
 1 

To no one's surprise, the date has been set.  What 
is surprising is the ease with which the B&H 
political and journalistic firmaments have 
reconciled themselves to the inevitability of a 14 
September poll over the past fortnight.  Foreign 
journalists and campaigners on behalf of an 
integral Bosnia have held out longer, continuing to 
regard the principles set out in the Dayton 
agreement as more important than the process.  
As it is, fulfilment of what were supposed to be the 
preconditions for free and fair elections will now 
require nothing short of a miracle, whether 
invoked through IFOR or Our Lady of Međugorje. 

The media scene in B&H is not so inimical to the 
electoral process as are the continuing failures to 
ensure freedom of movement, the return of 
refugees, the arrest of indicted war criminals and 
the establishment of politically neutral 
environments in the two entities.  As the 
monitoring reports that follow tend to show, there 
is, even now, a glimmer of intermittent media 
pluralism on offer in Bosnia & Hercegovina.  
Fortunately, no intervention by either IFOR or the 
Blessed Virgin is likely to be required for this 
positive trend to continue. 

TV Srpska 
"Novosti u 8" 
Besides maintaining its intensive daily campaign 
on behalf of Radovan Karadžić as the tireless, 
untouchable and indispensable leader both of an 
independent RS and of the entire Serb nation, 
"Novosti u 8" has also devoted much time to 
denigrating the "Muslim-Croat" Federation.  It 
insists particularly on the impossibility of any 

common life in a reintegrated B&H, citing in 
support the deep crisis in relations between the 
federal partners as shown by sessions of the 
constituent assembly, the failure to enact a 
defence law, the formation of a new Herceg-
Bosna cabinet, the attack on Haris Silajdžić, the 
electoral crisis in Mostar, etc.  Reports from the 
Federation are regularly placed in the newscast's 
segment "From Abroad" (Iz svijeta), thereby 
suggesting that RS is not a part of Bosnia. 

Events relating to Sarajevo's Serbs are portrayed 
in especially negative colours.  Every opportunity 
is taken as well to attack Alija Izetbegović and the 
SDA, using both the statements of RS politicians 
and carefully selected quotations from the foreign 
press.  According to "Novosti u 8", it is Izetbegović 
rather than Karadžić who should have been 
indicted by The Hague Tribunal.  

Although the UN, the EU, OSCE, IFOR and The 
Hague Tribunal are normally depicted as enemies 
of the Serb nation and its leaders, "Novosti u 8" 
sees a happy congruence between the demands 
of the international community that elections be 
held in B&H within the specified period and RS's 
own state interest.  While the RS authorities will 
ensure that elections take place on their territory in 
a democratic atmosphere (with "Novosti u 8" 
pointing to the constructive and cooperative 
relations with the international community in this 
regard), matters are alleged to be quite different in 
the crisis-ridden "Muslim-Croat" Federation. 

Party life in RS remains for "Novosti u 8" the 
preserve of the ruling SDS.  Other parties are 
rarely mentioned.  News about the formation of 
the Democratic Patriotic Front headed by Banja 
Luka Mayor Predrag Radić provided the first 

 
26 June 1996 number 4 

THE B&H MEDIA WEEK IN REVIEW: 17-23 JUNE 



 2 

opportunity (on 19 June) for the programme to 
mention the existence of the Party of the 
Democratic Centre (Trebinje), the Peasant-
Worker Party (Kozarska Dubica), the 
Democratic Party (Bijeljina) and the People's 
Radical Party "Nikola Pašić" (Banja Luka).  No 
doubt whatsoever is expressed that the 
elections will serve as anything other than an 
opportunity for the people of Republika Srpska 
to demonstrate their monolithic faith in the SDS 
and its leaders. 

