
Mostar i Karadžić nastavili su dominirati u 
programima medija prošle sedmice: Mostar zbog 
održanih izbora, Karadžić zbog  kandidature koja 
mu se osporava. Treća velika tema u vezi izbora, 
prijava stranačkih lista za izbore, koji će se održati 
14 septembra, zaostajala je i po vremenu koje joj 
je posvećeno u radio televizijskim emisijama i po 
prostoru koji je dobila  u  novinama.  
Ove sedmice usredotočiti ćemo se, kako na 
reakcije na izbore u Mostaru, tako i na televizijske 
vijesti u Republici Srpskoj. Takodjer ćemo dati i 
rezime nedavno objavljenih pravila medija za 
pokrivanje predizborne kampanje. 

Mostar jedinstven ili podijeljen 
"Dnevnik" Radio televizije Mostar reagovao je sa 
primjetnom dozom suzdržanosti na pobjedu Liste 
za jedinstveni Mostar na izborima koji su održani 
30 juna. Za razliku od Hrvatske televizije Mostar 
(vidi dalje u tekstu), na Radio televiziji Mostar nisu  
ni likovali, ni davali nesmotrene izjave zasnovane 
na neslužbenim rezultatima. Ograničili su se na to 
da 2 jula emituju službena saopćenja i čestitke 
vodećih političara, kao da su očekivali, da bi se 
uskoro mogli pojaviti problemi u potvrdjivanju 
rezultata izbora. 
Medjutim, bilo je jasno da je ova stanica dijelila 
radost sa gradjanima, koje je intervjuirala na 
ulicama istočnog  Mostara. Stanica je, takodjer, 
najavila da će te večeri biti priredjen vatromet, ali 
nije objasnila zašto. To bi bilo suvišno.  
Umjesto da polemizira sa Hrvatima, glavni urednik 
Radio televizije Mostar Alija Behram napao je 
lidera SDP Nijaza Durakovića, zato što je  rekao 
da su Mostarci u stvari učestvovali u nacionalnom 

popisu stanovništva, a ne na izborima. Iako se 
čvrsto držao stava da su izbori predstavljali prije 
svega pobjedu za jedinstveni grad, ipak se mogla 
primijetiti tendencija da se taj uspijeh pripiše SDA. 
Vijest o nepravilnostima na biralištu u Bonu, 
emitovana je 3 jula, ali bez ikakvog komentara. 
Cjeloviti izvještaji o odluci Gradske izborne 
komisije da poništi izbore u Bonu uslijedili su 
narednog dana. Gradonačelnik Safet Oručević 
pojavio se sada po prvi puta, kako bi naglasio da 
će se poštivati odluka ombudsmena za izbore. TV 
Mostar nastavio je da se suzdržava od bilo kakvog 
vlastitog uredničkog komentara. 
"Dnevnik" se upustio u sukob kao zainteresirana 
strana samo 5 jula, ali se još uvijek ograničio 
samo na emitovanje stavova iz službenih izvora. 
Na primjer, u "Dnevniku" je citirana izjava arbitra 
za Federaciju Christian Schwarz Schilling (Kristijan 
Švarc Šiling) u kojoj kaže da je ono što se desilo u 
Bonu "jednostavna birokratska greška." Urednici 
su  takodjer  uzmaknuli pred trijumfalističkim 
izazovom da emituju Oručevićev govor održan 
toga dana, u kojem on čestita Mostarcima zato što 
su formirali "divizije od 28 do 30 hiljada ljudi",  koje 
su  se oduprle svim pokušajima razjedinjenja.  
Odluka ombudsmena donesena 6 jula, kojom se 
potvrdjuju rezultati izbora saopćena je mirno i bez 
euforije. Tako je RTV Mostar, uprkos makar i 
uslovnoj pobjedi opcije za jedinstveni Mostar, 
uspio tokom ove sedmice da u profesionalnom 
smislu ostane čvrsto na zemlji i da obavi svoj 
posao.  
Stvari su izgledale sasvim drugačije u zapadnom 
dijelu grada. Hrvatska Televizija Mostar 
pokušavala je od početka da interpretira rezultate 
glasanja drugačijim nego što su bili, ili manje 

