
 1 

For more than a year now - in fact since 
NATO started bombing Republika Srpska and 
Richard Holbrooke began banging heads - it 
has been a safe bet that the western powers 
would, if they could keep their act together, 
succeed in imposing a peace of sorts on 
Bosnia & Hercegovina.  But the Dayton 
treaty's prescription of elections as a means of 
reversing ethnic cleansing and reuniting B&H 
was always going to be a long shot.   

With only one month remaining before polling 
day, neither the aim nor even the elections 
themselves appear any more secure than they 
did on the morrow of Dayton.  A deal has 
been cobbled together in Mostar which has 
done nothing to bolster the sovereignty of the 
electorate or the health of the Federation.  
Cases of intimidation, intolerance and 
"election engineering" have been spotted all 
over B&H.  Citing the almost total absence of 
most of the conditions once deemed vital if 
free and fair elections were to take place, nine 
Federation-based parties (including the ruling 
SDA) look set to announce a boycott of the 
September poll.  The regime in Republika 
Srpska, meanwhile, continues to cock an ever 
more aggressive snook at both the 
international community and the principles 
enshrined in the Dayton accord.   

Among Bosnia's would-be foreign guarantors, 
IFOR cowers behind its self-preserving 
mandate.  OHR talks tough on occasion, but 
appears hamstrung by its dependence on an 
international consensus which only 

intermittent American concern can ever 
reactivate.  OSCE has begun to squeak, but 
has not yet learned how to roar.  Non-
governmental agencies are, not surprisingly, 
again calling for the postponement of the 
elections.   

As this bulletin has argued before, the media 
scene in B&H is no worse than the general 
picture.  In fact, it is at least marginally better.  
It is certainly easier for members of the 
chattering classes to communicate or receive 
views at odds with the prevailing orthodoxies 
in their respective entities or sub-entities than 
it is for  refugees to go home.  It is safer to buy 
a copy of Feral Tribune in Vitez than to be 
caught in the town after dark with Zenica 
plates on one's car.  But, as this bulletin also 
records and reinforces each week, media 
matters get more than their fair share of 
attention.  Politicians care.  Intellectuals care.  
International functionaries care.  All seem to 
imagine that the hearts and minds of the 
people are there to be won - or perverted - if 
only the appropriate message is put through 
on the box.   

This ubiquitous exaggeration of the power of 
the electronic media in particular - and 
underestimation of the intractability and/or 
intelligence of the masses in general - is 
compounded by the belief that manipulating 
minds via the media is easier and cheaper 
than building a grass roots party organisation 
or using IFOR to catch indicted war criminals.  
First things should be put first. �             M.W.   

 
14 August 1996 number 11 

THE B&H MEDIA WEEK IN REVIEW: 5 - 11 AUGUST 



 2 

RS Challenges OSCE 
With the push for voter registration now complete, 
the Republika Srpska media last week stepped up 
their electioneering, with government-controlled 
broadcasters continuing to mock OSCE 
regulations and abuse opposition candidates.   

Even an 11 August appeal from acting RS 
President Biljana Plavšić for journalists to respect 
the language of the Dayton accords appeared to 
have little immediate impact.  Radio Srpska 
continued to refer to “former Bosnia” and  to 
President Alija Izetbegović as the “leader of part of 
the Muslims", while TV Srpska seemed 
determined to blame growing political violence on 
opposition groups.   

Following three alleged bomb attacks at campaign 
rallies organised by the opposition League for 
Peace and Progress, the RS government issued 
an unusual denial “in response to accusations 
from some parties against the state and the SDS.”  
The statement, which was broadcast in its entirety 
on the 6 August “Novosti u 8”, dissociated the RS 
government from the attacks on  “the marionette 
parties who have not succeeded in having their 
way with the Serbian nation.”  The government 
warned that “state organs have reliable  
information that individuals and some parties 
planted the explosive devices in order to assist 
efforts by the international community to eliminate 
Republika Srpska. “ 

TV Srpska also expanded its coverage of public 
forums at which SDS officials were prominent.  Of 
particular interest was an 11 August forum at 
Kožuhe, near Doboj, which was held under the 
banner “Elections--a question of life or death for 
Republika Srpska.”  Television footage showed 
two large portraits of Radovan Karadžić in the 
meeting hall.   

Moderators on Radio Srpska’s election broadcasts 
remained uniformly hostile towards any party that 
is either a serious rival to the ruling SDS or 
deviates too widely from its path.  Such was the 
case with the 7 August appearance of Miodrag 
Živanović, the Social-Liberal Party leader, on 
Radio Srpska’s “Direct Line”.  The Liberals have 
become the bane of  official media, and Radio 
Srpska’s moderator made no effort to hide her 
antagonism towards Živanović.   

