
In the week that saw the first anniversary of the 
fall of Srebrenica, the murder of thousands of the 
town's menfolk  and the start of journeys which 
would lead their wives, mothers, sisters and 
children into exile, it was to be expected that the 
commemorations would dominate the news in 
Sarajevo, Tuzla and other Armija-held parts of the 
Federation.   

The anniversary provided international media as 
well with opportunities both to reapportion the 
widely shared responsibility for what happened in 
and around Srebrenica and to reassess the 
movement towards NATO air strikes, shuttle 
diplomacy, the Dayton conference and the current 
election campaign that was thereby set in motion.  
With an eye on the enhanced impact its 
pronouncements would and did have, The Hague 
Tribunal also chose last week to issue new and 
binding arrest warrants for Radovan Karadžić and 
Ratko Mladić. 

 Striking an uncharacteristically strong and 
appropriate note, the OSCE's chief of mission, 
Robert Frowick, declared that the SDS would not 
be allowed to compete in the September elections 
if Karadžić were still in charge of the party.  High 
Representative Carl Bildt made contrary noises, 
and Frowick himself seemed to backtrack when he 
visited Biljana Plavšić in Pale; but the OSCE 
announcement over the week-end that the official 
start of the campaign would be deferred until 19 
July appeared to constitute an ultimatum to the 
SDS.  The French defence minister, meanwhile, 
suggested amending IFOR's mandate so as to 
require it to apprehend putative war criminals.  
While hints emerging from the US that a snatch 
operation might be in the works - followed by the 
sudden despatch of Dayton's architect, Richard 

Holbrooke, to Belgrade - heightened what was 
obviously intended to be intolerable pressure on 
Pale. 

 These manoeuvres by the international 
community excited less interest on the part of the 
ration's broadcast media than did the Srebrenica 
anniversary, the problems of refugees seeking to 
return home, the warrants issued by the The 
Hague Tribunal and various economic and social 
issues, including a looming strike by health service 
workers.  Such news values may accurately 
represent popular interest.  But they may also 
reflect the low credibility of the international 
community's representatives in B&H. 

 So far as election news was concerned, 
arguments over the delay in publishing the official 
returns from Mostar and the OSCE's 
disqualification of seven SDA candidates in Cazin 
(on account of their part in the attack on Haris 
Silajdžić) received top billing in the Sarajevo 
media. On the other hand, election broadcasts 
proliferated both in the Federation and in 
Republika Srpska, regardless of the 
postponement of the start of the official campaign. 

Commemorations of Srebrenica  
The public meetings and pronouncements 
occasioned by the Srebrenica anniversary 
provided fewer opportunities for spreading hate or 
inciting revenge than might have been expected.  
They did, however, lend themselves to the making 
of party political propaganda.  Several Federation 
broadcasters either capitalised on the opportunity 
or allowed themselves to be used in this way. 

 
17 July 1996 number 7 

THE B&H MEDIA WEEK IN REVIEW: 8 - 14 JULY 



 2 

 TV B&H's "Dnevnik" led on 11 July with an 
account of the wreath-laying ceremony in 
Sarajevo's Ferhadija street at which President 
Izetbegović spoke tearfully of the fact that "we are 
all, save for the dead, guilty in our own way for the 
events in Srebrenica." Bosanskomuslimansi 
Radio Hayat in Sarajevo did not see fit to 
broadcast this part of Izetbegović's speech in its 
evening news.  While NTV Studio 99's "Oko 22" 
portrayed the event as a party political occasion. 

RTV Zenica permitted its overly pathetic coverage 
of the Srebrenica tragedy on 11 July (on both 
radio and TV) to be used by Zenica's SDA mayor 
as an opportunity for self-promotion.  These 
reports did not, however, seek to incite anti-Serb 
hatred.  Zetel pursued a different angle two days 
later.  It rebroadcast a foreign news clip showing 
Biljana Plavšić, surrounded by priests, candles 
and icons, attending a service of thanksgiving for 
Srebrencia's "liberation".  (According to TV Tuzla 
on 12 July, SDP Vice-President Sead Avdić was 
the only party leader to protest against Pale's 
intention to organise such a celebration.) 