 
10 juli 1996 broj 6 

Sedmični pregled BiH medija: 1-7 juli 1996 



 2 

značajnim nego što su izgledali. Gradonačelnik 
zapadnog Mostara i nosilac liste HDZ, Mijo 
Brajković bio je 1 jula gost u studiju, zajedno sa 
sefom svoje predizborne kampanje Srećkom 
Vučinom, kako bi se zajednički opravdali i podijelili 
krivicu. Brajković je tvrdio da je Evropska 
Zajednica "napravila neke mahinacije", koje su i 
njemu i voditeljici bile očigledno toliko jasne, da ih 
nije trebalo objašnjavati gledaocima. Novinari su 
takodjer bili krivi što su došli u Mostar očekujući da 
vide sukobe i senzacije.To je bila izjava koju je 
voditeljica te večeri spremno prihvatila. 
Odgovarajući na njenu primjedbu, koja je trebala 
da mu pomogne, kako je HDZ dobio više glasova 
nego bilo koja druga stranka pojedinačno, Vučina 
je sa svoje strane izvukao sljedeći matematički 
zaključak: "Ako je HDZ dobila 26.000 glasova, 
dobila ih je sama, dok je Lista za jedinstveni 
Mostar, sastavljena od četiri stranke, dobila 
28.000. To znači da je u prosjeku svaka od njih 
dobila samo 7.000"  
Na kraju njihovog istupa (koji je obuhvatio najviše 
prostora u "Dnevniku") Brajković je obećao da će 
učiniti sve što može, kako bi se povećala 
gledanost, odnosno slušanost radija i televizije.  
Program nastavlja u istom tonu 2 jula, sa 
voditeljem koji najavljuje "kao što se i očekivalo 
HDZ je ubjedljivo pobijedila u hrvatskoj općini 
Mostar dok je SDA, koja se ovog puta pojavila pod 
imenom Lista za jedinstveni Mostar, pobijedila u 
muslimanskoj općini." Voditelj je nastavio 
komentarisati na sljedeći način: "Hrvatski narod i 
njegov pokret (ili Stranka ako vam se to više 
svidja)- HDZ, je svojom zrelošću osigurala 
osnutak, sukladno sa Dejtonskim sporazumom, tri 
hrvatske općine, a time i njihov nacionalni, kulturni 
i vjerski identitet."  
Drugim riječima, što se tiče HTV Mostar, izbori su 
nagovijestili podjelu grada. Tako je u drugom 
komentaru rečeno da je "likovanje muslimanske 
vlasti i pučanstva, po običaju neutemeljeno i 
neodmjereno, kao u nizu slučajeva do sada, 
poglavito stoga što prema neslužbenim podacima 
SDA ima samo oko 1700 glasova više od HDZ, a 
to ne znači baš ništa." Lekcija iz matematike 
nastavljena je ponovnim emitovanjem, nakon 
"Dnevnika", cijelog razgovora sa Brajkovićem i 
Vučinom od prethodne večeri.  
Vijest iz Bona ne samo da je pozdravljena 
dobrodošlicom 3 jula, nego je i prihvaćena, kao da 
znači da će glasanje u ovom njemačkom gradu 
sigurno biti ponovljeno. Odluka Gradske izborne 
komisije da poništi glasanje u Bonu, ojačala je ova 
očekivanja 4 jula. Kada je 7 jula objavljena 

suprotna odluka ombudsmena Konstantina 
Zeposa, indignacija HTV Mostara bila je tim veća. 
Medjutim, i dalje je nastavljeno pretvaranje da je 
"naš HDZ" zaista dobio izbore.  

Hrvatska televizija predstavila je pobjedu HDZ u 
Mostaru nešto malo suptilnije. "Dnevnik" od 2 jula 
emitovao je prilog u kome predsjednik HDZ BiH 
Božo Rajić, izlazeći sa prijema kod predsjednika 
Tudjmana, govori o moralnoj pobjedi "jer su se sve 
druge stranke udružile protiv nas." Govoreći 
slijedećeg dana u istoj emisiji, Brajković je 
objasnio da su Hrvati bili žrtve mnogih 
nepravilnosti od kojih je  višak glasačkih listića u 
Bonu samo jedan primjer. 

Štampa o Mostaru  
Tokom prošle sedmice sarajevska štampa 
nastavila je sa sveobuhvatnim pokrivanjem kako 
opće predizborne kampanje, tako i rezultata 
mostarskih izbora. Gotovo 50 posto članaka i 
vijesti, koje su se odnosile na izbore, a koje su 
objavljene u štampi, posvećeno je mostarskim 
izborima, premda je interes opao sredinom 
sedmice, kada su objavljene liste kandidata raznih 
stranaka za septembarske izbore u Bosni i 
Hercegovini. 
Oslobodjenje je u sedmici od 1-7 jula objavilo 74 
priloga o izborima, od kojih se 31 odnosio na 
Mostar. Večernje novine imale su 78 članaka, od 
kojih se 55 odnosilo na izbore u Mostaru. 28 od 75 
članaka posvećenih izborima u Dnevnom avazu, 
odnosilo se na Mostar. Od tri dnevna lista, jedino 
su Večernje novine povećale ukupan broj članaka 
posvećenih izborima, u odnosu na sedmicu od 24-
30 juna.  
Sedmični listovi su takodjer dali značajan prostor 
mostarskim izborima: Svijet je objavio šest 
članaka, Ljiljan pet, a Hrvatska riječ  sedam. 

