
Još jedna nedjelja, još jedan sporazum ili tri, i 
predizborna kavalkada se nastavlja. Od Brisela do 
Ženeve, od Mostara do Sarajeva i od Han Pijeska 
do Sokoca, očitovan je pritisak, sklapane 
pogodbe, spriječavane krize i, još jednom, spašeni 
izbori. Prijetnje raznih stranaka iz Federacije da će 
bojkotovati izbore su prestale. Prema šefu misije 
OSCE, Robertu Froviku, samo bi rat mogao 
zaustaviti ono, što je "Hrvatska riječ" nazvala, 
"američki izbori." 

Međutim, u dijelovima Federacije i Republike 
Srpske, nastavio je da se vodi pravi gerilski rat 
huliganizma i zastrašivanja protiv predizborne 
kampanje opozicionih stranaka. Da strani i domaći 
mediji nisu prikazivali ove događaje, mogla su 
prevladati ova nastojanja dijela navodnih 
zastupnika ili sljedbenika vladajućih stranaka, da 
homogeniziranju svoja odnosna plemena. Ovako, 
barem je u punoj mjeri izvještavano o prekidima 
skupova, molotovljevim koktelima i o izbacivanju 
direktora preduzeća sa njihovih položaja. U stvari, 
izgleda da se u Federaciji ovo pribjegavanje 
nasilju vratilo kao korist žrtvama. 

Novosti na RTV B&H 
Prošle sedmice veliki dio glavnog "Dnevnika" TV 
B&H bio je posvećen temama kao što su susret 
trojice predsjednika u Ženevi, posjeti Vorena 
Kristofera narednog dana avionom Sarajevu (i 
ponovnom otvaranju gradskog aerodroma za 
komercijalne letove, koje je uslijedilo nakon 
Kristoferovog dolaska) i transformaciji Federacije, 
koja će uslijediti nakon planiranog ukidanja 
Herceg Bosne 31 augusta. Međutim, ono o čemu 
TV B&H u centralnom dnevniku nije izvijestila, bila 
je izjava Roberta Frovika data 16 augusta, da će 

se izbori održati 14 septembra, bez obzira na 
prevladavajuće uvjete. U "Dnevnikovom" izvještaju 
sa pomenute konferencije za štampu, samo je 
uzgred spomenuto ovo saopćenje, dok je na 
drugim domaćim i stranim medijima ono bilo 
glavna vijest. 

Možda je manje čudno bilo izostavljanje na koje je 
Hrvatska televizija ukazala kao na karakteristično 
za "bošnjačke" medije općenito: propust da se 
razmotri činjenice da će zajedno sa Herceg 
Bosnom, morati da odumre nekih 40 republičkih 
funkcija ili institucija, uključujući tajnu službu (AID) 
i republičko Ministarstvo odbrane. Premda se 
HRT-ov interes, da ženevske razgovore predstavi 
kao još jedan trijumf za predsjednika Tuđmana, 
može primiti kao razumljiv samo po sebi, izgleda 
da su u ovom slučaju Hrvati bili u pravu.  

Dvije teme dominirale su u izvještajima TV B&H o 
stranačkoj politici u Federaciji: (1) zahtjevi za 
poništavanje registracije izbjeglica i raseljenih lica, 
koji su (koristeći OSCE-ov takozvani obrazac br. 
2) uvedeni na izborne liste u svojim sadašnjim 
mjestima boravka i (2) reakcije na povećani broj 
slučajeva ponekad nasilnog ometanja predizbornih 
aktivnosti opozicionih stranaka. 

Što se tiče ovog prvog u "Dnevniku" su obratili 
pažnju na proteste Združene liste i Stranke za 
B&H (13 augusta), vladajuće SDA (15 august) i 
Građanske demokratske stranke (GDS, 16 
august). Svi su oni protestvovali protiv činjenice da 
je ono što je trebalo da bude izuzetak, postalo 
pravilo u Republici Srpskoj. Na ovaj način, prema 
ovim strankama, ozakonjeno je etničko čišćenje, a 
podjela B&H cementirana. Mogli su, također, 
spomenuti, da je to krajnje loše za izborna 
očekivanja uglavnom bošnjačkih stranaka. 

 
21 august 1996 broj 12 

SEDMIČNI PREGLED BIH MEDIJA: 12-18 AUGUST  



 2 

Kao glavna žrtva različitih "incidenata" Združena 
lista je preuzela vodstvo u osudi, kako prekida 
ovih skupova od strane pristaša SDA, tako i 
općenito neadekvatne reakcije od strane policije. 
Združena lista je protestvovala 12 augusta zbog 
događaja u Gradačacu i Kalesiji. Podržana je u 
istoj emisiji izjavom koju je dao LBO. Odgovor 
ogranka stranke SDA iz Gradačca bio je da uveže 
demanti i klevetu: u njemu se tvrdilo da su napad 
izazvali demobilizirani vojnici, koji nisu mogli svariti 
činjenicu da se ljudi, koji se nisu borili za Bosnu, 
sada bore za vlast. (Ovaj odgovor bio je, naravno, 
eho saopćenja lokalnog SDA, koje je uslijedilo 
nakon napada na Harisa Silajdžića 15 juna u 
Cazinu.) 

