
In This Issue You Can Read About: 

♦ RTVBIH and RTRS: Public Service 
Programming Below the Designated 
Minimum 

♦ Media In the Eve of the Elections: 

• Serbia: Who Will Announce the 
Victory?  

• Montenegro: No Elections 
Propaganda 

• Macedonia: Political 
Propaganda and Scoring Points 

♦ News 

Media News 

♦  Journalism and Democracy ••••Media in Transition 

No 67, Vol I  Sarajevo, 14. S

RTVBiH and RTRS 

Public Service Programming Below the Designated
Media Plan Institute has conducted an extensive monitoring project on t

and advertising programming of the two main public broadcasters in Bosnia a
Radio and TV of Bosnia and Herzegovina (RTVBiH) in the Federation and R
Republic of Srpska (RTRS) in Republika Sprska, as well as the follow
broadcasters: Open Broadcast Network (OBN), Independent TV Hayat (NTV Ha
TV Studio 99 (NTV Studio 99) in the Federation of BiH, and Alternative TV (A
Independent TV of Banjaluka (Nezavisna TV Banjaluka) from the Republic
research was conducted under a contract from IREX ProMedia, which ca
development and assistance programs for the U.S. Agency for Internation
(USAID) 

IREX has stated that its purpose in sponsoring this research is to assist 
community in developing sound, practical policies in its current efforts t
broadcasting in BiH. 

A Standing Obligation: 40% of Public Service Programming 

The international community, including the Independent Media 
currently working to encourage the evolution of these two remnants of forme
in Yugoslavia toward the standards of programming and professionalis
European public broadcasting. In particular, it is intended that RTVBH d
components—a two-channel Federation TV serving the Federation entity, a
Broadcasting Service (PBS) serving the entire country. 

SAFAX

http:/
Prepared by the 
 News Agency Sarajevo 

/www.mediaplan.ba 
eptember 2000. 

 Minimum 
he public service 
nd Herzegovina, 
adio and TV of 
ing commercial 

yat), Independent 
TV), TV Bel and 
 of Srpska. The 
rries out media 
al Development 

the international 
o reform public 

Commission, is 
r state television 
m observed by 
evelop into two 
nd a new Public 

http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No 67, Vol I 2 

As part of these reforms, the IMC on 21 October 1999 adopted a broad Rule on the 
Definition and Obligations of Public Radio and Television Broadcasting. In this rule, the IMC 
notes that: 

“Consistent with general European 
practice public broadcasters have distinct 
obligations to society including the providing of 
programming that serves the news, information, 
educational and cultural needs of the public” 
because they are supported in part by public 
funds. 

Accordingly, the IMC requires that all 
public broadcasting stations—including those 
licensed to a government body or supported to 
an extent greater than 51% by municipalities 
and cantons—must devote “at least 40% of 
program time in any week [to] news and other 
informative or educational programming.” The 
IMC has stated that this rule will apply to each 
public station as it receives a long-term IMC 
licence, a process now under way. 

The same rule limits the amount of 
commercial advertising or commercially 
sponsored programming that public television 
stations may broadcast to 4 minutes per hour. 
Separately, the IMC issued a Code of 
Advertising on 09 March 1999 that restated the 
4 minute per hour limit for public TV stations 
or 6 minutes per hour for public radio stations 
and put it into force on 15 April 2000. 

MediaPlan’s research project addresses 
three questions that arise from these 
regulations: 

Is it practical for public stations, 
particularly RTVBH and RTRS, to achieve the 
40% minimum of public service broadcasting as 
set by the IMC? 

Do IMC regulations define public service 
broadcasting clearly enough to permit and 
others to measure the public service content of a station’s program? 

Is the 4-minute advertising limit currently being observed by the major public 
broadcasters? 

MediaPlan Institute monitored and measured all programming broadcast by RTVBH 
and RTRS for four consecutive weeks, from 1-28 May, a period judged to be sufficiently long 
after local elections on 8 April that the data would not be distorted by post-election news 
coverage and discussion. For purposes of comparison, MediaPlan Institute carried out the 
same monitoring of three private, commercial stations licensed as such by IMC in Sarajevo 
(OBN, NTV Hayat and NTV Studio 99) and three others in Banjaluka (ATV, TV Bel and 
NTV Banjaluka) during the same time period. 

 

 

 

 

Media News- all the media news of 
BiH collected in one place. 

Issued every second Monday in 
English and Bosnian/Croatian/Serbian. 
Texts by local authors are published in 
whatever variant is appropriate to the 

author. 

Published by Media Plan - Safax 

Editor: Zoran Udovičić 

Editorial in Sarajevo: Patriotske lige 
30, (Arhitektonski fakultet) Sarajevo; 
Tel/fax:+387 (0) 71 206 542, 213 251 

Office Banja Luka – SOS – open line 
for journalists: 

Tel/fax:+387 (0) 51 307 470 

 E-mail: 

Safax-mp@bih.net.ba 
http://www.mediaplan.ba 

Copyright © 2000 Media Plan Institute 

REPRODUCTION OF THE TEXTS IS 
PERMITTED IF BOTH THE NAME 
OF THE AGENCY AND NAME OF 
THE AUTHOR ARE SHOWN 

Media News service is supported by 
French Government 

mailto:Safax-mp@bih.net.ba
http://www.hypermart.net/mediaplan


Media News, No 67, Vol I 3 

Commercial TV Broadcasters More Public Than Public Broadcasters?! 