TV Srpska also appeared unrepentant in its 
confrontation with OSCE over alleged violations of 
the journalistic code of conduct, which the station’s 

editors have, of course, long since signed.  In an 
interview with Belgrade’s  Nedeljni telegraf, TV 
Srpska’s general manager, Ilija Guzina, said the 
station had repudiated some of the OSCE 
guidelines regarding election broadcasts.   

“We have been instructed not to call Alija 
Izetbegović the leader of Muslims but, instead, the 
president of Bosnia,” said Guzina.  “We have also 
been requested to avoid mentioning that the Serbs 
are not in favour of a common country together 
with the Muslims and Croats and to edit reports so 
that they are more in the spirit of  'brotherhood 
and unity'.  And, of course, we have been told not 
to mention Karadžić.  To all of this I replied that I 
could not possibly suppress journalists’ freedoms.”   

Guzina also said his station had intentionally  
jacked up prices for political advertisements 
“because we know that some parties have 
received money from IFOR and OSCE for their 
election campaigns.”   

It remains to be seen what measures will be taken 
by OSCE  should Guzina continue to defy its rules 
and requests.   

It fell to Banja Luka's army-linked broadcaster, 
Radio Krajina, to show once again that 
professional election broadcasts are possible in 
RS.  Radio Krajina’s popular call-in programme, 
“Objective Reality,” last week offered listeners 
informative and sober discussions with leaders 
from the Democratic Patriotic Bloc, the Serbian 
Radical Party and the Radical Fatherland Front 
“Nikola Pašić".   

On 9 August Radio Krajina’s moderator managed 
to steer the discussion to essential election 
conditions enshrined in the Dayton agreement, 
despite reluctance on the part of some of  her 
guests to discuss anything other than their 
assessments of Serb national interests. The 
conversation had its difficult moments:   
Moderator: “In your opinion, have the conditions 
of Annex 3, article 1, of the peace agreement 
been fulfilled, that is, the freedom of movement, 
freedom of expression, freedom to vote without 
pressure?” 
Nikola Poplašen, president of the Serbian 
Radical Party in the RS: “That’s the sort of 
question that’s asked by foreign journalists and 
CIA agents, with whom I speak every day. “ 

Following this exchange, the moderator coolly 
moved on: “My next question also relates to the 
Dayton accord, which means that Mr Poplašen 
has already heard it from CNN or the CIA.” The 



 3 

question was why Serbs from Croatian Krajina 
were not allowed to vote in RS.   

Shock, Horror! - Or Politics as 
Usual 
The disruption of the Associated List for B&H 
election meeting in the northern town of Gradačac 
on Saturday evening, 10 August, by young men 
wearing SDA tee-shirts, wielding megaphones and 
shouting "Alija, Alija!" and "Alahu Ekber!" was, 
according to taste, the second most serious 
assault on the electoral process since the attack 
on Haris Silajdžić in Cazin on 15 June or a minor 
incident of merely local significance.  Whichever 
the view, it was not an occasion on which TV B&H 
distinguished itself.   

The incident came too late for inclusion in the 
main "Dnevnik" at 19.30.  But neither was it 
covered by the 22.00 "Dnevnik".  Sarajevo's NTV 
Studio 99, on the other hand, not only led its "Oko 
22" newscast with the story, but managed to 
include statements by both Associated List leader 
Ivo Komšić and the deputy chief of the security 
service in Gradačac.   

Zagreb's HRT also gave prominence to the break-
up of the Associated List's meeting in Gradačac 
on its late night TV newscast.  "Dnevnik" 
mentioned the fact (as did Radio B&H the next 
day) that another Associated List rally in Kalesija 
had met with the same fate.  The HRT presenter's 
comment was telling: "This sums up the whole 
pre-election situation in Bosnia & Hercegovina.”  

The next day, 11 August, TV B&H placed the story 
fourth on the main "Dnevnik".  There was a report 
from the Associated List press conference that 
morning in Tuzla at which the coalition parties 
announced both that they would be complaining to 
OSCE and that they regarded the police as having 
been negligent; but no government, police or SDA 
reaction was broadcast.  "Dnevnik" did offer, 
however, the views of the Bosnian Party (BOSS) 
and the Civil Democratic Party (GDS).  The latter's 
protest was interesting in light of the mounting 
speculation about a multi-party boycott of the 
September poll.  The GDS charged that OSCE 
was so worried by the threatened boycott that it 
was doing nothing to prevent such incidents.  (The 
logic of this accusation is, of course, difficult to 
fathom.) 

