
Nakon što su preživjeli prijetnju septembarskim 
izborima zbog dugotrajnog odbijanja Radovana 
Karadžića da iščezne sa političke scene, 
međunarodni čuvari Bosne nastavili su prošle 
nedjelje da se bore sa isto tako ozbiljnom 
situacijom: da će se izbori zaista održati, ali da će 
njihove rezultate odbiti oni, koji izgube. Ovo je, 
naravno, bio smisao mostarskog zapleta. 
Međutim, ma kako  da mostarska kriza može biti 
zlokobna za sudbinu cijelog dejtonskog procesa, 
politički i novinarski establišment  u Sarajevu, na 
Palama i u Beogradu izgleda da je, u najmanju 
ruku, uživao u spektaklu intenzivnog pritiska SAD 
usmjerenog na dosadašnjeg američkog saveznika 
u Zagrebu. 

U vijestima prošle sedmice manje su bile 
zapažene otvorene najave rata cijelom konceptu 
civilnog društva, uključujući slobodu štampe, koje 
su dolazile, kako iz Republike Srpske, tako i 
Herceg Bosne. (Vidi izvještaje koji slijede.) 
Najdepresivnije od svega je to što su ovi pozivi 
odgovarajućim plemenima da se okupe, da 
ušutkaju one koji drugačije misle i da odbrane 
svete nacionalne ciljeve, bili djelo samih novinara, 
a ne političara. Ovakvo podsjećanje na loše dane 
iz 1990 - 91 u ovoj fazi predizborne kampanje, čini 
bespredmetnim pobožna očekivanja, izražena 
sredinom juna, da bi se uslovi za slobodne i 
poštene izbore ipak mogli obezbijediti do 14 
septembra, pod brižnim nadzorom OSCE.  

Što se tiče Mostara... 
Premda su nacionalni, regionalni i međunarodni 
mediji zasigurno smatrali da je kriza u Mostaru od 
posebnog interesa, normalna utakmica među 

lokalnim radiotelevizijskim stanicama na obje 
strane Neretve bila je utišana nedostatkom 
električne energije, kojom bi se u potpunosti 
podstakla njihova retorika. Hrvatska televizija 
(HTV) Mostar više je pogođena nedostatkom 
struje nego njen rival RTV Mostar, ali hrvatska 
stvar nije zbog toga ostala neizrečena. Radio 
Herceg Bosna prevazišao je samoga sebe u 
odbrani - pomoću napada - hrvatske stvari, dok se 
zagrebački HRT uključio u televizijsku neslogu ne 
samo time što je posvetio izuzetan prostor 
mostarskoj krizi u svojim redovnim emisijama 
vijesti rano uveče, nego i time što je tokom 
sedmice pripremio tri specijalna, polusatna 
programa pod naslovom "B&H izbori 96".  

Premda bi ponovno otvaranje pruge Sarajevo - 
Mostar - Ploče u drugim okolnostima pružilo HRT 
priliku da istakne pozitivne aspekte međudržavnih 
i unutar federalnih odnosa, prioritetni zadataka bila 
je odbrana odbijanja HDZ, kako da se formira 
mostarsko gradsko vijeće, na osnovu izbora 
održanih 31 juna, tako i da se ukine paradržava 
Herceg Bosna. HRT-ova specijalna emisija 
posvećena izborima omogućila je predsjedniku 
Federacije Krešimiru Zubaku platformu sa koje je 
mogao optužiti bošnjačke vlasti da reaguju 
"neurotično" i da usmjeravaju svu svoju "negativnu 
energiju protiv hrvatske strane", kako bi skrenuli 
pažnju javnosti sa ogromnih socijalnih problema, 
sa kojima je Bosna suočena. On je također otkrio 
da je državni podsekretar SAD Džon Kornblum 
(John Kornblum),  navodno šokirao Bošnjake kad 
im je rekao da ukidanje Herceg Bosne i prenos 
njenih ovlasti na Federaciju, mora  biti popraćeno 
odgovarajućom akcijom republičke vlade B&H, 
koja treba da zadrži samo ministarstva vanjskih 
poslova i vanjske trgovine. 

 
8 avgust 1996 broj 10 

Sedmični pregled BiH medija: 29 juli - 4 august 1996 



 2 

Praćenje posjete predsjednika Tuđmana 
Vašingtonu,  koja  je uslijedila na poziv iz Bijele 
kuće, i Četvrtog sabora HDZ B&H u Neumu (do 
samog završetka, kada su tvrdi i meki čovjek 
hrvatske politike, Gojko Šušak i Mate Granić, 
prenijeli rezultate razgovora Tuđman - Klinton), 
pojačalo je opsesiju HRT bosanskim pitanjima. 
HRT se jako trudio da unaprijed isključi bilo kakav 
strah, da bi se hrvatska politika pod pritiskom SAD 
mogla promijeniti. Citiran je Tuđman, koji je rekao 
da će njegov susret sa predsjednikom Klintonom 
samo dovršiti ono "što smo se ranije dogovorili". S 
druge strane, HRT je nagovijestio određenu 
fleksibilnost u odnosu na sudbinu Herceg Bosne, 
kao da to nema nikakve veze sa izbornim 
zapletom u Mostaru. Hrvatska slatka razboritost, 
međutim, nije išla dalje od već izraženog 
"kompromisnog rješenja". I ona sigurno ne bi 
uključila stvarno prihvatanje volje mostarskih 
birača. Zubak je potvrdio da će se u septembru 
morati održati novi izbori.  