The main findings of this research are: 

The programs of RTVBH and RTRS consistently fall short of the IMC’s 40% minimum 
amount of public service broadcasting, averaging 32.25% and 29.93% respectively in May. In 
four weeks of monitoring, RTVBH never exceeded 34% and RTRS never exceeded 30%. 

In contrast, public service programming broadcast by two of the six private stations 
Media Plan monitored—OBN and NTV 99—consistently exceeded 40%, even though this 
requirement does not apply to them. 

Following IMC definitions, NTV Studio 99 achieved the highest proportion of public 
service broadcasting (53% on a weekly average), but this was due to a large quantity of news 
and interviews repeated from the previous day, and to the station’s limited entertainment 
offering. OBN’s public service programming averaged 42.52%. NTV Hayat averaged 33.22% 
of public service programming, pushing RTVBH and RTRS into 4th and 5th place 
respectively. 

Thus the 40% minimum appears practical, and may even be too low to establish a clear 
distinction between public and private broadcasting. 

RTRS broadcast more entertainment than any other station monitored, averaging 4652 
minutes or 64.83% of total weekly programming, compared to 3672 minutes or 48.62% 
broadcast by RTVBH. RTVBH carried more sports programming than any other station—
1026 minutes or 13.6% of its total broadcasting from 1-28 May. 

Based on IMC definitions, OBN fits the profile of a public broadcaster more fully than 
any other major station in Bosnia and Herzegovina, with the highest average weekly content 
of public service programming—3113 minutes or 42.52%--and one of the lowest 
entertainment offerings, averaging 3289 minutes or 44.03% of total air time. 

During the monitoring period of 1-28 May only OBN and ATV carried contact 
programs (allowing the public to call in comments and questions) involving public figures, an 
IMC criterion for defining such programming as a form of public service. RTVBH had no 
contact programming at all during this period. 

Of all eight stations, Bel TV carried the largest amount of news (a weekly average of 
980 minutes) followed by NTV Studio 99 (824 minutes) and NTV Hayat (744 minutes). 
RTVBH and RTRS ranked fourth and fifth with 654 and 540 minutes respectively. ATV 
ranked sixth with 538 minutes. OBN and NTV Banjaluka ranked lowest in average weekly 
news content with 456 and 366 minutes respectively. 

OBN’s educational programming far exceeded that of any other station—1812 minutes 
on a weekly average compared to second-ranked RTVBH with 853 minutes, a figure that 
pushed OBN into the top rank of public-service broadcasting.. ATV scored lowest in 
educational programs with an average of 314 minutes or 18% of programming. (These 
programs include animal or wildlife documentaries which many stations appear to use as 
inexpensive time-fillers.)  

No station achieved the IMC’s requirement of at least 10 hours of children’s educational 
programming per week for public broadcasters. RTRS carried essentially no children’s 
educational programming during the monitoring period. 

RTVBH systematically exceeds the IMC limit of 4 minutes per hour of commercial 
advertising, both in morning and prime-time evening hours. From 1-28 May, RTVBH 
exceeded this limit 100 times, reaching as high as 19.72 minutes of advertising between 20:00 
and 21:00 hours on 19 May. Even though it carries relatively little advertising, RTRS 



Media News, No 67, Vol I 4 

exceeded the 4-minute limit 19 times, reaching as high as 13.35 minutes between 18:00 and 
19:00 hours on 11 May. 

TV Bel carried the highest overall amount of advertising—an average of 1112 minutes 
per week or 15.66% of programming. NTV BL and NTV Hayat were second and third at 741 
minutes (10.44%) and 513 minutes (6.88%) respectively. Advertising occupied a weekly 
average of 407 minutes (5.56%) of OBN’s program, 352 minutes (5.63%) of ATV’s, 293 
minutes (3.88%) of RTVBH, 194 minutes (4.92%) of NTV Studio 99’s and 68 minutes 
((0.96%) of the RTRS program. 

RTVBH, however, carries the second largest proportion of high-value international 
commercial advertising, which makes up more than 50% of its overall ad content. NTV BL 
ranks highest in this respect. TV Bel, with the highest overall proportion of ads, was one of 
the two lowest (along with NTV Studio 99) in the category of international ads. 

The actual programs broadcast by some stations deviate significantly and often from 
their published program schedules. Such deviations are disorienting to the audience and 
unwelcome to advertisers. RTVBH and RTRS show relatively low levels of such deviation.  

There is a need for more precise definitions from the IMC for certain types of 
programming which according to its rules constitute public service broadcasting, particularly 
with regard to children’s programming and to “collage” programs that usually combine 
entertainment, news, information and advertising. 

Forthcoming Changes in the Media Policy – Perhaps 

These findings place in doubt IMC's conception of the mission and effectiveness of 
public broadcasters. In setting a required minimum level of public service broadcasting, the 
IMC appears to have intended that stations supported by public money give priority to news, 
information, education and related programming – all to serve the most urgent needs of 
society – over entertainment. However, the main public broadcasters – i.e. RTVBiH and 
RTRS – evidently favour entertainment over public service at the moment and even more so 
than commercial broadcasters. As a result, their programming is more commercial in nature 
than the programme of some of the leading private commercial broadcasters.  