Komentarisanje izbornih rezultata u Mostaru 

Što se tiče domaćih političkih stranaka, BiH medija 
i relevantnih medjunarodnih institucija, mostarski 
izbori očekivani su kao značajni i kao proba pred 
septembarske izbore, i kao test za procese 
formiranja novih demokratski izabranih vlada. 
Sada, nakon izbora, izgleda očigledno da su takva 
očekivanja bila pretjerana  i da su ovi lokalni izbori 
imali izrazito lokalni značaj.  
Prvi neslužbeni rezultati pokazali su da je Lista 
gradjana za jedinstveni Mostar dobila 48 posto 
glasova, HDZ 45 posto i Združena lista pet 
opozicionih stranaka 5 posto. Ostale liste i 



 3 

nezavisni kandidati jedva da su dobili 1 posto 
glasova, ili čak i manje od toga. 
Ovi rezultati izazvali su oduševljenje kod SDA i 
kod njenih koalicionih partnera: Stranke za BiH, 
Liberalne bošnjačke organizacije i Srpskog 
gradjanskog vijeća, odnosno kod onih, koji 
zagovaraju jedinstvenu BiH i jedinstveni Mostar. 
Safet Oručević, pišući gradjanima Mostara kao 
nosilac pobjedničke Liste za jedinstveni Mostar, 
čestita im "na velikoj izbornoj pobjedi, koju smo svi 
zajedno ostvarili, objedinjeni oko zajedničke ideje 
jedinstvenog Mostara." 
Sva tri sarajevska dnevna lista podržala su ocjenu 
da su rezultati mostarskih izbora velika pobjeda, 
zabilježivši to krupnim naslovima na prvim 
stranama, i puneći mnoge stranice tekstovima o 
tome. Večernje novine na prvoj strani donose 
krupan naslov, koristeći nadimke stranačkih vodja 
i objavljujući: "Safa 48 odsto, Mijo 45..." a u 
jednom prilogu pišu: "Na lijevoj obali Neretve, 
pobjeda Mostara dočekana je zagrljajima i suzama 
radosnicama, sa neskrivenom vjerom ljudi u bolje 
sutra." U drugom napisu, list piše: "Prvi rezultati u 
zapadnom dijelu grada dočekani su s nevjericom 
jer se na izborima očekivalo više od HDZ BiH." 
Oslobodjenje, sa svoje strane, piše, "Osnovna 
emocija poslije izbora  bilo je zadovoljstvo i kod 
gradjana i kod političara i domaćih i stranih." "Čak 
je i ambasador Steiner (Štajner)", prema 
Oslobodjenju bio "oduševljen", a "pobjeda Liste 
gradjana za jedinstveni Mostar je pobjeda razuma 
i pravde." U drugom članku piše "tako su 
veličanstveno i ubjedljivo sami Mostarci porazili 
ideju 'hrvatskog stolnog grada', kao i ideju 
podjeljenog Mostara sa etničkim cjelinama, koja 
im je silom naturana uz uporno sijanje straha od 
svakog zajedništva, koje su hrvatski čelnici u 
gradu opisivali kao 'omraženo jugoslavenstvo'."  
Dnevni avaz objavljuje rezultate izbora pod 
krupnim naslovom "Zid je srušen" i informiše 
posebno Hrvate da je Lista gradjana za jedinstveni 
Mostar pobijedila zato što je HDZ "pravila račun 
bez krčmara". Avaz takodjer objavljuje i otvoreno 
pismo Oručevića gradjanima Mostara u kome im 
čestita pobjedu na izborima.  
Lideri opozicionih stranaka, koje se  nisu pridružile 
koaliciji SDA,ali koji takodje isticu da stoje iza ideje 
o jedinstvenom Mostaru, pokazali su ili 
uzdržanost, ili su iskoristili ovu priliku za jetke 
primjedbe na račun vladajućih stranaka. Zlatko 
Lagumdžija je u ime Združene liste čestitao 
pobjednicima na izborima u Mostaru, ali je 
posebno pohvalio svoje kandidate. On je takodjer 

primjetio da su SDA i HDZ bili tajni saveznici u 
nastojanju da sačuvaju svoje pozicije i podijele 
vlast u Mostaru.  
Vodja Republikanske stranke Stjepan Kljuić izjavio 
je da su na izborima u Mostaru pobijedile stranke 
koje su ratovale da bi podijelile grad. Dodao je "da 
je bilo političke volje, Mostar bi bio reintegriran i 
bez izbora". Mujo Kafedžić, potpredsjednik MBO 
rekao je da su izbori pokazali da će političke 
snage koje nemaju u rukama silu teško doći na 
vlast, zato što su izložene nasilju drugih. 
Josip Jole Musa, nosilac Združene liste 
prokomentarisao je: "Narod će vidjeti ko je dobio, 
a ko izgubio... očekivao sam nešto bolje, ništa 
naročito, daleko od spektakla, ali bolje od ovoga." 

Strani posmatrači - predstavnici EZ, OSCE i OHR 
- nisu krili svoje zadovoljstvo što su izbori protekli 
u redu i miru. Njihovo zadovoljstvo najbolje je 
izrazio Michael Steiner ( Mihael Štajner): "Izbori u 
Mostaru su bez svake sumnje uspjeli, kako za 
Mostar tako i za Evropsku administraciju." 