Dok je HRT emitovao Granića, hrvatski radio u 
Mostaru emitovao je Šuška. Vrsta psovki koje 
dolaze iz Herceg Bosne može se procijeniti iz 
sljedećeg komentara urednika stanice  Veselka 
Čerkeza, koji je emitovan 29 jula.  Nakon što je 
izgrdio "sve češće zločine" Muslimana "protiv 
svega hrvatskog" i "prljave podvale" međunarodne 
zajednice, a posebno EZ - koje namučeni Hrvati 
treba da trpe, Čerkez je pozvao svoje zemljake na 
borbene položaje:   

“U ime budućnosti, poglavito naše djece i onih koji su 
svojom krvlju i odbranili našu domovinu, ne smijemo 
više biti, kako se već i u sali počelo govoriti o Hrvatima, 
fleksibilnim i kooperativnim, pogotovo, ako se takvo što 
traži i u situacijama u kojima je ugrožen i opstanak i 
dostojanstvo hrvatskog naroda. Borba Hrvata Mostara, 
izvršne političke vlasti, svih domoljuba, časnih pučana, 
ulazi, očito je, u završnu fazu, i u velikoj mjeri od ishoda 
takvog neravnopravnog sraza ovisiće budućnost Hrvata 
na prostorima Mostara i Hrvatske Bosne i Hercegovine. 
Alijinoj, takozvanoj, građanskoj, a u biti fundamentalis-
tičkoj ideji, neće biti prolaza bez obzira koliko on i 
sljedbenici umišljali da uz pomoć dijela svijeta, 
premazanog svim bojama, malo pomalo uspjevaju u 
svom naumu. Bit ću slobodan pa iz ove pozicije, reći: ni 
jedan Hrvat na ovim prostorima i šire, a u svezi s 
kazanim, nema pravo šutjeti i gledati kako strane i 
domaće hijene sa ovih prostora čupaju komad po 
komad, našeg tijela slobode, zemlje i budućnosti. Niko 
nema pravo biti po strani i čekati da se ovako golemi 
problem riješi sam od sebe. Treba se glasno i jasno 
očitovati i stajati iza svojih predstavnika na koje se ovih 
dana nemilice prosipa žuč i fundamentalista i evropskih i 

bjelosvjetskih egzibicionista. Jer što su drugo, molim 
lijepa, ako demokratsku metodu i prinos rješenju 
takozvane mostarske krize predlažu, zamislite, 
umirivanjemi Hrvata i uporabom međunarodnih 
policijskih snaga i snaga IFORa, gospode Košnika, 
Šajnera i sličnih. Oni odlaze i dolaze, i razlika je, 
naravno, samo u dubini njihovih džepova odnosno 
popunjenosti veličanstvom zvanog “dolar”. Sve drugo 
tim glasnogovornicima neetičnosti evropske 
međunarodne politike u slučaju Mostara nije bitno, pa 
čak ni to što u kontinuitetu jedan cijeli narod svojim 
pogrešnim potezima i odlukama, što svjesno, sto iz 
neznanja, dovode u obespravljenu opoziciju i manjinski 
položaj upravo sukladno planu baščaršijskog 
moderatora ili samozvanog predsjednika...Stoga se 
časno izborimo, onako kako to i znamo, za svoje mjesto 
pod suncem i bez upravitelja, nalogodavca, ucjenjivača i 
sl.” 

U poređenju sa ovim, protu-udar sa istočne strane 
Neretve bio je blag. U večernjim vijestima RTV 
Mostara 29 jula, usudili su se nazvati Gojka 
Šuška "debelokošcem" i "poznatim po svojim 
ekstremnim nacionalističkim stavovima." 31 jula 
pozabavili su se ocjenom vođe HDZ Mile Puljića, 
da je bezbjedonosna situaciji u gradu "normalnaj" 
a sloboda kretnja obezbjeđena. U vijestima 3 
augusta, prvi puta su nazvali Miju Brajkovića, 
"bivši gradonačelnik" zapadnog Mostara. 

Kako je pritisak SAD na Zagreb rastao, a Tuđman 
otputovao za Vašington, RTV Mostar je sa 
zadvoljstvom  1, 2, i 3 augusta ukazao na razlike 
među hrvatskim i međunarodnim interpretacijima 
onoga što se dešava. Neadekvatno navođenje 
izvora i nedostatak diferenciranja između vijesti i 
komentara, ostao je i dalje problem  u ovim, kao i 
u drugim prilikama. RTV Mostar uzela si je 
slobodu da nagađa i predviđa - što  možda znaci 
da njeni urednici gube strpljenje  zbog dugotrajne 
krize. 

Što se  tiče Pala... 
Prošle sedmice TV Srpska je direktno napala 
pravila OSCE, kojima se regulira praćenje izbora. 
Najavila je da više neće davati prostor u programu 
političkim strankama, koje urednici ove stanice 
smatraju nepatriotskim.  