For its part, "Oko 22" again led with the story on 
11 August, devoting the first twenty minutes of the 

newscast to the incident.  Besides statements by 
opposition parties, "Oko 22" provided a "vox pop" 
from the streets of Sarajevo and extracts from the 
earlier "Interview of the Day" with SDA official and 
Provisional Election Commission member Kasim 
Begić.   

Although clearly bettering TV B&H in its reporting 
of the Gradačac story, NTV Studio 99's election 
news coverage was otherwise uneven.  On 6, 8, 
10 and 11 August it was complete and competent.  
But on 5, 7 and 9 August it was meagre or virtually 
non-existent.  The Mostar and Federation Forum 
negotiations received variable attention as well.   

The Associated List also felt hard done by last 
week on account of TV B&H's failure to broadcast 
a report on its ceremonial campaign launch in 
Sarajevo on 6 August.  ("Oko 22" briefly 
mentioned the promotion, but provided no 
pictures.)  The Associated List's protest was aired 
by "Dnevnik" the next evening, as was that of 
Gradimir Gojer, president of the Editorial Council 
of TV B&H and vice-president of the SDP (one of 
the Associated List parties).  In Gojer's view, the 
omission of the item was an "unprofessional and 
uncivilised act".  He could no longer serve TV B&H 
while it favoured the nationalist parties.  He invited 
OSCE to take action against TV B&H and 
demanded a complete change in its management.   

TV B&H's riposte was to point out that its policy 
was not to include party promotions in "Dnevnik", 
but to cover them in its "B&H Elections" 
programme.   

Two other themes preoccupied TV B&H's 
"Dnevnik" last week: the problems of the 
Federation and the failings of Republika Srpska, 
as revealed by OSCE's various press 
conferences.  "Dnevnik"'s reporting of the former 
was complete and candid.  Its coverage of the 
transgressions against Dayton and the OSCE 
regulations by the Republika Srpska authorities 
and media tended to be as selective as they were 
exhaustive.  For OSCE's strictures concerning 
"election engineering" and a "climate of 
intimidation" on 9 August, for example, had not 
been confined to RS. 

Similarly, "Dnevnik"'s citations on 10 August of this 
bulletin's recent criticisms of the Republika Srpska 
and Herceg-Bosna media - and its praise of TV 
B&H - seemed to imply a readiness to accept the 
proposition that out-performing broadcasters such 
as these is sufficient.   



 4 

Mostar: The Crisis Passes 
RTV Mostar’s mounting impatience with the 
prolongation of the crisis over the formation of a 
new city council and  acceptance of the EU's 
"Joint Action" mandate found release on 6 August.  
But both the long wait and the latterly ritualistic 
polemics with the Croats discouraged anything 
more than expressions of relief regarding 
signature of the agreement and dubiety regarding 
the Croats' good faith.  "Dnevnik" that evening 
carried clips from the statements of Sir Martin 
Garrod (2'15"), Safet Oručević (2'55") and Mijo 
Brajković (33"), the duration of which showed 
accurately enough where the station's preferences 
lay.  Another 25 minutes were devoted to 
Oručević's views on the "In Focus" programme 
following the news.  The east Mostar mayor made 
plain his determination that no court judgment 
would be allowed to nullify the verdict of the 
voters, and that the city council would continue to 
function.   

Croat interpretations of the agreement, which 
emphasised both that the Mostar city council 
would meet only once before the September 
elections and that the HDZ's appeal to the yet-to-
be formed Federal Supreme Court would proceed, 
led the presenter of RTV Mostar's "Dnevnik" to the 
following conclusion on 7 August: "Deceived 
Croats who were promised the earth and stars are 
now being offered a fairy tale.  According to the 
Croatian media, in Mostar the HDZ triumphed over 
the SDA, which had several thousand more 
votes."  "Dnevnik" seemed to have forgotten that it 
was the List for a United Mostar which won the 
elections, not the SDA, and that its winning margin 
was 1,800, not "several thousand".   

On 9 and 10 August RTV Mostar made use of 
statements by Sir Martin Garrod, OSCE and 
Michael Steiner, as well as of citations from the 
foreign press, to carry on its argument with the 
Croats.  "Dnevnik" showed particular relish for 
quotations referring to the influence of gangsters 
and mafiosi on west Mostar politics.   

"Dnevnik" is also habitually quick to condemn acts 
of violence committed or originating on the city's 
west side, but prone to excuse reprisals from the 
east as justified "countermeasures".  Thus it was 
that a report on 6 August of the arrest of a B&H 
Armija soldier (who happened also to be a Croat) 
by the west Mostar police was said merely to have 
provoked citizens of east Mostar to "detain several 

Croatian travellers in the eastern part of the city, 
after which there was a quick exchange."  

