
The spectre of Mostar is haunting B&H, nearly 
one-month after municipal elections which were 
touted as a test-run for Bosnia’s nation-wide vote 
on September 14. The refusal by the Croatian 
Democratic Union (HDZ) to join Mostar’s 
reconstituted city council, ostensibly over voting 
irregularities, has clouded the future of the divided 
city, further damaged the credibility of the EU 
administration and highlighted the difficulties in 
implementing election results in contested regions. 

 The unresolved row in Mostar coincided with a 
spate of attacks on homes and places of worship 
throughout the region--in towns which were once 
and sometimes twice devastated by ethnic 
pogroms in 1992 and 1993. While the violence 
appeared to be locally-produced, it came at a time 
of intensifying vitriolics by politicians and the local 
media, who appear determined to seize upon 
voters’ base emotions. 

 The Bosnian media’s performance in Mostar was 
particularly lamentable, with broadcasters on both 
sides of the Neretva stoking the crisis through 
their own  media war. As this bulletin has 
observed previously, fealty  to the “national cause” 
often overrules a commitment to sound journalism, 
and such was the case this week in Mostar. 

 HTV Mostar showed itself even more extreme 
than some HDZ hard-liners, with the news 
presenter assuming the collective authority of the 
Croatian nation on the 28 July “Dnevnik:” “There 
cannot and will not be any more concessions,” he 
said. “‘Games without borders’” are over and we 
are fed up with the lies and betrayal of the Muslim 
side. There shall be no more flexibility and co-
operation from our Croatian side.”  

 RTV Mostar, which openly supports a unified city,  
struggled to hold the professional and moral high-
ground but the station also unleashed emotive 
commentaries which emphasised the dangerous 

political fallout from the Mostar crisis and put the 
blame solely on the Croatian side. A commentator 
warned on RTV Mostar’s 26 July “Dnevnik: “The 
refusal by the Croatian side to accept the election 
results is threatening to set a dangerous 
precedent by which any losing party will refuse to 
accept the results and seek a new vote in the 
hope that they might win.” 

 A  more balanced, if opportunistic,  presentation 
of events in Mostar was provided by RTV Srpska, 
which regularly portrays any discord within the 
federation as a sign of Bosnia’s imminent and total 
disintegration.  RTV Srpska took the unusual step 
of drawing on Sarajevo’s Oslobodjenje newspaper 
to relay comments from Michael Steiner, Carl 
Bildt’s deputy, who blamed Croatian truculence in 
Mostar on “mafia groups who control the city.” 

 For its own part, RTV Srpska chose another 
contested Bosnian city, Brcko, as the setting for 
alarming reports about Republika Srpska’s 
endangered fate.  

Speaking as she began her first official campaign 
tour, Biljana Plavsic, RS’s acting president, said 
she would insist that local elections in Brcko be 
held in September whether or not the town’s 
status has been settled by international arbitration. 
“The consistent implementation of the Dayton 
Agreement will guarantee that this town remains in 
Republika Srpska,” she said. 

 Inciting fear--either for one’s security or economic 
livelihood-- has always been an effective 
campaign tool. Such a tactic was a key element in 
Bosnia’s 1990 elections and appears to be re-
emerging in 1996. As the following pages suggest, 
both politicians and some media throughout 
Bosnia are doing their best to inspire uncertainties 
that will reinforce the political status quo. Though 
the degree of manipulation varies, the ultimate aim 
remains constant. 

 
31 July 1996 number 9 

THE B&H MEDIA WEEK IN REVIEW: 22 - 28 JULY 



 2 

Shouts Across the Neretva 
The media war that erupted in Mostar over the 
HDZ’s continuing boycott of the municipal council 
showed again the alacrity with which some 
broadcasters in Bosnia abandon journalistic 
scruples for the political trenches. As has been 
noted elsewhere in Bosnia, particularly in Tuzla, in 
times of crisis it is often journalists themselves 
who lead the charge in stoking fear, hatred and 
confusion. 

