
 1 

 

ANALIZA MEDIJSKE SITUACIJE U BOSNI I 

HERCEGOVINI TOKOM 1997. GODINE 
 

 

Autor: Analitičko - istraživački tim Media plana  

Glavni analitičar: Zoran Udovičić     

Podloge: Dokumentacija Media plana  

Datum izrade: decembar/januar  1997/ 1998 

 

 

I.  Opšti pogled na razvoj1 

 

Uslovi u kojima djeluju mediji u BiH su veoma dinamični. Zadnjih godina medijska 

situacija se radikalno mijenjala. Prvi zaokret je bio 1990. godine kada počinje raspad 

socijalističkog sistema. Pokreću se novi listovi kritičke riječi i izrasta generacija mladih, 

nekonformističkih novinara. Mnogi od njih i danas  čine jezgro slobodnih i profesionalno 

uglednih listova. Započinje i vlasnička transfornmacija medija. 

 

U jesen 1990. godine održani su prvi višestranački izbori. U to vrijeme u cijeloj 

Jugoslaviji uveliko je izvršena nacionalna homogenizacija. Započinje raspad  Jugoslavije. 

Nacionalne stranke, pobjednice izbora u BiH, nastoje, svaka za sebe, da osvoje pozicije u 

medijima. Mnogi mediji mijenjanju svog patrona - iz ruku komunističkih vlasti prelaze u 

                                                           
1 *  Monitoring report I i II serija ( juni 1996 - juni 1997 ); Electrions 96 - Media Monitoring 
Report, januar 1976, Izvještaj medijskoj situaciji u BiH , Media plan/Reporteri bez granica, Paris, 
januar 1997; Mjesečni medijski izvještaj Media plana, juli 1997 

 

71000 Sarajevo, BiH,  Patriotske lige 30/III  
http://www.mp-institut.com/
safax-mp@bih.net.ba 
tel/fax:++387 (0)71 206 542, 213 078

(Arhitektonski fakultet)



 2 

ruke vladajućih nacionalnih  stranaka   

 

Sredinom 1991 godine u BiH je registrovano 377 listova i drugih izdanja, 54 lokalne radio 

stanice, 4 TV stanice, jedna novinska agencija i mreža državne RTV sa tri programa.  

Novim zakonima o informisanju dopušteno je da i privatna lica  osnivaju radio i tv 

stanice,. Uoči rata takvih je bilo 10 ( 6 radio i tri tv stanice). 

 

Rat je zaustavio  razvoj i gotovo uništio medijsku infrastrukturu. Većina listova i rtv 

stanica postali su propagandno sredstvo vlasti i drugih centara moći koji su se konstituisali 

na rasparčanoj Bosni. Radio i TV stanice  iz Beograda i Zagreba natjecali su se u prostoru 

BiH za interese svojih država.  

 

Mediji pod kontrolom vladajuće srpske stranke SDS postali su u ratu  centri 

nacionalističke indoktrinacije i rasističkih pokliča. Tek potpisivanjem Dejtonskog 

sporazuma u sjevernim dijelovima današnje Republike Srpske (Banja Luka, Bijeljina, 

Doboj) pojavljuju se prvi alternativni mediji.  Na području tzv. Herceg Bosne, teritoriji 

pod kontrolom HDZ u Federaciji BiH, i danas, kao i u ratu, postoje uglavnom mediji 

jedne političke opcije, one koju ima vladajuća stranka HDZ.  

 

Na teritorijama pod kontrolom vlasti iz Sarajeva mediji su bili slobodniji. U velikim 

gradovima, u  Sarajevu i Tuzli, manje u Zenici i Mostaru, razvijali su se mediji kritičke 

riječi i nezavisne orijentacije. Ali u  lokalnim  sredinama, gotovo bez izuzetka,  mediji su 

bili dio propagandnog aparata lokalnih civilnih i vojnih vlasti. Takvu sudbinu dijelili su i  

privatne radio i tv stanice .Najuticajniji medij - državna RTV BiH bila je pod  uticajem 

vlasti u Sarajevu i vladajuće bošnjačko - muslimanske stranke SDA.  

 

Prestankom rata mediji, koji su do tada zakonomjerno morali biti više ili manje u 

propagandnoj funkciji, postaju jedan od najznačajnijih faktora vraćanja mira i povjerenja 

ili suprotno - opstrukcija tom cilju.    

 

 



 3 

II.  Medijska slika BiH 

 

Prema prvom istraživanju Media plana, tokom 1994/95 godine, na teritoriji koju je 

kontrolisala Armija BH ( do podataka u drugim krajevima BiH se nije moglo doći) bilo je 

105 novina i drugih izdanja ( dva dnevna lista), 43 radio stanice, 16 lokalnih tv stanica i 

državna RTV BiH sa po jednim programom, 4 novinske agencije.  Kraj rata u BiH su 

dočekala 272 aktivna medija. U Federaciji BiH - 203, a u Republici Srpskoj 69. 