"Dnevnik" je emitovao 15 augusta saopćenja 
Združene liste i Republikanske stranke u kojima 
su gledaoci upozoreni na činjenicu da je još jedan 
skup Združene liste bio meta napada, ovoga puta 
u Srebreniku. Međutim, zahvaljujući brzoj 
intervenciji policije, skup je spašen. Združena lista 
pojavila se ponovno u "Dnevniku" 16 i 17 augusta, 
ovoga puta obznanjujući prisvajanje njenog 
promotivnog materijala od strane B&H policije na 
graničnom prelazu u blizini Bihaća. Prema koaliciji, 
objašnjenje koje je ponudila policija bilo je, da su 
materijali "sadržajem protiv vladajuće stranke." 
Također 17 augusta, "Dnevnik" je prenio 
saopćenje Liberalne stranke da je njihov skup u 
Bugojnu prekinula grupa "zagovornika političkog 
unitarizma" koji su gađali govornika tvrdim 
predmetima. 

Premda se TV B&H može pohvaliti zato što je 
objavila ove incidente, značajno je da ni o jednom 
od ovih incidenata nisu javili dopisnici ove stanice. 
Ili oni ne postoje u mjestima u kojima su se desili 
incidenti, ili se od njih ne traži da izvještavaju o 
takvim događajima. U svakom slučaju, gledaocu je 
ostalo da razmišlja o izvještajima zainteresiranih 
stranaka o onome šta se desilo bez potvrđivanja, 
razmatranja ili objašnjenja od strane 
profesionalnih novinara. 

Popodnevni "Dnevnik" Radio B&H nastavlja sa 
veoma promjenljiv pokrivanjem predizborne 
kampanje. Jednog dana (16 augusta), izvijestiće o 
tri stranačke konferencije  za štampu, dok će 
drugog dana (17 augusta), ignorirati tri.  

Na sličan način, izvještavanje Radio B&H o 
razgovorima u Ženevi i njihovim rezultatima, bilo je 
prošle sedmice vrlo oprezno, ali isto tako izgleda, 
da je "Dnevnik" krenuo van uobičajenog smjera da 
bi otpočeo svađu sa Hrvatskom na obimnom 

slučaju Fikreta Abdića. "Dnevnik"  od 15 augusta 
prigovorio je da Abdić ima na raspolaganju cijelu 
hrvatsku štampu za svoju predizbornu 
propagandu. Tri dana kasnije za njega se tvrdilo 
da "ima otvoren pristup na sve hrvatske medije, a 
istodobno se u Hrvatskoj tvrdi kako Hrvatska 
Bosni želi sve najbolje, uključujući dobre 
bilateralne odnose." 

Kao i TV B&H i Radio B&H prenio je izvještaje sa 
stranačkih konferencija za štampu na kojima su 
osuđeni prekidi njihovih predizbornih skupova. Ali 
također kao i gledalac TV B&H, i slušalac Radio 
B&H mogao je samo da se čudi zašto ova stanica 
nema izvještaje svojih dopisnika. Međutim, 12 
augusta je emitovana posebno bolna tonska 
žaoka sa konferencije za štampu Združene liste. 
To je bila procijena Ive Komšića: "Ono što su pisali 
članovi SDA da će stvoriti muslimansku državu u 
Kalesiji i Gradačcu vidio sam da se to nastoji i 
ostvariti." 

"Dnevnik" u 15.00 počeo je također da sa 
odobravanjem izvještava i o rijetkim slučajevima 
među-entiteske komunikacije, onako slučajno, 
kako se koji desi. Tako je 12 augusta,  nakon 
susreta srpskih i bošnjačkih predstavnika u 
Doboju, "Dnevnik" objavio da su Srbi spremni za 
tolerantan odnos prema njihovim raseljenim, 
bivšim susjedima. Dana 14 augusta "Dnevnik" je 
emitovao pozitivan izvještaj sa sarajevskog 
susreta novinara iz oba entiteta i, prenio bez 
komentara, izjavu "sadašnje predsjednice srpskog 
entiteta," Biljane Plavšić, kako "vodstvo srpskog 
entiteta namjerava Bošnjacima i Hrvatima tokom 
izbora garantirati slobodu kretanja i sigurnost pod 
njihovom kontrolom." 

Radio SDA 
SDA učvršćuje vlast u Bihaću. Izgleda da je SDA 
postigla gotovo potpunu identifikaciju stranke, 
države, Armije i islama u sjeverozapadnoj Bosni. 
Treba dodati i medija, također. 

Radio Bihać jedini medij od bilo kakvog značaja u 
ovoj regiji, postao je nešto malo više od 
propagandne mašine SDA. Prošle sedmice, u 
emisiji "Dnevna hronika" emitovane su samo 
vijesti o SDA. Opozicija je ignorirana u potpunosti. 
Čak i kontakt program, koji se emituje dva puta 
sedmično, u kome se prije dvije sedmice pojavila 
opoziciona Stranka za B&H, ove sedmice uopće 
nije emitovan. U prvom slučaju stanica je izgovor 



 3 

našla u "tehničkim problemima". Tri dana kasnije, 
stanica je objavila da prekida emitovanje ovih 
programa, zato što su se na njen poziv odazvale 
samo Stranka za B&H i HDZ. Očito Stranci za BiH 
neće biti pružena druga prilika.  

Vlasti u Bihaću pokazuju malo tolerancije za 
otvorenu diskusiju. Predstavnik kantonalne vlasti 
upozorio je prije dvije sedmice na Radio Bihaću da 
političke stranke "koriste nepotvrđene informacije i 
govorkanja da zaplaše narod". Ovo je bio 
"kriminalni čin", koji "ugrožava bezbijednost". 
Prošle sedmice, policija je profitirala na ovoj 
prijetnji. U Cazinu su uhapsili lidera opozicione 
Bošnjačke Stranke Prava. Također su zaplijenili 
predizborne materijale Združene liste. 

