
In This Issue You Can Read About: 

♦ Dossier: Public Broadcasting Service of 
BiH - From an Idea to Radical Solutions 

♦ A View of a Monitor: Unbearable 
Lightness of Writing  

♦ ATV News Monitoring 

♦ News 

Media News 

♦  Journalism and Democracy ••••Media in Transition 

No 66, Vol I  Sarajevo, 3

D o s s i e r   

Public Broadcasting Service of BiH –  
From an Idea to Radical Solutions 

In the last issue of Media News we warned that transformation of 
broadcasters, based in Sarajevo and Banjaluka, into public broadcasting service 
too slowly. To quote: ‘What is now happening in these quasi-national broadcaste
the iceberg that is made of obstructive policy of local authorities in this importan
and inconsistent strategy of international community and decline of professional 
the employees of these broadcasters.’  

Radical Solutions in View  

Today we can foresee a possible resolution of this ‘circus’, frequent
‘reconstruction of radio-diffusion system in Bosnia and Herzegovina’. Within t
weeks at the earliest, John Shearer, a Transfer Agent appointed by the High R
international community, will announce his final decision in this respect. A
decision, expected to be met with unanonimous support of international organis
will be transformed into a number of independent public organizations. Those w
following: a public broadcasting service covering the whole of Bosnia and Herz
the Federation of Bosnia and Herzegovina and a company managing technic
programming production in Sarajevo. In addition, the transmitter network prese
BiH and RT of the Republic of Srpska should be integrated into one single 
would provide services to producers of public radio and TV programmin
According to this idea, the existing company building of RTVBiH in Sarajevo wi
into a separate organisation, called Media Centre. Even at the very first sight, it
solution is radical as it radically modifies previous, above all political
transformation of broadcasters, absolutely abandoning a traditionalist conceptio
and business management of this gigantic system. In the future, Public Broadc

SAFAX

http:/
Prepared by the 
 News Agency Sarajevo 

/www.mediaplan.ba 
1. August 2000. 

existing national 
has been running 
rs is only a tip of 
t area, pragmatic 
ambitions among 

ly referred to as 
he following two 

epresentative of 
ccording to his 

ations, RTV BiH 
ould include the 

egovina; RTV of 
al capacities for 
ntly run by RTV 
organization that 
g all over BiH. 
ll be transformed 
 is clear that such 
, perceptions of 
n of organization 
asting Service of 

http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No 66, Vol I 2 

BiH, RTVFBiH and most probably RTRS as well will 
primarily act as programming producers, focused on 
their own production of news and other forms of 
programming. Independent technical capacities for 
programming production and transmission, as well as 
the building of RTV BiH, will enter a sort of business 
partnership with producers of public programming. 
Technical and other capacities, including premises, 
will be available for rental or sale to other 
organisations on a strictly commercial basis.  

It is obvious that Mr Shearer is determined to 
apply what may be regarded as a shock therapy in 
the current circumstances: in the place of abortive 
attempts to create something n e w with the least 
possible degree of turbulence and changes, he 
introduces sweeping reforms meant to effectively 
abolish everything o l d and set up a completely 
new system. Shearer believes that such new 
arrangement will prove to be a more effective 
stimulus of programming production – which is 
ultimately an elementary function of public 
broadcasters – while making the utilization of 
technical capacities more flexible and economical 
and rationalizing the use of vast capacities of the 
building currently occupied by RTVBiH.  

This final decision is awaited with great 
anxiety, particularly among the RTVBiH 
employees. Given the interest of the public, we 
have decided to review this turbulent and inhibited 
process that finally generated an idea of modern 
and professional public broadcaster in BiH. This 
file has been compiled on the basis of 
documentation archived by Media Plan Institute. 

Legacy of the War 

In 1995 Bosnia and Herzegovina comes out of war with three ethnically divided national - 
or rather, party broadcasting services. They were constituted as such at the very outset of the war. 
RTV of Bosnia and Herzegovina – i.e. RTV Sarajevo prior to the outbreak of war – endeavoured 
to maintain its status of official national BiH broadcaster but it effectively covered only a part of 
the FBiH territory predominantly populated by Bosniaks. The territory held by the self-
proclaimed Croat Republic of Herzeg-Bosnia was covered by a system heavily leaning on the 
Croatian RTV from Zagreb, whereas the Serb RTV - that also broadcast programming of RTV 
Serbia - was established in the area controlled by the Serb armed forces. Media legislation in 
eefect was mainly designed during the war whereas some effective media regulations were 
inherited even from the former federal state. The absence of legislation or anachronistic existing 
legislation served to deteriorate already chaotic situation in the sphere of radio-diffusion.  

 Back in 1996, international community tacitly recognized the wartime legacy in 
organisation of broadcasters. Its efforts – maximally obstructed by nationalist parties and further 
impeded by political dependency and self-censorship on the part of journalists – were aimed at 
purification of the programming of the rhetoric of hatred and creation of a political environment 
suitable for the first post-war elections. Two hardcore and irreconcilable views – i.e. resistance of 

 

 

 

 

Media News- all the media news of 
BiH collected in one place. 

Issued every second Monday in 
English and Bosnian/Croatian/Serbian. 
Texts by local authors are published in 
whatever variant is appropriate to the 

author. 

Published by Media Plan - Safax 

Editor: Zoran Udovičić 

Editorial in Sarajevo: Patriotske lige 
30, (Arhitektonski fakultet) Sarajevo; 
Tel/fax:+387 (0) 71 206 542, 213 251 

Office Banja Luka – SOS – open line 
for journalists: 

Tel/fax:+387 (0) 51 307 470 

 E-mail: 

Safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mediaplan.ba 

Copyright © 2000 Media Plan Institute 

REPRODUCTION OF THE TEXTS IS 
PERMITTED IF BOTH THE NAME 
OF THE AGENCY AND NAME OF 
THE AUTHOR ARE SHOWN 

Media News service is supported by 
French Government 

mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No 66, Vol I 3 

Serb and Croat nationalist parties to any joint broadcasting project as they already had their own 
national televisions on the one hand and the conviction of the Bosniak parties that Bosnia did have 
its own RTV BiH where there was no room for improvement on the other – continuously 
obstructed even the sheer idea of a joint broadcaster in the spirit of the Dayton Agreement. What 
contributed to this was the interpretation of Dayton Constitution as failing to incorporate 
broadcasting and information services into the list of state responsibilities (Article 3) while 
stipulating only the ‘construction and operation of joint and international communications 
facilities and links’. Prior to the Dayton Accord, the Washington Agreement, establishing the 
Federation of BiH in 1993, specifically deprived the Federation of any powers in this aspect and 
transferred them to Cantonal institutions. 

However, the peace implementing agencies in BiH soon realized that no major effects in the 
creation of overall democratic environment in BiH could be achieved without radical 
reorganisation of broadcasting system in BiH. In December 1996, at the meeting of Peace 
Implementation Council in London, a requirement was stated to design a new legal framework for 
broadcasters and form a joint inter-entity broadcasting network. In May 1997, a conference was 
held at Sintra where the High Representative was empowered to suspend or ban programming of 
any network that would be in contradiction with the letter and spirit of the Dayton Agreement. On 
01 October 1997, the High Representative tasked SFOR with the ceasure of Serb TV’s 
transmitters and banned its programming on the ground that the programming of this broadcaster 
had been undermining the Dayton Agreement and contributing to the spread of hatred. Shortly 
afterwards, the headquerters of this broadcaster was moved to Banjaluka what had been facilitated 
by concurrent political changes, i.e. distancing of the RS President at the time from the political 
leadership at Pale. At the same time, international community however invested most of its efforts 
to development of TVOBN and Radio Fern as international BiH-wide broadcasters in the belief 
that these would be much more effective than so-called national broadcasters, which were 
troubled by external political pressures and internal obstruction and were destined to fall prey to 
subsequent lethargy. A more thorough analysis could prove – or possibly disprove – the 
impression that international community was occasionally running out of either breath or time in 
the course of necessary reform of public broadcasters in BiH due to its pursuit of long-term 
prospective arrangements for the international broadcasting projects. Whatever the case, OHR 
media strategy for 1998 came to light at the end of 1997, resting on three pillars: media 
restructuring and new legislation, stimulation of independent and alternative sources of 
information and formation of public service. Media Institute from Dusseldorf was tasked with 
drafting a Bill on Public and Commercial Broadcasting in the Federation of BiH, with the 
prospect of implementing the same legislation in the Republic of Srpska once suitable political 
conditions were created there. The draft however ended up being trapped in a fruitless political 
debate with the ruling political parties and it soon became evident that it was modelled on the 
existing European legislation while failing to accommodate the specifics of the situation in BiH.  

