
Having survived the threat to the September 
elections posed by Radovan Karadžić's long-
running refusal to disappear, Bosnia's international 
guardians continued to wrestle last week with an 
equally alarming prospect: that the elections might 
indeed take place, but that their outcome would be 
rejected by those on the losing side.  This, 
certainly, was the implication of the Mostar 
imbroglio.  Yet ominous as the Mostar crisis might 
be for the fate of the entire Dayton process, the 
political and journalistic establishments in 
Sarajevo, Pale and Belgrade appeared at least to 
enjoy the spectacle of intense US pressure being 
brought to bear on America's erstwhile ally in 
Zagreb.  

Less noticed last week were the open declarations 
of war on the whole concept of a civil society, 
including a free press, which emerged from both 
Republika Srpska and Herceg-Bosna.  (See 
reports below.)  Most depressing of all, these calls 
for the respective tribes to rally round, silence 
dissentient voices and defend their sacred national 
causes were the work of journalists themselves, 
not of politicians.  Such an evocation of the bad 
old days of 1990-91 at this stage in the campaign 
makes a nonsense of the pious expectations, 
expressed in mid-June, that conditions for free 
and fair elections might yet, under OSCE's tender 
care, emerge by 14 September.   

As Goes Mostar... 
Although the national, regional and international 
media certainly found the Mostar crisis of 
compelling interest, the normal contention 
between the local broadcasters on either side of 
the Neretva was mitigated by the absence of 

sufficient electricity to empower the full flow of 
their rhetoric.  Croatian Television (HTV) Mostar 
was hit harder by the power failure than was its 
rival, RTV Mostar, but the Croat case did not, as a 
consequence, go unvoiced.  Both Radio Herceg-
Bosna and Croatian Radio Mostar excelled 
themselves in defending - by means of attack - the 
Croat cause, while Zagreb's HRT stepped into the 
television breach, not only devoting extensive air-
time to the Mostar crisis in its regular early 
evening newscasts, but also mounting three 
special, half-hour programmes entitled "B&H 
Elections '96" in the course of the week. 

Whilst the re-opening of the Sarajevo-Mostar-
Ploče railway line might in other circumstances 
have offered HRT an opportunity to underline the 
positive aspects of inter-state and intra-federal 
relationships, defence of the HDZ's refusal either 
to form a Mostar city council on the basis of the 30 
June elections or to disband its Herceg-Bosna 
parastate took priority.  HRT's election specials 
provided Federation President Krešimir Zubak with 
a platform from which to denounce the Bošnjak 
authorities for reacting "neurotically", and directing 
all their "negative energy against the Croat side" in 
an effort to divert public attention from Bosnia's 
big social problems.  He also revealed that US 
Undersecretary of State John Kornblum had 
supposedly shocked the Bošnjaks by saying that 
the elimination of Herceg-Bosna and the transfer 
of its powers to the Federation must be matched 
by the B&H republican government, which should 
maintain only the ministries of foreign affairs and 
foreign trade. 

Coverage of both President Tuđman's summons 
to Washington and the Fourth Congress of the 
HDZ B&H in Neum (to the closing stages of which 

 
8 August 1996 number 10 

THE B&H MEDIA WEEK IN REVIEW: 29 JULY - 4 AUGUST 



 2 

the hard and soft men of Croatian politics, Gojko 
Šušak and Mate Granić, conveyed the results of 
the Tuđman-Clinton talks) reinforced HRT's 
obsession with matters Bosnian.  HRT sought 
manfully to rule out in advance any fears that 
Croatian policy would change under US pressure.  
Tuđman was quoted as saying that his meeting 
with President Clinton would only complete "what 
we agreed earlier".  On the other hand, HRT 
hinted at a certain flexibility in regard to the fate of 
Herceg-Bosna, as if it bore no relation to the 
electoral tangle in Mostar.  Croatian sweet 
reasonableness would not, however, extend 
beyond the proffered "compromise political 
solution".  And it would certainly not involve actual 
recognition of the will of Mostar's electorate.  
Zubak averred that new elections would have to 
be held in September. 

