
 1 

Već više od godinu dana - u stvari od kada je 
NATO počeo da bombarduje Republiku 
Srpsku, a Ričard Holbruk da zavrče ruke - 
moglo se sa sigurnošću kladiti da će 
zapadne sile, ako sačuvaju jedinstvo na 
ovom zadatku, uspjeti da nametnu neku vrstu 
mira u Bosni i Hercegovini. Ali, propisivanje 
izbora u Dejtonskom sporazumu, kao 
sredstva za promijenu smjera u procesu 
etničkog čišćenja i za ponovno ujedinjenje 
B&H, uvijek je stajalo lošije na kladionici.  

Samo mjesec dana prije izbora niti cilj, niti 
sami izbori, ne izgledaju ništa sigurnije nego 
što su izgledali dan nakon što je potpisan 
Dejtonski sporazum. U Mostaru je nekako 
zakrpan dogovor, koji nije uradio ništa na 
podsticanju suverenog prava birača, niti na 
ozdravljenju Federacije. Slučajevi 
zastrašivanja, netolerancije i "izbornog 
inženjeringa" primjećeni su u cijeloj B&H. 
Navodeći gotovo apsolutno odsustvo svih 
uslova, koji su se ranije smatrali bitnim za 
održavanje slobodnih i poštenih izbora, devet 
stranaka sa sjedištem u Federaciji 
(uključujući vladajuću SDA) izgledaju 
spremne da najave bojkot septembarskih 
izbora. U međuvremenu, režim u Republici 
Srpskoj, nastavlja da se još agresivnije ruga, 
kako međunarodnoj zajednici, tako i 
principima, koji su sadržani u Dejtonskom 
sporazumu.  

Među tobožnjim stranim garantorima u Bosni, 
IFOR se zaklanja iza svog mandata, Ured 
Visokog predstavnika daje povremeno oštre 
izjave, ali je hendikepiran svojom ovisnošću 
o međunarodnom konsenzusu, koji se može 

postići samo povremenom američkom 
brigom. OSCE je počeo da pišti, ali još nije 
naučio kako da riče. Nevladine organizacije 
ponovo traže odlaganje izbora, što nije 
nikakvo iznenađenje.  

Kao što smo tvrdili već ranije u ovom 
izvještaju, medijska scena u B&H  nije ništa 
gora od opće slike. Ustvari, barem 
marginalno, ona je malo bolja. Sigurno je 
lakše pripadnicima drustvenog krema  da se 
nose sa stavovima, koji se razlikuju od 
ortodoksnih. a koji preovladavaju u njihovim  
entitetima ili podentitetima, nego što je 
izbjeglicama moguce  da odu kući. Manje je 
opasno kupiti primjerak "Feral Tribune" u 
Vitezu, nego da vas u tom gradu, nakon 
mraka, neko uhvati sa zenickim tablicama. 
Ali kao što u ovom biltenu bilježimo i ističemo 
svake sedmice, pitanjima medija posvećena 
je više nego pristojna pažnja. O medijima 
brinu političari. Brinu intelektualci. Brinu 
međunarodni funkcioneri. Izgleda da svi oni 
zamišljaju da srca i um ljudi postoje samo 
zato da bi ih se pridobilo - ili iskvarilo - 
kakvom porukom na televiziji.  

Ovo sveprisutno pretjerivanje, vezano 
posebno za moć elektronskih medija - i 
podcjenjivanje neukrotivosti i/ili inteligencije 
masa općenito - sastavljeno je od uvjerenja 
da je manipuliranje umovima putem medija 
lakše i jeftinije, nego izgradnja partijske 
organizacije na lokalnom nivou, ili, upotreba 
IFOR za hvatanje optuženih ratnih zločinaca. 
Najvažnije stvari moraju biti na prvom mjestu. 
�       M.W 

14 august 1996 broj 11 

Sedmični pregled BiH medija: 5 - 11 august 1996 



 2 

Izazov RS OSCE-u 
Nakon što je završeno forsiranje registracije 
birača, mediji u RS pristupili su prošle sedmice 
praćenju izbora. Radio i televizijske stanice, pod 
kontrolom vlade, nastavile su da se rugaju 
OSCE-ovim pravilima i da napadaju opozicione 
kandidate.  

Čini se da čak ni apel, koga je 11 augusta v.d. 
predsjednika RS Biljana Plavšić uputila 
novinarima, tražeći da poštuju jezik Dejtonskog 
sporazuma, nije imao mnogo direktnog utjecaja. 
Radio Srpska nastavila je da govori o "bivšoj 
Bosni" i o Predsjedniku Izetbegoviću, kao o "vođi 
dijela Muslimana", dok je TV Srpska bila odlučna 
u nastojanju da krivicu za porast političkog nasilja 
prebaci na opoziciju.  

Nakon tri navodna bombaška napada na 
predizborne skupove, koji je organizovao 
opozicioni Savez  za mir i progres, Vlada RS 
izdala je neobičan demanti "kao odgovor na 
optužbe nekih stranaka na račun države i SDS". 
U  IzjavI, koja je u cijelosti emitirana 6 augusta, u 
emisiji "Novosti u 8",  Vlada RS odriče svoju 
odgovornost za napade na "marionetske stranke, 
koje nisu uspjele da ¸da nametnu svoju volju  
srpskom narodu." Vlada je upozorila da "državni 
organi već imaju dovoljno pouzdanih podataka da  
pojedinci i neke partije sami podmeću  
eksplozivne naprave, kako bi doprinijeli 
nastojanjima međunarodne zajednice da se 
eliminise Republika Srpska". 

TV Srpska također  je otpočela  pokrivanje javnih 
tribina na kojima su glavnu riječ imali funkcioneri 
SDS. Posebno je bila interesantna tribina, koja je 
pod motom "Izbori - pitanje života i smrti za 
Republiku Srpsku", održana 11 augusta u  mjestu 
Kožuhe, pokraj Doboja. Na televizijskom snimku, 
prikazana su dva velika portreta Radovana 
Karadžića u dvorani u kojoj je održana tribina. 

