
1 

Niko nije iznenađen, datum je utvrđen. Ono što 
iznenađuje to je lakoća s kojom su se u protekle 
dvije sedmice BiH politički i novinarski vrhovi 
pomirili sa neizbježnošću održavanja izbora 14 
septembra. Strani novinari i borci za cjelovitu 
Bosnu izdržali su duže, smatrajući da su principi 
koji su utvrđeni dejtonskim sporazumom važniji 
od samog procesa. Kako sada stvari stoje, 
ispunjenje onoga što se smatralo preduslovima 
za slobodne i fer izbore zahtijevaće ništa manje 
od čuda, bez obzira da li će to čudo proizvesti 
IFOR ili Gospa iz Međugorja. 

Medijska scena u BiH nije tako neprijateljski 
raspoložena prema izbornim procesima, kao što 
je prema neobezbjeđivanju slobode kretanja, 
povratku izbjeglica, hapšenju optuženih za ratne 
zločine i kreiranju politički neutralnog okruženja 
u dva entiteta.  Izvještaji monitora koji slijede, 
pokazuju čak i sada da se u Bosni i Hercegovini 
javljaju na trenutke znaci medijskog pluralizma. 
Na sreću, da bi se ovaj pozitivni trend nastavio, 
neće biti potrebna intervencija niti IFOR-a, niti 
Blažene Djevice. 

TV Srpska 
"Novosti u 8"  
Pored nastavljanja intenzivne svakodnevne 
kampanje, kojom se Radovan Karadžić 
populariše kao neumorni, nedodirljivi i 
nezamjenjivi lider, kako nezavisne RS, tako i 
cijele srpske nacije, "Novosti u 8" posvetile su 
također dosta vremena da ocrne "muslimansko-
hrvatsku " Federaciju. Posebno se insistira na 
nemogućnosti zajedničkog života u 

reintegrisanoj BiH, a kao potpora tom stavu 
ističe se duboka kriza u odnosima između 
federalnih partnera, kao što se vidi na 
sjednicama Ustavotvorne skupštine,u 
neusvajanju zakona o odbrani, u osnivanju nove 
vlade Herceg Bosne, u napadu na Harisa 
Silajdžića, u izbornoj krizi u Mostaru itd. 
Izvještaji iz Federacije redovno se uvrštavaju u 
rubriku "Iz svijeta", čime se sugerira da RS nije 
dio Bosne.  

Događaji koji se odnose na sarajevske Srbe, 
predstavljeni su u posebno negativnim 
tonovima. Svaka prilika se koristi također, da  
se napadne Alija Izetbegović i SDA, a za to se 
koriste izjave političara RS i brižljivo birani 
navodi iz strane štampe. Prema emisiji "Novosti 
u 8" Haški tribunal bi trebao optižiti 
Izetbegovića, a ne Karadžića.  

Premda se UN, EU, OSCE, i Haški tribunal 
obično prikazuju kao neprijatelji srpskog naroda 
i njegovih vođa, "Novosti u 8" vide sretnu 
podudarnost između zahtjeva međunarodne 
zajednice da se izbori u BiH održe u 
predviđenom periodu i državnih interesa RS. 
Dok će vlasti u RS obezbijediti da se izbori na 
njihovoj teritoriji održe u demokratskoj atmosferi 
(pri čemu "Novosti u 8"  ukazuju na 
konstruktivan i kooperativan odnos sa 
međunarodnom zajednicom u tom smislu), 
stvari navodno stoje sasvim drugačije u 
"Muslimansko-Hrvatskoj" Federaciji koju 
potresaju krize.  

Što se tiče partijskog života u RS on se u 
"Novostima u 8" svodi na vladajući SDS. Druge 
stranke se rijetko pominju. Vijest o formiranju 
Demokratskog partiotskog fronta, na čijem se 

 
26 juni 1996 broj 4 

Pregled BiH medija u sedmici: 17-23 juni 



2 

čelu nalazi gradonačelnik Banja Luke Predrag 
Radić, pružila je prvu priliku (19 juna) da se u 
programu spomene postojanje Stranke 
demokratskog centra (Trebinje), Seljačko-
radničke stranke (Kozarska Dubica), 
Demokratske stranke (Bijeljina) i Narodne 
radikalne stranke "Nikola Pašić" (Banja Luka).  
Ne izražava se nikakva sumnja da će izbori 
poslužiti kao dobra prilika, da građani Republike 
Srpske demonstriraju svoju monolitnu vjeru u 
SDS i njezine vođe. 

Radio Republike Srpske 
"Dnevnik" (svakog dana u 16.00)  
Podizanje verbalnih bedema u odbranu 
Radovana Karadžića i Ratka Mladića od Haškog 
tribunala ostao je dominantni sadržaj  
"Dnevnika" i protekle sedmice. Vrhunac je, 
možda, dosegnut visoko plasiranom izjavom 
premijera Republike Srpske  Gojka Kličkovića, 
da "postoji velika mogućnost da se predsjednik 
Srpske Radovan Karadžić  kandiduje na 
izborima." Kličković je dobio i nagradu za 
lingvističku zrelost, kada je uvjeravao slušaoce 
istog programa da "Srbi, kad je riječ o Brčkom, 
ne bi smjeli popustiti ni po cijenu sukoba." 