Croatian Radio Mostar played Šušak to HRT's 
Granić. The flavour of Herceg-Bosna invective can 
be appreciated from the following commentary by 
the station's editor, Veselko Čerkez, broadcast on 
29 July.  After inveighing against the "ever-more 
frequent crimes" of Muslims "against everything 
Croat" and the "dirty frauds" perpetrated by the 
international community - and by the EU in 
particular - which the long-suffering Croats have 
had to endure, Čerkez summoned his compatriots 
to their battle stations: 

For the sake of the future, particularly of our children, 
and for those who defended our homeland with their 
blood, we dare not be any longer the cooperative and 
flexible Croats about whom they begin to speak at the 
negotiating tables, especially in a situation where the 
survival and dignity of the Croat nation are in jeopardy.  
The struggle of the Croats of Mostar, their brilliant 
leaders, all patriots and honourable people is obviously 
entering its final stage.  The future of the Croats on the 
territory of Mostar and Croatian Bosnia & Hercegovina 
depends in large measure on the outcome of this 
unequal contest.  Alija's so-called civic idea - although, 
in reality, fundamentalist - will not prevail, regardless of 
how much he and his followers imagine that, with the 
help of a part of the world accustomed to deceit and 
theft, they will, little by little, succeed.  I shall be free, 
then, to say from this position: Not one Croat on this 
territory and beyond, conscious of the penalty, has the 
right to remain silent and look on while foreign and 
domestic hyenas from this space tear, piece by piece, 
at our body of freedom, land and future.  No one has 
the right to stand aside and wait while such fateful 
problems sort themselves out.  One must declare 
oneself, loudly and clearly, and stand behind one's 
representatives, on whom these days the 

fundamentalists and the European and white world 
exhibitionists are mercilessly pouring their bile.  For what 
else are they - Messrs Koschnik, Steiner and the rest - if 
their democratic method for solving the so-called Mostar 
crisis is to suggest pacification of the Croats by the 
international police and IFOR forces?  They come and 
they go, differing, of course, only in the depth of their 
pockets of almighty dollars.  Nothing else matters to 
these spokesmen for the immorality of European 
international politics in Mostar, not even if their 
erroneous moves and decisions call into question the 
survival of an entire nation.  Whether consciously or 
from ignorance they are leading us into powerless 
opposition and the position of a minority, exactly in 
accord with the plan of that Baščaršija fixer or self-styled 
president... Let us fight honourably, such as we know 
how, for our place in the sun - and without 
administrators, supervisors, blackmailers and their ilk. 

Counterblasts from the east side of the Neretva 
were mild in comparison.  On 29 July RTV 
Mostar’s evening news dared to call Gojko Šušak 
"thick-skinned" and "well-known for his extreme 
nationalist views".  On 31 July it took issue with 
HDZ leader Mile Puljić's characterisation of the 
security situation in the city as "normal" and 
freedom of movement as secure.  On 3 August it 
referred for the first time to Mijo Brajković as west 
Mostar's "former mayor". 

As US pressure on Zagreb mounted and Tuđman 
departed for Washington, RTV Mostar was happy 
to point out on 1, 2 and 3 August differences 
between Croatian and international interpretations 
of what was happening.  Inadequate citations of 
sources and failures to differentiate between news 
and comment remained a problem on these as on 
previous occasions.  RTV Mostar also gave itself 
licence to speculate and predict - signs, perhaps, 
that its editors were loosing patience with the long-
continuing crisis. 

So Goes Pale 
TV Srpska last week mounted a direct assault on 
the OSCE rules regulating election coverage by 
announcing it would no longer give air time to 
political parties deemed unpatriotic by the station’s 
editors. 