Being a loyal servant of the HDZ, Croatian 
Television Mostar (HTV Mostar), often serves as 
the mouthpiece for Mijo Brajkovic, the mayor of 
west Mostar. Yet while Brajkovic was calmly 
accepting the mandate for the new EU 
administrator, Sir Martin Garrod, HTV Mostar 
started the week with angry attacks on the EU. 
After fiercely criticising former administrators, the 
news presenter on HTV Mostar’s 22 July 
“Dnevnik” said: “The politics of merging, 
assimilation, unification and mixing--excuse the 
expression, “Gemischt”--, is now sure to continue.” 

 While Brajkovic suggested the EU could remain, 
he told Croat Radio Herceg-Bosna on 23 July that 
the logic underlining the municipal elections was 
dead. “In practical terms today is a new day in 
which the memorandum of understanding 
regarding Mostar is no longer valid.” 

 The fiery speech by Croatian president Franjo 
Tudjman on 27 July, though short on concrete 
proposals, served to heighten the xenophobic 
hysteria among HDZ-controlled broadcasters in 
Mostar. Croatia, Tudjman warned, would not 
allowed Europe to “impose on us solutions which 
would be either humiliating for a proud Croatia...or 
which would be contrary to the interests of the 
Croatian state and the Croatian national identity.” 

 HTV Mostar’s patriotic duty appears to extend 
even to giving free air time for local mobsters. 
Following charges by Michael Steiner, the German 
diplomat, that west Mostar was ruled by the 
Croatian mafia, HTV Mostar broadcast a 
statement by Vinko Martinovic, an underworld 
figure known by his nome de guerre of “Stela.” 

 “We are witnessing,” said Martinovic, “bad events 
in our Mostar, from fights and shootings to bomb 
attacks. By some strange logic, all of that has 
been connected with my name...I displayed great 
zeal in the war for our homeland against the 
aggressors and enemies of the Croatian people. I 

am ready to fight for the fights of my nation again 
with the same zeal, especially for the rule of right 
and law.” Martinovic did not say whether he might 
consider campaigning for public office. 

 RTV Mostar, which has shown professional 
restraint in its local coverage, also joined the fray 
with aggressive commentaries against the HDZ. 
The week started with an RTV commentary 
stating: “One can’t really talk about a Mostar crisis. 
This is a crisis within the HDZ ranks, which HDZ 
officials try to thrust upon the whole city. This is 
miles away from the real situation.” The RTV 
editor went on the accuse Kresimir Zubak, the 
Federation President who is also a Croat, of 
fomenting the political deadlock. “His aim is clear: 
elections in Mostar should be repeated until the 
HDZ wins.” 

 By Thursday, when the HDZ announced it would 
not sign the “Joint Action” document extending EU 
administration, RTV Mostar launched another 
volley in its evening “Dnevnik.” The news 
presenter, Senad Efica, suggested failure at the 
ballot box explained the HDZ boycott. “After the 
HDZ’s unexpected defeat, they don’t want to see 
Europe in Mostar anymore.” 

Different Time, Same Station 
Four years ago, Serbian television propaganda 
helped provoke and justify war in the former 
Yugoslavia. With that job done, the station is 
turning its skills towards a new aim: shifting post-
war power in Republika Srpska from Radovan 
Karadzic's Serb Democratic Party to its chief rival, 
the Socialist Party of RS (SPRS). Behind the 
Socialists stands, of course, Slobodan Milosevic, 
the man widely blamed for setting the violence in 
motion.  

The influence of Serbian TV (RTS) is vast. Its 
signal reaches not only Serbs in Bosnia but also 
200,000 Serb refugees in Serbia. And like 
Milosevic himself, the station seems to have 
metamorphosed itself from demon of war to angel 
of peace. Over the past two weeks it has 
broadcast reports critical of the Pale leadership 
and urging adherence to the Dayton accords. 
Though it gives ample voice to the RS opposition, 
RTS is simply using its old tricks in a new game. 

