
The high drama surrounding Radovan Karadžić’s 
removal as leader of Republika Srpska’s ruling 
party was the dominant media event in a week 
that also marked the official opening of  Bosnia’s 
election campaign, as set out by the Organisation 
for Security and Co-operation in Europe (OSCE). 
Was Karadžić forever abandoning political and 
public life, as western negotiators were 
demanding? Or was the move just another tactical 
manoeuvre, as suggested in statements by RS 
politicians, with the cagey psychiatrist and indicted 
war criminal remaining in the wings for the final 
act? 

The clues presented in the Bosnian media were 
numerous and contradictory. While there is little 
doubt that the election campaign can now proceed 
apace, it is also clear that Karadžić’s fate is 
unresolved and that he will remain a fixture in the 
electoral process. The OSCE has vowed to ensure 
that Karadžić will not appear in the Bosnian Serb 
media but has yet to specify measures it might 
adopt to force compliance. Early indications 
suggested that the Bosnia Serb media would 
grudgingly accept Karadžić’s dismissal but that his 
political martyrdom could become a central 
campaign plank. Slobodan Bijelic, an SDS vice-
president, told Radio RS on 20 July: “This is not 
the end, because the Serbian people will vote for 
Karadžić by voting for the SDS”.  

Yet despite diffuse bluster, the telegrams of 
support and mass rallies that have punctuated  RS 
politics and dominated RTV Srpska for the past 
month appeared to be on hold for now. Threats of 
boycotts and even retaliation against foreigners 
stationed in the RS also appeared to vanish 
following the visit to Pale Mr. Jovica Stanišić, 
Slobodan Milosević’s powerful security chief.   

By the week’s end even the acting RS president, 
Biljana Plavšić, struck a conciliatory note, telling 
Radio Kragujevac on 21 July:  “We will not take 
any risks that could endanger the Serb nation. I 
think that the talks in Belgrade and the agreement 
we achieved have removed some barriers 
concerning the future of Republika Srpska, which 
were placed by the international community”. The 
official RS media stuck closely to the line set out in 
an SDS statement that supported the electoral 
process as a means to confirm RS’s statehood.  

On the other side of the Dayton divide, Bosnian 
president Alija Izetbegović welcomed Karadžić’s 
discharge as a “capitulation” but opposition groups 
remained critical of the SDS’s continuing 
participation in the elections. Nevertheless, it 
appeared that boycott threats by federation-based 
parties were also being quickly forgotten by both 
politicians and the media. For its part, RTV B&H 
failed to report the SDS statement explaining 
Karadžić’s action. 

The Bosnian media’s spotlight on the showdown 
between Pale and Belgrade tended to obscure 
other events and controversies with vital bearing 
on the electoral process. Radio B&H was the only 
news organisation to report in detail on the other 
half of Richard Holbrooke’s mission to the former 
Yugoslavia. Quoting unnamed officials 
accompanying the U.S. diplomat, the radio 
reported on 18 July that Holbrooke had demanded 
that Croatian president Franjo Tuđman take 
urgent measures to ensure the dismantling of the 
government of “Herceg-Bosna.” The unnamed 
diplomat described “Herceg-Bosna” as a sick 
patient that had to die. Whatever Tudjman’s 
undertakings may have been, they appeared only 
to strengthen Bosnian Croat truculence in Mostar. 

 
24 July 1996 number 8 

THE B&H MEDIA WEEK IN REVIEW: 15 - 21  JULY 



 2 

The 31 July deadline for the registration of voters 
also attracted media attention and served as a 
vehicle for disinformation and manipulation. State 
controlled media outlets in the RS appeared 
determined to convince refugees and displaced 
people that it was their patriotic duty to vote in 
their new places of residence rather than in their 
pre-war districts. Such a move would, of course, 
help cement ethnic partition. 

Despite the ongoing manipulation and obfuscation,  
many broadcasters offered campaign programs 
which were  professionally balanced and bereft of 
emotional incitements. The Bosnian press, led by 
Oslobođenje and Večernje novine in Sarajevo and 
Panorama in Bijeljina, also continued to offer 
informative and in-depth election coverage, living 
up to the media standards outlined two months 
ago by the OSCE. 