In a strident defence of its much-criticised 
campaign coverage, SRT’s editorial board insisted 
some opposition groups were unworthy of 
attention because they were working against the 
interests of the fledgling Bosnian Serb state. The 



 3 

communiqué was broadcast in its entirety on the 
31 July “Novosti u 8”. 

“Like Republika Srpska, Srpska Television is a 
product of the nation,” read the statement. “It is a 
fact that SRT took on the responsibility of 
presenting political parties and reporting from 
campaign press conferences. But it is also fact 
that the general national interest is older than the 
narrow interests of any political party.” 

“Political parties and coalitions who believe that 
through the manufacture of lies they can win 
voters’ support,  and in that way participate in the 
election campaign,  should expect to be taken off 
the air of SRT.” The communiqué heaped 
particular scorn on one coalition from Banja Luka, 
the northern city widely seen as a rival power 
centre to Pale--the Serbian Patriotic Block, which 
is headed by Predrag Radić, the city’s mayor and 
former SDS stalwart. Radić’s municipal 
government is expected soon to launch an 
independent television in Banja Luka. 

The SRT communiqué appeared to be the by-
product of a meeting between editors from the RS 
government-controlled media and Velibor Ostojić, 
the deputy premier, and Dragan Božanić, the 
information minister, in which election coverage 
was the main topic, according to the 29 July 
“Novosti u 8”. 

Whether or not SRT follows through on its threat, 
the statement laid bare what has been the 
station’s aggressive policy of preferential 
treatment of the ruling SDS and consistent 
misinformation about the rules regulating the vote, 
especially in the area of absentee ballots. As the 
table at the end of this bulletin shows, the SDS 
receives blanket coverage on all news broadcasts, 
while the opposition (with the exception of parties 
openly supportive of the SDS) are either ignored 
or denigrated. This week, out of a total of 28 
appearances for the SDS on “Novosti u 8”, 26 
were deemed positive. No other RS party received 
more than three mentions. In previous weeks SDS 
mentions have risen as high as 48 in seven news 
broadcasts. 

Radio Srpska, which is controlled by Deputy 
Premier Ostojić, also warned of the perils of a 
democratic vote through a statement from the 
World Congress of Serbs in Paris broadcast on 
the 2 August “Dnevnik”:  “Political parties in the RS 
are not engaged in a battle for political office. The 

choice before them is whether to be Serbian or 
anti-Serbian.” 

The following day Radio Srpska carried a 
government statement dismissing the opposition’s 
criticism of TV Srpska as “baseless and 
destructive, since the enemies of the RS see 
regional (internal) conflicts as a chance to destroy 
Serbian unity, which directly threatens our young 
state.” 

SRT last week also stepped up efforts to convince 
displaced persons of the need to vote in their 
current place of residence. Radio Srpska’s 31 July 
“Dnevnik” went so far as to broadcast direct 
threats to Muslim and Croat refugees should they 
attempt to vote in their pre-war districts.The 
broadcast quoted the mayor of Brčko, who said 
any attempt by Muslims or Croats to vote in the 
town would be regarded as an “open provocation”. 

Despite SRT’s claims to be defending Srbdom 
(Srpstvo) against partisan politics, it is not just 
opposition groups that appear to be growing tired 
of its broadcasts. Listeners to Radio Krajina’s 
popular call-in programme “Objective Reality” 
regularly vent their frustration with SRT, to the 
obvious delight of the station’s editors. During the 
19 July broadcast some 80 per cent of the callers 
expressed dissatisfaction with SRT’s election 
programming. The callers were particularly 
incensed by the aggressive treatment meted out 
to opposition candidates by SRT moderators. 

