
Confusion prevailed in much of the B&H 
media during the week.  Had the election 
starting pistol been fired at the Geneva 
meeting of the signatories of the Dayton ac-
cords on 2 June, or had it merely been 
brought out, admired and possibly cleaned?  
Warren Christopher, speaking for a US ad-
ministration that knows itself to be in the 
throes of an election campaign, apparently 
planned at least to load the gun himself, in-
tending that it should be fired this week in 
Florence.  For he was determined that Bos-
nians, too, must have their chance to vote, 
sooner rather than later, and notwithstanding 
such scruples as the OSCE might entertain 
about the conditions in which they would do 
so.  Nor were the presidents (and official 
media) of Croatia and Serbia in any doubt 
that the race had effectively begun.  They 
had done their bits to make sure. 

Media in Armija-controlled parts of the 
Federation were not so sure.  Some declared 
a mis-start, making heavy use of the des-
patches of New York Times reporter 
Chris Hedges.  His assaults on US policy - 
and on the OSCE for kowtowing to Washing-
ton - seem to have encouraged second 
thoughts about both the desirability and in-
evitability of elections before 14 September. 

President Izetbegović, freed from Christo-
pher's Geneva embrace, appeared on TV 

B&H's "Dnevnik" on 3 June to advise "Bos-
nian parties to boycott the elections in as 
much as conditions [for them] are not ful-
filled."  Yet the great 8 June  gathering on 
Žuć hill, celebrating the fourth anniversary of 
the Armija's first wartime victory, was 
mounted as an SDA election rally.  TV B&H 
cooperated fully.  "Dnevnik"'s presenter as-
sessed the crowd as totalling between 
90,000 and 100,000 persons.  And although 
the film clip showed SDA flags and placards, 
featured a green flag with star and crescent 
moon and carried the rhythmic chants of 
"Alija! Alija!" as the president arrived, the 
camera failed to pan the assembled multi-
tude in a manner which might have lent sub-
stance to the presenter's estimate of their 
number. 

This may not be a campaign about which the 
president and his party are altogether happy, 
but it is a campaign nonetheless, and one in 
which Izetbegović seems determined to ex-
act - and TV B&H to provide - all the advan-
tages of incumbency. 

Things were otherwise in Mostar, despite the 
fact that municipal and city elections there 
are definitely scheduled to take place within 
the next three weeks.  Election coverage on 
local television was conspicuous by its ab-
sence on both banks of the Neretva.  In its 
sole, 20-word report on the forthcoming poll, 

  
12 June 1996 number 2 

The B&H Media Week in Review: 3-9 June 



 2 

TV (east) Mostar's evening news on 8 June 
mentioned only that the ruling SDA had 
adopted (unnamed) candidates.  Croatian 
Television Mostar, for its part, broadcast no 
programmes of its own during the week ow-
ing to a power failure, substituting Croatian 
Television's "Dnevnik". 

Radio Herceg Bosna, on the other hand, 
made up for this gap by conspicuous dem-
onstrations of fealty to the HDZ, by disre-
garding the registration for the elections of 
the multinational "Association of Citizens for 
a United Mostar" and by regularly making 
disparaging references to events and condi-
tions on "the Muslim side". 

In Republika Srpska, of course, the cam-
paign has been going on for weeks.  The 
pursuit of Karadžić and Mladić by The Hague 
Tribunal - and the accompanying hue and 
cry inside and outside Bosnia - have given 
the SDS no end of opportunities to identify 
the fates of their leaders and party with those 
of their nation and "state".  The media have 
played their assigned part, both in covering 
the frenzied meetings at which the populace 
declares its support for and devotion to the 
alleged war criminals, and in providing locally 
convincing explanations for the behaviour of 
a preternaturally hostile international com-
munity. 

As Radio Republika Srpska's "Dnevnik" on 5 
June reported SRNA's Paris correspondent 
as commenting, "The American Secretary of 
Sate Warren Christopher is not insisting on 
the arrest of Srpska President Radovan 
Karadžić and General Ratko Mladić because 
he thinks they are really criminals, but in or-
der to get rid of persons for whom the major-
ity of Srpska citizens would vote in any free 
and fair election."  On the other hand, the 
same oracle also assured his listeners that, 
"The international community fears that fur-
ther efforts to satanise the Serbs, and more 
demands that Srpska President Radovan 
Karadžić and Srpska Army Chief of Staff 

Commander Colonel-General Ratko Mladić 
be arrested and delivered to The Hague Tri-
bunal, could provoke a general national up-
rising." 