Political Obstruction and the Lack of Understanding 

The first local convention to discuss openly and comprehensively the reconstruction of 
radio-diffusion system in BiH and transformation of national broadcasters into public ones was 
arranged by MAIC Association and MIT Centre and held on 13 December 1997 in Sarajevo. On 
that occasion, Media Plan Institute presented its analysis of BiH media situation and questioned 
the intepretation of the Dayton Agreement, its letter and spirit, as absolutely precluding any joint 
programming in BiH. Media Plan also suggested the transformation of RTVBiH into the 
Federation RTV, advising the international community to exercise its powers and invite two entity 
broadcasters to develop mutual cooperation. Joint Broadcasting Corporation that would produce at 
least a minimum of joint radio and TV programming was also advocated. The idea was for this 
corporation to provide services required by both broadcasters such as exchange, purchase and sale 
of programming, technical standards, international representation etc. Serb and Croat 
representatives did not attend this convention but the suggestion was anyhow refused by the 
representatives of RTVBiH. Namely, RTVBiH management at the time found the suggestion to 



Media News, No 66, Vol I 4 

form the Federation RTV as a new broadcaster agreeable but only on the condition that RTVBiH 
remained the central nation-wide broadcaster. They considered any interference with internal 
organization of RTVBiH sure to lead to the death of Bosnia and Herzegovina as a state since 
RTVBiH symbolized defence and survival of the state itself. Such stance of the managament and 
a considerable number of journalists employed by this broadcaster - evidently either generated or 
supported by the ruling political party – hindered the system reconstruction as much as the 
reluctance of the Serb and Croat sides to agree to any ‘common ground’ in the field of 
broadcasting.  

Throughout the spring of 1998, misunderstandings over the overall development strategy of 
public broadcasting in BiH continued to multiply. Political parties froze every possibility of 
raising this issue in the state or entity Parliaments whereas the tide of internal dissatisfaction 
within the broadcasters rose as a result of undefined status and irreversible financial collapse 
caused by a rapid decrease in the number of subscribers.  

 The first significant watershed occurred in relation to the Memorandum of Understanding 
on RTVBiH restructuring, dated 19 May 1998. The Memorandum was signed by Carlos 
Westendorp, the High Representative at the time, Alija Izetbegovic and Kresimir Zubak, the then 
members of the Presidency of BiH, whereas the Serb member of the Presidency, Momcilo 
Krajisnik, refused to do so. Despite his refusal, international community declared the 
Memorandum valid. The main points of the Memorandum were the following: provision of public 
broadcasting service for all BiH citizens, i.e. a public corporation for programming production 
and broadcast; appointment of RTVBiH Provisional Executive Board that would run the company 
until the corporation was established and would also appoint a new Manager General; obligation 
of the Croatian RTV, i.e. Erotel, to request legitimate allocation of frequencies from IMC 
(Independent Media Commission) and to return transmitters owned by RTVBiH. Signing of the 
Memorandum removed at least temporarily certain political concerns and, even more importantly, 
lifted a major psychological barrier in the minds of RTVBiH employees who had perceived any 
reform as a ‘step forward towards the death of Bosnia’.  

But various misinterpretations and interpretations of the Memorandum in the aftermath 
clearly indicated that the Memorandum failed to resolve the situation. Firstly, there was a debate 
between Albert Scharff, President of EBU, and Carlos Westendorp, the High Representative. 
Namely, EBU perceived the Memorandum as a document effectively reducing the existing 
RTVBiH to the level of the Federation broadcaster while TVOBN - that was fed of enormous 
international aid - was to evolve into a nation-wide commercial broadcaster. OHR retorted that 
they never cherished any intention of undermining public broadcasting systems in the entities and 
the state as a whole – nor had it been contrived to promote any commercial alternative, TV OBN 
included, as a surrogat. 

The Provisional Executive Board of RTVBiH was appointed on 09 July 1998. One half of 
its members, recommended by three members of the Presidency, was rejected by the High 
Representative, who replaced them with independent professionals. The Executive Board 
appointed the new Manager General Mirsad Purivatra while the High Representative decided to 
appoint Tomaz Perovic as international advisor in the further reconstruction of RTVBiH. Within 
its one year mandate, the Executive Board produced a draft Bill on the Federation BiH RTV 
(dated December 1998), the Concept of Public Broadcaster in BiH (dated December 1998) and a 
study titled ‘Optional Modes for Transformation of Public Broadcasting in BiH’. Although many 
of the solutions suggested could serve as a solid foundation for further process of RTV 
transformation, the transformation was expectedly obstructed by ruling political parties whereas 
the draft Bill on the Federation RTV was even specifically rejected by the Parliament. At the same 
time, professional reconstruction of radio and TV programming advanced extremely slowly, 
particularly so since there was not much done in favour of better coverage of the entire Federation 
territory and production of programming that would present a better balanced response to interests 
of all nations populating the Federation of BiH and BiH as a whole.  



Media News, No 66, Vol I 5 

 As the complex issues of RTVBiH were being dealt with, there was a mistaken general 
belief that a similar process in Serb RTV would be much simpler since this broadcaster had 
already been organized as an entity broadcaster. On 13 February 1998, the RS Government signed 
an agreement with the High Representative on interim arrangements for transformation of national 
into public broadcaster; the Agreement additionally directed adoption of a new Bill on Public 
Broadcasting which would be harmonized with relevant European standards. A Provisional 
Executive Board was appointed that in turn appointed Andjelko Kozomara the Manager General. 
The Agreement was supplemented with a Memorandum of Understanding on 17 August 1998. 
But the process did not run smoothly here either. The RTV was torn by conflicts in the political 
arena of RS whereas the Government attempted to remove the Manager General from office but 
was prevented from doing so by OHR on the ground that only the Executive Board was 
empowered to remove the Manager under the standing arrangements. At the same time, the 
Government was consistently failing to draft a new Bill on Broadcasters whereas its Minister of 
Information Rajko Vasic never really embraced the idea of a nation-wide public service. In order 
to facilitate the reconstruction of RTRS, the High Representative even appointed Dragan Gasic 
the International Supervisor/Administrator for RTRS.  

Another significant event in the media arena was formation of IMC (Independent Media 
Commission) on 11 June 1998. This organisation, established by the High Representative, is 
composed of international experts and it also comprises a council of prominent local 
professionals. IMC adopted an obligatory Codex of Radio and TV Programme Editing, 
establishing the standards of programme editing; in addition, the Commission started working on 
frequency spectrum management and temporary allocation of frequencies. On the basis of its own 
monitoring, IMC penalises any violations of the Codex and breaches of frequency allocation 
procedure.  

Memorandum of Understanding  

At its conference in Madrid on 16 December 1998 the Peace Implementation Council urged 
local authorities to comply with the requirements under the Memorandum of Understanding in 
addition to its other resolutions agreed upon at the previous PIC conferences in London, Sintra, 
Bonn and Luxembourg. Even back then it was evident that deadlines for overall reconstruction 
were being breached. One could rightly ask why OHR failed to intervene any earlier. However, at 
the very end of his mandate – more specifically, on 31 July 1999 - High Representative Carlos 
Westendorp takes a set of decisions that could be considered a foundation of new public 
broadcasting service in BiH. Exercising his powers, the High Representative thus establishes a 
BiH-wide Public Broadcasting Service and RTV FBiH. At the same time, he promulgates the Law 
on RTV FBiH while directing the National Assembly of RS to adopt a new law on public 
broadcasting in accord with European standards within the following two weeks. He also ordered 
the Croatian RTV to cease all its broadcasting in BiH by 01 October. Namely, the Law on 
Federation RTV governs broadcasting by this Federation network on two complementary 
channels where one of the two would favour Bosnian language and Croat language would be 
predominantly spoken on the other. At the initial stage, the public service should broadcast the 
minimum of 1-hour programming of common interest to the state as a whole.  