U bučnoj odbrani svog mnogo-kritikovanog 
praćenja predizborne kampanje, urednički kolegij 
SRT insistirao je na činjenici, da  neke opozicione 
grupe ne zaslužuju  pažnju, zato što rade protiv 
interesa mlade države bosanskih Srba. Saopćenje 



 3 

je emitovano u cijelosti  31 jula u emisiji "Novosti u 
8". 

"Kao i Republika Srpska i Srpska Televizija je 
produkt nacije," rečeno je u saopćenju. "Činjenica 
je da je SRT preuzela na sebe odgovornost da 
predstavi političke stranke i da izvještava sa 
predizbornih konferencija za štampu. Ali je isto 
tako  činjenica, da je opći nacionalni interes stariji 
od uskog interesa bilo koje političke stranke." 

"Političke stranke i koalicije. koje vjeruju da 
proizvodjnjem laži mogu pridobiti podršku glasača, 
i na taj način sudjelovati u predizbornoj kampanji, 
mogu očekivati da će biti skinute sa programa 
SRT." U saopćenju se posebno kritikuje koalicija iz 
Banja Luke, sjevernog grada, koji se uveliko 
smatra suparničkim centrom moći Palama - Srpski 
Patriotski Blok, koji predvodi Predrag Radić, 
gradonačelnik i bivši odlučan zagovornik SDS. 
Očekuje se da će Radićeva gradska vlada uskoro 
pokrenuti nezavisnu televiziju u Banja Luci. 

Pokazalo se da je saopćenje SRT posljedica 
sastanka urednika medija koji su pod kontrolom 
vlade RS i Velibora Ostojića, zamjenika premijera i 
Dragana Božanića, ministra za informacije, na 
kome je glavna tema razgovora bilo pokrivanje 
izbora, kao što je saopćeno 29 jula u "Novostima u 
8". 

Bez obzira hoće li  SRT provesti svoju prijetnju u 
djelo ili ne, saopćenje je ogolilo agresivnu politiku 
ove stanice kada je u pitanju povlašteni tretman 
vladajuće SDS i konstantno pogrešno informiranje 
o pravilima,  koja se odnose na glasanje, posebno 
na glasanja izbjeglica. Kao što se vidi iz tabele na 
kraju ovog biltena, aktivnosti SDS prate se u svim 
emisijama vijesti, dok se opozicija (sa izuzetkom 
stranaka, koje otvoreno podržavaju SDS) ili 
ignorira, ili ocrnjuje. Od ukupno 28 priloga o SDS 
koji su ove sedmice emitovani u emisiji "Novosti u 
8", 26 priloga je bilo pozitivno. Ni jedna druga 
stranka u RS nije spomenuta više od tri puta. U 
prethodnim sedmicama pominjanje SDS popelo se 
čak na 48 puta u sedam emisija vijesti. 

Radio Srpska, koju kontrolira zamjenik premijera 
Ostojić, također je upozorila na opasnosti 
demokratskih izbora saopćenjem sa Svjetskog 
Kongresa Srba u Parizu, koje je emitovano u 
"Dnevniku" 2 augusta: "Političke stranke u RS ne 
bore se za vlast. Izbor koji stoji pred njima svodi 
se na izbor biti Srbin ili anti-Srbin." 

Sljedećeg dana Radio Srpska prenijela je 
saopćenje vlade, u kojem se odbacuje kritika 
opozicije da je TV Srpska "neosnovana i 
destruktivna, pošto neprijatelji RS vide u 
regionalnom (unutarnjem) sukobu, priliku da se 
uništi srpsko jedinstvo, što direktno ugrožava našu 
mladu državu."  

Prošle sedmice SRT je također povećala napore 
da uvjeri raseljene osobe u potrebu da glasaju u 
sadašnjem mjestu boravka. "Dnevnik" Radio 
Srpske 31 jula otišao je tako daleko, da je 
emitovao direktne prijetnje izbjeglim Muslimanima 
i Hrvatima u slučaju da pokušaju da glasaju u 
svojim predratnim opštinama. U emisji je citiran 
gradonačelnik Brčkog, koji je rekao da će svaki 
pokušaj Muslimana ili Hrvata da glasaju u ovom 
gradu biti smatran kao "otvorena provokacija". 

Uprkos tvrdnjama RTS da brani srpstvo od 
neprijateljske politike, nisu samo opozicione 
stranke te koje postaju umorne od  programa 
SRT. Slušaoci popularnog kontakt - programa 
Radio Krajine "Objektivna stvarnost" redovno 
prazne svoje frustracije sa SRT na očigledno 
zadovoljstvo urednika ove stanice. Tokom 
programa, koji je emitovan 19 jula, 80% slušalaca, 
koji su se javili u program, izrazilo je svoje 
nezadovoljstvo predizbornim programom SRT. 
Slušaoci su bili posebno ljuti zbog agresivnog 
odnosa voditelja SRT prema opozicionim 
kandidatima.  