 

U martu 1997 godine  taj broj je iznosio 490 ( u Republici Srpskoj 220, a u Federaciji BiH 

270). Prema podacima Media plana u decembru  1997 godine u Republici Srpskoj bilo je 

59 radio i 18 TV stanica. U Federaciji BiH -  97 radio stanica i 34 TV stanice. Ukupno: 

156 radio  i 52 tv stanice. Najviše radio i Tv stanica je u državnom vlasništvu (122); u 

privatnom je 50, a ostali su u mješovitom vlasništvu, u tranziciji ili nedefinisanim 

oblicima vlasništva. Izlazi pet dnevnih listova ( Oslobodjenje, Večernje novine, Dnevni 

avaz - u Federaciji  BiH i Glas srpski i Nezavisne novine u Republici Srpskoj), kao i 10 

nedjeljnika. Dinamika njihovog izlaženja se uglavnom stabilizovala.    

 

 

Medijska ekspanzija u ratu, na teritorijama koje danas pripadaju Federaciji, potaknuta je 

dosta liberalnim uslovima za osnivanje medija, ali i značajnom inostranom podrškom. 

Alternativnim i medijima nezavisne orijentacije najveću pomoć ( oprema, papir i troškovi 

štampanja, obuka kadrova) pružali su SOROS,  Evropska komisija, Savjet Evrope, 

USAID i niz drugih medjunarodnih i nacionalnih fondacija. Državnim medijima u 

Federaciji pomoć su pružali vladine organizacije više evropskih i islamskih zemalja. 

Podrška lokalnim  radio i TV stanicama u F BiH i RS najviše je dolazila od lokalnih vlasti 

i raznih organizacija u Evropi, koje su animirali tamošnja  izbjeglička udruženja. Pomoć 

medjunarodnih i nacionalnih organizacija  i fondacija nezavisnim i alternativnim 

medijima u Republici Srpskoj započela je poslije potpisivanja Dejtonskog sporazuma. 

Inače, tokom rata svi mediji na ovoj teritoriji bili su pod direktnim uticajem režima na 

Palama. Izuzetak je prvijenac slobodnog novinarstva u RS – “Novi prelom” iz Banja 

Luke,  koji je zabranjivan. 



 4 

 

Besparica i tehnički problemi utiču da neke lokalne radio i tv stanice povremeno ne rade 

ili je njihov program sveden samo na muziku, obavještenja i uglavnom neselektivno 

preuzimanje noćnih  satelitskih programa. Produkcioni i tehnički standardi većine lokalnih 

radio i tv stanica  su izrazito niski, pa se u eteru održavaju i stanice koje bi po svojim 

programsko- žurnalističkim i tehničkim kriterijima trebalo da budu  zatvorene. Ipak,  

nijedna stanica koja je otvorena uoči ili tokom rata nije definitivno prestala sa radom, što 

govori o tome da su elektronski mediji i dalje važan faktor političko- ideološkog uticaja. 

U gradovima koji su prelazili uz ruke u ruke vojne vlasti su prvo osposobljavale radio 

stanicu, eventualno TV.   

 

Nesigurna pozicija za lokalne elektronske medije započela je poslije rata, kada je državna 

RTV BiH povratila svoje predajnike u posjed . Tada je u Federaciji privremeno prestao sa 

radom jedan broj TV stanica. Najveći poratni udar na elektronske medije izvršen je 

zabranom rada RTV Srpska – studio Pale, zbog nepridržavanja duha mirovnog 

sporazuma, čime  je značajno izmijenjena konfiguracija radio difuznog sistema u RS.   

 

Mnoge novine mijenjaju dinamiku izlaženja, dizajn, format, pa i koncepciju u potrazi za 

sigurnim izvorima finansiranja. Općenito, ekspertne analize pokazuju da  kvalitet 

medijske produkcije bilježi štampa u odnosu na elektronske medije, koji su u brojčanoj 

ekspanziji, ali profesionalnoj stagnaciji ili čak nazadovanju. Medju pisanim medijima, 

vjerovatno potaknuti i borbom za tržište, nove kvalitete postižu sarajevske revije 

“Slobodna Bosna”, “Dani”, “Svijet” i banjalučki “Reporter”.   

 

III Neprofesionalizam – posljedice rata 

 

Rat je ostavio velike posljedice i na medije i novinare. Uspostavljena su tri medijska 

sistema (Republika srpska,  bošnjački i hrvatski dio Federacije BiH) , kao posljedica 

nacionalnih, političkih i teritorijalnih podjela u BiH. Oni među sobom  ne korespondiraju. 

Navikli da u ratu  budu propagandno sredstvo "svoje strane",  novinari su se u miru sporo 

navikavali na izvornu ulogu medija - da informišu, educiraju i zabavljaju. Mjesecima 



 5 

nakon prestanka oružanih sukoba mnogi mediji se nisu mogli osloboditi prljavog rječnika 

i prihvatiti ulogu koju im je namijenio mir: da budu faktor uspostavljanja povjerenja i 

širenja duha tolerancije. U tome je  prednjačila  RTV Srpska.  

 

Sa odpočinjanjem izborne kampanje 1996 godine medijska situacija se u nekim 

dijelovima BiH donekle izmijenila. Relativno najznačajniji pomak uočen je u Republici 

Srpskoj, u kojoj je totalitarnu medijsku situaciju narušilo nekoliko alternativnih, i prema 

vlasti, kritički orijentisanih listova (Alternativa - Doboj, Novi Prelom - Banja Luka, 

Panorama – Bijeljina,  Nezavisne novine – Banja Luka  ) i  radio i tv stanica (NTV Banja 

Luka, Best radio Šipovo).  Otvaraju se i druge privatne tv i radio stanice. Ali one većinom 

izbjegavaju da se bave političkim temama i nemaju razvijene informativne programe.   

