
 1 

Democracy under Attack 
he thugs who attacked Haris Silajdžić in 
Cazin on 15 June not only drew blood from 

the leader of the Party for B&H, they also 
provided government-aligned broadcasters 
with an unwelcome opportunity to inflict even 
more serious wounds upon their own 
reputations for competence and credibility.  
Their reports of the incident were late, 
confused and partial, indicating a failed 
attempt to manage and minimise the story.  

TV B&H reported the assault on Silajdžić in the 
middle portion of its football-delayed "Dnevnik" 
on Saturday night.  The Party for B&H's press 
release, alleging that Silajdžić's attackers had 
carried SDA flags and pictures of President 
Izetbegović, was, however, read in full.  By 
Sunday night, the story had ascended the 
scale of newsworthiness, and an equally late 
"Dnevnik" was devoted almost entirely to the 
event.  Coverage began with an account by 
the Federal Ministry of Interior of how the 
Cazin police had done all in their power to 
protect Silajdžić, defending him with their own 
bodies.  This statement was reinforced by 
telephoned testimony by Edhem Veladžić, 
minister of police in the Unsko-Sanski canton.  
According to him, the police had indeed 
intervened in Cazin; but he excused the 
violence by alleging that "one person in the last 
row at the [Party for B&H's earlier] convention 
in Bihać had sworn at President Izetbegović 
and insulted Islam."  Bihać is 25 km from 
Cazin. 

The pictures of Silajdžić's wounds and 
damaged car which followed belied the 
insistence by the authorities that he had been 
fully protected.  While the former premier, 
speaking by telephone from Zagreb, claimed 
that the confrontation had lasted for some four 
hours, during which time the police were 
nowhere to be seen.  Next came an OSCE 
statement condemning the incident and 
supporting Silajdžić's version of events.  OSCE 
observers had been present and had 
witnessed what took place. 

 Radio B&H's flagship newscast, the 15.00 
"Dnevnik", generally avoids mention of 
opposition parties.  On 15 June, however, it 
gave extensive coverage to the joint press 
conference of the five parties (UBSD, SDP, 
HSS, MBO and RS) seeking belated 
registration for their combined list to fight the 
Mostar elections.  Yet any notion that this 
development might have augured a new policy 
of editorial openness towards the opposition 
was scotched the next day.  News of the attack 
on Silajdžić was omitted from the headlines 
and relegated to fourth place on what was 
otherwise made to seem a thin news day.  
Without any on-the-spot report, Radio B&H 
relied on meagre agency despatches, 
fragmentary extracts from the Party for B&H's 
communique and longer citations from that of 
the SDA.  "Dnevnik" listeners were left to 
ponder the meaning of President Izetbegović's 
statement, broadcast the previous afternoon, 
that "on the territory controlled by the 
legitimate B&H government there are no 
problems regarding access to the media."  

 
19 June 1996 number 3 

The B&H Media Week in Review: 10-16 June 

T 



 2 

Manipulation on the North-
West Frontier 
The Unsko-Sanski canton represents a virtual 
information desert so far as Federation-based 
media are concerned.  Radio and television 
signals emanating from neighbouring Croatia 
and Republika Srpska dominate the airwaves.  
Radio Bihać relies upon Radio B&H for its 
reports of national and international events.  
When Radio B&H's signal cannot be heard, 
then Radio Bihać omits all but local news from 
its bulletins. These, however, appear designed 
to support the ruling SDA in the canton.  Our 
Bihać monitor reports as follows on the media 
week leading up to the disturbances in Cazin: 

The B&H Army's celebration of "The Days of 
June Resistance" served to publicise a 
religious leader - the Bihać mufti - who is 
also one of the SDA chieftains in the region.  
Radio Bihać's (21.00) "Hronika dana" on 12 
June broadcast a part of his speech at the 
army gala that day.  His basic message was 
clear: "Those who invented fascism cannot 
teach us democracy.  We dare not allow 
anyone else to teach us democracy.  What 
they want, when they teach us that 
democracy, is to break us and to finish off 
what our enemies started."  The same army 
celebrations were used on 15 June to 
promote General Dudaković's SDA career. 