Gdje je Radovan 
Veliki portret Radovana Karadžića koji je poslužio 
kao pozadina na sastanku aktivista SDS u Banja 
Luci 30 jula, izazvao je buru kontroverzi nakon što 
se pojavio u emisiji TV Srpska "Novosti u 8". 
Vašington post (The Washington Post) je posvetio 
značajnu pažnju Karadžićevoj slici u članku o 
navodnom neuspjehu OSCE da prati medijske 
manipulacije i zloupotrebe. Međutim, čudno je da 
je Karadžić gotovo sasvim iščezao iz programa 
SRT. I pored intenzivnog prkošenja SRT na  
drugim područjima, izgleda da je stanica 
zadovoljna što može ispuniti ovu obavezu. Čak su 
i masovni mitinzi, koji su organizirani u znak 
podrške Karadžiću i Ratku Mladiću pretvoreni u 
"mitinge podrške Republici Srpskoj", prema 
izvještaju TV Srpske 2 augusta iz Pelagićeva. 



 4 

Držanje linije u Sarajevu: 
TVB&H 
Bosanska državna televizija pokazala je proteklih 
sedmica povećani profesionalizam. Jedna mala, 
ali znakovita, promjena je da se u programu 
postepeno napušta upotreba fraze "Srpski entitet" 
a zamjenjuje je fraza "Republika Srpska", ime koje 
koriste svi izvan Bosne, ali koje još uvijek zapinje 
u grlu mnogih Bošnjaka. Ova stanica se također 
istakla i svojom otvorenošću prema opozicionim 
strankama, kao i svojim kritikama vlade. U 
izvještajima o međuetničkim sukobima, izbjegava 
se nacionalistička retorika. Stanica nije ni u kom 
slučaju savršena. Ponekad se pokaže nedostojna 
primjera datih u njenim boljim prilozima. Ali, među 
državnim medijima, koji emituju  u Bosni i prema 
Bosni, TV B&H se izdvaja po svojoj 
nepristrasnosti, otvorenosti i tačnosti. 

Dva događaja dominirala su u programu TV B&H 
u protekle dvije sedmice. Posjeta bosanske 
delegacije Beogradu, i zastoj u Mostaru. Oba 
događaja pokazala su snagu i slabosti ove 
stanice.  

TV B&H poslala je novinara da pokriva 
beogradsku posjetu, o kojoj je izvijestila izravno i 
bez komentara. U prvom večernjem "Dnevniku" 22 
jula, također je emitovana kritika  Liberalne 
stranke da se u stvari tom posjetom srbijanski 
Predsjednik Slobodan Milošević oslobađa svoje 
odgovornosti za rat. Sljedeće dvije večeri ova 
kritika je dovedena u ravnotežu emitovanjem  
izjava GDS koji, uz neke zamjerke, odobrava ovu 
posjetu. 

Emitovanje ovih priloga pokazuje još jedan važan 
aspekt u informativinim programima TV B&H. Ova 
stanica ne samo da dozvoljava opozicionim 
strankama učešće u političkim programima, nego 
im također pruža priliku da komentiraju vijesti. 
Ponekad, međutim, razlika između novinara i 
vlade izgleda da pada u vodu. Nakon povratka, 
beogradska delegacija je bila gost u sedmičnom 
kontakt programu "Face to face". Neizbježno, 
razgovor je skrenuo na politiku. Jedan od 
dužnosnika primijetio je da bi Momčilo Krajišnik, 
predsjednik Parlamenta RS, mogao postati 
predsjednik bosanskog Predsjedništva. "Ovo bi se 
stvarno moglo desiti," složio  se voditelj Senad 
Hadžifejzović, "ako se glasači u Federaciji podijele 
između dva kandidata, a oni u Republici Srpskoj 
koncentrišu na samo jednog." 

Izjava je bila tačna. Onaj član Predsjedništva, koji 
dobije najviše glasova, postaće predsjednik 
Predsjedništva u naredne dvije godine. Ali 
Hadžifejzovićev komentar išao je direktno na ruku 
SDA, koja upozorava glasače da bi mogla biti 
ugrožena i sama opstojnopst Bosne, ako 
muslimansku glasači podjele svoje glasove na 
više stranaka. Možda bez namjere da to uradi, 
izgledalo je da je voditelj (koji je uz to i glavni 
urednik  informativnog programa TV B&H), 
pretvorio program u podršku SDA. Ejup Ganić, 
potpredsjednik bosanske Federacije i prominentni 
dužnosnik SDA, nastavio je ovu temu izjavljujući  
da bi bilo apsurdno imati 15 kandidata za 
Predsjedništvo. 

Slični propust desio se 26 jula, kada je  "Dnevnik" 
pratio proteste ratnih invalida u Sarajevu. U emisiji 
je prikazano mnoštvo koje je priredilo neugodne 
trenutke dvojici istaknutih članova SDA. Najprije je 
izviždan Izudin Kapetanović, premijer bosanske 
Federacije, a govor predsjednika Izetbegovica je 
upadicama prekidan. Nakon ovih scena, slijedila je 
izjava jednog od demonstranata, koji je skrenuo 
sa teme, - u krajnjem slučaju, radilo se o 
povlasticama za ranjene borce - a cilj bas ove 
izabrane izjave je izgleda bio da se ispravi utisak, 
da je mnoštvo bilo ljuto na Izetbegovića. "Mi smo 
zadovoljni sa Alijom", objasnio je ovaj čovjek, "ali 
nismo sa njegovim ministrima".  