Radio Bihać nije spomenuo ni jedno, ni drugo. 
Stanica je emitirala samo dobre vijesti o SDA, 
obično sa namjerom da pokaže jednodušnost u 
podršci stranci. "Dnevna hronika" 18 augusta 
tipičan je primjer za to. U emisiji je dat izvještaj sa 
predizbornog skupa u selu Bužim, u kome su 
emitovani govori općinskih predstavnika, 
islamskog vjerskog službenika i lokalnog 
komandanta Armije. Govornici su  ispričali neke 
"nategnute priče". Bužim je općina, koja je 
formirana za vrijeme rata i zbog toga neće imati 
svoju listu na izborima. Ali činjenice ne smetaju 
Radio Bihaću, koji je spreman da emituje sve što 
dolazi iz usta SDA. Jedan SDA kandidat, koji je 
predstavljen kao nosilac "Bužimske liste", izjavio je 
"općina Bužim je jedina općina u Bosni, u kojoj 
nije registrirana nijedna stranka, osim SDA." 

Koliko malo ukusa imaju neke izjave SDA, govori  
pominjanje junskog napada na Harisa Silajdžića u 
Cazinu. Prošlog mjeseca OSCE je optužio i 
lokalnu policiju i SDA zbog tuče. Od tada se vlasti 
trude da revidiraju ovu presudu. Mirsad Veladžić, 
predsjednik Unsko-Sanskog kantona, upotrijebio 
je u Bužimu stari trik i pokušao obrnuti krivicu. "Ja 
vas zamoljavam... da ne sprečavate one koji 
drugačije misle da se okupe i da kažu šta misle," 
rekao je on pristašama SDA. "Njima u ovoj situaciji 
odgovara da budu sprečavani, oni to organiziraju i 
plaćaju."Čovjek se pita koliko li je Silajdžić platio 
da ga udare po glavi?”.  

Drugi funkcionar pokušao je opravdati gušenje 
opozicije od strane SDA, kao i kontrolu SDA nad 
Radio Bihaćem. "Da su normalne prilike danas bi 
ovdje bila i Hrvatska televizija. Ali da je ovdje kojim 
slučajem jedan drugi Bošnjak (tj. Fikret Abdić) bilo 
bi ovdje desetak TV stanica i znali bi i te kako da 
propagiraju njihove interese," rekao je Šemso 

Tanković, šef SDA u Hrvatskoj. "I zato ne smijemo 
dati priliku ni jednom bosanskom političaru koji 
neće biti svjestan svoje obaveze prema Bosni, 
islamu i Bošnjacima."  

Sa Radio Bihaćem, kao dobrovoljnim 
suučesnikom, SDA je ohladio demokraciju u 
bihaćkoj regiji. Stanica ne prepušta ništa slučaju. 
"Novinarka" Minka Džafić, koja redovito izvještava 
sa skupova SDA, nikad ne propušta priliku da 
izvještaje počne rečenicom poput one, koja se 
čula prošle sedmice "U sretniju budućnost 
Bošnjake može povesti samo SDA, na čelu sa 
predsjednikom Alijom Izetbegovićem." 

Ako je bila neka dobra vijest prošle nedjelje, bilo je 
to 16 augusta, kada je u izvještaju bilo govora o 
planovima za formiranje kantonalne televizijske 
stanice. Radio Bihać javio je da je Vlada utrošila 
veliku sumu novca na ovu stanicu, ali da još uvijek 
čeka da stanica počne sa emitovanjem. "Te sad 
će početi... te neće početi,"  rečeno je u "Dnevnoj 
hronici" sa očiglednim nestrpljenjem. Ako je Radio 
Bihać neka indikacija za to kakvu televiziju vlasti 
imaju na umu, čovjek se može samo ponadati da 
će kašnjenje potrajati malo dulje. 

Svijet, onako kako ga vidi SRT 
Dominantna tema u emisiji "Novosti" na TV 
Srpska prošle sedmice bio je odnos srpskog 
entiteta sa IFOR-om, a posebno konfrontacija u 
Han Pijesku, uobičajenom skrovištu Ratka 
Mladića. Dok su emisari iz NATO, IFOR, SAD i 
OSCE dolazili tokom sedmice na Pale, nastojeći 
da se ublaži kriza, "Novosti" ponudile su 12 
augusta domišljato objašnjenje za IFOR-ovu izjavu 
o povećanom stanju pripravnosti: "U potrazi za 
novim detaljima vezanim za ovu situaciju, saznali 
smo da su, zapravo, Muslimani krivi za najnoviji 
razvoj događaja. Naime, zbog indicija da bi se 
američke snage mogle naći na meti napada 
islamskih terorista, IFOR je podigao stepen 
borbene gotovosti - prenosi agencija AP izjavu 
neimenovanog predstavnika NATO." 