The High Representative estimated that the most complex issue would be the property 
allotment among newly formed units and hence he appointed an International Transfer Agent. 
The deadline set for implementation of all aspects of the decision was 01 January 2000. The 
Executive Board of the Federation RTV was appointed and the Board subsequently appointed 
Manager General Vladimir Bilic and his Deputy Fahrudin Balvanovic, the Founding Board, 
Executive Commission and Public Service Supervising Board whereas Tadej Labernik was 
appointed International Supervisor.  

The first deadline that was not met was the deadline for adoption of the Law on RTRS. 
Hence the High Representative promulgated necessary amendments and supplements to the Law 
in effect on 31 August 1999: one of these amendments renamed Serb RTV into Radio and 



Media News, No 66, Vol I 6 

Television of Republic of Srpska thus identifying it with the entity rather than the Serb people as 
an exclusive user of this broadcaster. The new deadline set was 29 February 2000 but the 
requirement has not been complied with yet. The situation in RTVBiH was identical. It seemed as 
if the zeal of the High Representative to compensate for the time wasted by tight deadlines 
vanished in the face of recurring resistance by local political factors and various controversial 
situations that officials tasked with the reconstruction encountered. On top of all this, OHR could 
not find a donor to pay the Transfer Agent and hence he was employed as late as 11 April 2000, 
that is - 7 months upon the decision of the High Representative concerning this office. As the 
members of PBS management had not yet been appointed at the time, the Founding Board 
decided that the provisional management, i.e. the Manager General of the Federation RTV and his 
Deputy, would stand in for them. 

Pending some new steps that were constantly being delayed, the work atmosphere within 
the existing RTVBiH has further aggravated and tensions have risen. Clans of journalists have 
been formed, mutual incriminations have multiplied and no internal expert activities on 
programming production by the Federation RTV and public broadcaster have been witnessed. 
What is awaited is the decision by the Transfer Agent on organisational arrangements in order to 
start gathering the key-people who would edit programming. At the same time, the first 
announcement of PBS Manager General vacancy has failed and hence all activities are frozen 
until more radical moves have been made by the Transfer Agent.  

Public Service Admitted to EBU 

However, two important and positive steps forward characterize this otherwise 
insufficiently productive RTV reconstruction period. On 17 February 2000 IMC definitely banned 
EROTEL, a network of Croat broadcasters – in fact an outward post of Croatian RTV from 
Zagreb – and thanks to this ban as well as political changes in Croatia, the return of transmitters to 
RTVBiH was finally initiated. Another significant improvement is admission of PBS BiH to 
European Broadcasting Union as a representative of public RTV from BiH even before the 
corporation was officially registered as such. Thus the new PBS sign now appears on all 
international sport programming broadcast by public broadcasters from both Sarajevo and 
Banjaluka.  

The latest intervention by international community occurred this August. Wolfgang 
Petritsch, the High representative, terminated the mandate of the then RTRS Executive Board and 
appointed a new Board. The new Board imminently removed the Manager General from office 
and appointed Jelena Davidovic the Acting Manager General. These changes were a consequence 
of dissatisfaction on the part of international community with the failure of this broadcaster to 
fulfil its obligations in the course of its transformation into a public service. A segment of political 
public attempted to interpret this decision as a concession to Milorad Dodik, incumbent Prime 
Minister, who once earlier on tried to remove the same Manager General from office. Dragan 
Gasic, International Supervisor, and Rajko Vasic, the Minister of Information, resigned at the 
same time. Gasic resigned due to his ‘disagreement’ with the High Representative whereas 
Vasic’s resignation was caused by his ‘inability to exercise legitimate powers of the Ministry of 
Information’, de facto – due to the criticism of this Minister by international community for the 
delay in drafting the Bill on Broadcasters.  

A radical intervention into broadcasting system raises the issue of TVOBN and Radio 
FERN status. A long-term development strategy of these media - that are officially considered 
commercial although they by and large operate as a public service with support of international 
community – remains blured. As interest in sponsoring these broadcasters diminishes, donation of 
their programming and technical capacities to the newly emerging service is lately under 
consideration as a form of contribution by international community to the development of public 
broadcasting service in BiH.  

According to the officials of international community in charge of this process, the latest 
news coming out of RTVBiH and RTRS raise hopes in relation to intensification of efforts 



Media News, No 66, Vol I 7 

invested in the public broadcasting service in BiH. However, experts familiar with programming 
production warn that immense time and efforts are required to set up a system and ensure both a 
reasonable quantity and a reasonable standard of programming normally expected of a public 
service. New teams of editors would fistly have to contemplate how they would ensure the 
production of at least 40 % of programming as directed by IMC regulations. In comparison, an 
analysis done in May suggests that TV BiH produced only 32.25 % of the overall programming 
broadcast by this service over a week whereas TVRS did only some 29.93 %. (Media Plan 
Institute Research Centre). 

A  V i e w  o f  a  M o n i t o r  

Unbearable Lightness of Writing 
- A Textual Analysis of Editorials in Leading BiH Weekly Magazines - 

The Webster's Encyclopaedic Dictionary defines editorial as 'an article in a newspaper or 
other periodical presenting the opinion of the publisher, editor, or editors'. This definition appears 
rather general and not too rigid. However, although it leaves considerable 'breathing space' to 
authors of editorials, it should not be taken for absolute licentia poetica since editorial is after all a 
text and, as such, it must observe at least those elementary and general principles of good writing 
and argumentation: clear subject and thesis, logical flow of argument, tightly argued thesis, 
relevant evidence. However, this analysis reveals that authors often disregard these principles and 
believe their freedom of creation to be absolute. What suffers the consequences is the text itself 
and its contents because absolute freedom of creation amplifies the potential of entropy and 
undermines the communication dimension of journalism. 

Purpose of this analysis is not a comprehensive overview of all logical problems that can be 
encountered in editorials brought about by BiH newspapers. Nor is it my intention to suggest that 
these deficiencies invariably occur in all editorials: the objective is to point to only some of the 
deficiencies that threaten to evolve into a chronic disease of BiH journalism. Therefore the 
number of samples is very limited and the analysis is based on random sample model while 
covering only negative examples: this however is not to suggest that selected editorials are 
absolutely deprived of any positive aspects but simply that those were not of concern to me.  

All editorials selected were published between 28th July and 9th August 2000 – the time 
frame was determined by purely pragmatic concerns, i.e. the Media News issue deadline. Editorial 
as a form has been chosen precisely because it does not necessarily subscribe to all specific laws 
of journalistic writing but enjoy enormous creative freedom and approximates the form of 
argumentative essay that follows not so specific principles but must observe the universal 
principles of logic.  

Samples:  

!" Senad Avdić, 'What Zlatko is!' in Slobodna Bosna, Sarajevo, No. 194, 03 August 
2000, p. 4  

!" Igor Gajić, 'The Purgatory' in Reporter, Banjaluka, No. 115, 19 July 2000, p. 5  

!" Sejo Omeragić, Ljiljan, Sarajevo, No. 394, 07 August 2000, p. 5  

!" Senad Pećanin, Dani, Sarajevo, No. 165, 28 July 2000, p. 3 

!" Editors, "Shameful Ivo Komšić!" in Hrvatska riječ, Sarajevo, No. 312, 29 July 
2000, p. 3 



Media News, No 66, Vol I 8 

Poetic Obscurity 

In terms of form, editorials – particularly those brief ones – rarely employ the classical 
scheme of text structure divided into three main segments: introduction, main body of the 
argument, conclusion. This however should not imply that a text presenting, and at the same time 
defending, a certain stance can fail to formulate its thesis clearly and argue it well. Therefore 
introductory remarks should at least outline the main thesis so that readers could easily follow the 
flow of argument in the text. If an author however wishes to take his readers aback and decides to 
write a descriptive narrative to be ended with a very effective conclusion, the conclusion must be 
based on a solid ground, built by the text as a whole and closely related to it, in order to be 
justifiable. Unfortunately, neither clarity nor justifiability of conclusions invariably characterise 
selected editorials.  

