
Mostar and Karadžić continued to dominate last 
week's media agenda: the former because of 
elections which took place, the latter because of a 
candidacy which will not.  The third big election-
related story, the registration of party lists for the 
14 September poll, trailed far behind in terms of 
air time and column inches. 

We concentrate this week both on reactions to the 
Mostar vote and on television news in Republika 
Srpska.  We also provide a summary of the main 
networks' own recently issued rules for covering 
the campaign. 

Mostar United or Divided 
Radio-Television Mostar's "Dnevnik" reacted 
with considerable restraint to the victory of the List 
for a United Mostar in the 30 June elections.  
Unlike Croatian Television Mostar (see below), it 
neither gloated nor made improbable statements 
on the basis of the unofficial results.  It confined 
itself on 2 July to citing official communiques and 
the congratulatory messages of leading politicians, 
almost as if it expected that problems might soon 
arise in the confirmation of the figures. 

It was clear, however, that the station shared the 
happy reaction of the citizens it interviewed in the 
streets of east Mostar.  It also announced that 
there would be a fireworks display that night, but 
without explaining why.  That would have been 
redundant. 

Rather than polemicise with the Croats, the 
station's editor-in-chief, Alija Behram, attacked 
SDP leader Nijaz Duraković for suggesting that 
Mostarci had taken part in a national census 
rather than an election.  Although holding fast to 

the line that the election represented, above all, a 
victory for a united city, it was nonetheless 
possible to discern a tendency to ascribe the 
success to the SDA. 

News of the polling irregularity in Bonn was 
broadcast on 3 July, but without any commentary.  
Full reports on the decision by the City Electoral 
Commission to nullify the elections in Bonn 
followed the next day.  Mayor Safet Oručević 
appeared now for the first time to stress that the 
verdict of the election ombudsman would be 
respected.  TV Mostar continued to refrain from 
offering its own editorial comment. 

Only on 5 July did "Dnevnik" enter the fray as an 
interested party, but confined itself still to airing 
the views of official sources.  For example, it 
quoted Federation arbitrator Christian Schwarz 
Schilling to the effect that what had happened in 
Bonn was "a simple bureaucratic error".  It also 
yielded to the triumphalist temptation of airing 
Oručević's speech that day in which he hailed 
Mostarci for forming "a division of 28-30,000 
people" who had vanquished all attempts to 
fragment them. 

The ombudsman's decision on 6 July to confirm 
the election results was conveyed calmly and 
without euphoria.  Thus, despite what was at least 
a conditional victory for the united Mostar option, 
RTV Mostar managed during the week to keep its 
professional feet on the ground and to do its job. 

Matters were different on the west side of the city.  
Croatian Television Mostar attempted from the 
start to interpret the figures as other than they 
were or less than they seemed.  On 1 July West 
Mostar mayor and HDZ standard-bearer Mijo 
Brajković was present in the studio with his 

 
10 July 1996 number 6 

THE B&H MEDIA WEEK IN REVIEW: 1-7 JULY 



 2 

campaign chairman, Srećko Vučina, to make their 
excuses and spread the blame.  The European 
Union, Brajković claimed, "had carried out some 
machinations" which both he and the presenter 
apparently thought so obvious that they did not 
need to be explained to viewers.  Journalists were 
also at fault for having come to Mostar expecting 
to see conflicts and sensations, a proposition also 
readily accepted by that evening's presenter. 

Responding to her helpful observation that the 
HDZ had at least won more votes than any other 
single party, Vučina, for his part, drew the 
following mathematical conclusion: "If the HDZ 
received 26,000 votes, it won them by itself, 
whereas the List for a United Mostar, composed of 
four parties, gained 28,000.  That means that, on 
average, each of them received only 7,000." 

At the end of their appearance (which had 
occupied most of "Dnevnik"'s air time), Brajković 
promised to do what he could to enlarge the 
programme's audience. 

The 2 July newscast continued in the same vein, 
with the presenter announcing that, "as expected, 
the HDZ had won convincingly in the Croatian 
municipality of Mostar while the SDA, which had 
appeared on this occasion under the name of the 
List for a United Mostar, had won in the Muslim 
municipality."  He went on to comment as follows: 
"The Croatian nation and its movement (or party, if 
you prefer), the HDZ, has by its maturity ensured 
the foundation, in consonance with the Dayton 
agreement, of three Croatian councils and, 
thereby, their national, cultural and religious 
identity." 