There are two possible remedies that IMC can apply. One is to retain the existing course 
of media strategy while increasing the public service programming minimum quota to allow 
for a finer distinction between public and commercial broadcasters, and providing better 
specified terms and definitions of public service as well as more detailed guidance to public 
broadcasters with regards to their function in society and assistance with self-monitoring of 
public service programming. Another remedy however is draconic but may prove fruitful in 
long-term perspective. Namely, it would involve a shift in the overall media policy – devised 
by international community along the lines of specifically European understanding of the 
public broadcasters as prime patrons of public interest - towards the North American model of 
commercial broadcasters obligated under legal framework to incorporate a certain ratio of 
public service programming. This model may appear particularly suited to BiH circumstances 
for two reasons. Firstly, the programming of commercial broadcasters is already more public 
service oriented than the programming of public broadcasters. Secondly, it would help 
broadcasters overcome their financial difficulties, particularly grave in the case of public 
broadcasters. These reasons suggest that any reconsideration of media policy and media 
legislation by international community and IMC in particular would be worthwile. (MPI 
research team, led by Tarik Jusic. The conclusion and headings by Media News editorial 
bureau. Media Plan is grateful to Robert Gillette of IREX ProMedia for his support and 
valuable expertise provided in the course of this research.) 



Media News, No 67, Vol I 5 

M e d i a  I n  t h e  E v e  o f  t h e  E l e c t i o n s  

Media News continue to monitor the media situation during the preelections campaign in 
the countries of South East Europe. In this issue, we bring about information and analyses 
provided by our associates from Yugoslavia, i.e. Serbia and Montenegro, and Macedonia.  

Serbia (24th September) 

Who Will Announce the Victory? 
Judging by the bipolarisation of the media in Serbia, harshness and tone of reporting 

primarily by those state-controlled, zeal of their journalists and their unscrupulous editing policy, 
it is fairly easy to deduce a rather dramatic conclusion: actual elections results will not yield any 
effect and there will be no normal consolidation of authorities in Serbia and Yugoslavia – a 
conflict between two political groups and its uncertain outcome are inevitability that will mark the 
climax of the protracted Serbian political crisis.  

Even at some earlier stages Serbia would normally enter its elections in an absolute media 
turmoil. Almost from the very outset of his rule, Milosevic ensured absolute control over the 
leading media in the country, primarily RTV Serbia, the most influential daily Politika as well as a 
number of smaller magazines yet with large circulation such as Vecernje Novosti, Politika 
Ekspres, Dnevnik from Novi Sad and others. Despite this, however, there has always been at least 
a form of a smokescreen, suggesting a balanced number of pages or minutes reserved for the 
opponents whereas the influential Belgrade TV Studio B – now in the firm hands of the state – 
and independent B92 Radio – also taken over by the authorities – observed the standards of 
professional journalism, thereby allowing potential voters to learn objective information and 
decide for themselves how to cast their votes. In the eve of decisive elections 2000 and in the 
atmosphere of prevailing optimism as to the prospects of Democratic Opposition of Serbia and 
primarily their Presidential candidate Vojislav Kostunica, the situation is significantly different 
even in the media arena of a Serbia kept in dark and silence for years now.  

Reporting on the elections by the state-owned media - as well as those pro-Government 
oriented that are privately owned only pro forma - is entirely focused on the pre-elections 
campaign of the ruling coalition, primarily the SPS-JUL elections team, reconstruction of the 
country, unbalanced criticism of the rival opposition and assaults of the Montenegrin 
Government. In other words, the opposition hardly features in reports by the major regime-
controlled media, apart from certain statements of theirs – deliberately decontextualised – that fit 
the pre-elections regime-created image of the opposition as treacherous, corrupted, non-patriotic, 
willing to sell the country or, in a word, NATO opposition, as it is exclusively referred to in the 
state-owned media. 

On the other hand, the media that elude the state control – above all, Blic and Glas as dailies 
with the highest circulation rates, Vreme and Nin weeklies, as well as a number of independent 
local broadcasters – mostly cover activities of the Democratic Opposition of Serbia and report on 
their pre-elections rallies, agreements and the overall campaign, including statements and 
interviews by party leaders and representatives of NGOs with addition of research findings of 
various institutes and agencies - invariably presented rather visibly - that assert good elections 
prospects of the opposition. On a smaller scale but also without any unfavourable bias, these 
media cover activities by the ruling party representatives, mostly their press conferences and pre-
elections rallies, rarely missing the opportunity to inspire the citizens to cast their votes at least by 
an odd comic or occasional photograph.  

Montenegrin dailies close to the Montenegrin authorites are effectively running an anti-
elections campaign - although the authorities officially have stated their support only to the 



Media News, No 67, Vol I 6 

elections boycott - whereas the Dan daily promotes the elections, supporting the SPS-JUL 
coalition and Slobodan Milosevic as a Presidential candidate.  

As much as this media landscape of the pre-elections Serbia may appear complete, one 
should not disregard a fresh and most significant fact that has by and large been shaping the 
public opinion over the last two years: it is also undoubtedly contributing to quality information 
and balancing the propaganda by the state-owned media. Namely, the research findings indicate 
that independent, nongovernmental Blic has been the most popular daily in Serbia, beating the 
traditionally most popular Politika and Vecernje Novosti with standard higher circulation rate. 
According to the latest research done by Media Centre research team, the estimate is that 
1,904,580 people in Serbia read Blic every day. Vecernje Novosti and Politika follow with 
1,307,960 and 1,132,000 readers respectively whereas independent nongovernmental Glas 
Javnosti occupies the fourth place with 721,961 readers a day. Being aware of this ratio among the 
daily newspapers and the bearing that these two independent dailies beyond any doubt have, the 
Government has unsuccessfully employed various means on several occasions – ranging from the 
ban on paper import to brutal confiscation of the press – in order to terminate their publication. 