Where’s Radovan ? 
The large portrait of Radovan Karadžić that served 
as a backdrop for a meeting of SDS activists in 
Banja Luka on 30 July triggered a storm of 
controversy after it appeared in TV Srpska’s 
“Novosti u 8”. The Washington Post devoted 
considerable attention to Karadžić’s visage in an 
article about the OSCE’s alleged failure in tracking 
media manipulation and abuse. Yet it remains a 
strange fact that Karadžić has vanished almost 
completely from SRT broadcasts. Despite SRT’s 
intensifying defiance in other areas, the station 
seems content so far to uphold this undertaking. 
Even the mass mitinzi called in support of 
Karadžić and Ratko Mladić have  been tranformed 
into “rallies of support for Republika Srpska”, 
according to a 2 August TV Srpska report from 
Pelagićevo.  



 4 

Holding the Line in Sarajevo: 
TV B&H 

Bosnian state television has shown increasing 
professionalism in recent weeks.  One small but 
telling change is that the station is gradually 
dropping the phrase "Serb entity" in favor of 
"Republika Srpska", a name that everyone uses 
outside of Bosnia but which still sticks in the 
throats of many Bošnjaks. The station has also 
distinguished itself for its openness to opposition 
parties and to criticism of the government. In 
reporting on inter-ethnic conflicts, it  avoids 
nationalist rhetoric. The station is by no means 
perfect. At times it falls short of the example set by 
its own better work. But among the state-owned 
media that broadcast in and into Bosnia, TV B&H 
stands out for its fairness, openness and 
accuracy. 

Two events dominated TV B&H in the past two 
weeks: the visit of a Bosnian delegation to 
Belgrade and the impasse in Mostar. Both stories 
revealed the station's strengths and weaknesses. 

TV B&H sent a journalist to cover the Belgrade 
visit, which it reported straightforwardly and 
without comment. On 22 July, the early evening 
"Dnevnik" also broadcast criticism by the Liberal 
Party that the visit had effectively absolved 
Serbian President Slobodan Milošević of his 
responsibility for the war. The next two nights it 
balanced this criticism with statements by the GDS 
which, despite some objections, approved of the 
visit. 

These broadcasts show an important aspect of TV 
B&H's news coverage. The station not only allows 
opposition parties to take part in political 
programmes, it also gives them an opportunity to 
comment on the news. Sometimes, however, the 
distance between the journalists and the 
government seems to collapse. When the 
Belgrade delegation returned, it appeared on the 
weekly "Face to Face" programme. Inevitably, the 
conversation turned to politics. One of the officials 
observed that Momčilo Krajišnik, president of the 
RS parliament, could become President of the 
Bosnian Presidency. "This could really happen," 
chimed in the presenter, Senad Hadžifejzović,"if 
the voters in the Federation split between two 
candidates, and those in Republika Srpska 
concentrate on one." 

The statement was true. Whomever of the three 
members of the Presidency wins the most votes 
will become chairman of the Presidency for the 
next two years. But Hadžifejzović's comment 
played straight into the hands of the SDA, which 
warns voters that Bosnia's very existence could be 
threatened if Muslim voters split their votes among 
several parties. Perhaps without intending it, the 
presenter (who is also editor-in-chief at TV B&H) 
seemed to turn the programme into an SDA 
endorsement. Ejup Ganić, vice president of the 
Bosnian Federation and a prominent SDA official, 
continued the theme by declaring that it was 
absurd to have 15 candidates for the Presidency.  

A similar lapse occurred on 26 July, when 
"Dnevnik" covered a protest by disabled war 
veterans in Sarajevo. The broadcast showed the 
crowd giving a bad time to two of the most 
powerful SDA members. It hissed Izudin 
Kapetanović, prime minister of the Bosnian 
Federation, and interrupted a speech by President 
Alija Izetbegović. These scenes were followed by 
a statement by one of the demonstrators that 
veered off the point--the issue, after all, was 
benefits for disabled veterans -- but which seemed 
aimed at correcting the impression that the crowd 
was miffed at Izetbegović. "We are content with 
Alija", the man explained, "but not with his 
ministers." 