Several times during the week Radio Bihać 
carried advertisements for the founding 
assembly of the Party for B&H which took 
place in the town on 15 June.  That evening, 
at 21.15, it broadcast a recording of the 
proceedings as a supplement to "Hronika 
dana".  In introducing the item, the chief 
editor explained, almost apologetically, that, 
"In compliance with the rules on the 
behaviour of the media in the course of the 
elections, we are broadcasting the 
convention in its entirety."  This it did, 
without any sort of intervention. 

Also on that evening's "Hronika dana", 
Radio Bihać aired a commentary by the 
journalist A. Daničić regarding the 
appearance in Cazin and Bihać on 14 and 
15 June of Muslim Youth Alliance (MOS) 
posters.  These explicitly attacked Silajdžić, 
his party and followers.  The reporter 
described them as "a vulgar attempt to 

discredit Mr Haris Silajdžić."  Yet Radio 
Bihać provided no news whatsoever about 
the day's disorders in Cazin. 

Its first report of the attack on Silajdžić was 
broadcast only on 16 June, in the 21.00 
"Hronika dana", and as the fourth item in the 
newscast.  It began, "According to a 
statement by the Party for B&H..." - yet 
proceeded to give a short account of the 
incident which bore no relation to the party's 
communique.  The statement issued by the 
SDA headquarters in Sarajevo regarding the 
incident was, however, broadcast in full.  
There followed a report on the "regular 
meeting of the Cantonal Council of the SDA-
Bihać, held on Sunday, 16 June, which 
discussed the formation of electoral lists, the 
release of certain members of the Council 
from their duties and the need to investigate 
events in Cazin." 

Radio Bihać's presentation of the news 
about the incident in Cazin appears to have 
aimed to marginalise the event and to 
prepare listeners for the manipulative 
communique from the Bihać Centre of the 
Security Service (CSB) that followed.  This 
presented the public with unsubstantiated 
allegations which were at odds both with 
eyewitness reports and this monitor’s own 
observations, viz that there had been trouble 
during the Party for B&H’s Bihać convention, 
that insults and obscenities had been hurled 
both at Izetbegović and Islam during the 
meeting, and that Silajdžić’s followers had 
provoked the disorders.  In fact, the CSB 
statement itself added to the tension in 
Bihać and Cazin by identifying those who 
attended the Party for B&H's Bihać meeting 
as "those who did nothing for the defence 
effort in the course of the war and among 
whom there were a large number of Fikret 
Abdić's followers." 

Radio Bihać's coverage of this local story 
was totally unprofessional.  It failed to report 
the statements of any party except the SDA.  
It made no mention of the OSCE 
communique.  It sought the reactions of no 
notable persons nor even of any local 
representatives of the Party for B&H.  In 
short, Radio Bihać demonstrated this week 
that it makes no pretense of possessing any 
independence. 



 3 

Cazin in the Independent 
Media 
Sarajevo's NTV Studio 99 devoted the bulk of 
its 16 June "Oko 22" to the attack on Silajdžić.  
In contrast to the coverage offered by the 
state-run media, this broadcast served as an 
exceptional promotional vehicle on behalf of 
the Party for B&H and its leader.  Radio Studio 
99, for its part, mounted a special edition of 
"Hyde Park" on Sunday in order to give callers 
an opportunity to discuss the issue. 

Although they are unrelated, both NTV Hayat 
and Bosnian Muslim Radio Hayat gave 
preference on 16 June to the visit by 
Federation Interior Minister Avdo Hebib to 
Goražde.  TV Hayat, in particular, sought to 
play down the significance of the violence in 
Cazin.   

Reports from the Near 
Abroad 
Justifiably intoxicated as they may have been 
by the Croatian football team's 3-0 victory over 
Denmark on Sunday evening, the journalists of 
HRT managed to provide a full and balanced 
account of the Cazin affray in their late-night 
edition of "Dnevnik".  This was particularly 
interesting in view of recent assertions by 
Croatian reporters of their country's special 
relationship with the Bihać region. 