Rješenje krize 18 augusta, kada su IFOR-ove 
trupe ušle u nelegalno skladište oružja u blizini 
Sokoca, i kada su sljedećeg dana počeli sa 
uništavanjem prijetećeg oružja, obilježeno je još 
zbunjujućim saopćenjem, koje je ovog puta 
poteklo od Generalštaba armije RS. Kao što je 
javljeno u "Novostima", Armija se žalila s jedne 
strane, da je oružje u pitanju bilo po svojoj prirodi 



 4 

defanzivno - i da zbog toga nije ušlo u sporazum o 
razoružanju - i s druge strane, da je vršilac 
dužnosti predsjednika Biljana Plavšić pregovarala 
sa NATO-m i IFOR-om mimo znanja članova 
Generalštaba. Ovo, prema izjavi, "predstavlja 
pokušaj stvaranja razdora između državnog 
rukovodstav i Generalštaba vojske Republike 
Srpske." 

Presuda "Dnevnika" u 16.00 Radio Srpske, na 
kraju konfrontacije sa IFOR-om bila je još 
sumornija: "Sve u svemu, događaji bez osnova i 
povoda mogu se okarakterisati kao još jedna 
ucena od strane svetske zajednice, a kao 
posledica jedino se mogu pojaviti neželjene tenzije 
pred septembarske izbore." 

Tokom sedmice spriječavanje, ili liječenje podjela, 
bila je također glavna tema pokrivanja stranačke 
politike na SRT. Kopirajući stranicu iz knjige SDA, 
SDS i njene satelitske stranke provele su značajno 
vrijeme objavljujući pozive da se broj 
predsjedničkih kandidata smanji sa šest na dva, ili 
još bolje na jednog. Milorad Milaković, kandidat 
Stranke Srpskog Jedinstva za Predsjedništvo RS 
upozorio je 14 augusta da bi RS mogla biti 
apsorbirana u B&H, ako nacionalne stranke ne 
dobiju 75 posto glasova na izborima. Ovaj napjev 
prihvatio je sljedećeg dana Nikola Poplašen iz 
Srpske Radikalne stranke, a svoj vrhunac napjev 
je doživio 16 augusta, na konferenciji za štampu 
SDS. 

I "Novosti" i "Dnevnik" Radio Srpske istakli su ovaj 
događaj, a posebno upozorenje sekretara SDS 
Borivoja Sendića da bi "ulazak šest srpskih 
kandidata u izbornu trku za predsjednika RS 
mogao teorijski da omogući pobjedu Muslimana iz 
SDA, čime bi srpski narod na ovim prostorima 
dobio vezira." Stranke sa čistim nacionalnim 
programom, kao što su Srpska Stranka Krajine i 
Narodna Stranka, moraju pristati uz SDS i Srpsku 
Radikalnu Stranku i podržati ih na izborima, 
okupljajući se oko Biljane Plavšić "da bi ostvarila 
ono što je započela." (Ovaj posljednji komentar, 
međutim, izbačen je iz izvještaja Radio Srpske o 
Sendićevim primjedbama.) 

Lekcija koju smo naučili od Republike Srpske 
Krajine bila je, prema Sendiću, poučna: 
"izgubljena među srpskom neslogom." Kao da to 
nije bilo dovoljno, "Dnevnik" Radio Srpske dodao 
je i zahtjev, kojeg je tog dana uputio Radikalni 
Otadžbinski Front "Nikola Pašić", da se Srbi 
ujedine, da im ne bi Musliman bio šef države. 

Jedinstvo odmetnika  i bivših patriota, međutim, ne 
može dobiti potporu, posebno od zastupnika 
sadašnjeg režima u Beogradu. Glavne vijesti 13 
augustaj i na Radiju i Televizijij prenijele su 
komentar "Srpskog glasa", u kome se Savez za 
mir i progres, koji vode Socijalisti, napada kao 
"produžena ruka" Beograda. Slušaoci i gledaoci 
SRT ne bi mogli znati čemu tolika galama, ako 
nisu slušali Radio Krajinu ili gledali Televiziju 
Srbije. Ove stanice izviještavaju o sastancima 
Socijalista, o njihovim sve oštrijim napadima na 
režim u RS, kao i o njihovim pritužbama zbog 
odnosa režima prema njima. U stvari, što se tiče 
TV Beograd, samo Savez za mir i progres, 
zaslužuje pažnju njezinih kamera. 

Nakon incidenata u Tesliću (nasilno smjenjivanje 
direktora jedne firme) i u Novom Gradu (bivši 
Bosanski Novi, gdje je molotovljev koktel uništio 
kola Socijalističkog vođe), Beograd je objavio 
osudu Saveza zbog "terorizma i nasilja nad 
neistomišljenicima". 

Kao i obično, SRT je prednjačila u izvještavanju o 
predizbornim incidentima u Federaciji. Prošle 
sedmice, 17 augusta, s posebnim je 
zadovoljstvom, citirala (i na radiju i na televiziji) 
članak iz New York Times o klimi zastrašivanja, 
koja vlada u Unsko-Sanskom kantonu, gdje se 
govori da  vladajuća SDA i njena tajna služba 
(AID), progone opozicione političare. Čak je i inače 
neobjašnjenu globu od 25.000 dolara, kojom je 
OSCE kaznio SDS, potpredsjednik stranke S. 
Bijelić vezao istog dana na Radio Srpska, za 
prekršaje SDA: "Još kad je OSCE izrekao kaznu 
SDA zbog napada na H. Silajdžića, mi smo znali 
da je to samo priprema za kažnjavanje SDS:" 

Smicalice u Tuzli 
Prljave smicalice dominirale su vijestima o 
izborima prošle sedmice u Tuzli. Incidenti od 10 
augusta, u kojima su pristaše SDA prekinuli 
skupove Združene liste u Gradačcu i Kalesiji, 
odjekivale su cijele sedmice, dok su se obje strane 
sukobljavale na konferencijama za štampu oko 
toga, ko je za to kriv. Drugi incident, koji se desio 
u Srebreniku 14 augusta, samo je nastavio ovu 
temu, kao što je to bio slučaj i sa manjim 
pokušajima pristaša SDA da ometu opoziciju u 
tuzlanskoj regiji.  