Croatian Television Mostar conveyed news of 
the agreement on 6 August with an extended 
evening newscast and an uncharacteristically 
even-handed approach.  Sir Martin Garrod's 
announcement of the deal was broadcast in his 
own words (in translation); while Mijo Brajković's 
statement on the occasion employed a newly 
politically correct vocabulary.  Presenter Veselko 
Čerkez, however, remained faithful to the old 
terms of reference, using "Muslims" instead of 
Brajković's "other side”. 

The HDZ representatives interviewed were 
naturally keen to claim a famous victory.  
According to local party chief Mile Puljić, the 
Croats had "pulled off a singular manoeuvre: 
offering to base the 'Joint Action' document on a 
political agreement of the Croat and Muslim sides, 
and not on the results of the elections.  As a 
consequence, the election results would remain in 
question." Since in Washington it had been 
concluded, according to Boro Puljić, vice-president 
of the municipal assembly, that the election results 
would form the basis for the city's common 
government, "It had not been easy to change this 
formulation.” 

As if unconvinced by such self-congratulation, 
HTV Mostar continued during the week to seek to 
explain away discordant notes.  The rejection of 
the HDZ appeal against the election results was 
dismissed by Federation President Krešimir Zubak 
on 7 August as a predictable decision by an 
incompetent court "not binding on us."  

Mile Puljić was again summoned on air on 9 
August to insist that the Mostar elections would be 
repeated in September, alongside the general 
elections.  The June elections would only be 
relevant to the end of September, and no longer.   

HTV Mostar reported on 9 August the UN Security 
Council's appeal to Croatia to do its part to secure 
conditions for the holding of the B&H elections in 
September, but did not mention the OSCE press 
conference the same day at which "election 
engineering" and other offences were denounced.   

For HTV Mostar, as for RTV Mostar, acts of 
violence in the city are either the work of the "other 
side" or else justified reprisals.  The stoning of a 
vehicle with Herceg-Bosna registration moved Mile 
Puljić to appeal to the east Mostar authorities on 7 



 5 

August to curb their "extremists".  Otherwise, he 
threatened, he would ask IFOR to place APCs on 
the line of separation and, if they refuse, "we will 
have to reconsider freedom of movement." 

Croatian Television (HRT), also carrying 
interviews with Brajković and Mile Puljić, took the 
same line as HTV Mostar in its early evening 
"Dnevnik" broadcasts.  The Mostar agreement 
was a Croat victory which, according to Brajković 
on 6 August, would ensure the Croat identity of 
three of the city's now-to-be linked municipalities.  
HRT, however, was more interested last week in 
the negotiations in the Federation Forum on the 
fate of Herceg-Bosna.  Neither Croatian Foreign 
Minister Mate Granić, taking part in the talks at US 
insistence, nor Federation President Zubak was 
reluctant to blame the Bošnjak side for the failure 
to reach agreement.  HRT broadcast no Bošnjak 
reaction.   

The Battle for Srebrenica II 
The election campaign in Tuzla is growing nastier 
as the rival parties argue over who is to blame for 
the fall of Srebrenica.  Unfortunately, Tuzla media 
have become the instruments of the propaganda 
war.   

Last month the SDA and the Associated List, one 
of whose leaders is Tuzla Mayor Selim Bešlagić, 
accused each other of taking political advantage 
of the Srebrenica commemorations.  Now the SDA 
is trying to pin some responsibility for the 
massacres themselves on Bešlagić, using its voice 
in Tuzla, the cantonal television station TV TPK.   

The first shot was fired on 3 and 4  August, when 
TV TPK twice broadcast an interview with Izet 
Hadžić, an SDA official and governor of the 
canton.  Hadžić accused the Tuzla mayor of 
directing Territorial Defense units towards Brčko 
instead of towards the enclaves of Srebrenica and 
Žepa.  The Associated List struck back on 6 
August with a statement broadcast on TV Tuzla 
and Radio Tuzla.  Bešlagić denied the charges, 
accused Hadžić of his own "sins" with respect to 
Srebrenica and threatened to sue.   

TV Tuzla, the city television station, has aligned 
itself with the mayor in past skirmishes.  It covered 
this new one thoroughly, but it failed to quote the 
accusations against the mayor or to let the 
accusers speak for themselves.  TV TPK, whose 
allegiance to the SDA has been more brazen, 

broadcast the accusations but played down the 
response.  It devoted only a few words to the 
dispute on 5 and 7 August.   

To its credit, TV TPK is paying more attention to 
non-SDA parties.  The weekly programme 
"Elections '96" treats all parties evenhandedly.  
Last week's broadcast on 7 August featured 
representatives of the HDZ and Party for B&H.  
Both enjoyed ample opportunity to present their 
ideas and answer questions from listeners.   