Even more interesting, however, was the 
"Dnevnik" editor's decision to append an 
analytical report from Slovene TV to the end of 
the programme.  The Slovene despatch 
argued that the attack on Silajdžić should not 
be treated as the mere incident the SDA 
pretended it to be.  Rather, it was one of a 
series of similar cases, including SDA Vice-
President Edhem Bičakčić's threat that the 
party would show no mercy to the opposition 
and the beating administered to USBD 
members in Tešanj.  The report concluded that 
responsibility for the unhappy events in Cazin 
lay squarely at the door of the local authorities 
and the ruling party to which they belonged. 

IN TV (aka Bildt Television) may wish to 
consider sub-contracting its news service to 
Radio-Television Slovenia. 

Coverage from the Far 
Abroad 
The foreign press showed far more interest on 
Sunday and Monday in the nomination of new 
ministers to the supposedly non-existent 
government of "the Croatian Republic of 
Herceg-Bosna" than it did in events in Cazin.  
Silajdžić's travail was mentioned only in 
passing.  The B&H media, on the other hand, 
ignored the HDZ's challenge to the Federation 
almost totally.  Even Herceg-Bosna's own 
broadcasters appear to have had little to say 
about the move.  It seems that they, like the 
Sarajevo-based media, are awaiting 
instructions. 

Fear and Loathing in 
Republika Srpska  
A campaign of sorts is continuing in Republika 
Srpska, with the state media offering blanket 
coverage of mass rallies called in support of 
the indicted war criminals Ratko Mladić and 
Radovan Karadžić. The “mitinzi” have quickly 
assumed the flavour of SDS election rallies, 
with only the small, Belgrade-based Serbian 
National Renewal party (SNO) joining the 
festivities. In its main evening newscast, TV 
Srpska offered prominent coverage of rallies in 
Nevesinje, Brčko and Bijeljina. The Brčko rally 
was given extended play in the slot 
immediately following the 13 June news. With 
the exception of the SNO leader, Mirko Jović, 
all participating party representatives were 
from the SDS. In addition to unofficial 
campaign propaganda, the rallies appear to be 
part of a broad SDS effort to link the fate of  
the RS with that of Karadžić and Mladić. “The 
trial of Karadžić is the trial of the Serbian 
nation,” read one placard displayed at the 
Brčko rally. 

Despite initial hostility to the idea of elections, 
TV and Radio Srpska appear to have warmed 
to the poll in the aftermath of the Florence 
conference. Broadcasts were brimming with 



 4 

optimistic assessments of the September vote, 
with one SDS official predicting it would mark 
the RS’s final entry into statehood. Another 
SDS vice-president suggested the ruling party 
could surpass its performance in 1990, when it 
won the support of “95 percent of the Serbian 
nation in the former B&H.” TV Srpska has yet 
to broadcast any detailed description of the 18 
parties contesting the elections in the RS. So 
far, the vote is presented as a plebiscite on the 
RS’s statehood. This is fully in line with SDS 
posters which portray the SDS as the only 
party committed to the defence of the RS. 

Elsewhere in the RS, the only apparent 
exception to a week of programming devoted 
to the SDS and its semi-official partner, the 
Serbian Radical Party,  was aired on Radio 
Prijedor’s 12 June bulletin. In a commentary 
entitled “A prayer for my brother journalists,” 
M. Mutić attacked the ruling SDS as a clique of 
cynical manipulators and corrupt warmongers 
who had a stranglehold on the RS media. 
Mutić bitterly protested against the lack of 
political freedoms in the RS, in particular free 
speech.  The RS government treats journalists 
as  “unpaid servants or animals for the hunt”, 
said Mutić, adding that the moral and 

professional dignity of journalists throughout 
the RS was under constant assault.  