HTV Mostar, introducing on 11 July a report 
originating with big brother HRT about the day's 
proceedings in Sarajevo, remarked as follows: 
"Today marks the passage of exactly one year 
since - for the Muslims, naturally - the fall and - for 
the Serbs - the liberation of Srebrenica.  On this 
occasion there was held in Sarajevo, as one might 
say, a singularly sad commemorative gathering."  
Federal feeling was also singularly absent. 

Media coverage of the big international gathering 
in Tuzla on 12 July was even more diverse - and 
more interesting.  "Dnevnik" on TV B&H reported 
blandly that the speeches of Izet Hadžić, governor 
of the Tuzla-Podrinje canton, and of Fahrudin 
Selimović, former mayor of Srebrenica, had been 
interrupted by boos and hisses.  It carried, though, 
an extract from Ejup Ganić's speech in which he 
promised the assembled refugees that the search 
for their missing relatives would go on.  The 
accompanying pictures of the throng showed 
masses of fluttering Bosnian flags. 

According to Večernje novine, the scene was 
rather different.  Hadžić and Selimović had not just 
been howled down, they had been pelted with 
stones and rotten fruit.  Nor were Bosnian flags 
the only ones present.  In fact, they were 
outnumbered by SDA and Muslim banners and 
placards.  Other eyewitnesses reported that the 
reaction of the crowd to the musicians, actors, 

choirs and SDA luminaries from Sarajevo was to 
shout, "Stuff your music and hymns, give us arms 
and we'll solve the problem of Srebrenica 
ourselves!"  What had obviously been planned as 
a giant if dignified pre-election rally on behalf of 
the SDA had turned into something else. 

Television TPK, which had promoted the 
ceremonies for days, found itself embarrassed.  Its 
reaction was to ignore the untoward incidents and 
to show, instead, excerpts from the fiery speeches 
of Naser Orić (one-time bodyguard to Slobodan 
Milošević and latterly commander of Srebrencia's 
defenders) and Ejup Ganić.  These two seem to 
have given the crowd what it wanted.  Unlike the 
parts of Ganić's speech broadcast by TV B&H's 
"Dnevnik", TV TPK's extracts made clear Ganić's 
message that voting for the SDA was the surest 
way to win back Srebrenica. 

The next day, TV TPK's "Dnevnik" carried part of a 
press conference given by Hadžić and the local 
police chief in which they claimed that the incident 
(which remained undescribed) was the well-
prepared work of some 20 trouble-makers who 
had long been known to the police.  According to 
TV Tuzla's report of the same press conference, 
Hadžić asked journalists to emphasise this point. 

Curiosity of the Week 
SRT had its own embarrassments last week.  
While "Novosti u 8" on TV Srpska made no 
mention whatsoever of The Hague Tribunal's 
renewed arrest warrants against Karadžić and 
Mladić, Radio Srpska's afternoon "Dnevnik" 
carried the news, virtually straight, on 8 July. 

Accusations of Media Malpractice 
Political parties habitually bemoan their treatment 
by the press, no matter how good it may actually 
be.  There was, however, an unusual example of 
this last week in Republika Srpska. TV Srpska's 
"Novosti u 8" reported on 11 July that it had been 
the object of sharp criticism at a joint news 
conference called by the Serb Party of Krajina, the 
People's Party of RS, the Serb Patriotic Party and 
the Serb Peasant Party.  The four fellow-travelling 
parties were annoyed that the parties in the 
opposition blocs were being allowed individual 
time on air.  This, the four parties alleged, placed 
them at a disadvantage.  Could Carl Bildt have 
had this gem in mind when, according to Reuters, 
he accused TV Srpska the next day of putting out 



 3 

propaganda that "even Stalin would be ashamed 
of"? 

