
 1 

Demokratija na udaru 

azbojnici koji su 15 juna napali 
Harisa Silajdžića u Cazinu, nisu 

samo pustili krv vođi Stranke za BiH, nego su i 
vladinim medijima pružili neželjenu priliku da 
nanesu još ozbiljnije rane vlastitoj reputaciji, kada 
su u pitanju mjerodavnost i vjerodostojnost. 
Njihova izvještavanja o ovome incidentu  bila su 
zakašnjela, konfuzna i pristrasna, ukazujući na 
neuspio pokušaj manipuliranja i umanjivanja 
značaja cijele priče. 

 TV BiH izvijestila je o napadu na Silajdžića 
u sredini "Dnevnika" čije je emitovanje u subotu 
navečer kasnilo zvog nogometne utakmice. 
Saopćenje za štampu Stranke za BiH, u kome se 
tvrdi da su Silajdžićevi napadači nosili zastave 
SDA i slike predsjednika Izetbegovića, pročitano 
je, međutim, u cijelosti. Do nedjelje navečer priča 
je dobila uzlaznu putanju na skali vrijednosti 
vijesti, pa je "Dnevnik", koji je isto tako emitovan 
kasnije, bio gotovo u cijelosti posvećen ovom 
događaju.  

Informacije o incidentu počele su 
saopćenjem ministarstva za unutrašnje poslove 
Federacije u kome se kaže kako je policija u 
Cazinu učinila sve što je bilo u njenoj moći da 
zaštiti Silajdžića, braneći ga svojim tijelima. Ova 
izjava je pojačana telefonskim svjedočenjem 
Edhema Veladžića, ministra policije u Unsko-
sanskom kantonu. Prema njemu, policija je zaista 
intervenirala u Cazinu, ali on je opravdao nasilje, 
tvrdeći da je "jedna osoba u zadnjem redu, na 
konvenciju u Bihaću, psovala predsjednika 

Izetbegovića i vrijeđala islam".(Bihać je udaljen 25 
km od Cazina) 

 Slike Silajdžićevih rana i oštećenog 
automobila, koje su uslijedile nakon toga, 
dokazale su da tvrdnje vlasti kako je on bio u 
potpunosti zaštićen, ne odgovaraju istini, dok je 
bivši premijer, javljajući se telefonom iz Zagreba, 
tvrdio da je sukob trajao skoro četiri sata, za koje 
vrijeme se policija nije uopće vidjela. Slijedilo je 
zatim saopćenje OSCE u kome se osuđuje 
incident i podržava Silajdžićeva verzija događaja. 
Posmatrači OSCE bili su prisutni i vidjeli su šta se 
desilo. 

 Glavne vijesti Radio BiH "Dnevnik" u 15.00, 
uglavnom izbjegavaju spominjanje opozicionih 
partija. Međutim, u vijestima 15 juna, u vijestima je 
posvećen veliki prostor zajedničkoj press 
konferenciji pet stranaka (UBSD, SDP, HSS, MBO 
i RS), koje su tražile zakašnjelu registraciju njihove 
zajedničke liste za učešće na izborima u Mostaru. 
Pa ipak, svaka pomisao da bi ovakav razvoj 
mogao predstavljati uvođenje nove politike 
uređivačke otvorenosti prema opoziciji, ugušena je 
već sljedećeg dana.  

Vijesti o napadu na Silajdžića ispuštene su 
iz najave emisije i stavljene na četvrto mjesto, u 
danu koji inače nije obilovao vijestima. Bez 
izvještača sa lica mjesta, Radio BiH oslonio se na 
šture agencijske vijesti, dijelimične izvode iz 
saopćenja Stranke za BiH i duže navode iz 
saopćenja SDA. Slušaocima "Dnevnika" ostalo je 
da se pitaju kakvo je značenje izjave predsjednika 
Izetbegovića, koja je emitovana prethodnog 
poslijepodneva, da "na teritoriju koji kontrolira 
legalna vlast BiH nema problema u pogledu 
dostupa medijima." 