Radio Republike Srpske 
"Dnevnik" (16.00 daily)   
The raising of verbal bulwarks in defence of 
Radovan Karadžić and Ratko Mladić against The 
Hague Tribunal remained the dominant motif of 
the past week's "Dnevnik" broadcasts.  Perhaps 
the high point came in the leading placement 
accorded on 21 June to Republika Srpska Premier 
Gojko Kličković's statement that "it is very likely 
that Srpska President Radovan Karadžić will be a 
candidate in the elections."  Kličković also took the 
prize for linguistic virility when he assured listeners 
to the same broadcast that "Serbs, when it comes 
to Brčko, dare not yield, even at the risk of 
conflict." 

News of the enactment of a law establishing a 
"special court for war crimes" as another defence 
against The Hague Tribunal was highly placed on 
the 19 June bulletin, and was later supported by 
statements from Biljana Plavšić and Smilje 
Avramov (21 June).  This move follows the 
precedent set by Slobodan Milošević with his 
declaration that "not one Serb accused of war 
crimes will be tried outside Serbia." 

Notable among the messages featured by 
"Dnevnik" from the meetings called in support of 
Karadžić and Mladić was one from a regular 
speaker on these occasions, the "well known 
Islamic scholar" from Serbia, Miroljub Jevtić.  On 
19 June the newscast carried a clip from the 
speech he delivered in Bosanski Novi: "Republika 
Srpska was born in blood and received its 
statehood.  But it is a false, inadequately stable 
statehood.  As Prince Miloš said, 'this state is as 
wobbly as a willow.'  From this wobbly state, which 
sways in the wind, we must make a true, stable 
state, a state constructed of reinforced concrete.  
But a state made like this: with support for the 
people who began to lead that state, with support 

for the people who must strengthen that state, so 
that it becomes the true Serbian homeland 
(matica)." 

"Dnevnik" also featured the same day an attack by 
Zvornik MP J. Mijatović on the "the so-called 
peace-making parties who are supporting the idea 
of living together again with the Muslims...and 
want to merge Srpska into an independent B&H, 
where Serbs would be a second class nation." 

Among manoeuvres on the party political scene, 
"Dnevnik" drew attention on 17 June to the 
announcement by the president of the Serbian 
National Renewal, Mirko Jović, that his party 
would abstain from the elections in RS, but with a 
summons to "Serbian state-creating parties" to 
make the same decision, "so as to forge a united 
Serbian list against all enemies of Republika 
Srpska." 

On 22 June "Dnevnik" carried the OSCE 
announcement about the registration of parties 
and independent candidates in both entities.  It 
also reported that the Management Board of RTV 
Srpska (which is chaired by Momčilo Krajišnik) 
had decided to enable political parties to acquaint 
the public with their programmes.  Party leaders 
are being told to answer "four basic groups of 
questions: on respect for the essential national 
interest, on the means of solving economic 
problems, on the status of war veterans and 
refugees, and on relations with the federation of 
Muslims and Croats."  

The programme's Bijeljina correspondent reported 
the same day that in this municipality "political 
parties have sought equal access to the means of 
information, but that they had no complaints about 
not receiving it in the local media." 

"Dnevnik" created a real sensation last week with 
its report on 20 June of a story that had appeared 
in Belgrade's Večernje novosti about how an 
American consortium ("which for now wishes to 
remain anonymous") would be investing some 
$2.5 billion in heavy infrastructure projects 
(motorways, power stations and airports) in RS 
after the elections.  By such means, "RS is set to 
become the Hong Kong of Southeastern Europe."  
But only RS, because "the Federation is being 
excluded from these projects on account of the 
assessment that it will remain a place of constant 
conflicts." 



 3 

While other broadcasters were reporting Bosnian 
Serb sources as saying last week that Karadžić 
would soon be replaced as RS president, 
"Dnevnik" noted with some fervour on 23 June that 
"Serbs in Australia have greeted with enthusiasm 
and approval the news about the proposal to 
nominate Radovan Karadžić as candidate for 
president of Republika Srpska."  This was, in truth, 
the only message of support carried by "Dnevnik" 
that day, which was itself some sort of exception. 