In other words, as far as HTV Mostar was 
concerned, the elections signified the city's 
division.  Thus in another commentary it was 
noted that the "rejoicing of the Muslim authorities 
and populace is typically unfounded and 
unjustified, like so often before, especially 
because, according to unofficial data, the SDA has 
only about 1,700 more votes than the HDZ, and 
that means nothing." The lesson in mathematics 
continued when the previous evening's 
performance by Brajković and Vučina was 
repeated in full after "Dnevnik". 

The news from Bonn was not only welcomed on 3 
July, it was taken to mean that there would 
certainly be new elections in the German city.  The 
decision of the City Election Commission to nullify 
the Bonn vote reinforced this expectation on 4 
July.  When the contrary verdict of Ombudsman 
Konstantin Zepos was made known on 7 July the 

indignation on HTV Mostar was all the greater.  
Yet the pretence that "our HDZ" had indeed won 
the elections was maintained throughout. 

Croatian Television's portrayal of a HDZ victory 
in Mostar was marginally more subtle.  On 2 July 
"Dnevnik" carried a clip in which HDZ B&H chief 
Božo Rajić, emerging from a reception hosted by 
President Tuđman, claimed a moral victory 
"because all the other parties were united against 
us."  Brajković, appearing the next day, explained 
that Croats had been the victims of many 
irregularities, of which the apparent case of ballot 
box stuffing in Bonn was but one example. 

Mostar in the Press  
The Sarajevo press maintained its extensive 
coverage both of the election campaign in general 
and of the Mostar results in particular during the 
past week.  Nearly 50 per cent of the election-
related articles and news items appearing in the 
newspapers were devoted to the Mostar poll, 
although interest faded in mid-week as the various 
parties' lists of candidates for the B&H-wide 
elections in September were announced.   

Oslobođenje published 74 pieces on the elections 
in the week 1-7 July, 31 of which related to 
Mostar.  Večernje novine carried 78 articles, 55 of 
which concerned the Mostar poll.  While 28 of 
Dnevni Avaz's 75 articles on the campaign were 
devoted to Mostar.  Of the three dailies, only 
Večernje novine's total increased in comparison to 
the week 24-30 June. 

The weeklies also provided considerable space for 
the Mostar vote: Svijet publishing six pieces, Ljiljan 
five, and Hrvatska riječ seven. 

Commentaries on the Mostar results      
As far as domestic political parties, the B&H media 
and the relevant international institutions were 
concerned, the Mostar elections had been 
expected to be significant both as a trial run for the 
September poll and as a test of the process of 
forming new, democratically-based governments.  
Now, after the elections, it seems obvious that 
such expectations were exaggerated, and that 
these local elections had a predominantly local 
significance. 

The first unofficial results showed that the List for 
a United Mostar had won 48 per cent of the votes, 
the HDZ 45 per cent and the Associated List of 
five opposition parties three per cent.  The 



 3 

remaining lists and independent candidates won 
scarcely one per cent or less.   

These results produced enthusiasm on the part of 
the SDA and its coalition partners: the Party for 
B&H, the Liberal Bošnjak Organisation and the 
Serbian Civic Council, that is, among those 
favouring both a united B&H and a united Mostar.  
Safet Oručević, writing as leader of the victorious 
List for a United Mostar to the city's citizens, 
offered his congratulations "on the great electoral 
victory which we have won together for the 
common ideal of a united Mostar." 

All three Sarajevo newspapers endorsed the view 
that the Mostar result was a great victory, 
registering it with huge front-page headlines and 
filling many inside pages.  Večernje novine's font-
page banner, using the party leaders' nicknames, 
proclaimed "Safa 48%, Mijo 45%..." and in one 
article wrote, "On the left bank of the Neretva the 
victory of Mostar was welcomed with embraces, 
tears of joy and undisguised popular faith in a 
better future."  In another article the paper noted, 
however, that, "The first results were greeted on 
the west side of the city with disbelief because 
much more had been expected of the HDZ B&H." 