And yet, TV TPK undermines this good behaviour 
by continuing to promote the SDA almost 
everywhere else.  Last week the SDA appeared 
eight times on TV TPK, while all the other parties 
combined appeared a total of nine times.  The 
numbers themselves tell only part of the story.  TV 
TPK usually bestirs itself only to report statements 
from non-SDA communiqués and press 
conferences.  It rarely lets non-SDA candidates 
actually appear on screen or exerts itself to cover 
a non-SDA rally.  Sometimes it reconstructs 
statements in a way calculated to confuse or 
diminish.  On 9 August it reported that "guests 
from England are interested in how the Party for 
B&H sees the problem of reintegrating Bosnia & 
Herzegovina".  The station never said who the 
"guests" were, nor where or why the meeting was 
held.   

Such lapses rarely occur when the SDA is 
involved.  TV TPK lets its representatives appear 
on television and appeal to viewers directly.  It also 
broadcasts party rallies, where it never fails to 
dwell on the SDA flags in the front row.  Its eye for 
the crescent moon is unerring.  On 10 August it 
uncharacteristically covered a rally of the United 
List in Tojsici.  Rather than show United List 
supporters, the camera wandered across the 
empty space around the crowd, focusing on 
guards with dogs and on groups of children 
playing.  As it happened, one of the children was 
carrying a flag from -- you guessed it.  The station 
broadcast whistles from the crowd but none of the 
applause.  The aim seemed less to cover the rally 
than to belittle it.  The same day, TV TPK was 
conveniently absent when a group of people 
wearing SDA tee-shirts broke up a rally of the 
Associated List in Gradačac.  It reported on the 
press conference after the incident, but again it did 
not dare let the aggrieved politicians speak for 
themselves.   

TV TPK also supports the SDA more indirectly.  It 
dwells on things Islamic, covering the speeches of 



 6 

Islamic leaders, the building of mosques and 
developments in Islamic education.  It ignores 
Tuzla, especially events that could give the mayor 
publicity.  It has failed to report on preparations for 
elections in Tuzla.  It also suppressed news that 
the cantonal governor had handed out hundreds 
of thousands of German marks for the 
administrative needs of communities outside 
Tuzla, but not a dinar for Tuzla itself.   

TV Tuzla's coverage of the Srebrenica dispute 
was interrupted last week by a strike.  The 
station's employees walked off the job on 7 August 
in a disagreement stemming partly from the 
station's murky legal status.  The station's 
managers met with municipal authorities and 
agreed to resume broadcasting on the 
understanding that the station will be reorganized 
as a joint stock company.  If anything, the strike 
showed how much city politicians depend on TV 
Tuzla for election coverage.  It also showed that 
relations between them and the station are far less 
cozy than those between the cantonal authorities 
and TV TPK, where the station manager also 
happens to be an SDA candidate.   

TV Tuzla seems determined to make up for the 
deficiencies of its rival. Before it went dark last 
week, it introduced new election programmes to 
complement its weekly talk show, "Election Forum 
'96".  One of them, "Candidates About 
Themselves in Private", gives politicians up to five 
minutes during the daily news to discuss their 
personal lives.  Expect no shocking disclosures.  
Rather, the programme presumably will give 
opposition candidates a chance to demonstrate 
that they are sophisticated city dwellers and not 
the country bumpkins that SDA candidates are 
reputed to be. 

For its part, Radio Tuzla operates in the somewhat 
looser grip of the SDA.  Last week the station 
started a special segment on its daily news 
programme to broadcast party statements, press 
conferences and information about party events.  
The SDA dominated these segments, appearing 
six times.  The Associated List appeared four 
times, while BOSS, the LS, MBO, HDZ and SPP 
appeared once each.  The station's special 
election programme, "Elections '96", featured local 
SDA officials, who virtually commandeered the 
broadcast.  The moderator put up little resistance, 
breaking in only for interludes of pop music.  She 
abandoned the custom of taking questions from 
listeners and let the guests chatter on well beyond 

their allotted hour.  The six o'clock news did not 
start until 6:10.   

The struggle for Tuzla is likely to get uglier as the 
election nears.  So too the media war.  The SDA's 
rivals are being heard.  But with its domination of 
Radio Tuzla and, especially, TV TPK, the SDA 
definitely has the upper hand.   

Mixed Messages 
Radio Bihać made a half-hearted nod towards 
pluralism last week.  By agreement with local 
opposition parties, the municipality-owned station 
began a series of two-hour political talk shows 
broadcast on Monday and Thursday evenings.  On 
5  August, the first programme was devoted to a 
harmless discussion of election procedures with 
representatives of OSCE and the local election 
commission.  On 8 August the opposition 
Associated List was scheduled to present itself to 
listeners.   