Vijest o donošenju zakona o "specijalnom sudu 
za ratne zločine", kao još jedna odbrana od 
Haškog tribunala, također je visoko plasirana u 
Dnevniku od 19 juna, a zatim je naknadno 
podržana izjavama Biljane Plavšić i Smilje 
Avramov (21 juna). Ovaj potez slijedi primjer 
koji je dao Slobodan Milošević kad je izjavio da 
"ni jedan Srbin koji je optužen za ratne zločin 
neće biti suđen izvan Srbije".  

Među porukama koje su emitovane u 
"Dnevniku" sa skupova sazvanih u znak podrške 
Karadžiću i Mladiću, zapažena je ona redovnog 
govornika u ovakvim prilikama, "dobro poznatog 
islamologa" iz Srbije, Miroljuba Jeftića. 19 juna, 
vijesti su prenijele dio iz njegovog govora 
održanog u Bosanskom Novom: "Republika 
Srpska je rođena u krvi, dobila je državnost. Ali 
to je lažna, nedovoljno stabilna državnost. Kako 
je knez Miloš govorio 'vrbova je ovo država'. Od 
te vrbove države, koja se ljulja, mi moramo 
načiniti jednu pravu, stabilnu državu, državu 
napravljenu od armiranog betona. A država se 
pravi upravo ovako - podrškom ljudima koji su tu 
državu počeli da vode, podrškom ljudima koji tu 

državu moraju da ojačaju, da je učine pravom 
srpskom maticom." 

"Dnevnik" je istog dana objavio i napad 
poslanika iz Zvornika J. Mijatovića na 
"takozvane mirotvoračke partije, koje zastupaju 
mišljenje o ponovnom zajedničkom životu sa 
Muslimanima... i žele stapanje Srpske u 
nezavisnu BiH, gđe bi Srbi bili narod drugog 
reda." 

Među manevrima na stranačkoj sceni "Dnevnik" 
je 17 juna skrenuo pažnju na najavu 
predsjednika Srpske narodne obnove Mirka 
Jovića da će njegova stranka apstinirati od 
izbora u RS, ali uz poziv "srpskim državotvornim 
strankama" da donesu istu odluku, "kako bi se 
uspostavila jedinstvena srpska lista protiv svih 
neprijatelja Republike Srpske." 

Dana 22 juna "Dnevnik" je objavio izvještaj 
OSCE o registraciji stranaka i nezavisnih 
kandidata u oba entiteta. Izvijestio je također da 
je Upravni odbor Srpske RTV (čiji je predsjednik 
Momčilo Krajišnik) odlučio da se političkim 
partijama omogući da upoznaju javnost sa 
svojim programima. Partijskim liderima se 
nalaže da odgovore na "četiri osnovne grupe 
pitanja: poštovanje minimuma nacionalnog 
interesa, način rješavanja ekonomskih 
problema, rješavanje statusa boraca i izbjeglica 
i odnosi sa Federacijom Muslimana i Hrvata." 

Dopisnik ovog programa iz Bijeljine javio je istog 
dana da su u toj općini "političke partije tražile 
isti pristup sredstvima informisanja, ali da se 
nisu žalile što nemaju takav pristup u lokalnim 
sredstvima informisanja." 

"Dnevnik" je izazvao pravu senzaciju prošle 
sedmice svojim izvještavanjem, koje je 
emitovano 2o juna, o informaciji koja se pojavila 
u beogradskim Večernjim novostima, kako će 
neki američki konzorcij ("koji za sada želi ostati 
anoniman") investirati oko 2,5 milijarde dolara u 
objekte krupne infrastrukture ( autoputeve, 
termoelektrane i aerodrome) u RS nakon izbora. 
Na taj način, "RS će postati Hongkong 
jugoistočne Evrope". Ali samo RS, jer je 
"Federacija isključena iz ovakvih projekata zbog 
procjene da će ostati mjesto stalnih sukoba."  

Dok su druge radio stanice prenosile izvore 
bosanskih Srba  da će Karadžić uskoro biti 
smijenjen sa položaja RS, "Dnevnik" je 23 juna 



3 

sa žarom izvjestio kako su "Srbi u Australiji sa 
oduševljenjem i odobravanjem primili vijest o 
prijedlogu da se Radovan Karadžić kandiduje za 
predsjednika Republike Srpske." Bila je to, 
istina, jedina podrška Karadžiću koju je toga 
dana prenio "Dnevnik", što samo po sebi 
predstavlja svojevrsni izuzetak. 

Radio Prijedor 
"Dnevnik" (svakog dana u 15.00)  
Ovaj program preuzima sve, osim lokalnih 
vijesti, direktno od "SRNE". Njegovo je 
praktično pravilo,izgleda : što nije objavila 
"SRNA", nije se ni dogodilo. Drugo pravilo ovog 
radija je korištenje lokalnog programa vijesti za 
podršku aktualnim vlastima.  