Tensions between Muslims and Croats erupted in 
central Bosnia last month with the bombing of a 
church and a mosque. TV B&H's coverage of 
these events showed again that it was not afraid to 
broadcast criticism of the SDA. Instead of focusing 
on Croat transgressions, the 26 July "Dnevnik" 
broadcast statements by opposition parties that 
blamed both the Bošnjak and Croat ruling parties 
for the attacks. The Croatian Peasant Party, the 
Joint List Coalition and the Citizens Democratic 
Party all said that the nationalist politics of the 
SDA and HDZ had led to the violence. 

Croat-Muslim tensions continued to dominate the 
news last week. "Dnevnik" covered the impasse in 
Mostar accurately and professionally. An 
exception was a bit of clumsy reporting from 
Neum, where the HDZ had met for a conference. 
The B&H reporter seemed chiefly concerned with 
disparaging Herceg-Bosna and showing that 
Neum betrayed no signs of belonging to Bosnia & 
Hercegovina. With villas as a backdrop, he 
remarked on 2 August that Neum was once known 
for "diverse Yugoslav affairs" (read: Yugoslav 
mafia), but that "other magnates sit here now."  



 5 

On the other hand, the fact that the reporter went 
to Neum and interviewed HDZ officials was 
commendable, even if the interviews yielded little. 

TV B&H is confident enough to make the political 
opposition a regular part of its news coverage. It 
seems less sure how to handle the natural 
advantages of incumbency that the SDA is so 
eager to exploit. On the 26 July "Face to Face", 
the presenter observed that Ejup Ganić never 
advertises his party directly, but does a good job 
indirectly. "Dnevnik" also has fallen into the habit 
of mixing news and commentary in a way that may 
confuse the viewer. On 27 July, "Dnevnik"'s 
presenter criticised the attacks on religious 
institutions and called them terrorism. He warned 
that, if they continued, it would not matter who 
started the trouble. He lectured viewers that 
anyone who put even a "small bomb" in a church 
was no different from the people who razed 
mosques in other parts of Bosnia. Commendable 
views, perhaps, but the blurring of reporting and 
commentary, even in a good cause, can hurt the 
credibility of a news programme. 

Given the dismal record of other state-owned 
television stations, the shortcomings of TV B&H 
seem small. Most state-owned media, including 
TV Srpska, Croatian TV, and Serbian TV, worry 
more about serving their regimes than the truth. 
TV B&H looks determined to set a higher 
standard. Of all of them, it comes closest to the 
ideal of fair and accurate news coverage.   

Could Do Better: Radio B&H 
Radio B&H is improving, but slowly. Inconsistency 
mars its election coverage. On 29 July, the 
afternoon "Dnevnik" presented three parties and 
explained clearly their similarities and differences. 
It has done a less able job covering party press 
conferences. Some parties have been missed out.  

 Sometimes the news programming seems 
disorganised. "Dnevnik" failed to report on the 
slow response to appeals for voters to register. It 
partly compensated for this omission by its 
coverage of the Bosnian parliament, where the 
problem was discussed in detail.  

 The crisis in Mostar dominated "Dnevnik" during 
the week of 29 July-4 August.  For the most part 
"Dnevnik" covered events accurately, explaining 
the basic differences between the Croat and 
Bošnjak sides.  But it was not able to conceal its 

enthusiasm on 2 August for reports in the world 
press that Bill Clinton would pressure Franjo 
Tuđman to dismantle Herceg-Bosna. Nor was it 
able to hide its disappointment on 4 August when 
it reported that the new EU administrator in 
Mostar, Sir Martin Garrod, had stated after yet 
another failure to solve the crisis that the only 
ones drinking champagne in Mostar were the 
gangs and the mafiosi. 

As never before, B&H Radio transferred the 
epicentre of the conflict to Zagreb. An eager 
correspondent suggested that Croatian politicians 
were as divided as Mostar itself. "Disagreements 
between the so-called left and right wings of the 
HDZ are frequent," she reported. The outcome of 
that conflict, she said, would determine the fate of 
Herceg-Bosna. 