Bad luck.  Power suddenly blinked out over the 
city, and stayed off the full two hours.  The station 
postponed the programme until the next morning, 
not a good time for talk shows.  When it ended, 
the moderator announced that not only had no one 
rung up with questions, but that two listeners had 
phoned to demand that the broadcast be stopped.   

If any doubt remains about what Radio Bihać and 
the local SDA authorities really think of political 
opposition, it was cleared up by a police statement 
broadcast on the 7 August "Daily Chronicle".  The 
head of the police in the canton, Edhem Veladžić, 
was replying to complaints by the Party for B&H 
about physical attacks and police pressure against 
its members and sympathisers.   

Veladžić's threatening response all but confirmed 
the accusations.  He dismissed the "so-called 
attacks" and warned that "political parties are 
using unconfirmed information and rumors to 
frighten the people of the area, which is a criminal 
act and which also disrupts the security situation in 
the Unsko-Sanski Canton, which is  exceptionally 
stable, but which many people obviously don't 
like.” He continued, "The ministry of the police 
demands that political parties in appearances at 
pre-election rallies do not use imaginary events 
and false accusations."   So that the press knew 
its place, he added that "journalists who seek to 
use any such details must confirm them with the 
responsible authorities.” 



 7 

By broadcasting this statement the way it did, 
Radio Bihać made itself the tool of the police.  It 
confirmed that its political coverage strives not to 
give the opposition a fair hearing, but to silence it.  
Thus Radio Bihać struck a blow at the pluralism 
that has only recently awakened in northwest 
Bosnia.   

The Sarajevo Press 
Sarajevo's three daily papers devoted far more 
space to electoral news in the week 5-11 August 
than they did in the previous seven days.  The 
effect of this enhanced coverage was to justify 
ever-more frequent calls by Federation-based 
parties for a boycott of the September elections.  
On the other hand, the compromise agreement in 
Mostar was greeted as a step towards injecting life 
into the Federation, but all trace of the euphoria 
which had accompanied publication of the results 
of the Mostar poll was missing.   

In Oslodođenje, both Party for B&H leader Haris 
Silajdžić and SDA functionary Ismet Grbo warned 
of Bosnia's forthcoming betrayal by the 
international community.  By insisting on elections, 
Silajdžić argued in an interview, the west was in 
fact legalising the partition of B&H.  While Grbo, 
speaking at a press conference several days later, 
accused international organisations of seeking to 
use the elections as a means of washing their 
hands of Bosnia.  Reporting the same press 
conference, Večernje novine quoted Grbo to more 
explicit effect: "If the incremental dissolution of the 
B&H state continues, the SDA will not take part in 
the September elections.”  

In addition to reporting Grbo's news conference at 
length, Dnevni Avaz also published commentaries 
which argued that both the SDS and HDZ were 
increasingly fearful that they might lose the 
elections in their respective fiefdoms.  On the 
other hand, Avaz also drew attention to OSCE 
accusations of "election engineering" in Republika 
Srpska.   

The weekly Svijet (8 August) both increased its 
coverage of the elections and came out decisively 
against them.  In a leading article under the 
headline "The Imitation of Elections", editor Zlatko 
Dizdarević wrote that "Elections in September, no 
matter how they are prepared by the dressers in 
white, would be a big and noisy joke if only the 
consequences of that joke were not likely to be so 
tragic.”  Svijet also published an interview in which 

Sarajevo University Professor Vlatko Doleček 
voiced his scepticism about the success of the 
electoral exercise.   

Ljiljan (7 August) confined its long-since 
established opposition to the elections to a 
commentary on the unthinkable possibility that 
Momčilo Krajišnik could become president of B&H 
if Bošnjaks divide their votes between 10 
presidential candidates, while Serbs and Croats 
vote as usual - and as one - for their men. 
   
Although carrying a special election supplement of 
six pages, Hrvatska riječ (10 August) expressed 
more doubts about the durability of the 
compromise solution to the Mostar crisis than 
about the advisability of the September poll.  A 
commentary under the heading "The mountain 
shook and gave birth to an agreement" argued 
that, "In essence, the agreement has solved 
nothing.  On the contrary, it is replete with 
absurdities and ambiguous sentences, so that the 
lawyers and negotiators will again come into their 
own."  The dismissal by the B&H Supreme Court 
of the motion to annul the results of the 30 June 
vote was, in turn, dismissed by Hrvatska riječ with 
the folk proverb about judicial bias:  "The kadi 
accuses and the kadi judges.” 
    