A more bizarre protest was reported by Radio 
Srpska's "Dnevnik" on 14 July.  The president of 
the Party of Serb Unity, Željko Ražnatović-Arkan, 
was quoted as denying in Bijeljina rumours 
supposedly spread by RTV Serbia that he had 
been wounded in an attempt to arrest RS 
President Karadžić.  This, according to Arkan, was 
absolutely false "because I stand firmly alongside 
our Serb leader." 

Less fanciful protests were aired last week by 
Banja Luka's Radio Krajina.  It carried the 
complaint of the Social-Liberal Party that its 
president, although invited, was excluded from the 
first of TV Srpska's election forums on 8 July.  On 
11 July Radio Krajina noted that the Serb Radical 
Party had also protested at the unfair treatment it 
received both from SRT and Glas srpski.  These 
protests were not, however, featured very 
prominently. 

Alleged Army Malpractice  
Although NTV Zetel differs from RTV Zenica in the 
lesser prominence it accords to the doings of the 
SDA figures who govern the city, canton and 
military region, it does not generally analyse or 
criticise their activities and pronouncements.  An 
exception occured on the 13 July "Info-Blok".  
Reporting a meeting of the commander of the 
Third Corps of the Armija RB&H with bearers of 
the "Golden Lily" medal, the jounalist opined that 
this was really a campaign rally.  He quoted the 
commander as warning of the danger that the 
"upcoming elections will divide Bošnjaks", whose 
buttress is their "faith, state and Armija".  This was 
the first occasion since monitoring began in 
Zenica that a broadcaster has both observed and 
reported an officer engaging in direct political 
marketing.  

Terminological Innovations 
Radio Krajina has ceased referring to the 
"Muslim-Croat Federation", "Muslim Television" 
and so forth.  It is, rather, using their proper 
names.  Moreover, its newscasts are now divided 
into two geopolitical blocks: "news from RS and 
Serbia" and "news from the Federation B&H and 
Croatia". 

Sarajevo's Radio Hayat, on the other hand, has 
taken to referring to a "Croat entity" alongside the 

Serb one.  According to the presenter of Radio 
Studio 99's "Hyde Park" (on 11 July), a meeting 
arranged by OSCE in Mostar on 8 July between 
journalists from the city's east and west sides was 
called an "inter-entity" conference and its 
participation was said to "inter-ethnic".  

TV Srpska: Elections' Specials 
This channel's series of election broadcasts, 
"Elections '96", kicked off on 8 July with a two-
hour programme which brought together 
representatives of 15 parties (three of them from 
the Federation), as well as the two RS members of 
the Provisional Election Commission.  Ten of the 
party representatives were gathered in SRT's Pale 
studio; and five were in the studio in Banja Luka 
(from which the SLS leader was excluded: see 
above).  There was no meeting of minds, and one 
of the presenters showed herself as extremely 
hostile to the Federation-based parties in 
attendance: the MBO, HSS and USBD.  What was 
important, however, was that these parties should 
have gone to Pale.  How they got there and under 
what security conditions was not explained. 

The first of the regular, hour-long programmes 
took place the following evening (9 July) from SRT 
Banja Luka.  According to the draw, the honour 
feel to Amila Omersoftić, president of the party 
"Žena B&H" (B&H Woman) and managing director 
of RTV B&H. According to OSCE rules, the 
representative is allowed a fixed time to present 
both the party's programme and him or herself.  
The bulk of the airtime is then devoted to a 
question and answer session in which the 
presenter both asks questions and relays those of 
viewers.  The questioning, on this occasion, was 
as unfriendly as the presenter's attitude and the 
terminology employed.  Although sorely provoked, 
Ms Omersoftić stood her ground. 