Media Coverage in Republika Srpska 

The official RS media offered a confused and 
often contradictory presentation of the week’s 
tumultuous events, perhaps leaving listeners and 
viewers to ponder other historical epics in which 
defeats were transformed into victories.  

In its initial reports following Karadžić’s discharge 
as SDS leader on 19 July, Radio Srpska meekly 
reported that he had stepped down as the RS 
president. The fact that Karadžic had caved in to 
Western pressure and agreed to bow out of public 
and political life emerged later in the broadcast 
and only indirectly, in comments by Vojislav 
Šešelj, the Belgrade-based, ultra-nationalist 
leader. Richard Holbrooke’s return to the Balkan 
fray also received no mention at all on Radio 
Srpska. Media throughout the RS drew heavily on 
an SDS communiqué, which accused the 
international community of plotting to destroy the 
RS by preventing the SDS from contesting the 
elections. Karadžić had sacrificed his own political 
position for the future prosperity of the Serbian 
nation and the RS, the communiqué said. RTV 
Srpska read the statement in its entirety alongside 
comments from top RS officials. 

One segment read: “Dr Karadžić considers it our 
duty to go to the elections and give our votes to 
the SDS so that the marionettes (opposition 
parties in the RS) and Muslim parties will not 
capture the third of the electorate they need to 
merge the RS into B&H.” 

By the end of the week adulation for Karadžić from 
RS politicians was riding atop all the RTV Srpska 
news bulletins, though the tone was vaguely 
funereal. At a celebration on 21 July marking the 
founding of a Bosnian Serb army unit known as 
the “wolves from Vučijak,” Momčilo Krajsnik 
greeted the gathering “in my own name and in the 
name of the man who much more than myself 
deserves your support”. Two days earlier Radio 
Srpska quoted an “anonymous diplomat” in 
London as saying that Karadžić would survive 
because he was the “hero of all Serbs”.  

Despite its devotion to angry editorials, RTV 
Srpska declined to comment directly on the 
Karadžić saga, nor did any RTV broadcaster draw 
on any source other than RS officials. Radio 
Krajina, the army station in Banja Luka, was again 
the lone broadcaster in the RS that acted as 
something other than a government transmission 
belt. 

Radio Krajina was also the only broadcaster to 
report on the third congress of the Serbian Civic 
Council in Sarajevo. Radio Krajina said the 
council’s aim was to act as “a bridge that will 
assist in reconciliation between citizens of B&H of 
different nationalities.” The station noted that 
among the 400 delegates and guests at the 
congress were representatives from parties and 
associations from Republika Srpska. 

The acrimony that threatened to derail Bosnia’s 
elections did little to stifle the election campaign in 
the RS media. Daily party broadcasts continued to 
hold the evening slot on TV Srpska. The Social-
Liberal Party leader, Miodrag Živanović, made a 
belated appearance to present his platform on 17 
July. Though the callers’ responses were uniformly 
hostile, the moderator remained neutral. The 
previous day found representatives from the 
federation-based Civic Democratic Party for B&H  
(GDS) fielding often abusive questions. 
Nevertheless, GDS president, Ibrahim Spahić, 
commended TV Srpska for adopting a democratic 
code in inviting parties from the federation to 
participate.  

There is some irony in the fact that RTV Srpska is 
currently the only government-controlled television 
station in Bosnia broadcasting discussions with 
political parties from both entities. Though RTV 
B&H had announced it would offer political parties 
10-minute slots beginning 15 July, it appears such 
broadcasts will not begin before 29 July. In 



 3 

addition, RTV B&H’s 18 July “Dnevnik” explained 
that it had received no requests from RS-based 
parties to participate in televised debates. 

The approaching deadline for the registration of 
voters presented the RS media with another 
opportunity to deepen the lines of ethnic 
separation in Bosnia. RTV Srpska carried 
numerous reports focusing on refugees who had 
chosen to register to vote in their new homes. The 
implicit message throughout the reports was that it 
would be impossible to vote in one’s original place 
of residence.  