Početak pluralizacije u jednom dijelu medijskog prostora RS rezultat je pritisaka 

međunarodne zajednice, inostrane pomoći, ali zasigurno i inicijativnosti i hrabrosti 

novinara. Ova podrška je podstakla nove inicijative: prošle godine počela je da izlazi 

banjalučka revija “Reporter”, osniva se NESS radio Banja Luka, Feniks radio u Prijedoru, 

uz pomoć mreže OBN Alternativna TV iz Banja Luke i niz manjih privatnih radio i tv 

stanica. Aktuelne političke promjene u Republici Srpskoj zasigurno će dati nove impulse 

u razvoju medija. Možda ne treba očekivati  brojčanu ekspanziju, ali svakako jačanje 

kvaliteta postojećih medija i njihovu više demokratsku orijentaciju.     

 

Medijska pluralizacija u Federaciji BiH imala je povoljniji start. Slobodni mediji koji su 

opstali ili izrasli u ratu ( Oslobođenje, Dani, Slobodna Bosna, Studio 99, Radio Zid, 

agencija vijesti Safax - svi iz Sarajeva, Zetel iz Zenice, Front slobode, RTV TUZLA i 

Radio Kameleon iz Tuzle i nekih drugi) značajno artikulišu demokratsku atmosferu u 

javnosti u prvim mjesecima mira. Oni su i nosioci mnogih inicijativa na povezivanju 

medija iz dva entiteta što doprinosi smanjenju političkih tenzija i utire put medijskoj 

povezanosti u BiH  (Ogledalo – zajednički podlistak za više nedjeljnih novina u RS i 

Federaciji BiH; saradnja Nezavisnih novina – Banja Luka i Večernjih  novina – Sarajevo; 

razmjena izmedju listova Reporter, Nezavisne novine, Dani, Slobodna Bosna, osnivanje 

informativnog centra MEDIA PLAN u Banja Luci, projekti edukacije Soros Media centra, 

osnivanje prvog medjuentitetskog omladinskog lista “Nepitani,” pokretanje mreže  za 



 6 

razmjenu programa izmedju lokalnih radio stanica  -  Fono servis - SAFAX.). Medjutim, u 

Federaciji BiH u zadnje vrijeme nema značajnijih novih medijskih projekata. Posljednji je 

osnivanje trećeg dnevnog lista – “Dnevni avaz”, koji se na tržište probija koliko svojim 

agresivnim nastupom, toliko i uz obilatu podršku vlasti pod kontrolom vladajuće 

bošnjačke stranke. Dugo najavljivana nacionalna bošnjačka TV – Ljiljan još nije 

proradila. Procjenjujemo da je riječ o medijskoj prezasićenosti.   

 

Stanje na područjima koja u Federaciji BiH kontroliše hrvatska vladajuća stranka ( 

zapadna Hercegovina i dijelovi centralne Bosne) je potpuno nezadovoljavajuće. Gotovo  

ništa  novo u odnosu na ono što je bilo u ratu.  

 

IV. Državne RTV mreže najuticajnije 

 

Presudni uticaj na javno mnjenje imaju državne RTV mreže. To su  RTV BiH ( Sarajevo 

), Televizija Srpska (Pale - Banja Luka ), Hrvatski radio Herceg Bosna (Mostar) TV 

Herceg Bosna ( Široki Brijeg) , kao i  RTV stanice susjednih država Jugoslavije i 

Hrvatske, koje dobro pokrivaju Bosnu i Hercegovinu. U zadnje vrijeme programske efekte 

postiže i OBN, mreža koju je uspostavila medjunarodna zajednica.  

 

OSCE i drugi međunarodni faktori uspjeli su odmah poslije Dejtona donekle da izvrše 

pritisak na Sarajevo i Pale i da u njihovim programima osiguraju ravnopravno 

predstavljanje stranaka koje su se takmičile za  izbore 1996 godine. Medjutim, u 

informativnim, dokumentarnim i  kontakt emisijama, posebno onima gdje dolazi do 

izražaja stav urednika, pristrasnost prema aktuelnim vlastima i vladajućim strankama bila 

je neskrivena. U tome je prednjačila RTV Srpska, kao i mediji pod kontrolom Hrvatske 

demokratske zajednice, od kojih neki nisu htjeli da emituju čak ni obavezne OSCE 

poruke. 

 

Naše analize govore da  mediji nisu izuzetno mnogo uticali na stvaranje pluralne političke 

atmosfere i slobodno mišljenje birača na opštim izborima  1996 i  lokalnim izborima  

1997 godine. Naime, mnogo veći efekat su postizale vladajuće političke opcije koje su 



 7 

direktno ili indirektno proizilazile iz cjeline radio i tv programa, nego vrlo formalizovane i 

i često neinventivne predizborne emisije i spotovi OSCE-a  u kojima su predstavljane  i 

opozicione stranke ili reklamiran politički pluralizam. Osim viđenja.toga, strah i 

nepovjerenje, kojim su uspješno manipulisali vladajuće stranke, opredijelili su odluke 

birača i prije nego što je počela izborna kampanja. 