For its part, Oslobođenje wrote, "The basic 
emotion after the elections was satisfaction among 
both citizens and politicians, domestic and 
foreign."  "Even Ambassador Steiner," according 
to Oslobođenje, was "encouraged"; and "the 
victory of the List of Citizens for a United Mostar 
was a victory for understanding and truth."  
Another article proclaimed that "Mostarci 
themselves had majestically and convincingly 
defeated the idea of 'a Croatian capital city,' as 
well as the notion of a divided Mostar of enforced 
ethnic units created by sowing fear of all 
togetherness, which the Croat leaders in the city 
had described as 'despicable Yugoslavism'." 
Dnevni Avaz announced the election results under 
an enormous headline, "The wall is destroyed", 
and informed Croats in particular that the List for a 
United Mostar had won because the HDZ "had 
made its plans without consulting those most 
concerned."  Avaz also carried Oručević's open 
letter congratulating citizens on their victory. 

The leaders of the opposition parties which had 
not joined in the SDA-led coalition either showed 
restraint or took the opportunity to make bitter 
remarks about the ruling parties.  Zlatko 
Lagumdžija congratulated the victors in the name 
of the Associated List, but reserved special praise 
for its own candidates.  He also noted that the 

SDA and HDZ had been secret allies in seeking to 
maintain their positions and to divide power in 
Mostar.   
Republican Party chief Stjepan Klujić announced 
that the winners in Mostar were the parties which 
had fought a war to divide the city.  He added that, 
"had the political will been there, Mostar would 
have been reunited without elections."  Mujo 
Kafedžić, vice-president of the MBO, said that the 
elections showed that political forces which did not 
dispose of armed might would find it difficult to 
come to power because they were exposed to the 
violence of others. 

Josip Jole Musa, leader of the Associated List, 
commented that "the people will see who has won 
and who has lost... I expected something better, 
nothing outstanding, much less than the 
speculation, but better than this."   

Foreign observers - representatives of the EU, 
OSCE and OHR - did not hide their satisfaction 
that the elections had proceeded in an orderly and 
peaceful fashion.  Their relief was best expressed 
by Michael Steiner: "The Mostar elections have 
succeeded without any doubt, both for Mostar and 
for the European administration." 
HDZ reactions to and commentaries on the 
elections were carried by Hrvatska riječ.  In a 
detailed analysis of the campaign and results the 
paper accused HDZ activists of having been 
insufficiently agile and of having failed to get all 
would-be HDZ voters to the polls.  The vote was 
not, however, seen as a defeat, but rather as a 
disappointment without any great importance.  
HDZ  standard-beaer and west Mostar Mayor Mijo 
Brajković contended that the HDZ had received 
tremendous support from Croat voters.  Indeed,  
Hrvatska riječ's banner headline announcing the 
results proclaimed, "Finally and officially, Mostar 
Croats have their own municipality". 
Inside, the paper's commentators were more 
candid: "Mostar's elections were about the 
predominance of lists representing two national 
blocs.  One was created by the Muslims and the 
other by the HDZ... An appreciable number of 
Mostar Croats failed to go to the polls, and in that 
lay the key to the victory of Safet Oručević's list... 
The Bošnjak side, represented at these elections 
by an SDA which packaged itself as a civic 
coalition, skilfully camouflaged itself with flowery 
slogans like 'Mostar for the Mostarci', 'For a united 
city' etc." 
Some shadows fell on the elections.  The Election 
Commission nullified the votes cast in Bonn, only 



 4 

to have its decision overturned by the 
ombudsman, Konstantin Zepos, within a few days 
of the poll.  Because of this contretemps, no final 
and official figures had been released one week 
after the vote.   

The second shadow was the absence of Mostar 
Serbs from the elections.  Attempts to open polling 
places in Belgrade and Nevesinje remained just 
that.  All the more important parties in the conduct 
of the elections ignored this question, both before 
and after the vote.  This might be interpreted as 
silent acceptance of the reality of ethnic cleansing. 

A third shadow follows to the extent that the 
Mostar elections are indeed a trial run for 
September.  If so, then there will be no reason to 
expect any surprises or changes in the current 
political constellation. 