Could Hardly Do Worse: 
Radio Bihać 
Radio Bihać remains firmly in the pocket of the 
SDA and the local cantonal authorities in 
northwestern Bosnia. The station broadcasts 
frequent news about the SDA; the opposition is 
rarely heard from. Other news is reported in a way 
that serves the local government, and through it 
the SDA and its nationalist politics. 

Two weeks into the election campaign, Radio 
Bihać had yet to present any of the nine parties on 
the local election list. It had broadcast no 
educational programmes for voters and no 
election announcements from OSCE or USAID. At 
a meeting with representatives of opposition 
parties, reported on the 3 August evening news, 
the station's director blamed technical problems. 
He complained that power failures disrupted 
broadcasting and that his reporting staff was 
"inadequately qualified for political themes of the 
sort that might have considerable influence on the 
presentation of the political parties." Nonetheless, 
he promised to start a series of political 
broadcasts this week.  

 Radio Bihać often slants the news with selective 
reporting. On 31 July, in a report about a session 
of the cantonal government, a police official 
absolved the SDA of responsibility for the June 
attack on Haris Silajdžić in Cazin. The official 
seemed to justify the attack by blaming Silajdžić's 
followers for insulting the religious and national 
feelings of Bošnjaks. The station broadcast these 



 6 

statements without mentioning that an OSCE 
investigation had found the SDA responsible for 
the attack and had barred seven of its local 
candidates from the elections. 

A more remarkable piece of selective reporting 
was broadcast on 31 July in connection with 
followers of Fikret Abdić, the separatist leader who 
is particularly unloved by Radio Bihać. Early in the 
morning of 29 July, an explosion damaged a 
bridge into Velika Kladuša. A United Nations 
spokesman said the explosion seemed designed 
to prevent the return of Abdić's supporters from a 
camp in Croatia which closed that day. This was 
the explanation reported in the nearby Croatian 
media. The cantonal government in Bihać denied 
these reports--and blamed lightening. It said that 
the Territorial Defence had placed a mortar shell 
in the bridge in 1992 to defend against the Krajina 
Serbs, and that a thunderbolt had set it off. Radio 
Bihać reported both the government's denial and 
the alternative explanation. But it did not point out 
that the United Nations was the source of the 
Croatian report. This left the impression that the 
different accounts were simply a case of "our word 
against theirs". 

There are other examples. Radio Bihać reported 
the bombing of a Catholic church in central Bosnia 
only through a statement on 27 July by Bosnian 
Cardinal Vinko Puljić, who talked about the 
burning of religious objects on both sides. All the 
other information concerned offences against 
Islamic objects only. In reporting about the 
impasse in Mostar, the station broadcast 
selections from a statement by Michael Steiner, 
Carl Bildt's deputy, that made him sound more 
threatening to the Croats than he really was. 

Abdić is the sole exception to Radio Bihać's rule of 
ignoring the opposition. He and his party, the 
Democratic People's Union, were the targets of a 
scornful broadcast on 24 July, the day Abdić gave 
a news conference in Zagreb. The story was filed 
by a correspondent of the the state news agency, 
BH Press. She reported that Abdić had insulted 
Bosnia & Hercegovina, its president and its 
people, but that the Croatian authorities had done 
nothing. She called for Abdić's "verbal offence" to 
be punished. 

Sadly, Radio Bihać is not content to manipulate its 
adult listeners. It has turned its children's show, 
"Sweet Little Radio", into propaganda for the 
young. On July 29, "Sweet Little Radio" invited the 
former commander of the Army's 502nd Brigade 

to its studio. The occasion, it seems, was the 
celebration a week earlier of the fourth anniversary 
of the brigade's establishment. The colonel 
recounted the heroism of the brigade, especially 
the defeat of Abdić in 1994. He deplored the 
"traitors" who were not on "this side". At the end of 
the show the colonel, swelling with pride, 
recommended that the Army's "glorious fighters" 
be sent to schools to teach history, "because the 
professors don't know what was going on." Such 
schooling would be sweet stuff, indeed. 