HDZ-ove reakcije i komentare na izbore prenijela 
je Hrvatska riječ. U detaljnoj analizi predizbornih 
priprema i rezultata, novine optužuju aktiviste HDZ 
da nisu bili dovoljno agilni i da nisu izveli na izbore 
sve one koji bi glasali za HDZ. Medjutim, izborni 
rezultati nisu primljeni kao poraz, nego kao 
razočarenje, koje nema nekog većeg značaja. 
Vodja HDZ i gradonačelnik zapadnog Mostara, 
Mijo Brajković, izjavio je da je HDZ dobila veliku 
podršku od hrvatskih birača. Doista, naslov na 
prvoj stranici Hrvatske riječi, kojim se najavljuju 
rezultati kaže "Konačno i službeno Hrvati Mostara 
imaju svoje općine." 

Na unutrašnjim stranicama lista, komentari su bili 
još otvoreniji: "U Mostaru je na izborima bila riječ 
prvenstveno o nacionalnom svrstavanju uz dvije 
liste koje su predstavljale dva nacionalna bloka. 
Jednu je tvorio muslimanski blok, a drugu HDZ... 
Znatan broj mostarskih Hrvata nije izišao na 
birališta, a u tome je ključ pobjede liste Safeta 
Oručevića... Bošnjačka strana, koju je na ovim 
izborima predstavljala SDA, ovoga  puta umotana 
u oblatnu gradjanske koalicije, vješto je 
zakamuflirala samu sebe floskulama tipa 'Mostar 
Mostarcima', 'Za jedinstven grad' itd." 

Na mostarske izbore ipak su pale neke sjenke. 
Izborna komisija je poništila glasanje u Bonu, da bi 
njenu odluku poništio ombudsmen Konstantin 
Zepos, nekoliko dana nakon izbora. Zbog toga 
konačni i službeni rezultati nisu objavljeni, ni 
sedam dana nakon izbora.  



 4 

Druga sjenka predstavlja odsustvo mostarskih 
Srba na izborima. Pokušaji da se otvore biračka 
mjesta u Beogradu i Nevesinju ostali su samo 
pokušaji. Svi važniji faktori u provodjenju izbora 
ignorirali su ovo pitanje, kako prije, tako i nakon 
izbora. Ovo se može protumačiti kao prećutno 
prihvatanje stanja koje je stvoreno etničkim 
čišćenjem. 
Treća sjenka slijedi u tolikoj mjeri u koliko su 
mostarski izbori zaista bili test za septembarske 
izbore. Ako je to tako, onda nema razloga 
očekivati bilo kakva iznenadjenja, ili promjene, u 
sadašnjoj političkoj konstelaciji. 

TV Srpska  
Sedmica u životu emisije "Novosti u 8" 

Radovan Karadžić je još uvijek bez konkurencije 
najdominantnija ličnost u ovoj emisiji. On se 
pojavljivao direktno svakog dana kao predsjednik 
SDS, uključujući i njegov važni politički govor, 
održan na trodnevnom sastanku Glavnog odbora 
stranke (1-3 jula). U ovom govoru on je najveći 
akcenat stavio na predstojeće izbore: "Ako se 
srpsko glasačko tijelo podijeli ovoga puta, tada 
ćemo biti u opasnosti da ponovo puškom branimo 
svoju stečenu slobodu i svoju stečenu državnost." 
Njegovo odbijanje jednoglasnog zahtjeva Glavnog 
odbora da se odupre medjunarodnom pritisku i 
kandiduje na izborima, nije promijenilo činjenicu 
da  on, a ne Biljana Plavšić, ostaje na vlasti. Jer 
on je prihvatio ponovni izbor za predsjednika SDS.  
Izrazi podrške koji su stizali od odredjenih 
svjetskih ličnosti i nekih medija brižno su birani u 
emisiji "Novosti u 8", kako bi se ojačao Karadžićev 
autoritet i karizma, kako u vezi sa mogućim 
ponovnim uvodjenjem ekonomskih sankcija 
Republici Srpskoj, tako i u vezi sa Haškim 
tribunalom. U emisiji od 2 jula navodi se 
informacija agencije ANSA, da je Tribunal bio 
"prisiljen da prizna kako nema nikakvih pismenih 
dokaza protiv Radovana Karadžića."  
Intenzivni razgovori Karla Bilta na Palama i Biljane 
Plavšić u Beogradu privremeno su otklonili dilemu 
da li je Karadžić još uvijek predsjednik Republike 
Srpske ili nije, ali je njegovo ostajanje na mjestu 
predsjednika SDS-a nastavilo konflikt njegove 
stranke i sa medjunarodnom zajednicom i sa 
vladom u Sarajevu. Očekuje se odluka Apelacione 
potkomisije OSCE da li će SDS-u biti dozvoljeno 
da uopće učestvuje na izborima. 
Objavljivanje, da će kandidati stranke biti Biljana 
Plavšić, Momčilo Krajišnik, Aleksa Buha i 