Dayton requires the signatories and their 
broadcasting systems to give media access to all 
political parties in the Bosnian elections. But RTS 
makes no pretence of fairness, balance or 



 3 

openness to divergent views. RTS began 
presenting political parties last week, but only the 
leftist coalition, "For Peace and Prosperity," lead 
by the Socialists. It gave Zivko Radisic,  Socialist 
candidate for the Bosnian presidency, two 
evenings to outline the Socialists' positions.  A 
flattering profile of Dr. N. Djuric, Socialist 
candidate for vice-president, seemed designed to 
impress Serb voters with the high quality of the 
Socialist candidates. 

The station stresses the importance of the 
elections. It repeatedly urges Serbian refugees to 
vote. But for whom? The rest of its programming 
makes that clear. The nightly news programme 
"Dnevnik" follows the Socialists like the local 
football club. The programme sets aside time for 
the party every night. The Socialists share this 
privilege only with the Yugoslav Leftist Party, JUL. 
Last week the SDS wasn't even mentioned.  

In other news coverage related to Bosnia, SRT 
usually limits its sources to those which will 
promote the Socialists and their positions. The 27 
July "Dnevnik" celebrated "The Day of the Uprising 
in the Republika Srpska" with reports from 
Belgrade, Banja Luka and Mrakovica, the site of a 
major World War Two battle. Old Partisans figured 
prominently, pointing out the common struggle of 
the Serbian people against fascism. On the same 
day,  Zoran Lilic, president of Yugoslavia, 
predicted that the Bosnian elections would bring 
"new people" onto the scene,  "eliminate every 
extremism", and block all those who seek a 
"roundabout revision of the Dayton agreement" -- 
a clear attack on the SDS. 

 SRT revealed its colours well before the election 
campaign began. During the week of July 15-21, 
the station broadcast frequent attacks against the 
Pale leadership. On July 15 the Yugoslav foreign 
ministry accused the RS leadership of damaging 
Serb national interests by ignoring the deadline to 
appoint a Serb arbitrator for Brcko -- an 
accusation heard later that week. Also later that 
week, "Dnevnik" reported with obvious relief the 
resignation of Radovan Karadzic from the SDS 
leadership.  On July 20, "Dnevnik" reported on a 
Socialist meeting in Gacko, in Herzegovina, where 
it was stated that "the people want to change 
those in power" and that "the Socialist Party is 
ready to take into its hands the destiny of the Serb 
people." SRT reports such claims uncritically and 
without any hint that others might disagree. 
Everyone is singing the same tune in SRT's 
"Dnevnik." 

Last week's bulletin reported on Croatian TV and 
its labours on behalf of the Croatian Democratic 
Party in Herzegovina and central Bosnia. While 
SRT exalts the opposition, Croatian TV neglects 
to mention that any exists. But both are obviously 
engaged in the same line of work, and it is far 
from sound journalism.  The two national television 
networks do the bidding of their masters in Zagreb 
and Belgrade. War has come and gone, but that 
much has not changed. 

Where’s Radovan? 
Despite calls for defiance by some of the RS 
leadership, Radovan Karadzic has disappeared 
almost completely from RTV Srpska’s radar-
scope. Following Karadzic’s written pledge to step 
down as SDS party leader and remove himself 
from public life, he has not been seen or heard on 
RS-controlled media. Even references to the 
former RS president and indicted war criminal are 
rare.  

One exception came in TV Pale’s 23 July “Novosti 
u 8.” In a visit to Brcko, Biljana Plavsic, the acting 
RS president, paid honour to Karadzic for 
sacrificing his personal position for the good of the 
nation: “Dr Radovan Karadzic, not only on this 
occasion, but also ever since he came to power, 
has shown that he clearly understands the 
priorities--that his top priorities are the people and 
the state and only after that comes his 
presidency.”   

We are Experiencing 
Technical Difficulties 
Though TV Srpska continues to offer air time to 
federation-based political parties, the broadcasts 
are becoming increasingly farcical. At the outset of 
a much-anticipated election programme which 
brought members of the SDA into the TV Srpska 
studios for the first time on 25 July, Mirsad 
Ceman, the SDA general-secretary, greeted his 
audience as follows: “Good evening and maksuz 
selam to all of those people for whom this means 
something.” Ten minutes later, the TV Srpska 
moderator, Ruzica Kasapovic, suggested that 
Ceman’s opening words had “discriminated 
against some viewers.” 

