they are actually 
part of “one side to the conflict.” The most they could do to protect themselves, their families and 
to behave professionally at work, was to report fairly and accurately. 

Another attenuating circumstance, which hampered journalists in war in their professional 
work, was the inaccessibility of information from both sides. It was impossible for journalists in 
Bosnia-Herzegovina to go to the other side to collect information. They could move, conditionally 
speaking, only on their own territory. Their reports were also like that, they relied on “their army 
and police” and carried out their work with their help. 

Most journalists today assert that they carried out their tasks “honestly” and 
“professionally.” However, many of them have completely compromised their profession. The 
results of their writing, to a large degree, have been devastating for the profession. They were not 
journalists, but warmongers and generators of hatred. How, in circumstances in which 
international rules on warfare were not being applied, where war was actually waged against 
civilians, could one maintain a professional attitude towards what one is writing about? To call the 
warring factions and their armies by the names that they call themselves, was one of the fair 
moves, says Milos Solaja, war correspondent for “Tanjug” from Banja Luka. “I did not use 
derogatory and insulting names for the enemy in agency reports and thus I preserved my 
professionalism,” says Solaja. 

The Uniform as Protection 
Although they did not say it out loud, the impression given by the Neum gathering is that 

many journalists heard only on this occasion what the Geneva Conventions contain and what 
rights and obligations they had during the war as reporters from war-torn areas. 

Legal expert Edina Residovic informed the journalists about the Geneva Conventions, in 
particularly about the part specifying the status of civilian population during war. The journalist is 
first of all a civilian, who must not be subjected to any harassment or pressure, and who must be 
treated with dignity on humane principles. However, as they moved across dangerous fronts, 
many reporters had put on uniforms. They justified this with general security, because they 
blended in with the environment. Civilian clothes would have made them recognizable and 
conspicuous. “As a civilian who comes to the front, I would have been in danger from even my 
own army,” says Milos Solaja about his war experience, explaining it with provocation of anger 
and jealousy among tired soldiers on the frontlines. A Croatian veteran journalist and war reporter 
at the beginning of the war in Croatia, Joza Vlahovic, told the gathering that Croatian military 
authorities would not let him go to the frontlines without a uniform, explaining that a “civilian 
may be targeted by both their side and our side.” There were also some journalists, although they 
now do not want to admit it, said some participants in the Neum meeting, who put on uniforms to 
prove their patriotism and belonging to one military side. However, by putting on a uniform a 
journalist de facto puts himself or herself on one side, thus losing civilian status in war, according 



Media News, No 62, Vol I 10

to ICRC representatives, who spoke about their role in the war in Bosnia-Herzegovina and 
cooperation with journalists. 

Still, when the results of reporting are summed up and small anecdotes from the war are 
told, a feeling of bitterness remains among all of us. It is hard to say if it is caused by a collapse of 
ideals, in which some colleagues had firmly believed and written in their name, or by 
disappointment with post-war status and lack of recognition for their participation in the “fight.” 
However, few would consciously again enter the adventure called “war reporting.” “If everything 
were to happen again, instead of the frontline, I would now be in New Zealand,” says a female 
colleague war reporter. 

The general conclusion of the meeting of war reporters in Neum, although they have now 
found out how they should have behaved and protected themselves in a war zone, is that this 
knowledge would have done anyone little good in a war like the one in Bosnia. Generally looking, 
to be a reporter on local frontlines differs a lot from being a foreign reporter. For, in the latter 
case, you go abroad, you do a neutral and impartial job for both sides, and you soon return home, 
without fear that someone will label you “traitor” or “unsuitable,” which in Bosnia-Herzegovina 
conditions sometimes had the role of a call for lynch. War has direct impact on a local journalist. 
The basic ethical postulates can be preserved, but all professional journalistic rules on naked 
neutrality or using sources from all sides, are hardly feasible in such conditions. 

