
 1 

Sedmični pregled B&H medija: 3-9 juni 1996 
 
 

okom sedmice u većini B&H medija 
prevladavala je konfuzija. Da li je na 
sastanku potpisnika Dejtonskog dogovora 2 

juna u Ženevi dat znak iz startnog pištolja, ili je 
možda pištolj samo iznesen da bi mu se divili, a 
zatim i da bi bio očišćen?  Voren Kristofer 
(Warren Christopher), govoreći ispred 
administracije SAD, koja i sama zna da se 
nalazi u porođajnim mukama predizborne 
kampanje, očito je planirao da barem sam 
napuni pištolj, sa namjerom da se ove sedmice 
u Firenci iz njega da znak za start. Jer, on je bio 
odlučan da i Bosanci, takodjer, moraju imati 
priliku da glasaju, radije ranije nego kasnije, i 
uprkos takvim oklijevanjima kakva bi OSCE 
mogao zagovarati zbog uslova u kojima će se 
glasati. Predsjednici (i službeni mediji) u 
Hrvatskoj i Srbiji takodjer nisu imali nikakve 
sumnje da je trka ustvari počela. Oni su svoj dio 
posla već odavno završili. 

Mediji u dijelovima Federacije pod kontrolom 
Armije nisu bili tako sigurni. Neki su izjavili da se 
radi o pogrešnom startu, citirajući u velikoj mjeri 
izvještaje Krisa Hedžisa (Chris Hedges), 
reportera New York Times. Njegovi napadi na 
politiku SAD - i na OSCE, zbog protivljenja 
Vašingtonu - izgleda da su ohrabrili razmišljanja, 
kako o poželjnosti, tako i o neminovnosti 
održavanja izbora prije 14 septembra. 

Predsjednik Izetbegović, oslobodjen 
Kristoferovog ženevskog zagraljaja, pojavio se 
na "Dnevniku" TV B&H 3.juna da bi preporučio: 
"Smatram da će bosanske stranke bojkotovati 

izbore ukoliko se uslovi ne ispune." Medjutim, 
veliko okupljanje 8 juna na brdu Žuč, povodom 
proslave četvrte godišnjice prve ratne pobjede 
Armije, organizovano je kao predizborni skup 
SDA. TV B&H je u potpunosti sarađivala u tome. 
Voditelj "Dnevnika" procijenio je da je na skupu 
bilo prisutno 90.000 do 100.000 ljudi. I  mada su 
u filmskom izvještaju pokazane zastave i plakati 
SDA, i istaknuta zelena zastava sa zvijezdom i 
polumjesecom, te preneseni ritmički intonirani 
uzvici "Alija! Alija!" prilikom Predsjednikovog 
dolaska, kamera nije pokazala okupljenu masu 
na način kojim bi se mogla potvrditi voditeljeva 
procjena o broju prisutnih. 

Ovo možda nije kampanja zbog koje su 
Predsjednik i njegova stranka u potpunosti 
sretni, ali to je ipak kampanja, i to takva u kojoj  
izgleda da je Izetbegović odlučan da zahtijeva - 
a TV B&H da obezbijedi - da on iskoristi sve 
prednosti koje mu daje njegov položaj. 

Stvari su izgledale drugačije u Mostaru, uprkos 
činjenici da su tamo općinski i gradski izbori 
definitivno zakazani i da treba da se održe za tri 
sedmice. Pokrivanje izbora na lokalnoj televiziji 
bilo je upadljivo po odsustvu praćenja kampanje 
na obje obale Neretve. U svom jedinom, 
dvadeset riječi dugom izvještaju o predstojećim 
izborima, u vijestima na TV (istočni) Mostar 
8.juna, spomenuto ja samo da je vodeća SDA 
prihvatila (neimenovane) kandidate. Hrvatska 
Televizija Mostar, sa svoje strane, nije u ovoj 
sedmici proizvodila vlastiti program zbog prekida 
u snabdjevanju električnom energijom, te je 

 
12 June 1996 number 2 

T 



 2 

umjesto toga preuzimala "Dnevnik" Hrvatske 
televizije. 