The most blatant example of unclear editorial is the Reporter's editorial by Igor Gajic, 'The 
Purgatory', closely followed by Ljiljan's editorial by Sejo Omeragic. 'The Purgatory', as well as 
Ljiljan's editorial to an extent, is characterised by allegorical expression but the key to deciphering 
of the allegory is to be found only on the following pages of the magazine since the editorial is 
composed as a summary of the issue. Thus mere understanding of one single, relatively short, 
article requires the reading of the entire issue of the Reporter. As much as this author's idea to 
write his editorial as an introductionmay be interesting, a rather awkward realisation of the idea 
made the editorial purposeless. Namely, it remains unclear all throughout the editorial what stance 
the editor has taken and what he deals with at the end of the day. Thus this introductory editorial 
fails to prepare a reader for what follows and introduce to him/her the contents of the magazine, 
even confusing the reader, and requires of him/her to continue reading, not because the magazine 
would intricate him/her but in order to decipher the editorial. Such an effect is contradictory to the 
effect that introduction normally seeks to produce, i.e. introducing what follows and making it 
interesting for its contents - not by any infantile puzzles.  

Similarily, in the case of Sejo Omergic's editorial in Ljiljan, it is obscure what the author's 
guiding intention was – whether to inform on the dinner at the residency of Thomas Miller, the 
US Ambassador to BiH, to interpret the dinner from a certain angle or to provide a critical review 
of the event. If the intention was to inform, a reader has all the right in the world to complain 
because this reduces editorial, a prestigious journalistic form reserved primarily for editors or 
experienced journalists, to a bare press release. However, the text exceeds the limits of a bare 
news item and it does not fully and explicitly meet the so-called '5W' requirements of journalistic 
news. If, however, the objective was to interpret the event or provide a critical insight into it, then 
the reader is compelled to fold up his newspapers with even a stronger sense of frustration: 
namely, upon the reading, it is still unclear what the dinner was about, what consequences or 
effects it may produce in the future, what the author's view is and what he is trying to say to his 
reader. It is indeed true that certain allusions are there in the text but unfortunately the author 
chose this rather poetic expression, burdened with gastronomic metaphors and allegories, at the 
expense of an explicit and well-argued stance that would suit an editorial.  

Gigantic Claims and Lilliputian Argumentation 

In contrast, Senad Pecanin's editorial in Dani does not fall short of explicating a clear stance 
– thus it ends with the following line: 'One can evidently expect anything from a leader who uses 
the personal pronoun of respect when talking to his favourite interlocutor, the mirror.' But solid 
argumentation of this thesis is however a different story – and a long one as well. Firstly, the 
statement brings about a new piece of information in the very conclusion by alluding to 
narcissism of Zlatko Lagumdzija and thus raises a new series of unanswered questions. This is a 
mistake in itself because conclusion is there to round up the text as a whole, not to leave readers 
with their mouth open. Let alone the fact that readers are left in dark as to the specific 
consequences the author is warning his reader of or, rather, what exactly 'anything' refers to. To 
end the text with this obscure 'anything' means to take readers into the realm of guessing and leave 



Media News, No 66, Vol I 9 

them there to themselves and their potential mind-reading skills. However, reading newspapers is 
about reading texts – not minds where thoughts are still convoluted and inarticulate as that is a 
matter of foretelling and intuition, not of intellect.  

Furthermore, origin or nature of the new information is rather intricate – readers must ask 
themselves when one stands before mirror. The answer is that it is mainly in the moments of 
privacy – particularly so if one intends to converse with one's own reflection in the mirror. 
Therefore, either the author had an insight into these moments of privacy - with or without the 
permission of the person in concern – or this is about a sheer psychological or psychoanalytical 
speculation on the person's private life or psychological profile generating conclusions on the 
person's public, that is - political, activities. As the author does not imply that he has learnt about 
this private conversation with mirrors from any primary or secondary shource, one must assume 
that the author's speculation generated his conclusions. But such conclusions are absolutely 
unfounded since there is no scientific axiom confirming the direct connection between one's 
communication with one's own reflection in the mirror on the one hand and one's political action 
on the other – unless the informative tale of Snowhite, her mean stepmother and already 
incriminated mirror is taken for such an axiom. Even if such a conversation indicates a certain 
narcissism, there is still a link missing: can one generalise so much as to claim that narcissim or 
ego absolutely prevent a person from being a good politician? I fear that such a generalisation 
would undermine even Periclo's reputation among others.  

An analogous case is the claim stated in the editorial of Slobodna Bosna by Senad Avdic 
that a line of Taras Bulba must have dawned on Nijaz Durakovic before the meeting of the SDP 
Main Board, the line being the following: 'I created you and I shall kill you.' Let alone the origin 
of this information – extremely suggestive of mind-reading skills that journalists now boast - what 
must be of concern to readers is how relevant the information is for the editorial and the analysis 
of certain events that the editorial contains. The link established by the author – i.e. identity od 
situation since Nijaz Durakovic seems to be in a position similar to the position of Taras Bulba 
when confronted with his own son – builds on a sheer psychological speculation: that Nijaz 
Durakovic is 'most anxious' about the fact that he himself created Lagumdzija as a politician. It is 
obscure how the author learned about this as he himself does not allude to any anonimous source 
of information – nor does he suggest that he obtained it in the personal communication with Nijaz 
Durakovic. It is also unclear why the introduction of the editorial had to be burdened with 
information on Durakovic's literary afinities and his doctoral dissertation that – according to the 
author – inevitably makes Durakovic a fan of Lenin ( despite the fact that a reader can very well 
assume that Durakovic did not necessarily praised Lenin but criticised him in his dissertation - 
what the author fails to clarify to his reader and thus draws his conclusions requiring of the reader 
to trust him on his word ). A slightly more attentive reader must be on guard here and ask oneself 
whether this is not meant to suggest the profile of Nijaz Durakovic's character that should tacitly 
prepare the reader to adopt the view advocated by the author readily and a priori, thus taking side 
in a debate or a dispute without even learning much about the debate itself. If, however, there is 
no hidden agenda, it becomes even more evident how superfluous this information is and one 
could contemplate why the author could not begin with simply stating the identity of Taras 
Bulba's situation and the situation discussed in the editorial. 

But the list of unfounded claims in this editorial does not conclude with this example. When 
discussing the problem of political succession in this region, the author of the editorial expresses 
his anxiety over TV coverage of the 27th of July, the Day of (National Liberating) Uprising in 
Bosnia and Herzegovina ( a holiday related to the initiation of national resistence in the World 
War II ) and the failure to mention the death of Enver Sehovic ( a Commander in the Army of 
Bosnia and Herzegovina who got killed back in 1992 ). This remark, as an illustration of 
absurdities inherent to certain regimes in the region, may well be justifiable. However, the 
illustration of absurdities inherent, according to Senad Avdic, to Tito's regime cannot boast the 
same degree of justifiability. The text reads that Tito's regime built factories but at the same time 
raised generals who would subsequently blow up the very same factories. But the author fails to 
explain how those that triggered off the uprising in the World War II – and to whom the 



Media News, No 66, Vol I 10

celebration of the Day of Uprising is after all dedicated – can be equated with those who started 
the last was, when the former had by and large passed away before the war broke out. And while 
an indirect connection – through certain historical developments and processes - can possibly be 
established on the basis of historical analysis, any direct connection is physically or, rather, 
medically is absolutely impossible. Finally, if the author believes that there is any either indirect 
or direct link, his reader is not to be concerned with investigating it as the author is there to prove 
whatever he claims. 