The golden rule of the trade is that the journalist will uncover information and announce it. 
War leaders know this, and so do army generals and common war profiteers. That is why all of 
them maintain that journalists should be treated in a special way. Only the approach is different. A 
philosophy particularly applied during wartime is that if you do not have journalists on your side, 
you should not have them at all. 

Quoting the Geneva Conventions in times of shelling, sniping or even a plight of your own 
family may perhaps sound inappropriate. But to note arrogant behavior, bad treatment of civilians, 
or even crimes committed by people from “your own army,” despite everything, is the reporter’s 
professional duty. Some have failed this test, but for others this is exactly where they have shown 
their courage as journalists.  (Adis Saranovic) 

M o r a l ,  P o l i t i c a l  a n d  F i n a n c i a l  P r o b l e m s  o f  “ S l o b o d n a  
D a l m a c i j a ”  

Will “Slobodna Dalmacija” Apologize for Inflammatory 
Language”? 

The case of Split’s “Slobodna Dalmacija” surpasses by far the characteristics of a local 
media scandal. In it we can identify the tragedy of the media situation in many countries in 
transition: interference on the part of the state, corruption, media abuse for political aims, 
dependence of journalists on employers, loss of professional identity. Goran Vezic of STINA 
News Agency from Split writes about “Slobodna Dalmacija.” 

….. 
In Croatian journalism, along with correction, the institute of collective journalist apology is 

being established. A branch of the Croatian Journalist Association (HND) and the journalist 
syndicate of “Slobodna Dalmacija” has publicly apologized to Croatian People’s Party leader 
Vesna Pusic and “Nacional” journalist Jasna Babic for their discrediting on the pages of this 
paper. 

The apology to Vesna Pusic refers to articles published recently by “Slobodna Dalmacija” 
on Dr. Grga Budislav Andjelinovic and his role in the slaughter of Croatian protesters in Zagreb 



Media News, No 62, Vol I 11

following the establishment of the Kingdom of Serbs, Croats and Slovenes (KSHS), in which the 
political activities of Andjelinovic, who is incorrectly claimed to be Vesna Pusic’s grandfather, 
are connected to her. They have apologized to Jasna Babic for a headline “Jasna Babic – UDBA 
spokesperson” (UDBA – secret police of the former Yugoslavia). The apology was also sent to 
everyone who has been daily defamed on the pages of “Slobodna Dalmacija,” as well as the 
general public insulted by such editorial policy. 

“Slobodna Dalmacija” itself failed to carry the text of the apology. Signatory to the apology 
Davorka Blazevic, president of the “Slobodna Dalmacija” journalist syndicate president, 
comments on this: 

“A possible reason for not publishing the apology, in my opinion, is primarily because the 
editor-in-chief, Josip Jovic, maintains that it is not fair of his syndicate and HND branch to issue 
an apology which certainly undercuts him. However, if we speak of undercutting the editor-in-
chief, then this was done first of all during the secret vote of journalists and photographers 
employed by ‘Slobodna Dalmacija’ who requested his resignation, which he turned a deaf ear to, 
so why would he not turn a deaf ear to this statement?” 

Recently three-fourths of “Slobodna Dalmacija” journalists requested in writing the 
resignation of Josip Jovic, the editor-in-chief, which he refused to give. One of the reasons for 
requesting Jovic’s resignation was an article alleging that Stipe Mesic, president of Croatia, is an 
UDBA associate. The article was published on election blackout day in the presidential campaign 
in Croatia when Mesic was not able to reply to it. 

Davorka Blazevic explains that the articles due to which Vesna Pusic and Jasna Babic 
deserve an apology are only a cause, but that the motives for public apology are much deeper. 