Radio Herceg Bosna, s druge strane, 
nadomjestio je ovu prazninu upadljivom 
demonstracijom odanosti HDZ-u, time što se 
oglušio na prijavljivanje na izbore 
višenacionalnog "Udruženja Građana za 
jedinstveni Mostar", kao i što je redovno stavljao 
uvrijedljive primjedbe na dogadjaje i uslove 
života na "Muslimanskoj strani". 

U Republici Srpskoj, naravno, predizborna 
kampanja traje već sedmicama. Zahtjev 
Tribunala u Hagu za izručenje Karadžića i 
Mladića - i prateća hajka i galama u i izvan 
Bosne - dale su SDS-u beskrajne mogućnosti 
da identificira sudbinu svojih vodja i stranke sa 
sudbinom nacije i "države". Mediji su igrali ulogu 
koja im je dodijeljena, kako pokrivanjem 
euforicnih zborova na kojima je stanovništvo 
izražavalo svoju podršku i odanost navodnim 
ratnim zločincima, tako i obezbjedjivanjem 
lokalno uvjerljivih objašnjenja za ponašanje 
neprirodno neprijateljski nastrojene 
medjunarodne zajednice. 

Baš tako je "Dnevnik" Radio Republike Srpske 
prenio 5.juna komentar dopisnika SRNE iz 
Pariza: "Američki državni sekretar Voren 
Kristofer ne insistira na hapšenju predsednika 
Srpske Radovana Karadžića i generala Ratka 
Mladića zato što ih smatra stvarno zločincima, 
nego da bi uklonio ličnosti za koje bi većina 
građana Srpske glasala na  poštenim i 
slobodnim izborima." S druge strane, isti 
autoritet takodjer uvjerava svoje slušaoce da," 
Međunarodna zajednica strahuje da bi daljni 
pokušaji satanizacije Srba i zahtjevi da se 
predsednik Srpske Radovan Karadžić i 
komandant Glavnog štaba Srpske vojske 
general-pukovnik Ratko Mladić uhapse i izruče 
Haškom tribunalu, mogli izazvati opšte narodni 
ustanak." 

Ali, Zapad ne obilježava samo strah od srpskog 
jedinstva i moći. Baš kao što Predsjednik 
Tuđman odskora uobičava objašnjavati 
uskraćivanje prijema Hrvatske u Savjet Evrope 
time što govori kako zapadni Evropljani zavide 
hrvatskoj demokraciji, tako isto i vođe Republike 
Srpske otkrivaju ljubomoru kod svojih mučitelja.  
Dragan Mirić, koji je govorio na zboru održanom 
u odbranu Karadžića i Mladića, a koji je TV 
Srpska  prenosila 4 juna, kaze: "Kad nisu uspjeli 
da nas vojnički pobijede i fizički zatru, oni sada 

pokušavaju da to urade na podmukao, politički, 
lopovski, zapadnjački način"..."Kad smo mi 
(Srbi) upražnjavali demokratiju, oni su ratovali s 
Indijancima." 

Fantazija, medjutim, poznaje tek malo granica. 
U odvojenim intervjuima 11. juna admiral Lejton 
Smit (Leighton Smith) izjavio je Svjetskoj Službi 
BBC, a Karl Bilt (Carl Bildt) TV B&H, kako 
vjeruju da će bosanski Srbi sami predati 
Karadžića i društvo. IFOR, prema Lejtonu Smitu 
zasigurno neće hvatati najtraženiji par za Hag. 