TV Srpska 
A Week in the Life of "Novosti u 8" 
Radovan Karadžić still has no competition as the 
dominant figure on this newscast.  He appeared 
directly every day as SDS president, including the 
delivery of an important policy speech at the three-
day meeting of the party's Main Board (1-3 July).  
He laid most stress in this address on the 
forthcoming elections: "If the body of Serb voters 
is divided this time, then we will be in danger of 
again having to defend with guns the freedom and 
statehood that we have won."  His rejection of the 
Main Board's unanimous insistence that he should 
defy international pressure and run in the elections 
did not alter the fact that he - and not Biljana 
Plavšić - remains in control.  For he did accept re-
election as SDS president. 
Expressions of support from certain international 
figures and media are carefully selected by 
"Novosti u 8" to reinforce Karadžić's authority and 
charisma, whether in regard to the possible 
reimposition of economic sanctions on RS or the 
proceedings of The Hague Tribunal.  In the latter 
case, an ANSA report was quoted on 2 July to the 
effect that the Tribunal had been "forced to 
acknowledge that it had no written evidence 
against Radovan Karadžić."   
The intensive talks held by Carl Bildt in Pale and 
by Biljana Plavšić in Belgrade resolved temporarily 
the dilemma of whether or not Karadžić was still 
president of RS, but his retention of the SDS 
presidency perpetuated his party's conflict with 
both the international community and the Sarajevo 

government.  The OSCE Appeals Sub-
Commission must now rule on whether the SDS 
will be allowed to participate in the elections at all. 
The announcement that the party's candidates are 
to be Biljana Plavšić, Momčilo Krajišnik, Aleksa 
Buha and Dragoljub Mirjanić was proof of the 
pressure on Karadžić. All the expressions of 
support from the world and from right-wing Serb 
parties chronicled by "Novosti u 8" did not help.  
As explained by Krajišnik on 4 July, "The people 
must know that the non-candidacy of President 
Radovan Karadžić is a consequence of the 
international community's pressure."  A 
commentary by Milan Pribić broadcast the same 
day attacked the said "community" with particular 
virulence. 
TV Srpska continued however to refer to Plavšić 
as "vice-president" in its newscasts of 5 and 6 
July, thereby implying that Karadžić's final political 
fate remained to be determined, in the first place 
by the Appeals Sub-Commission.  On the other 
hand, Bildt's statement to Reuters on 7 July that 
the power of Karadžić' and Mladić is being 
"unnecessarily exaggerated" went unmentioned by 
TV Srpska. 
Although constantly stressing its thesis that the 
international community (IFOR, The Hague 
Tribunal, OSCE, etc.) has conspired against 
Republika Srpska and its leadership, "Novosti u 8" 
continues to reserve special scorn for "Muslims" 
and the "Croat-Muslim" federation.  No opportunity 
is missed to criticize and castigate them.  
Compensation for domestic political tensions is 
found by insisting on the existence of a permanent 
crisis in the Federation and on constant conflicts 
between "Muslims" and Croats. 
Tensions are built up in various ways.  The 
confrontation between IFOR soldiers and the 
"Serb population" which took place during a recent 
IFOR action near Han Pijesak was reported in 
highly dramatic terms on 6 July, as had IFOR's 
"close encounter" with RS army officers near the 
settlement of Brod on the Drina the previous day, 
following which Mladić sent a sharp protest to 
IFOR. Tensions within the Federation were 
highlighted in the cases of friction between 
Muslims and Croats in Bugojno (3 July), political 
mistrust in Mostar (1-2 July) and the controversy 
over the adoption of a federal defence law.  The 
clash between Serbs and Bošnjaks on the newly 
opened bridge on the Usora river which took place 
during a Bošnjak attempt to enter Doboj offered 
much scope for underlining Serb-Muslim enmity (5 
July). 



 5 

Election topics appear most often in the form of 
reports on citizen interest in the elections and the 
verification of voters' lists in various places.  The 
week's biggest election item, however, appeared 
on 7 July, when a detailed survey of the parties 
and candidates (both from RS and the Federation) 
that have registered for the elections in RS was 
broadcast.  This was typographically clear, with 
exact names being cited.  It was also most 
comprehensive information which "Novosti u 8" 
has so far provided about parties other than the 
SDS.  At the end of the same broadcast, all 
political parties were invited to take part in a 
programme about the elections to be aired the 
very next day (8 July). 