Tenzije između Muslimana i Hrvata u centralnoj 
Bosni izbile su svom žestinom prošlog mjeseca 
napadima na crkve i džamije. Izvještavanje TV 
B&H o ovim događajima, ponovo je pokazalo da 
se ova stanica ne plaši emitovati kritiku na račun 
SDA. Umjesto da se usredsrede samo na 
hrvatske prestupe, u "Dnevniku" 26 jula emitovana 
su saopćenja opozicionih stranaka, u kojima se za 
ove napade optužuju vladajuće stranke i Bošnjaka 
i Hrvata. Hrvatska seljačka stranka, kolaicija 
Zdruzena lista  i Građanska demokratska stranka 
izjavile su da je do nasilja dovela nacionalna 
politika SDA i HDZ. 

Hrvatsko muslimanske napetosti dominirale su i u 
vijestima protekle sedmice. Zastoj u Mostaru, dat 
je u "Dnevniku" tačno i profesionalno. Izuzetak je 
bio pomalo nezgrapni izvještaj iz Neuma, gdje se 
HDZ okupio na saboru. Izgleda da se reporter TV 
B&H više interesovao za ukidanje Herceg Bosne i 
pokazivanje kako u Neumu nema nikakvih 
znakova, koji bi ukazali na njegovu pripadnost 
Bosni i Hercegovini. S vilama u pozadini, izvještač 
je 2 augusta primijetio, kako je Neum nekad bio 
poznat po "različitim jugoslavenskim aferama" 



 5 

(čitaj: jugoslavenskoj mafiji), ali kako sada "ovdje 
sjede drugi moćnici." S druge strane, treba 
pohvaliti činjenicu da je izvještač otišao u Neum i 
intervjuirao predstavnike HDZ, premda su u 
intervjui rekli jako malo.  

TV B&H je dovoljno samouvjerena da može 
političkoj opoziciji osigurati redovno učešće u 
informativnim programima. Međutim, manje je 
sigurna kako da se odnosi prema prirodnoj 
prednosti  proistekloj iz sluzbenog položaja, a što 
SDA želi tako žudno da iskoristi. U emisji "Face to 
face" 26 jula voditelj je primijetio da Ejup Ganić 
nikada svoju stranku ne reklamira direktno, ali da 
indirektno obavlja dobar posao. "Dnevnik" je 
također zapao u naviku miješanja vijesti i 
komentara i to na način, koji može zbuniti 
gledaoce. U "Dnevniku" 27 jula, voditelj je kritizirao 
napade na religiozne institucije i rekao da oni 
predstavljaju terorizam. Upozorio je, ako se to 
nastavi, više neće biti važno, ko je prvi počeo. 
Održao je predavanje gledaocima, da se niko, ko 
stavi čak i "malu bombu" u crkvu, ne razlikuje od 
ljudi koji u drugim krajevima Bosne razaraju 
džamije. Stavovi za pohvalu,  ali miješanje 
izvještavanja i komentara, čak i kad se to radi sa 
dobrim namjerama, može nanijeti štetu 
vjerodostojnosti informativnog programa. 

Imajući u vidu katastrofalno izvještavanje drugih 
državnih televizijskih stanica, nedostaci TV B&H 
izgledaju mali. Većina državnih medija, uključujući 
i TV Srpska, Hrvatsku TV i Srbijansku TV, više 
brinu o tome, kako da služe svojim režimima, 
nego istini. Izgleda da su na TV B&H odlučni u 
želji da postave više standarde. Među svim 
nabrojanim TV stanicama, TV B&H je najbliža 
idealu nepristrasnog i tačnog izvještavanja. 

Moglo bi i bolje: Radio B&H 
Radio B&H se popravlja, ali polako. Nedosljednost 
kvari pokrivanje predizborne kampanje na ovoj 
stanici. U poslijepodnevnom "Dnevniku" 29 jula 
predstavljene su tri stranke i jasno objašnjene 
njihove sličnosti i razlike. Međutim, slabiji posao je 
napravljen u izvještavanju sa stranačkih 
konferencija za štampu. Neke su stranke 
izostavljene. 

Ponekad emisije vijesti izgledaju neorganizirano. 
"Dnevnik" nije obavijestio o slabom odzivu na 
apele glasačima da se prijave. Ova omaška 
donekle je kompenzirana izvještavanjem sa 

sjednice bosanskog Parlamenta, na kome se 
detaljno raspravljalo o ovome problemu. 

Kriza u Mostaru dominirala je u "Dnevniku" u 
sedmici od 27 jula do 4 augusta. Događaji su u 
"Dnevniku" prikazani u najvećoj mjeri tačno, 
objašnjavajući osnovne razlike hrvatske i 
bošnjačke strane. Međutim, 2 augusta u 
"Dnevniku" nisu mogli prikriti svoje oduševljenje 
izvještajima objavljenim u svjetskoj štampi da će 
Bil Klinton izvršiti pritisak na Franju Tuđmana da 
raspusti Herceg Bosnu. Također, 4 augusta nisu 
bili u stanju prikriti svoje razočarenje, kada su 
izvjestili da je novi administrator EZ u Mostaru, Ser 
Martin Garod (Sir Martin Garrod), nakon još 
jednog neuspjeha da se riješi kriza izjavio, da su 
jedini koji piju šampanjac u Mostaru, kriminalci i 
mafijaši. 