Voditelji predizbornih programa Radio Srpske 
ostali su istovjetno neprijateljski raspoloženi 
prema svakoj stranci koja predstavlja ozbiljnog 
suparnika vladajućoj SDS ili suviše odstupa od 
pravca SDS. Takav je slučaj bio 7 augusta, kada 
je u emisiji Radio Srpske "Direktna linija" 
nastupio Miodrag Živanović, vođa Socijalno-
liberalne stranke. Liberali su postali problem za 
službene medije, a voditeljica Radio Srpske nije 
se ni trudila da prikrije svoj antagonizam prema 
Živanoviću. 

TV Srpska također nije pokazala kajanje u vezi 
sukoba sa OSCE-om oko navodnih kršenja 
novinarskog kodeksa ponašanja, kojeg su 
urednici ove stanice, naravno, potpisali još 
davno. U intervjuu beogradskom "Nedeljnom 
telegrafu", generalni direktor TV Srpske Ilija 
Guzina, izjavio je da je stanica odbila neke od 
OSCE-ovih uputstava za emisije posvećene 
izborima. 

"Rečeno nam je da ne zovemo Aliju Izetbegovića 
- lider Muslimana ,nego, predsjednik Bosne", 
rekao je Guzina. "Također su zahtijevali od nas 
da ne spominjanjemo kako Srbi nisu za 
zajedničku državu sa Muslimanima i Hrvatima i 
da izvještaje montiramo tako da budu više u duhu 
'bratstva i jedinstva'. I, naravno, rečeno nam je 
da ne spominjemo Karadžića. Na sve ovo ja sam 
odgovorio da ne mogu gušiti novinarsku 
slobodu." 

Guzina je također rekao da je njegova stanica 
namjerno podigla cijenu za političke oglase "zato 
što znamo da su neke stranke za svoju 
predizbornu kampanju dobile novac od IFOR-a i 
OSCE." 

Ostaje da se vidi kakve će mjere poduzeti OSCE, 
ako Guzina nastavi da odbija pravila i zahtjeve 
OSCE. 

Radio Krajinu iz Banja Luke, koja je bliska 
vojsci, zapalo je da još jednom pokaže da su u 
RS moguće profesionalne emisije posvećene 
izborima. Popularna kontakt emisija Radio 
Krajine "Objektivna realnost" ponudila je prošle 
nedjelje svojim slušaocima informativnu i 
trezvenu diskusiju sa vođama Demokratskog 
patriotskog bloka, Srpske radikalne stranke i 
Radikalnog otadžbinskog fronta "Nikola Pašić". 

Voditeljica Radio Krajine uspjela je da 9 augusta 
podstakne diskusiju o osnovnim uslovima za 
izbore, onako kako je to predviđeno u 
Dejtonskom sporazumu, uprkos tome što je 
jedan dio njenih gostiju odbijao da raspravljaju o 
bilo čemu drugom osim o onome što čini srpski 
nacionalni interes. Razgovor je imao i teških 
trenutaka: 
Voditelj: "Da li su po vašem mišljenju ispunjeni 
uslovi iz Aneksa 3, tačka 1, Mirovnog sporazuma, 
tj. sloboda kretanja, sloboda govora i sloboda 
izbora bez pritiska?" 
Nikola Poplašen, predsjednik Srpske radikalne 
stranke u RS: "To je pitanje kakvo postavljaju 



 3 

strani novinari i agenti CiA sa kojima ja 
razgovaram svakoga dana."  

Nakon ove razmjene riječi, voditeljica  je hladno 
nastavila: "I moje sljedeće pitanje, također se 
odnosi na Dejtonski sporazum, što znači da ga je 
gospodin Poplašen već čuo od CNN ili od CIA." 
Pitanje je bilo zašto Srbima iz hrvatske Krajine 
nije dozvoljeno da glasaju u RS. 

Šok, užas! -  
Ili politika kao i obično 
Prekid predizbornog skupa Združene liste za 
B&H u sjevernom gradiću Gardačac u subotu 
navečer, 10 augusta, koji su izazvali mladići u 
majicama sa znakom SDA, upotrebljavajući 
megafone i uzvikujući "Alija, Alija!  i "Allahu- 
Ekber!" bio je,  zavisno od naklonosti, drugi 
najozbiljniji napad na predizborni proces, nakon 
napada na Harisa Silajdžića u Cazinu, 15 juna, 
ili-  manji incident lokalnog značaja. Bez obzira 
na stav, bila je to prilika u kojoj se TV B&H 
razlikovala od drugih. 

Incident se desio suviše kasno da bi se 
informacija o njemu mogla objaviti u glavnom 
"Dnevniku" u 19.30. Ali, informacija nije 
objavljena ni u "Dnevniku" u 22.00. S druge 
strane, sarajevski NTV Studio 99,  ne samo da 
je svoju informativnu emisiju "Oko 22" počeo 
izvještajem o tom događaju, nego je u emisiju 
uvrstio i izjave vođe Združene liste Ive Komšića i 
zamjenika šefa bezbjednosti u Gradačcu. 

Zagrebački HRT također je u svojoj posljednoj 
informativnoj emisiji dao istaknuto mjesto 
informaciji o prekidu skupa Združene liste u 
Gradačcu. U "Dnevniku" je spomenuta također i 
činjenica (kao što je to uradio i Radio B&H 
slijedećeg dana) da je i prethodni skup Združene 
liste u Kalesiji imao sličnu sudbinu. Komentar 
HRT-ovog voditelja bio je: "To odslikava ukupnu 
predizbornu situaciju u B&H." 

Slijedećeg dana, 11 augusta, TV B&H je vijest 
objavila na četvrtom mjestu u glavnom 
"Dnevniku". Objavljen je izvještaj sa konferencije 
za štampu Združene liste, koja je održana tog 
jutra u Tuzli i na kojoj su koalicione stranke 
izjavile da će se žaliti OSCE-u i  da smatraju da 
je policija bila nemarna. Nije objavljena nikakva 
reakcija vlade, policije, ili SDA. Međutim, 
"Dnevnik" je objavio stavove Bosanske stranke 

(BOSS) i Građanske demokratske stranke 
(GDS). Protest ove druge stranke bio je zanimljiv 
u svjetlu rastućih spekulacija o bojkotu 
septembarskih izbora od više stranaka. GDS je 
optužila OSCE da se toliko plaši prijetnji 
bojkotom, da ništa ne poduzima  na sprječavanju 
ovakvih incidenata. (Naravno, teško je proniknuti 
u logiku ovakve optužbe.) 