Just as the reader is not to be concerned with the height of a person in focus of an editorial 
and how this height effects the psychological, ethical and political profile of the person, unless the 
reader is presented with evidence beyond reasonable doubt that physical features, certain 
psychological characteristics and ethical and political views stand in some conjunction and unless 
this is highly relevant for the guiding thread and subject of the text. Yet, without any such 
evidence, the editorial of Hrvatska rijec – dedicated to the character, seemingly even the look, and 
the opus of Ivo Komsic – insists on deducing claims on political incompetence and moral 
impropriety of I. Komsic.  

Although one could justifiably debate the overall ethical profile of journalistic texts that 
deal with physical features of public persons, this analysis is concerned exclusively with logical 
justifiability and logical validity of editorials: what connection can there possibly be between the 
height of Ivo Komsic and his dispute with Hrvatska rijec, if there is no scientific evidence to 
prove the link between one's height and one's mental outlook? And even if the dispute is 
generated by Komsic's (im)morality – although this is not explicated in the editorial – how can it 
be attested that Komsic's (im)morality is a consequence of Komsic's frustrations caused by his 
'lilliputian' height? Similarly to the case of Dani's editorial, this is merely a journalists' – a 
speculation as there is no trace of evidence – based on pseudopsychoanalysis that is not 
contributing to the quality of the editorial in terms of either informative or stylistic value.  

Nor do the text and its main thesis benefit from information on musical affinities of the 
guests at the wedding of Komsic's son and the deduction that such affinities, reflected in singing 
of the partisans' songs, are identical to musical affinities of the partisans who committed 
attrocities at Bleiburgu in 1945. It is of importance to note that authors omitted to prove that these 
affinities ofthe perpetrators of crimes in the WW II are indeed a historical fact, but it is of even 
greater importance to point out the authors' failure to explicate that this is a matter of correlation. 
This is to say that, unless there is a direct relation between Komsic and his family with atrocities 
at Bleiburg, unless the Komsics are proven incriminated in the case of Bleiburg, identical choice 
of music is simply a matter of coincidence. If however the authors believe different – that this 
choice of music compromises Komsic as a political official above all - the readers must be 
provided with something more sustainable than a mere insinuation - for example, an analysis of 
the songs' contents - before anyone is publically condemned since there were various songs and 
singers in the historical framework of the World War II.  

Eloquence without Borders  

What could possibly cast a different light on my claim that certain remarks in this editorial 
are unjustifiable is the intention of the authors themselves. Namely, the authors point out that their 
intention is to denounce Komsic since that is their primary role as journalists. But such an 
intention or a role is always a twin-blade sword because denounciation is a word of wide spectrum 
of connotations indeed. Thus it even resonates a note of Soviet and other purges under totalitarian 
regimes; in other words, to denounce echoes the phrase 'to denounce to the authorities' in the 
sense of informing where the informer is always a person shileded with aninomity of his/her own 
insignificance, never a hero of the freedom of expression or action. In this sense, it is justifiable to 
gather any information on so-called incriminating deeds and characteristics of the 'suspect' and in 
such a context, any deeds and any characteristics are always incriminating and mutually related. 
And this is how the partisans' song, a person's height, business activities and political profile 
ended up in the same lot – or the same file.  



Media News, No 66, Vol I 11

But let us assume that such an intention would indeed be too embarrassing for any 
respectable journalist of a magazine – what is then the problem? The problem lies in the choice of 
words that can be depicted as next to awkward. One single word suffices to lead a reader to doubt 
moral credibility of the journalist in concern. Hence the journalist must be precautious not only 
with logical construction of the text but also when setting his/her lexical sensors: words, after all, 
are not robots and a list of their meanings is always for at least a iota longer than the list included 
in the most exhaustive dictionary. This iota is related to the usage and associative value of the 
word. As much as its meaning appears fluid in this light, it is often much more powerful than the 
standard meaning found in dictionaries since effect of the former is momentous, uncontrolled, 
almost instinctive – but suggestive enough to determine the tone of the entire text. Thus in the 
case of the editorial in Hrvatska Rijec, one single word – denounciation –sheds upon the whole 
text a light of an official decree that does away with the unloyal or condemns publicly without 
trial. And to a reader, this light becomes the light of an investigator's reflector once he/she realises 
that the text does not provide a single piece of evidence for accusations listed. It is of no relevance 
that some of the accusations are more thoroughly covered in the following issue of Hrvatska Rijec 
– because the reader may have decided that there would not be any following issue for him. For 
this very reason, an author or authors must bear in mind that every single text ultimately stands for 
itself as if there were nothing before or after it since every single text is completed and rounded up 
whole followed only by its author's signature. Whatever may follow afterwards is some other text 
or texts by some other authors.  

Pro et contra – An Inseparable Couple 

But editorials do not suffer only from irrelevant or unsubstantiated claims, obscurity or 
hasty conclusions – although even this would be a rather monumental collection of deficiencies. 
Another noticeable and dangerous disease is a weak defence of the stance presented, tied to the 
lack of sensitivity to possible remarks or criticism. 

Not one single of these editorials even hints at the possibility of a view different to theirs. It 
is impossible to justify this on the basis of the definition that editorial is an expression of a 
personal view or editorial policy since the claim that personal opinion is not to be subjected to any 
tests is simply a twisted understanding of tolerance. 'De gustibus disputandum non est.' is not a 
principle valid in assessment of any logical argumentation or an opinion as a result of intellectual 
deliberation – not intuition or sensibility – and thus it is out of place in journalism as well. 
Opinion of an editor or the entire bureau, as much as it is personal(ised), must be based on either 
evidence or the laws of logic. When it is impossible to test the validity of evidence, correctness of 
a view can be tested only through its confrontation with its opposition.  

Therefore, for example, if it is the stance of Dani that intra-party policy of Zlatko 
Lagumdžija is wrong or even dangerous, then this stance has to be defended – simply listing 
Lagumdzija's actions is not enough since their meaning and their implications are merely a matter 
of interpretation and a reader must be convinced that the interpretation given is the right one even 
before he/she starts doubting or asking questions. The 'shield' thus must be in-built into the 
argument itself by preempting the opponent – this is why it is important to address counter-
arguments and shatter them. It is only then that a personal view can outgrow the limits of private 
speculation, that after all is not meant for public, and claim its right and credibility to shape public 
opinion.  

What all authors, journalists included, should bear in mind when constructing and 
presenting argument is that the strongest argument is forged in the confrontation with its strongest 
opposition – not the weakest one: hence the confronted evidence and argumentation must be the 
strongest. If not, the bulwark is built on the part of fortification which enemies do not even attack. 
And the author is never to rely on the understanding of a sympathetic reader. As the English say, 
no point in preaching to the converted, that is – no point in persuading those already persuaded. 
The best test of accuracy and viability of an opinion is the opinion of an opponent and the ability 
to read one's own text with the opponent's eyes is the basis of any good writing. In addition, a 



Media News, No 66, Vol I 12

journalist must bear in mind diverse receptive capabilities of the readership and set the parameters 
on the basis of the lowest common denominator – not the ideal, well-informed and astute reader. 
Therefore, any poetic inspiration should be left to the sphere where it originally belongs and one 
should not attempt to express it in the newspapers that are seldom bought for the sake of literary 
enjoyment. In conclusion, these rules ough not to be taken as valid for editorials and journalistic 
writing alone but also for various written and oral debates that any public is inevitably exposed to. 
(Svjetlana Nedimović, an MPI Research Centre Analyst) 

A T V  N e w s  M o n i t o r i n g   

Impartial in the Case of BiH, Partial in the Case of Serbia 
Headlines – A Reflection of Professional and Political Stance of the Media 

Media Plan Institute Monitoring Centre was doing monitoring of Alternative Television 
(hereinafter: ATV) from Banjaluka over three whole weeks from 08 May until 25 May 2000. For 
the first seven days from 08 May till 25 May, monitoring of the overall programming was being 
invariably done 24 hours a day whereas only the prime time informative programming – i.e. the 
News at 1900 hrs - was monitored over the remainder of 14 days. This monitoring was ordered by 
Press Now, an organisation from Netherlands. In this issue, Media News release a segment of the 
analysis concerning ATV News programming. 