Kao nikad ranije, B&H Radio prenio je centar 
sukoba na Zagreb. Jedan ljuti dopisnik sugerirao 
je da su hrvatski političari podijeljeni isto toliko, 
koliko i sam Mostar. "Neslaganja između tzv. 
lijevog i desnog krila HDZ su česta", izvijestila je 
ona. Rezultat tog konflikta, rekla je, odredit će 
sudbinu Herceg Bosne. 

Jedva da mogu gore: Radio Bihać 
Radio Bihać ostaje čvrsto u džepu SDA i lokalnih 
kantonalnih vlasti  u sjeverozapadnoj Bosni. Ova 
stanica emituje često vijesti o SDA; o opoziciji se 
rijetko šta čuje. O drugim vijestima izvještava se 
na način, koji služi lokalnoj vladi, a preko nje SDA, 
i njenoj nacionalnoj politici. 

Nakon dvije sedmice predizborne kampanje, 
Radio Bihać  nije predstavio još ni jednu, od devet 
stranaka koje su na listi za lokalne izbore. Nije 
emitovao ni jedan obrazovni program za glasače, 
niti jedno predizborno saopćenje, koje su izdali 
OSCE ili USAID. Na sastanku sa predstavnicima 
opozicionih stranaka, o kome je izviješteno u 
večernjim vijestima 3 augusta, direktor stanice 
rekao je da su tome krivi tehnički problemi. On se 
požalio da prekidi u električnom napajanju 
uzrokuju prekid programa, kao i da njegovi 
izvještači nisu "dovoljno kvalificirani da izvještavaju 
o političkim temama, koje bi mogle imati 
značajnog utjecaja na predstavljanje političkih 
stranaka." Ipak, obećao je da će ove sedmice 
početi seriju političkih programa.  

Radio Bihać često iskrivljava vijesti selektivnim 
izvještavanjem. 31 jula, u izvještaju o sastanku 



 6 

kantonalne vlade, predstavnik policije amnestirao 
je SDA odgovornosti za junski napad na Harisa 
Silajdžića u Cazinu. Ovaj predstavnik,pokušao je 
da opravda napad,  optužujući sljedbenike 
Silajdžića  za vrijeđanje religioznih i nacionalnih 
osjećaja Bošnjaka. Stanica je emitovala ove 
izjave, ne spominjući da je istraga OSCE utvrdila 
da je SDA odgovorna za napad i da je zabranila 
učešće na izborima sedmorici  lokalnih kandidata.  

Još uočljiviji primjer selektivnog izvještavanja 
emitovan je 31 jula, u vezi sa sljedbenicima 
Fikreta Abdića, separatističkog vođe, koga Radio 
Bihać posebno ne voli. Rano ujutro 29 jula, 
eksplozija je oštetila most na ulazu u Veliku 
Kladušu. Glasnogovornik Ujedinjenih naroda, 
rekao je da se čini da je eksplozija podmetnuta, 
kako bi se spriječio povratak Abdićevih pristaša iz 
kampa u Hrvatskoj, koji je tog dana zatvoren. Ovo 
objašnjenje emitovali su susjedni hrvatski mediji. 
Kantonalna vlada u Bihaću, demantirala je ove 
izvještaje i okrivila za rušenje mosta - munju. 
Rekla je, kako je teritorijalna odbrana postavila 
granatu na  most 1992 godine, da bi se odbranila 
od krajinskih Srba i da je munja izazvala 
eksploziju. Radio Bihać emitovao je i demanti 
vlade i alternativno objašnjenje. Ali nije ukazao na 
činjenicu da su Ujedinjeni narodi bili izvor za 
hrvatske informacije. Ovo je ostavilo utisak, da su 
dva različita izvještaja, jednostavno pitanje "naše 
riječi protiv njihove". Postoje i drugi primjeri. Radio 
Bihać izvijestio je o napadu na katoličku crkvu u 
centralnoj Bosni, samo kroz izjavu bosanskog 
kardinala Vinka Puljića 27 jula, u kojoj se govorilo 
o paljenju religioznih objekata na obje strane. Sve 
druge informacije odnosile su se samo na napade 
na objekte islamske vjere. U izvještavanju o 
mostarskom zastoju, stanica je emitovala izvode iz 
izjave Mihajla Štajnera, zamjenika Karla Bilta, iz 
kojih se činilo, kako on Hrvatima prijeti mnogo 
više, nego što im je stvarno prijetio. 

Abdić je jedini izuzetak od pravila Radio Bihaća da 
ignorira opoziciju. On i njegova stranka, 
Demokratska Narodna zajednica, bili su predmet 
uvrijedljivog izvještavanja 24 jula, kada je Abdić 
održao konferenciju za štampu u Zagrebu. Prilog 
je poslao dopisnik državne novinske agencije B&H 
press Ona je izvjestila da je Abdić uvrijedio Bosnu 
i Hercegovinu, njenog predsjednika i njen narod, a 
da hrvatske vlasti nisu uradile ništa. Zahtijevala je 
da se Abdićeve "verbalne uvrede" kazne. 