 

Medjunarodna zajednica je uložila ogromna sredstva da putem medija, posebno RTV, 

utiče na stvaranje demokratske atmosfere  u zemlji. Ali je medijska inficiranost 

ratnohuškačkim rječnikom i nepovjerenjem bila prevelika da bi se za kratko vrijeme mogli 

postići veći rezultati. Dio odgovornosti za manje  efekte od onih koji su se očekivali bio je 

u veoma kratkim rokovima izborne aktivnosti, kampanjskom metodu rada (posebno na 

planu edukacije) i nedovoljnom osloncu na domaće (lokalne resurse). Pokretanje 

medjunarodne TV mreže  ( prvo TVIN, zatim OTN, i sada OBN – Open broadcasting 

network) imalo je plemenit cilj – razbijanje komunikacionih blokada, pokrivanje cijele 

BiH, balansirana informacija i širenje povjerenja medju ljudima. Ali ovaj posao je vodjen 

katastrofalno loše. Ciljevi, strategija i taktika su stalno mijenjani i izgubljene su dvije 

dragocjene godine i velika sredstva. Izvjesna stabilizacija na programskom planu i uticaju 

primjećuje se odnedavno.       

 

Ipak, može se realno konstatovati da je Radio televizija BiH (Sarajevo), zahvaljujući 

pritiscima medjunarodne zajednice, ali i vlastitim urdjivačkim opredjeljenjem, uglavnom 

napustila propagandistički rječnik i sa visokim stepenom tolerancije pristupa informisanju 

i tumačenju  dogadjaja i duha  dejtonskog sporazuma. Ova kuća svojim programima ne 

širi mržnju i poziva na suživot,  ali kad se dublje analizira njena ukupna programska 

struktura (ne samo informativna), kao i većina stajališta u novinarskim komentarima, stiče 

se zaključak da ona izražava uglavnom bošnjačke stavove i bošnjačke kulturne i druge  

tradicije u veoma složenim medjunacionalnim odnosima u ovoj zemlji. RTV BiH više nije 

dominantno pod uticajem vladajuće stranke SDA, ali se sve više profiliše u medij 

bošnjačke orijentacije. ( Vidi monitoring  “TV BiH – odnos prema federalnom partneru”, 

1 novembar - 31 decembar 1996 i “Odnos medija prema incidentima u Mostaru”, 10  do 

15 februar 1997.) 



 8 

 

Srpska radio televizija, koja je emitovala iz dva studija – Pale i Banja Luka, tokom 1997 

godine krenula je u agresivnu kampanju protiv medjunarodne zajednice, ali i protiv duha 

mirovng sporazuma, aktivirajući ponovo ratno huškački rječnik. Pod uticajem političkih 

promjena u RS ( odcjepljenje predsjednice Biljane Plavšić od režima na Palama), studio 

Banja Luka  se izdvojio. SFOR je septembru 1997, poslije više upozorenja uredništvu i 

osnivaču RTV Srpska, preuzeo predajnike pod svoju kontrolu i tako praktički ukinuo 

program iz studija Pale. Sa ovim postupkom Visoki predstavnik je ustvari započeo da 

primjenjuje svoja nova ovlaštenja u oblasti medija. Nažalost, ova nepopularna mjera se 

pokazala efikasnijom nego  sve  druge medijske i političke akcije koje su poduzimane. 

Medijska situacija se nakon toga počela radikalno da mijenja u pozitivnom pravcu, iako je 

koncept državne RTV u Republici Srpskoj ostao nejasan, a dio teritorije nedovoljno 

pokriven. Ipak se pokazalo da je bilo mnogo jednostavnije izvesti ovaj porez, nego poslije 

toga preći na mnogo profesionalniji rad. Srpska TV Banja Luka je napustila “zapaljivi” 

rječnik. Postavila je mnogo kooperativnija prema medjunarodnoj zajednici i sa većim 

uvažavanjem dejtonskog sporazuma. Ali, duboko usadjeni maniri poslušnosti prema 

vlastima stavili su je u potpuno odan položaj prema sadašnjim aktuelnim  vlastima u 

Banja Luci.  

 

Sličnu mjeru ultimativnog upozorenja Visoki predstavnik je uputio i Hrvatskoj RTV 

Mostar. Ova stanica se usprotivila ocjenama medjunarodne zajednice, i umjesto zaokreta 

u programskoj politici – potpuno ukinula informatuivni program. Medjutim, hrvatski 

politički establišment u Bosni i ne računa na prevelik efekat bosansko – hrvatskih medija. 

Njegova strategija jeste da se Hrvatska RTV iz Zagreba što više inkorporira u bosanski 

medijski prostor , “jer je ona pravi nosilac sveopćeg hrvatskog  interesa.”  