Lutajući "islamolog" Miroljub Jeftić govorio je u 
tom smislu prošle sedmice na Radio Prijedoru. 
Promovišući na javnim skupovima i svoju tezu 
da RS mora na sebe preuzeti teret predvođenja 
"Srpstva"  (pošto u samoj  Srbiji ima previše ne-
Srba) i prodavajući svoju kasetu "U žarištu", 
Jeftić se pojavio u "Dnevniku" četiri puta. 

Jeftićevi stavovi nisu, međutim, prošli bez 
osporavanja privilegiranog disidenta Radio 
Prijedora, M. Mutića. Komentirajući  21 juna 
pitanje izbjeglica i njihovih problema, Mutić je 
izjavio:  "Ovi nesretni ljudi ne traže mnogo. 
Traže da se umjesto stotina skupih i raskošnih 
slava i skupih i nepotrebnih mitinga takozvane 
podrške, renoviraju njihove oštećene kuće i 
stanovi." Bio je to, primjećuje Mutić, slučaj " 
dodavanja soli na sve ove rane za čuvenog 
Srbina Miroljuba (čitaj Svadoljuba), koji ovih 
dana po mitinzima priča izbjeglicama o Srbiji 
koja ne postoji, o Jugoslaviji koje nema, o 
Dunavu koji će se ulivati u Sanu... a izbjeglice 
mislile da je on došao zbog njih..." 

Ova radio stanica je nastavila da provjeru 
biračkih spiskova, koja se prošle sedmice 
obavila na sedam područja općine Prijedor, 
naziva "registracijom birača". Obavještavajući 
gdje se nalaze ova mjesta, "Dnevnik" je 
sugerisao izbjeglicama da se prijavljuju za 
glasanje u mjestima u kojima sada žive. Dana 
19 juna, posebno, predsjednik izborne komisije 
Prijedor, komentarišući slab odaziv budućih 
birača, savjetovao je izbjeglicama da 

popunjavaju obrasce koji im omogućavaju 
glasanje u mjestu sadašnjeg življenja. 

Televizija BiH 
"Dnevnik" ( svakog dana u 19.30) 
Nastavak izvještavanja o napadu na Harisa 
Silajdžića 15 juna u Cazinu, zauzimao je 
značajan prostor u "Dnevniku" u prvoj polovini 
sedmice. Izjave Stranke za BiH, policije i 
lokalnih zvaničnika iz Bihaća i federalnog 
ministra policije, od kojih svaka daje svoju 
verziju događaja, pošteno su prezentirane. 
Neuobičajeno za "Dnevnik" ovi izvještaji uključili 
su i tonske izjave sa konferencije za štampu 
Stranke za BiH. 

Stranka za BiH optužila je policiju da nije 
intervenisala da zaustavi pokušaj  ubistva 
Silajdžića. Vlasti su odgovorile osuđujući napad 
i izvještavajući o napretku koji je učinjen 
hapšenjem krivaca, ali i nastavljajući da 
opravdavaju i sebe, i veoma provocirane 
napadače. Vijest, koja je emitovana 21 juna, da 
policija također traga i za onim osobama koje 
su, navodno, psovale predsjednika Izetbegovića 
i vrijeđale islam, navela je Stranku za BiH da sa 
svoje strane protestvuje, izjavljujući da je 
kažnjavanje zbog verbalnog delikta 
neprihvatljivo. Prva Izetbegovićeva reakcija na 
događaje u Cazinu uslijedila je tek 22 juna, 
kada je izjavio da je istraga u vezi sa 
neprijatnim incidentom završena i da će sada 
početi sudski proces.  

Ako je "Dnevnik" prošle sedmice nadoknadio 
početne slabosti u izvještavanju oko slučaja 
Silajdžić, priču o hrvatsko-bošnjačkim 
neslaganjima u Federaciji nastavio je da tretira 
sa sa čudnom uzdržanošću. Samo su 19 juna 
vijesti o mnogim problemima u Federaciji dobile 
mjesto u vrhu "Dnevnika". Inače, prioritet je dat 
pričama  o nagovještaju kandidature Radovana 
Karadžića i aktivnostima najviših državnih 
funkcionera. Međutim, određena averzija 
urednika prema položaju hrvatskih zvaničnika u 
federalnoj vlasti, bila je ipak očigledna. Tako je, 
19 juna, objašnjenje predsjednika Federacije 
Krešimira Zubaka da će reformisana "Vlada" 
Herceg-Bosne funkcionirati samo u onim 
segmentima, u kojima ne funkcionira federalna 
vlada, došlo na osmo mjesto. Također na 
osmom mjestu bila je objavljena narednog dana 



4 

i Zubakova reakcija na zahtjev potpredsjednika 
Ejupa Ganića za smjenjivanje ministra 
inozemnih poslova BiH Jadranka Prlića. Prlićev 
napad na Ganićev zahtjev da bude smjenjen, 
smješten je u devetnaestu minutu "Dnevnika" 21 
juna. 