No broadcasts took place on 10 or 11 July.  The 
USBD had been scheduled to appear on the 
former date, but did not arrive at the studio, 
ostensibly because OSCE failed to provide 
transport.  Nor did the SPD B&H appear the 
following evening: because, according to SRT, 
"they did not meet the conditions for the 
appearance of parties on TV Srpska." 

Media Pluralism in the News 
Two significant media developments took place 
last week.  The first was the public launch of the 
independent television network TVIN (previously 



 4 

reported here as IN TV).  A pre-emptive strike 
against this OHR-sponsored venture was initiated 
by  RTV B&H on 8 July, when Amila Omersoftić 
described it at a press conference as "an attempt 
to take over the ownership of the 
telecommunications network and licences of 
B&H", which "could have catastrophic 
consequences". TVIN's programme council of five 
participating stations (NTV Zetel, TV Tuzla, TV 
Mostar, NTV Studio 99 and NTV Hayat) met the 
next day to issue a statement hailing their new 
network as an enormous contribution to the 
development of media pluralism, free speech and 
election-time access to the media. A press 
conference followed on 10 July. The network is not 
expected to go on the air before mid-August. 

The second media event of note was Večernje 
novine's loss of two days' editions, ostensibly 
because of unpaid printing bills. Whether the 
result of the paper's poverty or - as  rumour had it 
- hostility on the part of people in high places, this 
was in either case a strike against the very "media 
pluralism" which TVIN aims to promote. 

Monitoring Report 
This bulletin also featured twice on the air last 
week.  The presenter of Radio Studio 99's "Hyde 
Park" drew attention to previous references in 
these pages to the phone-in show's recurring 
problems with its telephone lines when the same 
thing happened on 11 July.  The flattering 
implication was that malevolent elements should 
watch their step. 

On 13 July, TV B&H's "Dnevnik" carried an item in 
which a picture of Monitoring Report was shown 
and the bulletin cited to the effect that TV B&H 
shows far greater professionalism than does TV 
Srpska. Although the interpretation was accurate 
and the publicity welcome, "Dnevnik" erred in 
ascribing the IWPR / Media Plan monitoring effort 
to OSCE. The organisations responsible for this 
bulletin are independent of OSCE and all other 
official bodies. 

The Election Campaign in the 
Sarajevo Press 
The amount of election coverage in the print 
media declined significantly last week.  No doubt 
the principal reason was the conclusion of the 
Mostar campaign and poll. 

The campaign has entered the phase in which, on 
the one hand, technical preparations are being 
carried out or completed and, on the other, when 
candidates whom have been entered on party or 
coaltion lists are being presented.  The press 
appears to be more interested in writing about the 
candidates themselves than about their or their 
parties' programmes. 

The papers have published significantly more 
articles than heretofore about the election climate, 
parties and candidates in Republika Srpska, as 
well as about those Federation-based parties 
which will enter the poll in RS. 

 

Press Articles Relating Directly or Indirectly to the 1996 Elections 

Period of coverage: 8 - 14 July 1996  
Dailies: Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni Avaz. 
Weeklies, fortnightlies and monthlies: Svijet, Ljiljan, Slobodna Bosna, Dani, Hrvatska riječ.  

title issues number of 
articles 

number of 
articles per 
issue 

most common formats 

Oslobođenje 7 50 4-12 articles brief news items, commentaries 
Večernje novine 4 28 3-14 articles reports and brief news items 
Dnevni Avaz 6 63 7-13 articles reports, interviews, news items 
Svijet 1 3  commentaries,  stories, interview 
Ljiljan 1 5  commentaries, interviews 
Slobodna Bosna 1 1  interviews, political cartoon 
Dani 1 5  commentaries,  stories 
Hrvatska riječ 1 8  commentaries, brief news items 



 5 

She loves me, she loves me not... 
The table below shows the presence of political 
parties, their leaders and multi-party coalitions on 
the state-run broadcast media of both the 
Federation and Republika Srpska in the week 8-14 
July.  The column headed "total" indicates how 
many times each party or its leader appeared 
(directly or indirectly) or was mentioned in the 
central daily newscasts on both radio and 
television of RTV B&H and SRT. 