Medijska manipulacija u 
Tuzli 
Čak i prije nego što je utvrdjen zvanični datum 
izbora, zloupotreba medija počinje trovati 
neslužbenu predizbornu utakmicu u Tuzli, 
drugom gradu po veličini u Bosni. Povlašteni 
tretman političkih pokrovitelja i strategijsko  
izostavljanje od strane suparničkih radio 
televizijski stanica baca sjenku na politički duel 
izmedju UBSD (Unija Bosanskih 
Socijaldemokrata), stanke gradonačelnika Tuzle 
Selima Bešlagića i SDA (Stranke demokratske 
akcije) koja kontroliše kantonalnu vladu. 

Prošlonedjeljna pomama otpočela je nakon 
bdijenja uz svijeće kojim se odavala počast 71 
osobi ubijenoj u srpskom artiljerijskom napadu 
prije godinu dana. Uskoro nakon toga, pojavio 
se komentar izuzetnog naboja u lokalnom listu 
"Zmaj od Bosne", koji je pročitan na TV TPK, 
kantonalnoj televiziji i u kome se tvrdi da su 
svijeće strane islamskoj tradiciji, a 
gradonačelnik Bešlagić optužuje da vrijedja 
religiozne osjećaje Muslimana. S obzirom da su 
ova dva medija u tijesnoj vezi s kantonalnim 
SDA, komentari su ubrzo podstakli strasti na 
polariziranoj političkoj sceni u Tuzli. Emocionalni 
protuudarac uslijedio je dva dana kasnije. Uz 
pomoć press centra UBSD, okupili su se roditelji 
žrtava da protestvuju zbog ovog komentara. Oni 
su, takodjer, izdali zajedničko saopštenje koje je 
u cijelosti pročitano na TV Tuzli, općinskoj 
stanici koja je bliska Bešlagiću.  Značajno je 
napomenuti da nijedna od dvije stanice nije bila 
voljna emitovati stavove one druge.  

Tokom čitave sedmice, od 5-10 juna, bila su 
očigledna slična narušavanja pravila tuzlanskih 
medija. Suprotstavljene stanice bavile su se 
povlaštenim tretmanom svojih političkih 



 3 

pokrovitelja. TV Tuzla je pokrivala neprikriveno 
istupe gradonačelnika Bešlagića, koji se pojavio 
ni manje ni više nego 15 puta u šest glavnih 
emisija vijesti. Općinska stanica propustila je u 
svom "Dnevniku" od 5. juna da izvjesti o 
sastanku kantonalnog vijeća SDA, na kome se 
raspravljalo o pitanjima vezanim za izbore. Ovo 
je bilo u izrazitoj suprotnosti sa načinom na koji 
je TV Tuzla izvjestila o dvije press konferencije 
koje su održale manje stranke, MBO 
(Musimansko-Bošnjačka organizacija) i Stranka 
za B&H. 

Sa svoje strane TV TPK takodjer je primijenila 
taktiku strategijskog ispuštanja vijesti kao i 
očitog napada na ličnost. Jedan jasan  primjer 
takve taktike bilo je pokrivanje posjete visoke 
delegacije OSCE Tuzli 8. juna. Odbacujući 
svako pretvaranje o neutralnosti, TPK je počela 
večernje vijesti  "protokolarnim" sastankom 
delegacije sa kantonalnim vijećem SDA.  Ono o 
čemu TPK nije izvjestila, bila je činjenica da su  
predstavnici OSCE istog dana vodili razgovore i 
sa gradonačelnikom Bešlagićem, na kojima su 
razgovori o budućim izborima imali značajno 
mjesto. U stvari, Bešlagić se pojavio u 
"Dnevniku" TPK samo u negativnom kontekstu, 
kao što je komentar koga smo već ranije 
spomenuli. Drugi prekršaj bio je u načinu na koji 
je TPK pokrio Bešlagićevu press konferenciju 
održanu 10. juna. Umjesto da izvještava o 
sadržaju press konferencije (na kojoj je Bešlagić 

ponovio svoju kritiku navodnih zloupotreba u 
politici zapošljavanja od strane kantonalne 
vlasti), reporter TPK dao je prostora samo 
Bešlagićevoj kritici SDA. Ni u jednom trenutku u 
emisiji gledaoci nisu informisani o glavnom 
predmetu ovog spora, niti su date pojedinosti o 
stavovima svih glavnih aktera. 