“We wanted to tell the public that what is daily published in ‘Slobodna Dalmacija’ is 
actually something that conflicts with the convictions of the majority of the paper’s full-time 
journalists, and that we do not want to stand by such editorial policy at any price, and that we 
think that ‘Slobodna’ at this moment should apology not only to Vesna Pusic or our colleague 
Jasna Babic, but we think that we should apologize to the general public which we have insulted 
by such editorial policy, and we think that it is time to definitely put an end to such editorial 
policy which is actually highly anarchic. In our paper today you can read a highly radical right-
wing article, not because we want to be a free, open paper, but due to a lack of even elementary 
concept in editing the paper. Our editor-in-chief by allowing articles supporting some right-wing 
rigid forces probably thinks that by doing so he is proving that we are a democratic, free, 
independent and open newspaper in which there is no censorship. However, I think this is an 
illusion and deception, which only adolescents can still believe in. We wrote the apology because 
we wanted the public not to identify us with this final product which we do not want to stand 
behind. At this moment we have no choice – we live off ‘Slobodna Dalmacija’ – and we are not 
spitting into that bowl. We only want to distance ourselves from what this bowl currently has to 
offer the public. We simply do not want to accept that this is the editorial concept around which 
this newspaper will build its future.” 

“Slobodna Dalmacija,” which was a respectable newspaper at European level until 1993, 
was destroyed that year when ownership transformation stole it from journalists and put it in the 
hands of one of HDZ’s founders, Miroslav Kutle, who is now waiting in prison for the outcome of 
indictments for fraud and illegal appropriation of property that he is accused of. Since 1993 
“Slobodna” has been transformed into a voice of hatred which was particularly raised during the 
Croat-Bosniak war in Bosnia-Herzegovina. Do journalists intend to apologize for that as well, 
furthermore because the paper is run by the same people as seven years ago? 

“Of course we should do that. However, I am a syndicate official today and I want to react 
to any situation happening right now and, personally, I would also have reacted to any such 
situation at that time. Of course, I tried to do it solely as a journalist at that time. I did what I 
though was right at that time. Today I do not know how much it is our task as a syndicate to 
demand that ‘Slobodna Dalmacija’ editors apologize for those years. I do not know how much this 



Media News, No 62, Vol I 12

team that is running ‘Slobodna’ today and which perseveres in inflammatory language would be 
willing to apologize for inflammatory language during the war, for which many are today ready to 
find a million and one arguments to justify it. I do not believe this would be a fruitful appeal,” 
says Davorka Blazevic. 

About “Slobodna Dalmacija” itself, the paper’s syndicate leader says it has been devastated 
in every regard over the past years, in the professional regard, and most of all in the staffing 
regard. 

“What would it mean to us today if ‘Slobodna Dalmacija’ were to free itself of all debts if 
we continued to work with the same team. I think it would be equally devastating. We would then 
probably resemble the obscure weekly ‘Imperijal,’ which is free of the doubts that we are facing 
because someone else is covering their expenses and has a certain calculation for it. Probably 
someone would be ready to consolidate us for the same calculation tomorrow. However, I deeply 
believe that the majority of the people working at ‘Slobodna’ today would not agree to something 
like that at any price. I think that it is clear to all intelligent people that what I would call a minor 
minority is the one that is deciding the fate of this house today, and unfortunately we do not have 
the mechanisms to impose the voice of the majority as something that should be decisive in 
determining the fate of this house. Due to this, I do not wish to reiterate our disappointment with 
the conduct of the government, from which we had expected a lot. Primarily because we 
maintained that we are in the present position thanks first of all to the policy that was in power 
until yesterday. If the new government has inherited the premises of the old government, its entire 
logistics, that it has also inherited its debts, and among others also problems such as ‘Slobodna,’ 
and it has no right to turn a deaf ear to them, and has no right to say ‘Slobodna’ is not our 
problem. That is not true. We maintain that this is primarily a problem of this government, 
because it is solely the political balance of forces that has brought ‘Slobodna Dalmacija’ into the 
situation it is now in, of course with the help of internal logistics,” says Davorka Blazevic, 
president of the paper’s journalist syndicate. 