Sa svoje strane, emisija "Oko 22" posvetila je 11 
augusta ponovo prvih 20 minuta informacijama 
vezanim uz ovaj incident. Pored izjava 
opozicionih stranaka, emisija "Oko 22" je snimila  
na ulicama Sarajeva i šta građani misle o tom 
incidentu, a objavila je i izvode iz ranije 
emitovane emisije "Intervju dana", u kojoj je 
učestvovao i funkcioner SDA i član Privremene 
Izborne Komisije Kasim Begić. 

Premda je NTV Studio 99 bio očigledno bolji od 
TV B&H u izvještavanju o događajima u 
Gradačcu, pokrivanje predizborne kampanje na 
NTV Studio 99 bilo je inače neujednačeno. Na 
dane 6, 8, 10 i 11 augusta izvještavanje  je bilo 
potpuno i kompetentno. Ali 5, 7 i 9 augusta 
izvještavanje je bilo oskudno ili ga uopšte nije ni 
bilo. Pregovorima u Mostaru i na Forumu 
Federacije, također nije poklanjana  ujednačena 
pažnja. 

Prošle sedmice Zajednička lista se osjetila 
oštećenom i zato što TV B&H nije objavila 
izvještaj sa zvanične promocije stranke, koja je 
održana u Sarajevu 6 augusta ("Oko 22" je 
izvjestilo o promociji, ali bez slike.) Protest 
Združene liste objavljen je u "Dnevniku" slijedeće 
večeri, kao i protest Gradimira Gojera, 
predsjednika Programskog savjeta TV B&H i 
potpredsjednika SDP (koja je članica Združene 
liste). Prema Gojerovom mišljenju, izostavljanje 
priloga bilo je "neprofesionalan i neciviliziran čin". 
On više ne može obavljati funkciju u Savjetu TV 
B&H, zato što ona favorizira nacionalne stranke. 
Pozvao je OSCE da preduzme akciju protiv TV 
B&H i zahtijevao kompletnu promjenu njene 
uprave. 

U svom odgovoru TV B&H je  ukazala da njena 
programska politika ne podrazumijeva 
predstavljanje stranačkih promocija u "Dnevniku", 
nego u emisiji "B&H Izbori". 

Prošle sedmice u "Dnevniku" TV B&H dominirale 
su dvije druge teme: problemi sa Federacijom i 
propusti u Republici Srpskoj, o kojima je bilo 
govora na različitim konferencijama za štampu 



 4 

OSCE. Izvještavanje u "Dnevniku" o prvom 
problemu bilo je potpuno i otvoreno. Izvještavanje 
o kršenju Dejtonskog sporazuma i pravila OSCE 
od strane vlasti Republike Srpske i medija bilo je 
utoliko selektivnije, ukoliko su ti  prekršaji bili 
brojniji. Na primjer, OSCE-ove zamjerke u vezi 
"izbornog inženjeringa" i "klime zastrašivanja" 
izrečene 9 augusta, nisu bile ograničene na RS. 
Slično je bilo i u "Dnevniku" od 10 augusta,  kada 
je citiranje kritika izrečenih u ovom biltenu na 
račun medija u Republici Srpskoj i Herceg-Bosni 
- i pohvala na račun TV B&H - izgledalo kao da 
treba prihvatiti uvjerenje da je tako dobra 
televizijska stanica, kao sto je ova, dovoljna.   

Mostar: Kriza prolazi 
Rastuće nestrpljenje RTV Mostara zbog 
produženja krize oko formiranja novog gradskog 
vijeća i prihvatanja mandata EZ "Zajednička 
akcija"  našlo je razrješenje 6 augusta. Ali dugo 
iščekivanje i  nedavne ritualne  polemike sa 
Hrvatima djelovale su obeshrabrujuce. Osim  
izraza olakšanja vezanog za potpis sporazuma i 
sumnji u pogledu hrvatske iskrenosti. Te večeri u 
"Dnevniku" su objavljeni odlomci iz izjava Ser  
Martin Garoda (2'15''), Safeta Oručevića (2'55') i 
Mije Brajkovića (33''). Trajanje ovih izjava 
pokazalo je dovoljno tačno koga ova stanica 
preferira. Drugih  25 minuta  bilo je posvećeno 
Oručevićevim stavovima, koje je on iznio u emisiji 
"U fokusu" emitovanoj nakon vijesti. 
Gradonačelnik istočnog Mostara jasno je izrazio 
svoju odlučnost da se neće dozvoliti nikakvoj 
sudskoj presudi da poništi odluku glasača i da će 
gradsko vijeće nastaviti da funkcionira. Hrvatska 
interpretacija ovog sporazuma, koja naglašava 
da će se Gradsko vijeće Mostara sastati samo 
jednom prije septembarskih izbora, kao i da se  
neće odustati od žalbe HDZ-a Vrhovnom sudu 
Federacije, koji tek treba da se formira, navela je 
voditelja "Dnevnika" RTV Mostar da 7 augusta 
zaključi slijedeće: "Prevarenim Hrvatima, kojima 
su obećana brda i doline sada se nudi priča: po 
medijima Hrvatske, u Mostaru je na izborima 
pobijedio HDZ, ispred SDA, koji ima nekoliko 
hiljada glasova više."  "Dnevnik" izgleda da je 
zaboravio, da je na izborima u Mostaru pobijedila 
Lista za ujedinjeni Mostar, a ne SDA, i da je 
razlika u glasovima bila 1800, a ne "nekoliko 
hiljada". 

RTV Mostar je 9 i 10 augusta iskoristio izjave ser 
Martin Garoda, OSCE i Mahaila Štajnera, kao i 
izvode iz strane štampe da bi nastavio svoj svađu 

sa Hrvatima. "Dnevnik" je posebno uživa u 
citatima  koji se odnose na utjecaj gangstera i 
mafijaša na politiku u zapadnom Mostaru. 