Such environment has naturally fostered the determination of editors of state-owned dailies, 
subjugated to the regime, to go to the extremes in terms of editing policy and turn their papers into 
openly propagandist bulletins of the ruling parties. This can be illustrated with infinite number of 
examples. Having monitored Politika's reporting between 7th of August when the elections were 
announced, and 1st of September, the Media Centre research team learnt the following: Politika 
reported on the decisions and statements by the Democratic Opposition of Serbia very briefly and 
only three times in this time period – firstly, that the DOS decided that Kostunica would run for 
the President; secondly, it brought about a fragment of Kostunica's statement reproaching the 
Montenegrin Government for its decision, and finally, a statement by a DOS official criticising 
the policy of Serb Renewal Movement! By contrast, this newspaper is packed with headlines such 
as: 'No Elections Can Be Won By Traitors!', 'Voting for Separatist Parties Is Fatal for Peace', 
'Soros' Servants', etc. every single day.  

The major broadcasters – primarily RTS, Studio B, TV Politika, BKTV, etc. – cannot boast 
any more professionalism. Monitoring of the timing devoted to the parties and Presidential 
candidates over only one preelections week led to next to unbelievable findings. RTV Serbia 
devoted 39.31% of the total programming time to the activities of the SPS-JUL coallition whereas 
the Democratic Opposition got only 9.95 %. It is worth bearing in mind that this timing is the 
timing of reports directly related to pre-elections party activities, disregarding those on 
reconstruction, health care achievements, the air of popular content and ever increasing number of 
countries that approve of, and even admire, the policy of Yugoslav Government. The ratio appears 
even more drastic with regards to Presidential candidates: RTS devoted 32.95 % of the total 
informative programming time to the direct coverage of Slobodan Milosevic's campaign in one 
single week. Another Presidential candidate Vojislav Kostunica, evidently a rising star, was not 
even mentioned!  

A reasonably better balanced ratio in the programming of a local TV in Nis testifies to 
somewhat more professional conduct of local independent TV broadcasters: while Vojislav 
Kostunica got 11.11% of the total programming time, Slobodan Milosevic did get 8.52%. 

It is in this media landscape that the citizens of Serbia will cast their votes on 24th of 
September. These elections are special and different in another aspect as well. It is for the first 
time that the majority of voters is convinced that the opposition and its presidential candidate 
above all stand an actual chance of winning. But one outstanding dilemma remains: who will 
announce the victory? 

Opinions of numerous analysts, politicians, journalists, public persons and ordinary citizens 
are divided as to the aftermath of elections and possible victory of the opposition. What however 
not even the greatest optimists even dare envisage is the title page of Politika on 25th of 
September reading the headline: 'Milosevic Lost the Elections'. 



Media News, No 67, Vol I 7 

Perhaps this last assertion is most suggestive as to the aftermath of forthcoming elections in 
Serbia. (Vladan Radosavljević, Media Centre Belgrade) 

Montenegro 

No Pre-elections Propaganda – But No Compliance with the 
Recommendation Either 

Montenegrin Ministry of Information directed the state-controlled media not to cover 
the campaign of political parties and coalitions whose elections lists have been verified by the 
Elections Commission. This direction in the eve of forthcoming elections in Yugoslavia that 
have been declared illegal by the Montenegrin Government applies to the mass media in 
Montenegrin whose founder is either the Republic or local institutions of the state political 
organisation. Yet not all the media in this category observe the decision of the Government.  

The explanation provided clarifies that the decision stems from the Resolution on the 
protection of rights and interests of Montenegro and its citizens, adopted by the Assembly of 
the Republic of Montenegro. It follows that Amendments to FRY Constitution, dated 6th July 
2000, are invalid and that any decisions derived thereof by illegitimate federal institutions will 
not be complied with, including the elections rules and regulations promulgated by the 
Federal Elections Commission on 2nd August 2000.  

The Ministry however does not prohibit all reporting on elections activities. This is 
clearly explicated by the provision that 'the public media whose founder is the state or any 
local institution of the state political organisation have both the duty and the obligation to 
report objectively on stances and activities of all Parliamentary parties in the Republic in 
accordance with their policy as devised by their editing boards.'  

According to the regulations in effect, only the parties with seats in the Parliament are 
entitled to coverage of their activities by the state-owned TV Montenegro and Pobjeda daily. 
But it is solely the Socialist People's Party of Momir Bulatovic out of seven Montenegrin 
parties running for the forthcoming elections that falls into that category. This party dedicates 
every single party press conference to the Federal elections, thus effectively running a form of 
a pre-elections campaign.  

Otherwise, the Federal elections feature in the media on a daily basis through the 
activities of the ruling coalition, i.e. the Democratic Party of Socialists, People's Party and 
Social Democratic Party, that do not recognise the elections and denounce them as illegal and 
contrary to the interests of Montenegro, recommeding to the citizens to boycott them.  

It is of importance to note that the state-owned TV has recently introduced a new 
informative programming 'The Objective', addressing major events in Serbia or rather, addressing 
the Serbian viewership. As 'The Objective' started covering pre-elections activities – primarily of 
the opposition parties - at the outset of the pre-elections campaign, the Montenegrin TV decided 
to broadcast the programme solely over the satelite until the elections period has ended. This way 
the decision by the Ministry of Information is complied with since the pre-elections programming 
is broadcast but over the satelite - not by TV transmitters on the ground.  