Radio Prijedor took a more direct approach in a 
commentary on its 17 July “Dnevnik.” The context 
for the commentary was a protest by refugees 
from Drvar who were resisting pressure to register 
in the Prijedor municipality and were demanding to 
vote in their pre-war district. Prijedor Radio’s 
refusal to report on this incident did not prevent 
the station from accusing the protesters of 
treason. It said: “Those people who push the 
option of voting in absentia are directly attacking 
the Serbian nation.” 

No Connection 

 At the moment when he was supposed to 
introduce representatives of the Croatian Pure 
Party of Rights on 18 July, the moderator of Radio 
Srpksa "Direct Line" program announced that the 
guests had not shown up in the studio. The 
moderator told listeners he would give the party 
representatives fifteen minutes to show up--the 
same amount of time that students were required 
to wait for a tardy professor. Then he added: 

 "We are not going to make any assumptions 
about why the gentlemen from the Croat Pure 
Party of Rights did not show up on time at the 
studio of Radio Srpska. But mustn’t we ask 
ourselves if the political activity of soldiers from 
that party during the past war isn't an unbearable 
burden and a dark and indelible stain that allows 
them no peace?" 

The next 15 minutes were filled with "The March 
on the Drina," "There, Far Away," and other 
Serbian hymns popular with nationalists. The 
invited guests never arrived.  

Tuzla TV 
Television news in Tuzla continues to be marred 
by the cantonal station's clear preference for the 
SDA (Party for Democratic Action). The SDA 
wants badly to capture Tuzla, Bosnia's second 
largest city and a stronghold of the opposition. TV 
TPK, one of two stations in Tuzla, has obliged the 
party with ample and approving coverage. 

Hardly anything the SDA does in Tuzla escapes 
the notice of TV TPK's daily news program, 
Dnevnik. Party statements, press conferences, 
promotional events, announcements of meetings -
-Dnevnik assiduously reports them all, sometimes 
at length. During the week of July 15-21, Dnevnik 
gave the SDA twice as much coverage as all the 
other parties combined. Opposition parties are 
mentioned rarely, usually later in the show and 
never with the same enthusiasm. 

Dnevnik takes notice of opposition parties only 
when they call a press conference. With the SDA 
Dnevnik marks the fall of a sparrow. On July 19 it 
announced an SDA rally the next day and quoted 
one of the SDA's slogans: "We were with you 
when it was most difficult, we have the opportunity 
now to give you the best". The next day it devoted 
a quarter of its broadcast to an adoring report 
about the rally. The report showed not only the 
candidates and crowded hall but also police and 
army officials who came to show their support. 
Party symbols, posters and slogans filled the 
screen. Just so viewers didn't miss the message, 
the camera focused conspicuously on SDA 
badges, particularly one on the collar of a young 
girl. 

TV TPK neglects other events in Tuzla, whose 
mayor is Selim Bešlagić of the rival UBSD (Union 
of Bosnian Social Democrats). When officials from 
Tuzla and the Croatian city of Osijek signed a 
charter of friendship on 16 July, Dnevnik gave it 
only brief mention at the end of the show. An 
expression of good will across ethnic lines might 
have interested people in Tuzla, especially Croats, 
but the event clashed with the SDA's nationalist 
message and might have helped the mayor.  
Although the event took place in Tuzla, Dnevnik 
simply took information from the Municipality press 
center and neglected to mention that the mayor 
was involved. 



 4 

TV TPK's showed its tilt toward the SDA well 
before the official campaign began last week. Its 
preference was already clear last month, when the 
SDA and the UBSD quarrelled over a 
commemoration of an artillery attack that killed 71 
people in Tuzla in June 1995.  TV Tuzla, a 
municipal station, joined the fray on the side of the 
UBSD and Mayor Bešlagic. TV TPK took the side 
of the SDA. 