Premda ovi primjeri mogu izgledati bezazleni u 
širem kontekstu, oni ipak predstavljaju 
uznemiravajući dokaz da su se neki novinari 
spremni odreći svojih profesionalnih dvoumica 
zbog političke vjernosti gospodaru. Ni jedna 
strana nije voljna da pošteno predstavi stavove 
druge, a posljedica toga jeste lokalna medijska 
scena podijeljena po stranačkim linijama.  Ovo 
ne nagovještava  ništa dobro ni za tuzlanske 
medije, ni za gradjane Tuzle, kada se tokom 
ljeta zahukta izborna kampanja. 

Sličnu taktiku primjenila je i RTV Zenica prilikom 
zapaženog izvještavanja o gradonačelniku koji 
je član SDA. Premda gradonačelnikova politička 
pripadnost nije bila spomenuta, intenzivno 
izvještavanje o njegovom svakom koraku 
poslužilo je kao političko reklamiranje lokalne 
SDA na isti način kao i izvještavanje TV Tuzle o 
aktivnostima gradonačelnika Bešlagića. Zenička 
nezavisna TV stanica ZETEL bila je jedina 
stanica koja se izdigla iznad sukobljavanja time 
što je svakoj političkoj partiji koja je bila aktivna 
tokom ove sedmice ponudila isto vrijeme u 
svome programu. 

 Prilozi u listu čiji se sadržaj direktno ili indirektno odnosio 
na izbore 1996. 

Period praćenja:  

dnevni listovi 28. maj do 9 jun 1996 

sedmični, petnaestodnevni i mjesečni listovi djelimično i duži interval.  

Dnevni: Oslobođenje, Večernje Novine, Dnevni Avaz 

Sedmični: Svijet, Ljiljan, Hrvatska Riječ 

Mjesečni i petnaestodnevni: Slobodna Bosna, Fokcus, Dani. 

 
 
 
 
 



 4 

naziv lista broj 
listova 

broj priloga broj priloga 
po broju 

najčešće zastupljena 
forma 

dnevni 
Oslobođenje 11 35 2 - 5 priloga izvještaji  i vijesti 
Večernje novine 11 33 1 - 5 priloga izvještaji  i vijesti 
Dnevni Avaz 11 39 do 6 priloga vijesti i izvještaji 
     
sedmični, petnaestodnevni, mjesečni 
Svijet 3 broja 3 1 komentar 
Ljiljan 3 6 0 - 3 komentar 
Focus 2 1 0 - 1 prilog komentar 
Slobodna 
Bosna 

2 2 indirektno 1 karikatura 

Dani 1 1 + 1 + 1 3 crtice - bilješke, intervju 
Hrvatska riječ 2 2 2 komentar 

 

Radio Studio 99, Sarajevo 
"Hajd park" (Hyde Park), popularni program koji 
se emituje dva puta sedmično i u kome se 
slušaoci javljaju  telefonom, imao je protekle 
sedmice problema sa svojim telefonima. Linije 
prema studiju bile su blokirane u nekoliko 
navrata 4. juna (kada je predmet diskusije bilo 
postojanje dvije armije u Federaciji), a 6.juna 
bile su u potpunosti prekinute, što je prisililo 
urednika da odustane od predvidjene rasprave o 
planovima da se pošalje službena B&H 
delegacija u Beograd na pregovore o 
uspostavljanju odnosa sa Srbijom. Domaćin 
programa primjetio je ovog drugog dana, da je 
teško povjerovati kako je prekid telefonskih linija 
slučajan, i dodao da Studio 99 nije po volji 
vladajuće garniture.  