"Dnevnik" je također uobičajeno brz u osudi 
nasilja koja su počinjena, ili potiču sa zapadne 
strane grada, ali je sklon da opravda odmazde sa 
istočne strane, kao opravdane "kontramjere". 
Tako se desilo da je za izvještaj, koji je emitovan 
6 augusta, o hapšenju vojnika B&H Armije (za 
koga se ispostavilo da je Hrvat) od strane policije 
u zapadnom Mostaru, rečeno da je ponukao  
građane u istočnom Mostaru da samo "zadrže 
nekoliko hrvatskih putnika u istočnom dijelu 
grada, nakon čega je brzo došlo do razmjene".  

Hrvatska televizija Mostar saopćila je vijest o 
sporazumu 6 augusta u produženoj večernjoj 
informativnoj emisiji i na neuobičajeno ujednačen 
način. Prenesena je tonska izjava ser Martina 
Garoda o dogovoru (sa originalnim  prevodom) , 
dok je Mijo Brajković, u izjavi koju je dao tim 
povodom, koristio novi, politički korektan riječnik. 
Međutim, voditelj Veselko Čerkez, ostao je 
dosljedan starim terminima koristeći izraz 
"Muslimani" umjesto Brajkovićevog, "druga 
strana".  

Predstavnici HDZ, koji su intervjuirani u emisiji, 
bili su, naravo revni u nastojanju da dokažu kako 
se radi o slavnoj pobjedi. Prema lokalnom šefu 
stranke Mili Puljiću, Hrvati su "napravili jedan 
manevar: da je hrvatska strana ponudila da se 
dokument 'Zajednička akcija' temelji na 
političkom dogovoru hrvatske i muslimanske 
strane, a ne na rezultatima izbora. Dakle, 
rezultati izbora i dalje ostaju upitni." Pošto je, 
prema Bori Puljiću, potpredsjeniku gradske 
skupštine, u Vašingtonu zaključeno da će izborni 
rezutati predstavljati osnovu za zajedničku 
gradsku vladu, "nije bilo lako promijeniti ovu 
formulaciju." 

Kao da takvim samočestitanjima nije bio uvjeren, 
HTV Mostar nastavio je tokom sedmice da 
uklanja disonantne tonove obrazloženjima. 
Odbijanje HDZ-ove tužbe zbog  izbornih 
rezultata, predsjednik Federacije Krešimir Zubak 
odbacio je 7 augusta kao predvidljivu odluku 
nekompetentnog suda, koja "nas ne obavezuje." 

Milje Puljić ponovo je pozvan da učestvuje u 
emisiji 9 augusta, kako bi naglasio da će se 
mostarski izbori ponoviti u septembru, zajedno sa 



 5 

općim izborima. Junski izbori vrijediće samo do 
kraja septembra i ne dulje. 

HTV Mostar izvijestio je 9 augusta o zahtjevu 
Savjeta bezbjednosti UN Hrvatskoj da ispuni svoj 
dio obaveza kako bi se obezbijedili uslovi za 
održavanje B&H izbora u septembru, ali nije 
spomenuo konferenciju za štampu OSCE, koja je 
održana istog dana i na kojoj su osuđeni "izborni 
inženjering" i drugi prekršaji. 

I za HTV Mostar, kao i za RTV Mostar, nasilja 
koja se dešavaju u gradu, ili su djelo onih "sa 
druge strane", ili opravdana odmazda. 
Kamenovanje vozila sa registracijom Herceg-
Bosne navelo je Milu Puljića da 7 augusta 
zahtjeva od vlasti u istočnom Mostaru da stave 
pod kontrolu svoje "ekstremiste". U protivnom, 
zaprijetio je on, tražiće od IFOR-a da na liniju 
razdvajanja postavi međunarodnu policiju, a ako 
oni to odbiju, "morat ćemo revidirati slobodu 
kretanja". 

Hrvatska televizija (HRT - Zagreb), koja je 
prenijela intervjue sa Brajkovićem i Milom 
Puljićem, slijedila je u svojim prvim emisijama 
večernjeg "Dnevnika" istu liniju, kao i HTV 
Mostar. Mostarski dogovor bio je hrvatska 
pobjeda, koja će, prema Brajkovićevoj izjavi od 6 
augusta, osigurati hrvatski identitet u tri gradske 
općine, koje sada treba da se povežu. Međutim, 
HRT je prošle sedmice pokazivao više zanimanja 
za pregovore u Forumu Federacije o sudbini 
Herceg Bosne. Ni hrvatski ministar vanjskih 
poslova Mato Granić, koji je učestvovao u 
razgovorima na insistiranje SAD, ni predsjednik 
Federacije Zubak nisu se ustezali da okrive 
bošnjačku stranu za nepostizanje dogovora. HRT 
nije emitovao ni jednu bošnjačku reakciju. 

Bitka za Srebrenicu II 
Izborna kampanja u Tuzli postaje sve prljavija, 
dok se suprotstavljene stranke prepiru oko toga 
ko je kriv za pad Srebrenice. Na nesreću, mediji 
u Tuzli postali su instrument propagandnog rata. 

Prošlog mjeseca SDA i Združena lista, čiji je 
jedan od lidera gradonačelnik Tuzle Selim 
Bešlagić, optužile su jedna drugu da koriste 
komemoracije posvećene padu Srebrenice u 
političke svrhe. Sada SDA pokušava da jedan dio 
odgovornosti za masakre prikači Bešlagiću, 
koristeći za to svoje glasilo u Tuzli, kantonalnu 
televizijsku stanicu, TV TPK. 

Prvi hitac ispaljen je 3 i 4 augusta, kada je na TV 
TPK dva puta emitovan razgovor sa Izetom 
Hadžićem, funkcionerom SDA i guvernerom 
kantona. Hadžić je optužio gradonačelnika Tuzle 
da je poslao jedinice Teritorijalne odbrane u 
pravcu Brčkog, umjesto prema enklavama 
Srebrenica i Žepa. Združena lista uzvratila je 
udarac 6 augusta izjavom, koja je emitovana na 
TV Tuzli i Radio Tuzli. Bešlagić je demantovao 
optužbe i optužio Hadžića za njegove "grijehe" u 
odnosu na Srebrenicu i zaprijetio da će ga tužiti. 