 
19 jun 1996 broj 3 

Pregled BiH medija od 10 do 16 juna 

R 



 2 

Manipulacije na 
sjeverozapadnoj granici 
 Unsko-sanski kanton predstavlja zapravo 
informativnu pustinju kada su u pitanju mediji iz 
Federacije. Zračnim valovima dominiraju radio i 
televizijski signali koji se emituju iz susjedne 
Hrvatske i Republike Srpske. Radio Bihać oslanja 
se na Radio BiH kada su u pitanju izvještaji o 
domaćim i međunarodnim događajima. Kada se 
ne može čuti signal Radio BiH, onda Radio Bihać 
izostavlja sve osim lokalnih vijesti vlastite 
proizvodnje. Većina ovih vijesti, međutim, 
sačinjena je tako da se podržava vladajuća SDA. 
Navodimo izvještaj našeg monitora iz Bihaća o 
ponašanju medija u sedmici u kojoj je došlo do 
nemira u Cazinu:  

  Armijska proslava "Junski dani otpora"  
poslužila je za promociju vjerskog vođe - 
Bihaćkog muftije - jednog od čelnika SDA na 
Bihaćkoj regiji. U "Hronici dana" 12.6. emitovan 
je dio njegovog govora sa armijske svečanosti 
toga dana. Osnovna poruka emitiranog inserta 
je (citat) "Nas ne može učiti demokratiji onaj ko 
je izmislio fašizam. Ne smijemo dozvoliti da nas 
iko drugi uči demokratiji. Oni žele, kad nas uče 
toj demokratiji, da nas razbiju i da dovrše ono 
što su naši neprijatelji započeli." Ista armijska 
proslava iskorištena je i 15.6. za promidžbu 
generala Dudakovića kao stranačkog (SDA) 
favorita. 

  Više puta u toku sedmice u okviru 
propagandnog programa emitirana je obavijest 
o osnivačkoj skupštini Stranke za BiH, koja se 
održala u Bihaću 15. 6. Snimak cjelokupnog 
toka konvencije u Bihaću, Radio Bihać je 
objavio 15.6 u 21:15 a kao dodatak "Hronici 
dana". U najavi tog priloga glavni urednik je 
izvinjavajućim tonom rekao (citat) "U cilju 
poštivanja pravila o ponašanju medija tokom 
izbora, prenosimo konvenciju u cjelini." Snimak 
je emitiran bez ikakvih intervencija (monitor je 
bio prisutan na konvenciji). 

  Radio Bihać je to veče 15.6. - u Hronici 
objavio i reakciju novinarke A. Daničić na 
plakate MOS-a koji su se 14 i 15. 6. pojavili u 
Cazinu i Bihaću. Plakati su bili izrazito hušački i 
neprijateljski prema Stranci za BiH, H. 
Silajdžiću i pristalicama njegove stranke. 
Novinarka ih je u svom reagiranju okvalificirala 
kao: "Vulgaran pokušaj diskreditacije 

gospodina Harisa Silajdžića." Radio to veče nije 
objavio nikakvu informaciju o izgredima u 
Cazinu koji su se već bili dogodili. 

  Prva vijest o napadu na H. Silajdžića 
emitirana je tek 16.6. u 21h u Hronici dana, kao 
četvrta vijest u emisji i to : "Prema saopćenju 
Stranke za BiH..." - uslijedila je kratka 
informacija o incidentu, potpuno izvan 
saopćenja Stranke za BiH. Potom je objavljeno 
potpuno saopćenje SDA-Sarajevo o istom 
događaju. 

  Uslijedila je informacija o "redovnoj sjednici 
Kantonalnog odbora SDA - Bihać, održanoj u 
nedjelju 16.6. - na kojoj je bilo riječi o formiranju 
izbornih lista, razrješenju nekih članova 
Odbora, te potrebi da se razjasne događaji u 
Cazinu." 