Radio Prijedor 
"Dnevnik" (15.00 daily)    
This programme takes all but its local news 
straight from SRNA.  Its rule of thumb appears to 
be: if SRNA doesn't report it, then it didn't happen.  
Its second rule seems to be to use its local news 
operation to support the existing authorities. 

The peripatetic "Islamic scholar", Miroljub Jevtić, 
was also heard to this effect last week on Radio 
Prijedor.  Promoting at public meetings both his 
thesis that RS must take on  the burden of leading 
"Srpstvo" (since Serbia itself contains too many 
non-Serbs) and sales of his accompanying 
cassette, "U žarištu" ("In Focus"), Jevtić was 
reported four times on "Dnevnik".   

Jevtić's views did not, however, go unchallenged 
by Radio Prijedor's licenced dissident, M. Mutić.  
Commenting on the subject of refugees and their 
problems on 21 June, Mutić declared: "These 
unfortunate people do not ask for much.  They ask 
- not for hundreds of costly and sumptuous 
celebrations and expensive and unnecessary 
meetings of so-called support - but for the 
renovation of their ruined houses and flats."  It 
was, noted Mutić, a case of "rubbing salt in all 
their wounds for the famous Serb Miroljub (or, 
better, Svadoljub)* to go from meeting to meeting 
these days telling refugees about a Serbia which 
does not exist, about a Yugoslavia which is no 
more, about a Danube which will flow into the 
Sana... and the refugees think that he has come 
on their account..." 

The station has continued to refer to the 
verification of voters' lists which took place last 
week at seven locations in the municipality as the 
"registration of voters".  In providing information 
about the whereabouts of these places, "Dnevnik" 
has suggested to refugees that they should 
register to vote where they now live.  On 19 June, 

in particular, the president of the Prijedor Election 
Commission, commenting on the weak response 
from would-be voters, advised refugees to 
complete the forms which would permit them to 
vote in their current places of residence. 

* - Miroljub means peace-loving, Svadoljub means 
conflict-loving. 

Television B&H 
"Dnevnik" (19.30 daily) 
Follow-up stories on the 15 June attack on Haris 
Silajdžić in Cazin featured prominently in 
"Dnevnik"'s news budget during the first half of the 
week.  Statements by the Party for B&H, by the 
police and local officials in Bihać and by the 
federal minister of police, each giving their own 
versions of events, were fairly presented.  
Unusually for "Dnevnik", these reports included 
actuality sound-bites from Party for B&H press 
conferences. 

The Party for B&H accused the police of failing to 
intervene to stop an attempt to kill Silajdžić.  The 
authorities responded by condemning the attack 
and citing their progress in arresting the culprits, 
yet also by continuing to excuse both themselves 
and the sorely provoked attackers.  The news on 
21 June that the police were also pursuing those 
persons who had allegedly sworn at President 
Izetbegović and insulted Islam moved the Party for 
B&H to protest, in turn, that the criminalisation of 
verbal offences was unacceptable.  Izetbegović's 
first broadcast reaction to the Cazin events did not 
come until 22 June, when he noted that the 
investigation of the unpleasant incident was 
complete and that the judicial process would now 
begin. 

If "Dnevnik" made up last week for the initial 
deficiencies in its coverage of the Silajdžić affair, it 
continued to treat the story of Croat-Bošnjak 
discord in the Federation with strange reserve.  
Only on 19 June did news of the Federation's 
many troubles lead the bulletin.  Otherwise, 
precedence was given to stories about Karadžić's 
on-and-off candidature and the ceremonial doings 
of state functionaries.  A certain aversion on the 
part of editors to the positions of Croat 
representatives in the federal government was 
nonetheless evident.  Thus, on 19 June, 
Federation President Krešimir Zubak's explanation 
that the reformed Herceg-Bosna "government" 



 4 

would function only in those spheres in which the 
federal government did not, came eighth in the 
running order.  Also in eighth position the next day 
was Zubak's reaction to Vice-President Ejup 
Ganić's demand that Jadranko Prlić be dismissed 
as B&H foreign minister.  Prlić's own attack on 
Ganić's demand for his removal was relegated to 
the nineteenth minute of the 21 June "Dnevnik".   