Press Review 
The post-election crisis in Mostar dominated the 
Sarajevo press last week.  The refusal of the HDZ 
to accept the 30 June vote and to take part in a 
joint city government, the threats of the EU 
administrators to pack their bags, the top-up 
threats of Michael Steiner to send IFOR into west 
Mostar, the arrival of John Kornblum in B&H and 
the departure of President Tuđman for the USA, 
the convention of the HDZ B&H in Neum - all were 
followed with avid attention, a tendency towards 
dramatisation and an apparent interest in 
maintaining the tension. 

In fact, the Mostar crisis seemed welcome to all 
the contestants in the September elections.  
Representatives in the B&H Assembly spoke 
again of the possibility of boycotting the poll.  
Opponents of the elections argued that they could 
only confirm current national-territorial divisions 
and preclude the establishment of a united B&H.  
The most voluble opposition leaders who argued 
to this effect, Muhamed Filipović of the MBO and 
Nijaz Duraković of the SDP, received support from 
the ruling SDA. 

Continuing commentaries on the falls of 
Srebrenica and Žepa last year - and accusations 
against the foreigners held responsible - also 
provided party leaders with opportunities to get 
into print.  Nor has Karadžić's removal as SDS 
president stilled their demands for the exclusion of 
his party from the elections. 

Politicians took advantage as well of two serious 
and recent incidents: the burning of a mosque in 
Prozor and the bombing of a Catholic church in 
Bugojno.  Naturally enough, all the parties 
condemned these attacks and demanded the 
apprehension and punishment of those 
responsible. 



 7 

More surprisingly, Republika Srpska's sole daily, 
Glas srpski, also devoted much space last week to 
the Mostar crisis.  It was rivalled only by articles 
about the conclusion of voter registration in RS as 

the week's top theme.  Interestingly enough, the 
Mostar story was viewed as being as much about 
the eradication of Herceg-Bosna as about the 
enforcement of the 31 June elections. 

 Press Articles Relating Directly or Indirectly to the 1996 Elections 

 Period of coverage: 29 July - 4 August 1996  

 Dailies: Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni Avaz, Glas srpski 

 Weeklies, fortnightlies and monthlies: Svijet, Ljiljan,  Dani, Hrvatska riječ, Nezavisne novine, Ekstra 
magazin. 

title issues number of 
articles 

number of 
articles per 
issue 

most common formats 

Oslobođenje 7 74 7 - 13 brief items, reports, 
commentaries 

Večernje novine 6 46 4 - 13 brief items, reports, statements 
Dnevni Avaz 6 49 3 - 12 brief items, reports, 

commentaries 
Glas srpski 6 132 8 - 29 brief items, statements 
Svijet 1 3  commentaries, brief items 
Ljiljan 1 3  interviews, brief items 
Dani 1 5  commentaries, stories 
Hrvatska riječ 1 8  reports, commentaries 
Nezavisne 
novine 

1 10  commentaries 

Ekstra 
magazin 

1 10  commentaries 

 
 
 

    

 She loves me, she loves me not...(4)  
The table below shows the presence of political 
parties, their leaders and multi-party coalitions 
on the state-run broadcast media of both the 
Federation and Republika Srpska in the week 
29 July - 4 August.  The column headed "total" 
indicates how many times each party or its 
leader appeared (directly or indirectly) or was 
mentioned in the central daily newscasts on 
both radio and television of RTV B&H and SRT. 
Each party is awarded a score which represents 

the sum of every positive mention (+1), every 
neutral mention ( 0 ) and every negative 
mention  (-1). The column headed "Σ (+,-,0)" 
shows the results.  The higher the number, the 
greater is that broadcaster's sympathy for or 
devotion to the party or politician.  The lower the 
number, on the other hand, the more can the 
broadcaster be said to regard that party or its 
leader with disrespect or antipathy.  The closer 
the total to zero, the more likely it is that the 
party receives equitable treatment by the 
broadcaster.  