TV BiH nije prikazala slike sa velikog koncerta u 
Međugorju, kojim je proslavljena petnaesta 
godišnjica od prikazanja Djevice Marije lokalnoj 
djeci, ali "Dnevnik" je obezbijedio komentar BiH 
Pressa o tom događaju u kome se kaže da se 
predsjednik Hrvatske Tuđman, ponašao na tom 
događaju više kao domaćin, nego kao gost u 
stranoj zemlji. Urednik-voditelj Senad 
Hadžifejzović, zatim je to prokomentarisao 
primjećujući "da je zapadna Hercegovina i u 
prošlom sistemu bila prepuštena samoj sebi."  
Najavljujući sljedeći prilog o Kosovu on je 
primijetio, "i druge zemlje imaju svoju 
Hercegovinu."  

"BiH izbori"  
Redovna sedmična emisija "BiH izbori"  ostaje i 
dalje uravnoteženo i profesionalno uređena. 
Prvih 12 minuta emisije, koja je emitovana 
prošle sedmice, bilo je posvećeno incidentu u 
Cazinu. Premda većina opozicionih stranaka 
nastavlja da izbjegava ovaj program, Građanska 
demokratska stranka učestvovala je ponovo u 
programu, kao i Srpski pokret obnove. 
Predsjednik ove druge stranke pozvao je 
građane da bojkotuju izbore "jer BiH će se prije 
reintegrisati bez izbora."  

Međutim, u nedjelju navečer, 23 juna "Dnevnik" 
je prenio izjavu predsjednika Vlade BiH Hasana 
Muratovića, koja je uslijedila nakon njegovog 
susreta sa predsjednikom OSCE Flaviom 
Kotijem, da će Vlada BiH prihvatiti Kotijevu 
procjenu vezanu za datum održavanja izbora. 
Ovim su jednim udarcem uklonjena okolišavanja 
i izvrdavanja  službenog Sarajeva, koja su 
trajala sedmicama. 

"Face to Face"  
Prošlonedjeljna emisija, koju je vodio glavni 
urednik TV BiH Senad Hadžifejzović, pružila je 
opoziciji izuzetnu priliku da odnese prvu pobjedu 
nad vladajućom SDA. Dva doktora nauka, 
Zlatko Lagumdžija i Ivo Komšić, koji su također i 
visoki funkcioneri "Združene liste za BiH", imali 
su za protivnika Edhema Bičakčića, 
potpredsjednika SDA. On je svojevremeno 

prijetio da će se SDA "nemilosrdno obračunati 
sa opozicijom." Dva člana opozicije bila su u 
prilici da u drugoj polovini emisije, zahvaljujući 
njihovoj brojčanoj prednosti, ali i njihovoj 
elokventnosti, izbace Bičakčića iz diskusije i da 
prezentiraju svoje stavove, uključujući i svoje 
procjene mnogih grešaka koje je počinila SDA.  

Lagumdžija i Komšić napali su i SDA i HDZ 
zbog njihovog odnosa prema Federaciji. "SDA i 
HDZ se dogovaraju mimo institucija zvanične 
vlasti. Ja kao član Predsjedništva BiH nisam ni 
o čemu obaviješten," rekao je Komšić. Bičakčić 
je mogao samo da odgovori da je u posljednje 
vrijeme napravljen veliki napredak u Federaciji. 

Voditelj emisije se ponašao nepristrasno i 
najčešće je puštao svoje goste da raspravljaju 
između sebe. Jedan od gledalaca koji se javio u 
program upotrebio je izraz "takozvani Hrvati", na 
šta je Hadžifejzović oštro reagovao i rekao da je 
to vrijeđanje nacionalnih osjećanja. 

Ova emisija ima značajnog utjecaja, kako zbog 
toga što se emituje direktno putem satelita, tako 
i zbog toga što je njen voditelj najpopularniji na 
TV BiH. 

Radio BiH 
"Dnevnik" (svakog dana u 15.00)  
Nakon  što je  17 juna prezentirala nešto šire, 
nego što je to bio slučaj prije toga, stajališta 
stranaka o "Cazinskom slučaju", ova 
informativna emisija vratila se tokom preostalog 
dijela sedmice na ustaljeno fragmentarno, ili 
nikakvo, praćenje stranačkog života. Za razliku 
od skoro svih drugih domaćih sredstava 
informisanja, ovaj "Dnevnik" nije ponudio vlastiti 
komentar povodom napada na Silajdžića. 
Međutim, 21 juna ponudio je providni napad na 
prijedlog SDP-a da se osnuje novi i nezavisni 
sindikat. 

Neslaganja između hrvatske i bošnjačke strane 
u predizbornoj kampanji vidljiva su iz više 
izvještaja dopisnika, uključujući i onaj emitovan 
20 juna u kome se optužuje predstavnik OSCE-
a da je podržavao hrvatski stav prilikom 
formiranja izborne komisije u Kiseljaku. 
Izvještaji od 22 juna, o razgovoru hrvatskog 
ministra vanjskih poslova Granića sa 
ambasadorima kontakt grupe i o spriječenom 
pokušaju bošnjačkih izbjeglica da posjete svoje 



5 

domove u Čapljini, poslužili su također za 
isticanje hrvatsko-bošnjačkih napetosti i bacanje 
krivice na hrvatsku stranu.  