TV B&H had no pictures from the great concert in 
Međugorje celebrating the fifteenth anniversary of 
the Virgin Mary's appearance to local children, but 
"Dnevnik" provided a commentary on the event 
from BH Press which noted that Croatian 
President Tuđman behaved at the event more like 
the host than like a guest in a foreign country.  
The editor-presenter, Senad Hadžifejzović, then 
provided his own gloss, remarking that "western 
Hecegovina had been left to its own devices even 
under the old system."  In introducing the next 
item about Kosovo, he noted, "Other countries 
also have their Hercegovinas." 

"B&H Elections" 
The regular weekly programme "B&H Elections" 
remains balanced and professional.  The first 12 
minutes of last week's edition was devoted to the 
Cazin incident.  Although most opposition parties 
continue to avoid the programme, the Civil 
Democratic Party (GDS) appeared once again, as 
did the Serbian Movement for Renewal.  The 
president of the latter party invited citizens to 
boycott the poll "because B&H will be more quickly 
reintegrated without elections." 

Yet on Sunday night, 23 June, "Dnevnik" carried 
B&H Premier Hasan Muratović's statement, 
following his meeting with OSCE Chairman Flavio 
Cotti, that the B&H government would accept 
Cotti's imminent judgment on the date for 
elections.  This removed at a stroke weeks of 
prevarication and tergiversation on the part of 
official Sarajevo. 

"Face to Face" 
Last week's programme, hosted by TV B&H's 
chief editor, Senad Hadžifejzović, provided the 
opposition with an exceptional opportunity to score 
its first victory over the ruling SDA.  Two doctors of 
science, Zlato Lagumdžija and Ivo Komšić, who 
are also high functionaries of the "United List for 
B&H", had as their opponent Edhem Bičakčić, 
vice-president of the SDA.  It was he who some 
time ago threatened that the SDA would 
"mercilessly settle accounts with the opposition."  

The two members of the opposition were able in 
the second half of the broadcast - thanks both to 
their numerical advantage and to their eloquence - 
to throw Bičakčić out of the discussion and to 
present their own views, including their 
assessments of the SDA's many errors. 

Lagumdžija and Komšić attacked both the SDA 
and the HDZ for their treatment of the Federation. 
"The SDA and the HDZ have agreed to minimise 
the institutions of the official authorities.  I, as a 
member of the B&H Presidency, am informed 
about nothing," said Komšić.  Bičakčić was able 
only to reply that great progress had been made of 
late in the Federation. 

The presenter was neutral and mostly left his 
guests to argue among themselves.  One viewer 
who rang the programme used the expression "so-
called Croats", to which Hadžifejzović reacted 
sharply, saying that was an offence to national 
feeling. 

This programme has considerable impact, both 
because it is broadcast directly on satellite and 
because its presenter is the most popular on TV 
B&H. 

Radio B&H 
"Dnevnik" (15.00 daily) 
After providing on 17 June a somewhat wider 
perspective than heretofore of party views on the 
"Cazin case", this newscast returned during the 
rest of last week to its fragmentary or non-existent 
coverage of party political life.  Unlike almost all 
other domestic media outlets, it offered no 
commentary of its own on the Silajdžić attack.  It 
did provide on 21 June, however, a thinly veiled 
attack on the SDP's proposal to establish a new 
and independent trade union. 

Disagreements between the Croatian and Bošnjak 
sides in the pre-election campaign emerged from 
several correspondents' reports, including one on 
20 June accusing the OSCE representative of 
favouring the Croat point of view in establishing 
the Kiseljak election committee.  Reports on 22 
June about Croatian Foreign Minster Granić's 
interview with the ambassadors of the Contact 
Group and a frustrated attempt by Bošnjak 
refugees to visit their homes in Čapljina also 
served to highlight Croat-Bošnjak tensions and to 
cast blame on the Croat side. 