TV Tuzla, gradska televizijska stanica, svrstala 
se u posljednjim previranjima uz gradonačelnika. 
TV Tuzla je u cijelosti informisala o ovom slučaju, 
ali nije citirala optužbe izrečene na račun 
gradonačelnika, niti je dopustila tužiteljima da 
sami govore. TV TPK, čija je lojalnost SDA  
jasnije izražena, emitovala je optužbe, ali je 
zataškala odgovor. Ova stanica posvetila je samo 
nekoliko riječi ovoj polemici u emisijama 5 i 7 
augusta.  

TV TPK treba pripisati u zaslugu, da sada 
posvećuje više pažnje i drugim strankama, osim 
SDA. U sedmičnoj emisiji "Izbori 96" postupa se 
ujednačeno sa svim strankama. U emisiji, koja je 
bila na programu 7 augusta, učestvovali su 
predstavnici HDZ i Stranke za B&H. Obje stranke 
imale su značajan prostor da predstave svoje 
ideje i da odgovore na pitanja slušalaca. 

Međutim, TV TPK podriva ovo dobro ponašanje 
time što nastavlja da promovira SDA  gotovo u 
svakom drugom dijelu svog programa. Prošle 
sedmice, SDA se pojavio osam puta na TV TPK,  
dok su se sve druge stranke zajedno, pojavile 
ukupno devet puta. Same brojke govore tek o 
jednoj strani medalje. TV TPK se obično trudi da 
samo  izvjesti o izjavama drugih stranaka i o 
njihovim konferencijama za štampu. Ona rijetko 
dopušta da se kandidati, koji nisu SDA-ovi, 
pojave na ekranu, a ne trudi se ni da pokrije neki 
skup, ako nije SDA-ov. Ponekad rekonstruira 
izjave na način koji je sračunat da zbuni ili umanji 
znacaj. Tako je 9 augusta objavljeno da  "goste 
iz Engleske zanima da čuju kako Stranka za B&H 
vidi problem reintegracije Bosne i Hercegovine". 
Stanica nije objavila ko su bili "gosti" , niti gdje, ili 
zašto je održan sastanak. 

Ovakve omaške rijetko se javljaju, kada je u 
pitanju SDA. TV TPK dopušta predstavnicima 
SDA da se jave u televizijskom programu i da se 
direktno obrate gledaocima. Ona također 
izvještava sa partijskih skupova, gdje nikada ne 



 6 

propušta da se zadrži na zastavama SDA, koje 
su u prvom planu. Njen osjećaj prema 
polumjesecu je nepogrešiv. 10 augusta, što je 
neuobičajeno, izvijestila je sa skupa Združene 
liste u Tojsici. Umjesto da pokaže pristaše 
Združene liste, kamera je lutala preko praznog 
prostora oko mnoštva, fokusirajući se na stražare 
sa psima i na grupe djece, koja su se igrala. 
Slučajno, jedno dijete nosilo je zastavu -- 
pogodilte ciju ?!" Stanica je emitovala zvižduke, 
ali ne i aplauze. Cilj priloga, izgleda, bio je ne 
toliko  da izvjesti sa skupa, vec da ga umanji. 
Istog dana TV TPK  nije bila na licu mjesta, kada 
je grupa ljudi u majicama sa znakom SDA 
prekinula skup Združene liste u Gradačcu. 
Televizija je izvjestila o konferenciji za štampu, 
koja je organizovana nakon incidenta, ali ponovo 
nije dopustila ražalošćenim političarima da sami 
govore. 

TV TPK također podržava SDA i više indirektno. 
Ona se bavi pitanjima Islama, prenosi govore 
islamskih dužnosnika, izvještava o izgradnji 
džamija i pravcima razvoja u islamskom 
obrazovanju. Ignorira Tuzlu, posebno događaje 
koji bi mogli dati publicitet gradonačelniku. Nije 
izvijestila o pripremama za izbore u Tuzli. 
Također je prešutjela i vijest da je guverner 
kantona uručio stotine hiljada njemačkih maraka 
za administrativne potrebe općina izvan Tuzle, ali 
da samoj Tuzli nije dao ni dinara.  

Izvještavanje TV Tuzle o sukobu oko Srebrenice 
prekinuo je prošle sedmice štrajk. Zaposleni na 
ovoj stanici obustavili su 7 augusta rad zbog 
neslaganja koje je poteklo djelomično i zbog 
sumornog pravnog statusa stanice. Direktori 
stanice sastali su se sa općinskim vlastima i 
dogovorili da nastave emitovanje, uz suglasnost 
da će se stanica reorganizirati kao dioničarsko 
društvo. Štrajk je pokazao koliko gradski političari 
ovise od TV Tuzle, kada je u pitanju pokrivanje 
predizborne kampanje. Štrajk je također pokazao 
da su odnosi između političara i stanice daleko 
manje dobri, nego što su to odnosi kantonalnih 
vlasti i TV TPK, čiji je direktor, također kandidat 
SDA. 

Izgleda da je TV Tuzla odlučna da ispravi 
nedostatke konkurentske stanice. Prije nego što 
je prošle sedmice prestala sa emitovanjem 
programa, uvela je nove emisije posvećene 
izborima, koje bi trebalo da dopune sedmičnu 
kontakt emisiju "Izborni forum 96". Jedna od njih 
"Kandidati o sebi, privatno"  daje političarima do 
pet minuta da u toku dnevnih vijesti govore o 

svom privatnom životu. Ne očekujte nikakva 
šokantna otkrića. Za pretpostaviti je, da će 
program  pružiti opozicionim kandidatima priliku 
da pokažu kako su oni sofisticirani građani, a ne 
"došlje",kako oni nazivaju kandidate SDA. 

Radio Tuzla ( takodje opstinska stanica)  u 
zadnje vrijeme je pocela da pomalo podilazi SDA. 
Ova stanica je pocela sa  emitovanjem 
specijalnih rubrika u svojim dnevnim 
informativnim emisijama u kojima emituje 
stranačka saopćenja, izvještaje sa konferencija 
za štampu i informacije o stranačkim zbivanjima. 
U ovim dijelovima informativnih emisija SDA je 
dominirala sa šest vijesti. Združena lista pojavila 
se četiri puta, dok su se BOSS, LS, MBO, HDZ i 
SPP pojavile svaka po jedan put. Specijalni 
izborni program na ovoj stanici "Izbori 96", 
predstavio je lokalne funkcionere SDA, koji su 
doslovno komandovali emisijom. Voditeljica  je 
pružila blag otpor, prekidajući ih samo da bi se 
emitovale odabrane numere pop muzike. 
Voditeljica je napustila uobičajenu praksu da 
slušaoci postavljaju pitanja i dozvolila je gostima 
da govore znatno duže  od sat vremena, koliko 
ova emisija traje. Vijesti, koje se emituju u 6 sati,  
počele su tek u 6.10. 