Povlašteni tretman vladajuće stranke potiče 
obično iz njene prirodne prednosti koju donosi 
obavljanje državnih dužnosti. Pokrivanje posjete 
predsjednika Izetbegovića Mostaru, u pratnji 
turskog Predsjednika 18 juna, i najava da je 
ustanovljen "Fond Alije Izetbegovića" za obnovu 
starog mosta i grada, bio je takav jedan primjer.  

Stvarni nedostatak ovog dnevnika , jeste 
njegova nesposobnost da odrazi  kompleksnost  
političkog života, jer se nedovoljno oslanja na 
druge domaće ili strane izvještaje. Također ovaj 
dnevnik još nije pokrenuo  tematsko, ili skupno 
praćenje izborne kampanje.  

Radio Bihać 
"Hronika dana" (svakog dana u 21.00) 
Radio Bihać je nastavio da prati incident u 
Cazinu kroz saopćenja zainteresiranih strana, 
bez vlastitog izvještaja i bez korištenja bilo 
kojeg nezavisnog izvora informacija. Prvo je u 
Hronici dana 17.6. objavljen demanti Općinskog 
savjeta Stranke za BiH - Bihać na saopćenje 
CSB-a Bihać. Dva dana kasnije objavljena je u 
cijelosti zajednička izjava lokalnih opozicionih 
stranaka u kojoj se SDA optužuje za cazinski 
"napad na demokraciju". U istoj emisiji 19.6. 
objavljeno je i saopćenje MOS-a Cazin u kojem 
ova organizacija negira svoje učešće u 
cazinskim izgredima, ali i koristi to saopćenje da 
opet izjednači djelovanje Fikreta Abdića sa 
namjerama Harisa Silajdžića : "Ista Stranka za 
BiH osnovana je i 1993 godine kada je 
proglašena Autonomija."  Radio Bihać ponovio 
je MOS-ovu izjavu sljedećeg jutra, ali ne i izjavu 
opozicionih stranaka. 
"Hronika dana" te večeri (20 juna) prenijela je 
obavještenje CSB-a da je u Općinskom sudu u 
Bihaću osuđen Prošić Izet zbog narušavanja 
javnog reda i mira, a na konvenciji Stranke za 
BiH u Bihaću 15 juna. Prema CSB-u "... osuđeni 
je prihvatio presudu i nije iskoristio pravo žalbe, 
što je najbolji dokaz neosnovanosti tvrdnji 
Stranke za BiH da je njena konvencija  u Bihaću 
protekla dostojanstveno, mirno i bez ikakvih 
izgreda." Stranka za BiH nije dobila priliku  da 
reaguje na ovo saopćenje CSB-a preko talasa 
Radio Bihaća, pošto Radio Bihać - bez ikakvog 

objašnjenja slušaocima - nije emitirao "Hroniku 
dana" 21, 22 i 23 juna. Glavni urednik Radio 
Bihaća u međuvremenu je podnio ostavku. 

Mostar uoči izbora 
Novoustanovljeni televizijski program RTV 
Herceg-Bosne otkrio je jednostavan način da 
izbjegne obaveze otvorenog medija - 
jednostavno je odbio da potpiše izborna pravila, 
koja su sačinili zvaničnici Evropske Unije i 
nastavio sa svojom propagandnom predstavom.  

Sa nedjeljnim lokalnim izborima, koji se uveliko 
smatraju kao proba za izbore u cijeloj Bosni u 
septembru, RTV Herceg-Bosna se ne izvrgava 
riziku. Stanica je prihvatila taktiku sličnu onoj 
koja se provodi u Republici Srpskoj, a koja 
izjednačava glasanje za vladajuću (nacionalnu) 
stranku, sa podrškom naciji i/ili (para) državi. U 
praksi ovo se svodi na jednostranačku televiziju 
za buduću jednopartijsku državu. Činjenica da 
se na izborima u Mostaru aktivno bori malo 
stranaka, osim HDZ-ovog glavnog rivala, SDA, 
znači da su mediji oštro podijeljeni po 
nacionalnoj osnovi. 

HDZ-ovi predstavnici stalno su prisutni u RTV 
HB večernjoj informativnoj emisiji "Kronika", u 
kojoj obično zauzimaju mjesto u vrhu programa, 
bez obzira na važnost vijesti. Jedan takav 
primjer bila je "Kronika" 19 juna, koja je počela 
susretom  predsjednika HDZ-a  Bože Rajića i 
francuskog vojnog atašea u BiH. Nakon toga je 
slijedio prilog o sastanku mostarskog gradskog 
odbora HDZ-a. 

U planu programa RTV HB postoji mala razlika 
između vijesti i mišljenja, uz komentare kao što 
su "Hrvati vjeruju u svoju stranku", koji 
predstavljaju osnovnu komponentu informativnih 
programa. 