Ceman denied the charge and repeated his earlier 
greeting with a wry smile. The moderator then 
asked why Ceman had not used other “religious 
salutations” when addressing the TV Srpska 



 4 

viewers. Just when Ceman began to offer an 
explanation, the programme was interrupted. After 
40 seconds the word “Smetnje” (disturbance) 
appeared on the screen. After a 14-minute pause,  
TV Srpska began broadcasting music videos, 
without offering any explanation as to the fate of 
the election programme or Mr. Ceman. 

The Kingfish’s return 
Fikret Abdic, one-time agricultural kingpin and 
leader of a bloody and failed rebellion in north-
west Bosnia, announced last week his return to 
Bosnian politics from exile in Zagreb. 
Broadcasters in Croatia and Republika Srpska 
welcomed Abdic’s promised return with extensive 
coverage of his 24 July press conference. 
Speaking in the name of his Democratic Union, 
which is banned in Bosnia, Abdic told Croatian 
television he would “guarantee good cooperation 
with federal partners and special relations with 
Republika Srpska.” 

Meanwhile, Radio Bihac, closely aligned with the 
ruling SDA, made no effort to conceal its hatred 
towards Abdic, whom it blames for plunging the 
region’s Muslims into civil war. In its report, the 
station offered no direct quotations and repeatedly 
referred to Abdic as the “war criminal of the Cazin 
region.” 

Hit List 
Hyde Park (Studio 99), Sarajevo's popular and 
free-wheeling radio call-in show, departed from its 
usual format last week. In response to what it 
called "pressure against the media", the show 
threw a satirical jab at the political establishment. 
It devoted its July 23 show to musical commentary 
that left few politicans and political institutions 
untouched. 

The moderator dedicated "We Are Drunken Fools" 
to "parliamentary sessions".  "Iran and `Viva 
Communismo'" went out to the SDA, the Muslim 
party that governs Bosnia.  And to former Bosnian 
Prime Minister Haris Salajdzic, President Alija 
Izetbegovic's chief rival among Muslim voters: "I 
Paint My Eyes Green." 

"I'm Leaving Forever" was for Radovan Karadzic. 
Dedicated to his temporary successor, Biljana 
Plasic, who the program said suffered from a lack 
of  experience with the opposite sex, was "That's 
The Way The Bosnians Kiss, Baby"  

Here are some other examples: 
To "Herceg-Bosna" and "the militant part of the 
HDZ": "A Dog Who Barks Doesn't Bite." 
To the Social Democratic Party: "Where Have All 
the Years Gone?" 
To IFOR: "Girls Walk on the Street" 
To OSCE: "Repairman, Where are You?" 
To the Federal Parliament: "I F*** Your Family" 
To the Croat and Muslim leaders of the Federal 
government: "It's Hard for Me to Be With You." 
In the spirit of Hyde Park, the moderator invited 
listeners to vote for their favorites. The winners 
were "What Would You Give to Be in My Place?" 
dedicated to Bosnian President Alija Izetbegovic, 
and "It's Better to be Drunk Than Old", for Nijaz 
Durakovic, head of the Party of Democratic 
Change. 

Hyde Park is broadcast twice a week on Studio 
99--when the telephones work. They have a habit 
of going dead in the middle of a show. Last week 
the announcer explained the problem and 
complained about "all the obstructions and 
pressure against Studio 99 and the Hyde Park 
show". 

The phones kept working 

Press: Zmaj od Bosne 
In Tuzla, the fortnightly Zmaj od Bosne continues 
to breathe fire for the ruling SDA. Number 120, 
published July 22, devoted seven of its 20 pages 
to election coverage. All of them promoted the 
SDA and either ignored or derided the opposition, 
in particular the ruling coalition of the USBD and 
SDP in the Tuzla government. 