 

Upravo na tom pitanju - da li BiH može imati jednu državnu (javnu) RTV – danas se 

sukobljavaju interesi tri vladajuće političke stranke. Bošnjački politički vrh traži 

jedinstvenu državnu RTV, ali izaziva sumnju zbog toga što pokazuje želju za bošnjačkom 

dominacijom u programu. Hrvatski političari traže nacionalnu radio televiziju, a manje su 

zainteresovani da  na principu potpune ravnopravnosti učestvuju u podizanju jedne 



 9 

entitetske RTV što je u skladu sa karakterom Federacije BiH ( bošnjačko – hrvatska 

federacija). Srbi do sada nisu pokazivali nikakav interes za bilo šta zajedničko, jer su 

polazili od toga da je Republika Srpska samostalna država. Dok traju ove rasprave, RTV 

BiH, koja je nasljednik nekadašnje Radio televizije Sarajevo, tehnički, programski i 

kadrovski propada.  Institut za medije iz Diseldorfa je pripremio nacrt Zakona o radio 

televiziji ( komercijalnoj i javnoj), ali oko njega još nema dogovora. Ovakva pat pozicija 

oko javnih medija blokira bilo kakvo ambiciozno utvrdjivanje strategije medijskog 

razvoja u BiH, a posebno elektronskih medija. Visoki predstavnik ima više inicijativa na 

tom planu, uključujući i neophodnost donošenja nove i moderne zakonske regulative, ali i 

dalje postoji  blokada od strane lokalnih političkih snaga. Javne RTV mreže su 

najuticajnije, bez njihovog demokratizovanja, profesionalizacije i  iznalaženja 

najpoovoljnijeg pravnog statusa, nema radikalnih pomaka na planu medijskog pluraluzma 

i profesionalizma u Bosni.                   

 

V. Obrazovanje – prioritet u medijskom razvoju   

 

Monitori  i analitičari Media plana  tokom dvije godine permanentnog monitoringa medija 

u BiH  uočili su mnoštvo neprofesionalnih postupaka i manipulacija sa informacijama i 

javno ih prezentirali. Među njima su bile najzastupljenije: tzv. negativna selekcija 

informacija,  mijenjanje smisla vijesti, korišćenje malog broja izvora informacija i 

pozivanje samo na državne i službene izvor, komentarisanje prije nego što se saopšti 

informacija, izricanje sudova bez argumenata, prljavi rječnik, javno preferiranje jedne i 

diskreditacija drugih političkih opcija .  

  

Dakle, profesionalno obrazovanje novinara ostaje i dalje glavni pravac razvojne strategije 

medija. Međutim, na medijsko nebo u Bosni nadvija se oblak zastrašujuće poslovne krize. 

Navikli da se izdržavaju iz donacija većina medija se  ne snalazi na medijskom tržištu, 

koje je u povoju. Ovim, nazovi tržištem, naročito u Republici Srpskoj, još ne vladaju pravi 

ekonomski zakoni. Gotovo niko se ne može da izdržava od prodaje lista i reklama, a i 

državne RTV mreže tavore u besparici. Ljudi koji vode medije malo znaju o medijskom 

menadžmentu i markertingu. Obuka za medijski biznis je isto toliko važna koliko i jačanje 



 10 

profesionalizma novinara. U konkurenciji kvaliteta propašće loši, ali je problem ako 

projekti koji imaju šansu na tržištu i koji su stekli ugled propadnu, jer se njima ne zna 

upravljati. 

 

Obrazovanje je do sada bilo uglavnom na principu treninga. To su bili “brzopotezni” 

kursevi i obilasci medija. Iako brojni, oni su bili skupi,  kampanjski i sa nedovoljnim 

efektima. Izuzetak je visoko profesionalni sistem rada koji je primijenio Soros Media 

centar iz Sarajeva, BBC škola za rtv novinare i najavljena škola novinarstva Media plan 

Sarajevo /ESJ Lille, koja se otvara u oktobru. Medju efikasne projekte sa šansom za 

razvoj spadaju oni u kojima se povezuje novinarska i menadžment  obuka sa  tehničkom 

podrškom ( Internews). Ili, podrška  lokalnim organizacijama da obrazuju vlastite 

stručnjake za obrazovanje novinara ( Media plan).        

 

Monitori  i analitičari Media plana  su uočili mnoštvo neprofesionalnih postupaka i 

manipulacija sa informacijama i javno ih iznijeli. Među njima su bile najzastupljenije: tzv. 

negativna selekcija informacija,  mijenjanje smisla vijesti, korišćenje malog broja izvora 

informacija i pozivanje samo na državne i službene izvor, komentarisanje prije nego što se 

saopšti informacija, izricanje sudova bez argumenata, prljavi rječnik, javno preferiranje 

jedne i diskreditacija drugih političkih opcija .  

 

Državni elektronski mediji u RS i dijelovima  F BiH pod kontrolom HDZ  su i danas u 

direktnoj službi vladajućih partija i faktor održavanja političkih tenzija i  širenja 

nepovjerenja. Državni elektronski mediji u Federeciji BiH imaju daleko više izbalansiran 

program, 

 

VI. Nezavisan i alternativan - šta je to? 

 

Zahtijev da se identifikuju “nezavisni” i “alternativni” mediji u Bosni i Hercegovini 

sastavljače  analiza uvijek stavlja u nedoumice. Koje kriterije primijeniti i da li svi koji 

čitaju ovakve izvještaje na isti način tumače ove pojmove. Zato ćemo obrazložiti kriterije 

koje ima Media plan. 