  Prezentacija vijesti o incidentu u Cazinu 
imala je za cilj marginaliziranje događaja, te 
pripremu slušatelja za saopćenje CSB Bihać o 
događajima u Cazinu i Bihaću, vezano za 
promotivne skupove  Stranke za BiH. Ova 
izjava je dala javnosti nepotkrijepljene tvrdnje 
koje su bile suprotne izjavama svjedoka i 
zapažanjima monitora koji je bio na skupu, a 
odnosile su se na izgrede u Bihaću za vrijeme 
skupa, vrijeđanje i psovanje Izetbegovića i 
islama, provokacije od strane Silajdžićevih 
pristalica. Saopštenje CSB-a Bihać u kojem su 
učesnici skupa u Bihaću identifikovani kao: "oni 
koji u toku rata nisu ništa učinili za odbranu a 
među njima je bio i veliki broj pristalica F. 
Abdića.", potpomogla je stvaranju huškačke 
atmosfere u Bihaću i Cazinu.  

Radio Bihać se potpuno neprofesionalno 
ponio prema događaju. Nije objavljeno 
saopćenje ni jedne političke partije - osim SDA. 
Nije dato saopštenje ni OSCE-a, niti jedne 
istaknute ličnosti, niti pak bilo koga iz lokalne 
organizacije Stranke za BiH. Radio Bihać 
svojim ponašanjem u ovoj sedmici pokazuje da 
je bez ikakve samostalnosti. 

Nezavisni mediji i Cazin 

 Sarajevski NTV Studio 99 posvetio je 16 
juna najveći dio svoje emisije "Oko 22" napadu na 
Silajdžića. Nasuprot pokrivanju ovoga događaja od 
strane državnih medija, ova televizijska stanica 
poslužila je kao izuzetno promotivno sredstvo 



 3 

Stranke za BiH i njenog čelnika. Radio Studio 99, 
sa svoje strane, emitovao je u nedelju specijalno 
izdanje "Hyde Park-a" kako bi svojim slušaocima 
omogućio da raspravljaju o ovom slučaju. 

 Premda nisu povezani, i NTV Hayat i 
Bošnjački Muslimanski Radio Hayat posvetili su 16 
juna svoju pažnju posjeti ministra unutrašnjih 
poslova Federacije Avde Hebiba Goraždu. 
Posebno je TV Hayat nastojao da umanji značaj 
nasilja u Cazinu.  

Kako su događaji praćeni u 
komšiluku 
 Iako opravdano opijeni pobjedom 
hrvatskog nogometnog tima od 3 : 0  protiv 
Danske u nedjelju navečer, novinari HRT uspjeli 
su obezbijediti cjelovit i izbalansiran prikaz 
tučnjave u Cazinu u drugom izdanju “Dnevnika”. 
Ovo je bilo posebno interesantno  ako se uzmu u 
obzir tvrdnje dopisnika da Hrvatska ima poseban 
odnos prema bihaćkoj regiji. 

 Možda je još interesantnije to, što je 
urednik “Dnevnika” odlučio da uključi i prilog TV 
Slovenije na kraju emisije. TV Slovenije je iznijela 
stav da napad na Silajdžića nije bio nikakav 
incident, kako je SDA prikazala, nego je samo 
jedan u nizu sličnih slučajeva, uključujući prijetnje 
Edhema Bičakčića da SDA neće pokazati nikakve 
milosti prema opoziciji kao i slučaj premlaćivanje 
člana UBSDa u Tešnju. U zaključku izvještaja sva 
odgovornost se prebacuje na aktuelnu vlast i 
vladajuće stranke.  

IN TV (poznata i kao Biltova Televizija) 
možda bi trebala razmisliti o tome da unajmi tv 
Slovenije za proizvodnju vijesti. 

Kako su događaje vidjeli u 
drugim zemljama 
 Strani mediji pokazali su veći interes za 
imenovanje novih članova ne postojeće vlade TZV 
Hrvatske republike Herceg Bosne, nego za 
zbivanja u Cazinu.  Silajdžićevo “mučenje” je bilo 
spomenuto samo  u prolazu. BiH mediji, na drugoj 
strani, su skoro potpuno ignorisali potez HDZa 
prema Federaciji. Čak i mediji Herceg Bosne 
izgleda da nisu imali šta da kažu o ovom izazovu. 

Čini se da su i oni, kao i sarajevski mediji, čekali 
da dobiju uputstva. 