Dragoljub Mirjanić dokaz je pritisaka na Karadžića. 
Svi izrazi podrške iz svijeta i od desničarskih 
srpskih stranaka, koje su prenijele "Novosti u 8", 
nisu ništa pomogli. Kao što je Krajišnik objasnio 4 
jula, "Narod mora da zna da je nekandidovanje 
Predsednika Radovana Karadžića posledica 
pritisaka medjunarodne zajednice." Komentar 
Milana Pribića, koji je emitovan istog dana napao 
je rečenu "zajednicu"  sa posebnom oštrinom. 
Inače, TV Srpska je u informativnim emisijama od 
5 i 6 jula nastavila da govori o Biljani Plavšić, kao 
o "potpredsjedniku" čime je implicirala da tek treba 
da se odredi Karadžićeva konačna politička 
sudbima, u prvom redu od strane Apelacione 
potkomisije. S druge strane Biltova izjava data 7 
jula Reuters-u da se vlast Karadžića i Mladića 
"nepotrebno uveličava", nije uopće spomenuta na 
TV Srpska. 
Premda se stalno ističe teza da se medjunarodna 
zajednica (IFOR, Haški tribunal, OSCE, itd.) urotila 
protiv Republike Srpske i njenog  rukovodstva, 
"Novosti u 8" nastavljaju govoriti s posebnim 
prezirom o "muslimanskoj" i "hrvatsko-
muslimanskoj" Federaciji. Ne propušta se ni jedna 
prilika da ih se kritikuje i optužuje. Unutrašnje 
političke tenzije kompenziraju se isticanjem 
permanentne krize u Federaciji i stalnim sukobima 
izmedju "Muslimana" i Hrvata.  
Tenzije se podižu na različite načine. Sukob 
izmedju IFOR-ovih vojnika i "srpskog 
stanovništva", do koga je došlo prilikom nedavne 
akcije IFOR-a kod Han Pijeska, prezentiran je na 
krajnje dramatičan način 6 jula, kao i "susret bliske 
vrste" IFOR-a sa oficirima vojske Republike 
Srpske u blizini naselja Brod na Drini prethodnog 
dana, nakon čega je Ratko Mladić uputio oštar 
protest IFOR-u. Tenzije u Federaciji bile su u 
centru pažnje u slučajevima trvenja Muslimana i 
Hrvata u Bugojnu (3 jula), političkog nepovjerenja 
u Mostaru (1-2 jula) i kontroverzi oko usvajanja 
federalnog zakona o odbrani. Sukob izmedju Srba 
i Bošnjaka na novootvorenom mostu na rijeci 
Usori, koji se desio prilikom pokušaja Bošnjaka da 
udju u Doboj, ponudio je mnogo prostora za 
isticanje srpsko-muslimanskog neprijateljstva (5 
juli). 
Prilozi o izborima javljaju se najčešće u vidu 
izvještaja o interesovanju srpskih gradjana za 
izbore, te o provjeri biračkih spiskova u raznim 
mjestima. Najduži predizborni prilog, medjutim, 
emitovan je 7 jula, kada je dat detaljan pregled 
stranaka i kandidata (iz Republike Srpske i 
Federacije), koji su se prijavili za izbore u RS. 
Ovaj prilog uradjen je grafički pregledno, sa 



 5 

tačnim imenima. Bila je to takodjer najobuhvatnija 
informacija objavljena do sada u "Novosti u 8" o 
drugim političkim strankama (osim SDS). Na kraju 
iste emisije upućen je poziv svim političkim 
strankama da učestvuju u programu o izborima, 
koji će se emitovati sljedećeg dana (8 jula). 

Vijesti u kontekstu  

Premda je najvažniji politički dogadjaj protekle 
sedmice u  RS bila sjednica Glavnog odbora SDS, 
i druge "državne" aktivnosti pomno su praćene, 
kao dokaz da vlast funkcioniše normalno i u 
interesu srpskog naroda. Aktivnosti Biljane Plavšić 
došle su u prvi plan: dokaz da je ona preuzela 
"ovlasti", čak i ako je trodnevno zasjedanje 
Glavnog odbora SDS pokazalo da stvari stoje 
drugačije. Ekonomska i socijalna tematika 
(obnova i briga za izbjeglice) bili su takodjer česti 
predmeti izvještavanja.  
Sigurnosna situacija prezentirana je u izvještajima 
o sporazumu o medjuentitetskim granicama, koji 
je potpisan 6 jula u prisustvu admirala Leighton 
Smith (Lejtona Smita). Tumačenje srpske strane 
razlikuje se od tumačenja Smita i Bošnjaka. U 
emitovanom prilogu, nije data Smitova izjava da 
su to samo administrativne granice, niti njegova 
tvrdnja "mi nikada nećemo prihvatiti da 
medjuentitetska linija postane granica" (kao što je 
javljeno u emisiji "Oko 22" na NTV Studio 99 istog 
dana). Incident na mostu preko rijeke Usore 
učvrstio je suprotna stanovišta Srba. 