Little seems to have changed at TV TPK.  The 
good news is that TV Tuzla, although bound to the 
city government, has proven itself capable of fair 
and balanced coverage. Lately it has been 
reporting on the rallies of all parties, including the 
SDA. Some broadcasts have been critical of the 
SDA, but the station has given the SDA 
opportunities to state its own views. A notable 
example occurred July 16, when an SDA 
spokesman accused the mayor of abusing his 
position for political gain. 

Croatian Television 
Last week's Croatian Television news 
underscored Croat displeasure with the European 
Union  for accepting the Mostar elections despite a 
voting irregularity in Germany. On July 16's 
"Dnevnik", Mijo Brajković, the mayor of West 
Mostar and recently the most familiar face on the 
show, said again that E.U. administrator, Ricardo 
Peres Kasado, had broken the law and that the 
Croats could not accept his decision. 

Looking toward the wider Bosnian elections, the 
station broadcast daily appeals to Bosnian Croats 
in Bosnia and abroad that they should vote. These 
were mixed with repeated assertions that the 
Croat people were imperilled by an election rule 
that allows refugees to vote where they live now 
rather than where they came from. In a show 
called "Cross-roads of the Federation" on July 19, 
an official of the HDZ (Croat Democratic Party) 
warned that Neum, Stolac, Čapljina, in 
Herzegovina, and Croat towns in central Bosnia 
were in special danger. "The parties can direct 
and manipulate the electorate,"  he explained 
darkly.  "The Serbs will vote only in the Republika 
Srpska, and Bosniaks will go the other way." 

 Other reports worked to cast doubt on the 
trustworthiness of the Bosnian Croats' Federation 
partner. On July 19, Dnevnik reported the arrest of 
Croat officers in Jablanica, a Muslim majority 
town, and said the arrest was ordered by Bosnian 

President Alija Izetbegović. ("The officers were 
released only after a serious threat by the 
Americans", it said). It ignored the inconvenient 
news that Croats in Mostar had arrested the head 
of the Jablanica police. The next day Dnevnik told 
of perils facing Croats in Bugojno, a mainly Muslim 
town in central Bosnia. A reporter said they faced 
continual harassment and physical threats 
(including threats by hand grenade). 

From the beginning, Croatian Television has 
treated the Bosnian elections not as a contest 
between political parties or as a democratic 
struggle among political alternatives, but as a 
threat to the Croat people. The national question 
eclipses all others. The frequent disputes with the 
Bosniak side are used to encourage and enforce 
political homogeneity. For, in the world of 
Croatian Television, the HDZ is the indisputable 
representative of the Croat people. Croatian TV 
ignores the opposition parties; it pretends there is 
no political disagreement whatsoever. To admit 
otherwise would be inconvenient to the cause. 

FERN 
 The OSCE finally found its voice last week, just in 
time for the official start of campaigning. On July 
15 it launched the Free Election Radio Network, 
a Swiss-financed station that is broadcasting 
election news to both the Bosnian Federation and 
the Republika Srpska. FERN fulfils half of the 
international community's ambition to assist media 
pluralism in Bosnia and to cross the divide that 
separates most media in the two entities. The 
second half, an independent television network, 
lags in the planning. 

 Of the two, radio is arguably the more important 
medium: more Bosnians listen to radio than watch 
television. And with eight transmitters, FERN has 
a wide reach. Broadcasting on FM (101.3 in 
Sarajevo), FERN claims to cover 81 percent of the 
Bosnian Federation and 66 percent of Republika 
Srpska.  

The station is based in Sarajevo and employs a 
staff of 20 Bosnians, including correspondents in 
the main Bosnian cities. At a press conference last 
week, FERN's Swiss organisers insisted that 
Bosnian journalists would be given a free hand. 

Much of FERN's day is filled with pop music 
designed to attract young and middle-aged 
listeners. But its scheme for election coverage is 



 5 

ambitious: hourly news reports, interviews with 
candidates and other guests, talk shows, 
broadcasts of election events and presentations 
by political parties. In addition to its own 
correspondents, the station is gathering news from 
the Bosnian, Croatian and Serbian press and from 
foreign and domestic wire services. Once a day it 
reviews the domestic and international press.  