But it is not only fear of Serb unity and might 
that characterises the west.  Just as Presi-
dent Tuđman has of late been wont to ex-
plain Croatia's failure to gain admittance to 
the Council of Europe by referring to west 
Europeans' envy of Croatian democracy, so 
too do the leaders of Republika Srpska de-
tect jealousy on the part of their tormentors.  
According to Dragan Mirić, speaking at a 
rally in defence of Karadžić and Mladić tele-
vised by TV Srpska on 4 June, "Having failed 
to defeat us militarily and exterminate us 
physically, they are now trying to do so 
treacherously, politically, stealthily, in the 
western way... When we were practicing 
democracy, they were warring with red Indi-
ans." 

Fantasy, however, knows few bounds.  In 
separate interviews on 11 June, Admiral 
Leighton Smith told the BBC World Service 
and Carl Bildt advised TV B&H of their 
shared faith that Bosnian Serbs would them-
selves turn out Karadžić and company.  
IFOR, according to Leighton Smith, would 
certainly not be going after The Hague's 
most wanted pair. 

Media Manipulation in 
Tuzla 
Even before an official polling date has been 
established, media abuses are beginning to 
poison the unofficial electoral contest in 
Tuzla, Bosnia’s second city. Preferential 
treatment of political patrons and strategic 
omissions by rival broadcasters are clouding 
the political duel between Tuzla mayor Selim 
Bešlagić’s UBSD (Union of Bosnian Social 
Democrats), and the SDA ( Party for Democ-
ratic Action), which controls the cantonal 
government.  



 3 

Last week’s  furore began following a candle-
light vigil commemorating the 71 people 
killed in a Serb artillery attack one year ago. 
Soon after, a highly-charged commentary 
appeared in a local paper, Zmaj od Bosne,  
and was read on TV TPK,  cantonal televi-
sion, claiming that candles were alien to Is-
lamic tradition and accusing mayor Bešlagic 
of injuring Muslims’ religious sensitivities. 
Because both these news organisations are 
closely aligned with the cantonal SDA, the 
commentary quickly ignited passions in 
Tuzla’s polarised political scene. The emo-
tional riposte came two days later. With the 
help of the UBSD press centre, parents of 
the victims gathered to protest the commen-
tary. They also issued a joint statement 
which was read in its entirety on TV Tuzla, 
the municipal station which is close to Bešla-
gić. Significantly, neither station was willing 
to broadcast the other side of the contro-
versy. 

Similar transgressions by Tuzla’s broad-
casting media were evident throughout the 
week of 5 - 10 June, with the rival stations 
engaging in preferential treatment of their 
political patrons. TV Tuzla gave blanket cov-
erage to Mayor Bešlagić, who appeared no 
fewer than 15 times in six main news bulle-
tins. The municipal station also failed to pro-
vide any coverage in its 5 June “Dnevnik” of 
a meeting of the district council of the SDA, 
at which electoral issues were discussed. 
This was in marked contrast to the station's 
coverage of two news conferences by the 
smaller MBO (Muslim-Bošnjak Organisation) 
and Stranka za B&H (Party for Bosnia).  

For its part, TV TPK also employed the de-
vice of strategic omissions as well as outright 
character assassination. One clear example 
was TPK’s coverage of an 8 June visit to 
Tuzla by a high-level OSCE delegation. 
Dropping all pretence of neutrality, TPK led 

its evening news with the delegation’s “pro-
tocol” meeting with the cantonal council of 
the SDA. What TPK failed to report was the 
fact that the OSCE representatives also held 
talks on the same day with Bešlagić, at 
which the forthcoming elections figured 
prominently. Indeed,  Bešlagić appeared in 
TPK’s “Dnevnik” only in negative contexts, 
such as in the aforementioned commentary. 
Another transgression occurred in TPK’s 
coverage of a Bešlagić press conference on 
10 June.  Instead of elaborating the content 
of the press conference (in which Bešlagić 
re-iterated his criticism of alleged abuses in 
hiring practices by cantonal authorities), the 
TPK reporter gave space only to Bešlagić’s 
SDA critics. At no point in the broadcast 
were viewers informed about the main issues 
in the controversy, nor were the positions of 
all the main players detailed. 

Though these examples may seem innocu-
ous in a broader context, they are disturbing 
evidence that some journalists are ready to 
abandon professional scruples for political 
fealty. Neither side was willing to present the 
position of political rivals in reasonable 
terms, and the consequence is a local news 
scene polarised across party lines. This 
bodes ill for Tuzla’s media and citizens when 
the electoral contest heats up later in the 
summer. 

Similar tactics were employed in RTV 
Zenica’s prominent coverage of the city’s 
SDA mayor. Though the mayor’s political af-
filiation was not mentioned, the intensive re-
porting of his every move served as a politi-
cal advertisement for the local SDA in much 
the same way as TV Tuzla’s coverage of 
Mayor Bešlagić. Zenica’s independent 
ZETEL was the only station to rise above the 
fray by offering equal time to each political 
party that was active in the week. 