The news in context 
Although the most important political event of the 
week in RS was undoubtedly the SDS Main Board 
session, other "state" activities were covered 
attentively, providing evidence that the 
government is functioning normally and in the 
interest of the Serb people.  Biljana Plavšić's 
activities came into the foreground: proof that she 
has taken over "power", even if the three-day 
session of the SDS Main Board showed otherwise.  
Economic and social topics (reconstruction and 
care for refugees) were another frequent topic for 
reports. 

The security situation was highlighted in reports of 
the agreement on inter-entity boundaries signed in 
the presence of Admiral Leighton Smith on 6 July.  
The Serb side's interpretation differed from those 
of Smith and the Bošnjaks.  The broadcast item 
failed to quote Smith as saying that these are only 
administrative lines, nor his declaration that "We 
will never accept that the inter-entity line becomes 
a border" (as reported by "Oko 22" on NTV Studio 
99 the same day).  The incident on the Usora river 
crossing reinforced the Serbs' opposite view. 

Linguistic notes 
The stance of "Novosti u 8" towards both the 
"other entity" (especially Muslims) and the 
international community continues to be 
characterised by "hard" talk and unpleasant 
terminology.  The Federation remains a "Muslim-
Croat" arrangement and "a dead letter" within 
which the Croats are pursuing "their separatist 
policy".  The future B&H is referred to as the 
"Union of Republika Srpska and the Croat-Muslim 
Federation".  The clash on the Usora bridge was 
with "Muslim hordes", "a mob of extremists" and 
"Muslim journalists" from "balija-land" (ie, with 

backward Muslims from the sticks).  On 6 July a 
news item mentioned "the followers of Alija 
Izetbegović and his terrorist SDA."  IFOR 
peacekeepers are "cosmopolitan soldiers and 
politicians" and "mercenaries from the 
multinational anti-Serb coalition" who have come 
to defend "Muslim inhumanity". 

Conclusions 
"Novosti u 8" provides unreserved support to 
Republika Srpska authorities.  It fully upholds the 
policies, ideology and national euphoria 
propagated by the ruling SDS.  Its relentlessly 
negative stance towards the Federation - and 
especially towards Muslims - aims to rule out any 
possibility of coexistence and reintegration. 

TV B&H 
"Dnevnik"'s 2 July verdict on the Mostar poll was 
that the victory of the List for a United Mostar 
would greatly ease preparations for the B&H-wide 
elections in September.  The subsequent 
revelation that 26 more ballots had been cast in 
Bonn than there were registered voters made this 
initial assessment look somewhat facile, but it also 
provided an opportunity over the next two days for 
the editorial team to demonstrate their 
evenhandedness in reporting the conflicting 
demands of the HDZ (that the Bonn vote be 
annulled) and the SDA (that it be confirmed). 

The submission by parties of their candidate lists 
to the OSCE's Provisional Electoral Commission 
on 4 July initiated three days of blanket coverage 
of party politics by "Dnevnik".  Most of the parties 
submitting lists were allowed to speak for 
themselves on 4 July; and the programme's 
previous aversion to party press conferences 
appeared to have vanished.  An extensive bloc 
was devoted to party platforms on 5 July; while the 
next day party leaders were invited to discuss the 
candidacy of Fikret Abdić. 

Another item on 6 July was devoted to the drawing 
of lots for post-"Dnevnik" party political 
broadcasts.  (See below.)  The presenter 
afterwards concluded that it was incumbent upon 
TV B&H to be completely impartial as between the 
claims of "daddies, uncles and cousins - or, 
translated into our language - not to favour Alija, 
Haris or Krešimir".  He had also noted in the same 
broadcast that many viewers had objected to the 
report the previous evening of the Bosnian 
Democratic Party's announcement that Fikret 



 6 

Abdić would be its candidate for the presidency.  
He explained, however, that it was TV B&H's duty 
to impart such news, not to stifle it. 