Voditelj ovog programa ne podstiče  svoje 
anonimne slušaoce, koji se javljaju u program, 
na raspave o politici stranaka, ali se izražavaju 
brojne pritužbe na postojeći politički poredak. 
Jedan slušalac je 4.juna pitao: "Gdje ćemo mi, 
ateisti - hoćemo li u Albaniju?" Drugi je uzviknuo 
: "Kakva jedna armija! Treba pobiti sve ustaše. 
Ako smo mogli pobiti četnike, možemo i ustaše. 
Ja sam spreman prvi da uzmem pušku." Odmah 
mu je odgovorio drugi slušalac: "Ne slažem se s 
prethodnim slušaocem koji kaže da treba pobiti 

sve ustaše. Mi moramo i možemo živjeti 
zajedno." 

Nezavisna Televizija Studio 
99, Sarajevo 
Za razliku od "Hajd parka" na radiju, glavne 
televizijske vijesti Studija 99 "Oko 22", ne 
pokazuju tendenciju niti da osporavaju, niti da 
omalovažavaju vladajuću SDA. Izvještava se 
cjelovito i nekritički o svim protokolarnim 
istupima i izjavama Predsjednika Izetbegovića i 
drugih visokih dužnosnika, bez obzira da li se 
javljaju u državnim ili partijskim ulogama. 
Opozicione stranke i njihove vodje, s druge 
strane, izgleda da su adekvatno  pokrivene 
izvještajima sa njihovih press konferencija i 
javnih nastupa. 

TV B&H 
Državna televizija počela je 3.juna da emituje u 
udarnom terminu svoj jednosatni sedmični 
izborni magazin. Stranke imaju na raspolaganju 
4.5 minuta da iznesu svoje stavove. Tri manje 
stranke (uključujući i stranku gospodje Amile 
Omersoftić, direktora RTV B&H) i jedan 
nezavisni kandidat, učestvovali su u prvoj 
emisiji. Emisija, takodjer, pokriva i press 

Mediji ukratko 



 5 

konferencije stranaka. One su, sa jednim 
izuzetkom u sedmici koja je praćena, 
(izvještajem sa konferencije Socijal Demokrata 
5.juna), isključene iz "Dnevnika" u 19.30. 

Osim što predstavnicima vladajuće stranke daje 
obiman prostor na ekranu, prikazujući ih  u 
njihovim državničkim ulogama, izvještači i 
voditelji TV B&H  prividno izgledaju primorani da 
"ispravljaju" izjave i pritužbe čak i federalnih 
partnera SDA. Tako je 6.juna, nakon izvještaja u 
"Dnevniku" o tvrdnji Srpskog Gradjanskog 
Vijeća da vladini dužnosnici dozvoljavaju 
izbjeglicama da izbacuju Srbe iz njihovih kuća u 
predgradjima Sarajeva, izvještač upitao: " Zašto 
nisu rekli zbog čega se ti ljudi useljavaju u 
srpske kuće." 

Još izrazitiji primjer takve prakse ponudjen je u 
istoj emisiji, u  izvještaju sa press konferencije 
Vladimira Šoljića, ministra odbrane u Federaciji, 
na kojoj je on optužio bošnjačku stranu da 
obstruira usvajanje novog zakona o odbrani. 
Koristeći pokrivanje izjave glasom reportera, ili 
vadeći stvarne ministrove riječi izvan konteksta, 
stvoren je lažan utisak o Šoljićevoj izjavi, tako  
je izgledalo da se njegovi prigovori u stvari ne 
odnose na zastupnike SDA u Parlamentu. 

Tehnička primjedba 
Zbog teškoća u komunikacijama ove sedmice 
nismo primili izvještaj o monitoringu iz Banja 
Luke.    

       
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 I.W.P.R. i MEDIA PLAN,  Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 
Tel/fax 071-667-735/736 and 663-478 
E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 
 