The monitoring objective was to gain an insight into the quality of the TV station, its 
political stance and programming scheme, adherence to professional standards of journalism 
as well as its approach to political phenomena in BiH and neighbouring countries of 
Yugoslavia and Croatia. Therefore we have decided to monitor the prime time News every 
single day of the three-week monitoring period as our previous experience with monitoring of 
broadcasters in BiH indicated that the prime time informative programming normally 
mirrored professional and political stance of the media towards a majority of social 
phenomena. In addition, this particular type of programming normally requires a rather 
significant resort to the broadcaster's own production capacities, thus allowing a good insight 
into actual professional profile of the broadcaster. The News at 1900 hrs programming was 
therefore analysed through combination of qualitative and quantitative methods.  

Public Service: 27.6 % of Total Weekly Broadcasting 

ATV Banja Luka initially came into being as a TV OBN correspondent three and a half 
years ago: two years ago these two stations became partners. In 1997, ATV started off with 2 
hours of its own programming whereas nowadays it broadcasts its own programme from 1000 hrs 
till 0100 hrs. It is supported by USAID, SOROS, the Government of Japan, the Government of 
Sweden and a group of donors that was involved in the development of OBN.  

The programming structure in the first monitoring week - the total of 6,417 minutes - was 
the following: 27.6% of public service, that is – news, informative and political as well as 
educative programming; 5.2% of commercials; 60 % of entertainment including sport, music and 
cartoons, and finally 6.2 % of other programming. ATV is one of the largest providers of 
programming for the joint programming project within OBN  

ATV employs 74 people out of whom one half is composed of journalists, directors, 
cameramen and realisation staff. These are mainly young people, graduates of the Department 
of Journalism or Academy of Drama and Theatre of Belgrade, and attendees of BBC School 
in Sarajevo. Another educative programme was implemented within OBN and with the 
support of Canadian Government.  



Media News, No 66, Vol I 13

ATV covers the areas of Banja Luka, Novi Grad, Sanski Most, Prijedor, and to an 
extent – Derventa and Doboj. Having put up a TV transmitter on Mt Udrigovo, they now have 
a better coverage of Teslic and Doboj whereas the population of Srebrenica has been within 
the reach of ATV telecasting since last May thanks to the IREX donation.  

The ATV programming on Slavko Curuvija, an independent publisher murdered in 
Belgrade in the spring of 1999, was awarded at the TV fest in Bar, held in 1999.  

Events from the RS Predominate 

The prime time news programming is broadcast every day at 1900 hrs. It lasts for about 25 
to 30 minutes. Conceptually, it is a programming designed as a chronicle of daily events in Banja 
Luka, the Republic of Srpska, Serbia, the world and, to a lesser degree, the Federation of BiH and 
Croatia. The programming is edited by an editor who acts as an anchor at the same time 
(invariably a man, at least during the monitoring period) but another anchor – invariably a woman 
- is equally represented in the programming. Four editors and three anchors were noted during the 
monitoring period: this indicates a relatively high diversity of personnel even for the standards of 
much larger national (public) broadcasters in BiH. All anchors of this programming meet the 
standards of professional journalims, both in terms of their vocal potentials and their look and 
posture before camera. Dragan Stegic and Zoran Popovic could however be reproached for 
mixing e- and ije-versions of Serb language. 

Unlike other broadcasters, ATV cameras frequently hold both anchors in focus at the same 
time, particularly in the beginning of the News. This is not due to the lack of technical resources 
as it is combined with the classical take-model with only one single anchor in focus: it is 
obviously a deliberate visual arrangement. Subjectively speaking, the monitor finds this idea 
agreeable. Also, the background is rather unusual as it applies the so-called 'blue key'. Orange 
prevails in the background that is designed as an abstract map of the world. Such design is rather 
exceptional but also very effective as it contrasts darker shades that would otherwise mortify the 
image and weaken the visual sensation. Another affirmative comment refers to the balance 
between the screenings of anchor and the frequency of footages broadcast. The number of news 
read out by anchors in focus is rather limited as the statistics will show. Anchors normally feature 
as announcers. However, these announcements are very professionally done: they are composed 
of two to three lines on the reportage to follow. Apart from the main announcement of headlines, 
the News programming is also characterised by 'inter-announcements' broadcast once or twice in 
the course of the programming, thus attracting the viewers' attention and contributing to effective 
programming conception.     

During the 21 days of the news monitoring, this programming contained 603 various 
information. If assorted by subject, the statistics would show the following:  

Republic of Srpska: 114 
Federation of BiH: 25 
BiH as a whole: 25 
Political parties: 36 
Serbia:  76 
Montenegro:   6 
Kosovo:  29 
Croatia:  16 
World: 130 
Local information:  46  

Social & welfare issues:  39  
Public utility issues:  3 
Politics:   4 

Sport:  20 
Weather forecast:  24  
Other:  10 



Media News, No 66, Vol I 14

The Predominant Journalistic Form: Reportage Combined with Audio-
Recordings 

In terms of the mode of information presentation, i.e. journalistic genres and technical 
capacities utilised, the statistics is the following:  

News:  127 
News combined with video-recordings: 153 
Reports combined with video-recordings: 106 
Reportage containing audio-recordings: 168  
Phone reporting: 49 
For the purposes of this analysis, the news item is herein defined as a press agency 

information read out by anchors and unaccompanied by any video-recording. The 'news combined 
with video-recordings' is a piece of press agency information accompanied by the video-recording 
of relevant events or other relevant shots. 'Reports combined with video-recordings' is a 
broadened news item, composed as a report accompanied by relevent video-recordings. 
'Reportage containing audio-recordings' is a report or a reportage containing original statements 
by the actors.  

The following table was produced on the basis of combination of these statistical data: 

P r e s e n t a t i o n  M o d e  

Subject 

News 

News 
combined 

with video-
recodings  

Reports 
combined with 
video-recodings 

Reportages 
containing 

audio-recodings 
Phone 
reports 

Republic of 
Srpska 

18 12 21 58 5 

Federation of 
BiH  

13 8 3 0 1 

BiH as a whole 10 6 5 2 2 

Political parties 13 3 10 10 0 

Serbia 24 24 8 10 28 

Montenegro 6 0 0 0 0 

Kosovo 12 11 5 1 0 

Croatia  1 0 0 2 13 

World 12 100 18 0 0 

Local 
information 

5 2 2 37 0 

Sport 1 1 12 6 0 

Weather forecast 4 2 18 0 0 

Other 3 2 2 5 0 

The data listed under the category of 'subject' could suggest that the News mainly revolve 
around international news as 130 items were broadcast within the monitoring period. However, 
these are by and large agency news accompanied by shots taken over from satellite channels or 
received from a video-service. These are relatively brief information and thus a news block is not 
longer than four to five minutes. This is to say that ATV does bring about a large number of such 
information but their duration is rather limited and presentation is fairly simple.  



Media News, No 66, Vol I 15

Alternative television is essentially and primarily focused on events in the Republic of 
Srpska or in relation to the Republic of Srpska exclusively (114 information). Considering that 
local information also originate from the RS as well as the news related to activities of political 
parties – mainly RS political parties – it is clear that a majority of information is associated to the 
entity of RS.  