For the first time since monitoring commenced, 
the "B&H Elections" programme carried on 1 July 
both a statement by President Izetbegović (on the 
Mostar elections) and a communique by a party 
from Republika Srpska (the Social-Liberal Party).  
Self-promotional items were provided by the 
Croatian Party of Rights, the Civil Democratic 
Party and the Party of Economic Prosperity.  The 
opposition boycott appears to be no more.  On the 
other hand, the programme remains professional 
and impartial. 

Last week's "Face to Face" (5 July) provided four 
opposition party leaders with an opportunity to 
demonstrate their disunity.  The argument began 
when Zlatko Lagumdžija (SDP) remarked that a 
victory in September by the nationalist parties 
would both cause many people to flee B&H and 
make renewed warfare likely.  Rasim Kadić (LS) 
replied that this was a virtual threat, which caused 
Lagumdžija, in turn, to accuse Kadić of leading a 
sectarian party.  Joining the fray, Ibrahim Spahić 
(Civil Democratic Party) expressed regret that so 
much old and dirty linen should be washed in 
public. 

Election Programme Policy 
Radio-Television Bosnia & Hercegovina (RTV 
B&H) and Srpska Radio-Television (SRT) have 
adopted rules of conduct to apply in the course of 
the pre-election and election campaigns. 

At first sight, the essence of both sets of rules is to 
specify equal principles and equal access in the 
coverage of parties' and independent candidates' 
election activities.  The basic principles mentioned 
are providing the public with full information, 
observing the rules of conduct set out by the 
OSCE's Provisional Election Commission and 
developing democracy and respect for human 
rights.  Both broadcasters also pledge not to affirm 
or support those political parties and candidates 
who denigrate their opponents in the election 
campaign, let alone use any form of violence or 
intimidation against other parties during their 
participation in programmes. 
Differences appear in the policies which will 
determine the conduct of the broadcasters.  RTV 
B&H programme policy is to take into account the 
"fact that Bosnia & Hercegovina is a democratic, 
sovereign, and politically and territorially 

independent state in which Bošnjaks, Croats and 
Serbs are both constituent nations (together with 
others) and citizens".  SRT's policy, on the other 
hand, is to "affirm the sovereignty and integrity of 
Republika Srpska, determined by the Dayton 
peace agreement".  SRT also declares that it "will 
not present those political parties and factions 
whose programmes promote violent change of the 
constitutionally determined order of Republika 
Srpska and threaten either its territorial integrity or 
the degree of independence which it has attained." 
Party political broadcasts on RTV B&H are to start 
on 15 July.  Parties and independent candidates 
will be allotted 10-minute slots both on television 
(at 20.00 after "Dnevnik") and on radio (at 22.30 
after "Hronika dana").  The programme "B&H 
Elections" (on Mondays from 18.00 to 19.00) will 
continue to give parties a chance to present 
themselves in four-minute films. 
RTV B&H has also announced a competition for 
parties to apply to participate in twice-weekly, 
topic-related broadcasts on both radio and 
television.  Parties have been offered 22 topics, 
with the schedule of parties and topics to be 
determined by drawing lots.  Five parties will take 
part in each show.  The radio programmes will be 
aired at 10:05 on Tuesdays (within the "Antenna" 
show) and at 17.00 on Thursdays (as a part of 
"Open Studio").  The television broadcasts will 
take place on Tuesdays and Thursdays at 21.00. 
Parties which want to appear have already been 
given space in which to confront each other and/or 
exchange ideas on the "Face to Face" 
programme. 
SRT is to start party presentations on 9 July: from 
20.35 to 21.50 on television (Tuesdays through 
Fridays) and from 17.00 to 18.00 on radio 
(Tuesdays through Thursdays).  The parties' order 
of appearances is to be determined by draw. 
Parties registered for the elections at the 
Republika Srpska level are also to have a chance 
to take part in radio and television debates on four 
set topics.  Each topic will be debated three times, 
with up to eight parties taking part.  The debates 
are scheduled to be aired on 6, 8, 13, 15, 20, 22, 
27 and 29 August and on 3, 5, 10 and 12 
September. 