Ova priča bila je dobar test za medije u Tuzli. 
Međutim, oni nisu bili na visini. Dvije televizijske 
stanice u Tuzli, po ustaljenoj šemi, ponovo nisu 



 5 

obezbijedile uravnoteženo izvještavanje. 
Kantonalna stanica TV TPK posvetila se 
emitovanju SDA-ove verzije ove  priče. Općinska 
stanica TV Tuzla, koja je nakon štrajka ponovo 
počela sa emitovanjem, usredsredila se na 
ogorčenu opoziciju. Radio Tuzla bio je nešto bolji. 

Združena lista iskoristila je prekinute skupove što 
je bolje mogla. Ona se zbog toga žalila na 
konferenciji za štampu, koja je održana u Tuzli 11 
augusta i na druge dvije konferencije, koje su 
kasnije, tokom sedmice, održane u Sarajevu. TV 
Tuzla izvještavala je sa svih konferencija. Ona je 
14 augusta također izvijestila da su pristaše SDA 
pokušale, ali da nisu uspjele da ometu skup u 
Srebreniku. Tokom sedmice bilo je još sličnih 
vijesti: pristaše SDA upale su u kancelariju 
funkcionera Združene liste u Tuzli; Stranka za 
B&H žalila se da su pristaše SDA zalijepile postere 
SDA preko njihovih postera i da su ometali skup u 
Živinicama. Ali TV Tuzla nije objavila proteste SDA 
u kojim se tvrdi da oni nisu za to odgovorni. Ova 
stanica je pokazala jedan skup SDA u Tuzli, koji je 
održan 15 augusta, ali samo slikom. Umjesto da 
emituje tonske snimke govora kandidata SDA, 
voditelj je pročitao odlomke iz informacije o tom 
skupu, koje je objavila služba za informisanje 
lokalnog SDA. Ova stanica je mnogo detaljnije 
pokrila skupove Združene liste 16, 17, 19, 
augusta, kao i dvije konferencije za štampu, koje 
je HDZ održao tokom sedmice. 

TV TPK sa svoje strane uredsredila se na 
odgovore SDA, vezano za incident sedmice. Na 
sastanku 12 augusta, predstavnici kantona 
naveliko su se branili. "Nismo ometali političke 
skupove, niti organizirali smetnje Združenoj listi, te 
se ne smatramo odgovornim," rekao je Izet      
Hadžić, guverner kantona. Hadžić je odbacio ove 
događaje kao "neuspjele političke predstave" i 
optužio Združenu listu da "napada samu sebe". 
On je također optužio najprominentnijeg kandidata 
Združene liste, tuzlanskog gradonačelnika Selima 
Bešlagića, da je za vrijeme rata poticao 
"autonomiju" Tuzle time što je tjerao lokalne 
vojnike da nose grb  grada,  umjesto bosanskog 
grba. 

TV TPK je 14 augusta pružila priliku Združenoj listi 
da se žali na SDA u programu "Izbori 96", u kome 
su učestvovali i predstavnici SDA i Združene liste. 
Ali stanica nije spomenula pokušaj sprječavanja 
skupa u Srebreniku od strane pristaša SDA. Ona 
je bila zauzeta na drugom mjestu, na drugom 
skupu Združene liste, u Domu kulture u 
Banovićima. Tom prilikom, kao i ranije, TV TPK 

iskoristila je svoj izvještaj da bi minirala događaj. 
Kamera se usredotočila na ljude, koji drže zastave 
SDA, na plakate SDA, zalijepljene na zidovima  i 
na čovjeka, kome je iz džepa virila slika Alije 
Izetbegovića.  

Pravo iznenađenje bilo je da je prvi puta u dva 
mjeseca, jedna vijest iz Tuzle došla čak na drugo 
mjesto u večernjim vijestima TV TPK. Događaj je 
bio sastanak gradskog Vijeća, na kome se 
raspravljalo o promjeni imena ulice Oktobar, u 
ulicu Bosanskih vladara. Promjena imena ulica je 
jedan od omiljenih povoda SDA.  

Premda Radio Tuzla podržava SDA, ponovo se 
pokazala otvorenijom prema opoziciji od TV TPK. 
Prošle sedmice SDA i Združena lista, svaka za 
sebe, pojavile su se četiri puta u radio programu. 
Stranka za Bosnu pojavila se tri puta, a HDZ dva 
puta. Za razliku od TV TPK, Radio Tuzla izvijestio 
je o incidentu u Srebreniku, uključujući i 
neizbježno negiranje SDA. 

U Tuzli je jedna stvar sigurna: kampanja je živa, ali 
se ne provodi u skladu sa pravilima. To isto važi i 
za novinarstvo. Da bi dobili pravu sliku, birači 
moraju slušati više od jedne stranice. 