Posjeta predsjednika Hrvatske Franje Tuđmana 
Međugorju, također je istakla pokušaje, kako 
RTV HB, tako i HDZ ,da se identificiraju sa 
katoličkom crkvom. Često pojavljivanje crkvenih 
velikodostojnika u emisija stvara utisak da je 
RTV HB više katolička stanica nego što je to TV 
Vatikan. 

S druge strane Neretve RTV Mostar je 
ispunjavao svoje obaveze preuzete dogovorom 
o medijima (koje su njegovi urednici potpisali). 



6 

Mala naklonost prema predstavnicima SDA, 
koja je bila vidljiva u emisijama RTV Mostara 
prije dvije sedmice, iščezla je prošle sedmice i 
pokrivanje izbora bilo je u osnovi fer. Uočljivo 
neučestvovanje opozicionih partija u 
predizbornom programu RTV, izgleda da je više 
rezultat njihove neaktivnosti u predizbornoj 
kampanji, nego uredničke naklonosti prema 
vladajućoj SDA. 

Zaista, RTV Mostar se odupro zlatnoj prilici za 
političku propagandu 18 juna, za vrijeme posjete 
gradu turskog predsjednika Sulejmana 
Demirela, koga je pratio predsjednik Alija 
Izetbegović. RTV pokrivanje ove posjete bilo je 
profesionalno, i dosljedno nije dopušteno da se 
ova posjeta iskoristi kao sredstvo za 
propagiranje SDA. Mediji širom Bosne trebali bi 
uzeti k znanju činjenicu da je u  političkom 
pretis-loncu Mostaru bilo moguće fer pokrivanje 
Demirelove posjete. 

Pregled štampe 
Panorama (Bijeljina)  
U svom drugom broju (14 juna) Panorama 
objavljuje uputstva OSCE/PIK o načinu provjere 
biračkih spiskova i OSCE-ove standarde za 
profesionalno ponašanje medija i novinara. 
Među ostalim tekstovima koji se odnose na 
izbore, tu je i tekst objavljen na dvije stranice, 
koji je po tonu neutralan, o osnivačkom 
kongresu Socijalističke partije Republike 
Srpske, kao i paralelni intervjui (pod naslovom 
rubrike "Licem u lice") sa vođama Srpske 
radikalne stranke RS, Nikolom Poplašenom i 
vođom Stranke nezavisnih socijaldemokrata 
Miloradom Dodikom. Svaki političar odgovara na 
pet identičnih pitanja vezanih za predstojeće 
izbore.  

U anketi šestorice partijskih lidera u RS ( Živko 
Radišić, Socijalistička partija RS; Radan Perić, 
Stranka srpskog jedinstva; Radoslav Brđanin, 
Narodna stranka; Dubravko Prstojević, Narodna 
radikalna stranka "Nikola Pašić"; Borivoje 
Sendić, Srpska demokratska stranke - Banja 
Luka i Miodrag Živanović, Socijalno liberalna 
stranka RS) postavljeno je pitanje da li bi i kada 
Banja Luka trebala postati glavni grad RS. 

Druge tri stranice posvećene su predstavljanju 
(uz fotografije) rukovodstva osam najeminentijih 

političkih stranaka, koje djeluju na području 
Bjeljine. Stav novina je neutralan. 

U rubrici "Fokus" donijet je na dvije stranice 
razgovor sa  gradonačelnikom Banja Luke, 
Predragom Radićem. Tu su i članci o prvom 
koalicionom bloku stranaka u RS i predviđanje 
Fikreta Abdića da će pobjediti na predstojećim 
izborima. 

Pod oznakom "ekskluzivno" Panorama donosi i 
intervju, na dvije stranice, sa američkim 
generalom Williamom Nashom, komandantom 
IFOR-a za sektor sjeveroistok. 

U ovom trenutku Panorama je bez sumnje 
novina koja pruža najpotpunije informacije o 
izbornim aktivnostima u Republici Srpskoj. 

Zmaj od Bosne (Tuzla) 
Ovaj dvonedjeljnik proglašava sebe za 
Bošnjački političko- informativni list. U Tuzli se 
smatra da je blizak tvrdoj liniji vladajuće SDA i 
da izražava poseban prezir prema protivničkim 
strankama koje privlače Bošnjake, čime "dijele" 
Muslimane. Prije dvije i po godine objavio je 
ozloglašeni članak, koji je napisao tadašnji 
urednik lista, u kome se tvrdilo da su djeca iz 
miješanih brakova obično imbecili. Od osnivanja 
do danas, tiraž lista je opao sa nekih 10.000 
primjeraka na manje od 1.500 primjeraka. 