Lingvističke primjedbe  

Odnos u emisiji "Novosti u 8" prema "drugom 
entitetu" (posebno Muslimanima) i medjunarodnoj 
zajednici karakteriše "tvrda" leksika i neprijatna 
terminologija. Federacija ostaje "muslimansko-
hrvatski" sporazum i "mrtvo slovo na papiru", 
unutar koje Hrvati ne odustaju od "svoje 
separatističke politike". O budućoj BiH govori se 
kao o "Uniji Republike Srpske i hrvatsko-
muslimanske Federacije". Sukob na mostu na 
Usori bio je sa "muslimanskim hordama", "ruljom 
ekstremista" i "muslimanskim novinarima" iz 
"balijske zemlje" (tj. sa primitivnim Muslimanima). 
U vijestima 6 jula spominju se "sljedbenici Alije 
Izetbegovića i njegove terorističke SDA". IFOR-ovi 
mirovnjaci su "belosvetski vojnici i političarti" i 
"plaćenici multinacionalne antisrpske koalicije", 
koji su došli da brane "muslimansko nečoveštvo". 

Zaključci  

"Novosti u 8" pružaju bezrezervnu podršku 
vlastima Republike Srpske. Ovaj program u 

potpunosti odražava stavove, ideologiju i 
nacionalnu euforiju, koju propagira vladajuća SDS. 
Nepomirljivo negativni odnos izražen u ovoj emisiji  
prema Federaciji - i posebno prema Muslimanima 
- ima za cilj da potpuno isključi mogućnost 
zajedničkog života i reintegracije.                  

TV BiH  
U "Dnevniku" 2 jula izraženo je mišljenje vezano 
za mostarske izborima, po kome će pobjeda Liste 
za jedinstveni Mostar uveliko olakšati pripreme za 
izbore u cijeloj BiH  u septembru. Otkriće koje je 
uslijedilo nakon toga, da je u Bonu pronadjeno 26 
listića više nego što je bilo registrovanih birača, 
doprinijelo je da ova prvobitna tvrdnja izgleda 
pomalo preuranjena, ali je, takodjer, pružilo i 
priliku uredničkom timu da u sljedeća dva dana 
pokaže svoju uravnoteženost u izvještavanju o 
suprotstavljenim zahtjevima HDZ ( da se bonski 
izori ponište) i SDA (da se potvrde). 
Predaja stranačkih kandidatskih lista Privremenoj 
izbornoj komisiji OSCE 4 jula inicirala je trodnevno 
pokrivanje stranačkih aktivnosti u "Dnevniku". 
Većini stranaka koje su predale liste dopušteno je 
da govore u "Dnevniku" 4 jula, a izgleda da je 
iščezla i ranija averzija prema stranačkim 
konferencijama za štampu, koja je inače bila 
prisutna u "Dnevniku". U emisiji 5 jula, veliki blok 
posvećen je političkim platformama stranaka, dok 
su narednog dana stranačke vodje bile pozvane 
da govore o kandidaturi Fikreta Abdića. 
Drugi prilog koji je emitovan 6 jula bio je posvećen 
ždrijebanju redosljeda stranaka u emisijama 
posvecenim prezentaciji političkih stranaka, koje 
će biti emitovane poslije "Dnevnika". (Vidi dalje u 
tekstu.) Voditelj je nakon toga zaključio, da se od 
TV BiH očekuje da bude sasvim nepristrasna, "ni 
po babu, ni po stričevima, ni po amidžama, ili 
prevedeno na naš jezik, ni po Aliji, ni po Harisu, ni 
po Krešimiru." On je u istoj emisiji takodjer 
primijetio, da su mnogi gledaoci negodovali zbog 
toga što je TV BiH prethodne večeri objavila 
saopćenje Bosanske demokratske stranke, da će 
njen kandidat na izborima za Predsjedništvo biti 
Fikret Abdić. Medjutim, voditelj je objasnio da je 
dužnost TV BiH da takvu vijest objavi, a ne da je 
prešuti. 
Prvi puta otkako je počelo praćenje medija, u 
emisiji "BiH izbori" emitovanoj 1 jula, pojavila se i 
izjava predsjednika Izetbegovića (o mostarskim 
izborima) i saopćenje jedne stranke iz Republike 
Srpske (Socijal-liberalna stranka). Namjenske 
promotivne priloge obezbijedili su za emisiju 



 6 

Hrvatska stranka prava, Gradjanska demokratska 
stranka i Stranka privrednog prosperiteta. Izgleda 
da opozicija više ne bojkotuje ovu emisiju. S druge 
strane, ova emisija je i dalje profesionalna i 
nepristrasna.  

Prošlonedjeljna emisija "Face to face" (5 juli) 
pružila je četvorici opozicionih lidera priliku da 
demonstriraju svoje nejedinstvo. Sukob je počeo 
nakon primjedbe Zlatka Lagumdžije (SDP) da će u 
slučaju ponovne pobjede nacionalnih stranaka u 
septembru mnogi ljudi trajno napustiti BiH, te da je 
vjerovatno da će doći do obnavljanja sukoba. 
Rasim Kadić (LS) je odgovorio da ovakav stav 
predstavlja u stvari prijetnju, na šta je Lagumdžija, 
za uzvrat, optužio Kadića da je glasnogovornik 
nacionalnih stranaka. U sukob se uključio Ibrahim 
Spahić (Gradjanska demokratska stranka), koji je 
izrazio žaljenje što se toliko "prljavog veša" iznosi 
u javnost.  