Slobodna Bosna (11 August), for its part, was 
equally cynical about the Mostar fix.  One report 
was headlined, "The agreement is signed - the rot 
begins."    

The increasing volume and tempo of electoral 
coverage in the Sarajevo press creates the 
appearance of a normal election campaign.  But 
this campaign also represents a continuation of 
warfare by other means.  The three ruling 
nationalist parties and their respective and 
numerous oppositions still have much more in 
common with one another than they do with any 
parties across ethnic or entity borders.   

Support for such an assessment was provided last 
week by the swelling and open aversion to the 
whole idea of elections in September which was to 
be found in the Sarajevo press.  All three dailies 
registered prominently the SDA view that elections 
in present circumstances would be likely to bring 
ruin and war, the consequence of an international 
plot against a united B&H.  Silajdžić said as much 
in his interview with Oslobođenje, while the paper's 
own commentaries referred to a "political circus" 
and "aggression on Dayton".  Svijet complained of 
the "imitation of elections" and Ljiljan alerted its 



 8 

readers to the risk that Krajišnik could become 
their president.  Late last week nine Federation-
based parties issued a joint declaration lamenting 
the continuing absence of conditions for free and 
fair elections.  The Sarajevo chorus has thus 

begun to sing in tune against the holding of 
elections in September, all the while reproaching 
those "others" in Republika Srpska and Herceg-
Bosna for fearing defeat at the polls.   

Press Articles Relating Directly or Indirectly to the 1996 Elections 

Period of coverage: 5 - 11 August 1996  

Dailies: Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni Avaz.   

Weeklies, fortnightlies and monthlies: Svijet, Ljiljan, Slobodna Bosna, Hrvatska riječ.   

title issues number of 
articles 

number of 
articles per 
issue 

most common formats 

Oslobođenje 7 98 13 - 18 articles brief news items, reports, 
statements 

Večernje novine 6 67 7 - 20 articles brief news items, reports, 
commentaries 

Dnevni Avaz 6 81 7 - 22 articles brief news items, reports, 
statements 

Svijet 1 4  commentaries,  letters, interview 

Ljiljan 1 1  commentaries 

Slobodna 
Bosna 

1 6  commentaries, interviews, 
stories, political cartoon 

Hrvatska riječ 1 20  commentaries, statements 

     

Media Briefs 

Karađorđevo II 

Last week's meeting near Athens between 
Presidents Milošević and Tuđman evoked in many 
observers memories of the latterly notorious 
secret encounter between the two men in March 
1991 at Tito's once favourite hunting lodge in 
Karađorđevo.  The division of Bosnia had then 
been on the agenda.  This time Zagreb's HRT did 
its utmost to squelch any such thoughts, whether 
emanating from those of "evil intent" or "limited 
understanding" of the complexities of Croatia's 
national interests.  TV Serbia's approach was very 
different.  The meeting was hailed as a triumph for 
Milošević, but no mention at all was made of 

speculation that a new plan to carve up Bosnia 
might be on the table.   

A Party at Arms 

TV Zenica continues to find opportunities to 
devote air time to the activities of the commander 
of the Third Corps of the B&H Armija.  The general 
in question featured twice on "Zenica Danas" last 
week.  He is also the standard-bearer of the SDA 
list in the Zeničko-Dobojski canton.   

Tuzla 2004 

As reported last week by TV Tuzla's "Tuzla 
Danas", Mirnes Ajanović, president of the Bosnian 
Party (BOSS), suggested at a news conference 
that Tuzla should apply to host the 2004 Olympic 



 9 

Games.  Since bids for 2004 in fact closed this 
week, Tuzlaci may wish to prepare for 2008 
instead.  

Waiting for TVIN 

Viewers and potential voters eager for a first 
glimpse of  TVIN - Bosnia’s internationally-
financed, independent television network - will 
probably have to wait until early September for the 

first programmes to be aired.  Though a tentative 
launch date had been set for this week, it appears 
a combination of financial, technical and 
bureaucratic delays has taken its toll on TVIN’s 
ambitions.  The network is composed of five 
independent and semi-independent stations in 
Sarajevo, Zenica, Mostar and Tuzla.  It remains 
unclear whether TVIN will also be opening 
broadcasting studios in Banja Luka and Livno. 
Perhaps TVIN will make it by 2004.   