 5 

Preferential treatment of the ruling party stems 
usually from its natural advantage of incumbency. 
Coverage of  President Izetbegović's visit to 
Mostar in the company of the Turkish president on 
18 June, and the announcement of the 
establishment of an "Alija Izetbegović Fond" for 
the restoration of the Old Bridge and town was a 
case in point. 

The programme's real inadequacy is its inability to 
convey any complexities in political life without 
recourse to other domestic or foreign media 
reports.  Nor has it yet to initiate any thematic or 
block coverage of the election campaign.  

Radio Bihać 
"Hronika dana" (21.00 daily) 

Radio Bihać has continued to follow the Cazin 
incident through the statements of the interested 
parties, without any reports of its own and without 
using any independent sources of information.  It 
thus carried on 17 June the repudiation by the 
Bihać branch of the Party for B&H of the previous 
day's statement by the Bihać CSB (Centar of the 
Security Service).  Two day's later it broadcast in 
full the common declaration by local opposition 
parties blaming the SDA for the Cazin "attack on 
democracy".  It also broadcast on 19 June a 
communique from the Cazin branch of the MOS 
(Muslim Youth Alliance) denying any part in the 
attack on Silajdžić, but taking the opportunity 
again to identify the actions of Fikret Abdić with 
the intentions of Haris Silajdžić: "The same Party 
for B&H was founded in 1993 when autonomy was 
proclaimed."  Radio Bihać repeated the MOS 
statement the next morning, but not the 
declaration by the opposition parties. 

"Hronika dana" that evening (20 June) carried the 
CSB announcement that the Municipal Court in 
Bihać had convicted Izet Prošić of breach of the 
peace at the Party for B&H convention in Bihać on 
15 June.  According to the CSB, "...the accused 
accepted the verdict and did not exercise his right 
of appeal, which is the best proof of the 
baselessness of the Party for B&H's contention 
that its convention in Bihać was dignified, peaceful 
and without any disturbances."  The Party for B&H 
was offered no opportunity to reply over the local 
airwaves to the CSB's allegation since Radio 
Bihać - without any explanation to its listeners - did 
not broadcast "Hronika dana" on 21, 22 and 23 

June.  Radio Bihać's chief editor has since 
resigned. 

Mostar on the Brink of 
Elections 
The newly operational television service of  RTV 
Herceg-Bosna has discovered one easy way to 
evade the obligations of an open media--simply 
refuse to sign election protocols drawn up by 
European Union officials and get on with the 
propaganda show.  

With Sunday’s local elections widely seen as a 
trial run for Bosnia’s nationwide vote in 
September, TV Herceg Bosna is giving few 
hostages to fortune. The station has adopted 
tactics similar to the campaign underway in 
Republika Srpska, which equates a vote for the 
ruling (nationalist) party with support for the nation 
and/or (para)state. In practice, this amounts to 
one-party television for a would-be one-party 
state. The fact that there are few parties actively 
campaigning for the Mostar vote, other than the 
HDZ’s main rival, the SDA, means that the media 
are sharply divided along national lines. 

HDZ officials are omnipresent in TV HB’s evening 
“Kronika,” usually occupying the programme’s lead 
position regardless of  news value. One example 
was the 19 June “Kronika”, which led with a 
meeting between HDZ president Boža Rajić and 
the French military attaché to B&H. This was 
followed by an item reporting the meeting of the 
Mostar city committee of the HDZ. 

There is little distinction between news and opinion 
in RTV HB’s scheme, with comments such as 
“Croats believe in their party” a basic component 
of news programmes. 

The visit to Međugorje by the Croatian president, 
Franjo Tuđman, also emphasised  both RTV HB’s 
and the HDZ’s attempts to identify themselves with 
the Catholic Church. Frequent appearances by 
church dignitaries on broadcasts creates the 
impression that RTV HB is more Catholic than 
Vatican Television. 