Sarajevska štampa 
Tri dnevna lista nastavila su sa marljivim 
pokrivanjem  izbora. "Oslobođenje" je također 
nastavilo da izvještava o pozivima na bojkot: 
opozicionih stranaka, prominentnih  pojedinaca i 
svojih komentatora. Vijesti iz Ženeve, sredinom 
sedmice, nakon kojih je uslijedila posjeta Vorena 
Kristofera Sarajevu, utišali su, ali nisu ušutkali ovu 
kampanju. Objavljivanje izvještaja Međunarodne 
krizne grupe 14 augusta, u kome se poziva na 
odlaganje izbora, pružilo je krajem sedmice ovom 
listu priliku da istakne svoje protivljenje izborima, 
premda sada sa rezigniranom intonacijom: "Što su 
izbori bliže, sve je više razloga za pesimizam." 

"Večernje novine" posvetile su značajnu pažnju 
ometanju, ili pokušajima ometanja predizbornih 
skupova opozicije u Gradačcu, Kalesiji, Srebreniku 
i Cazinu, osuđujući takve incidente u komentaru 
pod naslovom "Toljagom do birača" i u drugim 
člancima pod naslovima, kao što su "Osuda 
terora", "Atak na patriote" i  "Strah, njihov i naš." 
Ali i Fikret Abdić je također bio u vidokrugu 
"Večernjih novina". List je podržao optužbu protiv 
Abdića, zbog  ratnih zločina u Bihaću i započeo 
seriju dokumentarnih tekstova pod nazivom " 
Tragajući za zločinima Fikreta Abdića." 



 6 

Nakon konferencije u Ženevi, "Dnevni avaz" je 
prekinuo svoje veliko interesovanje za priče o 
bojkotu. Prema "Avazu" od 15 augusta, "USA 
zahtjeva izbore bez prepreka". Sljedećeg dana, 
veliki naslov na prvoj strani, pitao je "Kome 
odgovara odgađanje izbora?"  Odgovor je bio, 
malim opozicionim strankama, koje imaju male ili 
nikakve izglede na izborima. Ispitivanje javnog 
mnijenja, koje je obavio ovaj list, izgledalo je kao 
da to potkrijepljuje. Upitani koga bi više voljeli za 
predsjednika, 65 posto ispitanika opredjelilo se za 
Aliju Izetbegovića, 22 posto za Harisa Silajdžića i 
10 posto za Seada Avdića.  

Iz različitih perspektiva i "Svijet" (15 august) i 
"Hrvatska riječ" (17 august), ponudili su skeptičnu 
dobrodošlicu prvom sastanku novog 
svemostarskog gradskog Vijeća i jednoglasnom 
izboru Ivana Prskala za gradonačelnika. Ovaj 
drugi list, priznao je također, kada je u pitanju 
manipulacija, da očekuje sve najgore od 
septembarskih izbora. Prisustvo dva vodeća - ali 
ne HDZ-ova - hrvatska političara na skupu 
Združene liste, koji je prekinut u Gradačcu, 
podstaklo je "Hrvatsku riječ" da  prokomentariše 
kako je to bila njihova "nagrada za poslušnost".  

Prošle sedmice (14 august) "Ljiljan" je našao novi 
razlog da se usprotivi izborima. Mogućnost da 
Momčilo Krajišnik postane poslijeratni predsjednik 
Bosne bio je udarac prošle  sedmice. Ove 
sedmice, "Ljiljan" je otkrio novu prijetnju u obliku 
dokumenta UN, u kome se upozorava "izbori će 
se održati kako bi se 'Srpski nacionalni projekat' 
umotao u celofan legitimiteta i kako bi se ubrzali 
koraci kojima ova zemlja ide ka konačnoj 
propasti." S druge strane, ovaj nedjeljnik je 
također objavio i intervju sa Ibrahimom Spahićem, 
predsjednikom GDS, stranke koja je 
blagoglagoljiva u podršci izborima.  

Suočeni ponovo prošle sedmice sa odlučnošću 
Amerikanaca da se izbori u B&H održe 14 
septembra, u bilo kom slučaju, osim u slučaju rata, 
establišmenti sarajevskih političara i novinara, 
uglavnom su zaustavili  svoju agitaciju protiv 
izbora. Pošto se niko ne usuđuje da počne sa 
borbama, niko se neće usuditi da spriječi glasanje. 
Bez obzira kakav da je,  i mostarski dogovor  je 
također doprinio smirivanju anti-izbornie 
razdraženosti. 

Tenzije u predizbornoj kampanji premještene su 
na druge frontove. Porastao je broj incidenata na 
skupovima opozicionih stranaka u provinciji. 

Oštećene stranke, optuživale su SDA da je 
odgovorna za to, dok je vladajuća stranka negirala 
optužbe. Novine su iskoristile tu priliku da unesu 
više živosti u svoje izvještavanje o kampanji, a 
političari, da osude nasilje i brane demokraciju. 

Štampa u Republici Srpskoj 

Privrženost "Glasa srpskog" SDS-u ostala je 
nesmanjena tokom prošle sedmice. Svaka izjava i 
svaki sastanak Biljane Plavšić, Momčila Krajišnika, 
Vitomira Popovića i Velibora Ostojića valjano su 
prezentirani. Druge stranke spomenute su u 
prosjeku jednom sedmično. Izuzetak je Srpska 
Radikalna Stranka RS. Povlačenje njenog lidera 
Nikole Poplašena iz trke za Predsjedništvo RS u 
korist potpredsjednice Plavšić, značilo je da je u 
skladu s tim njegova stranka izvukla korist. 