Reportage containing audio-recordings is the most incessant journalistic form (168 items). 
This fact calls for praises since this particular journalistic form requires rather rich journalistic 
experience as well as more active involvement of the staff. Finally, it is also about proper 
instrumentalisation of audio and video capacities. The form is mostly modelled on the classical 
TV scheme 'journalist – audio-recording – journalist'. ATV reportages are by and large 
professionally done both in journalistic and technical terms. They cover mainly events from 
Banjaluka but also some other parts of the RS. However, it is evident that events from West RS 
prevail over those from the eastern part. Events covered are mainly press conferences (NOTE: 
This seems to be an epidemic spreading all over BiH journalism.), various conventions, seminars, 
the RS Government's meetings and meetings of other public bodies, etc. It is commendable that 
ATV reports are not composed chronologically but are selective as deemed significant and 
interesting by journalists or editors. In addition, press conferences are accompanied by relevant 
footages: this means that reportages are not burdened with monotonous close-ups of 
spokespersons and journalists in attendance. Thus, for example, the report on the press conference 
concerning the RS media privatisation, dated 25 May, was accompanied by shots of various TV 
bureaus, TV equipment and transmitters but also enriched with additional press statements 
addressing the issue of privatisation: all these are characteristics of a thematic reportage and not a 
mere report. 

ATV journalists are also practising investigative journalism and summarise the most 
significant political events. In the field of investigative journalism, ATV mainly produces fairly 
simple programming, aspiring to illuminate certain issues, primarily social and welfare concerns. 
For example, why gas stations do not have in-built measurement devices or what the dispute 
between Prijedor College and RS Minister of Education is really about. However, the quality of 
programming varies. Thus the reportage on the Prijedor College, dated 08 May, presents only the 
stance of the College administration whereas the Minister, representing the other side to the 
dispute, was bypassed. We have also noted a report on the concert of certain Baja, a Serbian folk-
singer, in Banjaluka, broadcast on 17 May. The report was intended to answer the question why 
kitsch prevails nowadays. The singer Baja is depicted as a bearer of kitsch although the report 
itself does not suggest so since the very shots of the concert are not presented as kitsch whereas 
the reporter fails to provide any additional information or clarification. A sociologist's 
commentary is also incorporated in the reportage but it is somewhat lacking in expert authority – 
consequently his critique of kitsch appears rather unconvincing.  

Political or any other excessively sensitive issues are mainly left untouched. But political 
issues are dealt with through a form of summary or insight, compiling numerous facts and thus 
presenting a full and comprehensive information to a viewer. This was particularly evident in the 
coverage of events concerning the Council of Ministers and appointment of its new Chairman: 
various stances of RS political parties and problems occuring in the process of appointment were 
presented on several occasions.  

Impartiality towards Political Developments in the RS 

No bias in favour of any of the RS political options was noted in the course of monitoring. 
Stances of the parties and politicians are presented impartially. Although no exact statistical 
record has been produced within the framework of this analysis, our impression is that the 
Socialist Party of RS and its leader, Zivko Radisic, occurred slightly more frequently in the 
monitoring period. However, the increase in frequency was a result of the concurrent events. 
Namely, appointment of the Chairman of the Council of Ministers is closely tied to the activities 
of Zivko Radisic as a member of the BiH Presidency, also a leader of the SPRS, entitled to 



Media News, No 66, Vol I 16

recommend the respective candidate. In addition, the line of deepest cleavage in this affair ran 
between the Socialist Party and Prime Minister Dodik.  

Events in the Federation of BiH are covered selectivelly, superficially and mainly through 
agency news. During the monitoring period, these news concerned mainly the tragic traffic 
accident near Kakanj, causing 44 casualties, and views of the Federation political parties on 
various issues. Damir Kaletovic, an OBN journalist, acts as an ATV correspondent from Sarajevo. 
However, his reports during the monitoring period mainly concerned the appointment of the 
Chairman in the Council of Ministers – again an issue closly linked to the RS affairs. Only one 
phone report related exclusively to the Federation was noted in this period and it concerned the 
tragic traffic accident near Kakanj when a correspondent from Zenica, another OBN journalists, 
went on air over the phone.  

BiH as a whole featured in the News 25 times, mostly in the form of agency news. Our 
analytical category 'BiH as a whole' encompasses activites of common BiH institutions and 
various conferences, conventions and meetings in relation to the resolution of problems of the 
state as a whole. A majority of these information is tied to activites of international community in 
regard to BiH. 

Bias in Favour of Serbian Opposition 

Events in Serbia are more significantly present in the 1900 News: 76 related information. 
Those were mostly phone reports by Danijela Segan, their correspondent from Belgrade – the 
total of 28. All reports related to FRY invariably deal with the relations of its government with the 
opposition. It can be concluded that ATV thoroughly follows and covers all ongoing events 
regarding the governmental repression of the opposition, students and independent media and 
journalists in the FRY. In contrast to impartial approach to political affairs within the RS, there is 
an evident bias in favour of the opposition forces in Serbia and the Resistance movement in 
particular: the movement is consistently described by either anchors or Belgrade correspondents 
as the 'only healthy force', 'organisation initiating changes', etc. Most of the events from Serbia are 
presented through the prism of opposition views. Statements of the opposition leaders and the 
Resistance leaders were quoted, the accounts of events were those of the opposition whereas the 
views of the authorities and police remained unavailable throughout the monitoring period. The 
only exception was a press release by the Belgrade police, read out on 18 May, describing the 
behaviour of Red Star football fans during, as reported, a 'peaceful' protest rally, as violent. Apart 
from reports of Belgrade correspondents, there were also two instances of reports by the Novi Sad 
correspondent. However, 'on the spot' reports were presented 10 times within programming taken 
over from partner TV stations or independent TV production from Serbia. The reports mainly 
addressed instances of regime's repressive actions against media and contained statements by 
editors in chief of the banned media. However, somewhat stronger wording in respect to the 
regime in Serbia and to Slobodan Milosevic was used only once and even then only indirectly. 
Namely, on 26 May, reporting on the French Expresse's commentary, Milosevic's regime is 
described as a 'rule of a mafia clan' and 'a regime resembling the one of Chaushescu'.  

Montenegro featured in the News merely six times and mostly in agency press releases. 
Kosovo was in focus much more frequently – 29 times in total but also primarily in agency news. 
In the monitoring period, ATV did not have any correspondents in Kosovo. The emphasis in the 
news on Kosovo was placed upon assails on remaining Serbs by Kosovo Albanians.  

ATV followed events in Croatia mainly through phone reports of its correspondent from 
Zagreb, Boris Raseta. In addition, ATV crew visited Croatia on two occasions and produced two 
reportages concerning human rights of Serbs in Croatia for the News. The ATV correspondent 
from Zagreb also frequently reported on this issue. Although this remains a highly sensitive issue, 
it was addressed impartially and without any prejudice towards Croatian authorities.  

Apart from the News at 1900 hrs, ATV broadcasts 5-minute News at 1000, 1500 and 2400 
hrs. At 1000 and 1500 hrs, the anchor in focus reads out the news whereas the midnight News 



Media News, No 66, Vol I 17

programming is composed of ATV or satellite channel shots accompanied by the news read out in 
'off'. Anchors of these short news as well as the News at 1900 hrs appear rather confident and do 
not make any mistakes when reading.  

Press agency sources are normally not referred to. However, some of them – such as Beta 
from Belgrade, Srna from RS and Onasa from the Federation of BiH – were referred to as sources 
of information on several occasions. Journalists also quoted newspapers from FBiH on several 
occasions but we believe that those sources were used only indirectly and information were 
obtained through a secondary source such as news agencies. (Radenko Udovicic, Media Plan 
Institute Research Centre) 

N E W S  

Ex-Minister Attacks a Journalist 
(Sarajevo) Ljubisa Lazic, a journalist of Oslobođenje, a daily from Republic of Srpska, 

was physically assaulted by Marko Asanin, Head of the Regional Board of SNSD (Party of 
Independent Social Democrats) and ex-Minister in the Council of Ministers of BiH, and his 
two escorts in the offices of Radio Srpsko Sarajevo on Saturday 12 August. Lazic was injured 
on this occasion and obliged to seek medical help in a nearby hospital.  