FERN also has started or is planning longer 
programs. A half-hour talk show at 5:30 features a 
well-known political figure. Twice a day the station 
broadcasts 20 minutes of voter education from 
OSCE. The station plans listener-participation 
programs; these are proven favourites in Bosnia. It 
also intends to profile the political parties, at the 
rate of two a day, although these had not yet 
started last week. 

 Will anyone listen? OSCE's success at 
influencing the election depends not just on 
FERN's performance but on its ability to attract an 
audience in the weeks between now and the 
election. This is nowhere more true than in 
Republika Srpska and Herceg-Bosna, where the 
media situation is bleak. The second big 
international media project, the TVIN television 
network, will have even less time. Its organisers 
say they do not expect it to be working until the 
middle of next month. 

The Election Campaign in the 
Sarajevo Press 

Following a brief dip, the print media was again 
offering significant amounts of space for the 
election campaign. The uncertainties and 
peregrinations over the official starting date of the 
campaign mustered only minor interest among the 
Sarajevo press. Several newspapers, however, 
used the opportunity to again criticise OSCE 
officials for failing to establish conditions for a free 
and fair vote. Yet despite such criticism, all the 
newspapers and magazines accept the reality of 
the campaign. 

In addition to offering more space to opposition 
groups, the Bosnian press has also in recent 
weeks opened its pages to political events across 
the two entities. This is in part the result of 
excellent coverage provided by the news service 
AIM but also reflects the gradual opening of 
television broadcasts to parties from the opposite 
entity. This is a modest but heartening beginning 
for the free flow of information across the former 
battlelines. 

Press Articles Relating Directly or Indirectly to the 1996 Elections 
Period of coverage 15 - 21 July 1996  
Dailies: Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni Avaz. 
Weeklies, fortnightlies and monthlies: Svijet, Ljiljan,.  

title issues number of 
articles 

number of 
articles per 
issue 

most common formats 

Oslobođenje 7 68 4-17 articles brief news items, reports,  
Večernje novine 6 58 5-17 articles brief news items, reports and 

interview 
Dnevni Avaz 6 61 7-12 articles brief news items, reports,  
Svijet 1 1  commentaries,   
Ljiljan 1 2  commentaries,  

 



 6 

 

She loves me, she loves me not... 
The table below shows the presence of political 
parties, their leaders and multi-party coalitions on the 
state-run broadcast media of both the Federation 
and Republika Srpska in the week 8-14 July.  The 
column headed "total" indicates how many times 
each party or its leader appeared (directly or 
indirectly) or was mentioned in the central daily 
newscasts on both radio and television of RTV B&H 
and SRT. 

Each party is awarded a score which represents the 
sum of every positive mention (+1), every neutral 
mention ( 0 ) and every negative mention  (-1). The 
column headed "Σ (+,-,0)" shows the results.  The 
higher the number, the greater is that broadcaster's 
sympathy for or devotion to the party or politician.  
The lower the number, on the other hand, the more 
can the broadcaster be said to regard that party or its 
leader with disrespect or antipathy.  The closer the 
total to zero, the more likely it is that the party 
receives equitable treatment by the broadcaster.  

name of RTV BiH RTV Srpska 
party / coalition total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 