Bitka za Tuzlu vjerovatno će postati još 
neugodnija kako se budu približavali izbori. 
Medijski rat također. Protivnici SDA se čuju. Ali 
sa sve vecim prisustvom na Radio Tuzli i narocito 
na TV TPK, SDA  ima prednost. 

Pomiješane poruke 
Radio Bihać napravio je prošle sedmice mlak 
korak ka pluralizmu. U sporazumu sa lokalnim 
opozicionim strankama, općinska stanica počela 
je sa emitovanjem serije dvosatnih političkih 
kontakt programa ponedjeljkom i utorkom 
navečer. Prvi program, koji je emitovan 5 
augusta, bio je posvećen bezazlenoj diskusiji o 
pravilima sa predstavnicima OSCE i lokalne 
izborne komisije o izborima. Po rasporedu 8 
avgusta bila je prezenzacija   Združene liste. 

Baksuzluk!  Odjednom je u gradu nestalo struje i 
nije je bilo tačno dva sata. Stanica je odložila 
program za sljedeće jutro, što nikako nije dobro 
vrijeme za kontakt emisije. Kad je emisija 
završila, voditelj je saopćio da ne samo da ih niko 
nije zvao da postavi pitanja, nego da su čak dva 
slušaoca zvala i zahtjevala da se emisija prekine.  



 7 

Ako je ostala još bilo kakva sumnja o tome šta 
Radio Bihać i lokalne SDA vlasti stvarno misle o 
političkoj opoziciji, to je razjašnjeno izjavom 
policije, koja je emitovana 7 augusta u "Dnevnoj 
hronici". Šef kantonalne policije Edhem Veladžić, 
odgovarao je na pritužbe Stranke za B&H zbog 
fizičkih napada i policijskog pritiska na članove i 
simpatizere ove stranke. 

Veladžićev prijeteći odgovor samo je potvrdio 
optužbe. On je odbacio "takozvane napade" i 
upozorio da "političke stranke koriste 
neprovjerene informacije i glasine, kojima se 
izaziva uznemirenje javnosti, sto je krivično djelo, 
a narušava se i ukupna bezbjedonosna situacija 
na Unsko-Sanskom kantonu, koja je izuzetno 
stabilna, što se očigledno mnogima ne 
odgovara.". On je nastavio: "Ministarstvo policije 
trazi od političkih stranaka da u javnim  
nastupima u predizbornoj kampanji ne koriste 
izmišljene događaje i lažna prijavljivanja". Da bi 
štampa znala gdje joj je mjesto, on je dodao da 
"novinari koji žele da koriste takve detalje, moraju 
da ih provjere na odgovarajućim mjestima." 

Emitujući ovu izjavu tako kako je to uradio, Radio 
Bihać je pretvorio sebe u oruđe policije. Potvrdio 
je da njegovo političko izvještavanje ne  teži ka 
tome da se opoziciji omogući fer rasprava, nego 
da se ona ušutka. Tako je Radio Bihać nanio 
udarac pluralizmu, koji je tek nedavno počeo da 
se budi u sjeverozapadnoj Bosni. 

Sarajevska štampa 
Tri sarajevska dnevna lista posvetila su daleko 
više prostora vijestima vezanim za izbore u 
sedmici između 5 i 11 augusta, nego u 
prethodnih sedam dana. Posljedica ovog 
povećanog izvještavanja, bio je nagovjestaj da su 
sve češći pozivi stranaka iz Federacije da se 
septembarski izbori bojkotuju, opravdani. S druge 
strane, kompromisni sporazum o Mostaru 
pozdravljen je kao korak ka ubrizgavanju života u 
Federaciju, ali je izostao svaki trag euforije, koja 
je pratila objavljivanje rezultata mostarskih 
izbora. 

U "Oslobođenju" su i lider Stranke za B&H, Haris 
Silajdžić i funkcioner SDA, Ismet Grbo upozorili 
na predstojeću izdaju Bosne od strane 
međunarodne zajednice. Insistirajući na izborima, 
tvrdio je Silajdžić u intervjuu, Zapad  u stvari 
legalizira podjelu B&H. Dok je Ismet Grbo, 
govoreći na konferenciji za štampu nekoliko dana 

kasnije, optužio međunarodne organizacije da 
žele iskoristiti izbore, kao sredstvo za pranje 
njihovih ruku od Bosne. Izvještavajući sa iste 
konferencije za štampu, "Večernje novine" su 
citirale Grbu sa još jasnijim rezultatom: "Ako se 
pojačana disolucija države B&H nastavi, SDA 
neće pristupiti septembarskim izborima". 

Pored opširnog izvještavanja sa konferencije za 
štampu, koju je održao Grbo, "Dnevni avaz" je 
također objavio i komentare, koji su tvrdili da se i 
SDS i HDZ sve više plaše da bi mogli izgubiti 
izbore u svojim odgovarajućim posjedima. S 
druge strane "Avaz" je skrenuo pažnju i na 
OSCE-ove optužbe zbog "izbornog inženjeringa" 
u Republici Srpskoj. 

Nedjeljnik "Svijet" (8 august) povećao je tekstove 
u vezi sa izborima, ali i otvoreno zauzeo stav 
protiv izbora. U uvodniku pod naslovom "Imitacija 
izbora", urednik Zlatko Dizdarević napisao je da 
bi "izbori u septembru, ovako kako ih pripremaju 
dreseri u bijelom, bili velika i urnebesna šega, 
samo kada posljedice te šege ne bi bile tragične." 
"Svijet" je također objavio i intervju sa 
profesorom sarajevskog Univerziteta Vlatkom 
Določekom, koji je izrazio svoj skepticizam 
vezano za uspijeh izborne vježbe. 