 11 

  

1. Eksperti Media plana ne koriste termin “nezavisni medij”, već “mediji nezavisne 

orijentacije”. Ova terminološka razlika nije nevažna. Apsolutno nezavisni mediji ne posto 

je ni teoretski, a u bosanskim uslovima često imaju mnoga ograničenja.  Najbliži ovom 

nazivu trebali bi biti mediji : 

- koji se nalaze na tržištu, odnosno mediji sa  samostalnom ekonomskom osnovom, 

- koji ne prihvataju donacije sa političkim uslovima, 

- koji su u privatnom vlasništvu, dakle nemaju uredjivačka ograničenja države,     

- koji su van domašaja političke i vojne cenzure   

- koji  su izvan pritiska i uslovljavanja od strane države, velikih oglašivača, političkih 

partija, centara ekonomske moći i političkog i ekonomskog podzemlja,  

 

- koji imaju visok stepen autorskih sloboda novinara i uredničke samostalnosti,  

- kojima je  glavni kriterij žurnalizma - prefesionalizam, a ne autocenzura.       

 

Nijedan od ovih kriterija se u ovdašnjoj situaciji ne ispoljava u cjelini. Samo njihovom 

kombinacijom moguće je doći do odgovora koji medij ima “nezavisnu orijentaciju”. 

 

Kriterij “nezavisnosti” po osnovu tržišta je za sada uglavnom nepotrebljiv. Medijsko 

tržište tek nastaje i malo se ko može izdržavati od reklama i drugih usluga. Mi smo ipak 

kod nekih medija ( Slobodna Bosna, TV Hajat - Sarajevo,  Radio M, Radio Kameleon - 

Tuzla,  NTV - Zetel - Zenica, Reporter – Banja Luka, Radio Vicom - Bosanska Gradiška,) 

uočili da vlastitim prihodima u značajnoj mjeri osiguravaju i svoju nezavisnu orijentaciju.    

 

Kriterij “neuslovljene donacije” je danas mnogo važniji za procjenu nezavisnosti od  

položaja medija na tržištu i mi smo ga prihvatali u pozitivnom smislu.. Donacija je po 

prirodi sa uslovom - ona se daje da se podrži ili razvije neka aktivnost koju preferira 

donator. Većina donacija medjunarodne zajednice  je sa ciljem da se podrži medijski 

profesionalizam i demokratski karakter programa. Medjutim, u oficijelnim krugovima oba 

entiteta ove donacije se smatraju kao podčinjavanje medija, antinacionalni, nepatriotski  

čin ili naturanje vrijednosti koje ne pripadaju ovom podneblju. Naravno, postoje i “sive 



 12 

donacije” o kojima se ništa ne zna.  Donacije nekih islamskih zemalja koje su date nekim 

medijima ( IC 7  Kakanj ili BM radio Zenica ) bile su uslovljene primjenom islamskih 

običaja u poslovnom komuniciranju i organizaciji rada ovih medija. S druge strane, 

izlazak Studija 99 iz TVIN/OBN mreže bio je javno obrazložen  “uslovljavanjima kojima 

medjunarodna zajednica sputava samostalnost Studija 99”. Postoje, istina rijetki, i 

špekulativni  potezi nekih vlasnika radio i tv stanica. Oni se  na početku rada deklarišu 

kao mediji  isključivo profesionalnih kriterija, a kada dobiju donaciju  taj koncept napuste.  

Media plan je u ovoj analizi pod “neuslovljenim donacijama” tretirao medjunarodnu 

podršku pluralističkom i slobodnom novinarstvu.       

 

“Privatno vlasništvo” se može samo djelimično smatrati čistim kriterijem nezavisnosti. 

Poznato je da je proces  vlasničke transformacije prekinut sa ratom i da nije nastavljen ( 

tek su usvojeni  zakoni ). Predratno socijalističko društveno vlasništvo se danas tretira kao 

državno, iako njegov titular zapravo još ne postoji.  Jedan broj medija je pred rat izvršio 

vlasničku transformaciju i ti mediji se, po kazivanju novinara, sada nalaze u rukama 

novinara ili su u mješovitom vlasništvu ( privatno i državno). Vlasti su u ratu poništili 

ovakve odluke, pa ovi  mediji sada ne znaju čiji su ( Radio Konjic, Radio Zenica ). 

Zvanično, u Federaciji BiH će se izvršiti revizija svih predratnih transformacija. Pod 

udarom će biti i veliki mediji, kao što je Oslobodjenje. Tokom rata po ratnim zakonima 

nastajale su radio stanice na nečistim vlasničkim osnovama. Postoje slučajevi da su 

lokalne vlasti rekvirirale uredjaje u privatnom vlasništvu i mobilisale novinare i tehničare 

i tako napravili javnu opštinsku radio ili tv stanicu. Poslije rata ovi ljudi traže da im se 

rekvirirano vrati i smatraju da je ta stanica privatna. S druge strane, vlasti su nekim 

privatnim licima “od povjerenja” dali posebne koncesije ( besplatan prostor, uredjaje  i sl. 