Predizborna programska politika  
Radio televizija Bosne i Hercegovine (RTV BiH ) i 
Srpska Radio televizija (SRT) donijele su pravila 
ponašanja, koja će se primjenjivati tokom 
predizborne kampanje i izbornih aktivnosti. 
Na prvi pogled, suština ovih pravila jeste da se 
naznače jednaki principi i jednak pristup u 
pokrivanju za sve stranke i nezavisne kandidate 
tokom izbornih aktivnosti. Osnovni principi koji se 
pominju jesu pružanje javnosti potpune 
informacije, usaglašavanje sa pravilima ponašanja 
koje je propisala privremena izborna komisija 
OSCE i razvijanje demokracije i poštivanje ljudskih 
prava. Obje RTV kuće izjavljuju da neće afirmisati 
one političke stranke i kandidate, koji će u izbornoj 
trci omalovažavati svoje protivnike, a kamo li da će 
koristiti bilo kakav oblik nasilja, ili zastrašivanja, 
protiv drugih stranaka prilikom njihovog 
sudjelovanja u programima. 
Razlike se javljaju u opredjeljenjima koja će 
odredjivati ponašanje radio televizijskih stanica. 
Programsko opredjeljenje RTV BiH jeste da će 
voditi računa "o činjenici da je Bosna i 
Hercegovina demokratska, suverena i politički i 
teritorijalno nezavisna država Bosnjaka, Hrvata i 
Srba kao konstitutivnih naroda (zajedno sa 
drugima)i gradjana BiH." Programska politika 
SRT, s druge strane, jeste "da afirmiše suverenitet 
i integritet Republike Srpske utvrdjen dejtonskim 
mirovnim sporazumom". SRT takodjer izjavljuje da 
"neće predstavljati one političke partije i stranke 
čiji programi podstiču nasilnu promjenu Ustavom 
utvrdjenog poretka Republike Srpske, ugrožavaju 

njenu teritorijalnu cjelokupnost i dostignuti stepen 
nezavisnosti." 
Predstavljanje političkih stranaka na RTV BiH 
počeće 15 jula. Stranke i nezavisni kandidati 
imaće desetominutne emisije i na televiziji (u 
20.00 poslije "Dnevnika") i na radiju (u 22.30 
poslije "Hronike dana"). Emisija "BiH Izbori" 
(ponedjeljkom od 18.00 do 19.00) i dalje će pružati 
mogućnost strankama da se predstavljaju 
prilozima u trajanju od četiri minute. 
RTV BiH je takodjer najavila konkurs za prijavu 
stranaka za učešće u emisijama na odredjen 
teme, koje će se realizovati dva puta nedjeljno i na 
radiju i na televiziji. Strankama su ponudjene 22 
teme, dok će se raspored stranaka i tema odrediti 
ždrijebom. U svakoj emisiji će učestvovati pet 
stranaka. Emisije na radiju biće emitovane u 10.05 
utorkom (u okviru emisije "Antena") i u 17.00 
četvrtkom (kao dio "Otvorenog studija"). 
Televizijske emisije emitovaće se utorkom i 
četvrtkom u 21.00. 
Strankama koje žele da učestvuju već je 
obezbijedjen prostor u kome se mogu sučeljavati 
izmedju sebe i/ili razmjenjivati ideje u emisiji "Face 
to face". 
SRT će početi s predstavljanjem stranaka 9 jula: 
od 20.35 do 21.50 na televiziji (od utorka do 
petka) i od 17.00 do 18.00 na radiju (od utorka do 
četvrtka). Redoslijed pojavljivanja stranaka biće 
utvrdjen ždrijebom. 
Stranke prijavljene za izbore na nivou Republike 
Srpske imaće takodjer priliku da učestvuju u radio 
i televizijskim debatama na četiri predložene teme. 
O svakoj temi raspravljaće se tri puta, a u svakoj 
emisiji može učestvovati do osam stranaka. 
Debate su predvidjene za emitovanje 6, 8, 13, 15, 
20, 22, 27, i 29 augusta i 3, 5, 10 i 12 septembra. 

Mediji ukratko  
NTV Zetel je u novije vrijeme povećao napore na 
obrazovanju glasača. Jedan zanimljivi prilog, u 
kome se  postavljaju  pitanja "Zašto da glasam?" 
"Ko ima pravo da glasa?" i "Za šta ćemo glasati?" 
emituje se kao uvod u informativni blok, koji vodi 
novinar. Film je grafički sofisticiran, krajnje 
informativan i stilski jako dobro napravljen. Zetel je 
takodjer emitovao i mini anketu sa gradjanima 
Zenice o tome koliko poznaju liste kandidata. Niko 
od devet anketiranih osoba nije znao imena 
kandidata za predstojeće izbore. Izgleda da je 
Zetel svoj prilog upravo i napravio zbog toga.  