She loves me, she loves me not. . . (5)  
The table below shows the presence of political parties, their leaders and multi-party coalitions on the 
state-run broadcast media of both the Federation and Republika Srpska in the week 5 - 11 August.  The 
column headed "total" indicates how many times each party or its leader appeared (directly or indirectly) 
or was mentioned in the central daily newscasts on both radio and television of RTV B&H and SRT.  
Each party is awarded a score which represents the sum of every positive mention (+1), every neutral 
mention ( 0 ) and every negative mention  (-1).  The column headed "Σ (+,-,0)" shows the results.  The 
higher the number, the greater is that broadcaster's sympathy for or devotion to the party or politician.  
The lower the number, on the other hand, the more can the broadcaster be said to regard that party or 
its leader with disrespect or antipathy.  The closer the total to zero, the more likely it is that the party 
receives equitable treatment by the broadcaster. 

name of RTV BiH RTV Srpska 
party / coalition total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 

party     
Stranka demokratske akcije  18 +1 7 -7 
Srpska demokratska stranka (SZ) 2 -1 21 +12 
Hrvatska demokratska zajednica BiH 12 -3 7 -7 
Stranka za BiH 5 0 - - 
Srpska patriotska stranka SPAS - - 1 0 
Narodna stranka RS - - 2 0 
Srpska stranka Krajine - - 2 0 
Liberalna Stranka BiH 4 0 - - 
Liberalno bošnjačka organizacija 1 0 - - 
Bosanska stranka 1 0 - - 
Građanska demokratska stranka BiH 4 0 - - 
Muslimansko bošnjačka organizacija (1) 2 -1 - - 
Hrvatska seljačka stranka BiH (1)  5 -1 - - 
Unija bosanskohercegovačkih 
socijaldemokrata (1)  

4 -1 - - 

Socijal demokratska partija BiH (1)  3 -1 - - 
Socijalistička partija RS (3) 1 0 1 +1 
Radikalni otadžbinski front “Nikola Pašić” - - 2 0 
Srpska seljačka stranka - - 2 0 
Stranka privrednog prosperiteta 3 0 - - 
Republikanska stranka (1) 3 0 - - 
Hrvatska kriščanska demokratska unija 2 0 - - 
Stranka žena BiH 1 0 - - 
Narodna demokratska zajednica 1 0 - - 
Hrvatska stranka prava 1 0   
     
     



 10 

name of RTV BiH RTV Srpska   
party / coalition total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 

coalition     
Demokratski patriotski blok RS - - 2 0 
Savez za mir i progres RS - - 2 0 
Združena lista za Bosnu i Hercegovinu 6 0 - - 
(1) Parties that belong to the coalition Združena lista za BiH  
(2) Parties that belong to the coalition Demokratski partijski blok RS 
(3) Parties that belong to the coalition Savez za mir i progres RS 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

 

The following media were monitored for this week’s report: RTV Srpska, RTV BiH, Radio Studio 99, NTV 99, 
NTV Hayat, TV Zenica, NTV Zetel, Radio Zenica, Radio Tuzla, TV TPK Tuzla, TV Tuzla, Radio Prijedor, 
Radio Bihać,  RTV Mostar, Hrvatska RTV Mostar, Radio Krajina Banja Luka, TV Srbije, Hrvatska televizija, 
Oslobođenje, Večernje novine, Dnevni Avaz, Slobodna Bosna, Ljiljan, Svijet, Hrvatska riječ. 

A Report by IWPR and MEDIA PLAN; Project Director Mark Wheeler  
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, B&H 

Tel/Fax 071-667-734/735 
E-mail: MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org & 101657.3100@compuserve.com 

The Institute for War and Peace Reporting is an independent conflict-monitoring and media-support charity 
which works to inform the international debate on conflict and to provide a platform and other support for 
voices of moderation caught in war.  It publishes the monthly journal War Report and the bimonthly 
Tribunal, a review of The Hague International War Crimes Tribunal.  For subscriptions and other 
information, contact IWPR at 33 Islington High Street, London N1 9LH.  Tel + 44-171-713-7130 / Fax 713-
7140 / E-mail:warreport@gn.apc.org.   
Director: Anthony Borden; Administrative Director: Rachelle Jailer Valladares; Senior Programme Manager: 
Alan Davis; Project Director (Bosnia Elections): Mark Wheeler; Senior Project Officer (Bosnia Elections): 
Michael Montgomery;  Project Officer (Bosnia Elections): Jennifer Pearce.   
MEDIA PLAN  is Bosnia's first private company specialising in media research and analysis.  Its central aim 
is to promote the renewal and development of the B&H media.  The company has at its disposal an 
extensive data-base on the Bosnian media scene.  MEDIA PLAN has correspondents in Tuzla, Zenica, 
Mostar, Banja Luka and Bihać, as well as in Sarajevo.  Eighteen monitors, researchers and other staff are 
engaged in work on Monitoring Report. 
We gratefully acknowledge project support from the Swedish International Development and Cooperation 
Agency, the Open Society Institute, the Friedrich Naumann Stiftung and the Winston Foundation for World 
Peace.   