U broju 118 od 18 juna objavljeno je više 
tekstova, koji se odnose na izbore, kao i vijesti 
koje otvoreno propagiraju SDA. Najinteresantniji 
tekst ukazuje na rezultate ispitivanja javnog 
mnijenja koje je među stanovnicima Tuzle 
obavila nezavisna organizacija pod imenom 
"Bosnia press". Objavljen pod naslovom "SDA 
pobjeđuje", članak objašnjava kako je u prvoj 
polovini juna, anketirano putem telefona 5.568 
građana Tuzle. Ne samo da  tako veliki broj 
ispitanika zvuči nevjerovatno, nego i tekst i 
tabele koje slijede ne potvrđuju zaključak da će 
SDA pobijediti u Tuzli. 

Drugi agitpropovski članak koji podržava SDA, 
pojavio se pod naslovom "Ko glasa za SDA 
glasao je za demokraciju i mirnu reintegraciju 
BiH". Članak je napisala Kaća Teminović, 
Srpkinja, žena i poslanik SDA u Skupštini.  

Napadi na vladajuću koaliciju u tuzlanskoj 
općinskoj vlasti UBSD i SDP zauzimaju, 



7 

također, značajno mjesto. Jedan članak 
ismijava neuspjeh lokalnih vlasti da izvuku 
korist, kao što su vjerovatno očekivali, od 
puštanja u pogon novog vodovoda. Ovo 
puštanje u pogon nije izgleda proteklo kao što 
se očekivalo. U uvodniku lista nastoji se 
diskreditirati kompleks urbane superiornosti 
lokalnih vlasti, time što se tvrdi kako su oni u 
stvari seljačkog porijekla. S druge strane, SDA, 
nije partija seljaka, nju u Tuzli vode građani. 
Devedeset posto kandidata na utvrđenoj listi 
SDA su rođeni Tuzlaci. Ali oni, za razliku od 
snobova iz UBSD/SDP ne stavljaju svoju ljubav 
prema Tuzli iznad svoje ljubavi prema Bosni, 
objasnjava list.. 

Štampa 
U toku prethodne sedmice sarajevski dnevni 
listovi znatno se povećavali broj priloga koji 
tretiraju  izbornu  tematiku.  Veliki dio prostora u 
sva tri dnevna lista bio je posvećen 
reagovanjima na napad na Silajdžića, u čemu 

su prednjačile opozicione partije, posebno 
Silajdžićeva.  Oslobođenje je objavilo i intervjue, 
koji su zauzimali veliki dio prostora u listu, sa 
rukovodiocima SDPa (Nijaz Duraković) i 
Liberalne stranke (Rasim Kadić).  Večernje 
novine su se bavile praćenjem promocija 
Stranke za BiH koja se razgranavala po manjim 
i većim gradovima.  Dnevni avaz, sa svoje 
strane, obratio je posebnu pažnju izbornoj 
kampanji u RS, objavljujući cjelokupan intervju 
sa predsjednikom Socijal liberalne stranke, 
Miodragom Živanovićem. Sve dnevne novine 
pripremile su opsežno pokrivanje izbora u 
Mostaru. 

Među nekoliko magazina koji su publikovani u 
ovom periodu, Ljiljan je ponudio komentar koji 
osuđuje napad na Silajdžića kao napad na 
demokratiju i konstatuje da će to ici na ruku 
protivnicima  u Herceg Bosni i Republici 
Srpskoj. 

 

 
Prilozi u listovima čiji se sadržaj direktno ili indirektno odnosio na izbore 1996. 
Period praćenja: 17 - 23 jun 1996 

dnevni listovi Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni avaz 
sedmični i  petnaestodnevni listovi Svijet, Focus 
 
naziv lista broj 

listova 
broj priloga broj priloga 

po broju 
najčešće zastupljena forma 

dnevni 
Oslobođenje 7 63 3 - 17 izvještaji, vijesti, komentari 
Večernje novine 6 64 4 - 22 vijesti, izvještaj 
Dnevni Avaz 6 52 6 - 12 vijesti, izvještaji 
     
sedmični, petnaestodnevni, 
Svijet 1 3  komentar 
Ljiljan 1 4  komentar, intervju, anketa 
     
 

Pisma 
Monitoring izvještaj rado će prihvatiti komentare 
čitalaca, kritike i ispravke. Ako prostor bude 
dozvoljavao, štampaćemo sva razumna 
saopćenja namjenjena za objavljivanje. Evo 
prvog, koje je izdala Građanska demokratska 
stranka: 

Poštovana gospodo, 

Duboko uvažavamo vaš analitički rad u 
istraživanju informiranja koji nam redovno daje 
dovoljno kvalitetnih informacija za kreiranje 
našeg nastupa u dostupnim sredstvima 
informiranja. 

Ipak, u vašem “Monitoring raportu” od 19. Juna u 
pregledu BH medija od 10. do 16. juna  



8 

objavljena je , nadamo se, omaška u vezi sa 
našom strankom. Na strani 5 u rubrici “Mediji 
ukratko” stoji: 

“Jednosatni program “BH IZBORI”, izgleda još 
uvijek bojkotuju veće opozicione stranke. Samo 
je mala Građanska demokratska stranka (GDS) 
uzela učešća u ponuđena četiri minuta u emisiji 
koja je emitovana ove sedmice(10.juni)”. 