 



 4 

PRESS ARTICLES RELATING DIRECTLY OR INDIRECTLY TO THE  1996 
ELECTIONS 

Period of coverage:  
• daily newspapers,  28 May - 9 June1996 
• weekly, fortnightly and monthly publications appearing in the same period.  
 
Dailies: Oslobođenje, Večernje Novine, Dnevni Avaz 
Weeklies: Svijet, Ljiljan, Hrvatska Riječ 
Fortnightlies and monthlies: Slobodna Bosna, Focus, Dani. 
 
title issues number of 

articles 
number of ar-
ticles per is-
sue 

most common formats 

dailies 
Oslobođenje 11 35 2 - 5 articles reports and brief news items 
Večernje novine 11 33 1 - 5 articles reports and brief news items 
Dnevni Avaz 11 39 up to 6 articles brief  news items and reports 
     
weeklies, fortnightlies and monthlies 
Svijet 3 3 1 commentaries 
Ljiljan 3 6 0 - 3 commentaries 
Focus 2 1 0 - 1 commentary 
Slobodna 
Bosna 

2 2 (indirect) 1 carricatures 

Dani 1 3 3 brief notes, interview 
Hrvatska riječ 2 2 2 commentaries 

Radio Studio 99, Sarajevo 
"Hyde Park", the popular, twice-weekly 
phone-in programme had problems with its 
telephones last week.  Lines into the studio 
were blocked on several occasions on 4 
June (when the subject for discussion was 
the existence of two armies in the Federa-
tion) and cut off completely on 6 June, forc-
ing the abandonment of the scheduled de-
bate on plans to send an official B&H delega-
tion to Belgrade for negotiations on the es-
tablishment of relations with Serbia.  The 
host remarked on the latter date that the oc-
currence was hardly accidental, and that 
Studio 99 was disliked by the ruling clique. 

The presenter of this show discourages his 
anonymous callers from engaging in party 
politics, but numerous complaints about the 
current political order are voiced.  One caller 
on 4 June asked, "Where are we atheists 
supposed to go - to Albania?"  Another ex-
claimed, "What sort of common army!  
We've got to kill all the Ustaše.  If we could 
destroy the Četniks, then we can get rid of 
the Ustaše as well.  I'm ready to be the first 
to take up my rifle."  He was immediately an-
swered by another caller: "I cannot agree 
with the previous listener who says all Us-
taše should be killed.  We must and we can 
live together." 

Media Briefs 



 5 

Independent Television 
Studio 99, Sarajevo 
Unlike "Hyde Park" on radio, Studio 99's 
principal television newscast, "Oko 22", 
shows no tendency either to challenge or 
slight the ruling SDA.  President Izetbegović 
and other high officials receive full and un-
critical coverage of their every ceremonial 
appearance and pronouncement, regardless 
of whether or not they are assuming state or 
party roles.  Opposition parties and leaders, 
on the other hand, appear to receive ade-
quate coverage of their press conferences 
and speeches. 

TV B&H   
State television began to air on 3 June its 
weekly, one-hour, prime-time election maga-
zine.  Parties are allowed 4.5 minutes to 
state their cases.  Three minor parties (in-
cluding that of Mrs Amila Omersoftić, the di-
rector of RTV B&H) and an independent 
candidate took part in the first  programme.  
The broadcast also covers party press con-
ferences.  These, with one exception during 
the week under review (that of the Social 
Democrats on 5 June), are excluded from 
the 19.30 "Dnevnik". 

Besides affording representatives of the rul-
ing party abundant time on screen in their 
state roles, TV B&H reporters and present-
ers seemingly feel compelled to "correct" the 
statements and complaints even of the 
SDA's Federation partners.  Thus, on 6 
June, following a "Dnevnik" report on the 
Serb Civic Council's (SGV) allegation that 
government officials are permitting refugees 
to displace Serbs from their homes in the 
Sarajevo suburbs, the reporter asked, "How 
come they didn't say why these people are 
moving into Serb houses?" 

An even clearer example of such practice 
was offered in the same newscast's cover-
age of Federation Defence Minister Vladimir 
Šoljić's press conference at which he ac-
cused the Bošnjak side of obstructing the 
passage of the new defence law.  Using ei-
ther voice-overs or taking the minister's ac-
tual words out of context, a false impression 
of Šoljić's statement was created, making it 
appear that his strictures were not in fact ad-
dressed to the SDA's parliamentary depu-
ties. 

Technical Note 
Owing to communications difficulties, no 
monitoring report was received from Banja 
Luka this week.  

Issued by I.W.P.R. and MEDIA PLAN,  Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 
Tel/fax 071-667-735/736 and 663-478 
E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 



 6 

 