Across the Neretva, RTV Mostar appeared to fulfil 
its obligations to the media protocol agreement 
(which its editors did sign). The slight bias towards 
SDA officials evident in RTV Mostar broadcasts 
two weeks ago evaporated last week and the 
election coverage was basically fair. The distinct 



 6 

absence of opposition parties in election 
programming appeared to be the result of their 
own inactivity in the campaign rather than an 
editorial bias towards the ruling SDA. 

Indeed, RTV Mostar resisted a golden opportunity 
for political propaganda during the 18 June visit to 
the city by the Turkish president, Suleiman 
Demirel, who was accompanied by President Alija 
Izetbegović. RTV’s coverage was professional and 
steadfastly refused to allow the visit to be hijacked 
as a campaign vehicle for the SDA. The fact that 
fair coverage of the Demirel visit was possible in 
Mostar’s political pressure cooker should make 
broadcasters throughout Bosnia take notice. 

Press Reviews 
Panorama (Bijeljina) 
In its second number (14 June) Panorama 
publishes both the OSCE/PEC regulations on the 
verification of voters' registers and the OSCE 
standards of professional conduct for media and 
journalists.  Among other election-related articles, 
there is a two-page piece, which is neutral in tone, 
on the founding congress of the Socialist Party of 
Republika Srpska and parallel interviews (under 
the rubric, "Face to Face") with the leaders of the 
Serbian Radical Party of RS, Nikola Poplašen, and 
the Party of Independent Social Democrats, 
Milorad Dodik.  Each politician answers the same 
five questions regarding the forthcoming elections. 

A poll of six other party leaders in RS (Živko 
Radišić of the Socialist Party of RS, Radan Perić 
of the Party of Serb Unity, Radoslav Brđanin of the 
People's Party, Dubravko Prstojević of the 
People's Radical Party "Nikola Pašić", Borivoje 
Sendić of the Serbian Democratic Party-Banja 
Luka and Miodrag Živanović of the Social Liberal 
Party of RS) asks them whether and when Banja 
Luka should become the capital of RS. 

Another three pages are devoted to presenting 
(with photographs) the leaderships of the eight 
most important political parties operating in the 
Bjeljina region.  The paper's stance is neutral. 

The two-page "Focus" column presents a 
conversation with Banja Luka's mayor, Predrag 
Radić, and articles both on the first coalition bloc 
of parties in RS and Fikret Abdić's predictions of 
victory in the forthcoming polls. 
Under an "exclusive" banner, Panorama also 
carries a two-page interview with US General 

William Nash, commander of IFOR sector 
northeast. 

At the moment, Panorama is without doubt 
providing the most complete election coverage 
available in Republika Srpska.  

Zmaj od Bosne (Tuzla) 
This fortnightly proclaims itself to be a Bošnjak 
political-informative newspaper.  It is regarded 
locally as being close to the hard-line faction of the 
ruling SDA and to express special scorn for rival 
parties which attract Bošnjaks, thereby "dividing" 
Muslims.  Two and a half years ago it published a 
notorious article by its then editor which argued 
that the children of mixed marriages were usually 
imbeciles.  Since its foundation, its circulation has 
reportedly dropped from some 10,000 copies to 
fewer than 1,500 today.   

Number 118 of 18 June carries several election-
related articles, as well as news items promoting 
the SDA.  The most interesting piece purports to 
report on the results of a public opinion survey of 
Tuzla residents by an independent organisation 
called "Bosnia Press".  Appearing under the 
headline "The SDA is Winning", the article 
explains that 5,568 citizens of Tuzla were polled 
by telephone in the first half of June.  Not only 
does such a large number of respondents seem 
unlikely, but the text and tables that follow fail to 
support the conclusion that the SDA will sweep the 
board in Tuzla. 

Another agitprop article on behalf of the SDA 
appears under the title "Who votes for the SDA 
votes for democracy and the peaceful 
reintegration of B&H".  It is written by Kaća 
Temimović - a Serb, a woman and an SDA 
member of parliament. 