"Ljiljan" (7 august) ograničio je svoje davno 
uspostavljeno protivljenje izborima na komentar o 
nezamislivoj mogućnosti da bi Momčilo Krajišnik 
mogao postati predsjednik B&H,  ako Bošnjaci 
podjele svoje glasove na 10 predsjedničkih 
kandidata, a Srbi i Hrvati glasaju kao obično - i 
kao jedan - za svoje ljude. 

Premda je objavila specijalni izborni dodatak na 
šest stranica "Hrvatska riječ" (10 august)  izrazila 
je više sumnje na račun trajnosti kompromisnog 
rješenja mostarske krize, nego na uputnost 
septembarskih izbora. Komentar pod naslovom 
"Tresla se brda, rodio se sporazum" tvrdi da, 
"sporazum ipak nije u biti ništa riješio. Naprotiv, 
on je pun apsurda i dvosmislenih rečenica, tako 
da će pravnici i pregovarači opet doći do izražaja. 
Odbijanje Vrhovnog suda B&H da poništi 
rezultate izbora 30 juna, "Hrvatska riječ" odbacila 
je sa narodnom poslovicom o sudskim 
predrasudama: "Kadija te tuži, kadija ti sudi". 

I "Slobodna Bosna" (11 august) je, sa svoje 
strane, bila isto tako cinična prema mostarskom 
dogovoru. Jedan članak imao je naslov 
"Sporazum potpisan - degeneci počeli" . 



 8 

Povećani obim i tempo predizbornog 
izvještavanja u sarajevskoj štampi stvara privid 
normalne izborne kampanje. Ali ova kampanja 
predstavlja i nastavak rata drugim sredstvima. Tri 
vladajuće nacionalne stranke i njihova 
odgovarajuća i brojna opozicija još uvijek imaju 
više zajedničkog jedni sa drugima, nego sa 
strankama s one strane etničkih ili entitetskih 
granica. 

Podršku za ovakvu tvrdnju pruža rastuća i 
otvorena averzija izražena prošle sedmice prema 
cijeloj ideji izbora u septembru, koja se mogla 
primjetiti u sarajevskoj štampi. Sva tri dnevna 
lista zabilježila su na vidnom mjestu stav SDA da 
će izbori u sadašnjim uslovima vjerovatno donijeti 

katastrofu i rat, što je posljedica međunarodne 
urote protiv jedinstvene B&H. Silajdžić je u svom 
intervjuu za "Oslobođenje" rekao isto to, dok je u 
komentaru "Oslobođenja"  bilo riječi o "političkom 
cirkusu" i "agresiji na Dejton". "Svijet" se žalio na 
"imitaciju izbora", a "Ljiljan " je upozorio svoje 
čitaoce na rizik da bi Krajišnik mogao postati 
njihov predsjednik. Krajem prošle sedmice devet 
stranaka sa sjedištem u Federaciji objavilo je 
zajedničku izjavu u kojoj se žale na kontinuirano 
odsustvo uslova za slobodne i poštene izbore. 
Sarajevski hor počeo je tako skladno da pjeva 
pjesmu protiv održavanja izbora u septembru, 
svo vrijeme prebacujući onim "drugima" u 
Republici Srpskoj i Herceg Bosni  strah da će 
izgubiti na izborima. 

Napisi u štampi, koji se direktno ili indirektno odnose na izbore 1996 

Period praćenja: 5 -11 august 1996 

Dnevni listovi :Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni avaz 

Sedmični, petnaestodnevni i mjesečni listovi: Svijet, Ljiljan, Slobodna Bosna, Hrvatska riječ 

naziv lista broj 
listova 

broj priloga broj priloga po 
broju 

najčešće zastupljna forma 

Oslobođenje 7 98 13-18 vijest, izvjestaji, izjave 
Večernje novine 6 67 7 - 20 vijest, izvještaji, komentari 
Dnevni Avaz 6 81 7 - 22 vijest, izjava, izvještaj 
Svijet 1 4  komentar, intervju, pismo 
Ljiljan 1 1  komentar  
Slobodna 
Bosna 

1 6  komentar, intervju, politička 
karikatura 

Hrvatska riječ 1 20  komentari, izjave 
     

Mediji ukratko 
Karađorđevo II 

Prošlonedjeljni susret predsjednika Miloševića i 
Tuđmana u blizini Atene, evocirao je kod mnogih 
posmatrača uspomene na  tajne susrete ova dva 
čovjeka održane u martu 1991, u nekada 
omiljenom Titovom lovištu, u Karađorđevu. Tada 
je na dnevnom redu bila podjela Bosne. Ovoga 
puta zagrebački HRT učinio je sve što je bilo u 
njegovoj moći da negira bilo kakvu takvu 
pomisao, bez obzira da li se javlja kod onih sa 
"zlim namjerama" ili kod onih  sa "ograničenim 
razumijevanjem" kompleksnosti hrvatskih 
nacionalnih interesa. Pristup TV Srbije bio je 
veoma različit. Susret je pozdravljen kao 
Miloševićev trijumf, ali nije bilo pomena o 

spekulacijama da bi se na stolu mogao naći novi 
plan podjele Bosne. 

Stranka pri oružju 

TV Zenica nastavlja da iznalazi mogućnosti da 
vrijeme u svojim programima posveti 
aktivnostima komandanta Trećeg korpusa B&H 
Armije. Ovaj general  se pojavio tokom prošle 
sedmice dva puta u emisiji "Zenica danas". On je 
također nosilac liste SDA u Zeničko-Dobojskom 
kantonu. 

Tuzla 2004 

Kao što je prošle sedmice javila TV Tuzla u 
emisiji "Tuzla danas", Mirnes Ajanović, 
predsjednik Bosanske stranke (BOSS), predložio 
je na konferenciji za štampu da se Tuzla 
kandiduje za domaćina Olimpijskih igara 2004 



 9 

godine. Budući da prijavljivanje za Olimpijske igre 
2004 godine završava ove sedmice, Tuzlaci će 
možda željeti da se pripreme za 2008.  