partye     
Stranka demokratske akcije  20 +3 7 -7 
Srpska demokratska stranka (SZ) 19 -5 45 +43 
Hrvatska demokratska zajednica BiH 6 -1 4 -4 
Srpska radikalna stranka RS - - 2 +1 
Stranka za BiH 4 0 - - 
Srpska patriotska stranka SPAS - - 3 0 
Narodna stranka RS - - 5 0 
Srpska stranka Krajine - - 2 +1 
Liberalna Stranka BiH 2 0 - - 
Liberalno bošnjačka organizacija 2 0 - - 
Bosanska stranka 2 30 - - 
Građanska demokratska stranka BiH 6 -1 - - 
Muslimansko bošnjačka organizacija (1) (2) 4 -1 - - 
Hrvatska seljačka stranka BiH (1) (2) 1 0 - - 
Unija bosanskohercegovačkih socijaldemokrata (1) (2) 4 0 - - 
Socijal demokratska partija BiH (1) (2) 4 0 - - 
Socijalistička partija RS (4) - - 1 0 
Jugoslovenska levica  RS (JUL) (4) - - 1 0 
Socijalno-liberalna stranka RS (4) - - 1 0 
Stranka nezavisnih socijal-demokrata RS (4) - - 1 0 
Nova radnička partija  - - 1 0 
Stranka demokratskog centra Trebinje (3) - - 2 0 
Seljačka radnička stranka Kozarska Dubice (3) - - 2 0 
Demokratska stranka Bijeljina (3) - - 3 0 
Nova radikalna stranka “Nikola Pašić” (3) - - 2 0 
Otađbinska stranka Banja Luka (3) - - 2 0 
Radikalni otadžbinski front “Nikola Pašić” - - 4 +2 
Saborna narodna stranka  - - 2 +2 
coalitions     
Demokratski patriotski blok RS - - 3 0 
Savez za mir i progres RS - - 1 0 
Združena lista za Bosnu i Hercegovinu (F BiH) 1 0 - - 
(1) Parties that belong to the coalition Zajednička lista za BiH (Federation BiH) 
(2) Parties that belong to the coalition Zajednička listu za BiH (RS) 
(3) Parties that belong to the coalition Demokratski partijski blok RS 
(4) Parties that belong to the coalition Savez za mir i progres RS 



 7 

Bosnia’s media scene 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
The information above 
was gathered by Media 
Plan in July 1996.  

The number of radio 
and television stations 
include all production 
units regardless of their 
legal status or formal 
links to a broader 
network. 

Local conditions 
require that the media 
in the Federation are 
treated as separate 
units. 

 
 
 
 
 

 

BIH 
Printed 145 
Radio 92 
TV 29 
Agencies 6 

total 272 
 

Federation BiH  Republika Srpska 
Printed 120  Printed 25 
Radio 56  Radio 36 
TV 22  TV 7 
Agencies 5  Agencies 1 

total 203  total 69 
 

Bosnian majority  Croatian majority 
Printed 110  Printed 10 
Radio 41  Radio 15 
TV 17  TV 5 
Agencies 4  Agencies 1 

total 172  total 31 
 

The following media were monitored for this week’s report: Radio&TV Srpska, Radio&TV BiH, Radio Studio 99, NTV 
99, NTV Hayat, Radio FERN, TV Zenica, NTV Zetel, Radio Zenica, Radio Tuzla, TV TPK Tuzla, TV Tuzla, Radio 
Prijedor, Radio Bihać,  Radio&TV Mostar, Hrvatska TV Mostar, Radio Herceg Bosna Mostar, Radi Krajina Banja Luka, 
TV Srbije, Hrvatska televizija, Oslobođenje, Večernje Novine, Dnevni Avaz, Svijet, Ljiljan, Glas Srpski.  
 

A Report by IWPR and MEDIA PLAN; Project Director Mark Wheeler  
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 

Tel/Fax 071-667-734/735 
E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 

The Institute for War and Peace Reporting is a British-registered charity established to aid the development of 
independent media and to support voices of moderation in former Yugoslavia.  It also publishes War Report, an 
independent monthly journal, and Tribunal, a bimonthly review of The Hague International War Crimes Tribunal.  For 
subscriptions and other information, contact IWPR at 33 Islington High Street, London N1 9LH. Tel +44-171-713-7130 / 
Fax 713-7140/ E-mail:warreport@gn.apc.org. 

MEDIA PLAN  is Bosnia's first private company specialising in media research and analysis.  Its central aim is to 
promote the renewal and development of the B&H media.  The company has at its disposal an extensive data-base on 
the Bosnian media scene. 

We gratefully acknowledge project support from the Swedish International Development and Cooperation Agency, the 
Open Society Institute, the Friedrich Naumann Stiftung and the Winston Foundation for World Peace.  