Some of the issue was given over completely to 
the SDA, without editorial intervention. On the 
second page, normally reserved for the editor's 
comments, Zmaj published in capital letters the 
names of all 89 SDA candidates in Tuzla. A two-
page spread was given over to speeches of some 
of them.  

In a commentary, Zmaj's editor, Vedad Spahic, 
attacked the election list of Tuzla's ruling coalition 
for being insufficiently Muslim. He said non-
Muslims accounted for six of the first ten on the list 
and more than 40 percent overall. 

"That's a greater percentage of non-Bosniaks than 
before the war in the municipality of Tuzla", he 
wrote. "That's too much for anyone who has even 
a little national consciousness, especially for 



 5 

fighters who haven't quite forgotten how many of 
the Serbs and Croats have in the trenches with 
them." He went on to say that such a list "trampled 
on the dignity of the Bosniak people". 

In contrast, Spahic praised the SDA's new slogan, 
"Tuzla for Tuzlans", which it borrowed from the 
ruling coalition in Tuzla. He said the SDA had 
eliminated rural people from its list and was 
demonstrating that it was a party of urban people 
and not country folk. 

 Zmaj also noted approvingly that the SDA 
dropped Izet Hadzic from its list after he was 

jeered at during two separate commemorations of 
the Srebrenica massacres. Hadzic, it said, 
"showed himself an immature and naive 
politician". In contrast, Ejup Ganic, vice-president 
of the Bosnian Federation, "turned the mood of 
the masses in a desirable direction". 

The election section also contained a full-page 
advertisement for the SDA. The advert displayed a 
crescent moon and the slogan "We know what the 
Croats will do. The Serbs will vote for themselves. 
What about you?" Unfortunately, it is becoming 
increasingly difficult to tell in Zmaj what is 
advertising and what is not. 

The Election Campaign in the Sarajevo Press 
Oslobodjenje led the print media again this week with some 87 election-related stories. The newspaper 
gave added space to a growing number of voices opposed to the elections. Nijaz Durakovic, the SDP 
leader, told Oslobodjenje, “The elections will partition Bosnia,” while Sefer Halilovic, head of the Bosnian 
Patriotic Party, said the people will again be deceived in the elections. 

Vecernje novine and Dnevni Avaz sharply criticised the HDZ for boycotting the Mostar municipal council. 
In a commentary, Dnevni Avaz asked whether the “European Union has sanctions for the disobedient.” 

Period of coverage 22 - 28 July 1996  
Dailies: Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni Avaz. 
Weeklies, fortnightlies and monthlies:Ljiljan,.Slobodna Bosna, Hrvatska riječ  

title issues number 
of 
articles 

number of 
articles per 
issue 

most common formats 

Oslobođenje 7 87 11-19 articles brief news items, reports, statement 
Večernje novine 5 46 8-10 articles brief news items, statement, 

commentaries 
Dnevni Avaz 6 60 8-12 articles brief news items, reports, statement 
Ljiljan 1 5  commentaries, interview, appeal 
Slobodna 
Bosna 

1 3  commentaries, story, political cartoon 

Hrvatska riječ 1 5  commentaries, report, brief news 
items 

She loves me, she loves me 
not...(3) 
The table below shows the presence of political 
parties, their leaders and multi-party coalitions 
on the state-run broadcast media of both the 
Federation and Republika Srpska in the week 
22-28 July.  The column headed "total" indicates 
how many times each party or its leader 
appeared (directly or indirectly) or was 
mentioned in the central daily newscasts on 
both radio and television of RTV B&H and SRT. 

Each party is awarded a score which represents 
the sum of every positive mention (+1), every 
neutral mention ( 0 ) and every negative 
mention  (-1). The column headed "Σ (+,-,0)" 
shows the results.  The higher the number, the 
greater is that broadcaster's sympathy for or 
devotion to the party or politician.  The lower the 
number, on the other hand, the more can the 
broadcaster be said to regard that party or its 
leader with disrespect or antipathy.  The closer 
the total to zero, the more likely it is that the 
party receives equitable treatment by the 
broadcaster.  