), pa se vlasnici takvih stanica, iako formalno privatnici, smatraju državnim odnosno 

opštinskim. Oni i bez ugovora sa opštinom o izvršavanju javnih funkcija ustvari vrše tu 

funkciju, koja se često sastoji u promociji stavova lokalnih vlasti.. Takav je slučaj sa 

Radiom Slobodno Brčko (Maoča ), ASK Radio, TV Viva Sarajevo itd. ). Zakoni o 

privatizaciji u Republici Srpskoj još nisu usvojeni.  

 

Zvanično,  vojna cenzura nije bila uvedena u ratu ni u Federaciji ni u RS. Postojali su 



 13 

različiti oblici kontrole informacija, a najviše “dogovori” sa urednicima  i direktorima. Taj 

sistem je bio posebno efikasan na teritorijama koje su pokrivali isključivo državni mediji.  

Politička cenzura je vršena  putem  direktora i urednika koje su vlasti ( ustvari političke 

stranke) imenovali u državnim  medijima. Najveći efekat političkog usmjerenja programa 

postizan je putem autocenzure novinara, koja je proglašena za profesionalni čin 

novinarske odgovornosti za izgovorenu riječ. Ovaj vid cenzure je i danas veoma prisutan i 

podstiče se u ime “patriotizma” i “nacionalnih interesa”.   

 

Različita "uslovljavanja medija" od strane  države, političkih stranaka, ekonomskih 

centara moći i “podzemlja” nije moguće efikasno pratiti. Ona  su  vidljiva  kroz javne 

incidente,  a do posrednih zaključaka dolazi se kvalitativnom analizom sadržaja medija.  

                   

“Autorske slobode i urednička samostalnost" su kriteriji koje smo primjenjivali na medije 

neovisno od njihovog vlasništa. Zapazili smo da je ovaj kriterij  bio izražen i kod nekih 

radio i tv stanica koje su formalno državno odnosno opštinsko vlasništvo. Takav je slučaj 

sa radio i TV Tuzlom ( Radio Tuzla je opštinsko vlasništvo, a TV Tuzla u procesu  

transformacije), RTV Mostar ( nejasno vlasništvo ), Radio Zavidovići itd. U Republici 

Srpskoj, većina privatnih radio i tv stanica  se orijentiše na komercijalne  nepolitičke 

programe. 

    

Pojam “alternativni medij” je manje složen. U našim analizama smo pod pojmom 

“alternativan” promatrali medije koji se svojom uredjivačko - političkom orijentacijom 

razlikuju od zvaničnog, dominantnog medijskog  okruženja. Znači, riječ je o medijima 

koji monističku medijsku atmosferu počinju da čine pluralnom. Riječ je o dvije vrste 

medija. Jedni zavise  od neke političke stranke ili državne strukture i u njima je 

prepoznatljiva jedna politička opcija za koju se više manje otvoreno zalažu, ali daju šansu 

i drugima  ( npr. NTV Banja Luka, Nezavisni radio Banja Luka ili Radio Tuzla ).  Ukoliko 

iza njih stoji neka stranka oni se u pravilu ne bi mogli smatrati medijima nezavisne 

orijentacije, ali jesu alternativni.  Drugi primjer je  Studio 99. On je informativno otvoren 

prema različlitim političkim opcijama, ali ima svoj prepoznatljivo angažovan stav koji je 

blizak stavu jednog dijela opozicije, iako je  neovisan od nje. Dakle, karakter programa, a 



 14 

ne vlasnički status odredjuju za koga se može reći da je “alternativni medij”.   

 

Prvi privatni radio  u RS bio je radio BIG iz Banja Luke. Mnogi su očekivali da će on 

postati zvijezda vodilja nezavisnog novinarstva. U medjuvremenu Radio BiG je izbjegao 

mnoge  ponude za donacije i tvrdi da je time sačuvao svoju nezavisnost  kao komercijalni 

radio. Ipak, njegov ne obimni informativni program je u medjuvremenu postao snažno 

uporište zvanične politike sa Pala, možda voljom vlasnika, a možda i snažnim pritiskom 

na njega. Dakle nazavisni vlasnik, ali nije nezavisno novinarstvo.  

 

Većina medija u Republici Srpskoj, koji sebe nazivaju nezavisnim, bliska je orijentaciji 

predsjednice Biljane Plavšić, pa i nove vlade u RS i mahom izražavaju srpski nacionalni 

interes. To još uvijek ne znači da postaju “zavisni”. Riječ je o opredjeljenju za 

demokatsku opciju i tek nakon stabilizovanja političkog stanja moći će se definitivno  reći 

ko je uspio da održi kriterij “nezavisne orijentacije”.   

 

Alternativni i mediji nezavisne orijentacije stacionirani su u zapadnom dijelu RS. Svi su 

nastali u prvoj i drugoj godini poslije dejtonskog  plana. Regija Pale, istočna Bosna i 

istočna Hercegovina su pokriveni isključivo režimskim medijima. Stimulans za otvaranje 

privatnih stanica dala je Odluka vlade RS o dodjeli prava za privremeno korišćenje radio 

difuznih frekvencija (oktobar 1996). Frekvencije (uz plaćanje licence) je dobilo 15 

privatnih radio stanica. Vjerovatno iz bojazni da im ne bude oduzeta skupa frekvenca, 

samo 64 stanice emituju vlastiti informativno politički program. Istom odlukom 11 

privatnih tv stanica je dobilo frekvencije, a sedam je  počelo sa emitovanjem. 