Izvještavajući o sastanku Plavšićke 11 augusta u 
Bijeljini sa direktorima i glavnim urednicima 
državnih medija, "Glas srpski" je izvijestio da je 
predmet njihovog razgovora bio kako unaprijediti 
dobru praksu u pokrivanju kampanje i izbora. 
Prema Plavšićki, do sada "nije bilo diskriminacije u 
odnosu na istupanje stranaka i kandidata i svi su 
bili ravnopravno zastupljeni". 

17 augusta, "Glas srpski" je prenio alarmantnu 
vijest iz Prijedora: eksplozivna naprava 
podmetnuta je ispod kuće poslanika Narodne 
Stranke S. Srdića. Povrh toga, stanovnici ovoga 
grada probudili su se 16 augusta da bi zapanjeno 
ugledali, kako je većina javnih zgrada prekrivena 
svježim grafitima, koji pozdravljaju Izetbegovića i 
B&H Armiju, crtežima zlatnog ljiljana i drugim 
simbolima Federacije, i pozivima  da glasaju za 
SDA.  

S druge strane, prošle sedmice "Glas srpski" nije 
uopće spomenuo napade na Socijalističku Partiju 
RS u Tesliću i Novom Gradu (Bosanski Novi). 

Dva petnaestodnevna lista "Nezavisne novine" 
(br.22) i "Alternativa" (u dvoboroju od 14 augusta) 
obezbijedila su prošle sedmice sveobuhvatno i 
pohvalno izvještavanje o Savezu za mir i progres, 
koga predvode Socijalisti. Članak na naslovnoj 
strani "Alternative" ispričao je o upadu policije iz 
Doboja i Teslića  u tvornicu "Destilacija", s ciljem 
da se nasilno ukloni njen direktor Rade Pavlović, 
član Izvršnog vijeća Socijalističke partije. 



 7 

Mediji ukratko 
Pridošlice  
Prošle sedmice, u centralnoj Bosni pojavila su se 
tri nova medija: Iz Zagreba - Drugi program 
Hrvatske televizije, sa Pala - Pravoslavni Radio 
Sveti Jovan, i iz SDA - ogroman  trud da se na 
svakom putu, svakom vijaduktu, svakom potpornju 
i svakom raskršću između Sarajeva i Mostara 
bijelom bojom ispišu inicijali stranke. Stupanj ove 
najnovije kampanje da se uljepša Bosna, prosto 
oduzima čovjeku dah. Isto tako i očita popustljivost 
saobraćajne policije i lokalnih vlasti. 

Veličina nove radio stanice Sonje Karadžić bila je 
također predmet komentara. Kao što je 12 
augusta izvijestio Radio Krajina, Pravoslavni 
radio Sveti Jovan emituje test program na devet 
frekvencija i uz ogromne troškove, što je očigledno 
plod napornog rada gospođice Karadžić u 
posljednjih nekoliko godina na izdavanju 
akreditacija (uz određenu cijenu) predstavnicima 
strane štampe. 

S druge strane, pojava  Drugog kanala HRT 
prošla je skoro bez ikakvog komentara u Sarajevu. 
Za razliku od dugo očekivanog TVIN (ranije, 
Biltove TV), koja je označavana kao "medijska 
okupacija" i koja nije dobila gotovo nikakvu 
podršku političara, koji su se 13 augusta okupili u 
predizbornoj debati na TV B&H, ekspanzija HRT-a 
izgleda da se smatra, kao nešto što nema nikakvih 

i kulturnih, ni političkih implikacija po B&H. 

Šta je znao i kad je to saznao 

Emisija "Oko 22" NTV Studio 99, prenijela je 15 
augusta izjavu Alije Izetbegovića, koji se ograđuje 
od napada SDA na skup Združene liste u 
Gradačcu. Predsjednikova izjava bila je zanimljiva 
iz dva razloga. Kao prvo, on je rekao da je za 
incident čuo čitajući štampu, nakon svog povratka 
iz Ženeve. Zar on nema kolege, da ga obavijestili 
o takvim stvarima? Kao drugo, voditelj ga je 
predstavio kao predsjednika Predsjedništva 
Republike B&H, ali ne kao predsjednika SDA, 
premda je on bio na meti zbog svoje stranke. 

Bratstvo i jedinstvo u Zenici 

Radio Zenica i TV Zenica prešli su prošle 
sedmice sa implicitne na eksplicitnu promociju 
SDA, koristeći po prvi put tonske snimke sa 
stranačkih konferencija za štampu. Oni su također 
napravili veliku igru oko hrvatskog odbijanja da 
dozvole muslimanskim vjernicima da prođu kroz 
teritoriju Žepča na svom putu u Novi Šeher. Ovaj 
događaj je tretiran, kao jedan u nizu nedavnih 
nepravdi, koje su nanesene Bošnjacima na 
teritoriji pod kontrolom HVO. Zetel je sa svoje 
strane, odbio da izvještava sa protokolarnih 
dodađaja, koji slave vladajuću SDA. On nije čak ni 
spomenuo incident u blizini Novog Šehera.                           
    