N e w s  

“Vizija,” Southeast Europe Culture Magazine 
A magazine called “Vizija” was launched in Sarajevo early July with a sub-title “magazine 

for culture and critique of time.” The impression given by the first issue is that this is a regional 
magazine featuring proven writers from the former Yugoslavia, such as Tatjana Tagirov, Gordana 
Susa, Petar Lukovic… 

The magazine’s editors are from Bosnia-Herzegovina – Nenad Velickovic, Tanja Topic, 
and Faruk Loncarevic. “Vizija” is financed from a Stability Pact culture project and will strive to 
professionally present and examine cultural and social phenomena in southeast Europe. 

“Valter” Again 
The paper “Valter” was promoted in Sarajevo June 28. The paper’s concept, and partly 

staffing, is supposed to be a successor to a paper of the same name from 1988, which was banned 
by the communist authorities after one year. 

“Valter” will be issued fortnightly during the summer period, and in late August or early 
September it will start to come out once a week. The first issue abounds in articles written by 
proven names from Bosnia-Herzegovina and its neighborhood, which are considerably critical. 

The paper’s editor-in-chief is Enver Causevic, and his deputy is Senad Mesetovic. 



Media News, No 62, Vol I 13

State Media Privatization in RS 
The Republika Srpska Privatization Office announced that RS Radio Television has been 

put on a list of strategic enterprises and that a special privatization program will be worked out for 
this house. 

“Privatization of strategic state media will be carried out under a special privatization 
program, the same as other strategic enterprises in the Republika Srpska,” Radovan Rodic, deputy 
director of the office, told Bosnia-Herzegovina PRESS. 

He added that creation of a special privatization program for this entity’s paper 
“Oslobodjenje” is in its final phase, and that this will be the first media organization up for sale 
through auction or some other way. 

Rodic said there is a problem regarding privatization of local media, because “they were not 
established as special legal entities and they are now being separated and their status changed.” 

C o r r e c t i o n  

On IMC Transformation 
In the latest issue of “Media News,” we published an article titled “Domestic Staff Takes 

Over a Large Part of Senior Positions.” The article included certain imprecisions due to which we 
wish to apologize to the Independent Media Commission. The published article states that IMC 
was founded on August 1, 1998. However, this is the date when IMC became operative, while its 
founding date is June 11, 1998. In addition, in the article certain decisions from the High 
Representative’s founding decision (which established IMC) were credited to the 1998 Madrid 
Declaration conclusions. We publish an IMC response which precisely states facts of importance 
for IMC’s management of the frequency spectrum. 

“In the Decision of the High Representative on the founding of IMC of June 11, 1998, it is 
stated among other things that IMC will manage and allocate frequencies until the establishment 
of a law on telecommunications of Bosnia-Herzegovina, that is until a new evaluation of the High 
Representative related to all issues of the spectrum. In the final document of the Madrid 
Declaration from December 1998, IMC is instructed to announce by the end of 1999 a tentative 
date by which international supervisors will withdraw. The IMC Council during 1999 discussed a 
possible transition on several occasions and concluded at that time that it will be based on the 
fulfillment of certain aims. In March of 2000 discussion continued with anticipation of the 
possibility of merging the functions of IMC and a regulatory telecommunication agency into a 
single regulatory body for telecommunications and radio diffusion in Bosnia-Herzegovina, with 
international members who would assume the role of advisors. The latest declaration of the 
Implementation Council from Bonn envisions further development of IMC under international 
supervision.” 

 

 
Council of Media Plan Institute: Prof. Dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica 

Vučinić (Banja Luka); M.S. Lenart Šetinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenković (Zagreb); M.S. 
Loius de la Ronciere (Paris); M.S. Aleksandar Todorović (Montreaux); Prof. Dr. Slavo Kukić 
(Mostar), Prof.Dr. Miroljub Radojković (Beograd) 


	No 62, Vol I 	Sarajevo, 10. July 2000.