It is also interesting that there was no live broadcast of the extraordinary session of the 
Montenegrin Assembly, summoned up at the request of the Socialist People's Party on 12th 
September: the explanation was that Terms and Procedures of the Assembly preclude live 
broadcasts of sessions immediately prior to either Federal or Republic elections. However, the 
SPP notes that this directly contradicts the stance of the ruling coalition since it effectively 
stipulates official recognition of the elections by Montenegrin authorities.  



Media News, No 67, Vol I 8 

The Dan daily, close to the Belgrade regime, openly propagates the elections and 
supports the SPS-JUL coalition and Slobodan Milosevic as a Presidential candidate. Two 
municipal media, that is – Radio Pljevlja and Radio Herceg Novi, consistently violate the 
Ministry's direction. Initially, these two radio stations differed in the approach to the 
direction: while Radio Pljevlja openly declared that it would ignore the decision by the 
Ministry, Radio Herceg Novi initially stated its compliance with the direction but 
subsequently altered its decisions due to the pressurisation by the Municipal administration, 
controlled by the Socialist People's Party, and joined the pre-elections campaign.  

As to the independent media in Montenegro, they cover the pre-elections activities at 
their own discretion, endeavouring to inform on the elections but also to state their own 
position with regards to the elections, normally informed by their own political preferences. 
They, however, are not obligated to comply with the warning in concern anyhow. (Julka 
Pejović, Montena Fax Podgorica) 

Macedonia (10th September) 

Political Propaganda and Scoring Points 
For several years in succession the Republic of Macedonia has been living with 

elections of all sorts – the Parliamentary elections in 1998, followed by the Presidential 
elections in 1999 and finally, the local elections now in year 2000. Perhaps this is the reason – 
in addition to summer holidays season – why the pre-elections campaign was initially 
envisaged as ‘insipid, uninteresting and dull’. However, if judging by the course of the 
campaign, these forecasts were wrong. Summer heat has not prevented political parties and 
their candidates running for Mayors or other municipal administrators from organising rallies 
and press-conferences – nor have they been impeded in visiting towns and villages throughout 
the Republic.  

Amplitude of Parties and Coalitions 

All existing and newly born minor and major political parties and coalitions have joined the 
run for positions in local administration. Still, the campaign was predominated by the ruling 
coalition – or rather, VMRO-DPMNE and the Democratic Alternative solely, then the Democratic 
Party of Albanians (DPA – the third partner in the ruling coalition but standing for elections 
independently of other members), the United Opposition, composed of four parties (Social 
Democratic Union of Macedonia – SDSM, Liberal Democratic Party – LDP, Socialist Party of 
Macedonia – SPM, League for Democracy); Party of Democratic Prosperity (PDP – an Albanian 
party that participated in the previous Government); Liberal Party (LP – a separated wing of LDP 
run by Stojan Andov, the former Speaker of Macedonian Assembly); True Macedonian Reform 
Option (VMRO – a newly formed political party led by Boris Stojmenov, up until recently the 
Finance Minister in Ljupco Georgievski's Cabinet – now his resolute enemy); finally, a newly 
formed Democratic Union (DS), led by Pavle Trajanov, former Minister of Interior in 
Georgievski's Cabinet.  

All events throughout the pre-elections campaign indicate that these elections are of 
great significance but not due to the importance of local authorities for the overall national 
democratisation. It is a rather different matter. Namely, the opposition represented by the 
United Opposition made it clear in the course of its campaign that 10th September was not 
only about electing local authorities but assessing the incumbent Government as well. They 
also called for extraordinary Parliamentary elections, officially scheduled for year 2002. 
Prime Minister Ljupco Georgievski did not hesitate to respond to the challenge and he 



Media News, No 67, Vol I 9 

laconically stated in public that if the coalition of VMRO-DPMNE and DA won at least 10% 
fewer votes than the united opposition at the local elections, he himself would announce 
extraordinary Parliamentary elections on 1st October. However, his coalition partners, Arben 
Djaferi of DPA and Vasil Tupurkovski of DA (currently in the USA for a heart surgery and 
expected to be back in Macedonia on 25th September) have not consented to this, asking 
Georgievski to reconsider his statement whereas Savo Klimovski, the Speaker of the 
Assembly, denounced Georgievski’s statement as ‘sheer rhetoric’. Naturally, it is a totally 
different matter how these elections could be organised at all when they are conditioned upon 
the abolition of the Parliament declared by Parliamentarians themselves – at least 61 of them 
– and/or upon the vote of Macedonian citizens at a referendum.  

Use Or Rather Misuse of the Media in the Preelections Campaign  

What role then do the media play in all these politico-electoral games? No special 
expert analysis is required for categorisation of the media: (1) supporters of the Government, 
particularly the public service such as the Macedonian RTV or dailies Nova Makedonija and 
Vecer; (2) supporters of the opposition – weeklies Start and Denes; (3) politically impartial 
media such as the Dnevnik daily. Had this been it, one could have dismissed the whole thing 
as ‘déjà vu’. However, as the campaign was heating up and the first round approaching (10th 
September), it became ever more evident that the media played the main role in the elections 
process. What is the whole thing about?  

Some ten days prior to the elections, both direct and indirect pressurisation of the media 
started. The public witnessed legitimisation of violence by the Government and a campaign 
against more influential independent media in the Republic. 