Za vašu informaciju Građanska demokratska 
stranka BiH je po izbornim rezultatima iz 1990. 
Godine kao DSS bila (u međuvremenu je 
promijenila ime u GDS) osvojila jedno 
samostalno i pet poslaničkih mijesta sa 
zajedničke liste sa SDP u Skupštini BiH, te 
kontinuirano imala svoje predstavnike u Vladi 
Republike i kasnije Federacije BiH. 

Po ovim i svim drugim relevantnim parametrima 
GDS BiH je veća od većine opozicionih 
stranaka. Što se tiče našeg učešća u ovoj 
emisiji, dozvolićete da to ostane pitanje našeg 
demokratskog izbora i odnosa prema 
informiranju građana i simpatizera naše stranke. 

Duboko uvjereni da se ne radi o tendencioznom 
minimiziranju naše stranke, već o gruboj omašci 
pozivamo da to i dokažete i ljubazno vas 
pozdravljamo. 

 
PRESS BIRO GDS BiH 
Nermin Butković 

   
20.juni1996. 

 

Političke partije o kojima se govori u mostarskim  medijima 
 
Tabela ispod pokazuje koje stranke učestvuju u predizbornoj kampanji u Mostaru i o kojima se 
govori u centralnim emisijama lokalnih  medija u sedmici od 17 do 23 juna. 

 
ime stranke skraćenica medij 
   
Stranka demokratske akcije SDA RTV Mostar 
Stranka za BiH S za BiH R HB 
Muslimanska bošnjačka oranizacija MBO RTV Mostar, R HB 
Socijal demokratska partija SDP TV Mostar, R HB 
Unija bh socijaldemokrata UBSD RTV Mostar, R HB 
Hrvatska Demokratska zajednica HDZ RTV Mostar, TV HB,  R HB 
Hrvatska stranka prava HSP R HB 
Liberalna bošnjačka organizacija LBO RTV Mostar 
Republikanska stranka RS RTV Mostar, R HB 
Hrvatska čista stranka prava HČSP R HB 
Hrvatska seljačka stranka HSS TV Mostar, R HB 
 

Lista političkih partija koje su bile prisutne u centralnim 
informativnim programima radija i tv u Bosni i Hercegovini 

Tabela ispod prikazuje broj pojavljivanja raznih političkih stranki i njihovih vođa u medijima 
Federacije i Republike Srpske u sedmici od 17 do 23 juna . Svaku stranku prati rezultat koji se 
potpisuje vrijednošću +1 za svako pozitivno pominjanje, 0 za svako neutralno pominjanje i -1 za 
svako negativno pominjanje.Rezultat (skor) predstavlja sumu ovih ocjena. 

Mediji koji su nadgledani u ovu svrhu su RTV BIH ,RTV Srpska,RTV Mostar , RTV Herceg-
Bosna,TV Tuzla ,TV TPK , NTV Studio 99 ,Bosanskomuslimanski Radio Hayat, NTV Hayat, Radio 
Bihać , Radio Prijedor i NTV Zetel.U svakom slučaju nadgledane su samo glavne vijesti dana. 



9 

 
ime stranke skraćenica federacija  RS 
  total skor total skor 
Stranka demokratske akcije SDA 67 +5 10 -10 
Stranka za BiH S BiH 32 +9 0 0 
Bosanska stranka BOSS 2 0 0 0 
Koalicija 5 opozicionih stranaka  1 0 0 0 
Bosanska demokratska unija BDU 1 0 0 0 
Muslimanska bošnjačka oranizacija MBO 9 +3 0 0 
Socijal demokratska partija SDP 33 +9 0 0 
Unija bh socijaldemokrata UBSD 21 +3 0 0 
Hrvatska demokratska zajednica HDZ 31 -14 7 -4 
Hrvatska stranka prava HSP 3 +1 0 0 
Liberalna bošnjačka organizacija LBO 7 +1 0 0 
Liberalna Stranka LS 4 +1 0 0 
Republikanska stranka RS 12 -1 0 0 
Građanska demokratska stranka GDS 3 -1 0 0 
Srpska demokratska stranka SDS 10 -8 19 +16 
Stranka demokratskog centra 
Trebinje 

SDC 
Trebinje 

0 0 1 0 

Srpska radikalna stranka SRS 0 0 4 +4 
Narodna radikalna stranka NRS 0 0 1 0 
Socijalistička partija RS SPRS 0 0 1 0 
Demokratska stranka DS Bijeljina 0 0 1 0 
Koalicija demokratski patriotski front DPF 0 0 1 0 
Srpska narodna obnova SNO 0 0 1 +1 
Stranka privrednog prosperiteta SPP 1 0 0 0 
Hrvatska čista stranka prava HČSP 0 0 0 0 
Hrvatska seljačka stranka HSS 11 0 0 0 
Bosansko hercegovačka patriotska 
stranka 

BHPS 1 +1 0 0 

 

 

 
I.W.P.R. i MEDIA PLAN, urednik Mark Wheeler  

Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 
Tel/fax 071-667-734/735 

E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 