U očekivanju TVIN-a 

Gledaoci i potencijalni glasači, koji željno očekuju 
prvu sliku sa TVIN-a - bosanske međunarodno 
finansirane, nezavisne televizijske mreže - 
vjerovatno će na emitovanje prvih programa 

morati čekati do početka septembra. Premda je 
probni datum emitovanja bio predviđen za ovu 
sedmicu, izgleda da je kombinacija finansijskih, 
tehničkih i birokratskih kašnjenja uzela svoj 
danak kad su u pitanju TVIN-ove ambicije. Mreža 
čini pet nezavisnih i polunezavisnih stanica u 
Sarajevu, Zenici, Mostaru i Tuzli. Ostaje nejasno 
da li će TVIN otvoriti studije u Banja Luci i Livnu. 
Možda su i oni okrenuti 2004oj. 

Voli me, ne voli me... (5) 
Tabela ispod pokazuje prisustvo političkih stranaka, njihovih vođa i koalicije u državnim medijima u 
Federaciji i Republici Srpskoj u sedmici od 5 - 11 augusta. Kolona sa nazivom  "Ukupno" govori koliko 
su puta svaka stranka ili njen lider predstavljeni (direktno ili indirektno) ili koliko su puta bila pomenuti 
u centralnim dnevnim informativnim emisijama na RTV B&H i SRT. Svaku stranku prati rezultat koji 
predstavlja zbir svakog pozitivnog spominjanja ( + 1), svako neutralno spominjanje (0) i svako 
negativno spominjanje (-1). Kolona sa naslovom "   (+, -, 0)"  predstavlja zbir ovih rezultata. Što je veći 
broj, to je veća i simpatija ili odanost radio televizijske stanice prema stranci ili političaru. Manji broj, s 
druge strane, to se više može reći da se radio televizijska stanica odnosi prema stranci ili njenom vođi 
sa nepoštivanjem ili antipatijom. Što je zbir bliži nuli, to je izvjesnije da stranka ima ujednačen tretman 
od radiodifuzne organizacije.  

ime RTV BiH RTV Srpska 
stranke / koalicije total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 

stranka     
Stranka demokratske akcije  18 +1 7 -7 
Srpska demokratska stranka (SZ) 2 -1 21 +12 
Hrvatska demokratska zajednica BiH 12 -3 7 -7 
Stranka za BiH 5 0 - - 
Srpska patriotska stranka SPAS - - 1 0 
Narodna stranka RS - - 2 0 
Srpska stranka Krajine - - 2 0 
Liberalna Stranka BiH 4 0 - - 
Liberalno bošnjačka organizacija 1 0 - - 
Bosanska stranka 1 0 - - 
Građanska demokratska stranka BiH 4 0 - - 
Muslimansko bošnjačka organizacija (1) 2 -1 - - 
Hrvatska seljačka stranka BiH (1)  5 -1 - - 
Unija bosanskohercegovačkih 
socijaldemokrata (1)  

4 -1 - - 

Socijal demokratska partija BiH (1)  3 -1 - - 
Socijalistička partija RS (3) 1 0 1 +1 
Radikalni otadžbinski front “Nikola Pašić” - - 2 0 
Srpska seljačka stranka - - 2 0 
Stranka privrednog prosperiteta 3 0 - - 
Republikanska stranka (1) 3 0 - - 
Hrvatska kriščanska demokratska unija 2 0 - - 
Stranka žena BiH 1 0 - - 
Narodna demokratska zajednica 1 0 - - 
Hrvatska stranka prava 1 0   
     
     



 10 

ime RTV BiH RTV Srpska 
stranke / koalicije total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 

koalicije     
Demokratski patriotski blok RS - - 2 0 
Savez za mir i progres RS - - 2 0 
Združena lista za Bosnu i Hercegovinu 6 0 - - 
(1) Stranke uključene u Zdruzenu  listu za BiH (Federacija BiH) 
(2) Stranke uključene u Demokratski patriotski  blok RS 
(3) Stranke uključene u Savez za mir i progres RS 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

U protekloj sedmici posmatrani su sljedeći mediji: RTV Srpska, RTV BiH, Radio Studio 99, NTV 99, NTV 
Hayat, TV Zenica, NTV Zetel, Radio Zenica, Radio Tuzla, TV TPK Tuzla, TV Tuzla, Radio Prijedor, Radio 
Bihać,  RTV Mostar, Hrvatska RTV Mostar, Radio Krajina Banja Luka, TV Srbije, Hrvatska televizija, 
Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni Avaz, Slobodna Bosna, Ljiljan, Svijet, Hrvatska riječ. 

izvještaj IWPR i MEDIA PLAN; Direktor projekta: Mark Wheeler 
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, BiH 

Tel/fax 071-667-734/735 
E-mail:MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org    ili  101657.3100@compuserve.com 

Institut za ratno i mirnodopsko izvještavanje (IWPR) je britanska dobrotvorna ustanova, osnovana sa namjerom da 
pomaže razvoj nezavisnih medija i da podrži umjerene glasove u bivšoj Jugoslaviji. Ovaj institut također izdaje War 
Report (Ratni Izvještaj) nezavisni mjeseèni list, i Tribunal, dvomjeseèni časopis o Međunarodnom tribunalu za ratne 
zloèine u Hagu. Za pretplatu i druge informacije obratite se na IWPR 33 Islington High Street, London N1 9LH. Tel 
+44-171-713-7130 / Fax 713-7140/ E-mail: warreport@gn.apc.org. 
Director: Anthony Borden; Administrative Director: Rachelle Jailer Valladares; Senior Programme Manager: Alan 
Davis; Project Director (Bosnia Elections): Mark Wheeler; Senior Project Officer (Bosnia Elections): Michael 
Montgomery;  Project Officer (Bosnia Elections): Jennifer Pearce. 

MEDIA PLAN  je prva privatna organizacija u BiH specijalizovana za istraživanje, analizu i projektovanje razvoja 
medija. Glavni cilj mu je da promoviše obnovu i razvoj medija u BiH. Organizacija raspolaže opsežnom bazom 
podataka o BiH medijima. MEDIA PLAN ima korespodentske centre u Tuzli, Zenici, Mostaru, Banja Luci i Bihaću. Na 
izradi Monitoring Reporta angažovano je 18 monitora, istraživača i drugih saradnika MEDIA PLANa.    
Sa zahvalnošæu napominjemo da ovaj projekat podržavaju Swedish International Development and Cooperation 
Agency, Open Society Institute, Friedrich Naumann Stiftung i Winston Foundation for World Peace.  