Voli me, ne voli me... (6) 

Tabela ispod pokazuje prisustvo političkih stranaka, njihovih vođa i koalicije u državnim medijima u Federaciji i 
Republici Srpskoj u sedmici od 12 - 18 augusta. Kolona sa nazivom  "Ukupno" govori koliko su puta svaka stranka 
ili njen lider predstavljeni (direktno ili indirektno) ili koliko su puta bila pomenuti u centralnim dnevnim informativnim 
emisijama na RTV B&H i SRT. Svaku stranku prati rezultat koji predstavlja zbir svakog pozitivnog spominjanja ( + 
1), svako neutralno spominjanje (0) i svako negativno spominjanje (-1). Kolona sa naslovom "   (+, -, 0)"  predstavlja 
zbir ovih rezultata. Što je veći broj, to je veća i simpatija ili odanost radio televizijske stanice prema stranci ili 
političaru. Manji broj, s druge strane, to se više može reći da se radio televizijska stanica odnosi prema stranci ili 
njenom vođi sa nepoštivanjem ili antipatijom. Što je zbir bliži nuli, to je izvjesnije da stranka ima ujednačen tretman 
od radiodifuzne organizacije.  

ime RTV BiH RTV Srpska 
stranke / koalicije total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 
stranka     
Stranka demokratske akcije  20 0 16 -15 
Srpska demokratska stranka (SZ) 4 -2 18 +16 
Hrvatska demokratska zajednica BiH 7 -2 9 -4 

U protekloj sedmici posmatrani su sljedeći mediji: RTV Srpska, RTV BiH, Radio Studio 99, NTV 99, NTV Hayat, TV 
Zenica, NTV Zetel, Radio Zenica, Radio Tuzla, TV TPK Tuzla, TV Tuzla, Radio Prijedor, Radio Bihać,  RTV Mostar, 
Hrvatska RTV Mostar, Radio Krajina Banja Luka, TV Srbije, Hrvatska televizija, Oslobođenje, Večernje novine, 
Dnevni Avaz, Slobodna Bosna, Ljiljan, Svijet, Hrvatska riječ, Nezavisne ovine, Alternativa, Glas srpski. 



 8 

ime RTV BiH RTV Srpska 
stranke / koalicije total Σ (+,-,0) total Σ (+,-,0) 
Stranka za BiH 3 0 - - 
Srpska patriotska stranka SPAS - - 2 0 
Narodna stranka RS - - 4 +2 
Srpska stranka Krajine - - 4 +2 
Liberalna Stranka BiH  LS 1 0 - - 
Liberalno bošnjačka organizacija LBO 1 0 - - 
Bosanska stranka 1 0 - - 
Građanska demokratska stranka BiH GDS 6 0 - - 
Muslimansko bošnjačka organizacija MBO 
(1) 

4 0 - - 

Hrvatska seljačka stranka BiH HSS (1)  5 0 - - 
Unija bosanskohercegovačkih 
socijaldemokrata UBSD (1)  

2 0 - - 

Socijal demokratska partija BiH SDP (1)  4 0 - - 
Socijalistička partija RS (3) - - 1 -1 
Radikalni otadžbinski front “Nikola Pašić” - - 2 +2 
Srpska seljačka stranka - - 2 +1 
Stranka privrednog prosperiteta 2 0 - - 
Republikanska stranka (1) 2 0 - - 
Srpska radnička stranka  - - 1 0 
Stranka srpskog jedinstva - - 4 +1 
Narodna demokratska zajednica 1 -1 - - 
BH Patriotska stranka 1 0 - - 
kalicije     
Demokratski patriotski blok RS - - 3 -1 
Savez za mir i progres RS - - 4 -2 
Združena lista za BiH 5 0 1 0 
(1) Stranke uključene u Zdruzenu  listu za BiH (Federacija BiH) 
(2) Stranke uključene u Demokratski patriotski  blok RS 
(3) Stranke uključene u Savez za mir i progres RS 
 

izvještaj IWPR i MEDIA PLAN; Direktor projekta: Mark Wheeler 
Obala Kulina bana 4/I, 71000 Sarajevo, BiH 

Tel/fax 071-667-734/735 
E-mail:MEDIAPLAN_ZU@ZAMIR-SA.ztn.apc.org    ili  101657.3100@compuserve.com 

Institut za ratno i mirnodopsko izvještavanje (IWPR) je britanska dobrotvorna ustanova, osnovana sa 
namjerom da pomaže razvoj nezavisnih medija i da podrži umjerene glasove u bivšoj Jugoslaviji. Ovaj 
institut također izdaje War Report (Ratni Izvještaj) nezavisni mjeseèni list, i Tribunal, dvomjeseèni 
časopis o Međunarodnom tribunalu za ratne zloèine u Hagu. Za pretplatu i druge informacije obratite se 
na IWPR 33 Islington High Street, London N1 9LH. Tel +44-171-713-7130 / Fax 713-7140/ E-mail: 
warreport@gn.apc.org. 
Director: Anthony Borden; Administrative Director: Rachelle Jailer Valladares; Senior Programme 
Manager: Alan Davis; Project Director (Bosnia Elections): Mark Wheeler; Senior Project Officer (Bosnia 
Elections): Michael Montgomery;  Project Officer (Bosnia Elections): Jennifer Pearce. 
MEDIA PLAN  je prva privatna organizacija u BiH specijalizovana za istraživanje, analizu i projektovanje 
razvoja medija. Glavni cilj mu je da promoviše obnovu i razvoj medija u BiH. Organizacija raspolaže 
opsežnom bazom podataka o BiH medijima. MEDIA PLAN ima korespodentske centre u Tuzli, Zenici, 
Mostaru, Banja Luci i Bihaću. Na izradi Monitoring Reporta angažovano je 18 monitora, istraživača i 
drugih saradnika MEDIA PLANa.    
Sa zahvalnošæu napominjemo da ovaj projekat podržavaju Swedish International Development and 
Cooperation Agency, Open Society Institute, Friedrich Naumann Stiftung i Winston Foundation for 
World Peace.  



 9 

 