Strah i prezir u Republici 
Srpskoj 
 Neka vrsta kampanje nastavlja se u 
Republici Srpskoj, tako što državni mediji imaju na 
repertoaru pokrivanje masovnih skupova sazvanih 
u znak podrške optuženim ratnim zločincima 
Ratku Mladiću i Radovanu Karadžiću. Ovi mitinzi 
su ubrzo poprimili boju SDS-ovih predizbornih 
skupova, kojima se pridružuje samo mala stranka 
sa sjedištem u Beogradu - Srpska Narodna 
Obnova (SNO). U glavnim večernjim vijestima, TV 
Srpska je ponudila udarno pokrivanje skupova u 
Nevesinju, Brčkom i Bijeljini. Skup u Brčkom dobio 
je 13 juna značajan prostor u terminu, koji je 
slijedio odmah nakon vijesti. Sa izuzetkom vođe 
Stranke SNO, Mirka Jovića, svi ostali stranački 
predstavnici na skupu bili su predstavnici Stranke 
SDS. Osim što predstavljaju neslužbenu 
predizbornu propagandu, čini se da su ovi skupovi 
dio SDS-ovih nastojanja da se sudbina RS poveže 
sa sudbinom Karadžića i Mladića. "Suđenje 
Karadžiću jeste suđenje srpskom narodu," pisalo 
je na jednom transparentu koji je nošen na zboru 
u Brčkom. 

 Uprkos početnog suprotstavljanja ideji 
izbora, izgleda da su se TV i Radio Srpska 
zagrijale za tu ideju nakon konferencije u Firenci. 
Emisije su bile pune optimističkih predviđanja 
vezanih za septembarske izbore, pri čemu je 
jedan zvaničnik SDS-a predvidio kako će to značiti 
konačno stvaranje države Republike Srpske. Drugi 
SDS-ov potpredsjednik sugerisao je da bi vodeća 
stranka mogla prevazići rezultate koje je postigla 
na izborima 1991, kada je dobila podršku "95 
posto pripadnika srpske nacije u bivšoj BIH." TV 
Srpska nije još emitovala nikakav detaljniji prikaz 
18 stranaka koje će učestvovati u izborima u RS. 
Do sada izbori se predstvaljaju kao plebiscit za 
državu Republiku Srpsku. Ovo je u potpunosti u 
skladu sa SDS plakatima, koji predstavljaju SDS 
kao jedinu stranku koja je odlučna da odbrani RS. 

 Što se tiče RS, jedini očiti izuzetak u 
sedmičnim programima posvećenim SDS i njenom 
poluzvaničnom partneru, Srpskoj Radikalnoj 
Stranci, emitovan je 12 juna u vijestima Radio 
Prijedora. U komentaru pod naslovom "Molitva za 
mog brata novinara", M. Mutić napao je vladajući 
SDS, kao kliku ciničnih manipulatora i 



 4 

korumpiranih ratnih huškača, koja vlada medijima 
u RS. Mutić ogorčeno protestvuje protiv 
nedostatka političkih sloboda u RS, a posebno 
slobode govora. Vlada RS tretira novinare kao 
"neplaćene sluge ili zvijerke za odstrijel", rekao je 
Mutić, dodajući da je moralno i profesionalno 
dostojanstvo novinara u cijeloj RS izloženo stalnim 
napadima. 

Štampa   
 U protekloj sedmici, u sarajevskim 
listovima, izborna tematika uzima maha, ne samo 

povećavanjem broja priloga, nego i boljim 
tretmanom i boljim žurnalističkim izrazom. Listovi 
koji se deklarišu kao nezavisni, a to su sva tri 
dnevna lista, nastoje da i opozicija dobije svoje 
mjesto u izbornoj kampanji. To još nisu širom 
otvorena vrata opoziciji, već malo više otškrinuta. 

 Odluku sastanka u Firenci da se izbori 
održe u septembru, listovi su registrovali kao jedan 
od rezultata tog sastanka, bez izražavanja 
podrške i pohvale toj odluci. Živo je praćena 
situacija u Mostaru, pokušaj ujedinjenja opozicije, 
stavovi hrvatskih stranaka, stavovi Kasada. 

 

 

Prilozi u listu čiji se sadržaj direktno ili indirektno odnosio na izbore 1996. 