The first in a series of actions was the decision by the Government to freeze the bank 
account of Denes publishing company that published Makedonija Denes daily and Denes weekly. 
Editors believe that the action was triggered off by their articles on ‘Blagovestije’, a foundation 
run by Snezana Georgievska, the wife of incumbent Macedonian Prime Minister, who had warned 
a week earlier that two separate charges would be raised against Denes. Namely, these 
newspapers brought about a series of articles on her foundation, exploring its source of funding. 
On 31st August 2000 the headline on the title page of Makedonija Denes read: ‘Denes and 
Makedonija Denes Banned – Georgievski Establishes Dictatorship!’ The article further reads that 
these two newspapers were facing a serious risk of permanent closure. Namely, on 30th August, 
the Prime Minister directed the Public Taxation Office to put into effect a rather questionable 
resolution, freezing the bank account of these newspapers. However, despite the ban, the 
management has decided to proceed with publication as they enjoy the public support.  

On 4th September, the Ministry of Transportation and Communications announced that 
a newly constructed company building of TV Kanal 5 would be demolished. TV Kanal 5 is a 
private broadcaster covering the area of Skopje, owned by Emil Stojmenov, the son of Boris 
Stojmenov, the former Finance Minister and the current leader of the newly formed VMRO – 
The True Macedonian Reform Option that has already been joined by 6 Parliamentarians of 
the ruling VMRO-DPMNE and the ‘transfer’ of another 18 is expected in near future. It is 
worth adding that VMRO-DPMNE ‘supporters’ proved hostile to these Parliamentarians and 
stoned their houses – a reaction perceived as ‘spontaneous’ by Prime Minister Georgievski. 
Police response was delayed as the police seemed to have disregarded the fact that these 
politicians enjoyed diplomatic immunity under the Macedonian Constitution. As to the TV 
Kanal 5, the act by the Ministry directs instantaneous demolition of the entire building 
whereas only a storey of the building is problematic due to the lack of a formal construction 
permit. In reality, owners of the broadcaster obtained the permit back in 1997 when they also 
applied for the permit to construct an additional storey.  



Media News, No 67, Vol I 10

Finally, three days prior to the elections day the Ministry of Transportation and 
Communications decided to demolish the company building of TV A1. This broadcaster, as 
one of the oldest private broadcasters in Macedonia, holds a national concession and covers 
over 70% of the Macedonian population. In this case – as well as the one aforementioned – it 
is again about additional construction that is presently a matter of court proceedings and the 
law precludes any demolition prior to the court decision. Note that TV A1 was registered in 
the Property Register and City Planning Act as a property-owner in this particular part of 
Skopje as early as 1995.  

Similarily, the Pirin bulding in Skopje downtown, owned by UPA Enterprise Civil 
Constructing Company, is also scheduled for demolition. Why? Because it is a company of 
Ljupco Palevnski, also the owner of Start weekly and a local TV Skopje, but most importantly 
– the leader of the city branch of SDSM, an opposition party. And what did the authorities 
do? The authorities knocked down a part of the building - despite the fact that the tenants had 
already moved in – and sent the financial police to investigate the finances of Start weekly. 
TV Skopje remains untouched thanks to its rather ‘uninteresting’ programmatic scheme 
consisting mainly of entertainment shows. Other companies eschewing the Government 
control have not escaped the financial investigators either: Alkaloid – the largest 
pharmaceutical company in Macedonia, Sileks – a company run by the SPM leader, Fersped – 
the largest Macedonian agent are only some of them. It is even more absurd that these 
incidents coincided with the Prime Minister’s campaign promoting the implementation of the 
Law on Denationalisation when he symbolically presented the owners deprived of their 
property under the communist regime with the keys of their estates. This vividly illustrates the 
grave crisis of legal culture that Macedonia is experiencing at the moment.  

However, what is of particular concern but has been concealed from the public is the 
matter of anonymous threats to journalists. Inertia of journalists and Macedonian journalism 
in general over this matter is appaling but unfortunately not surprising. Namely, the 
Macedonian Association of Journalists has not stated a word of deploration with regards to all 
these events in the media and their environment.  

Action and Response 

As to the Governmental pressurisation of the media, the story does not end here. What 
followed was an action and then a response, both direct and public. Denes announced that it 
would sue the Prime Minister for libel and false allegations concerning tax evasion on the part 
of this publisher. TV A1 addressed the public, emphasising that this broadcaster was in the 
service of all citizens and no Government could subdue them, pointing out that their 
journalists can work only professionally and in the best interests of the public. TV Kanal 5 
employees as well as their colleagues from other media blocked all access roads to the TV 
building by buses on the day of planned demolition. 

Political parties reacted rather resolutely as well. As an act of solidarity with the media 
pressurised by the authorities, the United Opposition (SDSM, SPM, LDP and the League for 
Democracy) decided not to appear in the programming of Macedonian RTV any more. They 
accused the authorities of playing dirty and entangling the Macedonian RTV in the cobweb of 
their games: serving the ruling party, this broadcaster is now experiencing the worst 
degradation ever since its foundation. VMRO – the True Macedonian Reform Option made 
the same decision, announcing that it would decline any invitation to participate in debate 
programming of MTV due to the MTV’s partisanship in the course of the pre-elections 
campaign. Naturally, the ruling coalition did not miss the opportunity to respond. Slobodan 
Casula, up until recently a fellow-journalist and now the DA spokesman, states that it is the 
time neither to demolish the Kanal 5 building nor to block the bank account of Denes 
Publishing. However, he pointed out that the rule of law must be finally established in the 



Media News, No 67, Vol I 11

state, forgetting that no rule of law can be established by encroachment upon the freedom of 
press.  