Attacks on the ruling coalition of the USBD and 
SDP in Tuzla municipality also feature 
prominently.  One article pokes fun at the local 
authorities' failure to capitalise as they had 
presumably expected on the installation of a new 
water system.  This did not, it seems, perform as 
expected.  A leading article seeks to undermine 
the urban superiority complex of the local 
authorities by arguing that, in fact, they have 
peasant origins.  On the other hand, the SDA, far 
from being a party of villagers, is led in Tuzla by 
city folk.  Ninety per cent of the candidates on its 
electoral list are Tuzla-born.  But they, unlike the 
USBD/SDP snobs, do not put their love of Tuzla 
above their love for Bosnia. 



 7 

. 

The Press

The Sarajevo daily press again expanded its 
election coverage during the preceding week.  A 
great deal of space was devoted in all three 
papers to reactions to the attack on Silajdžić, 
which favoured the opposition parties, especially 
Silajdžić's own.  Oslobođenje also featured long 
interviews with the leaders of the SDP (Nijaz 
Duraković) and Liberal Party (Rasim Kadić).  
Večernje novine followed the foundation of Party 
for B&H branches in bigger and smaller places 
all over B&H.  Dnevni avaz, for its part, paid 

special attention to the election campaign in RS, 
publishing a wide-ranging interview with the 
president of the Social Liberal Party of RS, 
Miodrag Živanović.  All the dailies provided 
extensive coverage of the Mostar elections. 
Among the few magazines published in the 
period, Ljiljan offered a commentary 
condemning the attack on Silajdžić as an attack 
on democracy and arguing that it would benefit 
"opponents" in Herceg-Bosna and Republika 
Srpska. 

Press Articles Relating Directly or Indirectly to the  1996 Elections 
Period of coverage: 17 - 23 June 1996 

Dailies: Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni Avaz 
Weeklies, fortnightlies and monthlies: Svijet, Ljiljan, 

title issues number of 
articles 

number of 
articles per 

issue 

most common formats 

dailies  
Oslobođenje 7 63 3 - 17 articles reports and brief news items, 

commentaries 
Večernje 
novine 

6 64 4 - 22 articles reports and brief news items 

Dnevni Avaz 6 52 6 - 12 articles reports and brief news items 
weeklies, fortnightlies  
Svijet 1 3  commentaries 
Ljiljan 1 4  opinion poll, interview, 

commentaries 
 

Letters 
Monitoring Report welcomes readers' 
comments, criticism and corrections.  Space 
permitting, we will print all reasonable 
communications intended for publication. Here 
is the first, from the Civil Democratic Party 

2 

Sir, 
We appreciate greatly your analytical work in 
researching information which provides us 
regularly with material of sufficient quality to 
guide our appearances in the accessible 
information media. 

However, in your Monitoring Report of 19 June, 
which surveys the B&H media between 10 and 
16 June, there appears what we hope is merely 
an error in relation to our party. On page 5, in 
the section "Media Briefs", there is the following 
sentence: 

“The hour-long programme 'B&H Elections' is, it 
seems, still being boycotted by the larger 
opposition parties.  Only the small Civil 
Democratic Party (GDS) took up the offer of a 
four-minute slot in last week's broadcast (10 
June)”. 



 8 

For your information, in the elections of 1990 the 
Civil Democratic Party of B&H (then known as 
the DSS) won one autonomous and five 
representative places on the common list with 
the SDP in the Assembly of the R B&H.  It has 
continued to have its representatives in the 
government of the Republic and, subsequently, 
of the Federation of B&H. 

By these and all other relevant parameters, the 
GDS B&H is "larger" than the majority of 
opposition parties.  So far as our participation in 
this broadcast is concerned, that is surely a 
matter of our democratic choice and of our 

position regarding the informing of citizens and 
sympathisers of our party. 