Period praćenja:  

Dnevni listovi 10 do 16 jun 1996 

Sedmični, petnaestodnevni i mjesečni listovi Djelimično i duži interval.  

Dnevni: Oslobođenje, Večernje Novine, Dnevni Avaz 

Sedmični i mjesečni: Svijet, Ljiljan, Hrvatska Riječ, Slobodna Bosna 

 

naziv lista broj 
listova 

broj priloga broj priloga 
po broju 

najčešće zastupljena 
forma 

dnevni 
Oslobođenje 7 48 2 - 11 priloga izvještaji  i vijesti 
Večernje novine 6 36 1 - 11 priloga izvještaji  i vijesti 
Dnevni Avaz 6 38 3 - 15 priloga izvještaji 
sedmični, petnaestodnevni, mjesečni 
     
Svijet 1 2  komentar 
Ljiljan 1 5  anketa, intevju 
Slobodna 
Bosna 

1 4  komentari 

Hrvatska riječ 1 4  vijesti , komentar 
 

 

 

 

 



 5 

 

Mediji ukratko 
RTV Mostar i Radio Herceg-Bosna 

 Radio i televizijske stanice u Istočnom 
Mostaru (koje emituju u stvari identične programe 
vijesti) počele su protekle sedmice da se aktivno 
angažiraju na predstojećim lokalnim izborima. TV 
Mostar sada prenosi, prije i nakon svojih večernjih 
emisija, upute glasačima, koje obezbijeđuju OSCE 
i USAID. Ali između ovih javnih obavještenja 
smješten je spot koji podstiče gledaoce: "Glasajte 
za jedinstvenu Mostarsku listu!".  Ovo je, naravno, 
stranački politički oglas, koji pretenduje da bude 
nešto drugo. Međutim, ako se uzme u obzir stalna 
prisutnost gradonačelnika Safeta Oručevića u 
vijestima TV Mostara, onda se ova povreda može 
smatrati beznačajnom. 

 Radio Herceg-Bosna, sa svoje strane, 
nastavlja da izvještava o svim aktivnostima HDZ-a, 
i da ignoriše sve druge stranke. Napad na Harisa 
Silajdžića, međutim, ponudio je ovoj stanici izazov 
za omalovažavanje koncepta zajedničke bosanske 
države kojem nije mogla  da se odupre. Prema 
vijestima koje su emitovane 16 juna u 21.00  
"Počeli su prvi, ne samo politički, nego i fizički 
obračuni...Možete zamisliti, napali Stranku za BIH 
... a eto puna su im usta i stalno govore da su za 
BIH i da su zbog toga ratovali i borili se." 

 

 
TV BIH 

 Jednosatni program "BIH izbori", izgleda, 
još uvijek bojkotuju veće opozicione partije. Samo 
je mala Građanska Demokratska Stranka (GDS) 
uzela učešća u ponuđena četiri minuta u emisiji 
koja je emitovana ove sedmice (10 juni). Preostali 
dio programa bio je sastavljen od izvještaja sa 
stranačkih konferencija za štampu i od saopćenja. 
Program je uravnotežen i profesionalno urađen. 

TV Tuzla 

 Zašto je TV Tuzla nedavno prestala sa 
svojim emitovanjem večernjeg programa, i zašto 
to znači da ne može ponuditi nikakav predizborni 
program? Je li to zbog neplaćenih računa za 
iznajmljeni prostor i režija vlasniku prostora - 
Osiguravajućem Zavodu, ili postoji neki drugi 
razlog? Objašnjenje TV Tuzle je, da im je vlasnik 
ukinuo mjesto noćnog čuvara u zgradi i da svi 
moraju napustiti objekat do 21.00. Znači li to da 
niko ne čuva opremu TV Tuzle tokom noći? Je li 
problem u tome da TV Tuzla nema sredstava da 
plati čuvara? Ili su glasine o stranačkoj političkoj 
osveti protiv TV Tuzle tačne? Čak i ako je tako, 
zašto se predizborni program ne bi mogao 
emitovati ranije tokom dana?  

 

I.W.P.R. i MEDIA PLAN,  Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 
Tel/fax 071-667-735/736 and 663-478 
E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 
 