What was the response of the Prime Minister? Somewhat acting as a spokesman of the 
Government, he tried to prove legitimacy of steps taken by the state administration in his 
press statements. According to him, Denes was blocked for evading the tax payment 
amounting to 100,000 DEM; the Prime Minister added that the United Opposition must have 
the money to pay the debt off. As to Kanal 5, the Prime Minister explains that the case is to be 
reviewed as the ownership of the building in dispute remains blurred even after the 
investigation. In addition, the Prime Minister believes that the building is owned neither by 
Boris Stojmenov nor his son but by a legal person. The question is where the truth lies in this 
matter – probably somewhere in between the two poles. Perhaps some day the public will be 
accorded a privilege to learn it publicly and transparently. 

Pressurisation of the Media – a Known Practice 

As things stand, one could not claim to be taken aback by all these events in the media 
arena. Those with good memory probably recall that the media were subjected to various 
pressures after the Parliamentary elections and during the Presidential elections period as 
well. What follows is a brief reminder of those past events.  

In 1998, when the Coalition for Changes, encompassing VMRO-DPMNE, DA and 
DPA, came to power the public service of Macedonian RTV and Nova Makedonija 
Publishing were the first ones to fall prey. Pressurisation of MTV by the Government at first 
manifested in the appointment of new, party-affiliated management. Shortly after, the Deputy 
Editor in Chief of Informative Programming, an experienced and renown journalist, was 
removed due to his criticism of the newly elected Government. Another renown journalist, 
nowadays employed by TV A1, got suspended for inviting an official of the opposition 
SDSM party as a guest to his programming.  

The saga of Nova Makedonija Publishing is well known in the Macedonian public. As a 
consequence of large debts, the newly appointed Government appoints a new Manager 
General and Head of the Executive Board: the first appointee was Slobodan Casula, an 
experienced journalist of Macedonian Radio – now the DA spokesman -, succeeded by 
Ljubomir Paunovski, the incumbent Defence Minister; neither of them managed to save the 
oldest Macedonian newspaper from collapse. At the moment Nova Makedonija has the lowest 
circulation rate and the least competent journalists - as all the good ones fled to other 
newspapers - ever since its birth but it receives state donations and cherishes the same pro-
Governmental editing policy.  

In the course of the Presidential campaign in 1999, A1 and Sitel TV broadcasters, the 
latter holding a national concession, became the most prominent targets as well as TV Era, a 
private Albanian broadcaster covering the city of Skopje area. At the very peak of the 
campaign, that is – during the second elections round, TV Era was deprived of power supply 
for interviewing Tito Petkovski, a Presidential candidate, whereas both the Editor in Chief 
and the owner were issued death threats by DPA members and the threat to burn down the 
station itself - what may well have happened had the police not responded promptly. A1 and 
Sitel were also cut off – particularly in Macedonia inland - on several occasions during the 
campaign. The same thing happened even after the elections when TV Sitel interviewed 
Branko Crvenkovski, the leader of the largest opposition party, and A1 broadcast an open 
debate programming ‘Survey’ that was evidently disliked by the authorities.  

After all this, it is clear why no one really discusses local elections – nor do vital 
interests of the citizens, such as street lighting, roads, watter supply, etc., seem to matter 
much. The focus of attention is the removal of the incumbent authorities while the citizens are 



Media News, No 67, Vol I 12

in a virtual chaos: they are unaware if the whole thing is about local or Parliamentary 
elections or the confrontation of two major political foes in Macedonia, i.e. VMRO-DPMNE 
and SDSM. What is absolutely clear is that this political struggle is being fought at the 
expense of helpless citizens. And the very same citizens get insulted in the course. For 
example, all citizens taking part at political rallies are simply a ‘crowd’ to Slobodan Casula, 
the DA spokesman.  

Naturally, a standing requirement for Law on Information as a form of shiled against 
pressurisation upon independent and opposition-controlled media still features in all the 
debates. However, the draft Law has been rather poorly received by the majority of 
Macedonian media that found it restrictive rather than protective.  

By Way of Conclusion 

Even children know that every Government normally makes certain moves, which 
could be perceived as political proaganda and fishing for votes, prior to elections. However, it 
seems that all these openings of factories, water supply facilities or highways by authorities 
prior to local elections are insignificant in comarison to steps taken by the state officials. If it 
is true that the Government warned some two years ago that privatisation of few major 
Macedonian enterprises such as Alkaloid, Fersped, Sileks and others would be reviewed, why 
did the review have to coincide with the pre-elections campaign? If it is true that the decision 
on demolition of Kanal 5 building was taken last January, why was it revealed to the 
broadcaster only at the very climax of the pre-elections campaign? Finally, if Dener indeed 
practiced tax evasion last May, why was its account not blocked any earlier but during the 
elections period?  

The TV A1 bulding has not been demolished yet and the TV continues its broadcast. 
The new bulding of TV Kanal 5 has not yet been demolished either whereas their offices are 
still situated in their old building. Denes and Makedonija Denes are published regularly but it 
remains unknown if they have already paid their taxes. Start weekly is being freely published 
as well although the majority of its journalists left it and founded a new weekly titled ZUM. 
The dilemma whether all this has been only about the tricks of political marketing or it indeed 
was a dress rehearsal for the post-elections ‘first night’, remains outstanding. Awaiting the 
epilogue, citizens have again cast their votes for new local authorities. Are the final elections 
results going to resolve the dilemma or perhaps not?  