Media Briefs 
NTV Zetel has increased its voter education effort 
of late.  One interesting item features on-screen 
questions asking "Why vote?", "Who has the right 



 7 

to vote?" and "What are we voting for?" as an 
introduction to an information bloc presented by a 
journalist.  The film is graphically sophisticated, 
extremely informative and stylishly excecuted.  
Zetel has also aired a mini-poll of Zenica residents 
in which they were how much they knew about the 
lists of candidates.  None of the nine polled knew 
the names of the candidates in the forthcoming 
elections.  It seems Zetel has its work cut out for it. 

Under the tutelage of Lt. Col M. Milutinović, Radio 
Krajina continues to be the only broadcaster in 
the RS operating beyond the iron grip of the SDS. 
Radio Krajina this week was unique in its balanced 
and informed coverage of Radovan Karadzic’s 
“resignation” as president of the RS and its 
presentation of the municipal elections in Mostar 
was mainly fair. Until now, Radio Krajina has been 
the only broadcaster in the RS willing to offer 
significant time to opposition figures such as 
Miodrag Zivanovic, the Liberal Party leader. 
The station, which operates inside Bosnian Serb 
army barracks and uses army recruits as its 
reporters, was also the only broadcaster to report 
on the RS-government take-over of SIM radio and 
television in Bijeljina and the sacking of its editors. 
Though Radio Krajina upholds certain RS 
shibboleths, such as a staunch defence of Gen. 
Mladic and constant references to “former B&H”, it 
appears Col Milutinovic may be taking his orders 
from someplace other than Pale. 

Radio Studio 99's "Hyde Park" phone-in was 
scheduled to discuss the Mostar election results 
on 4 July.  Only one caller had been heard - 
complaining that the parties which won were the 
same ones which had produced the war - when 
the phones went dead.  The presenter was ready, 
however, with appropriate music, including 
"Vraćam se tebi, seko" and Đorđe Balašević's 
"Krivi smo mi". 

Letter 
Dear Colleague, 

We have received and read your Monitoring 
Report number 5 of 3 July.  We must draw your 
attention to a significant fact which you failed to 
mention: namely, that Tuzla's independent Radio 
"Kameleon" made its own contribution to coverage 
of the Mostar elections.  On Saturday (29 June) 
we were advised by the Soros Media Centre in 
Sarajevo that they had secured the means for us, 
as an independent radio station in Tuzla, to link up 
with Radio Mostar's programmes. 

They also informed us at the same time that we 
would be able to take advantage of this facility 
until Tuesday, 2 July.  Already, on Sunday, we 
rebroadcast Radio Mostar's election-day call-in 
programme from 17.00 to 18.00.  On Sunday, 
Monday and Tuesday we took their main newscast 
at 16.00.  During this same period we provided 
extensive information about the Mostar elections 
for Tuzla residents and invited people from Mostar 
to return to vote. 

Therefore, at least as far as we were concerned, 
Mostar was not "somewhere far away".  We find 
ourselves in times when true information means 
more than it once did.  We think we ought not 
need to point this out to you, and that you should 
be professional enough to check your facts.  
Unfortunately, you have made a mistake on this 
occasion which we would request you to correct. 

Konstantin Jovanović  
Producer, Radio "Kameleon" 

Tuzla, 4 July 1996 

 

 

Issued by IWPR and MEDIA PLAN; Project Director Mark Wheeler  
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 

Tel/Fax 071-667-734/735 
E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 

 
The Institute for War and Peace Reporting is a British-registered charity established to aid the development of 
independent media and to support voices of moderation in former Yugoslavia.  It also publishes War Report, an 
independent monthly journal, and Tribunal, a bimonthly review of The Hague International War Crimes Tribunal.  For 
subscriptions and other information, contact IWPR at 33 Islington High Street, London N1 9LH. Tel +44-171-713-7130 / 
Fax 713-7140/ E-mail:warreport@gn.apc.org. 

MEDIA PLAN  is Bosnia's first private company specialising in media research and analysis.  Its central aim is to 
promote the renewal and development of the B&H media.  The company has at its disposal an extensive data-base on 
the Bosnian media scene. 

We gratefully acknowledge project support from the Swedish International Development and Cooperation Agency, the 
Open Society Institute, the Friedrich Naumann Stiftung and the Winston Foundation for World Peace.  