name of RTV BiH RTV Srpska 



 6 

party / coalition total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 
party     
Stranka demokratske akcije  27 +6 18 -18 
Srpska demokratska stranka (SZ) - - 19 +17 
Hrvatska demokratska zajednica BiH 10 -2 9 -9 
Srpska radikalna stranka RS - - 2 0 
Srpska patriotska stranka SPAS - - 5 +2 
Narodna stranka RS - - 3 +1 
Srpska stranka Krajine - - 4 +1 
Liberalna Stranka BiH 1 0 - - 
Liberalno bošnjačka organizacija 1 0 - - 
Bosanska stranka 4 0 - - 
Građanska demokratska stranka BiH 6 0 - - 
Muslimansko bošnjačka organizacija (1)  4 0 - - 
Hrvatska seljačka stranka BiH (1)  2 0 - - 
Unija bosanskohercegovačkih socijaldemokrata (1)  1 0 - - 
Socijal demokratska partija BiH (1)  2 0 - - 
Socijalistička partija RS (3) - - 2 0 
Jugoslovenska levica  RS (JUL) (3) - - 2 0 
Socijalno-liberalna stranka RS (3) - - 2 0 
Stranka nezavisnih socijal-demokrata RS (3) - - 2 0 
Nova radnička partija  - - 2 0 
Stranka demokratskog centra Trebinje (3) - - 1 0 
Seljačka radnička stranka Kozarska Dubice (2) - - 1 0 
Demokratska stranka Bijeljina (2) - - 1 0 
Nova radikalna stranka “Nikola Pašić” (2) - - 1 0 
Otađbinska stranka Banja Luka (2) - - 1 0 
Radikalni otadžbinski front “Nikola Pašić” - - 1 +1 
Stranka privrednog prosperiteta BiH 3 0 - - 
BH Patriotska stranka 2 0 - - 
Republikanska stranka BiH (1) 1 0 - - 
Stranka srpskog jedinstva - - 2 0 
Srpska seljačka stranka RS - - 2 0 
Saborna narodna stranka  - - 1 0 
coalitions     
Demokratski patriotski blok RS - - 2 0 
Savez za mir i progres RS - - 3 -1 
Združena lista za Bosnu i Hercegovinu 2 0 - - 
(1) Parties that belong to the coalition Zajednička lista za BiH  
(2) Parties that belong to the coalition Demokratski partijski blok RS 
(3) Parties that belong to the coalition Savez za mir i progres RS 

The following media were monitored for this week’s report: Radio&TV Srpska, Radio&TV BiH, Radio Studio 99, NTV 
99, NTV Hayat, TV Zenica, NTV Zetel, Radio Zenica, Radio Tuzla, TV TPK Tuzla, TV Tuzla, Radio Prijedor, Radio 
Bihać,  Radio&TV Mostar, Hrvatska TV Mostar, Radio Herceg Bosna Mostar, Radi Krajina Banja Luka, TV Srbije, 
Hrvatska televizija, Oslobođenje, Večernje Novine, Dnevni Avaz, Ljiljan, Glas Srpski. Slobodna Bosna, Hrvatska riječ 

A Report by IWPR and MEDIA PLAN; Project Director Mark Wheeler  
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 

Tel/Fax 071-667-734/735 
E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org 

The Institute for War and Peace Reporting is a British-registered charity established to aid the development of 
independent media and to support voices of moderation in former Yugoslavia.  It also publishes War Report, an 
independent monthly journal, and Tribunal, a bimonthly review of The Hague International War Crimes Tribunal.  For 
subscriptions and other information, contact IWPR at 33 Islington High Street, London N1 9LH. Tel +44-171-713-7130 / 
Fax 713-7140/ E-mail:warreport@gn.apc.org. 
MEDIA PLAN  is Bosnia's first private company specialising in media research and analysis.  Its central aim is to 
promote the renewal and development of the B&H media.  The company has at its disposal an extensive data-base on 
the Bosnian media scene. 
We gratefully acknowledge project support from the Swedish International Development and Cooperation Agency, the 
Open Society Institute, the Friedrich Naumann Stiftung and the Winston Foundation for World Peace.  