 7 

Pod starateljstvom potpukovnika M.Milutinovića 
Radio-Krajina nastavlja da bude jedini emiter u 
Republici Srpskoj izvan gvozdenog zahvata SDSa. 
Ove sedmice Radio-Krajina je jedinstvena u svom 
izbalansiranom i informisanom pokriću ostavke 
Radovana Karadžića, kao predsjednika Republike 
Srpske, a prezentacija opštinskih izbora u Mostaru 
bila je uglavnom fer. Dosada, Radio-Krajina je bila 
jedinstven emiter u Republici Srpskoj, voljan da 
ponudi značajnu količinu vremena ličnostima kao 
što je vođa Liberalne partije, Miodrag Živanović. 

Stanica, koja djeluje unutar vojne kasarne 
bosanskih Srba i koristi vojne regrute kao svoje 
reportere, bila je takođe jedina koja je izvještavala 
o preuzimanju SIM Radia i televizije u Bijeljini od 
strane vlade Republike Srpske i odpuštanja 
njihovih urednika. Mada, Radio Krajina podržava 
izvjesna gesla Republike Srpske, kao što je odana 
odbrana generala Mladića i konstantno upućivanje 
na "bivšu BiH", čini se da podpukovnik Milutinović 
možda dobija naređenja sa nekog drugog mjesta, 
a ne sa Pala. 

U kontakt emisiji "Hyde park" Radio Studio 99 4 
jula je bilo planirano da se održi razgovor na temu 
rezultata mostarskih izbora. U emisiji se čuo samo 
jedan slušalac, koji se požalio da su na izborima 
pobijedile iste one stranke koje su izazvale rat, a 
zatim su telefonske linije bile prekinute. Voditelj 
programa bio je, medutim, spreman i pustio je 
odgovarajuću muziku, uključujući i pjesmu 
"Vraćam se tebi, seko", kao i pjesmu Djordja 
Balaševića "Krivi smo mi." 

Pismo  
Poštovane kolege, 
Dobili smo i pročitali Vaš Monitoring Report broj 5, od 
3 jula. Moramo skrenuti vašu pažnju na značajnu 
činjenicu koju niste spomenuli, naime da je nezavisni 
radio "Kameleon" iz Tuzle dao svoj doprinos praćenju 
izbora u Mostaru. U subotu (29 juna) kolege iz "Soros 
Media Centra" u Sarajevu su nas obavijestili da su 
obezbijedili mogućnost da mi, kao nezavisna radio 
stanica u Tuzli, imamo mogućnost da se uključujemo 
u programe radio Mostara. 
Istovremeno su napomenuli da ćemo tu mogućnost 
moći koristiti do utorka, 2 jula. Već u nedjelju smo 
preuzeli kontakt-program Radio Mostara, od 17.00 do 
18.00 sati, koja je govorila o izborima. U nedjelju, 
ponedjeljak i utorak preuzimali smo njihovu centralnu 
informativnu emisiju u 16.00 sati. U istom periodu, 
obezbjedili smo za stanovnike Tuzle opširne 
informacije o izborima u Mostaru, a gradjane iz 
Mostara, koji žive u Tuzli, pozvali da odu u Mostar da 
glasaju. 
Prema tome, barem što se nas tiče, Mostar nije bio 
"negdje daleko". Nalazimo se u vremenima u kojima 
prava informacija znači više nego što je to nekad 
značila. Mislimo da vas na to ne trebamo upozoravati, 
i da ćete biti dovoljno profesionalni da provjerite 
činjenice. Nažalost, u ovom slučaju napravili ste 
grešku i tražimo da je ispravite. 
Konstantin Jovanović  
Producent, Radio "Kameleona" 
Tuzla, 4 juli 1996 
Napomena direktora projekta: Radio Kameleon do sada nije 
bio ukljucen u monitoring.   

 

Izdaju IWPR i MEDIA PLAN; Direktor projekta: Mark Wheeler 
Obala Kulina bana 4/I, 71000Sarajevo, BiH 

Tel/fax 071-667-734/735 
E-mail:MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 

Institut za ratno i mirnodopsko izvještavanje (IWPR) je britanska dobrotvorna ustanova, osnovana sa 
namjerom da pomaže razvoj nezavisnih medija i da podrži umjerene glasove u bivšoj Jugoslaviji. Ovaj 
institut također izdaje War Report (Ratni Izvještaj) nezavisni mjeseèni list, i Tribunal, dvomjeseèni 
časopis o Međunarodnom tribunalu za ratne zloèine u Hagu. Za pretplatu i druge informacije obratite se 
na IWPR 33 Islington High Street, London N1 9LH. Tel +44-171-713-7130 / Fax 713-7140/ E-mail: 
warreport  gn.apc.org. 
Media Plan je prva privatna organizacija u BiH specijalizovana za istraživanje i analizu medija. Glavni cilj 
mu je da promoviše obnovu i razvoj medija u BiH. Organizacija raspolaže opsežnom bazom podataka o 
BiH medijskoj slici.  
Sa zahvalnošæu napominjemo da ovaj projekat podržavaju Swedish International Development and 
Cooperation Agency, Open Society Institute, Friedrich Naumann Stiftung i Winston Foundation for 
World Peace. 