Tužno, ali Radio Bihać se ne zadovoljava 
manipuliranjem odraslim slušaocima. Dječija 
emisija "Slatki mali radio", pretvorena je u 

propagandu za mlade. U emisiju "Slatki mali radio" 
pozvan je 29 jula bivši komandant 502 brigade 
Armije BiiH. Izgleda da je povod bila proslava 
četvrte godišnjice formiranja brigade, koja je 
održana prethodne sedmice. Pukovnik je pričao o 
heroizmu brigade, posebno o porazu Abdića 1994. 
Žalio  je "izdajnike", koji nisu bili "na ovoj strani". 
Na kraju emisije pukovnik, koji se prosto nadimao 
od ponosa, predložio je da se u škole pošalju 
"veličanstveni borci" Armije, da predaju historiju, 
"zato što profesori ne znaju šta se dešavalo." 
Ovakvo obrazovanje bilo bi zaista slatko.    

Pregled štampe 

Predizborna kriza u Mostaru dominirala je prošle 
sedmice u sarajevskoj štampi. Odbijanje HDZ da 
prihvati rezultate izbora održanih 31 juna i da 
sudjeluje u zajedničkoj gradskoj vladi, prijetnje 
administracije EZ da će spakovati kofere i otići, 
dodatne prijetnje Mihajla Štajnera, da će poslati 
IFOR u zapadni Mostar, dolazak Džona 
Kornbluma u B&H i odlazak predsjednika 
Tuđmana u SAD, konvencija HDZ B&H u Neumu - 
sve je to praćeno sa velikom pažnjom,  
tendencijom ka dramatizaciji i očiglednim 
interesom da se održi tenzija.  

U stvari, izgledalo je da je mostarska kriza 
dobrodošla svim učesnicima u septembarskim 
izborima. Poslanici u Skupštini B&H ponovo su 
govorili o mogućnosti bojkotiranja izbora. Protivnici 
izbora tvrdili su da oni mogu samo potvrditi 
trenutne nacionalno teritorijalne podjele i 
onemogućiti uspostavljanje jedinstvene B&H. 
Najrječitije vođe opozicije, koje su ovo tvrdile, 
Muhamed Filipović, iz LBO i Nijaz Duraković, iz 
SDP dobili su podršku vladajuće SDA. 

Nastavak rasprave o uzrocima pada Srebrenice i 
Žepe prošle godine i optužbe na račun stranaca, 
koji se smatraju odgovornim za to, također su 
pružile priliku stranačkim liderima da se pojave u 
štampi. Ni Karadžićevo uklanjanje sa mjesta 
predsjednika SDS, nije utišalo njigove zahtjeve za 
isključenje ove stranke iz predizborne trke. 

Političari su iskoristili i dva ozbiljna  nedavna 
incidenta: paljenje džamije u Prozoru i podmetanje 
eksploziva u katoličku  crkvu u Bugojnu. Prirodno, 
sve su stranke osudile ove napade i zahtjevale 
hvatanje i kažnjavanje onih, koji su za to 
odgovorni.  



 7 

Još više iznenađuje da je prošle  sedmice jedini 
dnevni list u Republici Srpskoj "Glas srpski" 
posvetio također mnogo prostora mostarskoj krizi. 
Ovoj vijesti konkurirali su samo članci o 
zaključenju prijava za glasanje u RS, što je bilo 

glavna tema ove sedmice. Zanimljivo je da je 
mostarska priča tretirana i  kao priča o ukidanju 
Herceg Bosne,  i kao priča o sprovođenju rezultata 
izbora od 31 juna. 

Prilozi u listovima čiji je sadržaj direktno ili indirektno u vezi sa zborima 1996 

Period pokrivanja: 29 juli - 4 avgust 1996  

Dnevni: Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni Avaz, Glas srpski 

Sedmični, petnaestodnevni, mjesečni: Svijet, Ljiljan,  Dani, Hrvatska riječ, Nezavisne novine, Ekstra 
magazin. 

 

naziv lista broj 
listova 

broj priloga broj priloga po 
broju 

najčešće zastupljna forma 

Oslobođenje 7 74 7 - 13 vijesti, izvještaji, komentari 
Večernje novine 6 46 4 - 13 vijesti, izvještaji, izjave 
Dnevni Avaz 6 49 3 - 12 vijesti, izvještaji, komentari 
Glas srpski 6 132 8 - 29 vijesti, izjave 
Svijet 1 3  komentari, vijesti 
Ljiljan 1 3  intervju, vijesti 
Dani 1 5  komentari, reportaža 
Hrvatska riječ 1 8  izvještaji, komentari 
Nezavisne 
novine 

1 10  komentari 

Ekstra 
magazin 

1 10  komentari 

     
 