Judging by the first unofficial elections results, sourced by the political parties 
themselves, there are so many contradictory discrepancies that any – even rough – estimate 
will have to wait until the official results have been released by the National Elections 
Commissions – late as usual. On the one hand, the ruling coalition claims that there is no 
room for celebration of the opposition and that the coalition beats them by some 2%. On the 
other hand, the United Opposition is already celebrating, claiming to have won over 10% 
votes more, i.e. beating the quota set by Prime Minister Georgievski. Hence they rush to 
remind him that it is his turn to keep his promise and schedule extraordinary Parliamentary 
elections. If not, they warn of their back-up plan which will be timely publicised. Being 
positive about its victory at least in the capital, the United Opposition has not waited for final 
elections results and promptly organised a celebratory rally in Skopje only a day after the 
polling day.  

Up until the printing of this issue of Media News, the elections results have not yet been 
released. The media mainly deal with incidents taking place on the polling day – such as the 
instance of eight wounded Albanians in Debar, waiting for municipal elections commissions 
to post elections results on notice boards in their respective HQs. The second elections round 



Media News, No 67, Vol I 13

is due in two weeks. OSCE, in charge of elections monitoring, announced that ‘the elections 
did not fully comply with certain international standards’. (Vesna Sopar, Skopje) 

NEWS 

IMC Fined Four Media 
Independent Media Commission fined four BiH media. Kanal S TV from Pale and RTV 

of Bosnia and Herzegovina are compelled to pay 5,000 KM each. On 29th August, the Kanal 
S broadcast a documentary titled 'Truth About Markale' and thereby violated a number of 
provisions under the IMC Codex concerning decency and civility, fair and impartial 
programming, false and deceptive material.  

On several occasions, RTVBiH exceeded the designated advertising time per hour. 
Article 15.c of the Codex specifies the maximum advertising time of four minutes per hour 
whereas RTVBiH run advertising sports at a minimum of 4.23 minutes and a maximum of 
9.10 minutes per hour between 21st and 27th of July.  

IMC Enforcement Panel brought a fine of 1000 KM against RTV Srebrenica for 
violation of Article on 'Fair and Impartial Programming' by promoting specific parties to the 
exclusion of others whereas the Hrvatska Radio Postaja Mostar was issued a fine of 1000 KM 
for similar reasons as RTVBiH: it exceeded the time limit of 6 minutes on advertising spots 
per hour for radio stations, running ads at a minimum of 7.02 minutes and a maximum of 
10.30 minutes per hour, similarily to RTVBiH.  

8 Local TV Stations and 24 Local Radio Stations in Tuzla 
Canton 

Oslobodjenje Daily reports that 32 broadcasters operate in the area of Tuzla Canton. 
Eight of those are TV stations and 24 are radio stations. All these are local media except the 
TV of Tuzla Canton that is registered as a cantonal broadcaster. 

It is interesting that 90% of the media in the Canton broadcast informative programming 
produced by foreign broadcasters such as DW and VOA.  

As to the newspapers, 23 of them are circulated in Tuzla Canton. Oglasnik TK is 
published weekly whereas Front slobode is a fortnightly. Others are published monthly and 
bi-monthly. No dailies are published in the canton.  

Oslobođenje adds that none of the media operating in Tuzla Canton has yet been 
penalised by the IMC.  

Awards in Oslobodjenje 
On the occasion of the Day of Oslobodjenje, 30th of August, the Executive and 

Editorial Boards of this daily awarded Oslobodjenje awards for year 2000. Nusret Banjanovic 
and Faruk Midzic were awarded the 30th August Award for lifetime achievement. Senka 
Kurtovic, Ramo Kolar and Azhar Kalamujic were awarded the Year 2000 Award.  

Nusret Banjanovic is an experienced journalist of Oslobodjenje who devoted his life-
long work efforts to reporting on the development of agriculture in BiH whereas Faruk 



Media News, No 67, Vol I 14

Midzic, a correspondent of Oslobodjenje from Zenica, is renown for his writing on the 
development of metallurgy in Zenica and life stories of workers and miners.  

No New Media Legislation in the RS in Due Course 
The RS National Assembly was supposed to discuss the draft Act on Public Information 

and draft Bill on RTRS on 7th September. However, both these drafts were withdrawn from 
the proceedings. Ostoja Kremenovic, the Speaker of the Assembly, states that this was 
necessary in order to discuss additionally certain aspects of the drafts. 

On several occasions over the last two years the High Representative insisted on 
adoption of these two bills that should be harmonised with respective international standards. 
Due to the violation of deadlines, he imposed amendments and supplements to the Bill on 
RTRS in August last year: these made certain essential amendments to the previous law and 
renamed Srpska RTV to RTRS.  

Council of Media Plan Institute: 
Prof. Dr. Muhamed Nuhić, Hamza Bakšić (Sarajevo); Perica Vučinić (Banja Luka); M.S. Lenart 

Šetinc (Ljubljana); Prof. Dr. Mario Plenković (Zagreb); M.S. Loius de la Ronciere (Paris); M.S. 
Aleksandar Todorović (Montreaux); Prof. Dr. Slavo Kukić (Mostar), Prof.Dr. Miroljub Radojković 
(Beograd) 


	No 67, Vol I 	Sarajevo, 14. September 2000.