 

Prvi mediji ovakve prirode u Federaciji BiH  pojavili su se početkom 1992 godine,  a  

tokom rata se stalno povečavao njihov broj.  Neki od njih imaju izraženiju gradjansku 

orijentaciju.  Pluralna medijska situacija je i danas karakteristična za velike urbane centre, 

u kojima su koliko - toliko očuvane multinacionalne vrijednosti zajedničkog života i gdje 

je politički život takođe pluralan. Danas su alternativnim medijima i medijima nezavisne 

orijentacije najbolje pokriveni Sarajevo, Tuzla, slijede Zenica,  Mostar  i Visoko. Prvi 

puta su se pojavile radio stanice sa izvjesnom naznakom  nezavisne orijentacije u 



 15 

dijelovima Federacije pod kontrolom hrvatskih vlasti  (Radio Neum i Obiteljski radio 

Valentino).  

 

Po mišljenju Media plana proces izrastanja novih stanica ovakve vrste je u stagnaciji, ali 

zato neki lokalni mediji  koji su formalno osnovani od vlasti, u nastaloj besparici žele da 

se otrgnu od njih.  Najnovije medijske analize pet do sada najpoznatijih elektronskih 

medija nezavisne orijentacije ( RTV Mostar, NTV Zetel, TV Tuzla i Studio 99) pokazuju 

da se  pored poslovne nalaze  i u profesionalnoj krizi (slab kavlitet radio i tv produkcije). 

Ovi neodstatci  umanjuju  efekte njihove nezavisne uredjivačke orijentacije. Ne postoje 

ozbiljne  stručne sondaže koje bi dale kredibilne rezultate o stvarnom dometu i uticaju 

ovih stanica. 

 

VII Šta i kako dalje ? 

 

Medjunarodna podrška uspostavljanju modernih i demokratski usmjerenih medija u Bosni 

bila je ogromna. Ipak, medijsku transformaciju nije moguće izvesti u jednom dahu, za 

tako kratko vrijeme. Za razliku od drugih zemalja u tranziciji, ovdje se trebaju paralelno 

prevazilaziti i posljedice rata i nasljedje iz starog sistema.  

 

Generalno, po našem mišljenju, medjunarodna zajednica bi trebalo: 

  

- da nastavi pružati podršku  državnim organima radi  donošenja  modernog 

medijskog zakonodavstva  na nivou entiteta, te da efikasno pomogne  u razjašnjavanju i 

definisanju ovih funkcija na nivou cijele države  

 - da  pruži pomoć medijima i nadležnim institucijama za tranziciji vlasništva  u 

procesu privatizacije ili revizije ranijih vlasničkih transformacija. 

 - da efikasnim pritiskom na vladajuće strukture i pružanjem pomoći, posebno 

novinarima, podrži pretvaranje državnih u javne elektronske medije.  

  - da nastavi sa davanjem podrške različitim oblicima edukacije novinara i 

medijskog osoblja sa orijentacijom ne samo na novinare, već i menadžere, stručnjake za 

marketing i istraživanje tržišta, nove medijske tehnologije, zaštitu autorskih prava.   



 16 

            - da  podstiče razvoj postojećih i osnivanje novih lokalnih organizacija i institucija   

koje se bave edukacijom, medijskim istraživanjima, sondažama  i novim tehnologijama. 

 - da osigurava efikasne fondove za podršku postojećim i osnivanje novih medija. 

 

Direktna pomoć medijima  trebalo bi da se zasniva na sljedećim kriterijima:   

 

 - nezavisna orijentacija redakcije bez obzira na prirodu  vlasništva,   

            - profesionalna samostalnost i  autorske slobode,   

            - poštivanje novinarskog kodeksa,  

            - promocija i zaštita ljudskih  prava,    

            - dosadašnji kvalitet i medijski ugled stečen u javnosti,   

            - sposobnost prilagođavanja medijskom tržištu.  

 

Očekujemo da međunarodna zajednica i dalje pomaže tzv. male, lokalne projekte, jer su 

oni baza razvoja lokalne demokratije. Treba prioritetno podržati one koji su uspjeli, a 

nove samo ako su ekskluzivni po ideji i najavljenim efektima, dakle restriktivnije nego do 

sada. Izuzetak su zone prioriteta.  

 

 Ulaganja u velike projekte treba da zadovolje dva kriterija:  

 

            prvo, da  pruže efikasnu podršku vraćanju povjerenja i implementaciji mirovnog 

sporazuma na globalnom planu ( entitetski i medjuentitetski)   

           drugo, da takvi projekti budu generator nove medijske klime i razvoja modernog 

žurnalizma i novih tehnologija .  

 U okviru ovog pitanja mora se konačno definisati dugoročna strategija OBN.  

.   
Konačno, medjunarodna zajednica i donatori treba da više imaju povjerenja u domaće medijske kadrove i 

stručnjake.  

 

* Istraživačko analitički rad Medija plana u 1997. godini pomagali su SIDA – Stockolm, 

Winston Foundacion – Washington, Savjet Evrope – Strazbur i Press Now - Amsterdam 


	ANALIZA MEDIJSKE SITUACIJE U BOSNI I HERCEGOVINI TOKOM 1997. GODINE