Lazic reported the incident to OSCE SOS line for journalists, seeking their help. In his 
statement to the Help Line, Lazic explained that this assault had presented a climax of a series 
of threats and harasment by Asanin who at one point even attempted to exclude the local 
media from the meeting of Srpsko Novo Sarajevo Municipal Assembly, demanding of them 
to present the views of his political party solely. Ljubisa Lazic also informed the OSCE Media 
Office that the local police raised charges against the perpetrators and expressed his pleasure 
at the police response to the incident. Lazic added that he himself intended to press charges 
against Asanin and other two assailants and that he would appreciate support of international 
community in this instance.  

Marko Asanin stated for the press absolutely contradictory information, explaining that 
he was attacked by Lazic who cherished open animosities towards Asanin. Asanin adds that 
the involvement of his two escorts in this incident was merely an intervention of his security 
guards aimed at protecting him from Lazic’s violent attack. However, Srpsko Sarajevo police 
who investigated the case did not confirm Asanin’s explanation and pressed charges against 
Asanin.  

The OSCE Help Line for journalists, established in November 1999, is intended to help 
journalists who are threatened, disturbed or assailed when performing tasks in their official 
capacity. For more details on the Help Line, contact OSCE Mission: phone 033 292-228 or 
email freemedia@oscebih.org  

An ‘Explosive’ Commercial Removed 
(Sarajevo) Independent Media Commission (IMC) requested the TV stations in the RS 

to cease the broadcast of Stimorol chewing gum commercial as it relativises the hazard of 
explosive devices in BiH that injure and even kill citizens of this country on a daily basis.  

In its letter to Vikom, Bel and ATV broadcasters, IMC presents the opinion of Working 
Mine Action Group that expressed its concern over this particular commercial. Namely, the 
Stimorol commercial shows a chewing gum shaped as a hand grenade, which explodes 
leaving the screen dotted with pieces of the gum burst. The hand grenade in the commercial is 
a faithful replica of a real hand grenade. IMC therefore believes that there is a serious risk of 

mailto:freemedia@oscebih.org


Media News, No 66, Vol I 18

young children, if encountering a real hand grenade, pulling the safety pin as seen in the 
commercial in order to get a chewing gum. 

Respective TV stations complied with this IMC’s request.  

Financial Controls and Phone Threats: the Most Frequent 
Forms of Pressurisation upon Broadcasters  

(Sarajevo) Internews Research Team did a poll of 116 broadcasters, all members of BiH 
Association of Broadcasters, in order to establish what forms of pressurisation were most 
frequently encountered by the media in BiH. According to this research, the most frequent 
form of pressurisation is a phone threat mainly by anonymous persons who threaten 
journalists for their reporting or overall programming policy of their media. 30 media were 
exposed to this form of pressures and the total of 733 phone threats were recorded. Two 
broadcasters were exposed to as many as 200 threats, one of them to 56 and two 50 each 
whereas other media experienced fewer than 20 threatenening calls each. 

Another form of indirect pressurisation upon the media is financial control by state 
authorities. 31 media were exposed to it. 

As to so-called physical violation of the rights of journalists, 20 broadcasters reported 
instances of physical attacks on their employees whereas 16 broadcasters experienced 
demolition of their equipment. One of the latter reported as many as 7 cases of violent 
demolition of equipment in the last five months. 6 broadcasters were subjected to confiscation 
of recorded material whereas 24 of them were prevented in exercising their freedom of 
movement or they were denied access in order to obstruct professional reporting.  

The number of broadcasters whose journalists were charged with offence and slander is 
16, out of which 2 broadcasters reported 12 such instances. 18 broadcasters polled 
encountered pressurisation in the form of withdrawal of their advertisers from mutual 
business cooperation due to the programmatic conception of these broadcasters.   

”Reporters without Borders” Lodging a Protest with 
Montenegrin Government 

(Paris/Podgorica) Beta reports that ‘Reporters without Borders’, a non-governmental 
organisation for protection of journalists from Paris, wrote a letter to Milo Djukanovic, President 
of Montenegro, protesting the decision of Montenegrin authorities to ban any coverage of 
preelections campaign by the national media.  

‘This is a partial and arbitrary decision that compels the national media to support the 
boycott of elections on 24 September proclaimed by the authorities.’, argues RWB. ‘We ask of 
you to abolish this decision and allow journalists to do their work and cover the preelections 
campaign in the most adequate conditions possible.’, writes the RWB NGO, asking the 
Government to remain consistent with their liberal policy.  

The organisation believes that, ever since the election of Djukanovic for President of the 
Republic in October 1997, Montenegro has served as an oasis of freedom within the Yugoslav 
Federation that is constantly aspiring to suffocate all independent media.  

 Montenegrin Ministry of Information banned any involvement of the Montegerin public 
broadcasters and local municipal press in Yugoslav preelections campaign on 25 August. On this 
occasion, the Ministry warned that ‘rights of political parties to representation in the public media 
in the course of preelections campaign for illegitimate Federal elections cannot be exercised in the 
media founded by either the Republic or local units of political organisation.’ 



Media News, No 66, Vol I 19

 Necessary legal measures will be taken against the public media that breach the Resolution 
of the Montegrin Assembly on the protection of its interests and Montenegrin Law on Public 
Information by their involvement in the prelections campaign.  

Bosniak Television Banned 
(Sarajevo) Independent Media Commission (IMC) rejected the application of Bosniak RTV 

International (BRT) for long-term broadcasting licence and directed BRT to cease broadcasting. 

 This decision is founded on the claim that BRT was deliberately misrepresenting certain 
facts, aspiring to present itself as a private broadcaster although the breakdown of its income 
suggests that BRT is effectively a public broadcaster. IMC points out that status of certain media 
is far from irrelevant in the present circumstances in BiH.  

BRT management denounced the decision on the ban as political, describing IMC’s 
explanation as ‘ridiculous’. Namely, BRT has for a while been under impression that international 
community, a founder of IMC, has been troubled by a Bosniak broadcaster that cherishes Islamic 
tradition and that this is what actually motivated the ban.  

The IMC's decision has not yet come into effect. A complaint by BRT is expected and it 
will be discussed on 25 September. BRT has already pointed out that it would be willing to re-
register as a public broadcaster. However, if the decision is additionally reaffirmed, BRT will 
have to cease its broadcasting.  

Radio Yugoslavia Does Not Broadcast from BiH Any Longer 
(Banjaluka/Sarajevo) A SW transmitter of Radio Yugoslavia, a national station of former 

Socialist Federal Republic of Yugoslavia, that is situated in the vicinity of Bijeljina terminated 
transmission on 19 August. According to the operators of the transmitter, they were directed by 
SFOR to leave the transmitter and terminate the transmission within 48 hours. However, SFOR 
denied any connection with this case only a day later.  

According to the information originating from Independent Media Commission (IMC), that 
is in charge of frequency spectrum in BiH, this case been unnecessarily dramatised. IMC confirms 
that SFOR did not urge the operators to leave the transmitter but IMC wrote a letter requiring ‘a 
reply that would either confirm or deny IMC’s findings that broadcasting from this transmitter is 
illegal’ in 48 hours at the latest. ‘Therefore we simply endeavoured to clarify the situation since 
we have not issued any licence to any BiH broadcaster to broadcast from this location – but we 
have not urged them to terminate broadcasting instantly.’, explains Zinaida Babovic, the IMC 
spokesman. 

The transmitter of Radio Yugoslavia was built on this location 16 years ago. The 
headquarters of this radio station is situated in Belgrade. It broadcasts programming in 14 
different languages. Serbian authorities harshly protested suspension of this broadcaster, accusing 
Wolfgang Petritsch, the High Representative, and Milorad Dodik, the RS Prime Minister, of this 
decision.  

 

 

Council of Media Plan Institute: Prof. Dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica 
Vučinić (Banja Luka); M.S. Lenart Šetinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenković (Zagreb); M.S. 
Loius de la Ronciere (Paris); M.S. Aleksandar Todorović (Montreaux); Prof. Dr. Slavo Kukić 
(Mostar), Prof.Dr. Miroljub Radojković (Beograd) 


	No 66, Vol I 	Sarajevo, 31. August 2000.
	Subject