Convinced that there was no intention on your 
part to tendentiously denigrate our party, but 
rather that this was a simple mistake, we call 
upon you to prove it and send you our warm 
greetings. 

 
Nermin Butković 
Press Bureau GDS B&H 

20 June 1996 
 

 

Coverage of the Political Parties by the Mostar Broadcast 
Media 

The table below indicates which parties competing in the Mostar elections have been covered by the 
local broadcast media in the course of  the week 17-23 June. 

 

name of party abbreviation media 

Stranka demokratske akcije SDA RTV Mostar, 
Stranka za BiH S za BiH R HB 
Muslimanska bošnjačka oranizacija MBO RTV Mostar, R HB 
Socijal demokratska partija SDP TV Mostar, R HB 
Unija bh socijaldemokrata UBSD RTV Mostar, R HB 
Hrvatska Demokratska zajednica HDZ RTV Mostar, TV HB, R HB 
Hrvatska stranka prava HSP R HB 
Liberalna bošnjačka organizacija LBO RTV Mostar 
Republikanska stranka RS RTV Mostar, R HB 
Hrvatska čista stranka prava HČSP R HB 
Hrvatska seljačka stranka HSS TV Mostar, R HB 

Appearances by Political Parties in the B&H Broadcast 
Media, 17-23 June 

 
The table below lists the number of appearances during the past week by the various political parties 
and their leaders in the broadcast media of both Republika Srpska and the Federation.  Each party's 
accompanying "score" is arrived at by assigning a value of +1 to each positive mention, 0 for each 
neutral mention and -1 for each negative mention.  The score represents the sum of these figures. 

Media monitored for this purpose are RTV B&H, RTV Srpska, RTV Mostar, RTV Herceg-Bosna, TV 
Tuzla, TV TPK, NTV Studio 99, Bosanskomuslimanski Radio Hayat, NTV Hayat, Radio Bihać, Radio 
Prijedor, and NTV Zetel.  In each case, only the principal newscast of the day is monitored. 

 



 9 

 

 

name of party abbreviation Federation  Republika Srpska 
  total score total score 
Stranka demokratske akcije SDA 67 +5 10 -10 
Stranka za BiH S BiH 32 +9 0 0 
Bosanska stranka BOSS 2 0 0 0 
Koalicija 5 opozicionih stranaka  1 0 0 0 
Bosanska demokratska unija BDU 1 0 0 0 
Muslimanska bošnjačka oranizacija MBO 9 +3 0 0 
Socijal demokratska partija SDP 33 +9 0 0 
Unija bh socijaldemokrata UBSD 21 +3 0 0 
Hrvatska demokratska zajednica HDZ 31 -14 7 -4 
Hrvatska stranka prava HSP 3 +1 0 0 
Liberalna bošnjačka organizacija LBO 7 +1 0 0 
Liberalna Stranka LS 4 +1 0 0 
Republikanska stranka RS 12 -1 0 0 
Građanska demokratska stranka GDS 3 -1 0 0 
Srpska demokratska stranka SDS 10 -8 19 +16 
Stranka demokratskog centra 
Trebinje 

SDC 
Trebinje 

0 0 1 0 

Srpska radikalna stranka SRS 0 0 4 +4 
Narodna radikalna stranka NRS 0 0 1 0 
Socijalistička partija RS SPRS 0 0 1 0 
Demokratska stranka DS Bijeljina 0 0 1 0 
Koalicija demokratski patriotski front DPF 0 0 1 0 
Srpska narodna obnova SNO 0 0 1 +1 
Stranka privrednog prosperiteta SPP 1 0 0 0 
Hrvatska čista stranka prava HČSP 0 0 0 0 
Hrvatska seljačka stranka HSS 11 0 0 0 
Bosansko hercegovačka patriotska 
stranka 

BHPS 1 +1 0 0 

 

 

 
 Issued by I.W.P.R. and MEDIA PLAN, Editor: Mark Wheeler  

Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 
Tel/fax 071-667-734/735  

E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 
 