 

The following media were monitored for this week’s report: Radio&TV Srpska, Radio&TV BiH, Radio Studio 99, NTV 
99, NTV Hayat, TV Zenica, NTV Zetel, Radio Zenica, Radio Tuzla, TV TPK Tuzla, TV Tuzla, Radio Prijedor, Radio 
Bihać,  Radio&TV Mostar, Hrvatska TV Mostar, Hrvatski radio Mostar , Radio Krajina Banja Luka, TV Srbije, Hrvatska 
televizija, Oslobođenje, Večernje Novine, Dnevni Avaz, Glas srpski, Ljiljan, Dani, Ekstra magazin, Svijet, Hrvatska 
riječ, Nezavisne novine. 



 8 

name of RTV BiH RTV Srpska 
party / coalition total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 

party     
Stranka demokratske akcije  19 +2 14 -14 
Srpska demokratska stranka (SZ) 4 -3 28 +26 
Hrvatska demokratska zajednica BiH 17 -5 9 -8 
Srpska radikalna stranka RS   2 +1 
Stranka za BiH 5 0   
Srpska patriotska stranka SPAS   2 -1 
Narodna stranka RS   2 0 
Srpska stranka Krajine   3 +1 
Liberalna Stranka BiH 2 0   
Liberalno bošnjačka organizacija 2 0   
Građanska demokratska stranka BiH 7 0   
Muslimansko bošnjačka organizacija (1)  2 0   
Hrvatska seljačka stranka BiH (1) 1 0   
Unija bosanskohercegovačkih 
socijaldemokrata (1)  

2 0   

Socijal demokratska partija BiH (1)  4 0   
Socijalistička partija RS (3)   2 +1 
Radikalni otadžbinski front “Nikola Pašić”   2 +1 
Stranka privrednog prosperiteta 2 0   
Republikanska stranka (1) 1 0   
Srpska seljačka stranka   2 0 
coalitions     
Demokratski patriotski blok RS   2 0 
Savez za mir i progres RS   2 +1 
Združena lista za Bosnu i Hercegovinu 2 0   

(1) Parties that belong to the coalition Združena lista za BiH  
(2) Parties that belong to the coalition Demokratski partijski blok RS  
(3) Parties that belong to the coalition Savez za mir i progres RS 

.A Report by IWPR and MEDIA PLAN; Project Director Mark Wheeler  
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 

Tel/Fax 071-667-734/735 
E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org & 101657.3100@compuserve.com 

The Institute for War and Peace Reporting is an independent conflict-monitoring and media-support charity which 
works to inform the international debate on conflict and to provide a platform and other support for voices of moderation 
caught in war.  It publishes the monthly journal War Report and the bimonthly Tribunal, a review of The Hague 
International War Crimes Tribunal.  For subscriptions and other information, contact IWPR at 33 Islington High Street, 
London N1 9LH. Tel + 44-171-713-7130 / Fax 713-7140 / E-mail:warreport@gn.apc.org. 
Director: Anthony Borden; Administrative Director: Rachelle Jailer Valladares; Senior Programme Manager: Alan Davis; 
Project Director (Bosnia Elections): Mark Wheeler; Senior Project Officer (Bosnia Elections): Michael Montgomery;  
Project Officer (Bosnia Elections): Jennifer Pearce.   

MEDIA PLAN  is Bosnia's first private company specialising in media research and analysis.  Its central aim is to 
promote the renewal and development of the B&H media.  The company has at its disposal an extensive data-base on 
the Bosnian media scene. 
We gratefully acknowledge project support from the Swedish International Development and Cooperation Agency, the 
Open Society Institute, the Friedrich Naumann Stiftung and the Winston Foundation for World Peace.  



 9 

 