Each party is awarded a score which represents 
the sum of every positive mention (+1), every 
neutral mention ( 0 ) and every negative mention  
(-1). The column headed "Σ (+,-,0)" shows the 
results.  The higher the number, the greater is that 
broadcaster's sympathy for or devotion to the 
party or politician.  The lower the number, on the 
other hand, the more can the broadcaster be said 
to regard that party or its leader with disrespect or 
antipathy.  The closer the total to zero, the more 
likely it is that the party receives equitable 
treatment by the broadcaster.  

name of party abbrevi- RTV BiH RTV Srpska 
 ation total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 
Stranka demokratske akcije  SDA 28 + 7 16 - 15 
Srpska demokratska stranka (SZ) SDS 12 - 8 46 +41 
Hrvatska demokratska zajednica BiH HDZ 8 - 2 10 - 8 
Srpska radikalna stranka RS SRS 0 - 1 +1 
Stranka za BiH SzaBiH 3 0 0 - 
Srpska patriotska stranka SPAS SPAS 0 - 2 + 1 
Stranka srpskog jedinstva SSJ 0 - 2 + 2 
Srpska seljačka stranka RS SSS 0 - 1 0 
Narodna stranka RS NSRS 0 - 1 0 
Srpska stranka Krajine SSK 0 - 1 0 
* Narodni savez za slobodan mir koalicija 0 - 1 0 
** Demokratski patriotski blok koalicija 0 - 1 0 
Stranka žena BiH SŽBiH 1 0 0 - 
Liberalno bošnjačka organizacija LBO 3 -1 0 - 
Stranka privrednog prosperiteta BiH SPP 1 0 0 - 
Građanska demokratska stranka BiH GDS 1 0 0 - 
Muslimansko bošnjačka organizacija MBO 1 0 0 - 
Hrvatska seljačka stranka BiH HSS 1 0 0 - 
Unija bosanskohercegovačkih 
socijaldemokrata 

UBSD 2 0 0 - 

Socijal demokratska partija BiH SDP 1 0 0 - 
Republikanska stranka BiH RS 1 0 0 - 
* Narodni savez za slobodni mir: Socijalistička partija RS , Jugoslovenska levica (JUL), Socijalno-liberalna stranka 
RS, Stranka nezavisnih socijaldemokrata , Nova radnička partija. 
**Demokratski patriotski blok: Stranka demokratskog centra Trebinje , Seljačka radnička stranka Kozarska Dubice, 
Demokratska stranka Bijeljina, Nova radikalna stranka “Nikola Pašić”, Otadžbinska stranka Banja Luka 
Note:  Party names appear as they do most often in the press.  

A Report by IWPR and MEDIA PLAN; Project Director Mark Wheeler  
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 

Tel/Fax 071-667-734/735 
E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 

The Institute for War and Peace Reporting is a British-registered charity established to aid the development of 
independent media and to support voices of moderation in former Yugoslavia.  It also publishes War Report, an 
independent monthly journal, and Tribunal, a bimonthly review of The Hague International War Crimes Tribunal.  For 
subscriptions and other information, contact IWPR at 33 Islington High Street, London N1 9LH. Tel +44-171-713-7130 / 
Fax 713-7140/ E-mail:warreport@gn.apc.org. 

MEDIA PLAN  is Bosnia's first private company specialising in media research and analysis.  Its central aim is to 
promote the renewal and development of the B&H media.  The company has at its disposal an extensive data-base on 
the Bosnian media scene. 

We gratefully acknowledge project support from the Swedish International Development and Cooperation Agency, the 
Open Society Institute, the Friedrich Naumann Stiftung and the Winston Foundation for World Peace.  