The Print Media 
Election coverage by the Sarajevo press has 
expanded both quantitatively and qualitatively 
in the past week.  Not only has the number of 
articles increased, but so too has the calibre of 
the journalism.  The three, self-styled  
independent dailies are continuing to provide 
space for the election campaigns of the 
opposition parties.  Their doors may not yet be 
wide open to the opposition, but they are 
certainly more than ajar. 

The decision of the Florence conference that 
elections will indeed be held in September was 
reported by the papers as one of the results of 
the conclave, but without expressions of 
approval or praise.  The press has also 
followed developments in Mostar attentively, 
including the attempt to form a united 
opposition, the stances of the Croatian parties 
and the policies of EU Administrator Perez 
Casado.  

 

PRESS ARTICLES RELATING DIRECTLY OR INDIRECTLY TO THE  1996 ELECTIONS 

Period of coverage:  
Daily newspapers,  10 - 16 June 1996 
Weekly, fortnightly and monthly publications appearing in the same period.  
Dailies: Oslobođenje, Večernje Novine, Dnevni Avaz 
Weeklies, fortnightlies and monthlies: Svijet, Ljiljan, Hrvatska Riječ, Slobodna Bosna

  
title issues number of 

articles 
number of 
articles per 
issue 

most common formats 

dailies 
Oslobođenje 7 48 2 - 11 articles reports and brief news items 
Večernje 
novine 

6 36 1 - 11 articles reports and brief news items 

Dnevni Avaz 6 38 3 - 15 articles reports 
weeklies, fortnightlies and monthlies 
Svijet 1 2  commentaries 
Ljiljan 1 5  opinion poll, interview  
Slobodna Bosna 1 4  commentaries 
Hrvatska riječ 1 4  brief news items, commentaries 



 5 

Media Briefs  
RTV Mostar & Radio Herceg-Bosna 

East Mostar's radio and television stations (which 
broadcast virtually identical news programmes) 
began last week to engage actively on the 
forthcoming local elections.  TV Mostar is now 
carrying voter education items provided by OSCE 
and USAID before and after its evening news 
broadcasts. But lodged among these public 
service announcements there is one spot 
exhorting viewers to "Vote for the united Mostar 
list!" This, of course, is a party political 
advertisement pretending to be something else.  
Given the omnipresence of Mayor Safet Orucevic 
on TV Mostar's newscasts, however, the offence 
may be considered a trifling one. 

Radio Herceg-Bosna, for its part, continues to 
report every manifestation of HDZ activity and to 
ignore all other parties.  The attack on Haris 
Silajdžić offered it, however, a temptation it could 
not resist to disparage the concept of a common 
Bosnian statehood.  According to the 21.00 news 
on 16 June, "The first settling of accounts has 
begun, and not just politically, but physically... Just 
think, they attacked the Party for B&H... when their 
mouths are full of their constant protestations 
about how they are for B&H and that is why they 
have fought and struggled." 

 

TV B&H    

The hour-long programme "B&H Elections" is, it 
seems, still being boycotted by the larger 
opposition parties.  Only the small Civil 
Democratic Party (GDS) took up the offer of a 
four-minute slot in last week's broadcast (10 
June).  The rest of the programme was composed 
of reports about party press conferences and 
public statements.  The programme is even-
handed and professionally produced.  

TV Tuzla 

Why has TV Tuzla recently abandoned its evening 
broadcasts, and why does that mean that it cannot 
offer any election programming?  Is it because of 
unpaid rent and utility bills to the owner of its 
premises, the Osiguravajuci zavod (Insurance 
Bureau), or is there some other reason?  TV 
Tuzla's explanation is that its landlord has cut 
night porterage in the building, and that everyone 
must now leave the premises by 9 pm.  Does that 
mean that no one guards TV Tuzla's equipment 
during the night?  Is the problem that TV Tuzla 
cannot afford to pay a porter?  Or are rumours of 
a party politcal vendetta against TV Tuzla to be 
credited?  Even so, why can't an election 
programme go out earlier in the day?  

 

Issued by I.W.P.R. and MEDIA PLAN,  Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 
Tel/fax 071-667-735/736 and 663-478 
E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 