Voli me, ne voli me….(4) 
Tabela ispod prikazuje prisustvo političkih stranaka, njihovih vođa  i koalicija u medijima Federacije (RTV 
BiH)  i Republike Srpske (RTV Srpska) u sedmici od 29 jula do 4 avgusta. Kolona sa nazivom “Total” 
govori koliko su puta jedna stranka ili njen lider direktno ili indirektno predstavljeni ili pomenuti u 
centralnoj informativnoj emisiji RTV BiH i RTV Srpska. Svaku stranku prati rezultat koji se potpisuje 
vrijednošću +1 za svako pozitivno pominjanje, za svako neutralno pominjanje i -1 za svako negativno 
pominjanje. Kolona (Σ (+,-,0)) predstavlja sumu ovih ocjena. Što je veći broj pozitivnih poena to znači da 
su mediji imali pozitivniji odnos, naklonost ili simpatije, odnosno, što je veći broj negativnih poena, to su 
se mediji prema stranci ili njenom predstavniku odnosili sa više kritike ili antipatije. Mediji koji su 
posmatrani u ovu svrhu su RTV BiH i RTV Srpska. Analizirane su samo glavne vijesti dana. 

 

 

U protekloj sedmici posmatrani su sljedeći mediji: Radio&TV Srpska, Radio&TV BiH, Radio Studio 99, NTV 99, 
NTV Hayat, TV Zenica, NTV Zetel, Radio Zenica, Radio Tuzla, TV TPK Tuzla, TV Tuzla, Radio Prijedor, Radio 
Bihać,  Radio&TV Mostar, Hrvatska TV Mostar,Hrvatski radio Mostar, Radio Herceg Bosna Mostar, Radio Krajina 
Banja Luka, TV Srbije, Hrvatska televizija, Oslobođenje, Večernje Novine, Dnevni Avaz, Ljiljan, Hrvatska riječ 



 8 

ime RTV BiH RTV Srpska 
stranke / koalicije total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 
stranke     
Stranka demokratske akcije  19 +2 14 -14 
Srpska demokratska stranka (SZ) 4 -3 28 +26 
Hrvatska demokratska zajednica BiH 17 -5 9 -8 
Srpska radikalna stranka RS   2 +1 
Stranka za BiH 5 0   
Srpska patriotska stranka SPAS   2 -1 
Narodna stranka RS   2 0 
Srpska stranka Krajine   3 +1 
Liberalna Stranka BiH 2 0   
Liberalno bošnjačka organizacija 2 0   
Građanska demokratska stranka BiH 7 0   
Muslimansko bošnjačka organizacija (1)  2 0   
Hrvatska seljačka stranka BiH (1) 1 0   
Unija bosanskohercegovačkih 
socijaldemokrata (1)  

2 0   

Socijal demokratska partija BiH (1)  4 0   
Socijalistička partija RS (3)   2 +1 
Radikalni otadžbinski front “Nikola Pašić”   2 +1 
Stranka privrednog prosperiteta 2 0   
Republikanska stranka (1) 1 0   
Srpska seljačka stranka   2 0 
koalicije     
Demokratski patriotski blok RS   2 0 
Savez za mir i progres RS   2 +1 
Združena lista za Bosnu i Hercegovinu 2 0   
(1) Stranke uključene u Združenu  listu za BiH (Federacija BiH) 
(2) Stranke uključene u Demokratski patriotski  blok RS 
(3) Stranke uključene u Savez za mir i progres RS 
 

 

izvještaj IWPR i MEDIA PLAN; Direktor projekta: Mark Wheeler 
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, BiH 

Tel/fax 071-667-734/735 
E-mail:MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org / 101657.3100@compuserve.com 

Institut za ratno i mirnodopsko izvještavanje (IWPR) je britanska dobrotvorna ustanova, osnovana sa namjerom da 
pomaže razvoj nezavisnih medija i da podrži umjerene glasove u bivšoj Jugoslaviji. Ovaj institut također izdaje War 
Report (Ratni Izvještaj) nezavisni mjeseèni list, i Tribunal, dvomjeseèni časopis o Međunarodnom tribunalu za ratne 
zloèine u Hagu. Za pretplatu i druge informacije obratite se na IWPR 33 Islington High Street, London N1 9LH. Tel 
+44-171-713-7130 / Fax 713-7140/ E-mail: warreport  gn.apc.org. 
Director: Anthony Borden; Administrative Director: Rachelle Jailer Valladares; Senior Programme Manager: Alan 
Davis; Project Director (Bosnia Elections): Mark Wheeler; Senior Project Officer (Bosnia Elections): Michael 
Montgomery;  Project Officer (Bosnia Elections): Jennifer Pearce. 

MEDIA PLAN  je prva privatna organizacija u BiH specijalizovana za istraživanje, analizu i projektovanje razvoja 
medija. Glavni cilj mu je da promoviše obnovu i razvoj medija u BiH. Organizacija raspolaže opsežnom bazom 
podataka o BiH medijima. MEDIA PLAN ima korespodentske centre u Tuzli, Zenici, Mostaru, Banja Luci i Bihaću. Na 
izradi Monitoring Reporta angažovano je 18 monitora, istraživača i drugih saradnika MEDIA PLANa.    
Sa zahvalnošæu napominjemo da ovaj projekat podržavaju Swedish International Development and Cooperation 
Agency, Open Society Institute, Friedrich Naumann Stiftung i Winston Foundation for World Peace.  


